[Ervaringen] Asus RT-AC68U Dual-band Wireless-AC1900 Gigabit

Pagina: 1 ... 9 ... 24 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:49
Nog even een update op vorige post van 23 maart. Heb deze router nu een weekje draaien, met nieuwste merlin FW 3.0.0.4_378.51 + CFE hack voor powerboost, en ik moet zeggen dat nu alles als een zonnetje werkt. Wifi signaal zeer stabiel, en snelheden zijn erg goed (factor 3 hoger dan voorheen). Het extra zendvermogen is een wereld van verschil, zeker voor de 5GHz band. Instelling van 25 dBm (316mW) lijkt het beste te werken bij mij.

OpenVPN werkt ook als een zonnetje. Al met al dus een prima aankoop (mits je het vermogen opkrikt). Met de asuswrt-merlin software is bijna alles wel naar smaak en behoefte aan te passen, erg prettig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:02
gmj2 schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 00:38:
Nog even een update op vorige post van 23 maart. Heb deze router nu een weekje draaien, met nieuwste merlin FW 3.0.0.4_378.51 + CFE hack voor powerboost, en ik moet zeggen dat nu alles als een zonnetje werkt. Wifi signaal zeer stabiel, en snelheden zijn erg goed (factor 3 hoger dan voorheen). Het extra zendvermogen is een wereld van verschil, zeker voor de 5GHz band. Instelling van 25 dBm (316mW) lijkt het beste te werken bij mij.

OpenVPN werkt ook als een zonnetje. Al met al dus een prima aankoop (mits je het vermogen opkrikt). Met de asuswrt-merlin software is bijna alles wel naar smaak en behoefte aan te passen, erg prettig!
Welke stappen heb je gedaan voor de CFE hack. Kan ik hem ook wat hoger zetten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
MikeOO schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 08:15:
[...]

Welke stappen heb je gedaan voor de CFE hack. Kan ik hem ook wat hoger zetten. ;)
Info hier:
http://www.snbforums.com/...ax-tx-power-how-to.19262/

In het kort wat ik heb gedaan:
Check eerst wat je maximale power nu is op shell prompt:
# wl txpwr_target_max
Maximum Tx Power Target (chanspec:0x1808): 15.50 15.50 15.50
(= 15.50 dBm)

1. download asus mtd-write flash-tool versie 2 van:

https://mega.co.nz/#!o1xX...pvsgbKf-VIRfWRw61HhmIqRDM
(url staat oook ergens in de forum link hierboven)

2. update router naar laatste asuswrt-merlin FW.
3. backup je huidige instellingen (Administration -> save settings)
4. ssh naar router, maak backup van huidige boot image in b.v. /jffs. (of op een USB flashdrive of USB HD als die eraan zit)
# cd /jffs
# dd if=/dev/mtd0 of=cfe_orig.bin (grootte: 524,3 kb)

5. Haal cfe_orig.bin over naar PC met b.v. scp, zoek en edit de waarde van entries 0:ccode en 1:ccode,
en vervang "EU" in "#a" met een HEX editor. Belangrijk: pas de juiste bytes aan! Geen extra tekens of lengte aanpassen. Dit zal je boot image corrupt maken, en je router bricken als je 'm terug flashed.

Bewaar en noem aangepaste CFE boot image "cfe_new.bin"

6. kopieer cfe_new.bin terug naar router
7. kopieer de mtd-write tool naar router en maak executable:
# chmod 755 mtd-write

8. Flash de nieuwe CFE boot image:
# ./mtd-write -i cfe_new.bin -d boot

9. Reboot router
10. Doe een "Factory default Restore"
11. Reboot router nog een keer.
12. Restore je oude settings

En Viola, 25 dBm:

# wl txpwr_target_max
Maximum Tx Power Target (chanspec:0x1808): 25.00 25.00 25.00

Disclaimer/waarschuwing: Ik ben niet verantwoordelijk voor als er iets fout gaat. De CFE boot image is een kritiek stukje software. Als je hier iets fout doet, zal je router waarschijnlijk nooit meer willen opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Nou dat ga ik dan ook maar proberen, ben niet echt heel gelukkig met mijn asus. Heb wel de laatste merlin er op maar toch slecht bereik zeker op 5ghz. Hopen dat de cfe lukt. Tnx voor je guide!

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
Centropy schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 23:11:
Nou dat ga ik dan ook maar proberen, ben niet echt heel gelukkig met mijn asus. Heb wel de laatste merlin er op maar toch slecht bereik zeker op 5ghz. Hopen dat de cfe lukt. Tnx voor je guide!
Succes!

Voor diegene die niet met de CFE willen hobbyen, is dit een goed alternatief:
http://www.snbforums.com/...r-374-43-available.18914/

Dit is een oudere versie van de ASUSwrt-merlin FW waarin de door de EU opgelegde begrenzing en lock van het zendvermogen nog niet in zit. Echter is deze fork "ge-update" met security patches en voorzien van een aantal backports van de huidige versie (laatste update is van 21 maart). Met deze FW kan je dus de powerboost realiseren middels een aantal nvram commandos zoals beschreven in http://www.snbforums.com/...ax-tx-power-how-to.19262/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Dus als ik het goed begrijp, is een funktie die al niet standaard aan te roepen viel nog meer beveiligd? Door de EU? Hoe werkt dit allemaal? Dan zal dit toch wereldwijd zijn? Of raad asus e.d. Af je router in een eu land te kopen als je van buiten de eu komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Dank voor je uitgebreide antwoord. Hier ga ik binnenkort mee aan de slag _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonton
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 15:21
5Ghz inderdaad wat nukkig, fixen op kanaal 64 lijkt voor alles werkbaar.
ook zou graag wat extra signaal sterkte aan 5Ghz geven, hij mist een streepje op veel plekken in huis.

Die disk spindown disk is leuk, maar er gebeurt weinig (378.51 Merlin)
ik krijg wel in de log deze messages, maar de disk blijft gewoon aan:
Apr 4 10:22:44 sd-idle-2.6[487]: spinning up /dev/sda after 31 mins
Apr 4 10:28:44 sd-idle-2.6[487]: spinning down /dev/sda after 6 mins

PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
Centropy schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 00:47:
Dus als ik het goed begrijp, is een funktie die al niet standaard aan te roepen viel nog meer beveiligd? Door de EU? Hoe werkt dit allemaal? Dan zal dit toch wereldwijd zijn? Of raad asus e.d. Af je router in een eu land te kopen als je van buiten de eu komt?
Harmonisatie regelgeving NL met die van EU. Have Fun:
http://www.antennebureau....i/wet-en-regelgeving-wifi
en
http://wetten.overheid.nl/BWBR0036378/Bijlagen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Had zelf ook even gezocht en het schijnt ook dat het komt door netgear , die een rechtzaak was begonnen omdat Asus hun routers net iets boven de wettelijke norm hadden gezet, om zo bij de benchmarks als winnaar uit de bus te komen. Ging hier specifiek om de ac66 serie

[ Voor 13% gewijzigd door Centropy op 04-04-2015 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ach, en ook zonder trucjes is deze Asus router prima voor mij thuis. Vermogen omhoog schroeven hoeft lang niet in alle gevallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Tonton schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 10:36:
5Ghz inderdaad wat nukkig, fixen op kanaal 64 lijkt voor alles werkbaar.
ook zou graag wat extra signaal sterkte aan 5Ghz geven, hij mist een streepje op veel plekken in huis.

Die disk spindown disk is leuk, maar er gebeurt weinig (378.51 Merlin)
ik krijg wel in de log deze messages, maar de disk blijft gewoon aan:
Apr 4 10:22:44 sd-idle-2.6\[487]: spinning up /dev/sda after 31 mins
Apr 4 10:28:44 sd-idle-2.6\[487]: spinning down /dev/sda after 6 mins
Laat je niet leiden door de streepjes dat zegt niets. Dat is puur animatie en ik zie soms maar 2 streepjes en als ik dan naar Instellingen --> WiFi klikt dan zie ik daar ineens 5 streepjes. Is puur visueel en daar kun je verder geen waarde aan hechten.

Doe een speedtest met een App en dan weet je echt hoe goed/slecht je verbinding is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Double B
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-08 23:25
Voor de geintereseerden met een Netgear R7000(zag geen eigen topic en wordt hier wel eens genoemd) hierop is de merlin firmware nu ook draaiend. Heb hem zelf sinds gisteren draaien en doet het top.

http://www.linksysinfo.or...n-on-netgear-r7000.71108/

LG OLED77C16 | PIONEER PDP-LX6090 | Pansonic TX-P50ST50 | Marantz SR6008 | B&W 604 S2 | B&W LCR600 S3 | Acoustic Research Chronos W38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 19:13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe firmware :

ASUS RT-AC68U Firmware version 3.0.0.4.378.4850

Release note:
- Add DDNS support method and tutorials on web interface when DDNS is not able to use in some areas.

Bron : http://www.asus.com/nl/Networking/RTAC68U/HelpDesk_Download/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2015 @ 09:15:
Nieuwe firmware :

Release note:
- Add DDNS support method and tutorials on web interface when DDNS is not able to use in some areas.

Thnx voor de tip. Er staat in rode letters bètaversie en de MD5 klopt niet. Deze sla ik even over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb em vanochtend vroeg geinstalleerd en er zijn een aantal zaken verbeterd.

Dan zal de volgende update snel komen omdat dit pas de beta versie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-08 17:48
weet iemand hoe ik de Tx power adjustment kan verhogen? Draai 3.0.0.4.378_4585.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Jieve schreef op donderdag 09 april 2015 @ 22:29:
weet iemand hoe ik de Tx power adjustment kan verhogen? Draai 3.0.0.4.378_4585.
Het staat zelfs op deze pagina.... 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 13:28
Ik heb een vraagje over poortjes open zetten.

Ik heb thuis een NAS staan, die ook dienst doet als backup systeem voor de NAS op mijn werk. Met de oude Draytek keurig ingesteld dat de benodigde poorten alleen open staan voor het IP adres waar die NAS staat.
Dit wil ik ook met de Asus 68U doen.

WAN port forwarding netjes ingesteld, ik kan niets vinden dat die dus alleen maar IP specifiek open staan.

Ik zie nu wel een heleboel (niet gelukte) aanmeldingen op mijn NAS. Ik heb daar gelukkig wel op ingesteld dat na 2 verkeerde inlogpogingen het IP adres geblokt wordt.

Iemand die me op weg kan helpen met IP specifiek open zetten?

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
johoo schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 15:19:
Ik heb een vraagje over poortjes open zetten.

Ik heb thuis een NAS staan, die ook dienst doet als backup systeem voor de NAS op mijn werk. Met de oude Draytek keurig ingesteld dat de benodigde poorten alleen open staan voor het IP adres waar die NAS staat.
Dit wil ik ook met de Asus 68U doen.

WAN port forwarding netjes ingesteld, ik kan niets vinden dat die dus alleen maar IP specifiek open staan.

Ik zie nu wel een heleboel (niet gelukte) aanmeldingen op mijn NAS. Ik heb daar gelukkig wel op ingesteld dat na 2 verkeerde inlogpogingen het IP adres geblokt wordt.

Iemand die me op weg kan helpen met IP specifiek open zetten?
Op de ASUS ga ja naar WAN en tabblad: Virtual Server / Port Forwarding
Naam = Omschrijving van de poort
Port Range = Het poortnummer wat open gezet moet worden
Local IP = Het ip-adres van je NAS
Local Port = mag leeg blijven
Protocol = Welk protocol je nodig hebt. Wel goed controleren via welke de backup communiceert.

Klik op de +
Klik onderop op Apply.

Dat is genoeg om de poort op te zetten.

1. Zorg dat je nas een vast-ip adres heeft anders gaat je rule niet werken.
2. Check eventuele firewall op beide NASSEN. Soms moet je hier ook de poort toevoegen anders wordt hij alsnog geblokkeert door de firewall op je NAS.

Als je veel aanmeldingpoginen krijgt omdat het een bekend poortnummer betreft dan kun je beter een veel hoger portnummer kiezen. bv 34560 of iets.

Ook zorgen dat je Port 21,22,23 niet zomaar opgezet maar aanpast naar andere nummers. Dat zijn de eerste poortnummers die ze proberen om je NAS binnen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcellux
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-05-2022
@P0pster (weet niet of je hier nog post) Ik heb de Experiabox vervangen door de Asus met jouw schema en alles werkt prima alleen zakt de snelheid naar rond de 300/300. Als de Experiabox er weer aan hangt is die constant 500/500. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Whenever people agree with me I always feel I must be wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:04
marcellux schreef op zondag 12 april 2015 @ 09:47:
@P0pster (weet niet of je hier nog post) Ik heb de Experiabox vervangen door de Asus met jouw schema en alles werkt prima alleen zakt de snelheid naar rond de 300/300. Als de Experiabox er weer aan hangt is die constant 500/500. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Staat hardware acceleration (NAT)wel aan? Als je traffic monitoring per user bijvoorbeeld aanzet gaat hardware NAT uit.

Heb hier een RT-AC68U op KPN hangen, nota bene met PPPoE en haal ruimschoots de 500/500. Dus het kan wél.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcellux
@connos hoe heb jij het aangesloten in de instellingen van de ASUS? Kun je mij dat aangeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
marcellux schreef op zondag 12 april 2015 @ 13:42:
@connos hoe heb jij het aangesloten in de instellingen van de ASUS? Kun je mij dat aangeven?
Niet zo ingewikkeld hoor. Ongeveer zoals @P0pster heeft omschreven.
Fabrieksinstellingen op ASUS. Asus met de WAN aan 't NT kastje van Reggefiber.
PPPoE instelling als volgt:

User Name: kpn@direct-adsl
Password: KPN

Onder tabje IPTV bij LAN: Internet op VID 6 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 13:28
@MikeOO, bedankt voor je uitleg, maar de forwarding had ik al geregeld, wertk ook perfect. Het ging er mij nu alleen nog om dat ik die poorten alleen open wil zetten voor een specifiek IP adres. Dit kon ik met de Draytek ook nog aanvullend instellen.

Als ik in de 68U dezelfde instellingen gebruik bij Firewall als die ik in WAN PortForwarding heb gedaan heb ik dan de open poortjes alleen open voor dat IP adres of blijft het dan voor "iedereen" open.

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcellux
@connos Ik haal de snelheid ook wel maar na een tijdje zakt de snelheid weer naar 300/300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
johoo schreef op zondag 12 april 2015 @ 18:58:
@MikeOO, bedankt voor je uitleg, maar de forwarding had ik al geregeld, wertk ook perfect. Het ging er mij nu alleen nog om dat ik die poorten alleen open wil zetten voor een specifiek IP adres. Dit kon ik met de Draytek ook nog aanvullend instellen.

Als ik in de 68U dezelfde instellingen gebruik bij Firewall als die ik in WAN PortForwarding heb gedaan heb ik dan de open poortjes alleen open voor dat IP adres of blijft het dan voor "iedereen" open.
Een portforward zet je niet specifiek voor 1 ip-adres open.
Zodra je een poort opent op je router wordt al het inkomende verkeer doorgestuurd naar dit ip-adres.

Of je dit eventueel kunt beperken met de firewall op de Asus weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
marcellux schreef op zondag 12 april 2015 @ 22:30:
@connos Ik haal de snelheid ook wel maar na een tijdje zakt de snelheid weer naar 300/300
Heb je daarbij mijn handleiding gevolgd? Dus de Asus eerst terug gezet naar de fabrieksinstellingen?
Probeer anders eens de Merlin Firmware.http://www.lostrealm.ca/tower/node/79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcellux
@connos heb de nieuwe Merlin build erop gezet en het loopt voorlopig goed. Bedankt voor je hulp :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-08 17:48
Ik kwam op de router de optie "NAT Acceleration" tegen, deze staat op Auto.
Kan helaas niet ergens vinden wat het precies betekend.
Kan iemand mij dat uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0stradamus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Is het mogelijk om meerdere WAN ip-adressen te gebruiken met deze router?
Als ik google kom ik op de dual-wan mogelijkheid uit, met b.v. een 3g-usb stick, maar dat is niet wat ik bedoel.
Ik wil overstappen naar zakelijk, zodat ik prive en zakelijk kan scheiden.
Uiteindelijke doel is:
  • Zakelijke server op 1 IP in DMZ, firewall op server
  • Zakelijke clients (3) op 1 IP met NAT
  • Prive server op 1 IP in DMZ, firewall op server
  • Prive clients (14) op 1 IP met NAT

Als ik het echt allemaal van te voren wist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Laatst online: 14-09 07:39
Jieve schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 22:08:
Ik kwam op de router de optie "NAT Acceleration" tegen, deze staat op Auto.
Kan helaas niet ergens vinden wat het precies betekend.
Kan iemand mij dat uitleggen?
Zoals ik het uit de verschillende verhelen hierover op internet begrijp betekend het dat bij 'NAT Acceleration', de hardware NAT opties van de netwerkchip in de router gebruikt worden. Hierbij wordt de CPU van de router minder/niet belast om NAT taken uit te voeren.
De keerzijde van de 'NAT Acceleration' is dat deze in sommige situaties niet goed werkt. Het probleem wat hier meestal genoemd wordt is dat NAT loopback soms niet goed functioneert. Ook kan deze problemen geven bij niet standaard configuraties.

Zelf heb ik 'NAT Acceleration' gewoon aan staan op mijn RT-AC68U en deze functioneert zonder problemen, ook voor NAT loopback.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYX
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 15:54

DYX

Van het weekend eindelijk een 2e AC68U erbij geplaatst op zolder. De1e staat beneden in de meterkast op mijn glasmodem aangesloten. Het wifi signaal komt alleen de vloer van de 1e verdieping door. Vermoedelijk door de ondervloer van het laminaat met aluminium folie(dat bedacht ik me achteraf toen ik geen signaal had). Uiteindelijk een 2e erbij gekocht voor op zolder en dit werkt perfect. Wel de roaming assistant optie (limiet van -70db) aangezet en hij verbreekt netjes de verbinding bij slecht signaal waarbij de andere AP het device oppakt.

Het enige wat ik nu mis is SNMP ondersteuning voor monitoring. Deze zit wel in merlin fw. Toch misschien eens gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 07:41
Zag dit op twitter:

Asuswrt-Merlin 378.53 is out. Based on GPL 378_4980, adds policy routing for VPN client and a Trend Micro-powered ad blocker.

Adblocker ingebouwd...

@ mijn bovenbuurman. Stel je in op de router dat je een client dropt of in het OS van laptop/mobiel apparaat?

[ Voor 24% gewijzigd door lowfi op 27-04-2015 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghosty J
  • Laatst online: 06:51

Ghosty J

Asus

Kan dit gewoon allemaal in windows?

Wat ben je precies nodig?
Putty?
Freeware Hex Editor XVI32?
USB drive?

Wil iemand me een beetje op weg helpen?
gmj2 schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 22:34:
[...]

Info hier:
http://www.snbforums.com/...ax-tx-power-how-to.19262/

In het kort wat ik heb gedaan:
Check eerst wat je maximale power nu is op shell prompt:
# wl txpwr_target_max
Maximum Tx Power Target (chanspec:0x1808): 15.50 15.50 15.50
(= 15.50 dBm)

3. backup je huidige instellingen (Administration -> save settings)
4. ssh naar router, maak backup van huidige boot image in b.v. /jffs. (of op een USB flashdrive of USB HD als die eraan zit)
# cd /jffs
# dd if=/dev/mtd0 of=cfe_orig.bin (grootte: 524,3 kb)

5. Haal cfe_orig.bin over naar PC met b.v. scp, zoek en edit de waarde van entries 0:ccode en 1:ccode,
en vervang "EU" in "#a" met een HEX editor. Belangrijk: pas de juiste bytes aan! Geen extra tekens of lengte aanpassen. Dit zal je boot image corrupt maken, en je router bricken als je 'm terug flashed.

# chmod 755 mtd-write

9. Reboot router
10. Doe een "Factory default Restore"
11. Reboot router nog een keer.
12. Restore je oude settings

En Viola, 25 dBm:

# wl txpwr_target_max
Maximum Tx Power Target (chanspec:0x1808): 25.00 25.00 25.00

Disclaimer/waarschuwing: Ik ben niet verantwoordelijk voor als er iets fout gaat. De CFE boot image is een kritiek stukje software. Als je hier iets fout doet, zal je router waarschijnlijk nooit meer willen opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 15:33
Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2015 @ 09:15:
Nieuwe firmware :

Release note:

Werkt bij mij voor geen meter continue verbinding verbroken, terug naar .4585

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marz01 schreef op maandag 27 april 2015 @ 19:50:
[...]

Werkt bij mij voor geen meter continue verbinding verbroken, terug naar .4585
Jammer , bij mij werkt ie al weken prima.

Wachten op de volgende update dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faab de nde
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-01-2021
Beste allemaal,
Ik heb sinds eergisteren een RT-AC68U draaien thuis nadat ik alle lovende reacties erop had gelezen. deze is aangesloten en heb zowel bedraad als via WiFi prima contact en internet met mijn laptops.

Nu het rare.
M'n vriendin en ik kunnen met onze telefoons (windows Phone) en iPad wel verbinding maken (status: connected), maar verder niet het internet op.
Ik ben een beetje in de netwerk settings gedoken en ik zag dat de laptops op Standard Gateway (en DNS) adres 192.168.1.1. staan.
Bij de telefoons en iPad staan de DNS en Default Gateway op 192.168.192.1.
Verder staat de DNS suffix op 'net' op de telefoons.

Kan iemand mij vertellen hoe dit kan, en hoe het wellicht opgelost kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Faab de nde schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 22:04:
Beste allemaal,
Ik heb sinds eergisteren een RT-AC68U draaien thuis nadat ik alle lovende reacties erop had gelezen. deze is aangesloten en heb zowel bedraad als via WiFi prima contact en internet met mijn laptops.

Nu het rare.
M'n vriendin en ik kunnen met onze telefoons (windows Phone) en iPad wel verbinding maken (status: connected), maar verder niet het internet op.
Ik ben een beetje in de netwerk settings gedoken en ik zag dat de laptops op Standard Gateway (en DNS) adres 192.168.1.1. staan.
Bij de telefoons en iPad staan de DNS en Default Gateway op 192.168.192.1.
Verder staat de DNS suffix op 'net' op de telefoons.

Kan iemand mij vertellen hoe dit kan, en hoe het wellicht opgelost kan worden?
Dat is inderdaad je probleem. Check eens of je op deze apparaten mogelijk geen DHCP hebt ingesteld maar zelf een ip-adres hebt ingevuld. Dat is de enige verklaringen die ik zou kunnen geven.

Anders afmelden en goed kijken dat je op de juiste SSID aanmeld en niet toevallig op die van de buurman, als zou het wel toeval zijn dat je hetzelfde wachtwoord zou gebruiken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faab de nde
MikeOO schreef op woensdag 29 april 2015 @ 13:40:
[...]

Dat is inderdaad je probleem. Check eens of je op deze apparaten mogelijk geen DHCP hebt ingesteld maar zelf een ip-adres hebt ingevuld. Dat is de enige verklaringen die ik zou kunnen geven.

Anders afmelden en goed kijken dat je op de juiste SSID aanmeld en niet toevallig op die van de buurman, als zou het wel toeval zijn dat je hetzelfde wachtwoord zou gebruiken >:)
Ik heb juist zelf niks kunnen invullen bij de telefoons. Op de Windows Phones en iPad kan ik alleen de netwerk gegevens inzien, maar zie ik geen mogenlijkheid dat zelf in te stellen. Het wordt dus toegekend door de router.
Ik had wel al geprobeerd via de router instellingen een default gateway af te dwingen (192.168.1.1) via de LAN DHCP settings, maar dat resulteerde alleen maar in het compleet vastlopen van de verbinding op de laptop. Maar wellicht heb ik daar ook wat verkeerds gedaan, dus wil niet zeggen dat dat niet kan werken.

SSID naam zal niet het probleem zijn. Deze beschijving had ik al aangepast van de standaard 'ASUS' en deze heeft verder niemand in de buurt. Maar ik heb de 2,4 en 5GHz versies wel dezelfde naam gegeven, dus wellicht dat daar een clash zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Faab de nde schreef op woensdag 29 april 2015 @ 14:14:
[...]

Ik heb juist zelf niks kunnen invullen bij de telefoons. Op de Windows Phones en iPad kan ik alleen de netwerk gegevens inzien, maar zie ik geen mogenlijkheid dat zelf in te stellen. Het wordt dus toegekend door de router.
Ik had wel al geprobeerd via de router instellingen een default gateway af te dwingen (192.168.1.1) via de LAN DHCP settings, maar dat resulteerde alleen maar in het compleet vastlopen van de verbinding op de laptop. Maar wellicht heb ik daar ook wat verkeerds gedaan, dus wil niet zeggen dat dat niet kan werken.

SSID naam zal niet het probleem zijn. Deze beschijving had ik al aangepast van de standaard 'ASUS' en deze heeft verder niemand in de buurt. Maar ik heb de 2,4 en 5GHz versies wel dezelfde naam gegeven, dus wellicht dat daar een clash zit?
SSID zelfde naam moet geen probleem zijn.
Default Gatway op de Router is altijd hetzelfde adres als de router zelf dus die moet je verder niet veranderden in jouw geval.

Handmatig instellen kun je op elk apparaart altijd doen dus even verder zoeken >:)

Voor ipad kun je het instellen door
Instellingen --> WiFi --> Klik op de verbinding die actief is --> Daar moet DHCP blauw zijn.
Als je op Statisch klikt kun je het zelf invullen door op het witte deel te klikken naast IP-adres/ Subnetmasker etc.

ALs DHCP actief is en het werk nog niet dan

1. Klik op Vergeet dit netwerk wat erboven staat.
2. Herstart iPad
3. Maak opnieuw een verbinding met de ASUS en check de instellingen
4. Als het dan nog niet goed gaat vul dan eens handmatig bij Statisch de gegevens in.

Als het dan nog niet werkt dan toch de ASUS nog eens nalopen. Mogelijk dat je Laptops mogelijk een statisch adres hebben de instellingen op de router niet kloppen.

Desnoods de router eens resetten naar fabrieksinstellingen en ook het modem eens een keer uitzetten van je Provider. Zeker bij kabelinternet belangrijk om deze 1 minuut van de stroom te halen.
Ook de router uitzetten en dan eerst kabelmodem helemaal laten opkomen en als deze klaar is de router weer aanzetten.

Windows Phone ken ik verder niet maar moet ook mogelijk zijn om hier iets mee te doen.
https://www.google.nl/sea...l&ei=RthAVZrQB5Djat-QgYgG

Maar check eerst de iPad daar kan het zeker mee en als die eenmaal werkt zal de Windows Phones ook wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYX
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 15:54

DYX

lowfi schreef op maandag 27 april 2015 @ 08:17:
Zag dit op twitter:

Asuswrt-Merlin 378.53 is out. Based on GPL 378_4980, adds policy routing for VPN client and a Trend Micro-powered ad blocker.

Adblocker ingebouwd...

@ mijn bovenbuurman. Stel je in op de router dat je een client dropt of in het OS van laptop/mobiel apparaat?
Dat stel je in op de router. Zodra het signaal slecht dan x db wordt, verbreekt hij de verbinding. De client maakt dan automatisch verbinding met het andere AP omdat deze ook dezelfde naam en key heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faab de nde
MikeOO schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:12:
[...]

SSID zelfde naam moet geen probleem zijn.
Default Gatway op de Router is altijd hetzelfde adres als de router zelf dus die moet je verder niet veranderden in jouw geval.

Handmatig instellen kun je op elk apparaart altijd doen dus even verder zoeken >:)

Voor ipad kun je het instellen door
Instellingen --> WiFi --> Klik op de verbinding die actief is --> Daar moet DHCP blauw zijn.
Als je op Statisch klikt kun je het zelf invullen door op het witte deel te klikken naast IP-adres/ Subnetmasker etc.

ALs DHCP actief is en het werk nog niet dan

1. Klik op Vergeet dit netwerk wat erboven staat.
2. Herstart iPad
3. Maak opnieuw een verbinding met de ASUS en check de instellingen
4. Als het dan nog niet goed gaat vul dan eens handmatig bij Statisch de gegevens in.

Als het dan nog niet werkt dan toch de ASUS nog eens nalopen. Mogelijk dat je Laptops mogelijk een statisch adres hebben de instellingen op de router niet kloppen.

Desnoods de router eens resetten naar fabrieksinstellingen en ook het modem eens een keer uitzetten van je Provider. Zeker bij kabelinternet belangrijk om deze 1 minuut van de stroom te halen.
Ook de router uitzetten en dan eerst kabelmodem helemaal laten opkomen en als deze klaar is de router weer aanzetten.

Windows Phone ken ik verder niet maar moet ook mogelijk zijn om hier iets mee te doen.
https://www.google.nl/sea...l&ei=RthAVZrQB5Djat-QgYgG

Maar check eerst de iPad daar kan het zeker mee en als die eenmaal werkt zal de Windows Phones ook wel werken.
Helaas ondersteud WIndows Phone geen Stastische IP's. de link die je stuurde geeft alleen referentie naar iets wat in Developer sessies zit. En blijkbaar heeft niet iedere telefoon met Windows 8.1 niet dezelfde 8.1 draaien.

Maar goed, het is opgelost. Ik heb de MAC adressen van de telefoons toegevoegd aan de MAC adres whitelist en op die manier een IP adres afgedwongen. Toch raar dat ik deze hogere netwerkkunde moet doen. Maar goed, het werkt nu.
Dank voor de suggesties iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 11:54
Ik vrees dat ik mijn AC68 na enige maanden dat het zonder problemen heeft gewerkt ter reparatie mag gaan aanbieden.. :-(
Iemand die het volgende probleem ook met zijn AC68U heeft gehad?

Sinds enige weken valt hier meerdere keren per dag de WAN gedeelte van de router eruit.
Modem (Ubee) blijft netjes online maar op een of andere manier disconnect de router zijn WAN gedeelte.
Het volgende komt dan in de log te staan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
May  1 13:01:07 WAN Connection: Ethernet link down.
May  1 13:01:07 stop_nat_rules: apply the redirect_rules!
May  1 13:01:16 WAN Connection: Ethernet link up.
May  1 13:01:16 rc_service: wanduck 467:notify_rc restart_wan_if 0
May  1 13:01:17 dnsmasq[482]: read /etc/hosts - 5 addresses
May  1 13:01:17 dnsmasq[482]: using nameserver 213.46.228.196#53 for domain local
May  1 13:01:17 dnsmasq[482]: using nameserver 213.46.228.196#53 for domain arnhem.chello.nl
May  1 13:01:17 dnsmasq[482]: using nameserver 62.179.104.196#53 for domain local
May  1 13:01:17 dnsmasq[482]: using nameserver 62.179.104.196#53 for domain arnhem.chello.nl
May  1 13:01:17 dnsmasq[482]: using nameserver 62.179.104.196#53
May  1 13:01:17 dnsmasq[482]: using nameserver 213.46.228.196#53
May  1 13:01:17 kernel: Attempt to kill tasklet from interrupt
May  1 13:01:17 kernel: device eth0 left promiscuous mode
May  1 13:01:17 kernel: br0: port 1(vlan1) entering forwarding state
May  1 13:01:17 kernel: device eth0 entered promiscuous mode
May  1 13:01:17 kernel: br0: topology change detected, propagating
May  1 13:01:17 miniupnpd[730]: ioctl(s, SIOCGIFADDR, ...): Cannot assign requested address
May  1 13:01:17 miniupnpd[730]: Failed to get IP for interface eth0
May  1 13:01:17 miniupnpd[730]: SendNATPMPPublicAddressChangeNotification: cannot get public IP address, stopping
May  1 13:01:17 miniupnpd[730]: ioctl(s, SIOCGIFADDR, ...): Cannot assign requested address
May  1 13:01:18 dnsmasq[482]: read /etc/hosts - 5 addresses
May  1 13:01:18 dnsmasq[482]: using nameserver 213.46.228.196#53 for domain local
May  1 13:01:18 dnsmasq[482]: using nameserver 213.46.228.196#53 for domain arnhem.chello.nl
May  1 13:01:18 dnsmasq[482]: using nameserver 62.179.104.196#53 for domain local
May  1 13:01:18 dnsmasq[482]: using nameserver 62.179.104.196#53 for domain arnhem.chello.nl
May  1 13:01:18 dnsmasq[482]: using nameserver 62.179.104.196#53
May  1 13:01:18 dnsmasq[482]: using nameserver 213.46.228.196#53
May  1 13:01:18 dnsmasq[482]: read /etc/hosts - 5 addresses
May  1 13:01:22 rc_service: udhcpc 772:notify_rc start_firewall
May  1 13:01:22 dnsmasq[482]: read /etc/hosts - 5 addresses
May  1 13:01:22 dnsmasq[482]: using nameserver 213.46.228.196#53 for domain local
May  1 13:01:22 dnsmasq[482]: using nameserver 213.46.228.196#53 for domain arnhem.chello.nl
May  1 13:01:22 dnsmasq[482]: using nameserver 62.179.104.196#53 for domain local
May  1 13:01:22 dnsmasq[482]: using nameserver 62.179.104.196#53 for domain arnhem.chello.nl
May  1 13:01:22 dnsmasq[482]: using nameserver 62.179.104.196#53
May  1 13:01:22 dnsmasq[482]: using nameserver 213.46.228.196#53
May  1 13:01:23 start_nat_rules: apply the nat_rules(/tmp/nat_rules_eth0_eth0)!
May  1 13:01:23 wan: finish adding multi routes
May  1 13:01:23 rc_service: udhcpc 772:notify_rc stop_upnp
May  1 13:01:23 rc_service: waitting "start_firewall" via udhcpc ...
May  1 13:01:23 WAN Connection: Ethernet link up.
May  1 13:01:23 rc_service: wanduck 467:notify_rc restart_wan_if 0
May  1 13:01:24 dnsmasq[482]: read /etc/hosts - 5 addresses
May  1 13:01:24 dnsmasq[482]: using nameserver 213.46.228.196#53 for domain local
May  1 13:01:24 dnsmasq[482]: using nameserver 213.46.228.196#53 for domain arnhem.chello.nl
May  1 13:01:24 dnsmasq[482]: using nameserver 62.179.104.196#53 for domain local
May  1 13:01:24 dnsmasq[482]: using nameserver 62.179.104.196#53 for domain arnhem.chello.nl
May  1 13:01:24 dnsmasq[482]: using nameserver 62.179.104.196#53
May  1 13:01:24 dnsmasq[482]: using nameserver 213.46.228.196#53
May  1 13:01:24 kernel: Attempt to kill tasklet from interrupt
May  1 13:01:24 kernel: device eth0 left promiscuous mode
May  1 13:01:24 kernel: br0: port 1(vlan1) entering forwarding state
May  1 13:01:24 miniupnpd[730]: ioctl(s, SIOCGIFADDR, ...): Cannot assign requested address
May  1 13:01:24 miniupnpd[730]: Failed to get IP for interface eth0
May  1 13:01:24 miniupnpd[730]: SendNATPMPPublicAddressChangeNotification: cannot get public IP address, stopping
May  1 13:01:24 kernel: device eth0 entered promiscuous mode
May  1 13:01:24 kernel: br0: topology change detected, propagating
May  1 13:01:24 miniupnpd[730]: ioctl(s, SIOCGIFADDR, ...): Cannot assign requested address
May  1 13:01:26 dnsmasq[482]: read /etc/hosts - 5 addresses
May  1 13:01:27 miniupnpd[730]: shutting down MiniUPnPd
May  1 13:01:28 rc_service: udhcpc 772:notify_rc start_upnp
May  1 13:01:28 rc_service: udhcpc 815:notify_rc start_firewall
May  1 13:01:28 rc_service: waitting "start_upnp" via udhcpc ...
May  1 13:01:28 miniupnpd[820]: HTTP listening on port 40770
May  1 13:01:28 miniupnpd[820]: Listening for NAT-PMP/PCP traffic on port 5351
May  1 13:01:29 dhcp client: bound 77.xxx.xxx.25 via 77.xxx.xxx.1 during 259195 seconds.
May  1 13:01:29 dnsmasq[482]: read /etc/hosts - 5 addresses
May  1 13:01:29 dnsmasq[482]: using nameserver 213.46.228.196#53 for domain local
May  1 13:01:29 dnsmasq[482]: using nameserver 213.46.228.196#53 for domain arnhem.chello.nl
May  1 13:01:29 dnsmasq[482]: using nameserver 62.179.104.196#53 for domain local
May  1 13:01:29 dnsmasq[482]: using nameserver 62.179.104.196#53 for domain arnhem.chello.nl
May  1 13:01:29 dnsmasq[482]: using nameserver 62.179.104.196#53
May  1 13:01:29 dnsmasq[482]: using nameserver 213.46.228.196#53
May  1 13:01:30 start_nat_rules: apply the nat_rules(/tmp/nat_rules_eth0_eth0)!
May  1 13:01:30 wan: finish adding multi routes
May  1 13:01:30 rc_service: udhcpc 815:notify_rc stop_upnp
May  1 13:01:30 rc_service: waitting "start_firewall" via udhcpc ...
May  1 13:01:31 miniupnpd[820]: ioctl(s, SIOCGIFADDR, ...): Cannot assign requested address
May  1 13:01:31 miniupnpd[820]: Failed to get IP for interface eth0
May  1 13:01:31 miniupnpd[820]: SendNATPMPPublicAddressChangeNotification: cannot get public IP address, stopping
May  1 13:01:31 miniupnpd[820]: ioctl(s, SIOCGIFADDR, ...): Cannot assign requested address
May  1 13:01:31 dnsmasq[482]: read /etc/hosts - 5 addresses
May  1 13:01:31 dnsmasq[482]: using nameserver 213.46.228.196#53 for domain local
May  1 13:01:31 dnsmasq[482]: using nameserver 213.46.228.196#53 for domain arnhem.chello.nl
May  1 13:01:31 dnsmasq[482]: using nameserver 62.179.104.196#53 for domain local
May  1 13:01:31 dnsmasq[482]: using nameserver 62.179.104.196#53 for domain arnhem.chello.nl
May  1 13:01:31 dnsmasq[482]: using nameserver 62.179.104.196#53
May  1 13:01:31 dnsmasq[482]: using nameserver 213.46.228.196#53
May  1 13:01:31 WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.
May  1 13:01:31 miniupnpd[820]: shutting down MiniUPnPd
May  1 13:01:32 rc_service: udhcpc 815:notify_rc start_upnp
May  1 13:01:32 miniupnpd[868]: HTTP listening on port 34793
May  1 13:01:32 miniupnpd[868]: Listening for NAT-PMP/PCP traffic on port 5351
May  1 13:01:33 dhcp client: bound 77.xxx.xxx.25 via 77.xxx.xxx.1 during 259195 seconds.
May  1 13:01:33 miniupnpd[868]: ioctl(s, SIOCGIFADDR, ...): Cannot assign requested address
May  1 13:01:33 miniupnpd[868]: ioctl(s, SIOCGIFADDR, ...): Cannot assign requested address
May  1 13:03:01 WAN Connection: Ethernet link down.
May  1 13:03:06 WAN Connection: Ethernet link up.

Log loopt nog verder door..
Op het moment dat de router zijn WAN los laat staat het volgende in tools vermeld.
Wan > 100 Full duplex. Dit blijft zo totdat ik de router of modem weer reboot.
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/70yziu.jpg

Zodra het Wan gedeelte weer normaal werkt dan staat onder Tools / Network ook alles weer goed.
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/15wjtis.jpg

Wat heb ik tot nu zelf onderzocht?

Kabels
Allereerst heb ik uiteraard, ondanks dat ik niets gewijzigd heb in de opstelling of firmware, als eerste de Cat 6 kabels opnieuw gecontroleerd. Dit zijn kant en klare netwerk kabels die ik gelijktijdig met de router op internet heb gekocht. Voor de test andere Cat6 kabels uitgeprobeerd maar het probleem blijft aanwezig.

Firmware.
Ik heb tot nu toe om te kijken of het misschien aan een firmware ligt diverse firmware 's uitgeprobeerd waaronder standaard die van Asus, maar ook die van Merlin Fork 374.43 en als laatste die van Merlin zelf. Router na firmware update terug naar de fabrieksinstellingen. Helaas allemaal zonder succes.

Wan settings:
DHCP query frequency van Aggressive mode naar Normal gezet. Ook dit loste het probleem niet op.

Modem wissel.
Uiteindelijk bij Ziggo mijn Technicolor 7200 om laten ruilen voor een Ubee modem die in bridge staat.
Helaas heeft dit ook niet geholpen en blijft het probleem aanwezig.
Om het een en ander uit te sluiten vorig weekend de router er tussenuit gelaten en het modem terug gezet in router modus. Vanaf dat moment geen problemen meer gehad en internet bleef het hele weekend stabiel. Na het weekend weer de AC68U er tussen gezet met de Ubee weer terug in Bridge en de router verliest na enkele dagen opnieuw zijn WAN. Op dat moment kan ik nog wel inloggen op de router maar niet meer op de UBEE modem. Alle lampjes van de Ubee modem branden netjes en in de log van de modem staan geen vreemde dingen.

Internet hapert bedraad de download snelheid van mijn 200/20 pakket varieert enorm.
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/f4lqfc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
Vage klacht idd. Je zou de router in Dual Wan modus kunnen zetten. Hiervoor moet je 1 LAN poort opofferren, maar dan kun je tenimiste de fysieke WAN poort uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 11:54
connos schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 19:47:
Vage klacht idd. Je zou de router in Dual Wan modus kunnen zetten. Hiervoor moet je 1 LAN poort opofferren, maar dan kun je tenimiste de fysieke WAN poort uitsluiten.
Bedankt voor de tip.
Dat kan ik inderdaad nog eens gaan uitproberen.

Edit:
Dual Wan ingeschakeld en Wan aangesloten op Lan1.
De eerste test was gelijk al een stuk beter.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/4331123600.png

Dit weekend nog even verder testen om te kijken of het aan de Wan poort ligt.

[ Voor 27% gewijzigd door Mabili op 02-05-2015 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb een AC87u, en probeer de vlan van internet aan te passen naar 6 (om glasvezel van kpn aan te sluiten) maar als ik hem bij lan - iptv op 6 zet en dan opsla en reboot, staat hij bij Tools en informatie gewoon nog op 2 (ook als ik met ssh inlog en robocfg show doe) hij past hem met geen mogelijkheid aan. Iemand een idee wat dat kan zijn?

Ik gebruik merlin firmware de meest recente versie. Dat is Firmware:378.53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 22:37
Ghosty J schreef op maandag 27 april 2015 @ 15:04:
Kan dit gewoon allemaal in windows?

Wat ben je precies nodig?
Putty?
Freeware Hex Editor XVI32?
USB drive?

Wil iemand me een beetje op weg helpen?

[...]
Hoi Ghosty J,

Ja hoor, ik wil je wel helpen.
Ja dit gaat volledig in windows.
Origineel van gjm2.
Deel 1 van de "guide" is voor de stap van 15,5 naar 25 dBm, deel 2 gaat naar 27 dBm (optioneel).

BENODIGDHEDEN :

- Inloggegevens router (ip-adres, gebruikersnaam, wachtwoord...... standaard 192.168.1.1, admin, admin)
- Putty (SSH): Download Putty
- XVI32 (Hexeditor): Download XVI32
- WinSCP (SSH om bestanden in de map JFFS van de router te kunnen zetten): Download WinSCP
- ASUS MTD-Write flash-tool versie 2 van: Download MTD Write

ALS EERST :

Putty heeft nodig,
- IP-adres router
- Gebruikersnaam router
- Wachtwoord router

WinSCP heeft nodig,
- IP-adres router
- Gebruikersnaam router
- Wachtwoord router
- WinSCP instelling "SCP" ipv "SFTP" bij inloggen (File protocol)

WinSCP heeft ook een vorm van Putty in zich maar die gebruik ik niet.

Router instellingen moeten zijn :
- SSH aan (administration -> system)
- SSH servicepoort 22 (administration -> system)
- JFFS aan (administration -> system)

DEEL 1 VAN 15,5 NAAR 25 dBm :

# wordt gevolgd door het commando voor Putty bv : # blaat 12345 , commando
in Putty is dan : blaat 12345 (enter).
Zoals eerder gepost door gjm2 doe je het volgende:

0. Log in op SSH van router met Putty (192.168.1.x met admin en dan wachtwoord).
1. Controleer eerst wat je maximale TxPower nu is (commando Putty).

# wl txpwr_target_max

Je ziet nu : Maximum Tx Power Target (chanspec:0x1808): 15.50 15.50 15.50
Het vermogen is 15.50 dBm.

2. Controleer of je alle programma's hebt (Putty, WinSCP, XVI32, MTD Write-tool).
3. Backup je huidige instellingen (administration -> save settings).
4. Update de router naar laatste ASUSWRT-Merlin firmware (optioneel).
5. SSH (Putty) naar de router, maak backup van huidige boot image.

# cd /jffs
# dd if=/dev/mtd0 of=cfe_orig.bin

6. Log in op router met WinSCP.
7. Haal cfe_orig.bin over naar de PC met WinSCP.
8. Open cfe_orig.bin met XVI32 (open de cfe vanaf de HDD van de PC).
9. Zoek (tekst) en edit de waarde van entries 0:ccode en 1:ccode. Vervang "EU" in "#a".

Belangrijk: pas de juiste bytes aan! Geen extra tekens of lengte aanpassen,
dit zal je boot image corrupt maken, en je router bricken als je 'm terug flashed.

10. Bewaar en noem aangepaste CFE boot image "cfe_new.bin".
11. Kopieer cfe_new.bin terug naar router met WinSCP (in de map JFFS).
12. Kopieer (met WinSCP) de mtd-write tool naar router (wederom in map JFFS) en maak deze executable:

# chmod 755 mtd-write

13. Flash de nieuwe CFE boot image:

14. Reboot router.
15. Doe een "Factory default restore".
16. Reboot router nog een keer.
17. Restore je oude settings en controleer de nieuwe TxPower.

# wl txpwr_target_max

Je ziet nu : Maximum Tx Power Target (chanspec:0x1808): 25.00 25.00 25.00.
Het vermogen is van 15.5 naar 25 dBm gegaan.

OPTIONEEL DEEL 2 NAAR 27 dBm :

18. Inloggen op SSH met putty.
19. Kopieer het onderstaande (ctrl + c) en plaatst dit dan in Putty (rechtermuisknop + ENTER):

nvram set 0:maxp2ga0=114
nvram set 0:maxp2ga1=114
nvram set 0:maxp2ga2=114
nvram set 1:maxp5ga0=114,114,114,114
nvram set 1:maxp5ga1=114,114,114,114
nvram set 1:maxp5ga2=114,114,114,114
nvram set wl_TxPower=500
nvram set wl0_TxPower=500
nvram set wl1_TxPower=500
nvram commit
reboot

INFO :

De router zal nu opnieuw opstarten (duurt 60 sec) en zal dan op 27 dBm draaien.
Deze optionele TxPower-setting werkt totdat je een instelling veranderd of een update doet van de router.
Na elke instelling of update moet je dus stap 18 en 19 herhalen om van 25 naar 27 dBm te gaan.
Je kunt # wl txpwr_target_max gebruiken om het vermogen te zien.

DISCLAIMER :

Ik ben niet verantwoordelijk voor als er iets fout gaat. De CFE boot image is een kritiek stukje software. Als je hier iets fout doet, zal je router waarschijnlijk nooit meer willen opstarten.

[ Voor 17% gewijzigd door huubhuub op 04-05-2015 11:16 . Reden: link aangepast ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
huubhuub schreef op zondag 03 mei 2015 @ 14:35:
[...]

Hoi Ghosty J,

Ja hoor, ik wil je wel helpen.
Ja dit gaat volledig in windows.
Origineel van gjm2.
Deel 1 van de "guide" is voor de stap van 15,5 naar 25 dBm, deel 2 gaat naar 27 dBm (optioneel).

BENODIGDHEDEN :
Mooie uitleg en net ook de stappen even gevolgd. Had de stappen al een keer ontvangen van gjm2 maar jouw uitleg kwam voorbij en dacht nu moet ik dit maar eens gaan uitvoeren. Stond nog op de plannig.

Prima gegaan en Stap 1 geeft een aardig boost in mijn Signaal en net wat ik op bepaalde plekken nodig had.

Alleen je link naar ASUS MTD-Write flash-tool versie 2 werkt niet. Hierbij de juiste.

Nu nog uitzoeken waarom mijn HTC One M8 ineens de 5Ghz band niet meer vindt. Overige apparaten wel dus iets met de HTC zelf.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeOO op 04-05-2015 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghosty J

Ghosty J

Asus

Super bedankt voor deze mooie uitleg!

Ik heb het 2x moeten doen 1ste x kwam ik uit op Maximum Tx Power Target (chanspec:0x100b): 18.50 18.50 18.50
Misschien had dit te maken met dat ik de A "#A"in hoofdletter had gezet in plaats van een kleine letter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
MikeOO schreef op maandag 04 mei 2015 @ 09:48:
[...]

Mooie uitleg en net ook de stappen even gevolgd. Had de stappen al een keer ontvangen van gjm2 maar jouw uitleg kwam voorbij en dacht nu moet ik dit maar eens gaan uitvoeren. Stond nog op de plannig.

Prima gegaan en Stap 1 geeft een aardig boost in mijn Signaal en net wat ik op bepaalde plekken nodig had.

Alleen je link naar ASUS MTD-Write flash-tool versie 2 werkt niet. Hierbij de juiste.

Nu nog uitzoeken waarom mijn HTC One M8 ineens de 5Ghz band niet meer vindt. Overige apparaten wel dus iets met de HTC zelf.
Geen probleem man :) en ja het origineel van gjm2 heb ik wat lichtjes aangepast om het wat toegankelijker te maken voor mensen welke niet heel veel SSH ervaring hebben.

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghosty J

Ghosty J

Asus

Ik ontvang op mijn Note edge ook geen 5ghz meer.
MikeOO schreef op maandag 04 mei 2015 @ 09:48:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:21
Ghosty J schreef op maandag 04 mei 2015 @ 11:40:

[...]
misschien doordat de wifi-5ghz band op automatisch staat, en hij daarmee in de 100-140 kanalen uitzendt, die de HTC niet ondersteund?
werkt deze uitleg alleen bij de AC68U of ook bij de AC66U? En kan ik alle stappen 1 op 1 volgen?

het gaat hier al mis namelijk, misschien omdat ik de 2.4ghz banden op VS heb staan ivm hoger wattage? in de fork-merlin met hoger zendvermogen deed ie het geloof ik wel eerder...: (output putty).
ASUSWRT-Merlin RT-AC66U_3.0.0.4 Mon Apr 27 02:38:16 UTC 2015
admin@RT-AC66U-6518:/tmp/home/root# wl txpwr_target_max
wl: Unsupported
Weet iemand trouwens waarom ik met mijn openvpn server in mijn asusrouter op de laatste merlin-build 378.53 wel via mijn thuis-ziggo-ip kan internettten, maar niet de computers kan benaderen? hij deelt mn ipad met vpn geloof ik in op subnet 10.8.0.0 en dit kan ik niet veranderen naar mijn interne 192.168.1.x ip in de expert advanced (openvpn-sever) settings van de asusrouter ...

[ Voor 37% gewijzigd door HBSVDK op 04-05-2015 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
Ghosty J schreef op maandag 04 mei 2015 @ 11:40:

[...]
Correct ik denk ook dat je het kanaal van de 2.4 en 5ghz even op een europese moet zetten.

2.4 ghz is dat channel 1 t/m 13 (kies er maar 1)
5 ghz is dat bv 36 40 44 en 48. Wikipedia: List of WLAN channels

Niet op automatisch laten staan dus. Je doet dit bij je wifi settings (control channel). Je kunt de extension channel bij de 5 ghz wel op auto laten staan.

[ Voor 9% gewijzigd door huubhuub op 04-05-2015 12:00 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huubhuub
HBSVDK schreef op maandag 04 mei 2015 @ 11:43:
[...]

misschien doordat de wifi-5ghz band op automatisch staat, en hij daarmee in de 100-140 kanalen uitzendt, die de HTC niet ondersteund?

[...]

werkt deze uitleg alleen bij de AC68U of ook bij de AC66U? En kan ik alle stappen 1 op 1 volgen?

het gaat hier al mis namelijk, misschien omdat ik de 2.4ghz banden op VS heb staan ivm hoger wattage? in de fork-merlin met hoger zendvermogen deed ie het geloof ik wel eerder...: (output putty).

[...]

Weet iemand trouwens waarom ik met mijn openvpn server in mijn asusrouter op de laatste merlin-build 378.53 wel via mijn thuis-ziggo-ip kan internettten, maar niet de computers kan benaderen? hij deelt mn ipad met vpn geloof ik in op subnet 10.8.0.0 en dit kan ik niet veranderen naar mijn interne 192.168.1.x ip in de expert advanced (openvpn-sever) settings van de asusrouter ...
Deze uitleg is voor de AC68U, ik weet niet of de AC66U hetzelfde is als de 68.

En waar het misgaat is het feit dat je het # teken mee gekopieerd hebt :P
Daarom staat er ook in de uitleg :

# wordt gevolgd door het commando voor Putty bv : # blaat 12345 , commando
in Putty is dan : blaat 12345 (enter).

[ Voor 9% gewijzigd door huubhuub op 04-05-2015 12:20 ]

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghosty J

Ghosty J

Asus

Top hij doet het !!
huubhuub schreef op maandag 04 mei 2015 @ 11:59:
[...]

Correct ik denk ook dat je het kanaal van de 2.4 en 5ghz even op een europese moet zetten.

Niet op automatisch laten staan dus. Je doet dit bij je wifi settings (control channel). Je kunt de extension channel bij de 5 ghz wel op auto laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
[...]

Zo simpel en gewoon helemaal niet aan gedacht.
Gistern een tijd aan het zoeken geweest waarom dit niet meer werkte. Laptop deed het prima en zag de 5Ghz wel en een Samsung Tablet ook. Maar overige Smartphones M8 en S3 zagen hem niet meer en dan ga je langzaam denken dat je gek wordt >:)

Tnx voor de oplossing en kan ik dit probleem loslaten. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiR60
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-09 15:48
Hoi allemaal,

Ik heb een RT-AC68U, voor ik een firmware-update deed werkte Loopback prima, na de firmware update niet meer :(

Ik vind voor een router in deze prijsklasse het 'raar' als ik HW NAT uit moet zetten om loopback weer werkend te krijgen...

Iemand een oplossing zonder te klooien met firmware loopback weer aan de praat te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Als het na het terugzetten van de fabrieksinstellingen en opnieuw instellen niet lukt met een bepaalde firmware, ben ik bang dat je toch moet klooien met die firmware. Heb je 3.0.0.4.378.4850 gebruikt? Die bestempeld Asus wellicht niet voor niets al beta.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Of probeer de Merlin versie eens mogelijk dat het daarin wel goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is wel tijd aan het worden voor een nieuwe firmware voor deze router.
Ik zit al ruim een maand op de nieuwste beta , die het wel prima doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-07 10:15
Net de RT-AC68U besteld omdat mijn huidige DIR868L geen 500/500 van KPN aan kan. Ik ben benieuwd....

[ Voor 39% gewijzigd door 1975Mark30 op 26-05-2015 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

Dat is off-topic maar bedraad zou de DIR868L dat met gemak aan moeten kunnen:
http://nl.hardware.info/p...k-dir-868l/testresultaten

Bekabeling etc. in orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30
Die testresultaten zijn niet over PPPoE. Over PPPoE blijft de DIR868L rond de 300 steken helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 08:05:
Het is wel tijd aan het worden voor een nieuwe firmware voor deze router.
Ik zit al ruim een maand op de nieuwste beta , die het wel prima doet.
Vandaag is een "Japanese Only" update beschikbaar gekomen dus je hoeft vast niet al te lang meer te wachten. Ik zit er zelf niet op te wachten om per definitie elke maand te updaten. Zolang de veiligheid en stabiliteit maar goed is / blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad , ik zie het nu. De beta werkt prima bij mij trouwens.

Een andere manier voor het inloggen in de router zie ik erbij staan.
Hopelijk snel de EU versie zodat we kunnen updaten en resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30
knakworst schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 09:08:
Dat is off-topic maar bedraad zou de DIR868L dat met gemak aan moeten kunnen:
http://nl.hardware.info/p...k-dir-868l/testresultaten

Bekabeling etc. in orde?
1975Mark30 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 20:45:
Die testresultaten zijn niet over PPPoE. Over PPPoE blijft de DIR868L rond de 300 steken helaas....
Om het weer ontopic te maken ;) zie deze review over de RT-AC68U van Zorian.

productreview: Asus RT-AC68U Zwart review door Zorian

Hij heeft de RT-AC68U gekocht omdat de RT-AC66U er zichtbaar moeite mee had om de volle 500Mbit door te geven, terwijl ook de RT-AC66U volgens specificatie een WAN -> LAN doorvoersnelheid heeft die ruimvoldoende zou moeten zijn. Zie:

http://nl.hardware.info/p...s-rt-ac66u/testresultaten

Hetzelfde ervaar ik dus helaas met de DIR868L... ;(

[ Voor 15% gewijzigd door 1975Mark30 op 30-05-2015 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samv5
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:47
Hallo ik ben ook bezig om de power te veranderen,
Maar wat bedoel je vanaf punt 12?

Moet dit in Putty? de laatste stap is mij onduidelijk

12. Kopieer (met WinSCP) de mtd-write tool naar router (wederom in map JFFS) en maak deze executable:

# chmod 755 mtd-write

14. Reboot router.

# wl txpwr_target_max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
samv5 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 16:57:
Hallo ik ben ook bezig om de power te veranderen,
Maar wat bedoel je vanaf punt 12?

Moet dit in Putty? de laatste stap is mij onduidelijk

# chmod 755 mtd-write

14. Reboot router.

# wl txpwr_target_max
Stap 12 geeft het al aan, WINSCP. Kan ook met Putty als je weet hoe dat moet. Anders gewoon WINSCP downloaden en verbinding maken met je router. Je kunt dan eenvoudig het bestand overzetten naar de router. WINSCP heeft een zelfde soort werkting als de gemiddelde FTP tool en grafisch.

In stap 12 ga je dus de aangepaste bootloader overzetten van pc naar je router om deze bij punt 13 te installeren. Punt 13 doe je weer in Putty aangezien je een commando moet ingeven.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeOO op 31-05-2015 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:06
[...]

En deze ene post losde even 3 maanden prutsen en frustratie bij mij op _/-\o_ ik heb mij rot gezocht, thanks!

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samv5
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:47
Stap 12 geeft het al aan, WINSCP. Kan ook met Putty als je weet hoe dat moet. Anders gewoon WINSCP downloaden en verbinding maken met je router. Je kunt dan eenvoudig het bestand overzetten naar de router. WINSCP heeft een zelfde soort werkting als de gemiddelde FTP tool en grafisch.

In stap 12 ga je dus de aangepaste bootloader overzetten van pc naar je router om deze bij punt 13 te installeren. Punt 13 doe je weer in Putty aangezien je een commando moet ingeven.

Ik heb de nieuwe overgezet met WINSCP maar hoe maak je hem executable?
en het commando: # chmod 755 mtd-write gaat dit in WINSCP of Putty ?

bedankt voor de reply's alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 21:10
Ik heb zelf nog geen AC68U, maar dat is wel aanstaande. Vanwege m'n redelijke diepe tuin is bereik belangrijk, dus zal ik waarschijnlijk wel gaan sleutelen aan het vermogen.

De laatste pagina's gaat het daar ook over, maar is het in plaats van de omschreven handmatige handelingen niet veel handiger om gebruik te maken van Merlin Fork 374.43? http://www.snbforums.com/...r-374-43-available.18914/

Daar is de regio nog vrij en kan het vermogen nog in absolute waarde worden ingegeven ipv relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manolo007
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-07-2015
beste tweakers
ik heb een external hdd (seagate backup plus slim) op mijn router aangesloten om voornamelijk een backup te kunnen maken van foto's en video's van mijn mobile toestel.

alleen is het mogelijk om via de app aicloud de foto's een voor een te selecteren en uploaden, maar met de app van de external hdd zelf kan ik een backup instellen.

mijn probleem is dat ik dan via de app van de hdd zelf de router niet kan zien oftewel ze maken geen verbinding met elkaar omdat de hdd aangesloten staat op de router, maar als ik de hdd op mijn desktop aansluit dan wel.

iemand enige suggestie wat ik moet aanpassen bij mijn router instellingen om het voor elkaar te krijgen.

trouwens ik zit op merlin firmware 378.53_0

alvast bedankt Manolo007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
samv5 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 11:53:

Ik heb de nieuwe overgezet met WINSCP maar hoe maak je hem executable?
en het commando: # chmod 755 mtd-write gaat dit in WINSCP of Putty ?

bedankt voor de reply's alvast
Zoals eerdere aangeven. Alle commando's voer je uit met Putty. Alleen een bestandje overzet of aanpassen kun je doen met WinSCP.

Als het bestand executable gemaakt moet worden dan staat dit erbij vermeld en dat staat het dus

chmod 755 mtd-write en die voer je uit in Putty in de folder waar het bestand staat.
Alle command regels zijn zelf vet gedrukt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 22:59
[...]

9. Zoek (tekst) en edit de waarde van entries 0:ccode en 1:ccode. Vervang "EU" in "#a".
Bedankt voor deze uitleg! Ik krijg vandaag deze router binnen, maar ik snap nav opvolgende berichten nu niet wat je hier moet doen.
Moet je de twee tekens EU nu vervangen voor #a (en dit dan op twee locaties nl 0:ccode én 1:ccode?)
of
nav verwarring over het teken #
Moet je de twee tekens EU nu vervangen door a (en dit dan op twee locaties nl 0:ccode en 1:ccode?)

Dank

Door #a dus, excuus, ik moet beter lezen

[ Voor 4% gewijzigd door Vjenne op 01-06-2015 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paar kleine correcties/aanpassingen
[...]

Is dus niet nodig, er staat standaard al de juiste versie op je router, deze kent het commando mtd-write2 dus al <------ Foutje van mij, de versie op de router kan alleen firmware flashen en geen CFE
Gebruik https://mega.co.nz/#!o1xX...pvsgbKf-VIRfWRw61HhmIqRDM zoals de op aangeeft
Kan , maar laat het duidelijk zijn dat je CFE patch ook op de normale stock Asus firmware kunt uitvoeren
5. Haal cfe_orig.bin over naar PC met b.v. scp,
Misschien simpeler om je cfe naar een USB stickje te schrijven die je in de USB poort van de router plaatst, met onderstaande commando's vanuit je shell heb je 2 CFE files (1 backup) op je USB stickje

cd /mnt/sda1/
cp /dev/mtd0 cfe_org.bin
cp /dev/mtd0 cfe_org.bak
# chmod 755 mtd-write
Verwijder usbstickje uit je router en laad cfe_org.bin maak aanpassing en schrijf hem terug met nieuwe naam cfe_new.bin. Als hex editor adviseer ik hiervoor HxD http://mh-nexus.de/en/ . Hiermee kun je ook na het wijzigen een compare doen met de orginele cfe om zeker te zijn dat je alleen deze 4 bytes hebt aangepast.
Als extra veiligheid zou ik adviseren om na het flashen met mtd-write voor je een reboot doet van je router! , eerst nogmaals je cfe naar de usbstick te schrijven dmv
cd /mnt/sda1/
cp /dev/mtd0 cfe_verify.bin
vergelijk daarna dmv HxD http://mh-nexus.de/en/ je cfe_verify.bin met je cfe_org.bin (deze geeft als alles goed is 4 bytes verschil) en cfe_new.bin (deze is identiek indien de flash succesvol is) Deze extra handeling is naar mijn inziens nodig, aangezien het mtd-write commando geen melding geef, bij een error tijden de flash procedure.

Door het veranderen van de regio in de CFE (EU naar #a) krijg je dus ook de beschikking over niet standaard Wifi kanalen, dus staat je kanaal keuze in je router op auto dan is het dus mogelijk dat je router een kanaal selecteert welke je client device (notebook, telefoon, tablet etc etc ) niet herkent.

Let wel op de cfe is dus een soort bootloader van je router, 1 foutje en je bricked je router en zal deze defect zijn!! Soms is deze dan nog te maken via een RS232 verbinding maar dat is zeker geen garantie

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2015 23:36 . Reden: Correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolkeh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 17:46
4tune schreef op zondag 31 mei 2015 @ 12:20:
Ik heb zelf nog geen AC68U, maar dat is wel aanstaande. Vanwege m'n redelijke diepe tuin is bereik belangrijk, dus zal ik waarschijnlijk wel gaan sleutelen aan het vermogen.

De laatste pagina's gaat het daar ook over, maar is het in plaats van de omschreven handmatige handelingen niet veel handiger om gebruik te maken van Merlin Fork 374.43? http://www.snbforums.com/...r-374-43-available.18914/

Daar is de regio nog vrij en kan het vermogen nog in absolute waarde worden ingegeven ipv relatief.
Ik heb toevallig zelf gister mijn AC68U opnieuw geconfigureerd na een keer wat kapot te hebben gemaakt in nvram (bereik 2,4G was minder, 5G was onzichtbaar).

Laatste fork van Merlin (11E1) en deze regio settings gebruikt. Van te voren even volledig gereset door de WPS knop lang in te houden - tot de lichtjes tegelijk gaan knipperen - bij het aanzetten van de router.

Werkt echt weer fantastisch met 2,4G op 120mw. Volledig bereik overal in mijn appartement waar ik eerder altijd '1 streepje' had in mijn slaapkamer, en niet al te veel werk. Ik las hierboven al iemand wat roepen over bricken. Dit is een simpele en veilige optie als je het voor het bereik doet. Qua functionaliteit weet ik alleen niet of er belangrijke zaken in de nieuwe releases van Merlin zitten.

Kort samengevat zeg ik zelf dus 'ja' op je vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:45
Mijn RT-AC68 wordt heel erg warm terwijl hij niet zoveel loopt te doen. Op dit moment is hij 91 graden. Ik draai de laatste Merlin firmware, is dit normaal?

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denizz schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 15:49:
Mijn RT-AC68 wordt heel erg warm terwijl hij niet zoveel loopt te doen. Op dit moment is hij 91 graden. Ik draai de laatste Merlin firmware, is dit normaal?
Waar kun je zien hoe warm die wordt?

Mijn RT-AC68u voelt niet zo warm aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
Bij de Merlin firmware staat het onder 'tools' in het menu links. Ik weet niet of je het bij de stock firmware kan zien?

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aha , ik heb de standaard firmware waarin je dat niet kan zien.

Maar zoals ik al zei: De mijne voelt niet "heet" aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 17:07:
Aha , ik heb de standaard firmware waarin je dat niet kan zien.

Maar zoals ik al zei: De mijne voelt niet "heet" aan.
Met de standaard firmware kun je vanuit een telnet of ssh shell de temperatuur bekijken dmv het commando

processor temperatuur
cat /proc/dmu/temperature

Voor de temperatuur van de radio's

2.4GHz radio
wl -i eth1 phy_tempsense
uitkomst delen door 2+20=temperatuur in Celsius

5GHz radio
wl -i eth2 phy_tempsense
uitkomst delen door 2+20=temperatuur in Celsius

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wolkeh schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 14:25:
[...]

Laatste fork van Merlin (11E1) en deze regio settings gebruikt. Van te voren even volledig gereset door de WPS knop lang in te houden - tot de lichtjes tegelijk gaan knipperen - bij het aanzetten van de router.

Werkt echt weer fantastisch met 2,4G op 120mw. Volledig bereik overal in mijn appartement waar ik eerder altijd '1 streepje' had in mijn slaapkamer, en niet al te veel werk. Ik las hierboven al iemand wat roepen over bricken. Dit is een simpele en veilige optie als je het voor het bereik doet. Qua functionaliteit weet ik alleen niet of er belangrijke zaken in de nieuwe releases van Merlin zitten.

Kort samengevat zeg ik zelf dus 'ja' op je vraag ;)
Deze fork op basis van Merlin is idd veel veiliger dan CFE patchen, dus bij twijfel zeker een betere optie. Echter als je de stock firmware wilt blijven gebruiken (zou zelf niet echt weten waarom) of Merlins versie wilt gebruiken is de CFE patch de enige optie voor regio unlock en meer zend vermogen

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denizz schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 15:49:
Volgens mij heeft de ARM processor in de RT-AC68 een TJ-Max (shutdown/trottledown temp) van 140c dus 91c valt nog wel binnen de specs. Niet iets om je zorgen over te maken. Misschien als het later in de zomer heet gaat worden even in de gaten houden. 100c en meer lijkt mij niet bevorderlijk voor de levensduur van de router.

mvg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2015 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
Ok, bedankt voor de info. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 19:49:
[...]

Deze fork op basis van Merlin is idd veel veiliger dan CFE patchen, dus bij twijfel zeker een betere optie. Echter als je de stock firmware wilt blijven gebruiken (zou zelf niet echt weten waarom) of Merlins versie wilt gebruiken is de CFE patch de enige optie voor regio unlock en meer zend vermogen

mvg
Ik heb de CFE een tijdje terug ook toegepast naar volle tevredenheid. Wat ik mij afvraag, als er een update komt van de Merlin firmare is de patch dan ook weer ongedaan gemaakt of blijft deze bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe beta:

ASUS RT-AC68U Firmware 3.0.0.4.378.6152
- Release note -

[Please note] This version changed the login authentication method. Please unplug the hard drive before updating firmware. After firmware updated, please press the reset button more than five seconds to reset the router to avoid some compatibility issues.

Security fixes
- Enhanced the login authentication strength and fixed CSRF related issues.
- Forced administrator to change the default password "admin" in internet setup wizard.
- Added protection mechanism for GUI login brute-force attack for login username and password.
- Administrator can assign a specified IP to login GUI in Administration > System > "Allow only specified IP.

New feature
- Added client list view button on network map and help administrator easily monitor all client connection status.

Bug fixes
- Fixed the NAT loopback issue when connecting to LAN FTP server.
- Fixed UI issue when using SmartSync to sync with Dropbox.
- Fixed lease time and lease expires time
- Fixed ethernet connection fail in IPv6 when WAN hwaddr is cloned.
- Fixed smart sync error when synchronised with Samba and FTP
- Fixed JS error in AiProtection
- Fixed allowed and blocked incoming icmp firewall rules.
- Fixed dnsmasq buffer overflow issue.
- Fixed redirect issue when using https only.
- Fixed USB related issues when connected to USB hub.

3G/LTE dongle related fixes
- Fixed executed time issue when using auto-APN.
- Modified auto-APN nvram.
- Fixed lockpin function.
- Fixed send_sms function.
- Updated the SPN data from Android.
- Fixed web redirected fail after setting PPPoE in internet setup wizard.

Modifications
- Updated Adaptive QoS DPI engine.
- Reduced media server memory usage when scanning *.avi, *.mov, *.mp4, *.m4a, *.3gp, *.3g2, *.mj2.
- refined AiProtection alert mail format.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeOO schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 08:15:
[...]

Ik heb de CFE een tijdje terug ook toegepast naar volle tevredenheid. Wat ik mij afvraag, als er een update komt van de Merlin firmare is de patch dan ook weer ongedaan gemaakt of blijft deze bestaan.
Deze blijft in principe gewoon actief, tenzij de update ook een udated cfe bevat, dan bestaat de mogelijkheid dat deze overschreven gaat worden. Beste kun je na de update controleren of je patch nog actief is via de shell dmv

wl country
geeft als het juist is "#a (#a/0) <unknown>"

De regio #a is geen officiële regio setting maar waarschijnlijk een test regio setting van Asus die natuurlijk in de toekomst zomaar kan verdwijnen. Mocht dit gebeuren kun je natuurlijk altijd een downgrade doen

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 08:32:
[...]

Deze blijft in principe gewoon actief, tenzij de update ook een udated cfe bevat, dan bestaat de mogelijkheid dat deze overschreven gaat worden. Beste kun je na de update controleren of je patch nog actief is via de shell dmv

wl country

De regio #a is geen officiële regio setting maar waarschijnlijk een test regio setting van Asus die natuurlijk in de toekomst zomaar kan verdwijnen. Mocht dit gebeuren kun je natuurlijk altijd een downgrade doen

mvg
tnx dat is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Vandaag ook de Asus RT-AC68U besteld als vervanger van mijn TP-Link WDR4300 met OpenWRT. Kan die als het goed is ook weer direct aan de NT van de glasvezel.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Er is vandaag weer een nieuwe Asus firmware online gekomen. link

- knip - Blijkbaar was ik spuit 11 :+

* Chris.nl het betreft nog wel een bètaversie

[ Voor 83% gewijzigd door Chris.nl op 04-06-2015 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Laatst online: 14-09 07:39
Chris.nl schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 16:05:
Er is vandaag weer een nieuwe Asus firmware online gekomen. link

[...]

* ShadowLord het betreft nog wel een bètaversie
Was al gemeld: Verwijderd in "[Ervaringen] Asus RT-AC68U Dual-band Wireless-AC1900 Gigabit" :+

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb em hier de hele dag al draaien en tot nu toe werkt het prima.

Het inloggen gaat nu inderdaad anders dan voorheen.

Wel de harde schijf voor het updaten verwijderen en na de update een factory reset doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Ik heb ivm de security fixes ook deze update meegepakt.
Na de factory reset heb ik een backup van de instellingen teruggezet (ipv dit handmatig te doen). Alles lijkt weer prima te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne
Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2015 @ 21:30:
paar kleine correcties/aanpassingen

[...]

Is dus niet nodig, er staat standaard al de juiste versie op je router, deze kent het commando mtd-write2 dus al
mtd-write2 staat er inderdaad op, maar deze gebruikt volgens mij een andere syntax dan mtd-write.
Ik doe nu:
mtd-write2 -i cfe_new.bin -d boot
Dan krijg ik de melding:
File is too small (0 bytes)
Dus gebeurd er niets.

Weet iemand de correcte manier voor mtd-write2? Anders ga ik toch proberen om mtd-write erop te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vjenne schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 21:41:
[...]

mtd-write2 staat er inderdaad op, maar deze gebruikt volgens mij een andere syntax dan mtd-write.
Ik doe nu:
mtd-write2 -i cfe_new.bin -d boot
Dan krijg ik de melding:
File is too small (0 bytes)
Dus gebeurd er niets.

Weet iemand de correcte manier voor mtd-write2? Anders ga ik toch proberen om mtd-write erop te zetten.
Foutje van mijn kant @Vjenne mt-write2 op de router kan alleen de firmware flashen en niet de CFE.

Ik zat net even in de sourcecode te gluren , voor je de CFE gaat flashen zou je dit eens willen proberen vanuit de shell. Waarschijnlijk is een hexedit en flashen van de CFE dus helemaal niet nodig en is het volgende veel veiliger. Onderstaande zou zowel met standaard Asus als de Merlin versie van de RT-AC68U firmware moeten werken.

nvram set asuscfe0:ccode=#a
nvram set asuscfe1:ccode=#a
nvram set asuscfe0:regrev=0
nvram set asuscfe1:regrev=0
nvram set asuscfecommit=1
reboot

Na reboot nogmaals een shell openen en verder de normale procedure volgen dus:

nvram set 0:ccode=#a
nvram set 1:ccode=#a
nvram set 0:regrev=0
nvram set 1:regrev=0
nvram set wl0_country_code=#a
nvram set wl0_country_rev=0
nvram set wl0_reg_mode=off
nvram set wl1_country_code=#a
nvram set wl1_country_rev=0
nvram set wl1_reg_mode=off
nvram commit
reboot

check nu vanuit de shell
wl country

en

wl txpwr_target_max
Maximum Tx Power Target (chanspec:0x100d): 25.00 25.00 25.00

315mW dus

Als je bovenstaande output krijgt, is je router regio unlocked en hoef je verder niet meer met de CFE te gaan knoeien en is een factory reset ook niet meer nodig. Het kan echter zo zijn, dat een factory reset nodig is om de regio vrij te geven en het vermogen te verhogen, maar ik denk het haast van niet.

Als bovenstaande toch niet zou werken kun je altijd nog via deze versie https://mega.co.nz/#!o1xX...pvsgbKf-VIRfWRw61HhmIqRDM van mtd-write_v2 gebruiken om je CFE te flashen maar wees hiermee voorzichtig!!

mvg

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2015 00:15 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

Verwijderd

REGIO UNLOCK (ALLE KANALEN) EN VERHOGEN ZENDVERMOGEN VAN 35mW NAAR 316mW
DE VEILIGE MANIER!!! , ZONDER CFE TE PATCHEN MET HEXEDITOR

DISCLAIMER:
Ik neem geen enkele verantwoording wat gebruikers met deze informatie doen. Het aanpassen van je zendvermogen en kanalen is illegaal en de regels zoals ze zijn m.b.t. maximaal vermogen zijn er niet voor niets. M.a.w. dit doe je geheel op eigen risico. De regio #a breekt DFS op 5Ghz dus zal niet naar een ander kanaal schakelen bij de detectie van een radarpuls. Gebruik dus geen DFS kanalen als je binnen een straal van 10KM van een vliegveld of luchtmacht basis woont

Getest op standaard Asus en laatste Merlin firmware met Asus RT-AC68U

Getest op RT-AC87U (dank @Wildfire)

Getest op RT-AC68U (dank @mikkelnl)

Zoals ik gisteren al aangaf dacht ik na het bekijken van de sourcecode (broadcom.c) dat het mogelijk was om de regio in de CFE aan te passen zonder het gebruik van een hexeditor en mtd-write Ik was gisteren te druk om het zelf te testen, maar vandaag had ik even tijd en het werkt zoals ik al dacht. Patchen van de CFE is gevaarlijk omdat je hiermee je router kunt bricken als je even niet oplet.
Via onderstaande (veilige) procedure schrijf je de juiste waardes op de juiste locaties rechtstreeks in de CFE. Na het uitvoeren van onderstaande handeling heb je alle kanalen beschikbaar op beide frequenties en is het zendvermogen van 35mW naar 316mW vergroot. Onderstaande werkt (en is getest) op de standaard Asus en Merlin firmware. Het is dus hierna niet meer nodig de speciale Merlin Fork versie te gebruiken voor meer zendvermogen. Dit zal nu gewoon met de huidige Merlin en stock Asus firmware werken.

Maak een shell connectie met je router via ssh of telnet (gebruik hiervoor bijvb putty)
Copy & paste onderstaande regels (kan in 1 keer als blok) in je terminalwindow

nvram set asuscfe0:ccode=#a
nvram set asuscfe1:ccode=#a
nvram set asuscfe0:regrev=0
nvram set asuscfe1:regrev=0
#
nvram set 0:ccode=#a
nvram set 1:ccode=#a
nvram set 0:regrev=0
nvram set 1:regrev=0
nvram set wl0_country_rev=0
nvram set wl0_reg_mode=off
nvram set wl1_country_rev=0
nvram set wl1_reg_mode=off
nvram commit
reboot

(druk in je terminalwindow op return op het laatste commando “reboot” uit te voeren.

Als je router opnieuw is opgestart kun je dmv het commando wl txpwr_target_max in het terminal window zien dat je vermogen nu op 25dB = 316mW ipv 15.5dB =35mW staat.

eventueel kun je het zendvermogen nog verder opschroeven naar 500mW (max=708 mW) maar ik adviseer dit niet.

nvram set wl_TxPower=500
nvram commit
reboot

Zendvermogen boven de 316mW is zinloos!!, Tenzij je de mogelijkheid hebt om ook het zendvermogen op al je client devices ook te verhogen. Leuk als je je router 2 straten verderop kunt zien, maar wat heb je er aan als je er niet aan kunt verbinden. Je zorgt hiermee alleen maar voor overlast op de toch al overvolle frequenties. Als laatste de fabrikant van de radiomodule geeft maximaal 26dBm=398mW voor de in deze router gebruikte module, ik zou dus zeker niet hoger gaan dan deze 398mW en voor de 5GHz radiomodule geld hetzelfde verhaal 26dBm dus. Hoger verslechtert alleen maar je signaal (overmodulatie) en zal je tevens de levensduur van de radiochip verkorten

Door het veranderen van de regio in de CFE (EU naar #a) krijg je dus ook de beschikking over niet standaard Wifi kanalen, dus staat je kanaal keuze in je router op auto dan is het dus mogelijk dat je router een kanaal selecteert welke je client device (notebook, telefoon, tablet etc etc ) niet herkent. Selecteer dus zelf het optimale kanaal in de GUI

Gezien het feit dat het unified firmware betreft is de kans best groot dat dit bij de meeste Broadcom gebaseerde Asus routers werkt. ECHTER, niet alle modellen gebruiken dezelfde NVRAM variabelen.

Update: 14-6-2015 Procedure voor de RT-N66U
REGIO UNLOCK (ALLE KANALEN) EN VERHOGEN ZENDVERMOGEN VAN 35mW NAAR 200mW

Het is dus hierna niet meer nodig de speciale Merlin Fork versie te gebruiken voor meer zendvermogen. Dit zal nu gewoon met de huidige Merlin en stock Asus firmware werken.

Dank aan @Luke-san voor het testen op de RT-N66U

UNDER DEVELOPMENT USE AT YOUR OWN RISK

# RT-AC66U / RT-N66U specific region unlock
# set regulation domain in CFE from EU to #a
nvram set asuscferegulation_domain=#a
nvram set asuscferegulation_domain_5G=#a
# set regulation revision in CFE from 13 to 0
nvram set asuscfepci/1/1/regrev=0
nvram set asuscfepci/2/1/regrev=0
# set ccode in CFE from US to #a
nvram set asuscfepci/1/1/ccode=#a
nvram set asuscfepci/2/1/ccode=#a
# Update all EU specific regions to #a in NVRAM
nvram set regulation_domain=#a
nvram set regulation_domain_5G=#a
nvram set pci/1/1/regrev=0
nvram set pci/2/1/regrev=0
nvram set pci/1/1/ccode=#a
nvram set pci/2/1/ccode=#a
nvram commit
reboot

Door het veranderen van de regio in de CFE (EU naar #a) krijg je dus ook de beschikking over niet standaard Wifi kanalen, dus staat je kanaal keuze in je router op auto dan is het dus mogelijk dat je router een kanaal selecteert welke je client device (notebook, telefoon, tablet etc etc ) niet herkent. Selecteer dus zelf het optimale kanaal in de GUI

voor vragen over de RT-N66U gebruik dit topic of pm

DISCLAIMER:
Ik neem geen enkele verantwoording wat gebruikers met deze informatie doen. Het aanpassen van je zendvermogen en kanalen is illegaal en de regels zoals ze zijn m.b.t. maximaal vermogen zijn er niet voor niets. M.a.w. dit doe je geheel op eigen risico.

mvg en succes :) :)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2015 23:54 . Reden: updated disclaimer m.b.t. DFS en RT-N66u info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne
[...]
.......Na elke instelling of update moet je dus stap 18 en 19 herhalen om van 25 naar 27 dBm te gaan.
Je kunt # wl txpwr_target_max gebruiken om het vermogen te zien.
Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:51:
[
nvram set wl_TxPower=500
nvram commit
reboot
idiot schrijft dat middels deze methode de wijzigingen terugveranderen na een update of het wijzigen van een instelling. Ik neem aan dat dit ook klopt voor jou gehele 'truuc" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vjenne schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 23:04:
[...]

[...]

idiot schrijft dat middels deze methode de wijzigingen terugveranderen na een update of het wijzigen van een instelling. Ik neem aan dat dit ook klopt voor jou gehele 'truuc" ?
Alleen de 500mW wijziging gaat terug naar 316mW na wijzigen van instellingen in je wireless setting of een factory reset etc etc (deze staan namelijk in NVRAM) De regio-unlock en 316mW boost (1e gedeelte van de aanpassing) staan in de CFE en blijven in principe altijd behouden. mvg :)

ps, Ook denk ik dat zendvermogen boven de 316mW in de meeste gevallen zinloos is, Tenzij je de mogelijkheid hebt om ook het zendvermogen op je client device te verhogen. Leuk als je je router 2 straten verderop kunt zien, maar wat heb je er aan als je er niet aan kunt verbinden. Als laatste de fabrikant van de radiochip geeft maximaal 26dBm=398mW voor de in deze router gebruikte chip, ik zou dus zeker niet hoger gaan dan deze 398mW en voor de 5GHz radiochip geld hetzelfde verhaal 26dBm. Dit verslechtert alleen maar je signaal namelijk (overmodulatie) en zal tevens de levensduur van de radiochip verkorten ;) ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2015 10:12 . Reden: p.s. toevoeging ]

Pagina: 1 ... 9 ... 24 Laatste