There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Signatures zijn voor boomers.
Eindelijk een keer weer zitten tijdens de spits
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Voor zover ik weet is er zelfs nog geen testbak opgeleverd voor DDM1, dus dat gaat ook nog wel even duren.
Waarschijnlijk ongeplande reserve?
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Waar jij in hebt gezeten zal een 2x DD-AR geweest zijn, met groene bankjes (waarschijnlijk in samenstelling 1700+DD-AR+DD-AR+1700).
DDM1 komt vanaf september volgend jaar weer op de baan in een samenstelling van loc + 3 rijtuigen + stuurstandrijdtuig. Totaal dus loc + 4 rijtuigen.
DD-AR rijdt momenteel rond met loc + 2 rijtuigen + stuurstand, dus loc + 3 rijtuigen.
[ Voor 19% gewijzigd door EDIT op 03-12-2015 09:20 ]
Dat is wel het meest bizarre (lees luie) gedrag dat je tegenkomt bij instappen ... ik pak 's avonds de trein op Den Haag CS, startstation, lege trein (net leeggelopen). Het overgrote deel stapt aan de halkant in, dat zit dus binnen de kortste keren vol, terwijl ik rustig doorwandel naar het begin v/d trein en de zitplekken voor het uitkiezen hebwildhagen schreef op woensdag 02 december 2015 @ 16:11:
[...]
Zelfs bij het startstation van de eerste trein van de dag, waar de trein dus nog leeg was, en er een man of 30 staan te dringen voor de deuren
By the way, aantal en plaatsing van OVchipkaart palen verbetert met de dag op DH Centraal ! Er is nu een soort ring van paaltjes aan het ontstaan bij de perrons, zodat je wat meer 'geconfronteerd' wordt met in/uitchecken.
[ Voor 15% gewijzigd door Goner op 03-12-2015 09:56 ]
Edit: eerste foto van de trein (niet van mij, kwam voorbij op Facebook):
Volgens mij niet deel uitmakend van de grotere NS-bestelling van Flirts die volgend jaar zou moeten komen?
[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 03-12-2015 14:55 ]
Virussen? Scan ze hier!
De eerste Flirt Fast Forward treinen van NSR komen als ik het goed onthouden heb over een maand of 4 naar Nederland.
[ Voor 28% gewijzigd door EDIT op 03-12-2015 14:58 ]
Dat is toch best leuk voor het spoorVan Veldhoven wil 1 miljard euro van het Volkswagengeld, "dat bedoeld is voor schoon vervoer", in het spoor investeren. Ze zegt dat het mes aan twee kanten snijdt, omdat mensen de trein dan niet inwisselen voor de auto waardoor er nog langere files komen.
Verwijderd
Abellio gaat toch ook met Flirts rijden op Arnhem <> Düsseldorf?
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2015 15:26 ]
Had jij niet een vervelende spoorwegovergang in de buurt? Die kunnen we ook wel vervangen door een tunnel van dit geldVerwijderd schreef op donderdag 03 december 2015 @ 15:26:
All 2-takt scooters omruilen voor Volkswagens met "sjoemelsoftware" lijkt me anders ook een leuke milieu-upgrade
Klopt, deze zullen vanaf voorjaar 2017 (dacht ik) gaan rijden. Ze verschillen wel uiteraard van deze Gouda - Alphen Flirts in de vorm van ETCS, geschikt voor PZB /LZB, en ze kunnen rijden onder 1,5 Kv =, 15 en 25 Kv ~, waar de Gouda - Alphen Flirts enkel onder 1,5 Kv = kunnen rijden en geen ETCS DMI hebben.Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2015 @ 15:26:
Wat ik nog veel erger vind zijn van die wijsneuzen bij de IC direct, die dan met ze alle bij de ingang voor de 1ste klas gaan staan om zo via de deur binnendoor als eerste de 2de klas in te kunnen.Goner schreef op woensdag 02 december 2015 @ 15:08:
[...]
Of zelfs al proberen in te stappen tussen de uitstappers door ...
Daardoor gaat het instappen zo enorm traag, omdat er ook nog eens mensen van rechts/links zich erdoor willen duwen.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Wat is dat nou weer?
We are shaping the future
Naam van het beestje (de NSR Flirts). Heb het ook niet verzonnen
Bron: http://www.nu.nl/politiek...zichthouders-prorail.htmlStaatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) voelt er niets voor om nu al de bezem te halen door de Raad van Commissarissen van Prorail.
Dat zegt Dijksma donderdag in een Kamerdebat over de spoornetbeheerder.
Oppositiepartijen SP, PVV, CDA en D66 zetten in verschillende mate vraagtekens bij de Raad van Commissarissen (RvC) van Prorail.
Ook de oproep om de top van het bedrijf onder de loep te nemen wees de bewindsvrouw af. "Er moet geen zwaard van Damocles boven Prorail hangen. We moeten echt de tijd nemen om een aantal kwesties samen te bekijken", zegt Dijksma.
Met name voorzitter Hans Alders schiet in de ogen van de partijen tekort in zijn rol als toezichthouder. Er spelen veel problemen bij Prorail. Aan de ene kant is er een tekort van 475 miljoen euro, maar er blijft ook geld op de plank liggen. "De begroting is een gatenkaas", zei D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven.
Maar Dijksma, als staatssecretaris aandeelhouder van Prorail, wil niet via de Tweede Kamer of via de media zomaar commissarissen de wacht aanzeggen. Bovendien vreest ze dat het haar effectiviteit ondermijnt.
De zorgen over de toestanden op het Nederlandse spoor deelt Dijksma met de Kamer. Daarbij houdt zij er rekening mee dat de problemen zich voor blijven doen. "Het gaat er niet om of het weer fout gaat, maar hoe ik hier mee omga."
Dijksma voert voor het eerst als staatssecretaris van Infrastructuur met de Kamer een debat over Prorail. Zij heeft de opgestapte Wilma Mansveld vervangen die onder vuur kwam te liggen door het Fyra-debacle.
Virussen? Scan ze hier!
NSRFFF bekt natuurlijk heel lekkerEDIT schreef op donderdag 03 december 2015 @ 16:24:
[...]
Naam van het beestje (de NSR Flirts). Heb het ook niet verzonnen
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Verwijderd
Helaas was dat VIRM. Heb ik express de Den Haag trein gepakt om ICM te krijgen... grr
En dan gebruiken ze die tunnels tussen treinstellen niet eens meer, volgens mij ging het toen vaker misMigrator schreef op donderdag 03 december 2015 @ 17:15:
Geklungel hier op station Deventer. 3 Bakken ICM uit Enschede komen aan als intercity naar Schiphol en hoort gekoppeld te worden aan 3 bakken die klaarstaan. Na drie koppelpogingen lijkt het goed te zitten en gaan de deuren open. Tien minuten later is de trein echter nog steeds niet weg en worden de inzittenden van het achterste treinstel naar het voorste geroepen omdat het achterste treinstel 'defect' is. Niet de eerste keer hier dat het koppelen van twee stellen ICM niet vlekkeloos gaat, maar dat het zo fout gaat heb ik nog niet eerder gezien.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dan heb je de verkeerde keuze gemaakt - als je ICM wil moet je juist die naar Schiphol nemen. Enschede <-> Rotterdam/Den Haag is altijd VIRM en Enschede <-> Schiphol altijd ICMVerwijderd schreef op donderdag 03 december 2015 @ 17:37:
Haha, de trein ervoor ging het wel goed, maar die vertrok met +10 uit Enschede "konden geen machinist vinden"
Helaas was dat VIRM. Heb ik express de Den Haag trein gepakt om ICM te krijgen... grr
Daar trokken ze, me dunkt, wel meer tijd dan drie minuten voor uitRaven schreef op donderdag 03 december 2015 @ 17:39:
[...]
En dan gebruiken ze die tunnels tussen treinstellen niet eens meer, volgens mij ging het toen vaker mis
[afbeelding]
Niet 3kV?EDIT schreef op donderdag 03 december 2015 @ 15:44:
[...]
Klopt, deze zullen vanaf voorjaar 2017 (dacht ik) gaan rijden. Ze verschillen wel uiteraard van deze Gouda - Alphen Flirts in de vorm van ETCS, geschikt voor PZB /LZB, en ze kunnen rijden onder 1,5 Kv =, 15 en 25 Kv ~, waar de Gouda - Alphen Flirts enkel onder 1,5 Kv = kunnen rijden en geen ETCS DMI hebben.
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
De SNG van CAF schijnt wel 3 Kv te lusten al vanuit de fabriek, zo heb ik in de wandelgangen opgevangen.
ahEDIT schreef op donderdag 03 december 2015 @ 20:32:
Nee, voor zover ik weet niet. Bij de Flirts voor Gouda - Alphen zit er in ieder geval alleen een 1,5 Kv box op het dak, dus die kunnen het sowieso niet zonder aanpassingen.
De SNG van CAF schijnt wel 3 Kv te lusten al vanuit de fabriek, zo heb ik in de wandelgangen opgevangen.
Ja de eerste contracten met baanvakken gereed maken voor 3kV zijn nu op de markt gekomen en de wijziging naar 3kV DC is nog best goed te doen (in vergelijking met 25kV AC)
Een gevalletje "Oeps, even Apeldoorn bellen!"
Voorlopig dus even geen treinverkeer tussen Bad Nieuweschans en Leer..
Ook leuk voor Arriva, zij hebben enkele treinstellen in Leer nu staan
[ Voor 32% gewijzigd door AW_Bos op 04-12-2015 00:09 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
We are shaping the future
Verwijderd
Verwijderd
Wow, da's naar.AW_Bos schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 00:08:
http://www.noz.de/deutsch...ucke-1#gallery&0&1&644879
Een gevalletje "Oeps, even Apeldoorn bellen!"
Voorlopig dus even geen treinverkeer tussen Bad Nieuweschans en Leer..
Ook leuk voor Arriva, zij hebben enkele treinstellen in Leer nu staan. Levert overigens wel weer fraaie kiekjes op voor de spotters op en rond Bad Bentheim, waar de stellen tzt vast wel de grens weer overgaan op weg naar hun thuisbasis.
Ze kunnen toch ook bij Coevorden de grens al over?
Ik leer het ook nooitMigrator schreef op donderdag 03 december 2015 @ 17:50:
[...]
Dan heb je de verkeerde keuze gemaakt - als je ICM wil moet je juist die naar Schiphol nemen. Enschede <-> Rotterdam/Den Haag is altijd VIRM en Enschede <-> Schiphol altijd ICM
Maar nu dus wel ICM, heerlijk. Twee uur aan een stuk dezelfde ICM
Alhoewel... ze zullen 'm wel weer gaan snoeien op Deventer. Zal niet de eerste keer zijn dat ik dan alsnog moet 'overstappen'.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2015 09:07 ]
Je zult het ongetwijfeld al weten maar voor de minder doorgewinterde reiziger:Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 09:06:
[...]
Alhoewel... ze zullen 'm wel weer gaan snoeien op Deventer. Zal niet de eerste keer zijn dat ik dan alsnog moet 'overstappen'.
Je kan op meerdere manieren zien of het treinstel waar jij in zit doorgaat naar het eindstation of dat deze onderweg afgekoppeld wordt.
Zit je al in de trein: kijk naar de reisinformatiedisplays. Daar staat dan bijvoorbeeld 'IC naar Deventer'. Zou de trein naar Enschede moeten gaan, dan zit je dus in een treinstel dat op Deventer afgekoppeld wordt.
Zijn de displays stuk of zit je nog niet in de trein: kijk in de NS Reisplanner app. Bijvoorbeeld de gecombineerde IC Den Haag/Rotterdam naar Enschede.

Klik voor groot.
Je ziet dat hier twee treindelen genoemd staan, namelijk één naar Enschede en één naar Deventer. Klik je op het treindeel, dan zie je dat de trein uit Rotterdam slechts tot Deventer gaat en de trein vanuit Den Haag wél de hele route zal rijden.
Zit je dus in het deel vanuit Rotterdam en je moet naar Enschede, dan moet je inderdaad overstappen naar het andere treindeel. Zit je in het deel vanuit Den Haag, dan kan je lekker blijven zitten.
Verwijderd
Werkt kennelijk alleen als je alles ook met Google deelt...
En jawel "treinstel 4017 blijft achter in Deventer". Nou ja, ik heb alsnog een bankje voor mezelf, dus beter dan vorige keren. En ik rijd weer achteruit, heerlijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2015 10:09 ]
Idem dito voor de andere richting. Als er vanuit Es/Hgl/Aml een trein naar Den Haag vertrekt staat er op de borden Den Haag/Rotterdam ('a-zijde' en 'b-zijde') waarmee de indruk gewekt wordt dat er direct een trein van deze stations naar Rotterdam rijdt, terwijl er helemaal geen sprake is van een a- of b-zijde. Beter zou imo zijn "Den Haag" met de mededeling "treinstel naar Rotterdam wordt in Deventer bijgeplaatst".
Zo vind ik het bij storingen ook verwarrend dat het eindstation volgens onverstoorde dienstregeling op de borden staat in plaats van het daadwerkelijke eindstation. Ik zou zeggen dat het logischer is dat er eindbestemming B op de borden staat met de mededeling "rijdt niet door tot A vanwege <reden>". Maar goed, wie ben ik
Het helpt als ze de treinstelnummers er bij zouden zetten, hoe moet je nu weten waar een treinstel wegkomt? Tenzij je er vanaf het beginpunt erin zitEDIT schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 09:43:
[...]
Je zult het ongetwijfeld al weten maar voor de minder doorgewinterde reiziger:
Je kan op meerdere manieren zien of het treinstel waar jij in zit doorgaat naar het eindstation of dat deze onderweg afgekoppeld wordt.
Zit je al in de trein: kijk naar de reisinformatiedisplays. Daar staat dan bijvoorbeeld 'IC naar Deventer'. Zou de trein naar Enschede moeten gaan, dan zit je dus in een treinstel dat op Deventer afgekoppeld wordt.
Zijn de displays stuk of zit je nog niet in de trein: kijk in de NS Reisplanner app. Bijvoorbeeld de gecombineerde IC Den Haag/Rotterdam naar Enschede.
[afbeelding]
Klik voor groot.
Je ziet dat hier twee treindelen genoemd staan, namelijk één naar Enschede en één naar Deventer. Klik je op het treindeel, dan zie je dat de trein uit Rotterdam slechts tot Deventer gaat en de trein vanuit Den Haag wél de hele route zal rijden.
Zit je dus in het deel vanuit Rotterdam en je moet naar Enschede, dan moet je inderdaad overstappen naar het andere treindeel. Zit je in het deel vanuit Den Haag, dan kan je lekker blijven zitten.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ja, maar dat is om. Om in Coevorden te komen moet je bij Bad Bentheim rechtsaf en vanaf Coevorden moet je weer terugsteken naar Zwolle. Dan is rechtdoor via Oldenzaal en Almelo korter. En via Coevorden moet je twee keer extra kopmaken (Bad Bentheim en Coevorden).Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 09:06:
[...]
Wow, da's naar.
Ze kunnen toch ook bij Coevorden de grens al over?
Mee eens, dat is inderdaad een gemis.Raven schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 10:41:
[...]
Het helpt als ze de treinstelnummers er bij zouden zetten, hoe moet je nu weten waar een treinstel wegkomt? Tenzij je er vanaf het beginpunt erin zit
Gelukkig biedt een andere app daar eventueel uitkomst in: OvInfo (voor Android - Google Play: OVinfo).

Helaas klopt het splitsingsstation nog niet (bèta versie, de trein wordt al op Utrecht gesplitst), maar je kan hier wel de treinstelnummers zien in veel gevallen.
Ah, ik ben dus niet helemaal raar als ik daar de voorkeur aan geef: Er zijn er meer.Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 10:06:
En jawel "treinstel 4017 blijft achter in Deventer". Nou ja, ik heb alsnog een bankje voor mezelf, dus beter dan vorige keren. En ik rijd weer achteruit, heerlijk.
Ik kan mij toch herinneren dat dat vroegâh, op die oude flipperborden weleens zo aangegeven werd. Heb het op de beeldschermen nooit meer gezien.Migrator schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 10:37:
Ik denk dat er hierover wel winst te halen is op de vertrekborden op de perrons. Als daar daadwerkelijk aangegeven wordt waar de verschillende treindelen heen gaan in plaats van waar een deel van de trein heen gaat is dat al makkelijker voor reizigers. Dus als er vanuit Schiphol twee delen ICM naar Enschede vertrekken waarvan één deel achterblijft dan wordt er op de stations t/m Dv al weergegeven "achterste treinstel blijft in Deventer" zodat mensen die verder dan Dv reizen daar rekening mee kunnen houden. (Althans, dat wordt nog niet gedaan toch?).
Ik zat gisteren trouwens voor het eerst in een ICD met het nieuwste interieur: Dat is toch goed gelukt. Vind de 2K-stoelen er al heel sjiek uitzien en goed zitten. Dat mogen ze breder invoeren wmb. (En dat stomme VIRM lekker afschaffen, of op zijn minst enkel als boemeltjes inzetten ofzo.)
[ Voor 20% gewijzigd door Bacchus op 04-12-2015 11:10 ]
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...den-utrecht-centraal.htmlDe werkzaamheden aan Utrecht Centraal gaan ook in 2016 voor overlast voor de reizigers zorgen.
Dat meldt spoorbeheerder Prorail. "2016 wordt een jaar met veel werkzaamheden die voor reizigers niet altijd onopgemerkt zullen blijven", stelt bouwmanager Ronald Razeu.
Volgens een woordvoerster van Prorail zal de overlast vooral merkbaar zijn in de weekeinden en tijdens de vakanties.
Reizigers moeten rekening houden met langere reistijden en nog drukkere treinen. Wie de trein wil nemen op een route van of naar Utrecht Centraal, wordt aangeraden de reisinformatie goed te raadplegen.
In 2016 wordt het emplacement Utrecht volledig omgebouwd. Aan de noord- en zuidzijde van het station worden sporen en bovenleiding vernieuwd en een nieuw beveiligingssysteem geïnstalleerd.
Er komen nieuwe perronkappen en perrons worden verbreed om meer ruimte te maken voor reizigers. Ook wordt het aantal sporen van Utrecht Centraal naar Utrecht Lunetten verdubbeld van vier naar acht.
De grootschalige verbouwing moet eind 2016 zijn voltooid, beklemtoont een zegsvrouw. Het vernieuwde station kan in de toekomst 100 miljoen reizigers per jaar verwerken. Het was de bedoeling dat de renovatie eerder klaar was.
Ook liggen de kosten hoger dan verwacht. Deze overschrijding van de begroting was grotendeels ingecalculeerd, liet het ministerie van Infrastructuur en Milieu eerder weten.
Een ander groot project waar Prorail in 2016 veel tijd en energie in gaat steken, is het aanpassen van het spoorgebied rond Schiphol. Ook dit is een knelpunt dat met grote regelmaat leidt tot vertragingen en treinuitval.
Virussen? Scan ze hier!
IRM - ICRm - ICMm is natuurlijk lastig vergelijken. ICRm, en ICMm zijn ontworpen als échte intercity (beetje zoals we nu de ICD hebben), en de eerste series IRM als interregiomaterieel.Bacchus schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 11:00:
(En dat stomme VIRM lekker afschaffen, of op zijn minst enkel als boemeltjes inzetten ofzo.)
Als ze trouwens het complete net ombouwen naar 3kv (is dat de bedoeling? Ik mag hopen van wel) wat willen ze dan doen met het museummaterieel?
Hmmz zouden ze het hebben over ATB vv of zouden ze er alvast eurobalises neerleggen?Aan de noord- en zuidzijde van het station worden sporen en bovenleiding vernieuwd en een nieuw beveiligingssysteem geïnstalleerd.
Beidensilverball schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 11:30:
[...]
Hmmz zouden ze het hebben over ATB vv of zouden ze er alvast eurobalise neerleggen?
[ Voor 43% gewijzigd door ArcticWolf op 04-12-2015 11:43 ]
Heb ik toch regelmatig gezien (in ieder geval vroeger). Maar regelmatig klopte het niet of werd er op het laatste moment toch nog een extra treinstel achtergelaten.Migrator schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 10:37:
Ik denk dat er hierover wel winst te halen is op de vertrekborden op de perrons. Als daar daadwerkelijk aangegeven wordt waar de verschillende treindelen heen gaan in plaats van waar een deel van de trein heen gaat is dat al makkelijker voor reizigers. Dus als er vanuit Schiphol twee delen ICM naar Enschede vertrekken waarvan één deel achterblijft dan wordt er op de stations t/m Dv al weergegeven "achterste treinstel blijft in Deventer" zodat mensen die verder dan Dv reizen daar rekening mee kunnen houden. (Althans, dat wordt nog niet gedaan toch?).
En dat was eigenlijk nog vervelender dan het gewoon niet zeggen.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Arnhem is ook voor veel mensen verwarrend omdat de trein (Nijmegen- Den Helder) daar kop maakt. Niet iedereen snapt wat dan het achterste deel (dat dus niet naar Den Helder gaat) is.
Voor de liefhebber een kleine selectie:
Buitenkant
Cabine
Interieur (met toilet):
Voor alle foto's, zie hun Facebook: https://www.facebook.com/NedTrain/posts/1006001562777095
Ja, snap ik ook wel een beetje. En ik snap ook wel dat "officieel" de interregio-naam is afgeschaft (nooit ingevoerd, dacht ik zelfs) en in de praktijk grotendeels de treinen die intercity heten interregio-diensten rijden. Het blijft toch een beetje jeuken: Je hebt nu stations (Rotterdam-Blaak en Schiedam-Centrum bv.) waar sommige intercity's (Vlissingen-Lelystad-Centrum, inderdaad over het algemeen door VIRM gereden) wèl stoppen en andere (Venlo-Den Haag-Centraal, inderdaad over het algemeen ICM of NID) langsvliegen. Dat is met name voor de incidentele reiziger onduidelijk.silverball schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 11:30:
[...]
IRM - ICRm - ICMm is natuurlijk lastig vergelijken. ICRm, en ICMm zijn ontworpen als échte intercity (beetje zoals we nu de ICD hebben), en de eerste series IRM als interregiomaterieel.
Bij lijkt behoorlijk op de GTW;)EDIT schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:39:
Collega's van NedTrain hebben wat foto's online gezet van de nieuwe Flirt.
Voor de liefhebber een kleine selectie:
Buitenkant
[afbeelding]
Cabine
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Interieur (met toilet):
[afbeelding]
[afbeelding]
Voor alle foto's, zie hun Facebook: https://www.facebook.com/NedTrain/posts/1006001562777095
Ik heb begrepen dat deze niet meer geproduceerd wordt, en dat alles nu FLIRT is, wat aan dergelijke regiotreinen wordt gefabriceerd. Kan iemand dit bevestigen?
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Euhm, ze bedoelen daarmee een nieuw B-relais beveiligingssysteem, 3 relaishuizen vol klapperende relais. ATB-VV zal er zeker komen, alsmede een paar ERTMS balises (geen L1) voor de transitie naar L2 Asd-Ut.
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Virussen? Scan ze hier!
Ik zou het niet weten, maar het lijkt mij sterk. Zowel de GTW als de Flirt bedienen een eigen segment op de markt.AW_Bos schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 17:21:
[...]
Bij lijkt behoorlijk op de GTW;)
Ik heb begrepen dat deze niet meer geproduceerd wordt, en dat alles nu FLIRT is, wat aan dergelijke regiotreinen wordt gefabriceerd. Kan iemand dit bevestigen?
Waar de Flirt voor (inter)regionaal verkeer gemaakt is, is de GTW eigenlijk voor de lokaalbaantjes.
Je ziet het ook terug in de maximale snelheden. Je hebt, dacht ik, in Zwitserland enkele van die GTW's rondrijden met een maximale snelheid van 100 of 120 km/u. De snelheid van 140 km/u hier in Nederland is volgens mij (maar corrigeer mij maar als ik dat compleet verkeerd heb) de snelste variant van de GTW.
De Flirt is echter een stuk sneller. Verkrijgbaar in varianten van 140 km/u (zoals deze R-Net Flirt) tot 250 km/u (de nog uit te brengen Eurocitytreinen van de Zwitserse Spoorwegen) bediend dit materieel gewoon een hele andere markt.
In de VS rijden ook GTW's rond die max 120 km/h kunnen, zoals de A-Train in Texas bijvoorbeeldJe hebt, dacht ik, in Zwitserland enkele van die GTW's rondrijden met een maximale snelheid van 100 of 120 km/u.
De Zwitserse RABe 520, ook een GTW, heeft een max-snelheid van 115 km/h
Virussen? Scan ze hier!
Bensimpel
Positieve meneer
Het is logischer om gewoon treinstel nummer te vermelden imho,Hooglander1 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 11:45:
[...]
Heb ik toch regelmatig gezien (in ieder geval vroeger). Maar regelmatig klopte het niet of werd er op het laatste moment toch nog een extra treinstel achtergelaten.
En dat was eigenlijk nog vervelender dan het gewoon niet zeggen.
😆 - Denk ook eens om ;)
Dat is een beetje onhandig met gokken welk treinstel waar aan het perron komt te staan. Vroeger werd er op de borden aangegeven of het deel aan de a- of b-zijde door zou gaan, dat werkte op zich wel prima op stations waar niet echt duidelijk was welke kant de trein weer verder naar zou gaan.Bensimpel schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 18:26:
[...]
Het is logischer om gewoon treinstel nummer te vermelden imho,
De aansluiting op de treinen richting Oldenburg/Bremen is nu alleen nogal beroerd, aangezien de bus kort na vertrek van de RE/IC in Leer aankomt. Terug is een vergelijkbaar verhaal en ook de aansluitingen in/uit de richtingen Emden en Rheine zijn niet of nauwelijks haalbaar. Door de uurdiensten sta je dan meteen rond de vijftig minuten te wachten op je aansluiting en ik kan me voorstellen dat dat wel reizigers kost. De enige uitzonderingen hierop vormen eigenlijk de dienst van/naar Emden - daar is een dichtere dienstregeling - en de treinen die doorrijden naar Norddeich of die juist uit die richting komen.wildhagen schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 18:05:
Ik weet niet of Arriva die reiziger per se hoeft te verliezen, ik neem aan dat ze vervangend busvervoer in zullen gaan zetten tot er een nieuwe brug gebouwd is?
Voor de meeste reizigers zou de situatie volgens mij vrij eenvoudig fors te verbeteren zijn door de trein/busdienst vanuit/naar Nederland met een half uur te verschuiven ten opzichte van nu.
[ Voor 12% gewijzigd door Commendatore op 06-12-2015 00:56 ]
Verwijderd
2000-3000? Waar las je dat?marcop23 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 18:03:
Er gaan dagelijks twee- tot drieduizend reizigers met die trein naar Duitsland, las ik net. Hoewel dat niet enorm veel is ofzo, is het toch aardig meer dan ik had verwacht voor zo'n lijntje. Voor die mensen ook heel zuur, en Arriva natuurlijk, die veel van die reizigers verliest. Ik denk dat de verzekeraar van die boot heel diep in de buidel mag tasten.
Dat er nu gesproken wordt van vijf jaar valt me wel een beetje tegen. Ik had gewoon zoiets verwacht als "Wir schaffen das" en dat de Duitse genie er volgende week een nieuwe brug heeft liggen. Vijf jaar!! De hele 2e wereldoorlog is uitgevochten in (iets meer dan) vijf jaar. De geallieerden hebben notabene in een paar weken (?) een burg gebouwd over de Rijn (!) bij Spijk.
Wat vooral veel tijd kost zijn besluitvormings-, aanbestedings- en planningsprocedures. Houd er daarnaast ook rekening mee dat het gaat om een gedeeltelijk beweegbare spoorbrug waarbij ook zeeschepen (incl. grote cruiseschepen) moeten kunnen passeren, die bestel je niet zo even uit de catalogus.Verwijderd schreef op zondag 06 december 2015 @ 00:26:
[...]
2000-3000? Waar las je dat?
Dat er nu gesproken wordt van vijf jaar valt me wel een beetje tegen. Ik had gewoon zoiets verwacht als "Wir schaffen das" en dat de Duitse genie er volgende week een nieuwe brug heeft liggen. Vijf jaar!! De hele 2e wereldoorlog is uitgevochten in (iets meer dan) vijf jaar. De geallieerden hebben notabene in een paar weken (?) een burg gebouwd over de Rijn (!) bij Spijk.
Precies. Toen had je geen regeltjes over aanbestedingen, vergunningen, enzovoorts. En die brug hoefde niet een verwachte levenstijd van x jaar te hebbenCommendatore schreef op zondag 06 december 2015 @ 00:34:
[...]
Wat vooral veel tijd kost zijn besluitvormings- en planningsprocedures. Houd er daarnaast ook rekening mee dat het gaat om een gedeeltelijk beweegbare spoorbrug waar ook zeeschepen (incl. grote cruiseschepen) moeten kunnen passeren, die bestel je niet zo even uit de catalogus.
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Verwijderd
Het lijkt me dat men onder het mom van 'onverwachte omstandigheid / noodzaak' gewoon 90% van die bureaucratische rommel zou mogen dumpen en gewoon 1,2,3 op kosten van de verzekeraar een nieuwe brug mag laten neerleggen.
Vijf jaar... straks zit er weer een of andere nest van de bedreigde geel-groene Eems-kikker en duurt het nog langer...
http://www.rtvnoord.nl/ni...een-treinverkeer-mogelijkVerwijderd schreef op zondag 06 december 2015 @ 00:26:
[...]
2000-3000? Waar las je dat?
Hoezo eigenlijk? Vind je het veel of weinig?Op het traject Groningen-Leer reizen dagelijks gemiddeld twee- tot drieduizend reizigers met de trein.
[ Voor 21% gewijzigd door Tochjo op 06-12-2015 12:29 ]
Volgens de berichten zijn de pijlers ook beschadigd, er is dus echt een complete nieuwbouw (of iig een grote reparatie) nodig. Daarbij moet een tijdelijke brug ook beweegbaar zijn, want de Eems is een belangrijke scheepvaartroute met dichtbij de 10.000 doorvaarten en 5 miljoen ton vracht per jaar.Commendatore schreef op zondag 06 december 2015 @ 01:41:
Overigens zou ik eigenlijk helemaal niet zo raar staan te kijken als de huidige brug alsnog hersteld wordt.
Een vaste baileybrug neerleggen is denk ik niet zo spannend. Maar een beweegbare?
Dat hangt wel een beetje van de schade af natuurlijk, ik kan me voorstellen dat die zich vooral beperkt tot de peilers het dichtst bij het vernielde gedeelte van de brug en dat er met de rest niet zo veel aan de hand is. Als de gehele brug echt meters was verschoven, zoals in eerdere mediaberichten stond, dan was dat op de foto's te zien geweest.Maasluip schreef op zondag 06 december 2015 @ 13:34:
[...]
Volgens de berichten zijn de pijlers ook beschadigd, er is dus echt een complete nieuwbouw (of iig een grote reparatie) nodig. Daarbij moet een tijdelijke brug ook beweegbaar zijn, want de Eems is een belangrijke scheepvaartroute met dichtbij de 10.000 doorvaarten en 5 miljoen ton vracht per jaar.
Een vaste baileybrug neerleggen is denk ik niet zo spannend. Maar een beweegbare?
Bij die tienduizend doorvaarten zullen trouwens ook veel binnenvaartschepen zitten die gewoon onder het vaste gedeelte van de brug door kunnen.
Oké, dat is wel heel stom dat ik daar overheen lasTochjo schreef op zondag 06 december 2015 @ 12:28:
Op dezelfde pagina, een regel verder: "In die cijfers zijn ook reizigers tussen bijvoorbeeld Winschoten en Groningen meegerekend." Dat zijn dus geen twee- tot drieduizend mensen die de grens over gaan.
Zeker met de toekomstvisie van de provincie Groningen waarin er sneltreinen rijden onder de draad tussen Groningen en Bremen, zou ik als provincie daar zeker eens over gaan praten met de Duitse buren.
Da's wel een kosten/baten verhaal; ik kan me voorstellen dat een (bijvoorbeeld) iets hogere brug met de mogelijkheid om te kunnen openen aanzienlijk goedkoper is dan een tunnel met alle technische installaties die er verplicht bij moeten zitten. Zeker als je gaat kijken hoeveel een dergelijke brug daadwerkelijk open moet gaan om te grote schepen door te laten (zoals terecht opgemerkt: mogelijk kan het gros van de schepen er gewoon onderdoor in gesloten stand), dan kan ik me voorstellen dat dit heel wat goedkoper is dan het installeren van een complete tunnel.EDIT schreef op zondag 06 december 2015 @ 15:03:
Ik vraag mij dan af of het niet veel praktischer en toekomstbestendiger zou zijn om een tunnel onder het water door aan te leggen. Kost heel wat meer dan een brug, dat wel, maar dan heb je ook geen potentiële obstakels meee voor de schepen (en voor de treinen ook niet, natuurlijk).
Zeker met de toekomstvisie van de provincie Groningen waarin er sneltreinen rijden onder de draad tussen Groningen en Bremen, zou ik als provincie daar zeker eens over gaan praten met de Duitse buren.
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Misschien als de provincie Groningen een hele grote zak geld meebrengt, anders zie ik dat niet gebeuren. Het is namelijk niet alsof er in Duitsland momenteel bakken met geld beschikbaar zijn voor grote infrastructuurprojecten. Verder denk ik ook dat zo'n tunnelproject veel te lang zou gaan duren voor deze lijn, veel langer dan het herstel van de huidige brug of een vervanging ervan.EDIT schreef op zondag 06 december 2015 @ 15:03:
Ik vraag mij dan af of het niet veel praktischer en toekomstbestendiger zou zijn om een tunnel onder het water door aan te leggen. Kost heel wat meer dan een brug, dat wel, maar dan heb je ook geen potentiële obstakels meee voor de schepen (en voor de treinen ook niet, natuurlijk).
Daarnaast moet je er ook nog eens rekening mee houden dat dit niet het enige knelpunt op de lijn Groningen-Bremen is, want deze is tussen Zuidbroek en Oldenburg grotendeels enkelsporig, met deels stevig goederenverkeer.
Bron: http://nos.nl/artikel/207...l-trein-voorbijraast.htmlEen machinist heeft gisteren per ongeluk de deuren aan de verkeerde kant van een stilstaande trein geopend. Het gebeurde op station Almere Parkwijk. Omroep Flevoland schrijft dat er op dat moment net een intercity met hoge snelheid aankwam.
NS–personeel kon nog net op tijd de deuren sluiten. Reizigers konden daarna veilig in- en uitstappen aan de kant van het perron.
Van een politieagent, die in de trein zat, mocht de machinist niet verder rijden. Er is gecontroleerd of er alcohol in het spel was en of er sprake was van een defect of een menselijke fout. De politie wil alleen kwijt dat de machinist niet gedronken had. Hoe het incident kon gebeuren is niet bekend.
De trein werd na korte tijd vrijgegeven en kon met een kleine vertraging vertrekken.
Virussen? Scan ze hier!
Maar ik zou ook gewoon gaan voor een brug, die gewoon een groot beweegbaar deel heeft. Het lijkt me niet dat tunnels verder nut hebben. Voor de autobahn kan ik het me nog wel voorstellen, hoewel die daar ook niet zo belachelijk druk is.
Natuurlijk is het niet onmogelijk, maar ik denk wel een beetje duur.
Verwijderd
Wikipedia: Stroomstoring in Europa (november 2006)
20 jaar geleden reden ze nog met treinen zonder deurvergrendeling (Mat 54)
Verder; raar verhaal. NOS schrijf "opent", de bron vermeld "ontgrendeld". Zijn er dan mensen die serieus op het knopje 'deur openen' drukken aan een kant waar geen perron is? Oke, ik deed dat ook wel eens (toen ik nog grofweg een halve meter kleiner was)...
De comments op het artikel van omroep flevoland zijn ook interessant;
Reactie van Simon de Wit op 06-12-2015 - 16:36:08
De agent schijnt zich niet zo netjes te hebben opgesteld. Er loopt een klacht tegen hem.
Reactie van corda op 06-12-2015 - 16:26:03
Ik zou wel willen weten hoe deze agent heeft in kunnen grijpen zonder rijtuig sleutel gaat dat helemaal niet Opgeblazen verhaal weer Oja NS dan moeten we zeiken en zeuren
Reactie van Ron op 06-12-2015 - 15:56:51
Het wordt steeds gekker. De NOS zegt nu dat d machinist niet verder mocht rijden van een agent. Kleine vertraging?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2015 17:58 ]
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Verwijderd
"ff" een paar deuren bouwen in de bestaande tunnels?Verwijderd schreef op maandag 07 december 2015 @ 00:35:
Je kunt er deuren in doen en dan tussendoor de boel doorblazen. Doen ze in de VS ook. Daar zelfs zelfs enkele tunnels ontdaan van bovenleiding ten gunste van deuren en ventilatie.
Nee in Nederland mogen alleen werktreinen (diesel) de tunnels in en dan nog moet er actieve afzuiging aanwezig zijn.

Uche uche uche
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Het ging naar mijn weten over een hypothetische nog nieuw te bouwen tunnelArcticWolf schreef op maandag 07 december 2015 @ 07:27:
[...]
"ff" een paar deuren bouwen in de bestaande tunnels?
Nee in Nederland mogen alleen werktreinen (diesel) de tunnels in en dan nog moet er actieve afzuiging aanwezig zijn.
In de metrotunnels in London reden eerst ook stoomlocswildhagen schreef op maandag 07 december 2015 @ 07:33:
Ach, vroeger gingen er ook stoomtreinen door tunnels heen, dus why not
[afbeelding]
[afbeelding]
Uche uche uche
De metro moet in die jaren een vrij onaangenaame plaats zijn geweest om te verblijven gok ik, met al die stoomlocs die lekker stonden te spuwen in de tunnels
Virussen? Scan ze hier!
Er zal in Nederland vast wel een of ander volstrek overtrokken regeltje voor verzonnen zijn, maar in de rest van de wereld is er totaal geen enkel probleem met het rijden van dieseltreinen door tunnels.F.West98 schreef op maandag 07 december 2015 @ 00:22:
Maar een tunnel met dieseltreinen? Lijkt me niet bijzonder fris eerlijk gezegd. Dus dan zou die lijn direct ook een draadje moeten krijgen en dat kost nog heel veel meer en daar heeft Arriva atm niet het materieel voor. Dus ook niet bijzonder praktisch lijkt mij. (of mogen dieseltreinen gewoon door een tunnel?)
En met geen enkel probleem bedoel ik ook echt: geen enkel probleem.
Het eerste voorbeeld dat me zo te binnenschiet is de obere Ruhrtalbahn in Duitsland (Hagen - Warburg) waar tunnels van 250 tot 1393 meter in zitten.
Ander voorbeeld is de Eifelstrecke (Hürth-Kalscheuren - Trier) met tunnels van 200 tot 1268 meter.
Nee serieus: wat moet het probleem zijn?
Brand; diesel en tunnels gaan niet zo goed samen.Maasluip schreef op maandag 07 december 2015 @ 08:37:
[...]
Er zal in Nederland vast wel een of ander volstrek overtrokken regeltje voor verzonnen zijn, maar in de rest van de wereld is er totaal geen enkel probleem met het rijden van dieseltreinen door tunnels.
En met geen enkel probleem bedoel ik ook echt: geen enkel probleem.
Het eerste voorbeeld dat me zo te binnenschiet is de obere Ruhrtalbahn in Duitsland (Hagen - Warburg) waar tunnels van 250 tot 1393 meter in zitten.
Ander voorbeeld is de Eifelstrecke (Hürth-Kalscheuren - Trier) met tunnels van 200 tot 1268 meter.
Nee serieus: wat moet het probleem zijn?
Want het is ook dagelijkse praktijk.
Maar zoals ik zeg: overtrokken Nederlands "veiligheids"denken (wat eigenlijk een "mag niet"denken is).
Het gaat erom hoe lang een trein zich in een tunnel bevind, hoe langer; hoe groter het risico. Een auto is veel korter in een tunnel aanwezig en daarbij bevat een trein een paar duizend liter diesel + eventueel de chemische lading van zo'n trein.Maasluip schreef op maandag 07 december 2015 @ 08:46:
Dat is een beetje vergezocht, is het niet? Er rijden elke dag miljoenen auto's door tunnels, zelfs auto's met (het nog veel lichter ontvlambare) benzine aan boord. Ik zie niet echt een reden om om die reden dieseltreinen niet in tunnels toe te laten.
Want het is ook dagelijkse praktijk.
Maar zoals ik zeg: overtrokken Nederlands "veiligheids"denken (wat eigenlijk een "mag niet"denken is).
Dat heeft dus ook geleid dat er per tunnelbuis maar 1 goederentrein mag bevinden, de opvolgende moet wachten tot de trein geheel uit de tunnel is, wat de doorstroom dus flink beperkt. Dit komt ook deels door de alignementsbeperkingen van een goederentrein, deze hebben minstens een helling nodig van 1:200 (en het liefst 1:1000 of groter), maar omdat tunnels in Nederland relatief kort zijn vertragen goederentreinen behoorlijk bij het uitrijden van een tunnel.
In een elektrische trein zit ook wel het een en ander dat goed brandt.ArcticWolf schreef op maandag 07 december 2015 @ 08:41:
[...]
Brand; diesel en tunnels gaan niet zo goed samen.
Ik heb de richtlijn niet bedacht he... maar als jij denkt dat een paar duizend liter brandstof hetzelfde brand als een electrische trein, mij bestCommendatore schreef op maandag 07 december 2015 @ 10:21:
[...]
In een elektrische trein zit ook wel het een en ander dat goed brandt.
Alle richtlijnen zijn verzonnen meen ik...Maasluip schreef op maandag 07 december 2015 @ 11:46:
Dus het is een in Nederland verzonnen richtlijn. Zijn Nederlandse treinen zoveel gevaarlijker dan Duitse treinen dat het daar helemaal geen probleem is?
Maar hier staat het gewoon: ArcticWolf in "Het grote spoorwegentopic deel 22"
En daarnaast nemen ze in Duitsland gewoon meer risico.
Transformatorolie schijnt ook best te kunnen branden, of het vergelijkbaar is weet ik niet.ArcticWolf schreef op maandag 07 december 2015 @ 11:25:
[...]
Ik heb de richtlijn niet bedacht he... maar als jij denkt dat een paar duizend liter brandstof hetzelfde brand als een electrische trein, mij best
Met verzonnen bedoel ik vooral: overtrokken.ArcticWolf schreef op maandag 07 december 2015 @ 11:55:
[...]
Alle richtlijnen zijn verzonnen meen ik...
Maar hier staat het gewoon: ArcticWolf in "Het grote spoorwegentopic deel 22"
En daarnaast nemen ze in Duitsland gewoon meer risico.
Want hoeveel tunnelbranden zijn er nu echt. Om het voor de veiligheidsjihad bevredigend neer te zetten: op wat voor soort risicoberekening is dit gebaseerd. Welke risico's worden er in Nederland uitgesloten die er in Duitsland wel nog gelopen worden en hoeveel doden vallen daar jaarlijks door hun beleid.
Tja het is maar wat je overtrokken noemt en wat maakt het uit? Er mogen op de Schipholtunnel en Willemsspoortunnel na gewoon goederentreinen door tunnels en de enige die echt een belemmering kan zijn voor dieseltreinen is de Botlek tunnel.Maasluip schreef op maandag 07 december 2015 @ 12:28:
[...]
Met verzonnen bedoel ik vooral: overtrokken.
Want hoeveel tunnelbranden zijn er nu echt. Om het voor de veiligheidsjihad bevredigend neer te zetten: op wat voor soort risicoberekening is dit gebaseerd. Welke risico's worden er in Nederland uitgesloten die er in Duitsland wel nog gelopen worden en hoeveel doden vallen daar jaarlijks door hun beleid.
(Zal vast wel wat tunnels vergeten)
Overigens zijn de Mont Blanc en Gotthard tunnel mooie voorbeelden van diesel branden.
[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 07-12-2015 12:42 ]
De luchtkwaliteit op de Underground stations anno 2015 is ook niet om over naar huis te schrijven hoor, de boel staat aardig blauwArcticWolf schreef op maandag 07 december 2015 @ 07:47:
[...]
In de metrotunnels in London reden eerst ook stoomlocs
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...-gevonden-in-utrecht.htmlTijdens de ontmanteling van een hennepkwekerij in Utrecht heeft de politie ook 3000 kilo gestolen koper aangetroffen, grotendeels afkomstig van het spoor.
Spoorbeheerder Prorail repte maandagmiddag over "een hele grote vangst".
Koperdiefstallen zijn kostbaar voor Prorail en vervelend voor de reiziger omdat zij zorgen voor vertragingen. Prorail heeft dan ook tal van maatregelen genomen om het aantal koperdiefstallen terug te dringen.
Koper is het beste materiaal om stroom te geleiden, maar wordt waar het kan vervangen door het goedkopere aluminium. Ook zijn er nachtelijke controles langs het spoor door de politie en beveiligers met honden.
Op tal van plaatsen zijn hekken geplaatst, en Prorail heeft omwonenden gevraagd verdachte situaties te melden. Het aantal diefstallen is gedaald van 127 gevallen in de eerste helft van 2014 naar 54 in dezelfde periode dit jaar.
Prorail werkt met het ministerie van Veiligheid en Justitie, de metaalbranche en het Openbaar Ministerie samen in de 'Actie Koperslag'. Zo is een identificatieplicht bij de inkoop van koper afgesproken.
Ook wordt tijdens de strafrechtelijke vervolging meer rekening gehouden met de schade die koperdiefstallen toebrengen aan reizigers en spoor. Dat betekent vaak hogere straffen, aldus Prorail.
Vraag me af of ze dat gestolen en nu dus weer gevonden koper weer opnieuw in gaan zetten?
Virussen? Scan ze hier!
Dit topic is gesloten.
![]()