Ik heb het al eerder gehint maar ik zit puur uit persoonlijke interesse eens te kijken wat er met de 747 classics van KLM is gebeurd. Hoe lang ze in dienst zijn geweest, welke maatschappijen etc.
En daar komt best interessant spul uit tot nu toe. Ben nog bezig om het wat overzichtelijk en netjes te krijgen, maar wat er opvalt:
- Informatie die je op de betere/bekendere sites vindt die gaan over dergelijke informatie kloppen vaak niet, waardoor het mij nog niet helemaal duidelijk is hoe en wat precies.
Vandaar dat hier best tijd in gaat zitten. Er zijn genoeg bronnen waar dit ook al eens bekeken is maar die zijn of verouderd, of onjuist dus informatie blijft komen.
- De allereerste 747 (PH-BUA) kwam op Schiphol aan op 31 januari 1971 om 11:00 met o.a. L.J. Veldhuyzen van Zanten (die ja) als co-piloot.
Eerste vlucht was hiermee op 15 februari naar New York.
- De laatste vlucht van een KLM Classic (door KLM zelf) is nog/al (afhankelijk of je het - bewust - meegemaakt hebt

) maar net 10 jaar en 16 dagen geleden. (vanuit Calcutta via New Delhi)
- Van de 20 Classic's die KLM gehad heeft bestaan er nog 9. Weliswaar in bepaalde mate (PH-BUK in Lelystad verkeerd veruit in de beste staat)
- De allerlaatste vlucht met een oud-KLM 747-classic kist was nog maar 2.5 jaar geleden (juli 2011).
- Dat KLM lang doorvliegt met kisten is duidelijk; i.i.g. 1 classic heeft waarschijnlijk een van de meest aantal uren gehad van alle 747's überhaupt. Een record dat PH-BFC, -BFD en -BFF nog wel gaan verbreken voordat ze eruit gaan (als ik het goed heb is -BFD op 1(!) 747 na de 747 met meest aantal uren en de -BFF op 5 747's na met de meeste cycles)
- Gesloopte Classics zijn o.a. gesloopt in Parijs (2) en in New York (1). De rest op de bekende plekken in de woestijn en in Azië.
Hopelijk komt er nog meer uit; als jullie daar interesse in hebben, hoewel ik dit vooral voor mezelf doe; vindt het best interessant eigenlijk
[
Voor 4% gewijzigd door
Piet91 op 20-12-2013 15:08
]