Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
En terecht. Bron van verstoringen die stations.Fiber schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:57:
Cool: http://www.nu.nl/internet...-in-nederlandse-maps.html
Al lijkt het er op dat het nog niet helemaal lekker werkt. Sommige grote stations als Amersfoort en Utrecht CS lijken zelfs helemaal van de kaart geveegd...
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
NS en ICT ;-)orf schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 08:41:
Waarom wordt er nog reizigersonderzoek gedaan in de trein? Is er niet voldoende data uit de in- en uitcheckpaaltjes en de conducteurs te halen?
Het gaat niet alleen om de OV chip, ook om normale kaartjes en e-tickets. In theorie zouden ze kunnen schatten hoeveel mensen met welk type kaartje in trein X op tijd X zitten, maar handmatig staven is nog steeds het beste.
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Maar hebben ze dan andere apparatuur dan de conducteur? Die scant e-tickets toch ook gewoon?ArcticWolf schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 08:54:
[...]
NS en ICT ;-)
Het gaat niet alleen om de OV chip, ook om normale kaartjes en e-tickets. In theorie zouden ze kunnen schatten hoeveel mensen met welk type kaartje in trein X op tijd X zitten, maar handmatig staven is nog steeds het beste.
En de gewone kaartjes dan? Maar ze zullen wel ingehuurd zijn om statistieken bij te houden voor de NS en rapportages/aanbevelingen op te stellen voor de trajecten. Dus in de trein van Utrecht naar Amsterdam van 09:00 zitten 50 ov-chipkaart houders, 20 mensen met gewoon kaartje en 10 mensen met een e-ticket bv. en een half jaar later doen ze dat weer.orf schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:00:
[...]
Maar hebben ze dan andere apparatuur dan de conducteur? Die scant e-tickets toch ook gewoon?
Er zit geen tijd verbonden aan e-tickets en gewone kaartjes dus ze kunnen alleen een schatting maken met computersystemen en handmatig staven kan een correctie zijn.
Maar ook dat kun je met de gegevens van de conducteur krijgen. OV-Chipkaarten worden door de chip gescand, eenmalige chipkaarten kun je een indicatie "eenmalig" op zetten, uitgeprinte kaartjes worden met barcode gescand.ArcticWolf schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:07:
[...]
En de gewone kaartjes dan? Maar ze zullen wel ingehuurd zijn om statistieken bij te houden voor de NS en rapportages/aanbevelingen op te stellen voor de trajecten. Dus in de trein van Utrecht naar Amsterdam van 09:00 zitten 50 ov-chipkaart houders, 20 mensen met gewoon kaartje en 10 mensen met een e-ticket bv. en een half jaar later doen ze dat weer.
Er zit geen tijd verbonden aan e-tickets en gewone kaartjes dus ze kunnen alleen een schatting maken met computersystemen en handmatig staven kan een correctie zijn.
Maar ja, die conducteur komt meestal niet langs he?
Signatures zijn voor boomers.
Ik geef ze groot gelijk tegenwoordig.Maasluip schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:22:
[...]
Maar goed, de NS heeft volgens mij al jaren dat onderzoeksbureau in dienst ze zullen wel meer doen dan alleen reizigersonderzoeken.
Verwijderd
Doe ik tegenwoordig dus ook niet meer. Laat ze eerst maar eens meetbaar maken wat dat mij oplevert, in euro's graag.
Verwijderd
Worden e-tickets met barcode gescant? Volgens mij niet hoor, of ik kom alleen hele lakse conducteurs tegen..... Ik reis vaak met een e-ticket en dan zetten ze er met hun stempeltang een stempel erop en - als de conducteur er zin in heeft - vragen om identificatie.Maasluip schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:22:
[...]
Maar ook dat kun je met de gegevens van de conducteur krijgen. OV-Chipkaarten worden door de chip gescand, eenmalige chipkaarten kun je een indicatie "eenmalig" op zetten, uitgeprinte kaartjes worden met barcode gescand.
Ik weet niet beter dan dat die barcode (QR volgens mij trouwens) je de mogelijkheid geeft om bepaalde poortjes te openen op de afgesloten stations. Je gebruikt de QR code ook niet om in of uit te checken.
Is ook mijn ervaring. Al meen ik wel dat ik in de Internationale trein Amsterdam <-> Berlijn wel eens een scan heb gezien.Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 11:28:
[...]
Worden e-tickets met barcode gescant? Volgens mij niet hoor, of ik kom alleen hele lakse conducteurs tegen..... Ik reis vaak met een e-ticket en dan zetten ze er met hun stempeltang een stempel erop en - als de conducteur er zin in heeft - vragen om identificatie.
Dat in ieder geval. Op elk station met gesloten poortjes is er minstens één die gecombineerd scanner en kaartlezer heeft.Ik weet niet beter dan dat die barcode (QR volgens mij trouwens) je de mogelijkheid geeft om bepaalde poortjes te openen op de afgesloten stations. Je gebruikt de QR code ook niet om in of uit te checken.
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Voorstel:
Infrastructuur/Eigendom:
Huidige NS word gesplitst in aparte reizigersbedrijf en restant NS.
Aangezien er een groot deel van huidige NS ook nog taakstellingen heeft (o.a. stations, electriciteitsvoorzieningen(NS is energieleverancier van deels van spoor o.a. de lichtseinen), spooraansluitingen) enz. Lijkt me handig om dit gaan samen te voegen met Railinfratrust (eigenaar van het NS-net en parent van ProRail). Geef het bedrijf de naam NS. En laat dit rechtstreeks onder Ministerie I&M vallen. Laat alle uitvoerende spoor gerelateerde werkzaamheden hieronder vallen. Railinfrabeheer, onderhoud, storingen, stations management, ov-chipkaart. Maar laat de verkeersleiding die wel dan onder NS valt een eigen naam voeren, ProRail ofzo. NS word dan van commercieel bedrijf een spoor gerelateerd nutsbedrijf. Kunnen we is terecht zeiken op NS als er een seinstoring is.
Stations:
Stations blijven eigendom van NS (hierboven), maar worden uitgebaat door concessie houder. Behalve grootste 5 stations incl. Schiphol die worden rechtstreeks door NS gedaan.
Het Retailbedrijf (exploitant van veel van de stationswinkels) word heringericht als franchisegever. Op termijn gaan alle winkels over naar franchisenemers.
Reizigersvervoer:
Met de afgesplitste reizigerstak voegt men samen Abellio. Deze krijgt automatisch onderhands de HRN/HSL gegund. Met de filosofie dat de HRN kostendekkend moet zijn. Ook alle buitenlandse avonturen moeten onder dit bedrijf vallen, met dien verstande dat de HRN geen geld mag leveren aan andere aanbestedingen. HRN is altijd prio 1,2 & 3.
We krijgen weer 4 treinen over heel NL
Internationale IC's (incl. HST)
IC's
Sneltreinen
Stoptreinen
Ook een duidelijker onderscheid tussen IC's en snel/stoppers. IC's doet alleen maar grote stations aan. Sneltreinen middelgrote stations. Stoppers alles.
Stoptreinen en sneltreinen buiten HRN worden voortaan aanbesteed door lokale overheden aan het einde van de huidige concessies. Abellio kan hier ook gewoon op inschrijven.
Mogelijke toekomstige verstandhouding:
NS gaat rechtstreeks onder I&M vallen. Abellio kan onder NS hangen als een aparte B.V. netzo als TenneT doet met zijn commerciële activiteiten, Maar wel dan onder aansturing van de 2e Kamercommissie met regionale adviseurs . Maar men kan ook overwegen Abellio helemaal los te maken van NS en rechtstreeks onder Ministerie van Financiën te hangen, met een vaste commissie van de 2e kamer die aansturing doet met regionale adviseurs.
Wat vinden jullie ervan ?
Wat mij betreft wordt er ook zo min mogelijk aanbesteed. De meeste lijnen zitten toch verweven in het hoofdnet. De trein moet concurreren met de auto, niet met zichzelf.
Je ziet bij het busvervoer dat het aanbesteden op termijn uiteindelijk toch geen reet uitmaakt. Ik zie het bij de bussen in Roosendaal. Dezelfde chauffeurs, dezelfde gemeente en provincie die het regelt en betaalt: dan doet die pet van de chauffeur er echt niet zoveel toe.
Klinkt als goed doordacht en een nuttig voorstel...
Stations zijn m.i. infrastructuur en moeten door meerdere vervoerders gebruikt kunnen worden, vandaar ook wel eens dat dat anders zou kunnen maar ze vertegenwoordigen een gigantisch kapitaal, dus je castreert er de NS ook wel ineens mee. De rest vind ik wat spijkers op laag water zoeken.
[ Voor 15% gewijzigd door Bacchus op 04-06-2015 08:51 ]
Zou je op Horst-Sevenum een echte stoptrein willen laten stoppen dan moet je de stoptrein uit Deurne doortrekken naar Venlo en dan heb je in feite exact dezelfde bediening. Alleen ben je dan vanuit Eindhoven of verder later in Horst-Sevenum, Blerick of Venlo.
Sprinter stopt op Blaak, deuren blijven dicht, trein blijft even staan en trekt weer op tot verbazing van uitstappers. Stopt na enkele meters weer.
Oproep over portofoon van conducteur "eh, zijn de deuren open geweest ?" "nee, die zijn nog steeds dicht" "oh ... eh, ik was even bezig met eh ... wat dingen".
Ja, dit is een uitstekend voorstel. Eigenlijk de wijze waarop de Britse privatisering (organisatorisch gezien dan) heeft plaatsgevonden. Het is ook veel logischer dat je op de stations dan het NS logo ziet, ook als daar een vervoerder als Arriva rijdt, omdat NS een 'neutraal' merk wordt. Vergelijkbaar met het British Rail logo in Groot-Brittannië of het ADIF-logo in Spanje.SRich schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 23:46:
Voorstel:
Infrastructuur/Eigendom:
Huidige NS word gesplitst in aparte reizigersbedrijf en restant NS.
Aangezien er een groot deel van huidige NS ook nog taakstellingen heeft (o.a. stations, electriciteitsvoorzieningen(NS is energieleverancier van deels van spoor o.a. de lichtseinen), spooraansluitingen) enz. Lijkt me handig om dit gaan samen te voegen met Railinfratrust (eigenaar van het NS-net en parent van ProRail). Geef het bedrijf de naam NS. En laat dit rechtstreeks onder Ministerie I&M vallen. Laat alle uitvoerende spoor gerelateerde werkzaamheden hieronder vallen. Railinfrabeheer, onderhoud, storingen, stations management, ov-chipkaart. Maar laat de verkeersleiding die wel dan onder NS valt een eigen naam voeren, ProRail ofzo. NS word dan van commercieel bedrijf een spoor gerelateerd nutsbedrijf. Kunnen we is terecht zeiken op NS als er een seinstoring is.![]()
[..]
Uitstekend voorstel dus!
Dat heeft niets met de structuur van de organisaties te maken, maar vooral met het feit dat de Britse overheid na de privatisering geen ene cent meer wilde bijdragen en de nieuwe organisaties dus zo goedkoop mogelijk wilden opereren. Veiligheid was daarbij ondergeschikt.D-e-n schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 13:09:
Volgens mij is de Britse privatisering niet zo'n succes toch?
Ik weet dat we ook cargo vervoerders hebben, maar die hebben met eigendom/beheer van spoor niks te maken. Daarom is het ook mijn voorstel om huidige NS wederom te splitsen in reizigerstak en restant.
Het restant overlapt namelijk met ProRail en daar mee te fuseren. Daarom is in mijn ogen verstandig het reizigervervoer af te splitsen en onder Abellio te hangen. Dan hou je een NS over die alleen nog maar nut gerelateerd is.
Eventueel zou je de verkeersleiding nog een aparte naam geven zodat men niet denk dat reizigerstreinen voorrang krijgen t.o.v. goederentreinen.
Eventueel zou je nog kunnen besluiten dat er een gezamenlijke verkeersleiding moet komen. Alle uitvoerende mensen zijn in dienst van fusiebedrijf NS, maar worden aangestuurd door Comité waarin alle spoorbedrijven zitting in hebben.
Dus het "nieuwe" NS is geen reizigersvervoerder meer maar een algemeen infrastructuureigenaar/beheerder bedrijf. Abellio word de nieuwe reizigersvervoerder.
Je zou het netzo kunnen doen als in Duitsland(ook NS voor 2003). Dat je 1 NS holding heb waarin het NS het infrastructuurbedrijf is en Abellio de reizigersdeel. Of je laat Abellio rechtstreeks onder Min. van Financiën vallen.
[ Voor 19% gewijzigd door SRich op 04-06-2015 14:14 ]
Er is genoeg kritiek op, maar vaak gaat het over dingen waar juist de Britse overheid invloed op heeft en de vervoerders maar amper. Het voornaamste argument is "Maar het is zo duur!", terwijl het juist de Britse overheid is die veel prijsniveau's bepaalt.D-e-n schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 13:09:
Volgens mij is de Britse privatisering niet zo'n succes toch?
Een ander argument is "En het is onveilig", dat kwam vooral doordat men Railtrack (de infrabeheerder) naar de beurs had gebracht en er amper werd toegezien op veiligheid van het systeem. Sinds Network Rail het stokje heeft overgenomen is het netwerk één van de veiligste van Europa.
We are shaping the future
Ik heb ook wel een mening over wat met treinen, het spoor etc te doen. Maar wat is nu jouw voorstel om met het grootste deel van NS te doen? De NS B.V. is toch eigenaar van zo ongeveer alles wat je op een station tegenkomt? Kiosk, AH filiaal, etenstentjes enzovoort.SRich schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:07:
@luccus
Daarom is het ook mijn voorstel om huidige NS wederom te splitsen in reizigerstak en restant.
[knip]
Om me zelf te citeren:MBV schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:59:
[...]
Ik heb ook wel een mening over wat met treinen, het spoor etc te doen. Maar wat is nu jouw voorstel om met het grootste deel van NS te doen? De NS B.V. is toch eigenaar van zo ongeveer alles wat je op een station tegenkomt? Kiosk, AH filiaal, etenstentjes enzovoort.
SRich schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 23:46:
-
Infrastructuur/Eigendom:
-
Stations:
Stations blijven eigendom van NS (hierboven), maar worden uitgebaat door concessie houder. Behalve grootste 5 stations incl. Schiphol die worden rechtstreeks door NS gedaan.
Het Retailbedrijf (exploitant van veel van de stationswinkels) word heringericht als franchisegever. Op termijn gaan alle winkels over naar franchisenemers.
Reizigersvervoer:
-
Mogelijke toekomstige verstandhouding:
-
[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 05-06-2015 08:20 ]
De huidige aanbestedingen laten zien dat het alleen maar rompslomp geeft. Je hebt kosten omdat wel het personeel moet worden overgenomen maar de nieuwe vervoerder wel vaak nieuw materieel wil en veel gedoe , zeker ook met Europese regels. Ik ben er van overtuigd dat het onder de streep geen cent bespaart voor de samenleving.
Fabrikant AnsaldoBreda liet na om serieuze tekortkomingen aan de Fyra-treinen te verbeteren. Dat zei Cock Liefting van onderhoudsbedrijf NedTrain vrijdag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra.
''We moesten het elke keer doen met toezeggingen, maar zagen geen resultaat", aldus Liefting.
Hij ging bij NedTrain over de Fyra. Onderhoud van de eerste treinen die het Italiaanse AnsaldoBreda leverde was vaak dweilen met de kraan open, erkende hij.
''Persoonlijk voel ik me in de steek gelaten door AnsaldoBreda. Van het uitblijven van structurele verbeteringen werd ik een beetje moe."
Druk
Lieftink merkte verder dat er druk was om de treinen te laten rijden. Volgens hem gaat een trein idealiter pas rijden als deze honderd procent goed is. Dat was hier niet het geval, stelde hij.
De Fyra zou gaan rijden op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid, maar was veel te laat klaar en moest na een paar weken alweer van het spoor omdat er veel mis mee was. De enquêtecommissie zoekt uit hoe het zover heeft kunnen komen.
Liefting zei dat personeel van AnsaldoBreda op de werkplaats in Amsterdam zich inspande om gebreken te verhelpen, maar dat er vanuit de fabriek in Italië niets gebeurde om de problemen echt op te lossen. ''We waren aan het dweilen in Amsterdam, maar de loodgieters zaten in Italië."
Eigen onderhoudsteams
Uiteindelijk besloten HSA, de exploitant van de hogesnelheidslijn, en NedTrain om zelf maar onderhoudsteams samen te stellen die ervoor moesten zorgen dat de treinen konden rijden.
Toen de Fyra in december 2012 tussen Amsterdam en Brussel ging rijden, moest NedTrain met man en macht aan de bak om de treinen op het spoor te houden, terwijl al was besloten met een uitgeklede dienstregeling te beginnen. Van de zeven treinen werden er maar drie ingezet, zodat er voor elke trein die reed een reserve klaarstond. Dat is niet gebruikelijk, zei Liefting.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Nou nee, is meestal de concessieverlener die dat verlangt. Maar al het materieel in Nederland is tegenwoordig zo'n beetje van NSFS. Vond het gisteren leuk om te horen dat Veolia/Arriva poogde daar voor de concessie Limburg hun materieel te leasen.D-e-n schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 09:17:
maar de nieuwe vervoerder wel vaak nieuw materieel wil
In het buitenland is vaak ook concurrentie op gebied van leasemaatschappijen. Zolang in Nederland 1500v op de draadjes staat zal echte concurrentie hier lastig worden. ATB kun je redelijk eenvoudig inbouwen, voor omvormers etc. is dat een ander verhaal.
Nee hoor. Je doet nu net alsof bij trein elke vervoerder een enorme voorraad heeft. Er moet gewoon materiaal aangeschaft worden omdat de bestaande capaciteit er niet is. Bij de meeste, misschien wel alle concessies geldt daarna een overnameplicht na afloop omdat een trein wel twee concessies meegaan en dan nieuwe treinen is zonde.Dennis schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:33:
[...]
Nou nee, is meestal de concessieverlener die dat verlangt. Maar al het materieel in Nederland is tegenwoordig zo'n beetje van NSFS. Vond het gisteren leuk om te horen dat Veolia/Arriva poogde daar voor de concessie Limburg hun materieel te leasen.
In het buitenland is vaak ook concurrentie op gebied van leasemaatschappijen. Zolang in Nederland 1500v op de draadjes staat zal echte concurrentie hier lastig worden. ATB kun je redelijk eenvoudig inbouwen, voor omvormers etc. is dat een ander verhaal.
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811
Tja, ze moeten wel. voor de Maaslijn mag alleen dieselmaterieel gebruikt worden dat na 2000 gebouwd is. Het enige dat beschikbaar is (buiten de GTW's van Veolia, die van Railpool zijn) zijn Lintjes van NSFSC.Dennis schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:33:
[...]
Nou nee, is meestal de concessieverlener die dat verlangt. Maar al het materieel in Nederland is tegenwoordig zo'n beetje van NSFS. Vond het gisteren leuk om te horen dat Veolia/Arriva poogde daar voor de concessie Limburg hun materieel te leasen.
Voor het elektrische net speelt het helemaal niet. Daar moet materieel van na 2014 gebruikt worden, of de huidige GTW's. De GTW's zijn zoals gezegd van Railpool en NSFSC heeft ook geen materieel dat aan de eisen voldoet (SLT, als het al beschikbaar was, is van 2009 of ouder).
Goed, dan is er nog een overgangsjaar waar SLT wel zou voldoen, maar dan nog is het niet beschikbaar.
Dus voor de dieselstellen moest men wel naar NSFSC en NS heeft die informatie (hoeveel men wilde bestellen waarschijnlijk) doorgespeeld aan Abellio, die daarmee dan inzicht heeft in hoe de concurrent hun bieding opbouwt.
http://www.telegraaf.nl/b...em_ontbiedt_NS-top__.html
"Een woordvoerder van de NS kan het bericht tegenover NU.nl nog niet bevestigen. "Alex) schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 14:21:
Zojuist is bekend geworden dat NS-topman Huges het spoorbedrijf gaat verlaten naar aanleiding van de Limburgfraude, waar hij naar nu blijkt persoonlijk bij betrokken is geweest.
Nog niet zeker dus
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik denk dat hij de eer aan zichzelf houdt. De grootaandeelhouder stond op het punt om hem een driedubbele punter te geven.
De beste man is mede verantwoordelijk voor het verlies van x miljard aan belastinggeld Dijselbloem heeft geen keus. Want hebben nog steeds geen turbo trein en ernstige stafbare fraude in limburg.
[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 05-06-2015 14:48 ]
Welke miljarden aan belastinggeld gaat het dan om? Nu ben ik wel ff nieuwsgierig, dat stukje is nieuw voor mijleonbong schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 14:48:
De beste man is mede verantwoordelijk voor het verlies van x miljard aan belastinggeld Dijselbloem heeft geen keus.
[ Voor 50% gewijzigd door EDIT op 05-06-2015 15:10 ]
Dat heb ik niet gezegd en al zeker niet dat het geldt voor vervoerders. Maar voor dieselmaterieel bijvoorbeeld is dat wel degelijk zo, al is het dan eigendom van leasemaatschappijen. Zie ook de reactie van Maasluip:BjornE schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:43:
Nee hoor. Je doet nu net alsof bij trein elke vervoerder een enorme voorraad heeft. Er moet gewoon materiaal aangeschaft worden omdat de bestaande capaciteit er niet is. Bij de meeste, misschien wel alle concessies geldt daarna een overnameplicht na afloop omdat een trein wel twee concessies meegaan en dan nieuwe treinen is zonde.
Kortom, het is de concessieverlener die eist dat het modern materieel moet zijn. Anders zouden er, naast hetgeen hierboven wordt genoemd, bijvoorbeeld meer dan genoeg DM '90 zijn.Maasluip schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 14:40:
Tja, ze moeten wel. voor de Maaslijn mag alleen dieselmaterieel gebruikt worden dat na 2000 gebouwd is. Het enige dat beschikbaar is (buiten de GTW's van Veolia, die van Railpool zijn) zijn Lintjes van NSFSC.
Je vergeet voor het gemak dat het gros van dat verlies al voor zijn aanstelling is gemaakt. Hij was degene die het mocht presenteren. De Fyra V250 heeft hij weinig mee te maken.leonbong schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 14:48:
Haha.
Ik denk dat hij de eer aan zichzelf houdt. De grootaandeelhouder stond op het punt om hem een driedubbele punter te geven.
De beste man is mede verantwoordelijk voor het verlies van x miljard aan belastinggeld Dijselbloem heeft geen keus. Want hebben nog steeds geen turbo trein en ernstige stafbare fraude in limburg.
Inmiddels is het bevestigd.Raven schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 14:43:
[...]
"Een woordvoerder van de NS kan het bericht tegenover NU.nl nog niet bevestigen. "
Nog niet zeker dus
Reizigersvervoer naar Abellio en 2 losse bedrijven van maken
Virussen? Scan ze hier!
Het ligt genuanceerder. Het materieel is echt wel verouderd en met een aanbieder is leasen duur. Nieuw materiaal laten aanschaffen dat voor twee treinconcessies meekan, is een slimme zet dat de reiziger warderrt. Wifi, camera's op treinen etc. hebben veel goeds gedaan voor de regionale lijnen. Het is goed voor de kwaliteit en qua prijs ook echt wel aantrekkelijkDennis schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:12:
[...]
Dat heb ik niet gezegd en al zeker niet dat het geldt voor vervoerders. Maar voor dieselmaterieel bijvoorbeeld is dat wel degelijk zo, al is het dan eigendom van leasemaatschappijen. Zie ook de reactie van Maasluip:
[...]
Kortom, het is de concessieverlener die eist dat het modern materieel moet zijn. Anders zouden er, naast hetgeen hierboven wordt genoemd, bijvoorbeeld meer dan genoeg DM '90 zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door BjornE op 05-06-2015 17:07 ]
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811
Dat het niet helemaal correct is maakt weinig uit voor de publieke druk op dijselbloem.EDIT schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:08:
N
[...]
Welke miljarden aan belastinggeld gaat het dan om? Nu ben ik wel ff nieuwsgierig, dat stukje is nieuw voor mij
Daarnaast de hsl koste enkele miljarden en er rijdt nog niks. Als ns niet het belachelijke bod had gedaan was het misschien aan iemand anders gegund en had waarschijnlijk al gereden want de sncf had ook geboden. Zij wouden gewoon TGV's inzetten uit hun bestaande vloot.
De lijn kost de overheid jaarlijks aan onderhoud afschrijving €200 miljoen ns is 5 jaar te laat gaan rijden. Dat is al 1 miljard voor de staat volgens de Rekenkamer.
Dus ja dat is miljarden weggooien!
[ Voor 35% gewijzigd door leonbong op 05-06-2015 19:26 ]
Hint: er rijdt zo ongeveer elk uur een Thalys overheen met 300 km/u en elk half uur een ICD naar Breda. Daarnaast komt er dit jaar nog een halfuursdienst naar Rotterdam bij (totaal dus een kwartiersdienst, exclusief Thalys).
In de verdere toekomst gaat ook de intercity naar Brussel weer over de HSL rijden en zullen ook binnenlandse intercitytreinen gebruik gaan maken van de HSL (o.a. De IC Den Haag - Eindhoven).
Daarvoor betaalt NS een gebruiksvergoeding plus nog de kosten per trein aan ProRail voor het gebruik van het spoor (en van dat laatste wordt ook het onderhoud gedaan). Ook Thalys betaald aan ProRail de kosten voor het gebruik van de HSL.
Miljarden weggooien? Nee, daar ben ik het niet mee eens. De HSL is infrastructuur, net als de wegen en zou m.i. dan ook zo behandeld moeten worden.
[ Voor 79% gewijzigd door EDIT op 05-06-2015 19:48 ]
Huges gaat enkel en alleen weg vanwege de aanbestedingsfraude in Limburg, waar hij persoonlijk nauw bij betrokken was/ Het rapport over de Fyra is er nog niet en de NS-directeur die daar (deels) voor verantwoordelijk was, Meerstadt, die is al eerder afgetreden.leonbong schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 19:17:
[...]
Dat het niet helemaal correct is maakt weinig uit voor de publieke druk op dijselbloem.
[Fyra-verhaal]
Dat maakt niet dat wel iets over HSL-rijdt het is te weinig tov aan het publiek beloofd is. De politiek had destijds wel een reden om het bouwen dat was meer treinen. Niet de bestaande over een andere route.
Midden in Drenthe leggen we ook snelwegen 6 banen breed waar 3 auto's over gaan rijden. Want dat is niet te verantwoorden naar de burger.
Stel je nu eens voor jij was aandeelhouder.
Je hoort in twee weken tijd zo veel ellende waaruit geldverspilling blijkt.
Dan vraag je aan de directeur wat heb je eraan gedaan om dit in de toekomst te voorkomen. Dan krijg je te horen procedures bla bla maar bijna iedereen zit nog op zijn plek.
Dan denk je alleen maar deze directeur heeft de boel niet controle, weg met die vent.
[ Voor 34% gewijzigd door leonbong op 05-06-2015 20:22 ]
De reden dat de politiek met de HSL akkoord ging was prestige.
Onder de streep blijft: Aftreden van Huges heeft niets met het Fyra-debacle te maken. Dus je kletst (nog steeds) uit je nek.
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
De islam kan uw vrijheid schaden
[ Voor 29% gewijzigd door Wokschotel op 05-06-2015 21:56 ]
Nou, die reiziger kan dan misschien tegen een lagere prijs in een snellere Tweakers Express stappen.Wokschotel schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 21:56:
En wat schiet de reiziger daar mee op. Maar goed....
Het gekonkel van NS in Limburg illustreert in ieder geval dat ze niet op concurrentie zitten te wachten.
[ Voor 32% gewijzigd door peacelord op 06-06-2015 07:06 . Reden: Aanvulling Limburg ]
Of NS wordt een uitvoeringsorganisatie van I&M net als rws en pr. Dat wordt lastig laveren irt de overige vervoerders. Er rijden overigens behoorlijk wat goederenvervoer waar geen buitenlandse staatsondernemingen achter zitten,
Of NS wordt (echt) verzelfstandigd. Consequentie daarvan moet zijn dat er geknipt gaat worden in taken en verantwoordelijkheden.
Op basis vd uitspraken van Dijsselbloem vermoed ik dat er eindelijk wat gaat gebeuren met/bij NS. De Fyra enquête en de rapportage over enkele maanden draagt bij aan goed momentum hiervoor. Een andere structuur/cultuur binnen NS gaat ook bijdragen aan een betere positie voor Prorail.
Abellio zou onder Financiën kunnen hangen. Abellio kan ook nog onder NS hangen, met als verschil dat het 2 fysiek gescheiden organisaties zijn waarin NS niks anders is dan aandeelhouder.
Aanvulling:
Waarom zou NS weer samen moeten gaan met ProRail, bekijk het linkje hieronder:
http://www.spoorpro.nl/ma...traagd-door-fyra-enquete/
Duidelijk te zien dat NS en ProRail elkaar gewoon overlappen. Ze hebben elkaar gewoon nodig.
Oplossing: fusie
[ Voor 19% gewijzigd door SRich op 06-06-2015 12:41 ]
Verwijderd
Jaja, eerst zien, dan geloven.Luccus schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 23:38:
[...]
Nou, die reiziger kan dan misschien tegen een lagere prijs in een snellere Tweakers Express stappen.
Voorbeeld huidige situatie;
Reis van Enschede Drienerlo naar Lunteren, met de vorige (of daarvoor nog) dienstregeling:
-Enschede Drienerlo; inchecken bij NS
-Hengelo; uitchecken NS, inchecken Syntus en... rennen!
-Zutphen; uitchecken Syntus, inchecken NS... hopen op geen vertraging
-Arnhem; overstappen NS>NS
-Ede-Wageningen; uitchecken NS, inchecken Connexxion
-Lunteren; uitchecken Connexxion.
Nuttig één keer ingechecked en één keer uitgechecked, en daarnaast nog zes keer voor Jan Lul die klote kaart voor zo'n paaltje gehouden. Waarvan de niet-NS paaltjes (m.u.v. Connexxion) uitermate traaaaag zijn.
In de praktijk kom je altijd een half uur later aan met die reis; want er heeft er allicht eentje vertraging. Wachten op elkaar doen ze niet aan; want dat is het probleem van de concurrent.
Geld terug geven doen ze echter niet; want de regel van geld terug bij 30m vertraging rekenen ze allemaal over hun eigen kleine strookje. Je kunt met die reis van twee uur een vertraging hebben van twee uur zonder dat je onder de geld-terug regeling valt.
Hetzelfde zien we met de bus; De controleur van Connexxion zegt "Niet mijn probleem" als je door zijn "kaartcontrole" de overstap op de eens per uur rijdende Arriva bus mist.
Dat privatiseren op het spoor klinkt allemaal leuk en aardig als je in het westen van ons kikkerlandje woont, maar als je regelmatig rijst in de marge van het spoornet, is alleen al dat overbodige in en uitchecken al een grote vloek.
Zolang je alleen in NS-land reist; en de de NS intercity je vijf minuten te laat aflevert voor de NS stoptrein naar je eindstation krijg je geld terug. Is die stoptrein niet van de NS: geen geld terug. Andersom dito. Gevolg; woon en reis je in de periferie van het spoornet; je krijgt nooit geld terug.
[ Voor 88% gewijzigd door CyBeR op 07-06-2015 05:31 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Oorzaak: de trein was te laat beschikbaar in Eindhoven...
Wat een Faal ook weer..
[ Voor 22% gewijzigd door GAIAjohan op 07-06-2015 08:57 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Op zich wel een grappig idee, maar zie dat vandaag de laatste dag is.
In de startpost zie ik staan "Kleurbetekenis is belangrijk ", en dan komt meteen de vraag naar boven.
Worden alle machinisten op kleurenblindheid en nachtblindheid getest?
Speel ook Balls Connect en Repeat
En dan de trein missen.Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2015 @ 04:45:
-Hengelo; uitchecken NS, inchecken Syntus en... rennen!
Ik ken iemand die de NS->Syntus overstap daar nog wel eens maakt en élke keer de trein mist omdat ie eerst met de ov-kaart moet kloten, en omdat de overstaptijd daar zeer kort is.
[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 07-06-2015 09:35 ]
Oscar Wilde
Kleurenblindheid is inderdaad een van de dingen waar machinisten op getest worden.Onbekend schreef op zondag 07 juni 2015 @ 09:33:
Ik zie nu ineens dit topic voorbij komen: [ADV] Wat ontwerp jij voor onze machinist?
In de startpost zie ik staan "Kleurbetekenis is belangrijk ", en dan komt meteen de vraag naar boven.
Er is een paar dagen extra tijd. Inzenden kan nog op maandag en dinsdag.Onbekend schreef op zondag 07 juni 2015 @ 09:33:
Ik zie nu ineens dit topic voorbij komen: [ADV] Wat ontwerp jij voor onze machinist?
Helaas heb ik te weinig tijd in de komende week, maar bij een volgende actie wil ik wel iets proberen.zeef schreef op zondag 07 juni 2015 @ 10:32:
[...]
Er is een paar dagen extra tijd. Inzenden kan nog op maandag en dinsdag.
Als je aannames mag doen dat alle data beschikbaar is, zou een trein zelf ook gewoon autonoom kunnen rijden.
De enige knop die nodig is is een emergency-knop, maar voor de rest zou alles automatisch kunnen.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Niets dus. Het is hetzelfde als de zorg waar een stelletje grote verzekeraars elkaar beconcurreren op iets wat we allemaal toch in gelijke mate nodig hebben (basispakket).Wokschotel schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 07:26:
Die privatisering is grote kolder. Allemaal bedrijven met een grote buitenlandse (staats)onderneming als moeder die elkaar met publiek (subsidie)geld beconcurreren. Wat we daar nou mee opschieten?
Probleem is dat de politieke voorstanders van privatisering enorm volhardend zijn. Op het moment dat het niet loopt roepen ze gelijk "meer marktwerking" in plaats van terug te gaan naar de tekentafel en zich af te vragen wat er nu werkelijk in het maatschappelijk belang is.
Overigens zit je ook als reiziger in de Randstad helemaal niet te wachten op meer vervoerders. Daar wil je gewoon zo veel mogelijk treinen per uur waar je ook allemaal in kunt stappen na ingecheckt te zijn.
Juist in de zorg loopt de privatisering best aardig, naar mijn idee. Natuurlijk moeten we uitkijken met de macht van een paar grote verzekeraars maar van de andere kant is de zorg nog steeds betaalbaar en denken we serieus na over rendement. Zonder de grote zorghervorming denk ik niet dat we dat gehad hadden.D-e-n schreef op zondag 07 juni 2015 @ 11:05:
[...]
Niets dus. Het is hetzelfde als de zorg waar een stelletje grote verzekeraars elkaar beconcurreren op iets wat we allemaal toch in gelijke mate nodig hebben (basispakket).
En ook privatisering van OV heeft zijn goede kanten. Hoofdzakelijk op het hoofdrailnet kun je alleen geen echte concurrentie verwachten in de huidige vorm en houd je dus dat bakbeest van een NS in stand.
Ik zie anders totaal geen argumenten om NS en PR samen te laten gaan. Als ProRail ergens de banden mee aan zou moeten halen is het de aannemerij.SRich schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 12:28:
Aanvulling:
Waarom zou NS weer samen moeten gaan met ProRail, bekijk het linkje hieronder:
http://www.spoorpro.nl/ma...traagd-door-fyra-enquete/
Duidelijk te zien dat NS en ProRail elkaar gewoon overlappen. Ze hebben elkaar gewoon nodig.
Oplossing: fusie
Fusie PR en NS is zinloos onderbuikgeleuter.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Zoals?Bacchus schreef op zondag 07 juni 2015 @ 12:10:
[...]
En ook privatisering van OV heeft zijn goede kanten.
Met je beide stellingen over de zorg ben ik het dus niet eens. Maar goed, daar was een ander topic voor
En volgens mij is de reiziger niet goedkoper uit. Overstappen werd vaak duurder nu. Of het rijk op lange termijn goedkoper uit is moeten we maar afwachten. Je ziet bij het busvervoer dat de winst meestal "gewoon" wordt gehaald uit het schrappen van diensten.
Qua innovatie zie ik ook weinig verschil tussen de stoptreinen van Arriva en die van de NS. Het enige verschil is dat zo'n nieuwe vervoerder nieuwe treinen vaak in één keer invoert bij het verkrijgen.
Aanvullend:
Ik heb er totaal geen bezwaar tegen als ze die zelfstandige lijntjes laten waar ze zitten nu maar ik voorspel echt een grote chaos als je het bijvoorbeeld in de Randstad gaat opknippen.
[ Voor 14% gewijzigd door D-e-n op 07-06-2015 12:36 ]
Bacchus schreef op zondag 07 juni 2015 @ 12:10:
[...]
Juist in de zorg loopt de privatisering best aardig, naar mijn idee. Natuurlijk moeten we uitkijken met de macht van een paar grote verzekeraars maar van de andere kant is de zorg nog steeds betaalbaar en denken we serieus na over rendement. Zonder de grote zorghervorming denk ik niet dat we dat gehad hadden.
En ook privatisering van OV heeft zijn goede kanten. Hoofdzakelijk op het hoofdrailnet kun je alleen geen echte concurrentie verwachten in de huidige vorm en houd je dus dat bakbeest van een NS in stand.
lol, jij mankeert (bijna) nooit iets (chronisch/bijzonders) zeker?
Eenvoudig voorbeeld is het eigen risico, in 2009: €155 (+compensatie van 60 euro voor chronisch zieken) 2015: €375 (compensatie regeling chronisch zieken wegbezuinigd).
Lekker betaalbaar.
Hier klopt geen hout van volgens de rekenkamer zijn de totale kosten (som bijdrage overheid+burger) in de zorg enorm gestegen sinds de afschaffing van het ziekenfonds. Dat is voor een groot deel te wijten aan de groter geworden overhead.Bacchus schreef op zondag 07 juni 2015 @ 12:10:
[...]
Juist in de zorg loopt de privatisering best aardig, naar mijn idee.
Ofwel het goedkoper werken door meer efficiëntie door creëren van concurrentie is niets van waar gebleken.
Het is niet voor niets dat overheid van die noodgrepen doet als PGB naar de gemeentes in hoop meer grip te krijgen.
Het schrappen in basis-zorg dekking.
In de zorg is het probleem dat 1/3 van het budget van de grote verzekeraars wordt uitgegeven aan reclame en werving.leonbong schreef op maandag 08 juni 2015 @ 08:47:
[...]
Hier klopt geen hout van volgens de rekenkamer zijn de totale kosten (som bijdrage overheid+burger) in de zorg enorm gestegen sinds de afschaffing van het ziekenfonds. Dat is voor een groot deel te wijten aan de groter geworden overhead.
Ofwel het goedkoper werken door meer efficiëntie door creëren van concurrentie is niets van waar gebleken.
Het is niet voor niets dat overheid van die noodgrepen doet als PGB naar de gemeentes in hoop meer grip te krijgen.
Het schrappen in basis-zorg dekking.
Alle kostenbesparing van concurrentie gaan dus verloren doordat ze concurreren in de STER in plaats van op prijs.
Op het spoor is het totaal anders omdat de concurrentie daar dmv aanbesteding wordt gedaan.
En dat kan best goed gaan, zodra ze een ambtenaar vinden die een fatsoenlijk PVE kan schrijven.
Had niet anders verwacht ; de echte zware gevallen laten zich echt niet tegenhouden door wat poortjes.
Op Lombardijen heb ik ze ook al op het perron zien komen via de trap van de oude tramhalte onder het station. En de echte aso's lopen achter mensen aan door klapdeurtjes of trappen ze gewoon open.
Het grootste deel van de zorgverlening gaat ook dmv aanbestedingen hoorRocketKoen schreef op maandag 08 juni 2015 @ 11:42:
[...]
In de zorg is het probleem dat 1/3 van het budget van de grote verzekeraars wordt uitgegeven aan reclame en werving.
Alle kostenbesparing van concurrentie gaan dus verloren doordat ze concurreren in de STER in plaats van op prijs.
Op het spoor is het totaal anders omdat de concurrentie daar dmv aanbesteding wordt gedaan.
En dat kan best goed gaan, zodra ze een ambtenaar vinden die een fatsoenlijk PVE kan schrijven.
Ziekenhuizen, gemeentes, zorgverzekeraars schrijven ook nagenoeg altijd aanbestedingen uit, maar goed wat leonbong dus ook zegt, ik geloof niet dat de overhead omlaag is gegaan t.o.v. nationalisering van vroeger door alles op te splitsen/privatiseren.
[ Voor 16% gewijzigd door ArcticWolf op 08-06-2015 12:21 ]
De directie van de Nederlandse Spoorwegen bekeek in het voorjaar van 2010 al of het contract met de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda voor de Fyra-treinen kon worden opgezegd.
Dat zegt Merel van Vroonhoven maandag voor de parlementaire enquêtecommissie, die onderzoek doet naar het debacle rond de de flitstrein Fyra. Van Vroonhoven was in die tijd als lid van de NS-directie verantwoordelijk voor het Fyra-project.
Volgens Van Vroonhoven was het ''heel moeilijk'' geweest, maar het contract had uiteindelijk wel ontbonden kunnen worden. Een echt alternatief voor de Italiaanse Fyra-treinen was er evenwel niet, dus werd het contract toch niet ontbonden.
De zogeheten Traxx-prio-treinen, die al reden tussen Amsterdam en Rotterdam hadden een alternatief kunnen zijn, maar het Belgische spoorbedrijf lagen hier dwars, zei Van Vroonhoven. De NS zat in feite vast aan AnsaldoBreda, bevestigde Van Vroonhoven aan de enquêtecommissie.
Inschatting
Volgens haar was eind 2009 al duidelijk dat de 'business case' voor de HSA, de dochteronderneming van NS die de hogesnelheidslijn zou gaan uitbaten, ''niet te doen was''.
Dat gold niet alleen het financiële aspect, maar ook de inschatting over wanneer de Italiaanse Fyra-treinen zouden kunnen gaan rijden. Die inschatting moest steeds in negatieve zin worden bijgesteld.
Volgens Van Vroonhoven was er maar één partij verantwoordelijk voor de vertraging van de levering van de Fyra-treinen en dat was fabrikant AnsaldoBreda.
Van Vroonhoven gaf toe dat het beter was geweest als er bij de start van de Fyra-dienstregeling een alternatief voor handen te hebben. "Die harde les is geleerd", stelde ze.
"Dat was beter geweest dan met stoom en kokend water in januari (2013, toen de Fyra weer uit de dienstregeling werd gehaald, red.) alsnog een backup organiseren."
Meerstadt
Eerder zei oud-NS-directeur Bert Meerstadt tegenover de enquêtecommissie al dat het mogelijk was eerder te stoppen met AnsaldoBreda.
Volgens hem was in 2008, jaren voor de oplevering, al duidelijk dat het een warboel was. Er is toen overwogen om te stoppen met de bouw van de treinen door AnsaldoBreda en volgens Meerstadt was dit ook mogelijk.
Uiteindelijk is besloten toch door te zetten. "We konden het contract met AnsaldoBreda opzeggen, maar dan zat de reiziger nog langer zonder trein", aldus Meerstadt. "Er zaten juridische haken en ogen aan en het alternatief was trager en duurder."
Oscar Wilde
Treinenloop rond Noord Brabant was rond 23.00 uur echt een zooitje. Laat staan over de sfeer op Spoor 15/16 op Rotterdam CS rond 01.00 uur 6/6...
Mannetje of 50 en 10 man politie vanwege constant treinen schrappen vanaf 22.30 uur en de NS maar voorhouden: om 0.55 uur gaat de trein rijden.
Eindstand van die NS grap: Die ging niet, terwijl er een SMG klaar stond..
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Volgens mij voelde men de bui overigens al wat langer hangen. NS kwam immers zelf naar buiten met het nieuws over de aanbesteding (alhoewel de ACM ook al wat vermoedens had). Door het bestuur van Abellio op non-actief te zetten kon Huges wellicht gespaard worden, maar dat heeft dus blijkbaar contraproductief gewerkt. If a dog smells a bone, he digs
Las elders op internet wel een interessante comment over dat de hele commerciële wereld bestaat uit trucs, listen en bedrog voor eigen gewin. Het échte werk is om dit zoveel mogelijk onder de radar te houden. Volgens mij zit daar best een kern van waarheid in
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Er zal vast een paar procent moeilijk doen om alsnog zwart te rijden. Als je daarmee het aantal zwartrijders met 90% inperkt, is het voor de NS qua inkomsten goed genoeg denk ik. Voordeel is dat het niet snel mis zal gaan: treinen rijden nooit met 130 door Rotterdam CS heen.Goner schreef op maandag 08 juni 2015 @ 11:50:
Zwartrijders via spoor naar ‘gesloten’ Rotterdam CS
Had niet anders verwacht ; de echte zware gevallen laten zich echt niet tegenhouden door wat poortjes.
Op Lombardijen heb ik ze ook al op het perron zien komen via de trap van de oude tramhalte onder het station. En de echte aso's lopen achter mensen aan door klapdeurtjes of trappen ze gewoon open.
Weet iemand waar ze dat dan doen? Spoor 15/16 is de kant van de Hema, en volgens google maps is er geen 'wandelpad' aan die kant van het spoor, dus als ze dat doen moeten ze inderdaad over het spoor lopen.
Staat in artikel ... aan de achterkant, de Stationssingel.MBV schreef op maandag 08 juni 2015 @ 15:16:
[...]
Weet iemand waar ze dat dan doen? Spoor 15/16 is de kant van de Hema,
Hema zit bij spoor 1.
Verwijderd
Al dat extra personeel wat er loopt, voor dat handje vol mensen dat niet langer zwart rijdt? Meh. Zal nog wel even duren voor die 1 miljard aan poortjes etc. is terugverdiend...MBV schreef op maandag 08 juni 2015 @ 15:16:
[...]
Er zal vast een paar procent moeilijk doen om alsnog zwart te rijden. Als je daarmee het aantal zwartrijders met 90% inperkt, is het voor de NS qua inkomsten goed genoeg denk ik. Voordeel is dat het niet snel mis zal gaan: treinen rijden nooit met 130 door Rotterdam CS heen.
Weet iemand waar ze dat dan doen? Spoor 15/16 is de kant van de Hema, en volgens google maps is er geen 'wandelpad' aan die kant van het spoor, dus als ze dat doen moeten ze inderdaad over het spoor lopen.
In de praktijk heb je veel meer last van witrijders die met zwarte poten op de bank zitten. Liever boetes voor zulke figuren dan voor mensen die zwartrijden. Elke treinreis weer erger ik me aan van die smerige zittingen. Eigenlijk nooit last van zwartrijders. Marginale gemaakte kosten voor een zwartrijder is niks, kosten nieuwe zitting daarentegen...
Cynisch gesproken was dat personeel al in dienst van de NS, dus dat kost niks extra. Het is sowieso tijdelijk, en vooral ingezet door het nieuws over poortjesspringen. En misschien heb jij er nooit last van gehad, maar zwartrijders die een conducteur half-dood schoppen halen af en toe het nieuws. Dat kunnen ze maar beter voorkomen.Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2015 @ 16:48:
[...]
Al dat extra personeel wat er loopt, voor dat handje vol mensen dat niet langer zwart rijdt? Meh. Zal nog wel even duren voor die 1 miljard aan poortjes etc. is terugverdiend...
Los daarvan: als het aantal zwartrijders significant afneemt is die eenmalige investering in poortjes makkelijk terug te verdienen. En het is goed voor het rechtvaardigheidsgevoel
Door dit neer te zetten geef je aan dat je de rest van de voorgestelde fusie die ik had neergezet niet heb doorgelezen.evilution schreef op zondag 07 juni 2015 @ 12:18:
[...]
Ik zie anders totaal geen argumenten om NS en PR samen te laten gaan. Als ProRail ergens de banden mee aan zou moeten halen is het de aannemerij.
Fusie PR en NS is zinloos onderbuikgeleuter.
Zou dat wel doen want ik heb er wat argumenten bijgezet waarom de NS (zonder het reizigersdeel) zou moeten fuseren met ProRail tot het oude NS van voor 2003.
Kort komt het er op neer dat huidige NS nog steeds een overlap heeft met ProRail. o.a. stations, informatievoorzieningen, energievoorzieningen voor het spoor, spooraansluitingen en ga zo maar door.
Hang NS R en NS I onder Abellio groep en je ben van een hoop gezeik af. Wel dan ook de bedrijven laten vallen onder het Abellio merk.
En de infrastructuur eigenaar/beheerder word dan NS. Heb je tenminste een eerlijk speelveld voor andere reizigersvervoerders en goederenvervoerders.
Verwijderd
En zodra dat tijdelijk voorbij is, wordt er weer over poortjes gesprongen.MBV schreef op maandag 08 juni 2015 @ 17:13:
[...]
Cynisch gesproken was dat personeel al in dienst van de NS, dus dat kost niks extra. Het is sowieso tijdelijk, en vooral ingezet door het nieuws over poortjesspringen.
Zulk soort volk hoort dan ook thuis in de bak, niet in de trein, ongeacht of ze een kaartje hebben of niet. Ik heb meer last van vieze stoelen, conducteurs met dienstklopper mentaliteit ("Nee, je mag je kaart niet gebogen voor mijn scanner houden!" in geval van half kapotte kaart; inchecken bij paaltje gaat prima, lager zendvermogen van handapparaat van conducteur herkent kaart met semi-gebroken antenne niet.) en tokkievolk dat de muziek te hard heeft.MBV schreef op maandag 08 juni 2015 @ 17:13:
[...]
En misschien heb jij er nooit last van gehad, maar zwartrijders die een conducteur half-dood schoppen halen af en toe het nieuws. Dat kunnen ze maar beter voorkomen.
Ik zie zelden zwartrijders in de trein. Over wat voor verschil hebben we het dan om die enorme "investering" in klantonvriendelijkheid terug te verdienen? Probeer maar eens door zo'n stom poortje te gaan als je een vouwfiets, koffer of kind bij je hebt. Met mijn vouwfiets loop ik altijd met mijn normale tempo door de poortjes. Ze leren helaas nog steeds niet dat een fietsframe hard is; ze gaan nog steeds te langzaam openMBV schreef op maandag 08 juni 2015 @ 17:13:
[...]
Los daarvan: als het aantal zwartrijders significant afneemt is die eenmalige investering in poortjes makkelijk terug te verdienen. En het is goed voor het rechtvaardigheidsgevoel
Lisboa Oriente, onder Nederlandse begrippen kan je dit ook wel "CS" noemen.

Lisboa Rossio (Oude binnenstad)

Alcântara Mar

Belem

Pragal (Zuidoever van de Taag)

Kust stadje Cascais

Echt een prachtige omgeving en de "Suburb" treinen rijden overdag een halfuursdienst. Prima te doen.
Qua materiaal op mijn lijn (Alcântara-Terra - Azambuja VV) lijkt het op de DD-AR van de NS.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Ah tof, ben ik geweest, heb 2 vrienden in Cascais wonenD_Jeff schreef op maandag 08 juni 2015 @ 19:15:
Lissabon is ook goed te doen per Trein en heb ook wat foto's gemaakt:
Lisboa Oriente, onder Nederlandse begrippen kan je dit ook wel "CS" noemen.
[afbeelding]
Lisboa Rossio (Oude binnenstad)
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Alcântara Mar
[afbeelding]
Belem
[afbeelding]
Pragal (Zuidoever van de Taag)
[afbeelding]
Kust stadje Cascais
[afbeelding]
Echt een prachtige omgeving en de "Suburb" treinen rijden overdag een halfuursdienst. Prima te doen.
Qua materiaal op mijn lijn (Alcântara-Terra - Azambuja VV) lijkt het op de DD-AR van de NS.
Je kan je afvragen of dat achteraf waar was. Als ze in 2008 iets anders kochten dan was dat er nu toch wel geweest?Meerstadt
Eerder zei oud-NS-directeur Bert Meerstadt tegenover de enquêtecommissie al dat het mogelijk was eerder te stoppen met AnsaldoBreda.
Volgens hem was in 2008, jaren voor de oplevering, al duidelijk dat het een warboel was. Er is toen overwogen om te stoppen met de bouw van de treinen door AnsaldoBreda en volgens Meerstadt was dit ook mogelijk.
Uiteindelijk is besloten toch door te zetten. "We konden het contract met AnsaldoBreda opzeggen, maar dan zat de reiziger nog langer zonder trein", aldus Meerstadt. "Er zaten juridische haken en ogen aan en het alternatief was trager en duurder."
Ik denk dat het "duurder" belangrijker was. Zadel de volgende directeur maar met mijn ellende op.
Dat zie je vaak in directeursland die maken zich zelden hard voor zaken over 10 jaar die nu geld kosten. "Wat win ik ermee met nu slechte cijfers"
Ik vind die poortjes anders wel handig. Stukken betere herinnering om uit te checken dan een paaltje dat verscholen naast een pilaar opgesteld staat.Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2015 @ 17:34:
[...]
Ik zie zelden zwartrijders in de trein. Over wat voor verschil hebben we het dan om die enorme "investering" in klantonvriendelijkheid terug te verdienen? Probeer maar eens door zo'n stom poortje te gaan als je een vouwfiets, koffer of kind bij je hebt. Met mijn vouwfiets loop ik altijd met mijn normale tempo door de poortjes. Ze leren helaas nog steeds niet dat een fietsframe hard is; ze gaan nog steeds te langzaam open
Beter kijken.
Casual vandalisme is inderdaad heel volwassen.Met mijn vouwfiets loop ik altijd met mijn normale tempo door de poortjes. Ze leren helaas nog steeds niet dat een fietsframe hard is; ze gaan nog steeds te langzaam open
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Waar herken jij een zwartrijder aan in de trein, zonder z'n kaartje te controleren
En hangt zwaar af van de tijd waarop je reist. In de spits merk ik er ook niet veel van, bij controles en in/uit-checken. Maar als ik 's avonds eens wat later ben, hoor je constant die piepende poortjes als er een trein leeg loopt. Van die figuren die met meer door de poort gaan of 'm 'gewoon' opentrappen.
Verwijderd
Niet alleen de tijd ook de plaats. De korte stukjes binnen de randstad nodigen veel meer uit om zwart te reizen. Dat en dat er veel meer reizigers zijn natuurlijk (works in more ways). Anyhow, de cijfers en statistieken gaan toch helemaal nergens over. Aangezien iedereen die zich zonder vervoersbewijs in de trein begeeft als (moedwillige) zwartrijder wordt gerekend. En ja, er zijn personen op dit forum die dit ook niet anders kunnen zien.Goner schreef op maandag 08 juni 2015 @ 22:34:
En hangt zwaar af van de tijd waarop je reist. In de spits merk ik er ook niet veel van, bij controles en in/uit-checken. Maar als ik 's avonds eens wat later ben, hoor je constant die piepende poortjes als er een trein leeg loopt. Van die figuren die met meer door de poort gaan of 'm 'gewoon' opentrappen.
Maar dat ben je dan toch ook? Als je je in een trein bevindt zonder geldig vervoerbewijs ben je toch gewoon een zwartrijder?Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2015 @ 23:56:
[...]
Aangezien iedereen die zich zonder vervoersbewijs in de trein begeeft als (moedwillige) zwartrijder wordt gerekend. En ja, er zijn personen op dit forum die dit ook niet anders kunnen zien.
(Museumtreinen en ritten voor genodigden e.d. uitgezonderd)
Verwijderd
Ik kijk altijd heel goed, en nogmaals; zelden een zwartrijder. Ik rijd dan ook zelden in de randstad...
Voor alsnog hebben de poortjes het allemaal overleeft, maar begint mijn fiets een kalende plek te vertonen. Sorry hoor, maar die kakdingen hadden gewoon veel sneller moeten zijn. Liever nog gewoon helemaal geen poortjes. Station Muiderpoort is helemaal volgehangen met camera's nadat er een keer iemand vermoord is. Breekt daar de pleuris uit als de stroom uitvalt?

Is nogal duidelijk als de conducteur langs komt.Goner schreef op maandag 08 juni 2015 @ 22:34:
[...]
Waar herken jij een zwartrijder aan in de trein, zonder z'n kaartje te controleren
Die zie ik ook wel eens... zelden.CyBeR schreef op maandag 08 juni 2015 @ 22:16:
(overigens zie ik met enige regelmaat van die schichtige types die hun uiterste best doe om uit de buurt van conducteurs te blijven)
Ik reis nagenoeg nooit in de spits met de trein, en nog zie ik dat volk zelden.CyBeR schreef op maandag 08 juni 2015 @ 22:16:
Nee. Te denken valt aan "paaltjes" die je abonnement niet herkennen (zoals met de bus in Enschede toen de concessie over ging naar Syntus). Of mensen waarvan de chipkaart opeens is overleden. Die dingen gaan belachelijk vaak intern kaput. Aan de buitenkant kun je er dan niks aan zien.Alex) schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 00:50:
[...]
Maar dat ben je dan toch ook? Als je je in een trein bevindt zonder geldig vervoerbewijs ben je toch gewoon een zwartrijder?
(Museumtreinen en ritten voor genodigden e.d. uitgezonderd)
Of abonnementshouders die hun kaart zijn vergeten of zijn vergeten in te checken.
Zie; http://www.metronieuws.nl...-in-ov-mag-wettelijk-niet
Of mensen die per ongeluk bij de verkeerde vervoerder hebben ingechecked. Bijvoorbeeld in Zuthphen bij Arriva ingechecked ipv. Syntus.
Of een ander vaak voorkomend iets; paaltjes zijn "in storing" waardoor je niet kunt inchecken.
Leuk, dat aanbesteden.Statenleden in Overijssel willen wachten met het gunnen van concessies voor twee spoorlijnen in de provincie. Aanleiding is de fraude bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. VVD en PvdA in Overijssel hebben nog vragen over de aanbestedingsprocedure en willen zeker weten dat bij de aangemelde vervoerders geen integriteitsproblemen spelen.
Gedeputeerde Staten beslist mogelijk vandaag welk bedrijf de komende jaren mag rijden op de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede. De PvdA ziet het liefst dat het provinciebestuur de hele aanbestedingsprocedure nog een keer onder de loep neemt. Statenlid Nooter zegt dat er geen aanwijzingen zijn voor misstanden, maar wil toch beter worden geïnformeerd.
Ook de VVD zegt dat "enige voorzichtigheid is geboden". Fractieleider Joosten zei in het NOS Radio 1 Journaal dat integriteit net zo'n belangrijke factor is als de prijs en de kwaliteit van de nieuwe vervoerder. Tegelijk waarschuwt hij ervoor om de NS in het verdomhoekje te zetten. "De NS is een heel groot bedrijf. De top is hard aangepakt, maar we hoeven daarmee niet het hele bedrijf weg te gooien."
NS, Arriva, Syntus
De vervoerders die bij de provincie een bod hebben gedaan voor de exploitatie van de spoorlijnen zijn de NS, Arriva en Syntus. De treindiensten worden nu nog verzorgd door de NS.
De NS en Arriva waren ook in de race voor het openbaar vervoer in Limburg. Die aanbesteding werd gewonnen door de NS, maar later bleek dat het bedrijf vertrouwelijke informatie had gekregen van een oud-directeur van Veolia, de huidige vervoerder in Limburg. Daarop gunde de provincie de concessie alsnog aan Arriva.
Wordt trouwens een leuke chaos qua poortjes en paaltjes op stations Almelo (nu al Arriva en NS), Hengelo (nu al Syntus en NS) en Enschede (momenteel alleen poortjes van NS). Straks heb je de kans dat als je je trein mist je éérst mag overchecken voordat je de trein (op hetzelfde traject) in kan.
En hoe gaan ze dat doen op station Enschede? Wordt een mooie scheiding als er zowel poortjes van Arriva/Syntus als van NS komen. Hoog tijd dat er één incheck, één uitcheck komt.
Er zijn moedwillige zwartrijders (mensen die het erom doen omdat ze het geld niet hebben of zoiets) en 'gewone' zwartrijders (pasje kapot, vergeten kaartje te kopen, vergeten op een station zonder poortjes pasje voor paaltje te houden, etc).Alex) schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 00:50:
[...]
Maar dat ben je dan toch ook? Als je je in een trein bevindt zonder geldig vervoerbewijs ben je toch gewoon een zwartrijder?
Ik heb vroeger, toen ik een studentenkaart had (en OV chipkaart nog niet bestond), ook een keer een boete gekregen. Op de automaat enkele reis aangeklikt, terwijl retour de bedoeling was. Ik liet dus vrolijk mijn kaartje aan de conducteur zien, die daarop z'n PDA pakte

Dit topic is gesloten.