Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste
Acties:
  • 531.938 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
In de mate van het mogelijke overweeg ik ook een kwartier eerder uit Utrecht te vertrekken maar dat past niet zo goed met de agenda van die dag helaas.

Als de Thalys te laat is is dat niet zo een groot probleem. In Brussel heb ik een ruime marge voor mijn volgende rit. Als de Thalys niet komt opdagen of extreem laat is kan ik ook met de Benelux trein reizen maar de Thalys van 15:58 is voor mij het meest praktisch omwille van mijn getrouwheidskaart en de volgende trein in Brussel.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:03
sanfranjake schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:53:
Dit was Railpromo (bekend van het Panorama Rail Restaurant) onder de vlag van LTE, een zeer gevestigde operator inmiddels hoor, niks geheimzinnigs aan. http://www.railpromo.nl/
* ShitHappens kucht

Railpromo is hier op Tweakers toch echt het meest bekend van de Tweakers Express naar de Gamescom :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
ShitHappens schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 00:31:
[...]

* ShitHappens kucht

Railpromo is hier op Tweakers toch echt het meest bekend van de Tweakers Express naar de Gamescom :+
Sorry, dom van me inderdaad.... Zat er vanavond nog met iemand over te chatten vlak voordat ik dat bericht plaatste :o

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:31
RailPromo is hier op Tweakers toch echt het meest bekend van Luke! :D

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-06 02:42
Of was Luke! nou zo bekend door de tweakers gamecom express van LTE 😆😆😇
Of was het nou toch de snack express van railpromo O-)

[ Voor 23% gewijzigd door Trainhunter2009 op 12-01-2017 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-06 11:56
sanfranjake schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:14:
Tja normaalgesproken is het Nederlandse spoor heel punctueel en betrouwbaar, maar je weet gewoon nooit wat er kan gebeuren. Voor een dure gereserveerde trein als Thalys zou ik persoonlijk een grotere marge nemen, zeker kwartiertje eerder uit Utrecht gaan...
Hier sluit ik me bij aan. 18 minuten is dan wel krap. Zorg dat je een uur van te voren in Rotterdam bent. Je kunt niet zomaar de volgende Thalys nemen als je deze mist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 28-05 10:26
Er wordt sneeuw verwacht komende nacht, dus hou rekening met een mogelijk uitgedunde dienstregeling.

We are shaping the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:15
Een uur vind ik dan weer overdreven, zeker omdat je de beneluxtrein achter de hand hebt. Misschien gewoon een site als "rijdendetreinen" in de gaten houden of er geen grote vertragingen zijn, inderdaad bijvoorbeeld vanwege weersomstandigheden. Lijkt het allemaal niet lekker te lopen aan het begin van de middag, dan vertrek je wat eerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
Bacchus schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:00:
Een uur vind ik dan weer overdreven, zeker omdat je de beneluxtrein achter de hand hebt.
Vanaf Roosendaal. Door de werkzaamheden bij Rotterdam rijdt de Benelux niet tussen Amsterdam en Roosendaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:52
Als de verbinding naar Rotterdam plat ligt, dan kun je nog een paar minuten eerder (14:56) de intercity vanaf Utrecht naar Schiphol pakken. Dan kun je zelfs daar nog je Thalys halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-06 17:24

MBV

Ik verwacht dat als je de thalys hebt gemist, en je naar de service-balie loopt, dat ze je ticket kunnen omzetten naar de volgende trein (of benelux of zoiets). Ik heb dat een keer gehad op een andere franse trein: de snelle lijn naar Duitsland. In Belgie is dat ticket toen gratis omgezet naar een uur later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 07:52
MBV schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:07:
Ik verwacht dat als je de thalys hebt gemist, en je naar de service-balie loopt, dat ze je ticket kunnen omzetten naar de volgende trein (of benelux of zoiets). Ik heb dat een keer gehad op een andere franse trein: de snelle lijn naar Duitsland. In Belgie is dat ticket toen gratis omgezet naar een uur later.
Volgens Europees recht zijn ze dat zelfs verplicht. Voorwaarde is wel dat je één ticket hebt van begin tot eind (dus in dit geval van Utrecht naar Parijs, niet van Rotterdam naar Parijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik vind het überhaupt een raar concept dat een internationaal treinticket maar op één specifieke trein geldig is. Gewone treinkaartje gelden van A naar B, en hoe laat je reist op een dag maakt daarvoor niet uit. Tuurlijk is het voor de exploitant fijn om precies te weten hoe laat een reiziger reist, zodat je je treinen optimaal vol kan plempen. Maar er zou wel wat soepeler om gegaan mogen worden met dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:54
Haribo112 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 19:00:
Ik vind het überhaupt een raar concept dat een internationaal treinticket maar op één specifieke trein geldig is. Gewone treinkaartje gelden van A naar B, en hoe laat je reist op een dag maakt daarvoor niet uit. Tuurlijk is het voor de exploitant fijn om precies te weten hoe laat een reiziger reist, zodat je je treinen optimaal vol kan plempen. Maar er zou wel wat soepeler om gegaan mogen worden met dit soort dingen.
Je moet niet vergeten dat het concept van kaartje kopen en een willekeurige trein op dat traject te kunnen nemen hoe logisch ook niet vanzelfsprekend is, zie bijvoorbeeld reizen met DB. Op een internationale trein koop je een gereserveerde zitplaatsticket, bij de NS een vervoersbewijs (al ga je de hele rit op de plee zitten kakken, je mag mee, als je je kaartje maar laat zien). Enige vorm van omboeken naar een volgende Thalys/ICE International is dan coulance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Vnze schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:09:
Als Belg heb ik geen reiservaring met NS en op de website vind ik ook niet meteen stiptheidscijfers per rit dus bij deze:
In de NS reisplanner (iig online) staat zowel de drukte als de stiptheid van deze rit (resp. rustig en 80%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:03

JRR

Ik heb twee jaar geleden een boete gekregen met een Thalys kaartje in de IC Brussel. Ik had een geldig Thalys ticket van Brussel naar Amsterdam en was eerder klaar met mijn afspraak in Brussel dan mijn gereserveerde Thalys. Volgens stationspersoneel op Brussel Midi mocht ik gewoon de IC nemen om eerder in Amsterdam te zijn. In de trein moest ik bij de controle een extra kaartje kopen voor het traject Brussel - Amsterdam omdat mijn Thalys ticket volgens de Belgische conducteur alleen geldig is op de Thalys omdat dat een ander bedrijf is dan de NMBS en NS. Ik kon lullen als Brugman dat ik een (duurder) geldig kaartje had van Brussel naar Amsterdam maar ik moest alsnog betalen. Later nog een klacht ingeleverd bij de NMBS maar zonder resultaat.

[ Voor 3% gewijzigd door JRR op 12-01-2017 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Dat klinkt wel logisch. Aangezien jij geld hebt betaald aan het bedrijf van Thalys voor jouw ticket, heb je geen recht op vervoer door NMBS. Jij hebt hun namelijk niet betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Het is inderdaad altijd een moeilijke situatie met hogesnelheidstreinen en ik probeer meestal 30 minuten op voorhand te zijn. Als ik in Brussel vertrek weet ik uit ervaring perfect hoe ik mijn reis moet plannen zodat ik op bijna elke situatie voorbereid ben maar op locatie is het altijd iets spannender.

Je kan uiteraard niet alles voorzien, vorig jaar sprong er iemand onder mijn trein en dan ben je simpelweg te laat, niets aan te doen. Meestal is het ook niet zo erg, je neemt een volgende trein of in extremis ga je op hotel. Maar als ik morgen niet op tijd in Brussel ben is heb ik een probleem met de vrouw des huizes en dat is eens zo erg als een vertraging of afgeschafte trein :)

Ik volg altijd de treinen op voorhand en het lijkt mij dat het nu nog belangrijker is dan anders met de weersvoorspellingen. De site van Thalys voorspelt letterlijk niet veel goeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Passagiers gestrande TGV hele nacht vast in trein
Passagiers van een TGV van Brussel naar Parijs hebben de hele nacht in de trein moeten doorbrengen. Rond 20.30 uur gisteravond viel in Noord-Frankrijk een boom op het spoor. De bovenleiding en de trein raakten daardoor beschadigd en de trein kon niet verder.

Nadat de trein was gestopt vielen de elektriciteit en de verwarming uit. Het personeel deelde eten en dekens uit, maar er waren niet genoeg dekens voor de 180 passagiers aan boord. "Het was de ergste nacht van mijn leven", zei een van hen.

De trein is vanmorgen teruggesleept naar Arras. Daar konden de passagiers overstappen op een andere trein naar Parijs.

De Franse spoorwegmaatschappij SNCF biedt de passagiers excuses aan. Het is nog onduidelijk waarom het zo lang moest duren, voordat de trein kon worden weggesleept.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
In Frankrijk hebben ze geen bussen?

en "Het was de ergste nacht van mijn leven"? Wat voor verwend nest is hier geïnterviewd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:39
Skyaero schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:49:
In Frankrijk hebben ze geen bussen?

en "Het was de ergste nacht van mijn leven"? Wat voor verwend nest is hier geïnterviewd?
Zonder licht, verwarming, dekens en wie weet met wat voor volk in een trein.
Zo heel raar vind ik het niet hoor, daarnaast zit er op dat moment emotie bij de reactie in, kan 2 dagen later maar zo een andere mening hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:13

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Als ik een nacht in vrieskou zonder deken zittend in een trein zou moeten doorbrengen zou dat denk ik ook heel erg hoog op "ergste nachten van mijn leven" scoren hoor.

Maar dat ding stond in de buurt van Albert. Daar rij je kilometers langs de A1. Kunnen ze dan echt geen evacuatie regelen?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Spoorwegbeheerder ProRail heeft in april vorig jaar spoorgoederenvervoerders RFF, Locon en LTE oneerlijk behandeld toen de Moerdijkbrug op korte termijn gesloten moest worden. Dat concludeert toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) na onderzoek op verzoek van RailGood, de belangenvertegenwoordiger van goederenvervoerders.

De Moerdijkbrug moest in april enkele dagen dicht voor spoorverkeer nadat er gebreken aan het spoor waren geconstateerd. ProRail zou daarbij grote spoorvervoerders als NS Reizigers en DB Cargo beter en eerder hebben betrokken bij het besluit om de brug te sluiten dan de andere vervoerders. Daarmee hadden de grote spoorvervoerders een voorsprong op kleinere partijen bij de zoektocht naar alternatieven.

Het oordeel is voor partijen volgens de ACM van belang bij het eventueel indienen van een schadeclaim.
Bron: http://www.bndestem.nl/al...om-moerdijkbrug-1.6828357

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Maasluip schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:57:
Als ik een nacht in vrieskou zonder deken zittend in een trein zou moeten doorbrengen zou dat denk ik ook heel erg hoog op "ergste nachten van mijn leven" scoren hoor.

Maar dat ding stond in de buurt van Albert. Daar rij je kilometers langs de A1. Kunnen ze dan echt geen evacuatie regelen?
Verbaast me eigenlijk dat er niemand zelf de deuren open heeft gedaan en is gaan liften of een taxi besteld heeft.

Dat gebeurt in Nederland al vrij snel :D

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In Nederland gebeurd het volgens mij zelden dat een trein niet binnen een paar uur weggesleept kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:00
Net mn vriendin opgepikt van Putten, vanwege aanrijding met persoon op traject tussen putten en 't Harde. Ik vermoed dat er weer eens iemand bij Ermelo voor de trein is gestapt.

We vroegen ons wel af waarom er dan meerdere stations niet meer aangedaan worden. Ik zou dan denken dat hooguit station Ermelo niet meer wordt aangedaan.

Is daar een reden voor vanuit de dienstregeling oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Het kan zijn dat de infrastructuur het niet toelaat om eerder te keren, bijvoorbeeld omdat de seininrichting het niet ondersteunt of omdat er geen wissels zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-06 16:34
Alex) schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:04:
Het kan zijn dat de infrastructuur het niet toelaat om eerder te keren, bijvoorbeeld omdat de seininrichting het niet ondersteunt of omdat er geen wissels zijn.
Overloopwissels liggen bij Harderwijk en Putten, seinen heb ik niet bekeken. Het vertrekspoor zal wel moeten worden aangepast, en misschien dat er voor het kopmaken 2 machinisten nodig zijn terwijl die niet beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

Misschien komt dit dienstregelingstechnisch beter uit. Klinkt misschien slap, maar anders kun je materieel en personeel tekort komen.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
China verscheept producten nu ook per trein naar Europa. Aankomende week arriveert er voor het eerst een in Londen, de vijftiende Europese bestemming van de ‘nieuwe zijderoute’.

China zet vol in op het vrachtvervoer naar Europa. Het vervoer per spoor is de helft goedkoper dan per vliegtuig en een stuk sneller dan per schip. De rit naar Europa duurt gemiddeld zestien dagen. Een containerschip doet er minstens een maand over.

Inmiddels zijn vijftien Europese steden rechtstreeks met China verbonden, waaronder Rotterdam. Al loopt het niet storm op route, erkent Tie Schellekens van het havenbedrijf Rotterdam: ,,We hebben er in heel 2016 slechts twee zien binnenkomen, volgeladen met zonnepanelen.”

Toch biedt de spoorverbinding met China vooral voor de Nederlandse landbouwsector kansen, denkt Bart Kuipers, haveneconoom aan de Erasmusuniversiteit in Rotterdam. ,,Groenten, vers fruit, bloemen en planten kunnen nu niet op grote schaal naar China. Via de lucht is dat te duur. Per schip bederven de producten. Met steeds beter wordende koelcontainers en een trein die de helft sneller is dan een schip, is China plotseling een stuk dichterbij gekomen.’’
Bron: http://www.bndestem.nl/al...ing-naar-europa-1.6829549

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-06 16:34
Het is wel zo dat er een paar keer overgeladen wordt. De spoorwijdte is niet overal dezelfde, dat staat in ieder geval in het BBC artikel: http://www.bbc.com/news/business-38497997

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:45
IJnte schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:06:
[...]

Ik kan me ook zoiets herinneren. Bij Maarn Goederen had je vroeger zo'n oud onderstation met aan de buitenkant de 3 fase aansluitingen soort van 'extern'. D'r zal wel over nagedacht zijn neem ik aan.
[...]
Ik heb gevonden wat ik bedoelde: https://www.google.nl/map...pS4jnA!2e0!7i13312!8i6656
Alleen je kan dus, vanaf de weg, bijna niets ervan zien. Vanaf het spoor is het beter te zien, maar heb er ook geen mooi plaatje van kunnen maken.
YouTube: [cabinerit] A train driver's view: Groningen - Zwolle, VIRM, 24-... (op 52:04).

Wat is dit eigenlijk dan? Het lijkt in mijn ogen toch wel op een trailer voor een vrachtwagen, maar staat er dus al sinds 2014, op zn minst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Raymond schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:03:
Net mn vriendin opgepikt van Putten, vanwege aanrijding met persoon op traject tussen putten en 't Harde. Ik vermoed dat er weer eens iemand bij Ermelo voor de trein is gestapt.

We vroegen ons wel af waarom er dan meerdere stations niet meer aangedaan worden. Ik zou dan denken dat hooguit station Ermelo niet meer wordt aangedaan.

Is daar een reden voor vanuit de dienstregeling oid?
Beveiliging, je kan in Nunspeet of Harderwijk wel omlopen naar het linkerspoor, maar de rijrichtingschakeling raakt in storing als je achter het sein weer keert. Dan wordt het probleem dus alleen maar erger.

Haalt niet weg dat ik van mening ben dat er op elk station in Nederland (of in ieder geval op dit soort lange afstanden wat vaker) een mogelijkheid moet zijn om te keren. Maar ProRail wil juist meer van al die zelden gebruikte infra zoals overloopwissels en zijsporen af, en vooral alleen strikt wat echt vereist is voor de dagelijkse dienst bijbouwen.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snap het wel enigszins, er zullen hier vast wel reizigers zijn die hebben gemerkt dat de trein overdag opeens een hele rare beweging maakte (linkerspoor rijden en dergelijke). Dat doen de treindienstleiders express om de wissels roestvrij te houden zodat de treindetectie in orde blijft. Elk emplacement blijft een groot risico op storingen... hoe minder wissels hoe betrouwbaarder de infra is.
Ben het wel eens dat er een goed terugval scenario moet zijn, maar de gevolgen van mensen die ervoor springen zijn haast niet op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-06 11:32
sanfranjake schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 21:36:
[...]

Beveiliging, je kan in Nunspeet of Harderwijk wel omlopen naar het linkerspoor, maar de rijrichtingschakeling raakt in storing als je achter het sein weer keert. Dan wordt het probleem dus alleen maar erger.

Haalt niet weg dat ik van mening ben dat er op elk station in Nederland (of in ieder geval op dit soort lange afstanden wat vaker) een mogelijkheid moet zijn om te keren. Maar ProRail wil juist meer van al die zelden gebruikte infra zoals overloopwissels en zijsporen af, en vooral alleen strikt wat echt vereist is voor de dagelijkse dienst bijbouwen.
Als ik het goed begrepen heb heeft de aanrijding plaatsgevonden in Nunspeet zelf. De standaard maatregel die geldt voor een versperd station Nunspeet schrijft voor dat de intercity's (500 en 600) in Amersfoort en Zwolle worden gekeerd en de sprinters (5600) in Putten en 't Harde.

Hoewel er voldoende tijd is om vanaf Putten door te rijden naar Harderwijk en daar nog iets door te rijden tot voorbij de overloopwissels wordt dit niet gedaan. Dit heeft te maken met veiligheidsvoorschriften die voorschrijven dat niet gekeerd mag worden op de vrije baan (tenzij de infra daar speciaal voor aangepast is). Dit is enerzijds omdat er meestal geen bediend sein meer staat voorbij het keerpunt die het te ver doorrijden belemmert (de machinist kan per ongeluk zo ver doorrijden dat hij in een aanrijdingsgebied terecht komt). Anderzijds wil NS bij voorkeur ook niet dat de machinist bij meer dan één treinstel uit en in het materieel moet klimmen om kop te maken. Dit om verzwikte enkels of aanrijdingen met passerende treinen en dergelijke te voorkomen.

Een uitzondering hierop is bijvoorbeeld een trein die direct achter een aanrijdingstrein of defecte trein komt te staan. Die mag wel keren omdat deze anders voorlopig niet meer van de baan af zou kunnen komen. Hierbij worden duidelijke afspraken met de machinist gemaakt.

Voor wat het waard is: volgens een ProRailcollega die ik sprak zou het qua beveiliging wel mogelijk moeten in Harderwijk te keren zonder rijrichtingstoringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Ik zat net in het Arriva treintje van Appingedam naar Groningen, heb zitten tellen hoe vaak het ATB 'je rijdt te hard' belletje is gegaan: 11 keer :') Standaard optrekmethode leek optrekken tot je het belletje hoort te zijn :p

Had volgens mij geen vertraging bij het wegrijden, maar snel waren we wel. Ik klaag niet :p

[ Voor 17% gewijzigd door marcop23 op 15-01-2017 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is dat bij ATB-NG niet gewoon "maximum snelheid bereikt"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-06 06:52
ATB-NG en ATB-EG genereren dezelfde belletjes. Er zit wel verschil in ATB-EG fase 3 en ATB-EG fase 4. ATB-NG reageert hetzelfde als fase 4 EG. Je krijgt dan eerst een 'waarschuwings'-bel, dit is exact hetzelfde als het belletje na een remopdracht als je de doelsnelheid bereikt hebt. "tring-tring-tring". Je hoeft dan nog niet te gaan remmen. ATB-EG fase 3 gaat wel gelijk mekkeren en verwacht een remming.

Nu ik dit trouwens schrijf bedenk ik me dat er uitzonderingen zijn. SLT en FLIRT gedragen zich als een fase 3, maar zijn volgens mij een fase 4 achtig systeem.

[ Voor 30% gewijzigd door Dolan op 15-01-2017 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die 3x tring hoor ik eigenlijk altijd als ik dicht bij de machinist zit :P gewoon vol gas erop. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
Op de ATB grens rijden dus. Leuke optie idd om vertraging in te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Oké, ik bedoelde de 'triiiiiiiinnngggg' :p Dan rijdt hij toch wel (iets) te hard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
Ja. Dan moet je binnen 3 seconden remcriterium halen anders krijg je een snelremming.

[ Voor 53% gewijzigd door Dolan op 15-01-2017 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 09:37

icecreamfarmer

en het is

Waarom moest dat in godenaam zo lang duren. En een evacuatie lijkt mij ook wel te organiseren.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
trolleystad schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:13:
ATB-NG en ATB-EG genereren dezelfde belletjes. Er zit wel verschil in ATB-EG fase 3 en ATB-EG fase 4. ATB-NG reageert hetzelfde als fase 4 EG. Je krijgt dan eerst een 'waarschuwings'-bel, dit is exact hetzelfde als het belletje na een remopdracht als je de doelsnelheid bereikt hebt. "tring-tring-tring". Je hoeft dan nog niet te gaan remmen. ATB-EG fase 3 gaat wel gelijk mekkeren en verwacht een remming.

Nu ik dit trouwens schrijf bedenk ik me dat er uitzonderingen zijn. SLT en FLIRT gedragen zich als een fase 3, maar zijn volgens mij een fase 4 achtig systeem.
Begrijp ik het nu goed dat een lange 'triiinnng" een directe remopdracht is en dat de tring-tring-tring het einde van de remopdracht is of een waarschuwing dat de machinist te hard rijdt.

Ik kon alleen deze video vinden van de treingeluiden, maar daar worden deze details niet uitgelegd (remopdracht bij 3:10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Tring-tring-tring is als je bij een remming de door de ATB opgelegde snelheid bereikt hebt, niet als je te snel rijdt, daar is alleen de triiiiiing voor.
Dan heb je nog een enkele tring, dan wijzigt de ATB-snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Ehh nee, die wordt geïnterpreteerd als "Ping" of "Ting".
De lange Triiiiiiiing krijg je bij een wisselend seinbeeld naar een lagere snelheid, ook goed te zien op het filmpje bij 3:31 als de ATB wisselt van 130 naar 80, de trein rijdt harder dan die 80 dus een dwingende bel dat je moet gaan remmen, zodra die 80 om en nabij is bereikt hoor je de "Tring-tring-tring", en kan de Mcn het remmen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Laatst online: 04:20
De lange Triiiing zou je helemaal niet moeten horen, omdat je officieel dan allang de remming had moeten inzetten (uiteraard bij een ATB (baan)storing waardoor de ATB onterecht terugspringt naar bijvoorbeeld geel, kan je er weinig aan doen).
3X tring is inderdaad de melding dat de ATB doelsnelheid bereikt is, maar dit is natuurlijk niet per definitie gelijk aan de daadwerkelijke plaatselijke snelheid: bij een plaatselijke snelheid van 70 km/u zal de ATB geel 8 (80 km/u) aangeven.
Een enkele 'ping' geeft een ATB codewisseling aan.

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 16-01-2017 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Héhéhé mijn idee EDIT, ik erger mij aan dat soort piloten, in Rotterdam op de Metro zitten van die "ATB-rijders", dat wil zeggen dat op de Metro er geen Snelremming maar een remming ingezet wordt zodra je de ATB snelheid overschrijd. Dit geeft een zeer oncomfortabel rijgedrag.
Kijk als je vertraging wilt inlopen snap ik dat je op het "randje" gaat rijden, maar als je baanvakkennis goed is weet je precies waar je een remming kan verwachten, dan trek je toch net even eerder de remhendel aan............kijk maar goed naar de filmpjes van MeesterPaul, daar hoor je alleen de "Ting" en niet de "Triiiiiiing". Voor wie het leuk vind, er is een demootje van een ATB ingreep in dit filmpje op 27:25 daar gaat 'ie bewust door de ATB heen.
Ik begrijp het nut ook niet om zo te rijden, 11x optrekken tot boven de baanvaksnelheid.........nutteloos en duur. :? 8)7 :X

Kijk in het filmpje ook is naar de actie op 32:00 t/m 34:22 Dat is baanvakkennis en opletten op de seinen. Niet klakkeloos opschakelen omdat de ATB "Ping" groen 120 zegt, voor maar 600 meter............

[ Voor 10% gewijzigd door Trainhunter2009 op 16-01-2017 15:50 . Reden: Srry, verkeerde link naar filmpje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Straks is EDIT "zo'n" piloot :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Nou ik ken hem niet, ook niet persoonlijk noch van de trein, maar ik steek mijn handen in het "Kolen"vuur van de SSN dat dat NIET zo is :9 :P
Maar dat ze er zijn, dat blijkt uit het bovenstaande en uit eigen ervaring als ik met de Metro/Trein reis.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDIT
Sst :+

Nee, je schiet er niets mee op. Die paar kilometer per uur maakt niets uit en je rijdt een stuk rustiger als je 'm gewoon strak op de maximale snelheid houd.
Als je continu maar moet bijremmen omdat je te snel gaat, dan zit je zelf ook niet rustig op die stoel lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:07

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

EDIT schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:16:
[...]
Als je continu maar moet bijremmen omdat je te snel gaat, dan zit je zelf ook niet rustig op die stoel lijkt mij.
Maar dan heb je tenminste wel wat te doen en verveel je je niet 7(8)7

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:59
Huh...

"De NS adviseert een reis per trein in het getroffen gebied uit te stellen. De app van het spoorwegbedrijf kan mogelijk onjuiste informatie geven"

Dat laatste verbaast me. Je zou zeggen dat als er een trein wel rijdt deze in het systeem zit, en dus ook in de app. Probleem is volgens mij vooral dat er tegenwoordig een laag tussen lijkt te zitten. Vroegah was die app effectief de waarheid, tegenwoordig heeft de app het regelmatig mis (of heeft ook geen idee waar je trein is).

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:35
ijdod schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 09:26:
Huh...

"De NS adviseert een reis per trein in het getroffen gebied uit te stellen. De app van het spoorwegbedrijf kan mogelijk onjuiste informatie geven"

Dat laatste verbaast me. Je zou zeggen dat als er een trein wel rijdt deze in het systeem zit, en dus ook in de app. Probleem is volgens mij vooral dat er tegenwoordig een laag tussen lijkt te zitten. Vroegah was die app effectief de waarheid, tegenwoordig heeft de app het regelmatig mis (of heeft ook geen idee waar je trein is).
Bijna geen enkel systeem, applicatie of persoon weet waar een bepaalde trein is.. Mijn trein zou uitvallen door de stroomstoring (Traject Bergen op Zoom - Vlissingen..) om 7:45, iedereen liep naar de Kiosk of wachtruimte en vervolgens gaan de slagbomen naar beneden en komt de trein het station binnen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Huh...

Aaaaaah, dit gaat over de stroomstoring rond Amsterdam.. De eerste keer dat ik dit las dacht ik waar gaat het over.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:26

Freak187

geen

Afgelopen week met de SkiThalys naar de Franse Alpen. Ik vind het product niet bijster goed. Je zit 8 uur in een trein, waarom is de catering zo ontzettend mager? Als ze nou goede produkten en service bieden, koopt iedereen wel een warme maaltijd. Nu stond er een chagerijnige Fransman met een gezicht op onweer koffie te schenken. Cola? Die was al op.... (en de trein zat maar halfvol!)

Ook waren de WC's echt te smerig voor woorden. Want die worden blijkbaar niet schoongemaakt in Frankrijk. Dus van A'dam naar Bourg St Maurice was redelijk schoon. Terugweg wordt de trein niet schoongemaakt, dus na nogmaals 8 uur waren de WC's vies en kwam er geen water meer uit de kraan om je handen te wassen.

Het kan echt zoveel beter.....

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Eerst de stroomstoring en toen dit: Perrons Utrecht CS ontruimd geweest wegens valse bommelding
Een deel van het treinverkeer van en naar Utrecht Centraal is vanmorgen op last van de politie tijdelijk stilgelegd. Een man op perron 18 beweerde dat hij een bom bij zich had. De man is aangehouden en twee tassen die hij vermoedelijk bij zich had, zijn onderzocht. Er zijn geen bijzonderheden gevonden.

De perrons 17 tot en met 21 zijn zo'n drie kwartier afgesloten geweest. Een woordvoerder van de politie zegt dat die weer open gaan.

De problemen komen boven op de problemen die de stroomstoring van vanochtend rond Amsterdam met zich meebrengt. Daardoor is de dienstregeling ernstig verstoord. De NS adviseert Utrecht voorlopig te mijden.
Gaat lekker zo :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

Ohja, dat herinnert mij eraan: Ik moet nog aan de NS melden dat ik gisteren een tas in de trein ben vergeten :+ Iets met hem boven mn hoofd leggen en pas buiten de trein ontdekken dat ik hem niet meer had en dan vergeten waar ik zat :')

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wtf... die Flirt trekt echt hard op :o
YouTube: NS FLIRT 2507 met stop & go te Heeze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Tsja, die dingen hebben 400 kW meer vermogen dan een VIRM-6 terwijl ze ongeveer de helft wegen. Ik ben best benieuwd wat degene dacht die zo'n groot vermogen in die trein besloot te stoppen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:19

Fiber

Beaches are for storming.

Dat een Sprinter goed moet kunnen sprinten... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
En dan te bedenken dat ze
1) beperkt zijn tot maximaal 60% van hun maximaal tractievermogen
2) onder 1500V = rijden (met alle beperkingen die daarbij horen)

Onder 15 kV of 25 kV is de FLIRT 3 nog wat rapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Nu nog iets doen aan de remmen :P Hij rijdt in dat filmpje veel sneller weg dan hij afremt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MBV schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 20:21:
[...]

Nu nog iets doen aan de remmen :P Hij rijdt in dat filmpje veel sneller weg dan hij afremt.
Even wennen he ;) en met optrekken slijten de remmen niet }:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolan
FLIRT machinist hiero. Dingen zijn inderdaad lekker snel. Met maximaal 60 procent tractie haalde ik 140 km/h vanaf 0 km/h in 48 seconden. Met vol tractie zal dat nog iets rapper zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:52
Vroegah was die app effectief de waarheid, tegenwoordig heeft de app het regelmatig mis (of heeft ook geen idee waar je trein is).
Klopt inderdaad geen zak meer van. Door de app mis ik nu ook in Leiden een overstap. De app suggereerde dat de trein al weg was en terwijl ik op een ander perron sta komt de trein alsnog. De stoptrein waar ik sta te wachten komt vervolgens ook weer niet overigens terwijl dat zou moeten volgens de borden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Mooi ook, die dude die denkt dat ie in kan stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trainhunter2009
Dat is nou een prototype van een passagier :P :Y _O-
Niet kijken op de borden, niet kijken op de trein, er stopt "iets" dus instappen maar.
Ben benieuwd of 'ie dat ook doet als er een goederentrein stopt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Laatst online: 30-11-2023
Waarom heeft de flirt eigenlijk 3 MW aan vermogen? Moet ie stiekum nog kolentrein weg trekken als er weer is een 189 stil komt te staan... _O-

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-06 13:45

mambo No5

Bad Apple?

los van dat 'ie zich fysiek uit elkaar zou trekken (kan me niet voorstellen dat die tussenbakken erg geschikt zijn om even een paar kiloton op gang te brengen) lijkt me dat wel een bijzonder grappig gezicht. In het kader van grappig gezicht: vorig jaar heeft men wel eens een defecte 3KT ertstrein weg moeten slepen nabij Bunnik met een solo 6400. Dat ging niet heel erg rap kan ik je zeggen. :P

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
mambo No5 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:05:
los van dat 'ie zich fysiek uit elkaar zou trekken (kan me niet voorstellen dat die tussenbakken erg geschikt zijn om even een paar kiloton op gang te brengen) lijkt me dat wel een bijzonder grappig gezicht. In het kader van grappig gezicht: vorig jaar heeft men wel eens een defecte 3KT ertstrein weg moeten slepen nabij Bunnik met een solo 6400. Dat ging niet heel erg rap kan ik je zeggen. :P
Het staat in de specs :P
Longitudinal strength 1500kN
Oftewel, je moet niet meer dan 5 BR189's op volle trekkracht voor een Flirt zetten, met erachter een ertstrein, dan bestaat er de mogelijkheid dat je hem uit elkaar trekt :p ZIchzelf uit elkaar trekken gaat hij niet doen, een Flirt kan schijnbaar 200 kN op de rails zetten.

Overigens kan een 6400 ook nog 'gewoon' 300kN produceren schijnbaar, alleen komt die inderdaad heel snel aan zn vermogenslimiet. Ach jaa, dan werkt die ook nog een keer in zn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:56

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

SRich schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:47:
Waarom heeft de flirt eigenlijk 3 MW aan vermogen? Moet ie stiekum nog kolentrein weg trekken als er weer is een 189 stil komt te staan... _O-
Zelfs een Amsterdamse M5 metro zit al op de 3200 KW en die hoeven niet eens harder te rijden dan 70 KM/u...

De bestuurders moesten er dan ook duidelijk aan wennen om niet met "vol gas" op te trekken om te voorkomen dat ze staande passagiers onderuit trokken ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Rover ontvangt veel meer klachten na nieuwe dienstregeling NS
Reizigersvereniging Rover kreeg na het ingaan van de nieuwe dienstregeling vijf keer zo veel klachten binnen over de NS als normaal.

De aanhoudende stroom aan klachten houdt bovendien aan zegt Rover donderdag in Trouw. Sinds het nieuwe spoorboekje op 11 december werd ingevoerd kreeg de vereniging bijna zevenduizend meldingen binnen.

Rover richtte een speciaal meldpunt op waar tot nu toe 3.500 bezwaren binnenkwamen. Daarnaast kwamen 3.300 meldingen binnen op de website van Rover over volle treinen. In een normale maand zegt Rover gemiddeld 1.500 bezwaren te tellen.

Rover zegt in de krant verbaasd te zijn over het enorme aantal klachten. "We dachten dat de nieuwe dienstregeling een verbetering zou zijn. Nu zijn we daar niet meer zo zeker van." De klachten die Rover ontvangt zouden vooral gaan over krappe overstaptijden, langere reistijden, volle treinen en extra overstappen.

Aanpassingen
Rover zegt binnenkort in gesprek te gaan met de NS, maar verwacht dat het nog even duurt voordat grote knelpunten verholpen worden.

Een NS-woordvoerder vertelt tegen Trouw dat er kleine aanpassingen gedaan zullen worden op basis van de eerste ervaringen. Verder verwacht de NS dat het aantal klachten afneemt als zowel reizigers als NS-personeel gewend zijn aan het nieuwe rooster.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

* Freee!! is niet verbaasd. De aansluiting van de ICD richting de Zuidas (om maar één voorbeeld te noemen) is dramatisch verslechterd. Ze lijken bij de NS nog steeds niet door te hebben dat de ICD richting Amsterdam Centraal voor 80%+ leeg loopt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Er gaat 12x per uur een trein van Schiphol naar Amsterdam Zuid.. Zo heel slecht kan die aansluiting niet zijn lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
Het zou geen slecht idee zijn als de ICd uit Breda naar Amsterdam Zuid wordt gestuurd. Nu er in sandwichsamenstelling wordt gereden is keren ook een stuk makkelijker, dat zou dan bij Diemen Zuid kunnen gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRich
Het zou gewoon beter zijn om de ICD uit Amsterdam CS weg te halen en gewoon Amsterdam Zuid laten starten, scheelt aardig wat verkeer waardoor de reguliere verbinding verbeterd kan worden en de betrouwbaarheid van de ICD nog hoger ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tr4il
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-06 19:04
SRich schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 21:05:
Het zou gewoon beter zijn om de ICD uit Amsterdam CS weg te halen en gewoon Amsterdam Zuid laten starten, scheelt aardig wat verkeer waardoor de reguliere verbinding verbeterd kan worden en de betrouwbaarheid van de ICD nog hoger ligt.
Dat denk ik niet. Of in ieder geval, niet allemaal. De rechtstreekse verbinding Breda-Rotterdam-AmsterdamCS is juist een hele belangrijke verbinding. Een rechtstreekse trein van Rotterdam naar Amsterdam-Zuid zou natuurlijk wel altijd welkom zijn!

Tadaaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Die laatste is er al :P
IC Lelystad naar Dordrecht rijdt via Amsterdam Zuid tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ja, doet er 20 minuten langer over dan met een overstap in Schiphol op de ICD.
Je hebt nu al een kwartiersdienst met de ICD over de HSL. Daarvan kun je best een halfuursdienst naar Amsterdam Zuid sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Tr4il schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:53:
[...]

Dat denk ik niet. Of in ieder geval, niet allemaal. De rechtstreekse verbinding Breda-Rotterdam-AmsterdamCS is juist een hele belangrijke verbinding. Een rechtstreekse trein van Rotterdam naar Amsterdam-Zuid zou natuurlijk wel altijd welkom zijn!
Je heb nu een AmRo ICD shuttle, als je die gewoon van CS naar CS laat gaan en de overige ICD en Thalys naar zuid, ben je een stuk betrouwbaarder en minder storingsgevoelig. 2x per uur van CS en de rest van zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:54
Heb het idee dat ik dankzij de ICD mijn overstap op Schiphol/Amsterdam-Zuid vaak mis. Neem vaak de IC Den Haag CS > Leeuwarden/GRoningen en die vertraagd regelmatig bij Hoofddorp waardoor ik mijn aansluiting mis naar Hilversum (IC enschede/schothorst).

Is er niet gewoon een chronisch tekort aan sporen op Schiphol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr4il
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-06 19:04
EDIT schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:59:
Die laatste is er al :P
IC Lelystad naar Dordrecht rijdt via Amsterdam Zuid tegenwoordig.
Ja maar als ik het me goed herinner stopt die nog een aantal keer daartussen :D

Tadaaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ascension schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 16:25:
Heb het idee dat ik dankzij de ICD mijn overstap op Schiphol/Amsterdam-Zuid vaak mis. Neem vaak de IC Den Haag CS > Leeuwarden/GRoningen en die vertraagd regelmatig bij Hoofddorp waardoor ik mijn aansluiting mis naar Hilversum (IC enschede/schothorst).

Ja, er zouden minimaal acht sporen moeten liggen op Schiphol en nog liever tien, alleen al afgaande op het aantal treinen daar.
Wasrek schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:47:
Er gaat 12x per uur een trein van Schiphol naar Amsterdam Zuid.. Zo heel slecht kan die aansluiting niet zijn lijkt me?
Maar ze gaan zo onregelmatig. Als er met strakke regelmaat elke vijf minuten een trein zou gaan, zou er geen probleem zijn. Helaas zit die strakke regelmaat niet eens in de planning en kun je vanuit de binnenkomende ICD (spoor 1 of 2) iets te regelmatig op spoor 3 een trein net nog weg zien rijden richting Zuid. En dan gaat de volgende trein naar Zuid dus elf minuten later (ook van spoor 3). En als je het nog niet wist, wisselen tussen de perrons op Schiphol is ook een aparte tak van sport. Gewoon een extra trap en tunnel onder de sporen door zou voor de regelmatige forens daar al zoveel schelen.

[ Voor 42% gewijzigd door Freee!! op 20-01-2017 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Ascension schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 16:25:

Bekend probleem inderdaad en wordt als het goed is opgepakt.
Probleem zit 'm in de automatische rijweginstelling. Als de IC vanuit Leiden bij Nieuw Vennep rijdt, wordt er een rijweg ingesteld langs Hoofddorp richting Schiphol.
Als die trein echter ook maar een halve minuut later dan gepland rijdt, en de ICd is op tijd, dan pikt de ICd de rijweg net even iets eerder in en pakt daardoor de ICd voorrang op de IC uit Leiden.
Gevolg is dus dat de IC moet wachten op de ICd, die keurig op tijd is, maar daardoor loopt de vertraging van de IC op naar een minuut of 4-5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

EDIT schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 17:09:
[...]
Probleem zit 'm in de automatische rijweginstelling. Als de IC vanuit Leiden bij Nieuw Vennep rijdt, wordt er een rijweg ingesteld langs Hoofddorp richting Schiphol.
Als die trein echter ook maar een halve minuut later dan gepland rijdt, en de ICd is op tijd, dan pikt de ICd de rijweg net even iets eerder in en pakt daardoor de ICd voorrang op de IC uit Leiden.
Gevolg is dus dat de IC moet wachten op de ICd, die keurig op tijd is, maar daardoor loopt de vertraging van de IC op naar een minuut of 4-5.
Dat vind ik helemaal niet erg, dan heb ik opeens wel een redelijke aansluiting vanuit de ICD naar Zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
EDIT schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 17:09:
[...]

Is dan niet de planning de oorzaak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

SRich schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 18:28:
[...]
Eerder het gebrek eraan.

De problemen bij de spoorwegen zijn eenvoudig genoeg op te lossen door alle kantoormedewerkers (inclusief de dames en heren directeuren) te verplichten op minimaal 100 KM van hun werkplek te wonen en met het OV (tweede klasse >:) ) naar hun werk te reizen. Dan ondervinden ze aan den lijve wat de gevolgen zijn van allerlei stupide beslissingen op kantoor.

NB: De dienstauto's van de directie kunnen dan ook afgeschaft worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Freee!! op 20-01-2017 18:39 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• EDIT
SRich schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 18:28:
[...]

Ja en nee. Zoals altijd liggen dit soort dingen behoorlijk genuanceerd. Ik zal een poging doen om het uit te leggen, voor zover ik het natuurlijk ook goed heb begrepen (dus als iemand correcties/aanvullingen heeft, wees welkom :)).

Tip: voor een schematisch overzicht van de sporen en nummering, zie www.sporenplan.nl of direct http://sporenplan.nl/html...s/ns_nummer/ledn-asd.html.

De rijwegen worden in principe automatisch ingesteld door 'ARI', de Automatische RijwegInstelling. Dit systeem werkt met trigger/meetpunten. Passeert een trein een bepaald punt, dan controleert ARI welke trein het is, wat de geplande rijweg voor die trein is en stelt daarna simpelweg de rijweg in. Een heel 'dom' systeem dus. In het geval dat er al een rijweg ingesteld is, zal de rijweg uiteraard pas ingesteld kunnen worden als de voorgaande trein het aangevraagde blok verlaten heeft.
Door het hele land heen liggen deze triggerpunten. Helaas betekent dit dat je echter wel gebonden bent aan deze punten en dat daar omheen gepland moet worden. Als dit niet klopt kan je twee dingen doen: de dienstregeling aanpassen, of de vervoerder (in dit geval NS/NS International) een verzoek indienen bij ProRail voor het aanpassen van de triggerpunten of de actie die wordt uitgevoerd bij het passeren van het betreffende punt.
We zouden Nederland niet zijn als er op dat moment niet een onderzoek zou moeten worden uitgevoerd naar de haalbaarheid, inclusief een kostenraming. Waarna uiteraard de vervoerder gaat kijken wat het kostentechnisch dan zou opleveren en of dat plaatje kosten/baten positief is. Is die negatief, dan heb je pech en kan je hooguit kijken of er bij een dienstregelingswijziging omheen te plannen valt.

Nu de situatie bij Hoofddorp. Die is net even iets gecompliceerder. Een situatieschets:

De intercity vertrekt bij Leiden. Dit wordt door de treindienstleider/ARI Leiden (ik meen post Den Haag) bediend. Zodra de intercity de wissels uit is en het eerstvolgende permissieve sein (P-sein) gepasseerd is, is de trein technisch buiten bereik van de treindienstleider Leiden.
Terwijl de intercity rustig richting Sassenheim rijdt, zal er een systeemoverdracht naar de treindienstleider Hoofddorp (Post Amsterdam) voor deze trein in gang gezet worden. Tot Nieuw Vennep is er nu een stuk "vrije baan", waar geen enkele controle is over de trein. Geen van de treindienstleiders heeft enig idee waar de trein nu is. De beveiliging is nu geregeld via de eerder genoemde automatische P-seinen. Zolang er geen trein voor de intercity zit, kan deze nu gewoon met 140 (160 in geval van de Thalys) doorrijden richting Nieuw Vennep.
Bij Nieuw Vennep zit ook het punt waarop de trein weer zichtbaar wordt voor de treindienstleider Hoofddorp. De overdracht van de treindienstleider Leiden naar treindienstleider Hoofddorp heeft nu succesvol plaatsgevonden.
Dit is uiteraard ook het punt dat de automatische rijweginstelling van Hoofddorp de trein weer oppakt en de rijweg langs Hoofddorp richting Schiphol in zal stellen. Voor deze intercity gebeurd dit via spoor "210" langs het station van Hoofddorp, verder naar het kleine stukje vrije baan "HA" tussen Hoofddorp en Schiphol. Dit is het buitenste spoor, omdat op dat moment langs het perron van Hoofddorp de sprinter staat te wachten.
Is de trein op tijd, dan wordt de rijweg dus keurig opgepakt door ARI en krijgt de intercity groen licht de Schipholtunnel in.

Dan de ICd. De HSL in Nederland is geheel het domein van de treindienstleider HSL (post Rotterdam). De ICd zal in onze situatie op tijd vertrekken uit Rotterdam en rijdt gedurende vrijwel de gehele rit over de HSL 160 km/u. Deze trein rijdt rustig door de tunnel Rotterdam, over het Viaduct bij Bleiswijk en door de Groene Harttunnel om vervolgens de overloopwissels bij Hoogmade/Roelofarendsveen te passeren. Op dat punt wordt de eerste initialisatie gedaan voor de overdacht van de treindienstleider HSL naar de treindienstleider Hoofddorp. Dit betekent ook dat ARI de trein oppikt en kijkt of de rijweg vrij is. Hier wordt vervolgens één rijwegstap (blok) ingesteld, wat de enige keuze is als je vanaf de HSL het conventionele spoor op wilt rijden. En dat is blok '210'. Die kennen we nog uit de voorgaande schets, want dat is namelijk het stukje rijweg dat ingesteld ook wordt voor de intercity vanuit Leiden.
Hierin zit dus een enorme ongelijkheid. Vanuit Leiden moet de IC al bij Nieuw Vennep rijden om deze rijwegstap toegewezen te krijgen, terwijl de ICd slechts bij Hoogmade hoeft te zijn, nog enkele minuten van Nieuw Vennep verwijderd.
Nu zeg je: simpel op te lossen. Leg het punt net als voor de IC ook bij Nieuw Vennep neer en je bent klaar.
Klopt helemaal. Geen speld tussen te krijgen.
Echter is er altijd een maar. En die 'maar' is genaamd HST, oftewel Hogesnelheidstrein.
Technisch wordt er geen verschil gemaakt tussen rijwegen voor de diverse treinen. Elke trein krijgt de maximale baanvaksnelheid van 300 km/u meegestuurd en de trein bepaald zelf de maximale snelheid, voor de ICd dus 160 km/u. Of je nu bij wijze van spreken met een SGM rijdt, die 120 km/u kan, of een Thalys met 300 maakt voor de beveiliging niet uit.
En daar zit hier het probleem. De HSL is geschikt voor 300, dus moet daar de rijweginstelling ook op aangepast zijn, anders moet je met jouw supersnelle trein telkens afremmen. Je zult dus al veel eerder stukken rijweg er bij moeten krijgen om de hoge snelheid vol te kunnen houden.
De overloopwissels bij Hoogmade zijn het punt waarop de Thalys zou moeten gaan remmen om voor het laatste sein van de HSL (het zogenaamde RAS-sein, RailAansluitingSein) tot stilstand te komen. Dat is dus ook het punt waarop je de rijweg in moet gaan stellen om die trein de HSL af te krijgen en tegelijk te voorkomen dat de trein te vroeg moet gaan remmen, wat zowel energie als tijd kost. Er wordt één rijwegstap naar spoor '210' ingesteld, waarmee de Thalys een LOA (Limit of Authority) krijgt naar het conventionele spoor. Hiermee hoeft de Thalys niet vroegtijdig af te gaan remmen.
Ter hoogte van Nieuw Vennep wordt daarna de tweede trigger ingeseind. Intussen is de Thalys afgeremd naar 160 km/u en zit daarmee op dezelfde snelheid als is toegestaan op het conventionele spoor. Op dat moment wordt dan ook de rest van de rijweg richting Schiphol via spoor HA ingesteld, net als dit bij de IC uit Leiden het geval zou zijn geweest.

Maar er rijdt op dat moment geen Thalys. De ICd krijgt dus al een extra rijwegstap er bij, terwijl dat voor specifiek die trein helemaal niet nodig zou zijn. Rijden beide treinen op tijd, dan zal het precies kloppen en passeert de IC uit Leiden net iets eerder Nieuw Vennep dan dat de ICd Hoogmade passeert en volgen de treinen elkaar netjes een paar minuten van elkaar en rijden zo naar Schiphol spoor 1/2. Is de IC dus iets te laat, dan passeert de ICd al Hoogmade, terwijl de IC net niet bij Nieuw Vennep is. Gevolg: de IC moet afremmen vlak voor Hoofddorp en wachten tot de ICd gepasseerd is.

Het mooiste zou natuurlijk een dynamischere rijweginstelling zijn, afhankelijk van maximale materieelsnelheid en eventuele tussenstations. Ik heb geen idee of er zoiets in ontwikkeling is. Voor nu is dus de enige oplossing, zonder dat er heel erg veel kosten gemaakt moeten worden en de Thalys niet te vroeg af hoeft te remmen, om simpelweg de IC een minuutje eerder uit Leiden te laten vertrekken of de ICd een minuutje later uit Rotterdam.
In hoeverre dat werkelijk gaat gebeuren weet ik ook niet, maar ik heb wel begrepen dat men dus in ieder geval op de hoogte is van het probleem en kijkt naar de beste oplossing.

Pff, het is zo wel weer een hele lange post geworden. Opmerkingen/vragen uiteraard als altijd welkom :P
Nogmaals onder voorbehoud van correctheid, ik kan niet garanderen dat ik alles goed heb begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:54
EDIT schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 19:47:
[...]
Voor nu is dus de enige oplossing, zonder dat er heel erg veel kosten gemaakt moeten worden en de Thalys niet te vroeg af hoeft te remmen om simpelweg de IC een minuutje eerder uit Leiden te laten vertrekken of de ICd een minuutje later uit Rotterdam.
In hoeverre dat werkelijk gaat gebeuren weet ik ook niet, maar ik heb wel begrepen dat men dus in ieder geval op de hoogte is van het probleem en kijkt naar de beste oplossing.

Pff, het is zo wel weer een hele lange post geworden. Opmerkingen/vragen uiteraard als altijd welkom :P
Nogmaals onder voorbehoud van correctheid, ik kan niet garanderen dat ik alles goed heb begrepen.
Hartstikke bedankt voor je uitgebreide toelichting. Geeft toch wat meer begrip als ik de ICd voor langs zie gaan ;)

Grappige is overigens dat in de nieuwe dienstregeling deze IC een minuut later vertrekt uit Leiden, vermoedelijk ten behoeve van de cross platform overstap vanuit Den Haag HS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 11:01
Iemand trek om dit Topic op een "dood spoor" te zetten en door te "wisselen" naar station "Deel 23" ?

10k post enzo. Zeg maar Aziatische taferelen voor de spitstrein :+

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

D_Jeff schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 22:29:
Iemand trek om dit Topic op een "dood spoor" te zetten en door te "wisselen" naar station "Deel 23" ?

10k post enzo. Zeg maar Aziatische taferelen voor de spitstrein :+
Twee weken terug al: Migrator in "Het grote spoorwegentopic deel 22"
Wil morgen wel een nieuw topic openen :)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 11:01
Super (y)

Nog hulp nodig?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

EDIT schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 19:47:
[...]

De rijwegen worden in principe automatisch ingesteld door 'ARI', de Automatische RijwegInstelling.
[knip]

Het mooiste zou natuurlijk een dynamischere rijweginstelling zijn, afhankelijk van maximale materieelsnelheid en eventuele tussenstations. Ik heb geen idee of er zoiets in ontwikkeling is. Voor nu is dus de enige oplossing, zonder dat er heel erg veel kosten gemaakt moeten worden en de Thalys niet te vroeg af hoeft te remmen, om simpelweg de IC een minuutje eerder uit Leiden te laten vertrekken of de ICd een minuutje later uit Rotterdam.
[knip]
"Binnenkort" wordt de koppeling tussen treindienstleiding en wissels, seinen etc vervangen door Astris. Ik heb indirect aan dat project meegewerkt, en heb daarbij nooit iets over ARI gehoord 8)7 En ook niets over dynamische rijweginstelling, dus ik heb zo'n vermoeden dat dat nog wel 'even' gaat duren ;) Aan de andere kant: Astris krijgt alleen een XML van de treindienstleiding dat trein X van A naar B moet, in principe staat dat los van hoe slim de treindienstleiding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Het kan zomaar zijn dat onderhuids ARI alweer jaren vervangen is door een ander programma, maar omdat ARIe gewoon lekker makkelijk te onthouden is als naam, die is blijven hangen.
Net zoiets als DDZ, die is naar de buitenwereld toe gepresenteerd als Nieuwe Intercity Dubbeldekker, oftewel NID. Maar als je aan een willekeurige collega vraagt welke trein de NID is, dan hebben ze geen idee, omdat die naam nooit gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

NID is gezien de vele Sprinterritten met het materieel ook een best verkeerde naam momenteel. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-06 22:38
ARI is een een onderdeel van het programma procesleiding (PRL) dat de treindienstleiders gebruiken.
Voor Astris, dat inmiddels al op een groot deel van de posten actief is, maakt het inderdaad niets uit of een rijweg door ARI wordt ingesteld of met de hand.
Ik werk tegenwoordig aan het Astris-project en heb al wel van ARI gehoord. Er is inmiddels een project gestart om PRL te porteren naar modernere systemen, maar ik verwacht dat ARI en dynamisch verkeersmanagement onderdeel zullen blijven van PRL. Voor zover ik weet is dynamisch verkeersmanagement nu alleen actief bij Schiphol, en daar is Astris niet actief.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Aangezien dit deel ruim over de 10k posts is en dat typisch de grens is waarop een nieuw topic gestart wordt: Het grote spoorwegentopic - deel 23

TS wordt aan gewerkt, maar het begin is er vast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

^^ Dan kan deze op slot :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste

Dit topic is gesloten.