Nintendo heeft momenteel géén installeerbare games. Je koopt een game fysiek, in de winkel, en dat staat dan op een BRD (WiiU) of geheugenkaart (3DS) en that's it. Eventuele patches en savegames worden uiteraard op het interne geheugen gezet, zelfs bij de 3DS zijn er al games waar de savegame niet op de card staat/past.
De andere optie is dat je de game uit de eShop haalt, en dan wordt hij in zijn geheel op het interne geheugen gezet, tot dat vol is, en dan zal de WiiU uitwijken naar opslag die je via USB aansluit, wat een memory stick kan zijn, maar ook een complete HDD (max 2 TB). De interne SD-kaart lezer wordt door de WiiU niet gebruikt hiervoor, deze is primair bedoeld voor de Wii Mode.
Een tussenvorm is er niet. Er zijn geen games die een deel of alles van hun data op het interne geheugen dumpen om sneller te laden of zo – wat voor de concullega's inmiddels schering en inslag is. Xenoblade Chronicles X zou, als we de ontwikkelaars goed begrijpen, daar de eerste mee zijn, en zoals ik het begrijp is het dus optioneel.
En wat de basic betreft, als je niet van plan bent je WiiU aan het internet te hangen, of niet van plan bent iets met de eShop te gaan doen, dan is de basic prima. Er waren @launch immers al games die, als je die uit de eShop ging halen, niet op het interne geheugen pasten, maar daar had je externe opslag of de premium voor.
That being said, ik heb wel een premium, maar ik ben pasgeleden toch ook overstag gegaan en heb er nu een 2TB schijf aan hangen. Als je bijvoorbeeld in één van de vele gratis-game acties ineens The Wonderful 101 binnentrekt @ 10 GB, dan zit je 32 GB al voor een flink deel vol. En ik haal wel vaker dingen uit de eShop, en nu daar ook Wii games bij komen zal dat nog wel erger worden.