Oké jongens, pak de boel maar in. Het is klaar. Onderzoekers van de ABN hebben uitgebreid nagedacht en zijn tot de conclusie gekomen dat Bitcoin, Ethereum & co niet geschikt zijn als geld. En de reden hiervoor? De koers schommelt.
Virtuele valuta's zoals bitcoin en ether zouden vanwege de sterke waardeschommelingen ongeschikt zijn als vervanging van reguliere munteenheden zoals de dollar en euro.
Dat stellen onderzoekers van ABN Amro MeesPierson in een vrijdag gepubliceerd onderzoek.
Volgens hen is virtueel geld vooral een risicovolle belegging. Een koersbeweging van 10 procent of meer per dag is geen uitzondering bij de zogenoemde cryptocurrencies. Centrale banken streven juist naar stabiliteit in het financiële systeem.
''Wanneer bijvoorbeeld salarissen worden uitbetaald of er is een schuld aangegaan in bitcoins, dan kan een drastische waardeverandering ongunstig uitpakken", schrijven de onderzoekers in het rapport.
Grote koersbewegingen zorgen ook voor financiële onzekerheid, wat fnuikend kan zijn voor het vertrouwen van consumenten en producenten.
ABN Amro krijgt geregeld vragen over cryptocurrencies. De bank geeft momenteel geen advies over de digitale munten. Ook kunnen ze niet als belegging via de bank worden aangeschaft.
rickiii schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 19:00:
Het is misschien een goed idee om alvast even uit te zoeken wat een gebruiker van Bitcoin moet opgeven bij de belastingdienst in 2019 over het vermogen op 1 Jan 2018. Moet daarbij Bitcoin Cash worden meegerekend? En als het afhankelijk is van de context, in welke gevallen wel en welke gevallen niet?
Ik kan me de volgende scenarios bedenken
- Heeft bitcoins gekocht in 2014 en deze tussen 1 Aug 2017 en 1 Jan 2018 gesplitst
- Heeft bitcoins gekocht in 2014, maar komt er pas na 2019 achter dat Bitcoin Cash worden uitgegeven met dezelfde sleutels
- Heeft bitcoins staan bij Coinbase die Bitcoin Cash nu niet ondersteunt, maar potentieel na 2019 wel.
En misschien zijn er nog andere gevallen die jullie kunnen bedenken?
- Heeft op 1 Jan 2018 private keys die toegang geven tot X BTC en X BCH. Declareren volgens de op die dag geldende koers.
- Heeft op 1 Jan 2018 private keys die toegang geven tot X BTC en X BCH. Declareren volgens de op die dag geldende koers. Maar weet niet dat hij ook BCH heeft. In dat geval kan hij gebruik maken van de "Vrijwillige verbetering" waarmee hij binnen 2 jaar de aangifte kan updaten zonder boete. Na de 2 jaar geldt een boete van 120% van de hoeveelheid niet betaalde belasting (bij vrijwillige verbetering, als de belastingdienst er zelf achter komt is die een stuk hoger).
- Heeft op 1 Jan 2018 wel toegang tot BTC, maar niet tot BCH. Dit is het lastigste geval, want wat als hij juridisch gezien wel recht heeft op de BCH (internationaal recht i.c.m. cryptocurrency, hoe moeilijk kan het zijn om daar een uitspraak over te krijgen?) of als Coinbase al heeft aangekondigd BCH te gaan uitdelen.
Alleen de derde optie lijkt me ingewikkeld, de rest is vrij duidelijk.
In mijn geval is het iets anders, want ik woon in Frankrijk, dus ik moet gerealiseerde koerswinsten als inkomsten tellen en daar gewone inkomstenbelasting over betalen. Ik heb afgelopen weekend mijn BCH verkocht. Maar wat is nu mijn winst? Dat hangt af van de aankoopprijs, maar die is er niet, want BCH zijn spontaan ontstaan. Aan de andere kant, zijn ze wel ontstaan als een soort van aandeel-splitsing van BTC, maar met welke ratio? Tevens is de koers van BTC niet noemenswaardig gedaald op het moment van de splitsing, dus je kunt niet zeggen dat de waarde van BCH direct te herleiden is naar een daling van de BTC waarde.
Bijkomende vraag: In Frankrijk hoef je slechts de helft van de winst te declareren voor investeringen die je langer dan een bepaalde periode aan hebt gehouden (weet de precieze lengte niet, maar mijn Bitcoin heb ik al lang genoeg om hier aan te voldoen). Is dit van toepassing op BCH? Aan de ene kant kun je zeggen van niet, want BCH bestaat pas een maand. Maar aan de andere kant is de winst die ik heb behaald een direct gevolg van de BTC die ik al jaren heb.
Moeizame zaken. Iets om me volgend jaar april/mei mee bezig te houden, maar ik neig naar een declaratie met winst gelijk aan de volledige verkoopprijs, maar wel gebruikmakend van de korting voor langlopende investeringen.
[
Voor 53% gewijzigd door
Rannasha op 25-08-2017 11:51
]