Het Luchtvaart Topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 112 Laatste
Acties:
  • 658.468 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:46
Hahaha, ik vraag me echt af met welke opmerkingen de mensen deze foto tweeten.
En of ze er met een thumbs up (of duck-face) een selfie van maken.

[ Voor 5% gewijzigd door NeutraleTeun op 05-12-2013 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Dit zijn toch wel rare rondjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.heeling.nl/rondjes.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die eerste is natuurlijk de standaard holding pattern, en die andere twee zijn 'oh shit we zitten toch nog te dichtbij'?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 05 december 2013 @ 18:00:
Die eerste is natuurlijk de standaard holding pattern, en die andere twee zijn 'oh shit we zitten toch nog te dichtbij'?
Wat wel veel meer opvalt/voorkomt bij dergelijk weer. Ik kijk er geregeld op maar het is nagenoeg altijd bij dergelijk weer (ook niet raar natuurlijk vanwege weergebruik e.d.).
Maar vandaag was het weer druk boven Flevoland en boven de Noordzee; o.a. boven de laaste vlogen er een aantal hele rare (lange) rondjes.

Wat 'nieuws':
- BBC gaat weer een docu maken over BA (wat ze blijkbaar nog aardig veel moeite heeft gekost).
Ben benieuwd, feit dat het BBC is belooft al veel goeds. :9

-Airbus wil nog wat meer uit hun A340 persen. Hoe?
Door i.p.v. 8 stoelen naast elkaar 9 te doen en 16.7" brede stoelen. :/
Maakt zo tot 475 stoelen...

- Pan Am's laatste vlucht was gisteren eergisteren alweer 22 jaar geleden.
Vlucht van Barbados naar Miami op 4 december 1991 met een B727.

Afbeeldingslocatie: http://m7.i.pbase.com/o2/21/571721/1/106823517.AtcJgQlE.US91_LastPanAmFlight_400H_COMBOwtext.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/2/8/7/0129782.jpg
(2e foto was zelfde kist maar in 1989)

[ Voor 19% gewijzigd door Piet91 op 06-12-2013 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Piet91 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 00:32:
[...]
-Airbus wil nog wat meer uit hun A340 persen. Hoe?
Door i.p.v. 8 stoelen naast elkaar 9 te doen en 16.7" brede stoelen. :/
Maakt zo tot 475 stoelen...
Aww. De 2-x-2 layout van Airbussen (behalve 380 lower deck) was nou juist zo'n fantastische feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:50

MBV

CyBeR schreef op donderdag 05 december 2013 @ 18:00:
Tja, de downwind ging gisteren natuurlijk wel erg snel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Hier trouwens een filmpje van PH-BVA uit Buenos Aires die gisteren 2 Go-arounds had:

En dit is nog eens een takeoff; persoonlijk nog indrukwekkender dan een landing daar:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=BvxIenw3Rx4]

hehe :P
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BZs4XWHIcAE3J5d.jpg:large

[ Voor 21% gewijzigd door Piet91 op 06-12-2013 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piet91 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 12:05:

En dit is nog eens een takeoff; persoonlijk nog indrukwekkender dan een landing daar:
[video]
Daar wil ik over een paar jaar met mijn camera staan :P
En oordoppen omdat mijn oren nog een tijdje mee moeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:31

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 16:42:
[...]

Daar wil ik over een paar jaar met mijn camera staan :P
En oordoppen omdat mijn oren nog een tijdje mee moeten
Zeker je dan maar aan dat hek, iig als ze de andere kant opstarten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 17:28:
[...]

Zeker je dan maar aan dat hek, iig als ze de andere kant opstarten.
Als ik dat mee maak dan denk ik toch dat ik ga proberen een pic van de zijkant te maken, of op een plek waar ik niet de zee in word geblazen, maar ik heb geen zin om mezelf aan een hek vast te ketenen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Eat that! 8)

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/7/3/2/1379237.jpg

Toepasselijke foto bij onderstaande bericht:
An Emirates aircraft caused Brisbane Airport’s main runway to close briefly after one of its engines blasted debris onto the tarmac.

A Brisbane Airtport spokeswoman said the A380 sent asphalt, grass and dirt onto the runway as it was taking off shortly before 9am.

It caused the strip to be closed for arrivals for 20 minutes.

The spokeswoman said the runway had partially re-opened, and crews are still clearing the mess.

“We just need to clean off where the aircraft goes. We will be doing repairs to the blast protection area,” she said.

Read more: http://www.brisbanetimes....-2yuuq.html#ixzz2mjxwRDle
Bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Staartroer vol naar rechts, rolroeren ook, wat was die kist van plan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MBV schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 13:49:
Staartroer vol naar rechts, rolroeren ook, wat was die kist van plan :?
Geen idee maar aangezien die kist de Airbus kleuren draagt zal het wel een demo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Meh... zonder horizonreferentie zegt zo'n foto me niets. Als je je camera even flink kantelt krijg je heel dramatische foto's maar het hoeft helemaal geen correcte weergave van de realiteit te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Taken at: Farnborough (FAB / EGLF) UK - England, July 19, 2008
F-WWDD (cn 004) This is what happens when you get caught in the middle of a dust and grass storm kicked up by the A380 as it rotated and turned sharply at the start of its 2008 display.
Bron. ;)

[ Voor 58% gewijzigd door Piet91 op 07-12-2013 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Weer een MD11 met trouble; PH-KCB naar San Francisco keert terug en nu is PH-KCA onderweg naar SA.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ba4IAogCYAAkUH2.png:large
En die mensen op Twitter maar zeuren dat het oude troep is...

EDIT: waarom maakte PH-AOD onderweg naar Bonaire een tussenstop op Charles de Gaulle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

CaptJackSparrow schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 14:18:
Meh... zonder horizonreferentie zegt zo'n foto me niets. Als je je camera even flink kantelt krijg je heel dramatische foto's maar het hoeft helemaal geen correcte weergave van de realiteit te zijn.
Als ik naar de cabine kijk lijkt de vleugel naar de zon te wijzen, dus zo heel erg dramatisch is de foto niet aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10 14:34
Piet91 schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 16:23:
Weer een MD11 met trouble; PH-KCB naar San Francisco keert terug en nu is PH-KCA onderweg naar SA.
[afbeelding]
En die mensen op Twitter maar zeuren dat het oude troep is...

EDIT: waarom maakte PH-AOD onderweg naar Bonaire een tussenstop op Charles de Gaulle?
Ben jij constant alle vluchten aan het monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Floppie schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 22:51:
[...]

Ben jij constant alle vluchten aan het monitoren?
Hij speelt luchtverkeersleiding :P

Wel cool hoor, zo horen we tenminste wat.

[ Voor 9% gewijzigd door oohh op 07-12-2013 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

nah lijkt me niet.
edit://
inderdaad, extra oren en ogen zijn nooit mis!

[ Voor 60% gewijzigd door franssie op 07-12-2013 23:04 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:36
In de flightradar app kun je aangeven om Squawk 7600/7700 notificaties te krijgen.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-10 18:27

Tourniquet

Hiya, fellas!

Beetje crosswind @ Birmingham:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=pF2wE_Em1F0]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:36
SCARY EMIRATES ABORTED CROSSWIND OH NEE ZE GAAN CRASHEN IK SCHRIJF IN HOOFDLETTERS PANIEK.

Ondertussen in de cockpit zit de PF een beetje te ielen met 't stuur en roept hij na een gegeven moment maar "go around".

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehehehe :P

Nu net vloog er hier ook al een kleine Cessna-geval over en hij had er wel moeite mee om zijn bakkie keurig recht te laten vliegen met deze wind

Kom er nu net ook ineens achter dat er vrijdagmiddag oefeningen waren met F16's hier boven Twente, verkaart wel wat ik hoorde die ochtend

Ik dacht dat ik te maken had met een paar Triple's (met GE's natuurlijk) die welliswaar lager dan 8km zaten vanwege de wind ofzo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:02

Garyu

WW

Toch voelt dat als passagier ook niet heel fijn hoor, zat afgelopen donderdag met die storm in een machine die met aardige crosswind de landing inzette, als je dan inderdaad voor je gevoel overdwars richting landingsbaan duikt zit je toch wel even strak in je stoel uit het raampje te turen :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 10:29

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

BeefHazard schreef op zondag 08 december 2013 @ 14:39:
Ondertussen in de cockpit zit de PF een beetje te ielen met 't stuur en roept hij na een gegeven moment maar "go around".
Ja, maar de passagiers zitten iets minder relaxed te ielen....

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Garyu schreef op zondag 08 december 2013 @ 16:35:
[...]

Toch voelt dat als passagier ook niet heel fijn hoor
Hehe, dat blijkt, als je dit aritkel leest: http://www.luchtvaartnieu...co_bij_landing_Birmingham
Ik ga nooit meer aan boord van een vliegtuig
:P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Pinin schreef op zondag 08 december 2013 @ 16:52:
[...]

Ja, maar de passagiers zitten iets minder relaxed te ielen....
Tsja, dan moet je niet vliegen. Een vliegtuig heeft een maximale zijwind limiet en als de actuele wind daaronder zit, staat niets je in de weg om het te proberen. Het is of dat of uitwijken met alle kosten en gedoe voor de passagiers erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Fly-guy schreef op zondag 08 december 2013 @ 17:37:
Tsja, dan moet je niet vliegen. Een vliegtuig heeft een maximale zijwind limiet en als de actuele wind daaronder zit, staat niets je in de weg om het te proberen. Het is of dat of uitwijken met alle kosten en gedoe voor de passagiers erbij...
Kom kom, iets meer empathie mag wel. Voor een passagier (die niet precies weet wat er gebeurt) kan het een zeer vervelende ervaring zijn.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

gambieter schreef op zondag 08 december 2013 @ 17:39:
[...]

Kom kom, iets meer empathie mag wel. Voor een passagier (die niet precies weet wat er gebeurt) kan het een zeer vervelende ervaring zijn.
Je stapt als passagier in een vliegtuig dat bestuurd wordt door een gekwalificeerde piloot. Als passagier vertrouw je erop dat de piloot niet buiten zijn kunnen opereert, en er dus voor zorgt dat je veilig op je bestemming komt.

Het wordt pas serieus "eng" als de piloot mede deelt over de intercom dat het gevaarlijk is, in het geval van de Emirates vlucht zal er vast gemeld zijn over de intercom dat het een "bumpy" decend kon worden.

Als je dit soort situaties niet kan handlen moet je gewoon niet gaan vliegen. Nogmaals als de piloot alles zou vertellen dan is het misschien nog veel enger voor de passagiers. De piloot moet imho enkel dingen meedelen waaraan de passagiers iets kunnen doen (brace for impact etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mensen zijn nu eenmaal geen puur rationele machines, ik zat vorig jaar bij een landing op NWI met sterke wind achter een paar stewardessen die meevlogen, en die vonden het ook een onprettige landing. Gelijk doen alsof mensen die vliegangst hebben maar niet meer moeten vliegen suggereert weinig inlevingsvermogen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 08 december 2013 @ 18:49:
Mensen zijn nu eenmaal geen puur rationele machines, ik zat vorig jaar bij een landing op NWI met sterke wind achter een paar stewardessen die meevlogen, en die vonden het ook een onprettige landing. Gelijk doen alsof mensen die vliegangst hebben maar niet meer moeten vliegen suggereert weinig inlevingsvermogen.
Nogal snel tot conclusies komen, vind je niet? Feit is, is dat dit soort landingen bij vliegen horen en dat je dat dus kan verwachten als je met storm de lucht in gaat. Dat het minder comfortabel is, dat snap ik, maar bij gebrek aan beter alternatief zal je dit toch moeten doorstaan. Of je moet niet gaan vliegen. Deze feiten hebben weinig met empathie te maken.

Het feit dat ik regelmatig voor dit soort landingen uitgebreid heb uitgelegd wat ze kunnen verwachten en na dit soort landingen passagiers persoonlijk (of via mijn crew) gerust heb gesteld wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Fly-guy schreef op zondag 08 december 2013 @ 19:01:
[...]

Nogal snel tot conclusies komen, vind je niet? Feit is, is dat dit soort landingen bij vliegen horen en dat je dat dus kan verwachten als je met storm de lucht in gaat. Dat het minder comfortabel is, dat snap ik, maar bij gebrek aan beter alternatief zal je dit toch moeten doorstaan. Of je moet niet gaan vliegen. Deze feiten hebben weinig met empathie te maken.

Het feit dat ik regelmatig voor dit soort landingen uitgebreid heb uitgelegd wat ze kunnen verwachten en na dit soort landingen passagiers persoonlijk (of via mijn crew) gerust heb gesteld wel.
Volgens mij ben jij toch piloot? of iig heb je er veel mee te maken. Ik snap je reactie dan echt niet.

Ik heb het volledige vertrouwen in piloten, en ook in het toestel.
Maar toch voelen mijn hersens (en ik dus lichamelijk) zich niet op het gemak, maar goed ik wil ergens komen dus pak ik regelmatig het vliegtuig. Maar prettig is het niet.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik vond die landingspoging in Birmingham weinig bijzonder en dat artikel dat suggereert dat het gevaarlijk zou zijn geweest pure sensatiezucht. De piloten hebben in het belang van de passagiers en de maatschappij die allemaal liefst gewoon op hun plaats van bestemming aankomen geprobeerd of de omstandigheden het toelieten om binnen de limieten een landing te maken. Wind kan nu eenmaal fluctueren in snelheid en richting. Heb je even een gunstig moment dan zet je de kist gewoon binnen die limieten neer. Na twee keer proberen bleek dat het er niet in zat en gingen ze over op plan B.

Dat toestel heeft niets anders gedaan dan normaal door de lucht vliegen. Eerst dalend en daarna weer stijgend. Dat vliegtuig vloog gewoon recht door de lucht. Dat doen ze altijd. Omdat de luchtmassa zich t.o.v. de grond verplaatst ging die grond met de in een bepaalde richting liggende baan er onderdoor met het pad over de grond en die baan in een hoek t.o.v. de vliegrichting. Dat vliegtuig trekt zich daar verder helemaal niets van aan zolang het nog in de lucht is. Een doorstart maken met wind recht op de baan of wind uit een andere richting komend maakt geen verschil op hoe het toestel zich door de lucht beweegt. Het verschil zit alleen in hoe de grond zich onder het toestel door beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Pinin schreef op zondag 08 december 2013 @ 20:51:
[...]

Volgens mij ben jij toch piloot? of iig heb je er veel mee te maken. Ik snap je reactie dan echt niet.

Ik heb het volledige vertrouwen in piloten, en ook in het toestel.
Maar toch voelen mijn hersens (en ik dus lichamelijk) zich niet op het gemak, maar goed ik wil ergens komen dus pak ik regelmatig het vliegtuig. Maar prettig is het niet.
Wat snap je niet? Ik snap dat er mensen zijn die met angst vliegen en dat er mensen zijn die op zich prima kunnen vliegen, maar met storm klamme handen krijgen. Maar goed, daar is weinig aan te doen en is op een dag zoals die van het filmpje niet echt een factor.
Het ziet er spectaculair uit, misschien beetje eng voor sommigen, maar is een redelijk normale manoeuvre. De opmerking dat er waarschijnlijk mensen aan boord zich er minder lekker bij voelen is irrelevant en geldt voor elke vlucht, zoals jij zelf al aangeeft, storm of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik snap wel wat hij bedoelt, jouw post komt een beetje over als "als je bang wordt van een beetje storm hoor je niet in een vliegtuig thuis".

Zo bedoel je het volgens mij niet, maar zo komt het over :)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Het verschil is denk ik dat piloten (en zeilers zoals ik) op weerberichten leven en de gemiddelde stadsbewoner niet. Ik snap de opmerking dat je dan niet moet gaan vliegen als het hard stormt (die storm stond al 7 dagen op de kaarten) maar veel mensen hebben gewoon geen idee wat 120 km/u werkelijk is (moet je wel de luxe hebben om een ferry te kunnen nemen :+ ).
Daarnaast scheelt het ook wel iets of je redelijk voorin bij de vleugel zit of helemaal achterin als de boel recht wordt geschopt ;)

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 09-12-2013 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Fly-guy schreef op zondag 08 december 2013 @ 21:46:
[...]

Wat snap je niet? ..........
Het gaat meer om deze opmerking: Het Luchtvaart Topic - Deel 3
Alsof je altijd zo makkelijk de keuze hebt als je moet vliegen, bovendien weet je niet waar je in terecht gaat komen.
als passagier is het altijd minder prettig dan als piloot.
1. de piloot heeft het al vaak meegemaakt en zeker in simulatie.
2. de piloot zit helemaal voorin en kijkt vooruit
3. de passagier zit vast en moet zich over zien te geven aan iets dat niet natuurlijk is.

p.s. ik vlieg niet met angst, maar soms wel een beetje gespannen vooral als het erg turbulent is of in onweer. Ik heb een keer een doorstart gehad net voor touchdown en bepaald relaxedwas ik niet (was zeker niet de enige, want het was erg stil en gillerig in het vliegtuig), ook al was landen op dat moment wss gevaarlijk. Het gevoel in mijn hoofd en maag gaat behoorlijk op hol, daarom zijn achtbanen voor mij ook echt een ramp.

[ Voor 26% gewijzigd door Pinin op 09-12-2013 09:34 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Het artikel van luchtvaartnieuws is onnodig sensationeel, ik kan me echter wel iets bij de gevoelde angst van de passagiers voorstellen omdat ze zijn overgeleverd aan iemand anders.

Ik vond voor het eerst zelf een barrel roll en looping maken minder eng dan de zoveelste weinig comfortabele landing in Ierland (lees: mist, regen, turbulentie, x-wind). En dat is inderdaad weinig rationeel aangezien ik slechts één keer eerder zelf heb gevlogen terwijl piloten van Aer Lingus honderdduizend keer per dag een bad weather landing maken :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Oops :+ ...

Accident: Veteran B742 at Abuja on Dec 4th 2013, overran displaced runway end and collided with trucks
A Veteran Airlines Boeing 747-200 freighter on behalf of Saudi Arabian Airlines, registration EK-74798 performing flight SV-6814 from Jeddah (Saudi Arabia) to Abuja (Nigeria), landed on Abuja's runway 04 at about 22:00L (21:00Z) but overrun the displaced runway end, collided with a number of building machines and trucks, veered right off the runway and came to a stop with all gear off the runway and the building equipment wedged under its right hand wing and engine. The equipment was totalled, the aircraft received substantial damage to right hand wing and engines #3 and #4 (both right hand) as well as even more substantial damage to the left hand wing with engine #2 (inboard left) detached from the engine pylon and engine #1 damaged. There are traces of a brief fire where the #2 engine broke off the engine pylon severing supply lines.

Nigeria's Transport Ministry reported there had been no injuries or fatalities, the occurrence has not been a crash other than Nigerian media reported.

The airport reported there were maintenance works ongoing expanding the runway, the aircraft went into the maintenance area.

The airport is closed until the aircraft and remains of the lorry can be separated and moved off the runway. All domestic flights scheduled for Thursday (Dec 5th) have been cancelled.
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/282o01e.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/zwb1bn.jpg

[ Voor 198% gewijzigd door Piet91 op 09-12-2013 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Autsh...............

Zullen ze die oude 747 nog gaan fixen?

of zijn we weer een classic armer? ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 09 december 2013 @ 18:17:
[...]

Autsh...............

Zullen ze die oude 747 nog gaan fixen?

of zijn we weer een classic armer? ;w
Als ze dat doen zijn ze veeel geld kwijt. Rechtervleugel (en engine #3 en 4) heeft flinke schade, engine #2 is compleet verwoest en van de vleugel gerukt; vleugel beschadigd en 'supply lines' meegenomen.

En ligt het aan mij of lijkt engine #1 naar boven te wijzen nu? (aka; beschadigd)

[ Voor 8% gewijzigd door Piet91 op 09-12-2013 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piet91 schreef op maandag 09 december 2013 @ 18:43:
[...]

En ligt het aan mij of lijkt engine #1 naar boven te wijzen nu? (aka; beschadigd)
Ik dacht dat die engine's altijd bij de 742 iets naar boven wijzen 8)7
Afbeeldingslocatie: http://widebodyaircraft.nl/b747pana.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Pinin schreef op maandag 09 december 2013 @ 09:29:
[...]

Het gaat meer om deze opmerking: Het Luchtvaart Topic - Deel 3
Alsof je altijd zo makkelijk de keuze hebt als je moet vliegen, bovendien weet je niet waar je in terecht gaat komen.
als passagier is het altijd minder prettig dan als piloot.
1. de piloot heeft het al vaak meegemaakt en zeker in simulatie.
2. de piloot zit helemaal voorin en kijkt vooruit
3. de passagier zit vast en moet zich over zien te geven aan iets dat niet natuurlijk is.

p.s. ik vlieg niet met angst, maar soms wel een beetje gespannen vooral als het erg turbulent is of in onweer. Ik heb een keer een doorstart gehad net voor touchdown en bepaald relaxedwas ik niet (was zeker niet de enige, want het was erg stil en gillerig in het vliegtuig), ook al was landen op dat moment wss gevaarlijk. Het gevoel in mijn hoofd en maag gaat behoorlijk op hol, daarom zijn achtbanen voor mij ook echt een ramp.
Ah met zo veel crosswind kijk je als je aan de goede kant zit bijna net zo goed 'vooruit' als de piloot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 09 december 2013 @ 19:10:
[...]

Ik dacht dat die engine's altijd bij de 742 iets naar boven wijzen 8)7
[afbeelding]
Dat zijn nog eens foto's! _/-\o_

En je hebt gelijk; nu herinner ik mij dat die inderdaad iets omhoog te staan.

Zal dit weer zo'n kist worden die ergens in Afrika gedumpt wordt?
Staan ondertussen zoveel kisten - waaronder ook wel een paar 747's geloof ik * - her en der verspreid die na een slechte landing of andere omstandigheden nooit meer zijn opgestegen en nu staan weg te rotten.
Deze kist staat ver weg van huis op een niet bepaald goed uitgerust vliegveld; ding komt niet meer uit zichzelf weg dus zal wel gesloopt worden denk ik(?)

*: nog steeds bezig maar er komt zoveel interessante informatie bij dat ik maar bezig blijf. Vind ik persoonlijk erg interessant.

[ Voor 15% gewijzigd door Piet91 op 09-12-2013 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
downtime schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 14:06:
[...]

Geen idee maar aangezien die kist de Airbus kleuren draagt zal het wel een demo zijn.
Yup. Zoek naar "A380 Farnborough" op YouTube :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piet91 schreef op maandag 09 december 2013 @ 20:34:
[...]

Dat zijn nog eens foto's! _/-\o_
de komende jaren zullen dat soort foto's alleen maar bijzonderder worden vrees ik :'(
En je hebt gelijk; nu herinner ik mij dat die inderdaad iets omhoog te staan.

Zal dit weer zo'n kist worden die ergens in Afrika gedumpt wordt?
Staan ondertussen zoveel kisten - waaronder ook wel een paar 747's geloof ik * - her en der verspreid die na een slechte landing of andere omstandigheden nooit meer zijn opgestegen en nu staan weg te rotten.
Deze kist staat ver weg van huis op een niet bepaald goed uitgerust vliegveld; ding komt niet meer uit zichzelf weg dus zal wel gesloopt worden denk ik(?)

*: nog steeds bezig maar er komt zoveel interessante informatie bij dat ik maar bezig blijf. Vind ik persoonlijk erg interessant.
Ik ga er nu maar van uit dat we weer een 747 armer zijn ;w

Verdraaid de meesten 747's zullen er binnen een paar jaar uit liggen waardoor we het op Schiphol van al die 2-motorige bakkie's moeten hebben |:(

Want zo'n A380 komt ook niet ieder uur landen op Schiphol........

Maar we kunnen er iets positiefs uit halen: alle 744's van BA naast elkaar geparkeerd in de woestijn moet wel mooie pics opleveren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Nu op Discovery Science: Mighty Planes
C5-M Super Galaxy
Volg de bemanning van de C-5 Galaxy, het grootste transportvliegtuig van de Amerikaanse luchtmacht, tijdens een gevaarlijke missie naar het door oorlog geteisterde Afghanistan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Gevalletje piloot weet wat hij doet en heeft haast? _/-\o_

YouTube: Oregon Christmas Tree Harvest With Helicopter. Amazing Pilot!

Bij nader inzien... als het ontkoppelen niet geheel vlekkeloos verloopt en hij wilt zo wegvliegen, heeft hij toch wel een probleem.
Hij mag dan wellicht wel weten wat hij zelf kan, maar als het touwtje niet los wilt :/

[ Voor 35% gewijzigd door NeutraleTeun op 09-12-2013 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dan neemt ie die boom toch gewoon weer mee. :p

Ach ja... als je die manoeuvre eenmaal een paar duizend keer hebt uitgevoerd dan kun je het in je slaap nog. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op maandag 09 december 2013 @ 23:32:

Bij nader inzien... als het ontkoppelen niet geheel vlekkeloos verloopt en hij wilt zo wegvliegen, heeft hij toch wel een probleem.
Hij mag dan wellicht wel weten wat hij zelf kan, maar als het touwtje niet los wilt :/
De krachten die op zo'n chopper werken bij dergelijke manoeuvres :X

En mensen naar Australië (op dit moment) mogen nóg langer onderweg :/
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2w7li8m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zody
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-10 13:06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Waarom landt dat ding dan niet in Frankfurt maar vliegt ie helemaal terug naar Londen vraag ik me dan af...? Als t om flight safety gaat wil je zo'n gast toch asap van boord hebben??

Vaag.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
kamstra schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 07:43:
Waarom landt dat ding dan niet in Frankfurt maar vliegt ie helemaal terug naar Londen vraag ik me dan af...? Als t om flight safety gaat wil je zo'n gast toch asap van boord hebben??

Vaag.
Ach als je hem eenmaal in tiewraps vast hebt zitten ;)

Daarnaast heeft Frankfurt een curfew en mag er na 23u niks meer vertrekken. Zit je daar met +/- 400 pax vast op een luchthaven waar je zelf geen personeel hebt staan en waar het ook lastiger is mensen evt. op andere vluchten om te boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:32
NeutraleTeun schreef op maandag 09 december 2013 @ 23:32:

Gaat wel lekker rap zo. Kun je met een kruiwagen niet tegenop! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
kamstra schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 07:43:

Vaag.
Omdat je dan een volledig vliegtuig aan mensen hebt die ergens zijn waar ze niet vandaan komen én niet heen willen.

Als teruggaat naar je origin heb je nog statistisch ongeveer 50% mensen die daar wel vandaan komen en dus gewoon naar huis kunnen om op de volgende vlucht te wachten, en die je dus niet van een hotel hoeft te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

mcDavid schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:29:
[...]

Gaat wel lekker rap zo. Kun je met een kruiwagen niet tegenop! :D
Hij doet het in minder dan 30 seconden per boom. Als je dan wat rekent...

Stel hij vliegt 5 uur per dag. Rustpauzes en tanken en zo.
Stel hij vliegt 5 dagen per week met een volwaardig weekend.
Stel hij doet dit 3 weken per kerstseizoen.

Allemaal geen onredelijke en vrij conservatieve getallen lijkt me.

Met 120 bomen per uur maakt hij dan 120x5x5x3=9.000 van die vluchtjes en doet hij dus al gauw 18.000 van die keermanoeuvres per jaar dat hij kerstbomen oogst. :p

Daar krijg je het wel van in de vingers. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ik had 't idee dat 't meer dan 1 boom per keer was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Mag die persoon even heel goed in zn handjes knijpen dat hij niet op een Emirates vlucht zat. Als je namelijk met Emirates vliegt dan wordt je berecht volgens het UAE rechtssysteem en dat is op zn zachts gezegd niet mals. Ik weet het niet meer zeker maar volgensmij kan je er levenslang voor de bak in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
^
Is het niet zo dat je altijd berecht wordt onder de vlag waarmee je vliegt/vaart?
Iets met vlagbeginsel of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

NeutraleTeun schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 12:25:
^
Is het niet zo dat je altijd berecht wordt onder de vlag waarmee je vliegt/vaart?
Iets met vlagbeginsel of zo?
Ja dat zei ik toch? Nu valt hij onder het Australische recht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vlagbeginsel gaat toch alleen over strafrechterlijke zaken? Dit lijkt me meer civielrechterlijk, en dan is het vlagbeginsel volgens mij niet van toepassing, toch?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
In principe valt een overtreding/misdrijf aan boord onder de wet van het land van inschrijving/registratie. Dus aan boord van een KLM vliegtuig geldt in beginsel de Nederlandse wet. Zodra je geland bent (deuren open) wordt het wat troebel en ook als het misdrijf begaan wordt jegens inwoners of eigendommen van een ander land.

Daarnaast lijkt me deze zaak ook onder het strafrecht valt, het simpelweg niet opvolgen van aanwijzingen van het cabinepersoneel is al een misdrijf (onder de juiste omstandigheden, zeker qua veiligheid).

[ Voor 23% gewijzigd door Fly-guy op 10-12-2013 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Klopt, dat is dus het vlagbeginsel.

Maar het is de vraag of dit een wets-overtreding is (een misdrijf is het sowieso niet volgens mij)? Anders wordt het een civiele zaak tussen Qantas en de passagier, en afaik gaat dan het vlagbeginsel niet meer op?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
wildhagen schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 12:36:
Klopt, dat is dus het vlagbeginsel.

Maar het is de vraag of dit een wets-overtreding is (een misdrijf is het sowieso niet volgens mij)? Anders wordt het een civiele zaak tussen Qantas en de passagier, en afaik gaat dan het vlagbeginsel niet meer op?
Net een ninja edit gedaan ;) Volgens mij kan dit onder het strafrecht vallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Daarnaast lijkt me deze zaak ook onder het strafrecht valt, het simpelweg niet opvolgen van aanwijzingen van het cabinepersoneel is al een misdrijf (onder de juiste omstandigheden, zeker qua veiligheid).
hmm, daar heb ik zo mijn twijfels bij als automatisme (iig bij de non-veiligheid zaken)? Om het even extreem te maken (to prove a point zeg maar): als het cabinepersoneel je beveelt op je hoofd te gaan staan, is het volgens mij toch echt niet strafrechterlijk aan te pakken als je dat niet doet ;) Er lijkt me ook nog iets van redelijkheid/billikheid nodig?

In het geval van het artikel zal het op die manier misschien wel aan te pakken zijn, daar mogen juristen zich over buigen :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
brilsmurfffje schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 12:29:
[...]

Ja dat zei ik toch? Nu valt hij onder het Australische recht
Verkeerd begrepen dan.
Dacht dat je bedoelde "blij dat hij niet met UEA vloog want anders werd hij door Emirates berecht: als in, enkel Emirates past eigen recht toe op hun vluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
wildhagen schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 12:42:
[...]

hmm, daar heb ik zo mijn twijfels bij als automatisme (iig bij de non-veiligheid zaken)? Om het even extreem te maken (to prove a point zeg maar): als het cabinepersoneel je beveelt op je hoofd te gaan staan, is het volgens mij toch echt niet strafrechterlijk aan te pakken als je dat niet doet ;) Er lijkt me ook nog iets van redelijkheid/billikheid nodig?

In het geval van het artikel zal het op die manier misschien wel aan te pakken zijn, daar mogen juristen zich over buigen :)
Uiteraard ligt het aan de omstandigheden en redelijkheid. Mij lijkt, maar de precieze definitie zal vast per zaak bekeken worden, is dat als het de vliegveiligheid (vliegtuig en/of passagiers) betreft, je al snel het bokje bent.
Maar als ik lees dat de beste man zelfs vastgebonden moest worden, denk ik dat redelijkheid al een gepasseerd station was.. Daarentegen kan het ook goed zijn dat de beste man helemaal in de war was en dus minder of niet toerekeningsvatbaar. Maar dat is nu aan de experts om te beoordelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Fly-guy op 10-12-2013 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

verminderd toerekeningsvatbaar is typisch iets wat in een strafzaak kan worden bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

In principe is het niet opvolgen van een aanwijzing of commando van de gezagvoerder, waarbij de veiligheid van het vliegtuig, de inzittende of de goederen aan boord in gevaar zou kunnen komen al strafbaar.

Instructies van het cabinepersoneel mag je opvatten als instructies die namens de gezagvoerder gegeven worden, de gezagvoerder is immers eindverantwoordelijk. Op die manier is simpelweg niet luisteren en bijvoorbeeld toch gaan staan als het stoelriemen vast bordje brand al strafbaar.

Nu zul je er niet voor in de boeien geslagen worden, maar als iets in een vliegtuig dusdanig uit de hand loopt dat er iemand in de boeien wordt geslagen dan is diegene hoe dan ook het haasje.

Nog een leuk weetje, aan boord van een Nederlands vliegtuig heeft de gezagvoerder de autoriteit om mensen te arresteren, te ondervragen en om onderzoek te verrichten naar een misdrijf. Daarnaast kan de gezagvoerder een overlijdensakte opmaken en testamenten opnemen. Dat laatste stamt nog uit de tijd dat men veertien dagen onderweg was van Amsterdam naar Batavia.

[ Voor 21% gewijzigd door Devil op 10-12-2013 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

En hoe vaak is je dat gevraagd op een busvlucht van 3 uur? :P Jij mag dus iemand staande houden en om de gegevens vragen? Dat lijkt me van dat rijtje toch de enige die tegenwoordig nog echt van belang is. Zodra iemand een gevaar voor het toestel wordt is het zelfverdediging, daar heb je niet veel bijzondere opsporingsbevoegdheden voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Nee, niet staande houden maar daadwerkelijk arresteren (al dan niet met handboeien, maar dat is niet noodzakelijk). Vervolgens wordt diegene dan door de plaatselijke politie van boord geplukt en uitgeleverd aan Nederland. Gelukkig is er ook geen sprake van zelfverdediging of andere twijfelachtige constructies die door een rechter geïnterpreteerd moeten worden. Er staat heel duidelijk in de Tokyo conventie, EU-OPS en het Nederlandse wetboek wat de bevoegdheden van een gezagvoerder zijn, zodat er niet teruggevallen hoeft te worden op 'zelfverdediging'.

Het belangrijkste punt uit EU-OPS:
The commander shall have the authority to give all commands he deems necessary for the purpose of securing the safety of the aircraft or its occupants;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
De eerste Qatar A380 staat buiten:

Afbeeldingslocatie: http://pics.aviation-friends-hamburg.de/uploads/2013/12/i3916bfxsev.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online

Sommigen balen als een stekker waarschijnlijk :P

In other news:
Finance Director Harald Wilhelm said Airbus was expected to meet a breakeven target on the Airbus A380 superjumbo in 2015 following a recent deal to sell 50 jets to Emirates airline, according to a webcast of an investor event.

There had been doubts over whether Airbus would meet the goal due to a shortage of orders.
Bron.

Volgens Airbus zelf hebben ze nou 259 orders voor de A380.

Productiekosten dus. Programma schijnt geloof ik nooit meer echt winstgevend te worden.

En de 7e (op 1 vrachtversie na) BA 747-400 is uit de vloot; G-BNLM naar Victorville. Hier vertrekkende vanaf Cardiff op 9 december. Heb geloof ik nog de vlucht van Heathrow naar Cardiff gezien op Flightradar. ;(

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2811/11288875034_9e9cb987ce_z.jpg

[ Voor 94% gewijzigd door Piet91 op 11-12-2013 23:44 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:22
Iemand hier die onderstaand filmpje kan verklaren? Vanaf 1:50 zo'n beetje

Mijn theorie is dat die brandstof lichter is dan water. Omdat de vleugels onder water staan loopt de brandstof omhoog, door de leidingen richting de motor. De motoren zullen nog niet helemaal stil staan op het punt dat ze ineens weer brandstof krijgen en door de hitte die nog in de motoren zit slaan ze weer aan?

Of is dat ver gezocht?

[ Voor 12% gewijzigd door FastFred op 12-12-2013 21:51 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Bizar, soort stervende zwaan.

Geen idee wat het veroorzaakte, zal wel iets van kortsluiting icm een herstart programma oid gweest zijn (nul verstand van dat type motoren, laat staan het motor management).
edit: ik verwacht niet dat het water was wat de kerosine wegduwt richting motor, dat spul is dan wel iets lichter dan water (maar mengt goed) en de intake in de vleugel zit onder en niet boven want kerosine is wel zwaarder dan lucht ;) )

[ Voor 36% gewijzigd door franssie op 12-12-2013 23:13 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Piet91 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 22:51:
Volgens Airbus zelf hebben ze nou 259 orders voor de A380.

Productiekosten dus. Programma schijnt geloof ik nooit meer echt winstgevend te worden.
309 orders als die laatste 50 van Emirates ook op de site gezet worden. Die teller wordt maximaal eens per maand bijgewerkt en alleen als de contracten ook echt getekend zijn.
Maar er zijn ook orders voor misschien wel 10-20 toestellen die waarschijnlijk nooit afgenomen worden. Kingfisher (5 besteld) is zo goed als failliet. Virgin (6) grijpt elk excuus aan om z'n leveringen uit te stellen. Ik vermoed dat Air Austral (2) en Skymark (6) ook dubieus zijn.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Doric (lease corp) gaat ook nog tekenen voor 20 A380s.
Skymark (6) ook dubieus zijn.
Skymark niet, hun eerste A380 is al in assembly en de airline heeft zelf een simulator gekocht in 2012 (niet elke A380 operator heeft er één).

March of the Eagles

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

FastFred schreef op donderdag 12 december 2013 @ 21:50:
Iemand hier die onderstaand filmpje kan verklaren? Vanaf 1:50 zo'n beetje

Mijn theorie is dat die brandstof lichter is dan water. Omdat de vleugels onder water staan loopt de brandstof omhoog, door de leidingen richting de motor. De motoren zullen nog niet helemaal stil staan op het punt dat ze ineens weer brandstof krijgen en door de hitte die nog in de motoren zit slaan ze weer aan?

Of is dat ver gezocht?

[video]
Er zal niet veel kapot zijn gegaan tijdens die landing dus het meeste zou in principe nog gewoon kunnen functioneren. Het is alleen allemaal een beetje nat geworden. ;)

Water in elektrische controlesystemen kan allerlei onvoorspelbare effecten hebben lijkt me. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

haha, en dan zegt die cameraman @ 3:30:

"maybe they're taxiing back on land"...........ja hoor.

Maar goed, interessant filmpje en vraag me af of de captain zijn crashdrills heeft gedaan.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
https://twitter.com/112Schiphol/status/411441917478453248
US Airways vs KLM RT @unclearchie: plane breaks other #plane's wing... #schiphol #USAirways pic.twitter.com/K51TFcWIOR
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BbWy8nICcAA0aD1.jpg:large

Extra bron.
Op Schiphol hebben twee vliegtuigen elkaar geschampt. Er ging iets mis bij het inparkeren, waardoor een toestel van US Airways een vliegtuig van KLM raakte.

Het is niet precies duidelijk wat er is misgegaan. Waarschijnlijk volgde de Amerikaanse piloot een verkeerde lijn op het wegdek, waardoor hij met zijn vleugel het stilstaande KLM-toestel raakte.

Passagiers

De Boeing 737 van KLM stond op het punt om te vertrekken naar Rome. De passagiers zijn weer van boord gehaald en overgeboekt naar een ander toestel.

Niemand raakte gewond bij het incident. De passagiers van US Airways hebben hun Boeing 757 met een trap verlaten.

Schade

Het is nog niet duidelijk hoe groot de schade is aan de vliegtuigen. Bij de vleugel van het KLM-toestel is in ieder geval de winglet, het opstaande puntje, afgebroken.

De twee toestellen worden uitgebreid onderzocht voor ze weer gaan vliegen.
Afbeeldingslocatie: http://www.at5.nl/imgcache/a/ae49012d99c10ab54e21be8adc454069.jpg
Afbeeldingslocatie: http://d3j5vwomefv46c.cloudfront.net/photos/large/827276083.jpg
Afbeeldingslocatie: http://distilleryimage11.ak.instagram.com/28bac72063dd11e3a9a4123ce35ac48b_8.jpg

[ Voor 74% gewijzigd door Piet91 op 13-12-2013 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Even Apeldoorn bellen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Hoorde het net op de radio. Botsing tussen 2 vliegtuigen op Schiphol!!einz!!11! Gelukkig geen gewonden!W!@22#@1`!!

:') Valt dus wel mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09 13:18
FastFred, kijk de posts hierboven.

Das pech, Winglet weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Uhm, ja daar keek ik ook. Daar reageerde ik ook op. Whats your point?

Snap trouwens niet helemaal hoe dit nou kan gebeuren? Er staat toch een marshall te zwaaien dat ie te ver rechts van de lijn zit?

[ Voor 65% gewijzigd door FastFred op 13-12-2013 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
FastFred schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 13:05:
Snap trouwens niet helemaal hoe dit nou kan gebeuren? Er staat toch een marshall te zwaaien dat ie te ver rechts van de lijn zit?
Op Schiphol gebruiken ze toch een digitaal systeem, met bord op de terminal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Dat was mij niet bekend, maar dan nog, dan hebben die piloten dus niet op dat bord gekeken. Als het bord niet gewerkt had vanwege een defect had er alsnog een marshall moeten staan lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Freak187

geen

oohh schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 14:27:
[...]

Op Schiphol gebruiken ze toch een digitaal systeem, met bord op de terminal?
Dat begeleidingssyteem is vooral bedoel hoever je nog naar voren toe moet om de gate te laten aansluiten. Volgens mij moet de piloot zelf ervoor zorgen dat hij op de lijn zit na indraaien.

Het kan ook zijn dat die klm kist ook niet helemaal goed stond. Als ze allebei een stukje van hun lijn afstaan.... boem...

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Volgens het nieuwsbericht stond de KLM kist op het punt te vertrekken maar iedereen heeft het toestel moeten verlaten, hier wordt verder niks bijzonders bij gemeld dus ik vermoed zoals normaal via de jetway. De mensen in de US Airways kist hebben het toestel moeten verlaten d.m.v. een trap (omdat de jetway er niet bij kon komen, omdat ie te ver naar rechts stond?). Dus de US Airways kist had de verkeerde lijn te pakken, zoals hierboven in de zoveelste edit van Piet91's post ook te zien is heeft de US Airways kist waarschijnlijk de rechter lijn genomen i.p.v. de linker lijn

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 13-12-2013 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
FastFred schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 14:34:
Dat was mij niet bekend, maar dan nog, dan hebben die piloten dus niet op dat bord gekeken. Als het bord niet gewerkt had vanwege een defect had er alsnog een marshall moeten staan lijkt me
Dat bord geeft aan hoe ver je naar voren moet rijden adhv de afstand tot het bord en het type kist, niet of je naar links of naar rechts moet. Daarvoor is de belijning op het asfalt.

Dat gezegd hebbende zou je als piloot toch wel door moeten hebben dat je niet recht voor het bord staat maar dat 't bord een paar meter naar links is zou je zeggen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 15:02:
[...]

Dat bord geeft aan hoe ver je naar voren moet rijden adhv de afstand tot het bord en het type kist, niet of je naar links of naar rechts moet. Daarvoor is de belijning op het asfalt.

Dat gezegd hebbende zou je als piloot toch wel door moeten hebben dat je niet recht voor het bord staat maar dat 't bord een paar meter naar links is zou je zeggen…
Het bord geeft ook absoluut aan of je naar links of rechts moet (op Schiphol) en is verdomd gevoelig/precies. De initiële bocht richting dat bord moet je wel zelf doen, maar de rest mag je braaf doen wat het bord zegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:02

Garyu

WW

CaptJackSparrow schreef op donderdag 12 december 2013 @ 22:28:
[...]

Er zal niet veel kapot zijn gegaan tijdens die landing dus het meeste zou in principe nog gewoon kunnen functioneren. Het is alleen allemaal een beetje nat geworden. ;)

Water in elektrische controlesystemen kan allerlei onvoorspelbare effecten hebben lijkt me. :p
Zou mee moeten vallen, alle elektronische controlesystemen zijn in principe van het type "fail-silent", en kunnen herkennen of ze zelf nog werken, en zoniet, houden ze hun mond en sturen ze zeker geen startup signaal. Ik denk eerder dat er ergens kortsluiting is ontstaan waardoor er iets is gaan vonken en dat de boel weer aangefakkeld heeft.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dit wel een blunder hoor :/
Stiekem wil ik de verantwoordelijke uitlachten :+

Maar over US Airways gesproken, nu ze (in feite) worden overgenomen daar AA ga ik er van uit dat de meeste toestellen van US Airways op lange termijn in de AA kleuren worden gespoten.

Krijgen we dan AA toestellen op Schiphol te zien of gaan ze daar bij AA wat routes van US Airways schappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Fly-guy schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 16:30:
[...]

Het bord geeft ook absoluut aan of je naar links of rechts moet (op Schiphol) en is verdomd gevoelig/precies. De initiële bocht richting dat bord moet je wel zelf doen, maar de rest mag je braaf doen wat het bord zegt...
Oh wel? Nice, was me niet opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 17:12:
[...]

Oh wel? Nice, was me niet opgevallen.
Mocht je echt willen weten hoe het zit, in de AIS staat het een en ander over welke systemen er (op Schiphol) zijn.

http://www.ais-netherland...AIP/html/index-en-GB.html
Part 3/EHAM/3.1

-Safegate
The parking system is of the "Safegate" type. It consists of a display unit in front of the parking position and a number of sensors in the apron surface. On the display the left-hand pilot gets the right alignment as well as the closing-rate and "stop" information.
-Safe Dock
The parking system is of the "SAFE DOCK" type. It consists of a display unit in front of the parking position and a laser unit underneath it. Due to the digital display presentation, both pilots get the correct alignment information as well as the closing-rate and stop information.
-AGNIS/PAPA
The azimuth guidance information is given by means of green and red bars shown on the unit in front of the yellow aircraft-stand taxi line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Garyu schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 16:56:
[...]

Zou mee moeten vallen, alle elektronische controlesystemen zijn in principe van het type "fail-silent", en kunnen herkennen of ze zelf nog werken, en zoniet, houden ze hun mond en sturen ze zeker geen startup signaal. Ik denk eerder dat er ergens kortsluiting is ontstaan waardoor er iets is gaan vonken en dat de boel weer aangefakkeld heeft.
Ik vermoed dat dat bedoeld is voor 'normaal' kapot gaan van schakelingen. Die 'fail-silent' schakelingen zouden bij het toevoegen van water ook wel eens een beetje anders kunnen gaan werken lijkt me. ;)

Het is ook vrij uitzonderlijk dat een kist in het water nog een werkende motor boven het water heeft vermoed ik. Daar zou wel eens geen rekening mee kunnen zijn gehouden bij het ontwerpen van dit soort schakelingen.... tot aan dit ongeval althans. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
;(

Afbeeldingslocatie: http://images3.jetphotos.net/img/4/4/3/6/75546_1378188634.jpg

(31 augustus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel creatief gedaan door hem tegenover een L-1011 neer te zetten ;)

Maar nog steeds is het jammer :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nustys
  • Laatst online: 28-02 16:43
Ik drink nooit meer cola uit een blikje, nooit meer :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nustys
  • Laatst online: 28-02 16:43
Hadden we deze info / beelden over de Asiana crash al langs zien komen ?
http://www.airlineratings.../extraordinary-statements
Pagina: 1 ... 9 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.