Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-06 17:13
jesper86 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:16:
Is de A7R in crop mode ook niet gewoon 16MP net als de D7000? Je mist dan dus niks. :)
15MP, dacht eerst 10MP maar dat is voor de A7. Dat is op zich nog wel te doen dan ;).
Als je tenminste nog een tele heb/gaat kopen .. Je kan natuurlijk de Nikkor mounten, maar dat lijkt me niet geweldig om te gebruiken zonder AF en natuurlijk het formaat.
Ben wel van plan de 70-200 F4 FE te kopen als die A7R echt goed bevalt. Als ik mijn Nikon spul dan allemaal verkoop kan ik vrijwel kosteloos overstappen. Al heb ik dan wel F4 lenzen in plaats van F2.8. Maar betere ISO prestaties en fullframe maken gebrek aan lichtsterkte en DoF weer beetje goed ;).

Jammer dat er nog geen FE teleconverter is.

[ Voor 40% gewijzigd door McVirusS op 14-07-2014 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
NiGeLaToR schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:12:
[...]

Deze sensor nog niet geboend, maar in m'n 7D wel paar keer, gewoon met knap sensor boen setje. Zit volgens mij vooral alcohol in zo'n setje en een swipe van katoen achtig materiaal.
Je bedoelt die kant en klare sensorswabs? ik maakte die altijd zelf met pecpad en dan een paar druppels eclipse erop. Maar omdat er toendertijd verschillende soorten eclipse vloeistoffen verkrijgbaar waren was ik benieuwd of het veilig was voor de op A7 sensor. Ik meen dat ik gelezen had dat er een losse film/protectie laag op de A7 sensor zat en dat ie bijna loskwam bij het schoonmaken. Ben nog niemand tegengekomen die wetcleaning heeft beschreven jammer genoeg..

Steve Huff is trouwens wel erg blij met z'n A7S http://www.stevehuffphoto...camera-review-wow-period/

het lijkt wel alsof ik weer een aflevering 'future weapons' op discovery channel aan het kijken ben, want elke nieuwe camera (die Sony uitbrengt) is de beste 8)

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-07 09:00

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Terryb47 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 21:00:
[...]

het lijkt wel alsof ik weer een aflevering 'future weapons' op discovery channel aan het kijken ben, want elke nieuwe camera (die Sony uitbrengt) is de beste 8)
Je bedoelt wasmiddel reclames :)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:57
Heel gaaf om te zien dat de theorie van 'meer licht per pixel' door de pixels groter te maken in de praktijk zo goed uit pakt. Nu zie ik op deze site ongeveer 101 keer staan 'koop 'm hier' en kan het best een hoog WC-eend gehalte hebben, maar de voorbeeldplaten zien er inderdaad goed uit.

Overigens, het gevoel wat hij omschrijft van in het donker fotograferen herken ik wel; ik nam mijn eerst dSLR mee op reis naar de VS (Canon 40D) en nam daar 's nachts bij vaag licht een paar foto's van een hert wat rondliep over een campsite. De foto was op ISO 3200 'bruikbaar' voor 10x15 afdrukken en ik stond gewoon te stuiteren dat ik zo'n foto kon maken (kwam van camera's met veel kleinere sensor). Als je zoiets nu hebt bij ISO > 100.000 en de foto is dan nog kleurrijk ook is dat echt geweldig voor binnenshuis, theater/concert, natuur/landschap, etc.

Ben benieuwd wat DPreview er van vindt :)

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Ik zeg ook niet dat het geen goede camera zou zijn,
Integendeel als ik tussen de a7/r/s toendertijd kon kiezen dan had ik waarschijnlijk voor de S gegaan.

het is alleen die overdreven manier van een camera aanprijzen waar ik mij aan stoor. (En dat ie altijd een sneer moet uitdelen aan dslr en hun gebruikers want dat is toch groot en lomp..) Want de eerst volgende camera van olympus/sony/leica is dan weer de beste camera ooit die hij heeft getest. Dan vraag ik mij af, zien mensen dan echt niet in dat hij iedereen aan het lijntje houdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Daarom ook mijn opmerking over 'wc-eend'. Het is vast een prima reviewer, maar het geeft door zo'n halleluja verhaal niet echt het gevoel iets anders te doen dan even drie weken betaald met de laatste gadgets te spelen. Nadelen aan de A7 zijn er zeker en die zijn in de A7S vast niet in ene opgelost (of wel, maar dan benoemd ie die dan weer net niet).

Maargoed, het is wel heel leuk om te zien welke weg Sony is ingeslagen met hun camera's. Paar weken terug nog A7 mee om wat te fotograferen op een bruiloft, de 'echte' fotograaf maakte nog 'n misgunnende opmerking over de omvang van mijn hobbydingetje, terwijl die zelf niet met een FF camera rondliep, alleen wel lekker ouderwets lomp met grip etc. Size still does matter blijkbaar :) Je kunt je tegenwoordig flink vergissen in wat iemand voor camera mee neemt - voor zover dat nog echt het verschil maakt.

[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-07-2014 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:58
NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 08:38:
de 'echte' fotograaf maakte nog 'n misgunnende opmerking over de omvang van mijn hobbydingetje, terwijl die zelf niet met een FF camera rondliep, alleen wel lekker ouderwets lomp met grip etc. Size still does matter blijkbaar :) Je kunt je tegenwoordig flink vergissen in wat iemand voor camera mee neemt - voor zover dat nog echt het verschil maakt.
Dan ben ik benieuwd naar jou foto's vs de "Fotograaf" zijn foto's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Heb net m'n foto's gedeeld met het bruidspaar, ze waren vooral gecharmeerd van de foto's die ik genomen heb met een K-mount Pentax 28mm en 50mm lens, oa tijdens het feest. Maar toen was de 'ekte' al weg. Verder heeft de fotograaf prima foto's gemaakt, bruidspaar viel meer over wat gemaakte foto's vwbt de artistieke keuzes (focus op andere plek dan ze leuk vonden, etc). Als gast heb ik geen echte shoot gemaakt, maar meer plaatjes vanuit mijn optiek. De paar foto's die ik wel heb genomen zien er prima uit.

Zou nog een vergelijkbare foto digitaal kunnen vragen, dan pixelpeepen, maar om eerlijk te zijn geloof ik dat wel. Heb jaren bruiloften gedaan en ben er mee gestopt omdat ik het gewoon niet leuk vind. Wel leuk om met m'n nieuwe A7 eens te kijken hoe dat gaat tijdens een bruiloft en dat is een prima combi. Wel iets meer missers qua focus dan ik met m'n 7D had, maar dat is ook deels gewenning (met de 7D als zoveelste Canon camera kon ik met ogen dicht nog scherpe foto's maken, met de A7 is dat nog wennen door de evf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
De Sony A7R is binnen. Eerste indruk: mooi ding. Zit enorm goed in elkaar. Moet nog wel enorm wennen aan waar alle knopjes zich bevinden en hoe de menu structuur in elkaar zit.

Eerste paar test shots waren wel :9~. Komen erg mooie beelden uit. Gaat wel hard met storage met 40MB per RAW file. De sluiter maakt wel veel lawaai, duidelijk luider dan mijn D7000. EVF is ook erg wennen.

Vanavond maar nog wat meer test-shots maken. En van het weekend mijn zoontje eens proberen te fotograferen. Kijken hoeveel scherpe foto's ertussen zitten .

Wat wel erg jammer is dat er nog niet erg veel native full frame E-Mount lenzen beschikbaar zijn. Maar op zich zou ik voorlopig wel voldoende hebben aan de Sony Zeiss 24-70 F4 (heb ik) en de Sony G 70-200 F4 (heb ik nog niet).

Ook eens kijken of de insane resolutie (36MP) het ontbreken van een teleconverter kan compenseren.

Zit nog steeds enorm te twijfelen. Combi A7R + 24-70 is stuk lichter dan mijn D7000 + 17-55. En dan te bedenken dat die A7R full frame is. Ben er nog niet uit, misschien ga ik uiteindelijk wel helemaal niet upgraden. Al vind ik full frame toch wel wat hebben, beelden hebben gewoon iets extra's. Upgrade naar een D600/610 is ook nog optie. Al ga ik dan nog meer gewicht meeslepen, Nikkor 24-70 F2.8 is ook nog eens stuk zwaarder als een Nikkor 17-55 F2.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09-2015
McVirusS schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 22:21:
De Sony A7R is binnen. Eerste indruk: mooi ding. Zit enorm goed in elkaar. [...]

Zit nog steeds enorm te twijfelen. Combi A7R + 24-70 is stuk lichter dan mijn D7000 + 17-55. En dan te bedenken dat die A7R full frame is. Ben er nog niet uit, misschien ga ik uiteindelijk wel helemaal niet upgraden. Al vind ik full frame toch wel wat hebben, beelden hebben gewoon iets extra's. Upgrade naar een D600/610 is ook nog optie. Al ga ik dan nog meer gewicht meeslepen, Nikkor 24-70 F2.8 is ook nog eens stuk zwaarder als een Nikkor 17-55 F2.8.
Heb zelf enorm zitten twijfelen tussen de A7(R) en Nikon FullFrame. Uiteindelijk voor de D610 gegaan. Naast het feit dat ik mijn lenzen kon houden is het een geweldige camera. Geen moment spijt van. Het is waar wat je zegt: Full Frame beelden hebben absoluut iets extra's. Nog nooit zulke mooie foto's van bijv vlinders en libellen gemaakt.
Ja, het is zwaarder, maar het stoort me niet.
Zou wel graag een A7 voor erbij hebben, maar dat laat mijn portemonnee helaas niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 07:38:
Ben benieuwd wat DPreview er van vindt :)
Dit bedoel je? Oud nieuws. :+

Het verschil in prestaties tegenover de A7R downscaled naar 12MP begint pas bij 25600 zichtbaar te worden.. dus zo overduidelijk positief is het eigenlijk niet imho. En ook op 12MP is de A7R scherper omdat de A7S het bayer patroon natuurlijk nog moet interpoleren op die resolutie..

http://www.dpreview.com/a...s-a7r-vs-canon-eos-5d-iii

[ Voor 37% gewijzigd door jesper86 op 18-07-2014 20:34 . Reden: lompe dpreview tussenpagina ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:36
misschien goed dat de topicstarters de eerste post updaten met de A7S info etc.?

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Ik zit er sterk over te denken om de Sony A7R weer weg te doen. Er komen echt geweldig mooie foto's uit maar de camera bevalt me niet zo goed. EVF geeft me beetje een disconnected gevoel, voelt niet prettig. En ik vind de controls echt mega onprettig. Alle knopjes zitten precies niet op de goede plek. Zal wellicht ook met de afmetingen te maken hebben (weinig ruimte) en aan dat ik al 8 jaar met Nikon fotografeer. Als ik camera aan mijn oog heb staan heb ik serieus moeite om de controls goed te kunnen bedienen. Kan lastig bij de knopjes zonder krampachtige bewegingen te maken ;).

Afmetingen en gewicht zijn wel weer mega prettig. Net wat foto's gemaakt met een adapter en mijn Nikon 85mm f1.8G. Ik hou niet van manual focussen (wat met adapter moet) maar met de A7R is het best goed te doen (focuspeaking FTW). Waren wel :9~ beelden die daaruit kwamen. Maar ik zou toch liever een autofocus lens zonder adapter hebben. Erg jammer dat er nog geen native 85mm lens met autofocus voor de A7R is. De Zeiss FE 55mm 1.8f schijnt geweldig te zijn maar die vind ik eigenlijk toch net te kort op FF.

Net nog wat beelden bekeken en vind het toch wel lastig besluit. Beelden uit de camera zijn namelijk echt :9~.

Ik zit nu te overwegen of ik eventueel een tweedehands Nikon D800e + Nikon 24-70 f2.8 wil. Alleen dat gewicht staat me wel tegen. Al merk ik dat ik gewicht toch minder een issue vindt dan ik dacht, maar een Nikon D800e en 24-70 f2.8 is wellicht weer andere uiterste. Alternatief voor de lens zou een Nikon 24-120 f4 zijn (die is 200 gram lichter), maar die schijnt optisch stuk minder te zijn dan de Nikon 24-70 f2.8, ook minder mooie bokeh.

Mijn huidige combi van Nikon D7000 en Nikon DX 17-55 f2.8 weegt 1400 gram. De Nikon D800e + Nikon 24-70 f2.8 is 1800 gram (veel :o) en D800e + 24-120 f4 is 1610 gram (ook nog veel :P). De Sony A7r + Zeiss 24-70 F4 weegt 833 gram, dat is minder dan de Nikon D800e zonder lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Gewicht is niet alles, en beeldkwaliteit al helemaal niet als de camera niet voldoet aan je eisen.
De A7/R/S mag dan wel kleiner en lichter zijn, zodra je SLR lenzen erop gooit is het snel afgelopen met de pret. Uit mijn ervaring is het niet zozeer dat je DSLR zo groot is, maar de SLR lenzen maken het totaalpakket groot/zwaar. Als je liever AF hebt dan is de A7 eigenlijk een hele beperkte camera en een slechte keuze zelfs.

Wat betreft native FF E-mount lensaanbod is het weer typisch Sony: te duur en veel te weinig. Als we geen alternatieve lenzen op de A7 konden mounten, zou volgens mij minimaal 70% van de A7 gebruikers afvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Ik ben begonnen met e-mount uit onvrede over het gewicht. Met me eerst sony nex 5 (de eerste nex die uitkwam) had je sowieso een zeer beperkte keuze in lenzen. Ik kan me niet meer herinneren hoe en waarom ik voor handmatige lenzen koos, maar handmatige lenzen waren op een nex 5 veel makkelijker in gebruik dan sony lenzen die je handmatig wilde instellen. (diafragma zit natuurlijk op de lens ipv op camera body)
Geen gezeur met focus punten, beter focus gevoel dan met e-mount lenzen en een tweetal knoppen vrij voor andere instellingen. Ik zie de a7 ook meer als evolutie op de nex camera's en hun onbedoeld gebruik van oud glas dan een vervanger voor de dSLR met AF. Zoals al vaker opgemerkt wordt de a7 door zijn FF en het gebruik van adapter ook vaak een monster combinatie.
A7 kan prima als vervanger dienen voor een dSLR maar als je veel met telelenzen schiet denk ik niet dat het gewicht veel uitmaakt. Maar als je moet kiezen tussen een 5d of a7 met 50mm zeiss lens dat voor mij de keuze snel gemaakt is :)

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
McVirusS schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 23:19:
Ik zit er sterk over te denken om de Sony A7R weer weg te doen.
Na 1 week?

Zag je een week eerder melden dat je hem net had... Je moet het zelf weten uiteraard, maar over het algemeen is het gewoon een maand of wat dagelijks gebruiken voor je gewend bent. Native lensaanbod is crap, dat is geen verrassing. Je zou natuurlijk nog even kunnen blijven proberen, komt op mij apart over dat je in ene ontdekt dat ie toch wel klein is - niet in een winkel half uur mee in je handen gestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
NiGeLaToR schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 10:51:
[...]

Na 1 week?

Zag je een week eerder melden dat je hem net had... Je moet het zelf weten uiteraard, maar over het algemeen is het gewoon een maand of wat dagelijks gebruiken voor je gewend bent. Native lensaanbod is crap, dat is geen verrassing. Je zou natuurlijk nog even kunnen blijven proberen, komt op mij apart over dat je in ene ontdekt dat ie toch wel klein is - niet in een winkel half uur mee in je handen gestaan?
Het was voor mij sowieso experiment. Wilde graag de camera uitproberen maar zelfs met kleine experimentjes vind ik de layout echt r*k. Een EVF vind ik ook onprettiger dan ik verwacht had. Dus dit is zeg maar mijn "winkeltest" ;).

Heb 'm overigens tweedehands gekocht dus afschrijving in een week valt mee ;). Kan ook niet te lang wachten anders komt er weer een mark 2 uit of zo ;).

Ben er nog niet 100% uit, misschien toch nog even aankijken. Mis wel een 70-200mm en 85mm. Die eerste is wel beschikbaar maar schaf ik niet aan als ik niet zeker ben over de camera. De 85mm komt hoop ik in september al is dat slechts een gerucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:41
D0gtag schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 09:16:
Maar als je moet kiezen tussen een 5d of a7 met 50mm zeiss lens dat voor mij de keuze snel gemaakt is :)
Die keuze heb ik pas geleden gemaakt na dat ik een uurtje met een Sonnar 55 op een A7R mocht spelen :+

Ooit haal ik me zo'n set. Heb nu aardig wat hardware!

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Hamed schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 12:11:
[...]

Die keuze heb ik pas geleden gemaakt na dat ik een uurtje met een Sonnar 55 op een A7R mocht spelen :+

Ooit haal ik me zo'n set. Heb nu aardig wat hardware!
blijf je canon/zeiss lenzen erbij houden?
Heb afgelopen tijd wel wat getwijfeld omdat ik AF met kids wel mis op de A7R. Ik zit er ook aan te denken om de 55mm te halen. Niet als vervanger voor de zeiss, maar wel als ik AF nodig heb. moet nog eens goed testen hoe snel AF op de a7r is.

Overigens kwam ik vandaag na wat spelen weer achter een leuke feature. Kennelijk eerder over het hoofd gezien. Via APS-C side capture (menu 2-5) kan je een lens ipv fullframe op een croppfactor zetten. Best handig als je veel met primes werk en net wat meer mm nodig hebt. Waarom ik dit niet eerder ontdek heb |:(

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 02-07 09:51
Want zelf een uitsnede achteraf maken, behoort niet tot de opties? Ik zie het voordeel wel voor aps-c lenzen op FF camera, maar met een FF lens heb je gewoon volledig beeld in je zoeker en is het achter croppen precies hoeveel en waar je wil.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
voor around the house pictures die ik niet (uitgebreid) wil gaan bewerken is het misschien wel handig.
Voor foto's die ik van plan ben te gaan bewerken maak ik liever uitsnede in lightroom.

maar ik vind het wel leuk dat de optie mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Kan misschien komen dat het in mijn standaard workflow zit. Ik crop dus heel vaak en soms ook heel veel. Of herkaderen zodat mijn onderwerp beter gepositioneerd is dan ik aanvankelijk had geschoten. Kost in LR maar luttele seconde tijd, dus ja, vind het eerder jammer dat je een deel van je beeld al op voorhand weggooit. Zul je net zien dat je met rechtzetten ofzo, net wat te kort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Universal Creations schreef op zondag 27 juli 2014 @ 13:01:
Want zelf een uitsnede achteraf maken, behoort niet tot de opties? Ik zie het voordeel wel voor aps-c lenzen op FF camera, maar met een FF lens heb je gewoon volledig beeld in je zoeker en is het achter croppen precies hoeveel en waar je wil.
Voordeel van de cropmodus is dat in de zoeker het beeld ook gecropped is. Vind ik zelf fijner tijdens het fotograferen dan continue rekening moeten houden dat er nog flink gecropped moet worden.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Bean77 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 12:54:
[...]

blijf je canon/zeiss lenzen erbij houden?
Heb afgelopen tijd wel wat getwijfeld omdat ik AF met kids wel mis op de A7R. Ik zit er ook aan te denken om de 55mm te halen. Niet als vervanger voor de zeiss, maar wel als ik AF nodig heb. moet nog eens goed testen hoe snel AF op de a7r is.
Heb de laatste 4 maanden geen foto's geschoten met Zeiss lenzen. Ze zijn al ingepakt in de doos, maar kan ze niet verkopen. Ik ga nog kijken hoe en wat.

Ik vond de combo van een A7R + 55 best wel oky :)

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:28

mrc4nl

Procrastinatie expert

RobertJRB schreef op zondag 27 juli 2014 @ 13:58:
[...]

Voordeel van de cropmodus is dat in de zoeker het beeld ook gecropped is. Vind ik zelf fijner tijdens het fotograferen dan continue rekening moeten houden dat er nog flink gecropped moet worden.
en ik neem aan kleinere bestanden. (zelfs betere burstrate?)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
mrc4nl schreef op zondag 27 juli 2014 @ 19:55:
[...]

en ik neem aan kleinere bestanden. (zelfs betere burstrate?)
Even geprobeerd, lijkt inderdaad iets sneller te zijn maar het verschil is marginaal. Waarschijnlijk beeld ik het me gewoon in :)

Kleinere bestanden kan inderdaad ook handig zijn, maar met de A7 niet zo'n heel belangrijk punt.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Hamed schreef op zondag 27 juli 2014 @ 19:53:
[...]

Heb de laatste 4 maanden geen foto's geschoten met Zeiss lenzen. Ze zijn al ingepakt in de doos, maar kan ze niet verkopen. Ik ga nog kijken hoe en wat.

Ik vond de combo van een A7R + 55 best wel oky :)
Waarom niet je canon zeiss lensen gebruiken op een A7 :+

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Tsja, werkt volgens mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Wil AF :)

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Ik heb mijn A7R nog steeds. Ben er nog niet uit wat ik ermee wil. Controls beginnen langzaam te wennen maar ben er achter dat ik die Sony Zeiss 24-70 F4 net niet helemaal fijne lens vindt. Zou sowieso wel graag F2.8 willen (maar dat maakt het natuurlijk veel zwaarder) maar grootste bezwaar is dat ik de bokeh niet prettig vindt van die lens.

Echt jammer dat er niet wat groter lenzenaanbod is. Als er een 85mm of 105mm prime zou zijn dan zou ik die wel sterk overwegen. Zit ook over die 55mm na te denken maar moet eerst maar eens de knoop doorhakken of ik wel verder wil met dit systeem.

Pakte van de week even mijn D7000 met 17-55 op en dat is dan toch wel ineens enorm zwaar :P. En dan te bedenken dat als ik bij Nikon blijf ik zou willen overstappen op een D610 of D800(e) en 24-70 F2.8. Dat is nog veel zwaarder :X.

Manual focus is best leuk om mee te spelen maar toch niet echt mijn ding. Autofocus zorgt ervoor dat ik toch vaker de foto kan schieten die ik wil. Manual focus vertraagd me te veel. Ik ga de Novoflex Nikon adapter terugsturen.

Iemand ervaring met Sony LA-EA4 adapter voor A-mount glas? Als AF daarmee beetje snel is dan is dat wellicht nog het overwegen waard tot er meer native FE lenzen beschikbaar zijn. Al vind ik Sony glas wel absurd geprijsd, nog veel duurder dan Nikon glas.

Ik hoop dat Sony op Photokina een 85mm F1.8 aankondigt, of desnoods een 105mm F1.8. Zit te twijfelen of ik zo lang moet wachten. Als ze een A7R mark 2 aankondigen wordt mijn A7R weer veel minder waard.

[ Voor 7% gewijzigd door McVirusS op 06-08-2014 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Waarom koop je niet een D600 of D800?

Als MF niet je ding is, zou ik toch adviseren om je A7 te verkopen nu je er nog (meer geld) voor kan vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Dat staat er toch. ;) Nog zwaarder dan zijn D7000 + 17-55 al is.

Voor de 24-70 denk ik niet dat er een alternatief zal komen any time soon, or at all. Maar een prime erbij is inderdaad wel een optie, en de 24-70 blijven gebruiken voor algemene minder bokeh-gevoelige doeleinden.

Je wil vooral een portretlens dus begrijp ik, de 55mm is niet lang genoeg? Ik denk als je iets kan verwachten dat ze nog zullen uitbrengen dan is dat wel een langere prime, na de 35 en 55mm, en als dat niet meteen met Photokina al is zou ik persoonlijk denk ik eerder de Novoflex nog even blijven gebruiken met een leuke 85mm oid van marktplaats tot Sony met iets komt, in plaats van zo'n omslachtige (en dure?) Sony LA-EA4 adapter. Met portretten is AF niet super belangrijk toch, dan moet je ook maar weer voor elkaar krijgen dat hij op de ogen focust.

[ Voor 113% gewijzigd door jesper86 op 06-08-2014 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Nikon D800 + Nikon 24-70 F2.8 = 1800 gram
Sony A7R + SonyZeiss 24-70 F4 = 833 gram

Die Sony is dus veel lichter en compacter. En daardoor stuk fijner om mee te nemen of een dag mee rond te lopen. Ik mis inderdaad een goede portret lens en wil graag wat meer tele. Wilde eerst de Sony FE 70-200 kopen maar die is ook F4 en dan doe je wel hoop van compacte te niet.

Het lijkt mij ook wel logisch dat volgende prime voor FE systeem een 85mm is. Enige wat nu is aangekondigd is een "large aperture prime", maar dat kan van alles zijn natuurlijk.
Dat had je inderdaad gezegd ;). Heb de A7R nog een tweede kans gegeven omdat de form factor me erg aanspreekt. Maar ben er gewoon niet uit, lekker aan het twijfelen :P. Een native 85mm prime zou wel wat verlichting bieden maar ik ben eigenlijk niet echt tevreden over die Sony 24-70 F4 en dat is lastiger op te lossen.

Enige alternatief voor die Sony 24-70 F4 is een a-mount Sony 24-70 F2.8 met een LA-EA4 adapter. Maar dat is een dure oplossing en sowieso ook nog best zwaar (1470 gram) en niet compact.

Eigenlijk is Sony A7* niet echt geschikt voor als je o.a. portretten wilt schieten met autofocus en zoom. Als de 85mm er komt dan kom je met primes een heel eind maar dat vind ik eigenlijk ook teveel gedoe.

[ Voor 7% gewijzigd door McVirusS op 06-08-2014 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Wat vind je teveel gedoe, een andere lens erop zetten?

Het moeten wennen aan een kleinere camera lijkt me een normaal proces, betekend niet meteen dat het niks is dat lijkt me wat kort door de bocht. Uiteindelijk denk ik dat je niet meer terug zou willen zoals je met de D7000 al merkte. Het formaat en bijhorende voordelen (met name gewicht) zijn 'de moeite' waard imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
jesper86 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 15:07:
Wat vind je teveel gedoe, een andere lens erop zetten?
Wisselen van lens, en meerdere lenzen bij je moeten hebben.
Het moeten wennen aan een kleinere camera lijkt me een normaal proces, betekend niet meteen dat het niks is dat lijkt me wat kort door de bocht. Uiteindelijk denk ik dat je niet meer terug zou willen zoals je met de D7000 al merkte. Het formaat en bijhorende voordelen (met name gewicht) zijn 'de moeite' waard imho.
Daarom geef ik mezelf ook de tijd om te wennen. En voor jullie vermaak plaats ik hier af en toe mijn bevindingen en worstelingen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

McVirusS schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 14:40:

Enige alternatief voor die Sony 24-70 F4 is een a-mount Sony 24-70 F2.8 met een LA-EA4 adapter. Maar dat is een dure oplossing en sowieso ook nog best zwaar (1470 gram) en niet compact.

Eigenlijk is Sony A7* niet echt geschikt voor als je o.a. portretten wilt schieten met autofocus en zoom. Als de 85mm er komt dan kom je met primes een heel eind maar dat vind ik eigenlijk ook teveel gedoe.
Ik ben niet van de mensen :+ maar portretten is toch uitstekend te doen met een handmatige lens. Meestal zit je toch boven de f4 en zitten je 'onderdanen' redelijk stationair, dus dan is het scherptediepte bereik voldoende en hoef je niet constant halve lens draaiingen maken (de reden waarom mensen AF willen, snel focussen tussen objecten met afstand verschil?).
Er zijn legio alternatieven in de manual focus hoek, voor ieder budget. Goedkoop rond de 100€ en duur rond de 1000€ en je hebt nog leica :) Net als met de 135mm zijn er weinig echt slechte 85mm lenzen.
Zeiss 85mm/1.4:
Afbeeldingslocatie: https://farm7.staticflickr.com/6111/6347854352_39b6c08c3a_z.jpg
Niet mijn foto, link op flickr.

[ Voor 25% gewijzigd door D0gtag op 06-08-2014 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
D0gtag schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 15:20:
[...]

Ik ben niet van de mensen :+ maar portretten is toch uitstekend te doen met een handmatige lens. Meestal zit je toch boven de f4 en zitten je 'onderdanen' redelijk stationair, dus dan is het scherptediepte bereik voldoende en hoef je niet constant halve lens draaiingen maken (de reden waarom mensen AF willen, snel focussen tussen objecten met afstand verschil?).
Er zijn legio alternatieven in de manual focus hoek, voor ieder budget. Goedkoop rond de 100€ en duur rond de 1000€ en je hebt nog leica :) Net als met de 135mm zijn er weinig echt slechte 85mm lenzen.
Zeiss 85mm/1.4:
[afbeelding]
Niet mijn foto, link op flickr.
Ik wil ook mijn zoontje kunnen fotograferen en die is nogal bewegelijk waardoor MF bijna onmogelijk wordt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Daar heb je die 24-70 dan dus nog voor. ;) En lenzen wisselen is nou juist zo eenvoudig met zo'n compact en licht systeem, gewoon een wissel-vakje vrij houden in je tas en zo gepiept. En die paar keer dat je zo'n lens voor speciale doeleinden nou moet wisselen zal wel meevallen, meestal zou de 24-70 er dan op zitten.

Zou zelf liever de 35/2.8 hebben dan een 24-70, die heeft aardige bokeh, en maakt een mooi totaalpakketje kwa formaat op een A7 gemount. En hou je voldoende ruimte over in een kleine tas om de 3-lens trinity samen te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

jesper86 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 15:46:
Daar heb je die 24-70 dan dus nog voor. ;) En lenzen wisselen is nou juist zo eenvoudig met zo'n compact en licht systeem, gewoon een wissel-vakje vrij houden in je tas en zo gepiept. En die paar keer dat je zo'n lens voor speciale doeleinden nou moet wisselen zal wel meevallen, meestal zou de 24-70 er dan op zitten.

Zou zelf liever de 35/2.8 hebben dan een 24-70, die heeft aardige bokeh, en maakt een mooi totaalpakketje kwa formaat op een A7 gemount. En hou je voldoende ruimte over in een kleine tas om de 3-lens trinity samen te stellen.
Inderdaad en neem je er een 85mm manual lens bij tot er eentje uitkomt met AF, die dingen verliezen toch geen waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
McVirusS schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 15:24:
[...]

Ik wil ook mijn zoontje kunnen fotograferen en die is nogal bewegelijk waardoor MF bijna onmogelijk wordt ;).
Ben bang dat rondrennende/bewegende kids tracken niet gaat lukken met je A7, laat staan dat je foto's in burst kan schieten. Dan moet je toch je grote boze DSLR erbij pakken... Als ik zelf een zoomlens zou hebben, bijv. die 24-70, dan zou ik niet zo snel de moeite nemen om naar een prime te wisselen (of omgekeerd)

Vooral als je niet alleen bent wil je niet de hele tijd stil staan, tijdens m'n laatste trip had ik dat ook ondervonden :p als walkaround is 35mm wel fijn hoor, daarom heb ik die FE 35 toen gehaald, maar ik zie mezelf niet zo snel nog een e-mount lens halen. (ja, een goede 21 of 24mm is welkom ja - maar tegen die tijd de e-mount al weer dood verklaard volgens mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
heb laatst de fe 55mm 1.8 gehaald voor de kids hier op een a7r. Dat werkt prima voor mij. Voor alle andere foto's gebruik ik gewoon mijn zeiss lenzen.

[ Voor 9% gewijzigd door Bean77 op 06-08-2014 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-06 18:22

Mud.Starrr

I shoot people for money

McVirusS schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 12:36:
Ik heb mijn A7R nog steeds. Ben er nog niet uit wat ik ermee wil. Controls beginnen langzaam te wennen maar ben er achter dat ik die Sony Zeiss 24-70 F4 net niet helemaal fijne lens vindt. Zou sowieso wel graag F2.8 willen (maar dat maakt het natuurlijk veel zwaarder) maar grootste bezwaar is dat ik de bokeh niet prettig vindt van die lens.

Echt jammer dat er niet wat groter lenzenaanbod is. Als er een 85mm of 105mm prime zou zijn dan zou ik die wel sterk overwegen. Zit ook over die 55mm na te denken maar moet eerst maar eens de knoop doorhakken of ik wel verder wil met dit systeem.

Pakte van de week even mijn D7000 met 17-55 op en dat is dan toch wel ineens enorm zwaar :P. En dan te bedenken dat als ik bij Nikon blijf ik zou willen overstappen op een D610 of D800(e) en 24-70 F2.8. Dat is nog veel zwaarder :X.

Manual focus is best leuk om mee te spelen maar toch niet echt mijn ding. Autofocus zorgt ervoor dat ik toch vaker de foto kan schieten die ik wil. Manual focus vertraagd me te veel. Ik ga de Novoflex Nikon adapter terugsturen.

Iemand ervaring met Sony LA-EA4 adapter voor A-mount glas? Als AF daarmee beetje snel is dan is dat wellicht nog het overwegen waard tot er meer native FE lenzen beschikbaar zijn. Al vind ik Sony glas wel absurd geprijsd, nog veel duurder dan Nikon glas.

Ik hoop dat Sony op Photokina een 85mm F1.8 aankondigt, of desnoods een 105mm F1.8. Zit te twijfelen of ik zo lang moet wachten. Als ze een A7R mark 2 aankondigen wordt mijn A7R weer veel minder waard.
Ik heb de Sony LA-EA4 en gebruik hem voor mijn 50mm, 80-200G F2/8 en 17-35G.
De Sony LA-EA4 met een van die lenzen is vele malen sneller dan de Zeiss 24-70 F/4
Ik vind de beelden van de Zeiss zelf erg mooi, maar jammer dat de autofocus op de A7 zo traag is (volgens mij heb ik een goede versie ofzo, want de Bokeh is prachtig, terwijl ik er eerder een geprobeerd had die wat tegen viel). Maar met de LA-EA4 in combinatie met A lenzen is de autofocus super, zelfs sneller dan mijn A900.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
Voor de videoliefhebbers, een uitgebreide review van de A7S door Philip Bloom:

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Mooie review. Helaas noemt hij niet de werkelijke reden achter low-light video prestaties: pixel binning. Maar goed, tot nog toe is Sony de enige die erin geslaagd is om het daadwerkelijk toe te passen in een camera (correct me if I'm wrong).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Volgens mij maakt de A7S juist geen gebruik van pixel binning en line skipping.
Quote van de Sony site:

"12.2MP sensor optimized for 4k and low light video

The α7S is the world’s first 35mm camera to incorporate ‘direct pixel readout’ utilizing the entire width of the full-frame image sensor without line skipping or pixel binning. Therefore in both HD and 4K video acquisition it can read and process data from every one of the sensor’s pixels. This allows video shooters to utilize all of the artistic and creative benefits provided by the unique sensor".

Afbeeldingslocatie: http://www.eoshd.com/wp-content/uploads/2014/04/post-34489-0-60428400-1396913767-660x520.jpg

Doordat de A7S "slechts" 12 megapixels heeft kun je in 4K bijna de volledige sensor (1.1x crop) benutten zonder line-skipping of pixel binding te gebruiken.
Ik denk dat de camera in Full HD ook die 1.1x crop gebruikt en door de lage megapixel count in staat is om dit te downscalen naar 1080P (RX10 doet dit downscalen ook).
De indrukwekkende iso prestaties i.v.m. andere camera's komt juist doordat het oppervlakte van de sensor uit minder pixels bestaat waardoor deze groter kunnen zijn en meer licht kunnen opvangen.

Camera's met meer megapixels maken met filmen gebruik van line-skipping omdat er veel meer pixels beschikbaar zijn dan nodig is om de benodigde resolutie voor full HD of 4K te behalen.
Bij een 36 megapixel sensor zoals in de A7R zou je een erg grote crop factor krijgen als de camera geen lijnen over zou slaan.

De 5D mark iii gebruikt pixel binning i.p.v. line-skipping, waarbij de hele sensor wordt gebruikt en meerdere pixels worden samengevoegd tot 1 pixel.
De 5D Mark iii heeft 5760 × 3840 pixels terwijl Full HD resolutie bestaat uit 1920x1080 pixels.
1920 x 3 = 5760 pixels.
1080 x 3 = 3840 pixels in de lengte.
De camera gebruikt dus de gehele sensor en voegt steeds 3 pixels samen om tot een resolutie van 1920x1080 te komen.
Doordat de camera geen lijnen overslaat, heb je minder last van aliasing en moiré.

(correct me if I'm wrong, I'm not an expert...)

[ Voor 12% gewijzigd door AdmiralSnipe op 13-08-2014 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
AdmiralSnipe schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 22:18:
The α7S is the world’s first 35mm camera to incorporate ‘direct pixel readout’ utilizing the entire width of the full-frame image sensor without line skipping or pixel binning. Therefore in both HD and 4K video acquisition it can read and process data from every one of the sensor’s pixels.
Hoe kun je alle pixels gebruiken zonder ze te binnen naar 1080p?
Ik denk dat de camera in Full HD gewoon de hele sensor gebruikt en door de lage megapixel count in staat is om dit te downscalen naar 1080P.
Downscalen en pixelbinnen zijn volgens mij hetzelfde. En als dat niet zo is, dan bedoel ik dat wel bij de A7S ;)
De indrukwekkende iso prestaties i.v.m. andere camera's komt denk ik juist doordat het oppervlakte van de sensor uit minder pixels bestaat waardoor deze groter kunnen zijn en meer licht kunnen opvangen.
Nee, dat kan niet, want als je de hele sensor gebruikt bij zowel een 5D3 of A7S en je gebruikt al het licht wat op de hele sensor valt, krijg je nagenoeg hetzelfde resultaat. En dat is ook precies wat je ziet bij foto's die gemaakt worden door beide camera's en verkleind worden naar 12MP.
Camera's met meer megapixels maken met filmen gebruik van line-skipping omdat er veel meer pixels beschikbaar zijn dan nodig is om de benodigde resolutie voor full HD of 4K te behalen.
12MP is ook 6x 1080p qua pixel aantal, dus als er niet gebind zou worden (of gedownscaled), zou je wel moeten lineskippen. Iets wat iedere concurrerende camera gewoon doet (scheelt ook enorm in de data rate).
Bij een 36 megapixel sensor zoals in de A7R zou je een erg grote crop factor krijgen als de camera geen lijnen over zou slaan.
Nee, want het kader waar het beeld uit gehaald wordt is nog steeds 36x24mm, dus de cropfactor blijft gelijk. Het wordt anders als je enkel de middelste 1920x1080 pixels gaat gebruiken, dan heb je opeens een cropfactor van 4,24 in het geval van de A7R.
De 5D mark iii gebruikt pixel binning i.p.v. line-skipping, waarbij de hele sensor wordt gebruikt en meerdere pixels worden samengevoegd tot 1 pixel.
De 5D Mark iii heeft 5760 × 3840 pixels terwijl Full HD resolutie bestaat uit 1920x1080 pixels.
1920 x 3 = 5760 pixels.
1080 x 3 = 3840 3240 pixels in de lengte hoogte.
De camera gebruikt dus de gehele sensor en voegt steeds 3 pixels samen om tot een resolutie van 1920x1080 te komen.
9 pixels dus. Maar dat doet ie niet, anders zouden de videoprestaties bij hoge iso net zo goed zijn als van de A7S en dat is volgens mij niet het geval. Hij gebruikt volgens mij gewoon line skipping, zodat je wel die 3 pixels horizontaal moet binnen tot 1. Verticaal gebruikt ie 1080 lijnen en slaat er dus iedere keer 2 over.

Disclaimer: ik heb me er niet genoeg in verdiept, dus het kan zijn dat ik verkeerde aannames doe. Misschien dat er ergens wel een mooi artikel is met illustraties van hoe het echt in elkaar zit ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 13-08-2014 22:40 ]

• AdmiralSnipe
Universal Creations schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 22:36:
[...]

Hoe kun je alle pixels gebruiken zonder ze te binnen naar 1080p?

Downscalen en pixelbinnen zijn volgens mij hetzelfde. En als dat niet zo is, dan bedoel ik dat wel bij de A7S ;)

Ik weet niet hoe het precies zit, maar volgens mij is pixel binning niet hetzelfde als downscalen.
(experts kom er maar in!)

[...]

Nee, dat kan niet, want als je de hele sensor gebruikt bij zowel een 5D3 of A7S en je gebruikt al het licht wat op de hele sensor valt, krijg je nagenoeg hetzelfde resultaat. En dat is ook precies wat je ziet bij foto's die gemaakt worden door beide camera's en verkleind worden naar 12MP.

Stel je hebt een full frame sensor van 35,8 x 23,9 mm en je wilt er 36,4 megapixels op kwijt (A7R).
Je moet dan 7,360 x 4,912 pixels kwijt op een oppervlak van 36 x 24mm.
De Sony A7S heeft "slechts" 12 megapixels, wat inhoudt dat je maar 4,240 x 2,832 pixels hoeft te verdelen over ditzelfde oppervlak, wat er dus op neer komt dat deze individuele pixels groter kunnen zijn en ieder meer licht op kunnen vangen.
Je kunt dan wel meer croppen met een A7R, maar doordat de pixels kleiner zijn zullen deze eerder ruis vertonen of verkeerde kleurweergave geven bij hogere iso waarden.

[...]

12MP is ook 6x 1080p qua pixel aantal, dus als er niet gebind zou worden (of gedownscaled), zou je wel moeten lineskippen. Iets wat iedere concurrerende camera gewoon doet (scheelt ook enorm in de data rate).

Bij 1080p wordt er volgens mij inderdaad gebruik gemaakt van downsampling, net zoals in de RX10 gebeurt.
Aangezien er over de A7S nog niet zo veel te vinden is post ik hierbij een quote uit de RX10 review van dpreview:

"The reason for the higher quality is how video is sampled. Since the sensors on the vast majority of cameras cannot be 'read out' quickly enough, they don't read the whole sensor when recording video. Instead they skip lines of pixels, which means that the amount of data used to generate is frame is reduced. The gaps between these lines reduce the resolution they can capture, and can introduce moiré.

"The RX10, on the other hand, samples the entire 1"-type sensor, so no lines are skipped. The results are noticeable both in our test scene and real world samples".

Ik denk dat de A7S footage een soorgelijk proces doorgaat.

[...]

Nee, want het kader waar het beeld uit gehaald wordt is nog steeds 36x24mm, dus de cropfactor blijft gelijk. Het wordt anders als je enkel de middelste 1920x1080 pixels gaat gebruiken, dan heb je opeens een cropfactor van 4,24 in het geval van de A7R.

Daarom moet je met een 36 megapixel camera dus line-skippen, downsamplen of pixel binnen.
Anders kun je niet het volledige oppervlak van de sensor benutten en krijg je inderdaad een enorme cropfactor.

Hier nog een artikel hoe het schijnbaar bij de D800 in z'n werk gaat (zelfde resolutie als A7R).

[...]

9 pixels dus. Maar dat doet ie niet, anders zouden de videoprestaties bij hoge iso net zo goed zijn als van de A7S en dat is volgens mij niet het geval. Hij gebruikt volgens mij gewoon line skipping, zodat je wel die 3 pixels horizontaal moet binnen tot 1. Verticaal gebruikt ie 1080 lijnen en slaat er dus iedere keer 2 over.

Ik heb juist meerdere malen gelezen dat Canon met de 5D mark iii is overgestapt op pixel binning om moiré en aliasing tegen te gaan.
De 5D mark ii maakte nog gebruik van line skipping en had daarom meer last van moiré.

(1080x3 is inderdaad geen 3840, daar heb je gelijk in :+ )
Ik heb me er niet genoeg in verdiept, dus het kan zijn dat ik verkeerde aannames doe. ;) ).

Disclaimer: ik heb me er niet genoeg in verdiept, dus het kan zijn dat ik verkeerde aannames doe. Misschien dat er ergens wel een mooi artikel is met illustraties van hoe het echt in elkaar zit ;)

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Philpip bloom heeft een mooie video gemaakt over de 5DIII Vs D800, en moiré vergeleken

YouTube: Full frame shoot out: D4 vs D800 vs 5DmkIII

rond 7:22 gaat het over aliasing

[ Voor 67% gewijzigd door mrc4nl op 14-08-2014 01:22 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 486594

wil mijn topic verwijderen..weet alleen niet hoe het werkt :)

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 486594 op 17-08-2014 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Zou je wel je foto's willen verkleinen naar max. 800pixels breedte? Eventueel met een linkje erachter naar de grotere versie.
Wat is er met die eerste foto gebeurd? Hele rare glow en de bokeh is erg storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

"slechte'" legacy lens misschien?
ik zie nisin bokeh (aka dubbele bokeh) iets wat bij lezen met overgecorrigeerde sferische aberatie voorkomt
Anoniem: 486594 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 14:53:
berichten die je maakt kan je niet (zelf) verwijderen.

[ Voor 113% gewijzigd door mrc4nl op 17-08-2014 15:12 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:34

Grozno

acts without consequence!

Clarity -100 brush?

[ Voor 18% gewijzigd door Grozno op 17-08-2014 15:08 ]

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Anoniem: 486594 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 14:53:
Stuur een dm met daarin je verzoek naar mij (en de reden waarom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Goed nieuws: http://www.sonyalpharumor...ount-owners-will-love-it/

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/zeiss_manual_fe_primes_zps6eb3b529.jpg
Back in November 2103 Zeiss promised to launch new Full Frame Lenses for mirrorless systems. Well according to a 100% trustworthy source Zeiss has scheduled a new announcement to announce those lenses. I don’t have the exact announcement date but he said it’s coming damn soon (within the next 20 days). And the trusted source said E-mount owners will love the new stuff. Hands ready on your credit card guys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Hmmm, ZM lenzen een andere mount gegeven? Behalve dan de wide-angles, want die hebben aardig wat problemen op de A7(R) in de vorm van paarse en uitgesmeerde hoeken t/m f/11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Inderdaad, die zijn echt voor filmrolletjes ontwikkeld met hele andere eisen. De Leica's zijn ook niet optimaal op de Sony's, maar minder erg dan de ZM's geloof ik. De langere lenzen (of met de A7s) valt het minder op, maar zijn toch ook niet 'optimaal' volgens mij. Voor een Zeiss (en wat ze kosten) moet het beter kunnen denk ik, dus neem aan dat ze toch wel met iets nieuws komen, en willen brengen.

Mooie metalen mechanische lenzen die levenslang mee gaan .. altijd leuk, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het probleem is gewoon de hoek waaronder de lichtstralen op de sensor komen en dat is bij (u)wa alleen goed te krijgen met een retrofocus ontwerp. En die zijn niet compact. Of ze moeten de sensor drastisch veranderen, waardoor de nadelen verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
De Zeiss Loxia 35/2 en 50/2, speciaal voor de Fullframe A7 camera's met E-mount dus. =)

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/loxia35mm_zps6cfdd549.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/loxia50mm_zpsaa0608ae.jpg

Wel opvallend dat de 50/2 evenveel elementen heeft als dezelfde in ZM mount. Echter komt de minimale focus-afstand niet overeen, die is 0.7m op de ZM .. maar dat zal met het meetzoeker limiet te maken hebben.
6 lens elements in 4 groups
Aperture range f/2.0–f/22
Elements/groups 6/4
Focusing range m/ft 0.45–∞/1.48–∞
Field angle* (diag./horiz./vert.) 46.78°/39.38°/26.70°
Coverage** mm/inch 255.1 x 168.3/10.04 x 6.63
Inclusief elektronische contacten voor auto-aperture, en lensinfo in de metadata(!) waarschijnlijk. Kan het niet uitstaan als ik niet meer weet op welke aperture de foto geschoten is e.d. O-)
Hmm, met lenzen als deze ga ik bijna twijfelen of Sony toch niet interessant gaat worden .. :X

"Auto-Aperture" is trouwens niet alleen met de aperture op auto (als dat er uberhaupt op zit), maar ook dat de aperture pas sluit wanneer je de foto maakt en dus niet met een donker beeld zit (ruis) in Live-view en de EVF op F16 o.i.d. Want ik neem aan dat dat met de ZM lenzen op een adapter dus wel zo is ..

[ Voor 25% gewijzigd door jesper86 op 29-08-2014 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Eerst maar eens kijken hoe ze presteren, niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Goed idee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Ik zou een vergelijking willen zien tussen deze twee op een willekeurige A7 en de Fujinon 23mm f/1.4 en 35mm f/1.4 op een X-T1. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

jesper86 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 12:31:
De Zeiss Loxia 35/2 en 50/2, speciaal voor de Fullframe A7 camera's met E-mount dus. =)

[afbeelding]

[afbeelding]

Wel opvallend dat de 50/2 evenveel elementen heeft als dezelfde in ZM mount. Echter komt de minimale focus-afstand niet overeen, die is 0.7m op de ZM .. maar dat zal met het meetzoeker limiet te maken hebben.

[...]

Inclusief elektronische contacten voor auto-aperture, en lensinfo in de metadata(!) waarschijnlijk. Kan het niet uitstaan als ik niet meer weet op welke aperture de foto geschoten is e.d. O-)
Hmm, met lenzen als deze ga ik bijna twijfelen of Sony toch niet interessant gaat worden .. :X

"Auto-Aperture" is trouwens niet alleen met de aperture op auto (als dat er uberhaupt op zit), maar ook dat de aperture pas sluit wanneer je de foto maakt en dus niet met een donker beeld zit (ruis) in Live-view en de EVF op F16 o.i.d. Want ik neem aan dat dat met de ZM lenzen op een adapter dus wel zo is ..
Ik snap deze lenzen niet, Sony heeft al de 35/2.8 en 55/1.8 welke volgens de reviews uitstekend zijn, Waarom een marginaal snellere en marginaal langzamere versies maken van de zelfde fabrikant. Zo snij je toch in je eigen vingers als fabrikant. Tenzij dit goedkopere lenzen moeten worden door het gebrek aan AF (iets wat ik echt niet verwacht). De 35/2 wekt wel mijn interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Ik snap het ook niet, de meeste mensen die al de FE35 en FE55 hebben zullen niet zo snel hun AF inleveren voor een echte Zeiss (vooral niet als die duurder zijn) waarom niet een 24mm en 85mm uitbrengen? Lenzen die nog missen in de lineup ipv de hele tijd dubbel aanbieden.

Loxia vind trouwens wel een ontzettend lelijke naam voor een lens...

[ Voor 24% gewijzigd door Terryb47 op 29-08-2014 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

en 2it was al geen mooie naam, loxia klinkt idd nog erger :Y

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Is toch niet dezelfde fabrikant? De ene zijn lenzen gemaakt door Sony op basis van een Zeiss ontwerp (als ik het goed begrepen heb), en deze lenzen zijn door Zeiss gemaakt (waarschijnlijk op basis van hun lenzen voor de Leica M-mount, dus).

En tja, mensen kopen voor Canon en Nikon ook Zeiss lenzen terwijl er ook uitstekende alternatieven zijn met AF. Dus lijkt me vanuit dat opzicht niet zo vreemd dat Zeiss met deze lenzen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
D0gtag schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 14:27:
[...]

Ik snap deze lenzen niet, Sony heeft al de 35/2.8 en 55/1.8 welke volgens de reviews uitstekend zijn, Waarom een marginaal snellere en marginaal langzamere versies maken van de zelfde fabrikant. Zo snij je toch in je eigen vingers als fabrikant. Tenzij dit goedkopere lenzen moeten worden door het gebrek aan AF (iets wat ik echt niet verwacht). De 35/2 wekt wel mijn interesse.
Deze lenzen horen bij een totale serie bedoelt voor full frame mirrorless. Niet specifiek sony. Dat zeiss een nieuwe serie begint met de twee meest gebruikte brandpuntafstanden vind ik wel logisch.

Dat deze twee niet handig aansluiten op het huidige sony aanbod klopt, maar het is ook een altenatief aanbod en geen aanvulling.

De sony FE 55 is overigens gewoon een sony ontwerp, met de controle van zeiss. Dit zijn zeiss ontwerpen gebouwd door cosina?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Zonder hood is de 50/2 wel een heel stuk compacter dan de 55/1.8, zo'n beetje de helft lijkt het. En de 35/2 versus F2.8 vind ik wel iets meer dan marginaal sneller te noemen, een hele stop is niet niks. :)

Deze zijn inderdaad (net als de Touits) de echte Zeiss uit hun eigen Consina-Zeiss fabriek (zou moeten tenminste), en er zijn natuurlijk mensen die zweren bij de enige echte smooooth Manual Focus, plus ze zullen ook wel metalen bouwkwaliteit hebben. Goedkoop dus zeker niet. ^.^

Echt lenzen die je zou kopen voor het 'karakter' (niet super clean perfectie), en voor de mensen die gewoon kicken op dit soort dingen natuurlijk. :+ (of willen filmen misschien)

De 50/1.5 ZM bijvoorbeeld is specifiek een klassiek heel oud Sonnar ontwerp, en die is echt niet mega scherp ofzo, maar veel mensen vinden de plaatjes die het maakt gewoon heel erg mooi. (en natuurlijk hoe ze zijn in gebruik is een totale andere wereld dan met AF lenzen.)

Maar het is dus nog niet zeker of ze gebaseerd zijn op de ZM versies.

[ Voor 37% gewijzigd door jesper86 op 29-08-2014 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07 23:19

the mod man

iets van beeldmaker

Een mogelijke A7x met 50 megapixels :o
http://www.slrlounge.com/...resolution-a7x-photokina/

Vraag me af of er hier mensen zijn die belang zouden hebben bij 50 mp in een A7 body?

Ik zelf wil heel graag de A7s

[ Voor 31% gewijzigd door the mod man op 29-08-2014 22:47 ]

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
the mod man schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 22:45:

Vraag me af of er hier mensen zijn die belang zouden hebben bij 50 mp in een A7 body?

Pff als dat zo is slaat Sony wel een beetje door.
Laat ze eerst maar eens wat meer native FE objectieven uitbrengen i.p.v. aan de lopende band verschillende A7 versies uit te persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
dit gerucht zou de 50% waar kunnen zijn status hebben. Wil per saldo dus nog helemaal niks zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Laat ze maar een A7 uitbrengen zonder enorm dik glas op de sensor, waardoor compacte (u)wa ook zonder paarse smearing gebruikt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Universal Creations schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 23:10:
Laat ze maar een A7 uitbrengen zonder enorm dik glas op de sensor, waardoor compacte (u)wa ook zonder paarse smearing gebruikt kunnen worden.
Inderdaad, plus een waarbij de bediening beter in elkaar zit. Kan er maar niet aan wennen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

the mod man schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 22:45:

Sony doet wel vaker gekke dingen, dus wie weet!
De redenering in dat artikel volg ik alleen niet helemaal...
[....] The rumored number is 50mp, which makes sense since we know Sony makes that medium format 50mp sensor. [....]
Euh..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Grozno schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 10:03:
[...]

[...]

Euh..?
365 zou ook een heel logisch getal zijn geweest aangezien we in een jaar precies 365 dagen hebben.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Grozno schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 10:03:
[...]

[...]

Euh..?
De cmos-sensoren in de laatste generatie medium format camera's zijn van Sony. Ook bijvoorbeeld in de 645Z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Dat weet ik, maar waarom maakt dat 50MP op 35mm aannemelijker? :P
RobertJRB schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 10:44:
[...]

365 zou ook een heel logisch getal zijn geweest aangezien we in een jaar precies 365 dagen hebben.
Dat zou wel de 12 en 24MP van de A7s en A7 verklaren! :+

[ Voor 68% gewijzigd door Grozno op 30-08-2014 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik denk dat woutoud bedoeld dat er geen logisch verband is om de pixelcount van MF in een FF sensor te stoppen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Misschien dat ze het achterlijke idee hebben om een compacte MF te maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Universal Creations schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 11:00:
Misschien dat ze het achterlijke idee hebben om een compacte MF te maken....
En dan 2kg contragewicht meezeulen om camera en objectief in balans te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

AdmiralSnipe schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 23:05:
[...]

Pff als dat zo is slaat Sony wel een beetje door.
Laat ze eerst maar eens wat meer native FE objectieven uitbrengen i.p.v. aan de lopende band verschillende A7 versies uit te persen.
Sony is heel succesvol met de nex (geweest) en de α series en dat is nou eenmaal niet vanwege het lens aanbod maar de korte Flange focal distance & (o.a.) focus peaking en zoom tool.

Een a7 met 50mp... ik vond de 36 al te veel maar zo heb je voor ieder wat hé, misschien dat mensen wel nut zien in 50mp (of mensen kopen het omdat het 50mp is!! street cred.!!!) ik ben eerder benieuwd hoe de sensor gedraagt, als hij zelfde iso waarden 'aankan' als de 24mp/36mp versies ja waarom niet dan :+
Ik hou het voorlopig op 24mp, misschien als er in de toekomst een ibis versie uitkomt toon ik wel weer interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Daar zijn ze dan:

Productpagina:
http://www.zeiss.com/came...enses/loxia/loxia235.html
http://www.zeiss.com/came...enses/loxia/loxia250.html

Application samples:
https://www.flickr.com/ph...s/sets/72157645178252329/
https://www.flickr.com/ph...s/sets/72157645178720498/

Aperture de-click feature voor video-shooters:
Afbeeldingslocatie: http://blogs.zeiss.com/photo/en/wp-content/uploads/sites/4/2014/08/Loxia_de-click.jpg

Weather sealing (alleen mount):
Afbeeldingslocatie: http://www.zeiss.com/content/photography/international/website/en_de/desktop/website/reference/photography/usp_image_align_right/_jcr_content/mainpar/textimageml_211b/image.img.jpg/1407130325408.jpg/usp_sealing_ring.jpg
The Loxia 2/50 will be available worldwide starting October 2014 and the Loxia 2/35 from the end of the fourth quarter of 2014. The recommended retail price of the Loxia 2/35 will be EUR 965.55* (US$ 1,299.00)* (excl. VAT) and that of the Loxia 2/50 will be EUR 713.45* (US$ 949.00)* (excl. VAT).
*Exclusief BTW |:(
Dan blijf je net onder de €1200 en €900,-

Met de 35/2.8 al €800 en 55/1.8 €1000 .. dit was te verwachten. ^.^

http://www.sonyalpharumor...-949-and-35mm-costs-1299/

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/picrumors001/Bildschirmfoto2014-09-02um113022_zpsf88fff88.png

Afbeeldingslocatie: http://blogs.zeiss.com/photo/en/wp-content/uploads/sites/4/2014/08/Loxia-50-mm-1.jpg

ps. En dan natuurlijk hierop mounten: :+
http://www.sonyalpharumor...-ilce-qx1-e-mount-camera/

[ Voor 10% gewijzigd door jesper86 op 02-09-2014 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De MTF van de 35/2 is helaas niet bepaald goed te noemen als je kijkt naar de hoeken. Enorm verschil tussen S en T richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
De 50 planar is wel lekker compact zo te zien.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Dat valt inderdaad erg mee. Zou je die 55/1.8 omruilen voor de 50/2, Robert?

meer plaatjes met de 50/2 geschoten: http://www.flickr.com/pho...ckstage/with/15115800735/
wth! lijkt net op een transformer haha

[ Voor 44% gewijzigd door Terryb47 op 03-09-2014 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Kijk dat is een interessante set.
Ook weer maar 3000px helaas, maar goed is toch weer wat variatie te zien.
Universal Creations schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 15:59:
De MTF van de 35/2 is helaas niet bepaald goed te noemen als je kijkt naar de hoeken. Enorm verschil tussen S en T richting.
Viel mij ook op inderdaad, maarja real-world enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Die Christian Dandyk heeft altijd de Sony prototypes, zeker de moeite waard om te volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 20:13

Yero

Reviewer
Ik weet niet of jullie dit al gelezen hadden? Gerucht over nieuwe objectieven, aangekondigd op de Photokina.
E-mount:
16-35mm f/4.0 Zeiss
28-135G Powerzoom
85mm fast prime FE Zeiss (unclear if shown on roadmap or for real)

35mm f/2.0 Loxia (already officially announced)
50mm f/2.0 Loxia (already officially announced)
http://www.sonyalpharumor...e-announced-at-photokina/

Die 28-135G Powerzoom is erg interessant voor video (en als walk-around) en de 16-35mm f/4.0 Zeiss is wat er nog ontbrak in de reeks, een supergroothoek.

[ Voor 5% gewijzigd door Yero op 03-09-2014 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Die 16-35 en 28-135 zullen toch ook wel FE worden lijkt me. Er is al een 16-70mm f/4 E-mount bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 20:13

Yero

Reviewer
Ja, als het klopt, zullen het zeker FE-objectieven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Snap niet waarom Sony de nadruk op de zoomlenzen legt (zijn er al genoeg van), die 85mm is welkom hoor, maar persoonlijk mis ik toch echt een UWA prime..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Terryb47 schreef op woensdag 03 september 2014 @ 00:12:
Dat valt inderdaad erg mee. Zou je die 55/1.8 omruilen voor de 50/2, Robert?

meer plaatjes met de 50/2 geschoten: http://www.flickr.com/pho...ckstage/with/15115800735/

[...]

wth! lijkt net op een transformer haha
Nou, de 55/1.8 bevalt me prima maar vind ik niet heel erg spannend qua rendering en tekening. Gewoon een erg goede en scherpe lens. Plus 55mm is wat lang voor een standaardlens. Dus ga er wel over nadenken :)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Daarom ben ik toen voor de FE 35 gegaan. Als standaardlens (voor mij) een stuk bruikbaarder
De 55/1.8 is vooral heel erg scherp maar vind de rendering verder niet mooi. Zie trouwens dat je een 50/2 in je siggy staan, is dat de summicron? niet tevreden met prestaties op de A7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Terryb47 schreef op zondag 07 september 2014 @ 13:23:
Daarom ben ik toen voor de FE 35 gegaan. Als standaardlens (voor mij) een stuk bruikbaarder
De 55/1.8 is vooral heel erg scherp maar vind de rendering verder niet mooi. Zie trouwens dat je een 50/2 in je siggy staan, is dat de summicron? niet tevreden met prestaties op de A7?
De cron is geweldig en heeft voor mij de perfecte (beetje klassieke) rendering, maar heeft een minimum focus van 0,7m. Op de M camera's vind ik dat prima en heb ik er nooit last van. Met de A7 vind ik het toch wel net te veel.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Maar op de A7 heb je dan toch ook te maken met diezelfde MFD van 70cm?

Heb een tijdje terug die VM-E close focus adapter van Voigtlander mogen proberen, hoewel het werkt, lever je wel kwaliteit in want uiteindelijk forceer je het. Daarom maar besloten om die niet te halen, 300euro vind ik dan teveel voor een adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Terryb47 schreef op zondag 07 september 2014 @ 17:47:
Maar op de A7 heb je dan toch ook te maken met diezelfde MFD van 70cm?

Heb een tijdje terug die VM-E close focus adapter van Voigtlander mogen proberen, hoewel het werkt, lever je wel kwaliteit in want uiteindelijk forceer je het. Daarom maar besloten om die niet te halen, 300euro vind ik dan teveel voor een adapter.
Ja op de A7 ook 0,7 meter met de summicron, daarom heb ik er de 55/1.8 bij omdat die onder andere dichterbij kan focussen.
De close focus adapter zou een mooi alternatief zijn maar vind met adapters toch niet zo fijn.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
De uitgebreide A7s review van Dave Dugdale staat online, met veel vergelijkingsmateriaal tussen de A7s en GH4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
http://www.sonyalpharumor...ounces-the-new-fe-lenses/

naast die 16-35, 28-135, dus ook nog een superzoom 24-240 :X
een 35/1.4 distagon (alweer een 35mm...)
een 90mm macro

de tegenvaller is voor mij toch echt de 28/2, dat is voor mij dus niet wide genoeg. nu gaan ze wel een wide converter naar 21mm en 16mm fish uitbrengen daarvoor, maar daar verwacht ik eerlijk gezegd weinig van. volgens mij riep UC het eerder, ze kunnen gewoon geen degelijke wide angle lens maken voor deze camera? de 24-70 was al heel erg teleurstellend in de corners op 24mm. De 28/2 heeft ook geen eens een G of ZA label meegekregen...

• Hamed

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik snap dit soort foto's nooit zo goed:

Afbeeldingslocatie: http://www.cameraegg.org/wp-content/uploads/2014/09/sony-zeiss-fe-16-35mm-f4-za-oss-lens-sample-images-620x412.jpg

Wat kan ik hier nou mee? Ze moeten toch onbewerkte foto's laten zien?

Ik vind het altijd maar vervelend dat "sample foto's" van lenzen door allerlei Adobe producten word getrokken. Dat degene die ze gaan gebruiken uiteindelijk na post aan de slag gaan is niet relevant, ik wil zien wat de camera uitpoept, niet wat Lightroom maakt.
Pagina: 1 ... 5 ... 33 Laatste

Let op:
Voor vragen of discussie m.b.t objectieven kun je terecht in het daarvoor bedoelde topic; Het Sony E-Mount objectieven topic 2018

Voor Aankoopadvies kun je terecht in Foto & Video Aankoopadvies