Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 103 Laatste
Acties:
  • 533.683 views

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:04
yhk123 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 13:26:
Gevraagd aan ns medewerker , die zei dat die er niet stond, gevraagd of die me er dan uit kon laten. Dat kon... na uitschrijven boete.
Belachelijk zeg, wat een asociaal beleid. Klantenservice bellen en je geld terugvragen omdat die conducteur niet weet dat er een automaat voor is.

Deze zou er moeten staan:
https://nl.wikipedia.org/...achmann_ST-20_voor_NS.jpg

Een week voordat hier op Bijlmer de poortjes dichtgingen werd in allerijl nog zo'n automaat geplaatst in alle 'gesloten' zones. Ook op andere stations heb ik ze gezien. Mogelijk staat er maar één (en kan dus best dat hij ergens staat waar geen poortjes staan), maar ze zouden er moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennis op 15-12-2015 17:55 ]

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:41
Met een ingecheckte kaart moet je altijd naar buiten kunnen, negatief saldo of niet.

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-12 21:42

Krentenbol

Prutz0r

EDIT schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:35:
Een wiel bestaat bij de meeste NS treinen uit een binnenwiel met een zogenaamde wielband er omheen. Samen vormt dat het hele wiel. Als de wielband versleten is, dan hoeft enkel deze band vervangen te worden, wat geld zou schelen.
Echter moet deze band natuurlijk wel goed om het wiel zitten. Deze markeringen zijn aangebracht om snel visueel eventuele verschuivingen waar te kunnen nemen. Is een band verschoven, dan lopen de lijnen natuurlijk niet meer mooi door.
Dit is ook een van de dingen die gecontroleerd moeten worden bij het klaarmaken voor de dienst van een trein.
Zoiets vermoedde ik al toen ik de vraag las. Ik zie ze ook altijd op boutjes van deuren e.d.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12 12:35

LauPro

Prof Mierenneuke®

Krentenbol schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 19:09:
Zoiets vermoedde ik al toen ik de vraag las. Ik zie ze ook altijd op boutjes van deuren e.d.
Het is ook tegen vandalisme, het is een soort zegel. Wordt ook gebruikt in de autotechniek en industrie op sommige plekken. Ik gebruik het zelf ook voor vrijwel alles dat echt vast moet zitten en controleerbaar moet zijn.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Bacchus schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:05:
[...]

Euhm, ja natuurlijk: Als je op saldo reist moet je zelf zorgen dat je genoeg saldo op je kaart hebt of automatisch opladen inschakelen, anders rij je inderdaad zwart en daar hangt een boete aan. Dat kun je toch niet heel vreemd vinden. Als ik in de supermarkt maar één flesje pils betaal omdat ik maar een euro bij me heb en dan alsnog een krat meeneem ben ik ook een winkeldief.
Daarnaast zijn er zat andere mogelijke kaartjes: je kan ook een gewoon enkeltje, dagretour, dagkaart, maand- of jaar-traject- en -net-abonnementen kopen en in sommige (welke?) gevallen ook al achteraf betalen.
Die vergelijking slaat natuurlijk nergens op. Als je bij de supermarkt niet genoeg kunt pinnen voor je krat omdat je maar voor 1 flesje saldo hebt, wordt je ook niet gedwongen de hele krat contant en zonder bonus korting af te rekenen.

Los daarvan; als een supermarkt zo'n ridicuul betalingssysteem als de OV chipkaart had, zouden ze fors aan klanten verliezen.

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-12 14:04
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 20:48:
[...]
Die vergelijking slaat natuurlijk nergens op. Als je bij de supermarkt niet genoeg kunt pinnen voor je krat omdat je maar voor 1 flesje saldo hebt, wordt je ook niet gedwongen de hele krat contant en zonder bonus korting af te rekenen.
Je hebt gelijk. Restaurant en een lege bankrekening dan maar? Er zijn meer gevallen te bedenken waar je als particulier een dienst afneemt en pas achteraf betaalt.

Maar op zich wel eens dat NS reizen op saldo gewoon lekker moet afschaffen: De afstanden zijn te groot, de nodige borg te hoog. Incidentele reizigers kopen gewoon lekker een enkeltje of retourtje, reis je vaker dan betaal je achteraf met automatisch incasso en reis je structureel dan heb je een abo. Reizen op saldo is leuk voor het streekvervoer.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Bacchus schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 21:13:
[...]

Je hebt gelijk. Restaurant en een lege bankrekening dan maar? Er zijn meer gevallen te bedenken waar je als particulier een dienst afneemt en pas achteraf betaalt.
Ook niet hetzelfde. De bankrekening is niet leeg, NS geeft alleen geen mogelijkheid om de rekening te voldoen en zegt dan "omdat ik je geen mogelijkheid bied om de rekening te voldoen moet je voor straf een boete betalen".
Denk: het restaurant sluit je op in het toilet en omdat je daar niet kunt betalen mag je 1) je kortingsvoucher niet gebruiken en 2) 40 euro extra bovenop de normale menuprijs betalen voordat ze je uit het toilet bevrijden.

Signatures zijn voor boomers.

• Bacchus
Maasluip schreef op woensdag 16 december 2015 @ 08:25:
[...]
Ook niet hetzelfde. De bankrekening is niet leeg, NS geeft alleen geen mogelijkheid om de rekening te voldoen en zegt dan "omdat ik je geen mogelijkheid bied om de rekening te voldoen moet je voor straf een boete betalen".
Denk: het restaurant sluit je op in het toilet en omdat je daar niet kunt betalen mag je 1) je kortingsvoucher niet gebruiken en 2) 40 euro extra bovenop de normale menuprijs betalen voordat ze je uit het toilet bevrijden.
Dat jij voordat je een dienst afneemt zou moeten afstemmen dat je op passende wijze ervoor kunt betalen, komt wel degelijk voor in oa restaurants, hotels en parkeergarages. Je kan er niet overal op rekenen dat je zowel contant als met PIN, (obscure) creditcard, cheques, iPay èn bankoverschrijving kunt betalen. En als je daar dan achteraf achter komt, kun je hooguit op coulance van je leverancier hopen. En hoewel de NS-medewerker in het originele verhaal zich ronduit klantonvriendelijk gedroeg, ben en blijf je gewoon een wanbetaler.
Daarbij wordt je hier niet opgesloten op het toilet: Je kan gewoon het station uit, misschien niet op de normale manier over je geplande route maar met enig geweld gaan de poortjes "gewoon" open en je kan altijd omreizen naar een station zonder poortjes. Klantvriendelijk? Nee maar naar mijn bescheiden mening heeft de OP ook weinig respect naar NS getoond door met onvoldoende saldo aan een flinke treinreis te beginnen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Voorlopig geen extra cameratoezicht op stations
Dertig kleine en middelgrote treinstations die niet veilig zijn, krijgen voorlopig niet allemaal extra camerabewaking. De aanbesteding van ProRail is mislukt, omdat er te weinig interesse van bedrijven was om zich in te schrijven.

In de aanbesteding stond dat er camera's met een kabel moesten komen, maar beveiligingsbedrijven zeggen dat het beter en makkelijker is om draadloze camera's op te hangen. Ook hadden ze vragen over andere eisen in de aanbesteding. Welke dat zijn, is niet bekend.

De camera's moeten onder meer geweld tegen NS-personeel voorkomen. Het kabinet heeft enkele miljoenen euro's uitgetrokken om de stations veiliger te maken.

Nieuwe aanbesteding
ProRail komt over een paar maanden met een nieuwe aanbesteding en neemt daarin de aanbeveling van de beveiligingsbedrijven mee. Tot die tijd worden op twaalf van de dertig stations tijdelijke camera's opgehangen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

@ Bacchus: Je bent ingechecked en daarom sowieso geen zwartrijder of wanbetaler.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2015 12:53 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2015 @ 12:52:
Je bent ingechecked en daarom sowieso geen zwartrijder of wanbetaler.
Precies zo is het systeem verkocht. Je moest genoeg saldo hebben om in te checken en dat was het. Kwam je in de min, dan moest je opladen om weer te kunnen reizen. Nu is die controle blijkbaar verplaatst naar het uitcheckmoment. Dus, weg met die borg dan maar. Die kan dan ook best naar 4 euro, net als in de rest van het OV.

Dat ze op sommige plekken dan weer geen poortjes hebben (half werk geleverd hebben) is natuurlijk niet het probleem van de klant.

• Bacchus
Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2015 @ 12:59:
[...]

Precies zo is het systeem verkocht. Je moest genoeg saldo hebben om in te checken en dat was het. Kwam je in de min, dan moest je opladen om weer te kunnen reizen. Nu is die controle blijkbaar verplaatst naar het uitcheckmoment. Dus, weg met die borg dan maar. Die kan dan ook best naar 4 euro, net als in de rest van het OV.
Dat is blijkbaar ook zo: OP reisde met voordeelurenkaart van Eindhoven naar Gouda. Dat is een reis van €10,80. Dat valt ruim binnen de klassieke borg van €20, dus dat had nooit een probleem kunnen zijn bij het uitchecken. Daarbij lijkt het erop dat (max €4) rood staan ook niet meer toegestaan is, aangezien OP stelt minstens €10 op zijn kaart te hebben staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Bacchus op 16-12-2015 13:59 ]

Verwijderd

Bacchus schreef op woensdag 16 december 2015 @ 13:35:
[...]

Dat is blijkbaar ook zo: OP reisde met voordeelurenkaart van Eindhoven naar Gouda. Dat is een reis van €10,80. Dat valt ruim binnen de klassieke borg van €20, dus dat had nooit een probleem kunnen zijn bij het uitchecken. Daarbij lijkt het erop dat (max €4) rood staan ook niet meer toegestaan is, aangezien OP stelt minstens €10 op zijn kaart te hebben staan.
Nee, het systeem is verkocht als "als je kunt inchecken, kun je naar een willekeurige bestemming treinen". Eventueel saldotekort zou gewoon verrekend worden bij de volgende oplaadactie. Er is nooit gezegd, dat je "gevangen" zou komen te zitten op een station als bij uitchecken blijkt dat er een saldotekort onstaat. Dat had natuurlijk een hele lading protest teweeggebracht. Dat ze het nu - heel stilletjes - achteraf toch in gaan voeren, vind ik ronduit achterbaks.

Nogmaals: ze kunnen zich beter focussen op het verbeteren van de prestaties van de NS, want de afgelopen maanden is het gewoon ronduit janken w.b. punctualiteit en uitval. Het is zelfs al zo erg, dat het me opvalt als het een paar dagen achter elkaar allemaal rijdt en nog redelijk op tijd ook.

Ik kan er toch ook niet op rekenen dat de NS doet wat ze zou moeten doen? Als de klant onvolledige diensten maar moet accepteren, zal de NS misschien soms ook het mislopen van een enkele euro maar moeten accepteren. Ze mogen van mij best 100% gegarandeerd kunnen innen, maar daar moet dan ook wel 100% punctualiteit en 0% uitval tegenover staan. Ze leveren structureel geen 100%, maar verwachten wel 100% te kunnen innen. Maak je als reiziger een foutje, krijg je een boete van 50 euro (nieuw tarief) en als ze zelf verzaken krijg je een vergoeding van 3 kwartjes. Lekker in balans.

• yhk123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03-2021
Bacchus schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:33:
[...]

Dat jij voordat je een dienst afneemt zou moeten afstemmen dat je op passende wijze ervoor kunt betalen, komt wel degelijk voor in oa restaurants, hotels en parkeergarages. Je kan er niet overal op rekenen dat je zowel contant als met PIN, (obscure) creditcard, cheques, iPay èn bankoverschrijving kunt betalen. En als je daar dan achteraf achter komt, kun je hooguit op coulance van je leverancier hopen. En hoewel de NS-medewerker in het originele verhaal zich ronduit klantonvriendelijk gedroeg, ben en blijf je gewoon een wanbetaler.
Daarbij wordt je hier niet opgesloten op het toilet: Je kan gewoon het station uit, misschien niet op de normale manier over je geplande route maar met enig geweld gaan de poortjes "gewoon" open en je kan altijd omreizen naar een station zonder poortjes. Klantvriendelijk? Nee maar naar mijn bescheiden mening heeft de OP ook weinig respect naar NS getoond door met onvoldoende saldo aan een flinke treinreis te beginnen.
Als ik zo station uitgaat heb ik nog n boete, en t gaat er niet om dat ik een rare betalingswijze wil had kunnen betalen contant,pin en cc werd me verteld dat ik überhaupt niet kon betalen. Dus de vergelijking vastgezet worden op wc restaurant is wel accuraat.

Klachtenbrief naar ns geschreven, met de boodschap dat deze behandelwijze onredelijk is, en volgens mij zelfs vrijheidsberoving waar n organisatie niet toe gemachtigd is... maar is kijken hoe ze reageren...

[ Voor 7% gewijzigd door yhk123 op 16-12-2015 14:47 ]

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:20:
Dat ze het nu - heel stilletjes - achteraf toch in gaan voeren, vind ik ronduit achterbaks.
Daar is toch helemaal geen sprake van? Er worden paaltjes binnen de poortjes gezet waar je je pas kunt opladen. Dat dat blijkbaar ergens fout is gegaan kan, maar hoe je dan bij 'achterbaks achteraf invoeren' komt snap ik niet.
als ze zelf verzaken krijg je een vergoeding van 3 kwartjes.
Laatste keer dat ik flink vertraging had kreeg ik nog gewoon de helft van (of de gehele) ritprijs terug.
Bacchus schreef op woensdag 16 december 2015 @ 13:35:
Misschien dat het in de spits was, waarbij de borg een tientje blijft, maar het bedrag wel 18 euro wordt.

• yhk123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03-2021
Vdu kent geenspits na 9 uur was hier niet geval.

Verwijderd

Geweld is hier de oplossing; gewoon een poortje opentrappen.

Laatste keer dat ik bij Muiderpoort uitstapte liep zo ongeveer 1/3 door de poortjes naar buiten zonder uit te checken. Ik toevallig ook, maar dat kwam omdat dat klote apparaat op het allerlaatst besloot een foutmelding te geven. Aangezien ik wel gewoon netjes achter de persoon voor me was aangelopen (rij was al lang genoeg), stond ik dus buiten het station. Vervolgens kun je én niet meer naar binnen (zonder geweld) én niet meer uitchecken. Maar getuige het circus aan piepjes was ik bij lange na niet de enige die (onbewust) niet uitgecheckt heeft.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ach ja, was bij het weekend in Parijs en daar stond bij een metrostation gewoon een rij van mensen. Die poorten lieten daar geen enkeltjes door alleen abonnementen (technische fout?).

Ik kon het metrostation toen ook niet uit omdat hij mijn kaartje niet accepteerde, ben toen maar gewoon over het poortje geklommen :P .

Het moet een middel zijn geen doel.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 21:27
Als je een abonnement hebt kun je bij NS inchecken met een saldo van € 6,- of meer. Bij het inchecken wordt er dan € 10 borg afgeschreven (waardoor het kaartsaldo op € -4 uitkomt, het minimale bedrag), bij het uitchecken wordt dit verrekend. Bij goedkopere trajecten wordt er geld teruggestort, bij duurdere trajecten wordt het verschil eveneens afgeboekt van het saldo.

In dit geval ging het om een verschil van € 0,80 dat nog betaald moest worden. Een OV-chipkaart kan niet verder rood staan dan € -4*, de poortjes konden het verschil niet van de kaart afschrijven. Om die reden worden er tegenwoordig oplaadautomaten binnen de poortjeszones geplaatst, zodat een reiziger het kaartsaldo eerst kan opwaarderen.

Als er op Gouda geen automaat binnen de poortjes staat is, is dit niet de schuld van de reizigers. "Inchecken is voldoende" is er altijd gezegd, dus moet NS er ook voor zorgen dat de reiziger voor z'n reis kan betalen als z'n saldo toch ontoereikend blijkt te zijn...

* Ik gok dat het bedrag op de kaart in een unsigned integer wordt opgeslagen, en men "0 euro saldo" opslaat als "4 euro saldo"

We are shaping the future

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Maar eens een keer met de trein van het mooie den haag naar het afgelegen Groningen gegaan.
Een rit van maar 2:45 minuten en elke minuut was een genot. Van 's ochtends een treinstel zonder stopcontacten wat het werken in de trein ontzettend complex maakt echter was er wel internet naar op de terugweg een treinstel die wel stopcontacten heeft waar de mijne helaas defect was maar weer geen internet...

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10 22:16

Goner

What can I do you for ?

Makkelijker klagen over volle treinen dankzij nieuw tooltje

Benieuwd hoe dat werkt, want tot nu toe kan je alleen met de officiële NS app (alleen Android/iOS) drukte melden.
Ik dacht dat on-officiële apps die via de API werken alleen info tonen, dus 1-richtings verkeer ...

Verwijderd

ValHallASW schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:47:
[...]

Daar is toch helemaal geen sprake van? Er worden paaltjes binnen de poortjes gezet waar je je pas kunt opladen. Dat dat blijkbaar ergens fout is gegaan kan, maar hoe je dan bij 'achterbaks achteraf invoeren' komt snap ik niet.
Ze hebben voor de invoering nooit gemeld, dat het systeem zo zou werken. Wie weet heb ik mijn pinpas wel helemaal niet bij me of is mijn betaalrekening leeg en heb ik geen mobiel bankieren bij de hand. Die kaart opladen kan de volgende dag ook nog wel. Er is altijd gezegd dat je 20 euro borg betaalde als je incheckt en dat je dan een willekeurige reis kon maken. Dat is blijkbaar veranderde.

Ik reis zelf niet op saldo hoor Ik krijg gewoon maandelijks een rekening omdat ik Traject Vrij Jaar heb. Maar ik vind het gewoon niet netjes dat ze het zo stilletjes erin zetten.
[...]

Laatste keer dat ik flink vertraging had kreeg ik nog gewoon de helft van (of de gehele) ritprijs terug.
Ik reis een traject van 15 minuten. Dan is 15 minuten vertraging al heel lang en dan krijg je niks. Daarnaast zal ik met Traject Vrij waarschijnlijk een paar centen terugkrijgen bij een half uur vertraging.
[...]

Misschien dat het in de spits was, waarbij de borg een tientje blijft, maar het bedrag wel 18 euro wordt.

• ValHallASW
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2015 @ 19:32:
Er is altijd gezegd dat je 20 euro borg betaalde als je incheckt en dat je dan een willekeurige reis kon maken.
{{citation needed}}. Er zijn altijd al reizen van meer dan 20 euro geweest. Sterker nog, in de voorwaarden staat:
4.9 Indien bij uitchecken blijkt dat het saldo
op de OV-chipkaart onvoldoende is om het
nog verschuldigde deel van de ritprijs te
voldoen (aanvullend op het al ingehouden
instaptarief), dan dient u eerst saldo op de
OV-chipkaart te laden alvorens opnieuw uit te
checken
en die voorwaarden zijn uit 2010.

Even voor de duidelijkheid: het is belachelijk dat je een boete krijgt als je niet genoeg saldo hebt op het aankomststation, maar verwachten dat je dat bedrag daadwerkelijk afrekent vind ik niet zo vreemd.

[ Voor 11% gewijzigd door ValHallASW op 16-12-2015 20:35 ]

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 21:27
Dat heeft overigens altijd al zo gewerkt, er is niks veranderd.

We are shaping the future

Verwijderd

ValHallASW schreef op woensdag 16 december 2015 @ 20:28:
[...]

{{citation needed}}. Er zijn altijd al reizen van meer dan 20 euro geweest. Sterker nog, in de voorwaarden staat:

[...]

en die voorwaarden zijn uit 2010.

Even voor de duidelijkheid: het is belachelijk dat je een boete krijgt als je niet genoeg saldo hebt op het aankomststation, maar verwachten dat je dat bedrag daadwerkelijk afrekent vind ik niet zo vreemd.
Dat zul je ook wel moeten. Je kunt pas weer reizen als je het tekort aanvult natuurlijk. En als je kaart verloopt met een negatief saldo, krijg je gewoon een rekening van TLS. Betalen zul je echt wel. Ze verwachten toch ook van jou dat er 20 euro op die kaart staat terwijl je maar 1 ritje van 6 euro wil maken? De NS was 1 van de partijen die dit systeem wilden hebben, niet de reiziger.l

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:01

MBV

Maar als je dus op zo'n station aankomt met te weinig saldo, moet je dus wachten op de volgende trein en daarmee naar een ander station reizen waar je wel saldo kunt laden? 8)7

• ValHallASW
  • Niet online
MBV schreef op woensdag 16 december 2015 @ 22:59:
Maar als je dus op zo'n station aankomt met te weinig saldo, moet je dus wachten op de volgende trein en daarmee naar een ander station reizen waar je wel saldo kunt laden? 8)7
Nee, zoals al meerdere keren langs is gekomen: er horen paaltjes te staan waarmee je geld op je pas kunt laden. Blijkbaar staan die er in Gouda nog niet, maar in bijvoorbeeld Rotterdam en leiden wel. En in de periode dat er nog geen paaltjes staan moeten NS-medewerkers zich niet als horken gedragen en je helpen met naar buiten komen...

[ Voor 12% gewijzigd door ValHallASW op 16-12-2015 23:43 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Dus: klagen bij NS (en en passant ROVER en MVBOV op de kopielijst zetten).

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-12 09:50
Krentenbol schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 19:09:
[...]

LauPro schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 20:00:
[...]
Het is ook tegen vandalisme, het is een soort zegel. Wordt ook gebruikt in de autotechniek en industrie op sommige plekken. Ik gebruik het zelf ook voor vrijwel alles dat echt vast moet zitten en controleerbaar moet zijn.
In de auto- vliegtuig en treinenindustrie is het gebruikelijk om bouten en moeren die op een specifiek aanhaalmoment zijn vastgezet af te lakken. Heb het even gegoogled, maar er is niet echt een standaard voor. Als de verbinding verbroken is weet je dus vrij zeker dat het gestelde moment niet (meer) van toepassing is, en dat kan gevaarlijke situaties opleveren.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen mobiel bereik op station studentenstad Delft
Treinreizigers hebben nog zeker tot de zomer van volgend jaar geen bereik met hun mobiele telefoon op het station van Delft. Dat schrijft Omroep West.

Sinds 2009 is er een nieuwe spoortunnel gebouwd en een nieuw stationsgebouw. Die zijn eerder dit jaar opengegaan voor publiek. Bij de bouw is geen rekening gehouden met de vlucht die mobiele telefonie heeft genomen.

Toezeggingen
Afwijken van de bouwplannen was te duur, daarom willen de verantwoordelijken pas een netwerk aanleggen als de bouw helemaal klaar was. Ondanks toezeggingen van staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur is er nog geen oplossing voor de mobiele bereikbaarheid.

"Je mag in een tunnel niet zomaar iedere antenne ophangen", vertelt ProRail-voorlichter Franc de Korte. Een nieuw netwerk ophangen kan wel, maar niet als er treinen rijden. Daarom is er nog geen geschikt moment gevonden om dat te doen. En dat komt er ook niet voor de zomer, zegt ProRail.

Vertraging
Ondertussen kunnen reizigers niet bellen, appen of mailen als ze bijvoorbeeld vertraging oplopen. In plaats daarvan doden ze de tijd met het spelen van een spelletje op de telefoon of ze luisteren ermee naar muziek.
Metaaldetectoren op Franse Thalys-perrons
In Frankrijk worden vanaf zondag de controles rond de internationale Thalys-treinen aangescherpt. Op de perrons van het station in Parijs zijn metaaldetectoren geplaatst en röntgenapparatuur om bagage door te lichten. Ook komen er agenten met speurhonden voor de controles. De maatregelen waren al aangekondigd.

De beveiliging wordt aangescherpt na de aanslagen in Parijs vorige maand en een incident in een Thalys-trein in augustus. Toen werd een gewapende man in de trein van Amsterdam naar Parijs overmeesterd door een aantal treinpassagiers.

De beveiliging van de internationale treinen komt met de nieuwe maatregelen op ongeveer hetzelfde niveau te liggen als op luchthavens. De apparatuur die nu op de perrons wordt opgebouwd is afgelopen maand gebruikt bij de klimaattop in Parijs.

Volgens een woordvoerder van de Franse spoorwegen kosten de nieuwe beveiligingsmaatregelen in Parijs zo'n 5 miljoen euro per jaar.

Eurostar
Ook in de Noord-Franse stad Lille zijn extra maatregelen ingevoerd. Op de buitenlandse stations zoals in Amsterdam en in een aantal Duitse steden zijn dergelijke extra veiligheidsmaatregelen vooralsnog niet genomen. De Duitse politie zet vooral in op extra agenten in de treinen.

Als het systeem in Parijs en Lille werkt, dan kunnen de maatregelen voor alle internationale treinen in Frankrijk worden ingevoerd, volgens de Franse minister van Verkeer Ségolène Royal. "Alle Fransen die het openbaar vervoer gebruiken moeten zich veilig voelen."

Voor de Eurostar-treinen die via de Kanaaltunnel naar Londen gaan, gelden al jaren net zo'n strenge veiligheidsmaatregelen als op luchthavens.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• MBV

MBV

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:27
MBV schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 14:37:
[...]

Hoe wil je zonder netwerk naar Spotify luisteren? 8)7
Er zijn nog mensen die niet alles streaker, zoals ik ;). Ik heb wat afspeellijsten opgeslagen zodat m'n internetbundel niet zo hard gaat.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De Belgische nationale spoormaatschappij NMBS heeft een grote order voor nieuwe treinen geplaatst bij de Canadese treinfabrikant Bombardier en het Franse Alstom.

Het gaat om maximaal 1.362 dubbeldeksrijtuigen, waarvan de eerste 445 tussen 2018 en 2021 geleverd moeten worden.

Met de bestelling is een bedrag gemoeid van 3,3 miljard euro, waarvan 2,1 miljard euro voor Bombardier en de rest voor Alstom. Bombardier maakt het overgrote deel van de eerste lading rijtuigen, die gemaakt zullen worden bij de Belgische fabriek van het bedrijf in Brugge.

Dankzij de opdracht is daar nu voor meer dan driehonderd werknemers baanzekerheid. De vakbonden reageerden dan ook opgelucht na de bekendmaking van de bestelling.
Bron: http://www.nu.nl/beurs/41...n-grote-order-belgie.html

Aardige order. Is dat uitbreiding van het materieelpark, of betreft het vervanging van oudere treinstellen/rijtuigen?

Virussen? Scan ze hier!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ik denk dat de eerste tranche vooral het vervangen van M4 is (daar waren er ooit 580 van) en de rest op termijn waarschijnlijk ook voor vervanging van de oude treinstellen die nog rondrijden (breaks, varkensneuzen, duikbrillen).

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:00

PauseBreak

derp!

[...]

Offline playlists ;)

Nee, merp!

Verwijderd

[...]

Waarom wil je uberhaupt naar Spotify luisteren? 8)7

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Wat heeft Spotify te maken met de spoorwegen :?

Net in de trein een omroep van de conducteur dat degene die zojuist mét fiets na het fluitsignaal was ingestapt dat niet meer mocht doen vanwege de veiligheid. Logisch zo'n omroep, maar vraag me af of het werkt. Hoop wel dat het een vouwfiets betrof anders mocht er ook wel bij gezegd worden dat je niet in de spits met fiets mag reizen :p

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'NS verkoopt dagelijks 24.000 extra kaartjes na sluiten toegangspoortjes'
Op treinstations waar de toegangspoortjes zijn dichtgegaan, verkoopt de NS 2 procent meer treinkaartjes dan voorheen. De invoering van de poortjes leverde de NS landelijk 24.000 extra betalende reizigers per dag op.

Dat blijkt uit onderzoek van de NS, meldt NOS.

Dit jaar zijn er op tientallen stations in Nederland poortjes gekomen, waardoor reizigers gedwongen worden om in te checken of een kaartje te kopen.

Die maatregel moet volgens de NS onder meer leiden tot meer veiligheid voor haar personeel en reizigers. Het merendeel van de gevallen van agressiviteit in de trein wordt veroorzaakt door zwartrijders.

De NS zegt dat met de komst van de poortjes het veiligheidsgevoel onder reizigers is toegenomen. Op stations met gesloten poortjes geeft 90 procent van de reizigers een 7 voor zijn gevoel van veiligheid. Op stations zonder poortjes of met poortjes die nog niet gesloten zijn, is dat 81 procent.

Maandag sluiten de poortjes op het station in Deventer, het vijftigste station in Nederland. Er volgen nog 32 stations waar eveneens toegangspoortjes worden geplaatst.

Veiligheid
Opvallend is de veiligheidsbeleving op Rotterdam Centraal, waar 99 procent van de 100.000 reizigers per dag tevreden is over de veiligheid en deze meer dan een 7 geeft. Voor de sluiting van de poortjes was dat nog 92 procent.

Volgens NS oordelen reizigers steeds positiever over het systeem. Dat wordt minder dan voorheen als hindernis ervaren, maar juist gezien als doeltreffende herinnering om in- of uit te checken.
Waren er in Deventer geen klachten over het niet meer naar het centrum kunnen lopen door het station? Ben benieuwd hoe dat opgelost is.

Oscar Wilde

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Raven schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 13:15:
Geen mobiel bereik op station studentenstad Delft

Toezeggingen
Afwijken van de bouwplannen was te duur, daarom willen de verantwoordelijken pas een netwerk aanleggen als de bouw helemaal klaar was. Ondanks toezeggingen van staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur is er nog geen oplossing voor de mobiele bereikbaarheid.

"Je mag in een tunnel niet zomaar iedere antenne ophangen", vertelt ProRail-voorlichter Franc de Korte. Een nieuw netwerk ophangen kan wel, maar niet als er treinen rijden. Daarom is er nog geen geschikt moment gevonden om dat te doen. En dat komt er ook niet voor de zomer, zegt ProRail.
Het is toch ook ongelooflijk. Het ophangen van een repeater voor GSM is tegenwoordig het leggen van een paar kabels en een kast.

Gaan ze bij het vervangen van verlichting ook zorgen 'dat er geen treinen mogen rijden'?

Aan de andere kant zijn mobiele providers zelf verantwoordelijk voor de dekking van hun netwerk. Ze kunnen natuurlijk ook het station van buitenaf met straalzenders e.d. bedienen.

Verwijderd

Niet als dat zo'n gewapende bunker is he

• SRich
  • Laatst online: 30-11-2023
wildhagen schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 16:31:
[...]

Bron: http://www.nu.nl/beurs/41...n-grote-order-belgie.html

Aardige order. Is dat uitbreiding van het materieelpark, of betreft het vervanging van oudere treinstellen/rijtuigen?
Wat ik me meer afvraag is hoe het financieel er mee staat. De NMBS staat er nou niet zo geweldig voor...

Het grote adblocking topic

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:33
Raven schreef op zondag 20 december 2015 @ 11:42:
[...]

Waren er in Deventer geen klachten over het niet meer naar het centrum kunnen lopen door het station? Ben benieuwd hoe dat opgelost is.
Niet opgelost, hoewel de poortjes goed springbaar zijn :P

Wat buurtbewoners krijgen een passagepas, maar zijn lang niet alle gebruikers van de tunnel.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Raven schreef op zondag 20 december 2015 @ 11:42:
[...]

Ja natuurlijk voelen mensen zich veilig in Rotterdam Centraal. Politie, BOA's en conducteurs lopen met grote getalen rond. Je hebt binnen 20 meter afstand altijd wel zo'n mannetje in de buurt. Ironisch is dat die er voornamelijk zijn om poortjes springers aan te pakken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• MBV

MBV

Ronald8 schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 14:46:
[...]

Er zijn nog mensen die niet alles streaker, zoals ik ;). Ik heb wat afspeellijsten opgeslagen zodat m'n internetbundel niet zo hard gaat.
Ik betaal Spotify via KPN, dat werkt veel beter :P
Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 18:29:
[...]

Waarom wil je uberhaupt naar Spotify luisteren? 8)7
Dan hoef je niet van tevoren te verzinnen welke muziek je wilt gaan luisteren. Je hoort/ziet een artiest, tikt het in in spotify, en je hebt het. Niet moeilijk doen met torrents of zoiets, en minder data dan youtube :P
Migrator schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 18:44:
Wat heeft Spotify te maken met de spoorwegen :?
Reactie op het bericht boven mijn post:
In plaats daarvan doden ze de tijd met het spelen van een spelletje op de telefoon of ze luisteren ermee naar muziek.
En toegegeven, ik heb natuurlijk ook offline playlists, maar dat is niet het enige wat ik luister.
LauPro schreef op zondag 20 december 2015 @ 12:32:
[...]
Het is toch ook ongelooflijk. Het ophangen van een repeater voor GSM is tegenwoordig het leggen van een paar kabels en een kast.

Gaan ze bij het vervangen van verlichting ook zorgen 'dat er geen treinen mogen rijden'?

Aan de andere kant zijn mobiele providers zelf verantwoordelijk voor de dekking van hun netwerk. Ze kunnen natuurlijk ook het station van buitenaf met straalzenders e.d. bedienen.
Waar moet die repeater komen te hangen? Waarschijnlijk op een plek waar het publiek niet kan komen, dus boven of naast het spoor. Dus mag er geen trein rijden wanneer ze dat ding gaan aanleggen, en als de NS geen miljoenenboetes wil krijgen vanwege treinen die niet rijden heb je daar 's nachts vast wel een uurtje voor. En dat zal vast niet genoeg zijn, dus moeten ze een half jaar wachten.
De mafkees die heeft verzonnen dat de tunnel niet een dag later af mocht zijn met die antennes al aangelegd is daarmee natuurlijk niet minder te veroordelen :+

• Bacchus
MBV schreef op zondag 20 december 2015 @ 23:13:
Waar moet die repeater komen te hangen? Waarschijnlijk op een plek waar het publiek niet kan komen, dus boven of naast het spoor. Dus mag er geen trein rijden wanneer ze dat ding gaan aanleggen, en als de NS geen miljoenenboetes wil krijgen vanwege treinen die niet rijden heb je daar 's nachts vast wel een uurtje voor. En dat zal vast niet genoeg zijn, dus moeten ze een half jaar wachten.
De mafkees die heeft verzonnen dat de tunnel niet een dag later af mocht zijn met die antennes al aangelegd is daarmee natuurlijk niet minder te veroordelen :+
Het lijkt me wel meer dan een dagje werk om netjes acht mobiele netwerken van drie verschillende providers in de hele tunnel beschikbaar te maken. Uiteraard had iemand wel vooruit mogen denken: Mobiele telefonie bestaat toch al een jaar of twintig.

[ Voor 5% gewijzigd door Bacchus op 21-12-2015 09:49 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jorrit schreef op zondag 20 december 2015 @ 22:41:
[...]

Niet opgelost, hoewel de poortjes goed springbaar zijn :P

Wat buurtbewoners krijgen een passagepas, maar zijn lang niet alle gebruikers van de tunnel.
:/

Poortjes op station Deventer vanaf vandaag gesloten
De toegangspoortjes op het station in Deventer zijn sinds vanmorgen 07.15 uur gesloten. Daarmee komt een einde aan de sluiproute van de wijk Voorstad naar het centrum.

De NS heeft extra medewerkers in de stationshal in Deventer ingezet om de overgang van open naar gesloten poortjes te begeleiden. Reizigers krijgen een bloemetje en een kerstkoekje van het NS personeel. De eerste treinreizigers reageren positief op de afsluiting van de poortjes in het station.

Volgens de NS neemt de veiligheid op het station toe door de poortjes en is het gebeurd met het fietsen door de tunnel onder de sporen van het station.

Het sluiten van de poortjes in het station van Deventer was omstreden, omdat veel voetgangers en dus een enkele fietser het station gebruikten als doorgaande route van de Diepenveenseweg naar het centrum. Voortaan moeten deze passanten de tunnels in de Brinkgreverweg of de Hoge Hondstraat gebruiken om in het centrum te komen.

Oscar Wilde

Verwijderd

"Een bloemetje en een kerstkoekje." Nee, dat gaat de pijn verzachten. Wat een waardeloos gebaar en gewoon een trap na eigenlijk. Ik zou me kapot generen als ik die moest uitdelen.

"De eerste treinreizigers reageren positief." Wij van WC-eend.

"Het is gebeurt met het fietsen door de tunnel." Om dan in de volgende alinea het te hebben over "een enkele fietser." Per 10 jaar misschien. Het was sowieso bijna al onmogelijk om er met de fiets door heen te komen.

Het glas bij de NS is nooit half vol. Die is gewoon altijd tot de nok toe gevuld. De berichtgeving van de NS is zo langzamerhand een grotere ergernis dan het overlast dat het veroorzaakt. Maar goed, zo ook het klagen erover.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Bacchus schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:48:
[...]

Het lijkt me wel meer dan een dagje werk om netjes acht mobiele netwerken van drie verschillende providers in de hele tunnel beschikbaar te maken. Uiteraard had iemand wel vooruit mogen denken: Mobiele telefonie bestaat toch al een jaar of twintig.
D'r gaat echt geen apparatuur van drie verschillende providers in komen, er komt apparatuur die de verschillende providers faciliteert. En er komt inderdaad wat meer kijken dan een repeatertje ophangen. Je hebt te maken met mogelijke beïnvloeding van spoorgebonden apparatuur, zichtlijnen bij plaatsing antennes etc. Nog los van afspraken over bijvoorbeeld storingsherstel e.d.
Het verhaal dat de mobiele provider niet tijdig klaar was is verder gewoon erg plausibel, dit soort gasten denken dat ze zich een week van te voren even kunnen melden om mee te liften in een BD, of gewoon de tunnel in kunnen lopen om hun kastje aan de muur te schroeven.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Stoomlocomotief op de snelweg in complex transport
Afbeeldingslocatie: http://nos.nl/data/image/2015/12/21/242698/864x486.jpg

Een niet alledaags transport rijdt vanavond over de snelwegen in het zuidoosten van Nederland, schrijft Omroep Gelderland. Een stoomlocomotief uit 1943 verhuist vanuit Loenen in Gelderland naar Simpelveld in Limburg.

De stoomlocomotief komt uit de collectie van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij in Beekbergen. De Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij krijgt hem in bruikleen. Het voertuig gaat als museumtrein rijden tussen Kerkrade en Valkenburg.

Geen file
De trein staat al een aantal jaren stil en kan niet over het spoor vervoerd worden. "We weten niet zeker of alles nog 100 procent technisch in orde is", zegt Jordy Brouwers van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij in het NOS Radio 1 Journaal. "We kunnen met de locomotief alleen met een zeer lage snelheid over het spoor. Dan is vervoer over de weg toch een betere optie om schade aan de locomotief te voorkomen."

Het complexe transport bestaat uit twee delen. De aanhanger van de locomotief waarin vroeger de kolen werden vervoerd komt op een dieplader te staan en vertrekt rond het middaguur naar Simpelveld. De locomotief gaat in de avonduren de weg op om de verkeersdrukte zoveel mogelijk te mijden. De locomotief komt rond middernacht aan op de plaats van bestemming.

Oscar Wilde

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Bah…
Vanaf 1 januari 2016 gelden er andere tijden voor Samenreiskorting

Geachte heer,

Op 1 januari 2016 veranderen de tijden waarop Samenreiskorting geldig is. Deze worden gelijkgetrokken met de daluren zoals die gelden voor het Dal Voordeel abonnement.

Voordelig meereizen in de daluren
Als NS-abonnementhouder mag u in de daluren 3 reizigers meenemen met 40% korting. Uw medereiziger zet Samenreiskorting op zijn eigen OV-chipkaart en checkt vanaf 1 januari 2016 in vóór 06.30 uur, tussen 9 en 16 uur, of ná 18.30 uur om met 40% korting te kunnen reizen. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen.

Samen uit en thuis
Reist u dezelfde dag ook samen terug? Uw medereiziger kan bij de NS-kaartautomaat eenvoudig Samenreiskorting voor zowel de heen- als terugreis op zijn OV-chipkaart zetten. Kies bij ‘aantal’ voor de optie ‘2x’.

Meer informatie
Bij vragen helpen we u graag verder. Stel uw vraag op het NS Serviceforum of via Twitter @NS_online. We staan dag en nacht voor u klaar. U kunt ook hier kijken voor meer informatie.

Met vriendelijke groet,

Ron Schneider
Directeur Consumentenmarkt
Moet ik daar weer rekening gaan zitten houden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• wildhagen
  • Niet online
Typerend artikel.
De aanhanger van de locomotief waarin vroeger de kolen werden vervoerd
"aanhanger? Wel technisch gezien klopt het, maar in spoortermen heet dat ding een tender.

En er werd niet alleen kolen in vervoerd, ook de watertank zat er. Zonder water doet een stoomlocomotief bitter weinig... zeg maar net zoveel als een diesellocomotief zonder diesel of een elektrische locomotief zonder stroom.

De 52 532 (locomotief in kwestie) is overigens al jaren niet meer in dienst, en niet meer rijvaardig inderdaad. Zal dus eerst een behoorlijke renovatie moeten ondergaan lijkt me.

NMDB-pagina van de loc: http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/1082

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Journalisten hebben nagenoeg nergens verstand van, dus ik had ook niet verwacht dat ze het woord 'tender' zouden gebruiken.
CyBeR schreef op maandag 21 december 2015 @ 17:34:
Bah…

[...]

Lijkt me dat je dan ook per 1 januari van je VDU af kunt als je dat wilt?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2015 20:47 ]

Verwijderd

CyBeR schreef op maandag 21 december 2015 @ 17:34:
Bah…

[...]

Hoe kan ik dan voortaan met mijn vrouw meereizen tussen 16:00 uur en 18:00 uur? Die heeft nog een VDU met de oude voorwaarden en daarin staat dat ze tijdens de voordeelturen 3 mensen met korting mee mag nemen. Ze heeft ook geen bericht over veranderende voorwaarden voor haar abonnement gekregen. Kan me niet voorstellen dat ze die 9 dagen voor het ingaan van de nieuwe voorwaarden nog gaat krijgen.

En als dat niet meer kan, hoeveel gaat er dan van het abonnementsgeld af? (En wanneer wordt het teveel betaalde voor een deel van 2016 terug overgemaakt?)

Als ze dit inderdaad inperken, ga ik de VDU van mijn vrouw per 1 januari opzeggen Ik heb zelf Traject Vrij, dus dan voegt die VDU niet zoveel meer toe. Hij is een paar maanden terug pas verlengd, dus dan kan een groot deel van het abonnementsgeld weer retour. Komt in dat opzicht prima uit, want ik heb nog net geen 2 maanden mijn Traject Vrij.

Of gaan ze voor de oude VDU houders weer een ander samenreisproduct introduceren om het makkelijk te houden?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2015 13:58 ]

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Infographic van de NS over de drukte in de treinen en hoe ze denken het op te lossen: Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CW1w9w9UYAIekkj.jpg:large

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"breaking news": NS zet bussen en oude treinen in om tekort op te vangen.
De Nederlandse Spoorwegen hebben maatregelen bekendgemaakt waarmee de verwachte drukte in het volgende jaar moet worden tegengegaan. Oude dubbeldekkers worden opgeknapt en ingezet, de Mat '64 blijft langer rijden en de verhouding tussen eerste- en tweedeklaszitplaatsen wordt aangepast.

Ook wordt niet-noodzakelijk onderhoud deels uitgesteld en worden bussen ingezet op de knelpunten.

Staatssecretaris Dijksma had de NS verzocht om voor Kerst met een plan te komen.

Later meer

[ Voor 102% gewijzigd door Raven op 22-12-2015 16:59 ]

Oscar Wilde

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

"Later meer" _O-
Oh NOS, wat een geweldig artikel... :F

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wees blij dat er een bericht achter zit, vaak is het niks meer dan de titel dat ze erop zetten :+

Oscar Wilde

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02:00
Fijn dat de NS nu structureel bussen in gaat zetten, dan kunnen echt alle reizigers in Nederland last hebben van hun onkundige planning. :+

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-12 21:44
Maar de oplossing voor de NS in 2016 is dus mensen ontmoedigen om met de trein te gaan? :')

TheS4ndm4n#1919

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Oude dubbeldekkers worden ook wel zonder opknappen ingezet. Zit nu op de beroemde groene bankjes van Es-Apd maar wel meer zitplaatsen zo. Ook beter trouwens dan Mat64... die hoef ik niet terug. :P

Maar goed, zoals eerder gezegd is de NS hier rijkelijk laat mee, hadden ze een jaar geleden al moeten inzien (en naar handelen).

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:26
Bastien schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 17:29:
Maar goed, zoals eerder gezegd is de NS hier rijkelijk laat mee, hadden ze een jaar geleden al moeten inzien (en naar handelen).
Zodra ze wisten dat ze op het hoofdnet mochten blijven rijden hebben ze actie ondernomen. De politieke beslissing wie op het hoofdnet ging rijden heeft te lang geduurd. Het is ook een politieke keuze dat alles eerst aanbesteed moet worden waardoor het bestellen langer duurt.

Je gaat als bedrijf niet investeren als je niet zeker weet dat je er ooit profijt van gaat hebben.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Ik vind het ook niet meer dan logisch dat de NS voor dat jaar dat de FLIRTs nog niet op de baan zijn weinig moeite gaat stoppen in alle reizigers met een zitplaats in de trein te vervoeren. Het is een afweging tussen minder mensen in de trein of meer plek voor mensen in de trein. Op een jaar is dat eerste blijkbaar makkelijker dan het tweede. En als mensen daar niet tevreden mee zijn dan gaan ze maar niet meer met de trein en verdwijnt vanzelf de drukte op betreffende trajecten :Y)

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

De NS zal onderhoud aan het spoor en stations, dat ervoor zorgt dat er minder treinen kunnen rijden, uitstellen waar mogelijk.
Huh? Dat lijkt me niet aan NS, en zeer onwenselijk.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:43
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 13:38:
Hoe kan ik dan voortaan met mijn vrouw meereizen tussen 16:00 uur en 18:00 uur?
Tegen vol tarief, tenzij je voor het begin van de middagspits kunt inchecken met Samenreiskorting. Het tijdstip van inchecken is bepalend voor het kortingspercentage van de hele reis. De middagspits duurt overigens tot 18.30.
Die heeft nog een VDU met de oude voorwaarden en daarin staat dat ze tijdens de voordeelturen 3 mensen met korting mee mag nemen. Ze heeft ook geen bericht over veranderende voorwaarden voor haar abonnement gekregen. Kan me niet voorstellen dat ze die 9 dagen voor het ingaan van de nieuwe voorwaarden nog gaat krijgen.
In de Productvoorwaarden Voordeelurenabonnement komt het woord Samenreiskorting (of iets van gelijke strekking) niet voor. Wel staat er in artikel 12.1: "NS heeft het recht om extra voordelen die verbonden zijn aan een Voordeelurenabonnement en die niet genoemd zijn in deze Productvoorwaarden Voordeelurenabonnement, op elk moment aan te passen of in te trekken." Daar beroept NS zich nu op. Overigens is NS nog bezig alle 1,4 miljoen abonnementhouders te informeren over deze wijziging. Ik kreeg gisteren een mail, maar er worden komende week nog mails verstuurd.
En als dat niet meer kan, hoeveel gaat er dan van het abonnementsgeld af? (En wanneer wordt het teveel betaalde voor een deel van 2016 terug overgemaakt?)
Het abonnement wordt niet goedkoper, zelfs 1,30 euro duurder (jaarlijkse prijsverhoging op basis van verwachte inflatie en gestegen kosten die NS heeft voor gebruik van het spoor).
Of gaan ze voor de oude VDU houders weer een ander samenreisproduct introduceren om het makkelijk te houden?
Nee.

[ Voor 5% gewijzigd door Tochjo op 22-12-2015 20:50 ]

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:17

mambo No5

Bad Apple?

evilution schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 19:04:
[...]

Huh? Dat lijkt me niet aan NS, en zeer onwenselijk.
Kleine huh van mijn kant ook inderdaad. Het gros van het onderhoud word al 's nachts uitgevoerd en laat dat nou net het moment zijn dat de vraag naar vervoer het laagste is van de dag. Áls er al iets aan onderhoud overdag gedaan word betreft dit vaak herstel naar aanleiding van een storing (een storing is een vrij breed begrip overigens, dat even terzijde) indien dit veel hinder oplevert voor het treinverkeer; NS is in deze niet degene die bepaald of en wanneer men buitendienst gaan voor storingen, maar toch echt ProRail. De zeldzame gevallen dat er gepland werkzaamheden overdag uitgevoerd worden vallen meestal in een weekeinde en zijn ten behoeve van ombouw van de infra bij mijn weten (DSSU, SAAL etc) en niet persé voor het reguliere onderhoud. Dat ProRail accoord zou gaan met het laten vervallen van deze -vaak langdurige- buitendienststellingen die over het algemeen al een jaar of meer van te voren bekend zijn lijkt mij persoonlijk ook niet realistisch, zeker als je eventuele vertragingen in grote projecten mee gaat rekenen en een publieke opinie als men een project te laat en buiten budget op gaat leveren. Mij lijkt 't waarschijnlijker dat dit een gevalletje Lost in Translation is en men doelt op het onderhoud van de treinstellen: :)
Ook wordt niet-noodzakelijk onderhoud deels uitgesteld en worden bussen ingezet op de knelpunten.

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:29

Fiber

Beaches are for storming.

[...]

Als ze dit inderdaad inperken, ga ik de VDU van mijn vrouw per 1 januari opzeggen...
Jij gaat de VDU kaart van je vrouw opzeggen? Ik mag toch hopen dat ze daar zelf over mag beslissen...

En persoonlijk zou ik mijn VDU kaart niet gauw opzeggen, want je krijgt hem nooit meer terug. Zitten toch nog wel een paar voordeeltjes aan voor een laag bedrag die andere kortingkaarten niet hebben.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Hoe kunnen ze het "uitbreiden" van de SOV nu aangrijpen als oorzaak van het tekort? Het uitbreiden is pas per 2017...
Fiber schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 23:48:
[...]

Jij gaat de VDU kaart van je vrouw opzeggen? Ik mag toch hopen dat ze daar zelf over mag beslissen...

En persoonlijk zou ik mijn VDU kaart niet gauw opzeggen, want je krijgt hem nooit meer terug. Zitten toch nog wel een paar voordeeltjes aan voor een laag bedrag die andere kortingkaarten niet hebben.
Waarom niet? NS is af en toe een enorm klotebedrijf om mee te handelen en dat kun je dan beter gewoon allemaal op één persoon binnen het huishouden afschuiven.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2015 01:23 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Hoe kan ik dan voortaan met mijn vrouw meereizen tussen 16:00 uur en 18:00 uur? Die heeft nog een VDU met de oude voorwaarden en daarin staat dat ze tijdens de voordeelturen 3 mensen met korting mee mag nemen. Ze heeft ook geen bericht over veranderende voorwaarden voor haar abonnement gekregen. Kan me niet voorstellen dat ze die 9 dagen voor het ingaan van de nieuwe voorwaarden nog gaat krijgen.

Als ze dit inderdaad inperken, ga ik de VDU van mijn vrouw per 1 januari opzeggen Ik heb zelf Traject Vrij, dus dan voegt die VDU niet zoveel meer toe. Hij is een paar maanden terug pas verlengd, dus dan kan een groot deel van het abonnementsgeld weer retour. Komt in dat opzicht prima uit, want ik heb nog net geen 2 maanden mijn Traject Vrij.

Nee dit gaat juist om de samenreiskorting van VDU-kaarten (en daarom kreeg ik, als VDU-houder, dat bericht).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

CyBeR schreef op woensdag 23 december 2015 @ 01:47:
[...]

Nee dit gaat juist om de samenreiskorting van VDU-kaarten (en daarom kreeg ik, als VDU-houder, dat bericht).
Mijn vrouw heeft nu ook VDU. Ik reken het dit weekend nog even door, maar het ziet er naar uit dat we nu gewoon beter af zijn zonder die kaart en hem dus per 1-1 niet meer hoeven en er dan ook niet meer voor willen betalen. Ik heb sinds kort Traject Vrij en juist het reizen met korting en samenreiskorting in de avondspits was de reden om de VDU van mijn vrouw te behouden

Aangezien de voorwaarden veranderen moeten ze dan alleen wel even 3/4 van het abonnementsgeld retourneren, want je betaalt vooraf per jaar.

Hier nog geen post gehad van NS.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Bastien schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 17:29:
Oude dubbeldekkers worden ook wel zonder opknappen ingezet. Zit nu op de beroemde groene bankjes van Es-Apd maar wel meer zitplaatsen zo. Ook beter trouwens dan Mat64... die hoef ik niet terug. :P
Groene bankjes zijn niet wat met "oude dubbeldekkers" bedoeld wordt. Groene bankjes is DD-AR, oude dubbeldekkers is DDM, met de rode bankjes (de oude sprinterbankjes).

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Maasluip schreef op woensdag 23 december 2015 @ 08:08:
[...]

Groene bankjes zijn niet wat met "oude dubbeldekkers" bedoeld wordt. Groene bankjes is DD-AR, oude dubbeldekkers is DDM, met de rode bankjes (de oude sprinterbankjes).
Ligt het verschil in dit geval dan in het al afgedankt zijn van DDM en het nog niet afgedankt zijn van DD-AR? Oud is het allebei :p

• wildhagen
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 23 december 2015 @ 08:08:
[...]

Maar aangezien ze het over "29 oude dubbeldekkers" hebben en er maar 11 DDM1-stammen zijn, gaat het deels wel degelijk om DD-AR.

Er zijn dus 11 oude DDM1's weer indienst genomen en 18 DD-AR's, voor een totaal van 29 dus.
Migrator schreef op woensdag 23 december 2015 @ 08:16:
[...]

Ligt het verschil in dit geval dan in het al afgedankt zijn van DDM en het nog niet afgedankt zijn van DD-AR? Oud is het allebei :p
DDM1 kwam in 1985 op de baan, DD-AR tussen 1992 en 1997 (voor mDDM). DD-AR is dus nog eens zo heel erg oud.

Virussen? Scan ze hier!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Valt dus toch allebei onder de noemer 'oud' ;)
Zoals Bastien al opmerkt is het op zich geen ramp. Ten opzichte van Mat '64 is het een heel stuk beter.

Verbaas me op sommige plekken in de trein wel van de indeling van DD-AR (note: ben nog niet zo oud dat ik daar vroeger bewust in gezeten heb). Bij de trappen bovenaan nog vier van die kleine stoeltjes bij één raam... toen ik ging zitten bleef er voor de plaatsen ertegenover geen enkele beenruimte meer nodig en ik zat in het raam. Zo kan ik ook meer zitplekken in een trein kwijt :p

• wildhagen
  • Niet online
Migrator schreef op woensdag 23 december 2015 @ 08:23:
Valt dus toch allebei onder de noemer 'oud' ;)
Dat hangt van je definitie af. 18-23 jaar is in spoortermen niet echt oud.

Een beetje trein kan probleemloos 30+ of zelfs 40+ jaar mee, dus met 18-23 zit hij net op de helft (of er net over) van zijn levensduur.

Uiteraard e.e.a. wel afhankelijk van het type, en het onderhoud etc etc.

Virussen? Scan ze hier!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Zonder revisie is 20 jaar, vooral voor het interieur, oud. Dat de techniek zelf nog prima mee kan ben ik met je eens hoor. Casco's is helemaal niks mis mee na zo'n tijd.

• wildhagen
  • Niet online
Zonder revisie wel ja, maar daarom wordt DD-AR nu dus ook gerenoveerd (en dan als NID/DDZ weer in dienst gesteld) ;)

Alleen de (nog?) niet-gereviseerde stellen komen dus nu weer (tijdelijk) in dienst. Zolang het duurt.

Virussen? Scan ze hier!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Volgens de Wikipediapagina van NID is die revisie in 2013 al afgerond en zijn alle 50 stellen (30x 4 en 20x 6) inmiddels op de baan. Dit lijkt me dus materieel wat 'over' is.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:50

Onbekend

...

Die revisie was volgens mij alleen van die dubbeldekkers met groene bankjes.
De dubbeldekkers met rode bankjes (vroeger gereden door een 1800-serie loc met 6 wagons erachter) zouden te oud zijn geweest om te reviseren.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Tochjo
CyBeR schreef op woensdag 23 december 2015 @ 01:47:
Het gaat om de samenreiskorting bij alle abonnementen. De uren waar samenreiskorting geldt, zijn voor alle abonnementen hetzelfde. Dat leidt er nu toe dat iemand met Dal Voordeel of Traject Vrij in de middagspits zelf vol tarief betaalt, maar wel drie reizigers met korting mag meenemen. Daar wil NS vanaf.

• wildhagen
  • Niet online
Migrator schreef op woensdag 23 december 2015 @ 08:57:
Volgens de Wikipediapagina van NID is die revisie in 2013 al afgerond en zijn alle 50 stellen (30x 4 en 20x 6) inmiddels op de baan. Dit lijkt me dus materieel wat 'over' is.
Was ik ff niet zeker van, dus vandaar ff mijn voorbehoud :P
Onbekend schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:05:
Die revisie was volgens mij alleen van die dubbeldekkers met groene bankjes.
De dubbeldekkers met rode bankjes (vroeger gereden door een 1800-serie loc met 6 wagons erachter) zouden te oud zijn geweest om te reviseren.
Plus dat DDM1 (de 'rode bankjes') maar een heel kleine serie was, vaak is het economisch niet echt interessant om zo'n serie op de baan te houden als er grote kosten (revisie) aan zitten (structureel dan, ff loos van nood-inzet etc).

Er zijn overigens ook een aantal 1700-en omgebouwd zodat ze met DDM1 kunnen rijden, ik weet even niet welke nummers. De 1800-en zijn immers allemaal afgevoerd en grotendeels gesloopt.

Het aantal ongelukken op spoorwegovergangen is gestegen ten opzichte van vorig jaar.

Tot nu toe gebeurden in 2015 29 ongevallen op overgangen waarbij twaalf mensen om het leven zijn gekomen, meldt Prorail woensdag. Twee mensen raakten zwaargewond.

In 2014 vonden 23 aanrijdingen plaats op overwegen. Hierbij kwamen zeven mensen om het leven.

Prorail deelde in 2015 honderden bekeuringen uit voor onder andere het negeren van overwegbomen en verkeerslichten bij overwegen. Ook deed de organisatie vier keer aangifte van onveilig gedrag bij overwegen.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...wegovergangen-stijgt.html

[ Voor 23% gewijzigd door wildhagen op 23-12-2015 12:49 ]

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Tochjo schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:19:
[...]

Het gaat om de samenreiskorting bij alle abonnementen. De uren waar samenreiskorting geldt, zijn voor alle abonnementen hetzelfde. Dat leidt er nu toe dat iemand met Dal Voordeel of Traject Vrij in de middagspits zelf vol tarief betaalt, maar wel drie reizigers met korting mag meenemen. Daar wil NS vanaf.
Gisteren nog een discussie met NS chat gehad hierover. Daar werd beweerd dat de voorwaarden van de oude VDU niet gingen veranderen. Toen ik daarna een linkje naar de productupagina stuurde en vroeg hoe mijn vrouw dan 3 personen met korting mee kon laten reizen in de avondspits, zoals dat op de productpagina netjes vermeld staat (daar staat duidelijk "tijdens de voordeeluren" en er staat ook gespecificeerd wat de voordeeluren precies zijn), kwam er niet veel meer uit dan dat ze er ook niets aan konden doen. (Voordeeluren niet verwarren met Daluren, want dat zijn 2 verschillende dingen. De avondspits hoort niet bij de Daluren, wel bij de Voordeeluren.)

Dan maar in de pen klimmen met wat organisaties in CC. Belachelijk dat ze zo'n wijziging doorvoeren zonder hun klanten tijdig op de hoogte te brengen. Mijn vrouw heeft nog steeds geen brief hierover gehad en het gaat over 5 werkdagen in.

Wat wel opviel, was dat ze bij de NS toch handig genoeg waren om de PDF met voorwaarden alvast van de website te halen. Volgens NS chat lag dat natuurlijk aan mijn computer, maar toen ik ze het linkje stuurde met de uitleg dat ik een 404 geserveerd kreeg van de webserver van de NS lag het toch ineens aan de site en was het bekend. Prutsers.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2015 16:12 ]

• wildhagen
  • Niet online
Op bijna 30 plaatsen op en rond het station van Breda zijn de afgelopen weken inklapbare 'slimme hekken' geplaatst waardoor baanwerkers veilig kunnen werken naast in gebruik zijnde sporen. Het betreft een pilot project dat uitgevoerd wordt ProRail en BAM Infra Rail, en dat goedgekeurd en gecertificeerd is door keuringsinstituut Aboma Keboma.

Ooit was baanwerker een van de gevaarlijkste beroepen in Nederland. Jaarlijks kwamen werkers aan het spoor om het leven omdat zij, al dan niet in een moment van onachtzaamheid, door een trein gegrepen werden. "Die tijd ligt gelukkig ver achter ons", aldus woordvoerder René Vegter van ProRail. "Maar vanwege de strenge veiligheidseisen worden tegenwoordig bijna altijd beide sporen gesloten, ook als maar aan één spoor gewerkt wordt".

Volgens Vegter was ProRail al langer op zoek naar een oplossing waarbij er aan het ene spoor doorgewerkt kon worden zonder het andere te sluiten. Die wens heeft BAM ontwikkeld en gerealiseerd in een systeem dat de partners 'Happy Railing Schaarfence' (HRS) gedoopt hebben. De pilot van BAM loopt tot december 2016.

Prorail verwacht dat mensen minder hinder ondervinden van werkzaamheden, omdat er meer sporen beschikbaar zijn.
Bron: http://www.bndestem.nl/re...p-station-breda-1.5569639

Afbeeldingslocatie: http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.5569647.1450870136!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_800_600/image-5569647.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Snap niet helemaal de meerwaarde met opklikbare safetyfence? Is dit permanent?

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:29

Fiber

Beaches are for storming.

Eigenlijk willen ze natuurlijk al lang helemaal van de VDU kaart af, maar dat kan waarschijnlijk niet.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Wat is er nu slim aan die hekken? Binnen 20cm in de buurt komen is ter waarschuwing een schok krijgen of zo? Een dranghek heeft dezelfde functionaliteit en is ongeveer net zo hoog/breed. Kun je alleen niet inklappen maar ik mag toch hopen dat dat niet 'slim' is. :P

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Tochjo
Fiber schreef op woensdag 23 december 2015 @ 17:32:
Eigenlijk willen ze natuurlijk al lang helemaal van de VDU kaart af, maar dat kan waarschijnlijk niet.
Dat kan wel. In artikel 5.5 van de Productvoorwaarden Voordeelurenabonnement staat dat NS het recht heeft het Voordeelurenabonnement op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden. Er zijn echter nog honderdduizenden reizigers met zo'n abonnement en ik schat zo in dat de publieke verontwaardiging dusdanig groot zal zijn dat het nu niet haalbaar is om al die abonnementen eenzijdig op te zeggen.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:59

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Zolang ze met die hekken geen heel baanvak buiten dienst hoeven te stellen is het toch compleet irrelevant welke hekken dat zijn? :P

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Verwijderd

Fiber schreef op woensdag 23 december 2015 @ 17:32:
Eigen willen ze al lang van de reizigers af, maar aangezien dan ook het inkomen van de vreetschuren op de stations spectulair zal dalen, kan dat niet. Vervelende bijzaak voor NS

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2015 01:01 ]

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:48
De vraag is echter hoeveel reizigers gebruik maken van de samenreiskorting (in verhouding met het aantal reizigers met een VDU). Mijn echtegenote heeft overigens beide, door de gunstiger begintijd van de Daluren kon dat makkelijk uit.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Blokker_1999
  • Laatst online: 18:59
Trein Hasselt-Antwerpen rijdt te snel: rit geschrapt en bestuurder vervangen
Een trein op de lijn Hasselt - Antwerpen is omstreeks 12.45 uur geschrapt, nadat de trein even voorbij Leuven de normale snelheid had overschreden. De bestuurder werd volgens de veiligheidsmaatregels meteen "te voet gesteld" en de trein keerde terug naar het station van Leuven.

De circa honderd reizigers moesten overstappen op een andere trein die hen alsnog naar hun bestemming bracht. Er waren geen gevolgen voor andere treinen, bevestigt de woordvoerder van de NMBS.

Volgens een passagier remde de trein in volle vaart waardoor passagiers hard door mekaar werden geschud. Enkelen kwamen terecht tegen het glas van de vensters, maar zonder al te veel erg. "Het leek op een bijna-ontsporing", aldus de getuige.

Procedure gevolgd
NMBS-woordvoerder Bart Crols bevestigt dat de trein die onderweg was van Hasselt naar Antwerpen omstreeks 12.45 uur even voorbij Leuven te snel heeft gereden. "De veiligheidsprocedure die dan moet gevolgd worden, houdt in dat de treinbestuurder niet mag doorrijden. Hij moet vervangen worden. De trein is dan naar Leuven teruggekeerd en de trein werd vervolgens afgeschaft. De reizigers konden wel met een andere trein hun reis voortzetten, met enige vertraging. Voor andere treinen op dit traject had het voorval geen gevolgen", aldus nog Crols.

Een intern onderzoek moet uitklaren waarom de trein de snelheidslimiet heeft overschreden.
Iets wat we met de komst van ETCS en snelheidsbewaking wel meer zullen zien in den beginnen vermoed ik in België.

Wat me wel stoort zijn de reacties eronder van mensen die niet begrijpen dat zo een machinist even te voet word gesteld. Uiteindelijk ben je niet met je wagen op een leeg baanvak onderweg waar je alleen zelf maar het slachtoffer kunt zijn van overdreven snelheid maar heb je honderd(en) passagiers bij waar je verantwoordelijk voor bent.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Ik vind het ook een aparte regeling. Geef die machinist een berisping via de portofoon of wat ze ook hebben en laat hem doorrijden. En schakelt de treinbeinvloeding dan niet automatisch in? Verder is het artikel wel erg slecht geschreven zeg.
Volgens een passagier remde de trein in volle vaart waardoor passagiers hard door mekaar werden geschud. Enkelen kwamen terecht tegen het glas van de vensters, maar zonder al te veel erg
Door mekaar? Zonder al te veel erg? Of is dat Belgisch-Nederlands?

Krentenbol schreef op zondag 27 december 2015 @ 12:09:
Ik vind het ook een aparte regeling. Geef die machinist een berisping via de portofoon of wat ze ook hebben en laat hem doorrijden. En schakelt de treinbeinvloeding dan niet automatisch in? Verder is het artikel wel erg slecht geschreven zeg.

[...]

In België hebben ze geen treinbeinvloeding :>

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

[...]

Dat is Vlaams inderdaad :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Bacchus
De limiet met 75% overschrijden vind ik nogal wat, de gevolgen met een trein van een paar honderd ton en enkele honderden passagiers zijn potentieel ook wel ernstiger dan met de auto.

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Duidelijk, duidelijk en
Bacchus schreef op zondag 27 december 2015 @ 13:10:
[...]

De limiet met 75% overschrijden vind ik nogal wat, de gevolgen met een trein van een paar honderd ton en enkele honderden passagiers zijn potentieel ook wel ernstiger dan met de auto.
dit had ik niet uit het artikel gehaald. Dat is inderdaad flink wat en kan zomaar niet.

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-12 09:50
wildhagen schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:21:
[...]

Was ik ff niet zeker van, dus vandaar ff mijn voorbehoud :P

[...]

Plus dat DDM1 (de 'rode bankjes') maar een heel kleine serie was, vaak is het economisch niet echt interessant om zo'n serie op de baan te houden als er grote kosten (revisie) aan zitten (structureel dan, ff loos van nood-inzet etc).

Er zijn overigens ook een aantal 1700-en omgebouwd zodat ze met DDM1 kunnen rijden, ik weet even niet welke nummers. De 1800-en zijn immers allemaal afgevoerd en grotendeels gesloopt.
Waar nu nog aan gesleuteld wordt is inderdaad DDM1. Die zijn destijds terzijde gesteld als strategische reserve en worden nu weer van stal gehaald. De niet omgebouwde DD-AR stellen zijn volgens mij allemaal alweer in dienst. Nieuwe DDZ stellen worden niet meer gemaakt, die revisie is afgesloten (nazorg uitgezonderd). :)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• Bacchus
Krentenbol schreef op zondag 27 december 2015 @ 13:26:
Duidelijk, duidelijk en
[...]
dit had ik niet uit het artikel gehaald. Dat is inderdaad flink wat en kan zomaar niet.
Ik las het in de reacties:
"Volgens VTM nieuws reed hij 70 op een plaats waar maar 40 mag gereden worden"

• Blokker_1999

[...]

Ik neem aan dat dit op een baanvak met ETCS is gebeurd en dat deze wel degelijk een noodstop heeft uitgevoerd (vandaar de harde remming die de reizigers hebben opgemerkt).

Een treinbestuurder word in België zeer snel te voet gesteld. Maakt niet uit of het vanwege overdreven snelheid is dan wel vanwege door een rood licht rijden. Je staat onmiddelijk te voet totdat je opnieuw beoordeeld bent geweest. Men kan dat overdreven vinden, maar er zijn de voorbije jaren te veel ongevallen gebeurd in België.

Deze snelheidsoverschrijding is vermoedelijk ook het gevolg van een tijdelijke verlaging van de maximum snelheid waar de treinbestuurder niet had bij stilgestaan en waarvan hij het aankondigingsbord gemist kan hebben. Ofwel omdat de treinbestuurder te weinig lijnkennis had, ofwel omdat de aanpassing heel recent was.

Als we nu de autobestuurders ook maar eens zo correct konden leren rijden.

[ Voor 13% gewijzigd door Blokker_1999 op 27-12-2015 18:56 ]

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:17
Blokker_1999 schreef op zondag 27 december 2015 @ 18:54:
[...]

Ik neem aan dat dit op een baanvak met ETCS is gebeurd en dat deze wel degelijk een noodstop heeft uitgevoerd (vandaar de harde remming die de reizigers hebben opgemerkt).

Een treinbestuurder word in België zeer snel te voet gesteld. Maakt niet uit of het vanwege overdreven snelheid is dan wel vanwege door een rood licht rijden. Je staat onmiddelijk te voet totdat je opnieuw beoordeeld bent geweest. Men kan dat overdreven vinden, maar er zijn de voorbije jaren te veel ongevallen gebeurd in België.

Als we nu de autobestuurders ook maar eens zo correct konden leren rijden.
Lijkt mij niet dat op dat baanvak ERTMS aanwezig was, want dan lukt het je simpelweg niet om die snelheid te bereiken. Een paar kilometer per uur te snel, dat gaat nog net, maar daarna grijpt het systeem al in.

• Blokker_1999
Wel, het is gebeurd met de trein Hasselt-Leuven-Antwerpen even na het vertrek uit Leuven. Dat plaatst de trein op lijn 36 (of 36N). Deze lijn is 1 van de eerste lijnen in België dewelke werd uitgerust met het ETCS systeem. Of het gebruikte tractiemateriaal erop voorzien was kan ik evenwel niet beoordelen.

Maar ik vraag mij wel af: indien er werkzaamheden zijn en er tijdelijke bakens in de sporen worden geplaatst, word de nodige informatie dan correct door de voorgaande bakens gestuurd zodat het systeem zich bewust is van de verlaagde snelheid die er aan komt? Of kan men dat vergeten zijn? Het kan natuurlijk ook zijn dat de trein effectief te snel reed zonder dat er ETCS voor hande was, maar hoe heeft men dit dan bepaald en waarom is de noodremming dan alsnog in werking getreden? Er staan nog altijd geen snelheidsradars langs het spoor voor zover ik weet.

Pagina: 1 ... 65 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.