Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 103 Laatste
Acties:
  • 533.676 views

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Hartstikke bedankt, zag alleen die dal vrij abonnementen etc etc staan.

Helden!

• Lodo
LordSinclair schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 10:58:
[...]

€408 met een maandtrajectkaart 2e klasse. Met een auto ben je dat alleen al kwijt aan brandstof.
Tesla lease je voor iets meer dan 700 piek ;)

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:01
Lodo schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 11:05:
[...]

Tja als €408 euro gelijk voor jouw is met iets meer dan 700 "piek", ik hou je niet tegen ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Verwijderd

LordSinclair schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 11:07:
[...]

Tja als €408 euro gelijk voor jouw is met iets meer dan 700 "piek", ik hou je niet tegen ;)
Een nieuwe Tesla is ook niet echt vergelijkbaar met gratis 2e klas reizen in de trein op 1 traject.

Als ik een rijbewijs had gehad en dik 400 per maand zou moeten overmaken aan de NS, dan was de keuze snel gemaakt natuurlijk. Die Tesla is namelijk niet de goedkoopste.

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-12 14:04
[...]
Euhm, een ééntje vergeten? De Tesla begint bij ons bij bruto 1700 euro.

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:49
LordSinclair schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 10:58:
€408 met een maandtrajectkaart 2e klasse. Met een auto ben je dat alleen al kwijt aan brandstof.
Hartstikke bedankt, zag alleen die dal vrij abonnementen etc etc staan.
Voor 332 euro per maand heb je Trein Vrij, na een maand dagelijks opzegbaar voor zakelijke klanten. Daarmee ben je niet aan één traject gebonden, maar mag je overal met de trein reizen. Lijkt me een betere optie?

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 21:27
Helaas krijg je met Trein Vrij sneller te maken met de belastingdienst, omdat het dan als loon wordt gezien ipv als bijdrage aan woon-werkverkeer.

We are shaping the future

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Trein Vrij (hetzelfde als Altijd Vrij, waarom noemen ze dit anders?) is een jaarabonnement. Een maandabonnement Altijd Vrij kost 408 euro, hetzelfde als een Traject Vrij Maand voor Rotterdam - Eindhoven.
Het zou toch wel heel erg kneuterig zijn als de belastingdienst er een probleem van maakt dat je Altijd Vrij kiest i.p.v. Traject Vrij.

Signatures zijn voor boomers.

• Mad Marty
  • Laatst online: 00:51

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Dan kun je voor dat geld beter een Altijd Vrij halen ipv trajectkaart. Heb je er bij privé reizen ook nog wat aan ;)

Woops, volgende pagina gemist. Ik heb al tijden een Altijd Vrij ipv Traject, het verschil (twee tientjes) leg ik zelf bij. Doet de Belastingdienst verder niet moeilijk over, want mijn werkgever betaalt alleen de werkelijke reiskosten.

[ Voor 51% gewijzigd door Mad Marty op 03-02-2016 09:00 ]

Rail Away!

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 08:24:
Trein Vrij (hetzelfde als Altijd Vrij, waarom noemen ze dit anders?) is een jaarabonnement. Een maandabonnement Altijd Vrij kost 408 euro, hetzelfde als een Traject Vrij Maand voor Rotterdam - Eindhoven.
Het zou toch wel heel erg kneuterig zijn als de belastingdienst er een probleem van maakt dat je Altijd Vrij kiest i.p.v. Traject Vrij.
Belastingdienst deed hier al moeilijk over een sinaasappel en een banaan op kosten van de zaak in de pauze.

En bij m'n pa op het werk mocht de gratis kom soep ook niet meer. Die kreeg 5 euro per maand loonsverhoging en toen werd de soep 25 cent; want er is niks zo efficient als het administreren van de verkoop van kommen soep in een bedrijfskantine. :X

Ben toch benieuwd hoe dat in Duitsland zit, waar ze veel vaker gewoon warm eten op kosten van de zaak (?) hebben in de lunchpauze.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2016 09:44 ]

• Lodo
Alex) schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:51:
Helaas krijg je met Trein Vrij sneller te maken met de belastingdienst, omdat het dan als loon wordt gezien ipv als bijdrage aan woon-werkverkeer.
Enig idee hoe dit zit met ZZpers?

• Alex)
Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 09:43:
[...]

Belastingdienst deed hier al moeilijk over een sinaasappel en een banaan op kosten van de zaak in de pauze.

En bij m'n pa op het werk mocht de gratis kom soep ook niet meer. Die kreeg 5 euro per maand loonsverhoging en toen werd de soep 25 cent; want er is niks zo efficient als het administreren van de verkoop van kommen soep in een bedrijfskantine. :X

Ben toch benieuwd hoe dat in Duitsland zit, waar ze veel vaker gewoon warm eten op kosten van de zaak (?) hebben in de lunchpauze.
De Nederlandse belastingdienst ziet een gratis lunch als loon in natura, en heft daar dan belasting over. Deze U-bocht bespaart je vader dus geld.
Lodo schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 10:11:
[...]

Enig idee hoe dit zit met ZZpers?
Ik ben geen belastingadviseur :P

Verwijderd

Alex) schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 10:27:
[...]

De Nederlandse belastingdienst ziet een gratis lunch als loon in natura, en heft daar dan belasting over. Deze U-bocht bespaart je vader dus geld.

[...]

Ik ben geen belastingadviseur :P
Nee, het kost hem geld, als je tenminste elke dag voor 25 ct soep koopt. Want die 5 euro extra loon gaat gewoon de marginale belastingdruk af.

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:49
Maasluip schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 08:24:
Trein Vrij (hetzelfde als Altijd Vrij, waarom noemen ze dit anders?) is een jaarabonnement.
Trein Vrij is een zakelijk abonnement. Een zakelijk abonnement is, zoals ook op de website staat, "dagelijks opzegbaar, 1 maand na ingangsdatum". Je zit er dus niet een jaar aan vast.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Goed nieuws voor het Spoorwegmuseum:
Het Spoorwegmuseum in Utrecht heeft van de Bank Giro Loterij een bijdrage gekregen van 864.000 euro voor de bouw van een nieuwe techniekruimte.

Het museum nam de cheque in ontvangst tijdens het Goed Geld Gala in het Tropenmuseum.

In deze zogenoemde instructiewagon kunnen de bezoekers meer te weten komen over de techniek achter de trein. Het is de bedoeling dat de nieuwe techniekruimte eind dit jaar wordt geopend.

Het Spoorwegmuseum hoopt hiermee de stijgende lijn qua bezoekers door te trekken. In 2015 kreeg het museum veel publiciteit met de start van de Tour de France in de Domstad en de tentoonstelling Parijs is nog ver, Nederlanders in de Tour.
Bron: http://www.nu.nl/cultuur-...ieuwe-techniekruimte.html

Virussen? Scan ze hier!

• wildhagen
  • Niet online
De Nederlandse Spoorwegen gaan een proef doen met stiltecoupés waarin duidelijker benadrukt wordt dat het produceren van geluid op die plaatsen niet de bedoeling is.

In een aantal geselecteerde treinen krijgen stoelen nieuwe bekleding waarop heel duidelijk het stiltelogo staat. Nu wordt het feit dat reizigers in de coupé niet mogen praten alleen duidelijk gemaakt met een klein logo op de ramen.

Een woordvoerder heeft zondag een bericht daarover van Metro aan NU.nl bevestigd. "We merken uit klachten van reizigers dat sommige mensen nog wel eens ontgaat dat ze zich in een stiltezone bevinden", legt Jessica Sauren van NS uit. "Het is vervelend voor andere reizigers als er dan toch gebeld en gekletst wordt."

De vervoerder hoopt dat door de nut en noodzaak van een stiltecoupé duidelijker te maken, de irritatie onder reizigers hierover afneemt.

De proef vindt plaats in twee dubbeldekkers. Over een paar maanden bekijkt de NS de resultaten van de test en bepaalt of de nieuwe bekleding in alle intercity’s wordt aangebracht. De vervoerder vraagt reizigers ervaring met de nieuwe stiltecoupés te delen op Twitter, met de hashtag #Stiltezone.

Conducteurs grijpen overigens doorgaans wel in als zij merken dat mensen praten in een stiltecoupé. "Maar conducteurs zijn geen schoolmeesters", beklemtoont een woordvoerder. "Het is ook de bedoeling dat reizigers elkaar voorzichtig aanspreken op hun gedrag als zij dingen doen die ze niet zouden moeten doen in een stiltecoupé."
Bron: http://www.nu.nl/algemeen...-wijzen-stiltecoupes.html

Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/9vaxd5majm2u_wd640.jpg/ns-gaat-reizigers-met-stoelenlogos-wijzen-stiltecoupes.jpg

En dan maar hopen dat de Oud-Hollandsche Tokkies zich er iets van aantrekken... die opereren immers vaan onder het motto 'die regels, die gelden alleen voor anderen, niet voor mij'....

Virussen? Scan ze hier!

• SuBBaSS
  • Laatst online: 08-12 03:07

SuBBaSS

-has Ryzen

Die zien dit wellicht als een uitnodiging om eens even lekker ongegeneerd in hun neus te gaan zitten peuteren om vervolgens weer luid te converseren....

Denk dat het maar weinig uit gaat maken. Als zo'n coupé vol zit is het sowieso niet te zien en zo'n tokkie heeft aan zo'n extra geheugensteuntje vast ook geen boodschap.
Ben in ieder geval blij dat ik dagelijks met een vervoerder reis die dit soort zaken niet eens in stand hoeft te houden (en hun klanten dus ook niet hoeft op te roepen om "elkaar er voorzichtig op aan te spreken").

Verwijderd

Of die tokkies die ongegeneerd lekker lopen te raggen op hun keyboard.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-12 19:56

MBV

Gelukkig maken touchscreens weinig herrie, en raggen op een keyboard is een stuk minder storend dan praten, bellen, etc. Maar als ik in de trein zit is er heel vaak geen plek meer, verwacht je dan dat mensen gaan staan buiten de stilte-coupe om te gaan kletsen? Ik heb een simpele oplossing: in-ear oordopjes.

Verwijderd

Ik heb er naar aanleiding van dit topic nog eens op gelet in de stilte coupés, maar ik kan oprecht zeggen dat het getik op een toetsenbord veel irritanter is dan 2 personen die "rustig" een gesprek voeren. Het continue getik gaat naar verloop van tijd echt op je zenuwen werken. Maar goed, misschien een persoonlijke kwestie.

Verwijderd

Ik zat vorige week in; als ik me niet vergis, Plan V 441 tussen Driebergen-Zeist en Veenendaal West. Nostalgie.... :)
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2016 @ 22:55:
Ik zat vorige week in; als ik me niet vergis, Plan V 441 tussen Driebergen-Zeist en Veenendaal West. Nostalgie.... :)
Echt? de 441?? zow :o
Plan V 441, afgeleverd in augustus 1969, is anno 2015 met een leeftijd van 46 jaar de oudste NS trein in de normale dienst.
Knetter :D
Grappig dat er alleen nog V4, V5 en V6 rondrijden.

[ Voor 37% gewijzigd door ArcticWolf op 07-02-2016 23:20 ]

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:43

Fiber

Beaches are for storming.

Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2016 @ 17:13:
Ik heb er naar aanleiding van dit topic nog eens op gelet in de stilte coupés, maar ik kan oprecht zeggen dat het getik op een toetsenbord veel irritanter is dan 2 personen die "rustig" een gesprek voeren. Het continue getik gaat naar verloop van tijd echt op je zenuwen werken. Maar goed, misschien een persoonlijke kwestie.
Precies. Normaal converserende mensen (op een normale toon en volume) in een gewone coupe vind ik persoonlijk veel prettiger dan zo'n stilte coupe waar elk kuchje en geluidje juist opvalt. Beetje hetzelfde als een restaurant waar het doodstil is, dat vind ik ook niet prettig. Probleem is alleen dat er helaas ook mensen zijn die niet op een normale toon en volume kunnen of willen praten.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

MBV schreef op zondag 07 februari 2016 @ 16:55:
Gelukkig maken touchscreens weinig herrie, en raggen op een keyboard is een stuk minder storend dan praten, bellen, etc. Maar als ik in de trein zit is er heel vaak geen plek meer,verwacht je dan dat mensen gaan staan buiten de stilte-coupe om te gaan kletsen?? Ik heb een simpele oplossing: in-ear oordopjes.
Van mijn part ga je aan het plafond hangen, buiten de stilte-coupe, om te kletsen.

• wildhagen
  • Niet online
ArcticWolf schreef op zondag 07 februari 2016 @ 23:12:
[...]

Grappig dat er alleen nog V4, V5 en V6 rondrijden.
Omdat Plan-V4/5/6 de laatste exemplaren zijn die een revisie gehad hebben (2006-2008), V1-3 en V7-V13 hadden die revsie al gehad tussen tweede helft jaren 90 en begin jaren 2000 en zaten dus dichter tegen het verloop van de revisietermijn aan :)

Virussen? Scan ze hier!

• LordSinclair
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2016 @ 00:55:
[...]

Van mijn part ga je aan het plafond hangen, buiten de stilte-coupe, om te kletsen.
Het is een beetje hetzelfde als halve trein 1e klas maken, als het dan druk is dan koop je maar een 1e klas kaartje of ga je staan.. :X

Verwijderd

LordSinclair schreef op maandag 08 februari 2016 @ 08:06:
[...]

Het is een beetje hetzelfde als halve trein 1e klas maken, als het dan druk is dan koop je maar een 1e klas kaartje of ga je staan.. :X
Nee; als je 1e klas gaat zitten met een 2e klas kaartje, heeft niemand daar last van. Ga je zitten kleppen in de stilte-coupe, dan wel.

• LordSinclair
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2016 @ 10:06:
[...]

Nee; als je 1e klas gaat zitten met een 2e klas kaartje, heeft niemand daar last van. Ga je zitten kleppen in de stilte-coupe, dan wel.
Dan hebben de eerste klas reizigers er last van. Het is namelijk drukker in het coupe en als je dan te laat komt kan je nog staan ook, terwijl er allemaal 2e klassers zitten.

Verwijderd

Dat is pas als er een heleboel 2e klassers in de 1e gaan zitten. Stilte-coupe wordt al verkloot als er een iemand zit te kleppen.

• MBV

MBV

Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2016 @ 10:06:
[...]

Geen last van? Het effect is dat je met een 1e klas kaartje net zo goed moet gaan staan, om 5 uur Utrecht-Rotterdam.
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2016 @ 10:22:
Dat is pas als er een heleboel 2e klassers in de 1e gaan zitten. Stilte-coupe wordt al verkloot als er een iemand zit te kleppen.
Dat was precies het punt dat ik maakte |:( Als de zitplaatsen buiten de stilte-coupe op zijn, verwacht jij dat de mensen gaan staan in de 2e klas om met elkaar te kletsen? Of gewoon lekker 1e klas gaan zitten kletsen, als ze dat maar niet in de stilte-coupe doen? 8)7

Verwijderd

MBV schreef op maandag 08 februari 2016 @ 10:28:
[...]

Geen last van? Het effect is dat je met een 1e klas kaartje net zo goed moet gaan staan, om 5 uur Utrecht-Rotterdam.
[...]

Dat was precies het punt dat ik maakte |:( Als de zitplaatsen buiten de stilte-coupe op zijn, verwacht jij dat de mensen gaan staan in de 2e klas om met elkaar te kletsen?
Ja
Of gewoon lekker 1e klas gaan zitten kletsen, als ze dat maar niet in de stilte-coupe doen? 8)7
Ja

• MBV

MBV

Dus als ik grof geld betaal om 1e klas te kunnen zitten, maar daar niet kan zitten om dat mensen met een 2e-klas kaartje daar zitten, vind jij dat prima? Zolang jij, zonder meerprijs, maar lekker in een stille stilte-coupe kan zitten? :X

• Fiber

Fiber

wildhagen schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:23:
[...]

Bron: http://www.nu.nl/algemeen...-wijzen-stiltecoupes.html

[afbeelding]

En dan maar hopen dat de Oud-Hollandsche Tokkies zich er iets van aantrekken... die opereren immers vaan onder het motto 'die regels, die gelden alleen voor anderen, niet voor mij'....
Ik vind dat ze dan ook de stoelopstellingen moeten veranderen. Ik vind de opstelling zoals op die foto in groepjes van vier een verkeerde opstelling voor een stilte coupe. In een stilte coupe kun je beter met de neuzen allemaal dezelfde kant opzitten. De opstelling zoals op de foto gebruik je dan voor de coupe's waar mensen wel gezellig willen kletsen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• MBV

MBV

Helemaal eens. Bij VIRM heb je ook in die opstelling genoeg beenruimte. In andere treinen is dat soms wat krap, dan zit ik liever op een plek met de stoelen tegenover elkaar, om mijn benen kwijt te kunnen.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:50
Geen vierzits-opstelling zou een beetje jammer zijn voor mensen die niet achteruit kunnen/willen rijden maar wel stilte willen.

• MBV

MBV

Dat is heel simpel op te lossen: 1 4-zitsopstelling in het midden. Veel mensen in een stilte-coupe willen toch graag werken met een laptop, of iets doorlezen, daarbij is dat klaptafeltje in de stoel voor je wel heel handig.

• Fiber

Fiber

MBV schreef op maandag 08 februari 2016 @ 11:33:
Dat is heel simpel op te lossen: 1 4-zitsopstelling in het midden. Veel mensen in een stilte-coupe willen toch graag werken met een laptop, of iets doorlezen, daarbij is dat klaptafeltje in de stoel voor je wel heel handig.
Beter nog ruggen tegen elkaar in het midden. Vierzits-opstelling is in mijn ogen om gezellig te kletsen. Verder mee eens.

• MBV

MBV

Dan zijn er dus 4 stoelen gericht op de muur, en dus zonder ruimte om je voeten kwijt te kunnen of zo'n klaptafeltje in onder te brengen. En ik kan me voorstellen dat mensen langer dan ik toch zo'n vierzit-ding willen hebben voor beenruimte, zeker als de trein niet vol zit.

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Ronald8 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 11:18:
Geen vierzits-opstelling zou een beetje jammer zijn voor mensen die niet achteruit kunnen/willen rijden maar wel stilte willen.
Ene kant van het gangpad staat de ene kant op, de andere kant de andere kant op, zodat de helft van de stoelen vooruit staat. Geen vierzits plaatsen nodig ;)
Qua beenruimte: Ik heb nog net genoeg ruimte met mijn 1.95, maar inderdaad zijn vierzits wel prettig voor lange benen. Kan er alleen niemand meer tegenover zitten :p

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-12 22:39

Ron

Migrator schreef op maandag 08 februari 2016 @ 11:58:
[...]

Ene kant van het gangpad staat de ene kant op, de andere kant de andere kant op, zodat de helft van de stoelen vooruit staat. Geen vierzits plaatsen nodig ;)
Qua beenruimte: Ik heb nog net genoeg ruimte met mijn 1.95, maar inderdaad zijn vierzits wel prettig voor lange benen. Kan er alleen niemand meer tegenover zitten :p
en dan zijn er natuurlijk weer tijdens de spits mensen die gewoon knie-aan-knie met je gaan zitten.
hier ook een fervent gebruiker van de stiltecoupe. laatst de conductrice er aan het einde van de reis gevraagd waarom het zo lastig is iets aan de tokkies te doen. haar reactie: wanneer ik langsloop zijn ze meestal stil.

voortaan gewoon zelf iets er van zeggen ipv me gaan ergeren dus

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-12 15:54
Ik moet zeggen dat ik het herkenbaarder maken van de stiltecoupe een goede zaak vind. Mij boeit het niet, maar ik het is me meer dan eens halverwege de rit was opgevallen dat ik in de stiltecoupe zat (niet dat het uitmaakt, ik was toch wel stil).

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

MBV schreef op maandag 08 februari 2016 @ 10:31:
[...]

Dus als ik grof geld betaal om 1e klas te kunnen zitten, maar daar niet kan zitten om dat mensen met een 2e-klas kaartje daar zitten, vind jij dat prima?
Nee, maar mensen met 2e klas kaartje laten staan terwijl de 1e klas 60% leeg is, is wel prima?
MBV schreef op maandag 08 februari 2016 @ 10:31:
[...]
Zolang jij, zonder meerprijs, maar lekker in een stille stilte-coupe kan zitten? :X
Precies; iedereen in stilte-coupe bek dicht. Is verder niet anders dan de rook-vrije zones vroeger, waar er allicht ook zo'n graftak zat te roken. Zal me echt aan m'n reet roesten dat alle rook-plekken vol zitten; niet roken in het rook-vrije deel.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2016 16:04 ]

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2016 @ 16:04:
Nee, maar mensen met 2e klas kaartje laten staan terwijl de 1e klas 60% leeg is, is wel prima?
Ja. Je betaalt namelijk (naast voor de luxere stoelen e.d.) voornamelijk voor de hogere kans op een zitplaats. Dat betekent dus ook dat er geregeld zitplaatsen in de 1e klas vrij zijn terwijl in de 2e klas mensen moeten staan. Sterker nog: dat is het hele idee.

Verwijderd

ValHallASW schreef op maandag 08 februari 2016 @ 16:34:
[...]

Ja. Je betaalt namelijk (naast voor de luxere stoelen e.d.) voornamelijk voor de hogere kans op een zitplaats. Dat betekent dus ook dat er geregeld zitplaatsen in de 1e klas vrij zijn terwijl in de 2e klas mensen moeten staan. Sterker nog: dat is het hele idee.
In dat geval moet er gokbelasting overheen

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:56
Dan moeten we dat ook introduceren op de 2e klasse? Want daar heb je ook een kans dat je een zitplaats hebt. Ik snap je frustratie enigszins maar het slaat nergens op. Het mag dan zo zijn dat in jouw trein veel 1e klasse plekken leeg blijven. Op mijn intercity traject komt het regelmatig voor dat de 1e klasse plekken ook vol zijn. En dan baal je helemaal als een treinstel uit 3 delen ICM bestaat waarvan een half gedeelte 1e klasse is.

• Fiber

Fiber

Wel ongezellig hoor bij jullie...

Ik zit altijd het liefst in een gewone tweede klas coupe, zelfs als ik wil lezen of internetten of zo. Ik vind een beetje geroezemoes van normaal pratende mensen om me heen veel prettiger dan die ijzingwekkende gespannen stilte in een stilte coupe waar je een speld kan horen vallen. (En hard praten, schreeuwen, herrie maken mag natuurlijk nergens in de trein, ook niet in een gewone coupe.) Nou moet ik wel zeggen dat ik hoofdzakelijk buiten de spits in de trein zit of tegen de spits in. Als ik dagelijks in de ochtend- en avondspits in de trein zou zitten zou ik wellicht ook liever eerste klas zitten...

Verwijderd

Robkazoe schreef op maandag 08 februari 2016 @ 17:47:
Dan moeten we dat ook introduceren op de 2e klasse? Want daar heb je ook een kans dat je een zitplaats hebt. Ik snap je frustratie enigszins maar het slaat nergens op. Het mag dan zo zijn dat in jouw trein veel 1e klasse plekken leeg blijven. Op mijn intercity traject komt het regelmatig voor dat de 1e klasse plekken ook vol zijn. En dan baal je helemaal als een treinstel uit 3 delen ICM bestaat waarvan een half gedeelte 1e klasse is.
Het ging in eerste instantie over kleppen in de stilte-coupe als de 'gewone' 2e klasse vol zit. En dat doe je simpelweg niet.
Fiber schreef op maandag 08 februari 2016 @ 17:47:
Wel ongezellig hoor bij jullie...
Of ik zit te werken, of te lezen, of te slapen. Bij geen van allen heb ik behoefte om het wel en wee van hele familie's aan te horen.
Fiber schreef op maandag 08 februari 2016 @ 17:47:
Ik zit altijd het liefst in een gewone tweede klas coupe, zelfs als ik wil lezen of internetten of zo. Ik vind een beetje geroezemoes van normaal pratende mensen om me heen veel prettiger dan die ijzingwekkende gespannen stilte in een stilte coupe waar je een speld kan horen vallen.
ICM is pas stil als de ventilatie uit is.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:56
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2016 @ 17:55:
ICM is pas stil als de ventilatie uit is.
QFT

• wildhagen
  • Niet online
Serieuze treinramp in Duitsland:
Bij een frontale botsing tussen twee personentreinen in de Duitse deelstaat Beieren zijn minstens twee doden gevallen. Verschillende media melden dat er 150 mensen gewond zijn geraakt. Onder hen zitten zeker tien zwaargewonden.

In de treinen zaten veelal forenzen die pendelen tussen München en Rosenheim.

Twee regionale treinen botsten om 06.48 uur in Bad Aibling bij Rosenheim frontaal op elkaar. Een van de treinen ontspoorde, waarbij verscheidene wagons omsloegen. Reddingwerkers zijn massaal aanwezig. Het treinverkeer is stilgelegd.
Bron: http://www.bndestem.nl/al...-zuid-duitsland-1.5709094

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CawdfBgWAAAy94u.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CawmYyMWIAAfenp.jpg:large

Andere bronnen hebben het over 4 doden, weer andere bronnen roepen 8 doden.

Virussen? Scan ze hier!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
Bij een treinongeval in het zuiden van Duitsland zijn vier mensen om het leven gekomen. Ongeveer 150 personen zijn gewond geraakt, van wie tien er slecht aan toe zijn.

Er zijn twee regionale passagierstreinen frontaal op elkaar gebotst in de buurt van Bad Aibling, 70 kilometer ten zuidoosten van München. Het ongeluk gebeurde om tien over half zeven vanmorgen en in de treinen zaten met name forenzen.

Een trein zou zijn ontspoord en meerdere wagons zijn over de kop geslagen. Acht helikopters zijn opgeroepen om hulp te verlenen, ook vanuit Oostenrijk.

De oorzaak van het ongeluk is nog niet duidelijk. Correspondent Jeroen Wollaars: "Er loopt daar maar één spoor. De treinen moeten op de een of andere manier daar allebei op terecht zijn gekomen."
Iemand enig idee welke veiligheidssystemen daar waren?

[ Voor 18% gewijzigd door Migrator op 09-02-2016 09:48 ]

• Alex)
In Duitsland wordt standaard PZB gebruikt (en LZB op hogesnelheidslijnen), maar tot een paar jaar terug was PZB enkel verplicht bij baanvaksnelheden van meer dan 100 km/u. Na een frontale botsing in Hordorf zou dit worden veranderd, maar ik weet niet of dit al is gedaan. Weet iemand het precieze traject waar deze trein reed? Want dan kun je het precies nazoeken op de netwerkinfrastructuurkaart van DB Netze.

Het is een beetje een onhandige tool in het gebruik, maar er zit een schat aan informatie in. Om informatie van een lijn of station op te vragen moet je de tool in 'Select'-modus zetten en dubbelklikken op hetgeen waar je info over wilt zien.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:52
Volgens die site zou er PZB moeten liggen:
http://stredax.dbnetze.co...16,ALG_DBNETZ_STRECKE,42-
Klik op het tabblad CCS.

[ Voor 8% gewijzigd door EDIT op 09-02-2016 09:54 ]

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Die Bahnstrecke zwischen Holzkirchen und Rosenheim (Mangfalltalbahn)
met baanvaksnelheid 120 km/h, dus hoe dan ook veiligheidssysteem verplicht.
Een foto die wat beter de schade laat zien: Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/x2PzvvfPsuF4H0xmP5nphSPo/full.jpg
bron: http://www.rosenheim24.de...en-rosenheim-6108047.html

[ Voor 9% gewijzigd door Migrator op 09-02-2016 10:03 ]

• wildhagen
  • Niet online
Qua materiaal zou het gaan om 2 Stadler Flirt 3's van Meridian (die op zijn beurt weer onder de Bayerische Oberlandbahn valt).

Edit: inmiddels zijn 9 doden bevestigd, en 155 gewonden, waarvan 50 (zeer) ernstig,

[ Voor 14% gewijzigd door wildhagen op 09-02-2016 12:46 ]

Virussen? Scan ze hier!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Hoorde laatst van iemand dat je op het traject Schiphol - Amsterdam gratis in de eerste klas mag reizen. Klopt dat?

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Arthur-M. schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 18:39:
Hoorde laatst van iemand dat je op het traject Schiphol - Amsterdam gratis in de eerste klas mag reizen. Klopt dat?
Nee. Je mag wel met een normaal kaartje met de IC Direct reizen -- misschien dat daar de verwarring ligt? (je hoeft alleen extra te betalen tussen Rotterdam en Schiphol, Breda-Rotterdam is ook toeslagvrij)

• peakrever
ValHallASW schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:30:
[...]

Nee. Je mag wel met een normaal kaartje met de IC Direct reizen -- misschien dat daar de verwarring ligt? (je hoeft alleen extra te betalen tussen Rotterdam en Schiphol, Breda-Rotterdam is ook toeslagvrij)
Ah, dat zou kunnen. Nou ja gelukkig niet gecontroleerd. :p

Verwijderd

Hier?
http://www.openstreetmap....#map=17/47.84878/12.02552

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2016 21:26 ]

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 25-12 10:27

Qu3st

Het blijkt menselijk falen. Wie deze fout heeft gemaakt is nog onbekend.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Qu3st schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:48:
Het blijkt menselijk falen. Wie deze fout heeft gemaakt is nog onbekend.
Ja da's niet heel informatief :p. Machinist, TDL maakt nogal een verschil. Bovendien is een ongeluk eigenlijk nooit aan één schakel van de keten toe te schrijven. Er was een veiligheidssysteem aanwezig, heeft dat überhaupt ingegrepen en if yes waarom heeft dat het ongeluk niet voorkomen? (Daar kan ik overigens meerdere redenen voor verzinnen - slechts één van de treinen had een STS, dus het kan goed dat daarvan de beveiliging ingegrepen heeft terwijl de andere trein met volle snelheid toegestaan over de rails ging omdat deze geen STS had en ook geen weet van de STS passage van de andere trein)

[ Voor 27% gewijzigd door Migrator op 09-02-2016 21:56 ]

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:52
Op de Duitse media wordt gemeld dat het een fout van de treindienstleiding betrof. Deze had de ene trein op groen laten vertrekken en de andere met een zgn Ersatzsignal (daarmee kunnen ze een trein door rood laten vertrekken (bijvoorbeeld bij rangeren)).

In hoeverre het allemaal klopt: geen idee. Volgens mij zijn ze niet zo ver dat de oranje zwarte dozen (aka JRU/Juridical Recording Unit) hebben uitgelezen. Dat duurt meestal wel wat langer dan 12 uur.

[ Voor 28% gewijzigd door EDIT op 09-02-2016 22:01 ]

• Qu3st

Qu3st

Migrator schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:53:
[...]

Ja da's niet heel informatief :p. Machinist, TDL maakt nogal een verschil. Bovendien is een ongeluk eigenlijk nooit aan één schakel van de keten toe te schrijven. Er was een veiligheidssysteem aanwezig, heeft dat überhaupt ingegrepen en if yes waarom heeft dat het ongeluk niet voorkomen? (Daar kan ik overigens meerdere redenen voor verzinnen - slechts één van de treinen had een STS, dus het kan goed dat daarvan de beveiliging ingegrepen heeft terwijl de andere trein met volle snelheid toegestaan over de rails ging omdat deze geen STS had en ook geen weet van de STS passage van de andere trein)
Nee niet hee ergl informatief, maar in de komende dagen komen we het wel te weten.
Als het de TRDL is, dan moet het een bewuste actie zijn geweest, eerste wat je doet bij een aanwijzing STS is een tegengestelde rjiweg uitsluiten. En als deze dan toch heeft afgegeven dan volg je de trein op je scherm, en dan zou het je moeten opvallen dat er 2 treinen op elkaar af komen. En dan is de enige juiste actie een alarm. Maar het zijn speculaties.
Ook bizar dat de beveiliging niet heeft ingegrepen. Als 1 van de treinen een STS had gehad dan zou de beveiliging ook voor de andere trein in hebben moeten grijpen.

Nu las ik net dat een TRDL de beveiliging uit had gezet om een trein die te laat was veilig te kunnen zetten. Waarom kan hij die beveiliging uitzetten? 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Qu3st op 10-02-2016 00:14 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Werkzaamheden elektrificatie spoorverbinding Enschede - Zwolle gestart
Voor het eerst sinds 25 jaar wordt er een spoorlijn geëlektrificeerd. De oude dieseltrein die tussen Enschede en Zwolle rijdt zal eind volgend jaar plaats maken voor een elektrische trein. Een bijzonder project dat zich vooral in de nachtelijke uren afspeelt.

Voor dat het zover is, moet er nog wel het een en ander gebeuren langs het traject. Zo worden er ruim 700 bovenleidingmasten geplaatst, drie technische ruimten in Heino, Raalte en Nijverdal, 19 kilometer aan kabels naar deze drie gebouwen en een verhoging van de fietsbrug over het spoor bij de Looweg in Wierden.

Een klus waar zeven dagen per week 's nachts aan wordt gewerkt. "In samenspraak met de provincie en reizigersorganisatie Rocov hebben wij besloten om de werkzaamheden vooral 's nachts uit te voeren. Overdag kunnen de reizigers dus gewoon van de trein gebruik blijven maken. In de avonden worden er bussen ingezet", aldus Rene Vegter van Prorail.

Vriendelijk voor milieu en omgeving
Door de treinverbinding te elektrificeren zal de reistijd ook verkorten, omdat een elektrische trein sneller is. Daarnaast is het inzetten van deze trein vriendelijk voor het milieu en omgeving doordat de trein stiller is en er geen schadelijke stoffen worden uitgestoten.

Volgens gedeputeerde Bert Boerman wil de provincie de bereikbaarheid van en naar Zwolle graag verbeteren. "Wij willen de reiziger graag het comfort bieden dat ze verdienen op dit traject. Daarnaast zal de luchtkwaliteit verbeteren en de geluidsoverlast afnemen. Dit alles maakt het openbaar vervoer nog aantrekkelijker."

Verbinding Zwolle - Kampen ook elektrisch
Het leveren van de treindiensten op het traject zal in handen komen van Syntus en zal eind december 2017 overgaan. Volgens Boerman zal na het opleveren van dit traject een tweede traject geëlektrificeerd worden; namelijk de treinverbinding tussen Zwolle en Kampen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Raar dat ze er niet bij vertellen dat alleen het stuk Wierden <> Zwolle nu geëlectrificeerd wordt. Wierden <> Enschede is dat allang!

• koelkast
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 23:54:
Raar dat ze er niet bij vertellen dat alleen het stuk Wierden <> Zwolle nu geëlectrificeerd wordt. Wierden <> Enschede is dat allang!
Ze zeggen ook dat de dieseltrein tussen Zwolle en Enschede straks niet meer hoeft te rijden. Die wordt vervangen door een elektrische....

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat zou mooi zijn, bij die DM90 wil ik telkens uitstappen en duwen omdat ze niet vooruit te branden zijn :P Daarnaast zijn het rijdende sauna's...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Qu3st schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 23:38:
[...]

Nee niet hee ergl informatief, maar in de komende dagen komen we het wel te weten.
Als het de TRDL is, dan moet het een bewuste actie zijn geweest, eerste wat je doet bij een aanwijzing STS is een tegengestelde rjiweg uitsluiten. En als deze dan toch heeft afgegeven dan volg je de trein op je scherm, en dan zou het je moeten opvallen dat er 2 treinen op elkaar af komen. En dan is de enige juiste actie een alarm. Maar het zijn speculaties.
Ook bizar dat de beveiliging niet heeft ingegrepen. Als 1 van de treinen een STS had gehad dan zou de beveiliging ook voor de andere trein in hebben moeten grijpen.
Dat is bij ATB EG het geval, bij ATB NG zie je het pas bij het volgende baken, echter als het daar ook gewoon werkt met rood/geel/groen zou er 1 sein op geel (of op rood) zijn afgevallen toen die ene trein de STS maakte.
Dus in het ergste geval reed machinist 1 door rood, machinist 2 lette niet op en die trein begon pas in het volgende blok te remmen (wat natuurlijk veel te laat is).
Nu las ik net dat een TRDL de beveiliging uit had gezet om een trein die te laat was veilig te kunnen zetten. Waarom kan hij die beveiliging uitzetten? 8)7
Dat lijkt me haast onmogelijk.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
"Beveiliging uit gezet" betekent in dit geval dat hij ersatzsignal heeft gezet, dat is een mogelijkheid die bestaat als een sein niet uit het stopttonend seinbeeld komt.
Ersatzsignaal (Zs1) zijn drie kleine witte lichtjes in een driehoek met de punt naar boven. Uiteraard moeten hiervoor procedures gevolgd worden. Naar mijn weten hoeft de machinist hier echter geen communicatie voor te krijgen of formulieren voor te hoeven invullen. Zs1 betekent dat je het "gestoorde" hoofdsignaal met 40 km/h mag voorbijrijden en na de laatste wissels met baanvaksnelheid mag rijden.

De vraag is dus wie waarom Zs1 heeft gezet. Is dat voor de trein uit Bad Aibling gebeurd of voor de trein uit Kolbermoor?
Er zijn ook berichten van een reiziger uit de trein uit Kolbermoor dat die te vroeg vertrokken is.

• peakrever
Ik heb gisteren een NS Business Card besteld. Is er iemand die nog een goede kortingscode weet voor een 40% korting dalabonnement?

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Raven schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 10:38:
Dat zou mooi zijn, bij die DM90 wil ik telkens uitstappen en duwen omdat ze niet vooruit te branden zijn :P Daarnaast zijn het rijdende sauna's...
Het lijkt me sterk dat de NS nog andere treinen dan DM'90 gaat inzetten op Zl-Es met het oog op beschikbaar materieel.

Maasluip schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 11:09:
"Beveiliging uit gezet" betekent in dit geval dat hij ersatzsignal heeft gezet, dat is een mogelijkheid die bestaat als een sein niet uit het stopttonend seinbeeld komt.
Ersatzsignaal (Zs1) zijn drie kleine witte lichtjes in een driehoek met de punt naar boven. Uiteraard moeten hiervoor procedures gevolgd worden. Naar mijn weten hoeft de machinist hier echter geen communicatie voor te krijgen of formulieren voor te hoeven invullen. Zs1 betekent dat je het "gestoorde" hoofdsignaal met 40 km/h mag voorbijrijden en na de laatste wissels met baanvaksnelheid mag rijden.

De vraag is dus wie waarom Zs1 heeft gezet. Is dat voor de trein uit Bad Aibling gebeurd of voor de trein uit Kolbermoor?
Er zijn ook berichten van een reiziger uit de trein uit Kolbermoor dat die te vroeg vertrokken is.
Waarom zou je zo'n faal gevoelig systeem willen hebben, beschikbaarheid boven veiligheid? :N

• Alex)
ArcticWolf schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:32:
[...]

Waarom zou je zo'n faal gevoelig systeem willen hebben, beschikbaarheid boven veiligheid? :N
Als ik het goed begrijp is het gelijk aan een aanwijzing passeren STS, maar dan dus als een paar lampjes i.p.v. schriftelijk / telefonisch.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Migrator schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:25:
[...]

Het lijkt me sterk dat de NS nog andere treinen dan DM'90 gaat inzetten op Zl-Es met het oog op beschikbaar materieel.
Vanaf eind 2017 rijdt Syntus die lijn en zal dat met elektrisch materieeel doen. Het is inderdaad onwaarschijnlijk dat NS voor die tijd op grote schaal DM'90 gaat vervangen door elektrisch materieel, maar het is natuurlijk wel mogelijk bij defecten of verstoringen.
En dan moet de elektrificatie natuurlijk ook al klaar zijn. Dat is ook pas in de loop van 2017.
Alex) schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:46:
[...]

Als ik het goed begrijp is het gelijk aan een aanwijzing passeren STS, maar dan dus als een paar lampjes i.p.v. schriftelijk / telefonisch.
Inderdaad. Ersatzsignal is bedacht om de machinist niet persoonlijk te moeten informeren dat hij het rode sein voorbij mag rijden. Was het Ersatzsignal er niet, dan had het ongeval net zo kunnen gebeuren, alhoewel het natuurlijk wel onwaarschijnlijker wordt (want er gaat tijd overheen en dan staat die andere trein er al en misschien heb je dan wat meer interactie waar de machinist vraagt "waarom").

Maar als er ersatzsignal gezet is dan heeft de fahrdienstleiter ergens liggen pitten. Dan heeft hij niet de juiste procedure gevolgd, want hij had moeten zien dat er een trein in het blok aanwezig was.
Rood+ersatzsignaal is voor een machinist hetzelfde als "voorbijrijden toegestaan".

Alex) schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:46:
[...]

En omdat een trein te laat is mag hij een STS passeren? 8)7 Dan maar te laat hoor.
Maasluip schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:00:

[...]

Inderdaad. Ersatzsignal is bedacht om de machinist niet persoonlijk te moeten informeren dat hij het rode sein voorbij mag rijden. Was het Ersatzsignal er niet, dan had het ongeval net zo kunnen gebeuren, alhoewel het natuurlijk wel onwaarschijnlijker wordt (want er gaat tijd overheen en dan staat die andere trein er al en misschien heb je dan wat meer interactie waar de machinist vraagt "waarom").

Maar als er ersatzsignal gezet is dan heeft de fahrdienstleiter ergens liggen pitten. Dan heeft hij niet de juiste procedure gevolgd, want hij had moeten zien dat er een trein in het blok aanwezig was.
Rood+ersatzsignaal is voor een machinist hetzelfde als "voorbijrijden toegestaan".
In Nederland had het alleen kunnen gebeuren als de machinist onbewust door rood was gereden, dus bij een sein zonder ATB-Vv bij lage snelheid bijvoorbeeld.
Bij ATB-NG moet de machinist volgens mij nog een extra handeling doen om door een STS te rijden, dus dat doet hij/zij niet zomaar.

STS passages komen naar mijn weten alleen maar voor bij hardnekkige/langdurige storingen en emplacementen en anders is het gewoon wachten.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
ArcticWolf schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:34:
[...]

En omdat een trein te laat is mag hij een STS passeren? 8)7 Dan maar te laat hoor.
Nee, natuurlijk niet. Uiteraard zit er meer achter. Overigens lijkt het erop dat de trein uit Kolbermoor het Ersatzsignal heeft gekregen en die was niet te laat.
Het lijkt erop dat de fahrdienstleiter van Kolbermoor de trein weg wilde sturen, geen rijweg kon instellen en toen ersatzsignaal heeft gezet, maar dat heeft hij dan gedaan zonder de complete daarvoor geldende procedure te volgen. Want deel van de procedure is te kijken of de rijweg wel vrij is.

Dat, of er zit een of andere fout in de beveiliging (bijvoorbeeld: halverwege is een bloksignaal, misschien zit het bloksignaal wel in de controle voor rijweginstelling maar "ziet" de fdl slechts de rijweg tot het bloksignaal en die kan nog vrij geweest zijn).
[...]

In Nederland had het alleen kunnen gebeuren als de machinist onbewust door rood was gereden, dus bij een sein zonder ATB-Vv bij lage snelheid bijvoorbeeld.
Bij ATB-NG moet de machinist volgens mij nog een extra handeling doen om door een STS te rijden, dus dat doet hij/zij niet zomaar.
PZB heeft zijn sterktes en zijn zwaktes. Net zoals ATB en ATB-vv hun sterktes en hun zwaktes hebben.

Overigens zijn zowel PZB als ATB niet de systemen die de seinen aansturen. Een gelijksoortig ongeval heeft zich in Nederland ook bij Winsum voorgedaan (een trein die vertrok terwijl hij op de tegentrein had moeten wachten) en de enige analoog is dat er menselijke handelingen zijn.

Ik weet niet wat er gebeurt als er bijvoorbeeld in Venray een trein naar Venlo wil rijden en het sein blijft op rood staan. Blijft die machinist dan wachten tot hij een ons weegt?
STS passages komen naar mijn weten alleen maar voor bij hardnekkige/langdurige storingen en emplacementen en anders is het gewoon wachten.
Uhh... en met 100 km/h door een rood sein rijden dan? En dat is niet slechts één keer gebeurd. Heeft ATB niet verhinderd en er zijn ook gevallen bekend dat ATB-vv dat niet kan verhinderen.

[ Voor 12% gewijzigd door Maasluip op 10-02-2016 14:50 ]

Maasluip schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:46:
[...]

PZB heeft zijn sterktes en zijn zwaktes. Net zoals ATB en ATB-vv hun sterktes en hun zwaktes hebben.

[...]
Uhh... en met 100 km/h door een rood sein rijden dan? En dat is niet slechts één keer gebeurd. Heeft ATB niet verhinderd en er zijn ook gevallen bekend dat ATB-vv dat niet kan verhinderen.
Sterker nog ATB-Vv staat soms zelfs uit ;) foutje... ze zijn nu een monitoringssysteem aan het uitrollen.
En idd ATB-Vv grijpt niet in boven de 40 nee.
Ik weet niet wat er gebeurt als er bijvoorbeeld in Venray een trein naar Venlo wil rijden en het sein blijft op rood staan. Blijft die machinist dan wachten tot hij een ons weegt?
ja ;) alhoewel de trdl en machinist dat vaak wel proberen op te lossen.

Ik ken zelfs machinisten (goederen) die soms een hele dienst voor een rood sein hebben staan wachten.

[ Voor 24% gewijzigd door ArcticWolf op 10-02-2016 14:53 ]

• Alex)
ArcticWolf schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:34:
[...]

Nee, natuurlijk niet. 8)7

• MBV

MBV

ArcticWolf schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:50:
[...]

Sterker nog ATB-Vv staat soms zelfs uit ;) foutje... ze zijn nu een monitoringssysteem aan het uitrollen.
En idd ATB-Vv grijpt niet in boven de 40 nee.
ATB-VV is toch alleen maar een 'leuk extra'tje'? Als er ergens een storing optreedt werkt het niet, en wordt er toch teruggevallen op ouderwets ATB?
MBV schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:29:
[...]

ATB-VV is toch alleen maar een 'leuk extra'tje'? Als er ergens een storing optreedt werkt het niet, en wordt er toch teruggevallen op ouderwets ATB?
Klopt, ATB-Vv is een aanvulling op ATB-EG. Een kritiek sein wordt uitgerust met 3 bakens; op 130 meter op 60 meter en op 5 meter (even uit m'n hoofd, kan verschillen).
ATB-EG vangt alles op van 40 tot 140 en ATB-Vv pakt het bij dat ene sein op voor 0 tot 40. ATB-Vv wordt niet gemonitord, de trein kan ook niet zien of het werkt, terwijl bij het wegvallen van ATB-EG dat wel gezien wordt (continu stroom).

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Recreatiebedrijf wil gaan spoorfietsen op Akzospoorlijntje in Hengelo
Het recreatiebedrijf Rail Pleasure wil een deel van het oude Akzospoorlijntje gebruiken voor het spoorfietsen. Het is de eerste keer in Nederland dat een onderneming een spoorlijn koopt om er een attractie voor toeristen en dagjesmensen van te maken.

De gemeente Hengelo werkt mee aan het realiseren van een toeristische voorziening door een deel van het oude zoutlijntje te verkopen aan Rail Pleasure. De gemeente had de spoorlijn al overgenomen van ProRail. De spoorlijn werd in het verleden door Akzo gebruikt om zout te vervoeren.

Toeristische trekpleister
De Hengelose initiatiefnemer Jurriaan Knol denkt dat het spoorfietsen een toeristische trekpleister kan worden. "Spoorfietsen is trappen op speciale fietsen over een verlaten spoor.

Spoorfietsen over het Akzo-lijntje kan uitgroeien tot een toeristische attractie voor heel Twente. Ik ben blij dat de gemeente en andere organisaties en stichtingen meewerken om dit plan te realiseren." Knol verwacht dat het spoorfietsen nog deze zomer van start kan gaan.

Perronnetje met een negentiende eeuws wachthokje
De nieuwe spoorfietsspoorlijn loopt van het FBK-stadion tot aan Twekkelo. Technologiebedrijf Strukton legt voor het laatste deel in de verbinding met Twekkelo gratis een extra spoor aan. De opstapplek voor spoorfietsers komt aan de achterkant van het FBK-stadion. Daar bouwt Rail Pleasure een klein perronnetje met een negentiende eeuws wachthokje: een exacte kopie van het wachthuisje van Boekelo.

De gemeente Hengelo nam de spoorlijn voor zo’n 70.000 euro over en verkocht het gedeelte dat geschikt is voor het spoorfietsen door aan de onderneming. De grond rondom het spoorlijntje gebruikt de gemeente om de fietssnelweg F35 recht te trekken en de overweg te verwijderen.
Hengelo wil de omgeving verder ontwikkelen.

Rail Pleasure heeft meer plannen voor spoorfietstrajecten
Rail Pleasure is een onderneming die samen met lokale betrokkenen spoorfietstrajecten aanlegt op bestaande spoorverbindingen. Zo werd in België al een populaire route aangelegd en zijn er plannen om ook in Friesland een spoorfietstraject te starten. Ten oosten van
Nijmegen, op de grens van Groesbeek met Duitsland, is spoorfietsen in Nederland ook al mogelijk.

Afbeeldingslocatie: http://img.rtvoost.nl/T3/267485.jpg

Oscar Wilde

• wildhagen
  • Niet online
Spoorfietsen? Als in:

Afbeeldingslocatie: https://brasschaat.n-va.be/files/afdeling/brasschaat.n-va.be/spoorfietsen.jpg

? :?

Ieder zijn ding,maar hier zie ik dan de lol niet van in :P

Virussen? Scan ze hier!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:01

Onbekend

...

Stukje omgeving zien, waar niet direct een weg langs loopt. (Dit is het zelfde van mensen die zelf een stukje gaan lopen of fietsen.)
Helaas is het vaak een stuk heen, waarna het je het zelfde stuk terug moet fietsen.

Overigens is het niet veel zwaarder dan een gewone fiets omdat je nauwelijks wrijving hebt, maar wel een stukje meer massa om in beweging te komen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
ArcticWolf schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:47:
[...]

ATB-EG vangt alles op van 40 tot 140
Hoort alles op te vangen... Het punt van ATB is dat het slechts een beïnvloedingssysteem is en slechts ter attentie van de machinist is bedoeld en ook zo werkt. Er hangt een remcriterium aan vast (als in: als de ATB zegt dat je ergens langzamer moet gaan rijden dan moet je ook daadwerkelijk iets doen om de snelheid te verlagen), maar dat remcriterium is in verschillende materieelsoorten anders en soms zo ruim dat je al remmend vanaf 140 km/h toch nog met 104 km/h door een rood sein jakkert (dit is gebeurd, dit is geen "het zou mogelijk kunnen zijn").

Want ATB is er niet op ontworpen om een trein voor het rode sein tot stilstand te brengen. En in hoeverre de beroepsgroep zich ook voorstaat op "wij zijn professionals", ook professionals maken fouten, en die fouten kunnen fataal zijn.
Ook in samenhang met het ongeval bij Bad Aibling heb ik op de Drehscheibe weer zo'n opmerking gelezen van iemand die het nodig vond om bij commentaren dat het een fout van de fdl kon zijn te zeggen "denk je soms dat die mensen prutsers zijn?". Ik vind dat zo misselijkmakend, die pogingen om de hele beroepsgroep boven enige vorm van kritiek te willen plaatsen.

• MBV

MBV

ATB-EG zal niet altijd de goede uitwerking hebben, maar het werkt wel 'altijd' (welk SIL-level?). Als er ergens een storing optreedt, dan rijdt de trein niet harder dan 40km/u. ATB-VV heeft die zekerheden volgens mij niet: als de trein een signaal ontvangt van ATB-VV zal hij er wel naar luisteren, maar als dat signaaltje wegvalt zal de trein dat niet weten.
Ach ja, met ERTMS wordt dat beter, ooit ;)

Verwijderd

Onbekend schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 20:54:
Stukje omgeving zien, waar niet direct een weg langs loopt. (Dit is het zelfde van mensen die zelf een stukje gaan lopen of fietsen.)
Helaas is het vaak een stuk heen, waarna het je het zelfde stuk terug moet fietsen.

Overigens is het niet veel zwaarder dan een gewone fiets omdat je nauwelijks wrijving hebt, maar wel een stukje meer massa om in beweging te komen.
Hangt er ook vanaf hoe ze de lagering uitvoeren. De waterfietsen in het Amsterdamse bos hebben de 'krukas' met de twee sets trappers bijvoorbeeld 'gelagerd' door ze in te klemmen tussen twee blokken hard kunststof. De trapper zijn ook niet gelagerd, maar ook twee geklemde blokken. Dan heb je al een enorm mechanisch verlies in de aandrijflijn.

Maar een extra stuk spoort bij Twekkelo? Toen (een deel van) de gemeenteraad van Enschede een tijd geleden het Akzolijntje wilde doortrekken naar Twekkelo om treinen met afval uit Brabant direct bij de vuilverbranding te krijgen, werden ze daar nogal boos in Twekkelo.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-12 03:46

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Over STS-passages gesproken; vanmiddag tussen Gn-Lw bij Zuidhorn gingen de spoorbomen niet meer omlaag en is de trein uiteindelijk na een paar minuten door het rode sein en langs de open spoorbomen gereden. Kan dat zomaar in Nederland? Ik dacht dat dat nooit mocht.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

F.West98 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 17:05:
Over STS-passages gesproken; vanmiddag tussen Gn-Lw bij Zuidhorn gingen de spoorbomen niet meer omlaag en is de trein uiteindelijk na een paar minuten door het rode sein en langs de open spoorbomen gereden. Kan dat zomaar in Nederland? Ik dacht dat dat nooit mocht.
Doen ze toch ook tijdens een overweg storing als de bomen dichtblijven? Mensen gaan vanzelf zigzaggen...

Verwijderd

Ik dacht dat ze die noodremmen wel weer direct gemaakt hadden na het ongeluk bij Eschede, wat ook voorkomen had kunnen worden met een direct noodrem!? Of hebben ze het alleen bij de ICE aangepast toen?

*jcv rijdt in treinstel 454 :+

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

ArcticWolf schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 17:22:
[...]

Doen ze toch ook tijdens een overweg storing als de bomen dichtblijven? Mensen gaan vanzelf zigzaggen...
Ook als er 5min daarvoor nog wel een trein langskwam waarbij ze het wel deden?
Machinist moest ook nog uitstappen en één of ander kastje met een sleuteltje draaien.

F.West98 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 17:37:
[...]

Ook als er 5min daarvoor nog wel een trein langskwam waarbij ze het wel deden?
Machinist moest ook nog uitstappen en één of ander kastje met een sleuteltje draaien.
ah, tja geen idee waarschijnlijk besproken met treindienstleider. In Nederland gaat een machinist echt niet uit zichzelf de overwegkast sleutelen 8)7

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

ArcticWolf schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 17:48:
[...]

ah, tja geen idee waarschijnlijk besproken met treindienstleider. In Nederland gaat een machinist echt niet uit zichzelf de overwegkast sleutelen 8)7
Ja dat zal wel inderdaad maar was in de veronderstelling dat het überhaupt niet mocht. Kennelijk wel dus.

• Qu3st

Qu3st

F.West98 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 17:50:
[...]

Ja dat zal wel inderdaad maar was in de veronderstelling dat het überhaupt niet mocht. Kennelijk wel dus.
Over een open overweg mag niet meer gereden worden! Heel raar dat dit is gebeurd.
Of ze moeten de overweg met een rode vlag 'bewaken'

[ Voor 7% gewijzigd door Qu3st op 11-02-2016 18:06 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Elfde dode na treinongeval in Duitsland
Het dodental als gevolg van het treinongeval in het zuiden van Duitsland is donderdag gestegen tot elf. Een 47-jarige man uit de regio München is in een ziekenhuis aan zijn verwondingen bezweken, liet de politie weten.

Bij het treinongeval zijn alleen mannen om het leven gekomen. Twee dagen na het ongeval zijn alle slachtoffers geïdentificeerd. Twee regionale treinen botsten dinsdag bij Bad Aibling in Beieren op een enkelspoor op elkaar.

De politie stelde het aantal gewonden met twee personen naar boven bij. Van de 83 zijn 21 er slecht aan toe.

Negen mensen die het ongeluk niet overleefden, kwamen uit het zuiden van de regio waar het ongeval gebeurde. Een persoon was afkomstig uit Brandenburg, de deelstaat rond Berlijn.

Oscar Wilde

• wildhagen
  • Niet online
Bij de opruimwerkzaamheden na het treinongeval in het zuiden van Duitsland is ook de laatste zwarte doos gevonden waarin rijgegevens zijn opgenomen. Dat liet de politie vrijdag weten.

Door de frontale botsing tussen twee regionale treinen dinsdag bij Bad Aibling in Beieren kwamen elf mensen om het leven.

Gevreesd wordt dat het aantal zal oplopen omdat enkele van de ruim tachtig gewonden volgens de politie in kritieke toestand verkeren.

De opruimwerkzaamheden vorderen volgens de politie gestaag. Verwacht wordt dat vrijdag alle grote treinstukken zullen zijn weggehaald. De twee locomotieven die frontaal op elkaar reden, zijn inmiddels uit elkaar gehaald.
Bron: http://www.nu.nl/algemeen...eval-beieren-terecht.html

Euh, come again? Welke locomotieven zijn er bij betrokken? Het ging toch om 2 Flirts die frontaal op elkaar botsten? :?

Virussen? Scan ze hier!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-12 14:04
wildhagen schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 13:46:
[...]
Bron: http://www.nu.nl/algemeen...eval-beieren-terecht.html

Euh, come again? Welke locomotieven zijn er bij betrokken? Het ging toch om 2 Flirts die frontaal op elkaar botsten? :?
Mwah, het zal wel door een prutser uit het Duits vertaald zijn, al is daar Kraftwagen of Kraftfahrzeug (Triebfahrzeug?) ook echt een ander woord dan Lokomotive.

• wildhagen
  • Niet online
Een eerder gemeld tekort bij spoorprojecten dreigt verder op te lopen. Dat heeft staatssecretaris Sharon Dijksma (van Infrastructuur en Milieu) aan de Tweede Kamer gemeld.

Al op Prinsjesdag meldde haar ministerie een tekort van 84 miljoen euro op het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS).

Eind vorig jaar is een nieuwe raming gemaakt waaruit blijkt ''dat er sprake is van een substantieel potentieel tekort. Maatregelen zijn daarom noodzakelijk.''

Ze weet niet op hoeveel het tekort precies zal uitkomen. Dat laat ze onderzoeken. Uit de brief valt op te maken dat het kan oplopen tot 323 miljoen. Het overgrote deel wordt niet veroorzaakt door kostenoverschrijdingen van projecten, maar komt onder meer doordat een bezuiniging uit het kabinet Rutte I niet is gehaald.

Dijksma overlegt met Prorail, NS en goederenvervoerders over besparingen op het PHS om de tekorten weg te werken. Verder wordt onderzocht of extra maatregelen nodig zijn om de financiën van het spoorprogramma te verbeteren.

Het PHS moet de kwaliteit en capaciteit op het spoor verbeteren. Het gaat bijvoorbeeld om de aanpassing op het spoor rond station Utrecht.

De Tweede Kamer had eerder laten weten goed op de hoogte te willen worden gehouden van ontwikkelingen op het spoor. Onder de voorganger van Dijksma werden een reeks onverwachte kostenoverschrijdingen gemeld.
Bron: http://www.nu.nl/algemeen...t-bij-spoorprojecten.html

Virussen? Scan ze hier!

Grappig :')
Het overgrote deel wordt niet veroorzaakt door kostenoverschrijdingen van projecten, maar komt onder meer doordat een bezuiniging uit het kabinet Rutte I niet is gehaald.
Het PHS moet de kwaliteit en capaciteit op het spoor verbeteren.
Die 2 quotes gaan al niet samen... zucht.

Aan de hand van de aanbestedingsuitslagen kun je wel degelijk zien dat het niet goedkoper kan, alle spooraannemers werken al met "flexibele" arbeidskrachten en dwarsliggers, spoorstaven en bovenleiding kosten gewoon X, niet meer en niet minder.
Ik heb de afgelopen maanden diverse contracten verwerkt en tis gewoon triest hoe de overheid geld denkt te besparen. Ze duwen enorm vage contracten de markt op met als doel een aannemer te strikken die iets juridisch over het hoofd heeft gezien :r . En dan hebben we het nog niet eens over de stunt die ProRail uithaalde mbt. de wissel leveranties afgelopen januari :+

En dan nog denken/verwachten dat een aannemer moeite gaat doen voor kwaliteit.

• MBV

MBV

Ik zie de laatste tijd hoe beveiliging van treinen wordt aangelegd. Ik weet niet welke details 'classified' zijn, maar dat er uberhaupt nog met jaren-60 relais wordt gewerkt om de treinen veilig te laten werken vind ik al bijzonder. Dat daar een gigantische bak geld in wordt geinvesteerd om dat up&running te houden voor tientallen jaren, terwijl waarschijnlijk over een paar jaar ERTMS moet worden ingevoerd, daar begrijp ik niks van. Maar als prorail eist dat er jaren-60 technologie moet worden gebruikt, dan kan niemand dat goedkoper aanbieden nee.

Maar voor zover ik het kan beoordelen kan het best goedkoper, als er geen museum-techniek wordt vereist. Of misschien vandaag duurder, maar dan direct klaar voor de toekomst.
Ik weet even niet waar je op doelt met veel geld investeren? A & B relais gaan niet kapot, het enige wat er gebeurd op het moment is relais vervangen voor VPI.
Er loopt idd een heel groot project om ATB-NG & bijbehorende relais huizen te vernieuwen, maar ATB-NG lijnen staan niet op de planning om vervangen te worden door ERTMS want die voldoen aan de (EU) norm. ATB-EG zit idd geen ontwikkeling meer op, bij ATB-NG worden de componenten nog wel in concurrentie aanbesteedt.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:28
MBV schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 14:49:
maar dat er uberhaupt nog met jaren-60 relais wordt gewerkt om de treinen veilig te laten werken vind ik al
Lijkt me toch dat, zeker bij dit soort toepassingen, nieuwere techniek niet noodzakelijk beter is. Door een grotere complexiteit is er ook meer kans op moeilijk te verklaren storingen.
Pagina: 1 ... 68 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.