Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:51:
REGIO UNLOCK (ALLE KANALEN) EN VERHOGEN ZENDVERMOGEN VAN 35mW NAAR 316mW
DE VEILIGE MANIER!!! , ZONDER CFE TE PATCHEN MET HEXEDITOR
DISCLAIMER:
Ik neem geen enkele verantwoording wat gebruikers met deze informatie doen. Het aanpassen van je zendvermogen en kanalen is illegaal en de regels zoals ze zijn m.b.t. maximaal vermogen zijn er niet voor niets. M.a.w. dit doe je geheel op eigen risico.
Getest op standaard Asus en laatste Merlin firmware met Asus RT-AC68U
Getest op RT-AC87U (dank @Wildfire)
Getest op RT-AC68U (dank @mikkelnl)
Zoals ik gisteren al aangaf dacht ik na het bekijken van de sourcecode (broadcom.c) dat het mogelijk was om de regio in de CFE aan te passen zonder het gebruik van een hexeditor en mtd-write Ik was gisteren te druk om het zelf te testen, maar vandaag had ik even tijd en het werkt zoals ik al dacht. Patchen van de CFE is gevaarlijk omdat je hiermee je router kunt bricken als je even niet oplet.
Via onderstaande (veilige) procedure schrijf je de juiste waardes op de juiste locaties rechtstreeks in de CFE. Na het uitvoeren van onderstaande handeling heb je alle kanalen beschikbaar op beide frequenties en is het zendvermogen van 35mW naar 316mW vergroot. Onderstaande werkt (en is getest) op de standaard Asus en Merlin firmware
Maak een shell connectie met je router via ssh of telnet (gebruik hiervoor bijvb putty)
Copy & paste onderstaande regels (kan in 1 keer als blok) in je terminalwindow
nvram set asuscfe0:ccode=#a |
nvram set asuscfe1:ccode=#a |
nvram set asuscfe0:regrev=0 |
nvram set asuscfe1:regrev=0 |
nvram set asuscfecommit=1 |
# |
nvram set 0:ccode=#a |
nvram set 1:ccode=#a |
nvram set 0:regrev=0 |
nvram set 1:regrev=0 |
nvram set wl0_country_code=#a |
nvram set wl0_country_rev=0 |
nvram set wl0_reg_mode=off |
nvram set wl1_country_code=#a |
nvram set wl1_country_rev=0 |
nvram set wl1_reg_mode=off |
nvram commit |
reboot |
(druk in je terminalwindow op return op het laatste commando “reboot” uit te voeren.
Als je router opnieuw is opgestart kun je dmv het commando wl txpwr_target_max in het terminal window zien dat je vermogen nu op 25dB = 316mW ipv 15.5dB =35mW staat.
eventueel kun je het zendvermogen nog verder opschroeven naar 500mW (max=708 mW) maar ik adviseer dit niet.
nvram set 0:maxp2ga0=114 |
nvram set 0:maxp2ga1=114 |
nvram set 0:maxp2ga2=114 |
nvram set 1:maxp5ga0=114,114,114,114 |
nvram set 1:maxp5ga1=114,114,114,114 |
nvram set 1:maxp5ga2=114,114,114,114 |
nvram set wl_TxPower=500 |
nvram set wl0_TxPower=500 |
nvram set wl1_TxPower=500 |
nvram commit |
reboot |
Zendvermogen boven de 316mW is zinloos!!, Tenzij je de mogelijkheid hebt om ook het zendvermogen op al je client devices ook te verhogen. Leuk als je je router 2 straten verderop kunt zien, maar wat heb je er aan als je er niet aan kunt verbinden. Je zorgt hiermee alleen maar voor overlast op de toch al overvolle frequenties. Als laatste de fabrikant van de radiochip geeft maximaal 26dBm=398mW voor de in deze router gebruikte chip, ik zou dus zeker niet hoger gaan dan deze 398mW en voor de 5GHz radiochip geld hetzelfde verhaal 26dBm dus. Hoger verslechtert alleen maar je signaal (overmodulatie) en zal je tevens de levensduur van de radiochip verkorten
Door het veranderen van de regio in de CFE (EU naar #a) krijg je dus ook de beschikking over niet standaard Wifi kanalen, dus staat je kanaal keuze in je router op auto dan is het dus mogelijk dat je router een kanaal selecteert welke je client device (notebook, telefoon, tablet etc etc ) niet herkent. Selecteer dus zelf het optimale kanaal in de GUI
Gezien het feit dat het unified firmware betreft is de kans best groot dat dit bij de meeste Broadcom gebaseerde Asus routers werkt. ECHTER, niet alle modellen gebruiken dezelfde NVRAM variabelen. Om dit te omzeilen zou je alleen het eerste gedeelte kunnen uitvoeren, dus:
nvram set asuscfe0:ccode=#a |
nvram set asuscfe1:ccode=#a |
nvram set asuscfe0:regrev=0 |
nvram set asuscfe1:regrev=0 |
nvram set asuscfecommit=1 |
Hierna een factory reset doen, Namelijk bij een factory reset worden bepaalde op regio gebaseerde waarden vanuit de CFE naar het NVRAM gekopieerd . Echter deze variabelen zijn niet voor alle modellen identiek heb ik al gezien. Deze NVRAM waarden worden daarna door de driver gebruikt om het juiste zendvermogen en beschikbare zendvermogen te selecteren .
DISCLAIMER:
Ik neem geen enkele verantwoording wat gebruikers met deze informatie doen. Het aanpassen van je zendvermogen en kanalen is illegaal en de regels zoals ze zijn m.b.t. maximaal vermogen zijn er niet voor niets. M.a.w. dit doe je geheel op eigen risico.
mvg en succes