Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 103 Laatste
Acties:
  • 533.912 views
MBV schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:51:
Er is wel een reden. Als NS daar z'n geld mee verdient, dan gaat het management zich bezig houden met daar meer geld mee te verdienen. Als dat niet mag van de aandeelhouder, dna moeten ze zich concentreren op de treinen, en geen aandacht verspillen.

Ik ben geen commissaris ;), dus ik weet niet of dat een probleem is bij de NS. Maar het verhaal erachter is wel plausibel.
NS Reizigers staat sowieso los van NS Retail/vastgoed. Ze heten toevallig beide "NS" maar daar houd het dan ook bij op. Het management van beide bedrijven kent elkaar waarschijnlijk niet eens |:(
Tis echt dom om de retail/vastgoed tak los te laten niet alleen op inkomsten maar NS vastgoed is behoorlijk groot en die grond is indirect in handen van de staat extreem dure en schaarse grond gok ik zo en dat doen ze van de hand...
/zucht

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Verwijderd

"Uitbesteden" is wat anders dan "van de hand doen"

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ArcticWolf schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:57:
[...]
extreem dure en schaarse grond gok ik zo
/zucht
Yuh heb je gezien waar die stations in de grote steden staan? Da's net als KPN nummercentrales, die grond wil je niet kwijt hoor :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:34
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:12:
[...]

Mosterd na de maaltijd, noemen ze dat. Die treinen zijn NU nodig. Dan moet je niet nu gaan lopen roeptoeteren dat je je nu echt op je taak gaat richten. Dat is ruimschoots te laat (goh, grappige woordspeling, vanmiddag ook weer) en zo zet je jezelf eigenlijk alleen nog erger voor paal.
De komst van deze nieuwe treinen is al heel lang bekend en ook al heel lang opgenomen in de strategie van NS. Dat daar nu weer zo op wordt gefocust is puur om de oplossing voor de meest recente media aandacht (overvolle treinen) te belichten.
Dat dit te laat is, heeft meerdere oorzaken die niet bij NS liggen en een direct gevolg zijn van overheidsbeleid. NS heeft de SNG pas besteld nadat zekerheid was geboden over de HRN concessie. De FLIRT die eind dit jaar instroomt is met spoed besteld door de invoer van de MBO studenten kaart. Het kopen van een degelijke nieuwe trein kost nu eenmaal heel veel tijd. Zeker na de Fyra (waar NS uiteraard ook debet aan is) wordt er behoorlijk nauwkeurig met nieuw materieel omgegaan.
Beetje flauw om het mosterd na de maaltijd te noemen dan, toch?

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Verwijderd

De MBO studenten kaart gaat pas volgend jaar in.... !?

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-01 19:59

Qu3st

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 00:22:
De MBO studenten kaart gaat pas volgend jaar in.... !?
In het regeerakkoord was overeengekomen dat voor MBO studenten het OV zou vervallen, dit samen met een verandering van de studiefinanciering. Alleen kon stufi naar lening wel in een paar maanden tijd worden ingevoerd, maar het omzetten van OV voor MBO studenten niet. NS had hier alleen wel rekening mee gehouden, waardoor er volgens planning minder treinen nodig zouden zijn. Alleen omdat het nog niet er door was, had NS opeens een tekort aan treinen. De nieuwe treinen stonden al op de planning, maar omdat er nog steeds MBO studenten vrij kunnen reizen, zijn ze harder nodig dan gepland.

Verwijderd

Maardiweb schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 21:25:
[...]

De komst van deze nieuwe treinen is al heel lang bekend en ook al heel lang opgenomen in de strategie van NS. Dat daar nu weer zo op wordt gefocust is puur om de oplossing voor de meest recente media aandacht (overvolle treinen) te belichten.
Dat dit te laat is, heeft meerdere oorzaken die niet bij NS liggen en een direct gevolg zijn van overheidsbeleid. NS heeft de SNG pas besteld nadat zekerheid was geboden over de HRN concessie. De FLIRT die eind dit jaar instroomt is met spoed besteld door de invoer van de MBO studenten kaart. Het kopen van een degelijke nieuwe trein kost nu eenmaal heel veel tijd. Zeker na de Fyra (waar NS uiteraard ook debet aan is) wordt er behoorlijk nauwkeurig met nieuw materieel omgegaan.
Beetje flauw om het mosterd na de maaltijd te noemen dan, toch?
Nee. Ik heb helemaal geen boodschap aan waarom het allemaal zo misgelopen is. Ik heb er geen invloed op en ben uiteindelijk wel gedupeerd. Ik wil helemaal geen mooie uitspraken over wat er allemaal gedaan gaat worden. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in het zien van resultaten op wat kortere termijn dan "vanaf eind 2016".

Want het lijkt erop dat het mateieeltekort merkbaar begint te worden. Er beginnen nu treinen uit te vallen zonder uitleg over de reden.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Eerste testrit met spoorfiets op Akzo-lijntje in Hengelo
Vanaf 15 april moeten mensen er gebruik van kunnen maken: de spoorfiets op het Akzo-lijntje in Hengelo. Vanmiddag werd de eerste testrit gemaakt door initiatiefnemer Jurriaan Knol en een aantal vrijwilligers.

Spoorfietsen is trappen op speciale fietsen over een verlaten spoor. Het is voor het eerst dat dit in Nederland gedaan kan worden. De spoorfietsspoorlijn loopt van het FBK-stadion in Hengelo tot aan Twekkelo.

Negentiende-eeuws wachthokje
Technologiebedrijf Strukton legt voor het laatste deel in de verbinding met Twekkelo gratis een extra spoor aan. De opstapplek voor spoorfietsers komt aan de achterkant van het FBK-stadion. Daar bouwt de onderneming van Knol een klein perronnetje met een negentiende-eeuws wachthokje: een exacte kopie van het wachthuisje van Boekelo.

Het is uiteindelijk de bedoeling dat spoorfietsers de keuze hebben uit vier verschillende fietsen: een gezinsfiets, een groepslorrie, een pomplorrie en een spoorfiets waarmee ook over de weg gefietst kan worden. De spoorfietsen maken net als treinen gebruik van een dienstregeling. ’s Ochtends kan vanaf 10.00 uur richting Twekkelo gefietst worden en vanaf 13.00 uur weer terug naar Hengelo. ’s Middags kan er nog een keer gefietst worden, van 14.00 tot 17.00 uur.

'Toeristische trekpleister voor heel Twente'
De gemeente Hengelo nam de spoorlijn voor zo’n 70.000 euro over en verkocht het gedeelte dat geschikt is voor het spoorfietsen door aan de onderneming. De grond rondom het spoorlijntje gebruikt de gemeente om de fietssnelweg F35 recht te trekken en de overweg te verwijderen.

Initiatiefnemer Knol denkt dat het spoorfietsen in Hengelo voor heel Twente een toeristische trekpleister kan worden. "Ik ben blij dat de gemeente en andere organisaties en stichtingen meewerken om dit plan te realiseren", zei hij op 10 februari.
Afbeeldingslocatie: http://img.rtvoost.nl/T3/269092.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.rtvoost.nl/T3/269090.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.rtvoost.nl/T3/269091.jpg

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:03

Fiber

Beaches are for storming.

Dacht heel even dat het over het gerepareerde spoorlijntje bij Dalfsen ging... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:18
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:24:
[...]

Nee. Ik heb helemaal geen boodschap aan waarom het allemaal zo misgelopen is. Ik heb er geen invloed op en ben uiteindelijk wel gedupeerd. Ik wil helemaal geen mooie uitspraken over wat er allemaal gedaan gaat worden. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in het zien van resultaten op wat kortere termijn dan "vanaf eind 2016".

Want het lijkt erop dat het mateieeltekort merkbaar begint te worden. Er beginnen nu treinen uit te vallen zonder uitleg over de reden.
Dan nog ben je afhankelijk van de grillen van de politiek. Als de OV het voornemen heeft om de OV chipkaart voor studenten af te schaffen en vervolgens 90.000 man extra een kaart gaat geven, dan kun je daar als NS amper op anticiperen. Helemaal als je weet hoe lang het duurt om een trein te bestellen inclusief het voortraject (aanbesteding).

Kun je wel roepen dat jij daar de dupe van bent en dat je daar geen boodschap aan hebt, maar reken dat vooral de politiek aan. En natuurlijk, de NS doet niet alles goed en kunnen dingen verbeteren. Maar dit kun je de NS amper kwalijk nemen. En dat ze op zo'n korte termijn nog FLIRTs hebben kunnen bestellen en kunnen krijgen is nog vrij netjes.

Verwijderd

Een deel van die studenten die nu een OV kaart krijgt ging nu ook al met het OV. En die uitbreiding van de SOV gaat pas volgend jaar in.

Verwijderd

Robkazoe schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:13:
[...]

Dan nog ben je afhankelijk van de grillen van de politiek. Als de OV het voornemen heeft om de OV chipkaart voor studenten af te schaffen en vervolgens 90.000 man extra een kaart gaat geven, dan kun je daar als NS amper op anticiperen. Helemaal als je weet hoe lang het duurt om een trein te bestellen inclusief het voortraject (aanbesteding).

Kun je wel roepen dat jij daar de dupe van bent en dat je daar geen boodschap aan hebt, maar reken dat vooral de politiek aan. En natuurlijk, de NS doet niet alles goed en kunnen dingen verbeteren. Maar dit kun je de NS amper kwalijk nemen. En dat ze op zo'n korte termijn nog FLIRTs hebben kunnen bestellen en kunnen krijgen is nog vrij netjes.
Ze hebben bewust gewacht met bestellen tot ze zekerheid hadden over de concessie. Mooi, nu hebben ze zekerheid maar geen materieel om de concessie op een fatsoenlijke manier uit te voeren.

Mijn geld gaat elke maand naar NS Reizigers. Daar verwacht ik een prestatie voor. Als die prestatie minder wordt, verwacht ik ook minder te hoeven betalen. Dat NS zaken doet met de politiek vind ik prima, maar daar ga ik niet tussen zitten. Dat zoeken ze onderling maar lekker uit.

Ik betaal de NS voor een prestatie en het is niet meer dan logisch dat ik dan ook daar aanklop als de prestatie achterblijft. Alle bedrijven hebben te maken met veranderend overheidsbeleid. Dat is niet iets unieks voor de NS ofzo.

Verwijderd

Klopt, zo zijn er vele bedrijven (bijna) failliet gegaan door het gezeur van de politiek op Rusland.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-01 04:18

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 16:35:
[...]

Ze hebben bewust gewacht met bestellen tot ze zekerheid hadden over de concessie. Mooi, nu hebben ze zekerheid maar geen materieel om de concessie op een fatsoenlijke manier uit te voeren.

Mijn geld gaat elke maand naar NS Reizigers. Daar verwacht ik een prestatie voor. Als die prestatie minder wordt, verwacht ik ook minder te hoeven betalen. Dat NS zaken doet met de politiek vind ik prima, maar daar ga ik niet tussen zitten. Dat zoeken ze onderling maar lekker uit.

Ik betaal de NS voor een prestatie en het is niet meer dan logisch dat ik dan ook daar aanklop als de prestatie achterblijft. Alle bedrijven hebben te maken met veranderend overheidsbeleid. Dat is niet iets unieks voor de NS ofzo.
Maar als de NS wel had besteld en ze de concessie toch níet hadden gekregen waren ze nu failliet of iig in veel grotere problemen geweest en dan was het de schuld van de directie die onverantwoord had gehandeld enz.

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 17:04:
Klopt, zo zijn er vele bedrijven (bijna) failliet gegaan door het gezeur van de politiek op Rusland.
Precies, al die arme plantageeigenaren en slavenhandelaren ook.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

Verwijderd

GoldenSample schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 23:52:
[...]

Precies, al die arme plantageeigenaren en slavenhandelaren ook.
Je kletst uit je nek

Ik heb heb het over high-tech producten.

Die slavenhouders heb ik ook geen medelijden mee.
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 05:55:
[...]

Je kletst uit je nek

Ik heb heb het over high-tech producten.

Die slavenhouders heb ik ook geen medelijden mee.
high-tech bedrijven/multinationals zijn de moderne slavenhouders, maar dat is een hele andere discussie :P
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 16:35:
[...]

Er is nagenoeg geen enkel bedrijf die VOOR een concessie opeens voldoende materieel heeft om in te zetten... of je moet net een concessie hebben verloren en je vloot staat stil, maar hoe vaak komt dat voor? (Connexxion toen die Utrecht had verloren...)
Anyway, de hele concessie drang is gewoon te achterlijk voor woorden. Doe dan 20 of 30 jaar ofzo, maar 8 of 10 jaar is gewoon debiel 8)7 of maak er gewoon weer een staatsvervoersbedrijf van... dan hoeft de politiek zijn achterlijke fouten niet af te schuiven op de bevolking of op een wannabe bedrijf (NS/ProRail).

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben zelf niet zozeer tegen concessies, maar die kortdurende concessesies zijn idd bezopen. Waarom zou een bedrijf dan grote financiele risico's nemen en in duur materieel investeren als de kans vrij groot is dat ze over een paar jaar gedumpt worden?

Geef dan concessies uit voor langere termijn inderdaad, als minimum zou ik zeggen 20-25 jaar. Dan wordt het veel aantrekkelijker om te investeren als bedrijf zijnde, ipv alles met bare minimum middelen aan de gang te houden, en maar te hopen dat het goed blijft gaan.

Virussen? Scan ze hier!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-01 20:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
F.West98 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 17:10:
[...]

Maar als de NS wel had besteld en ze de concessie toch níet hadden gekregen waren ze nu failliet of iig in veel grotere problemen geweest en dan was het de schuld van de directie die onverantwoord had gehandeld enz.
NS gaat niet zomaar failliet, de staat is 100% eigenaar. De bestelling van de 120 CAF's is een ordervolume wat NS ook jaarlijks investeert.

Signatures zijn voor boomers.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:14
Als je naar de Fyra kijkt wordt het toch niet echt op prijs gesteld door het grote publiek (en politiek) dat de NS zomaar treinen aanschaft die niet inzetbaar zijn. Dus het lijkt mij niet meer dan logisch dat je pas treinen aanschaft als je ook zeker weet dat deze inzetbaar zijn. Ze mogen dan misschien wel niet failliet gaan maar het is grote kapitaalvernietiging om treinen aan te schaffen zonder dat je zeker weet dat deze inzetbaar zijn en daarmee inkomen kunnen genereren zodat ze zichzelf weer terug betalen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
wildhagen schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 08:01:
Ik ben zelf niet zozeer tegen concessies, maar die kortdurende concessesies zijn idd bezopen. Waarom zou een bedrijf dan grote financiele risico's nemen en in duur materieel investeren als de kans vrij groot is dat ze over een paar jaar gedumpt worden?
Daarom zie je in Engeland ook dat eigenlijk al het rollend materieel in het bezit is van een paar leasebedrijven (ROSCO's) en dat het Department for Transport een dikke vinger in de pap heeft m.b.t. aanschaf van nieuwe treinen. Zelfs toen Great Western Railway en South West Trains nieuwe treinen wilden aanschaffen moest dat eerst door het DfT worden goedgekeurd, omdat de levensduur van rollend materieel langer is dan de duur van de gemiddelde franchise.

In Zweden zie je overigens hetzelfde, vrijwel al het rollend materieel van de privaten wordt geleased van Transitio AB.

We are shaping the future

• LordSinclair
Alex) schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:34:
[...]

Daarom zie je in Engeland ook dat eigenlijk al het rollend materieel in het bezit is van een paar leasebedrijven (ROSCO's) en dat het Department for Transport een dikke vinger in de pap heeft m.b.t. aanschaf van nieuwe treinen. Zelfs toen Great Western Railway en South West Trains nieuwe treinen wilden aanschaffen moest dat eerst door het DfT worden goedgekeurd, omdat de levensduur van rollend materieel langer is dan de duur van de gemiddelde franchise.

In Zweden zie je overigens hetzelfde, vrijwel al het rollend materieel van de privaten wordt geleased van Transitio AB.
Het probleem in Nederland is dat bij elke nieuwe concessie nieuw materieel wordt geëist, zodra je die eis laat vallen kan een nieuwe vervoerder de treinen van de oude concessiehouder gewoon overnemen.

• wildhagen
  • Niet online
Alex) schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:34:
[...]

Leasen is een optie idd, maar je ziet vaak bij aanbestedingen de eis dat er nieuw materiaal moet komen en het huidige materieel niet meer gewenst is door de opdrachtgever. Al dan niet expliciet zo gesteld, of via eisen aan het materiaal waar het huidige materiaal niet aan voldoet of kan voldoen.

Dan blijft de lease-maatschappij dus met die treinstellen zitten als de concessie afloopt en naar een andere partij gaat. Die zitten daar natuurlijk ook niet op te wachten, zeker als het materieel slecht tot niet inzetbaar is in andere landen (bijv door verschillende bovenleidng-spanningen, een andere PVR etc). Die zullen dat dus weer doorberekenen in hogere leaseprijzen om hun eigen risico weer af te dekken.

Virussen? Scan ze hier!

• Alex)
LordSinclair schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:37:
[...]

Het probleem in Nederland is dat bij elke nieuwe concessie nieuw materieel wordt geëist, zodra je die eis laat vallen kan een nieuwe vervoerder de treinen van de oude concessiehouder gewoon overnemen.
wildhagen schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:41:
[...]
Leasen is een optie idd, maar je ziet vaak bij aanbestedingen de eis dat er nieuw materiaal moet komen en het huidige materieel niet meer gewenst is door de opdrachtgever. Al dan niet expliciet zo gesteld, of via eisen aan het materiaal waar het huidige materiaal niet aan voldoet of kan voldoen.

Dan blijft de lease-maatschappij dus met die treinstellen zitten als de concessie afloopt en naar een andere partij gaat. Die zitten daar natuurlijk ook niet op te wachten, zeker als het materieel slecht tot niet inzetbaar is in andere landen (bijv door verschillende bovenleidng-spanningen, een andere PVR etc). Die zullen dat dus weer doorberekenen in hogere leaseprijzen om hun eigen risico weer af te dekken.
Wat voor mij wederom een bewijs is dat de Britten een stuk verder zijn dan de Nederlanders.

Limburg is hier een goed voorbeeld van: de DMU's mogen straks niet meer gebruikt worden, ook al zijn ze hoogstens 10 jaar oud. Zelfs een elektrische motortussenbak mag niet 8)7

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
LordSinclair schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:37:
[...]

Dat is niet zo.
Bijvoorbeeld voor de concessie Limburg van 2016-2031: dieseltreinen van na 2000 en elektrische treinen van na 2014, met uitzondering van overgenomen treinstellen van Veolia.
Dus alles wat er nu rijdt mag er blijven rijden.
Bij andere concessies was er sprake van verouderd materieel (Wadlopers, Plan V) of maar marginaal geschikt materieel in eigendom van een onwillige leasemaatschappij (Buffels).

Maar een situatie als in Engeland met ROSCO's zou wel wat verschil uitmaken. Punt is wel dat Nederland een vrij kleine markt is. Een Arriva heeft in Nederland 100 treinstellen. Abellio/Greater Anglia (NS) in Engeland heeft er al meer dan 220, en dat is dus alleen maar voor het gebied noord-oost van Londen (East Anglia).

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Modbreak:Zullen we de politieke discussie over Rusland hier buiten het topic houden?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Boze studenten willen treinen overspoelen: 'Neem ons reisrecht niet af'
Kijk niet raar op als op 8 maart ineens honderden studenten bij je in de trein zitten. Met het 'NK treinreizen in de spits' willen ze protesteren tegen de plannen van NS en verschillende hogescholen en universiteiten.

Om de drukte in de treinen tegen te gaan, wil NS dat in de spits minder studenten per trein reizen. Topman Roger van Boxtel is al aan lobbyen bij universiteiten en hogescholen. Als de colleges nou tot later doorgaan, reizen er minder studenten in de spits, is zijn gedachte. Instellingen in Utrecht en Nijmegen zouden zelfs al overstag zijn.

En dat schiet bij veel studenten in het verkeerde keelgat. Zij vinden dat zij na het afschaffen van de basisbeurs opnieuw worden gepakt. "Niemand verplicht studenten niet in de spits te rijden, en zeker niet de NS", zegt Linda de Nie, voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Zij ergert zich aan berichtgeving dat ‘de NS zijn zin krijgt’.

'Zijn geen derderangsburgers!'
De Nie: "Studenten moeten samen met de universiteiten en hogescholen beslissen of en hoe zij de spits kunnen ontlasten om zo meer geld in onderwijs te kunnen steken. Dat is de afspraak. Studenten zijn geen derderangs treinreizigers wier reisrecht zomaar kan worden afgenomen. Veel studenten hebben 's avonds baantjes of andere verplichtingen."

Het is de bedoeling op 8 maart met zo veel mogelijk studenten in de trein te gaan zitten tijdens de drukste uren. Dik 14.000 studenten hebben op Facebook al laten weten dat ze de ludieke actie steunen. Er is sinds woensdag ook een online petitie tegen de plannen: daar staat de teller op 10.000. Ook de Landelijke Studenten Vakbond overweegt acties als de plannen doorgezet worden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-01 14:02
Ik snap het punt niet: Studenten zitten toch al in de spits in de trein. Wat is er anders als er in de spits studenten in de trein zitten?

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Plan van de studenten is dat iedere student in de spits gaat reizen in plaats van alleen degenen die dat doen om op de universiteit/hogeschool te komen... het wordt tig keer drukker.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Migrator schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:12:
Plan van de studenten is dat iedere student in de spits gaat reizen in plaats van alleen degenen die dat doen om op de universiteit/hogeschool te komen... het wordt tig keer drukker.
Mooi argument dus voor wie het wil afschaffen.

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

asmi2 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:18:
[...]

Mooi argument dus voor wie het wil afschaffen.
Euh, nee. Want hiermee wordt laten zien dat het normaal gesproken wel meevalt hoeveel studenten er in de spits reizen omdat ze bijvoorbeeld op kamers zitten. Met maatregelen als deze, wordt op kamers wonen minder interessant en krijg je in het algemeen juist meer studenten in het OV.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• Bacchus
Migrator schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:12:
Dus de studenten die mooi in hun studiestad op kamers zitten gaan een uur eerder opstaan om voor het eerste college nog even voor niets heen-en-weer te treinen? Zo activistisch waren we in mijn tijd al niet meer, laat staan tegenwoordig.
Maakt mij ook niet uit, ben toch de trein al weer uit voor de eerste student zich laat zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Bacchus op 04-03-2016 15:22 ]

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Krentenbol schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 15:04:
Met maatregelen als deze, wordt op kamers wonen minder interessant
Waarom?

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Omdat je minder tijd hebt om te werken 's avonds en in het weekend en het dus minder makkelijk kan betalen. Kun je weer bij gaan lenen, naast dat je nu sowieso een lening hebt ipv een geschonken beurs. Dit is dus nog een lekkere financiële klap erbij.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Verwijderd

De ochtendmensen-terror roert zich wel weer enorm zeg. Het enige waar het gewoon om gaat is een uurtje later beginnen of gewoonweg 1 roostervrije dag. Prima toch

• Bacchus
Krentenbol schreef op zondag 06 maart 2016 @ 17:16:
[...]

Omdat je minder tijd hebt om te werken 's avonds en in het weekend en het dus minder makkelijk kan betalen. Kun je weer bij gaan lenen, naast dat je nu sowieso een lening hebt ipv een geschonken beurs. Dit is dus nog een lekkere financiële klap erbij.
Je kan een uur later beginnen maar ook een uur langer doorgaan, lijkt me lood om oud ijzer toch? Een beetje uitslapen past naar mijn idee sowieso wel beter in het slaap-ritme van de gemiddelde student.

[ Voor 10% gewijzigd door Bacchus op 07-03-2016 08:34 ]

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Dan moet je maar wel net een bijbaan weten te vinden waarbij dat uur langer doorgaan kan.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

In het topic Studenten uit de trein tijdens spits in ASP is al uitgebreid gesproken over dit onderwerp :)

Verwijderd

Niet op de man spelen

[ Voor 78% gewijzigd door PWM op 10-03-2016 20:45 ]

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

offtopic:
Jouw persoonlijke mening over een moderator en dat subforum neemt geenszins weg dat een herhaling van argumenten in dit topic geen zin heeft. :z

[ Voor 4% gewijzigd door Migrator op 07-03-2016 14:58 ]

Verwijderd

Het vriest hier 1,5 graad. En jawel hoor.... de helft rijdt weer niet vanwege de zo gladde sporen. Gelukkig is er verder helemaal niets glad en is de NS de enige die last heeft van deze helse winterse omstandigheden.

Edit: Spoor is mooi stukgevroren. Keek net even in de planner om te kijken of ik op de terugweg weer vertraging of uitval kon verwachten en toen las ik dat er nu tussen Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen geen treinen rijden door een defect aan het spoor. Gelukkig lijken de treinen naar Veenendaal (gelukkig niet De Klomp) wel te rijden (met vertraging).

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2016 15:42 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Conducteur zet reizigers uit overvolle trein
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CdK5ZpAWEAEkbg6.jpg:large
Een conducteur heeft vanmorgen op station Almere Poort reizigers uit de trein gezet omdat de trein te vol was, meldt Omroep Flevoland. Het was volgens de conducteur niet verantwoord om met zoveel mensen door te rijden. De sprinter was onderweg naar Leiden.

De NS zegt dat de trein te kort was door een defect aan het materieel. De reizigers die uit de trein zijn gezet kunnen hun geld terugkrijgen. Op sociale media wordt veel geklaagd over de drukte en de actie van de conducteur.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CdK_tz9WwAAeKr2.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 10-03-2016 17:13 ]

Oscar Wilde

Verwijderd

Eigenlijk is het natuurlijk ook een lachertje. Eerst zet je die mensen zomaar ergens uit de trein, vervolgens laat je ze er een half uur staan terwijl ze naar hun werk moeten. En dan geef je ze een paar euro ter compensatie "Fijne dag nog!"

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
En hoe een conducteur het bedacht krijgt dat iedereen er uit sturen een oplossing is? En dan leeg verder rijden? Wat heb je daar in godsnaam aan!

Verwijderd

Maasluip schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 20:41:
En hoe een conducteur het bedacht krijgt dat iedereen er uit sturen een oplossing is? En dan leeg verder rijden? Wat heb je daar in godsnaam aan!
Dit. Op een gegeven moment de nieuwe mensen weigeren wegens veiligheid dat is tot daar aan toe, maar waarom iedereen die al in de trein zit/staat er allemaal uitgooien?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 20:44:
[...]

Dit. Op een gegeven moment de nieuwe mensen weigeren wegens veiligheid dat is tot daar aan toe, maar waarom iedereen die al in de trein zit/staat er allemaal uitgooien?
En dat kunnen ze dus niet. Er moeten mensen uit, dus de deuren gaan open. Hoe ga je dan voorkomen dat er tig mensen toch die trein induiken?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook niet direct uit zou stappen. Eerst maar eens afwachten wat er gaat gebeuren, voor je bij een of ander nietszeggend stationnetje gaat staan wachten op de volgende ongetwijfeld ook erg drukke trein.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 22:12:
[...]

En dat kunnen ze dus niet. Er moeten mensen uit, dus de deuren gaan open. Hoe ga je dan voorkomen dat er tig mensen toch die trein induiken?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook niet direct uit zou stappen. Eerst maar eens afwachten wat er gaat gebeuren, voor je bij een of ander nietszeggend stationnetje gaat staan wachten op de volgende ongetwijfeld ook erg drukke trein.
Ook dat is op te lossen, doen ze bij ingangscontrole hier in het noorden ook regelmatig, evenveel deuren open als dat er conducteuren zijn (strategisch verdeeld door de trein uiteraard), communiceren welke deuren opengaan, iederen eruit die eruit moet, niemand er bij in, en weer verder rijden.

Verwijderd

Het is weer zo'n week. Vandaag hebben we een kapotte bovenleiding, dus de helft van de stoptreinen naar Veenendaal/Rhenen rijdt weer niet. We scoren deze week weer ellende op 3 van de 5 werkdagen. Maandag en gisteren ging het relatief goed.

Ik heb deze week zelfs meer vertraging dan reistijd. Puik werk!

Verwijderd

Haha, weer iets ontdekt; in een aantal (alle vierdelige?) ICM treinen zitten er niet van die gruwelijke prullenbakjes in je knie-ruimte, maar twee van die mini-dingen onder de lectuurhouder. Maarja, 1 koffiebeker past daar al niet in. Is het nou echt zo moeilijk voor mensen om gewoon hun troep mee te nemen :/

Als ik dit zo zie, wordt het ook makkelijker om een Brompton daar neer te zetten.

Hopelijk gaat de NS die andere stellen nog een keer (binnenkort) voorzien van die twee kleine prullenbakjes ipv dat knie-stoot-ding.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2016 16:02 ]

• Lucacker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-04-2019
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 16:00:
Haha, weer iets ontdekt; in een aantal (alle vierdelige?) ICM treinen zitten er niet van die gruwelijke prullenbakjes in je knie-ruimte, maar twee van die mini-dingen onder de lectuurhouder. Maarja, 1 koffiebeker past daar al niet in. Is het nou echt zo moeilijk voor mensen om gewoon hun troep mee te nemen :/

Als ik dit zo zie, wordt het ook makkelijker om een Brompton daar neer te zetten.

Hopelijk gaat de NS die andere stellen nog een keer (binnenkort) voorzien van die twee kleine prullenbakjes ipv dat knie-stoot-ding.
Klopt deze zitten alleen in de vierdelige. Dit zal in de driedelige niet gedaan worden omdat de stoelen in de driedelige anders dan in de vierdelige zijn volgens mij.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Zijn inderdaad een stuk betere prullenbakken dan die kniekillers. Koffiebekers passen er overigens prima in, moet je ze alleen even plat knijpen. Toch vind ik die kleine prullenbakjes maar niks. Vaker dan me lief is zijn ze niet geleegd en zitten ze niet helemaal dicht. Beter is imho alleen grotere prullenbakken bij vierzitsplekken en op de balkons. Moeten die overigens wel duidelijk te vinden zijn want heb in NID nog nooit iemand iets in een prullenbak op het balkon zien doen :+

• Bacchus
Ik ben het eigenlijk wel met jcv eens dat passagiers hun meuk gewoon mee moeten nemen. De probleem-voorwerpen (kranten en koffiebekers) passen toch niet zomaar in die minibakjes en het andere afval kun je ook wel even in je zak steken tot je weer op het perron staat.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Bacchus schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 10:33:
Ik ben het eigenlijk wel met jcv eens dat passagiers hun meuk gewoon mee moeten nemen. De probleem-voorwerpen (kranten en koffiebekers) passen toch niet zomaar in die minibakjes en het andere afval kun je ook wel even in je zak steken tot je weer op het perron staat.
Ik denk dat je het passagiers zo makkelijk mogelijk moet maken om geen rotzooi achter te laten. Als opruimen lastiger is dan wordt de drempel om te vervuilen lager. En als er al rotzooi ligt is de drempel nog lager.

Bij een user test ontdek je heel snel dat er geen koffie beker in een prullenbak kan. Daar kan je dan het ontwerp op aanpassen, óf je verkoopt kleinere bekers op het station :+.

[ Voor 8% gewijzigd door ANdrode op 12-03-2016 14:37 ]

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

ANdrode schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 14:36:
[...]

Ik denk dat je het passagiers zo makkelijk mogelijk moet maken om geen rotzooi achter te laten. Als opruimen lastiger is dan wordt de drempel om te vervuilen lager. En als er al rotzooi ligt is de drempel nog lager.

Bij een user test ontdek je heel snel dat er geen koffie beker in een prullenbak kan. Daar kan je dan het ontwerp op aanpassen, óf je verkoopt kleinere bekers op het station :+.
Zonder prullenbakken kan prima, gewoon kwestie van africhten van de reiziger. Heb nu weer eens een paar weken regelmatig de trein gepakt in en om Sydney en daar heb je geen prullenbakken in de trein (muv hele oude treinstellen op de balkons). De treinen zijn daar doorgaans netter en schoner dan de schoongemaakte treinen hier. Wel zie je daar in overvloed dus prullenbakken op de perrons, meestal meerdere i.v.m. scheiden van recyclebaar afval.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• LordSinclair
Machinistenvakbond VVMC wil dat er een onderzoek komt naar het treintype dat vorige maand bij Dalfsen ontspoorde. Uit onderzoek van de Stentor bleek dat er de de afgelopen jaren elf doden vielen met de Spurt in Europa. De bond maakt zich zorgen over dit type trein van de Zwitserse fabrikant Stadler.

"We zijn geschrokken van het aantal dode machinisten dat bij dit type treinstel gevallen is. In Nederland zijn er jaarlijks tientallen aanrijdingen en daar komt eigenlijk nooit een machinist bij om", zegt vakbondsbestuurder Wim Eilert van de VVMC. "Elf is daarom wel een hoog aantal, ook al gebeurde de ongelukken in meerdere landen."
Zoals ik al verwachte zitten de machinisten niet meer zo lekker bij dit type treinen. Een aangezien de NS er ook een berg besteld heeft snap ik de ongerustheid.

• mas_kecil
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 14:49
LordSinclair schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 20:15:
[...]

Zoals ik al verwachte zitten de machinisten niet meer zo lekker bij dit type treinen. Een aangezien de NS er ook een berg besteld heeft snap ik de ongerustheid.
Wat ik vreemd vind is dat men alle lessen van vroeger vergeten lijkt te zijn: mat '46 (en voorgangers) hadden ook van die machinist-op-de-eerste-rij cabines, daarna kwamen de hondekoppen met botsneuzen, extra voorzetneuzen op de 1100'den, allemaal ter bescherming van de machinist bij frontale botsingen.

Daarnaast moet ik er niet aan denken als zo'n ding tegen een 'echte' trein botst.

En omdat ze zo licht zijn, vliegen ze zo de rails uit.

• LordSinclair
mas_kecil schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 20:23:

Daarnaast moet ik er niet aan denken als zo'n ding tegen een 'echte' trein botst.
Dat hebben ze ook al getest, iets eerder dit jaar:
Afbeeldingslocatie: http://images.nrc.nl/bgvzE1LqtP6O0KGRMl0m8zxkhmE=/1280x/s3/static.nrc.nl/wp-content/uploads/2016/02/c60a3082415ff7078f0f6a70670047d5.jpg
http://www.nrc.nl/nieuws/...nd-gevolg-menselijk-falen

Dit is wat heel lang gelden een pantserwagen met een virm deed
Afbeeldingslocatie: http://www.kilroynews.net/bestofkilroy/!!!bestofkilroy04-01.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door LordSinclair op 12-03-2016 20:31 ]

• mas_kecil
Brr,

Die opengescheurde wand doet met erg denken aan de oude ongelukken waarbij stoomlocomotieven door houten wagons ploegen.... Grote ondelingen verschillen in gewicht/sterkte tussen spoorwegmaterieel lijkt me vragen om moeilijkheden.

Ik heb het even opgezocht, die pantserwagen lag naast de rails en de trein stond nog op de rails, en de machinist was wel gewond, maar niet overleden. Dat zou toch heel anders afgelopen zijn met dit materieel.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:23

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

En dan heb je pantserwagens nog in allerlei maten en gewichten, van pakweg 10 tot 40 ton zeg maar. Je moet er dus inderdaad niet aan denken dat een volle Flirt op snelheid een ertstrein met een Class 66 ervoor tegenkomt op hetzelfde spoor...

Maar het lijkt me dat er wel botsproef standaarden zijn bij treinen net zoals bij auto's? En dat een Flirt tot op een bepaalde snelheid dezelfde klap op zou moeten kunnen vangen als een VIRM?

Specs

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

LordSinclair schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 20:15:
[...]

De treinen die de NS besteld heeft voldoen aan strengere botsnormen dan deze treinen. Spurts worden ook niet meer gemaakt om deze reden.

Verwijderd

Sinds wanneer worden die niet meer gemaakt dan?

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Hm, verkeerd gelezen dan. Ik zie wel dat de vierde generatie wijzigingen heeft gehad, maar met welke generatie treinen er hier gereden wordt kan ik zo snel niet vinden. Neemt nog niet weg dat de NS geen GTW's besteld heeft...

• Alex)
GTW wordt niet meer gemaakt, daarom bestelt iedereen nu FLIRT-3's. Anders had Arriva nog wel een batch GTW gekocht voor Limburg.

We kunnen hierboven zien hoe twee FLIRTs zich houden als ze aan 100 km/u frontaal op elkaar klappen.

Helaas vallen er dan wel doden, maar het had veel erger kunnen zijn als het ouder materieel was.

Verwijderd

Bij 100 km/h + 100 km/h frontaal gaan er sowieso doden vallen omdat er mensen van hun stoel vallen etc.

Die GTW's hier zullen ook wel 4e generatie bij zitten. Althans; in die wiki staat iets over 4e generatie die beter is qua botsen en dat dat per 2008 ingevoerd was. Na die tijd zijn er nog een heleboel GTW's hier ingevoerd.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:27

Onbekend

...

Ik heb net eventjes uitgerekend dat als een trein 100 km/u rijdt en een kreukelzone heeft van 10 meter, de mensen in de trein een remvertraging van 36 m/s2 te verwerken krijgen.
Hierbij maakt niet uit hoe sterk een trein is. Als twee treinen van het zelfde type (met zelfde gewicht dus) elk met 100 km/u tegen elkaar op rijden hebben de mensen alsnog die remvertraging te verwerken en dat is aardig wat.....

Speel ook Balls Connect en Repeat

• wildhagen
  • Niet online
mas_kecil schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 20:23:
[...]

Wat ik vreemd vind is dat men alle lessen van vroeger vergeten lijkt te zijn: mat '46 (en voorgangers) hadden ook van die machinist-op-de-eerste-rij cabines, daarna kwamen de hondekoppen met botsneuzen, extra voorzetneuzen op de 1100'den, allemaal ter bescherming van de machinist bij frontale botsingen.
Klopt, hoewel dat ook zijn beperkingen had...

Zo'n neus helpt ook niet meer, als je trein er zo uitziet:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d6/Treinramp_Goes.jpg
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a1/Spoorwegongeval_bij_Goes_%281976%29.jpg/1280px-Spoorwegongeval_bij_Goes_%281976%29.jpg

Dat was dus op 27 oktober 1976, de treinramp bij Goes, waar 7 doden vielen (incl de machinist van de betrokken Mat'54 Hondekop stel nummer 787). Deze passagierstrein was overigens door rood sein gereden.

Of dit ongeval:

Afbeeldingslocatie: http://fast.mediamatic.nl/f/tqgr/image/194/57756-620-465.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ziggyziggyziggy.nl/tis3/images/7/79/Rilland_1988_kleur.jpg

Op 1 juni 1988 bij Rilland-Bath, waar Plan-V 904 (met de 958 als 2e treinstel meelopend), na door rood sein gereden te zijn, achterop de locomotief 1636+kalkwagens knalde die bezig was met remproeven... ook daar vertelde de machinist het niet na (net als 2 passagiers)...

Virussen? Scan ze hier!

• mas_kecil
Ik zeg natuurlijk niet dat een botsneus alles voorkomt, maar deze ongelukken zijn tegen beduidend solidere objecten dat de hoogwerker van de Flirt, en zoals je kunt zien zijn de rijtuigbakken in alle gevallen nog intact, een eerste vereiste om grote aantallen slachtoffers te voorkomen. Zou dat bij een Flirt ook zo zijn in vergelijkbare gevallen?

Ik ben ooit in een getrokken trein met een 16/17/1800 ervoor met 130 km/h tegen een auto aangereden op een overweg, daar was in de trein niets van te merken, zou dat bij een Flirt ook het geval zijn geweest?

• Onbekend

Onbekend

...

mas_kecil schreef op zondag 13 maart 2016 @ 17:12:
Ik zeg natuurlijk niet dat een botsneus alles voorkomt, maar deze ongelukken zijn tegen beduidend solidere objecten dat de hoogwerker van de Flirt, en zoals je kunt zien zijn de rijtuigbakken in alle gevallen nog intact, een eerste vereiste om grote aantallen slachtoffers te voorkomen. Zou dat bij een Flirt ook zo zijn in vergelijkbare gevallen?

Ik ben ooit in een getrokken trein met een 16/17/1800 ervoor met 130 km/h tegen een auto aangereden op een overweg, daar was in de trein niets van te merken, zou dat bij een Flirt ook het geval zijn geweest?
Er vanuit gaande dat het een oude configuratie ging met een 1700 loc + 4 wagons. Dan heb je 86 ton + 4 x 45 ton = totaal 266 ton.
Een auto met inhoud weegt zo'n 1,5 ton, dus de trein is zo'n 177 zwaarder en je zal van een botsing weinig iets merken.

Een Flirt weegt 98,5 ton, en in verhouding tot een auto van 1,5 ton is deze zo'n 65,6 keer zwaarder. Je zult bij een botsing er zeker iets van merken, maar blijft nog gewoon op de stoel zitten. :)

Voor een het gewicht van een telekraan moet je richting de 60 tot 90 ton denken. Als daar een trein van 98,5 ton tegenaan botst voel je dat wel degelijk. :Y)

• mas_kecil
Onbekend schreef op zondag 13 maart 2016 @ 17:43:
[...]

Er vanuit gaande dat het een oude configuratie ging met een 1700 loc + 4 wagons. Dan heb je 86 ton + 4 x 45 ton = totaal 266 ton.
Een auto met inhoud weegt zo'n 1,5 ton, dus de trein is zo'n 177 zwaarder en je zal van een botsing weinig iets merken.

Een Flirt weegt 98,5 ton, en in verhouding tot een auto van 1,5 ton is deze zo'n 65,6 keer zwaarder. Je zult bij een botsing er zeker iets van merken, maar blijft nog gewoon op de stoel zitten. :)

Voor een het gewicht van een telekraan moet je richting de 60 tot 90 ton denken. Als daar een trein van 98,5 ton tegenaan botst voel je dat wel degelijk. :Y)
Zeker, het was trouwens geen dubbeldekker maar de oude intercity naar Maastricht, dus 86 + 12*45=761 ton. Maar de kraan waar de Flirt tegen aangereden is woog geen 60 ton, eerder een ton of 7.

En ondanks dat de Flirt dus toch 10 keer zo zwaar was, ligt ie naast de rails. Dat lijkt me geen goed vooruitzicht voor als ie iets zwaarders tegenkomt.

• Onbekend

Onbekend

...

De intercity naar Maastricht kon inderdaad ook. :)

Maar met een botsing is het net hoe het object op de rails staat. Als deze dwars op de rails staat, blijft de trein op het spoor staan omdat deze vol tegen de zijkant er tegenaan rijdt. Als een vrachtwagen of iets anders schuin op de spoorwegovergang staat, dan gaat zo'n 50% van de kracht naar de vrachtwagen toe, en de andere 50% van de kracht zorgt voor een zijdelingse verplaatsing, en dus een ontsporing.

Het maakt trouwens niet uit hoe licht of zwaar een trein weegt. Een lichtere trein ontspoort snel als deze tegen een licht object botst. Maar een zwaardere trein (met meestal meerdere zware wagons) botst met de eerste wagon of loc. tegen het object, maar de wagons daarachter hebben nog steeds massa en snelheid waardoor de boel ook kan ontsporen. Kijk maar eens naar de treinramp in Spanje. Het voorste deel ontspoort en de achterste wagons duwen door.

• mas_kecil
Onbekend schreef op zondag 13 maart 2016 @ 18:47:
De intercity naar Maastricht kon inderdaad ook. :)

Maar met een botsing is het net hoe het object op de rails staat. Als deze dwars op de rails staat, blijft de trein op het spoor staan omdat deze vol tegen de zijkant er tegenaan rijdt. Als een vrachtwagen of iets anders schuin op de spoorwegovergang staat, dan gaat zo'n 50% van de kracht naar de vrachtwagen toe, en de andere 50% van de kracht zorgt voor een zijdelingse verplaatsing, en dus een ontsporing.

Het maakt trouwens niet uit hoe licht of zwaar een trein weegt. Een lichtere trein ontspoort snel als deze tegen een licht object botst. Maar een zwaardere trein (met meestal meerdere zware wagons) botst met de eerste wagon of loc. tegen het object, maar de wagons daarachter hebben nog steeds massa en snelheid waardoor de boel ook kan ontsporen. Kijk maar eens naar de treinramp in Spanje. Het voorste deel ontspoort en de achterste wagons duwen door.
De treinramp in Spanje is een ander geval, daar gaat het om te hard rijden en uit de bocht vliegen. We begonnen de discussie over de kwetsbaarheid van de machinist, die is bij een Flirt m.i. groter dan bij een normaal gebouwde trein, m.a.w. de machinist zal bij een overwegaanrijding eerder gewond zijn, of erger, dan in de oudere modellen die eerder genoemd zijn. En het verbaast mij dat hier zo weinig rekening mee wordt gehouden, terwijl het vroeger blijkbaar belangrijker werd geacht.

En bij de Flirt 3 zijn er zelfs aanpassingen gedaan (zie Wikipedia) om de machinist meer overlevingskansen te geven.

• Onbekend

Onbekend

...

Mij ging het er om dat meer gewicht niet voor stabiliteit van een trein zorgt als er een aanrijding ontstaat.

• mas_kecil
Onbekend schreef op zondag 13 maart 2016 @ 22:19:
Mij ging het er om dat meer gewicht niet voor stabiliteit van een trein zorgt als er een aanrijding ontstaat.
Nou, dat lijkt me wel hoor, hoe groter het gewichtsverschil, hoe kleiner de kans dat de zwaarste van de twee zijn rijrichting verlaat. Ik durf wel te beweren dat, als de hoogwerker van de Flirt door een 1600 (of VIRM) was geraakt, niet de hele trein in de wei had gelegen. En waarschijnlijk de machinist het ook had overleefd.

Het kan natuurlijk altijd nog steeds misgaan, als er wrakstukken onder de trein terecht komen en op die manier de zaak laten ontsporen, dat moet je dus ook voorkomen.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:21
Zwaartepunt doet ook veel, lijkt me.

• Alex)
Let wel even op het verschil tussen een FLIRT en een GTW (Spurt/Velios). Bij een GTW zit alle aandrijving in een los bakje in het midden van de trein, het powerpack. Het powerpack is verhoudingsgewijs erg zwaar, hier zitten de tractiemotoren, dieselgeneratoren en alles in.

Bij een FLIRT is het anders: de tractiemotoren zitten verspreid door de trein waardoor de gewichtsverdeling anders wordt. In het geval van een diesel- of hybride FLIRT wordt er dan wel weer een powerpack geplaatst waar de generatoren in zitten.

• bobsquad
  • Niet online
Weet iemand waarom de 1633 (1833 momenteel) van de NS op een rangeer terrein in Duitsland staat. Toevallig gisteren langsgekomen en vond het wel raar terwijl je daar in Nordhorn niet vaak een Nederlandse trein spot.

[ Voor 4% gewijzigd door bobsquad op 18-03-2016 21:54 ]

• wildhagen
  • Niet online
De 1833 is niet meer van de NS, maar van Locon. Volgens mij is het tegenwoordig een plukloc, en dus niet meer in dienst?

Virussen? Scan ze hier!

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:43
bobsquad schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 21:53:
Weet iemand waarom de 1633 (1833 momenteel) van de NS op een rangeer terrein in Duitsland staat. Toevallig gisteren langsgekomen en vond het wel raar terwijl je daar in Nordhorn niet vaak een Nederlandse trein spot.
De 1633 kwam in 1982 bij de NS in dienst. Sinds de opsplitsing van de NS (1999) in NS Reizigers en NS Cargo ging de loc over naar NS Cargo. NS Cargo is later gefuseerd met DB Cargo en ging verder onder de naam Railion. In 2002 is de loc teruggegaan naar NS Reizigers en omgenummerd naar de 1833. In februari 2014 is de loc aan Locon verkocht. Op 8 november 2014 is de loc in Nordhorn (Duitsland) gespot bij een depot van de Bentheimer Eisenbahn. Van afstand te zien is de loc een plukloc geworden.

Naar ik hoop een bevredigend antwoord op je vraag

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

• bobsquad
  • Niet online
Trainhunter2009 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 22:30:
[...]

De 1633 kwam in 1982 bij de NS in dienst. Sinds de opsplitsing van de NS (1999) in NS Reizigers en NS Cargo ging de loc over naar NS Cargo. NS Cargo is later gefuseerd met DB Cargo en ging verder onder de naam Railion. In 2002 is de loc teruggegaan naar NS Reizigers en omgenummerd naar de 1833. In februari 2014 is de loc aan Locon verkocht. Op 8 november 2014 is de loc in Nordhorn (Duitsland) gespot bij een depot van de Bentheimer Eisenbahn. Van afstand te zien is de loc een plukloc geworden.

Naar ik hoop een bevredigend antwoord op je vraag
Leuk om te weten gezien dat ding mij wel eens tot Bad Bentheim heeft gebracht waardoor je een rookpauze had richting Berlijn. O+

• wildhagen
  • Niet online
Spoorbeheerder ProRail wil meer geld van het Rijk om het sporennet te verbeteren. De 1,2 miljard euro die het concern nu krijgt, is op de middellange termijn onvoldoende zegt president-directeur Piet Eringa.

Eringa voorziet in de Leeuwarder Courant van zaterdag dat het budget te krap wordt de komende jaren. In aanloop naar de verkiezingen probeert Eringa investeringen op het spoor hoog op de politieke agenda te krijgen.

ProRail is al jaren van plan om de spanning op de bovenleiding te verhogen naar 3 kilovolt. Treinen kunnen dan sneller wegrijden van stations, is de verwachting. Daar is wel een investering van 700 miljoen euro voor nodig, weet de krant.

Eringa zegt het plan al besproken te hebben met staatssecretaris Sharon Dijksma. Die zou het een interessant idee vinden.

Dijksma schreef eind vorig jaar nog in een brief aan de Tweede Kamer dat ProRail geld laat liggen. Daarom zou de spoorbeheerder het volgens haar met veel minder subsidie kunnen doen.
Bron: http://www.nu.nl/ondernem...eer-geld-beter-spoor.html

Virussen? Scan ze hier!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:01
Fijn dat de eerste klas weer helemaal (geluidsdicht) is afgescheiden van de tweede klas! :). Ook goed dat iedereen nu stopcontacten heeft. Verder vind ik 'm mooier dan de SLT.

Goed ook dat de vloer weer gewoon een standaardvloer is, want die vloeren in DDZ zagen er prachtig uit, maar die werden binnen 2 weken vuil en lelijk en met het zeer beperkte schoonmaken wat NS tegenwoordig doet blijft dat er nu waardeloos uitzien.

Hier trouwens een filmpje: YouTube: Nieuwe sprinters NS

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:02

JRR

Het zal wellicht vloeken in de kerk zijn, maar waarom worden de nieuwe sprinters niet uitgerust met een 3-2 opstelling in de tweede klas? Zeker ook met het oog op een tekort aan zitplaatsen in de trein.

Vorig jaar heb ik in Noorwegen een paar ritjes met een Stadler Flirt gemaakt van de luchthaven van Oslo naar het centrum van de stad en ik had niet het idee dat ik heel krap zat. Zelfs de Shinkansen in Japan heeft een 3-2 opstelling in de tweede klas. Voor een wat langere IC rit zit ik ook liever wat ruimer, maar voor een kort ritje met een Sprinter maakt het weinig uit.

• Bacchus
De stoelen van de nieuwe sprinter vind ik gaaf maar die WC en stopcontacten mogen ze houden, nergens goed voor in een sprinter. Jammer ook dat die (visueel) grote open ruimte van de oude sprinters een beetje minder is nu.

• Fiber
  • Laatst online: 00:03

Fiber

Beaches are for storming.

JRR schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 17:44:
Het zal wellicht vloeken in de kerk zijn, maar waarom worden de nieuwe sprinters niet uitgerust met een 3-2 opstelling in de tweede klas? Zeker ook met het oog op een tekort aan zitplaatsen in de trein...
Dan houdt je nauwelijks meer staanplaatsen over...

En ja, liever staan in de spits dan met nog twee anderen in een te krap bankje geperst zitten. Die korte stukjes die je doorgaans in een sprinter reist kun je prima staan vind ik. Intercity's is een ander verhaal, dan wil ik ook graag zo comfortabel mogelijk kunnen zitten.

Lijken mij prima treintjes in ieder geval. En als er echt veel meer mensen in zouden moeten dan hadden ze beter dubbeldekkers kunnen bestellen, of bestaan die niet als sprinters...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 22:43

MBV

Er zijn denk ik geen dubbeldekkers die als standaard-materieel wereldwijd worden verkocht, en dan heb je voor sprinters nog eens heel veel specifieke eisen om te zorgen dat je snel kan in- en uitstappen. DDZ werkt wel aardig als sprinter, maar met VIRM kan dat zeker niet. Snel in- en uitstappen is altijd lastig als er trapjes nodig zijn naar de zitplekken.

Verwijderd

Fiber schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 18:32:
[...]

Dan houdt je nauwelijks meer staanplaatsen over...

En ja, liever staan in de spits dan met nog twee anderen in een te krap bankje geperst zitten. Die korte stukjes die je doorgaans in een sprinter reist kun je prima staan vind ik. Intercity's is een ander verhaal, dan wil ik ook graag zo comfortabel mogelijk kunnen zitten.

Lijken mij prima treintjes in ieder geval. En als er echt veel meer mensen in zouden moeten dan hadden ze beter dubbeldekkers kunnen bestellen, of bestaan die niet als sprinters...?
Dat "sprinters en korte stukjes" slaat natuurlijk helemaal nergens op. Je kunt van Amsterdam Muiderpoort tot Rotterdam Noord in een sprinter zitten, of van Muiderpoort naar Enschede Kennispark alleen maar sprinters. Vaak genoeg zit je er gewoon een uur in. Wat dat betreft slechte zaak dat die opgeknapte oude dubbeldekkers van die beroerde rugpijn stoelen hebben gekregen.
Nee? Hyperactieve "art" op de pleedeur, een grote open kas waardoor iedereen in de trein kan meegenieten van elke bitchfight en emo-telefoongesprek.
Elke trein heeft gemiddeld zo'n 170 stopcontacten en 85 usb-poorten voor de 277 mensen die de trein kan vervoeren.
"Gemiddeld" suggereerd dat elke trein een andere combinatie heeft !?

Ik vraag me af hoe lang dat heel gaat blijven. Nederland kennende zullen die USB poort wel in een mom van tijd onder de kauwgom en van die blikjes-lipjes zitten.

Hoera voor het verdwijnen van de prullenbakken uit je beenruimte. Nu nog een stukje nationale opvoeding voor een te groot smaldeel van het OV-publiek en dan wordt het nog wat. :)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2016 22:23 ]

• Onbekend

Onbekend

...

Verwijderd schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 22:15:
Volgens mij word een deel van de treinen met 3 bakken geleverd en een deel met 4 bakken. Daarom schrijven ze dus over "gemiddeld".

En ik ben ook wel benieuwd hoe lang het heel gaat blijven (mechanisch en elektrisch).

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-01 13:35

mambo No5

Bad Apple?

Het zal wellicht vloeken in de kerk zijn, maar waarom worden de nieuwe sprinters niet uitgerust met een 3-2 opstelling in de tweede klas? Zeker ook met het oog op een tekort aan zitplaatsen in de trein.

Vorig jaar heb ik in Noorwegen een paar ritjes met een Stadler Flirt gemaakt van de luchthaven van Oslo naar het centrum van de stad en ik had niet het idee dat ik heel krap zat. Zelfs de Shinkansen in Japan heeft een 3-2 opstelling in de tweede klas. Voor een wat langere IC rit zit ik ook liever wat ruimer, maar voor een kort ritje met een Sprinter maakt het weinig uit.
Een gemiddelde Shinkansen is ook wel wat breder dan een gemiddelde Nederlandse trein; de n700 is volgens wikipedia een slordige 30 cm breder als een VIRM en zelfs dat is volgens mij nu niet bepaald een dwerg qua profiel. Idem voor de Noorse flirts; 20 cm meer. De Nederlandse flirts worden iig 280 cm breed tegen de 320 van Noorwegen; in die ruimte kan je inderdaad makkelijk een 3-2 opstelling kwijt. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Perron PVR is 3,4m (1,7 uit hart spoor) Een Shinkansen zal wel passen op het spoor hier, maar ik denk dat ProRail 2cm speling wel erg weinig gaat vinden ;) (N700 is 3,36m breed)

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:02

JRR

mambo No5 schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 23:30:
[...]
Een gemiddelde Shinkansen is ook wel wat breder dan een gemiddelde Nederlandse trein; de n700 is volgens wikipedia een slordige 30 cm breder als een VIRM en zelfs dat is volgens mij nu niet bepaald een dwerg qua profiel. Idem voor de Noorse flirts; 20 cm meer. De Nederlandse flirts worden iig 280 cm breed tegen de 320 van Noorwegen; in die ruimte kan je inderdaad makkelijk een 3-2 opstelling kwijt. :)
Dan verklaart dat een hoop inderdaad! Wist niet dat de Noorse versie 40 cm breder is dan de versie die we hier in Nederland krijgen. Met 40 cm extra past er inderdaad nog wel een stoel tussen. Dacht dat die treinen allemaal min of meer hetzelfde waren maar kennelijk is de breedte dus ook nog per land verschillend. De perrons in Nederland zullen de brede versie wel niet aankunnen.

• AW_Bos
  • Laatst online: 01:44

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Die 'art' in eht toilet heeft degelijkl een functie. Graffiti ontmoedigen.
Een gemiddelde toilet in een VIRM zit vol onder de graffiti en tags. Met dergelijke art op de wanden, wordt grafitti ook ontmoedigd. De VIRMm-1 (gemoderniseerde VIRM) die later dit jaar op de baan moet komen, zal ook een kunstige toilet hebben.

Ook rijden er een aantal VIRM's met een bloemetjesbehang in het toilet rond, bij wijze van proef, maar wat kunstige strepen hier en daar, zullen naar mijn idee meer in de toon vallen.

[ Voor 51% gewijzigd door AW_Bos op 20-03-2016 00:15 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:28
Die 1500 volt op de bovenleiding, verklaart dat ook het schokkerig accelereren van VIRMS?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 22:15:
[...]

Dat "sprinters en korte stukjes" slaat natuurlijk helemaal nergens op. Je kunt van Amsterdam Muiderpoort tot Rotterdam Noord in een sprinter zitten, of van Muiderpoort naar Enschede Kennispark alleen maar sprinters. Vaak genoeg zit je er gewoon een uur in. Wat dat betreft slechte zaak dat die opgeknapte oude dubbeldekkers van die beroerde rugpijn stoelen hebben gekregen.
Er zijn altijd uitzonderingen maar vanaf Amsterdam naar drienerlo/kennispark doe je in principe niet in de sprinter. Verder is die rugpijn vrij persoonlijk blijkbaar.
[...]

Nee? Hyperactieve "art" op de pleedeur, een grote open kas waardoor iedereen in de trein kan meegenieten van elke bitchfight en emo-telefoongesprek.
Zoals aw.bos zegt is het idd tegen graffiti en verder wat is je probleem precies? Breekt het interieur tenminste een beetje. Verder wordt die openheid met het excuus van veiligheid gedaan, juist iets waar je zelf de mond van vol hebt.
[...]

Zoals bijna elke serie/type materieel zijn er verschillende lengtes.
Ik vraag me af hoe lang dat heel gaat blijven. Nederland kennende zullen die USB poort wel in een mom van tijd onder de kauwgom en van die blikjes-lipjes zitten.
Dat azijn dat je pist hè, drink je dat per emmer, tankwagen of mammoettanker?
Hoera voor het verdwijnen van de prullenbakken uit je beenruimte. Nu nog een stukje nationale opvoeding voor een te groot smaldeel van het OV-publiek en dan wordt het nog wat. :)

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

Verwijderd

GoldenSample schreef op zondag 20 maart 2016 @ 02:07:
[...]

Er zijn altijd uitzonderingen maar vanaf Amsterdam naar drienerlo/kennispark doe je in principe niet in de sprinter. Verder is die rugpijn vrij persoonlijk blijkbaar.
Nee, je kunt het ook met een overstap extra doen, haha. Maar dan nog zit je vaak tot Amersfoort in een sprinter.
[...]

Zoals aw.bos zegt is het idd tegen graffiti en verder wat is je probleem precies? Breekt het interieur tenminste een beetje.
Ik vind het lelijk ;). Maar graffiti op de buitenkant van die pleedeur? Want daar had ik het over. (Al was dat wellicht niet duidelijk van mijn kant.)
Verder wordt die openheid met het excuus van veiligheid gedaan, juist iets waar je zelf de mond van vol hebt.
Ik denk dat je wat mensen door elkaar haalt
[...]

Zoals bijna elke serie/type materieel zijn er verschillende lengtes.
Dat verklaard
[...]

Dat azijn dat je pist hè, drink je dat per emmer, tankwagen of mammoettanker?

[...]
Dat komt per pijpleiding binnen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2016 04:26 ]

• LordSinclair

Als ik mijn schouders meet, en ik ben niet al te breed, is dat 55cm in de breedte: 55cm * 5 = 270cm. De Flirt is 288 cm breed. Dus dan hou je 18 cm over voor het gangpad en de wanden wil je een beetje normaal kunnen zitten.

De Railhopper (SM'90) was destijds 320 cm breed. Daar heeft de NS ook een proef gedaan met de 3+2 opstelling. Dat was geen succes want ze allemaal omgebouwd naar de 2+2 opstelling.

[ Voor 9% gewijzigd door LordSinclair op 20-03-2016 11:39 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
De Veolia GTW's zijn 295 cm breed en hebben 2+3 opstelling. Typisch dat GTW's breder zijn dan de Flirts.

• LordSinclair
Maasluip schreef op zondag 20 maart 2016 @ 11:43:
De Veolia GTW's zijn 295 cm breed en hebben 2+3 opstelling. Typisch dat GTW's breder zijn dan de Flirts.
De vraag is of dat een succes is, ik reis nooit daar in het zuiden met de trein, maar ik denk dat die middelste plekken vaak leeg zijn. Er kunnen in die opstelling geen 5 van mij naast elkaar zitten want dan heb je 25cm over voor de wanden en het gangpad.

Hier in het Noorden hebben alle GTW's gewoon een 2+2 opstelling.

[ Voor 20% gewijzigd door LordSinclair op 20-03-2016 11:48 ]

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:43
Even voor de visualisatie. ;)

Afbeeldingslocatie: http://i1318.photobucket.com/albums/t656/trainhunter2009/Veolia%20interieur%20GTW_zpsmep2xeii.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1318.photobucket.com/albums/t656/trainhunter2009/Arriva%20interieur%20GTW_zpsepidhnkb.jpg

• LordSinclair
Afbeeldingslocatie: http://pnmolenaar.nl/wp-content/uploads/2015/02/VE-352_10004_Nijmegen_13-04-2014.jpg
Nu met personen waarbij je al heel duidelijk ziet bij de twee voorste dat de personen breder zijn dan de stoelen. Die jongen bij het raam hangt schuin, op die manier kan je het passend krijgen.

Pagina: 1 ... 70 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.