Het Luchtvaart Topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 112 Laatste
Acties:
  • 660.054 views

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Vaag verhaal nog, beter komt er snel een interim rapport.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Welke 777-200ER van de KLM waren er al omgebouwd alleen de PH-BQB of zijn er al meer?

Ik stap vanavond in de PH-BQM.

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:32
ijdod schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 21:47:
[...]

De 22e maart vlieg ik met Singapore naar Changi. Ben benieuwd, alleen nog maar 200ER gehad.
Changi blijft toch een heel fijn vliegveld. Ik was er eergisteren nog. Vergeet niet even lekker goedkoop te eten bij de Kopitiam op verdieping B2 van Terminal 3.

Lekker!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:57:
Welke 777-200ER van de KLM waren er al omgebouwd alleen de PH-BQB of zijn er al meer?

Ik stap vanavond in de PH-BQM.
Alleen nog de PH-BQB.

Hoe is het in Kuala Lumpur? :P
9V-SLL ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Piet91 op 30-01-2015 13:56 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Gisteren met SQ323 naar Changi gevlogen, en vanochtend met Silkair naar Chiang Mai, waar ik dus nu zit. Sq was met een 777-200 (9V-SVE), Silkair met een onbekende A320. RESP 12 en 2.5 uur vliegen.

Sq viel me zwaar tegen dit keer: kapotte AVODs, half uitvallende verlichting (tot 3x toe). Verder waren er Te weinig maaltijden aan boord, waardoor de helft (oa ik) maar 1 maaltijd kreeg ipv 2. Verder vrij onvriendelijke stewardessen. Ben van Sq toch aanzienkijk beter gewend.

Changi was nog steeds super. Wel alleen een grafeind lopen van gate E5 waar Sq op aankwam naar gate F59, Waar Silkair vertrok.

En een mega-shitload aan turbulentie, Maargoed, daar kan Sq niks aan doen.

Silkair is prima bevallen. nog nooit eerder mee gevlogen, maar was gewoon top en professioneel. alleen jongens, roze stoelen en een bloemetjesmotief op je A320 is geen gezicht... Trust me.... ;-)

Virussen? Scan ze hier!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
SilkAir == SQ.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-12 13:58

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Napsju schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 13:25:
[...]

Changi blijft toch een heel fijn vliegveld. Ik was er eergisteren nog. Vergeet niet even lekker goedkoop te eten bij de Kopitiam op verdieping B2 van Terminal 3.
heerlijk vliegveld inderdaad,vorige week donderdagavond/nacht (vlucht om 1:30) nog een uur of 5 a 6 Mogen wachten.wat een genot na de filipijnse vliegvelden zeg pffff , snelle wifi,genoeg eet gelegenheden etc etc

@wildhagen : Ik zou er een klachten mailtje aan wagen.Ik ben ook nog bezig met phillipine airlines over slechte communicatie en daardoor extra kosten en dergelijk.geen idee of ik er iets van terug zie,gaat niet om veel maar gaat om het principe :P

[ Voor 20% gewijzigd door mrsar op 30-01-2015 14:42 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mrsar schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:37:
heerlijk vliegveld inderdaad,vorige week donderdagavond/nacht (vlucht om 1:30) nog een uur of 5 a 6 Mogen wachten.wat een genot na de filipijnse vliegvelden zeg pffff , snelle wifi,genoeg eet gelegenheden etc etc
Chiangi is mij vooral bijgebleven door de voedselvergiftiging die ik er opliep.

• mrsar

mrsar

downtime schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:17:
[...]

Chiangi is mij vooral bijgebleven door de voedselvergiftiging die ik er opliep.
autch :D al gok ik mijn kans daarin niet groot na alles wat ik weggewerkt heb in Vietnam en de fillipijnen :+

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-12 19:06
Ja en nee, KLM is ook Air France maar toch niet helemaal.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
cbr600f4i schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:43:
[...]

Silkair zou je het KLM Cityhopper van Singapore Airlines kunnen noemen. Wordt volledig gebruikt als feeder naar steden waarop SQ zelf geen widebodies in kan zetten. Volledige codeshare/interlining/afstemming FF programma's. Vind ik toch een iets andere verhouding dan AFKL.

• CyBeR
  • Niet online
cbr600f4i schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:43:
[...]

KLM is geen "Wholly-owned subsidiary" van Air France.

Het is beter vergelijkbaar met de situatie KLM/KLC inderdaad.

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-12 19:06
Als je == gebruikt dan is het exact hetzelfde. Which it isn't. En dat is menig wholly owned subsidiary niet, waaronder Silk Air. Uiteraard is het meer vergelijkbaar met KLC maar toch ook weer niet. Het produkt is anders.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Verwijderd

H92! schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 09:49:
Weer wat nieuws rond de AirAsia crash.
En nog meer in het nieuws vandaag:

Erik Varwijk stopt er mee als officieel Managing Director bij de Air France-KLM Cargo:
AMSTELVEEN - Na Camiel Eurlings vertrekt nu ook Erik Varwijk bij de KLM. Zijn aanstaande vertrek gonsde al enige maanden, maar in een persoonlijke reactie aan Luchtvaartnieuws.nl / Zakenreisnieuws.nl benadrukte hij dat het zijn eigen beslissing is geweest om een punt achter zijn loopbaan te zetten. Varwijk, officieel Managing Director & EVP of Air France-KLM Cargo, stopt al per 1 maart als topman van de noodlijdende vrachtdivisie. Varwijk maakt sinds 2011 deel uit van de KLM Board of Managing Directors en nam in april 2013 de vrachtdivisie over van Camiel Eurlings, die CEO werd.
Link en meer: http://www.luchtvaartnieu...varwijk-gaat-klm-verlaten

En wat minder mooi nieuws (vind ik zelf)....Qatar vergroot haar belang in Europa door aandelen te kopen van de IAG.
DOHA - Qatar Airways heeft een belang van 9,99 procent genomen in IAG, de moedermaatschappij van British Airways en Iberia. Het Qatarese staatsbedrijf wil op die manier de banden met zijn samenwerkingspartner verstevigen. Qatar Airways liet vrijdag weten momenteel niet te streven naar een nog groter belang in IAG.
Link en meer: http://www.luchtvaartnieu...europa-door-belang-in-iag

Het begint met aandelen, maar het zou me weinig verbazen als er over een aantal jaar fusie's of overnames plaatsvinden van (kleinere) Europese luchtvaartmaatschappijen.... maar hopen dat het nog even duurt... :F

• Piet91
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 17:20:
Het begint met aandelen, maar het zou me weinig verbazen als er over een aantal jaar fusie's of overnames plaatsvinden van (kleinere) Europese luchtvaartmaatschappijen.... maar hopen dat het nog even duurt... :F
Dan moet eerst de Europese wetgeving aangepast worden, want momenteel moet de meerderheid van de aandelen van de Europese luchtvaartmaatschapijen in Europese handen zijn.

Maar goed, als Etihad en Qatar bij allerlei Europese maatschappijen aandelen gaat inkopen dan groeit hun invloed uiteraard wel enorm.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
KLM gaat komende maandag de 787 simulator in gebruik nemen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B8m_D00IIAAn3z8.jpg:large

March of the Eagles

• CyBeR
  • Niet online
cbr600f4i schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:56:
Als je == gebruikt dan is het exact hetzelfde.
Nee hoor.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:06

Onbekend

...

XWB schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 19:50:
KLM gaat komende maandag de 787 simulator in gebruik nemen.

[afbeelding]
Hoe weten de fabrikanten exact hoe hun toestel reageert bij bepaalde handelingen en scenario's? Of wordt in zo'n simulator alles ter plekke gesimuleerd en is het vrijwel onmogelijk bepaalde handelingen exact nogmaals uit te voeren?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:39
Onbekend schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 09:14:
[...]

Hoe weten de fabrikanten exact hoe hun toestel reageert bij bepaalde handelingen en scenario's? Of wordt in zo'n simulator alles ter plekke gesimuleerd en is het vrijwel onmogelijk bepaalde handelingen exact nogmaals uit te voeren?
Je hebt data van het toestel nodig, afmetingen, performance etc. Daarna laat je daar de natuurkrachten op af (die kun je simuleren) en zou het vliegtuig zich moeten gedragen zoals in het echt. Een simulator wordt gevalideerd op zn gedrag door het te vergelijken met werkelijke test vluchten die zijn uitgevoerd voor een scala aan scenario's.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
jaapstobbe schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 09:48:
[...]

Je hebt data van het toestel nodig, afmetingen, performance etc. Daarna laat je daar de natuurkrachten op af (die kun je simuleren) en zou het vliegtuig zich moeten gedragen zoals in het echt. Een simulator wordt gevalideerd op zn gedrag door het te vergelijken met werkelijke test vluchten die zijn uitgevoerd voor een scala aan scenario's.
En daarom is een simulator ook zo duur. (blijkbaar 15 tot 18 miljoen dollar)

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-12 19:49

Freak187

geen

Fly-guy schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 10:19:
[...]

En daarom is een simulator ook zo duur. (blijkbaar 15 tot 18 miljoen dollar)
Vergeet niet dat in een simulator precies dezelfde componenten zitten als in een echt vliegtuig. Dus niet alleen de cockpit, maar ook de computers erachter. De 787 werkt met het common core systeem en heeft niet echt meer aparte flight control computer boxen maar PCB's in een computerkast, maar bijvoorbeeld 737/767/777 simulators hadden LRU's (line replaceable units) die je gewoon in een normaal vliegtuig kon stoppen. En zulke LRU's kosten met gemak tonnen danwel miljoenen.

Kia Niro-EV 2024

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:45

Fiber

Beaches are for storming.

Altijd nog goedkoper dan een echt vliegtuig om te oefenen lijkt mij...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Ik vond het juist zo opvallend dat dit niet het geval was, dus blijkbaar verschilt dat per geval.

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:33

Bestla

Kvinne

Ik ben al een paar keer in de 737 sim op Lelystad Airport gestapt, en ik moet zeggen dat is geweldig! De simulator draait met FSX en retesoepel. Nachtlandingen zijn levensecht, ook windsheers, crosswinds, you name it, en je kunt het krijgen. Superleuk speelgoed, voor als je nog wat kubike meters ruimte hebt.

• Piet91
  • Niet online
Xiamen Airlines Wins Approval to Fly 787 to Amsterdam in July
Xiamen Airlines (MF) has received authority for a new nonstop service between its base and Amsterdam in July 2015, which is the airline's first intercontinental route ever.

The airline will operate the new route with its three-cabin Boeing 787 Dreamliner, with an eye on later operating Australian routes at the end of October 2015. Reservation for the service is expected to be available at the end of March, the airline said.

Xiamen Airlines took delivery of its first 787 Dreamliner in August 2014, becoming capable of operating intercontinental long-haul flights. The airline's 787 Dreamliner features a classic three-class configuration with 236 seats - 4 in first class (P), 18 in business class (F) and 214 in economy class (Y).

Currently, the airline has applied an application to start the nonstop service to Amsterdam, Netherlands, and the European authorities will start a route case proceeding for the slot soon. The airline has won approvals from the Civil Aviation Administration of China (CAAC) for the route.

Xiamen city is among the strongest European destinations for Chinese travelers, because of the popularity of holidays in France, and thereby offers a good opportunity to increase Xiamen's European connections.
Vanaf 16 juni vliegt Qatar Airways dagelijks een 787-8 naar Amsterdam, een maand later komt waarschijnlijk dus Xiamen Airlines ook met een 787-8 naar Amsterdam.
Het aantal aanbieders van First Class van/naar Amsterdam wordt nu dus 4; Xiamen, Emirates, Garuda en sinds kort Singapore Airlines.

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3886/15017413137_f2e7803b1e_c.jpg

• Napsju
Mooi! Weer een concurrent op de route naar Singapore. Dat kan de prijs alleen maar drukken. En een Skyteam member, dus puntjes bij KLM sparen.

Lekker!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

@piet, de KLM site zat er helemaal naast, naar Kuala Lumpur ben ik gisteren met een 300 gegaan, park de hoge Veluwe. Prima vlucht gehad alleen bijna 2 uur vertraging op Schiphol door de sneeuw. Ze hebben ook op best wat passagiers gewacht en bij t de icen stonden we naast de 10 uur vlucht van Emirates, welke uiteindelijk eerder vertrokken is dan mijn KLM vlucht.

Morgen met Malaysia door naar Siem Reap!

Sinds ik vorig jaar op KLIA was hebben ze daar nu ook gratis WiFi, werkt snel en goed. Vind dat echt een must voor een luchthaven, gratis werkende wifi

• Napsju
KLIA heeft volgens mij de laatste 10 jaar al gratis WiFi. In alle (hoofd)terminals en ook de voormalige LCCT. De nieuwe KLIA2 ben ik nog niet geweest, maar dat kan ik volgende week bevestigen.

Lekker!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-12 11:33
Napsju schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 13:25:
[...]

Heen zal dat er denk ik niet inzitten (korte overstap richting Sydney), maar terug zal ik daar zekers eens gaan kijken. Bedankt voor de tip :D.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Napsju
Je moet wel even immigratie door, maar dat is redelijk efficiënt daar. Neem vervolgens vanuit de Departures (daar komt de SkyTrain aan) / Arrivals de lift naar beneden. Verdieping B2. Daar beland je in een shoppingmall met aan je linker hand de Koptitiam. Dat is dan een behoorlijke food court waar ze veel eten voor weinig geld verkopen. Betalen in SGD. Ook is er een redelijke supermarkt met lokale prijzen. Daar haal ik meestal wat te drinken.

Lekker!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:28
Die 787 van Xiamen Airlines heeft maar 4 First Class stoelen. Wat moet ik mij daar bij voorstellen? 2 per rij? Dat is wel een heel erg kleine First Class.

• Piet91
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 17:05:
@piet, de KLM site zat er helemaal naast, naar Kuala Lumpur ben ik gisteren met een 300 gegaan, park de hoge Veluwe. Prima vlucht gehad alleen bijna 2 uur vertraging op Schiphol door de sneeuw. Ze hebben ook op best wat passagiers gewacht en bij t de icen stonden we naast de 10 uur vlucht van Emirates, welke uiteindelijk eerder vertrokken is dan mijn KLM vlucht.
Ah, ik dacht dat je in Kuala Lumpur zat aangezien PH-BQM die avond (of eigenlijk zéér vroege morgen van vandaag) vanaf KUL weer naar Amsterdam zou gaan.
Maar jij was dus nog in Nederland. :P
oohh schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 18:56:
Die 787 van Xiamen Airlines heeft maar 4 First Class stoelen. Wat moet ik mij daar bij voorstellen? 2 per rij? Dat is wel een heel erg kleine First Class.
Afbeeldingslocatie: https://talkairlines.files.wordpress.com/2014/07/seat-map.jpg?w=700&h=134
Afbeeldingslocatie: https://talkairlines.files.wordpress.com/2014/07/first-class.jpg?w=700&h=459

Heeft iemand wel eens Business of First Class gevlogen met Emirates van/naar Schiphol?
Zij bieden 14 First en 76 Business in de A380 en respectievelijk 8 en 42 in de 77W (de 777 naar AMS biedt ook First aan).
Ergens gok ik dat de bovenverdieping (en dan vooral voorin) toch wat leger blijft van/naar Schiphol.
Of heb ik het helemaal mis?

Want als dat inderdaad zo is kunnen wij straks denk ik wel de nieuwe versie van hun A380 verwachten waar ze First Class uit gaan verwijderen.
Vooral bedoelt naar bestemmingen als India maar op AMS zou ik het ook niet opvallend vinden.

[ Voor 62% gewijzigd door Piet91 op 31-01-2015 19:37 ]

• Zody
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-12 12:22
Piet91 schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 19:24:

Heeft iemand wel eens Business of First Class gevlogen met Emirates van/naar Schiphol?
Zij bieden 14 First en 76 Business in de A380 en respectievelijk 8 en 42 in de 77W (de 777 naar AMS biedt ook First aan).
Ergens gok ik dat de bovenverdieping (en dan vooral voorin) toch wat leger blijft van/naar Schiphol.

Want als dat inderdaad zo is kunnen wij straks denk ik wel de nieuwe versie van hun A380 verwachten waar ze First Class uit gaan verwijderen.
Vooral bedoelt naar bestemmingen als India maar op AMS zou ik het ook niet opvallend vinden.
Het zit "boven" altijd goed vol van/naar Amsterdam, en naar bestemmingen zoals Mumbai helemaal, er zijn verschrikkelijk veel Aziaten met erg veel geld in Dubai die regelmatig op en neer gaan, daarbij kosten die tickets relatief ook niet zo veel.

Daarbij moet ik zeggen dat Emirates als economy vol/overbooked is wel mensen upgrade, dus t is lastig te zeggen hoeveel mensen die boven zitten ook daadwerkelijk betaald. Zelf nu 4x gehad

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Napsju schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 17:25:
KLIA heeft volgens mij de laatste 10 jaar al gratis WiFi. In alle (hoofd)terminals en ook de voormalige LCCT. De nieuwe KLIA2 ben ik nog niet geweest, maar dat kan ik volgende week bevestigen.
Hm vorig jaar was t echt een drama en heb toen uiteindelijk de WiFi van een restaurant gebruikt op een gevonden bonnetje.
[...]

Ah, ik dacht dat je in Kuala Lumpur zat aangezien PH-BQM die avond (of eigenlijk zéér vroege morgen van vandaag) vanaf KUL weer naar Amsterdam zou gaan.
Ben vrijdag vertrokken met de KLM vlucht van 2045, dat was een -300, park de hoge Veluwe en niet machu picu -200 zoals de KLM site zei. Vaag!

Over een paar uurtjes door met Malaysia, ben benieuwd naar de load van de vlucht.

We hadden bij t vertrek uit Amsterdam wat load problemen en waren echt tot de max vol zei se piloot achteraf. We reden ook best een flink stuk over de baan heen. De acceleratie van een 777 :9

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]

[...]

[afbeelding]
[afbeelding]

Ziet er imho meer uit als Business Class 1.3. Bij first class heb ik wel andere ideeën. Maar wellicht de verkeerde foto

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PWM schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 23:37:
Ziet er imho meer uit als Business Class 1.3. Bij first class heb ik wel andere ideeën. Maar wellicht de verkeerde foto
Dat is zelfs voor business class niet meer dan gemiddeld? :D

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• mrsar

mrsar

Brilsmurfffje schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 17:05:

Sinds ik vorig jaar op KLIA was hebben ze daar nu ook gratis WiFi, werkt snel en goed. Vind dat echt een must voor een luchthaven, gratis werkende wifi
Ik had begin December nog flink wat moeite met de wifi op KLIA,werkte alleen goed ergens boven naast een fastfood keten (dacht de mac),en ik had het echt nodig aangezien ik 2 uur later was aangekomen en een vriend in SGN moest waarschuwen dat ik 2 uur later zou aankomen,vertraging had te maken dat eerst de pc het niet deed om de cargo plaatsing enzo te berekenen en daarna tijdens de start de piloten de melding kregen dat de wielen niet recht stonden (na een extra rondje alsnog terug naar de gate om het te laten maken)

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:49
gambieter schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 23:40:
[...]

Dat is zelfs voor business class niet meer dan gemiddeld? :D
Ach, First bij LH is ook niet zo heel veel ruimer
Afbeeldingslocatie: http://pictures.mightytravels.com/Lufthansa-first-class-1-big.jpg

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:29
Is 1st Class vooral gebaseerd op zakenlui?
Want hoewel je aardig wat ruimte krijgt, zit je ook meteen met een 'barrière' tussen de persoon naast je.

Een keer luxe doen met je vrouw/vriendin (of honeymoon, of wat dan ook) wordt dan ook meteen een stuk afstandelijker.
Elkaar vasthouden of tegen elkaar leunen is vrijwel onmogelijk in deze situaties.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:52

franssie

Save the albatross

Het is inderdaad niet gezellig, die oude van de KLM wel (mag je zelfs nog over mensen heenklimmen als je eruit wilt en in het midden zit) ...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• mrsar

mrsar

klopt,en bij bv het oude NWA waren het een soort van cocoons,ik heb daarvan nog kunnen genieten voordat het delta ging worden

• Piet91
  • Niet online
Zody schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 20:05:
Het zit "boven" altijd goed vol van/naar Amsterdam, en naar bestemmingen zoals Mumbai helemaal, er zijn verschrikkelijk veel Aziaten met erg veel geld in Dubai die regelmatig op en neer gaan, daarbij kosten die tickets relatief ook niet zo veel.
Hmm, Emirates had juist aangegeven dat ze dergelijke A380's (zonder First) naar bijv. India willen inzetten omdat daar de markt voor First kleiner is.
Vooral veel mensen uit India die in de Emiraten werken en die vliegen niet First.
Daarbij moet ik zeggen dat Emirates als economy vol/overbooked is wel mensen upgrade, dus t is lastig te zeggen hoeveel mensen die boven zitten ook daadwerkelijk betaald. Zelf nu 4x gehad
4x geüpgraded naar Business? Nice. :9
BeefHazard schreef op zondag 01 februari 2015 @ 15:45:
Ach, First bij LH is ook niet zo heel veel ruimer
[afbeelding]
Maar moet je Lufthansa's Business class op hun 747-400's zien:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/9/7/7/2418779.jpg
NeutraleTeun schreef op zondag 01 februari 2015 @ 15:50:
Is 1st Class vooral gebaseerd op zakenlui?
Want hoewel je aardig wat ruimte krijgt, zit je ook meteen met een 'barrière' tussen de persoon naast je.
First Class lijkt mij tegenwoordig vooral voor de mensen die optimale privacy willen hebben.

Business Class is tegenwoordig zo goed dat First Class steeds minder voorkomt.
Wat vroeger voorbehouden was aan First is nu normaal in Business; er is dus weinig wat maatschappijen nog kunnen bieden in First bovenop wat je bij Business krijgt.
Een keer luxe doen met je vrouw/vriendin (of honeymoon, of wat dan ook) wordt dan ook meteen een stuk afstandelijker.
Elkaar vasthouden of tegen elkaar leunen is vrijwel onmogelijk in deze situaties.
Tripje boeken in Etihad's 'The Residence'? ;)
Denk dat momenteel geen enkele manier meer privacy biedt dan dat:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/4/2/8/2583824.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/3/2/8/2583823.jpg

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:49
Piet91 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 17:02:
Tripje boeken in Etihad's 'The Residence'? ;)
Jeetje, waarom heb je 6 kussens nodig op een 1 persoonsbed 8)7

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• mrsar

mrsar

mekkieboek schreef op zondag 01 februari 2015 @ 17:13:
[...]

omdat het kan :P

• PolarBear
  • Niet online
mekkieboek schreef op zondag 01 februari 2015 @ 17:13:
[...]

Als je wel eens in een 4/5 sterren hotel bent geweest weet je dat dit een soort van standaard is.

• CyBeR
  • Niet online
Ik weet niet of iemand anders 't al tegen gekomen was hier, maar ik had gisteren een vlucht naar Lyon van KLM met naar eigen zeggen een short turn-around (kist was nog steeds vertraagd maar goed) en daarvoor moest je, I kid you not, een nummertje trekken voor je aan boord mocht.

• Fly-guy
  • Niet online
PolarBear schreef op zondag 01 februari 2015 @ 17:56:
[...]

Als je wel eens in een 4/5 sterren hotel bent geweest weet je dat dit een soort van standaard is.
Best irritant als je eerst het "kussenfort" moet ontmantelen alvorens te kunnen slapen....

#firstworldproblems ;)
CyBeR schreef op zondag 01 februari 2015 @ 18:13:
Ik weet niet of iemand anders 't al tegen gekomen was hier, maar ik had gisteren een vlucht naar Lyon van KLM met naar eigen zeggen een short turn-around (kist was nog steeds vertraagd maar goed) en daarvoor moest je, I kid you not, een nummertje trekken voor je aan boord mocht.
Is een proef van het zogenaamde "smart boarding"

http://web4exposure.nl/nl_NL/smart-boarding

[ Voor 26% gewijzigd door Fly-guy op 01-02-2015 18:29 ]

• CyBeR
  • Niet online
Ja precies. 't werkt op zich wel maar ze houden niet op een goede manier rekening met SkyPriority als je 't mij vraagt. Ik had namelijk nummer 30 en een gangpadstoel en m'n reisgenoot naast mij nummer 104 en de stoel in het midden. Op zich kwam zij netjes na degene die de raamstoel had, maar 't had natuurlijk handiger geweest als 't systeem door had gehad dat ik SkyPriority had en dan haar en die gast aan het raam ook een lager nummertje had gegeven. Op deze manier moest ik weer opstaan toen zij kwamen.

• Fly-guy
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 01 februari 2015 @ 18:46:
Ja precies. 't werkt op zich wel maar ze houden niet op een goede manier rekening met SkyPriority als je 't mij vraagt. Ik had namelijk nummer 30 en een gangpadstoel en m'n reisgenoot naast mij nummer 104 en de stoel in het midden. Op zich kwam zij netjes na degene die de raamstoel had, maar 't had natuurlijk handiger geweest als 't systeem door had gehad dat ik SkyPriority had en dan haar en die gast aan het raam ook een lager nummertje had gegeven. Op deze manier moest ik weer opstaan toen zij kwamen.
Het hele skypriority gedoe moet ook afgeschaft worden bij dit soort boardingsystemen. Gewoon iedereen een nummertje en iedereen zal sneller op zijn plek zitten.
In het geval van 1 skypriority passagier kan de hele rij wel een ander nummer krijgen, maar hoe meer er zijn, hoe minder efficiënt het systeem zal gaan.

• CyBeR
  • Niet online
Fly-guy schreef op zondag 01 februari 2015 @ 19:50:
[...]

Het hele skypriority gedoe moet ook afgeschaft worden bij dit soort boardingsystemen. Gewoon iedereen een nummertje en iedereen zal sneller op zijn plek zitten.
Nou, dat zou prima zijn als bagage weer gewoon gratis (dwz inbegrepen) in het ruim mocht, maar nu dat dat niet meer zo is zitten de overheads weer barstensvol natuurlijk.
In het geval van 1 skypriority passagier kan de hele rij wel een ander nummer krijgen, maar hoe meer er zijn, hoe minder efficiënt het systeem zal gaan.
Nee, je maakt 't niet minder efficient (als je doet wat ik zei -- zoals 't nu gedaan wordt dus wel) maar je geeft wel soms een paar niet-skypriority'ers inderdaad priority. Maar da's imo prima als 't geheel daardoor soepeler loopt. Hebben die mensen gewoon geluk.

• Fly-guy
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 01 februari 2015 @ 22:09:
[...]

Nee, je maakt 't niet minder efficient (als je doet wat ik zei -- zoals 't nu gedaan wordt dus wel) maar je geeft wel soms een paar niet-skypriority'ers inderdaad priority. Maar da's imo prima als 't geheel daardoor soepeler loopt. Hebben die mensen gewoon geluk.
Als er nu 50 van de 180 passagiers skypriority hebben kan er op bijna elke rij wel één zitten, wat de mensen daarnaast ook prio geeft.
Dan heb je dus mogelijk 150 mensen die prio krijgen, wat het hele systeem nutteloos maakt.
Bij een klein aantal skypriority passagiers kan jouw systeem wel werken, maar hoeveel zijn er op een gemiddelde vocht?

Of zie ik het verkeerd?

• CyBeR
  • Niet online
Fly-guy schreef op zondag 01 februari 2015 @ 22:32:
[...]

Als er nu 50 van de 180 passagiers skypriority hebben kan er op bijna elke rij wel één zitten, wat de mensen daarnaast ook prio geeft.
Dan heb je dus mogelijk 150 mensen die prio krijgen, wat het hele systeem nutteloos maakt.
Bij een klein aantal skypriority passagiers kan jouw systeem wel werken, maar hoeveel zijn er op een gemiddelde vocht?

Of zie ik het verkeerd?
Ja je maakt skypriority er minder nuttig mee, da's zeker waar, maar je maakt het boarden juist méér efficient omdat er meer mensen netjes op volgorde naar binnen gaan.

Overigens: de worst-case scenario hiervoor is dat elke skypriority'er in een andere set stoelen zit en dat ze allemaal aan het gangpad zitten. De werkelijkheid natuurlijk is anders.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 01-02-2015 22:44 ]

• Fly-guy
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 01 februari 2015 @ 22:43:
[...]

Ja je maakt skypriority er minder nuttig mee, da's zeker waar, maar je maakt het boarden juist méér efficient omdat er meer mensen netjes op volgorde naar binnen gaan.

Overigens: de worst-case scenario hiervoor is dat elke skypriority'er in een andere set stoelen zit en dat ze allemaal aan het gangpad zitten. De werkelijkheid natuurlijk is anders.
Uiteraard is dat niet realistisch, maar qua boarden niemand prio geven (afgezien de hulpbehoevenden) is voor zover ik nu kan zien toch het efficiëntste.

Maar stuur je idee naar KLM, wie weet zien ze er iets in.

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
Als je kijkt naar de rel binnen AFR/KL, wat zou het "ons" eigenlijk moeten kosten om die eikels van de beurs weg te kopen? Binnen de Nederlandse tak zijn ze redelijk klaar met de Franse arrogantie/houding en het lijkt mij een puik idee om eens een keer je t'encule tegen ze te roepen.

Technisch gezien hebben de Fransen natuurlijk gelijk, zij zijn eigenaar en wij behoren te luisteren en uit te voeren, maar laat ons ook eens een keer niet het braafste jongetje van de klas te zijn....stelletje stakende no-no's.

• CyBeR
  • Niet online
Fly-guy schreef op zondag 01 februari 2015 @ 23:08:
[...]

Uiteraard is dat niet realistisch, maar qua boarden niemand prio geven (afgezien de hulpbehoevenden) is voor zover ik nu kan zien toch het efficiëntste.
Dat ontken ik zeker niet. Ik zou zelfs zeggen dat hulpbehoevenden juist als laatste moeten, aangezien de rest dan al zit en ze dus niemand ophouden.
Ik ga 't proberen. Mijn skypriority loopt toch af dit jaar :P

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 00:28

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Hier weer een klein plaatje nu ik mijn fisheye heb! Kreeg em helaas niet helemaal scherp omdat er wat wind stond op het dek en ik geen statief had.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2m5o42a.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Seesar op 02-02-2015 00:09 ]

T60P Widescreen

• Hmmbob
  • Laatst online: 13:10
Gaaf!

Sometimes you need to plan for coincidence

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:47
Fly-guy schreef op zondag 01 februari 2015 @ 23:08:
[...]

De Mythbusters hebben er ook een keer een aflevering aan uitgeweid. Volgens mij was de random aan boord ga techniek zo slecht nog niet. De techniek die erg tegenviel was de techniek van eerst achteren, daarna midden daarna voor. De techniek die het beste werkte was:
- achter ramen
- achter midden + midden ramen
- achter gangpad + midden midden + voor ramen
- midden gangpad + voor midden
- voor gangpad

Alleen daar heb je inderdaad wel een systeem nodig dat iedereen goed luistert en je geen ouders met kinderen kan gebruiken, want naast elkaar zitten betekend niet tegelijk instappen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Verwijderd

CyBeR schreef op zondag 01 februari 2015 @ 22:09:
Is skypriority iets waardoor je eerder aan boord mag? Waarom zou je dat willen, langer in een vliegtuig weggestopt zitten?

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:33

Bestla

Kvinne

Dan hebben ze alle ruimte in de bagagebakken.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:29

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 08:21:
[...]
Is skypriority iets waardoor je eerder aan boord mag? Waarom zou je dat willen, langer in een vliegtuig weggestopt zitten?
Zeker weten dat je genoeg ruimte voor je handbagage hebt in de overheadbin. Er zijn iets te veel minder sociale lieden die meer dan één stuks handbagage hebben.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Als je echt een prioteitsklasse wilt creëren zorg je dat mensen als laatste kunnen boarden en ruimte hebben voor carry-on. Zo is het nogal een tweesnijdend zwaard (of gewoon een nadeel).

Ik krijg er een beetje een handoek-op-de-stoel-bij-het-zwembad-leggen-gevoel van :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2015 08:32 ]

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-12 19:49

Freak187

geen

Trent900 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 23:09:
Als je kijkt naar de rel binnen AFR/KL, wat zou het "ons" eigenlijk moeten kosten om die eikels van de beurs weg te kopen? Binnen de Nederlandse tak zijn ze redelijk klaar met de Franse arrogantie/houding en het lijkt mij een puik idee om eens een keer je t'encule tegen ze te roepen.

Technisch gezien hebben de Fransen natuurlijk gelijk, zij zijn eigenaar en wij behoren te luisteren en uit te voeren, maar laat ons ook eens een keer niet het braafste jongetje van de klas te zijn....stelletje stakende no-no's.
KLM is zo belangrijk voor Schiphol en alle (in)directe toeleveranciers... dat wordt echt een ramp voor de werkgelegenheid in de luchtvaartsector.

Kia Niro-EV 2024

• CyBeR
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 08:21:
[...]

Nou ik zat dus wat verder naar achteren deze keer dan gewoonlijk en dan heb je dus inderdaad wel gewoon ruim de tijd (en plek) om je shit in de overhead te stoppen. D'r stond niemand op mij te wachten om verder te lopen namelijk.

En ik blijf erbij dat dit hele 'overhead bins barstensvol' gezeur geen probleem was toen checked-in bagage nog gewoon bij het ticket inbegrepen zat.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 02-02-2015 09:36 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 02 februari 2015 @ 09:35:
[...]

En ik blijf erbij dat dit hele 'overhead bins barstensvol' gezeur geen probleem was toen checked-in bagage nog gewoon bij het ticket inbegrepen zat.
Plus het feit dat er zo goed als geen controle op hoeveelheid handbagage zit..... Als je ziet wat (hoeveel) sommige mensen meenemen, daar zouden ze eens wat strenger op moeten zijn.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• PolarBear
  • Niet online
Deze was al voorbij gekomen toch? http://www.smartplanet.co...rlines-random-study-says/
CyBeR schreef op maandag 02 februari 2015 @ 09:35:
Ik zie bij transatlantische vluchten ook genoeg grote handbagage meegenomen worden / overhead bins barstens vol zitten.

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:49
Freak187 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 09:34:
[...]

KLM is zo belangrijk voor Schiphol en alle (in)directe toeleveranciers... dat wordt echt een ramp voor de werkgelegenheid in de luchtvaartsector.
Ik denk niet alleen in de luchtvaartsector. KLM en Schiphol zijn toch een “banen-motor” in NL, waardoor indirect nog meer werkgelegenheid afhankelijk is van deze combinatie. De toekomst zal leren hoe dit zal aflopen.

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:10
Ben altijd al geïnteresseerd geweest in de 767's van Martinair. Vroeger veel mee op vakantie geweest en blijf het een prachtig toestel vinden.

Martinair had de productie van haar 767's goed op orde. De PH-MCG (c/n 24428) heeft zelfs met >100.000 uren in 20 jaar tijd een record voor de 767-familie gezet. Boeing heeft om deze reden nog een tijdje interesse in deze kist gehad.

De meeste 767's van Martinair zijn ondertussen gesloopt. De -MCG en -MCI op Walnut Ridge en de retro -MCL op KCEW, waar ook de MD-11'jes Maria (-KCB) en Amy (-KCA) staan.

Een foto van retrojet -MCL op KCEW niet lang voordat definitief de sloophamer erin ging:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/p180x540/10850014_10203984870799457_4041810074321175038_n.jpg?oh=0b9a7f9460ccf6caaa670961b6068586&oe=555D76D2

Van de Martinair 767-vloot hebben alleen de -MCM (Prins Floris) en de -MCJ een nieuwe eigenaar gevonden. De -MCM zit tegenwoordig bij SkyGreece en de -MCJ heeft voor Martinair al voor veel maatschappijen gevlogen en na Martinair doet zij dat ook nog steeds. Momenteel voor Med-View (CS-TRN), geleased van EuroAtlantic.

De PH-MCK (destijds de eerste 767 voor MP) is nooit bij MP terechtgekomen. Direct na aflevering is die door verhuisd naar Lauda, waar zij met winglets en al nog steeds als OE-LAT rondvliegt en daarmee haar stief-zusjes heeft overleefd.

Afbeeldingslocatie: http://img.planespotters.net/photo/483000/original/OE-LAT-Austrian-Airlines-Boeing-767-300_PlanespottersNet_483411.jpg

Verwijderd

Interessant stukje over de voormalige 767's van Martinair

En wat hebben wij in de aanbieding vandaag?
Wij hebben hier 2 livery's van Easyjet waarvan 1 de definitieve nieuwe livery word:
Afbeeldingslocatie: http://www.airteamimages.com/pics/214/214476_800.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img1.jetphotos.net:8080/img/5/5/4/6/89665_1418520645.jpg

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:52

franssie

Save the albatross

Die eerste livery is mooi, soort van "what comes down must go up" ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Thetallguy
  • Niet online
Volgens mij wordt het een variatie op de onderste

• oohh
Vind die nieuwe liveries van easyJet allebei lelijk. De oude voldoet wat mij betreft nog gewoon.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-12 16:40

Tourniquet

Hiya, fellas!

Leuk filmpje van KLM over landing op Sint Maarten:

Complete video is hier te zien: http://www.jetstreamtv.ne...nd-klm-747-400-ams-sxm/2/

[ Voor 46% gewijzigd door Tourniquet op 02-02-2015 20:08 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 18:43:
Interessant stukje over de voormalige 767's van Martinair

En wat hebben wij in de aanbieding vandaag?
Wij hebben hier 2 livery's van Easyjet waarvan 1 de definitieve nieuwe livery word:
[afbeelding]

[afbeelding]
Sponsored by Elmex ;)

Life is not about specs, it is about joy!

• Fly-guy
  • Niet online
Tourniquet schreef op maandag 02 februari 2015 @ 20:00:

[video]

Complete video is hier te zien: http://www.jetstreamtv.ne...nd-klm-747-400-ams-sxm/2/
Er komen nog meer filmpjes, waaronder naar Dar es salaam.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Leuk filmpje inderdaad. Doet me terugdenken aan 1993 toen ik op St Maarten was (Air France Boeing ;) ).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-12 14:55
Vliegt Air France daar eigenlijk nog met een A340?

• Thetallguy
  • Niet online
Fly-guy schreef op maandag 02 februari 2015 @ 20:24:
[...]

Er komen nog meer filmpjes, waaronder naar Dar es salaam.
Met jou achter de controls? :)

• Fly-guy
  • Niet online
Thetallguy schreef op maandag 02 februari 2015 @ 21:30:
[...]

Met jou achter de controls? :)
Gelukkig niet, ik doe het niet zo goed op beeld :)

• Piet91
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis:

- 2 februari 1959: The Day the Music Died

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/02/HollyMonument.jpg/800px-HollyMonument.jpg

Charles Holley (Buddy Holly), Waylon Jennings, Tommy Allsup, Carl Bunch en Frankie Sardo waren op 23 januari begonnen met de "The Winter Dance Party" tour; 24 steden in 3 weken.
De opkomende Richard Valenzuela (Ritchie Valens) en Jiles Richardson (The Big Bopper) voltooiden de groep.
Omdat de tourbussen oud waren en vele problemen hadden (o.a. verwarming was kapot) besloot Holly een vliegtuig te charteren.
Na hun optreden op 2 februari in de Surf Ballroom in Clear Lake, Iowa zou deze Holly, Jennings en Allsup vanaf naburig Mason City Municipal Airport naar Hector Airport bij Fargo, North Dakota vliegen.
De vlucht werd uitgevoerd met een 1947 Beechcraft Bonanza (N3794N) met Roger Peterson als piloot.

Richardson had griep en vroeg Jennings om zijn stoel. Toen Holly dit hoorde zei hij voor de grap:
"Well, I hope your ol' bus freezes up." waarop Jennings antwoorde: "Well, I hope your ol' plane crashes."

Valens, die nog nooit had gevlogen, vroeg Allsup om zijn stoel. In een kamer van de Ballroom gooiden ze hierop een munt op; Valens won.

Op de vroege ochtend van dinsdag 3 februari vertrok de Bonanza om 00:55 uur van baan 17 richting Faro, nagekeken door de eigenaar van Bonanza Hubert Dwyer en de Ballroom manager.
Wanneer Faro die ochtend niets van het vliegtuig verneemt rapporteert Dwyer het vliegtuig als vermist.
Met een Cessna 180 volgt hij de route van de Bonanza; binnen enkele minuten vind hij het wrak in een maïsveld op nog geen 10 kilometer ten noordwesten van het vliegveld.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/1qr0bb.jpg

Uit onderzoek zal blijken dat de crash te wijten valt aan slechte weersomstandigheden en pilot error.
Alle 4 inzittenden waren op slag dood.
Die dag crasht in New York vlucht 320 van American Airlines; een vlucht van Chicago naar LaGuardia waarbij 65 doden vallen. Het was de eerste crash van de Lockheed L-188 Electra die amper een jaar eerder voor eerst vloog.

Bij de crashsite zijn diverse monumenten geplaatst; bovenstaande staat op de exacte plek waar de Bonanza tot stilstand kwam, iets verderop staat onderstaande kenmerkende 'bril' en in 2009 is er door Dwyer ook een klein monument voor de piloot geplaatst.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5181/5611394564_27192e634e.jpg

- 2 februari 1982: Een Mil Mi-26 transporthelikopter tilt een vracht van 56,768 ton naar een hoogte van 2000 meter. Tot op de dag staat dit record als grootste massa ooit getild naar deze hoogte door een helikopter.
De Mil Mi-26 is grootste en krachtigste helikopter ooit die in productie is gegaan.
Alleen de Mil V-12 is groter en zwaarder maar is nooit in productie gegaan.
De laadruimte en payload is vergelijkbaar met de Lockheed C-130 Hercules.
Willekeurige foto van de Mi-26:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/8/4/9/1515948.jpg

- 2 februari 1998: Kabelliftramp in Cavalese

Een Grumman EA-6 Prowler (163045) was bezig met een laagvliegoefening bij Cavalese wanneer de piloot plotseling de gele gondel zag dalen.
Hierop probeerde hij hieronder door te sturen maar het was te laat; met 870 km/h vliegt het op zo'n 80-100 meter hoogte met de rechtervleugel door de kabel heen.
De gondel stort 80 meter naar beneden; alle 20 inzittenden - 8 Duitsers, 5 Belgen, 3 Italianen, 2 Polen, 1 Oostenrijker en een Nederlander tussen 14 en 61 jaar oud zijn op slag dood.

Afbeeldingslocatie: http://www.antiwarsongs.org/img/upl/cermisfuniv.jpg

Hoewel beschadigd kon de Prowler veilig terugkeren naar Aviano Air Base.

Afbeeldingslocatie: http://archiv.rhein-zeitung.de/on/98/02/04/topnews/seilakro.jpg

Bij een eerste vervolging worden de piloot en navigator door de krijgsraad vrijgesproken; in Europa en vooral in Italië liepen de emoties hoog op.
Beiden werden later een tweede keer voor de krijgsraad gebracht voor obstructie van de rechtsgang omdat ze een videoband hadden vernietigd die als bewijs kon dienen.
Beiden werden uiteindelijk oneervol ontslagen.

Op 9 maart 1976 was dezelfde skilift betrokken bij de dodelijk ongeval waarbij 43 mensen - waaronder 15 kinderen - omkomen wanneer een kabel breekt. Tot op de dag is dit de dodelijkste ongeval met een kabelbaan.

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Boeing 737 naast de baan gegleden op Schiphol

Strooiploeg die heeft uitgeslapen? :P

• mrsar

mrsar

gok dat het eerder te maken heeft met het opnieuw bevriezen aangezien het nog steeds onder nul was. had er zelf ook last van vanmorgen op de fiets dat er weer veel gladde stukken waren ondanks dat er gestrooit was.Was ook precies waar de knmi voor waarschuwde ;)

[ Voor 10% gewijzigd door mrsar op 03-02-2015 11:26 ]

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:06
Strooien wordt toch niet gedaan vanwege de aanslag van het zout op de materialen?

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:10
... Wisten jullie dat er ook een 757 "catfish" bestaat? De allereerste 757 gebouwd is een aantal jaar terug opnieuw verbouwd om verschillende onderdelen van de F22 te testen. Levert een 'kekke' combinatie op.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/5/4/2/1673245.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/5/1/7/1104715.jpg

• Thetallguy
  • Niet online
LongBowNL schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 12:10:
Strooien wordt toch niet gedaan vanwege de aanslag van het zout op de materialen?
Niet met regulier strooizout, wordt een speciale vloeistoef voor gebruikt.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Piet91 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 00:00:
Bij een eerste vervolging worden de piloot en navigator door de krijgsraad vrijgesproken; in Europa en vooral in Italië liepen de emoties hoog op.
Beiden werden later een tweede keer voor de krijgsraad gebracht voor obstructie van de rechtsgang omdat ze een videoband hadden vernietigd die als bewijs kon dienen.
Beiden werden uiteindelijk oneervol ontslagen.
Daar is als ik het goed heb ook nog een aflevering van JAG op gebaseerd :)

• Fly-guy
  • Niet online
LongBowNL schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 12:10:
Een baan kan ofwel geveegd worden (helpt uiteraard niet met gladheid) of chemisch "de-iced".

Dat laatste gebeurt met vaste of vloeibare chemicaliën.
http://www.cryotech.com/s...s-for-airports-operations

Als laatste kan een baan met veel sneeuw ook aangestampt worden en bestrooid met zand, maar dat is meer iets voor plekken waar vegen niet echt een optie meer is.

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-12 18:14

EektheMan

DPC

Tourniquet schreef op maandag 02 februari 2015 @ 20:00:

[video]

Grappig dat gebruik van tablets door vliegtuigmaatschappijen. Bij Emirates wordt het ook door de stewardessen gebruikt. Er was een passagier die enkel ?Kantonees? sprak. Stewardess greep er een MS Surface Pro 2 of 3 bij om te checken welke steward die taal machtig was.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-12 22:38
Thetallguy schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 12:56:
[...]

Niet met regulier strooizout, wordt een speciale vloeistoef voor gebruikt.
Regulier strooizout zal sowieso niet echt werken denk ik, daar moet behoorlijk frequent op gereden worden om het te mixen met de sneeuw/ijs.

• Fly-guy
  • Niet online
EektheMan schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 17:37:
[...]

Grappig dat gebruik van tablets door vliegtuigmaatschappijen. Bij Emirates wordt het ook door de stewardessen gebruikt. Er was een passagier die enkel ?Kantonees? sprak. Stewardess greep er een MS Surface Pro 2 of 3 bij om te checken welke steward die taal machtig was.
KLM gebruikt ook iPads in de cabine met daarop de laatste informatie over de passagiers, van de maaltijd keuze tot klachten v.w.b. vluchten ervoor. Voor zowel de cockpit als de cabine wordt het nut nog uitgebreid, de plannen zijn iig redelijk interessant.

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-12 18:14

EektheMan

DPC

Fly-guy schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 18:35:
[...]

KLM gebruikt ook iPads in de cabine met daarop de laatste informatie over de passagiers, van de maaltijd keuze tot klachten v.w.b. vluchten ervoor.
Dus dadelijk krijgen ze van tevoren aan de hand van bv frequent flyer nrs al te zien waar de lastige klanten zitten? Mmmz, Eek droomt van vooraf ingedeelde afgesloten compartimenten voor huilebalken, dronkaards en andere marginalen.

Wel privacy gevoelig verder.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• oohh
Fly-guy schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 18:35:
[...]

KLM gebruikt ook iPads in de cabine met daarop de laatste informatie over de passagiers, van de maaltijd keuze tot klachten v.w.b. vluchten ervoor. Voor zowel de cockpit als de cabine wordt het nut nog uitgebreid, de plannen zijn iig redelijk interessant.
Toen ik laatst TXL-AMS vloog, kregen een aantal passagiers via de iPad inderdaadinformatie over hun transfer. Een paar haalden hun overstap alleen niet :(

Anyway. Hoe maakt die iPad eigenlijk verbinding met internet?

• Fly-guy
  • Niet online
EektheMan schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 18:49:
[...]

Dus dadelijk krijgen ze van tevoren aan de hand van bv frequent flyer nrs al te zien waar de lastige klanten zitten? Mmmz, Eek droomt van vooraf ingedeelde afgesloten compartimenten voor huilebalken, dronkaards en andere marginalen.

Wel privacy gevoelig verder.
Bedoelde meer dat passagiers met klachten of minder positieve ervaringen beter opgevangen kunnen worden. Of simpelweg wensen en voorkeuren.
Passagiers met een "geschiedenis" worden sowieso al gemeld, maar in het oude (analoge) systeem duurde dat een tijdje. Nu kan een issue op vlucht 1 meteen opgelost worden op vlucht 2 van die dag.

Aparte compartimenten kun je wel vergeten ;)
oohh schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 19:07:
[...]

Toen ik laatst TLX-AMS vloog, kregen een aantal passagiers via de iPad inderdaadinformatie over hun transfer. Een paar haalden hun overstap alleen niet :(
Was dat via de ipad? Of was dat een combinatie van ipad en een papiertje?
Op de ipad staan inderdaad de doorverbindingen van de passagiers, echter de informatie over het wel of niet halen daarvan komt van het grondstation via een printer in de cockpit naar de cabine. Tenminste in mijn tijd op die vluchten, mogelijk is het inmiddels veranderd, maar zonder internet aan boord wordt het lastig voor een ipad om relevante informatie op te halen.
Anyway. Hoe maakt die iPad eigenlijk verbinding met internet?
Op de grond gewoon via een sim kaartje, in de lucht niet.

[ Voor 35% gewijzigd door Fly-guy op 03-02-2015 19:21 ]

• bull93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-12-2023
Zeer interessante filmpjes. Heb nog wel een vraag. Ze zitten met zijn 3en in de cockpit. Wat doet die derde man met 2 strepen eigenlijk? Zie hem alleen maar toekijken.

En een andere vraag, bij bepaalde beelden zie je een extra ruimte in de cockpit. links naast de deur. (voor de kijker rechts ;) )Klopt het dat dat een crewrest room is? Of zit ik er helemaal naast? :P

• Saus
  • Niet online
KLM (en Air France, mogelijk veel meer nog, geen idee) vliegt toch met een soort van Co-co piloot? Die alleen boven een bepaald flightlevel 'vliegt'? Om zo ervaring op te doen.

• Fly-guy
  • Niet online
bull93 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 20:29:
[...]

Zeer interessante filmpjes. Heb nog wel een vraag. Ze zitten met zijn 3en in de cockpit. Wat doet die derde man met 2 strepen eigenlijk? Zie hem alleen maar toekijken.

En een andere vraag, bij bepaalde beelden zie je een extra ruimte in de cockpit. links naast de deur. (voor de kijker rechts ;) )Klopt het dat dat een crewrest room is? Of zit ik er helemaal naast? :P
Die derde is een wat speciaal geval. De reden dat er meer dan twee aanwezig zijn is vanwege het langer vliegen dan de limiet voor twee vliegers (cao of wet).
Als de vlucht langer is dan de limiet gaat er dus een extra vlieger mee zodat afwisselend tijdens de vlucht er één vlieger kan rusten.
KLM is één van de weinige, zo niet enige maatschappij waarbij die derde geen "gewone" copiloot is, maar een zogenaamde co-copiloot.
Het idee is dat als je begint bij het bedrijf, je in deze functie je eerste ervaring opdoet alvorens verder te stromen binnen het bedrijf.

De co-co mag alleen "vliegen" boven de 20.000 voet, mag dus niet landen of starten. Echter boven die hoogte heb je dus periodes waarbij de gezagvoerder rust en de cockpit bemand wordt door de co en de co-co (waarbij de co de taken van de gezagvoerder overneemt).

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:45

Fiber

Beaches are for storming.

Waar zijn de tijden gebleven dat ze nog een boordwerktuigkundige en een navigator mee hadden...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-12 11:25
Fly-guy schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 21:11:
[...]

KLM is één van de weinige, zo niet enige maatschappij waarbij die derde geen "gewone" copiloot is, maar een zogenaamde co-copiloot.
Nou ik weet dat Cathay Pacific, Dragon Air en AeroLogic ook met co-copilots vliegen. Dat zijn de zogenaamde Cadets programs als ik het me goed herrinner.

• Piet91
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis:

Afbeeldingslocatie: https://italianiaparigi.files.wordpress.com/2012/03/franz-reichelt.jpg

- 4 februari 1912: Op de ochtend van zondag 4 februari arriveert om 07:00 uur Franz Reichelt met 2 vrienden per auto bij de Eiffeltoren. Hij had een speciaal parachutepak aan.
De lokale autoriteiten hadden toestemming gegeven om een parachute-sprong te testen d.m.v een dummy.
Maar Reichelt komt met een verrassing; niet een dummy maar hijzelf zal de sprong maken.
Ondanks dat vrienden en bijstanders hem probeerden te overhalen niet te springen klom hij om 08:22 uur op een stoel en tafel op de eerste platform van de toren. Nadat hij zich gereed had gemaakt, richtte hij zich op de stoel en de rand van het platform richting de Seine, aarzelde zo'n 40 seconden en sprong.

Zijn pak vouwde zich maar half open en vouwde zich om zijn lichaam; hij stortte de 57 meter recht naar beneden. Hij was op slag dood.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xRkQiMg.gif

- 4 februari 1986: Vlucht 300 van Pakistan International Airlines uit Karachi nadert eindbestemming Islamabad. Aan boord van de Boeing 747-282B (AP-AYW) bevinden zich 247 passagiers en 17 crew.
Rond 09:00 uur landt de 747 in Islamabad.
Een klein detail; de crew had vergeten de landing gear te laten zakken:

Afbeeldingslocatie: http://www.pakistaniaviation.com/pakdisasters/b747isb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pakwheels.com/forums/attachments/aircrafts-trains/727206d1361942190-strange-accident-pia-pk-300-1_1rl_pakwheels-com-.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pakwheels.com/forums/attachments/aircrafts-trains/727207d1361942190-strange-accident-pia-pk-300-2_2vk_pakwheels-com-.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pakwheels.com/forums/attachments/aircrafts-trains/727209d1361942190-strange-accident-pia-pk-300-4_yq2_pakwheels-com-.jpg

Een inzittende raakt gewond, de rest komt er zonder kleurscheuren vanaf.
De 747 wordt gerepareerd en zal nog 19 jaar langer voor PIA rondvliegen.
In 2005 gaat de 747 naar Evergreen International Airlines en in 2009 naar Baltia Air Lines.
In 2010 wordt de kist opgeslagen en in 2012 wordt het gescrapped.

- 4 februari 2012: Op zaterdag 4 februari landt de eerste Boeing 747-8 op Schiphol.
De gloednieuwe VQ-BLQ, een 747-8F van het Russische AirBridgeCargo Airlines landt om 21:15 uur vanuit Chicago op Schiphol. De volgende dag vertrekt het om 10:49 uur naar Moskou.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7151/6822448617_bba755dee3_z.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7021/6822449399_910a57924c_z.jpg

Vandaag de dag komen er zeer regelmatig 747-8F's op Schiphol; voornamelijk van AirBridgeCargo, Cathay Pacific, Cargolux, Nippon Cargo en Etihad Cargo.

De 747-8i passagiersversie is wel een rariteit; deze is tot op heden nog maar eenmaal op Schiphol geweest in de vorm van Lufthansa's D-ABYN die op woensdag 12 november 2014 uitweek naar Schiphol om een medisch noodgeval waar het rond 13:00 uur landde.
Deze vlucht vanuit Frankfurt zou eigenlijk naar Chicago gaan, rond 15:00 vertrok deze dan ook weer naar de VS.

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8601/15774224051_7f24543026_c.jpg
Pagina: 1 ... 85 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.