Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 103 Laatste
Acties:
  • 533.675 views

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-12 19:56

MBV

anboni schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:58:
[...]

Lijkt me toch dat, zeker bij dit soort toepassingen, nieuwere techniek niet noodzakelijk beter is. Door een grotere complexiteit is er ook meer kans op moeilijk te verklaren storingen.
Nee, maar je kan je toch wel voorstellen dat als je op een groot emplacement alles gaat vervangen, het goedkoper is om dat door 1 computer te laten doen dan door 1000 relais? Die computers voldoen evengoed aan een hoog SIL niveau (ik weet niet welke), en die bak met relais zal wel binnen afzienbare tijd vervangen moeten worden door iets slimmers om ERTMS te ondersteunen.
ArcticWolf schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:19:
Ik weet even niet waar je op doelt met veel geld investeren? A & B relais gaan niet kapot, het enige wat er gebeurd op het moment is relais vervangen voor VPI.
Nee, door IVPI :p En wat ik hierboven zei ging niet over zo'n klein IVPI traject ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 13-02-2016 16:59 ]

MBV schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 16:51:
[...]

Nee, maar je kan je toch wel voorstellen dat als je op een groot emplacement alles gaat vervangen, het goedkoper is om dat door 1 computer te laten doen dan door 1000 relais? Die computers voldoen evengoed aan een hoog SIL niveau (ik weet niet welke), en die bak met relais zal wel binnen afzienbare tijd vervangen moeten worden door iets slimmers om ERTMS te ondersteunen.

[...]

Nee, door IVPI :p
Dat gebeurt nu toch? VPI stuurt nu toch die 1000 relais aan en de kabels liggen er, waarom overstappen op ERTMS? Overstappen naar een ander beveiligingssysteem is niet even een knop omzetten "vandaag rijden we op ERTMS".
Overigens zijn VPI en relais kwa betrouwbaarheid ongeëvenaard, het zit hem voornamelijk in verrotte kabels die de storingen veroorzaken.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• MBV

MBV

ArcticWolf schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 17:00:
[...]

Dat gebeurt nu toch? VPI stuurt nu toch die 1000 relais aan en de kabels liggen er, waarom overstappen op ERTMS? Overstappen naar een ander beveiligingssysteem is niet even een knop omzetten "vandaag rijden we op ERTMS".
Overigens zijn VPI en relais kwa betrouwbaarheid ongeëvenaard, het zit hem voornamelijk in verrotte kabels die de storingen veroorzaken.
Ja, bij die overstap naar IVPI gebeurt dat wel. Wat ik heb gehoord ging over een groot emplacement waar alles vervangen wordt door nieuwe relais. En over ERTMS: IVPI ondersteunt dat niet, dus als je het nu opnieuw aanlegt met IVPI om te zorgen dat het niet kapot gaat, en over 10 jaar ERTMS wilt ondersteunen, dan zal je het over 10 jaar opnieuw moeten vervangen. Er zijn andere systemen (waarvan ik de commerciële naam niet weet) die dat wel ondersteunen, zonder dat je direct de overstap hoeft te maken: dat zijn computers die het ERTMS-protocol ook begrijpen naast het ATB-protocol.

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:06

mambo No5

Bad Apple?

EBS toevallig? :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-12 12:54
MBV schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 17:37:
[...]

Ja, bij die overstap naar IVPI gebeurt dat wel. Wat ik heb gehoord ging over een groot emplacement waar alles vervangen wordt door nieuwe relais. En over ERTMS: IVPI ondersteunt dat niet, dus als je het nu opnieuw aanlegt met IVPI om te zorgen dat het niet kapot gaat, en over 10 jaar ERTMS wilt ondersteunen, dan zal je het over 10 jaar opnieuw moeten vervangen. Er zijn andere systemen (waarvan ik de commerciële naam niet weet) die dat wel ondersteunen, zonder dat je direct de overstap hoeft te maken: dat zijn computers die het ERTMS-protocol ook begrijpen naast het ATB-protocol.
Sorry, iets met klop en klepel. Je haalt nu een aantal zaken door elkaar heen wat ik op zich begrijp. ERTMS zegt alleen iets over hoe een trein met de baanapparatuur kletst. Zeg maar de taal waarmee dat gebeurd. Net zoals computers met elkaar kunnen kletsen en jij een website kan zien die iemand anders ontwikkeld heeft, door gebruik te maken van een vooraf afgesproken taal (HTML b.v.). ERTMS is niets anders dan dat. een taal dus waarmee treintjes en de beveiliging met elkaar kletsen.
Je kan dus best een B-relais beveiliging bouwen (waar je op doelt is natuurlijk Utrecht CS met 3 nieuwe Relaishuizen met jaren 50 B-relais) en nog steeds ERTMS implementeren over 5 of 10 jaar. Enige waar je je zorgen over zou kunnen maken is het gegeven dat een koppeling tussen relaisbeveiliging en een trein nog niet bestaat. Elektronische beveiligingen kunnen dat ook echt niet allemaal. VPI of de door iemand anders genoemde iVPI is nog helemaal niet geschikt gemaakt voor een verbindingen met een RBC (het modem tussen de beveiliging en de trein). De implementatie daarvan is eenvoudiger dan met een B-relais beveiliiging omdat een elektronische beveiliging beschikt over netwerk interfaces terwijl een B-relais beveiliging alleen draadjes heeft. In mijn ogen kun je zelfs een trek-draad beveiliging nog uitrusten met ERTMS als je dat zou willen, alleen niemand is zo gek natuurlijk dat te gaan doen.

Een beveiliging an zich is natuurlijk een complex en veiligheid-kritisch systeem (SIL4) en daarom gebruiken ze bewezen technologie zoals een B-relais. Een VPI werkt ook op de interface met b.v. een sein ook nog steeds gewoon met een B-Relais alleen is de logica van de beveiliging een stuk software geworden ipv nog meer relais.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• MBV

MBV

Waar ik op doelde was ongeveer wat jij beschrijft: ATB en ERTMS zijn 2 talen. Voor ERTMS heb je RBC nodig, en het lijkt mij een huzarenstukje om de B-relais beveiliging daarmee te laten praten. Ik verwacht dus dat de relaishuizen over een aantal jaar vervangen moeten worden door computers, en de 3 relaishuizen naar het grofvuil worden gebracht. Dat zal dan vervangen worden door apparatuur vergelijkbaar met o.a. de Betuweroute (wat evengoed SIL4 is).

En je hebt gelijk, ik ben geen expert op dat gebied, en heb mezelf wat dit betreft een beetje voorbij gepraat. Sorry daarvoor. Maar met dat in het achterhoofd kon ik het er moeilijk mee eens zijn dat prorail altijd de goedkoopste oplossing kiest.

• IJnte
Het geeft niks, je hoeft je niet te verontschuldigen. Het is geen makkelijke materie ook met al die afkortingen en technische termen.

Voor ERTMS heb je niet perce een RBC nodig. Je kan ook onder L1 rijden, maar dan heb je nog steeds seintjes nodig voor rijweg authorisatie. Een RBC is dan overbodig. Toch denk ik niet dat de relaishuizen van Utrecht snel vervangen zullen worden. 1 van de grootste technische uitdagingen moet nog overwonnen worden en dat is de grote hoeveelheid treinen op Utrecht CS en de dataverbinding via GSM-R voor ERTMS L2. In Denemarken zijn ze daar al druk mee bezig.

• Alex)
  • Laatst online: 12-12 21:27
En juist om die reden wordt er gewerkt aan "ERTMS over GPRS" en "ERTMS over LTE".

Overigens: in België is Antwerpen Centraal inmiddels volledig door ETCS beveiligd, maar dat is wel Level 1. De trein Antwerpen - Noorderkempen legt tegenwoordig de hele rit af onder ETCS-beveiliging en hoeft dus niet meer om te schakelen.

We are shaping the future

• IJnte
ERTMS over GPRS werkt al gelukkig (in een lab), ik zit bijna onder de antenne nu :)
En dat is dus de keuze die ze moeten gaan maken, ga je L2 only of ga je toch een emplacement als Utrecht CS / Amsterdam CS met L1 uitvoeren. Volgens mij heeft de politiek al gekozen voor L2 only.

Verwijderd

't Is vandaag weer ruk hoor. Vanmorgen voor 7u30 al gedoe tussen Veenendaal en Utrecht en nu rijdt er nog steeds maar de helft en dan met vertraging. Hoop dat ik net genoeg vertraging heb om geld terug te vragen. Het ging, na een waardeloos Q4 2015, weer een paar weken aardig goed. Maar blijkbaar zijn ze nu al de hele dag zoet met sein- en wisselstoringen op een ritje van een kwartier.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2016 17:40 ]

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ach ja, in Zaandam vielen mensen zomaar van het perron, vlak voor de intercity naar Amsterdam

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-12 09:48

sus

is druk :+

Kan het zijn dat ik gisteren rond 18:30 een 8-bak's VIRM Vlissingen binnen zag rijden? Ik heb vaak zat in 4'tjes en 6'jes gezeten dat ik ze op afstand herken, maar hier leek geen eind aan te komen. Snel geteld, en ik kwam echt tot 8 stuks, maar kon geen treinstelnummer lezen. Gezien ik de 8-variant niet ken twijfel ik nu aan mezelf...

[ Voor 15% gewijzigd door sus op 17-02-2016 09:02 ]

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

8-baks VIRM bestaat niet. Moeten dus twee maal vier bakken zijn geweest ;)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-12 12:41

ericding

Altijd de eerste.

Acht bakken passen toch niet langs de perrons van de kleine stations aan de Zeeuwse lijn?

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:52
Correct, 7 bakken (met veel passen en meten) is het maximale aantal.
Het kan echter goed dat een van de treinstellen in opzending was (dus niet toegankelijk voor reizigers. Die hoeft dan niet in z'n geheel langs het perron te staan.

Edit: volgens het archief van ov-tijden.com was gisteren om 18:30 enkel een VIRM -6 aanwezig. Normale lengte dus.

[ Voor 20% gewijzigd door EDIT op 17-02-2016 10:51 ]

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10 22:16

Goner

What can I do you for ?

Idem hier ... http://www.ovtijden.com/avtdag/rlb//
en gisteren ook.

• sus

sus

Het was 1 stel btw, dus geen 2x4. Toch een 6'je dus.

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-12 10:42
Welke stations vormen dan voornamelijk het probleem? Ben wel benieuwd :)

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

ProRail heeft een overzicht van perronlengte en nog veel meer, daar moet je het kunnen vinden :)

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:56
Op zich een mooie site. Ik vroeg mij bv af hoe vaak de sprinter Zwolle - Utrecht v.v. nu vertraging had. Dus ik pak een willekeurig station aan die lijn (Putten) en de volledige dag van gisteren:
http://www.ovtijden.com/avtdag/PT/20160216
Maar dan zie je dat die sprinter dus praktisch de hele dag me vertraging rond rijdt. En tijdens de spits rijdt hij in de helft van de gevallen met minimaal 5 minuten vertraging. En dat terwijl de spoorlijnen tussen Utrecht en Amersfoort en tussen Amersfoort en Zwolle grotendeels 2 sporen bevat betekent dat de intercities die erachter rijden vaak ook nog eens vijf minuten of meer vertraging oplopen.

Ik riep altijd dat die sprinter altijd vertraging had wat eigenlijk alleen gebaseerd was op de momenten dat ik de spoorborden zag. Maar als ik nu de feiten zie dan is het eigenlijk gewoon triest.

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:50
Robkazoe schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:49:
[...]

Ik riep altijd dat die sprinter altijd vertraging had wat eigenlijk alleen gebaseerd was op de momenten dat ik de spoorborden zag. Maar als ik nu de feiten zie dan is het eigenlijk gewoon triest.
Hoewel ik het ermee eens ben dat deze trein met regelmaat in de spits (veel) te laat is en vaak uitvalt (ik stap in Bilthoven in) valt het op andere tijden best wel mee, 1 a 2 minuten noem ik niet direct vertraging (en haalt hij meestal ook wel weer in), die site laat ook vertragingen van 45 seconden zien..

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Robkazoe schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:49:
[...]
Maar als ik nu de feiten zie dan is het eigenlijk gewoon triest
Yep. In dat voorbeeld van me van R'dam Lombardijen zie je dat er de hele dag (en dat is geen uitzondering) al vertragingen zijn, in beide richtingen en binnen en buiten de spits ...

Maar gelukkig, dankzij de marge van 5 min. (op eindbestemming!) rijdt 93% toch op tijd :+
http://www.ns.nl/reisinfo...en-rijden-er-op-tijd.html

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:43

Fiber

Beaches are for storming.

Als die trein echt consequent altijd een paar minuten te laat is dan kunnen ze beter de dienstregeling op die realiteit aanpassen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Robkazoe
Dat hebben ze al tig keer gedaan. Vroegâh vertrok de sprinter van Amersfoort naar Utrecht om .12 en .42. Tegenwoordig vertrekt hij al om .18 en .48. Elke nieuwe dienstregeling sprokkelen ze weer een paar minuten erbij om de vertraging op te vangen. Niet dat het veel zin heeft gehad...

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Blaadjes, sneeuw en nu ook de wind...
Harde wind speelt hogesnelheidslijn parten
Het treinverkeer op de hogesnelheidslijn is vorig jaar 36 keer stilgelegd vanwege de harde wind. In 2014 gebeurde dat maar vijf keer, blijkt uit onderzoek van het AD en treinreiziger.nl.

Volgens Europese eisen mogen hsl-treinen bij windvlagen boven de 128 kilometer per uur niet rijden. Door de aerodynamische vormgeving zijn deze treinen extra gevoelig voor wind. Dat is vooral een probleem op de Moerdijkbrug, die op 24 meter hoogte ligt. De wind heeft daar vrij spel.

De 36 keer dat het treinverkeer vorig jaar werd stilgelegd, leidde tot de uitval van 236 treinen. Nog eens 34 treinen liepen vertraging op. Het ging vooral om de Intercity Direct tussen Amsterdam en Breda, maar ook de Thalys had er last van.

Maatregelen
Een woordvoerder van ProRail zegt tegen treinreiziger.nl dat 2015 vergeleken met een jaar eerder een windrijk jaar was. Er wordt gekeken naar maatregelen, zoals het plaatsen van windschermen.

Een Kamermeerderheid wil opheldering van staatssecretaris Dijksma. PvdA-Kamerlid Hoogland noemt de Intercity Direct in het AD "notoir onbetrouwbaar" en VVD'er De Boer vindt de gang van zaken onbegrijpelijk. PVV-Kamerlid Madlener noemt het absurd dat mensen toeslag moeten betalen voor een trein die zo vaak uitvalt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-12 03:46

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Dus... Politiek is boos dat treinen niet rijden omdat diezelfde politiek akkoord is gegaan met Europese veiligheidseisen?

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Beetje raar dat politici hier weer op aanslaan. Dit is gewoon een gevolg van regelgeving om de veiligheid te garanderen. Je hebt als exploitant totaal geen invloed hier op.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Boos zijn op eigen falen... ze hadden gewoon van te voren rekening mee kunnen houden en dit kunnen voorkomen voor de bouw. Ze wisten het ten slotte van te voren :')

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:03
Door de aerodynamische vormgeving zijn deze treinen extra gevoelig voor wind.
Dat slaat ook nog eens nergens op bij de IC direct :p Het is gewoon een loc met rijtuigen. Een SLT is aerodynamischer denk ik, en die mag wel blijven rijden. En die waait ook nog makkelijker van het spoor, met zijn lage gewicht.

Ik snap dat die regel er kan zijn, maar hier lijkt me die niet heel noodzakelijk?

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

marcop23 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:55:
[...]

Dat slaat ook nog eens nergens op bij de IC direct :p Het is gewoon een loc met rijtuigen. Een SLT is aerodynamischer denk ik, en die mag wel blijven rijden. En die waait ook nog makkelijker van het spoor, met zijn lage gewicht.

Ik snap dat die regel er kan zijn, maar hier lijkt me die niet heel noodzakelijk?
Ik vind het sowieso een rare bewering. Als je een aerodynamisch efficiënt ontwerp hebt dan zijn de aerodynamische krachten en dus de krachten door de wind juist klein. En wat je zegt, hoe lichter (zowel daadwerkelijke massa als motorkracht) hoe gevoeliger.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:49
Ik denk dat het niet om het materieel gaat, maar om de 25 kV infrastructuur waar het niet wenselijk is dat de bovenleiding beroerd wordt door een stroomafnemer bij (extreem) harde wind. En dat verhaaltje over stroomlijn heeft NOS/AD/Treinreiziger er bij verzonnen gok ik. :P

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Het probleem is wind haaks op de trein. Daar doet stroomlijn niets aan af.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

marcop23 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:55:
[...]

SLT's gaan echter niet over de HSL, en daarnaast zijn die dingen helemaal niet licht. Een SLT-6 weegt 176 ton, wat wel aardig richting het gewicht van een niet heel veel langere ICM-3 met 192 ton gaat.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:24

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Wat ik me afvraag... Is er eigenlijk ooit eens over een tunnel nagedacht tijdens het project van het ontwerp van de HSL?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Vinnienerd
AW_Bos schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 18:33:
Wat ik me afvraag... Is er eigenlijk ooit eens over een tunnel nagedacht tijdens het project van het ontwerp van de HSL?
€€€€€€€€€€€€€€

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:31

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

dcm360 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 17:57:
[...]

SLT's gaan echter niet over de HSL, en daarnaast zijn die dingen helemaal niet licht. Een SLT-6 weegt 176 ton, wat wel aardig richting het gewicht van een niet heel veel langere ICM-3 met 192 ton gaat.
Vergelijk die SLT dan weer eens met de nieuwe Amsterdamse metro's. De SLT-6 is hier dus korter en lichter dan een metro, maar wel een stuk hoger en dus wind gevoeliger.

Maar als dit Europese regels zijn hebben de overige HSL's zoals de ICE en TGV hier ook last van dus, want in DE en FR waait het natuurlijk ook. Waarom horen we dat wind verhaal nu voor het eerst?

Specs

Vinnienerd schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 19:03:
[...]

€€€€€€€€€€€€€€
Niet alleen dat, ILT is vaak nog veel strenger als het om tunnels gaat.
2 a 3 jaar geleden bezig geweest met de voorstudie om de Calandbrug te vervangen voor een tunnel... kostentechnisch was het niet eens zo heel gek (lening zou iets langer duren) maar infratechnisch zou het vele male beter zijn dan een brug. Totdat ILT/ministerie erbij betrokken werd... er werden gewoon harde eisen gesteld dat er per tunnelbuis zich maar 1 trein mocht bevinden (zelfs met uitrijden) en dat zou de gehele doorstroming flink limiteren tot maximaal 8 treinen per uur per richting, terwijl er op veel meer werd gerekend.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:01

Onbekend

...

We vaak klagen over de NS die met een paar cm sneeuw de helft van de treinen niet laat rijden omdat het spoor niet tegen de Nederlandse weersomstandigheden bestand zou zijn.
Nu ik dit zo lees dat treinen op een compleet nieuw spoor ook niet op tijd kunnen rijden vanwege weersomstandigheden, verbaast dat mij ook enorm. Eigenlijk zijn dus bijna overal concessies gedaan waardoor een "volledig functionerende hsl" onmogelijk is geworden.

Het enige wat het heeft opgeleverd is kennis, die in de toekomst voor andere trajecten toegepast kunnen worden. Maar helaas heeft het veel geld gekost om die kennis op te doen......

Speel ook Balls Connect en Repeat

Onbekend schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 21:00:
We vaak klagen over de NS die met een paar cm sneeuw de helft van de treinen niet laat rijden omdat het spoor niet tegen de Nederlandse weersomstandigheden bestand zou zijn.
Nu ik dit zo lees dat treinen op een compleet nieuw spoor ook niet op tijd kunnen rijden vanwege weersomstandigheden, verbaast dat mij ook enorm. Eigenlijk zijn dus bijna overal concessies gedaan waardoor een "volledig functionerende hsl" onmogelijk is geworden.

Het enige wat het heeft opgeleverd is kennis, die in de toekomst voor andere trajecten toegepast kunnen worden. Maar helaas heeft het veel geld gekost om die kennis op te doen......
En uiteindelijk kost het alsnog teveel geld om die opgedane kennis toe te passen, dus blijven er concessies gemaakt worden in het nadeel van de reiziger/vervoerder :P

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 17-02-2016 21:33 ]

• Goner

Goner

What can I do you for ?

ArcticWolf schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 19:43:
[...]
er werden gewoon harde eisen gesteld dat er per tunnelbuis zich maar 1 trein mocht bevinden (zelfs met uitrijden)
Hoe doen ze dat bij Delft dan ? Daar zie ik toch wel 's een trein stoppen op het andere perron, dus dat zou dezelfde buis moeten zijn :?

Idem bij Blaak bedenk ik me ...

[ Voor 4% gewijzigd door Goner op 18-02-2016 11:06 ]

Goner schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:05:
[...]

Hoe doen ze dat bij Delft dan ? Daar zie ik toch wel 's een trein stoppen op het andere perron, dus dat zou dezelfde buis moeten zijn :?

Idem bij Blaak bedenk ik me ...
Blaak stamt uit de middeleeuwen en Delft heeft gewoon 1 buis per richting dus dan klopt dat toch, of doel je op het station zelf? Er rijdt iig geen andere trein in dezelfde buis als er een trein bij het station staat.

Overigens is het Caland tracé alleen voor goederen en gevaarlijke stoffen.

• EDIT
Datzelfde geintje doen ze ook bij de Groene Harttunnel op de HSL. Daar moet je wachten tot je voorganger er helemaal uit is en dan mag je pas de tunnel in. Altijd leuk als je vlak achter een andere trein de HSL op wordt gestuurd: je kan overal gewoon normale snelheid rijden, tot je bij die tunnel komt. Daar moet je opeens remmen om je voorligger een grotere voorsprong te geven en daardoor ben je vervolgens je pad kwijt. Kom je vanaf Rotterdam bij Hoofddorp, mag je daar wachten. 'Want u rijdt met meer dan 2 minuten vertraging.'
Hoe zou dat nou komen...?

• Vinnienerd
Met de logica dat de trein bij stilstand na brand in de buis alsnog naar het kortste einde van de tunnel zou mogen proberen te rijden, zou je kunnen redeneren dat als de trein halverwege is gekomen de volgende trein ook wel de tunnel in zou mogen rijden. Zeg maar dat je de de tunnel in tweeën verdeelt.
Is er een Prorail ideeënbus? :P

Verwijderd

Grote stroomstoring Gouda.

• Onbekend

Onbekend

...

Vinnienerd schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:33:
Met de logica dat de trein bij stilstand na brand in de buis alsnog naar het kortste einde van de tunnel zou mogen proberen te rijden, zou je kunnen redeneren dat als de trein halverwege is gekomen de volgende trein ook wel de tunnel in zou mogen rijden. Zeg maar dat je de de tunnel in tweeën verdeelt.
Is er een Prorail ideeënbus? :P
Stel dat er brand in de tunnel ontstaat, en de trein moet terugrijden...... Ik ken de snelheid van de verkeersleiders van tegenwoordig niet direct, maar voordat een trein terug kan rijden zijn we vaak ruim 5 minuten verder.....

• AW_Bos

AW_Bos

Leuk nieuwtje:
De 766 (Hondekop) is inmiddels onderweg van Amersfoort naar Leidschendam Werkplaats voor beproeving, keuring etc... In Amersfoort heeft hij 5 jaar gebivakkeerd vanwege een revisie. Ik hoopte deze gesleepte trein in Woerden te spotten, maar helaas... spotten is een risicovol vak, blijkt maar weer uit de stroomstoring bij Gouda, waar hij zou moeten passeren. :P

Het geheel lijkt van Amersfoort naar Amsterdam ArenA Stadion te zijn gegaan, waarna deze naar verluidt doorgaat naar Maarssen waar gekeerd wordt om naar Amsterdam - Den Haag - Leidschendam te gaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.spoorwegmaterieel.nl/Treinen-3264.jpg
Archieffoto: Spoorwegmaterieel.nl

• sus

sus

:o
Belgische trein rijdt half uur zonder machinist

Een lege trein zonder bestuurder heeft donderdagavond een ritje gemaakt tussen twee Belgische stations. Bij station Landen - ten oosten van Leuven - stapte de machinist uit om de locomotief te controleren maar terwijl hij buiten stond, reed de trein door nog onbekende oorzaak vanzelf weg.
Volgens de spoorwegmaatschappij NMBS reed hij langzaam. Het spoor werd vrijgemaakt en het station waar de trein op afstevende werd ontruimd. 'Eén van onze bestuurders kon rond 21:30 uur in Tienen op de rijdende trein springen en die vervolgens tot stilstand brengen', aldus een woordvoerder. Volgens de treinmaatschappij is er nooit gevaar geweest voor reizigers. In de de op hol geslagen trein zaten geen passagiers.

De bewuste trein was onderweg naar Leuven toen de machinist rond 21 uur een defect opmerkte en uitstapte toen het mis ging. Nadat hij zijn wagens zag wegrijden, sloeg hij alarm. De spoorwegmaatschappij zette alle seinen voor de lege trein op groen en zorgde voor een leeg spoor bij station Tienen. Er wordt nog onderzocht hoe de trein zelf op pad kon gaan.
bron: http://www.pzc.nl/algemee...onder-machinist-1.5742625

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-12 16:42
Marketingafdeling was kennelijk nog niet wakker: Ze hadden ook kunnen zeggen dat België een eerste test met een autonoom rijdende trein succesvol heeft uitgevoerd.

www.steamloco.info

• AW_Bos

AW_Bos

Juist mijn eerste gedachte toen ik het op de radio hoorde :P

Blijft mij de vraag: Hebben ze geen dodeman daar? Of gaat dat alleen boven een bepaalde snelheid?

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

AW_Bos schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:14:

Blijft mij de vraag: Hebben ze geen dodeman daar? Of gaat dat alleen boven een bepaalde snelheid?
Best kans dat de trein -uit- stond of zo. En de rem er niet op.

Zo heb ik ook een keer een trein langzaam zien gaan in Eindhoven, machinist was de rem vergeten, gelukkig was de nieuwe machinist er vlot bij en kon de rem erop gooien :X

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

• EDIT
AW_Bos schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:14:

De dodeman is enkel actief als er een rijrichting is gekozen. Daarom zit er in Nederland op de meeste treinen een rolbeveiliging. Enkel Mat'64 heeft die geloof ik niet. Wordt er meer dan een x aantal meter gereden zonder rijrichting of onder een bepaalde snelheid, dan volgt er automatisch een snelremming.

• Maasluip
  • Laatst online: 19:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Hoe gaat dat dan met gekoppelde treinstellen of treinstellen in opzending?
In het tweede stel is geen rijrichting gekozen maar die zal niet spontaan gaan remmen als hij gaat rijden.

Signatures zijn voor boomers.

• EDIT
Correct. In het tweede treinstel gaat automatisch de ATB op 'blauw' als een cabine in het eerste treinstel geactiveerd wordt. Daarmee is de installatie wel actief, maar zal niet actief ingrijpen. De rolbeveiliging is (bij de meeste treinstellen) onderdeel van de ATB installatie.

• MBV

MBV

De spoorwegmaatschappij zette alle seinen voor de lege trein op groen en zorgde voor een leeg spoor bij station Tienen.
Dat lijkt me het belangrijkste detail. Ik hoop dat het belgische ATB er bij een rood sein voor had gezorgd dat hij zou stoppen. In Nederland werkt dat vanaf 40km/u altijd, en daaronder wanneer ATB VV er zin in heeft.

• Maasluip
  • Laatst online: 19:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Dat is ook weer afhankelijk van of het in bedrijf is of niet. Een treinstel dat "dood" is, daarvan is de ATB niet in bedrijf en zal ook niet ingrijpen.

Signatures zijn voor boomers.

• Goner

Goner

What can I do you for ?

'Eén van onze bestuurders kon rond 21:30 uur in Tienen op de rijdende trein springen en die vervolgens tot stilstand brengen',

bij een bestuurder van de NMBS denk ik aan iemand in een pak :?

We hadden gisterenavond op Den Haag CS bijna een langere trein dan gepland. Ze kregen een SLT-4 niet los van de SLT-6 die moest gaan rijden. Hij plakte, ving ik op. Pas na wat getrek kwam het los .. de machinist keek een beetje jaloers naar de rangeerders (?) die zich zo te zien uitstekend vermaakten.

[ Voor 43% gewijzigd door Goner op 19-02-2016 15:27 ]

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-12 14:04
Goner schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 15:22:
'Eén van onze bestuurders kon rond 21:30 uur in Tienen op de rijdende trein springen en die vervolgens tot stilstand brengen',
bij een bestuurder van de NMBS denk ik aan iemand in een pak :?
Is het in Nederland gebruikelijk om in je blote kont op de bok te zitten dan? :P

Serieus: Het woord machinist is niet beter op zijn plaats dan bestuurder en dat laatste past aardig in de lijn van andere voertuigen, waar we ook over bestuurders spreken. Ik vind het niet zo gek.

• Onbekend

Onbekend

...

MBV schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 14:51:

De spoorwegmaatschappij zette alle seinen voor de lege trein op groen en zorgde voor een leeg spoor bij station Tienen.

Dat lijkt me het belangrijkste detail. Ik hoop dat het belgische ATB er bij een rood sein voor had gezorgd dat hij zou stoppen. In Nederland werkt dat vanaf 40km/u altijd, en daaronder wanneer ATB VV er zin in heeft.
Ik vermoed dat ze bedoelen dat ze het baanvak t/m het volgende station hadden vrijgemaakt van treinen e.d. zodat de trein ongehinderd door kon rijden. Ik vermoed niet dat ze seinen actief op groen hadden gezet.

Overigens kan dat in Nederland toch alleen met P-seinen? Blokseinen gaan automatisch, maar kunnen die ook handmatig worden bedient?

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 25-12 10:27

Qu3st

Onbekend schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 17:46:
[...]

Overigens kan dat in Nederland toch alleen met P-seinen? Blokseinen gaan automatisch, maar kunnen die ook handmatig worden bedient?
Die seinen kunnen niet bediend worden. Ik denk wel dat de trein veilig is gezet van ene station naar andere, de P-seinen zijn natuurlijk automatisch.
Onbekend schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 17:46:
[...]

P-seinen reageren alleen op het seinbeeld van het opvolgende sein en de blokbezetting tot het volgende sein, ongeacht of deze bediend is of niet. Dus als het sein opvolgend op rood staat, staat het P-sein altijd op geel.

• Onbekend

Onbekend

...

Ah, ik zie dat ik die type seinen met elkaar heb verwisseld. ;)

• t-town
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-12 21:14
Er is wel degelijk een pad aangelegd voor deze trein, en dus stonden alle seinen op groen. Dit om de correcte werking van alle overwegen te garanderen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hogesnelheidstrein Eurostar bijna ontspoord door betonblok
Afbeeldingslocatie: http://nos.nl/data/image/2016/02/20/258316/864x486.jpg
Een hogesnelheidstrein van Eurostar is in België op volle snelheid tegen een betonblok gereden en daardoor bijna ontspoord. Het ongeluk gebeurde bij Aat, tussen Lille en Brussel. De trein, die onderweg was van Londen naar Brussel, kwam pas na vijf kilometer tot stilstand. De 450 passagiers kwamen met de schrik vrij..

Door wie het betonblok op het spoor is gelegd, is onbekend. Het parket van Doornik, dat het onderzoek naar het incident leidt, spreekt van "een daad van kwaadwillendheid".

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CblP8UpWIAA2sOH.jpg:large@puccinitnr "Bits of our train after hitting a tree @Eurostar 4 hours at a standstill now "

Een woordvoerder zegt tegen de krant De Standaard: “Nadat ze een gat hadden gemaakt in de omheining, hebben een of meerdere individuen een betonnen goot met een metalen plaat erover op de sporen geplaatst.” Mogelijk zijn er al verdachten aangehouden, maar het parket wil daar nog niets over zeggen. "Ik bevestig noch ontken."

Vijf uur vertraging
De passagiers moesten vijf uur wachten voordat de trein de reis kon voortzetten. De Eurostar kwam uiteindelijk rond 17.00 uur aan in het station Brussel-Zuid, zes uur later dan gepland. Hoe het kan dat de trein de botsing relatief ongeschonden heeft doorstaan wordt nog onderzocht.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Onbekend

Onbekend

...

De laatste regel van het artikel is wel vreemd:
Hoe het kan dat de trein de botsing relatief ongeschonden heeft doorstaan wordt nog onderzocht.
Gelukkig maar. :)

Ook opvallend dat zo'n artikel zo laat wordt geplaatst. Trein komt om 17.00 uur aan, 6 uur later dan gepland. Dus om 11.00 uur is het gebeurd, en het artikel is pas om 18.53 uur geplaatst. Ik had wel verwacht dat met de moderne media geen acht uur zou moeten duren voordat een artikel wordt geplaatst.

Verwijderd

Omdat ze waarschijnlijk de reizigers opgesloten hebben.

Vijf uur wachten..., zes uur te laat.. in die tijd kun je een retourtje Aat <> Brussel fietsen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 23:32:
Omdat ze waarschijnlijk de reizigers opgesloten hebben.

Vijf uur wachten..., zes uur te laat.. in die tijd kun je een retourtje Aat <> Brussel fietsen...
Dat snap ik ook nooit. Hoe hou je honderden reizigers uren gevangen zonder dat er oorlog uitbreekt? Ik zou zoiets hebben van: ik heb betere dingen te doen en bel wel een taxi naar het dichtstbijzijnde station. Als er betonplaten op het trace kunnen komen, moeten de mensen er ook af kunnen.

Ik heb 2x zoiets meegemaakt bij de NS, maar dan iets met bovenleidingen Dan zeggen ze ook dat er niemand uit mag, maar dat houden ze niet vol hoor. Mensen gaan echt in opstand komen en dan ging er gewoon een deurtje open. Er zit ook gewoon een handmatige noodbediening op elke deur. Je kunt slecht met 3 man alle deuren in de trein bewaken, dus ik denk dat ze daarom dan toch maar kiezen om mensen nog enigszins gecontroleerd uit te laten stappen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2016 21:16 ]

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:54
Ongeluk in CH tussen een klassieker en werktrein.

http://m.srf.ch/news/schw...e=mobile&srg_sm_medium=fb

Afbeeldingslocatie: http://s1.srfcdn.ch/images/auftritte/news/bilder/2016/02/21/node_9397255/108376050-3-ger-DE/image_s12.jpg

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Aangezien ik met meerdere Google-opdrachten niet veel wijzer werd probeer ik het hier: Ik stond vanmiddag op station Apeldoorn Osseveld en zag dat er richting Apeldoorn twee seinen staan waaronder soms een verlichte H wordt getoond. Wat betekent dat? :)
Op 't internet wordt er bij info over seinbeelden eigenlijk alleen gesproken over verlichte cijfers.

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:49
Migrator schreef op zondag 21 februari 2016 @ 22:04:
twee seinen staan waaronder soms een verlichte H wordt getoond. Wat betekent dat?
Zie sein 277 in hoofdstuk 5 van het Seinenboek: "Stoppen voor het sein. Geldt alleen voor bestuurders van treinen bestemd voor het vervoer van goederen, welke treinen door de betrokken spoorwegonderneming als zware goederentreinenzijn aangewezen." Zie ook deze uitleg over het LH-regime.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Tochjo schreef op zondag 21 februari 2016 @ 22:56:
[...]

Zie sein 277 in hoofdstuk 5 van het Seinenboek: "Stoppen voor het sein. Geldt alleen voor bestuurders van treinen bestemd voor het vervoer van goederen, welke treinen door de betrokken spoorwegonderneming als zware goederentreinenzijn aangewezen." Zie ook deze uitleg over het LH-regime.
Kijk dankjewel, toch niet de goede zoektermen gebruikt. Maar duidelijk waarom dat sein daar staat; het volgende sein staat er erg kort op en een goederentrein zou daar de spoorwegovergang blokkeren terwijl daar best veel verkeer langs komt :)

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:26
Weinig animo voor spitsbus als alternatief voor drukke trein
(...)

Zoals op veel trajecten puilen de treinen van Castricum naar Amsterdam-Sloterdijk vaak uit. Bij wijze van proef zet de NS hier vanaf vandaag in de ochtend- en avondspits bussen in. Reizigers die geen zin hebben om in een volle trein te staan, hebben zo een alternatief.

(..)
Om het alternatieve vervoer extra aantrekkelijk te maken, kost het maar 1 euro om met de bus van Castricum naar Sloterdijk te reizen tegen 4,80 euro met de trein. Daar staat tegenover dat de reis met de bus 70 minuten duurt, de trein doet er 20 minuten over.

(...)
De inzet van de spitsbussen tussen Castricum en Amsterdam is een proef die in elk geval tot mei duurt. De NS kijkt of de bussen ook nog op andere drukke trajecten ingezet kunnen worden, zoals in Utrecht en Brabant.
Weinig verbazingwekkend volgens mij, parallel aan de trein van station naar station rijden met een bus gaat natuurlijk nooit tijdswinst opleveren. Ze kunnen beter bussen inzetten op trajecten waar de reistijd gelijkwaardig of korter is met de trein. Bijvoorbeeld door en rare hoek af te snijden of niet naar een NS station te reizen maar direct naar een bestemming waar veel reizigers op dat traject heen moeten.

Het lijkt er bijna op alsof de NS dit project alleen uitvoert om het publiek te laten zien dat ze er alles aan doen.

• Chiron
  • Laatst online: 24-12 20:54

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
De forens heeft er verder geen zak aan als het 1 euro kost, die hebben meestal een (traject) abo van de zaak, en moeten gewoon op tijd op hun werk zijn.

Natuurlijk gaat er geen hond met de bus als die er 50 (!) minuten langer over hetzelfde traject doet. Zeker als je als reiziger niet eens op Sloterdijk moet zijn. Dan pak je een of twee treinen later en kun je die tijd nuttiger besteden.

En daarmee heeft de NS zijn doel bereikt, meer mensen uit de spitstijden krijgen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Yukkie
  • Laatst online: 25-12 10:37

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ongeval met een trein en hoogwerker in/bij Dalfsen:
http://nos.nl/artikel/208...treinongeluk-dalfsen.html

Als ik die trein zo zie liggen verbaasd het me dat er slechts gewonden zijn en geen doden.

[ Voor 28% gewijzigd door Yukkie op 23-02-2016 09:29 ]

We've got that ring of confidence

• IJnte
Zeg maar gerust ongeluk. Het treinstil ligt in zijn geheel op zijn kant....

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Yukkie schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:28:

Als ik die trein zo zie liggen verbaasd het me dat er slechts gewonden zijn en geen doden.
Op BNR zeiden ze net dat de machinist is overleden.

• Trenchdog
  • Laatst online: 22:14
Eerste dode (machinist) zou bevestigd zijn. Die trein ligt inderdaad aardig op zijn kant, dat moet een goede klap zijn geweest.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:01
Er wordt ook een topic aan gewijd: Groot treinongeluk in Dalfsen

[ Voor 28% gewijzigd door LordSinclair op 23-02-2016 09:56 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:54
Ik krijg het gevoel dat de de treinen op Uitgeest-Rhenen korter gemaakt hebben. De treinen waar ik het meeste ervaring mee heb waren altijd een SLT6 heen of een dubbele oude sprinter terug. Dat is nu al anderhalve week bijna structureel een SLT4 en een 3-baks oude sprinter.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Bacchus
Mijn IC Venlo-Den Haag Centraal (1916) van vanochtend was ook korter dan ooit (en met de nodige vertraging): Tot eind vorig jaar reden we met ICM3+ICM4, toen een tijdje een enkele ICM4, vandaag alleen een ICM3. Dat is wel even slikken.

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Bacchus schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:18:
Mijn IC Venlo-Den Haag Centraal (1916) van vanochtend was ook korter dan ooit (en met de nodige vertraging): Tot eind vorig jaar reden we met ICM3+ICM4, toen een tijdje een enkele ICM4, vandaag alleen een ICM3. Dat is wel even slikken.
Zal wel met de voorjaarsvakantie te maken hebben.
Klopt het trouwens dat er geen DDZ's meer rijden op dat traject?

• Bacchus
Ik kom ze er de laatste maanden heel weinig tegen inderdaad. Tot het vroege najaar leek het op een 50-50-mix: Ik had nl een tijdje 's morgens heen ICM, 's middags terug DDZ. Nu (vrijwel?) 100% ICM.

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-12 20:26

larshack

Zonder melk en suiker

Voor zover ik weet was de verongelukte trein gisteren een elektrische versie, waarom is er dan diesel gelekt?
http://www.rtvoost.nl/nie...=238715&cat=1#prettyPhoto

Moet zeggen dat ik van het lezen van dit stuk toch wel rillingen kreeg over mijn rug:
Bron: http://www.rtvoost.nl/nie...ult.aspx?nid=238717&cat=1
woensdag 24 februari 2016 | 13:27 Laatst bijgewerkt: 24-2-2016 | 13:27

Op perron 15/16 van het NS station in Zwolle zijn bloemen neergelegd ter nagedachtenis aan de gisteren overleden treinmachinist. De 49-jarige man uit Kampen kwam om het leven bij een aanrijding van de trein met een hoogwerker op een spoorwegovergang in Dalfsen.

De bloemen liggen op het perron waar normaal gesproken de trein vertrekt richting Emmen, de spoorlijn waarop gisteren het fatale ongeval plaatsvond.

Het perron is afgesloten voor reizigers, omdat er de rest van de week geen treinen rijden op dit spooremplacement. Veel reizigers komen toch even kijken en worden ter plaatse geïnformeerd over de situatie middels een mededelingenbord.

Waarschijnlijk rijden er vanaf komende maandag wel weer treinen op de lijn Zwolle-Emmen.
Vind het een mooi gebaar aan de familie van de overleden machinist.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:01
larshack schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:39:
Voor zover ik weet was de verongelukte trein gisteren een elektrische versie, waarom is er dan diesel gelekt?
Ze zullen wel de diesel uit de hoogwerker bedoelen, het is ook lastig hoor, er zijn meerdere voertuigen bij betrokken om dat als journalist allemaal uit elkaar te houden. De pers ging ook de NS vragen wanneer de treinen weer zouden gaan rijden 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door LordSinclair op 24-02-2016 14:48 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'NS moet deel reiskosten terugbetalen vanwege overvolle treinen'
De NS moet reizigers die last hebben gehad van overvolle treinen een groot deel van de reiskosten terugbetalen. Dat eist ConsumentenClaim donderdag namens 8.500 reizigers.

''Wij vinden dat treinreizigers minimaal 50 procent van hun reiskosten gecompenseerd moeten krijgen zolang de problemen met de overvolle treinen niet zijn opgelost'', zegt Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim.

De mensen die voor compensatie in aanmerkingen zouden moeten komen, zijn reizigers die vanaf september 2015 tot en met nu last hebben gehad van overvolle treinen. In september begonnen de problemen namelijk, zo meldt de organisatie.

ConsumentenClaim zegt dat de NS in 2014 al wist dat er over de periode 2015-2017 een tekort aan treinen zou zijn. De vervoerder heeft onvoldoende maatregelen genomen om het materieeltekort op te vangen, zo zegt ConsumentenClaim.

Vervoersplaats
De NS gaat niet in op de eis om een financiële vergoeding voor de reizigers, blijkt uit een reactie. ''We bieden een vervoersplaats, geen zitplaats maar zetten alles op alles om zo veel mogelijk reizigers een zo goed mogelijke reis te bieden."

"Daarvoor halen we, in afspraak met de staatssecretaris, alles uit de kast. Denk aan de spitsbussen en het ombouwen van 1e-klas naar 2e-klas plaatsen. Ook hebben we met spoed treinen besteld om meer capaciteit te bieden aan reizigers'', zegt de NS.

''Kortom, we doen wat we kunnen. We blijven daarom graag met ConsumentenClaim in gesprek over de inzet die we plegen, nu en in de nabije toekomst.''

Oscar Wilde

• AW_Bos

AW_Bos

Gaat de NS niet doen, en als de zaak voor de rechter zal komen, dan acht ik de kans groot dat de rechter de claim wegschuift omdat de NS geen wanprestatie heeft geleverd.

De NS is al tijden druk bezig om het probleem op te lossen. De DDM-1 heractivatie was al zelfs voor september vorig jaar al bekend.

Denk aan een serie nieuwe treinen, zoals de FLIRT-3 treinstellen voor NS Reizigers en NS/RNET op de RijnGouwe-lijn, de gedeeltelijke de-klassering van 1e naar 2e klas in de SLT-6 en de herindienststelling van de de DDM-1. En natuurlijk CAF die al volop bezig is met de productie van de SLT-NG.

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 25-02-2016 11:46 ]

• Robkazoe
http://www.nu.nl/ondernem...-met-stationswinkels.html

De cashcow wordt geslacht. Ik kan mij werkelijk waar geen enkel voordeel verzinnen wat hier goed aan is...
Vakbond FNV Spoor laat alvast weten de mogelijke nieuwe strategie niet te zullen accepteren. ''Er gaat geen trein beter rijden als je de winkels afstoot. Er wordt bovendien juist sterk verdiend in die winkels, meer dan op de treindienst", zegt een woordvoerder.
De hele NS retail heeft dan ook geen ene hol met NS reizigers te maken, ze hebben hetzelfde loonstrookje (misschien) maar daar houdt het dan ook op...

• Robkazoe
Dat is een beetje lastig te definiëren. Je hebt de nv Nederlandse Spoorwegen. Daaronder valt onder andere NS Reizigers. en NS Stations. Onder NS Stations valt dan weer NS Stations Retail. De medewerkers van de winkels vallen onder de Retail groep en worden uitbetaald vanuit/door AFAS. De mensen van NS Stations beheren o.a. de formules en de panden en worden op dezelfde manier uitbetaald als alle reguliere NS medewerkers.

Daarnaast heb je nog de cao's. NS Stations heeft een andere cao dan dat NS Reizigers bijvoorbeeld heeft. Ik vermoed/het zal mij niets verbazen als het Retail bedrijf weer een andere cao heeft dan NS Stations. Dus het staat al redelijk onafhankelijk van elkaar.

Dat je niet om wil kijken naar de mensen van NS Stations Retail, kan ik mij nog wel een beetje voorstellen want dat heeft weinig met de treinen te maken. Maar dat ze ook de formules en panden uit handen willen gaan geven...

http://www.treinreiziger...._ns_lekt_deels_uit-147485

Dit linkje is al iets duidelijker. Ze willen dus meer uitbesteden, maar daar zullen ze dus nog wel geld voor vangen. Medewerkers van Retail zullen dus over gaan naar nieuwe werkgevers toe, maar de panden lijken dus toch bij de NS te blijven. NS zal dus naar uitbaters gaan zoeken.

[ Voor 17% gewijzigd door Robkazoe op 29-02-2016 13:02 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Persoon overleden na aanrijding trein met auto bij Utrecht
Bij een aanrijding tussen een trein en een auto op de Bastionweg in Utrecht is maandag een persoon om het leven gekomen.

Het gaat om een inzittende van de auto. Ook over de identiteit van het slachtoffer kan nog niks worden gezegd.

Er zijn verder geen gewonden gevallen. De hulpdiensten hebben het slachtoffer nog proberen te reanimeren, maar dat mocht niet meer baten.

Volgens de politie is ook niet duidelijk of er een of meerdere mensen in de auto zaten. De oorzaak van het ongeluk is nog niet bekend.

De hulpdiensten zijn nog druk bezig op de plek van het ongeval.

Bussen
Vanwege de aanrijding rijden er tussen station Overvecht, station Hilversum en station Maliebaan reden er tot 12.30 uur geen treinen. De sporen zijn niet langer versperd en het treinverkeer komt weer langzaam op gang. Er werden bussen ingezet om de passagiers van de trein verder te vervoeren.

Volgens ProRail gaat het om een ongeluk bij een beveiligde spoorwegovergang.

Tussen Utrecht en Geldermalsen rijden ook geen treinen. Deze storing is naar verwachting rond 11.30 uur verholpen.

Reizigers in beide richtingen moeten rekening houden met een extra reistijd van een uur.
Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/f4kx0lnavzno_wd1280.jpg

Oscar Wilde

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Robkazoe schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:49:
http://www.nu.nl/ondernem...-met-stationswinkels.html

De cashcow wordt geslacht. Ik kan mij werkelijk waar geen enkel voordeel verzinnen wat hier goed aan is...
Tja een aandeelhouder die privatiseringsgeil is, het liefst het spoor morgen asfalteerd en witteboordencriminelen als Roger van Boxtel binnen halen, tja dan krijg je dit.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Fiber

Fiber

OK, het was gisteren al voor een groot deel uitgelekt, maar nu dan officieel: De NS gaat veel geld investeren in treinen etc. en het grootste deel van de winkels uitbesteden:
NS stopt deels met stationswinkels en steekt 2,5 miljard in treinen

Foto: ANP
Gepubliceerd: 01 maart 2016 13:40
Laatste update: 01 maart 2016 14:24

De Nederlandse Spoorwegen (NS) stoppen deels met de exploitatie van stationswinkels en het verzorgen van busvervoer. Het bedrijf steekt verder 3 miljard euro in nieuwe treinen en betere dienstverlening.
Dat stelt de NS dinsdag bij de presentatie van de nieuwe strategie.

Op maandag lekte al uit dat de NS zich volledig gaat focussen op kerntaken zoals betere treindiensten en het onderhouden en verbeteren van stations.

"Dit betekent een betere treinreis, hogere betrouwbaarheid, schonere treinen en investeren in nieuwe treinen", aldus het bedrijf. Ook zal de dienstregeling aangepakt worden.

Winkels
NS wil de exploitatie van eigen formules zoals Smullers en De Broodzaak overlaten aan marktpartijen. In totaal werken zo'n 4.600 mensen bij winkels op NS-stations.

"Wij hoeven niet alle retail zelf te bezitten", zegt tijdelijk NS-topman Roger van Boxtel. "We houden wel regie op de kwaliteit van de winkels."

Overigens wil NS de keten Kiosk, de Stationshuiskamer (zitruimten) en de catering in treinen in eigen handen houden, "want deze staan direct in verbinding met de reiziger en behoren daarmee tot een kernactiviteit".

Op termijn neemt de NS afscheid van dochterbedrijf Qbuzz. Ook zal het bedrijf niet langer bieden op regionale spoorconcessies in Nederland.

Overigens wil de NS nog wel groeien in het buitenland. Daarbij richt de onderneming zich vooral op Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

"Zo blijft NS ervaring opdoen op de Europese spoormarkt en bereidt het bedrijf zich voor op toekomstige ontwikkelingen op het spoor." De kennis en ervaringen uit het buitenland worden ook ingezet voor reizigers in Nederland.

Te volle treinen zorgde voor lagere tevredenheid Zie ook: NS noemt 2015 'jaar van vallen en opstaan'

Treinen
De NS steekt 2,5 miljard euro in nieuwe treinen en het vernieuwen van treinstellen. Bijna een derde van de bestaande vloot wordt vervangen of vernieuwd. Verder gaat er 300 miljoen euro naar innovaties op het gebied van reisinformatie, betere wifi in treinen en op stations en nieuwe betaalmethodes.

Ook steekt de NS van 2016 tot en met 2020 ruim 300 miljoen euro in voorzieningen op stations, zoals parkeerplekken en nieuwe Kiosk-winkels.

Eind dit jaar en volgend jaar zullen er nieuwe kleine typen treinen bij komen. Over een paar jaar komen er ook nieuwe intercity's bij. Het is de bedoeling dat het materieel uiterlijk 2023 helemaal op orde is.

Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem vroeg het bedrijf in oktober al na te denken over het afstoten van activiteiten. Hij heeft zijn bedenkingen bij investeringen van de NS in horeca en busvervoer.

Volle treinen
De tijdelijke topman vindt het onrealistisch om te denken dat het probleem van overvolle treinen snel opgelost kan worden. "Wij kunnen niet in één keer een volle trein leegmaken. We hebben niet ineens nieuwe treinen."

"Recht op een zitplaats in de spits is er niet en dat zal ook niet gebeuren. Als iedereen tegelijk met de trein wil, dan loop je het risico dat die hartstikke vol is", stelde Van Boxtel verder. "Je hebt recht op vervoer en niet per se op een zitplaats."

Rover
Belangenorganisatie Rover vraagt zich in een reactie af welk probleem wordt opgelost met het afstoten van stationswinkels. De organisatie is positiever over het plan van de NS om niet meer te bieden op regionale concessies.

"Andere vervoerders presteren prima in de regio en hebben ruimschoots bewezen deze lijnen samen met de provincies tot een succes te kunnen maken", aldus Rover.

"De positie van NS wordt in de regio neutraler, wat dus minder spanningen tussen NS en andere vervoerders zal opleveren. Tegelijk wordt de spoeling bij aanbestedingen wel dunner, de tijd zal leren of de reiziger hier nadelen van ondervindt."

Door: NU.nl
http://www.nu.nl/ondernem...5-miljard-in-treinen.html

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wie bedenkt die onzin? Ten eerste zijn de winkels op de stations bij ons nu heel goed in vergelijking met het buitenland (wat de reiservaring als geheel ten goede komt) en ten tweede verdient NS daar klauwen met geld aan dus waarom de *fuck* zouden ze dat afstoten!?

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 01-03-2016 16:38 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Bacchus
Vrij simpel: Omdat de enige aandeelhouder dat zegt. Zwalkend overheidsbeleid is sowieso verantwoordelijk voor een groot deel van mismanagement bij de NS.

Verwijderd

Fiber schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:32:
OK, het was gisteren al voor een groot deel uitgelekt, maar nu dan officieel: De NS gaat veel geld investeren in treinen etc. en het grootste deel van de winkels uitbesteden:

[...]

http://www.nu.nl/ondernem...5-miljard-in-treinen.html
Mosterd na de maaltijd, noemen ze dat. Die treinen zijn NU nodig. Dan moet je niet nu gaan lopen roeptoeteren dat je je nu echt op je taak gaat richten. Dat is ruimschoots te laat (goh, grappige woordspeling, vanmiddag ook weer) en zo zet je jezelf eigenlijk alleen nog erger voor paal.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Bacchus schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:04:
Vrij simpel: Omdat de enige aandeelhouder dat zegt. Zwalkend overheidsbeleid is sowieso verantwoordelijk voor een groot deel van mismanagement bij de NS.
Dat zwalkend betwist ik, ik denk dat dit een bewuste agenda is. De NS is een doorn in het oog van onze VVD vrienden.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Fiber

Fiber

CyBeR schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:37:
Wie bedenkt die onzin? Ten eerste zijn de winkels op de stations bij ons nu heel goed in vergelijking met het buitenland (wat de reiservaring als geheel ten goede komt) en ten tweede verdient NS daar klauwen met geld aan dus waarom de *fuck* zouden ze dat afstoten!?
Dat geld kunnen ze toch ook verdienen door de ruimtes te verhuren en licenties uit te geven en zo...?

Ik zie niet in waarom de NS een supermarkt, boekhandel en frietzaak, etc. zou moeten runnen.

Verwijderd

Fiber schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:22:
[...]

Dat geld kunnen ze toch ook verdienen door de ruimtes te verhuren en licenties uit te geven en zo...?

Ik zie niet in waarom de NS een supermarkt, boekhandel en frietzaak, etc. zou moeten runnen.
Dan kunnen de reizigers ook nog geld bij je achterlaten terwijl je ze weer eens laat wachten. Treintje uitgevallen wordt zo ineens extra winst. Denk dat een kwartier vertraging meer oplevert dan een trein die (op tijd) rijdt.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Fiber schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:22:
[...]

Nee? Of in ieder geval niet in dezelfde mate zonder 't voor de reiziger (dwz voor mij) duurder te maken.

Overigens verhuurt NS wel degelijk ook winkelruimte op stations aan derden.
Omdat a) NS zich sowieso al bezig houdt met vastgoed, service en retail (is 't niet voor winkels dan wel treinkaartjes), b) dat zoals ik al zei de stationsomgeving aangenamer en veiliger maakt en dus de reiservaring verbetert en als belangrijkste c) ze er enorm veel geld mee verdienen.

Ik zie niet waarom een bedrijf dat een extra dienstverlening kan aanbieden en daar goed geld mee kan verdienen, dat niet zou moeten doen. Als 't verlieslijdend was was 't een ander verhaal geweest…

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 01-03-2016 19:23 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• MBV

MBV

Er is wel een reden. Als NS daar z'n geld mee verdient, dan gaat het management zich bezig houden met daar meer geld mee te verdienen. Als dat niet mag van de aandeelhouder, dna moeten ze zich concentreren op de treinen, en geen aandacht verspillen.

Ik ben geen commissaris ;), dus ik weet niet of dat een probleem is bij de NS. Maar het verhaal erachter is wel plausibel.
Pagina: 1 ... 69 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.