Bartske schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 13:39:
[...]
Als je nu twijfelt, waarom zou je dan niet een (aanzienlijk deel) verkopen? Kans is groot dat je je initiele inleg met deze koers eruit kan halen. En dan hou je je 'winst' vast. Als dan alles in elkaar dondert heb je iig gen verlies geleden. Dat heb ik zelf ook 1.5 jaar geleden gedaan en sindsdien kan ik prima gaan slapen zonder bang te zijn dat de koers totaal in elkaar gedonderd is als ik wakker wordt.
Ik heb al eerder winst genomen (320 naar 640) en aansluitend een deel winst gemist. Nu ook weer een positie genomen een maand geleden die nu weer flink gestegen is. Je speelt alleen 'als'-spelletjes met jezelf. Als je was blijven zitten, dan...
Punt is alleen dat Bitcoin geen enkele onderliggende waarde heeft. Een Euro of een dollar kan op alle plaatsen uitgegeven worden, je kan er belasting mee betalen etc. Aandelen hebben ook een speculatief aspect, maar wel een keiharde kern van eigendom in een bedrijf, bovendien is het toezicht op deze markt veel beter.
Dat de waarde van Bitcoin de afgelopen acht jaar gestegen is, zegt dus niets, zie Madoff met 15 jaar voordat het inklapte. En om Bitcoin een store of value te geven zal er een harde use case onder moeten liggen. Dat was ooit om als currency te fungeren (alhoewel dat her en der steeds meer ontkent wordt). Daar slaagt Bitcoin niet in op dit moment, het wordt hoogstens als 'transportlaag' gebruikt, en in milliseconden omgezet in fiat door een Bitpay of iets dergelijks.
De vraag is dus geloof ik (we) dat dit werkelijk een veelgebruikte currency zal worden in de toekomst? Ik twijfel. En zeker omdat het technisch nog niet zo werkt, maar ook door de sfeer van speculatie die er omheen hangt en de 'sec, drugs en rock&roll' betalingen waar het voor gebruikt wordt. Gaat de gemiddelde consument dit accepteren? Gaat de overheid dit accepteren? (Ik vermoed dat de overheid echt wel er voor kan zorgen dat Bitcoin geen grote doorbraak gaat meemaken)
Dus ik vraag me ook regelmatig af, wat als ik een gedachte-experiment doe en we gaan er vanuit dat dit een grote fata morgana is: wanneer houdt de muziek dan op? Voor elke Bitcoin die nu verkocht wordt, moet 3400 eur opgehoest worden. Wie gaan dat doen? Krijgen we daar nog genoeg nieuwelingen voor om dit te doen? En als de toevoer voldoende afgesneden wordt door de ware gelovigen, de HODL-ers, no matter what, zorgt dat er dan voldoende voor dat zo'n beperkt aantal Bitcoins verkocht worden, dat we dat nog niet merken? Of breken we nu zo'n mainstream markt aan dat de toevoer nog voldoende is? Ergens gaan we toch een lange termijnevenwicht bereiken dat er evenveel kopers als verkopers zijn, en dat er geen nieuwe mensen meer aangetrokken worden door beloftes van gouden bergen.
En de conclusie is dat ik er totaal geen zicht op heb, ik zie niet hoeveel traders elkaar per dag bezig houden, elkaar centen afhankelijk houden. Alleen Exchanges zullen daar echt goed een beeld bij hebben.
Heeft iemand hier er een beter beeld bij?