Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[ADV] Wat ontwerp jij voor onze machinist?

Pagina: 1
Acties:

• zeef
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 02:05

Ironman heeft Jarvis, wat ontwerp jij voor onze machinist?
In samenwerking met de NS kan Tweakers een leuke actie organiseren. In totaal kunnen we vijf users geheel verzorgd naar het driedaagse evenement Tech Open Air in Berlijn sturen. Wel moet je iets doen om kans te maken.

De machinist heeft een dashboard in zijn cabine om veilig de trein te kunnen rijden. NS wil de machinist graag ook van informatie voorzien, waarmee de machinist de trein niet alleen veilig, maar ook energiezuinig en toch op tijd kan rijden.

In de eerste opzet hiertoe worden tablethouders in de cabines gemonteerd, waarop een tablet kan worden geplaatst. Op deze tablet draait een app, TimTim genaamd, waarop de machinist relevante informatie kan aflezen ten aanzien van zijn rem- en uitrolafstand en zijn positie en tijdschema in relatie tot zijn traject en de stations op dat traject. Daarnaast ziet hij op de tablet ook de positie en het tijdschema van de treinen voor en achter hem op het traject. Met deze informatie moet de machinist in staat zijn trein optimaal te rijden met betrekking tot energieverbruik.

De case
De app biedt tevens de mogelijkheid om met behulp van configureerbare buttons bijzonderheden op het spoor te melden, welke relevant zijn voor collega-machinisten. Denk hierbij aan zaken als gladde sporen in de winter, zware weersomstandigheden of spelende kinderen langs het spoor. De collega-machinisten krijgen dit als melding op hun tablet zodra zij de betreffende locatie naderen.

Ontwerp
Ontwerp een userinterface voor TimTim, waarmee de machinist in één oogopslag alle relevante informatie tot zich kan nemen en in een simpele handeling een melding kan maken. Maak het ontwerp primair voor een tablet met een schermformaat van circa 10 inch. Maar je mag ook verder gaan. Je kan je ontwerp voor TimTim integreren in een compleet nieuwe cabine voor de toekomst. Als je voor de bonuspunten wil gaan, dan bouw je in HTML5 een werkend prototype van het scherm.

Need to haves
Je mag aannames doen ten aanzien van de beschikbare data. Denk daarbij aan actuele informatie over de treinen, zoals reizigersbezetting, GPS, treinsamenstelling, reisinformatie, positie aan het perron (links/rechts), etc. Jouw ontwerp is gebaseerd op een leesafstand tot 90 centimeter. TimTim krijgt natuurlijk een dag/nachtstand met nachtstand als default. Omdat de aandacht van de machinist zo min mogelijk afgeleid moet worden maak je gebruik van relatief grote aanraakgebieden. Een goede spacing tussen knoppen en iconen is nodig. Iconen die je gebruikt sluiten zo veel mogelijk aan op de algemene transport iconen die gebruikt worden voor stations, bussen, vliegtuigen, etc.: ISO 7001:2007

Tips
  • Intensiteit van kleuren is belangrijk
  • Contrast is belangrijk
  • Kleurbetekenis is belangrijk
  • Eenvoud is belangrijk
Jury
Je ontwerp wordt door de jury beoordeeld op de volgende onderdelen (in willekeurige volgorde). Heb je voldaan aan de voorwaarden? Is het ontwerp eenvoudig cq. intuïtief? Is het eventueel maakbaarheid? Natuurlijk spelen originaliteit en esthetiek ook een rol. Het laatste criterium is de bruikbaarheid voor de machinist.

Prijs
Uit alle inzendingen kiest de jury 5 winnaars voor de hackatrain naar Berlijn op 14 juli. Niet zomaar iets, maar een trein vol ICT uitdagingen naar Tech Open Air (15-16-17 juli) in Berlijn. Natuurlijk zijn niet alleen de kaartjes voor de trein, maar ook voor het driedaagse Tech Open Air festival, hotelovernachtingen en zakgeld. En natuurlijk de terugreis per trein naar Amsterdam. Een prijs waar je wel je best voor wil doen. ;) Ook zijn er vijf troostprijzen, we stellen vijf losse tickets voor Open Tech Air beschikbaar.

Spelregels en voorwaarden
  • Lever bij je inzending 1-3 afbeeldingen en een beschrijving van maximaal 300 woorden mee. Desgewenst aangevuld met een werkend prototype.
  • Vanwege de veiligheid van het personeel is het niet de bedoeling om machinisten of conducteurs te vragen om een kijkje in de cabine te mogen nenem. Er staan foto's genoeg op het internet ter inspiratie.
  • Het intellectueel eigendom van de inzending blijft bij de inzender. Door mee te doen verleen je NS en Tweakers toestemming om je inzending voor promotionele doelen te gebruiken.
  • Je mag app en een nieuwe cabine in dezelfde post vermelden. Doe je beide opdrachten, dan mag je 2x 3 afbeeldingen en 2x 300 woorden maximaal gebruiken.
  • Inzendingen worden tot en met 7 juni 2015 geaccepteerd,
  • Één inzending per persoon. Dus ook één post per persoon in dit topic
  • De afbeelding moet zichtbaar zijn in dit topic. Je bent zelf verantwoordelijk voor je image hosting. Tips? Zie Forum FAQ #images
  • De prijs is niet inwisselbaar tegen geld of een andere prijs.
  • Over de uitslag van de prijsvraag kan niet worden gecorrespondeerd.
  • Alleen inwoners van Nederland en België komen in aanmerking voor prijzen.
  • Medewerkers van NS, Tweakers en hun familie in eerste lijn zijn uitgesloten van deelname.
  • Vragen en opmerkingen in het feedbacktopic.

zeef wijzigde deze reactie 23-07-2015 13:34 (44%)

Tweakers Elect #eindbaas vanaf 1/10

• mambo No5
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16:46

mambo No5

Bad Apple?

Leuke actie, echter ben ik vooral benieuwd wat machinisten zelf hier graag op zouden willen zien vanuit hun standpunt en dan met name welke informatie voor hen relevant, dan wel nice to have is in het (efficient) uitvoeren van hun functie. :) In sommige situaties kan een exacte locatiebepaling heel erg handig zijn; spoorkaarten met voor een machinist relevante info lijken mij in ieder geval wel handig, eventueel gekoppelt aan gps voor exacte plaatsbepaling van een trein bijvoorbeeld.

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• Alex
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13-01 17:30

Alex

XAML proleet

@mambo No5, soms is het wel eens goed om met een geheel verse view naar zoiets te kijken. Een machinist zal heel veel belangrijke punten naar voren brengen, maar hij is mogelijk niet bewust van alle technische mogelijkheden. Daarom vind innovatie meestal plaats in de vorm van een discovery fase, waarbij een engineer vanuit zijn eigen perspectief het domein eigen maakt, voordat een idee wordt laten zien aan gebruiker.

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

• Luukwa
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 19-04 13:50
Domme vraag, waar staat de beschikbare data? Heb het topic nu al 3x doorgelezen..

Soundcloud!

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 16:31
Interessante actie! Als machinist ben ik erg benieuwd wat jullie idee is van een fijne user interface :)

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 15:51

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

quote:
EDIT schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 08:31:
Interessante actie! Als machinist ben ik erg benieuwd wat jullie idee is van een fijne user interface :)
Misschien, maar ik weet niet of er dan oneerlijke concurrentie of belangenverstrengeling ontstaat, zou het sommige developers wel helpen als ze weten wat er nu de cabine inkomt. Denk hierbij aan protocollen, polling-interval maar ook welke techniek heeft een trein al, welke fail-safe zit er in elke trein van de NS.

Hierdoor kan een klein 10" tablet veel efficienter benut worden als een developer geen rekening hoeft te houden met het doorgeven van een dik vet rood knipperend lampje als dat eigenlijk al standaard is doorgeschakeld naar de noodrem, bijvoorbeeld.

Just my 2 cents :)

Add and message me on XBL for FM7 or DIV2: OctagonQontrol

• Luukwa
Die API van de NS werkt ook lekker zeg, jezus.

Soundcloud!

• nul07
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 14-09-2015
quote:
Luukwa schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 08:49:
Die API van de NS werkt ook lekker zeg, jezus.
Wat is er mis mee?

Privacy? ja graag: Het VPN Topic en het Ad-blocking Topic

• Luukwa
quote:
Kan nergens een zoek vak vinden, laat staan een inlog formulier..?

Soundcloud!

• Niekfct
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 09:43
quote:
Nederlandse XML |:(

Dear Sir/Madam, Fire! Fire! Help me! Looking forward to hearing from you.

• 93r0n1m0
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2015
quote:
Luukwa schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 08:28:
Domme vraag, waar staat de beschikbare data? Heb het topic nu al 3x doorgelezen..
Je mag fictieve data gebruiken, zelfs als dit nog niet bestaat. Het draait meer om een goed idee en uitwerking, dan een 100% accurate benadering van alles dat nu beschikbaar is.

• AlexFL
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 20-04 20:55
Wat wil de machinist o.a. zien?

- Afstand tot het volgende station in km
- Huidige locatie op de 'baan' (ala TomTom) met vermelding van hectometer/kilometer & dienstregelingpunten (http://www.nicospilt.com/verkortingen_tabel.htm)
- Zo'n 1,5km voor het volgende station een geluidsindicatie/melding op het scherm dat het volgende station eraan komt (rempunt indicatie)
- Plaatselijk toegelaten snelheid, (baanvaksnelheid).
- Een geluidsindicatie/melding op het scherm zodra het uitschakelpunt voor Energie zuinig rijden wordt bereikt, vanaf daar kan men de trein laten uitrollen (geen tractie meer geven/geen stroomverbruik) om op tijd bij het volgende station te komen.

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
Luukwa schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 08:28:
Er staat in de TS het volgende over
quote:
Need to haves
Je mag aannames doen ten aanzien van de beschikbare data. Denk daarbij aan actuele informatie over de treinen, zoals reizigersbezetting, GPS, treinsamenstelling, reisinformatie, positie aan het perron (links/rechts), etc.
Dus ik zou vooral niet gebruik maken van de daadwerkelijke data, maar gewoon lekker zelf data genereren/bedenken. Dan hoef je ook niet moeilijk te doen om te integreren met een externe datasource.

Sowieso denk ik niet dat er een publieke API is die trein gegevens weergeeft ;)

Woy wijzigde deze reactie 20-05-2015 12:12 (5%)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 14:42

mrc4nl

Procrastinatie expert

User interface is niet mijn ding, maar voor een prijsvraag wil ik best wat proberen

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19-04 14:28

Stoney3K

Flatsehats!

quote:
Wuzi schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:35:
Wat wil de machinist o.a. zien?

- Afstand tot het volgende station in km
- Huidige locatie op de 'baan' (ala TomTom) met vermelding van hectometer/kilometer & dienstregelingpunten (http://www.nicospilt.com/verkortingen_tabel.htm)
- Zo'n 1,5km voor het volgende station een geluidsindicatie/melding op het scherm dat het volgende station eraan komt (rempunt indicatie)
- Plaatselijk toegelaten snelheid, (baanvaksnelheid).
- Een geluidsindicatie/melding op het scherm zodra het uitschakelpunt voor Energie zuinig rijden wordt bereikt, vanaf daar kan men de trein laten uitrollen (geen tractie meer geven/geen stroomverbruik) om op tijd bij het volgende station te komen.
Ik vraag me af of je uit moet gaan van de huidige manier van interactie van een machinist, of er ook een gewenste interactie voor mag bedenken. Met andere woorden: Met welke informatie wil je als machinist bezig zijn en waarmee niet? Dat is een vraagstuk waar ook hard over nagedacht is voor het ontwikkelen van cockpits voor piloten.

Bijvoorbeeld, als machinist wil ik er niet over hoeven nadeken wanneer mijn uitschakelpunt is waarop ik door kan rollen, dat kan automatisch geregeld worden. In een elektrische auto gebeurt dat bijvoorbeeld ook automatisch.

In principe wordt de bedieinig van iets als een trein dan een stuk eenvoudiger, met alleen versnellen, snelheid houden, of vertragen, en hoe het onderliggende systeem dat doet, is een tweede (regeltecnhisch) probleem. Daar hoeft een mens niet over na te denken.

Waar een machinist wel wat aan heeft is bijvoorbeeld het actuele seinbeeld met maximumsnelheid, naburige treinen, eventuele verstoringen (aan boord of op het traject) en het opkomende traject met bijvoorbeeld overwegen of wissels.

Ik zou het trouwens wel netjes vinden als we ook toegang hadden tot de (betaalde) ISO-standaard waarnaar in de TS wordt verwezen, als dit in het eisenpakket zit.

Stoney3K wijzigde deze reactie 20-05-2015 13:13 (4%)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• zeef
quote:
Stoney3K schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:11:
[...]

Ik vraag me af of je uit moet gaan van de huidige manier van interactie van een machinist, of er ook een gewenste interactie voor mag bedenken. Met andere woorden: Met welke informatie wil je als machinist bezig zijn en waarmee niet? Dat is een vraagstuk waar ook hard over nagedacht is voor het ontwikkelen van cockpits voor piloten.

Bijvoorbeeld, als machinist wil ik er niet over hoeven nadeken wanneer mijn uitschakelpunt is waarop ik door kan rollen, dat kan automatisch geregeld worden. In een elektrische auto gebeurt dat bijvoorbeeld ook automatisch.

In principe wordt de bedieinig van iets als een trein dan een stuk eenvoudiger, met alleen versnellen, snelheid houden, of vertragen, en hoe het onderliggende systeem dat doet, is een tweede (regeltecnhisch) probleem. Daar hoeft een mens niet over na te denken.

Waar een machinist wel wat aan heeft is bijvoorbeeld het actuele seinbeeld met maximumsnelheid, naburige treinen, eventuele verstoringen (aan boord of op het traject) en het opkomende traject met bijvoorbeeld overwegen of wissels.

Ik zou het trouwens wel netjes vinden als we ook toegang hadden tot de (betaalde) ISO-standaard waarnaar in de TS wordt verwezen, als dit in het eisenpakket zit.
Je bent helemaal vrij in je aannames. :) Toegang tot de standaard, anders dan te vinden in openbare bronnen, is er verder niet.

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
quote:
MAX3400 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 08:46:
[...]

Misschien, maar ik weet niet of er dan oneerlijke concurrentie of belangenverstrengeling ontstaat, zou het sommige developers wel helpen als ze weten wat er nu de cabine inkomt. Denk hierbij aan protocollen, polling-interval maar ook welke techniek heeft een trein al, welke fail-safe zit er in elke trein van de NS.

Hierdoor kan een klein 10" tablet veel efficienter benut worden als een developer geen rekening hoeft te houden met het doorgeven van een dik vet rood knipperend lampje als dat eigenlijk al standaard is doorgeschakeld naar de noodrem, bijvoorbeeld.

Just my 2 cents :)
(disclaimer: ondanks dat ik machinist ben, ben ik verder totaal niet betrokken bij deze actie op welke manier dan ook. Ik schrijf dit dan ook op persoonlijke noot).

Er zijn al behoorlijk wat detailfoto's te vinden op internet van de treincabines van NS, dus die zal ik niet plaatsen, maar ik kan wel enige info geven over de informatie die momenteel al aanwezig is.

De informatie die ik als machinist momenteel binnen krijg direct op het dashboard van de trein is heel grof genomen beperkt tot informatie over de trein zelf.
Dingen als noodrem, problemen met bijvoorbeeld remmen, motoren, hoogspanning, laagspanning, etc. krijg ik al binnen via de verschillende meldlampen, meters, geluiden en evt. al aanwezige computer- en monitoringsystemen. Ook krijg ik informatie over het sein (stoplicht) dat ik zojuist ben gepasseerd (en daarmee over een volgend sein dat bijvoorbeeld rood is) en een grove maximale snelheidsindicatie via het ATB systeem (zie Wikipedia: Automatische treinbeïnvloeding).
Om te weten waar de trein moet stoppen en welke trein ik überhaupt moet rijden heb ik een dienstkaartje (via een zakcomputer). Hierin staan de doorkomst-, aankomst- en vertrektijden van de trein op zogenaamde dienstregelpunten. Dit zijn meestal stations of een plek om van het ene spoor naar het andere spoor te wisselen. Daarmee kan ik kijken of ik nog op tijd rijd, en zo niet, hoeveel minuten later ik aan het rijden ben, waarmee ik dan zelf weer kan berekenen in hoeverre bijvoorbeeld energiezuinig rijden nog mogelijk zou zijn.
Op dit moment is het aan mijn vakmanschap om te bepalen of ik het bijvoorbeeld wat rustiger aan ga doen als ik achter een andere trein aan rijdt of juist iets langer wacht met het laten uitrollen van de trein omdat ik aan de late kant ben.
Als voorbeeld: goederentreinen kunnen niet zo snel rijden. Zie ik dat er voor mij een goederentrein rijdt, of krijg ik dat te horen via de verkeersleiding, dan kan ik telkens wel gaan optrekken als het sein groen wordt en weer remmen als ik een rood sein nader, maar dat is niet energiezuinig en al helemaal niet prettig voor de reiziger. Pas ik echter mijn snelheid aan op de goederentrein en ga ik bijvoorbeeld 100 km/u rijden in plaats van 140, dan kan ik gewoon die snelheid aanhouden. Dat is een stuk prettiger voor de reizigers, rustiger voor mij als machinist en bespaart ook nog een heleboel geld en slijtage aan het materieel. Vierdubbel winst dus.

Als ik het vraagstelling goed lees gaat het echter niet zo zeer om informatie over de informatie van de trein zelf of om veiligheidskritische systemen, maar om een systeem met extra informatie over de rit aan de machinist waarmee hij of zij zijn/haar vakmanschap nog makkelijker toe kan passen.
Zoals ook in de OP staat gaat het dan bijvoorbeeld om een overzicht van de doorkomsttijden, aankomst- en vertrektijden op stations, met daarbij actuele informatie over maximale snelheid, positie op het baanvak (dan kan in geval van een ongeval direct de actuele exacte positie doorgegeven worden aan de verkeersleiding), advies voor energiezuinig rijden (met eventuele vertraging al in het advies verwerkt), informatie over treinen die voor je rijden (zie eerder voorbeeld, ook weer van invloed op energiezuinig rijden), of het volgende sein groen, geel, rood (of iets er tussenin) is, aankomende snelheidsbeperkingen op het baanvak, aangevuld met eventuele tijdelijke snelheidsbeperkingen in verband met werkzaamheden op het baanvak of extra informatie die "live" door collega-machinisten gemeld worden als gladde sporen en meer van dat soort dingen.

Ik zag op de frontpage een linkje staan naar de app die de Schweizerische Bundesbahnen (LEA, http://blog.sbb.ch/mit-lea-im-fuhrerstand/2013/10/15/). Hierin stond een heel mooi lijstje met informatie die daarin getoond wordt. Deze komt volgens mij aardig overeen:
  • Angaben zur Strecke: Kilometrierung, Steigung oder Gefälle
  • Telefonnummern der Zugverkehrsleiter
  • Notwendigkeit und Art der Abfahrerlaubnis
  • Betriebspunkte wie Bahnhöfe, Haltestellen, Spurwechsel
  • Schutzstrecken
  • Langsamfahrstellen. Diese Informationen sind tagesaktuell.
  • Blocksignale
  • Bahnhof-, Kurven- und Streckengeschwindigkeiten
  • Durchfahrts- und Haltezeiten
  • Halteorte
Persoonlijk denk ik dat dit een heel mooi boodschappenlijstje is en ook de weergave van de app van de SBB is uitermate helder voor mij als machinist, daar is duidelijk goed over nagedacht, maar ik kom uiteraard uit het wereldje, dus ik zit wat dat betreft vastgeroest en ben ik ook natuurlijk in mijn eentje niet representatief voor al mijn collega's (al helemaal niet vanwege mijn oorspronkelijke ICT achtergrond) ;)

Mij lijkt persoonlijk het meest lastige deel dat de app geschikt moet zijn voor een heel breed scala aan mensen. Jong, oud, techneut, digibeet. Alles en iedereen moet er mee kunnen werken.

Aan iedereen die de uitdaging aan gaat, heel veel succes! Ik volg in ieder geval dit topic met veel interesse ;)

• MCKenzy99
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 14:25
Moet je de app ook ontwikkelen, ik vind dingen ontwerpen namelijk erg leuk echter heb ik niet de vaardigheden om dit dan ook te programeren. Voldoen alleen user interface tekeningen dus ook?

• zeef
Ja, alleen de tekening of het ontwerp is voldoende. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 00:14

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Als ik wel is foto's zie van crashes zou ik beginnen met een dikke rolkooi in de cabine :+

Low Key Gaming

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:52
quote:
... niet alleen veilig, maar ook energiezuinig en toch op tijd kan rijden.
Leuke PR, maar de basis ontbreekt: "veilig" gaat regelmatig mis, en "op tijd" is al helemaal zeldzaam.

Als passagier vind ik het trouwens heel irritant dat treinen zeer zuinig zeer langzaam afremmen, stop dat ding gewoon snel zodat ik verder kan.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheDevilOnLine
  • Registratie: december 2012
quote:
RemcoDelft schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 08:33:
Als passagier vind ik het trouwens heel irritant dat treinen zeer zuinig zeer langzaam afremmen, stop dat ding gewoon snel zodat ik verder kan.
Als je de reactie van EDIT goed leest zie je juist dat ze dit alleen doen als het geen verschil maakt qua tijd (omdat er bijvoorbeeld een goederentrein voor zit) en dat snel optrekken en afremmen vind jij in de auto misschien leuk, maar de gemiddelde reiziger vindt dat minder prettig (zeker met koffie in je handen ofzo) en dan heb ik het nog niet eens over de effecten daarvan op de prijs van je treinkaartje.

Kortom, toons eens wat respect. Machinist zijn is echt niet zo'n luizen baan als je denkt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Waarom eigenlijk een app, waardoor de machinist zijn of haar werk aan kan passen? Kun je dan niet beter energie stoppen in het automatiseren? Dat de machinist alleen nog maar controleert?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:58

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

quote:
Woy schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:11:
[...]

Er staat in de TS het volgende over

[...]

Dus ik zou vooral niet gebruik maken van de daadwerkelijke data, maar gewoon lekker zelf data genereren/bedenken. Dan hoef je ook niet moeilijk te doen om te integreren met een externe datasource.

Sowieso denk ik niet dat er een publieke API is die trein gegevens weergeeft ;)
Ik kan wel vertellen dat er een API bestaat met locatiecoordinaten van een trein die in bèta-fase is. Dus die zal over enkele maanden wel publiek komen.

...

• JPLC
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 27-11-2018
Hierbij mijn inzending. Het is toch de bedoeling dat ik het post in dit topic?! Dan bijt ik het spits maar af...

Korte inleiding over mijzelf:
Ik ben UI designer van beroep maar heb echt nul verstand van treinen en/of de taken van een machinist. Mijn insteek is altijd dat ongeacht de opdracht, je dit als UI designer moet kunnen vertalen in een praktische, gebruiksvriendelijke, uitnodigende en intuïtieve layout.

Toelichting inzending:

Motivatie ontwerp:
Simpele opzet van een modulair systeem dat door de gebruiker kan worden ingericht dmv blokken. De layout is zeer geschikt voor responsive design wat de bouw/styling van de app hardware onafhankelijk maakt. De indeling van de blokken zal snel vertrouwd aanvoelen en de grote cijfers geven in één oogopslag een duidelijk overzicht.

De layout leent zich bij gebruik van één tablet goed voor een “swipe pagina interface” die verschillende pagina’s dmv bolletjes onderin de layout swipebaar maakt. Zie afbeelding 1 rechtsonder.

Drag and drop:
De interface bestaat uit twee grote en drie kleine blokken (of meerdere kleine blokken in scroll interface). De gebruiker kan relevante blokken slepen naar het linker gedeelte van het scherm voor een grotere weergave. Wanneer je een klein blok bovenop een groot blok sleept dan verwisselen deze van plaats. Bij een groot blok verschijnt een tandwiel als instellingen button voor het betreffende blok.

Kleurgebruik:
Contrast van de blokken is extra hoog door het gebruik van witte tekst op een donkere achtergrond. De achtergondkleur kan ook worden gebruikt voor informatie en notificaties zoals updates, seinkleuren en urgentie in bijvoorbeeld een groene, rode, oranje of gele achtergrond.

Algemeen:
De app is eenvoudig aan te vullen met nieuwe info blokken via updates. De interface zal voor de gebruiker alsnog vertrouwd aanvoelen omdat de logica van de blokken altijd hetzelfde blijft. De indeling kan ook van buitenaf aangestuurd worden. Denk hierbij aan “verplichte” blokken, “verplicht grote weergave” van bepaalde blokken en vrij in te vullen blokken zoals het weer en nieuws.

De grote blokken kunnen ook gebruiken worden als “prioriteit communictie” (overlay). Bij meerdere tablets kan dit synchroon. Het grote blok linksboven zou bij gevaar een knipperende melding kunnen weergeven. Een melding kan worden weggeklikt dmv een kruisje dat op de plaats van het tandwiel (instellingen) staat.

Mock-ups van de app (klikken = vergroten):

Cabine van de toekomst:
De cabine van de toekomst zal er per treintype anders uitzien. Aanvullende displays met extra data zullen sowieso een grotere rol gaan spelen in de toekomst. Een opstelling met meerdere schermen is daarom bijna vanzelfsprekend. Denk hierbij aan een dual- of tripple head opstelling van meerdere tablets op het dashboard van de machinist. De machinist kan per tablet inloggen op de app en zo meerdere tablets onder één account gebruiken. Dit maakt het ook extra eenvoudig voor de machinist om snel in te loggen (dienst wissel uitlog vorige machinist) en in verschillende opstellingen gebruik te maken van een eigen verdeling naar wens. Bij drie schermen logt de machinist in op alle drie de tablets en verdeelt vervolgens de swipes over de schermen. Dat zou alles bij elkaar minder dan één minuut werk zijn om een eigen interface in te stellen.

Bij een opstelling van meerdere tablets kan op elk tablet een andere slide (swipe) van de app worden weergegeven. Kwestie van simpelweg de app op meerdere tablets installeren en inloggen met hetzelfde account. Je kan dit uitbreiden met zoveel schermen als je wilt.

Door de app op deze manier te bouwen maak je de weg vrij voor opstellingen met één tablet om mee van start te gaan en voor in de toekomst een opstelling met meerdere tablets. Twee vliegen in één klap dus.

JPLC wijzigde deze reactie 24-05-2015 14:14 (45%)

• JPLC
- verwijderd ivm wedstrijdregels -

JPLC wijzigde deze reactie 27-05-2015 00:20 (203%)

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
JPLC schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 20:40:
Met dank aan de vorige posters van informatie dat deze wedstrijd een stuk werkbaarder maakte.

Het is moeilijk om een ontwerp in 300 woorden te motiveren. Daarom heb ik veel toepassingen zoals het menu, inloggen/profiel en gebruik van meerdere tablets met één profiel/app niet kunnen onderbouwen.
Zoals ik de opdracht begreep, was de opzet voor èèn tablet

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• JPLC

JPLC wijzigde deze reactie 27-05-2015 00:20 (255%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
quote:
JPLC schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 21:16:
...Nogmaals, 300 woorden is niet genoeg om een minimalistische interface te onderbouwen. Al zou 3 pagina's tekst de limiet zijn, ik heb de ruimte nodig om dieper in te gaan op funcionaliteit. Als ik het serieus wil onderbouwen wel.
Je hoeft in die drie woorden toch niet diep op de functionaliteit in te gaan? 300 woorden lijkt me genoeg om je idee toe te lichten, zonder te diep en te technisch te worden. Less is more zeg maar. Met drie pagina's tekst krijg je ideeen nu eenmaal niet verkocht ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JPLC

JPLC wijzigde deze reactie 27-05-2015 00:21 (199%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• meneerda
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 10-07-2017
Gewoon die hondekoppen uit de jaren 60 in productie nemen, degelijk en simpel in techniek. Beter dan die italiaanse zooi.

En laat me raden, het winnende idee moet zeker europees aanbesteed worden. Wordt weer leuk met steekpenningen.

• dronion
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19-04 23:40
Deze app is een aanvulling op de huidige cabine. De trein kan prima rijden zonder tablet; de app geeft geen directe opdrachten aan de machinist, maar geeft de machinist slechts extra informatie waarop de hij of zij kan besluiten om het rijgedrag aan te passen. Dit alles om wel de efficiëntie te verhogen, maar de veiligheid nooit in het geding te brengen als gevolg van afleiding of foutieve informatie.

Plaatje 1: in het station.
Het scherm bestaat uit drie delen: bovenaan een visualisatie van het trajectdeel, dan een aantal tekstregels, en onderaan knoppen met statusinformatie.

Het traject van het huidige station tot het volgende wordt weergeven als een lijn met daarop het ritnummer en de positie van de trein, en bijzonderheden zoals meldingen en andere treinen.
De tekstregels geven wat extra informatie, bijvoorbeeld de geschatte remafstand en uitleg bij meldingen.
Met de knoppen kan onder andere ingelogd worden en het ritnummer en materieel worden geselecteerd.

Plaatje 2: rijden
Met het oog op de veiligheid wordt de hoeveelheid informatie en functionaliteit teruggebracht als de trein in beweging is. Alle knoppen, behalve de meldingsknop, zijn nu inactief.

Plaatje 3: melding maken
Meldingen kunnen worden gemaakt door op de knop linksonder te drukken. De machinist kan dan met één klik een type melding aanklikken. Eventueel kan een korte uitleg van maximaal één regel later worden ingetypt als de trein weer stil staat, zoals in plaatje 1.

De layout is eenvoudig. Er wordt alleen gewerkt met grijstinten en oranje op een zwarte achtergrond, om de app zowel overdag als 's nachts goed leesbaar te houden, en bijzonderheden eenvoudig te kunnen onderscheiden van het gewone.

De getoonde informatie wordt berekend aan de hand van de instelling onderaan, in combinatie met gps en lokale data. Meldingen en locaties van andere treinen worden via wifi gecommuniceerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 16:55

NMe

Admin Devschuur®

Quia Ego Sic Dico.

Leuke inzendingen tot nu toe. Mijn oom is machinist en die wordt wel vrolijk van de dingen in dit draadje tot nu toe. :)

't Is wel wat rustig hier. Zijn jullie allemaal nog druk bezig? :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n8n
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 11:37
quote:
NMe schreef op maandag 01 juni 2015 @ 22:22:
Leuke inzendingen tot nu toe. Mijn oom is machinist en die wordt wel vrolijk van de dingen in dit draadje tot nu toe. :)

jazeker, al heb ik wat moeite met wat nou precies de hamvraag is. Als ik deze briefing op de mat zou krijgen zou ik eerst een hartig woordje willen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NMe

NMe

Admin Devschuur®

Quia Ego Sic Dico.

Op je werk word je soms afgerekend op het feit dat je geen gedachten kan lezen. Hier word je alleen afgerekend op dingen die vaststaan. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
NMe schreef op maandag 01 juni 2015 @ 22:22:
Ik ben nog niets eens begonnen :')

heb wel een ideetje, iets met natuurkundig grafiekje. ik moet deze week dat omzetten in een echte grafiek
teminste als ik op tijd wil zijn met mijn inzending.

• Fyrus
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 01-04 14:28
Concept: TimTim app - User Interface

De app - in vogelvlucht

De TimTim App; bedoelt om de werkdag van een machinist overzichtelijker en veiliger te maken. Daarnaast moet de app handvatten bieden om energie-zuiniger te rijden.

De tijdlijn biedt een compleet overzicht van het traject tussen het laatste en het eerst volgende station. Zo weet de machinist wat hij/zij kan verwachten en wanneer hij/zij dit verwachten kan. De kleuren van meldingen en andere informatie die te vinden is in de tijdlijn is direct gelinkt met de kleuren van elementen in de vakken die eronder staan.De rest van de app functioneert tevens als legenda.

“Traject-Meldingen”;minder zichtbaar dan op de tijdlijn,wat er zichtbaar is bevat meer informatie.
Hiernaast bevindt zich het blok “Snelheid”. Deze geeft een kort overzicht van hoe hard er op dit moment gereden wordt, en welke snelheid aangeraden wordt. Hieronder bevindt zich het blok "Remweg".

Het blok “Melding Maken” Geeft de machinist de mogelijkheid zelf meldingen op de tijdlijn te plaatsen. Ieder probleem wordt met zijn eigen kleur aangeduid en ondersteund met een icoon.
Het belangrijkste voor een machinist is om continue overzicht te kunnen houden. Dit is in het ontwerp van de app meegenomen; zo zijn er weinig “doorklik-menu’s” en moet er dan toch ergens op geklikt worden zal het nieuwe venster zo min-mogelijk informatie op het scherm bedekken.

De bevestiging die gevraagd wordt is om fouten te voorkomen.

Verder hebben we nog een vak dat informatie verschaft over de trein voor en achter de trein van de gebruiker. Zo kan hij/zij zien hoe ver de trein zich van de gebruiker af bevindt, of deze op tijd rijdt en wat het eerst volgende station (en spoor) is van deze treinen.

Als laatste is er het blok dat informatie geeft over de stations, aankomsttijden en sporen van de trein van de gebruiker. Opnieuw met elementen die linken aan de tijdlijn.

Fyrus wijzigde deze reactie 07-06-2015 23:48 (8%)
Reden: Spellingsfouten & woordenaantal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 93r0n1m0
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2015
In alle ontwerpen zitten wel aspecten waar over nagedacht is. Tot nu toe nog maar drie inzendingen en 5 kaartjes? Hmmm... :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DrEvil1986
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 03-04 20:35
Ik heb even snel door het topic gelezen. Voor alle bouwers die zich afvragen hoe b.v. de 'tomtom op het spoor' kan worden gerealiseerd, wil ik even wijzen op ERTMS

Sommige Nederlandse spoorbanen gebruiken ERTMS level 2 (denk aan de HSL), in de toekomst is het de bedoeling dat ERTMS overal wordt gebruikt.
ERTMS maakt voor de machinist erg veel zaken mogelijk waar men met de oude veiligheidssystemen op het spoor slechts van kan dromen.

Misschien dat er daardoor nog meer leuke ideeën komen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blastajp
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 04-04 11:56
Niet te laat nog! Ik wil naar BERLIJN! ;) Ga even tijd zoeken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• h a l
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 03-03 15:23
Principe van de TimTim app:
Aanvulling op de werkzaamheden van de machinist. De applicatie is een digitale assistent, die het op tijd rijden stimuleert en indien mogelijk energiezuinig.

De layout van de app is zo clean mogelijk gehouden. Door de hoeveelheid data beperkt te houden kan er zo veel mogelijk op de kerntaken worden gefocust.

Afbeelding 1: Tijdens de rit

Centraal in de interface staat de cirkel met hierop de huidige locatie en met een groene marker voor het meest ideale uitrolpunt ten behoeve van de energiebesparing. In het midden van de cirkel is de meest belangrijke informatie te zien voor de machinist. De gepresenteerde informatie kan worden gewijzigd via het configuratiescherm. Aan de bovenzijde is het traject te zien met de eventuele vertraging en situaties op het spoor. Indien er meldingen zijn wordt aan de onderzijde tekst en uitleg geven. Meldingen kunnen worden weg-geswypt als ze niet meer actueel zijn. Door het op het waarschuwingsicoon te drukken kan snel een melding worden gemaakt van gevaren. Uit een lijst met iconen zijn vaak voorkomende problemen te melden op de locatie. De treinen die voor en achter op het spoor zitten worden weergegeven om mocht het nodig zijn de snelheid te wijzigen.

Afbeelding 2: Op het station

De beelden van het perron zijn zichtbaar ter aanvulling van de conducteur. Er wordt een advies gegeven voor de vertrektijd om op tijd rijden te stimuleren. Tijdens het verlaten van het station wordt automatisch overgeschakeld naar de rit weergave.

Inloggen
De machinist wordt automatisch ingelogd middels zijn smartphone (Bluetooth). Handmatige inloggen is mogelijk als backup. Bij het verlaten van de cabine wordt de machinist automatisch uitgelogd.

• Tommy6unnz
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 29-12-2015
Leuke uitdaging!
Heeft iemand anders nog de tijd om een Hololens/VR ontwerp te maken?

Mijn TimTim dashboard:
- Heeft een dag en nacht modus (zie figuur 1 en 2)

Bovenin staat informatie over het traject:
- Centraal bovenin staat de voortgang tussen de huidige twee stations.
- Direct onder de voortgangsbalk staan andere treinen op dit traject.
- Linksboven ook een klein spoorkaartje waar het traject op is afgebeeld.

In het midden van het scherm staan meldingen over het traject:
- Een korte lijst bevat aankomende acties/meldingen.
- Met voortgangsbalken wordt hier ook het punt aangekondigd vanaf waar men energie kan besparen.

Onderaan wordt de actuele status getoond:
- Een figuur toont de status van de deuren en de locatie van de conducteurs
- De onderste regel toont de huidige locatie, baan maximum en spoorkromming (of helling)

Rechtsonderin staat een knop om verschillende meldingen te maken:
- Uitgeklapt blijft de belangrijkste informatie nog zichtbaar. (zie figuur 4)

Figuur 1.
Dagmodus

Figuur 2.
Nachtmodus

Figuur 3.
Naderend station

Figuur 4.
Melding maken

NB. Het ontwerp kan nog wel wat styling gebruiken! Veel iconen zijn placeholders :+ .

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16:49

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Wat ik me even afvraag: Klopt het dat de tablet app ontwikkeld wordt omdat de meeste NL treinen geen DMI hebben, of omdat de gewenste informatie daar niet op getoond kan worden?

Want hoelang gaat het duren voor de app daadwerkelijk in productie komt met alle gewenste faciliteiten? Ik vraag dat omdat er onder andere bij (als ik me niet vergis) Bombardier nieuwe treinen besteld zijn. Kan Bombardier die gewenste info dan niet meteen inbouwen in de DMI?

Onderstaande (Chinese) trein komt ook van Bombardier, ik ga er van uit dat onze nieuwe treinen een vergelijkbaar (ERTMS ready zeg maar) dashboard krijgen. Kan dat dan niet meteen ingebouwd worden, ruimte zat op die 3 schermen:

Specs

• chezrene
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 24-08-2018
Allereerst: wat een leuke uitdagende opdracht en wat een mooie prijs!

Ik heb de opdracht van de "cabine van de toekomst" en de iPad app gecombineerd tot één concept.
Hierbij de toelichting op mijn ontwerp:

Ergonomie en leesbaarheid
Uitgangspunt was een rustige, goed leesbare, minimalistische interface. Daarom gebruik ik zachtere kleuren tenzij iets om aandacht moet vragen.

De interface kan zowel overdag als 's nachts gebruikt worden, mits het scherm automatisch dimt bij weinig licht.

UI filosofie
In mijn ontwerp ga ik er vanuit dat de machinist zelf mag bepalen hoe hij de reis optimaliseert, ik ondersteun hem alleen. In feite daag ik de machinist uit om zelf een goede oplossing te vinden binnen de randvoorwaarden.

Ontwerp
Bovenaan zie je een tijdslijn, linksmidden de huidige snelheidsmeter, rechts daarvan het snelheidsprofiel en onderaan trajectwaarschuwingen. Aan de hand van 3 scenario's zal ik uitleggen hoe het ontwerp in elkaar steekt.

Scenario 1

De trein is onderweg naar Utrecht op zo'n 20 km afstand. Ik toon alleen het (volgende) aankomststation, in de cabine van de toekomst zijn dienstregelpunten achterhaald. :Y)

De huidige constante snelheid wordt doorgetrokken en gestippeld wordt het voorspelde uitrolprofiel getoond tot aan het aankomststation. Bovenaan zie je dat we zo iets te vroeg in Utrecht zullen aankomen, dus zelfs met de gestippelde uitrol, daarom zou de machinist iets tractie terug kunnen nemen. Daarentegen moet hij ook rekening houden met een koe over 1 km en bladeren op het spoor over 7 km.

Om een waarschuwing te plaatsen druk je gedurende 5 seconden op de bijbehorende knop. Andere machinisten kunnen een waarschuwing weer verwijderen door 5 seconden op de waarschuwing te drukken.

Scenario 2

De trein rijdt richting Rotterdam en is aan het vertragen door remmen of uitrollen. Op basis van huidige snelheid en acceleratie wordt een schatting gemaakt van het punt van stilstand STIL. Die komt in dit geval overeen met het aankomststation.
De trein zal op deze manier wel iets te laat binnenkomen, en heeft vervolgens nog 1 minuut tot vertrek.

Scenario 3

De trein rijdt richting Den Haag HS met een te hoge snelheid. De trein vertraagt wel, maar niet snel genoeg om op tijd tot stilstand te komen bij het station. Bovendien gelden er lagere baanvaksnelheden verder op dit traject waar rekening mee moet worden houden. Wel is er nog wat speling ten op zichte van de dienstregeling.

chezrene wijzigde deze reactie 07-06-2015 21:59 (8%)

• DeN1234
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 13-02-2018
App

De tabletapplicatie NS-Triple-S geeft contextuele informatie tijdens de rit aan de machinist. Hij ondersteunt de machinist in veiligheid, punctualiteit en zuinigheid zoals ook met “Het Nieuwe Rijden”. Het is daarmee duidelijk niet een treindashboard, treinbediening of trainingsinterface (“Je bent toch al machinist”).

De interface beslaat de blik op de baanvakken op de rit en de eventuele bezetting ervan. Aan de rechterkant staan de vaste locaties en aan de linkerkant staan de dynamische elementen zoals andere in- en uitvlechtende treinen. Hier binnen zijn ook veiligheidsmeldingen te geven.

Het energiebewust rijden uit zich in “van remmen naar rollen”. Indien veilig mogelijk, zonder negatieve invloed op de dienstregeling, heeft rollen de voorkeur boven remmen. Natuurlijk rekening houdend met de plaatselijke omstandigheden als spoorcondities, treinen voor en achter, baanvaksnelheden, weersomstandigheden en de algehele goede doorstroming. In de interface kan tevens de belangrijkste weegfactor voor de huidig aangegeven Safe Smart Speed worden getoond. Dit alles om de machinist nog beter te ondersteunen om de reizigers veilig, op tijd en ook energiebewust comfortabel te vervoeren.

Voor vertrek telt de interface af naar het vertrekmoment zodat extra gestuurd wordt op tijdig vertrek. In de laatste fase van benaderen gaat de applicatie op zwart om de machinist de volledige aandacht te gunnen op het veilig en comfortabel afremmen van de trein.

Doordat gekozen is voor een dashboardapplicatie en niet voor een complexe interactieve interface is er feitelijk maar één actie beschikbaar en dat is het melden van een onveilige situatie. Bij een eenvoudige tap is dit een spoedmelding en bij tab-swipe geeft de machinist het soort melding aan. Deze melding wordt opgepakt in de besturingscentra via de reguliere kanalen zoals spraak om additionele informatie aan de melding toe te voegen. Dit verschijnt vervolgens als set in het dashboard.

Cabine

Hard dag en nacht bestaat niet, ieder moment van de dag heeft andere condities. Op basis van de huidige locatie en de stand van de zon (plaats en tijd) en de lokale weercondities wordt de interface continue aangepast.

Voor elk moment van de dag is een gradiënt beschikbaar dat als basis dient voor exacte aansluiting bij de huidige kleur van de hemel. Hier overheen worden de weersinvloeden gemengd om hiermee de interface optimaal visueel te laten aansluiten bij de werkomgeving. Voor een goed contrast is de tekstkleur een vorm van inverse op de achtergrondkleur. Hiermee is er altijd een helder contrast in de applicatie hetgeen de leesbaarheid vergroot.

De interface op de tablet wordt in de nabije toekomst geïntegreerd met de railpocket voor notificaties en vervolgens nog verder uitgebreid met het trillen van de bijbehorende smartwatch. Hiermee wordt naast het concept “zien zonder kijken” van de tabletinterface ook “horen zonderen luisteren” toegevoegd.

In de ruimere toekomst wordt de tablet natuurlijk vervangen door de Microsoft HoloLens om op deze wijze de informatie als een overlay (Augmented Reality) te tonen zonder dat de machinist zijn ogen van de bediening van de trein en het voorliggende spoor af hoeft te halen. Hij is in staat om onveilige situaties eenvoudig met stembediening te melden.

In de interface is er voor gekozen om informatie over het spoor voor de machinist zwevend te plaatsen. Daarmee blijft het zicht op de baan vrij. De Safe Smart Speed wordt over de lege ruimte van het bedieningspaneel getoond.

• j.n.mol
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 03-01 19:56
Hierbij mijn inzending, een werkend html5 exemplaar staat hier: www.in4data.nl

Rijadvies centraal
De app is zo opgezet dat de machinist de minimale hoeveelheid informatie voorgeschoteld krijgt.
Het scherm rijadvies is het centrale scherm. Hier komt alle intelligentie samen die nodig is om de machinist op een eenvoudige en duidelijke manier te ondersteunen. Drie meters worden weergegeven, waarin de machinist een advies krijgt m.b.t. snelheid, versnelling en energieverbruik. Deze adviezen worden bepaald o.b.v. de onderlinge positie van de treinen op het traject. Hierbij wordt rekening gehouden met de verwachtte versnelling en vertraging van de voorgangers. Hierdoor kan worden geoptimaliseerd naar energieverbruik en comfort van de reiziger, zonder dat dit de punctualiteit negatief beïnvloed.

Advies en norm
De meters zelf bieden een advies in het groene vlak. Als de machinist conform dit advies rijdt, is zijn prestatie optimaal t.a.v. kosten, punctualiteit, energieverbruik en comfort. Daarnaast wordt in het rode vlak de maximaal toegestane snelheid aangegeven. Dit is gebaseerd op het seinbeeld van het betreffende traject. Dit rode vlak veranderd dus ook per traject.

Het tweede belangrijke scherm biedt de mogelijkheid om te kunnen communiceren met relevante partijen. Dit kunnen de collega’s op de trein zelf zijn, hulpdiensten of de centrale verkeersleiding.

Rijdend leren
Als de machinist daartoe in de gelegenheid is – maar zeker achteraf – kan hij tijdens de rit al feedback krijgen op zijn rijstijl. Hier wordt geëvalueerd hoe hij heeft gepresteerd t.o.v. de adviezen en normen. Het is ook mogelijk om een vergelijking te maken t.o.v. andere machinisten.

Positie
Als laatste kan de machinist zijn huidige positie op het traject zien. Dit is meer een nice-to-have, omdat alle relevante info al getoond is in het scherm met de meters. Als de machinist deze adviezen opvolgt, rijdt hij goed. Het scherm met de huidige positie biedt wel wat extra inzicht in beperkingen op het komend traject.

• Irene Yuno
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 22-12-2015
Inzending Irene

Deze user interface selecteert de meest kritieke (belangrijke) tab op basis van voorgedefinieerde business rules. Relevante gebieden zijn in 4 gebieden ingedeeld:
1] dienstregeling optimalisatie
2] weer / externe omstandigheden
3] technische toestand treintoestel
4] duurzaam rijgedrag

Interface design
* Zien - Sterke visuele ondersteuning, met kleuren en tegelijkertijd ook door inzet linksonder voor kleurenblinden in combinatie met iconen.
* Geluid communicatie - De meest relevante tab met kritieke toestand is open en start bij overgang met een signaalgeluid gevolgd door een uitgesproken advies. Dit advies kan herhaald worden door op de luidspreker te drukken.
* Swypen – navigeren gaat met swypen
* Beeld - navigeren op duidelijke iconen. Om meer informatie (?) of het advies nogmaals te laten horen en/of meer gedetailleerde informatie te geven of in andere weergave.

groetjes,
Irene

Irene Yuno wijzigde deze reactie 06-06-2015 23:33 (39%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ElineXO
  • Laatst online: 18-06-2015

De TimTim is een app die ervoor zorgt dat de treinmachinist alle informatie binnen handbereik heeft.

Het grote scherm in het midden staat altijd een navigatie open. De vakken eronder staan welke andere treinen zich op het traject bevinden, de snelheid van de trein waarin je je bevindt en de aankomende stations.

Erboven worden de meldingen getoond die over het traject gaan waarop de trein in kwestie zich op het moment bevindt.

ElineXO wijzigde deze reactie 07-06-2015 23:58 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 15:12

Damic

Afwezig soms

Iemand al eens gedacht om de seinen weer te geven?

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n8n
quote:
Damic schreef op zondag 07 juni 2015 @ 09:12:
Iemand al eens gedacht om de seinen weer te geven?
Hoe ziet zo'n sein er uit dan, kan je een voorkomende situatie schetsen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic

Damic

Afwezig soms

Dus jullie zijn een app aan't maken voor de bestuurder maar niemand heeft er aan gedacht om de seinen erbij in te steken?

http://www.marcrpieters.nl/seinen.html

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16:58
Ik denk dat je ervan uit mag gaan dat in de cabine van de toekomst de seinbeelden al standaard geïntegreerd zijn in de cabine, inclusief door seinbeeld afwijkende maximum snelheid. De baanbeveiliging moet dit tenslotte ook weten om in te kunnen grijpen als de trein te snel gaat.

De app zou hier wel op kunnen inspelen door de afstand tot een rood sein aan te geven, maar dat lijkt me functioneel niet significant anders dan afstand tot het volgende station.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MightyMike2
  • Laatst online: 26-07-2015
Hierbij mijn inzending met HTML5-demo. Ik ben geen UI-ontwerper, maar heb inspiratie opgedaan door te kijken hoe het ETCS-scherm eruit ziet.
Ik heb gekozen voor een donkere achtergrond omdat dit het rustigst voor de ogen is en het minst afleidt. Ook heb ik geen aparte tablet-app ontworpen, maar alle eisen geïntegreerd met de DMI. Mijn ontwerp kenmerkt zich als volgt (nummers verwijzen naar de screenshots):
  1. De komende 4 km wordt weergegeven. De grafiek is logaritmisch in afstand omdat nabije informatie dan duidelijker weergegeven wordt.
  2. Ook de snelheid is logaritmisch.
  3. Een gele lijn geeft de maximumsnelheid aan.
  4. Een staaf geeft de huidige snelheid aan. Als de snelheid de maximumsnelheid overschreden wordt, kleur de grafiek rood voor dat deel.
  5. Een dikke blauwe lijn geeft het eco-profiel aan dat het meest energiezuinig is.
  6. Om de machinist een indicatie te geven van zijn rijzuinigheid is rechtsonder zijn eco-score weergegeven. De score begint bij 10. Hoe vaker en hoe meer de snelheid afwijkt van het eco-profiel, hoe meer punten afgetrokken worden.
  7. Een stippellijn geeft aan wat het snelheidsprofiel van de trein zal zijn bij de huidige versnelling of vertraging. Dat maakt het voor de machinist makkelijker het gewenste eco-profiel te volgen of op een bepaald punt tot stilstand te komen.
  8. De stations met vertrektijden worden getoond op een lijn.
  9. Een indicatie of de machinist volgens dienstregeling rijdt, wordt met een wit vierkantje een ghost-trein weergegeven. Deze rijdt volgens dienstregeling en geeft weer of je voor- of achterloopt op de dienstregeling.
  10. Treinen op het traject voor je worden ook op de lijn weergegeven. (niet in demo)
  11. Extra informatie wordt op dezelfde lijn weergegeven met iconen.
  12. Door op het gestippelde kader te klikken kan de machinist een icoon toevoegen. In de demo werkt dit door er met de muis op te klikken.
  13. Op de routelijn wordt met een gele streep de afstand weergegeven tot waar men mag rijden (vroeger het eerstvolgende rode sein, in ETCS is dat het einde van de MA)

Ik heb express zo min mogelijk groene of rode kleur gebruikt, omdat deze kleuren in mijn ogen voorbehouden zijn voor weergave van de veiligheid.

De demo kan hier worden gestart en kan als volgt worden bestuurd:
Toetsen q en w vergroten de tractiekracht of verminderen remkracht.
Toetsen a en s schakelen de tractiekracht af.
Toetsen z en x verkleinen de tractiekracht of vermeerderen remkracht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JPLC
quote:
Damic schreef op zondag 07 juni 2015 @ 09:29:
Dus jullie zijn een app aan't maken voor de bestuurder maar niemand heeft er aan gedacht om de seinen erbij in te steken?

http://www.marcrpieters.nl/seinen.html
In scherm drie van mijn ontwerp staat een blok "Volgend sein" met seinnummer 13 als voorbeeld en bijbehorende achtergrondkleur. Of het klopt is wat anders. Het is maar een voorbeeld van de weergave.

JPLC wijzigde deze reactie 07-06-2015 12:16 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic

Damic

Afwezig soms

@jplc: zien ik :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n8n
Inzending van n8n

Concept
TimTim krijgt twee focuspunten, informatie over het traject, én de mogelijkheid om zelf meldingen te doen, aangevuld met beknopte algemene informatie.

De bovenste helft van het scherm wordt ingezet voor traject-informatie met links een kaart, en rechts een lijstweergave. De kaart is waar de huidige stand van zaken wordt geïllustreerd, wanneer nodig verschijnt aanvullende informatie, die standaard uit het zicht blijft. De lijstweergave—met daarboven de huidige snelheid en tijdsindicatie—geeft aan welke hindernissen komen en wat de aanbevolen snelheid is per situatie.

De onderste helft is de console waar een melding kan worden gemaakt. Aanvullend is er informatie over het aantal reizigers, en onderhoudsstatus van de trein te zien ('intercity'). Tot slot is er een beknopt overzicht met de hoeveelheid reizigers, prestaties van de conducteur en het weer ('informatie').

Wanneer de conducteur een melding doet wordt over het traject (linker kolom) begint er een opname van de afstand en snelheid waarmee de trein reist. Een timer komt over de kaart - zodat deze altijd zichtbaar is - waarmee de opname stopgezet kan worden. De snelheid waarmee de trein reist tijdens de opname wordt de aanbevolen snelheid voor de volgende trein, dit herhaalt zich tot de situatie opgelost is.

Een melding over een situatie werkt anders, de conducteur kiest alleen of er mensen in het spel zijn, of niet. In beide gevallen komt er meteen in het systeem van elke treinen te staan dat er een situatie is. Zodra de melding gedaan is wordt er telefonisch contact opgenomen met de meldkamer zodat de conducteur makkelijk een situatie kan schetsen, deze situatie wordt dan toegevoegd aan het systeem.

Bij een gevaarlijke situatie (uiterst rechts) wordt meteen contact opgenomen met de meldkamer, deze situaties krijgen voorrang op alle andere meldingen. Met de meldkamer wordt de situatie besproken.

Interface donker
Traject van Amsterdam naar Groningen.

beeldvullend - volledig (retina)
De machinist heeft gladheid geconstateerd en voegt een melding toe via de console.

Interface licht
Traject van Amsterdam naar Groningen.

beeldvullend - volledig (retina)
Het spoor is glad door vorst zoals aangegeven in de melding prominent boven in beeld, de kaart en lijstweergave. Er staat momenteel een sein langs het spoor, wanneer dit gebeurt is het zichtbaar op een vaste plek in de hoek van de kaart.

Details en Overzicht

1. Een overzicht van het aantal passagiers in deze trein en mogelijk vereist onderhoud.
2. Beknopte informatie over het aantal passagiers, de rijstijl van de conducteur en het weer.

n8n wijzigde deze reactie 07-06-2015 22:56 (48%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArtGod
  • Registratie: november 2014
  • Niet online

Het leuke van deze wedstrijd vind ik dat ik zelf al eens nagedacht had over zo'n soortgelijke app. Daarom moest ik wel meedoen.

Mijn inzending is gefocust op eenvoud waarbij de machinist één oogopslag de belangrijkste informatie ziet die nodig is om de trein op tijd te laten rijden en veilig te besturen:

Bovenin:

- het volgende station
- de verwachte aankomst tijd
- tijdsduur te vroeg of te laat

Links:

- de huidige snelheid
- de maximum snelheid voor het traject waar de trein op dat moment rijdt
- de afstand waarvoor de maximum snelheid geld

Rechts:

- een groot seinlicht welke de status van het laatst gepasseerde sein weergeeft
- de afstand tot het volgende seinlicht

Midden:

- weergave van eventuele wissels en de afstand

Aanname is een GPS verbinding, eventuele Bluetooth verbinding met de train (voor b.v. snelheid) en een VPN verbinding of zelfs afgeschermde private verbinding op basis van internet protocollen (dit laatste om hacken of DDoS aanvallen te voorkomen). Aanname is ook dat machinisten de app als hulpmiddel gebruiken en niet dat deze de trein niet veilig kunnen besturen zonder de app.

De reden dat ik over deze app na had gedacht had te maken dat ik in de krant las dat machinisten wel eens seinen missen. Mijn idee was dat een app de stand van de wissel doorgeseind krijgt en dat de machinst daarom nooit meer een sein kan missen. Tevens wordt de maximum snelheid voor het traject waar de trein op dat moment rijdt weergegeven. Ook dit heeft met de veiligheid te maken. Voor de reiziger is punctualiteit erg belangrijk en daarom laat de app zien wat de verwachte aankomst tijd is op het volgende station en hoeveel tijd te vroeg of te laat.

ArtGod wijzigde deze reactie 07-06-2015 18:27 (52%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n8n
Zie dat ik wat veel afbeeldingen heb, volgens de casus dan. Had helaas geen tijd om met html aan de slag te gaan :$

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
n8n schreef op zondag 07 juni 2015 @ 20:50:
Zie dat ik wat veel afbeeldingen heb, volgens de casus dan. Had helaas geen tijd om met html aan de slag te gaan :$
Pas je post dan even aan zodat je aan de regels voldoet, het is nogal zonde van de moeite die je er anders ingestopt hebt :)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n8n
quote:
Woy schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:38:
[...]

Pas je post dan even aan zodat je aan de regels voldoet, het is nogal zonde van de moeite die je er anders ingestopt hebt :)
Heb het toch nog even aangepast. De gelinkte afbeeldingen zijn hetzelfe afgezien van de resolutie, thumbnails laden wat lekkerder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik doe mijn ondertitel eer aan, Ik krijg het zelfs niet af :X

Een belangrijk fenomeen voor de bestuurder is het op tijd rijden met de dienstregeling.
Aan wegenkaarten/GPS heeft een machinist weinig, de route staat “ vast” Daarnaast wil ik de meeste informatie presenteren als functie van de tijd, en snelheid, niet van de afstand.
De afstand schaalt immers niet mee met een hogere snelheid, de tijd wel. Rij je sneller dan zal de grafiek ook meeschalen met de huidige situatie, en kun je een vertraging of tijdvoorsprong veel beter weergeven.Vandaar dat mijn grafiek ook is gebaseerd op een V/T diagram.

De blauwe lijn is de ideale dienstregeling
De rode lijn is de gereden dienstregeling+ voorspelling als de rode lijn verder dan de blauwe is dan ben je achter op schema (= te laat) ben je op tijd/ vroegen dan is ie groen.

mrc4nl wijzigde deze reactie 08-06-2015 00:00 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20-04 18:13
Voorbeeld 1

Hoofd scherm
met 3 knoppen
  • Melding maken binnen het baanvak (TIMTIM). Voorbeeld 3
  • Contact lijst met voor -achter trein machinisten,poilitie en controleur.
  • Voice contact maken met beheerde + nood protocol handleiding. Voorbeeld 2
links
overzicht van totale afstand van vorige station naar bestemming station met uitrol indicatie (energiezuinig rijden).

middel
Spoorbaan overzicht icm spoorweg overgaan, tunnels, wissel, bochten, sein nummer's en waarschuwing van timtim systeem.
Voor en achter treinnummer op deze baanvak. en laaste gepasseerd seinnummer.
Er wordt geen snelheid of stopsein enzo weergegeven om te voorkomen dat machinist wordt afgeleid van ERTMS. TIMTIM is geen vervanger van ERMTS maar hulp toevoeging voor machinisten tijdens rijden.

onder
  • Tijd met vertraging.
  • Lokale weersomstandigheden.
  • Treinnummer.
  • Treintuig samenstelling + drukte.
voorbeeld 2

Noodgeval

Direct melding maken naar centraal tegelijk wordt er een telefoon verbinding gemaakt. Daarnaast wordt er een nood protocol handleiding weergegeven.

voorbeeld 3

Melding scherm

Melding van omstandigheden binnen het systeem van TIMTIM.
  • Glad spoor
  • Mensen of dieren op de spoorbaan.
  • Weersomstandigheden.
alle melding worden vast gelegd in TIMTIM systeem met GPS locatie.

icegodd wijzigde deze reactie 08-06-2015 09:06 (57%)

• ArtGod
  • Registratie: november 2014
  • Niet online
Waneer is de uitslag?

• NMe

NMe

Admin Devschuur®

Quia Ego Sic Dico.

Dat weet niemand beter dan zeef, maar die is tot het eind van de week even niet bereikbaar. Eventjes geduld dus. :)

• n8n
Een standaardreactie (bedankt voor de inzendingen met wat details) was wel prettig geweest, die had bij aanvang al klaar kunnen liggen.

n8n wijzigde deze reactie 13-06-2015 14:34 (3%)

• ZombieRofl
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 04-02 16:06
Zeer leuke en uitdagende opdracht! Helaas heb ik geen tijd om mee te doen, maar succes voor de designers die er mee bezig zijn. n8n is erg goed bezig geweest naar mijn mening :)

Off-topic: Zo is het ook leuk om een duidelijke auto UI te ontwerpen.

ZombieRofl wijzigde deze reactie 13-06-2015 22:20 (18%)

• zeef
De jury is nog heel even in beraad. Uiterlijk vrijdag hebben de winnaars bericht ontvangen. :)

• Irene Yuno
ah fijn, ik ben benieuwd! want je kunt ook VRIJDAG 19 juni zelf voor het laatst tickets kopen namelijk!
Dat biedt wel weinig tijd voor de niet-winnaars om alsnog mee te kunnen doen aan het event

• zeef
Ik heb zojuist 10 PM's verzonden. :)

• Fyrus
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 01-04 14:28
Nice :)

• HawVer
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20-04 08:38
quote:
h a l schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 16:38:
Principe van de TimTim app:
Aanvulling op de werkzaamheden van de machinist. De applicatie is een digitale assistent, die het op tijd rijden stimuleert en indien mogelijk energiezuinig.

De layout van de app is zo clean mogelijk gehouden. Door de hoeveelheid data beperkt te houden kan er zo veel mogelijk op de kerntaken worden gefocust.

[afbeelding]
Afbeelding 1: Tijdens de rit

Centraal in de interface staat de cirkel met hierop de huidige locatie en met een groene marker voor het meest ideale uitrolpunt ten behoeve van de energiebesparing. In het midden van de cirkel is de meest belangrijke informatie te zien voor de machinist. De gepresenteerde informatie kan worden gewijzigd via het configuratiescherm. Aan de bovenzijde is het traject te zien met de eventuele vertraging en situaties op het spoor. Indien er meldingen zijn wordt aan de onderzijde tekst en uitleg geven. Meldingen kunnen worden weg-geswypt als ze niet meer actueel zijn. Door het op het waarschuwingsicoon te drukken kan snel een melding worden gemaakt van gevaren. Uit een lijst met iconen zijn vaak voorkomende problemen te melden op de locatie. De treinen die voor en achter op het spoor zitten worden weergegeven om mocht het nodig zijn de snelheid te wijzigen.

[afbeelding]
Afbeelding 2: Op het station

De beelden van het perron zijn zichtbaar ter aanvulling van de conducteur. Er wordt een advies gegeven voor de vertrektijd om op tijd rijden te stimuleren. Tijdens het verlaten van het station wordt automatisch overgeschakeld naar de rit weergave.

Inloggen
De machinist wordt automatisch ingelogd middels zijn smartphone (Bluetooth). Handmatige inloggen is mogelijk als backup. Bij het verlaten van de cabine wordt de machinist automatisch uitgelogd.
Mooi hoor.. De userinterface is in één oogopslag duidelijk. Had wel verwacht dat de reis andersom zou lopen (Dus met de klok mee). Verder strak ontworpen. :)

http://hawvie.deviantart.com/

• Bierkameel
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Waarom moet alles eigenlijk op een klein tablet schermpje en niet op een groot headup display op de voorruit? Kijkt de machinist ook meteen naar buiten, wel zo veilig lijkt me.

• h a l
quote:
HawVer schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 12:58:
[...]

Mooi hoor.. De userinterface is in één oogopslag duidelijk. Had wel verwacht dat de reis andersom zou lopen (Dus met de klok mee). Verder strak ontworpen. :)
Thanks! De reis loopt wel met de klok mee, dus blijkbaar is de interface nog niet duidelijk genoeg ;) Wat wellicht verwarrend is dat er een trein achterop komt waar rekening mee gehouden moet worden.

• HawVer
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20-04 08:38
quote:
h a l schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 15:00:
[...]

Thanks! De reis loopt wel met de klok mee, dus blijkbaar is de interface nog niet duidelijk genoeg ;) Wat wellicht verwarrend is dat er een trein achterop komt waar rekening mee gehouden moet worden.
Oeps.. :) Het is een beetje mosterd na de maaltijd maar je zou het eventueel zo op kunnen lossen:

Dat wil je natuurlijk in je mooie cirkel presenteren.
Dan heb je een indicator van de richting waarop de trein rijdt, je hebt een duidelijke indicatie van het traject wat nog afgelegd moet worden en een indicatie van het traject dat al afgelegd is.

http://hawvie.deviantart.com/

• Irene Yuno
quote:
zeef schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 16:44:
Ik heb zojuist 10 PM's verzonden. :)
ik ben wel benieuwd welke interfaces hebben gewonnen!

ik helaas niet :'( :'( :'(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• h a l
quote:
HawVer schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 16:41:
[...]

Oeps.. :) Het is een beetje mosterd na de maaltijd maar je zou het eventueel zo op kunnen lossen:

[afbeelding]
Dat wil je natuurlijk in je mooie cirkel presenteren.
Dan heb je een indicator van de richting waarop de trein rijdt, je hebt een duidelijke indicatie van het traject wat nog afgelegd moet worden en een indicatie van het traject dat al afgelegd is.
Goede suggestie, hopelijk kan binnenkort versie 2 worden gemaakt ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zeef
UPDATE!

Wegens omstandigheden hebben we een troostprijs over. Wat is dat ook al weer?
  • Een toegangskaart voor het 3-daagse Tech Open Air festival in Berlijn (15-16-17 juli)
  • Een gratis retourticket naar Berlijn Heen reis je met de hackatrain en terug met een gewone internationale trein. (vertrek 14 juli, retour 18 juli)
  • De avond (13 juli) voor vertrek een gratis overnachting in het Volkshotel in Amsterdam. Zodat je op de ochtend zelf (14 juli) niet ver hoeft te reizen.
Heb je interesse om mee te gaan met Tweakers en de NS? Mail dan snel naar mij. Klik. Finders keepers, dus wacht niet te lang! :)

zeef wijzigde deze reactie 09-07-2015 22:01 (3%)

• Opinion
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 27-08-2016
Serieus geen reacties op bovenstaand bericht? Ik heb eerlijk gezegd zelf geen interesse maar dit verbaast mij aangezien meerdere mensen er best veel moeite voor hebben gedaan :o

• n8n
Ik was zelf in afwachting van de uitslag hier maar ik heb - bij deze - een verzorgde reis naar Berlijn gewonnen - m'n vriendin kon helaas niet mee dus past op de tv :+

Zal eerdaags de afbeeldingen weer plaatsen, had een tijdelijke host gebruikt

n8n wijzigde deze reactie 11-07-2015 17:28 (7%)

• zeef
Zo, we zijn met 7 Tweakers onderweg naar Berlijn. In de Hackatrain, alwaar de teams in felle competitie met elkaar zijn. :P

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True