• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-06 00:07

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Specificaties
  • 4x gigabit LAN
  • 1x gigabit WAN
  • Broadcom BCM4706@600MHz
  • 256MB RAM
  • 32MB flash
  • Dual-band 450 mpbs wireless lan (802.11a/b/g/n)
  • 2x USB aansluiting
  • Printer + Scanner server
  • FTP & SAMBA server
  • Download master: torrent, nzb, http, ftp. Kan overweg met dht, pex en magnet links
  • DLNA server (UPnP) voor media.
  • PPTP VPN server
  • Mogelijkheid om 3 wlan gastnetwerken aan te maken per frequentie
Een wat uitgebreidere spec-sheet in het duits: link
Benchmark
Hardware.info heeft hier wat resultaten staan:
http://nl.hardware.info/p...t-n66u#tab:testresultaten
Reviews en Previews
Een preview van vr-zone met de bijbehorende forum post
http://www.smallnetbuilde...0-gigabit-router-reviewed
Chip informatie
De RT-N66U heeft een BCM4331 draadloze controller: Broadcom product pagina

De SOC is de BCM4706: Broadcom product pagina

En volgens cpuinfo is de BCM5300 cpu gebruikt een MIPS 74K V4.9
Plaatjes
Even om verwarring te voorkomen, de RT-N66U had eerst een ander uiterlijk op beurzen, dit is het definitieve design:
Firmware
alternatieve firmware is op dit moment nog beta!
Tomato
DD-WRT
Merlin mod van originele firmware

[Voor 48% gewijzigd door wootah op 14-05-2012 15:58]

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09
Veel RAM geheugen en als ik de specsheet zie ook een ingebouwde VPN-server wat wel vrij uniek is voor een consumenten router in dit segment. Routeer snelheid valt dan weer een beetje tegen maar daar zul je niet veel van merken met de huidige internetsnelheden.

Zelf heb ik al jaren een Asus WL500 die zeer stabiel draait maar ben inmiddels wel in de markt voor een nieuwe N-router. Hoe verhoudt Asus zich tegenwoordig tov Netgear, Cisco en D-Link?

• Nivk
  • Laatst online: 15-12-2022
Interessante router met een MicroSD slotje, vraag me af wat je daar mee kunt doen. Hier staan nog wat foto's.

[Voor 41% gewijzigd door Nivk op 21-10-2011 20:44]

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Polster schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 18:48:
Veel RAM geheugen en als ik de specsheet zie ook een ingebouwde VPN-server wat wel vrij uniek is voor een consumenten router in dit segment. Routeer snelheid valt dan weer een beetje tegen maar daar zul je niet veel van merken met de huidige internetsnelheden.

Zelf heb ik al jaren een Asus WL500 die zeer stabiel draait maar ben inmiddels wel in de markt voor een nieuwe N-router. Hoe verhoudt Asus zich tegenwoordig tov Netgear, Cisco en D-Link?
Het gaat ook om testen met beta firmware. De broadcom chip heeft hardwarematige NAT dus met de juiste drivers kan het wellicht nog sneller gaan ;)
De prijzen die nu in de pricewatch staan zijn trouwens nogal hoog op dit moment, dit was met de release van de RT-N16 ook zo. Bij maxict is hij tot zo ver ik kan zien nog steeds de goedkoopste: https://maxict.nl/product...00-router-450mbit-gigabit volgens een medewerker van maxict zou de router binnen 2 weken leverbaar zijn trouwens.

Opzich gaat het wel goed met asus, de routers worden zeer goed ondersteund in de alternative firmware wereld waar ik ook erg in zit. Tot nu toe ben ik eigenlijk altijd tevreden met asus routers geweest, maar met alternative firmware is er tot nu toe altijd ook wat meer snelheid uit te halen.
Asus neemt daarop ook weer veel patches over van die alternative firmwares :+
Nivk schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 20:29:
Interessante router met een MicroSD slotje, vraag me af wat je daar mee kunt doen.
Ik ben er ook nog niet helemaal achter, er word gesproken over een RAM uitbreiding, maar dat zal je sd-kaartje niet lang overleven lijkt me...
Aan de andere kant kan het een goedkope manier zijn om extra software (apps) te installeren op de router... wellicht :P
Ik zie namelijk ook niet in hoe je makkelijk er bij zou kunnen, dan zou je eerst de router open moeten maken :S

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Kleine update vanuit een duitstalig forum:
http://www.hardwareluxx.de/community/18065931-post14.html

Het Micro SD kaart slot ondersteund dus SDHC t/m 8GB. Je moet hiervoor de router wel openmaken, je kan hem niet van de buitenkant benaderen.

Ook staan er wat benchmark resultaten in, opzich wel aardig allemaal :D
Samba Download = 11,9 MB/s
Samba Upload = 11,6 MB/s
FTP Download = 12,6 MB/s
FTP Upload = 15,1 MB/s
dit is dus vanuit iemand die bij asus werkt... dan zal het wel waar zijn ;)
eveneens heeft hij in een eerdere post verteld dat er misschien een kleine lading binnen zou komen midden december maar dat de echte verkoop pas gaat beginnen in januari. :)

[Voor 22% gewijzigd door wootah op 15-12-2011 16:21]

• Nivk
Dacht even dat de benchmark resultaten van de MicroSD waren. Maar dan nog zeer netjes via USB HDD. Wel vreemd dat niet gemakkelijk bereikbare lege MicroSD slot hoor :P.

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-06 11:42
Zit al maanden op dit ding te wachten.. Dacht dat ze half december met een kleine pre-release zouden komen & dan de officiële release begin januari, of is dit weer uitgesteld?

Weet iemand toevallig of je met die BCM4331 je SSID-naam kunt verbergen?

Kepi_nl

• Nivk
rabor schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 17:15:
Zit al maanden op dit ding te wachten.. Dacht dat ze half december met een kleine pre-release zouden komen & dan de officiële release begin januari, of is dit weer uitgesteld?

Weet iemand toevallig of je met die BCM4331 je SSID-naam kunt verbergen?
Hij komt langzaam tevoorschijn. Verbergen van je SSID geeft alleen maar meer problemen dan voordelen, al lijkt mij dat het wel mogelijk zal zijn. Nog wat leesvoer daarover.

• rabor
  • Laatst online: 03-06 11:42
Ik gebruik al meer dan 10 jaar Draytek routers & ik heb - voor zover ik me kan herinneren - nog nooit 1 probleem met de draadloze connectie gehad.., & het gaat me uiteraard ook niet om beveiliging..

Kepi_nl

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
eerste volledige preview kun je hier vinden: http://vr-zone.com/articl...tail-revision-/14242.html

Er zit geen ventilator meer in.... wel een super groot koelblok :p
standaard zend wifi met 40mW wat neer komt op 16dBm. In Nederland is 100mW toegestaan ofwel 20dBm :)

• 321jurgen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-06 15:35
Ik heb 'm besteld, als hij binnen is (uiterlijk 11 januari 2011). Zal ik mijn persoonlijke opvatting geven over de router. Ik wilde eerst de draytek nemen, maar die vond ik te gewoon.

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
vr-zone heeft zijn artikel moeten verwijderen zo gaat het gerucht....
gelukkig heeft iemand het nog bewaard: http://www.multiupload.com/Q0IZBKQ9LU :D
de foto's dan ;-)

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

321jurgen schreef op donderdag 22 december 2011 @ 15:10:
Ik heb 'm besteld, als hij binnen is (uiterlijk 11 januari 2011). Zal ik mijn persoonlijke opvatting geven over de router. Ik wilde eerst de draytek nemen, maar die vond ik te gewoon.
Waar heb je 'm besteld?

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-05 00:00
wootah schreef op zondag 18 december 2011 @ 13:17:
eerste volledige preview kun je hier vinden: http://vr-zone.com/articl...tail-revision-/14242.html

Er zit geen ventilator meer in.... wel een super groot koelblok :p
standaard zend wifi met 40mW wat neer komt op 16dBm. In Nederland is 100mW toegestaan ofwel 20dBm :)
Dat is het zelfde als de e4200 en die heeft een super slecht bereik en dit is niet op te lossen met DD/WRT, tomato etc..
Op de Cisco support forums klagen mensen steen en been over het slechte bereik.

4dBm minder lijkt niet veel maar het is meer als de helft minder aan vermogen.

Als er op de 66U geen power amps zitten dan zal de router wireless niet veel beter zijn dan de e4200 (slecht dus!)

Als je na een paar meter al weer op G snelheid zit en door een paar muren zo goed als geen signaal meer hebt dan kun je net zo goed een wrt54g kopen welke wel overal voldoende bereik heeft (ook als hij niet wrt o.i.d. draait.

Ik hoop echt dat ik het mis heb...

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
fast-server schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 00:03:
[...]

Dat is het zelfde als de e4200 en die heeft een super slecht bereik en dit is niet op te lossen met DD/WRT, tomato etc..
Op de Cisco support forums klagen mensen steen en been over het slechte bereik.

4dBm minder lijkt niet veel maar het is meer als de helft minder aan vermogen.

Als er op de 66U geen power amps zitten dan zal de router wireless niet veel beter zijn dan de e4200 (slecht dus!)

Als je na een paar meter al weer op G snelheid zit en door een paar muren zo goed als geen signaal meer hebt dan kun je net zo goed een wrt54g kopen welke wel overal voldoende bereik heeft (ook als hij niet wrt o.i.d. draait.

Ik hoop echt dat ik het mis heb...
firmware screenshot: http://assets.vr-zone.net/13760/tuning.jpg
in de oude asus firmware (met zo'n paarse balk) was sowieso het al mogelijk om het signaal te versterken...

dd-wrt wil je trouwens sowieso niet hebben op een asus router, zeker als het om wifi gaat. dd-wrt heeft namelijk een non-disclosure agreement ondertekend met broadcom zodat zij aangepaste wifi drivers kunnen maken. Vandaar dat het mogelijk is om aparte ap's te maken op 1 router. Nadeel is, dat de kwaliteit niet echt beter word op die manier. De packetloss aan de router kant is altijd veel groter geweest met dd-wrt dan bij oleg firmware.
Tomato doet het ook wel goed, en is wel gebruiksvriendelijker, maar die gebruiken geen aangepaste drivers zover ik weet.

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
eerste review: http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=6446
hij heeft er wel 250$ voor moeten neer leggen :o

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb afgelopen week mijn Cisco E3000 router naar de routerhemel geholpen. Deze was bijna nieuw :(

Heb een foute firmware er op gezet (Had DD-WRT draaien en wilde die updaten).

Ik ben nu aan het kijken naar een andere router maar ik wil eigenlijk graag DD-WRT blijven gebruiken. In hoeverre zou deze router wat voor mij zijn? Ik vind het wel prettig dat alternatieve firmwares zoals DDWRT frequenter worden bijgehouden dan stock firmwares.

Ik wil alleen wel iets hebben wat ik zelf kan gebricken. Dat gaat met de E3000 niet lukken aangezien de JTAG resistors er niet opzitten en ik ook geen TFTP kan doen omdat de interne switch helemaal niet meer opkomt.

PS ik weet niet hoeveel stroom de Asus in rust gebruikt, mijn E3000 deed 7 tot 10 watt. Moet niet veel méér zijn dan dat.

PS. Als iemand weet hoe ik de E3000 kan herstellen (serieel) dan hoor ik het heel graag. Ik heb nu een brick van 150 euro liggen :'( Serieel heb ik al geprobeerd, zowel de pinnen onder de WAN poort als de connectoren aan de onderzijde van het PCB. Geen van beide geven respons via Putty.

[Voor 22% gewijzigd door Fairy op 02-01-2012 18:49]

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
[b][message=37421912,noline]Ik ben nu aan het kijken naar een andere router maar ik wil eigenlijk graag DD-WRT blijven gebruiken. In hoeverre zou deze router wat voor mij zijn? Ik vind het wel prettig dat alternatieve firmwares zoals DDWRT frequenter worden bijgehouden dan stock firmwares.
het zal wel heel eventjes duren voordat er alternatieve firmware is, maar aangezien de chips allemaal bekend zijn hoeft er niet veel geport te worden.
bij dd-wrt hadden ze al wel een proefmodel volgens mij... ze zijn al in ieder geval bezig.

Mijn ervaring met asus routers is dat ze vrijwel niet te bricken zijn, je moet het wel heel ver hebben geschopt als de switch niet meer werkt.
maarja, aangezien ik me met oleg firmware bezig houd is de kans ook zeer klein dat je de verkeerde flashed ;)

de adapter die bij de router zit zou ~30W moeten kunnen... al verwacht ik niet dat de router zo veel gaat gebruiken. Bij eerdere asus routers waren de voedingen altijd net onder de maat waardoor ze met 2 usb schijven kapot konden gaan (condensator plopte). met een 30W voeding zou dat dus niet meer voor moeten komen ;)
ik schat ergens rond de 10W, op basis van de vorige top broadcom router: de rt-n16

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

wootah schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 00:37:
[...]

het zal wel heel eventjes duren voordat er alternatieve firmware is, maar aangezien de chips allemaal bekend zijn hoeft er niet veel geport te worden.
bij dd-wrt hadden ze al wel een proefmodel volgens mij... ze zijn al in ieder geval bezig.

Mijn ervaring met asus routers is dat ze vrijwel niet te bricken zijn, je moet het wel heel ver hebben geschopt als de switch niet meer werkt.
maarja, aangezien ik me met oleg firmware bezig houd is de kans ook zeer klein dat je de verkeerde flashed ;)

de adapter die bij de router zit zou ~30W moeten kunnen... al verwacht ik niet dat de router zo veel gaat gebruiken. Bij eerdere asus routers waren de voedingen altijd net onder de maat waardoor ze met 2 usb schijven kapot konden gaan (condensator plopte). met een 30W voeding zou dat dus niet meer voor moeten komen ;)
ik schat ergens rond de 10W, op basis van de vorige top broadcom router: de rt-n16
Ah, da's precies wat ik als max wil zien van een routervoor thuisgebruik.

Binnenkort krijg ik 100/100 glasvezel en ik heb daarvoor wel een redelijk deftige router nodig. De E3000 was in principe goed daarvoor, maar die kan ik helaas niet meer fixen. Zowel op de zijkant (PCB) als de seriele aansluiting onder de wan poort is geen contact meer te krijgen.

Ik zag dat deze RD-N66U bij Redcoon al in de prijslijst staat maar dan wel voor bijna 200 euro. Ik wacht nog even mocht het deze worden, de glasvezel ligt er nog niet op dit moment en de 610n neemt nu mijn 60/6 van UPC voor zijn rekening en dat gaat nog prima.

• 321jurgen
Oh sorry voor de late reactie maar bij maxict koste me 156 euro :(

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
321jurgen schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:29:
[...]

Oh sorry voor de late reactie maar bij maxict koste me 156 euro :(
en nu 126... :+
beetje jammer ja... had je al betaald of niet?

https://maxict.nl/product...0-router-450mbit-gigabit#
overigens is hij nu ook echt goed opgenomen in de database zo te zien, dat wil zeggen dat hij er aan zit te komen :D
alleen wel nog steeds het verkeerde plaatje :+

• 321jurgen
wootah schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:03:
[...]

en nu 126... :+
beetje jammer ja... had je al betaald of niet?

https://maxict.nl/product...0-router-450mbit-gigabit#
overigens is hij nu ook echt goed opgenomen in de database zo te zien, dat wil zeggen dat hij er aan zit te komen :D
alleen wel nog steeds het verkeerde plaatje :+
Dat is exclusief btw en verzendkosten. Met btw en verzendkosten is hij 156. Maar dat is nog steeds duur voor mijn doen.

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
321jurgen schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 14:51:
Dat is exclusief btw en verzendkosten. Met btw en verzendkosten is hij 156. Maar dat is nog steeds duur voor mijn doen.
owja, dat is waar ook... vind ik altijd een beetje jammer van dat soort sites :/
MaxICT zal misschien voornamelijk aan zakelijke klanten leveren...

Mja, 156 is inderdaad wel duur, meestal zakt de prijs na een tijdje na een euro of 90-100 voor dit soort routers. Nu is hij nog lekker exclusief :*)

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Video over de web interface: YouTube: ASUS RT-N66U Admin GUI and Setup
asus heeft heel veel overgenomen van oleg en andere firmwares kan ik je vertellen :p

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Hands-on review door JJ van Asus: YouTube: ASUS RT-N66U Dual-Band Router Hands-on Review

Snelheiden die JJ noemt vind ik een beetje overdreven, tot nu toe zijn er niet echt zulke resultaten gemeten zover ik weet.

• Sppak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-06 09:21
Dat downloaden van nzb bestanden e.d., werkt dat een beetje naar behoren, is dat rendabel/acceptabel? Of is dat te verwaarlozen en krijgt downloaden op een computer toch de voorkeur?

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Sppak schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 12:13:
Dat downloaden van nzb bestanden e.d., werkt dat een beetje naar behoren, is dat rendabel/acceptabel? Of is dat te verwaarlozen en krijgt downloaden op een computer toch de voorkeur?
geen idee... de router is alleen nog maar in amerika verschenen... :(
rond februari zou hij er moeten zijn... de release date word sowieso maar opgeschoten.

de samba snelheid zou ongeveer 20MB/s moeten zijn volgens de asus marketing mensen... als dat ook echt zo is dan zou ik niet meer snelheid verwachten dan dat voor nzb.
Voordeel is wel dat het veel minder energie vereist dan een pc :)

• fast-server
Stukje van het DD-wrt forum met een real world test.
Samba Download = 11,9 MB/s
Samba Upload = 11,6 MB/s
FTP Download = 12,6 MB/s
FTP Upload = 15,1 MB/s
*NTFS HDD
Niet slecht maar zeker geen 20MB/s op samba, daarnaast zal het nog iets minder gaan worden als je ook nog download aangezien dat ook CPU load genereert.
Zolang je niet teveel hoeft te repareren zal het ruim voldoende zijn voor de nieuwsgroepen. :)

[Voor 4% gewijzigd door fast-server op 22-01-2012 23:05]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
mja, dit is wat ze op facebook hebben gezet: http://i.imgur.com/DRNUm.jpg
maarja, het zijn marketing mensen die het hebben verteld zoals ik al zei :p

aan de andere kant, die resultaten zijn van het hardwareluxx forum, een andere asus medewerker die het heeft gepost. dus nog niet van dd-wrt. dd-wrt heeft bovendien de meeste verzamelde informatia van het wl500g.info forum waar ik het een en ander heb gepost :p

Het enige resultaat dat ik heb gezien van een consument is deze: http://www.smallnetbuilde....php?p=35748&postcount=52
7,75MB/s lijkt mij echter onrealistisch, aangezien een RT-N16 dat ook kan :+

[Voor 61% gewijzigd door wootah op 23-01-2012 01:03]

• Nivk
Filmpje hier van Hardware.info, niet echt interessant.

• fast-server
Eerste benchmarks op smallnetbuilder vallen ook tegen http://www.smallnetbuilde...it-router-reviewed-part-1

Het is een beetje een WNDR4500 en die was zijn meerprijs ten opzichte de WNDR4000 al niet waard.

• The Wizard
  • Laatst online: 17:23

The Wizard

Moderator Mobile
Hier nog een review, hier komt de N66U wel goed eruit, in ieder geval hogere waarden dan bij smallnetbuilder.

http://vr-zone.com/articl...outer-review/14666-1.html
Routing Throughput
Direct Connection 944 Mbps
Wan to Lan 880 Mbps
Lan to Wan 907 Mbps
Max. Sessions 81772

Read more: http://vr-zone.com/articl.../14666.html#ixzz1lgPaVtEz

Smallnetbuilder:

WAN - LAN 732 Mbps
LAN - WAN 729 Mbps
Total Simultaneous 810 Mbps
Maximum Simultaneous Connections 34,925

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• fast-server
Denk niet dat je die waardes 1>1 mag vergelijken aangezien ze andere testmethodes hebben.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dan neig ik wel naar de vr-zone, die heeft zijn test setup beter voor elkaar. Smallnetbuilder klinkt in het hele stuk ook negatiever over het apparaat, vanaf de inleiding al.

• fast-server
Het is jammer dat het draadloze bereik weer zwaar tegenvalt.
Vroeger gebruikte ze amps en goede antennes in routers zodat je voldoende had aan 1 router voor je hele huis en tuin
Tegenwoordig heb je 2 routers nodig om het zelfde te bereiken :<
Concurrentie is moordend en dan besparen ze vaak op dat soort dingen, denk dat er best wel wel een markt is voor goede routers ook al zijn ze wat duurder.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Het lijkt erop dat de leveranciers een kleine voorraad hebben.

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Ik heb wat benchmarks gedaan en op het wl500g.info forum gezet (waar ik nogal veel uithang)
http://wl500g.info/showpost.php?p=244884&postcount=190
fast-server schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 17:31:
Het is jammer dat het draadloze bereik weer zwaar tegenvalt.
Ik vind het prima!
In vergelijking met een RT-N16 waar ik op het zwakste punt in huis 2 streepjes had, heb ik nu gewoon alle 5 vol!
Bovendien geeft de intel wireless utilities aan dat er een link is van 230mbit/s in de meeste gevallen (dicht bij is hij 450mbit/s). En hoge overdracht is ook geen probleem, alleen wel voor mijn laptop, aangezien 1 core altijd maxed-out is. In ieder geval kon ik al ~80mbit/s halen terwijl met een rt-n16 ik er 35 had de laatste tijd.... (te veel netwerken hiero)

Tot nu toe ben ik zeer positief over deze router, alleen nog oleg firmware er op :D

en sowieso, bij de vrzone: "WiFi: Asus USB-N53 Dual Band USB adapter"
ik bedoel, maak je nou gewoon een grap ofzo? pricewatch: Intel Centrino Ultimate-N 6300 BAM dat is nou een wifi kaartje :*)

[Voor 15% gewijzigd door wootah op 10-02-2012 00:20]

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik lees in reviews dat het draadloze bereik goed is van deze router, waar heb je dat vandaan fast-server?

Ik krijg hem morgen als het goed is. En met een beetje geluk over enkele maandjes 200/200 Mbit (nu 100/100), de Genexis moet nog vervangen worden.

Wanneer 200/200 actief is, zal ik mijn bevindingen hier posten.

• R2L
  • Laatst online: 22:01
The Wizard schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 09:57:
Ik lees in reviews dat het draadloze bereik goed is van deze router, waar heb je dat vandaan fast-server?

Ik krijg hem morgen als het goed is. En met een beetje geluk over enkele maandjes 200/200 Mbit (nu 100/100), de Genexis moet nog vervangen worden.

Wanneer 200/200 actief is, zal ik mijn bevindingen hier posten.
En heb je 'm al?
Ben benieuwd naar je eerste bevindingen, met name het bereik en de stabiliteit van wifi.
Heb interesse in deze router ter vervanging van mijn D-Link DIR-655, waar de wifi echt bagger van is.

[Voor 8% gewijzigd door R2L op 15-02-2012 07:47]

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik heb hem vandaag gekregen, de distributeur was wat vertraagd en daarna was Post NL vergeten om in de goede afleverroute te gooien, dus nog een dagje later, maar hij is er :).

Net alle poort forwards ingesteld. Ik kom zelf ook van een 655 af, dus ik kan hem goed vergelijken.

De doorvoer is goed, max van de verbinding, maar dat deed de 655 ook al. (100/100).

Hij wordt wel relatief warm, dus ergens tussen een paar boeken proppen is niet zo verstandig.

Net even een rondje huis gedaan, de dead spots met de 655 waren met de n600u niet aanwezig, de verbinding bleef in de lucht.

• R2L
The Wizard schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 14:00:
Ik heb hem vandaag gekregen, de distributeur was wat vertraagd en daarna was Post NL vergeten om in de goede afleverroute te gooien, dus nog een dagje later, maar hij is er :).

Net alle poort forwards ingesteld. Ik kom zelf ook van een 655 af, dus ik kan hem goed vergelijken.

De doorvoer is goed, max van de verbinding, maar dat deed de 655 ook al. (100/100).

Hij wordt wel relatief warm, dus ergens tussen een paar boeken proppen is niet zo verstandig.

Net even een rondje huis gedaan, de dead spots met de 655 waren met de n600u niet aanwezig, de verbinding bleef in de lucht.
Thx, helemaal super!
Nu moet ik 'm alleen nog even te pakken zien te krijgen, want hij is momenteel slecht leverbaar...

• 321jurgen
Ik heb dus gister te horen gekregen dat het waarschijnlijk nog langer gaat duren voordat ik 'm eindelijk krijg :( Ik heb al een hele tijd geleden besteld en nu hadden de leveranciers hem opeens weer niet.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Volgens mij zijn er maar een handje vol uitgeleverd. Gelukkig heb ik er eentje kunnen krijgen :).

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Nou, hij gaat retour afzender, wat een pokkeding. Hij blijft maar rebooten, soms gaat het een half uur goed, soms 2 minuten.

Na een firmware update werd het alleen maar erger, dus weer terug naar de oude.

Ik blijf maar mooi bij de 655. Helaas...

• R2L
The Wizard schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 20:28:
Nou, hij gaat retour afzender, wat een pokkeding. Hij blijft maar rebooten, soms gaat het een half uur goed, soms 2 minuten.

Na een firmware update werd het alleen maar erger, dus weer terug naar de oude.

Ik blijf maar mooi bij de 655. Helaas...
mmm...
mopper, leek me juist zo'n cool ding... :?
maar even wachten dus, tot er wat meer in omloop zijn...

Voor het zelfde geld had je toevallig net een misbaksel te pakken...
Zou n.m.l. niet weten wat ik als alternatief kan pakken...
De linksys E4200 schijnt qua wifi ook niet optimaal te zijn...
Ik hou persoonlijk meer van losse antennes zoals die N66U heeft...

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Het kan ook een slechte versie zijn, daarom het verzoek gedaan voor omwisselen voor een andere ipv geld terug.

De antennes voelen kwalitatief goed aan, het hele apparaat eigenlijk wel.

Je kunt ook diverse guest netwerken opzetten, die kun je per band instellen en je hebt er gelijk 6!

Het apparaat voelt krachtig, maar ik heb het gevoel dat het een onaf product is, dwz, hardware goed, maar de software...

• fast-server
Komen die problemen niet door de warmte van de router?

Als hardware te warm wordt dan is dit meestal een hardwarematig probleem en worden de onderdelen zwaarder belast dan de bedoeling is.

Jammer dat ze weer bezuinigen op onderdelen om te kunnen concurreren met andere merken |:(

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Hij wordt behoorlijk warm voor een router, maar zo is ie ook ontwikkeld, er zit intern een groot koelblok.

Ik had hem opgehangen in de meterkast waar genoeg ruimte omheen zit om zijn warmte kwijt te kunnen. Ik denk niet dat dat het probleem is.

Het is niet alleen het reboot probleem, ook 1 keer gehad dat ie ineens al zijn instellingen kwijt was! Gelukkig had ik daar een backup van gemaakt.

• Nivk
The Wizard schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 07:39:
Het apparaat voelt krachtig, maar ik heb het gevoel dat het een onaf product is, dwz, hardware goed, maar de software...
Min of meer ook de conclusie van smallnetbuilder:

"So if you decide to take the plunge, be prepared to wait for both firmware updates and better documentation to make the Dark Knight all that I'm sure ASUS wants it to be. "

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22
Is het op deze router mogelijk een forward rule in te stellen naar het broadcast address? Dus <wan-ip> port 9 -> 192.168.0.255 port 9, om maar wat te noemen?

_██_
(ಠ_ృ)

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Atomsk schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 18:40:
Is het op deze router mogelijk een forward rule in te stellen naar het broadcast address? Dus <wan-ip> port 9 -> 192.168.0.255 port 9, om maar wat te noemen?
je hebt gewoon toegang tot iptables via telnet, dus ja.

De firmware van asus is overigens nog niet 100% klaar... de hardware mag dan top zijn, de software heeft nog wat werk nodig. ;)

• Eiríkr
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:07
Ik heb deze router inmiddels ook een week in bestelling staan bij Azerty en ontving vandaag bericht dat men mijn bestelling op 13 maart verwacht te ontvangen. Ook ik moet dus nog even wachten...

stats.fm/ericafterdark | letterboxd.com/ericafterdark

• killer2
  • Laatst online: 05-06 21:26
iemand al ervaring met de Version 3.0.0.3.102 firmware...?

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 16:25

William/Ax3

We are Starstuff

Mijne komt morgen of overmorgen binnen. Hmm firmware 3.0.0.3.102 modified date 24-2 of beta 3.1.0.3.90 modified date 11-1 erop zetten... Denk maar de laatste officiële dan ;)

[Voor 32% gewijzigd door William/Ax3 op 29-02-2012 18:41]

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• Rezje
  • Laatst online: 15-04-2022
heeft er iemand ook al een hardeschijf aan hangen? Of maakt op een andere manier gebruik van de USB poorten?

Ik wil namelijk deze router hebben of een goedkopere 450 , bijvoorbeeld de TP link.
Maar deze heeft een nas functionaliteit, ben benieuwd of het wat is.

[Voor 42% gewijzigd door Rezje op 01-03-2012 12:19]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen met deze router. Tot nu toe zijn de meesten ervaringen positief, als ik zoek op Google. Voor mij is stabiliteit en uptime vooral belangrijk aangezien ik een 100/100 glas verbinding heb en een aantal gameservers host. De Netgear WNDR3700 was niet stabiel genoeg.

10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

Nou ik heb hem. Mijn packet losses van me oude router zijn nu foetsie. Komende tijd in de gaten houden of het stabiel blijft.

Trouwens waarom kan je de tx power waarde van wifi ophogen tot 500 is dat niet een beetje overkill? Ik heb hem maar op 100 gezet. Staat ook de volgende opmerking bij:
FCC: max. 500mW for North America.
ETSI: max. 100mW for Europe, South America and APAC.

poortjes open zetten en dergelijke is simpel genoeg.

Ik zie ook een optie van juimbo packet moet dat eigenlijk aan? dit staat nu uit lijkt mij beter voor online gaming en dergelijke of heb ik dit mis?

QQS heb ik eerst nog maar uit laten staan.
Zenix schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 15:22:
[...]
Ben erg benieuwd na de stabiliteit, hou ons op de hoogte! Wat voor verbinding gebruik heb je?
ziggo 120/10

14 uur packet loss test naar 3 extrene ip's 0 pakketjes loss tot nu toe gaat het goed.

[Voor 22% gewijzigd door William/Ax3 op 03-03-2012 22:55]

• Zenix
  • Nu online

Zenix

BOE!

William/Ax3 schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 15:10:
Nou ik heb hem. Mijn packet losses van me oude router zijn nu foetsie. Komende tijd in de gaten houden of het stabiel blijft.

Trouwens waarom kan je de tx power waarde van wifi ophogen tot 500 is dat niet een beetje overkill? Ik heb hem maar op 100 gezet. Staat ook de volgende opmerking bij:

Ik zie ook een optie van juimbo packet moet dat eigenlijk aan? dit staat nu uit lijkt mij beter voor online gaming en dergelijke of heb ik dit mis?

Jumbo frames zijn niet nodig, heb ik zelf ook altijd uitstaan. Als ik ze aanzet kan ik mijn eigen website op mijn server hier bijvoorbeeld niet bereiken. Je hebt hogere frames dus je kan een hogere snelheid via je LAN halen. Maar verschil bij was niet zo hoog dus is niet nodig, maar kan wel handig zijn als je te weinig performance hebt. Om het te laten werken moet ook je netwerkaart jumbo frames hebben en aanstaan.

Ben erg benieuwd na de stabiliteit, hou ons op de hoogte! Wat voor verbinding gebruik heb je?

[Voor 7% gewijzigd door Zenix op 03-03-2012 15:26]

• killer2
en nog steeds geen problemen? Al iets met het wifi bereik kunnen testen? VPN server al gebruikt?
Kortom info needed :)

• Rezje
  • Laatst online: 15-04-2022
William/Ax3 schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 15:10:

[...]

ziggo 120/10

14 uur packet loss test naar 3 extrene ip's 0 pakketjes loss tot nu toe gaat het goed.
Welke (download) internet snelheid heb je met deze router? En is dat beter dan je vorige router ?

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

killer2 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 09:47:
en nog steeds geen problemen? Al iets met het wifi bereik kunnen testen? VPN server al gebruikt?
Kortom info needed :)
VPN server gebruik ik niet.
Wifi bereik ik ben geen fanatieke wifi gebruiker maar op me telefoon is het signaal beter als mijn oude draytek router die ik had. Ik kan nu in heel het huis gewoon internetten en in de tuin ook. Dat haalde de draytek niet. Ik gebruik alleen de 2,4ghz want ik heb hier niks wat het 5Ghz gebruikt.
Rezje schreef op maandag 05 maart 2012 @ 17:09:
[...]
Welke (download) internet snelheid heb je met deze router? En is dat beter dan je vorige router ?
Ik haal 119mbit down en 9,5mbit up. Dit haalde me oude draytek ook wel maar die had af en toe "dipjes" dat heb ik tot nu toe niet gehad.

Enig idee waarom de 3.0.0.3.102 firmware ineens van de site afgehaald is? Weird :o
Maar ff mailtje gestuurd naar Asus met de vraag waarom die ineens foetsie is.

Edit:
I have not received any indication that version 3.0.0.3.102 has major issues which would require it removed from our support site. Running firmware 3.0.0.3.102 should be fine for now. I will contact our development team and web team to check the status of 3.0.0.3.102. If there is a reason for removing this firmware from our website, I will let you know

[Voor 44% gewijzigd door William/Ax3 op 06-03-2012 10:10]

• killer2
n/a

[Voor 96% gewijzigd door killer2 op 08-03-2012 11:11]

• TranceDJ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 13:11
Is deze router ook voor op een slaapkamer geschikt? Zijn bijvoorbeeld de ledlampjes op de bovenkant, en de lampjes bij de netwerkpoorten aan de achterkant van het apparaat uit te schakelen? Dat laatste is mogelijk bij veel routers, zoals de Linksys e4200.

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01
Ik heb hem ook gisteren besteld, 1-3 werkdagen levertijd, hoop dat ik hem ook binnenkrijg voor het weekend!

Kan mijn Apple Airport Extreme afgesloten worden, het enige wat ik miste waren features, voor de rest was hij eigenlijk super stabiel en snel :p

WS: i7 K3770, Asus Maximus V Gene, 2x4GB Corsair PC1600CL9 1.5v, Saphire HD6770, Crucial M4 128GB, Dell 2005FPW 20,1", Lian-Li V1200B | Server: Intel D510MO, 2x WD Green 3TB | Laptop: MacBook Air 2012 13,1", 8GB

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
TranceDJ schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 14:31:
Is deze router ook voor op een slaapkamer geschikt? Zijn bijvoorbeeld de ledlampjes op de bovenkant, en de lampjes bij de netwerkpoorten aan de achterkant van het apparaat uit te schakelen? Dat laatste is mogelijk bij veel routers, zoals de Linksys e4200.
geen leds aan de achterkant.

Op dit moment zijn de leds aan de voorkant nog niet uit te schakelen, al had asus wel zoiets gedaan in de beta-hardware. Wellicht dat deze functionaliteit nog terug komt.
Anders gewoon tape over plakken he :)

• TranceDJ
Goed om te lezen dat geen leds aan de achterkant zitten. Ik had inderdaad ergens gelezen dat de leds aan de voorkant te dimmen zijn middels het configuratiepanel...

Deze router wordt overigens vanaf 19 maart goed leverbaar bij Azerty, meldt de afdeling verkoop.

• R2L
Sinds gisteren deze router binnen.
Heel mooi ding en lekker snel, alleen helaas (en daar was al voor gewaarschuwd) helemaal niet stabiel... :?
Ben al 3 keer al m'n settings kwijt geraakt, zodat ie weer opnieuw geconfigureerd moest worden... 8)7
Heb nu de beta 3.1.0.3.90 firmware erop gezet, misschien dat deze het wel vol houdt?
Router wordt trouwens behoorlijk warm...
Hebben meer tweakers een probleem met de warmte en verloren instellingen?

[Voor 22% gewijzigd door R2L op 08-03-2012 21:57]

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

R2L schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 21:54:
Sinds gisteren deze router binnen.
Heel mooi ding en lekker snel, alleen helaas (en daar was al voor gewaarschuwd) helemaal niet stabiel... :?
Ben al 3 keer al m'n settings kwijt geraakt, zodat ie weer opnieuw geconfigureerd moest worden... 8)7
Heb nu de beta 3.1.0.3.90 firmware erop gezet, misschien dat deze het wel vol houdt?
Router wordt trouwens behoorlijk warm...
Hebben meer tweakers een probleem met de warmte en verloren instellingen?
Nope geen problemen hier ben wel van 102 maar terug gegaan naar 96 bios aangezien die niet meer op de asus site staat.

• R2L
William/Ax3 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 22:34:
[...]

Nope geen problemen hier ben wel van 102 maar terug gegaan naar 96 bios aangezien die niet meer op de asus site staat.
Ik had bij support van Asus een klacht ingediend en ze hebben mij de 102 aangeraden en naar me toe gestuurd.
Binnenkort schijnt de 106 te komen en die is stabiel en hetzelfde als de 102 volgens Asus.
Op het eerste gezicht blijft ie nu stabiel, dus ik wacht nog even een weekendje af voor ik begin te juichen.. _/-\o_

• Zenix
  • Nu online

Zenix

BOE!

R2L schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 01:23:
[...]

Ik had bij support van Asus een klacht ingediend en ze hebben mij de 102 aangeraden en naar me toe gestuurd.
Binnenkort schijnt de 106 te komen en die is stabiel en hetzelfde als de 102 volgens Asus.
Op het eerste gezicht blijft ie nu stabiel, dus ik wacht nog even een weekendje af voor ik begin te juichen.. _/-\o_
Hou ons op de hoogte :) Lijkt me namelijk erg vervelend dat je elke keer je settings opnieuw moet invoeren. Zeker als je een hoop forwards hebt....

• killer2
@ R2L kun je mij die ook sturen?
R2L schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 01:23:
[...]

• indian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:44
killer2 schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 13:52:
@ R2L kun je mij die ook sturen?

[...]
Versie 3.0.0.3.108 is uit op de asus site.

Router viel tot nu tegen tegen opzichte van de netgear wndr 3700 (bereik en doorvoersnelheid).
Gemeten met een Intel 6300 wifi kaart. Nog niet getest met x.108 maar wel met x.96.

• R2L
indian schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 22:35:
[...]

Versie 3.0.0.3.108 is uit op de asus site.

Router viel tot nu tegen tegen opzichte van de netgear wndr 3700 (bereik en doorvoersnelheid).
Gemeten met een Intel 6300 wifi kaart. Nog niet getest met x.108 maar wel met x.96.
Zojuist ook versie 108 geïnstalleerd.
Op het eerste gezicht is deze hetzelfde als de 102 die ik van Asus had gekregen.
Ben dus dik tevreden... _/-\o_

• R2L
Inmiddels zijn we een paar dagen verder en ik ben nog steeds zeer tevreden over de performance en stabiliteit van deze router. Ook de dekking van Wifi is zeer goed in vergelijk met mijn vorige router (D-link 655)

• Zenix
  • Nu online

Zenix

BOE!

Bedankt voor ons op de hoogte houden ik wacht nog even af voordat ik hem eventueel ga kopen :)
Ga zo door!

[Voor 6% gewijzigd door Zenix op 14-03-2012 18:23]

• LeonJ69
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Ha,
Zit er ook aan te denken deze aan te schaffen. Heb nu een Linksys WRT610N staan, maar het wifibereik op de 1e verdieping is al dramatisch (hangt in mijn meterkast).
Iemand ervaring mbt deze Asus vs de Linksys?

• R2L
Zenix schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 18:22:
Bedankt voor ons op de hoogte houden ik wacht nog even af voordat ik hem eventueel ga kopen :)
Ga zo door!
Ok, zal ik zeker doen..
Tot nu toe nog steeds stabiel.

Wifi is echt uitstekend!
Waar mijn vorige router mij op de 1e verdieping in de steek liet, kan ik met deze zelfs ongestoord streaming video bekijken zonder last te hebben van enige hiks...
Ook de upload snelheid is bijzonder hoog...
Beneden schakelt hij automatisch naar 5G, maar boven blijft ie op 2.4Ghz

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

Ook een update van mijn kant 108 draait al weer paar dagen ik heb nog steeds 0.0 problemen. Ik ben er blij mee _/-\o_ geen hikups met downloads/games. Wifi op me tel blijft gewoon goed

[Voor 22% gewijzigd door William/Ax3 op 14-03-2012 22:53]

• TranceDJ
Maar nog steeds niet goed leverbaar. Vanaf volgende week wel bij Azerty, maar wanneer ook bij andere webshops?

• killer2
mmm lukt me alleen niet om het wifi vermogen boven de 100mv te krijgen....
hoe zouden ze weten dat ik in europe woon....?!

• JantjeO
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:04
Heeft deze router met ddwrt portbased VLAN support?

• duncanvdlinden
Ik heb hem nu ongveer een weekje in gebruik en ben er blij mee. Heb hem puur gekocht voor de OpenSource firmware. Volledig Broadcom wat hem eigenlijk geschikt maakt voor alle opensource firmwares. Draai zelf nu Tomato 1.28 Shibby v085.

Maak op dit moment gebruik van QOS en een OpenVPN VPN server. Je kan het allemaal zeer uitgebreid instellen, nog geen vastkopers gehad.

Ik gebruik QOS om het Upload verkeer wat vanaf mij gedaan wordt vanaf mijn FTP te reguleren, je kan bijvoorbeeld regelen dat bepaalde personen met bepaalde WAN (internet IP) adressen 100% upload mogen verbruiken, maar wegzakken naar een veel lagere snelheid als iemand anders (ik zelf bijvoorbeeld) de upload bandbreedte wil benutten, bijvoorbeeld naar 5%. Instellingen te over!

De Firmware kan ook echt van alles monitoren, download verkeer gespecificeerd op IP's en poorten en uitgebreide meters en grafieken. Zelfs surfverkeer bekijken wie welke sites bezoekt thuis. Echt super voor een consumentenrouter!

Uitgebreide firewall, Captive Portal (een toegangspagina net als in openbare gelegenheden), meerdere vlan's met meerdere dhcp's, echt superveel mogelijk.

Maar deze voordelen heb je ook met andere alternatieve firmwares, DD-WRT, OpenWRT etc. Op dit moment wordt op de Asus RT-N66U echter het meeste getest met Tomato.

Enige nadeel wat ik nog heb: De 5GHZ band is wat zwakker tov mijn oude Airport Extreme. Maar wellicht komt het doordat er door de muur heen ongeveer 4 meter verderop (op zelfde verdieping) nu een Wireless Bridge verbinding maakt met het 5GHZ netwerk. En ik merk dat ik op zolder nu nauwelijks bereik heb. Kan natuurlijk zijn door die extra verbinding dat het nu slechter is geworden.

WS: i7 K3770, Asus Maximus V Gene, 2x4GB Corsair PC1600CL9 1.5v, Saphire HD6770, Crucial M4 128GB, Dell 2005FPW 20,1", Lian-Li V1200B | Server: Intel D510MO, 2x WD Green 3TB | Laptop: MacBook Air 2012 13,1", 8GB

• duncanvdlinden
JantjeO schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 21:08:
Heeft deze router met ddwrt portbased VLAN support?
Dat heeft Tomato wel. Zie screenshot.

http://dl.dropbox.com/u/1...03-16%20om%2020.59.18.png

• fast-server
killer2 schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 16:44:
mmm lukt me alleen niet om het wifi vermogen boven de 100mv te krijgen....
hoe zouden ze weten dat ik in europe woon....?!
Deze router heeft een maximaal instelbaar vermogen van 42mW
Het Maximale vermogen in NL is 20dBm 100mW EIRP (dus inclusief de antennes)

Het Maximale vermogen van de 66U inclusief de antennes is 29dBm dat komt overeen met 800mW EIRP!

• Zenix
  • Nu online

Zenix

BOE!

Iemand al deze router gebruikt in combinatie met Voip apparatuur erachter zoals een Linksys PAP2T ?

• Rinaldootje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 12:00
Sinds gisteren heb ik deze router ook in mijn bezit. Ik heb er direct de beta firmware 3.1.0.3.90 ingezet en deze draait nu een dag zonder problemen.

Wat me wel gelijk opviel; de guest netwerken kunnen niet gelimiteerd worden in de bandbreedte. Is dat wel in de Tomato firmware te doen?

Deze maakt mijn grote verwachtingen al grotendeels waar. Zo heb ik vroeger in een WL-500 Oleg's firmware gebruikt. En heb ik begrepen, dat diezelfde Oleg nu ook bij Tomato betrokken is :)

• LeonJ69
duncanvdlinden schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 19:41:
Ik heb hem nu ongveer een weekje in gebruik en ben er blij mee. Heb hem puur gekocht voor de OpenSource firmware. Volledig Broadcom wat hem eigenlijk geschikt maakt voor alle opensource firmwares. Draai zelf nu Tomato 1.28 Shibby v085.
Als hij ergens op voorraad is wil ik hem ook van de week ergens halen.
Wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van deze Tomatofirmware tov de Asusfirmware zelf. Kan ik dat ergens nalezen (of kan jij in het kort wat noemen?)
Thanx.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

duncanvdlinden schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 19:41:
Ik heb hem nu ongveer een weekje in gebruik en ben er blij mee. Heb hem puur gekocht voor de OpenSource firmware. Volledig Broadcom wat hem eigenlijk geschikt maakt voor alle opensource firmwares.
Fascinerend, want dat is net wat hem zo problematisch maakt voor OpenWrt ;). Dat is toch dé opensource Linux firmware. Het aantal platforms en apparaten waarop Tomato kan draaien steekt schril af tegen wat OpenWrt ondersteunt.

Om één van de OpenWrt-ontwikkelaars te citeren:
"Open Source Router" here actually means "DD-Wrt supported", not more. The wireless drivers are binary, the ethernet drivers are binary, the kernel is ancient and the platform support code an ugly mess.
Bron.
LeonJ69 schreef op zondag 18 maart 2012 @ 15:19:
[...]

Als hij ergens op voorraad is wil ik hem ook van de week ergens halen.
Wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van deze Tomatofirmware tov de Asusfirmware zelf. Kan ik dat ergens nalezen (of kan jij in het kort wat noemen?)
Thanx.
Tomato zou meer opties moeten hebben dan de stock firmware, en meestal kan je ook langer ondersteuning verwachten, in die zin dat er langer updates voor zullen uitkomen. Dat wil evenwel niet zeggen dat daar security fixes inzitten enzo - zolang het binaire drivers zijn hang je voor veiligheid compleet af van de upstream leveranciers (Broadcom dus).

[Voor 37% gewijzigd door Borromini op 18-03-2012 15:45]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• duncanvdlinden
Borromini schreef op zondag 18 maart 2012 @ 15:26:
[...]

Fascinerend, want dat is net wat hem zo problematisch maakt voor OpenWrt ;). Dat is toch dé opensource Linux firmware. Het aantal platforms en apparaten waarop Tomato kan draaien steekt schril af tegen wat OpenWrt ondersteunt.
Ik denk dat het een kwestie is van tijd tot er meer keuze is kwa firmwares en ook OpenWRT prima kan draaien. Ik denk dat je het nu ook wel kan draaien (heeft in de basis dezelfde hardware als de Netgear 4500), maar niet speciaal geoptimaliseerd voor alle onderdelen in deze Asus router.
Gezien nog niet veel mensen hem hebben zullen de speciale builds voor deze router nog weinig beschikbaar zijn. Even geduld denk ik.

Dat de focus nu op Tomato ligt heeft te maken met het feit dat A) Tomato ontwikkelaars zelf veel testen met Asus routers, deze zijn populair bij hun. B ) Tomato hun firmware alleen maar geschikt maakt voor Broadcom hardware.

Kwa hardware en drivers is hij super geschikt voor alle linux gebaseerde firmwares, omdat er drivers voor beschikbaar zijn. Je kan er bij wijze van spreken alles op compileren wat je maar wilt. Hij heeft ook genoeg geheugen om grote firmwares builds kwijt te kunnen.

[Voor 11% gewijzigd door duncanvdlinden op 18-03-2012 19:27]

• TranceDJ
Bij Azerty is die nu in principe op voorraad (bij de leverancier), maar € 186,68 zijn wel erg veel knaken niet?

• Zenix
  • Nu online

Zenix

BOE!

duncanvdlinden schreef op zondag 18 maart 2012 @ 19:24:
[...]

Ik denk dat het een kwestie is van tijd tot er meer keuze is kwa firmwares en ook OpenWRT prima kan draaien. Ik denk dat je het nu ook wel kan draaien (heeft in de basis dezelfde hardware als de Netgear 4500), maar niet speciaal geoptimaliseerd voor alle onderdelen in deze Asus router.
Gezien nog niet veel mensen hem hebben zullen de speciale builds voor deze router nog weinig beschikbaar zijn. Even geduld denk ik.
Ik hoop het zelfde ben ik een groot fan van OpenWRT. Werkte perfect op mijn WNDR3700 alleen was de WNDR3700 zelf niet zo goed....

Ik ga hem over een tijd ook kopen.

[Voor 29% gewijzigd door Zenix op 20-03-2012 20:08]

• JackBozzz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-05 17:25
Ik had hem maandag bij Azerty besteld. Levertijd stond toen op 2-3 dagen, prijs € 177. Inmiddels is levertijd langer dan 10 dagen en prijs is gezakt naar € 157! Ik ga dus bestelling annuleren.

• killer2

• numlocknumlock
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-05-2014

• Zenix
  • Nu online

Zenix

BOE!

numlocknumlock schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 18:32:
[...]

Maar google eerst even op deze winkel! :>
Ja, zou ik zeker niet bestellen overigens werkt die pagina ook niet meer?
JackBozzz schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 22:34:
Ik had hem maandag bij Azerty besteld. Levertijd stond toen op 2-3 dagen, prijs € 177. Inmiddels is levertijd langer dan 10 dagen en prijs is gezakt naar € 157! Ik ga dus bestelling annuleren.
Ik heb hem nu bij Azerty besteld omdat hij daar nu stuk goedkoper was geworden. 10 werkdagen kan ik wel wachten ;) Maar in jouw geval had ik hetzelfde gedaan.

[Voor 49% gewijzigd door Zenix op 24-03-2012 11:43]

• Anoniem: 195780
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Op verzoek verwijderd

[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 195780 op 24-03-2012 12:13]

• Zenix
  • Nu online

Zenix

BOE!

Anoniem: 195780 schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 12:10:
[...]

Vreemd dat deze router nog steeds zo karig leverbaar is.
Heb gisteren de Asus bij Afuture besteld a € 148,-, ben benieuwd hoe lang de levering echt gaat duren. :+

Ik hoop er in ieder geval de matige WiFi dekking hier mee op te lossen.
Ik heb mijn bestelling daarom ook maar geannuleerd bij Azerty en bij afuture besteld nu ik zie dat hij daar goedkoper is en levertijd 1-3 werkdagen.

Zelf hoop ik ook op goeie wifi dekking, die van mijn WNDR3700 was redelijk maar ik hoop dat het met deze nog wat beter wordt. Maar het belangrijkste voor mij is toch de stabiliteit.

[Voor 17% gewijzigd door Zenix op 24-03-2012 15:04]

• LeonJ69
Nou, heb hem net ook maar besteld. Via Alternate, als het goed is wordt ie dinsdag bezorgd. Bij Afuture was hij niet op voorraad, maar moesten hem bij de leverancier weghalen.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik heb mijn n66u al een maand geleden op RMA gestuurd (4Launch), afgelopen week een mailtje gekregen dat hij (volgens de leverancier) as woensdag weer leverbaar is.

Mijn huidige D-Link 655 trekt de verbinding niet bij maximale download + upload (100/100) en veel connections, dan plopt hij eruit. Ik host diverse ROM's voor de Galaxy S2, en bij een nieuwe release zijn er veel belangstellenden waardoor hij het allemaal niet meer trekt... En omdat de verbinding naar 200/200 gaat in de komende weken, zal de 655 helemaal in elkaar storten :).

• Zenix
  • Nu online

Zenix

BOE!

The Wizard schreef op zondag 25 maart 2012 @ 10:38:
Ik heb mijn n66u al een maand geleden op RMA gestuurd (4Launch), afgelopen week een mailtje gekregen dat hij (volgens de leverancier) as woensdag weer leverbaar is.

Mijn huidige D-Link 655 trekt de verbinding niet bij maximale download + upload (100/100) en veel connections, dan plopt hij eruit. Ik host diverse ROM's voor de Galaxy S2, en bij een nieuwe release zijn er veel belangstellenden waardoor hij het allemaal niet meer trekt... En omdat de verbinding naar 200/200 gaat in de komende weken, zal de 655 helemaal in elkaar storten :).
Ik heb in principe hetzelfde maar ik host geen diverse ROM's maar diverse gameservers en teamspeak 3 servers. Mijn Thomson 789vn is wel stabiel maar kan niet genoeg connecties aan zonder connecties te laten droppen. De Netgear WNDR3700 heeft het aantal maanden redelijk goed gedaan maar is niet stabiel genoeg. En voor mij geld ook als mijn glasvezel verbinding eventuele upgrade krijgt is het fijn om te weten dat je router dat aankan.

Pagina: 1 2 3 ... 30 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee