Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 103 Laatste
Acties:
  • 533.684 views

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is al lang vervangen maar ze kunnen de kosten daarvoor nu gedeeltelijk terugkrijgen door dat koper te verkopen I suppose.

Also 3 ton is nogal wat koper zeg :X

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 07-12-2015 19:47 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-12 21:44
wildhagen schreef op maandag 07 december 2015 @ 19:27:
Goed nieuws voor Prorail:

[...]

Bron: http://www.nu.nl/binnenla...-gevonden-in-utrecht.html

Vraag me af of ze dat gestolen en nu dus weer gevonden koper weer opnieuw in gaan zetten?
De kosten zitten niet in het koper. 3 ton koper levert misschien €12.000 op.
De kosten voor het ontregelen van het treinverkeer en het vervangen zijn 100x zo hoog.

Hopelijk kunnen ze de daders dan ook compleet plukken voor de schade

TheS4ndm4n#1919

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Iets meer, koper is op dit moment 6.74 euro per kilo (bron), dus die 3000 kilo zou tegen de prijs van vandaag iets meer dan 20.000 euro opleveren.

Verder ben ik het wel met jullie eens ja.

Ze mogen de daders wat mij betreft ook dermate kaalplukken dat ze de rest van hun leven de schadevergoeding en boetes af mogen betalen.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Maasluip schreef op maandag 07 december 2015 @ 08:37:
[...]

Er zal in Nederland vast wel een of ander volstrek overtrokken regeltje voor verzonnen zijn, maar in de rest van de wereld is er totaal geen enkel probleem met het rijden van dieseltreinen door tunnels.
En met geen enkel probleem bedoel ik ook echt: geen enkel probleem.
Het eerste voorbeeld dat me zo te binnenschiet is de obere Ruhrtalbahn in Duitsland (Hagen - Warburg) waar tunnels van 250 tot 1393 meter in zitten.
Ander voorbeeld is de Eifelstrecke (Hürth-Kalscheuren - Trier) met tunnels van 200 tot 1268 meter.

Nee serieus: wat moet het probleem zijn?
Als je met lange goederentreinen op met een flink vermogen aan diessellocs ervoor door lange tunnels gaat rijden die geen ventilatie hebben, dan is op een gegeven moment de lucht zeer zuurstofarm.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Dan bouw je toch een ventilator in die tunnel? En hebben allemaal die oude tunnels in Duitsland ventilatoren? Want daar rijden ze ook gewoon in tunnels van 1,5 km met diesel.

Signatures zijn voor boomers.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:44
ArcticWolf schreef op maandag 07 december 2015 @ 09:01:
[...]

Het gaat erom hoe lang een trein zich in een tunnel bevind, hoe langer; hoe groter het risico. Een auto is veel korter in een tunnel aanwezig en daarbij bevat een trein een paar duizend liter diesel + eventueel de chemische lading van zo'n trein.
Dat heeft dus ook geleid dat er per tunnelbuis maar 1 goederentrein mag bevinden, de opvolgende moet wachten tot de trein geheel uit de tunnel is, wat de doorstroom dus flink beperkt. Dit komt ook deels door de alignementsbeperkingen van een goederentrein, deze hebben minstens een helling nodig van 1:200 (en het liefst 1:1000 of groter), maar omdat tunnels in Nederland relatief kort zijn vertragen goederentreinen behoorlijk bij het uitrijden van een tunnel.
Dit argument is natuurlijk onzin.
Als het de brandbare diesel is dan is dit net zo lang aanwezig als willekeurige vrachtwagen in een tunnel. Immers de brandstof is op locomotief aanwezig en die verplaatst zich met 80 á 100 zelfde snelheid als een vrachtwagen. Een internationaal vrachtwagen heeft ook al snel 1800L bij zich.
Wat dat betreft denk dat in gemiddelde wegtunnel meer diesel aanwezig is dan bij trein het geval zou zijn. Alleen op de telling van de vrachtwagens al die ook vaak genoeg in de file stil staan in tunnel. Een goederentrein is een ander verhaal daar kan de brandlast groter zijn afhankelijk van lading.
leonbong schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:39:
[...]

Dit argument is natuurlijk onzin.
Als het de brandbare diesel is dan is dit net zo lang aanwezig als willekeurige vrachtwagen in een tunnel. Immers de brandstof is op locomotief aanwezig en die verplaatst zich met 80 á 100 zelfde snelheid als een vrachtwagen. Een internationaal vrachtwagen heeft ook al snel 1800L bij zich.
Wat dat betreft denk dat in gemiddelde wegtunnel meer diesel aanwezig is dan bij trein het geval zou zijn. Alleen op de telling van de vrachtwagens al die ook vaak genoeg in de file stil staan in tunnel. Een goederentrein is een ander verhaal daar kan de brandlast groter zijn afhankelijk van lading.
Tja ik heb het ook niet verzonnen hoor.

Nederland is gewoon veel strenger kwa tunnel veiligheid dan andere landen, meeste bestaande tunnels zijn overigens niet geschikt voor ventilatie aanpassingen wat Maasluip voorstelt omdat: PVR-GC en rode meet gebied.
Nagenoeg alle spoortunnels in Nederland zijn ontworpen op reizigerstreinen die 1:40 hellingen aankunnen, er zijn wel 1:200 tunnels maar daar zitten dus opvolg restricties aan en een aangepast sein beleid, hot boxes, voorseinen etc... zodat goederentreinen niet vast komen te zitten in die tunnels of brand veroorzaken (aanlopende remmen komt vaak voor bij goederentreinen). De meeste zijn zo zwaar dat ze er niet meer uit komen als ze plotseling moeten remmen, terwijl als er 1 achter zit deze ook niet meer kan remmen als de gene voor hem vast zit...

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Dat bedoel ik met verzonnen regeltjes (en met verzonnen bedoel ik niet "alle regeltjes zijn verzonnen" maar "belachelijk"). In Duitsland is het dus geen probleem, allemaal die tunnels waar reizigers en cargo diesel doorheen gaat.
Doorgeslagen veiligheidsjihad.

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-12 14:04
Maasluip schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:15:
Dan bouw je toch een ventilator in die tunnel? En hebben allemaal die oude tunnels in Duitsland ventilatoren? Want daar rijden ze ook gewoon in tunnels van 1,5 km met diesel.
Je zou eigenlijk af en toe van de ene naar de andere kant met iets groots door zo'n tunnel moeten gaan. ;) Dat geeft zeker zo veel turbulentie als een paar ventilatortjes.
Bacchus schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:15:
[...]

Je zou eigenlijk af en toe van de ene naar de andere kant met iets groots door zo'n tunnel moeten gaan. ;) Dat geeft zeker zo veel turbulentie als een paar ventilatortjes.
Een trein valt zeker niet onder zo'n groot ding ;)

• leonbong
  • Laatst online: 21:44
ArcticWolf schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:51:
[...]

Tja ik heb het ook niet verzonnen hoor.
Weet ik. Het is ook geen persoonlijke aanval.

• JuliandeB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-06-2024
Krentenbol schreef op maandag 07 december 2015 @ 15:22:
Ik zag vandaag bij mijn overstap op Den Bosch de 1304 HSL met goederenwagons erachter. Ik was te laat om een foto te maken (hij zal wel gewacht hebben op de Sprinter waar ik uit kwam om te vertrekken), maar ik vind het een mooie kleurstelling. Past goed bij z'n leeftijd :)
Gelukkig heb ik dat wel gedaan, maar dan op zondag. Voor wie interesse heeft (klikbaar): Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5705/22935249443_f2fe91c7d7_n.jpg

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:36

silverball

De wagen voor moderne mensen

JuliandeB schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 19:21:
[...]
Gelukkig heb ik dat wel gedaan, maar dan op zondag. Voor wie interesse heeft (klikbaar): [afbeelding]
Die kleurstelling is eigenlijk best mooi O+ Misschien wel de mooiste die hij ooit gehad heeft.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-12 21:42

Krentenbol

Prutz0r

JuliandeB schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 19:21:
[...]
Gelukkig heb ik dat wel gedaan, maar dan op zondag. Voor wie interesse heeft (klikbaar): [afbeelding]
Gave plaat. Leuk contrast tussen de oude loc en wagons en de nieuwe auto's achterop.
silverball schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 20:13:
[...]

Die kleurstelling is eigenlijk best mooi O+ Misschien wel de mooiste die hij ooit gehad heeft.
Eens :Y Ik had alleen in dit topic kritiek gelezen over de kleur. Ben ik het dan ook mee oneens :)

[ Voor 7% gewijzigd door Krentenbol op 08-12-2015 20:25 ]

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Mag ik dan roepen dat ik die kleur heel erg lelijk vind? Diarree-kleur is het.
Het staat hem echt niet.
Okee, in grijs/gele was het ook niet de mooiste, maar dit vind ik bij verre de slechtste kleurstelling.

Maasluip schreef op woensdag 09 december 2015 @ 08:24:
Mag ik dan roepen dat ik die kleur heel erg lelijk vind? Diarree-kleur is het.
Het staat hem echt niet.
Okee, in grijs/gele was het ook niet de mooiste, maar dit vind ik bij verre de slechtste kleurstelling.
^dit

Vind hem echt lelijk zo, maar gelukkig zijn het maar meningen ;)

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Ja, zie je? Ik grijp dat soort dingen niet zomaar uit de lucht :+

• wildhagen
  • Niet online
Ik vind poepbruin ook niet de meest fraaie kleur eerlijk gezegd.

Ik vind eigenlijke alle liveries die de 1304 in het het verleden had mooier dan deze... zowel zijn originele blauwe kleur, als de oude als de nieuwe (post-Spoorslag '70) NS-huisstijl.

Virussen? Scan ze hier!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Trein op Kamperlijn rijdt vanaf najaar 2017 op elektriciteit
De trein tussen Zwolle en Kampen, ook wel de Kamperlijn genoemd, rijdt vanaf het najaar 2017 op elektriciteit. De Europese aanbesteding voor de elektrificatie van de lijn begint deze maand al.

De aannemer die het werk mag uitvoeren, start in 2016 met de voorbereiding van de werkzaamheden en het aanvragen van de benodigde vergunningen en ontheffingen. In 2017 gaan de werkzaamheden aan het spoor van start.

Bij de elektrificatie van het spoortraject tussen Zwolle en Kampen gaat het onder andere om de aanleg van 200 bovenleidingmasten naast het spoor en ondergrondse leidingen naar twee nieuwe technische ruimten voor de stroomvoorziening.

Snelheid omhoog van 100 naar 140
Met de elektrificatie van de Kamperlijn, waar nu nog met dieseltreinen wordt gereden, bespaart de provincie geld op onderhoud en brandstof.

Naast de elektrificatie gaat ook de snelheid van de trein tussen Zwolle Stadshagen en Kampen omhoog van 100 naar 140 kilometer per uur. Om dit mogelijk te maken worden seinen verplaatst en een particuliere overweg in ‘s-Heerenbroek opgeheven.

Stadshagen krijgt ook een station
De inwoners van Stadshagen en Westenholte kunnen straks ook van de Kamperlijn gebruik maken door de bouw van het nieuwe station Zwolle Stadshagen ter hoogte van de Belvédèrelaan. Onder het nieuwe station komt een nieuwe onderdoorgang voor voetgangers, fietsers en autoverkeer als extra ontsluiting voor de wijk Stadshagen. De reistijd met de trein tussen Zwolle en Kampen is tien minuten. Deze reistijd blijft gelijk ook met de tussenstop op het nieuwe station Stadshagen, doordat de snelheid van de trein omhoog gaat.

Tijdens de werkzaamheden, die gepland staan in 2017, is de Kamperlijn naar verwachting drie maanden volledig buiten dienst. Voor deze periode wordt in overleg met de NS vervangend vervoer geregeld. Als alles volgens plan verloopt rijdt de eerste elektrische trein in december 2017.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• RocketKoen
Nu Apeldoorn-Zutphen nog en dan is volgens mij het hele hoofdrailnet elektrisch.

TheS4ndm4n#1919

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

RocketKoen schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:28:
Nu Apeldoorn-Zutphen nog en dan is volgens mij het hele hoofdrailnet elektrisch.
Volgens welke definitie van het hoofdrailnet? Er rijden daar geen intercity's. Net als dat Kampen-Zwolle-Wierden geen hoofdrailnet is. (Of is de Wikipediapagina waarop ik dit baseer gedateerd?)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

RocketKoen schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:28:
Deze zijn ook nog diesel...
Groningen - Leeuwarden
Nijmegen - Roermond

• RocketKoen
Migrator schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:45:
[...]

Volgens welke definitie van het hoofdrailnet? Er rijden daar geen intercity's. Net als dat Kampen-Zwolle-Wierden geen hoofdrailnet is. (Of is de Wikipediapagina waarop ik dit baseer gedateerd?)
Ik heb even gekeken naar alles waar nu NS rijdt. Maar je hebt gelijk, deze lijnen horen al niet bij het hoofdrailnet.
ArcticWolf schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:48:
[...]

Groningen - Leeuwarden
Nijmegen - Roermond
Die zijn dan ook van Arriva. Er zijn wel meer diesel lijntjes. Maar allemaal van Arriva, Syntus, Connexxion of Veolia

[ Voor 26% gewijzigd door RocketKoen op 09-12-2015 12:52 ]

TheS4ndm4n#1919

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-12 15:37
RocketKoen schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:48:
[...]

Ik heb even gekeken naar alles waar nu NS rijdt. Maar je hebt gelijk, deze lijnen horen al niet bij het hoofdrailnet.
Op Apeldoorn-Zutphen rijdt Arriva.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

RocketKoen schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:48:
[...]

NS rijdt daar ook niet, maar Arriva.
ArcticWolf schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:48:
[...]

Groningen - Leeuwarden
Nijmegen - Roermond
Zutphen - Oldenzaal vergeet je dan nog.

• RocketKoen
noppus schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:51:
[...]

Op Apeldoorn-Zutphen rijdt Arriva.
Ok, trein-kaart.nl heeft een update nodig zie ik :P
Maar dat had ik kunnen weten aangezien de hanzelijn er ook nog niet in staat.

TheS4ndm4n#1919

• wildhagen
  • Niet online
Nijmegen-Roermond is toch ook nog diesel? Of hoort die weer niet tot het hoofdrailnet? Ik ben het overzicht een beetje kwijt wat dat betreft :P

Edit: eh ja, oeps, dat is Veolia uiteraard, ff vergeten :X

[ Voor 17% gewijzigd door wildhagen op 09-12-2015 12:57 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:49

Qu3st

Migrator schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:51:

[...]

Zutphen - Oldenzaal vergeet je dan nog.
Tiel- Nijmegen ook, ook Arriva.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Qu3st schreef op woensdag 09 december 2015 @ 20:24:
[...]

En, ook van Arriva: Almelo - Mariënberg. En richting Winterswijk rijden diesels. En vanaf Groningen. Zijn er toch nog flink wat hier in NL. :p
Via Wikipedia is een kaart te vinden hoe het met de elektrificatie gesteld is. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Migrator op 09-12-2015 21:34 ]

Verwijderd

Op Apeldoorn <> Dieren rijden zelfs nog stoomtreinen, hehe

• ericding
  • Laatst online: 26-12 16:39

ericding

Altijd de eerste.

Veel van de trajecten die genoemd worden horen niet bij het hoofdrailnet, want dat is wettelijk als volgt vastgesteld:
Afbeeldingslocatie: http://wetten.overheid.nl/Illustration/254462
Overigens zie je duidelijk dat er een ambtenaar achteraf met Paint ofzo de Hanzelijn en HSL heeft intetekend...

[ Voor 23% gewijzigd door ericding op 10-12-2015 11:01 ]

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:58
Zozo, ik wist niet dat Amsterdam WTC nog bestond :D

• wildhagen
  • Niet online
Ik ook niet, is dit kaartje wel betrouwbaar/actueel? Dat station heet al 10 jaar geen WTC meer.

Virussen? Scan ze hier!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

wildhagen schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:54:
Ik ook niet, is dit kaartje wel betrouwbaar/actueel? Dat station heet al 10 jaar geen WTC meer.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2014-497.html

_O-

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• wildhagen
  • Niet online
Geeft toch wel weer vertrouwen dat een overheid een concessies verleent, maar blijkbaar niet eens weet wat ze nu eigenlijk in de concessie hebben gestopt :X

En de grafische skills van die nieuwe lijnen zijn idd ook erg professioneel.

Virussen? Scan ze hier!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Qu3st schreef op woensdag 09 december 2015 @ 20:24:
[...]

Tiel-Arnhem ;) Ging hij maar naar Nijmegen. Zou mij een stuk beter uitkomen, want dan hoef ik geen fikse omweg meer te maken als ik mijn ouders wil vereren met een bezoek ;)

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:49

Qu3st

Krentenbol schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:42:
[...]

Tiel-Arnhem ;) Ging hij maar naar Nijmegen. Zou mij een stuk beter uitkomen, want dan hoef ik geen fikse omweg meer te maken als ik mijn ouders wil vereren met een bezoek ;)
Sorry my bad!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

wildhagen schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:03:
Geeft toch wel weer vertrouwen dat een overheid een concessies verleent, maar blijkbaar niet eens weet wat ze nu eigenlijk in de concessie hebben gestopt :X

Ten tijde van het wetsartikel was het nog wel actueel geloof ik :)

• wildhagen
  • Niet online
Hooglander1 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:22:
[...]

Ten tijde van het wetsartikel was het nog wel actueel geloof ik :)
Nee, wetsartikel is uit december 2014 (zie de tekst in je link). Het station heet al sinds ingang dienstregeling 2007 geen WTC meer.

Maar kennelijk weet de regering dat dus niet...

Virussen? Scan ze hier!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

wildhagen schreef op donderdag 10 december 2015 @ 18:21:
[...]

Nee, wetsartikel is uit december 2014 (zie de tekst in je link). Het station heet al sinds ingang dienstregeling 2007 geen WTC meer.

Maar kennelijk weet de regering dat dus niet...
http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_10-12-2015

Deze is wel ouder, en het origineel besluit dat het net wordt uitgebreid volgens mij.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:38

DDX

Ns moet echt eens stoppen met stoptrein vanuit (Rotterdam)Amsterdam richting Uitgeest om te laten keren op Wormerveer als die 5 minuten vertaging heeft.
(leuk dat op die manier stoptrein richting Rotterdam vanaf Wormerveer geen vertraging heeft)
Halve trein zit dan nog vol mensen die dan uit mogen stappen om op de volgende stoptrein over te stappen.
Vaak (zoals ook vanavond weer) heeft de volgende stoptrein ook weer vertraging en sta je dan zeker 10 minuten te wachten...

En nog irritanter is dat als je vanuit Uitgeest of Krommenie-Assendelft richting Rotterdam wilt je gewoon pech hebt en een half uur mag wachten.
Vandaag 2 keer dit grapje meegemaakt, vanmorgen paste de hoeveelheid mensen op Krommenie-Assendelft amper in de volgende trein....

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

NS is er niet om reizigers het comfortabel te maken tijdens de reis hè. Enkel de punctualiteit telt en blijkbaar is die zo beter te krijgen.

Dit geeft trouwens ook te denken: http://www.ovmagazine.nl/...-zitplaatsen-bieden-0800/. Oftewel, men had blijkbaar een jaar geleden al in deze richting een aantal oplossingen kunnen vinden (of de genoemde aantallen kloppen of niet) maar wederom is de conclusie: schijt aan de reiziger. Dat zielige verschuilen achter de besluitvorming mbt de studentenkaart is tranentrekkend.

[ Voor 7% gewijzigd door Bastien op 10-12-2015 20:15 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• EDIT
De reactie van NS op het bovengenoemde artikel van OV Magazine: http://nieuws.ns.nl/ov-magazine-denkt-met-ons-mee/

• Bacchus
Had de NS niet ook vooral een tekort aan sprinter-achtig materieel? Dan denk ik dat je met IC-rijtuigen niet erg geholpen bent. En volgens mij heb ik in dit topic al vaker horen vallen dat de NS ook niet echt verzuipt in de locs.

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Maar VIRM was toch eigenlijk ooit als stopper bedoelt? Dus dan schuif je die door en op de lange ritten de getrokken rijtuigen.

Maar de reactie van NS spreekt deels wel boekdelen, vooral het antwoord op vraag 2. De rijtuigen zijn er dus nog en goedgekeurd voor NL. Als ze begin vorig jaar met dat traject begonnen waren was dat ruim op tijd geregeld. En kost teveel, ga weg. Zolang er nog genoeg winst wordt gemaakt is dat maar ietsje minder ten gunste van de reizigers. Nu komt men in het najaar ineens met een bommetje dat de reizigers volgend jaar dikke pech hebben. Nee, die hele reactie van NS is een brevet van onvermogen i.m.o.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Bastien schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:37:
Maar VIRM was toch eigenlijk ooit als stopper bedoelt? Dus dan schuif je die door en op de lange ritten de getrokken rijtuigen.
Interregiomateriëel ;)
Zeker geen stopper, maar voor een traject als Zwolle-Amsterdam volgens mij prima geschikt. Daar rijdt momenteel als sprinter NID of SLT, als ik me niet vergis.
Maar de reactie van NS spreekt deels wel boekdelen, vooral het antwoord op vraag 2. De rijtuigen zijn er dus nog en goedgekeurd voor NL.
Kan aan mij liggen, maar goedgekeurd voor NL lees ik niet. En, niet onbelangrijk, heeft dat buitenlandse materieel stuurstandrijtuigen? De loc aan de andere kant neerzetten kan op lang niet elk IC-eindstation...
Overigens rijden er momenteel wel weinig getrokken rijtuigen rond voor mijn gevoel. Worden die op het moment gereviseerd?

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Migrator schreef op donderdag 10 december 2015 @ 22:04:
[...]

Kan aan mij liggen, maar goedgekeurd voor NL lees ik niet. En, niet onbelangrijk, heeft dat buitenlandse materieel stuurstandrijtuigen? De loc aan de andere kant neerzetten kan op lang niet elk IC-eindstation...
Overigens rijden er momenteel wel weinig getrokken rijtuigen rond voor mijn gevoel. Worden die op het moment gereviseerd?
Geschikt i.p.v. goedgekeurd was een betere woordkeuze van mij. :P Maar ik heb geen idee hoe het materiaal tot 5 jaar geleden in NL heeft rondgereden, ik dacht met twee locs maar dat weet ik niet zeker.

Verwijderd

Bastien schreef op donderdag 10 december 2015 @ 22:15:
[...]
Geschikt i.p.v. goedgekeurd was een betere woordkeuze van mij. :P Maar ik heb geen idee hoe het materiaal tot 5 jaar geleden in NL heeft rondgereden, ik dacht met twee locs maar dat weet ik niet zeker.
Met zo'n stuurstand rijtuig toch? Maar die zijn al verschroot?
wildhagen schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:03:

En het opslaan van een JPEG naar PNG was ook een succes :F

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2015 23:13 ]

• wildhagen
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2015 @ 23:05:
[...]

Met zo'n stuurstand rijtuig toch? Maar die zijn al verschroot?
ICL heeft enkel met locs gereden, niet met stuurstandrijtuigen iirc.

Maar aangezien er niet zoveel locomotieven meer op reserve zijn die nog inzetbaar zijn, én het feit dat ICL niet meer is toegelaten in NL heeft de inzet van ICL ook totaal geen zin meer. Tegen de tijd dat ICL weer door de toelatingsprocedures heen is, zijn de bestelde treinen er al wel en is ICL dus niet meer nodig.

Plus dat ICL in de praktijk nou niet heel erg betrouwbaar was (understatement), wat het ook niet echt aantrekkelijker maakt. Evenals het feit dat er geen centrale deurvergrendeling is.

Je moet het personeel ook weer opnieuw opleiden, wat ook weer mensen wegtrekt uit de reguliere diensten.

En of het inzetten van 53 jaar oud, museum-rijp, materiaal nou zo klantvriendelijk is.... mensen klagen hier al over de oudheid van Mat'64 en de stellen die daarvan nog rondrijden zijn 10-15 jaar jonger dan ICL....

Het zou misschien nog een bruikbaart idee zijn als de nieuwe stellen nog jaren op zich lieten wachten, dan zou het nog nuttig kunnen zijn. Maar eind 2016 komen de eerste nieuwe stellen al.

[ Voor 12% gewijzigd door wildhagen op 11-12-2015 05:05 ]

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Pas. Dat is in het gunstigste geval over een klein jaar, als men geen Fyraatje doet deze keer.

Liever een klein jaar soms een oude trein die rijdt, dan meerdere malen per week 50% uitval. Deze week staat de teller al op 3 uit de 8 reizen waarbij de helft niet reed en dan is dit nog niet eens de slechtste week. Die was 8 uit de 10 reizen 50% uitval.

Verwijderd

wildhagen schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 04:53:
[...]

ICL heeft enkel met locs gereden, niet met stuurstandrijtuigen iirc.

Maar aangezien er niet zoveel locomotieven meer op reserve zijn die nog inzetbaar zijn, én het feit dat ICL niet meer is toegelaten in NL heeft de inzet van ICL ook totaal geen zin meer. Tegen de tijd dat ICL weer door de toelatingsprocedures heen is, zijn de bestelde treinen er al wel en is ICL dus niet meer nodig.

Plus dat ICL in de praktijk nou niet heel erg betrouwbaar was (understatement), wat het ook niet echt aantrekkelijker maakt. Evenals het feit dat er geen centrale deurvergrendeling is.

Je moet het personeel ook weer opnieuw opleiden, wat ook weer mensen wegtrekt uit de reguliere diensten.

En of het inzetten van 53 jaar oud, museum-rijp, materiaal nou zo klantvriendelijk is.... mensen klagen hier al over de oudheid van Mat'64 en de stellen die daarvan nog rondrijden zijn 10-15 jaar jonger dan ICL....

Het zou misschien nog een bruikbaart idee zijn als de nieuwe stellen nog jaren op zich lieten wachten, dan zou het nog nuttig kunnen zijn. Maar eind 2016 komen de eerste nieuwe stellen al.
VIRM was al rijp voor het museum sinds het hier nieuw binnen kwam, dus ik zie het probleem niet zo?

ICL was vijf jaar geleden ook toegelaten, kunnen ze daar geen nieuw stempeltje onder zetten? Of zijn de eisen aangepast ofzo?

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 07:01:
[...]

VIRM was al rijp voor het museum sinds het hier nieuw binnen kwam, dus ik zie het probleem niet zo?
Jij hebt echt wat tegen VIRM he? :D
Mijn traject heb ik vaak NID, maar ben blij als er VIRM rijdt want de stoelen (gereviseerd) zitten een stuk beter. Wel heb ik liever ICM dan VIRM vanwege de tafeltjes. En ze hadden in VIRM wel wat meer stoelen achter elkaar mogen zetten in plaats van die talloze vierzits. Maar rijp voor het museum?
ICL was vijf jaar geleden ook toegelaten, kunnen ze daar geen nieuw stempeltje onder zetten? Of zijn de eisen aangepast ofzo?
Wellicht, maar dat gaat ook niet binnen een zo 'korte' tijd. Tegen de tijd dat ze goed en wel rijden zullen de FLIRTs al binnen zijn. Maar ik kan het ook fout hebben natuurlijk :+

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:26
Bastien schreef op donderdag 10 december 2015 @ 20:13:
[...]
NS is er niet om reizigers het comfortabel te maken tijdens de reis hè. Enkel de punctualiteit telt en blijkbaar is die zo beter te krijgen.
Helaas meet de politiek klantvriendelijkheid met de punctualiteit, van de politiek moet x % op tijd rijden anders is de NS niet klantvriendelijk genoeg. Dat is de reden waarom op tijd rijden belangrijker is dan aansluitingen halen.

De NS moet eens leren wat meer van zich af te gaan bijten want veel problemen die er spelen hebben oorzaken bij andere partijen liggen:
- Te weinig materieel -> Politiek geeft te lang gewacht om de NS zekerheid te bieden als vervoerder op het hoofdnet, dat weet de NS ook pas kort, en zodra het bekend was is de aanbesteding (duurt ook lang, politieke keuze) in gang gezet voor nieuwe treinen. De SLT lag zo op de plank, maar die mocht niet meer (politieke keuze over te toiletten).
- Problemen met de infrastructuur -> Prorail.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Verwijderd

Migrator schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 07:41:
[...]

Jij hebt echt wat tegen VIRM he? :D
Eerst was dat spul een groot fluit concert, voordat de hele boel volgehangen is met isolatiematten. Toen waren het de vieze zweetstoelen en nu zijn het de irritante airco-uitlaten bij je voeten. En dat wiegen was en is irritant.
Mijn traject heb ik vaak NID, maar ben blij als er VIRM rijdt want de stoelen (gereviseerd) zitten een stuk beter. Wel heb ik liever ICM dan VIRM vanwege de tafeltjes. En ze hadden in VIRM wel wat meer stoelen achter elkaar mogen zetten in plaats van die talloze vierzits. Maar rijp voor het museum?
Welke stoelen? Die met die bobbeltjes? Ja, die zitten beter dan die glijbanan in NID ja. Maarja, als je daar boven de motorbak gaat zitten krijg je in ieder geval geen koude voeten.

Bij het meeste VIRM staan de stoelen onderaan op een rij, met alleen in het midden een vierzit. Bovenaan allemaal vierzits. Met de vouwfiets ga ik altijd op de vierzits af, want m'n Brompton past precies tussen twee rugleuniningen in bij VIRM. Bij NID niet 8)7

Qua museum; ja, daar had de wieg waar ik in gelegen heb als baby ook kunnen staan.

Los daarvan heb ik ook een hekel aan dat spul waar je de hele trein kunt doorkijken en mag meegenieten van elke bitchfight, maar gelukkig komt ik SLT niet vaak tegen. Spijtig genoeg komt er straks ook van dat doorkijk spul op Zwolle <> Enschede.

ICM is heerlijk. Alleen jammer dat de ventilatie zo lawaaiig is. Ik heb het idee dat dat voor de revisie stiller was.
[...]

Wellicht, maar dat gaat ook niet binnen een zo 'korte' tijd. Tegen de tijd dat ze goed en wel rijden zullen de FLIRTs al binnen zijn. Maar ik kan het ook fout hebben natuurlijk :+
Willen is kunnen natuurlijk.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 07:54:
[...]

Eerst was dat spul een groot fluit concert, voordat de hele boel volgehangen is met isolatiematten. Toen waren het de vieze zweetstoelen en nu zijn het de irritante airco-uitlaten bij je voeten. En dat wiegen was en is irritant.

[...]

Welke stoelen? Die met die bobbeltjes? Ja, die zitten beter dan die glijbanan in NID ja. Maarja, als je daar boven de motorbak gaat zitten krijg je in ieder geval geen koude voeten.

Bij het meeste VIRM staan de stoelen onderaan op een rij, met alleen in het midden een vierzit. Bovenaan allemaal vierzits. Met de vouwfiets ga ik altijd op de vierzits af, want m'n Brompton past precies tussen twee rugleuniningen in bij VIRM. Bij NID niet 8)7
Ah, de doedelzak. Vond ik als kind altijd een mooi geluid. Mijn ouders en oom die vaak met de trein reisde waren het daar niet mee eens.
De stoffen stoelen met de bobbeltjes bedoel ik inderdaad. En bij NID heb ik het gevoel dat ik in de treinwand zit als ik aan de zijkant bovenaan zit, bij VIRM niet.
Als je het aantal vierzitsplaatsen van VIRM vergelijkt met ICM zijn dat er gewoon veel te veel. Van de helft van de bakken heeft de onderkant stoelen op rij, de rest is allemaal vierzits IIRC. Als ik in de trein nog wat uit wil schrijven of mijn laptop erbij wil hebben dan is dat met een tweezitsplek heel veel makkelijker dan met een vierzitsplek. Ik zou dan ook graag zien dat elke coupé tenminste een klein aantal tweezitsplaatsen heeft, maar dat zit er bij VIRM niet in.
Qua museum; ja, daar had de wieg waar ik in gelegen heb als baby ook kunnen staan.
_O-
Los daarvan heb ik ook een hekel aan dat spul waar je de hele trein kunt doorkijken en mag meegenieten van elke bitchfight, maar gelukkig komt ik SLT niet vaak tegen. Spijtig genoeg komt er straks ook van dat doorkijk spul op Zwolle <> Enschede.
Doorheen kijken betekent nog niet dat je alles hoort natuurlijk, maar ik snap wat je bedoelt. Een aparte stilteruimte waar je de rest van de trein ook niet kan zien zou geen kwaad kunnen. Vooraan en achteraan de trein zou ideaal zijn. Eersteklas kan wel naar het midden toe :p (in het geval van SLT, weet niet hoe de indeling van die dingen van Syntus precies is).
ICM is heerlijk. Alleen jammer dat de ventilatie zo lawaaiig is. Ik heb het idee dat dat voor de revisie stiller was.
Vergeet de prullenbakken waar je ik met je mijn knie telkens tegenaan stoot.
[...]

Willen is kunnen natuurlijk.
Zeker als je het over de politiek hebt vind ik dit een gewaagde uitspraak.

Verwijderd

Ja, de prullenbak inderdaad. Die is ook best irritant.
Zeker als je het over de politiek hebt vind ik dit een gewaagde uitspraak.
Hmm, het is meer een ambtenaren kwestie denk ik. En als die willen, kunnen dingen heel snel.

Of een combinatie van die twee

Zie ook met dat stufi gedoe;
Leenstelstel kon 1,2,3 ingevoerd worden, per direct nieuwe studenten een lening ipv beurs. Maar de OV kaart voor mindejarige MBO'ers... pas in 2017, want "we moeten de systemen aanpassen". Yeah right :z

Hier in het gemeentehuis is het ook altijd lachen. Je hebt daar tegenwoordig een "afspraak" nodig als je een papiertje / pasje wilt hebben. Wist ik uiteraard niet. Loop ik daar naar binnen, zitten er een aantal ambtenaren te niksen achter de loketten. Bij de receptie vragen ze me;
"heeft u een afspraak?"
ik; "euh, nee, moet dat dan?"
ambtenaar; "ja, u kunt tegenwoordig alleen met afspraak terecht"
ik; "oke, kan ik die afspraak hier maken dan?"
ambtenaar; "ja hoor, voor wanneer?"
ik; "nu"
ambtenaar; "nu?"
ik; "ja, uw collega is zo te zien beschikbaar, en ik ben er nu toch ook al"
ambtenaar [zit me aan te gapen]; "oh, loopt u dan maar door"

:+

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2015 08:41 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS-app op smartphone maakte net het NS-aankondigingsgeluid, ik meteen denken aan het schrappen van dienstregelingen wegens weersomstandigheden :+ , blijkt het om een nieuwe dienstregeling te gaan die over 2 dagen ingaat.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• wildhagen
  • Niet online
De NS en de provincie Limburg liggen in de clinch over de Euregiobahn tussen Heerlen en het Duitse Aken. Er is een tekort van 1 miljoen euro aan de Nederlandse kant en de provincie wil dat de NS dit volledig financiert.

Dit meldt 1Limburg zaterdag. De provincie heeft over het probleem een brief geschreven aan staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur).

De NS legde al 400.000 euro bij voor de oude pendeltrein, maar zou niet bereid zijn om nog eens 600.000 euro te betalen voor de nieuwe verbinding.

Volgens de provincie is de NS verantwoordelijk voor de lijn omdat de route deel uitmaakt van het hoofdrailnet waar de NS voor heeft getekend.
Bron: http://www.nu.nl/economie...nanciering-spoorlijn.html

Dus Heerlen-Aken behoort kennelijk ook tot het hoofdrailnet. Toch staat hij niet als zodanig op het plaatje dat hierboven enkele malen al genoemd is... dat kaartje klopt dus blijkbaar echt niet? Of hoe zit het nou écht?

Virussen? Scan ze hier!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Aangezien dat kaartje direct van de overheid kwam lijkt het me sterk dat dat niet klopt. Ik gok dus dat de provincie Limburg verkeerde informatie te pakken heeft. Zou niet ongunstig zijn voor de NS.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Grensoverschijdende diensten maken geen deel uit van het hoofdrailnet. Wat het hoofdrailnet is is vastgesteld in het Besluit Hoofdrailnet en dat bevat het kaartje uit ericding in "Het grote spoorwegentopic deel 22"
En ja, daar staat het WTC op omdat dat besluit in 2004 is aangenomen.

Zover ik weet wordt die dienst op kosten van DB of de regio AVV gereden. In Nederland wordt die dan officieel door NS gereden omdat de duitse vervoerder geen toelating heeft. Maar uiteraard met duits materieel en personeel.

• EDIT
In het geval van Heerlen - Aken wordt deze met Duits materieel, maar deels door NS personeel gereden.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:44
Ik ga maandag, dus op de eerste maandag van de nieuwe dienstregeling, met de trein van Groningen naar Delft in de ochtendspits. Zou het risico op vertragingen dan significant groter zijn? :p

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De NS kennende, ja :P

Oscar Wilde

marcop23 schreef op zondag 13 december 2015 @ 11:56:
Ik ga maandag, dus op de eerste maandag van de nieuwe dienstregeling, met de trein van Groningen naar Delft in de ochtendspits. Zou het risico op vertragingen dan significant groter zijn? :p
Zal wel meevallen :P sowieso aan de werkzaamheden zal het niet liggen want die zijn er amper dit weekend :+

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:36

silverball

De wagen voor moderne mensen

Migrator schreef op donderdag 10 december 2015 @ 22:04:
[...]

Interregiomateriëel ;)
Zeker geen stopper, maar voor een traject als Zwolle-Amsterdam volgens mij prima geschikt. Daar rijdt momenteel als sprinter NID of SLT, als ik me niet vergis.
Geregeld rijdt er echt niets anders dan SLT. Heel af en toe SGMm.

Het lijkt me eigenlijk dat een VIRM een stuk zwaarder is dan een vergelijkbaar mDDM DDAR/DDZ stel. Die zijn zelfs met een DDZ stel zo weg, en menig VIRM is niet vooruit te branden. Sterker nog, ik meen dat ze op bepaalde lijnen extra onderstations moesten plaatsen voor de verlengde orginele IRM stellen.

Kan iemand dit bevestigen? En zo ja, waarom zijn ze zo zwaar?

[ Voor 33% gewijzigd door silverball op 13-12-2015 17:35 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• wildhagen
  • Niet online
Je vergelijkt een heel treinstel (VIRM) met één bak van een treinstel (mDDM is immers alleen het motorrijtuig). Ja, nogal logisch dat er een verschil is qua gewicht... appels en peren.

Een volledige DD-AR stel (dus mDDM + de rest van de bakken) weegt ook behoorlijk wat hoor. 77 ton voor de mDDM en 45 ton per andere bak. Aangezien het meestal om 3+ bakken gaat kom je dus op 220+ ton uit.

Een door jou genoemde DDZ/NID is 350 ton.

Een VIRM weegt tussen de 183 ton (VIRM1) en 352 ton (VIRM4).

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 13-12-2015 17:09 ]

Virussen? Scan ze hier!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:01

MBV

mDDM heeft 6 assen = 12 wielen, zijn die misschien allemaal aangedreven? VIRM rijdt bij regen altijd met 4 spinnende wielen weg, en dan gaat hij wel 30km/u nadat de 6e bak van het perron wegrijdt :')

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:17

mambo No5

Bad Apple?

Afaik heeft VIRM sowiso meer aangedreven assen dan DDZ; 't kan natuurlijk zijn dat de asdruk op de aangedreven assen bij VIRM lager is waardoor deze al met al een lagere aanzetsnelheid heeft dan DDZ?

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• MBV

MBV

Ik zal eens goed opletten de volgende keer dat ik de aandrijving van een wegrijdende VIRM gekke geluiden hoor maken, van hoeveel draaistellen de wielen doorslaan. Even los van de oorzaak: bij nat weer gaat een koploper makkelijk 2x zo snel weg...

• EDIT
VIRM 4 heeft 4 aangedreven assen (binnenste draaistellen kopbakken) en VIRM 6 (hoe verrassend) 6 (ook nog een draaistel ergens midden in de trein).
DDZ heeft 6 aangedreven assen, ongeacht of het een viertje of een zesje is.
DDZ 4 trekt sneller op dan een VIRM, mits het droog is. Alle treinen zijn gewoon gevoelig voor gladheid, hoewel er wel trucjes zijn om als het glad is een DDZ behoorlijk snel op te laten trekken.
Persoonlijk merk ik niet veel verschil tussen een DDZ 6 en een VIRM. Ik heb het echter nooit getimed, maar volgens mij zijn ze behoorlijk aan elkaar gewaagd.

Interessant dat een ICM als een treinstel wordt gezien dat bij glad weer snel optrekt. In mijn ervaring is juist ICM een van de treinen die behoorlijk snel aan het slippen raakt.

Verwijderd

Ok, dan komen we op:

ICM 3ICM 4VIRM 4VIRM 6
Massa (ton)144192237352
Assen12161624
wv. aangedreven4646
% van massa op aangedreven as33,337,525,025,0

De mate waarmee je grip hebt met een wiel, hangt af van de wrijvingsconstanten en de kracht op het wiel. Als je massa laat dragen door een niet-aangedreven wiel, krijg je geen extra grip, maar die massa moet je nog wel steeds op gang brengen.

Als we even simplistisch aannemen dat elke as evenveel draagt in zo'n trein, wordt bij ICM een groter deel gedragen door een aangedreven as. Gevolg; meer 'grip' per kilo trein = sneller kunnen optrekken. Uiteraard ook gelimiteerd tot motorvermogen, maar als het toch in slippen uitloopt, is dat even niet relevant.

Massa van die dingen van wiki afgehaald; geen idee hoe nauwkeurig dat is.

Gebrek aan gewicht op aangedreven assen is ook waarom je met een drie-wiel velomobiel zo makkelijk aan het slippen raakt; om kantentelen tegen te gaan zit het zwaartepunt relatief ver naar voren; het achterwiel draagt niet zo veel en heeft dus weinig grip.

Met het bij www.velomobiel.nl in ontwikkeling zijnde 4-wiel model (QuattroVelo) zit de rijder dichter bij de achteras = meer grip. Kantelen wordt alsnog moeilijker, want doordat er nu twee achterwielen zijn, ligt de kantellijn veel verder naar voeren.
silverball schreef op zondag 13 december 2015 @ 16:37:
[...]

Geregeld rijdt er echt niets anders dan SLT. Heel af en toe SGMm.

Het lijkt me eigenlijk dat een VIRM een stuk zwaarder is dan een vergelijkbaar mDDM DDAR/DDZ stel. Die zijn zelfs met een DDZ stel zo weg, en menig VIRM is niet vooruit te branden. Sterker nog, ik meen dat ze op bepaalde lijnen extra onderstations moesten plaatsen voor de verlengde orginele IRM stellen.

Kan iemand dit bevestigen? En zo ja, waarom zijn ze zo zwaar?
Al dat bitumen wat ze er in hebben geplakt tegen dat fluitconcert ;)

Even serieus; ik ben een keer bij Nedtrain Haarlem binnen geweest, en daar vertelden ze dat ze gigantische hoeveelheden isolatiemateriaal in de VIRM's hebben laten verdwijnen, als onderdeel van het tegengaan van dat geluid binnen de trein. Zal wel geen bitumen zijn.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2015 01:36 ]

• EDIT
Leuk overzicht van cijfers, maar daarin wordt geen rekening gehouden met de tractie-electronica. Bij ICM heb je maar een beperkt aantal standen die je kan gebruiken bij het optrekken. ICM kan uit zichzelf niet de gegeven tractie zo beperken dat ie nét niet doorslipt. Dan kan je nog zoveel aangedreven assen hebben, maar dat schiet gewoon niet op.
Je moet dan met een knop de lijnstroom gaan beperken en dan maar hopen dat ie niet alsnog doorslipt, want nóg minder tractie kan dan weer niet met dat spul.
Dan is VIRM (en vooral DDZ) juist weer heel fijn. Dankzij de traploze tractiehendel/rijcontroller en anti-slip electronica kan je daar alsnog behoorlijk mee optrekken.
DDZ is helemaal mooi. Daar zit een mooie 'automaat' in, waarmee je de doelsnelheid kiest en vervolgens gaat de electronica aan het werk. Dat spul kan veel sneller reageren op gladheid dan dat ik als mens kan doen en regelt zichzelf continu bij. Op die manier kan je zelfs met enorme gladheid gewoon op tijd blijven rijden.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Ik heb in DDZ nog nooit schokkend optrekken gemerkt, in VIRM af en toe maar in ICM het meest. Met veel lawaai vertrekken om vervolgens voelbaar geen tractie meer te hebben, niet te versnellen en een seconde later wel weer.

"Dames en heren, vanwege grote drukte in de intercity naar Schiphol Airport adviseren wij reizigers mee te reizen met de intercity naar Amsterdam Centraal en Enkhuizen" wordt hier op Deventer omgeroepen. Naast dat die IC niet verder rijdt dan Asd is dat wel een bijzondere omroep. 't Zijn zes bakjes ICM wat er volgens rijdendetreinen.nl naar Schiphol rijdt; dat was in de vorige dienstregeling ook wel eens het geval zonder dat het overvol zat dacht ik. Apart. Net nog even naar binnen gekeken: Achterin stonden er een aantal mensen op de balkons, voorin waren er plekken vrij. Deel van de nieuwe strategie van NS tegen "overvolle"/overvolle treinen? :+

[ Voor 12% gewijzigd door Migrator op 14-12-2015 08:14 ]

• Bacchus
Migrator schreef op maandag 14 december 2015 @ 07:59:
[...] Net nog even naar binnen gekeken: Achterin stonden er een aantal mensen op de balkons, voorin waren er plekken vrij. Deel van de nieuwe strategie van NS tegen "overvolle"/overvolle treinen? :+
Dat zie je helaas vaak en op die manier ervaren natuurlijk wel veel reizigers onnodig "overvolle" treinen. Met een beetje instap-management zou je dat toch moeten kunnen beperken.

• LordSinclair
Migrator schreef op maandag 14 december 2015 @ 07:59:
Ik heb in DDZ nog nooit schokkend optrekken gemerkt, in VIRM af en toe maar in ICM het meest. Met veel lawaai vertrekken om vervolgens voelbaar geen tractie meer te hebben, niet te versnellen en een seconde later wel weer.
ICM is een stuk ouder, als de motoren daar in serie staan is het dus alles of niks. Als er 1 as doorslipt wordt doordat ze in serie staan alle aangedreven assen uitgeschakeld. Een VIRM kan wellicht wel per as uitgeschakeld worden waardoor het minder opvalt.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Bacchus schreef op maandag 14 december 2015 @ 10:11:
[...]

Dat zie je helaas vaak en op die manier ervaren natuurlijk wel veel reizigers onnodig "overvolle" treinen. Met een beetje instap-management zou je dat toch moeten kunnen beperken.
Deze trein komt dus uit Enschede, Hengelo en Almelo, en bij de eerste en de laatste zit de ingang van het station aan de achterkant van de trein. Men loopt dus gewoon niet graag naar de voorkant, ook al weet men dat het daar rustiger is. Denk ik.

• EDIT
LordSinclair schreef op maandag 14 december 2015 @ 10:30:
[...]

ICM is een stuk ouder, als de motoren daar in serie staan is het dus alles of niks. Als er 1 as doorslipt wordt doordat ze in serie staan alle aangedreven assen uitgeschakeld. Een VIRM kan wellicht wel per as uitgeschakeld worden waardoor het minder opvalt.
Als je inderdaad nog een van de oude weerstandstreinstellen hebt, dan is het nog erger dan met de choppertreinstellen (allebei ICM).
Helemaal leuk: eenmaal een ICM moeten rijden (moest naar de werkplaats) waarvan een deel van de tractie-electronica naar z'n grootje was (het was het treinstel dat bij Abcoude de snelschakelaar liet ontploffen). Dat ding kende enkel nog de standen "aan" of "uit". Ik heb nog nooit zoveel moeite gehad om een trein een beetje op gang te krijgen. Dan merk je pas echt hoeveel die electronica doet.

Verwijderd

EDIT schreef op maandag 14 december 2015 @ 01:55:
Leuk overzicht van cijfers, maar daarin wordt geen rekening gehouden met de tractie-electronica. Bij ICM heb je maar een beperkt aantal standen die je kan gebruiken bij het optrekken. ICM kan uit zichzelf niet de gegeven tractie zo beperken dat ie nét niet doorslipt. Dan kan je nog zoveel aangedreven assen hebben, maar dat schiet gewoon niet op.
Je moet dan met een knop de lijnstroom gaan beperken en dan maar hopen dat ie niet alsnog doorslipt, want nóg minder tractie kan dan weer niet met dat spul.
Dan is VIRM (en vooral DDZ) juist weer heel fijn. Dankzij de traploze tractiehendel/rijcontroller en anti-slip electronica kan je daar alsnog behoorlijk mee optrekken.
DDZ is helemaal mooi. Daar zit een mooie 'automaat' in, waarmee je de doelsnelheid kiest en vervolgens gaat de electronica aan het werk. Dat spul kan veel sneller reageren op gladheid dan dat ik als mens kan doen en regelt zichzelf continu bij. Op die manier kan je zelfs met enorme gladheid gewoon op tijd blijven rijden.
Dat is wel heel simpel dan. Zou toch niet zo moeilijk moeten zijn, die elektronica tegen het slippen. Als dat wel overal evengoed zou zijn, kun je met ICM harder weg (vergeleken met VIRM).
Migrator schreef op maandag 14 december 2015 @ 10:30:
[...]

Deze trein komt dus uit Enschede, Hengelo en Almelo, en bij de eerste en de laatste zit de ingang van het station aan de achterkant van de trein. Men loopt dus gewoon niet graag naar de voorkant, ook al weet men dat het daar rustiger is. Denk ik.
In Hengelo stappen er dan weer niet zo veel mensen achterin in, mits de trein niet te ver doorrijd langs het perron.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2015 11:15 ]

• LordSinclair
Verwijderd schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:14:
Dat is wel heel simpel dan. Zou toch niet zo moeilijk moeten zijn, die elektronica tegen het slippen. Als dat wel overal evengoed zou zijn, kun je met ICM harder weg (vergeleken met VIRM).
Helaas is het wel een erg dure aangelegenheid de hele aandrijflijn (van bedieningspaneel tot daadwerkelijke aandrijving) te vervangen, want het niet een kwestie van "een beetje extra elektronica". ;)

• MBV

MBV

LordSinclair schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:49:
[...]

Helaas is het wel een erg dure aangelegenheid de hele aandrijflijn (van bedieningspaneel tot daadwerkelijke aandrijving) te vervangen, want het niet een kwestie van "een beetje extra elektronica". ;)
Het is niet even een ESP-chipje op de bestaande aandrijf-electronica plakken? :+

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oliebollen en koffie op 'nieuw' station Enschede Kennispark
Treinreizigers worden vanochtend op koffie en oliebollen getrakteerd bij het nieuwe treinstation Enschede Kennispark, het voormalige Enschede Drienerlo.

Het station is gisteren al formeel omgedoopt. Vandaag wordt de naamsverandering gevierd met onder meer een sneeuwballengevecht. Ook worden er oliebollen uitgedeeld door studentenvereniging Taste, die er 1600 gebakken heeft.

Volgens een woordvoerder van het Kennispark zouden de naamborden op het station afgelopen weekend al aangepast worden. Vanochtend hingen de oude borden er nog gewoon.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CWMWv9dVEAArqH2.jpg:large

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 14-12-2015 16:09 ]

Oscar Wilde

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:44
ArcticWolf schreef op zondag 13 december 2015 @ 12:27:
[...]

Zal wel meevallen :P sowieso aan de werkzaamheden zal het niet liggen want die zijn er amper dit weekend :+
Klein beetje dan, mijn IC had 5min vertraging maar tot grote geluk mijn aansluitende sprinter ook, waardoor ik hem haalde :p Alleen die sprinter was veel te vol omdat die Breda niet gehaald had, dus die liep nog meer vertraging op.

Maar mensen hadden het erover dat de ICRm over de HSL schudt? Ik ging ook met de IC direct, omdat het kon, maar ik vond dat ding extreem soepel rijden. Hij gleed over het spoor, schudde nauwelijks. Alleen 2x Traxx is wel overkill voor zo'n treintje :p

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:04
Ik vind het geen fijn traject door het beton. Het maakt enorm veel geluid. Zodra ik dan bij hoofddorp ben is dat altijd zo'n heerlijke stilte!

• yhk123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03-2021
Heb n vdu wat is dan resultaat als je met tientje tegoed op eindhoven instapt om op gouda uit te stappen?

Je staat tussen de gesloten poortjes geen mogelijkheid om bij te laden en uitchecken weigert ie wegens te weinig saldo....

Resultaat 10 euro tegoed kwijt + volprijs traject + 35 eur boete.... ga maar even bij ns klagen onredelijk en klantonvriendelijk. Kreeg nog de opmerking toegebeten ook ja had je maar moeten checken of je genoeg tegoed had.... wtf moet ik nu voor iedere ns reis naar de automaat gaan om te gaan kijken of tegoed wel reiskosten gaat overtreffen?

Ov chip blijft een mormel

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

yhk123 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 13:13:
Heb n vdu wat is dan resultaat als je met tientje tegoed op eindhoven instapt om op gouda uit te stappen?

Je staat tussen de gesloten poortjes geen mogelijkheid om bij te laden en uitchecken weigert ie wegens te weinig saldo....

Resultaat 10 euro tegoed kwijt + volprijs traject + 35 eur boete.... ga maar even bij ns klagen onredelijk en klantonvriendelijk. Kreeg nog de opmerking toegebeten ook ja had je maar moeten checken of je genoeg tegoed had.... wtf moet ik nu voor iedere ns reis naar de automaat gaan om te gaan kijken of tegoed wel reiskosten gaat overtreffen?

Ov chip blijft een mormel
Ik snap echt weinig van je verhaal...

Hoe kan je nu een boete krijgen en volle mep betalen voor een traject als je uit de trein wil stappen?

Dan heb je toch ingecheckt gereist? Dan krijg je de boete niet. En ik vind het ook moeilijk te geloven dat de OV-chipkaart je binnen de poortjes laat staan, ook al ga je qua tegoed in de min...

• yhk123
Dat is dus juist wel geval... poortje laatniet toe om in de min tegaan.

[ Voor 42% gewijzigd door yhk123 op 15-12-2015 13:19 ]

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:04
Bij gesloten poortjes moet er aan de binnenkant een oplaadautomaat staan. Misschien heb je die over het hoofd gezien?

• yhk123
Gevraagd aan ns medewerker , die zei dat die er niet stond, gevraagd of die me er dan uit kon laten. Dat kon... na uitschrijven boete.

• EDIT
Dus je gaat NS de schuld geven omdat je niet genoeg saldo op je chipkaart had? 8)7
Zoiets heet eigen verantwoordelijkheid nemen.
Tip: gebruik gewoon automagisch opladen. Heb je nooit te weinig saldo op je kaart.

• yhk123
Dus de ns verplicht me nu iedere keer saldo en reiskosten te checken voordat ik instap? En anders mogen ze me dubbel laten betalen plus boete voor reis?

Vind dat wat onredelijker...

• EDIT
Als je automatisch opladen niet hebt aanstaan is dat inderdaad precies wat je moet doen. Als je met een ouderwets kaartje reist, controleer je toch ook hoeveel dit kost en reken je het van te voren af?

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik kan echt nergens vinden dat je niet kan uitchecken als je een negatief saldo krijgt. Sterker nog, ik krijg dan overal te lezen dat je gewoon een negatief saldo krijgt. Lijkt mij heel erg sterk dat je vast komt te zitten...

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:13

vooghel

Cunning linguist

Sowieso is dat meer een onderwerp voor OV Chipkaart

Nederlands is makkelijker als je denkt.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Hooglander1 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 13:53:
Ik kan echt nergens vinden dat je niet kan uitchecken als je een negatief saldo krijgt. Sterker nog, ik krijg dan overal te lezen dat je gewoon een negatief saldo krijgt. Lijkt mij heel erg sterk dat je vast komt te zitten...
Op Rotterdam gaan de poortjes dan niet open weet ik uit eigen ervaring. Maar daar staat dan ook een speciale zuil achter de poortjes waar je dan vervolgens saldo kan bijladen, dus een probleem is dat niet, tenzij je bankrekening ook leeg is...

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Dat is apart. Is het tegoed wat afgeschreven wordt bij inchecken er niet om dat te voorkomen :?

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Als je een reis maakt die meer kost dan het instaptarief niet. En dan is het niet in de min kunnen staan ook wel logisch; het is immers niet gegarandeerd dat je het volledige ritbedrag gaat voldoen. Een boete daarom krijgen is m.i. wel belachelijk.

• Bacchus
marcop23 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 11:53:
[...]
Klein beetje dan, mijn IC had 5min vertraging maar tot grote geluk mijn aansluitende sprinter ook, waardoor ik hem haalde :p Alleen die sprinter was veel te vol omdat die Breda niet gehaald had, dus die liep nog meer vertraging op.
Ik heb sinds september sowieso plotseling veel meer last van vertraging. "Mijn" IC Venlo-Den Haag (6:39 vanaf Breda) reed tot en met de zomer eigenlijk altijd keurig op tijd en is sindsdien in iets van een kwart van de gevallen een minuut of twintig vertraagd.
Dennis schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:09:
Ik vind [de HSL] geen fijn traject door het beton. Het maakt enorm veel geluid. Zodra ik dan bij hoofddorp ben is dat altijd zo'n heerlijke stilte!
Ik vind die herrie wel meevallen, ik merk vooral meer rijgeluiden wat niet zo gek is bij een flink hogere snelheid.
yhk123 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 13:13:
[...]
Euhm, ja natuurlijk: Als je op saldo reist moet je zelf zorgen dat je genoeg saldo op je kaart hebt of automatisch opladen inschakelen, anders rij je inderdaad zwart en daar hangt een boete aan. Dat kun je toch niet heel vreemd vinden. Als ik in de supermarkt maar één flesje pils betaal omdat ik maar een euro bij me heb en dan alsnog een krat meeneem ben ik ook een winkeldief.
Daarnaast zijn er zat andere mogelijke kaartjes: je kan ook een gewoon enkeltje, dagretour, dagkaart, maand- of jaar-traject- en -net-abonnementen kopen en in sommige (welke?) gevallen ook al achteraf betalen.

Verwijderd

Krentenbol schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:34:
Dat is apart. Is het tegoed wat afgeschreven wordt bij inchecken er niet om dat te voorkomen :?
Zo is dat wel verkocht inderdaad. Anders hadden ze natuurlijk die hogere borg er niet doorgekregen. Maarja, die buit is nu binnen, dus kunnen ze nu de volgende drimpel opwerpen.

Ze moeten bij de NS eens wat scherper op de eigen prestaties letten dan op alles wat die vervelende reizigers fout kunnen doen.

Ze spreken anderen graag aan op hun fouten en innen de boetes graag, maar andersom is er niemand thuis.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:32
Weet iemand trouwens waarom de wielen van een trein nagenoeg altijd witte strepen/markeringen hebben?

• EDIT
Een wiel bestaat bij de meeste NS treinen uit een binnenwiel met een zogenaamde wielband er omheen. Samen vormt dat het hele wiel. Als de wielband versleten is, dan hoeft enkel deze band vervangen te worden, wat geld zou schelen.
Echter moet deze band natuurlijk wel goed om het wiel zitten. Deze markeringen zijn aangebracht om snel visueel eventuele verschuivingen waar te kunnen nemen. Is een band verschoven, dan lopen de lijnen natuurlijk niet meer mooi door.
Dit is ook een van de dingen die gecontroleerd moeten worden bij het klaarmaken voor de dienst van een trein.
Pagina: 1 ... 64 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.