Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 103 Laatste
Acties:
  • 533.682 views

• t-town
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02:43
De kans dat deze dienst verzekert is door een break is 99.99%, dewelke geen etcs aan boord hebben.
Edit: wat er waarschijnlijk is gebeurd is dat de treinbestuurder zelf een noodremming heeft gedaan omdat hij te snel (door een wissel bijvoorbeeld) ging.

[ Voor 44% gewijzigd door t-town op 27-12-2015 19:53 ]

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 21:27
Wellicht heeft de treindienstleiding geconstateerd dat desbetreffende trein te snel de volgende sectie heeft bereikt en zijn er daardoor alarmbellen afgegaan?

De daadwerkelijk gereden snelheid kan men eenvoudig uitlezen, elke Belgische trein heeft een 'zwarte doos' aan boord waarin iedere 15 seconden de snelheid wordt gelogd.

Onder ETCS zou dit niet zijn gebeurd: dat systeem bewaakt de snelheid en voorkomt overschrijding, ook tijdelijke snelheidsbeperkingen worden ingevoerd. Het TBL1+-systeem kan dit echter allemaal niet, de enige functie is voorkomen dat een trein voorbij rood rijdt.

We are shaping the future

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-12 21:57

MBV

Ik heb in Nederland wel vaker een ATB-ingreep meegemaakt, waarbij de machinist uitlegde dat hij iets te hard reed, en dat we gewoon verder gingen. Dat is iets steviger remmen dan normaal, vooral de laatste meter staat de trein ineens *kloenk* stil, maar echt niet iets wat aanvoelt als bijna ontsporen. Ik ben dus erg benieuwd wat daar in Belgie dan is gebeurd.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Heb wel eens een ATB/nood-remming meegemaakt op een Mat'54 Hondekop. Dat ging wel iets verder dan "iets steviger remmen dan normaal". Holy Moses zeg, wat remmen die dingen hard. Je zat zowat op schoot van de buurman of buurvrouw, en ik wil niet weten wat er zou gebeuren als er mensen gestaan zouden hebben (iig zouden ze daarna gegarandeerd niet meer staan) :X

Was nog een flauwekul-remming ook, gezien de bekende "HC,ATB!"-omroep door de speakers kort erna, en we reden ook snel weer door...

Ook daar geen gevoel van bijna-ontsporen overigens, maargoed, Mat'54 lag natuurlijk door zijn extreem hoge gewicht van zichzelf al als een blok beton op de rails qua stabiliteit.

Virussen? Scan ze hier!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10 22:16

Goner

What can I do you for ?

Blokker_1999 schreef op zondag 27 december 2015 @ 18:54:
[...]
Als we nu de autobestuurders ook maar eens zo correct konden leren rijden.
Kwestie van net zo hard straffen ... als je na het veroorzaken van een ongeluk ook gelijk (tot nader onderzoek) je rijbewijs kwijt bent, ga je wel beter opletten.
Nu is het een taakstrafje of kleine boete, zelfs veroorzaken van dodelijk ongeluk onder invloed wordt af en toe wel heel mild bestraft (bijv. als je je auto/rijbewijs nodig hebt voor je werk 8)7 )

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12 12:35

LauPro

Prof Mierenneuke®

MBV schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:19:
Ik heb in Nederland wel vaker een ATB-ingreep meegemaakt, waarbij de machinist uitlegde dat hij iets te hard reed, en dat we gewoon verder gingen. Dat is iets steviger remmen dan normaal, vooral de laatste meter staat de trein ineens *kloenk* stil, maar echt niet iets wat aanvoelt als bijna ontsporen. Ik ben dus erg benieuwd wat daar in Belgie dan is gebeurd.
In Nederland is het toch vaak veel rechtuit. Als zoiets gebeurt op een wissel of in een scherpe bocht dan voelt dat toch wat anders denk ik?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

LauPro schreef op maandag 28 december 2015 @ 17:54:
[...]
In Nederland is het toch vaak veel rechtuit. Als zoiets gebeurt op een wissel of in een scherpe bocht dan voelt dat toch wat anders denk ik?
Krachten die je voelt in een bocht zijn afhankelijk van de snelheid en als je aan het remmen bent gebeuren in een bocht niet spontaan dingen waardoor de trein zou moeten gaan trillen. Je vliegt hooguit wat meer naar links of naar rechts van je stoel dankzij het remmen :p

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kan me voorstellen dat dit nog erger speelt als je net met flinke snelheid over een wissel gaat. reken daar nog angstige leken bij + overdrijving en je bent bij z'n verhaal.
Goner schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:27:
[...]

Kwestie van net zo hard straffen ... als je na het veroorzaken van een ongeluk ook gelijk (tot nader onderzoek) je rijbewijs kwijt bent, ga je wel beter opletten.
Nu is het een taakstrafje of kleine boete, zelfs veroorzaken van dodelijk ongeluk onder invloed wordt af en toe wel heel mild bestraft (bijv. als je je auto/rijbewijs nodig hebt voor je werk 8)7 )
Lol ja want hoge boetes hebben al bewezen te werken.

Verder zijn snelheidsovertredingen in Nederland natuurlijk een fooitje _o-
100 rijden op een 80 weg (die eerst gewoon een autoweg was bijvoorbeeld) kost 'slechts' 141+7 euro.

Iets dat natuurlijk een fooitje is! (slechts een % of 7 van een modaal netto salaris, een schijntje dus!) daarom rijden al die mensen te hard, omdat de boete toch niets is.

Merk je in Saodi-Arabië ook sterk, daar komt geen misdaad voor omdat ze dan nog al eens handen (of hoofden) afhakken.

/sarcasm.

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 28-12-2015 18:03 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

LauPro schreef op maandag 28 december 2015 @ 17:54:
[...]
Die kans is veel kleiner aangezien de trein al zwaar is afgeremd als deze afbuigend door een wissel gaat en bij een 1:34.7 wissel maakt het niks uit vanwege het beweegbare puntstuk.
In krappe bogen heeft de ATB ook al lang ingegrepen als de trein te hard gaat. Heb ook weleens een noodremming meegemaakt (in een boog waar de trein 130km/u ging), zat idd nog niet net in de stoel van de voorganger maar voelde wel gecontroleerd aan... overweg ging niet dicht vanwege het extreme noodweer.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Alex)
Ik heb ook wel eens een snelremming meegemaakt met VIRM-4 tussen Utrecht en Den Bosch. Vlak voor de brug over de Lek begon dat ding ineens als een gek te remmen en met een bonk kwam de trein tot stilstand. Daarna reden we gewoon weer door.

In de trein was er een hoop geroezemoes, maar toen dat ding eenmaal begon te remmen werd het ijzingwekkend stil. Heel apart.

Verwijderd

Goner schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:27:
[...]

Want zonder rijbewijs kun je niet rijden? :?

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-12 14:04
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2015 @ 23:57:
[...]
Want zonder rijbewijs kun je niet rijden? :?
Rijden terwijl je rijbewijs ongeldig is verklaard (anders dan door een Muldertje) is een misdrijf, hè. Dan mag je aan de grote-jongens-rechtbank gaan uitleggen dat je echt niet met de trein naar je werk had gekund. Meestal hoef je "maar" twee weken te brommen daarvoor maar recidivisten krijgen tot drie maanden.
Dat zou inderdaad wel wat vaker toegepast mogen worden in gevallen die transactievoorstellen als doorrijdbelasting zien.

[ Voor 21% gewijzigd door Bacchus op 29-12-2015 08:37 ]

Verwijderd

De gemiddelde boete voor te hard rijden moet gewoon onder de belastingdienst gaan vallen. Heeft weinig met verkeersveiligheid te maken.

Zelfde met door rood rijden; al die stoplichten standaard op rood slaat nergens op. 's nachts, als er geen hond op de weg is, moet alles gewoon knipperend oranje worden.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:28:
De gemiddelde boete voor te hard rijden moet gewoon onder de belastingdienst gaan vallen. Heeft weinig met verkeersveiligheid te maken.

Zelfde met door rood rijden; al die stoplichten standaard op rood slaat nergens op. 's nachts, als er geen hond op de weg is, moet alles gewoon knipperend oranje worden.
Het slaat wel ergens op, het dwingt je tot uitkijken... maar veel verkeerslichten op kruisingen staan op een nachtstand; dan staan ze voor alle richtingen op rood en zal als jij binnen 100m oid bent op groen springen terwijl je toch even gedwongen wordt af te te remmen.

• Goner

Goner

What can I do you for ?

GoldenSample schreef op maandag 28 december 2015 @ 18:02:
[...]
Lol ja want hoge boetes hebben al bewezen te werken.
Niks boetes, wel lezen he ... en ik heb ook niet over te hard of door rood rijden. Ik heb het over ongelukken veroorzaken. Het ging over de vergelijking met machinisten die om wat voor reden dan ook ongelukken veroorzaken, dacht ik ?
Iets dat natuurlijk een fooitje is! (slechts een % of 7 van een modaal netto salaris, een schijntje dus!) daarom rijden al die mensen te hard, omdat de boete toch niets is.
Ze rijden te hard omdat de pakkans minimaal is ... en de hard-rijders zitten aan hun (lease-)auto's te zien wel boven modaal.

[ Voor 27% gewijzigd door Goner op 29-12-2015 15:01 ]

Verwijderd

Goner schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:56:
[...]

Ze rijden te hard omdat de pakkans minimaal is ... en de hard-rijders zitten aan hun (lease-)auto's te zien wel boven modaal.
Yeah right. Of ze zitten tot hun nek in de schulden, dat kan ook heel goed.

Er zijn mensen die 7x hun inkomen geleend hebben voor een huis wat ze nooit aflossen en er zijn mensen die een huis in 20 jaar aflossen. De eerste lijkt meer te verdienen, maar dat is helemaal niet zo.

Verder zien oudere auto's er tegenwoordig ook nog heel mooi uit.

Als je bezittingen en schulden tegen elkaar weg streept, hebben een heleboel mensen gewoon helemaal niks, ongeacht de auto waar ze in rijden.
ArcticWolf schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:51:
[...]

Het slaat wel ergens op, het dwingt je tot uitkijken... maar veel verkeerslichten op kruisingen staan op een nachtstand; dan staan ze voor alle richtingen op rood en zal als jij binnen 100m oid bent op groen springen terwijl je toch even gedwongen wordt af te te remmen.
Als ik op de fiets zit, heb ik heel erg weinig zin om af te remmen voor een kruispunt wat ik al een halve minuut kan overzien. In de auto precies hetzelfde. Gewoon knipperend oranje van maken en klaar; geen gedoe meer met boetes.

Sterker nog; er is hier zo'n N-weg in de buurt waar ook 's nachts een bepaald kruispunt absurd lang alles rood heeft. Maar wel een flitspaal voor doorrijders erbij. Totaal hypocriet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2015 15:08 ]

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Weet er iemand hier waarom er in de praktijk geen boetes staan op het zitten in de eerste klas met een tweede klas vervoersbewijs?

Ik reis eerste klas wat me toch wel wat extra geld kost, maar ik kan lang niet altijd zitten. Tussen de mensen die er wel zitten zie je dikwijls een aantal die zeer waarschijnlijk niet met een eerste klas kaartje reizen. Mocht er controle komen dan blijkt dat ook in 99% van de gevallen inderdaad wel te kloppen. En soms hoef je het niet eens te raden, want dan hoor je het de mensen zelf al zeggen. Iets in de trend van: "Dit is eerste klas hoor!" en dan de medereizigers: "Oh, maakt niets uit, je krijgt toch geen boete".

En inderdaad, als er een conducteur komt zegt ie meestal alleen iets van: "dit is eerste klas, willen jullie even verplaatsen?" en loopt dan door. Mensen blijven dan of alsnog zitten, of ze stappen inderdaad op en gaan naar de tweede.

In beiden gevallen is er eigenlijk geen risico op het zitten in de eerste klas.

Vanwaar dit beleid?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 15:07:

[...]

Als ik op de fiets zit, heb ik heel erg weinig zin om af te remmen voor een kruispunt wat ik al een halve minuut kan overzien. In de auto precies hetzelfde. Gewoon knipperend oranje van maken en klaar; geen gedoe meer met boetes.

Sterker nog; er is hier zo'n N-weg in de buurt waar ook 's nachts een bepaald kruispunt absurd lang alles rood heeft. Maar wel een flitspaal voor doorrijders erbij. Totaal hypocriet.
Dan verhuis je naar de VS, daar staan ze op oranje 's nachts :+

Verwijderd

flowerp schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 15:11:
Weet er iemand hier waarom er in de praktijk geen boetes staan op het zitten in de eerste klas met een tweede klas vervoersbewijs?

Ik reis eerste klas wat me toch wel wat extra geld kost, maar ik kan lang niet altijd zitten. Tussen de mensen die er wel zitten zie je dikwijls een aantal die zeer waarschijnlijk niet met een eerste klas kaartje reizen. Mocht er controle komen dan blijkt dat ook in 99% van de gevallen inderdaad wel te kloppen. En soms hoef je het niet eens te raden, want dan hoor je het de mensen zelf al zeggen. Iets in de trend van: "Dit is eerste klas hoor!" en dan de medereizigers: "Oh, maakt niets uit, je krijgt toch geen boete".

En inderdaad, als er een conducteur komt zegt ie meestal alleen iets van: "dit is eerste klas, willen jullie even verplaatsen?" en loopt dan door. Mensen blijven dan of alsnog zitten, of ze stappen inderdaad op en gaan naar de tweede.

Vanwaar dit beleid?
Geen beleid maar coulance van conducteur?

• flowerp
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 15:19:
Geen beleid maar coulance van conducteur?
Natuurlijk is enige coulance wel zo aardig, want inderdaad je ziet ook wel mensen die echt per ongeluk verkeerd zitten. Soms hebben ze dit al zelf halverwege de reis in de gaten en staan dan zelf op.

Maar het valt me op dat ik eigenlijk zelden of nooit een boete uitgedeeld zie worden en juist vrij vaak zie dat er sprake is van coulance.

[ Voor 84% gewijzigd door flowerp op 29-12-2015 15:47 ]

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023

Vanwaar dit beleid?
Omdat het een grijs gebied is. Mensen betalen voor een vervoersbewijs, niet voor een zit plek. Dit argument komt vaak naar voren als mensen een 2de klas kaartje hebben.

Stel nu dat ik een 1ste klas kaartje koop, en de trein is te vol om te kunnen zitten, dan heb je dus eigenlijk een kaartje gekocht voor de kans dat je in de 1ste klas kon gaan zitten.

Dan is een 1ste klas kaartje ook niets meer dan een veredeld "vervoersbewijs" en zou dit beide kanten op moeten werken.

Ik koop een 2de klas kaartje in de hoop dat ik in de 2de klas kan gaan zitten, waar de kans een stuk kleiner is, of ik koop een 1ste klas kaartje met een grotere kans op een zitplaats, het is alleen een afweging van risico.

Het is niet dat je meer betaald voor een verzekerde zitplaats.

Verwijderd

Geen zitplaats met een 1e klas kaartje zou ik echt opgelicht voelen. Met een 2e klas kaartje kun je ook overal staan, want als het zo vol is, komt er geen conducteur meer langs.

Ja, laatst nog wel een heel jonge gast in een sardientjes-SLT. Maar hij was 80% van de tijd bezig met aandacht krijgen om ergens langs te kunnen omdat ongeveer datzelfde percentage van de reizigers hem actief negeerde.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:39
[...]

Vanwaar dit beleid?
Gewoon over klagen. Ga als je uitstapt naar de conducteur en vraag waarom hij niet langs is geweest. Als je voor jouw gevoel geen plausibel antwoord krijgt, dan gewoon klacht naar NS sturen.

Ik heb het op mijn traject vrijwel nooit, omdat ik tegen de spits in ga, maar als ik hetzelfde als jij zou hebben zou ik daar zeker actie op ondernemen.

Ik reisde laatst in het weekend en toen zat de 1e klas in een sprinter Den Bosch-Nijmegen ook vol met mensen die daar duidelijk geen recht op hadden. De conducteur kwam langs, maar tot mijn stomme verbazing sloeg hij de 1e klas over en controleerde alleen de 2e klas. Toen ik hem vroeg waarom (bij het uitstappen) zei hij dat hij door de hele trein wilde om gezien te worden. :/. Dat is natuurlijk een lul-antwoord van heb ik jou daar, dus zou reden zijn om klacht in te dienen (niet gedaan dit keer overigens).

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Dennis schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 16:17:
[...]

Gewoon over klagen. Ga als je uitstapt naar de conducteur en vraag waarom hij niet langs is geweest. Als je voor jouw gevoel geen plausibel antwoord krijgt, dan gewoon klacht naar NS sturen.

Ik heb het op mijn traject vrijwel nooit, omdat ik tegen de spits in ga, maar als ik hetzelfde als jij zou hebben zou ik daar zeker actie op ondernemen.

Ik reisde laatst in het weekend en toen zat de 1e klas in een sprinter Den Bosch-Nijmegen ook vol met mensen die daar duidelijk geen recht op hadden. De conducteur kwam langs, maar tot mijn stomme verbazing sloeg hij de 1e klas over en controleerde alleen de 2e klas. Toen ik hem vroeg waarom (bij het uitstappen) zei hij dat hij door de hele trein wilde om gezien te worden. :/. Dat is natuurlijk een lul-antwoord van heb ik jou daar, dus zou reden zijn om klacht in te dienen (niet gedaan dit keer overigens).
Waarom duidelijk geen recht op hadden? Ik in de post flowerp zag ik dit ook al naar boven komen.

Ik zit zelf regelmatig in de 1ste klas met een metallica shirt aan en een oude spijkerbroek. Dan wordt ik ook vaak aangekeken van, hee wat doe jij hier, of zit iedereen mij aan te staren op het moment dat er een controle plaatsvind.

Erg jammer dat dit moet gebeuren.

Verwijderd

Tochjo schreef op woensdag 23 december 2015 @ 18:51:
[...]

Dat kan wel. In artikel 5.5 van de Productvoorwaarden Voordeelurenabonnement staat dat NS het recht heeft het Voordeelurenabonnement op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden. Er zijn echter nog honderdduizenden reizigers met zo'n abonnement en ik schat zo in dat de publieke verontwaardiging dusdanig groot zal zijn dat het nu niet haalbaar is om al die abonnementen eenzijdig op te zeggen.
En ze hebben de voorwaarden zo dichtgetimmerd, dat ze deze wijziging kunnen doorvoeren zonder dat ze hiervoor de voorwaarden hoeven aan te passen en dus zit je als reiziger gedwongen met een maand opzegtermijn, als je nu van je VDU af wil.

Nou zijn wij er inmiddels wel uit: die VDU was eigenlijk financieel al niet meer te verantwoorden sinds ik Traject Vrij Jaar heb, maar juist de samenreiskorting in de avondspits leverde ons soms nog een extra voordeeltje op. Daarom besloten om die VDU nog maar niet op te zeggen, want hij kostte ons maar iets meer dan hij opleverde en voor mijn vrouw was het wel handig dat ze ook alleen met korting kon reizen als ze eens incidenteel alleen op pad ging.

Nu is de VDU voor ons financieel helemaal niet meer te verwantwoorden, dus gaat hij eruit. Wel ga ik in ieder geval nog even bij Rover en de NS aangeven, dat ik het belachelijk vind, dat ze mijn vrouw pas op 28 december op de hoogte hebben gesteld van een wijziging die op 1 januari ingaat. Dat is 3 (!) werkdagen vantevoren. Zoiets kan natuurlijk alleen een door de staat gesteunde monopolist doen, belachelijk gewoon. En voor iemand over artikeltjes in Spoor begint: dit soort dingen hoor je gewoon tijdig en rechtstreeks naar je klanten te communiceren.

Wij zeggen de VDU deze week nog op. Jammer dat we hem dan voor januari nog moeten betalen, omdat de NS niet in staat bleek om ons tijdig te informeren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 15:58:
Geen zitplaats met een 1e klas kaartje zou ik echt opgelicht voelen. Met een 2e klas kaartje kun je ook overal staan, want als het zo vol is, komt er geen conducteur meer langs.

Ja, laatst nog wel een heel jonge gast in een sardientjes-SLT. Maar hij was 80% van de tijd bezig met aandacht krijgen om ergens langs te kunnen omdat ongeveer datzelfde percentage van de reizigers hem actief negeerde.
Als het erg druk is, roepen ze tegenwoordig regelmatig om dat de 1e klas gedeklasseerd wordt naar 2e klas. Dan mag je met je 1e klas kaartje dus gewoon ergens op een balkon gaan staan.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:39
Lodo schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 16:22:
Waarom duidelijk geen recht op hadden? Ik in de post flowerp zag ik dit ook al naar boven komen.
Als er twee jonge vrouwen (17-20 jaar) in zitten die het hebben over dat ze weekendverlof hebben van hun jeugdinstelling en hun vader op luid volume gaan bellen over wat ze eten en vervolgens klagen dat ze gehaktballen vies vinden omdat die "te droog" zijn, dan durf ik wel € 100,- te verwedden dat die dames geen 1e klas kaartje hebben.

Ik reis ook in het weekend in capuchontrui en spijkerbroek in de 1e klas dus ik snap wel jouw gevoel overigens :>, maar ik maak me er gelukkig niet druk om :).

• flowerp
Lodo schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 16:22:
[...]
Je hebt gelijk, dit is altijd lastig, maar in mijn geval doelde ik meer op scholieren/studenten, niet op metallica shirt dragende mensen met oude spijkerbroeken. Zelfs van groepjes scholieren kun je het natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar de praktijk leert wel dat die eigenlijk nooit eerste klas reizen. Zelfde voor studenten, die immers de OV studentenkaart hebben en dan de meerprijs t.o.v. gratis reizen in de tweede klas wel behoorlijk is.

Ook zie je het soms aan de houding. Telkens schichtig de deuren in de gaten houden, waarschijnlijk klaar om snel op te staan zodra er controle komt.

Als developer zijnde waarbij te nette kleding juist tegen je werkt in je beroep (de andere kant van het verhaal) zit ik overigens ook bijna altijd met oude spijkerbroek en een nerdy tshirtje in de trein.

Verwijderd

OV studentenkaart is alleen week of weekend. En voor 39 euri in de maand bemachtig je een 1e klas weekend-vrij abbo

Langstudeerders die geen OV meer hebben en elk weekend in de trein zitten... Voor die 10 euro die je dan per maand extra kwijt bent aan 1e klas zou ik dat ook wel doen.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-12 20:39
Vrachtwagen op de rails...
"Tussen Tilburg en Gilze-Rijen rijden geen treinen door een aanrijding met een voertuig."

Overigens heb ik als student altijd gewoon de hele week 1e klas gereisd. Ik ben echt zo vaak aangekeken van 'wat doet die hier'. ('spoorkind', destijds had ik vrij reizen 1e klasse)

[ Voor 44% gewijzigd door ijdod op 31-12-2015 13:41 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• wildhagen
  • Niet online
ijdod schreef op donderdag 31 december 2015 @ 13:39:
Vrachtwagen op de rails...
"Tussen Tilburg en Gilze-Rijen rijden geen treinen door een aanrijding met een voertuig."
Klopt:

Afbeeldingslocatie: http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.5586635.1451566809!/image/image.jpeg_gen/derivatives/landscape_800_600/image-5586635.jpeg

Vermoedelijk tot 19:00 geen treinverkeer mogelijk.

Virussen? Scan ze hier!

• ijdod
Gevalletje laaghangende zon denk ik zo, kijkend naar de schaduw en gebroken slagboom

• wildhagen
  • Niet online
Nou, volgens Omroep Brabant zat de vrachwagen vast, en kreeg de chauffeur hem niet meer van zijn plek. De zon heeft er, als dat klopt dan, denk ik weinig mee te maken, eerder een technisch mankement vermoed ik.

Chauffeur kon de vrachtwagen net op tijd verlaten.

Volgens prorail zou het, als de schade aan het spoor en de overgang erg groot is, nog later dan 19:00 kunnen worden. Misschien helemaal niet meer, na 20:00 rijdt er immers sowieso geen trein meer ivm oudjaar.

Schade aan de trein:

Afbeeldingslocatie: http://i.obstorage.nl/065b192258824bebb81d4d15604e2136/opener/Foto_Jeroen_Stuve_.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door wildhagen op 31-12-2015 14:48 ]

Virussen? Scan ze hier!

• ijdod
Als leek zou ik verwachten dat de schade aan de infra vrij laag zal zijn. Immers, niets meegesleurd, eerder een schamp dan een volle aanrijding. Slagboom ligt er uit, maar dat is als het idd panne was in de beweegrichting gebeurd. Wellicht dat het spoorbed een zijwaardse klap heeft gehad?

[ Voor 17% gewijzigd door ijdod op 31-12-2015 14:54 ]

• wildhagen
  • Niet online
Blijkbaar viel het inderdaad wel mee, want om 16:15 werd het spoor weer vrijgegeven en is het treinverkeer hervat. Bijna 3 uur eerder dan verwacht dus :)

Virussen? Scan ze hier!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Lege treinen moeten bovenleiding vannacht ijsvrij houden
Vervoersbedrijven NS en Arriva laten vannacht extra treinen rijden om de bovenleidingen ijsvrij te houden. Dat gebeurt in Groningen, Friesland en Drenthe.

"IJzel op de bovenleidingen kan voor het treinverkeer hinder opleveren", zegt een woordvoerder tegen RTV Drenthe. "Het laten rijden van de treinen zorgt ervoor dat de bovenleidingen ijzelvrij worden gehouden."

Wanneer er ijs op de bovenleidingen aankoekt, is er geen spanning meer en kunnen er geen treinen rijden. Door lege treinen te laten rijden, hopen de NS en Arriva de leidingen schoon te houden en uitval in de ochtendspits morgen te voorkomen. De NS waarschuwt reizigers voor vertragingen door de ijzel.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:59

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Wel bijzonder dat Arriva daaraan meedoet, ze rijden enkel met diesel in het noorden. Weinig bovenleidingen om vrij te houden :+
Iemand ook een verklaring waarom gisteren met de stroomstoring ook Arriva niet meer reed? Dat is toch diesel en dat heeft toch geen problemen door stroomstoring? Of zie ik iets over het hoofd.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-12 18:54
F.West98 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 18:09:
Iemand ook een verklaring waarom gisteren met de stroomstoring ook Arriva niet meer reed? Dat is toch diesel en dat heeft toch geen problemen door stroomstoring? Of zie ik iets over het hoofd.
Waarschijnlijk heeft dat dan te maken met seinen en wissels die uitvallen zonder stroom.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ronald8 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 18:12:
[...]

Waarschijnlijk heeft dat dan te maken met seinen en wissels die uitvallen zonder stroom.
Hmm dat kan wel. Maar die zouden dan toch weer geen last moeten hebben van ijzel op de -afwezige- bovenleiding... Wellicht ook om wissels vrij te houden van ijs enzo? Vanochtend waren meerdere overgangen in Groningen vastgevroren dus daardoor wel storingen.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

F.West98 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 18:09:
Wel bijzonder dat Arriva daaraan meedoet, ze rijden enkel met diesel in het noorden. Weinig bovenleidingen om vrij te houden :+
Emmen-Zwolle ;)
Afbeeldingslocatie: http://drentheimg.regiogrid.nl/92c57384b8504a93b5cd8b92bdc1f017/opener/De-trein-van-Emmen-naar-Zwolle-archieffoto-RTV-Drenthe.jpg

En Ronalds verklaring lijkt me plausibel voor het niet rijden van de Arrivatreinen.

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Flink stoken met die diesels en de vieze rookpluim ontdooit dan de bovenleiding :? :+

Of ze halen elektrisch materieel van de andere concessies richting het zuiden van Groningen/Friesland.

[ Voor 7% gewijzigd door Bastien op 04-01-2016 18:16 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Migrator schreef op maandag 04 januari 2016 @ 18:15:
[...]

Emmen-Zwolle ;)
[afbeelding]

En Ronalds verklaring lijkt me plausibel voor het niet rijden van de Arrivatreinen.
Dat is niet Groningen/Drenthe/Friesland ;)
Maargoed dat zou wel kunnen aangezien Overijssel ook bij code oranje hoort.
Verder wel goede zaak, zouden ze vaker moeten doen!

• tripel7
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-11 17:34
Apparatuur van trld had problemen met de schommelingen in de stroom: http://forum.fok.nl/topic/2273584/4/25#p158792855

I9900K - RTX4070TI - 64GB DDR4 3200 Ghz RAM

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

F.West98 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 18:16:
[...]

Maargoed dat zou wel kunnen aangezien Overijssel ook bij code oranje hoort.
Verder wel goede zaak, zouden ze vaker moeten doen!
Emmen ligt in Drenthe hoor? :)

• wildhagen
  • Niet online
F.West98 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 18:16:
[...]

Emmen ligt nog altijd in Drenthe ;)

Virussen? Scan ze hier!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

De jeugd en topografie... :N :P

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Dat wist ik wel O-)
Maar ik dacht er gewoon niet aan

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

IJzelrijden heeft niet geholpen: IJzel in Groningen, Friesland en Drenthe: Zeer beperkt treinverkeer
Deze ochtend is er door ijzel zeer beperkt treinverkeer mogelijk in de provincies Groningen, Friesland en Drenthe. Deze ijzel kan tot het einde van deze morgen aanhouden.

IJsafzetting aan de bovenleiding blokkeert het contact tussen de stroomafnemer op de trein en de bovenleiding. Hierdoor ontstaat vertraging in het treinverkeer tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden.
Door de extreme weersomstandigheden is het gevaarlijk om de weg op te gaan. Dit heeft tot gevolg dat treinpersoneel van NS en Arriva in de noordelijke provincies niet op tijd op hun werk kan komen. Zowel het bus- als het treinverkeer van Arriva in de noordelijke provincies heeft te maken met veel vertraging en uitval van bussen/treinen.
Houdt u rekening met vertraging van meer dan 60 minuten.
Prognose: naar verwachting tot 12.00 uur.
Overal boven Zwolle veel minder treinen en op Zwolle-Emmen zelfs geen treinen. Extra reistijd >60m dus eigenlijk niet aan te raden op pad te gaan.

Migrator schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 07:55:
IJzelrijden heeft niet geholpen: IJzel in Groningen, Friesland en Drenthe: Zeer beperkt treinverkeer

[...]

Overal boven Zwolle veel minder treinen en op Zwolle-Emmen zelfs geen treinen. Extra reistijd >60m dus eigenlijk niet aan te raden op pad te gaan.
Al die foto's van auto's op de kop in de sloot }:O ernstig... en hier (Utrecht) is het gewoon 8C en regenachtig.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

ArcticWolf schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 07:59:
[...]

Al die foto's van auto's op de kop in de sloot }:O ernstig... en hier (Utrecht) is het gewoon 8C en regenachtig.
Beter auto's op de kop in de sloot dan treinen op de kop in de sloot. /3
Maar het is wel bijzonder inderdaad, het is een heel abrubte overgang van niks aan de hand (lijn Zwolle-Enschede) naar alles fout (Zwolle-Emmen). Toch bovenleiding wat het probleem is qua treinverkeer :p

[ Voor 68% gewijzigd door Migrator op 05-01-2016 08:21 ]

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-12 21:42

Krentenbol

Prutz0r

Trein in de sloot :?

Afbeeldingslocatie: http://hooiberg.speld.nl/speld.nl/wp-content/uploads/winterweer.jpg

:+

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

_O-

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

:D

Maar de dieseltreintjes van Arriva rijden afaik wel gewoon, iig Groningen-Leeuwarden. Of de NS-app is fout. Het is vooral de NS die problemen met de bovenleiding heeft en andere treinen van Arriva die niet kunnen rijden omdat de NS het spoor blokkeert :+

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Momenteel lijken die inderdaad redelijk te rijden, en dat staat ook op de NS-site. Vanochtend reed het amper.

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-12 22:27

Luke!

#Treinbaas
F.West98 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 14:42:
:D

Maar de dieseltreintjes van Arriva rijden afaik wel gewoon, iig Groningen-Leeuwarden. Of de NS-app is fout. Het is vooral de NS die problemen met de bovenleiding heeft en andere treinen van Arriva die niet kunnen rijden omdat de NS het spoor blokkeert :+
Nou ook niet helemaal, vanmiddag met de PRR-loc wat GTW's aan de kant gezet:
https://www.facebook.com/Railpromo/posts/1063924006974865

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/t31.0-8/12485799_1063923413641591_7504518466448443074_o.jpg

Verwijderd

Dat zijn geen dieseltjes..

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:35

PauseBreak

derp!

Maakt niet zoveel uit hoor, vanochtend reden de dieseltjes tussen Groningen en Leeuwarden ook niet.

Nee, merp!

Verwijderd

Kunnen ze niet voor het beginnen van de treindienst de leiding even laten 'gloeien' door er een enorm hoge stroom (bij laag voltage) doorheen te laten gaan?

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:35:
Kunnen ze niet voor het beginnen van de treindienst de leiding even laten 'gloeien' door er een enorm hoge stroom (bij laag voltage) doorheen te laten gaan?
Over het ontijzelen is in dit topic wel vaker gesproken: klik. Komt neer op: Praktisch niet. Geen idee wat men wél doet tegen de ijzel, maar het lijkt me geen kwestie van "Oh ijzel, mooi dagje vrij" :+

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:35:
Nee, niet meer.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:59
PauseBreak schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 20:42:
Maakt niet zoveel uit hoor, vanochtend reden de dieseltjes tussen Groningen en Leeuwarden ook niet.
Door een defecte NS trein die weggesleept moest worden.

Groningen - Delfzijl heeft ook redelijk doorgereden, schijnbaar werkten de wisselverwarmers goed deze keer :o Treinen reden in ieder geval beter door dan op de weg. Maar een trein glijdt gelukkig ook niet zomaar van de rails af.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-12 21:44
marcop23 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:06:
[...]

Door een defecte NS trein die weggesleept moest worden.

Groningen - Delfzijl heeft ook redelijk doorgereden, schijnbaar werkten de wisselverwarmers goed deze keer :o Treinen reden in ieder geval beter door dan op de weg. Maar een trein glijdt gelukkig ook niet zomaar van de rails af.
Nou ja. Ik heb het zo ook een keer gehad dat de trein prima kon rijden. Was het niet dat de machinist het station niet wist te bereiken vanwege de gladheid....

TheS4ndm4n#1919

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-12 20:01
Wat mij heel erg verbaast is dat het nu kouder is, de regen komt met bakken uit de lucht met momenten hier in het noorden en dat de treinen en bussen vandaag opeens wel gewoon kunnen rijden. Het lijkt er op dat we in Nederland altijd 1 dag nodig hebben om aan het idee te wennen en daarna denken, oh het kan wel gewoon.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Nouja de bussen in Drenthe en Friesland rijden niet meer. Treinen rijden nog wel, dat is waar.

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-12 10:42
In België rijden juist geen treinen meer voor de komende 24 uur of meer :+ Ligt het aan mij of staken die Belgen wel erg vaak?

Verwijderd

De mevrouw die het omroep bericht deed op Amsterdam Centraal gisteren klonk in ieder geval wel erg droevig ;)

knip

[ Voor 59% gewijzigd door PWM op 11-01-2016 22:40 ]

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

iBugged schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 19:24:
In België rijden juist geen treinen meer voor de komende 24 uur of meer :+ Ligt het aan mij of staken die Belgen wel erg vaak?
Sommige vakbonden staken hier vaak ja, nu zitten we met een 48 uur staking van de franstalige vakbonden. De Nederlandstalige hebben de actie opgeschort om het overleg een kans te geven.

Denk 60 a 70 % vlaamse kant die wel degelijk rijdt, langs waalse kant tussen 0 en 20%.

Tsja en dat is het begin nog maar ze hebben 5 dagen aangekondigd de 3 volgende zijn nog te bepalen.

De redenen ondermeer :

http://www.hln.be/hln/nl/...-spoorbonden-staken.dhtml

[ Voor 12% gewijzigd door Tomsworld op 07-01-2016 11:23 ]

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Goner

Goner

What can I do you for ?

knip

Ja, voor een groeiend aantal mensen (no pun intended) maakt het niet uit of de gesprekspartner naast ze zit, aan de andere kant van een telefoonverbinding of de andere kant van de coupé ; er moet geloeid worden.
Moet ofwel iets met kwaliteit van gehoor-organen of cultuur te maken hebben ... :?
Migrator schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:45:
[...]
Geen idee wat men wél doet tegen de ijzel,
Ze lieten 's nachts toch treinen rijden ?

[ Voor 32% gewijzigd door PWM op 13-01-2016 19:25 ]

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-12 20:17

Qu3st

:D only in Japan:

http://imgur.com/gallery/KruAh

[ Voor 20% gewijzigd door ArcticWolf op 10-01-2016 01:23 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

_/-\o_

Man uit Enschede haalt paard van spoor, treinen flinke vertraging
Een man uit Enschede heeft vanmiddag samen met de politie een paard van het spoor gehaald.

Het paard liep op de Veluwe plotseling op het spoor. De machinist kon op tijd remmen, maar vervolgens niet meer verder rijden richting Enschede omdat het paard voor de trein bleef lopen.

Het paard heeft waarschijnlijk zijn ruiter tijdens een ritje van zijn rug afgeworpen en ging er daarna vandoor. De ruiter was nergens te bekennen.

Omdat de trein niet verder kon, moest de politie komen helpen bij het vangen van het paard. Agenten kregen daarbij assistentie van de Enschedeër, in het dagelijks leven dierenarts.

De man heeft het dier direct na de vangst gecontroleerd. Het paard leek niets te mankeren. Kort nadat het paard was gevangen, kon de trein weer verder rijden.
quote: @NS_online
@natasha_stevie Ken je dat lied: "er loopt een paard in de gang? ja ja een paard in de gang." Nu liep het paard op het spoor. Hij leeft. ^MV
_O-

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:23

KrazyJay

Op zoek naar een blauwe menubalk? https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/3188/

• LordSinclair
Als ik Alaska Railroads bekijk gebeurd het daar ook, gewoon op willekeurige plaatsen langs het spoor wordt gestopt voor "off-griders".

• MBV

MBV

Het verhaal voor off-gridders is iets anders: de trein rijdt toch al van de ene naar de andere grote stad, maar voor zo'n off-gridder stoppen ze een keer extra. Hier zou de trein speciaal voor dat meisje rijden, wat net even 10 stappen verder is ;)

• LordSinclair
MBV schreef op maandag 11 januari 2016 @ 10:27:
Het verhaal voor off-gridders is iets anders: de trein rijdt toch al van de ene naar de andere grote stad, maar voor zo'n off-gridder stoppen ze een keer extra. Hier zou de trein speciaal voor dat meisje rijden, wat net even 10 stappen verder is ;)
Ik lees dat de stop op het station bijzonder is, ik haal niet uit het stuk dat de treinrit langs het station bijzonder is. Het station ligt namelijk ook gewoon aan een doorgaande treinroute.

• wildhagen
  • Niet online
LordSinclair schreef op maandag 11 januari 2016 @ 11:55:
[...]

Ik lees dat de stop op het station bijzonder is, ik haal niet uit het stuk dat de treinrit langs het station bijzonder is. Het station ligt namelijk ook gewoon aan een doorgaande treinroute.
Klopt, het ligt aan de Sekihoku Main Line, waar het slechts één van de 40 stations aan die lijn is.

Gaat dus om dit station.

Overigens nuanceert dat artikel het een beetje:
In January 2016, it was reported by Chinese state broadcaster CCTV that the station was being kept open for the benefit of just one high-school girl who used the station to commute to and from school, and that it was scheduled to close when the girl graduates.[1] There is however no evidence that the timing of closure of the station was connected with the girl's graduation or that she was even a regular user of the station[4]
Maar sluiting zou niet eens zo onoverkomelijk zijn, want slechts 3 kilometer verderop ligt een ander station, in hetzelfde stadje, wat ze evt zou kunnen gebruiken.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Scheelt dan weer dat in Japan je fiets niet vijf keer per jaar gejat of vernield wordt bij het station

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat een leuke medewerkers bij webcare zeg :P
quote: @jmulder88
@NS_online @ProRail jullie zijn een slechtere relatie dan mijn ouders, en die zijn al 22 jaar uit elkaar..#treinleven
quote: @NS_online
@jmulder88 Dat is toevallig, wij zijn inmiddels 21 jaar gescheiden. Gelukkig blijven we wel praten of niet @ProRail? ^JH
quote: @ProRail
@NS_online @jmulder88 Spreken elkaar eigenlijk de hele dag :) ^MW
quote: @jmulder88
@ProRail @NS_online misschien is dat wel het probleem van al die vertragingen dan. Teveel woorden, te weinig daden

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• wildhagen
  • Niet online
Het aantal storingen op het spoor is in 2015 met 18 procent gestegen ten opzichte van 2014. Ook het aantal meldingen van overvolle treinen is in 2015 toegenomen met meer dan zestig procent.

Reizigersvereniging Rover bevestigt tegenover NU.nl cijfers van de NOS hierover.

De gegevens van de treinstoringen zijn verzameld door de particuliere website Rijdendetreinen.nl, die alle storingen op het Nederlandse spoornet bij houdt. De meldingen van de overvolle treinen zijn door Rover zelf verzameld.

De NS maakte vorige jaar 2930 keer melding van verstoringen op het spoor. Een derde van de problemen betrof defecten als kapotte wissels, seinen, spoorovergangen of bovenleidingen. Een opvallende toename is het aantal problemen door defecte treinen. In 2014 waren dat 355 incidenten, in 2015 steeg dat aantal naar 569.

Andere redenen voor verstoringen zijn zelfdodingen of pogingen tot zelfdoding (270 meldingen), problemen met mensen die op het spoor lopen (61 keer) of koperdiefstal (21). Slechts 75 maal leidde winterweer tot een verstoring op het spoornet.

De impact van dit soort verstoringen is doorgaans wel heel groot: vaak raakt een groot deel van de landelijke dienstregeling verstoord door problematische sneeuwval of ijzel.

Reizigersvereniging Rover kreeg in 2015 ruim 25.000 meldingen van te volle treinen. In 2014 lag dit aantal nog op 15.000.

Woordvoerder Sanne van Galen van Rover ziet een duidelijk verband tussen de cijfers van de verstoringen en de meldingen van volle treinen. "Vrijwel elke storing leidt tot treinuitval", legt ze uit. "Daardoor zitten de treinen die nog wel rijden propvol." Zij verwacht dit jaar nog hogere cijfers. De NS kondigde eerder al aan dat reizigers het eerste deel van 2016 rekening moeten houden met vollere treinen door gebrek aan nieuw materieel.

De reizigersorganisatie noemt de beide stijgingen “schokkend” en gaat de problemen aankaarten bij het ministerie van Infrastructuur. Eerder werd al bekend dat er in 2015 ook meer vertragingen op het Nederlandse spoor waren dan in 2014.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...n-verstoringen-spoor.html

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Dit zou je dus terug moeten zien in de punctualiteit cijfers.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 17:11:
Dit zou je dus terug moeten zien in de punctualiteit cijfers.
En IRL zie je het ook terug. Volgens mij zijn deze cijfers de afgelopen maanden "nog even gescoord". De afgelopen anderhalve week gaat het weer aardig goed.

• wildhagen
  • Niet online
Er moet een hogesnelheidslijn worden aangelegd tussen Eindhoven en Düsseldorf. Die oproep doen de Eindhovense burgemeester van Rob van Gijzel en zijn Düsseldorfse ambtgenoot Thomas Geisel woensdag in Düsseldorf. De lijn zou van Den Haag via Rotterdam en Eindhoven naar Düsseldorf moeten gaan.

De kosten voor een hsl-verbinding schatten de burgemeesters in op 10 miljard euro. De hogesnelheidslijn zou de regio’s beter met elkaar moeten verbinden wat volgens Van Gijzel en Geisel van groot economisch belang is.

Volgens Van Gijzel is de verbinding Eindhoven-Düsseldorf meer dan een verbinding tussen twee steden: “Vanuit Nederlands perspectief wordt de technologische hotspot Eindhoven verbonden met het Duitse HSL/ICE netwerk.”
Bron: http://www.bndestem.nl/re...d%C3%BCsseldorf-1.5622830

Afbeeldingslocatie: http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.5622601.1452688417!image/image.jpg_gen/derivatives/free_image/image-5622601.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:53

Fiber

Beaches are for storming.

Ik ben voor...

Maar het lijkt mij voorlopig een utopie en vooral financieel onhaalbaar.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Alex)
10 miljard euro... de enige manier waarop je dat voorlopig gaat ophalen is als je het als een PPS uitvoert, maar daar kleven ook weer de nodige nadelen aan.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:31
En de ervaring leert dat dat soort schattingen altijd te laag zijn, dus reken maar dat er 15miljard of meer in gaat zitten...

• Fiber

Fiber

Ik denk persoonlijk ook dat je het geld beter kan steken in upgraden van bestaande spoorverbindingen. Er zijn nog veel te veel stukken enkelspoor en/of zonder bovenleiding en nog veel te veel hoofdlijnen dubbelspoor waar vierbaans erg prettig zou zijn. Om over modernisering van voltages en beveiliging maar niet te spreken...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Bacchus
Afhankelijk van wat je wil, kan ik me best voorstellen dat dat haalbaar is. Het HSL-spoor tussen Breda en Rotterdam ligt er al, Eindhoven-Boxtel is al dubbel uitgevoerd, dus daar zou ik gewoon een paar sporen voor iets van 250 km/u geschikt maken. (25kV~, ETCS en een handvol fysieke maatregelen?) De plannen voor een dubbel Den Haag-Rotterdam liggen op zijn minst klaar op de plank, kun je ook wel een paar sporen "snel" van maken. Blijven in Nederland nog Breda-Boxtel en Eindhoven-Venlo (dat laatste is toch een "snel" proefvak ofzo?) over om iets mee te doen.

Van de andere kant zou ik het al heel wat vinden als de Intercity Den Haag-Venlo vv éénmaal per uur doorrijdt naar Düsseldorf en een paar maal per dag naar Berlijn.

• MBV

MBV

Hoeveel mensen zullen er gebruik van gaan maken? De trein is doorgaans duurder dan het vliegtuig, en vanaf Rotterdam ( / The Hague :') ) airport zijn al diverse Duitse steden voor bijna niks te bereiken. De hogere snelheid van vliegtuigen wordt ruimschoots gecompenseerd door lang van tevoren aanwezig moeten zijn op de luchthaven en reistijd daarheen, maar effectief zal ik meestal voor een vliegtuig kiezen als dat voor hetzelfde geld kan.

• Fiber

Fiber

Bacchus schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:59:
Afhankelijk van wat je wil, kan ik me best voorstellen dat dat haalbaar is. Het HSL-spoor tussen Breda en Rotterdam ligt er al, Eindhoven-Boxtel is al dubbel uitgevoerd, dus daar zou ik gewoon een paar sporen voor iets van 250 km/u geschikt maken. (25kV~, ETCS en een handvol fysieke maatregelen?) De plannen voor een dubbel Den Haag-Rotterdam liggen op zijn minst klaar op de plank, kun je ook wel een paar sporen "snel" van maken. Blijven in Nederland nog Breda-Boxtel en Eindhoven-Venlo (dat laatste is toch een "snel" proefvak ofzo?) over om iets mee te doen.

Van de andere kant zou ik het al heel wat vinden als de Intercity Den Haag-Venlo vv éénmaal per uur doorrijdt naar Düsseldorf en een paar maal per dag naar Berlijn.
Op die manier klinkt het al een stuk logischer; Bestaand spoor upgraden, aan elkaar knopen en sneller maken. En die treinen hoeven echt niet per se precies 250 te kunnen... ;)

• Bacchus
MBV schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 16:21:
Hoeveel mensen zullen er gebruik van gaan maken? De trein is doorgaans duurder dan het vliegtuig, en vanaf Rotterdam ( / The Hague :') ) airport zijn al diverse Duitse steden voor bijna niks te bereiken. De hogere snelheid van vliegtuigen wordt ruimschoots gecompenseerd door lang van tevoren aanwezig moeten zijn op de luchthaven en reistijd daarheen, maar effectief zal ik meestal voor een vliegtuig kiezen als dat voor hetzelfde geld kan.
Het vliegtuig (vanaf RTM) landt pas in Hamburg, Berlijn of München, eigenlijk vlak voor je Duitsland alweer uit bent. Als je in het Ruhrgebied moet zijn, Frankfurt of Hannover, dan mag je aanvullend minstens zo lang terugtreinen als een heenwaartse trein erover doet.
Berlijn kan ik volgende week voor een nog wel acceptabele €100 vliegen (trein va €60) maar München is me met €350 toch wel erg duur (trein va €90).
Fiber schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 16:36:
[...]
Op die manier klinkt het al een stuk logischer; Bestaand spoor upgraden, aan elkaar knopen en sneller maken. En die treinen hoeven echt niet per se precies 250 te kunnen... ;)
Euh, ja, 250 geeft een beetje een vieze bijsmaak idd. :) Laten we zeggen 239 dan. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Bacchus op 13-01-2016 16:48 ]

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Bacchus schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 16:46:
[...]

Het vliegtuig (vanaf RTM) landt pas in Hamburg, Berlijn of München, eigenlijk vlak voor je Duitsland alweer uit bent. Als je in het Ruhrgebied moet zijn, Frankfurt of Hannover, dan mag je aanvullend minstens zo lang terugtreinen als een heenwaartse trein erover doet.
Berlijn kan ik volgende week voor een nog wel acceptabele €100 vliegen (trein va €60) maar München is me met €350 toch wel erg duur (trein va €90).

[...]

Euh, ja, 250 geeft een beetje een vieze bijsmaak idd. :) Laten we zeggen 239 dan. ;)
Alleen de trein naar München duurt lang. En met een HSL niet eens meer zo lang.

Volgens mij is het spoor tussen Eindhoven en Venlo nog wel het grootste struikelblok. In Limburg is nog een grote slag te slaan wat betreft sporen.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Bacchus schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:59:

De plannen voor een dubbel Den Haag-Rotterdam liggen op zijn minst klaar op de plank, kun je ook wel een paar sporen "snel" van maken.
Als je van Den Haag-Rotterdam een semi-HSL gaat maken dan zullen er nog meer mensen gaan huilen van "zie je wel!" dat de Bos-variant gekozen had moeten worden en dat de HSL-Zuid overbodig is.
W00fer schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 17:13:
[...]

Volgens mij is het spoor tussen Eindhoven en Venlo nog wel het grootste struikelblok. In Limburg is nog een grote slag te slaan wat betreft sporen.
Dat is denk ik juist het minste probleem. Daar ligt zelfs een flink stuk waar je al 160 mag!
Nee, het grootste probleem is bij Venlo de grens over. Enkel spoor, niet al te snel, als je naar het zuiden wil heb je nog een stuk bij Rheydt wat niet op schiet, als je naar Duisburg of Düsseldorf wil moet je kopmaken in Viersen of Mönchengladbach.
Als je daar eens een intercity op kunt inzetten, dan heb je al een fijne verbinding. Ja, een D-trein Den Haag - Keulen of zoiets :+

Signatures zijn voor boomers.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:39
Bacchus schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 16:46:
[...]

Zeg dan 240-245.

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 18:12:
[...]

Als je van Den Haag-Rotterdam een semi-HSL gaat maken dan zullen er nog meer mensen gaan huilen van "zie je wel!" dat de Bos-variant gekozen had moeten worden en dat de HSL-Zuid overbodig is.

[...]

Dat is denk ik juist het minste probleem. Daar ligt zelfs een flink stuk waar je al 160 mag!
Nee, het grootste probleem is bij Venlo de grens over. Enkel spoor, niet al te snel, als je naar het zuiden wil heb je nog een stuk bij Rheydt wat niet op schiet, als je naar Duisburg of Düsseldorf wil moet je kopmaken in Viersen of Mönchengladbach.
Als je daar eens een intercity op kunt inzetten, dan heb je al een fijne verbinding. Ja, een D-trein Den Haag - Keulen of zoiets :+
Misschien vergis ik me met de rest van Limburg, waar ik al sinds jaar en dag Limburgse collega's over hoor klagen dat het een en al ellende is.

• wildhagen
  • Niet online
Het zal onmogelijk blijken om een betaalbare hogesnelheidslijn naar Brussel te laten rijden als vervanging voor de Fyra.

Dat zegt oud-directeur van NS Internationaal en Thalys Nederland Frits Marckmann dinsdag in De Telegraaf.

Dinsdagavond debatteert de Tweede Kamer over het rapport van de enquêtecommissie over het Fyra-debacle.

De commissie stelde dat de reiziger nog altijd in de kou staat, omdat het nu afhankelijk is van peperdure Thalys of de trage Beneluxtrein die over het reguliere spoor naar Brussel rijdt.

De ambitie van de commissie om alsnog te komen tot een volwaardig alternatief van de Fyra is volgens Marckmann niet realistisch.

"Noch de Belgen, noch de Fransen willen dat. Zij willen geen concurrentie voor hun eigen Thalys. Bovendien hebben de Belgen net de vergoeding voor het gebruik van het Belgische spoor flink verhoogd, waardoor elke internationale trein onrendabel wordt", stelt hij.

Volgens Marckmann is het door politieke fouten in het verleden onmogelijk geworden om samen met Frankrijk en België spoorvervoer te organiseren. Er lagen mogelijkheden voor samenwerking tussen NS en de Belgische NMBS, maar Nederland besloot de hogesnelheidslijn openbaar aan te besteden.

Hij haalt behoorlijk hard uit naar de enquêtecommissie die geleid werd door Madeleine van Toorenburg (CDA). "Laat ik het maar ronduit zeggen. De parlementaire commissie is vilein. Voorzitter Van Toorenburg speelt vals spel. De politieke blunders uit de begintijd, die de oorzaak waren van de latere ellende van de Fyra, zijn moedwillig uit het rapport van de enquêtecommissie gehouden."

Volgens hem is het niet redelijk om de NS te vragen met een alternatief te komen nu België dat blokkeert door geen concurrentie te willen voor de Thalys.

Hildebrand van Kuylen van Treinreiziger.nl stelde onlangs tegen NU.nl dat het beste alternatief is "om de treinen die er zijn zoveel mogelijk over het spoor van de hoge snelheidslijn HSL te laten rijden en een aantal haltes te schrappen".

"Als je bestaande verbindingen zo goed mogelijk aanpast, ben je pakweg twintig minuten langer onderweg dan het met de Fyra zou zijn geweest. Dat is beter dan voor twintig minuten sneller weer nieuwe treinen aan te schaffen die miljoenen kosten."

Arrien Kruyt van reizigerorganisatie Rover waarschuwde toen al dat de Belgen ook bij dit plan weleens dwars zouden kunnen gaan liggen.

Volgens SP-Kamerlid Eric Smaling is het niet verwonderlijk dat de Fransen en de Belgen geen zin meer hebben in de Nederlanders.

"Het was in de jaren negentig de arrogantie van het paarse kabinet dat leidde tot aanbestedingsgedrag waarbij het leek alsof België en Frankrijk niet bestonden. Geen wonder dat die op een gegeven moment aju paraplu zeiden", stelt hij.

"Dat kabinet had een blinde vlek voor liberalisering van het spoor. Wij hebben toen al gezegd dat het kabinet aandelen moest nemen in Thalys."

Stientje van Veldhoven (D66) wil zich echter niet af laten schrikken door de woorden van Marckmann. "Beginnen met de conclusie dat het allemaal niet kan lijkt mij precies de verkeerde start van het debat", aldus Van Veldhoven.

"Het gaat er om wat we wel kunnen bereiken. Er zijn miljarden gestoken in een betere verbinding met België en de reiziger is er geen meter mee opgeschoten."

CDA-Kamerlid Martijn van Helvert sluit zich hierbij aan. Hij wil een reactie van het kabinet op de uitlatingen van Marckmann.
Bron: http://www.nu.nl/politiek...n-brussel-onmogelijk.html

Virussen? Scan ze hier!

• Alex)
Dit is wel een gevalletje "Slager keurt z'n eigen vlees": zowel Timmer als Marckmann waren destijds in dienst van NS, zijn door de enquêtecommissie stevig aan de tand gevoeld, en hun voormalige werkgever heeft flink de wind van voren gekregen tijdens de verhoren. Om die reden alleen al acht ik hen niet in staat om een onpartijdig, deskundig oordeel te formuleren.

• MBV

MBV

Dat wil nog niet zeggen dat hij per definitie onzin aan het vertellen is. Zijn verhaal klinkt erg plausibel, en van een belangrijk gedeelte heb ik al eerder uit het nieuws gehaald dat het klopt. De NS heeft een belachelijk bod gedaan vanwege die aanbestedingscultuur, en een belachelijke trein gekocht om de schade binnen de perken te houden.
Ik het jammer dat de politieke partijen de fout daarvan kennelijk nog niet inzien.

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Alex) schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:54:
Dit is wel een gevalletje "Slager keurt z'n eigen vlees": zowel Timmer als Marckmann waren destijds in dienst van NS, zijn door de enquêtecommissie stevig aan de tand gevoeld, en hun voormalige werkgever heeft flink de wind van voren gekregen tijdens de verhoren. Om die reden alleen al acht ik hen niet in staat om een onpartijdig, deskundig oordeel te formuleren.
Sja, datzelfde kun je zeggen van de commissie, die is ook bepaald niet onpartijdig in deze. Een heel groot deel van het traject is politiek gezwam dus het lijkt mij niet dat de commissie daarover niet kan en mag oordelen, ook iets met slager en vlees.

Laten we het erop houden dat alle partijen (politiek, NS etc) er een grote puinhoop van hebben gemaakt. Echter blijkt tot op heden dat geen enkele partij ervan wil leren.

Ik zie meer in het begraven van de strijdbijl, het geld is toch al verdampt, en of gaan zoeken naar een werkende oplossing of accepteren dat het nooit meer wat gaat worden met een trein naar België behalve wat er nu rijdt. Dit gekloot kost ons als belastingbetaler alleen nog maar meer geld, dat is inmiddels wel genoeg over de balk gedonderd.

[ Voor 7% gewijzigd door Bastien op 19-01-2016 11:14 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Het internationale spoorvervoer is toch vrijgegeven? NS kan toch bij Infrabel (wat in feite niets te maken heeft met de NMBS) een pad aanvragen en gaan rijden? Het enige wat dat verhinderd is dat NS geen vervoerder zou zijn in België. Ik weet niet of dat zo is, maar dat zou een strategische misser zijn. Thalys is dat namelijk wel in Nederland.
Dat de vergoeding in België omhoog gegaan is zou ook Thalys parten moeten spelen.

Het is gewoon een feit dat de NMBS de NS en de Nederlandse staat heeft gepiepeld. En die laatste twee zijn daar met open ogen ingetrapt.

Signatures zijn voor boomers.

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Maasluip schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:25:
Het internationale spoorvervoer is toch vrijgegeven? NS kan toch bij Infrabel (wat in feite niets te maken heeft met de NMBS) een pad aanvragen en gaan rijden? Het enige wat dat verhinderd is dat NS geen vervoerder zou zijn in België. Ik weet niet of dat zo is, maar dat zou een strategische misser zijn. Thalys is dat namelijk wel in Nederland.
Dat zal vast kunnen, echter is het blijkbaar niet rendabel te krijgen zonder bakken belastinggeld dus moet je je af gaan zitten vragen of NS hier nu nogmaals mee moet gaan beginnen? Lijkt mij van niet, laat het lekker over aan andere partijen die daar geld in willen steken en spaar de belastingbetaler dit keer.
Dat de vergoeding in België omhoog gegaan is zou ook Thalys parten moeten spelen.
Mijn weinige ervaringen met Thalys zijn dat die altijd goed vol zitten. Die zouden dus bij een normale prijsstelling dat wel op moeten kunnen vangen. Ik heb overigens geen idee hoe het zit met vergoedingen, of die voor alle partijen gelijk zijn (rekening houdende met wat je over het spoor laat gaan etc. uiteraard) of dat er afspraken gemaakt kunnen/mogen worden.
Het is gewoon een feit dat de NMBS de NS en de Nederlandse staat heeft gepiepeld. En die laatste twee zijn daar met open ogen ingetrapt.
Da's logisch, zijn 'we' in NL goed in. :P

Pagina: 1 ... 66 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.