DeNachtwacht schreef op zondag 22 december 2013 @ 00:01:
[...]
Als je er goed over nadenkt is giraal geld eigenlijk veel 'enger' dan bitcoins. Sinds het loslaten van de gold standard (1 dollar = waardepapiertje voor een kluis waar voor 1 dollar aan goud voor je ligt opgeslagen) bepaalt een centrale bank hoeveel briefjes ze uitprinten. Hoe meer ze dat doen, hoe minder men voor die briefjes wil geven. Maar feitelijk is de waarde van papieren geld dus tegenwoordig gebaseerd op 'niks'.
Papieren en giraal geld zijn gebaseerd op vertrouwen van grote partijen. Dat is de waarde van het huidige geld.
Met bitcoins ontstaat er ~nota bene in een volledig virtuele wereld~ weer een tastbaar iets, namelijk een unieke code waarvan iedereen weet dat het er 1 van de 21 miljoen zullen zijn en blijven. Zolang er nooit meer dan 21 miljoen bitcoins worden uitgegeven zal dit systeem op een veel steviger vertrouwen kunnen rusten dan giraal geld.
Die "unieke" codes van jou zijn helemaal niet uniek, het zijn gewoon codes en niet meer dan dat. Grote kans dat als ik over mijn hdd's ga zoeken dat ik jouw "unieke" codes meerdere keren ga vinden.
Dat is net zoiets als zeggen dat er maar 21 miljoen 100 miljoen biljetten gaan bestaan, het is compleet zinloos om het over die 21 miljoen te gaan hebben als de deelbaarheid instelbaar is (dan heb je namelijk gewoon een oneindige hoeveelheid)
Dus als één BTC ooit 1 miljoen Euro waard is, dan betaal je 0,000001 BTC voor een euroknaller. Je moet ook niet in termen van munten denken maar in rekeneenheden. 1 BTC = 10.000.000 Satoshi. Er zijn dus 21 mijoen x 10 miljoen = 210 biljoen rekeneenheden! Mocht dit ooit te weinig blijken dat kan op basis van consensus worden besloten de deelbaarheid te verhogen.
In dit scenario heeft de bovenlimiet van 21 miljoen BTC's totaal geen waarde meer. Omdat niemand meer met BTC's gaat werken, maar enkel nog maar met Satoshi's.
En ik denk sowieso niet in termen van munten of rekeneenheden, maar simpelweg in monetaire eenheden. Elke andere term ervoor is simpelweg FUD.
[...]
Bitcoin heeft de voordelen van cash (anonimiteit) en de voordelen van giraal geld. Ik weet niet of je wel eens geld overmaakt naar het buitenland maar dat is er giraal echt niet instant. Daarnaast zijn de kosten van een dergelijke transactie exorbitant. Bij Bitcoin ben je dus niet afhankelijk van een derde partij welke je moet kunnen vertrouwen. De tussenpersoon wordt er volledig tussenuit gehaald. Financiële producten kunnen dus onderling geregeld worden.
A : Giraal kan wel instantaan zijn. Dat jij het opje consumenten rekening niet wilt is iets anders.
B : 0,0001 zijn de kosten bij BTC, dat betekent bij een waarde van 1 miljoen euro voor 1 BTC dus transactie kosten van ... Om nog maar niet te spreken over de kosten van exchanges / silk roads etc
C : Er wordt geen enkele tussenpersoon uitgehaald, enkel ipv een vertrouwde tussenpersoon heb je nu over het algemeen minimaal 6 onbekende tussenpersonen.
Bitcoin is van nature niet volatiel, bitcoin is gewoon 21 miljoen BTC en dat de wereld daar een beetje vreemd en angstig op reageert maakt dat de Euro raar doet tegenover BTC en niet andersom. De wereld reageert tenslotte op bitcoin en niet andersom.
Ehm, get real... Fiat geld is van nature ook niet volatiel, eigenlijk zijn heel erg weinig dingen van nature volatiel, enkel het is de markt die het volatiel maakt of niet...
De mensen die het monetaire systeem aanhangen noemen Bitcoin een ponzi schema:
[
afbeelding]
Meestal is de waarheid dus precies andersom. Ik koop dus liever Bitcoin dan dat ik mijn waarde in Euro's opsla.
Tja, laat ik het zo zeggen. Ik ben bereid om van iedere BTC gelovige BTC's te kopen voor de 100-voudige prijs die de gelovigen zeggen dat het uiteindelijk gaat krijgen (dus 21 miljoen gedeeld door de totale geldwaarde in euro's/ dollars die er nu rondzwerft op deze planeet) lijkt me een heel redelijk aanbod voor de echte gelovigen...
Iedereen die BTC's gekocht heeft voor meer dan die prijs is simpelweg geen gelovige maar een snel-geld-willen-verdienen persoon.
DeNachtwacht schreef op zondag 22 december 2013 @ 02:12:
[...]
Denk maar eens mee: wat zou er gebeuren als je bank morgen ineens 100 euro van je rekening haalt, zonder dat dit in het transactie-overzicht staan. Dus; ipv 453,22 staat er ineens 353,22 op je rekening maar er staat nergens een afschrift van. Er is nergens een spaarpotje waar precies jouw 453,22 in contanten in een potje zit. Het is slechts een nummertje, ooit ben je met bedrag x begonnen maar wie zegt dat al dat optellen en aftrekken goed is gegaan sinds al die jaren dat je die rekening hebt

? Nu weet ik dat dat wel snor zit, maar denk even mee hoe creepy dat idee is

Ik zie totaal niets creepy in dat idee, juist door hoe ons geld nu werkt. Je pakt gewoon al je afschriften en gaat ermee naar de DNB en die gaat het helemaal voor je uitzoeken en als het klopt dan krijg jij je nummertjes gereset.
Kijk je dan naar BTC dan is er geen centrale instantie die dit voor je gaat uitzoeken, sterker nog in het protocol is er nergens iets aan beveiliging geregeld voor je nummertjes, het is gewoon hopen dat iedereen zijn RNG 100% theoretisch goed is zodat in theorie het niet gevonden kan worden. Wordt het getalletje wel gevonden (al meerdere malen gebeurd vooral vanwege foutieve RNG's, maar computer RNG's zijn simpelweg niet perfect en zie het FP bericht over hoe de NSA ook een flawed RNG de wereld in heeft geholpen) dan heb je pech en ben je alles kwijt. Je kan nergens aankloppen, je kan je er niet tegen beschermen.