M... M... M... MULTIQUOTE!
Ja, dit is te hacken. Er zijn diverse technieken die je kunt gebruiken om je te beschermen. Zo kun je je wallet versleutelen met een wachtwoord. Malware moet dan niet alleen het wallet-bestand stelen, maar ook op het juiste moment actief zijn om je wachtwoord op te vangen. Daarnaast kun je het wallet-bestand op een USB stick plaatsen en die enkel in de PC doen wanneer je een transactie wil versturen. Zo zijn er nog wel meer opties.
of zijn er hardware wallets zijn die "alle" coins ondersteunen?
En hoe gebruiksvriendelijk zijn deze? Wanneer ik deze in mijn computer steek zie ik dan precies wat erop staat? Bijv 5 btc, 6 eth, 20 stratis enz enz
Niets ondersteunt alles. Ledger ondersteunt iets meer dan Trezor (
lijst).
De hardware-wallets werken in combinatie met een applicatie op de computer. De app laat zien wat het saldo is en geeft je de mogelijkheid om transacties te versturen. Ledger biedt verschillende apps voor diverse currencies.
Ik vergelijk het dan een beetje met een normale usb stick in windows verkenner. Is dit enigzins te vergelijken?
Nee.
Ik heb recent een review geschreven over de Ledger Nano S, daarin beschrijf ik ook het gebruik:
productreview: Ledger Nano S review door RannashaDa's maar zo'n 1000 km te ver weg!
Met het huidige tempo groeit de blockchain met 6 MB per uur, dus 144 MB per dag of ~1 GB per week, ~50 GB per jaar. Gezien je schijven van 1-2 TB praktisch gratis bij een pak wasmiddel krijgt, is het huidige tempo van blockchain-groei niet echt een probleem.
Een belangrijker probleem is het opstarten van een nieuwe node. Deze moet de hele blockchain ontvangen en verifieren voordat deze operationeel is. Hoe groter de blockchain, hoe langer dit duurt. Maar de laatste tijd zijn er enkele upgrades uitgevoerd die dit proces aanzienlijk versnellen en er staat nog meer op de planning. Daarnaast zal het ooit misschien mogelijk worden om in plaats van op dag 1 te beginnen met syncen een checkpoint van een veel later tijdstip te pakken als beginpunt. Je moet dan wel vertrouwen hebben dat de partij die dit checkpoint aanlevert geen foute informatie levert.
• waarom zijn er zo weinig full nodes en waarom is er geen beloning voor het draaien van een node?
Full nodes kosten relatief veel moeite om op te zetten en de wallet-frontend is veel minder gebruiksvriendelijk dan die van light-clients. Maar er zijn nog meer dan genoeg full nodes.
Er is geen beloning voor het draaien van een node omdat het heel eenvoudig is voor geavanceerde gebruikers om meerdere nodes te draaien en zo meer beloning te incasseren. Op een systeem met 2 TB schijf kun je 15 nodes draaien met elk een eigen kopie van de blockchain. Gebruik je een filesystem met deduplicatie, dan is het aantal nodes dat je op een enkele computer kunt draaien veel hoger. Maar dit voegt weinig toe aan de robustheid van het netwerk.
• hoe toekomst-proof is de bitcoin blockchain?
Met de huidige block-grootte, heel erg. Maar dat betekent dat de transactiecapaciteit niet verder omhoog zou gaan. Het opschalen van de transactiecapaciteit zonder de kosten van het draaien van een node te veel te verhogen is niet triviaal (dit geldt voor alle cryptocurrencies, niet alleen Bitcoin).
• en wat gebeurt er als het aantal nodes niet meegroeit met het aantal transacties?
Een hoger aantal transacties heeft niet per se meer nodes nodig. De twee hangen niet echt samen.
• ook heb ik gelezen dat het hele netwerk veiliger wordt als het aantal full-nodes toeneemt, dus het kan ook onveiliger worden als het aantal nodes afneemt?
Veiligheid komt in eerste instantie van miners, niet per se van nodes. Er is een zekere hoeveelheid nodes nodig om ervoor te zorgen dat er altijd meerdere kopieën van de blockchain beschikbaar zijn vanaf verschillende locaties. Meer en meer nodes toevoegen heeft niet heel veel nut.
S0epkip schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:03:
Even checken of ik de (eventuele) fork begrijp:
Stel dat ik 1BTC op een paper wallet heb staan en:
1. Er komt geen softfork --> no change.
2. Er komt een softfork en die wordt volledig geadopteerd --> no real change, nog steeds 1BTC maar nu op de Segwit chain. Ik kan mijn paper wallet BTC importeren in de nieuwe, one and only chain.
3. Er komt een softfork, maar de oude chain blijft ook bestaan. Nu zou er dus een BTC_Classic en een BTC_segwit chain onstaan. In beide chains kan ik mijn 1 BTC importeren met mijn private key. Effectief heb ik nu dus een 1 BTC_Classic & 1BTC_Segwit, met een onbekende waarde uiteraard.
Correct. Merk op dat na 1 augustus SegWit niet direct geactiveerd is. De UASF dwingt miners alleen om SegWit te signalleren. Er moet een volledige difficulty-adjustment-periode (2 weken) zijn met >95% signallering voordat SegWit wordt "gelocked", dat wil zeggen dat er geen weg terug meer is. Daarna is er nog een overbruggingsperiode voordat SegWit echt actief wordt. Er is dus voldoende tijd om je wallet te upgraden naar iets dat SegWit ondersteunt, al is dit niet nodig want SegWit is backwards compatibel.
[
Voor 61% gewijzigd door
Rannasha op 08-06-2017 13:17
]