Het Luchtvaart Topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 112 Laatste
Acties:
  • 659.615 views

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:17

Bestla

Kvinne

Ik begin een beetje klaar te zijn met economy class veevervoer. Achter elkaar is het al huilen, nu naast elkaar ook als ik die nieuwe seat layout van de A380 zie.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Aan de andere kant: niemand dwingt je in Cattle Class te vliegen natuurlijk, je kan ook een Business- of First-class ticket kopen.

Virussen? Scan ze hier!

• Bestla

Bestla

Kvinne

Ja leuk, ik ben geen directeur met dito salaris.

Maar waarom dit verschil : economy € 250 retour en businessclass € 750.

Ik zie de meerwaarde van die € 500 niet. Alles wat ik wil is normale beenruimte en genoeg ruimte om mijn schouders kwijt te kunnen. Ik ben best bereid om iets meer te betalen maar € 500 extra is mij teveel.

[ Voor 75% gewijzigd door Bestla op 23-03-2015 17:21 ]

• wildhagen
  • Niet online
Er is een reden dat Cattle Class zo goedkoop is...

Jij wil dus de prijs van Cattle Class, maar de voordelen van Business/First. Ja, zo werkt het natuurlijk niet ;)

Virussen? Scan ze hier!

• Bestla

Bestla

Kvinne

Je leest niet goed. Ik wil best meer betalen maar wel alles naar zijn waarde. 500 extra is gewoon larie voor wat het extra bied.

En Eco Comfort, laat me niet lachen, 2 cm meer beenruimte maar wel 11 abreast. Dus net zo krap. Ik heb meer moeite met mijn schouders dan met mijn benen. Ik ben nu eenmaal wat breder dan gemiddeld.

[ Voor 44% gewijzigd door Bestla op 23-03-2015 17:29 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Er is vaak ook nog wel iets als Economie Plus en en wat reserveerbare Premium stoelen in Economie met wat meer beenruimte...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Bestla

Bestla

Kvinne

De meeste beenruimte in eco is nu eenmaal bij de nooduitgangen. Maar zoals ik al zei, de ruimte opzij is erg krap. En het word erger als je ziet dat het van 10 stoelen naar 11 gaat.

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:11
wildhagen schreef op maandag 23 maart 2015 @ 17:20:
Er is een reden dat Cattle Class zo goedkoop is...

Jij wil dus de prijs van Cattle Class, maar de voordelen van Business/First. Ja, zo werkt het natuurlijk niet ;)
Moet je eens voor de grap 70 vluchten in een jaar maken en FB platinum ontvangen :p

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bestla schreef op maandag 23 maart 2015 @ 17:34:
De meeste beenruimte in eco is nu eenmaal bij de nooduitgangen. Maar zoals ik al zei, de ruimte opzij is erg krap. En het word erger als je ziet dat het van 10 stoelen naar 11 gaat.
Dat is de reden dat ik niet meer met China Southern wil vliegen (hun 777-300 ER heeft 10 ipv 9 stoelen in de breedte), zelfde voor Air New Zealand. Het loont om te kijken naar de seatmaps, zo is Malaysian Airlines beter dan Singapore Airlines qua specificaties (2-5-2 ipv 3-3-3, en meer beenruimte). Natuurlijk zijn er andere criteria die meespelen, maar het zijn dingen om rekening mee te houden. En twee of drie inches extra ruimte kan een behoorlijk verschil maken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
BeefHazard schreef op maandag 23 maart 2015 @ 18:07:
[...]

Moet je eens voor de grap 70 vluchten in een jaar maken en FB platinum ontvangen :p
En dan krijg je… niet zo veel meer.

Nouja de lounge en gratis economy comfort zijn erg fijn maar verder…

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12 22:45

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Bestla schreef op maandag 23 maart 2015 @ 17:23:
Je leest niet goed. Ik wil best meer betalen maar wel alles naar zijn waarde. 500 extra is gewoon larie voor wat het extra bied.

En Eco Comfort, laat me niet lachen, 2 cm meer beenruimte maar wel 11 abreast. Dus net zo krap. Ik heb meer moeite met mijn schouders dan met mijn benen. Ik ben nu eenmaal wat breder dan gemiddeld.
Ik ben het op zich wel met je eens, maar er zijn bijna altijd wel mogelijkheden en het is gewoon een gevolg van dat we niks meer willen betalen voor een vlucht of te weinig.
1. Op lange vluchten kan je vaak een economy plus (of wat de naam ook is) boeken en die hebben meer breedte en lengte.
2. Op korte vluchten kan je ook vaak een dubbele stoel bestellen, en dat is niet 2x de prijs van een enkele stoel.

[ Voor 6% gewijzigd door Pinin op 23-03-2015 19:01 ]

www.casarodriguillo.com

• BeefHazard
CyBeR schreef op maandag 23 maart 2015 @ 18:54:
[...]

En dan krijg je… niet zo veel meer.

Nouja de lounge en gratis economy comfort zijn erg fijn maar verder…
Sky Priority is toch wel een stevig voorbeeld van business service op een economy vlucht. Business checkin -> lounge -> priority boarding -> economy comfort -> priority luggage (hoewel de werking daarvan onderwerp is van menig discussie) is wel een andere ervaring dan met een gewoon economy ticket. Krijg je wel voor dezelfde prijs.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• CyBeR
  • Niet online
BeefHazard schreef op maandag 23 maart 2015 @ 19:26:
[...]

Sky Priority is toch wel een stevig voorbeeld van business service op een economy vlucht. Business checkin -> lounge -> priority boarding -> economy comfort -> priority luggage (hoewel de werking daarvan onderwerp is van menig discussie) is wel een andere ervaring dan met een gewoon economy ticket. Krijg je wel voor dezelfde prijs.
Dat krijg met Silver al.

• BeefHazard
heeft Silver ook lounge toegang?

• CyBeR
  • Niet online
Alleen met bijbetaling, maar ik had 't daar over SkyPriority.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

BeefHazard schreef op maandag 23 maart 2015 @ 19:27:
heeft Silver ook lounge toegang?
Nee, alleen de BC checkin, en het priority boarden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• BeefHazard
Dan is je punt dus niet helemaal geldig :p

Bovendien heb je met Platinum ook nog een hoop persoonlijkere service boven Gold en zullen ze altijd proberen of ze een stoeltje in business vrij hebben voor je.

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:38
gambieter schreef op maandag 23 maart 2015 @ 19:31:
[...]

Nee, alleen de BC checkin, en het priority boarden.
Wat heb je aan Business Class check-in en Sky Priority als je als frequent flyer alleen van die korte zakentrips binnen Europa maakt? Dus gewoon een klein koffertje als handbagage (geen check-in) en rustig als laatste het vliegtuig in. Als er wordt omgeroepen dat de mensen met Sky Priority mogen boarden, dan staat het halve vliegtuig al in de rij om in te stappen. Dat is tenminste mijn ervaring.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

oohh schreef op maandag 23 maart 2015 @ 19:42:
Wat heb je aan Business Class check-in en Sky Priority als je als frequent flyer alleen van die korte zakentrips binnen Europa maakt? Dus gewoon een klein koffertje als handbagage (geen check-in) en rustig als laatste het vliegtuig in. Als er wordt omgeroepen dat de mensen met Sky Priority mogen boarden, dan staat het halve vliegtuig al in de rij om in te stappen. Dat is tenminste mijn ervaring.
Silver is dan ook niet veel soeps ;)

Maar je mag gewoon voordringen, ook met Silver. Dat is tenminste nog leuk :p . Je mag ook bij checkbalie van D6 (die ik vaak gebruik) gelijk naar voren lopen. Kleine dingetjes maar toch leuk :p

• BeefHazard
gambieter schreef op maandag 23 maart 2015 @ 19:47:
[...]

Silver is dan ook niet veel soeps ;)

Maar je mag gewoon voordringen, ook met Silver. Dat is tenminste nog leuk :p . Je mag ook bij checkbalie van D6 (die ik vaak gebruik) gelijk naar voren lopen. Kleine dingetjes maar toch leuk :p
Ach, als Gold of hoger is 't altijd prettig om uit de lounge te komen en gelijk het vliegtuig in te kunnen wandelen, maakt 't allemaal net wat smoother dan als je nog in de rij moet gaan staan.

• Silva
  • Laatst online: 04-11 13:28
Even een vraag voor de mensen die recent hun vliegbrevet hebben gehaald in de USA. heb je nu wel of niet een aparte visum nodig (naast het toeristen/ESTA visum) om je ppl in de states te kunnen halen? Ik ben nu met een vliegschool in contact die zegt het volgende :

"We do not issue I-20s/visas. All of our foreign students come in on a tourist/business visa and do training while on vacation. It is allowed under the rules so long as it is usually not longer than 90 days and you do not work while here."

kan iemand dit bevestigen?

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
En dan denk je dat het met (AF)KLM slecht gaat.

Op 29 maart haalt Thai Airways haar 5 A340-600's, haar beide 747-400F's en 4 A330-300's uit de vloot.
Samen met hun 4 A340-500's, 5 A300-600's en een aantal 777-200ER's en 737-400's die nog vliegen / ze opgeslagen hebben (Don Mueang moet volstaan met geparkeerde Thai kisten :/ ) willen ze alles bij elkaar 22 vliegtuigen van de hand doen cq. verkopen.

Als dat niet voldoende is willen ze in een tweede rond nog eens zo'n 20 vliegtuigen van de hand doen...
Ze hebben momenteel ruim 90 toestellen.

Ze verwachten dit jaar nog wel 2 777-300ER's en 2 787-8's.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/4/8/5/0981584.jpg

En naast Martinair nog een maatschappij die stopt met de McDonnel Douglas MD-11.
EVA Air (Cargo) laatst overgebleven MD-11F (B-16113) vloog vandaag van Taipei via Anchorage naar Los Angeles. 3 uur later vloog het alweer door naar haar laatste rustplaats; San Bernardino op slechts 100 kilometer / 21 minuten afstand; naast KLM's MD-11...
Eva Air vloog van 1992 t/m 2003 passagiers met haar MD-11's.
Ze hebben in totaal 12 MD-11's in de vloot gehad.

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8648/16633998538_392a7a56cd_c.jpg

Ach, om toch iets leuks te posten: toet :+ :

Afbeeldingslocatie: http://www.airteamimages.com/pics/217/217674_big.jpg

EDIT: nog meer leuk nieuws. Vandaag rolde in Kansas een Boeing B-29 Superfortress de hangar uit.
Gaat om 44-69972 "Doc". Naast Fifi is het de enige vliegwaardige B-29 ter wereld.
De roll-out vandaag is exact 70 jaar nadat het in 1945 aan de USAF geleverd werd.

Afbeeldingslocatie: http://www.warbirdsnews.com/wp-content/uploads/10379919_311994998966951_104273310603831231_o.jpg
Afbeeldingslocatie: http://vignette2.wikia.nocookie.net/warbirds/images/7/7e/Xxx2x.jpg/revision/latest?cb=20120217063852

[ Voor 50% gewijzigd door Piet91 op 23-03-2015 22:21 ]

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Silva schreef op maandag 23 maart 2015 @ 20:57:
Even een vraag voor de mensen die recent hun vliegbrevet hebben gehaald in de USA. heb je nu wel of niet een aparte visum nodig (naast het toeristen/ESTA visum) om je ppl in de states te kunnen halen? Ik ben nu met een vliegschool in contact die zegt het volgende :

"We do not issue I-20s/visas. All of our foreign students come in on a tourist/business visa and do training while on vacation. It is allowed under the rules so long as it is usually not longer than 90 days and you do not work while here."

Ik weet dat een collega van mij die een typerating in de VS moet doen in ieder geval een hele hoop extra zooi heeft moeten regelen naast ESTA. Die Amerikanen zijn een beetje huiverig voor buitenlanders die een vliegopleiding willen doen in de VS na 9/11 :P.

Het probleem is ook dat de school niet verantwoordelijk is, maar jijzelf. Om veilig te zijn zou je een studentenvisa moeten regelen. Ik heb verschillende verhalen via via gehoord van de één die al jaren (sim) training doet in de VS zonder visa, enkel met ESTA. En aan de andere kant hoor je de verhalen van iemand die gepakt werd zonder visa tijdens een typerating/recurrent en prompt werd gedeporteerd met een 'please don't ever come back here' ;).

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:30
Niet dat ik het afkeur maar, gezien alle veiligheidsmaatregelen, gezien de populariteit onder piloten om zich als fotograaf of cameraman te gedragen is het wachten op een echte ramp.

27 seconds of terror: Dozens injured when RAF plane nose-dived 4,400ft after captain's camera became wedged next to the joystick

Afbeeldingslocatie: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2015/03/23/14/26ECCACB00000578-3007690-Dozens_of_military_personnel_were_injured_when_an_RAF_Voyager_on-m-45_1427122153162.jpg

http://www.dailymail.co.u...amera-joystick-stuck.html

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Piet91 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 20:58:

Op 29 maart haalt Thai Airways haar 5 A340-600's, haar beide 747-400F's en 4 A330-300's uit de vloot.
Samen met hun 4 A340-500's, 5 A300-600's en een aantal 777-200ER's en 737-400's die nog vliegen / ze opgeslagen hebben (Don Mueang moet volstaan met geparkeerde Thai kisten :/ ) willen ze alles bij elkaar 22 vliegtuigen van de hand doen cq. verkopen.

Als dat niet voldoende is willen ze in een tweede rond nog eens zo'n 20 vliegtuigen van de hand doen...

Ze verwachten dit jaar nog wel 2 777-300ER's en 2 787-8's.

[...]
Hebben ongetwijfeld ook veel last van Emirates en consorten...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

De concurentie op BKK is moordend, dan heb je nog de lowcost hub daar van AirAsia, TigerAir. Die vliegen momenteel al heel Azie, China en Australië. De route naar Europa daar zit Emirates op, die hebben 3 vluchten vanaf BKK die vertrekken binnen een tijdsspanne van 2,5 uur. (2x A380 1x 777)

Verder is Thailand heel veel vakantie verkeer dus daar boekt iedereen de laagste prijs, dan is lastig als dat je thuishaven is.

• BeefHazard
Silva schreef op maandag 23 maart 2015 @ 20:57:

Lijkt me duidelijk, tourist/business visa is je standaard visum als je de US met ESTA in gaat. Code WB/WT op je stempel geeft aan of je business of tourist bent.

• Piet91
  • Niet online
cbr600f4i schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:33:
Niet dat ik het afkeur maar, gezien alle veiligheidsmaatregelen, gezien de populariteit onder piloten om zich als fotograaf of cameraman te gedragen is het wachten op een echte ramp.

27 seconds of terror: Dozens injured when RAF plane nose-dived 4,400ft after captain's camera became wedged next to the joystick

[afbeelding]

http://www.dailymail.co.u...amera-joystick-stuck.html
Moeten ze maar Boeing vliegen. Afbeeldingslocatie: http://i.fokzine.net/s/bupatih.gif

Piet91 rent heel hard weg...

• Silva
  • Laatst online: 04-11 13:28
Propane schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:17:
[...]
Ik weet dat een collega van mij die een typerating in de VS moet doen in ieder geval een hele hoop extra zooi heeft moeten regelen naast ESTA. Die Amerikanen zijn een beetje huiverig voor buitenlanders die een vliegopleiding willen doen in de VS na 9/11 :P.

Het probleem is ook dat de school niet verantwoordelijk is, maar jijzelf. Om veilig te zijn zou je een studentenvisa moeten regelen. Ik heb verschillende verhalen via via gehoord van de één die al jaren (sim) training doet in de VS zonder visa, enkel met ESTA. En aan de andere kant hoor je de verhalen van iemand die gepakt werd zonder visa tijdens een typerating/recurrent en prompt werd gedeporteerd met een 'please don't ever come back here' ;).
Ok het komt erop neer dat ik moet gokken of het goed komt. zo'n student visa is indd nog wel veel werk en zitten redelijke kosten aan vast. bedankt voor je info in ieder geval

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Silva schreef op maandag 23 maart 2015 @ 23:16:
Ok het komt erop neer dat ik moet gokken of het goed komt. zo'n student visa is indd nog wel veel werk en zitten redelijke kosten aan vast. bedankt voor je info in ieder geval
Waarom vraag je het niet bij de Amerikaanse ambassade/consulaat? Daar zijn ze toch voor?

• CyBeR
  • Niet online
BeefHazard schreef op maandag 23 maart 2015 @ 19:39:
Dan is je punt dus niet helemaal geldig :p

Bovendien heb je met Platinum ook nog een hoop persoonlijkere service boven Gold en zullen ze altijd proberen of ze een stoeltje in business vrij hebben voor je.
Ik heb een paar jaar rondgevlogen als Platinum (en nu net m'n ivory kaart binnen) en dat is niet iets wat ik gemerkt heb.

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
downtime schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 00:11:
[...]

Waarom vraag je het niet bij de Amerikaanse ambassade/consulaat? Daar zijn ze toch voor?
Ze weten het zelf regelmatig niet eens in de VS als je navraag gaat doen, je kunt twee compleet tegenstrijdige 'officiële' antwoorden krijgen. Maar het is altijd een poging waard :P.

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:20

aerofreak

Steve Jobs

Er schijnt een A320 neergestort te zijn in Zuid-Frankrijk. Verder nog geen nieuws..

Edit: Germanwings van BCN - DUS

[ Voor 22% gewijzigd door aerofreak op 24-03-2015 11:39 ]

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Davidshadow13
  • Laatst online: 16:28

HD4Life @ Full-HD

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wow. Wtf..

A320 neergestort in Alpen
Maar even los topic voor aangemaakt!

[ Voor 81% gewijzigd door DennusB op 24-03-2015 11:45 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Badeend
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:37
http://www.flightradar24.com/data/airplanes/d-aipx/#5d42675

[edit]
Juist, ander topic. Post edits komen niet door in de GoT live update feature :P

[ Voor 43% gewijzigd door Badeend op 24-03-2015 11:53 ]

• Piet91
  • Niet online
- laat maar -

[ Voor 86% gewijzigd door Piet91 op 24-03-2015 11:54 ]

• Hmmbob
  • Laatst online: 11:30

EDIT: nog meer leuk nieuws. Vandaag rolde in Kansas een Boeing B-29 Superfortress de hangar uit.
Gaat om 44-69972 "Doc". Naast Fifi is het de enige vliegwaardige B-29 ter wereld.
De roll-out vandaag is exact 70 jaar nadat het in 1945 aan de USAF geleverd werd.
Fifi vloog dit weekend nog op de lokale air show: Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/11024604_793186304100655_3579121946214071272_n.jpg?oh=6f806ffbd920fa4f99302dad8280d9dd&oe=55B70056&__gda__=1437013564_f3fc6fe6eaa50dda3b03466014ca2fbf

Sometimes you need to plan for coincidence

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-12 21:17
Door drukte op Amsterdam 45 minuten vertraging met SIA naar SIngapore. Daar dus de aansluiting naar Sydney gemist. Bij de gate lagen echter de boarding passes voor een vlucht later (2 uur slechts) al klaar, en een lunch voucher. Al met al goed geregeld, maar ik moet bekennen wel wat nerveus te worden :P.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-12 20:17

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ijdod schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 22:05:
Door drukte op Amsterdam 45 minuten vertraging met SIA naar SIngapore. Daar dus de aansluiting naar Sydney gemist. Bij de gate lagen echter de boarding passes voor een vlucht later (2 uur slechts) al klaar, en een lunch voucher. Al met al goed geregeld, maar ik moet bekennen wel wat nerveus te worden :P.
zolang je het in 1x heb geboekt zijn ze gewoon verantwoordelijk dat je op de eindbestemming aankomt.

ik had 2 uur vertraging AMS-KUL en had daardoor de overstap gemist naar SGN en kreeg in de gate direct de nieuwe instapkaart :)

als beide vluchten los geboekt zijn is het je eigen probleem :P

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-12 14:35
mrsar schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 22:13:
[...]

zolang je het in 1x heb geboekt zijn ze gewoon verantwoordelijk dat je op de eindbestemming aankomt.

ik had 2 uur vertraging AMS-KUL en had daardoor de overstap gemist naar SGN en kreeg in de gate direct de nieuwe instapkaart :)

als beide vluchten los geboekt zijn is het je eigen probleem :P
Maar wat gebeurt er eigenlijk als je bij je reisagent het als 1x boekt. Maar de reisagent heeft het zo geregeld dat de vervolgvlucht van een andere maatschappij is?

Daar kan je zelf niet zo heel erg veel aan doen. Wat gebeurt er dan? Lijkt me namelijk dat luchtvaartmaatschappij gewoon zegt dat zij niks kunnen doen en dat je maar een vlucht van hun moest pakken ofzo.

Kan je dan in dit geval je reisagent aansprakelijk stellen, zodat zij je vervolgvlucht kunnen regelen?

• wildhagen
  • Niet online
Xepos schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 09:02:
[...]

Maar wat gebeurt er eigenlijk als je bij je reisagent het als 1x boekt. Maar de reisagent heeft het zo geregeld dat de vervolgvlucht van een andere maatschappij is?
Zolang dat op 1 ticket is, maakt dat niet uit, dan is het de verantwoordelijkheid van de carrier om je op je plek te brengen. Of dat ene ticket nu met meerdere luchtvaartmaatschappijen wordt uitgevoerd of met dezelfde is niet zo relevant, idem voor of je het zelf boekt of een reisagent.

Alleen als het 2 losse tickets zijn, dan is het gewoon je eigen probleem, en zul je zelf iets moeten regelen.

Virussen? Scan ze hier!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
[...]

Daar kan je zelf niet zo heel erg veel aan doen. Wat gebeurt er dan? Lijkt me namelijk dat luchtvaartmaatschappij gewoon zegt dat zij niks kunnen doen en dat je maar een vlucht van hun moest pakken ofzo.

Kan je dan in dit geval je reisagent aansprakelijk stellen, zodat zij je vervolgvlucht kunnen regelen?
Eerlijk gezegd lijkt het me stug dat reis agenten zoiets zouden doen, wetende wat het risico is. Mogelijk als ze het eerst met de klant overleggen...

• mrsar

mrsar

[...]

normaal gesproken proberen ze gewoon binnen dezelfde overkoepelende organisatie te boeken (oneworld/skyteam etc)
bij mijn vlucht ging ik van KLM naar Malaysian airlines welke ik dus miste maar zover ik weet niet bij skyteam hoort maar kreeg wel gewoon een nieuwe vlucht anderhalf uur later met Vietnam airlines :) oftewel klm was verantwoordelijk voor de gehele vlucht van a->b->c

hoop dat dit het wat uitlegt

• wildhagen
  • Niet online
MH hoort idd niet bij SkyTeam, ze zitten bij OneWorld. Ze doen overigens wel weer aan codesharing met (o.a.) KLM.

Virussen? Scan ze hier!

• mrsar

mrsar

wildhagen schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 10:00:
MH hoort idd niet bij SkyTeam, ze zitten bij OneWorld. Ze doen overigens wel weer aan codesharing met (o.a.) KLM.
die codesharing kwam ik dus ook achter ja :P dat wist ik voorheen nog niet :)

• Piet91
  • Niet online
Random news:

- De retro Boeing 747 van Lufthansa (D-ABYT) is afgelopen vrijdag aan Lufthansa geleverd.
De delivery flight vertrekt over een ruime 3 uur vanuit Everett naar Frankfurt.
Jammer dat het hier vanaf de grond niet veel van te zien is als deze kist straks overvliegt. :P

Het is de 18e 747-8i voor Lufthansa (en 79e 747) en ook de een-na-laatste: de laatste 747 voor Lufthansa (ooit); D-ABYU zal waarschijnlijk op 3 april aan Lufthansa geleverd worden.
Het zijn overigens de 1513e en 1514e 747 van de productielijn.

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8684/16189265123_412532bcfd_c.jpg

- De volgende 777 voor KLM is ook al de fabriek uit; PH-BVO had vanmorgen een taxi-test:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CA9qsOVUYAA-Agq.jpg:large

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:19
Capacitor schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 14:51:
[...]

En maar weer mezelf quoten: derde ronde ook gehaald 8) Door dus naar ronde 4, de grading. Deze heb ik over 2,5 week! Zou het me dan misschien toch gaan lukken om luchtverkeersleider te worden?
En dan maar nog een keer mezelf quoten :+
Ronde 4, de grading, heb ik ook succesvol afgesloten. Deze vond ik vrij pittig en ik vond het zelf moeilijk in te schatten hoe ik deze gemaakt had, maar blijkbaar toch goed genoeg :) De grading komt in principe neer op het veilig begeleiden van aankomend en vertrekkend verkeer met behulp van flight strips en dus zonder radar.
Begin mei ben ik ingepland voor het interview, hopen dat ik daarna geplaatst word! Zou het echt gaaf vinden _/-\o_

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Capacitor schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 21:57:
[...]

En dan maar nog een keer mezelf quoten :+
Ronde 4, de grading, heb ik ook succesvol afgesloten. Deze vond ik vrij pittig en ik vond het zelf moeilijk in te schatten hoe ik deze gemaakt had, maar blijkbaar toch goed genoeg :) De grading komt in principe neer op het veilig begeleiden van aankomend en vertrekkend verkeer met behulp van flight strips en dus zonder radar.
Begin mei ben ik ingepland voor het interview, hopen dat ik daarna geplaatst word! Zou het echt gaaf vinden _/-\o_
Gefeliciteerd! Luchtverkeersleider is het gaafste beroep van de wereld, want je mag de hele dag met piloten praten! 8)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• oohh
Vandaag haalde ik een boek op bij de universiteitsbibliotheek. Toen ik thuis kwam, bleek dat er in het boek een oude boarding pass zat. LH786 van FRA naar SIN op 08DEC *****. Ik schat dat hij minstens 10 jaar oud is. :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ziI2kz8.jpg
Devil schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 22:49:
[...]

Gefeliciteerd! Luchtverkeersleider is het gaafste beroep van de wereld, want je mag de hele dag met piloten praten! 8)
Zegt de piloot :9

• wildhagen
  • Niet online
Ouder dan 10 jaar gok ik, aangezien ze het over 'non-smoker' hebben, volgens mij is roken aan boord al 15+ jaar verboden inmiddels? :P

Virussen? Scan ze hier!

• Bestla

Bestla

Kvinne

In 1997/98 vloog ik van Los Angeles naar Amsterdam met Martinair, en dat was de laatste vlucht van Martinair waarop nog gerookt mocht worden. Het werd erg druk achterin het toestel, want roken mocht alleen op de achterste 8 rijen.

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-12 23:54
wildhagen schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 06:08:
Ouder dan 10 jaar gok ik, aangezien ze het over 'non-smoker' hebben, volgens mij is roken aan boord al 15+ jaar verboden inmiddels? :P
Het is in ieder geval na 1997, want toen werd de Star Alliance opgericht :P

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-12 19:46
Here are the 10 safest major European airlines, according to JACDEC:
1. KLM
2. Lufthansa
3. TAP Portugal
4. British Airways
5. Virgin Atlantic
6. Air Berlin
7. EasyJet
8. Thomson Airways
9. Swiss
10. Ryanair

bron:
http://money.cnn.com/2015...irlines-safety/index.html

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:28

MBV

Grappig om Lufthansa op 2 te zien staan, binnen een week na de crash van een A320 van een dochtermaatschappij :)

• Goner
  • Laatst online: 28-10 22:16

Goner

What can I do you for ?

wildhagen schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 06:08:
Ja, ruim ... probeer me te herinneren hoe lang dat geleden is.
Kan me nog een rokers gedeelte herinneren van charters naar Canarische eilanden in jaren 80. Maar vanaf ik bijv. naar Zuid-Afrika vlieg ('90 voor het eerst), eerst met SAL en BA, later KLM kan ik me niet herinneren ooit een roker geroken/gezien te hebben.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:55
MBV schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 09:38:
Grappig om Lufthansa op 2 te zien staan, binnen een week na de crash van een A320 van een dochtermaatschappij :)
Ja en de KLM op nummer 1, met de grootste vliegramp ter wereld op hun naam.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
sbijlsma schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 08:12:
Here are the 10 safest major European airlines, according to JACDEC:
...
10. Ryanair

bron:
http://money.cnn.com/2015...irlines-safety/index.html
Met al hun problemen van net genoeg brandstof mee te nemen? Of hebben ze die praktijk gestaakt dan?

• MBV

MBV

JACDEC calculates the number of incidents and planes lost as a proportion of the airline's traffic over the past 30 years.
Te weinig brandstof heeft nog niet tot verloren vliegtuigen geleid, en Tenerife is meer dan 30 jaar geleden.

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Als je het op die manier bekijkt natuurlijk. Zelf heb ik toch een ander beeld bij veiligheid maar goed. Jammer dat de volledige lijst "maar" 60 airlines telt wel.

Iemand overigens een idee waarom Finnair van #3 in 2014 naar 60+ duikt en dus van de lijst verdween in 2015? Ik kan me niet herinneren dat die materiaal verloren hebben de laatste jaren.

• wildhagen
  • Niet online
Snap ik idd ook niet, als dat de criteria zijn. Het laatste ongeval van Finnair (http://en.wikipedia.org/wiki/Aero_Flight_217, nog onder hun oude naam) met een hull loss is uit 1963, dus ruim meer dan 30 jaar geleden...

Virussen? Scan ze hier!

• Die Bolle14
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-08-2023
Austrian Airlines krijgt een nieuwe livery

Dit was het:

Afbeeldingslocatie: http://img.planespotters.net/photo/271000/original/OE-LBD-Austrian-Airlines-Airbus-A321-200_PlanespottersNet_271218.jpg

Dit wordt het:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/11059616_10205043476584940_47651237401339407_n.jpg?oh=99800527e3f1562d88827014b321c738&oe=557C150D

Dus ze hebben het blauw eraf gehaald, heel erg zonde al zeg ik het zelf.

edit Dat komt goed uit dat Luftie ze retro komt, dan ik daar even op jacht gaan met Pasen >:)

[ Voor 18% gewijzigd door Die Bolle14 op 26-03-2015 15:36 ]

• mrsar

mrsar

Schijnbaar is er een easyjet amsterdam livery,nooit geweten :P

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/s480x480/11024660_10206265103015666_398382683424096354_n.jpg?oh=2bbde0d87360f01cc3962e35c3fd6fec&oe=55B46811&__gda__=1437935546_b5199e6676b26245e5c9b68660bd1324

• Piet91
  • Niet online
MBV schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 10:56:
en Tenerife is meer dan 30 jaar geleden.
Morgen exact 38 jaar geleden.
Als ik nog geschiedenisposts zou maken zou ik dat morgen noemen...
Piet91 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:06:
- Arke's 3e 787 komt deze week naar Schiphol. PH-TFM zal komende vrijdag 27 maart rond 11:00 uur op Schiphol landen.
Morgen landt Arke's 3e 787-8 dus op Schiphol.

In de planning stond om eerst een flypast over Eindhoven Airport maar vanwege de Germanwings crash gaat dit niet door.
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8728/16706724517_ee4f240725_c.jpg
- KLM's 24e 777 en wel de 9e -300ER, landt - volgens planning - komende zaterdag 28 maart tussen op Schiphol. Verwachte aankomst van PH-BVN is tussen 08:30 - 09:00 uur.
Daarmee is het de 2e 777 met de nieuwe livery; PH-BVA (de 'oudste' -300ER) schijnt ook de nieuwe livery te hebben gekregen. Vloog gisteravond naar Buenos Aires waar het - toen ik begon met het typen van dit bericht - net wat geland, maar is ondertussen net begonnen aan het stukje naar Santiago waar het over ruim een uur zal landen.
Die Bolle14 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:33:
Dat klopt dat PH-BVA de nieuwe livery heeft, ik heb op facebook een mobiel foto voorbij zien komen. Stond echter gisteren eerst ingepland voor een andere vlucht die eerder zou vertrekken (had ik hem kunnen zien maar helaas)
De eerste 777 met nieuwe livery in service:

Afbeeldingslocatie: http://cdn1.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2015/3/25/539554.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn1.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2015/3/25/539572.jpg
Piet91 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 21:30:
Random news:

- De retro Boeing 747 van Lufthansa (D-ABYT) is afgelopen vrijdag aan Lufthansa geleverd.
De delivery flight vertrekt over een ruime 3 uur vanuit Everett naar Frankfurt.
Jammer dat het hier vanaf de grond niet veel van te zien is als deze kist straks overvliegt. :P

Het is de 18e 747-8i voor Lufthansa (en 79e 747) en ook de een-na-laatste: de laatste 747 voor Lufthansa (ooit); D-ABYU zal waarschijnlijk op 3 april aan Lufthansa geleverd worden.
Het zijn overigens de 1513e en 1514e 747 van de productielijn.
Wat blijft het toch een prachtige livery op een prachtig vliegtuig O+ :

Afbeeldingslocatie: http://paineairport.com/images/kpae11114.png
- De volgende 777 voor KLM is ook al de fabriek uit; PH-BVO had vanmorgen een taxi-test:
En gisteren 25 maart had het haar eerste vlucht:

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8755/16746331659_ef1fd4b059_c.jpg

Rijtje KLM Boeings :9

Afbeeldingslocatie: http://cdn1.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2015/3/26/539655.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Piet91 op 26-03-2015 20:36 ]

• Saus
  • Niet online
Boeing vliegt meteen met de uiteindelijke registratie? Bij Airbus zie je juist vaak dat men met een F-registratie van Airbus vliegt tot een laat stadium.

• Piet91
  • Niet online
Saus schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 20:59:
Boeing vliegt meteen met de uiteindelijke registratie? Bij Airbus zie je juist vaak dat men met een F-registratie van Airbus vliegt tot een laat stadium.
Ik heb zo geen idee wanneer wel of niet, maar verscheidene KLM 777's en 747's hebben met testregistraties gevlogen.

• Piet91
  • Niet online
Ik ga geen volledig verhaal ophangen, maar toch post ik deze.

Vandaag is het exact 38 jaar geleden dat de ramp op Tenerife gebeurde.
Ik heb hier op 27 maart 2014 niet over geschreven (dat was Wildhagen) maar van alles wat ik op dit gebied heb gelezen is mij dit toch wel het meest bijgebleven.
Vooral deze foto van Robert Bragg, de co-piloot van de Pan Am kist blijft hangen.
Geen lang verhaal, foto's zeggen genoeg.

Foto's die mogelijk deels zijn gemaakt door inzittenden van de toestellen.

Afbeeldingslocatie: http://www.museosdetenerife.org/assets/images/cc/06974714.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.museosdetenerife.org/assets/images/cc/06974715.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.museosdetenerife.org/assets/images/cc/06974708.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.museosdetenerife.org/assets/images/cc/06974710.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.museosdetenerife.org/assets/images/cc/06974711.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.aviacrash.nl/images/images%20rijn/vuurgloed-rijn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://fast.mediamatic.nl/f/tqgr/image/964/2116546-800-530.jpg
Afbeeldingslocatie: http://fast.mediamatic.nl/f/tqgr/image/338/2116541-800-467.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.abc.es/abc-nacional/multimedia/201403/27/media/ACCIDENTE-LOS-RODEOS-1977%20(5)--1600x900.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.abc.es/abc-nacional/multimedia/201403/27/media/ACCIDENTE-LOS-RODEOS-1977%20(7)--1600x900.jpg

De lichamen van het KLM toestel werden in hangar 11 op Schiphol opgebaard.
Het wrange is dat 6 jaar eerder op 31 januari 1971, in deze gloednieuwe hangar (speciaal voor de 747's gebouwd) hier de allereerste 747 voor KLM naar binnen werd gereden.
Dit toestel (PH-BUA) werd toen naar Nederland gevlogen door Veldhuyzen van Zanten; gezagvoerder van de fatale vlucht.
(Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3")

Afbeeldingslocatie: http://www.anp-archief.nl/attachment/50055

[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 27-03-2015 00:59 ]

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-08 16:07

Moortn

Hallo

Blijft een "griezelige" foto. Beide toestellen vlak voor de ramp :/

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

• Bestla

Bestla

Kvinne

Ik kan me het rampzalige nieuws van toen nog goed voor de geest halen.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wat een ongelofelijke destructie tijdens die ramp er is weinig meer over dat je doet vertellen dat dit 2 vliegtuigen waren..

• wildhagen
  • Niet online
Komt ook door de hoek waaronder ze elkaar geraakt moeten hebben, en de snelheid:

Afbeeldingslocatie: https://poerwodewe.files.wordpress.com/2008/02/800px-tenerife747s.png
Afbeeldingslocatie: http://www.ceskatelevize.cz/program/porady/10158090296/foto/207382540560020_07.jpg

Aardig artikel, incl gesprekken net wat overlevenden (allen dus in de Pan Am-747), o.a. de first officer van de Pan Am-kist: WE GAAN: The Horror and Absurdity of History’s Worst Plane Crash

En hoe knullig het allemaal ging blijkt wel uit de transcript van de CVR uit o.a. de KLM-747: http://www.airdisaster.com/cvr/tenetr.shtml

Virussen? Scan ze hier!

• Piet91
  • Niet online
Moortn schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 00:58:
Blijft een "griezelige" foto. Beide toestellen vlak voor de ramp :/
Inderdaad, samen met die foto van Braggs.

Maar wat ook te denken van de foto daarboven; genomen onder het KLM-toestel.

Wat lichter spul; Arke's 787 is met enige vertraging vertrokken naar Schiphol en vliegt nu boven de Noordzee haar beurt af te wachten om te landen.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-12 10:25

Rannasha

Does not compute.

Piet91 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 11:25:
[...]

Wat lichter spul; Arke's 787 is met enige vertraging vertrokken naar Schiphol en vliegt nu boven de Noordzee haar beurt af te wachten om te landen.
Gezien EHAM Arrivals volledig dicht zit vanwege de stroomstoring in Noord Holland, kan de 787 nog wel even blijven cirkelen :)

Het vliegveld heeft inmiddels weer stroom, dus ik neem aan dat ze inmiddels de vluchten die al in de lucht zitten weer kunnen laten landen, maar vluchten binnen Europa met bestemming Schiphol worden nog aan de grond gehouden.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• bReChThOu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:10

bReChThOu

Team Belgium

Rannasha schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 11:36:
[...]

Gezien EHAM Arrivals volledig dicht zit vanwege de stroomstoring in Noord Holland, kan de 787 nog wel even blijven cirkelen :)

Het vliegveld heeft inmiddels weer stroom, dus ik neem aan dat ze inmiddels de vluchten die al in de lucht zitten weer kunnen laten landen, maar vluchten binnen Europa met bestemming Schiphol worden nog aan de grond gehouden.
Hij is net geland!

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-12 00:00

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Vriend van mij stond langs de baan, zelf heb ik ook nog uit het raam een fotoje gemaakt:

Geen mooie kwaliteit ofzoiets, maar ach, doordeweeks dag eventjes tussendoor met de telefoon :)

Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/uc?export=download&id=0B9_m-ONT3KyOdHZ6dmc2WEtLY2M

Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/uc?export=download&id=0B9_m-ONT3KyOak9ZY3o2YV85SUU

Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/uc?export=download&id=0B9_m-ONT3KyONzBJdVpkZl9Oc2c

[ Voor 56% gewijzigd door TVH7 op 27-03-2015 12:26 ]

• oohh
TVH7 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:14:
Vriend van mij stond langs de baan, zelf heb ik ook nog uit het raam een fotoje gemaakt:

Geen mooie kwaliteit ofzoiets, maar ach, doordeweeks dag eventjes tussendoor met de telefoon :)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Je plaatjes werken helaas niet!

• Piet91
  • Niet online
China Southern met A380 naar Schiphol
Na Emirates wordt China Southern de tweede luchtvaartmaatschappij die op Schiphol gaat vliegen met een Airbus A380. De superjumbo wordt met ingang van 20 juni 2015 tot het einde van het hoogseizoen ingezet op de route Amsterdam-Beijing.

De A380 van China Southern biedt plaats aan 506 passagiers, verdeeld over 8 first class suites, 70 business class-stoelen en 428 economy class-stoelen.

De route Amsterdam-Beijing valt onder de joint venture die China Southern heeft gesloten met KLM en Air France. Dit betekent dat kosten en opbrengsten worden gedeeld. China Southerns dochteronderneming Xiamen Airlines zal ook deel uitmaken van dit verbond, zodra zij van start is gegaan met de nieuwe lijndienst Amsterdam-Xiamen
Afbeeldingslocatie: http://cdn1.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2013/9/12/319559.jpg

• EasyJet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 22:23
Goed nieuws, leuk om een tweede A380 lijn te zien. De kleuren van CS vind ik persoonlijk erg mooi.

The sky is the limit

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-12 00:00

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Ook toevallig, net als je de emirates op de ILS komt :)

Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/uc?export=view&id=0B9_m-ONT3KyOUGdEYVdwQ0l6VEU [Klik]
EasyJet schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:31:
[...]

Goed nieuws, leuk om een tweede A380 lijn te zien. De kleuren van CS vind ik persoonlijk erg mooi.
Grappig, ik vind die China Southern echt verschrikkelijk lelijk retro eruitzien :)

[ Voor 64% gewijzigd door TVH7 op 27-03-2015 12:48 ]

• oohh
Zag net via Facebook dat er o.a British Airways en Turkish Airlines wat grotere vliegtuigen op AMS hadden ingezet. BA een 777 en TK een A330.

• Piet91
  • Niet online
oohh schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 17:21:
Zag net via Facebook dat er o.a British Airways en Turkish Airlines wat grotere vliegtuigen op AMS hadden ingezet. BA een 777 en TK een A330.
Turkish Airlines met een A330 is niet heel bijzonder, maar een upgrade kan uiteraard wel.
(de betreffende vlucht wordt door zowel 737's als A32*'s uitgevoerd).

De BA 777 is wel uniek; die komt hier niet vaak (de betreffende kist zelfs nooit eerder).
2 voorgaande BA vluchten met A320's zijn gecancelled, daarom de upgrade.
(naar o.a. First Class in de 777 :9 )

• CyBeR
  • Niet online
In cockpits van de KLM en haar dochter Transavia moeten voortaan altijd twee bemanningsleden aanwezig zijn.
Dat hebben de beide Nederlandse luchtvaartmaatschappijen vrijdag besloten.

Ze geven gehoor aan een richtlijn van het EASA, de Europese dienst voor veiligheid in de luchtvaart. De wijziging bij Transavia is "per direct", bij KLM gaat de verandering "zo snel mogelijk" in. De aanpassing geldt ook voor de Franse partner van KLM, Air France.

De EASA kwam vrijdag met de aanbeveling naar aanleiding van de crash van het toestel van Germanwings. Vermoedelijk heeft de copiloot het vliegtuig dinsdag bewust laten neerstorten in de Franse Alpen op het moment dat hij alleen in de cockpit was. De gezagvoerder was even weggegaan, maar werd daarna niet meer binnengelaten.
Zucht. (Hier heb ik dan als passagier dan wel geen last van, maar het idee erachter is nog steeds een diepe zucht waard imo.)

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 27-03-2015 23:17 ]

• Piet91
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart....ja, vandaag...als in 28 maart 2015...

Afbeeldingslocatie: http://cdn1.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2015/3/13/534160.jpg

- Vandaag wordt de capaciteit van KLM weer eens met 408 stoelen uitgebreid.
Iets na 22:00 uur gisteravond (NL-tijd) vertrok PH-BVN vanuit Seattle en is op dit moment onderweg naar Schiphol (het vliegt nu boven Saskatchewan) en rond 06:40 uur zou de 24e 777 en de 9e 777-300ER van KLM moeten landen.
Het toestel heeft de nieuwe indeling met 408 stoelen; 1 business en 16 economy stoelen minder dan de oude indeling. Het heeft nu dus exact evenveel stoelen als de full-pax 747 toestellen.
(Die heeft alleen 1 business en 3 economy stoelen meer, maar 4 premium economy minder)

Het is de 2e 777 van KLM met de nieuwe livery en waarschijnlijk de eerste met de nieuwe indeling.
(Het lijkt me stug dat in de korte tijd dat PH-BVA in de hangar heeft gestaan deze omgebouwd is, maar correct me if I'm wrong :+ )

De nieuwe indeling staat sinds kort op de KLM website:

Afbeeldingslocatie: http://www.klm.com/travel/nl_nl/images/kl77b_tcm541-574548.png

Na PH-BVN volgen nog 5 777-300ER's; volgende maand PH-BVO en in 2016 en 2017 nog eens 2 per jaar.

- De laatste vlucht voor Martinair's PH-MCS MD-11F. Het 20 jaar oude toestel dat in maart 1995 aan Martinair werd geleverd landt rond 15:10 uur (volgens de planning dan) op Schiphol na haar laatste commerciële vlucht.
De kist staat momenteel in Quito waarna het doorvliegt naar Miami van waaruit het morgen haar laatste vlucht zal uitvoeren.

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8582/16298193588_bdf29e850a_c.jpg

- N821NW, een Delta Airlines A330-300 landt rond 09:04 uur op Schiphol.
Op het moment van het posten van dit bericht is deze kist onderweg als vlucht 49 van Mumbai naar Schiphol. (op moment van posten boven de Arabische Zee)
Dit toestel vloog gisteren via Amsterdam de allerlaatste Delta Airlines vlucht naar India.
De terugvlucht die nu bezig is, is dan ook de allerlaatste keer dat deze vlucht wordt uitgevoerd.
Delta trekt zich hiermee volledig terug uit de Indiase markt.
Hierna blijft na de eerdere opheffing van Etihad Regional's Amsterdam - Leipzig de Amsterdam - Gatwick van Garduda als enige fifth freedom vluchten over op Schiphol.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7510/16262103616_c98ef6730d_c.jpg

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 23:16:
[...]

Zucht. (Hier heb ik dan als passagier dan wel geen last van, maar het idee erachter is nog steeds een diepe zucht waard imo.)
Alles voor de gemoedsrust van de passagier.....

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-12 21:17
Vanaf Sydney Domestic een mooi uitzicht op Sydney International, met meerdere A380's van diverse maatschappijen. Vooral leuk naast een kleiner toestel (747 of zo :)), geeft pas echt een beeld van hoe groot die dingen zijn.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• MBV

MBV

Fly-guy schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 00:42:
[...]

Alles voor de gemoedsrust van de passagier.....
Tja, ze hadden dus al een norm bij EASA, waar niet iedereen zich aan hield. Nu is het een keer fout gegaan, en gaan ze zich dus wel aan de norm conformeren. Vind ik niet heel raar.

• CyBeR
  • Niet online
MBV schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 12:31:
[...]

Tja, ze hadden dus al een norm bij EASA, waar niet iedereen zich aan hield. Nu is het een keer fout gegaan, en gaan ze zich dus wel aan de norm conformeren. Vind ik niet heel raar.
Mja, maar 't is dus weer zo'n stomme reactie op een heel extreme (en extreem zeldzame) situatie die nog stééds niet voorkomen wordt. Iemand die een heel vliegtuig tegen een berg wil vliegen heeft er echt geen moeite mee om eerst even een stewardess uit de weg te regelen.

• oohh
CyBeR schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 14:05:
[...]

Mja, maar 't is dus weer zo'n stomme reactie op een heel extreme (en extreem zeldzame) situatie die nog stééds niet voorkomen wordt. Iemand die een heel vliegtuig tegen een berg wil vliegen heeft er echt geen moeite mee om eerst even een stewardess uit de weg te regelen.
Natuurlijk is het voor een gedeelte symboolpolitiek, want als men niks zou doen dan dan zou er nog meer kritiek komen op de luchtvaartindustrie. Aan de andere kant maken dit soort maatregelen het wel iets lastiger om dit soort dingen te doen. En het neemt natuurlijk ook een deel van de angst weg. :)

• Piet91
  • Niet online
En PH-BVN is geland. Vertrok gisteravond (onze tijd) vanaf dezelfde baan waar een dag eerder Arke's laatste 787 van vertrok:

Afbeeldingslocatie: http://cdn1.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2015/3/28/540428.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7625/16745151297_12b1d819c4_c.jpg

En vanmorgen om 06:52 uur zette het haar wielen neer op de Oostbaan(!).

Ik ben overigens vannacht iets glad vergeten; op dit moment vliegt KLM's PH-BQE (777-200ER) boven de Atlantische Oceaan richting Bogota in Colombia. Hierna zal het doorvliegen naar Cali, Colombia waarna het weer terug naar Schiphol vliegt.
Dit is KLM's eerste vlucht naar Colombia sinds 20 jaar.
KLM vliegt driemaal per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) naar Columbia.
Vanaf het winterseizoen wordt de 777-200ER vervangen door de 747-combi.\

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8618/15979349625_54fb49c6e0_c.jpg
Piet91 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 00:00:
We zijn nu al een aantal dagen in 2015 en ik dacht; laat ik eens 2014 samenvatten en kijken wat 2015 ons gaat brengen in de luchtvaart.
Als iemand aanvulling heeft, ik ontvang ze graag in een PM of DM zodat ik ze hier kan bijzetten.

En wat gaat 2015 brengen?

- April: Luchthavenbesluit voor Lelystad Airport over de toekomst van de luchthaven.
Ik zat er iets naast met datum; maar toch:

'Lelystad Airport mag definitief uitbreiden'
HILVERSUM – Tegen alle adviezen uit de luchtvaartbranche in geeft de Nederlandse regering definitief toestemming om Lelystad Airport uit te breiden. Dat wordt volgende week officieel bekendgemaakt meldt de NOS. Om het licht helemaal op groen te zetten moesten nog de nodige procedures worden doorlopen. Dat is nu gebeurd.

Lelystad Airport moet doorgroeien tot de twee luchthaven van Nederland. De komst van de luchthaven betekent een grote streep door de rekening van de kleine luchtvaart in Nederland en zal waarschijnlijk ook de luchthaven Groningen Airport Eelde overbodig maken.

Schiphol gaat de komende jaren 90 miljoen euro investeren. Schiphol wil de Europese vakantievluchten overplaatsen naar Lelystad zodat er meer ruimte komt voor intercontinentale vluchten en transferpassagiers. Reguliere maatschappijen op Schiphol hebben het afgelopen jaar te kennen gegeven bang te zijn dat zij de nieuwe luchthaven in de polder subsidiëren en voor een deel gaan betalen voor nieuwe concurrenten.

Arke en Corendon
Zowel vakantievlieger Corendon alsmede Arke, die met een deel van de vloot Europese diensten aanbiedt, hebben al aangegeven niet naar Lelystad te willen verhuizen en de luchthaven onaantrekkelijk te vinden. Transavia-directeur Mattijs ten Brink wilde eind vorig jaar nog geen definitief nee zeggen tegen Lelystad tijdens een bijeenkomst van de Dutch Aviation Group.

Prijsvechters
Met de komst van Lelystad wordt de deur opengezet naar meer prijsvechters in Nederland waardoor de druk op de nationale Luchtvaartmaatschappijen KLM en Transavia verder wordt opgevoerd, wat kan leiden tot verlies van marktaandeel en ontslagen.

De gemeente Lelystad heeft alle vertrouwen in de plannen en hoopt op nieuwe banen in de regio.

[ Voor 66% gewijzigd door Piet91 op 28-03-2015 15:07 ]

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Is dat goed nieuws of slecht nieuws...? O-)

• CyBeR
  • Niet online
IMO zijn wij niet groot genoeg voor twee luchthavens, laat staan twee goede luchthavens. Zou me niks verbazen als Schiphol over een paar jaar uit de top verdwijnt.

Edit: 'wij' noord-holland + flevoland. Dat er in Eindhoven een zit is prima.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 28-03-2015 15:37 ]

• wildhagen
  • Niet online
Ik snap niet waarom het nodig zou zijn.... verplaats dan een hoop vluchten naar Eindhoven Airport, dat is al de tweede luchthaven van Nederland.

Vind het een hoop verspilling van geld aan een luchthaven die enkele tientallen kilometers van een andere luchthaven ligt.

Virussen? Scan ze hier!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

En wordt Lelystad dan echt zelfstandig? Of meer een uitbreiding op afstand van Schiphol?

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Fiber schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 15:17:
[...]

Is dat goed nieuws of slecht nieuws...? O-)
Ongelofelijk slecht nieuws, je concurreert nu alles kapot tegen elkaar, we hebben ook nog Rotterdam en Eindhoven.

Je geeft nu maatschappijen zoals Lufthansa, BA de mogelijkheid om Lelystad als een feeder te gebruiken naar Heathrow en Frankfurt om vanaf daar de mensen door de vliegen naar de rest van de wereld. Lelystad is nauwelijks verder dan Schiphol en de Hollander zit graag 30 minuten langer in de auto om 10 euro te besparen..

Arke wil er niet heen omdat de klanten dan alle winkeltjes op Schiphol moeten missen en Arke heeft natuurlijk ook een paar long haul vluchten. RyanAir zit natuurlijk te springen om deze beslissing en ook Wizz ziet hier brood in.

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Maar waarom gaat Schiphol dan in Lelystad investeren als ze zo hun eigen graf graven...? O-)

Schiphol wil sowieso graag uitbreiden. Ik zie ook liever een zevende baan op Schiphol dan op Lelystad.

Kan Schiphol niet een vinger in de pap houden door op Lelystad wel rechtstreekse Europese vluchten van Wizz Air, RyanAir en EasyJet etc. toe te staan, maar geen vluchten van BA en Lufthansa etc...?

• Bestla

Bestla

Kvinne

Ik hoor niemand over Rotterdam? Ik werk onder de noordelijke aanvliegroute, en het is Transavia en BA wat de klok slaat buiten een berg prive jet's.

Nog nooit de nieuwe livery 737 van Transavia over zien komen trouwens. :)

Ik kom redelijk vaak op Lelystad om te simmen 8) bij Simcenter.nl en een proefles te nemen op een acrobatisch vliegtuig. De luchthaven is nu nog lekker klein en heeft een ons kent ons gevoel. Het zou jammer zijn als dat zou verdwijnen.

Schiphol zou beter buitengaats kunnen gaan kijken. Baggeraars en zandopspuiters genoeg in NL. Wat ze in Hong Kong hebben gedaan kan hier ook.

* Bestla heeft in de sim een mooie landing gemaakt op het oude VHHH

[ Voor 72% gewijzigd door Bestla op 28-03-2015 17:19 ]

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:49
Lelystad Airport is toch eigendom van Schiphol BV? Anders zouden ze toch niet investeren in Lelystad.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CyBeR schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 14:05:
Het wordt niet voorkomen maar hopelijk wel een beetje minder makkelijk. Iemand met een stuk ijzer de schedel inslaan is voor sommige mensen misschien moeilijker dan veilig in een afgesloten cockpit zitten en die 150 man achter je, die je niet ziet, de dood in jagen.

De vraag is meer of die ene zelfmoord per 5-10 jaar die je er (misschien) mee voorkomt opweegt tegen die duizenden vluchten per dag waar het hinder oplevert omdat een steward(ess) niet aan het werk is maar doelloos in de cockpit zit.

• CyBeR
  • Niet online
downtime schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 19:54:
[...]
De vraag is meer of die ene zelfmoord per 5-10 jaar die je er (misschien) mee voorkomt opweegt tegen die duizenden vluchten per dag waar het hinder oplevert omdat een steward(ess) niet aan het werk is maar doelloos in de cockpit zit.
Nou ja precies, dat is 't dus: ik denk van niet. Je moet niet álles proberen te voorkomen want op een gegeven moment zit je je normale proces teveel in de weg.

Pagina: 1 ... 96 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.