Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• krakendmodem
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 00:08
quote:
Kassad schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 17:41:
[...]

Hee, dat wist ik niet, I stand corrected!
Dat kon al voordat 4G bestond ;).

Bij KPN wel in ieder geval :P

• Pilovali
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 23:14
quote:
krakendmodem schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 18:24:
Ik heb vandaag begrepen dat T-Mobile in Januari met wifi bellen wil beginnen.
Ze wouden in 2015 ook beginnen met VoLTE :P

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
quote:
Pilovali schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:18:
[...]

Precies... en via Twitter / Tmobile forum / Klantenservice doen ze geen nuttige informatie geven..

maar laten we beginnen met VoLTE.. kan VoWIFI er snel achteraan..

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based, Custom Dekstop I5 4670K based..

• krakendmodem
quote:
Pilovali schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:18:
[...]

Tsja :P.

Kreeg het te horen van de telecombeheerder. Die gaf aan dat ze dat binnenkort inschakelen vanwege slechte dekking Binnenshuis. Veel collega's die klagen namelijk over de dekking.

Ik ben bang dat er weer een hele lading aan klachten binnenkomt als ze dat gaan inschakelen.

• SMSfreakie
  • Niet online
het blijft kovvie dik kijken vrees ik...

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based, Custom Dekstop I5 4670K based..

• Luinwethion
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21-04 10:05
Heeft iemand ook dat uit het niks je toestel naar 3G gaat en daar voor een minuutje blijft en dan weer terug komt?

Ik heb dat zteeds vaker, en soms blijft die echt op 3G hangen, misschien omdat een data sessie actief is, dan moet ik echt vliegtuig modus aan en uit zetten.
quote:
ik222 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 08:02:
Ja je hebt wel data maar alleen 3G, zonder VoLTE heb je ook geen 4G voor data tijdens het bellen. En ja als je dan de snelheidstesten zoals hierboven haalt is het nog wel te doen. Maar er zijn tegenwoordig ook genoeg plaatsen waar je zonder 4G gewoon nauwelijks werkbaar internet hebt, zeker sinds T-Mobile 3G frequenties aan het overhevelen is naar 4G.
Misschien ligt het aan waar ik ben, maar wanner ik bel is mijn internet gewoon onbruikbaar te noemen...

Had als laatste tijdens bellen een pdfje van 10MB moeten downloaden, nou dat ging niet echt vooruit.

Gekozen om via Whatsapp bellen want zo kon echt niet verder.

Misschien dat ze bugs nog aan het fixen zijn, bij Tele2 komen nog veel VoLTE en VoWiFi gerelateerde klachten binnen (volgens mij was het bij Vodafone ook het geval).... Maar als als iemand klachten heb en de oorzaak kan niet gevonden worden, of probleem is ingewikkeld, kun je voor die klant VoLTE uitzetten en klaar.

Maar goed, nu met een pixel 2 xl in handen zal volte voor mij niks bereken, tenzij ik voor elkaar krijg om de ims instellingen te flashen -O-

Of T-Mobile moet de soort van sip gegevens vrijgeven om met mijn 06 met een SIP client te bellen, maar dat gaat ze te ver neem ik aan

Luinwethion wijzigde deze reactie 31-08-2018 01:20 (14%)

• MensionXL
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20-04 20:50

MensionXL

Optimaliseren!

quote:
ferrantufan schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 23:51:
[...]

(+ @Sorcerer8472)
Op mijn Samsung toestel praat het service menu over 'Rx Lvl' bij 2G; en ik had het inderdaad over RSRP bij 4G. Dat Rx Lvl gelijk staat aan RSSI en niet RSRP zou zeker kunnen.

Ik ga de komende dagen kijken voor je of ik bij -110 dBm GSM1800 nog kan bellen, zou het absoluut niet weten om eerlijk te zijn. Wat betreft Vodafone geef ik je zeker gelijk, met een prepaid kaartje heb ik in het verleden op Vodafone 2G zelfs met één streepje (volgens https://tweakers.net/revi...tests-signaalsterkte.html is Rx Lvl dan tussen -115 en -125; bij mij geldt deze schaal niet alleen voor 4G) nog prima kunnen bellen.

Edit: bij -120 dBm 4G900 RSRP heb ik dus zeker 0 streepjes (ja, dat kan) en geen 1.. klopte dus niet wat ik zei wat betreft die schaal. Ga het thuis even goed in de gaten houden.
Nog een testje kunnen doen? Ben wel benieuwd! :)

Gratis hardware! - Goedkoop bellen via VoIP

• OMX2000
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:02

OMX2000

By any means necessary...

Is er al ergens een gerucht opgedoken over Apple Watch LTE support?

• fl2001
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 16:57
https://www.telecompaper....ertentiecampagne--1259995

Zou T-Mobile al signalen hebben ontvangen dat het feestje niet doorgaat?

• ferrantufan
  • Registratie: september 2016
  • Nu online
quote:
MensionXL schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:00:
[...]

Nog een testje kunnen doen? Ben wel benieuwd! :)
Oeps, dat had ik beloofd ja!

Het leuke is dat 4G ontvangst verliezen bij T-Mobile hardstikke makkelijk is, maar ik heb echt moeite moeten doen om een plek te vinden waar de RSSI zwakker is dan -105 dBm :P

Ik heb mijn test gedaan door middel van een gesprek tussen mijn eigen toestel (Samsung, SM-G955F) en een andere telefoon in huis, het ServiceMenu gaf tijdens het gehele gesprek RSSI waarden tussen de -103 dBm en -110 dBm aan (op Samsung toestellen is dat dan 0 streepjes). De gesprekskwaliteit was nou niet bepaald je van het, maar een gesprek voeren zat er wel in, hooguit moet je een enkele keer vragen wat iemand zegt. Overall wel prima dus.

Als je wil kan ik nog wel een keer ff op jacht gaan naar een plek waar de ontvangst nog zwakker is dan -110 dBm en daar kijken hoe het gesteld is.

• Sorcerer8472
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21-04 10:56
quote:
fl2001 schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:39:
https://www.telecompaper....ertentiecampagne--1259995

Zou T-Mobile al signalen hebben ontvangen dat het feestje niet doorgaat?
Nee, het zou echt heel erg raar zijn als het niet doorgaat. Dit is eerder iets om de druk en snelheid op te voeren.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• fl2001
quote:
Sorcerer8472 schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:36:
[...]

Nee, het zou echt heel erg raar zijn als het niet doorgaat. Dit is eerder iets om de druk en snelheid op te voeren.
Waarom zou dat zo raar zijn dan?

In andere landen, in vergelijkbare situaties is het ook niet doorgegaan, of ja ze mochten fuseren maar alleen tegen bepaalde voorwaarden, waardoor een fusie niet meer interessant genoeg was.

Voor het zelfde geld mogen T-Mobile en Tele2 wel fuseren maar alleen tegen bepaalde voorwaarden....

• Verona27
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 18:16
quote:
fl2001 schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:04:
[...]

In andere landen, in vergelijkbare situaties is het ook niet doorgegaan, of ja ze mochten fuseren maar alleen tegen bepaalde voorwaarden, waardoor een fusie niet meer interessant genoeg was.

Voor het zelfde geld mogen T-Mobile en Tele2 wel fuseren maar alleen tegen bepaalde voorwaarden....
Eerlijk gezegd hoop ik dat het niet doorgaat, vind het maar een slecht plan met nog minder concurrentie op de toch al veel te krappe Nederlandse markt. Bovendien zijn die beloftes natuurlijk onzin, het zal geen enkel gevolg hebben voor ze om zich er niet aan te houden.

• Sorcerer8472
quote:
fl2001 schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:04:
[...]

Orange en T-Mobile zijn destijds ook gefuseerd van 4 naar 3. Vlak nadat Telfort het deed van 5 naar 4. In Duitsland is men ook recent van 4 naar 3 gegaan (grotere markt). De overheid heeft de optie zelf ook opengelaten in licentievoorwaarden.

Veel grotere fusies in Nederland zijn goedgekeurd zelfs, denk aan UPC+Ziggo. Verder is het een trend dat dit een normale gang van zaken is. Ik verwacht dan ook goedkeuring.

• fl2001
quote:
Sorcerer8472 schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:42:
[...]

Orange en T-Mobile zijn destijds ook gefuseerd van 4 naar 3. Vlak nadat Telfort het deed van 5 naar 4. In Duitsland is men ook recent van 4 naar 3 gegaan (grotere markt). De overheid heeft de optie zelf ook opengelaten in licentievoorwaarden.

Veel grotere fusies in Nederland zijn goedgekeurd zelfs, denk aan UPC+Ziggo. Verder is het een trend dat dit een normale gang van zaken is. Ik verwacht dan ook goedkeuring.
Ik zou het erg raar vinden dat die goedkeuring er zo maar gaat komen, wetend dat recente, betrouwbare onderzoeken laten zien dat van 4 naar 3 providers gaan een slecht plan is.

T-Mobile zal vast en zeker Tele2 mogen overnemen, maar kan mij niet voorstellen dat daar niet bepaalde voorwaarden tegenover gaan staan.

Maar goed we zullen wel zien, zo een fusie is sowieso voor de consument een slechte zaak, en daar weten we in nederland al alles van toen we nog maar 3 providers hadden.

• Sorcerer8472
Dat een fusie voor de consument een slechte zaak is qua prijs boeit niet zo veel in een kapitalistisch land. Hadden we maar niet kapitalistisch moeten worden, tja.

Op andere gebieden (dekking, 4G@buitenland) gaat men wel vooruit na de fusie.

• SMSfreakie
  • Niet online
quote:
ferrantufan schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:34:
[...]

Oeps, dat had ik beloofd ja!

Het leuke is dat 4G ontvangst verliezen bij T-Mobile hardstikke makkelijk is, maar ik heb echt moeite moeten doen om een plek te vinden waar de RSSI zwakker is dan -105 dBm :P

Ik heb mijn test gedaan door middel van een gesprek tussen mijn eigen toestel (Samsung, SM-G955F) en een andere telefoon in huis, het ServiceMenu gaf tijdens het gehele gesprek RSSI waarden tussen de -103 dBm en -110 dBm aan (op Samsung toestellen is dat dan 0 streepjes). De gesprekskwaliteit was nou niet bepaald je van het, maar een gesprek voeren zat er wel in, hooguit moet je een enkele keer vragen wat iemand zegt. Overall wel prima dus.

Als je wil kan ik nog wel een keer ff op jacht gaan naar een plek waar de ontvangst nog zwakker is dan -110 dBm en daar kijken hoe het gesteld is.
gewoon even naar de grensregio :+

en fusies in telekom land blijven toch wel.. anders mogen ze KPN ook wel eens afstraffen... alles wat concurrentie zou kunnen zijn kopen we gewoon en slokken we op..

Ziggo / UPC waren geen concurrenten en is imo dus niet echt vergelijkbaar... en die hadden toen alleen een vast netwerk (ja en wat 2600mhz frequentie ruimte.. maar daarmee bouw je niet echt een landelijk netwerk)
en was een mooie tegenhanger voor KPN met hun vaste diensten...

toen ging Ziggo met Vodafone in zee... waarbij vodafone hun vaste netwerk moest dumpen...
dus 2 grote spelers die een complete kwartet hebben..

Tele2 begint zonder hulp niks tegen ZiggoVF en KPN.. die paar DSL / fiber klanten zetten geen zoden aan de dijk.

Tmobile begint ook vrij weinig... net als Tele2 geen "bijna" landelijk vast netwerk wat KPN en ZiggoVF wel hebben..

en willen via 5G (en voorlopig 4G) de concurrentie aangaan.. en dan is veel spectrum wel nodig...

SMSfreakie wijzigde deze reactie 10-09-2018 18:44 (32%)

• RPAS
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 08-03 11:08

• fl2001
.

• fl2001
De fusie van t-mobile en tele2 lijkt nog ver weg:
https://www.telecompaper....ele2-en-t-mobile--1260640

Zo simpel gaat dat dus niet worden, zoals eerder hier werd beweerd.

• SMSfreakie
  • Niet online
was wel te verwachten..... misschien moeten ze het eens mogelijk maken om de roaming regels compleet af te schaffen.. dat een telco binnen de hele eu klanten kan werven, dan kan je pas lekker concurreren :P

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 23:18
SMSfreakie schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:06:
misschien moeten ze het eens mogelijk maken om de roaming regels compleet af te schaffen.. dat een telco binnen de hele eu klanten kan werven, dan kan je pas lekker concurreren :P
Denk je dat dat goedkoper wordt? En hoe zie je dat dan voor je, dat elke provider elke virtuele provider (dus die uit het buitenland) gratis toegang moet gaan geven?

• Sorcerer8472
fl2001 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:49:
De fusie van t-mobile en tele2 lijkt nog ver weg:
https://www.telecompaper....ele2-en-t-mobile--1260640

Zo simpel gaat dat dus niet worden, zoals eerder hier werd beweerd.
Wel als er uiteindelijk een besluit komt dat het toch mag, of dat er voorwaarden worden gesteld waaronder het mag (bij Vodafone-Ziggo was dat bijvoorbeeld dat de vaste activiteiten van Vodafone zouden worden afgestoten).

Het feit dat in de veel grotere Duitse markt men wel eenvoudig van 4 naar 3 mocht gaan zeer recentelijk, staat ook haaks hierop.

• fl2001
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:38:
[...]

Wel als er uiteindelijk een besluit komt dat het toch mag, of dat er voorwaarden worden gesteld waaronder het mag (bij Vodafone-Ziggo was dat bijvoorbeeld dat de vaste activiteiten van Vodafone zouden worden afgestoten).

Het feit dat in de veel grotere Duitse markt men wel eenvoudig van 4 naar 3 mocht gaan zeer recentelijk, staat ook haaks hierop.
Je komt steeds met het voorbeeld van Duitsland, maar er zijn ook recente voorbeelden te noemen waar vergelijkbare fusies wel degelijk niet zijn door gegaan, onder andere in UK en Denemarken.

Ik sluit ook zeker niet uit dat de fusie mag doorgaan, maar alleen onder bepaalde voorwaarden, en dat is nou juist waar ze geen interesse in hebben bij t-mobile .

• SaraNostra
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 11-04 11:09
Ze geven geen enkele korting op de iPhone XS...

Erg jammer, want ik wilde verlengen. Dat wordt dan een andere provider zoeken.

• Sorcerer8472
fl2001 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:59:
[...]

Je komt steeds met het voorbeeld van Duitsland, maar er zijn ook recente voorbeelden te noemen waar vergelijkbare fusies wel degelijk niet zijn door gegaan, onder andere in UK en Denemarken.

Ik sluit ook zeker niet uit dat de fusie mag doorgaan, maar alleen onder bepaalde voorwaarden, en dat is nou juist waar ze geen interesse in hebben bij t-mobile .
Die 2 heb ik niet meegekregen, heb je een linkje met meer info erover? Ben wel benieuwd...

• Willy84
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 21-04 11:24
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:38:
[...]

De fusie in Duitsland is in 2013 aangekondigd en in okt 2014 afgerond (resultaat viel overigens erg tegen) dus dat is zeker niet recent. https://fd.nl/ondernemen/1173092/duitse-desillusie . Om de fusie toe te staan moest daar overigens een bedrijfsonderdeel afgestoten worden die later grote concurrentie bood (Drillisch).

Daarbij zijn Nederland en Duitsland slecht te vergelijken. Er is daar een groot verschil in netwerkkwaliteit. Als je de Nederlandse netwerken met de Duitse vergelijkt dan is in Nederland ieder netwerk goed te noemen. In Nederland zelf wordt dan weer naar Tele2 gekeken als budgetprovider.

• fl2001
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 17:43:
[...]

Die 2 heb ik niet meegekregen, heb je een linkje met meer info erover? Ben wel benieuwd...
Hier heb je alvast wat meer info: https://www.ft.com/conten...95-11e6-9d98-00386a18e39d

Ik heb nu geen tijd om meer links te zoeken, maar als je zelf een beetje googled dan vind je echt zat aan informatie over deze 2 gevallen.
SaraNostra schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:09:
Ze geven geen enkele korting op de iPhone XS...

Erg jammer, want ik wilde verlengen. Dat wordt dan een andere provider zoeken.
Providers geven sowieso nauwelijks nog echte kortingen en al zeker niet op iets wat goed verkoopt als luxe product.

Maar bij Vodafone directsales en bij Tele2 of online resellers daarvan kan je nog ca. 100,- euro voordeliger uitkomen dan losse verkoop. Bij Vodafone gecombineerd met wat abonnementskorting via directsales of tewel friends&family. Mocht je de site niet kennen, kijk dan even naar het speciale topic hierover.

• ferrantufan
  • Nu online
Antenneregister laat voor alle T-Mobile locaties nu alleen nog LTE en een drietal GSM 900, 1800 en 2100 frequenties zien, terwijl die 900 en 2100 bij UMTS horen. Ging niet helemaal goed met de upload denk ik?

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:47
Heeft iemand de iPhone XS (Max) in combinatie met T-Mobile? Wat vinden we van het ontvangst en de belkwaliteit?

• joco
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18-04 15:37
upc+ziggo is totaal anders dan tmobile+tele2

upc en ziggo zijn nooit enige concurrent van elkaar geweest. Als consument had je nooit de keuze tussen die 2, behalve als je er voor wou gaan verhuizen...

• SMSfreakie
  • Niet online
misschien even een lastige..

vandaag bij toeval eens 112 moeten draaien.. maar echt snel kwam de verbinding niet tot stand, duurde toch gauw een seconde of 10 voor die overging.. vond ik vrij lang :/ nou bel ik niet dagelijks met 112

maar daarna nog even een test gedaan... een gesprek naar een ander TMo aansluiting ging die op de zelfde lokatie binnen 2 tellen al over..
naar een VF nummer was het met 3 tellen iets langer maar nog steeds beduidend korter dan naar 112...

• krakendmodem
SMSfreakie schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 20:38:
misschien even een lastige..

vandaag bij toeval eens 112 moeten draaien.. maar echt snel kwam de verbinding niet tot stand, duurde toch gauw een seconde of 10 voor die overging.. vond ik vrij lang :/ nou bel ik niet dagelijks met 112

maar daarna nog even een test gedaan... een gesprek naar een ander TMo aansluiting ging die op de zelfde lokatie binnen 2 tellen al over..
naar een VF nummer was het met 3 tellen iets langer maar nog steeds beduidend korter dan naar 112...
Kan zowel bij T-Mobile als de meldkamer zelf liggen. Is niet makkelijk uit te sluiten, dan door vaker naar 112 te bellen met ook een andere simkaart. (Wat je normaal gesproken niet doet). Indien er problemen zijn bij T-Mobile wordt T-Mobile hierop meestal wel "aangesproken"

Al hebben wij ook af en toe wat problemen met T-Mobile. Bij het bellen naar een bepaald 088 nummer start er een bandje, bij T-Mobile vallen de eerste twee seconde van het bandje weg, maar bij de andere providers niet.

krakendmodem wijzigde deze reactie 28-09-2018 22:40 (6%)

• SMSfreakie
  • Niet online
nouja voor dat die de eerste keer overging duurde gewoon lang... dat ze hem niet binnen 1 sec na het rinkelen opnemen tot daar aan toe :)

• pa2ra
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 17-04 22:12
krakendmodem schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:35:
[...]

Kan zowel bij T-Mobile als de meldkamer zelf liggen. Is niet makkelijk uit te sluiten, dan door vaker naar 112 te bellen met ook een andere simkaart. (Wat je normaal gesproken niet doet). Indien er problemen zijn bij T-Mobile wordt T-Mobile hierop meestal wel "aangesproken"

Al hebben wij ook af en toe wat problemen met T-Mobile. Bij het bellen naar een bepaald 088 nummer start er een bandje, bij T-Mobile vallen de eerste twee seconde van het bandje weg, maar bij de andere providers niet.
Zet je telefoon eens vast op 3G en bel dan nog eens naar dat 088 nummer. Vallen de eerste 2 seconden nu ook weg?

Mij valt op dat als ik op 4G zit, en naar mijn voicemail bel, de eerste seconde een slechte verbinding bestaat. Lijkt erop dat de switch van 4G naar 3G niet helemaal lekker gaat. Als ik de telefoon op 3G vast zet, en dan voicemail bel, is het probleem verdwenen...

• dutchnltweaker
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22:11
pa2ra schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:01:
Mij valt op dat als ik op 4G zit, en naar mijn voicemail bel, de eerste seconde een slechte verbinding bestaat. Lijkt erop dat de switch van 4G naar 3G niet helemaal lekker gaat. Als ik de telefoon op 3G vast zet, en dan voicemail bel, is het probleem verdwenen...
Dat kan kloppen, die switch is helaas niet altijd super.. Vind het ook vreemd dat er nog steeds geen officiële Volte ondersteuning is (alleen een test periode). Vodafone, KPN en Tele2 ondersteunen dit al breed.

• krakendmodem
pa2ra schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:01:
[...]

Zet je telefoon eens vast op 3G en bel dan nog eens naar dat 088 nummer. Vallen de eerste 2 seconden nu ook weg?

4G bellen werkt bij T-Mobile nog niet. En dit probleem speelt op zowel 2G als 3G. 4G wordt verbroken, Een H+ komt in beeld er daarna gaat direct het bandje in (met wegvallen). Is bij KPN en VF niet het geval.

De "centrale" neemt zo snel op, dat je niet eens een kiestoon hoort. Zou best kunnen dat als er een kiestoon tussenzat, dit niet optreedt.

Over het algemeen ben ik niet echt tevreden met de belkwaliteit bij T-Mobile. Bij het bellen van een T-Mobile naar T-Mobile is het prima en erg snel, maar het bellen naar een ander nummer op een ander netwerk duurt het iets langer, maar is de gesprekskwaliteit erg matig. Dof geluid, totaal niet helder.

• Sorcerer8472
krakendmodem schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:26:
[...]

4G bellen werkt bij T-Mobile nog niet. En dit probleem speelt op zowel 2G als 3G. 4G wordt verbroken, Een H+ komt in beeld er daarna gaat direct het bandje in (met wegvallen). Is bij KPN en VF niet het geval.

De "centrale" neemt zo snel op, dat je niet eens een kiestoon hoort. Zou best kunnen dat als er een kiestoon tussenzat, dit niet optreedt.

Over het algemeen ben ik niet echt tevreden met de belkwaliteit bij T-Mobile. Bij het bellen van een T-Mobile naar T-Mobile is het prima en erg snel, maar het bellen naar een ander nummer op een ander netwerk duurt het iets langer, maar is de gesprekskwaliteit erg matig. Dof geluid, totaal niet helder.
T-Mobile ondersteunt geen HDVoice naar KPN en Vodafone toe, vandaar de dofheid. KPN en Vodafone hebben het wel naar elkaar toe en Vodafone zelfs naar buitenlandse Vodafone-nummers, inclusief ook naar KPN toe als je aan het roamen bent op een buitenlands Vodafone netwerk. :9

Eerder heeft iemand hier al gepost dat T-Mobile achter lijkt te liggen met het ombouwen/vervangen van haar core netwerk voor het ondersteunen van deze features, daar waar ze juist voorop lopen qua netwerk tech en flexibiliteit. Even je hele core ombouwen doe je niet zomaar, want als het misgaat ligt ineens een flink deel van je gebruikers eruit en dat is wel erger dan een beetje dof geluid :p

Ben wel benieuwd: als mensen met een USA-abo wél op een nieuwe core zitten (geen idee of dat zo is maar kan ik me voorstellen), hebben die dan nu wel naast VoLTE ook HD Voice naar KPN/Vodafone toe? Of zit ik nu dingen ontzettend door elkaar te gooien?

• pa2ra
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 17-04 22:12
krakendmodem schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:26:
[...]

Kleine correctie: VOLTE werkt wel bij T-mobile, als je een Go Unlimited EU+USA abonnement hebt. Maar ik doelde ook niet op VOLTE. Ik doelde op het feit dat de omschakeling van 4G naar 3G (zodra je gaat bellen) wellicht te lang duurt, waardoor de eerste seconde van een gesprek niet lekker doorkomt. Dat is in mijn ervaring niet zo als je al op 3G zit en je gaat bellen.

• krakendmodem
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:41:
[...]

T-Mobile ondersteunt geen HDVoice naar KPN en Vodafone toe, vandaar de dofheid. KPN en Vodafone hebben het wel naar elkaar toe en Vodafone zelfs naar buitenlandse Vodafone-nummers, inclusief ook naar KPN toe als je aan het roamen bent op een buitenlands Vodafone netwerk. :9

Eerder heeft iemand hier al gepost dat T-Mobile achter lijkt te liggen met het ombouwen/vervangen van haar core netwerk voor het ondersteunen van deze features, daar waar ze juist voorop lopen qua netwerk tech en flexibiliteit. Even je hele core ombouwen doe je niet zomaar, want als het misgaat ligt ineens een flink deel van je gebruikers eruit en dat is wel erger dan een beetje dof geluid :p

Ben wel benieuwd: als mensen met een USA-abo wél op een nieuwe core zitten (geen idee of dat zo is maar kan ik me voorstellen), hebben die dan nu wel naast VoLTE ook HD Voice naar KPN/Vodafone toe? Of zit ik nu dingen ontzettend door elkaar te gooien?
Dit is dus ook de reden waarom ik privé bij KPN en Vodafone zit. Maar zodra T-Mobile ook HD Voice naar de andere netwerken heeft, dan gaat Vodafone er hier uit.

Mijn telefoon van het werk heeft een T-Mobile abonnement. 4G dekking van T-Mobile is wel iets minder dan die van KPN en Vodafone. In huis net 1 "streepje 4G", bij KPN/VF meestal drie van de vier. De 4G van T-Mobile blijft overigens wel prima werken, maar de dekking is aanzienlijk minder.

3G is bij KPN en T-Mobile uitstekend, daar blijft Vodafone weer achter ;).
pa2ra schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 12:46:
[...]

Kleine correctie: VOLTE werkt wel bij T-mobile, als je een Go Unlimited EU+USA abonnement hebt. Maar ik doelde ook niet op VOLTE. Ik doelde op het feit dat de omschakeling van 4G naar 3G (zodra je gaat bellen) wellicht te lang duurt, waardoor de eerste seconde van een gesprek niet lekker doorkomt. Dat is in mijn ervaring niet zo als je al op 3G zit en je gaat bellen.
Indien er voldoende 4G bereik is, dan schakelt de telefoon (S8) razendsnel terug naar 3G en begint direct met bellen. Betreft een zakelijke T-Mobile abonnement, waarvan LTE bellen sowieso al uitstaat. Ik kan namelijk in de Beheerportal om de abonnementen aan te passen ;)

Binnenshuis is hier de dekking van T-Mobile helaas niet al te best, waardoor het soms wel 5 seconden duurt voordat ie op 3G zit, maar dan gaat het ook snel.

Qua snelheid wint T-Mobile het (opzetten van verbinding naar andere telefoon). Grappige is wel dat KPN hier met 4G sneller is dan T-Mobile ;).

krakendmodem wijzigde deze reactie 29-09-2018 14:16 (25%)

• Sorcerer8472
Vodafone is 3G al flink aan het afbouwen, zelfs in veel stadscentra is er nog maar 1 carrier actief. Daar waar T-Mobile en KPN er vaak 3 actief hebben. Op die plekken staat nu ook band 1 aan in de stad. Vaak samen met 20, 3 en 7.

De settings van Vodafone zijn nu ook zodanig dat je eigenlijk nooit meer op 3G terechtkomt. Ook hebben ze wat betreft roaming met enorm veel buitenlandse providers nu afspraken over 4G, dus dat scheelt ook weer voor vakantiegangers en zakenreizigers op 3G.

Vodafone gaat er bij jou uit om de prijs dan ofzo? Of snelheid?

• krakendmodem
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 14:43:
Vodafone is 3G al flink aan het afbouwen, zelfs in veel stadscentra is er nog maar 1 carrier actief. Daar waar T-Mobile en KPN er vaak 3 actief hebben. Op die plekken staat nu ook band 1 aan in de stad. Vaak samen met 20, 3 en 7.

De settings van Vodafone zijn nu ook zodanig dat je eigenlijk nooit meer op 3G terechtkomt. Ook hebben ze wat betreft roaming met enorm veel buitenlandse providers nu afspraken over 4G, dus dat scheelt ook weer voor vakantiegangers en zakenreizigers op 3G.

Vodafone gaat er bij jou uit om de prijs dan ofzo? Of snelheid?
Beide een beetje. Vodafone heeft hier nog geen 4G+, alleen 4G800. Op drukke momenten zit de mast zelfs zo vol, dat teruggaan naar 3G dan wel werkbare verbinding geeft. Op 4G blijft er soms net 1Mbit over, op 3G is iets van 8Mbit te halen, wat iets fijner werkt als je een filmpje wilt kijken.

De prijs is met een kleine 15 EUR per maand ook niet zo spannend, maar het kan tegenwoordig ook al goedkoper met veel meer data. Bellen is via Vodafone dan wel weer uitstekend. Geluidskwaliteit is prima. Dat heeft T-Mobile dan weer niet

• jongetje
Wat grappig. Ik ervaar via mijn zakelijke iPhone met vodafone juist slechtere kwaliteit gesprekken dan met mijn S8 op het T-Mobile netwerk.

jongetje wijzigde deze reactie 29-09-2018 20:31 (11%)

• krakendmodem
jongetje schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 20:30:
Wat grappig. Ik ervaar via mijn zakelijke iPhone met vodafone juist slechtere kwaliteit gesprekken dan met mijn S8 op het T-Mobile netwerk.
Hier een S7 met Vodafone. Er wordt voornamelijk naar mobiele nummers en af en toe een vaste lijn gebeld. Aan de gesprekskwaliteit te horen zijn het vaak KPN of Vodafone nummers die gebeld worden. (Want HD Voice) Bij het bellen naar een vaste lijn is de gesprekskwaliteit wel wat minder, maar nog steeds prima te verstaan.

Bij het bellen via T-Mobile naar een mobiele KPN of Vodafone aansluiting is het gewoon slecht eigenlijk. Doffe stem, niet duidelijk te verstaan. Bij bellen naar nummers binnen T-Mobile netwerk is het weer prima. Ook bellen naar vaste lijnen is de gesprekskwaliteit veel beter.

Hoop dus echt dat T-Mobile de gesprekskwaliteit aanpakt. De call-setup is namelijk erg snel, ook al bel je dan via 3G.

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 13:59
krakendmodem schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 21:32:
[...]

Hier een S7 met Vodafone. Er wordt voornamelijk naar mobiele nummers en af en toe een vaste lijn gebeld. Aan de gesprekskwaliteit te horen zijn het vaak KPN of Vodafone nummers die gebeld worden. (Want HD Voice) Bij het bellen naar een vaste lijn is de gesprekskwaliteit wel wat minder, maar nog steeds prima te verstaan.

Bij het bellen via T-Mobile naar een mobiele KPN of Vodafone aansluiting is het gewoon slecht eigenlijk. Doffe stem, niet duidelijk te verstaan. Bij bellen naar nummers binnen T-Mobile netwerk is het weer prima. Ook bellen naar vaste lijnen is de gesprekskwaliteit veel beter.

Hoop dus echt dat T-Mobile de gesprekskwaliteit aanpakt. De call-setup is namelijk erg snel, ook al bel je dan via 3G.
Is er zicht op wanneer T-Mobile ook HD voice gaat doorgeven van KPN en Vodafone?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• krakendmodem
icecreamfarmer schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:56:
[...]

Is er zicht op wanneer T-Mobile ook HD voice gaat doorgeven van KPN en Vodafone?
Ik heb geen idee. Als het zover is stap ik óf over of ik ga KPN eens bellen voor korting :P

• joco
  • Laatst online: 18-04 15:37
er zou onder andere toch wel redelijke updates moeten wezen in het antenne register?

bv vodafone die nu echt 4 banden gebruikt (dus ook die van ziggo)

nieuws: Vodafone begint met aanbieden 4g met 1Gbit/s in vier grote steden

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16:21

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

joco schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 14:53:
er zou onder andere toch wel redelijke updates moeten wezen in het antenne register?

bv vodafone die nu echt 4 banden gebruikt (dus ook die van ziggo)

nieuws: Vodafone begint met aanbieden 4g met 1Gbit/s in vier grote steden
De download voor 4gmasten.nl loopt.....

Redacteur 4Gmasten.nl

• michelc85
  • Laatst online: 20-04 21:54
The_Wireless_Guy schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:48:
[...]

De download voor 4gmasten.nl loopt.....
Is ie al klaar met downloaden? :)

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

michelc85 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:34:
[...]

Is ie al klaar met downloaden? :)
download wel verwerken nog niet. Beetje druk de laatste dagen,ik zal er zo eens mee bezig gaan.......

Redacteur 4Gmasten.nl

• michelc85
The_Wireless_Guy schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 22:11:
[...]

download wel verwerken nog niet. Beetje druk de laatste dagen,ik zal er zo eens mee bezig gaan.......
Top succes

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

De boel is verwerkt.......nu nog de kaarten updaten en daarna de artikelen schrijven! Dat zal wel morgen worden vrees ik.

Redacteur 4Gmasten.nl

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Nieuwe T-Mobile update op 4gmasten.nl is gepubliceerd!

Redacteur 4Gmasten.nl

• R2L
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 00:10
Ze hebben aardig opgeruimd. Maar liefst 36 locaties minder...

• SMSfreakie
  • Niet online
Veel b38 er bij

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

R2L schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:35:
[...]

Ze hebben aardig opgeruimd. Maar liefst 36 locaties minder...
Ja, ik twijfel of dfat aan de update ligt of dat ze echt zijn opgeruimd. Ik zal een een vergelijking doen met de vorige update en kijken of ik kan isoleren welke zijn verdwenen. Dan zal ik die hier plaatsen zodat "we" kunnen checken of ze echt weg zijn.

Redacteur 4Gmasten.nl

• R2L
The_Wireless_Guy schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 17:19:
[...]

Ja, ik twijfel of dfat aan de update ligt of dat ze echt zijn opgeruimd. Ik zal een een vergelijking doen met de vorige update en kijken of ik kan isoleren welke zijn verdwenen. Dan zal ik die hier plaatsen zodat "we" kunnen checken of ze echt weg zijn.
Ik ben benieuwd!

• Xandrios
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21-04 13:00
Mijn 10GB datalimiet is wel erg omhoog gegaan vandaag..zomaar. Naar 963 Gigabyte!

http://upload.xandrios.net/1539378791_Screen%20Shot%202018-10-12%20at%2023.13.34.png

Het aangegeven verbruik (~5GB) is wél correct..

Xandrios wijzigde deze reactie 12-10-2018 23:20 (18%)

• Yunghui
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 20-04 22:23
Xandrios schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 23:15:
Mijn 10GB datalimiet is wel erg omhoog gegaan vandaag..zomaar. Naar 963 Gigabyte!

[Afbeelding]

Het aangegeven verbruik (~5GB) is wél correct..
Ik heb nog steeds mijn reguliere 5gb bundel :?

• Jassy
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:14
Dit had ik gister ook! Ik had voor een dag unlimited geactiveerd en toen de bundel voorbij was ging mijn snelheid niet omlaag. Ik heb daarna nog ruim 8GB kunnen gebruiken. Vanmorgen ging de data ook nog niet uit mijn (nieuwe) bundel maar inmiddels heeft T-Mobile dit hersteld.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• Xandrios
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21-04 13:00
Ik heb geen bijzondere bundel aangesloten, en hij geeft nog steeds dit vreselijk hoge aantal GBytes aan :o

• SMSfreakie
  • Niet online
misschien dat er ergens wat fout gegaan is :) ik zou er niet teveel drukte om maken

• SMSfreakie
  • Niet online
T-Mobile gaat migreren naar een nieuwe technische oplossing voor VoLTE en straks VoWiFi.
Dit betekent dat we alle VoLTE test accounts begin oktober hebben gedeactiveerd op het oude platform.
Je zal dus inmiddels gemerkt hebben dat je niet meer kan bellen over 4G.
Begin november steken we de nieuwe doos aan en gaan we de VoLTE pilot herstarten.
Eind oktober zal ik een update posten met meer details over de nieuwe testperiode.

bron: tmobile forum

• jongetje
SMSfreakie schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:31:
T-Mobile gaat migreren naar een nieuwe technische oplossing voor VoLTE en straks VoWiFi.
Dit betekent dat we alle VoLTE test accounts begin oktober hebben gedeactiveerd op het oude platform.
Wat fijn dat ze dat ook naar de testers communiceren... (Heb een jaar meegedaan met de test maar een mailtje of sms is blijkbaar teveel moeite)

• SMSfreakie
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 20:41:
[...]

Wat fijn dat ze dat ook naar de testers communiceren... (Heb een jaar meegedaan met de test maar een mailtje of sms is blijkbaar teveel moeite)
tja.. behalve als t je ineens opvalt dat VoLTE t niet doet :')

• R2L
SMSfreakie schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 20:54:
[...]

tja.. behalve als t je ineens opvalt dat VoLTE t niet doet :')
Maar wel heel interessant dat ze met VoWiFi gaan beginnen... :)

• jongetje
R2L schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 21:14:
[...]

Tja, eerst een jaar volte testen en dan de stekker eruit trekken. Nu blijkbaar bezig met de installatie van een nieuw volte systeem. Met deze snelheid duurt het nog even. Dat terwijl tele2 dit al jaren draaiend heeft... Lijkt me handiger om het daar af te kijken, zeker als je fusie plannen hebt. (Of zal dat stiekem de reden zijn voor dit nieuwe systeem?)

jongetje wijzigde deze reactie 15-10-2018 21:43 (14%)

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 23:03
Xandrios schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 21:15:
Ik heb geen bijzondere bundel aangesloten, en hij geeft nog steeds dit vreselijk hoge aantal GBytes aan :o
Hier hetzelfde..

In de app staat wel netjes 2543MB over van de 6000MB

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || Het verbruik bijgehouden Volvo C30

• krakendmodem
R2L schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 21:14:
[...]

Ik heb laatst hier op m'n werk gehoord dat T-Mobile daarmee vanaf Januari/februari wil beginnen.

Aangezien ik hier in huis amper 4G van T-Mobile kan ontvangen, ben ik wel benieuwd naar de Wifi implementatie. 3G is hier in huis ook al niet zo denderend.

• R2L
krakendmodem schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 23:13:
[...]

Ik heb laatst hier op m'n werk gehoord dat T-Mobile daarmee vanaf Januari/februari wil beginnen.

Aangezien ik hier in huis amper 4G van T-Mobile kan ontvangen, ben ik wel benieuwd naar de Wifi implementatie. 3G is hier in huis ook al niet zo denderend.
Bellen via WiFi zou hier ook ideaal zijn. Wij wonen qua bereik in de "Bermuda driehoek". Geen enkele provider heeft hier een fatsoenlijk signaal. In de keuken zitten we op de ene mast en in de woonkamer op de andere. In mijn werkkamer heb ik heel slecht of vaak zelfs totaal geen bereik.

• ferrantufan
  • Nu online
Zat gistermiddag in de trein vanuit Haarlem naar Utrecht, was wel benieuwd hoe het netwerk in een rijdende trein presteert dus heb even meerdere testen gedaan met m'n fikse databundel :9

Zeker wel >95% van het traject >= -99 dBm RSRP (want dat staat gelijk aan 3/4 of 4/4 streepjes op mijn telefoon), nou zal 't wel heel erg knap zijn als dat telkens op band 3 was (wie weet, maar denk toch eerder dat dit band 8 was ;)), maar hoe dan ook prima. Snelheden ook lekker prima, maar toen...: T-Mobile 4G speedtest trein

Dit was waarschijnlijk de antenne nabij 1391LG. (edit: tuurlijk begrijp ik dat er meer mensen in de trein zitten, maar dit was toch echt de enige plek waar de snelheden zo slecht waren!) Tussen Abcoude en Baambrugge schakelde m'n toestel ook nog naar H+, wel heel erg vreemd gezien de antennes nabij 1396LA. Op Utrecht CS had ik er ook al eentje te pakken van niet meer dan 14 Mbit/s down en 12 Mbit/s up (2e poging 27 Mbit/s down, 19 Mbit/s up). Snel genoeg om nog mee te werken maar dat is toch wat anders dan mijn speedtest record 281 Mbit/s down. Uiteraard is het op Utrecht CS erg druk.

Heb ik gewoon pech gehad of is de 'overcapaciteit' van T-Mobile toch minder aan het worden?

[Edit 2]
@don_jorg uiteraard is 14 Mbit op CS prima werkbaar, echter ben ik hier heel vaak te vinden (ook op deze tijdstippen) en ook toen nooit onder 30-35 gezeten, dus vond dit erg opvallend zeker met die andere van 5 Mbit. Kan toevallig zijn; maar apart van een handjevol keren dat het netwerk helemaal onbruikbaar was door zeer grote evenementen zie ik toch altijd beter.

ferrantufan wijzigde deze reactie 16-10-2018 11:19 (20%)

• don_jorg
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19-04 15:30
Ik moet je zeggen dat 14/12Mbit op Utrecht Centraal gewoon prima is. De hoge snelheid is juist bedoeld om zo'n mast met veel mensen te delen, dat iedereen nog een acceptabele verbinding heeft. Is genoeg om media te streamen, wat zou je willen doen dat je meer snelheid nodig hebt?

Het zal ook vast uitmaken hoe laat je de test deed. Rond 17:30u zal de snelheid vast lager liggen dan om middernacht ;).

Dat het soms wat langzamer is: zolang het maar werkbaar blijft. Ik vind het ook gaaf om 180Mbit te zien bij de test (op m'n werk vooral, thuis haal ik niet meer dan 70Mbit), maar het is niet bepaald nuttig.

• MensionXL

MensionXL

Optimaliseren!

Sinds vandaag ook een sim aangeschaft van T-Mobile als back-up. Valt me alleen wel op dat het netwerk heel andere waarden omtrent signaal laat zien ten opzichte van Vodafone op de locatie waar ik me bevind:

Vodafone:
SINR: 2
RSRP: -112
RSSI: -93

T-Mobile:
SINR: -9
RSRP: -109
RSSI: - 73

Dit is allebei op 4G1800. T-Mobile hangt ook vaak op 1 streepje terwijl Vodafone vaker meerdere streepjes laat zien. Waar komt deze slechte SINR en het grote verschil tussen RSRP en RSSI vandaan bij T-Mobile? Genereren ze teveel ruis door de grote hoeveelheid antennes/sites?

• Pilovali
MensionXL schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:39:
Sinds vandaag ook een sim aangeschaft van T-Mobile als back-up. Valt me alleen wel op dat het netwerk heel andere waarden omtrent signaal laat zien ten opzichte van Vodafone op de locatie waar ik me bevind:

Vodafone:

T-Mobile:

Dit is allebei op 4G1800. T-Mobile hangt ook vaak op 1 streepje terwijl Vodafone vaker meerdere streepjes laat zien. Waar komt deze slechte SINR en het grote verschil tussen RSRP en RSSI vandaan bij T-Mobile? Genereren ze teveel ruis door de grote hoeveelheid antennes/sites?
Misschien staat de antenne van T-Mobile op een andere locatie? Is die misschien anders gericht?

• neeecht
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 00:30
De laatste T-Mobile update staat weer in het antenneregister en de gegevens kloppen weer.
GSM 1800 staat weer goed.

• MensionXL

MensionXL

Optimaliseren!

Pilovali schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:20:
[...]

Misschien staat de antenne van T-Mobile op een andere locatie? Is die misschien anders gericht?
Yep andere locatie maar ik zie het echt structureel op elke plek waar ik gisteren en vandaag ben geweest (ik ben elke dag veel onderweg voor m'n werk): er is een grotere gap tussen RSSI en RSRP dan bij Vodafone. Zelfs in de lift bij mij thuis valt T-Mobile met een hogere RSSI sneller weg dan Vodafone, en dan staat T-Mobile echt supernice direct te zenden richting mijn woning.

Sterker nog, met Vodafone bel ik in de lift met -120dBm en T-Mobile is compleet de weg kwijt: er komt geen data meer door en hij swingt vervolgens tussen 2G en 3G. Ik zal morgen eens wat plaatjes uploaden.

MensionXL wijzigde deze reactie 25-10-2018 22:00 (4%)

• Pilovali
MensionXL schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 21:57:
[...]

Yep andere locatie maar ik zie het echt structureel op elke plek waar ik gisteren en vandaag ben geweest (ik ben elke dag veel onderweg voor m'n werk): er is een grotere gap tussen RSSI en RSRP dan bij Vodafone. Zelfs in de lift bij mij thuis valt T-Mobile met een hogere RSSI sneller weg dan Vodafone, en dan staat T-Mobile echt supernice direct te zenden richting mijn woning.

Sterker nog, met Vodafone bel ik in de lift met -120dBm en T-Mobile is compleet de weg kwijt: er komt geen data meer door en hij swingt vervolgens tussen 2G en 3G. Ik zal morgen eens wat plaatjes uploaden.
Welke telefoon heb je?

• Sorcerer8472
Een verschil tussen RSSI en RSRP kan komen door de kwaliteit van de hardware, de drukte op het netwerk en door een volbebouwd netwerk waarbij je veel locaties tegelijkertijd ontvangt.

Voor dat laatste is RSRQ ook een goede indicatie. Als je maar 1 mast (en 1 sector van die mast!) ontvangt, dan is dat -3 à -4. Zit je precies tussen masten in dan zit je rond de -12. Zit een andere mast veel dichterbij, dan zit je op -16 of slechter (met name bij CA kun je dit meemaken als de main carrier van een andere locatie komt dan de mast waar je het dichtst bij bent).

Als je telefoon wel nog ontvangst heeft maar er geen data doorkomt dan kan dat komen door drukte op het netwerk (het bereik wordt dan wat kleiner wat zich uit in dat data niet meer doorkomt, zeker bij matige QoS), doordat de zendsterkte van het netwerk erg hoog is, of doordat de zendmast niet optimaal is geconfigureerd qua versterkers (mindere ontvangstgevoeligheid aan de zijde van de mast).

Wat mij in Spanje een tijd geleden opviel was dat vergeleken met de ontvangststerkte van de LTE mijn telefoon maar heel weinig vermogen nodig had om de zendmast te bereiken. Kan in dat geval juist weer komen doordat de zendlocatie met zeer weinig vermogen aan het zenden was.

Hoe dan ook, het kan aan heel veel dingen liggen. Wat wel zo is, is dat T-Mobile nu al een tijdje aan de max van haar frequentieruimte zit en grote/onbeperkte bundels aanbiedt. Wellicht past dat allemaal prima binnen het netwerk, maar als het vol begint te raken moeten ze nu wel snel gaan bijschakelen om een herhaling van wat er iets van 6 jaar geleden gebeurde te voorkomen. Er is ook een reden dat KPN/Vodafone nog steeds niets onbeperkts aanbieden lijkt me.

Weet iemand of T-Mobile nu 256-QAM gebruikt al trouwens? Da's ook een verlichting van het netwerk, maar ik weet niet of de huidige Huawei-oplossing dat ondersteunt. Op Samsung-telefoons (S8 en hoger) is dit te herkennen aan DL MCS1:8 tijdens actieve data-transfer (dit is altijd 2,4,6 of 8).

• AMD and INTEL
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 21-04 08:28
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:11:
Een verschil tussen RSSI en RSRP kan komen door de kwaliteit van de hardware, de drukte op het netwerk en door een volbebouwd netwerk waarbij je veel locaties tegelijkertijd ontvangt.

Voor dat laatste is RSRQ ook een goede indicatie. Als je maar 1 mast (en 1 sector van die mast!) ontvangt, dan is dat -3 à -4. Zit je precies tussen masten in dan zit je rond de -12. Zit een andere mast veel dichterbij, dan zit je op -16 of slechter (met name bij CA kun je dit meemaken als de main carrier van een andere locatie komt dan de mast waar je het dichtst bij bent).

Als je telefoon wel nog ontvangst heeft maar er geen data doorkomt dan kan dat komen door drukte op het netwerk (het bereik wordt dan wat kleiner wat zich uit in dat data niet meer doorkomt, zeker bij matige QoS), doordat de zendsterkte van het netwerk erg hoog is, of doordat de zendmast niet optimaal is geconfigureerd qua versterkers (mindere ontvangstgevoeligheid aan de zijde van de mast).

Wat mij in Spanje een tijd geleden opviel was dat vergeleken met de ontvangststerkte van de LTE mijn telefoon maar heel weinig vermogen nodig had om de zendmast te bereiken. Kan in dat geval juist weer komen doordat de zendlocatie met zeer weinig vermogen aan het zenden was.

Hoe dan ook, het kan aan heel veel dingen liggen. Wat wel zo is, is dat T-Mobile nu al een tijdje aan de max van haar frequentieruimte zit en grote/onbeperkte bundels aanbiedt. Wellicht past dat allemaal prima binnen het netwerk, maar als het vol begint te raken moeten ze nu wel snel gaan bijschakelen om een herhaling van wat er iets van 6 jaar geleden gebeurde te voorkomen. Er is ook een reden dat KPN/Vodafone nog steeds niets onbeperkts aanbieden lijkt me.

Weet iemand of T-Mobile nu 256-QAM gebruikt al trouwens? Da's ook een verlichting van het netwerk, maar ik weet niet of de huidige Huawei-oplossing dat ondersteunt. Op Samsung-telefoons (S8 en hoger) is dit te herkennen aan DL MCS1:8 tijdens actieve data-transfer (dit is altijd 2,4,6 of 8).
https://imgur.com/a/cjjYXls

• Sorcerer8472
Ah nice, ziet er goed uit! Ik heb trouwens dezelfde RSRP met een RSSI van -86 dBm hier op band 3 met Vodafone. Maar iets zinnigs inhoudelijks kan ik er verder niet over vertellen.

• MensionXL

MensionXL

Optimaliseren!

Samsung Galaxy S9

Dit is wat er gebeurt wanneer T-Mobile en Vodafone in dezelfde mast hangen:

Vodafone - de RSSI is iets slechter dan dat van T-Mobile maar de RSRP is beter:

T-Mobile:

Heb net een rondje supermarkt gedaan en ondanks dat T-Mobile en Vodafone weer in dezelfde mast zitten, had ik met Vodafone door heel de winkel 4G800 en T-Mobile stuiterde weer vrolijk tussen 3G900 en GSM1800.
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:11:

Klinkt als een site met laag vermogen inderdaad, dan hoeft je telefoon niet zoveel moeite te doen :) Ik heb ook het idee dat het T-Mobile netwerk tegen haar limieten aan loopt, maar ik vraag me daarnaast ook af of het niet te maken heeft met een slecht netwerkdesign. Het is bijzonder om te zien dat T-Mobile soms 4 sites heeft op plekken waar Vodafone het met 1 of 2 doet. Vodafone zendt dan ook nog eens met minder vermogen dan T-Mobile :o Kan niet anders dan dat dat ruis veroorzaakt, en dat zie je perfect terug in de gap tussen RSRP en RSSI.

• jongetje
Hangt in dezelfde mast maar niet op dezelfde hoogte en ook niet op dezelfde frequentie.

• Pilovali
MensionXL schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 17:21:
[...]

Samsung Galaxy S9

Dit is wat er gebeurt wanneer T-Mobile en Vodafone in dezelfde mast hangen:

[Afbeelding]
Twee totaal andere frequenties en technieken. Wissel de simkaartjes eens fysiek om, hoe ziet het er dan uit?

• MensionXL

MensionXL

Optimaliseren!

jongetje schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 18:49:
Hangt in dezelfde mast maar niet op dezelfde hoogte en ook niet op dezelfde frequentie.
Ik zie dit structureel bij elke T-Mobile + Vodafone site, tenzij je er vlak naast staat.
Pilovali schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 21:02:
[...]

Twee totaal andere frequenties en technieken. Wissel de simkaartjes eens fysiek om, hoe ziet het er dan uit?
Mijn S9 is dual sim, wat heeft het voor nut om de simkaarten fysiek om te wisselen?

• SMSfreakie
  • Niet online
omdat de antennes in het toestel anders kunnen zijn?

• Pilovali
MensionXL schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 21:06:
[...]

Mijn S9 is dual sim, wat heeft het voor nut om de simkaarten fysiek om te wisselen?
SMSfreakie schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 21:07:
En het is dual-standby. De tweede sim zit op 2G netwerk ipv 4G.

• MensionXL

MensionXL

Optimaliseren!

SMSfreakie schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 21:07:
Pilovali schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 21:13:
[...]

[...]

Klopt, dual-standby, maar wel tegelijk op 4G idlen (ja dat werkt echt, zie de plaatjes in m'n vorige post).

Zal de simkaarten eens wisselen, kijken of dat verschil maakt :)

• RayenM
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 15:56
Pilovali schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 21:13:
[...]

[...]

Nee hoor. Beiden slots werken tegelijkertijd op 4g.

• Pilovali
RayenM schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 22:03:
[...]

Nee hoor. Beiden slots werken tegelijkertijd op 4g.
Ja, mijn fout. Zag 900 GSM op z'n eerste screenshot, associeerde ik met 2G. De andere twee screenshots laten wel LTE zien :9

• knakworst
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 22:47

knakworst

Get Dilberted!

MensionXL schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 21:06:
[...]

Ik zie dit structureel bij elke T-Mobile + Vodafone site, tenzij je er vlak naast staat.
Ik denk dat je wel een punt hebt, ik heb een Franse sim en kan elk netwerk selecteren. 99 procent van de plekken is T-Mobile verreweg het snelst in speedtests. Maar mij valt ook op dat in dichte bebouwing T-Mobile veel sneller wegvalt. Tevens verbruikt mijn telefoon veel meer batterij dan met kpn en Vodafone.

• neeecht
@MensionXL mogelijk overheen gelezen, niet gevonden, maar welke postcode is deze lokatie met V and T in dezelfde mast?

• MensionXL

MensionXL

Optimaliseren!

neeecht schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 17:02:
@MensionXL mogelijk overheen gelezen, niet gevonden, maar welke postcode is deze lokatie met V and T in dezelfde mast?
2912CD is één van de sites:

knakworst schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 22:26:
[...]

Ik denk dat je wel een punt hebt, ik heb een Franse sim en kan elk netwerk selecteren. 99 procent van de plekken is T-Mobile verreweg het snelst in speedtests. Maar mij valt ook op dat in dichte bebouwing T-Mobile veel sneller wegvalt. Tevens verbruikt mijn telefoon veel meer batterij dan met kpn en Vodafone.
Precies dat :) Het LTE900-netwerk komt eigenlijk meer in de buurt van 1400MHz qua range: iets beter dan 1800MHz maar echt verre van 800MHz bij Vodafone.

Heb jij ook beeld bij hoe dit bij KPN is?

• Sorcerer8472
Hoe kom je bij die theorie van 1400 MHz?
LTE bij KPN en Vodafone indoor geeft bij mij op veel plekken ongeveer dezelfde waarden, lijkt elkaar niet veel te ontlopen, raar dat er iets bij T-Mobile flink anders lijkt te zijn bij jullie dan? Zeker aangezien de ervaring een paar jaar terug nog leek te zijn dat je bij T-Mobile vaak betere indoor dekking had dan bij KPN/Vodafone in grote steden?

• neeecht
@MensionXL
Vodafone:

T-Mobile:
Op basis van jouw opgegeven postcode en het antenne register:

Vodafone:
23 m / 60 gr / 806 MHz / 28.4 dBW = 692 Watt
23 m / 200 gr / 806 MHz / 28.4 dBW = 692 Watt
23 m / 300 gr / 806 MHz / 28.4 dBW = 692 Watt
28.7 m / 60 gr / 1835 MHz / 32.4 dBW = 1738 Watt
28.7 m / 200 gr / 1835 MHz / 32.4 dBW = 1738 Watt
28.7 m / 300 gr / 1835 MHz / 32.4 dBW = 1738 Watt

60 / 200 / 300 graden

T-Mobile:
34.7 m / 0 gr / 950 MHz / 28.7 dBW = 742 Watt
34.7 m / 0 gr / 1860 MHz / 30.8 dBW = 1203 Watt
34.7 m / 0 gr / 2144.7 MHz / 31.2 dBW = 1318 Watt
34.7 m / 120 gr / 950 MHz / 28.2 dBW = 660 Watt
34.7 m / 120 gr / 1860 MHz / 30.8 dBW = 1203 Watt
34.7 m / 120 gr / 2144.7 MHz / 31.3 dBW = 1339 Watt
34.7 m / 240 gr / 950 MHz / 28.7 dBW = 742 Watt
34.7 m / 240 gr / 1860 MHz / 30.8 dBW = 1203 Watt
34.7 m / 240 gr / 2144.7 MHz / 31.3 dBW = 1339 Watt

0 / 120 / 240 graden

Heel simpel gezegd: Het is compleet afhankelijk van waar je staat.
T-Mobile lijkt op de frequenties die jij getest hebt (900 MHz) ook iets meer vermogen te gebruiken dan Vodafone (800 MHz). Behalve op 120 graden.
Vaak wordt er express minder vermogen in de lage banden gestopt, om zo de bandbreedte zo lokaal mogelijk te houden.

Dan is het ook nog afhankelijk van de antenne tilt. Hoe 'verder' de antenne gericht staat, hoe meer bandbreedte er gebruikt wordt door telefoons verder op.
Helaas kunnen we de tilt niet zien. Maar op 4gmasten.nl kun je mooi zien hoeveel sites er in de buurt staan.
Dat geeft vaak een goede indicatie.

Je zult dus eerst moeten aangeven waar je de problemen hebt met wegvallende signalen.
Het netwerk van T-Mobile is zwaar geoptimaliseerd, zeker in drukke gebieden.

Streepjes zeggen helemaal niets. Streepjes worden gemeten in de hoofdband die de provider/telefoon gebruikt.
Voorbeeld:
In mijn regio kan ik met KPN onder een 800 MHz mast staan, met 0 streepjes.
Dit komt omdat de telefoon dan nog is verbonden met een andere 1800 + 800 MHz site.
Totdat de telefoon de 1800 MHz loslaat, verandert er pas wat met de streepjes.
(Deze site heeft ook 2100+2600 MHz, maar die zijn al honderden meters eerder "losgelaten".)

Eén ding begrijp ik nog niet helemaal:
Je hebt een Samsumg S9. Heb je deze geroot en de 800 en 900 MHz band only geforceerd?
Zo nee, dan zijn dit niet je hoofdbanden zoals deze zijn bedoeld. Sterker nog, alle andere banden die de providers graag heeft dat je gebruikt, worden nu niet gebruikt.

Of heb je dit in een metale lift getest? Dan is de antenne richting helemaal super belangrijk.
Ik woon zelf precies tussen 2 sites in, 1 staat op mijn huis gericht, 1 km verder op, 1 staat op ongeveer 300 meter. Ik kan precies van site wisselen als ik 2 stappen vooruit of achteruit doe in mijn woonkamer.
Echter stap ik in de lift, dan valt de site op 300 meter compleet weg, daar ik dan precies in de dode hoek van de antennes zit.
Test je dit buiten maar de andere banden worden niet gebruikt, dan gaat er iets goed mis daar.
Telefoon stuk of dikke storing voor de andere banden. (Of 2 providers stuk, maar dat lijkt me bijna niet mogelijk.)

• michelc85
neeecht schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 17:57:
De laatste T-Mobile update staat weer in het antenneregister en de gegevens kloppen weer.
GSM 1800 staat weer goed.
@The_Wireless_Guy Kan je eens kijken of weer een update kan draaien ?

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

michelc85 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:04:
[...]

@The_Wireless_Guy Kan je eens kijken of weer een update kan draaien ?
Ik heb de update al binnen, nog niet kunnen verwerken. Eens kijken of dat vanavond lukt.

Redacteur 4Gmasten.nl

• SMSfreakie
  • Niet online
Hm ik mag weer verlengen van t mobile....

Naah denk t nog even niet... Grote kans dat het straksgewoon tele2 wordt

• Jeffrey87
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 21:31
SMSfreakie schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:56:
Hm ik mag weer verlengen van t mobile....

Naah denk t nog even niet... Grote kans dat het straksgewoon tele2 wordt
Juist andersom; Tele2 wordt T-Mobile.

• Sorcerer8472
@neeecht , die wattages die jij plaatst zeggen ook helemaal niets. Dat zijn namelijk effectief uitgestraalde hoeveelheden (na antenneversterking) waarbij je niet meeneemt hoe groot de openingshoek van de antenne is etc.

Daarnaast is er 3 dB (= 2x) meer nodig bij een signaal dat breder is, dus 800 MHz (=10 MHz breed) kost de helft van 1800 MHz (= 20 MHz breed). Bij Vodafone kun je dat netjes zien in de getallen (bij hen altijd maxima volgens mij).

Als je andere antennes gebruikt dan kan het vermogen hoger lijken terwijl dat het misschien niet is. Ook de tilt kan het (EIRP) vermogen beïnvloeden.

Verder over streepjes: klopt wat je zegt, maar er is niet zoiets als een hoofdband. Het is volledig dynamisch. Vroeger kon je een hoofdband hebben toen je pilotkanalen moest instellen bij GSM/UMTS. LTE is een stuk efficiënter :)

TLDR: je kunt vanalles zien in het Antenneregister maar uiteindelijk weet je helemaal niets, behalve de stralingsnormen en -maxima die de provider opgeeft.

Pagina: 1 ... 73 ... 78 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True