Het grote spoorwegentopic deel 22 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 103 Laatste
Acties:
  • 532.980 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildy
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Bacchus schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 12:21:
Wat "normaal" is, is niet eens zo relevant. Het is makkelijker en informatiever om gewoon het actuele aantal bakjes van de trein aan te geven, lijkt me.
Dit zou inderdaad een hele mooie toevoeging zijn!
Ik kijk nu altijd voordat ik vertrek op http://vertrektijden.rijdendetreinen.nl/ en aan de hand van de treinsamenstelling die daar staat bepaal ik de plek op het perron waar ik ga staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 13:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Volgens mij is dat ook alleen maar de planning en niet de actuele situatie.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Toch is het al meer informatie dan helemaal niet weten hoe lang de trein is ;)
Zou het ook wel een mooie toevoeging vinden aan de reisinformatie. Of en hoe het op de borden past is natuurlijk nog maar de vraag, maar het zou in mijn ogen wel handig als het in de app/op ns.nl getoond (kan) worden.
Weet zelf meestal wel welk treintype rijdt maar het aantal bakken is vaak een gokje.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:00
De actuele treinsamenstelling is te vinden in diverse apps en sites als OV Tijden (http://www.ovtijden.com) of Rijden de Treinen (http://www.rijdendetreinen.nl/).
Dit is dezelfde info die het treinpersoneel ook heeft, minus de exacte materieelnummers.
Alleen als dit op het allerlaatste moment verandert door bijvoorbeeld problemen met combineren, zal de info in die apps/sites niet correct zijn, maar dat wordt dan eigenlijk altijd wel halverwege de rit bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:07

Goner

What can I do you for ?

EDIT schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 13:44:
De actuele treinsamenstelling is te vinden in diverse apps en sites als OV Tijden (http://www.ovtijden.com) of Rijden de Treinen (http://www.rijdendetreinen.nl/).
Maar zou er ook op de info-borden iets getoond kunnen worden ??
(heb vraag ook op het NS forum gesteld ; https://forum.ns.nl/)

Oeps.
Er reden al geen (minder?) sprinters tussen Dordrecht en Roosendaal/Breda en nu ook nog een aanrijding met een persoon bij Delft/Schiedam.
En ik wil straks de sprinter van Den Haag naar Lombardijen pakken.

Ik zie nu dit op Den Haag :

14:43 Dordrecht Roosendaal....Sprinter 5155
Rijdt niet verder dan Dordrecht

14:43 Delft Roosendaal...........Sprinter 105155
Rijdt niet verder dan Delft

en dit op R'dam CS :

15:15 Dordrecht Roosendaal......Sprinter 5155

maar als 5155 is vervangen door 105155 dan rijdt er volgens mij geen 5155 van R'dam naar Dordrecht, toch ?

[ Voor 23% gewijzigd door Goner op 21-05-2015 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Ik kom net terug van dat stuk. Het is inderdaad een onpraktische opeenstapeling van storingen :-(
Er rijden treinen tot Delft (de 105xxx, terug als 205xxx), en tussen Schiedam en Dordrecht wordt er gependeld als 5xxx. Tussen Delft en Schiedam is er dus geen treinverkeer en tussen Dordrecht en Breda/Roosendaal rijden geen sprinters.

[ Voor 11% gewijzigd door EDIT op 21-05-2015 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:38

MBV

Migrator schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 13:40:
Toch is het al meer informatie dan helemaal niet weten hoe lang de trein is ;)
Zou het ook wel een mooie toevoeging vinden aan de reisinformatie. Of en hoe het op de borden past is natuurlijk nog maar de vraag, maar het zou in mijn ogen wel handig als het in de app/op ns.nl getoond (kan) worden.
Weet zelf meestal wel welk treintype rijdt maar het aantal bakken is vaak een gokje.
Als ze het net zo doen als de RET bij de metro in Rotterdam, dan is er plek zat op de borden. Een paar bolletjes welke vakken van het perron de trein zal staan, streepje waar niet, en de rest volgt vanzelf. Grootste probleem: die indeling van het perron is vaak niet goed te zien voor passagiers.

Het mooiste vind ik nog wel dat op Utrecht CS de perrons al in 2 stukken zijn opgedeeld: spoor A en B. De IC naar Rotterdam stopt volgens de borden op zowel A als B, maar vanaf de trap bij B moet je toch eerst naar A lopen voordat je bij de trein aankomt 8)7 Laat ze dat eerst maar oplossen, dan kunnen de details als hoeveel bakken er op Rotterdam Alexander stoppen (= hoever moet je lopen voor een zitplaats) via bovengenoemde sites wel gevonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:11
Wat EDIT schrijft over de treinsamenstellingen klopt. Gebruik de app van Rijden de Treinen. Ik gebruik 'm altijd en hij klopt eigenlijk ook altijd.

Wat betreft informatie waar een trein stopt: kan niemand meer de proef in Den Bosch herinneren met de ledbar? Zie hier: http://www.ovpro.nl/speci...rein-landelijk-uitrollen/

Er komt in ieder geval een vervolg op deze proef die uitgebreider is. Ik kan er nog niet teveel over zeggen, maar ik denk dat dat nog dit jaar bekend gaat worden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Dennis schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:26:
Gebruik de app van Rijden de Treinen.
Android app ??
Ik heb helaas een Windows Phone, maar 'Treintijden' is erg goed/betrouwbaar. Geeft info over vertrektijden + drukte, maar helaas niet samenstelling v/d trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:58

mambo No5

Bad Apple?

Dennis schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:26:
Wat EDIT schrijft over de treinsamenstellingen klopt. Gebruik de app van Rijden de Treinen. Ik gebruik 'm altijd en hij klopt eigenlijk ook altijd.

Wat betreft informatie waar een trein stopt: kan niemand meer de proef in Den Bosch herinneren met de ledbar? Zie hier: http://www.ovpro.nl/speci...rein-landelijk-uitrollen/

Er komt in ieder geval een vervolg op deze proef die uitgebreider is. Ik kan er nog niet teveel over zeggen, maar ik denk dat dat nog dit jaar bekend gaat worden :).
sterker nog, die draait al op spoor 4.
:)

Afbeeldingslocatie: http://www.spoorpro.nl/wp-content/uploads/2015/05/den_bosch-480x360.jpg
Werkt vooralsnog best aardig, echter staat de 1e en 2e klasse niet altijd correct aangekondigd. 'T zal me niets verbazen dat dat ook nog wel opgelost gaat worden; begin van de week stonden enkel de positie's van de deuren aangegeven. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:51

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Goner schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:52:
[...]

Android app ??
Ik heb helaas een Windows Phone, maar 'Treintijden' is erg goed/betrouwbaar. Geeft info over vertrektijden + drukte, maar helaas niet samenstelling v/d trein.
Hier ook Windows Phone. Maar een simpele snelkoppeling naar de vertrektijden van m'n stations werkt prima.

Edit. Snelkoppeling naar de vertrektijden van http://www.rijdendetreinen.nl/ dus 😊

[ Voor 10% gewijzigd door Belindo op 21-05-2015 17:02 ]

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
mambo No5 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:58:
sterker nog, die draait al op spoor 4.
:)

[afbeelding]
Werkt vooralsnog best aardig, echter staat de 1e en 2e klasse niet altijd correct aangekondigd. 'T zal me niets verbazen dat dat ook nog wel opgelost gaat worden; begin van de week stonden enkel de positie's van de deuren aangegeven. :)
Dat is nog steeds de "huidige" proef, maar er komt een verbeterde versie en die zal op een ander station in gebruik worden genomen. Met de nieuwe versie worden nieuwe zaken getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Dennis schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 17:03:
[...]

Dat is nog steeds de "huidige" proef, maar er komt een verbeterde versie en die zal op een ander station in gebruik worden genomen. Met de nieuwe versie worden nieuwe zaken getest.
'T spul is (ik meen) vorige week vorige week pas geïnstalleerd en draait dus nog niet zo heel lang: komt er dus nog iets anders voor in de plaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
mambo No5 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 17:06:
'T spul is (ik meen) vorige week vorige week pas geïnstalleerd en draait dus nog niet zo heel lang: komt er dus nog iets anders voor in de plaats?
Nou misschien dat het dan op dit station blijft, maar er komt wel meer logica in :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
wildhagen schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 16:48:
[...]

Zoals hierboven vermeld doet de Thalys er ook al 111 minuten over, en die rijdt wel met 300 km/h. Die zit dus ook 18 minuten boven de gestelde eis van maximaal 93 minuten.
Het is dus gewoon op de huidige infrastructuur onbereikbaar.

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

mambo No5 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 17:06:
[...]
Ik wou al zeggen: dat is weg geweest. Maar mooi dat het weer terug komt en verder verbeterd gaat worden. Vond het wel erg prettig :)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-10 13:45
Goner schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 14:16:
Oeps.
Er reden al geen (minder?) sprinters tussen Dordrecht en Roosendaal/Breda en nu ook nog een aanrijding met een persoon bij Delft/Schiedam.
En ik wil straks de sprinter van Den Haag naar Lombardijen pakken.

Ik zie nu dit op Den Haag :

14:43 Dordrecht Roosendaal....Sprinter 5155

14:43 Delft Roosendaal...........Sprinter 105155
Rijdt niet verder dan Delft

en dit op R'dam CS :

15:15 Dordrecht Roosendaal......Sprinter 5155

maar als 5155 is vervangen door 105155 dan rijdt er volgens mij geen 5155 van R'dam naar Dordrecht, toch ?
In dit geval (een versperring tussen Schiedam en Delft) worden de 5000 en 5100 opgeheven tussen Den Haag Centraal en Schiedam. Tussen Schiedam en Breda (5000) en tussen Schiedam en Roosendaal (5100) blijven deze series volgens hun eigen dienstregeling rijden.
Tussen Den Haag Centraal en Delft worden pendeltreinen ingelegd. Dit zijn de 105100 van Den Haag naar Delft in de dienstregeling van de 5100 en de 205100 van Delft naar Den Haag in de dienstregeling van de 5000.
Het is dus gewoon mogelijk dat er naast een 5155 ook een 105155 rijdt.

In deze situatie worden er dus vooraf bepaalde pendeltreinen ingelegd. Dat is meestal niet zo. Tenzij de hele treinserie van begin tot eind opgeheven wordt, wordt een treinnummer bij versperringen gesplitst in het originele treinnummer en een nummer bestaande uit het originele treinnummer vooraf gegaan door een 3 en eventueel zoveel nullen als nodig is om tot een zescijferig nummer te komen.
Voorbeeld: bij de hier genoemde versperring tussen Schiedam en Delft wordt de 2600 opgeheven tussen Delft en Rotterdam. De 2638 rijdt van Lelystad naar Delft. Van Rotterdam naar Vlissingen rijdt dan de 302638. Andersom rijdt de 2651 van Vlissingen naar Rotterdam en de 302651 van Delft naar Lelystad.
De vervangende treinnummers worden niet gebruikt als het gedeelte waar niet gereden wordt zich aan het begin of het eind van een rit bevindt. Dan is er immers geen sprake van een splitsing maar van een ander eind- en beginpunt.

Overigens is het strikt genomen zo dat nummers van pendeltreinen niet met een 2 beginnen maar alleen met een 1. De 2 (met eventuele opvulnullen) is gereserveerd voor voor- en volgtreinen.
Maar uitzonderingen bevestigen de regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-10 21:03
Ligt het aan mij of is die Fyra commissie behoorlijk irritant? Ik vind die knakker van de SP (luister eens...) en die VVD' er (lekker bladeren tijden het spreken) echt behoorlijk irritant. Het is dat ik het zo interessant vind maar anders had ik allang afgehaakt..

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Treinreizigers tussen Dordrecht en Roosendaal moeten ook vrijdag nog de hele dag rekening houden met langere reistijd. Vanwege scheuren in de rails rijden er tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal geen Sprinters. De NS heeft stopbussen ingezet. Donderdag reden er vanwege dezelfde problemen ook al minder treinen tussen Dordrecht en Roosendaal en Dordrecht en Breda.

Volgens ProRail zijn de scheuren in de spoorstaven ontstaan door normale slijtage. De problemen werden ontdekt tijdens een inspectie met een zogenoemde meettrein.

Donderdagnacht is het spoor van en naar Breda gerepareerd. Komende nacht wordt ook het traject Dordrecht Roosendaal aangepakt. Naar verwachting zijn de problemen vrijdagnacht rond twee uur verholpen.

De Intercity rijdt vrijdag wel volgens de dienstregeling, aldus ProRail.
Bron: http://www.bndestem.nl/re...ndaal-dordrecht-1.4940988

Eh... misschien snap ik het niet, maar waarom worden die rails niet vervangen *voor* ze scheuren? Wordt dat niet proactief gedaan, maar alleen reactief ofzo?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

En het gaat echt gebeuren. Wierden-Zwolle krijgt draadjes. Hopelijk dan met de nieuwe concessie tzt ook echt snellere verbindingen.
VolkerRail gaat in opdracht van ProRail en provincie Overijssel het spoor tussen Zwolle en Wierden voorzien van een bovenleiding. De zogenoemde 'elektrificatie' van de spoorlijn begint dit najaar. Vanaf oktober zullen bussen worden ingezet om de treinreizigers te vervoeren. De werkzaamheden zijn pas medio 2017 gereed.

Bij de elektrificatie van het bijna 40 kilometer lange traject tussen Zwolle en Wierden gaat het onder andere om de aanleg van 900 masten voor de bovenleiding naast het spoor en ondergrondse leidingen van energieleveranciers naar drie nieuwe technische ruimten op het traject voor de stroomvoorziening. De fietsbrug over het spoor bij de Looweg in Wierden moet worden verhoogd zodat de bovenleiding er onder door kan.

[...]
Het eerste deel van de werkzaamheden wordt uitgevoerd vanaf oktober 2015 tot de zomer van 2016. ’s Avonds rijden er bussen in plaats van treinen tussen Zwolle en Almelo. Doorgaande reizigers kunnen ook omreizen via Deventer of via Mariënberg over de Vechtdallijn.

[...]
hele bericht

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-10 20:08
EDIT schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 13:44:
Dit is dezelfde info die het treinpersoneel ook heeft, minus de exacte materieelnummers.
Alleen als dit op het allerlaatste moment verandert door bijvoorbeeld problemen met combineren, zal de info in die apps/sites niet correct zijn, maar dat wordt dan eigenlijk altijd wel halverwege de rit bijgewerkt.
In de nieuwste versie van de NS reisplanner Xtra komt de treinsamenstelling ook te staan, samen met de actuele locatie van de trein :)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Het heeft even geduurd :P
Mooi nieuws! Nu hopen dat het ook echt iets oplevert voor spreiding van de reizigers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bastien schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 18:31:
En het gaat echt gebeuren. Wierden-Zwolle krijgt draadjes. Hopelijk dan met de nieuwe concessie tzt ook echt snellere verbindingen.

[...]
Yup, voorbereiding is in volle gang!
Erg grote/belangrijke opdracht :Y)

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:32

F.West98

Alweer 16 jaar hier

In de OVinfo app (android) stond die treinsamenstelling ook altijd al. Heel handig inderdaad!

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:37

Onbekend

...

ArcticWolf schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 21:06:
[...]

Moet de ondergrond waar de rails op ligt daarvoor ook worden aangepast? Of kunnen die palen ernaast zo de grond in?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onbekend schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 22:34:
[...]

Moet de ondergrond waar de rails op ligt daarvoor ook worden aangepast? Of kunnen die palen ernaast zo de grond in?
Volgens mij gaan de palen gewoon de grond in zonder enige fundatie aanpassing (zit zelf niet op dat project) maar spreek volgende week de uitvoerder dus zal wel even vragen wat ze precies gaan doen.

Vlinder blokken en F6 blokken hebben sowieso al een groot oppervlak van zichzelf.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-bZjiomXVAkU/UXkFi2zn2pI/AAAAAAAAAwI/HiPmdNUbYR8/s1024/OVSaal%252520024.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door ArcticWolf op 23-05-2015 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik weet niet of deze al voorbij gekomen is :

http://www.belgianrail.be...-releases/21_05_2015.aspx

De nmbs gaat de MR75 - 77 rijtuigen moderniseren

Afbeeldingslocatie: http://www.belgianrail.be/nl/corporate/Presse/Presse-releases/~/media/7C5407E65AE54DCCB236CDCC8F9C7970.ashx?h=252&w=650

Het is eigenlijk bijna een volledige vernieuwing, enige wat er niet in komt is airco, alleen actieve luchtverversing.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

ArcticWolf schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 21:06:
[...]

Ben dan ook wel benieuwd of er met het plaatsen eventueel rekening gehouden gaat worden met toekomstige verdubbeling van het spoor. Zal nog wel een lange tijd duren, maar ik hoop nog steeds dat er ooit intercity's kunnen gaan rijden daar.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:36

Killjoy

Klingon lawn products

Tomsworld schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 22:58:

[afbeelding]

Het is eigenlijk bijna een volledige vernieuwing, enige wat er niet in komt is airco, alleen actieve luchtverversing.
Al draagt een aap een gouden ring...

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Zaterdagavond is opnieuw een conducteur van de Nederlandse Spoorwegen (NS) mishandeld in een trein. Een verdachte is door de politie in Uitgeest (Noord-Holland) aangehouden en meegenomen.

Tegen de verdachte is aangifte gedaan. aldus een woordvoerster van de NS.

De conducteur was bezig met het controleren van de kaartjes. Toen hij de verdachte om zijn identiteitsbewijs vroeg, ging deze ''door het lint en ging slaan'', aldus de woordvoerster.

De conducteur slaagde erin de persoon vast te houden. Toen de trein bij Uitgeest werd stilgezet, kon de politie de verdachte aanhouden en meenemen naar het bureau.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...-mishandeld-in-trein.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Tomsworld schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 22:58:

[afbeelding]

Dat kleurenschema is echt een bevestiging van zijn bijnaam: varkensneus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onbekend schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 22:34:
[...]

Bastien schreef op zondag 24 mei 2015 @ 00:01:
[...]
Ben dan ook wel benieuwd of er met het plaatsen eventueel rekening gehouden gaat worden met toekomstige verdubbeling van het spoor. Zal nog wel een lange tijd duren, maar ik hoop nog steeds dat er ooit intercity's kunnen gaan rijden daar.
Ik heb jullie vragen gesteld aan de uitvoerder;
Onbekend: Spoor en geotechnisch veranderd er helemaal niets.

Bastien: Vraag is wel gesteld aan ProRail, maar wordt niks mee gedaan, dus het wordt niet dubbelsporig voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:37

Onbekend

...

Dank voor het antwoord. :)

Aangezien er voor het spoor verder niets word gedaan of voorbereid, word het dan gewoon een standaard B1 bovenleidingsysteem?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onbekend schreef op zondag 24 mei 2015 @ 13:29:
Dank voor het antwoord. :)

Aangezien er voor het spoor verder niets word gedaan of voorbereid, word het dan gewoon een standaard B1 bovenleidingsysteem?
Waarschijnlijk wel ja, B4 is duur en niet nodig voor 3kV en er gaat echt geen 140km/u+ gereden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Dank voor de info ArcticWolf. Wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
B4 is toch sowieso afgeschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt B4 toch nodig voor 140km/u+ baanvakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ik meen me te herinneren dat men de voorbereiding voor 25kV gestopt heeft en dat daardoor B4 niet meer toegepast wordt voor nieuw werk.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:32

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Weet iemand wat die grote dieselloc deed op het zijspoor bij Maarn langs de A12 deze week?

Iedere ochtend heen en in de middag terug stonden er ook opzichters bij..

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IJnte schreef op zondag 24 mei 2015 @ 22:44:
Ik meen me te herinneren dat men de voorbereiding voor 25kV gestopt heeft en dat daardoor B4 niet meer toegepast wordt voor nieuw werk.,
Klopt, maar B4 is een beweegbaar systeem en wordt voornamelijk gebruikt voor baanvakken waar 140km/u+ gereden kan worden (wat bij B1 dus niet kan). Het is inderdaad ook 25kV voorbereid, maar dan wordt het dus een B7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-10 14:57

Luke!

#Treinbaas
MisteRMeesteR schreef op zondag 24 mei 2015 @ 22:47:
Weet iemand wat die grote dieselloc deed op het zijspoor bij Maarn langs de A12 deze week?

Iedere ochtend heen en in de middag terug stonden er ook opzichters bij..
Dat is een GE Powerhaul, weer in Nederland voor beproevingen om uiteindelijk toegelaten te worden op het ProRail-net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 19:50

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Even een vraag over de PBKA-treinstellen van de Thalys. Ik zie deze nummering:

4301-4307: NMBS
4321, 4322: DB
4331, 4332: NS
4341-4346: SNCF

Klopt het dat de ontbrekende series (4308-4320, 4323-4330,4333-4340) in gebruik zijn bij de SNCF zelf?
Of zit er een andere logica in die nummers?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Nee, die zijn er niet. De Thalys PBKA stellen zijn een aparte subserie (serie 4300) van de TGV Réseau met 4 spanningssystemen. Er waren origineel 27 besteld, maar 10 stuks zijn afgezegd. Dus die 17 dat zijn ze.
Ik kan me indenken dat ze zijn ingedeeld per maatschappij, dus 43xy waar x voor de maatschappij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 19:36

bloody

0.000 KB!!

Heeft iemand een idee waarom de sprinter van Zwolle - Utrecht zo ontzettend vaak defect is de laatste tijd?

Afgelopen maand zeker 1 keer per week, wat de rest van het treinverkeer ff lekker in de weg zit :'(

Zie hier bijvoorbeeld: stats van Harderwijk: http://www.ovtijden.com/avtdag/HD/20150525
Ik zie bv een paar keer uitval + super vaak vertraging..

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 19:50

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik zie dat het veel DD-AR'etjes zijn. Die zijn al behoorlijk oud, en hebben recent nog een kleine opknapbeurt gehad om ze op de baan te houden, maar hebben regelmatig nog wel te kampen met vervelende defecten. Naar verluidt wil het deursluit-systeem ook niet altijd goed meewerken.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Voertuig op spoor hindert treinverkeer tussen Amsterdam en Schiphol
Vlakbij Schiphol is woensdagochtend een voertuig op het spoor beland. Daardoor rijden er geen treinen tussen Schiphol en Amsterdam Zuid.

Dat meldt de NS.

Volgens de ANWB is de auto alleen op het spoor beland, en ondervindt het wegverkeer dus geen hinder van het ongeluk.

De NS verwacht dat de storing rond 11.00 uur is verholpen. Treinreizigers hebben daardoor een uur extra reistijd.

In juli 2014 kwam een vrachtwagen die betrokken was bij een ongeluk op de A4 ook terecht op het spoort bij Schiphol.
Voor de verandering geen rookalarm in de tunnel :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
Dit was geen auto op het spoor maar een zandwagen die dicht naast het spoor stond en problemen had. De vrachtwagen moest weggesleept worden en het gevaar bestond dat deze hierbij op het spoor terecht zou komen (al of niet op zijn kant). Daarom was een spoor buiten gebruik genomen.
Inmiddels is het spoor weer in dienst en wordt er aan gewerkt alles weer zo snel mogelijk op tijd te laten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:40
Dan heb ik vanochtend onderweg naar mijn werk weer mazzel gehad... Natuurlijk "mocht" ik wel van de NS-"dienst" AltijdStaan™ gebruik maken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Laatst online: 12:51
JeroenH schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 10:48:
[...]

Dan heb ik vanochtend onderweg naar mijn werk weer mazzel gehad... Natuurlijk "mocht" ik wel van de NS-"dienst" AltijdStaan™ gebruik maken.
Dat zit kosteloos ingebegrepen bij de NS-dienst personenvervoer icm. vervoersbewijs daar NS al jaren van een plaatsbewijs is afgestapt. NS heeft zijn dienst personen vervoer dus naar behoren uitgevoerd. Al is dit misschien niet comfortabel gegaan zoals je zou wensen, je betaald voor het vervoer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat weet ik :)

Maar het zuigt gewoon grote tijd.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 17:22
Is dat dan zo afhankelijk van het traject of het moment dat je reist? Ik heb de afgelopen vijf jaar ofzo altijd (2 à 3 dagen in de week) een zitplaats gehad, zelfs bij calamiteiten. Dat is dan vooral Breda-Den Haag Centraal vv en Breda-Amsterdam Bijlmer vv en aan het begin van de beide spitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Was er nou een aanvaring met de spoorbrug bij Schiedam vanochtend of niet ??
De sprinter en intercity werden op R'dam CS allebei stilgezet met mededeling dat er een aanvaring met de spoorbrug was en dat eerst naar de schade moest worden gekeken.
Geen tijds-indicatie, dus ik ben maar op de E-lijn overgestapt. Maar niks meer gezien/gehoord over storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
Er bleek achteraf niets aan de hand te zijn. De melding was niet duidelijk. Er zou iets gebeurd zijn tussen Schiedam en Delft. Een aanvaring lijkt niet waarschijnlijk omdat er tussen Schiedam en Delft alleen een (lage) brug ligt over de Poldervaart. En daar is geen scheepvaartverkeer, roeibootjes e.d. daargelaten.
Er was ook sprake van een heiblok dat een kunstwerk geraakt had.
Er zijn inderdaad enkele treinen opgeheven in afwachting van het onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bacchus schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 11:11:
Is dat dan zo afhankelijk van het traject of het moment dat je reist?
Ja. Ik heb jarenlang naar Utrecht en Rotterdam gereisd (vanuit Hilversum), en dat was prima te doen. Maar nu naar Schiphol is het gewoon ronduit klote.

In die tijd was ik een dik tevreden treinreiziger, lekker laptopje mee, beetje werken, mails wegwerken voordat ik op mijn werk aankwam enz. Dat kan ik nu vergeten.

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 27-05-2015 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'NS had bij HSL beter naar fabrikanten moeten luisteren'
De NS had voor de aanbestedingsprocedure van de treinen voor de hogesnelheidslijn HSL Zuid beter naar de fabrikanten moeten luisteren.

Dat zei René van Marrewijk, destijds salesmanager van treinenbouwer Siemens, woensdag tegenover de enquêtecommissie Fyra.

Volgens hem waren de opgelegde eisen zo hoog dat maar weinig fabrikanten aan de vraag konden voldoen toen in 2003 de aanbesteding werd gestart. Slechts een klein aantal bouwers toonden interesse, waaronder Siemens.

"Het hoort bij professioneel opdrachtgeverschap dat je eisen stelt die ook gehaald kunnen worden", aldus Van Marrewijk.

In de aanbestedingsvraag had de NS onder meer eisen gesteld op het gebied van zitplaatsen, veiligheid en het op dan moment nog in ontwikkeling zijnde Europese veiligheidssysteem voor treinen: ERTMS.

Ook moesten volgens Van Marrewijk de bestaande treinen opgevoerd worden om 220 kilometer per uur te kunnen halen. De door NS gevraagde levertijd kon eveneens niet worden gehaald.

Een woordvoerder van NS laat aan NU.nl weten dat het niet de NS was die deze eisen stelde, maar de overheid.

Risico-opslag
Gezien de grote risico's op het niet halen van deze eisen werd volgens Van Marrewijk een risico-opslag gereserveerd om meerkosten te kunnen incalculeren. Bovendien werd de prijs verhoogd vanwege mogelijke boetes in het contract als de eisen niet zouden worden gehaald.

Omdat Siemens het gevraagde aantal van 16 treinen (met 10 extra treinen als optie) te laag vond werd ingezet op 26 treinen. Het bod werd hierom door NS afgewezen.

Een andere ervaren bouwer, Alstom, ging wel door naar de volgende ronde van de aanbesteding, maar ook daar waren vraagtekens bij de hoge eisen.

Zo gaf het opvoeren naar 220 kilometer per uur extra uitdagingen op het gebied van bijvoorbeeld ontsporingsrisico's, zo liet vertegenwoordiger van Alstom Meindert Eland woensdag weten tegenover de commissie.

Ook noemde hij de hoge brandveiligheidseisen. "Het was allemaal wel oplosbaar, maar het betekende wel extra research en het moest gerealiseerd kunnen worden. En dat binnen een bepaalde tijd en binnen een marktconforme prijs", aldus Eland.

Volgens hem kon Alstom ook in een latere fase van de aanbesteding niet aan alle eisen voldoen. Toen daarna het gevraagde aantal treinen verder omlaag ging van 16 naar 12 haakte het bedrijf definitief af.

AnsaldoBreda
In het aanbestedingsproces viel verder de ervaren bouwer Bombardier af, waardoor NS uiteindelijk uitkwam bij AnsaldoBreda. Dit bedrijf had weinig ervaring met hogesnelheidstreinen.

In 2012 reed de door AnsaldoBreda gebouwde Fyra na jaren vertraging voor het eerst. Een paar weken later was het alweer gedaan met de Fyra na aanhoudende problemen.

Later op de dag verschijnt ook oud-NS-directeur Aad Veenman voor de commissie.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

jvdr schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 12:05:
Een aanvaring lijkt niet waarschijnlijk omdat er tussen Schiedam en Delft alleen een (lage) brug ligt over de Poldervaart. En daar is geen scheepvaartverkeer, roeibootjes e.d. daargelaten.
Er zijn toch ook spoorbruggen over de Delfshavense Schie (R'dam-Schiedam) en Schiedamse Schie (Schiedam-Delft) ? En daar drijft regelmatig e.e.a voorbij ...
De omroep op CS had het alleen over 'een spoorbrug' richting Delft.

[ Voor 7% gewijzigd door Goner op 27-05-2015 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
"Het hoort bij professioneel opdrachtgeverschap dat je eisen stelt die ook gehaald kunnen worden", aldus Van Marrewijk.
Ha. Ha. Ha. Ha. Goeie grap. Het is schering en inslag bij bepaalde soorten aanbestedingen om de eisen zo neer te zetten dat je uiteindelijk maar bij één (de vooraf gewenste) aanbieder uit komt. Nu was dat hier niet het geval, maar dan nog werd de aanbesteding met net zoveel boter op het hoofd geschreven.
Boter: de overheid wilde geld zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
Goner schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 12:35:
[...]

Er zijn toch ook spoorbruggen over de Delfshavense Schie (R'dam-Schiedam) en Schiedamse Schie (Schiedam-Delft) ? En daar drijft regelmatig e.e.a voorbij ...
De omroep op CS had het alleen over 'een spoorbrug' richting Delft.
Er werd gemeld dat er tussen Schiedam en Delft iets aan de hand zou zijn en dan valt de Delfshavense Schiebrug af. Je hebt gelijk dat de Schiedamse Schie er ook nog ligt. En nu ik beter kijk zie ik dat er ook aanwijzingen aan de treinen naar Vlaardingen werden uitgereikt. Het zou dus inderdaad die brug kunnen zijn. Maar dan nog lijkt een aanvaring me niet voor de hand liggen omdat de spoorbruggen tussen ongeveer even hoge verkeers- en metrobruggen inliggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:00
Wel smullen die Fyra enquête. Met boeiende inkijkjes in de verhoudingen overheid-NS. Ik ben benieuwd wie er van onze infrabeheerder nog aan gaat schuiven.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:58
Ach je kan het ook anders uitleggen ns wou een Mercedes s klasse voor vw golf geld.
Tja dan is het logisch dat de aanbieders afhaakte of niet alle eisen voldeden want dat paste niet binnen het geld.

Alle waar naar zijn geld. Eigenlijk zegt de Siemens en alsthom man hetzelfde voor de gewenste prijs was niet te leveren. Tussen de regels door wordt nog even de sneer gegeven dat ns best had kunnen weten ansaldo Breda mogelijk een risico was mbt alle eisen/kwaliteit.

PS ik ben benieuwd of de strand luierende NS fabriekstoezichtshouder nog moet opdagen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-10 23:47

larshack

Zonder melk en suiker

Iemand die weet waarom er testtreinen in de vorm van NS Hispeed rijtuigen staan en NS rijtuigen staan op het rangeerterrein van Maastricht? Staat groot "Testtrein" met stickers op de buitenkant van de ICRm (?) rijtuigen.

Kwam ze gisteren tegen toen ik daar langsreed met de auto naar het werk.

[ Voor 15% gewijzigd door larshack op 27-05-2015 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
larshack schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 21:31:
Iemand die weet waarom er testtreinen in de vorm van NS Hispeed rijtuigen staan en NS rijtuigen staan op het rangeerterrein van Maastricht? Staat groot "Testtrein" met stickers op de buitenkant van de ICRm (?) rijtuigen.

Maastricht bereidt de ombouw van de ICR rijtuigen voor de HSL voor. Alle stammen die uit de dienst komen krijgen een grote beurt in Maastricht voor ze naar Haarlem gaan, waarbij een aantal stammen wordt gecompleteerd met de huidige HST bakken. Volgens mij zijn dat de rijtuigen waar jij op doelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larshack

larshack

Zonder melk en suiker

Als je deze bedoelt, dan bedoelen we dezelfde (alleen de rijtuigen dan, loc heb ik niet gezien):
Afbeeldingslocatie: http://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/2014_1640%20tn3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:23
Wat zijn mooie stations om naar toe te gaan? Ik ga samen met wat vrienden met zo'n dagkaart reizen zaterdag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Haarlem natuurlijk! Valkenburg is ook leuk om te zien, maar een stuk kleiner dus er is minder te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Hollands Spoor, het oude stationsgebouw ... heeft nog wachtruimtes voor diverse klassen.
En uiteraard het nieuwe Rotterdam CS !!!

Ik zie regelmatig op Lombardijen treinen van Arriva langs scheuren, gebruiken die het NS spoor om te pendelen tussen hun trajectjes in den lande ??

[ Voor 46% gewijzigd door Goner op 28-05-2015 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Goner schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:04:

Ik zie regelmatig op Lombardijen treinen van Arriva langs scheuren, gebruiken die het NS spoor om te pendelen tussen hun trajectjes in den lande ??
De wasstraat is bij Rotterdam Centraal. ;)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 18:41
En het onderhoud gebeurt mogelijk bij NedTrain Leidschendam (zie ze tenminste af en toe over de Nootdorpboog tuffen). En het spoor is natuurlijk niet "van" NS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:38

MBV

Het spoor is van prorail, maar het spoor is wel onderdeel van het traject waarop de NS de aanbesteding heeft gewonnen. Dus in die zin is het spoor wel van de NS :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
En al die goederenvervoerders dan? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
MBV schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:37:
Het spoor is van prorail, maar het spoor is wel onderdeel van het traject waarop de NS de aanbesteding heeft gewonnen. Dus in die zin is het spoor wel van de NS :P
Welnee. Bij leeg mat-ritten is er geen sprake van "in een ander concessiegebied komen". Ik heb ook wel eens een GTW door Breda zien tuffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
leonbong schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 21:29:
Alle waar naar zijn geld. Eigenlijk zegt de Siemens en alsthom man hetzelfde voor de gewenste prijs was niet te leveren. Tussen de regels door wordt nog even de sneer gegeven dat ns best had kunnen weten ansaldo Breda mogelijk een risico was mbt alle eisen/kwaliteit.
Het probleem van een aanbesteding is dat je dan moeilijk (zeg nooit nooit :D) weer terug kan. Overigens staat me bij dat Alsthom destijds ook geen ideale kandidaat was. Wel qua bouwkwaliteit, maar volgens mij stonden die destijds ook op omvallen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Tja.
Op mijn werk moet ik bij alle projecten voor alles boven de €3000 een offerte vergelijking voor regelen.
Dan moet ik duidelijke specificaties/wensen hebben anders kunnen verschillende leveranciers geen aanbieding doen. Daarnaast moet ik voor alle aangeschreven leveranciers goedkeuring van inkoop krijgen. Die doen namelijk een toetsing op kredietwaardigheid.

Dit allemaal is natuurlijk een heel andere uitgave dan een trein maar de principes zijn hetzelfde.

Zeker als we een totale machine laten bouwen gaan ook zeker fabrikant bezoeken voordat we het contract tekenen. Een indruk van de constructieplaats is vaak zeer kenmerkend voor hoe de leverancier functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
larshack schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 21:31:

Waarschijnlijk is dat de trein om de Y 32 draaistellen te testen. Het fijne weet ik er niet van maar het zou er om gaan de resterende levensduur van dit type draaistel te kunnen bepalen. In één van de rijtuigen staan met zakken zand of grind zodat met een realistische belasting gereden kan worden.
De Y 32 draaistellen zitten onder alle ICR'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
De "Testtrein"-rijtuigen zijn gebruikt voor de afnameritten van de nieuwe Traxx-locomotieven en, zoals jvdr stelt, ook voor wat draaistelproeven. Dat ze nu naar Maastricht gaan is ter voorbereiding op de HSL-ombouw door Haarlem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuliandeB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-06-2024
bloody schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:30:
Heeft iemand een idee waarom de sprinter van Zwolle - Utrecht zo ontzettend vaak defect is de laatste tijd?

Afgelopen maand zeker 1 keer per week, wat de rest van het treinverkeer ff lekker in de weg zit :'(

Zie hier bijvoorbeeld: stats van Harderwijk: http://www.ovtijden.com/avtdag/HD/20150525
Ik zie bv een paar keer uitval + super vaak vertraging..
De grootste problemen blijven zich voordoen in de ochtendspits, wanneer ze 2 stellen willen koppelen. Dat blijft maar niet lekker gaan. Ik zou gewoon een paar slagen in de ochtend met een DDZ-6 doen, ben je meteen van het gezeik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Alex) schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:26:
[...]
De wasstraat is bij Rotterdam Centraal. ;)
Ah, daar rij ik wel 's langs. Richting Schiedam, ter hoogte van Blijdorp ?
Als dat de enige is, snap ik waarom de meeste treinen zo vuil zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larshack

larshack

Zonder melk en suiker

Ben benieuwd wat ze aan die rijtuigen gaan verbouwen om ze voor de HSL geschikt te maken.
Bedankt voor de info :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-10 14:57

Luke!

#Treinbaas
JuliandeB schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 09:22:
[...]
De grootste problemen blijven zich voordoen in de ochtendspits, wanneer ze 2 stellen willen koppelen. Dat blijft maar niet lekker gaan. Ik zou gewoon een paar slagen in de ochtend met een DDZ-6 doen, ben je meteen van het gezeik af.
En die DDZ6 vervangen door 2 DD-AR zeker? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

MBV schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:37:
Het spoor en de daarbij behorende infrastructuur is juridisch eigendom van RIT BV (wat weer eigendom is van de staat) en ProRail is economisch eigenaar.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vandalen halen 20 fietsen uit stalling en leggen die op spoor bij Ommen
Vandalen hebben afgelopen nacht zo'n 20 fietsen op het spoor bij Ommen gelegd. Meerdere fietsen zijn hierbij beschadigd.

De fietsen waren door de vandalen uit de stalling gehaald. Er zijn geen ongelukken gebeurd toen de tweewielers op het spoor lagen. De politie vraagt getuigen zich te melden.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:22
Soms denk ik toch echt: "Wat een stelletje idioten hebben we toch hier soms". Ik kan echt op geen enkele manier bedenken hoe dit "leuk" is. Laat staan hoe iemand bedenkt om zoiets überhaupt te gaan doen. Het is niet alsof ik elke keer als ik dronken uit de kroeg kom bij mezelf denk: "He laten we een paar fietsen stelen en die op het spoor leggen, lachen joh!".

Echt weer een dieptepuntje voor de mensheid :(

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Dit soort dingen zie je wel vaker in óf schoolvakanties, óf (zoals hier) op uitgaansavonden. Schijnt bij die 2 zaken te horen, helaas.

"He, dit is niet van mij, dus ik mag het slopen!". Dat idee.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Dat. Gebeurt helaas regelmatig dat men rond 't spoor rotgein (soms zelfs borderline vandalisme) pleegt, variërend van muntjes, voorwerpen in het spoor tot het "bewerken" van overwegen e.d. Triest tot en met imho. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
larshack schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 12:33:
Ben benieuwd wat ze aan die rijtuigen gaan verbouwen om ze voor de HSL geschikt te maken.
Bedankt voor de info :).
Niet heel veel bijzonders. Er zit vooral veel elektrisch werk aan om de TRAXX locomotief mee te kunnen besturen, hoewel het stuurstand project volgens mij niet meer doorgaat (waarbij ze met een BDs stuurrijtuig een TRAXX willen bedienen). Verder krijgt het interieur van de 2e klas een upgrade, biotoiletten in de rijtuigen en nog wat verdere look&feel dingetjes (nieuwe folie op de wanden). Het is een relatief kleine revisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'Fyra had fabriek nog niet mogen verlaten'
Met de Fyra-treinen waren nog zo veel problemen dat het onverstandig was dat ze de fabriek in Italië verlieten en naar Nederland werden gehaald. Voor de parlementaire enquêtecommissie die het Fyra-debacle onderzoekt, zei Tinus Jonkers van certificeringsbedrijf Lloyd's Register dat in de fabriek langer aan de treinen gesleuteld had moeten worden.

Jonkers was in opdracht van NS verantwoordelijk voor de kwaliteitsbewaking van de bouwprocessen. Volgens hem werd door het Italiaanse AnsaldoBreda slordig gewerkt bij bijvoorbeeld het maken van lassen en het leggen van kabels.

De treinen konden toch worden geleverd, omdat werd vastgelegd waar nog aan gewerkt moest worden. Dat is niet ongebruikelijk, maar bij de Fyra waren er 200 punten die nog aangepast moesten worden. Jonkers noemde dat ongebruikelijk veel. Volgens hem had AnsaldoBreda eerst in de fabriek die problemen aan moeten pakken. Nu werd er voor gekozen om in Amsterdam verder te werken.

Tijdsdruk
Dat de treinen al naar Nederland kwamen, heeft volgens Jonkers mogelijk te maken met tijdsdruk. "Onze taak was constateren en rapporteren. Bovendien zou er nog getest worden met de treinen. Het was aan opdrachtgever NS om te besluiten om verder te gaan", zei Jonkers.

Dat veel problemen nooit verholpen zouden worden, bleek toen Jonkers later een inspectierapport van de NS onder ogen kreeg. "Daarin stonden veel zaken die wij in de fabriek ook al hadden geconstateerd."

Jonkers vindt het jammer dat het project mislukt is. Volgens hem waren alle technische problemen met de trein oplosbaar. "Het is voor mij acht jaar van mijn leven geweest. Uiteindelijk vind ik het heel jammer dat de treinen niet door het Nederlandse landschap rijden."

Vanmiddag gaan de verhoren van de Fyra-enquête verder. Dan moet onder anderen Richard de Leeuw verschijnen, die voor de NS toezicht hield op de bouw van de Fyra. Foto's van zijn ogenschijnlijk luxe leven in Italië die hij op Twitter plaatste zorgden na het debacle voor veel ophef.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Wat ik niet snap de heer Jonkers was toch van de certificering (Loyds), waarom heeft Loyds dan ooit certificaat afgegeven tewijl ze wisten dat er teveel problemen waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Certificaat is afgegeven op basis van het ontwerp, oftewel voldoet de trein aan de eisen en TSI's op papier. Dat was het geval zo blijkt. Dat de ontwerp anders is gebleken dat de praktijk is inmiddels geschiedenis. Door het type contract (turn-key) mocht men geen inmenging hebben in het proces van ontwerpen tot bouwen/testen en afleveren. Het is dus heel veel paper-checks en minimale sturing op de werkvloer geweest (dat mocht immers niet). Dus op papier is alles 'in orde' en daarom heeft Lloyds register rail een certificaat afgegeven. Als voorbeeld: De laagspanningsinstallatie bleek in het ontwerp voldoen aan de specificaties. In de praktijk is gebleken dit onvoldoende te werken en zelfs gevaarlijk te zijn. Dat soort dingen kan je alleen echt in de praktijk testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuliandeB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-06-2024
Het OV in Limburg gaat waarschijnlijk naar Arriva volgens: 1limburg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@ijnte
De door jouw beschreven gang van zaken is dan toch werkelijk schandalig als certificeren alleen obv ontwerp gaat.
Uit mijn eigen werk weet ik dat als je bijvoorbeeld een drukvat bouwt certificeren wettelijk alleen obv ontwerp en inspectie van het uiteindelijk drukvat mag.
Dat ligt zo zwaar bij een drukvat omdat het heel gevaarlijk kan zijn (doden), dat zou voor een trein toch ook moeten gelden?

Of heeft loyds steken laten vallen? Leuk voorbeeld odfjell was +/- 30 dagen voor de sluiting door de milieuinspectie (dcmr) helemaal in orde bevonden door loyds op de milieuaspecten en hiervoor in gebruik zijnde iso systeem.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 01-06-2015 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Ik weet natuurlijk niet hoe het precies zit, maar ik kan mij voorstellen dat er een typetoelating verleend dient te worden. Volgens mij, als ik het goed begrijp, zegt Lloyds dus: indien de treinen volgens de blueprints gemaakt wordt, zijn het treinen die voldoen aan alle normen die gesteld worden in de TSI's.
Dat individuele treinen dan niet volgens deze blauwdrukken gemaakt worden, daar kan Lloyds dan weinig aan doen.
Vergelijk het met een auto: een Opel Astra heeft ook een typegoedkeuring om op de openbare weg te rijden, zodat niet elke auto helemaal apart een toelating hoeft te krijgen. Zit er dan een maandagmorgenproduct bij, dan behoudt de Astra wel gewoon zijn typegoedkeuring (even los van dat de Fyra V250 bij bijna elk stel veel te veel problemen had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

nevermind, lezen is ook een vak... :S

[ Voor 93% gewijzigd door PaT op 02-06-2015 07:28 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EDIT schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 06:24:
Ik weet natuurlijk niet hoe het precies zit, maar ik kan mij voorstellen dat er een typetoelating verleend dient te worden. Volgens mij, als ik het goed begrijp, zegt Lloyds dus: indien de treinen volgens de blueprints gemaakt wordt, zijn het treinen die voldoen aan alle normen die gesteld worden in de TSI's.
Dat individuele treinen dan niet volgens deze blauwdrukken gemaakt worden, daar kan Lloyds dan weinig aan doen.
Vergelijk het met een auto: een Opel Astra heeft ook een typegoedkeuring om op de openbare weg te rijden, zodat niet elke auto helemaal apart een toelating hoeft te krijgen. Zit er dan een maandagmorgenproduct bij, dan behoudt de Astra wel gewoon zijn typegoedkeuring (even los van dat de Fyra V250 bij bijna elk stel veel te veel problemen had).
De RDW moet wel eerst goedkeuring verlenen of een auto wel of niet verkocht mag worden in Nederland. Daar gaan ze ook niet tientallen auto's keuren voordat de goedkeuring verleent wordt, ze zullen wel een praktijk test doen en kijken of de documentatie klopt.
Dus inderdaad Lloyds kan er waarschijnlijk weinig aan doen, echter degene die toezicht hield bij de fabrikant had wel degelijk z'n vraagtekens kunnen stellen bij de bouw van de treinen... maar goed ik weet hoe dat gaat bij een bedrijf, tijd en geld boven kwaliteit want anders halen ze de targets niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Treinen rijden vaker op tijd op stations met een zogenoemde afteller. Dat blijkt uit een proef van ProRail op de stations Hilversum en Hilversum Sportpark.

Het gaat volgens dagblad Metro om een tijdwinst van gemiddeld zeventien seconden. De extra klok telt af naar het geplande moment waarop een trein hoort te vertrekken.

Niet alleen de passagiers, maar ook het verkeer dat vaak bij overwegen bij het station staat te wachten heeft er veel belang bij dat treinen op tijd wegrijden.

Naar aanleiding van het succesvolle experiment worden het komende jaar op de perrons op stations Boxtel en Vught aftelklokken geplaatst. Daarna volgen Den Helder en Amsterdam.

Prorail wil uiteindelijk op alle ruim tweehonderd Nederlandse stations een afteller plaatsen.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...er-dankzij-aftelklok.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
ArcticWolf schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 07:38:
[...]

Dus inderdaad Lloyds kan er waarschijnlijk weinig aan doen, echter degene die toezicht hield bij de fabrikant had wel degelijk z'n vraagtekens kunnen stellen bij de bouw van de treinen... maar goed ik weet hoe dat gaat bij een bedrijf, tijd en geld boven kwaliteit want anders halen ze de targets niet :/
En met een turn key-contract kun je als klant niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS lapt regels aanbesteding voor software aan laars
Voor het plannen van personeel en materieel gebruikt de NS al 22 jaar software van dezelfde leverancier. Nooit werd de software-oplossing aanbesteed, waarmee het spoorbedrijf de aanbestedingsregels aan zijn laars lapt.

Dat blijkt uit onderzoek van NU.nl naar het gebruik van software van SISCOG. D66 eist opheldering van minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën over de kwestie.

Het gaat om programmatuur van een Portugees bedrijf om roosters te maken voor treinen en personeel. Omdat het 'rondje rond de kerk' omstreden is, is het ingewikkeld om een goede planning te maken. Hiervoor is een ingewikkeld algoritme uitgedacht.

Hoeveel geld de NS precies heeft uitgegeven aan de Portugese programmatuur wil het bedrijf niet zeggen, maar duidelijk is dat het inmiddels om vele miljoenen gaat.

Een bron binnen het bedrijf stelt dat het gaat om zeker 10 miljoen per jaar en dus inmiddels om honderden miljoenen. Maar de NS ontkent dat met klem. Zeker is dat het bedrag de aanbestedingsgrens overschrijdt.

Niet aanbesteden
Volgens de NS hoefde er ook niet te worden aanbesteed, omdat de Nederlandse regelgeving nog niet van kracht zou zijn toen het contract in juli 1993 werd gesloten. Uit onderzoek blijkt echter dat de Nederlandse regelgeving in april 1993 is gepubliceerd en een maand voor het contract werd gesloten al van kracht was.

Bovendien is het niet belangrijk of de Nederlandse regel wel of niet bestond. Elisabetta Manunza, hoogleraar Europees en Internationaal aanbestedingsrecht aan de Universiteit van Utrecht, wijst er tegenover NU.nl op dat er op dat moment al Europese aanbestedingsregels waren. "Het Europees recht heeft voorrang boven welke nationale regeling dan ook. Dat geldt nu en dat gold al in 1993", stelt zij dan ook.

Verplicht
Of de NS had moeten aanbesteden, hangt af van de vraag of het bedrijf een standaard pakket koopt of zelf software heeft laten ontwikkelen. In het laatste geval had het bedrijf niet hoeven aanbesteden. Maar het bedrijf stelt nadrukkelijk dat het bij SISCOG gaat om een standaard pakket dat wordt "ingericht en geparametriseerd conform specifieke eisen van klanten", waardoor het wel had moeten worden aanbesteed.

Dat bevestigt aanbestedingsjurist Walter van Holst van juridisch adviesbureau Mitopics. Hij bestudeerde de zaak op verzoek van NU.nl. Maar zelfs al was er geen verplichting om aan te besteden in 1993, dan ontstond die noodzaak wel vier jaar later. Toen wisselde de NS van technisch platform (Unix naar Windows) en werd de software herschreven in een andere programmeertaal, waardoor er een nieuwe situatie ontstond.

"Een transitie naar een versie die op een compleet ander besturingssysteem draait (van Unix naar Windows) is al snel een wezenlijke wijziging. Hierbij moet je je afvragen of het niet de mededinging verstoort om op zo'n moment niet te kijken of er in de markt nog andere oplossingen beschikbaar zijn door opnieuw aan te besteden."

Meer momenten
Van Holst wijst erop dat er meer momenten zijn geweest waarop moest worden gekeken naar contractverlenging. In 2010 werd het contract verlengd en in 2014 zijn voorbereidingen getroffen voor een hele nieuwe overeenkomst. Ook op die momenten komt volgens de expert aanbesteden in beeld.

Ook valt te twijfelen aan de opmerking van de NS dat er alleen sprake is van een relatie, waarbij standaard software wordt gekocht die moet worden aangepast. In een mail in handen van NU.nl van SISCOG aan de NS schrijft het softwarebedrijf dat het contract "veel overeenkomsten heeft met het ontwikkelcontract voor CREWS_NS RTD". Daarmee wordt gedoeld op een speciaal project voor de NS.

Nieuw contract
Op dit moment wordt het contract tussen SISCOG en NS herzien. Volgens de NS gaat het niet om nieuwe contractsonderhandelingen. Desgevraagd geeft het bedrijf wel toe de contracten aan te passen aan onder andere de nieuwe inkoopvoorwaarden van de NS.

In een presentatie van de NS uit de zomer van 2014 die in handen is van NU.nl, wordt beschreven dat een drietal contracten opnieuw worden gesloten omdat ze niet meer van deze tijd zijn. Een daarvan is 'DFA', wat staat voor Dossier Financiële Afspraken: de prijs die voor de oplossing van SISCOG wordt betaald. Dit duidt op nieuwe prijsafspraken.

Van Holst zegt dat ook dit weer opnieuw in het schemergebied zit. "Bepalend voor de vraag of je moet aanbesteden is of het bedrijfseconomisch logisch is", stelt hij dan ook. Hij wijst erop dat normaliter iedere vier of vijf jaar opnieuw moet worden gekeken. "Als je kijkt naar de relatie van 22 jaar en de vele momenten waarop aanbesteding in zicht kwam dan heeft de NS de schijn enorm tegen."

Opheldering
"D66 wil dat minister Dijsselbloem hier opheldering over geeft", zegt Kamerlid Stientje van Veldhoven tegenover NU. "Een staatsbedrijf kan niet zomaar de aanbestedingsregels aan zijn laars lappen. De NS hecht terecht aan betrouwbaarheid van de dienstregeling. Daarom is het juist belangrijk dat ook naar alternatieven wordt gekeken. Zo betaalt de reiziger de beste prijs voor het beste systeem."

Ook eist D66 opheldering of de Raad van Commissarissen op de hoogte was en of in dat geval ook aan de bel is getrokken bij de NS.

Lees hier de correspondentie tussen de NS en NU.nl over dit artikel.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Ja, het lijkt me ook echt goed voor de continuiteit als de planners om de 4 jaar met andere software moeten leren werken omdat er op die manier 'n half miljoen per jaar kan worden bespaard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:56
Belachelijk ook dat iedereen (zowel media als politiek) nu weer moord en brand spreekt over (in dit geval) de NS in plaats van dat men zich de vraag stelt of die aanbestedingsregels niet gewoon bezopen zijn. Als ik als bedrijf zijnde tevreden ben over software X moet ik dat gewoon kunnen blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Alex) schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 09:43:
[...]

En met een turn key-contract kun je als klant niet zo veel.
Juist bij turn-key is het heel belangrijk dat je als afnemer, de boel goed afneemt.

En dit kan je NS verwijten aangezien uit de enquêtes blijkt dat loyds ze geïnformeerd heeft over de gang van zaken bij AnsaldoBreda. Loyds liep daar namelijk rond in opdracht van NS.
Dus ze wisten dat mogelijk niet goed was dan ga je toch extra goed inspecteren bij afname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
ArcticWolf schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 07:38:
[...]

De RDW moet wel eerst goedkeuring verlenen of een auto wel of niet verkocht mag worden in Nederland. Daar gaan ze ook niet tientallen auto's keuren voordat de goedkeuring verleent wordt, ze zullen wel een praktijk test doen en kijken of de documentatie klopt.
Dat was o.a Loyds in opdracht van NS.
Pagina: 1 ... 45 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.