Het Luchtvaart Topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 112 Laatste
Acties:
  • 660.058 views

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-12 14:05
Die eyebrow windows zaten ook nog in NG's tot een jaar of 10 geleden.. De HZE had ze dus ook nog, maar zijn later met een modificatie vervangen door aluminium window plugs...

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Die raampjes heten Eyebrow Windows, en waren vroeger verplicht geloof ik, maar nu niet meer.

Maar er zijn ook 737NG's gebouwd met die windows hoor. N200WN, een 737-700 van Southwest Airlines afgeleverd in 2005, was de laatste 737 met die windows :)

Dat is dus deze kist:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v59/Pinhead82/N200WN.jpg

Zoals Guusz al aangeeft zijn ze later vaak met een constructiewijziging weer dichtgemaakt, zo ook bij de bovengenoemde kist.

[ Voor 31% gewijzigd door wildhagen op 26-01-2015 16:10 ]

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

BounceCloud schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:37:
Die PH-HZE in het nieuwe Transavia c/s is het derde c/s van Transavia die deze kist heeft.

Mei 1999 afgeleverd in het destijds bekende Transavia c/s:
Het oude kleurenschema van Transavia stond nog het mooist op de 757 _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://img1.jetphotos.net:8080/img/1/3/5/9/77544_1187732953.jpg

• wildhagen
  • Niet online
Er is overigens een nog oudere Transavia-livery, die o.a. op hun 707's en DC-6's heeft gezeten:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/7/7/4/1849477.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/2/3/5/0215532.jpg

Beetje old-skool :P

Virussen? Scan ze hier!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-12 19:08
Als je wel eens vliegt met de PMDG 737NGX (800NG en 900NG) in Flight Simulator X, zijn de eyebrows daar nog optioneel :) Ik vind het er wel gaaf uit zien, van buiten misschien niet, maar in een bocht is het wel erg makkelijk omdat je dan door die raampjes 'de bocht in kunt kijken'

[ Voor 40% gewijzigd door FastFred op 26-01-2015 16:49 ]

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-12 13:58

mrsar

waar een sar is,is een wodka

voor de liefhebber,foto net voor het instappen.heerlijk hoe je daar vanaf de hal gewoon naar je vliegtuig loopt :P

atr

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2015 @ 16:29:
[...]

[afbeelding]
Mmm, 757.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:51
Nu we in een tijd leven waarin de diameter van de straalmotoren die van de romp begint te benaderen lijkt het bijna onmogelijk dat een toestel als de 707 ooit heeft kunnen vliegen :P

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
JeroenH schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:04:
Nu we in een tijd leven waarin de diameter van de straalmotoren die van de romp begint te benaderen lijkt het bijna onmogelijk dat een toestel als de 707 ooit heeft kunnen vliegen :P
Ook omdat het onrendabel is geworden om uberhaupt zoveel peut te verstoken voor zo weinig passagiers :+ (hoewel ik moet toegeven dat een rookgordijn van zwarte rook bij de takeoff ook wel iets waard is)

• JeroenH
Ja natuurlijk, dat snap ik. Maar het lijken zulke onmogelijk dunne motortjes!

Uit nieuwsgierigheid: hoeveel meer brandstof per passagierkilometer dan bv. een moderne 747-variant zou zo'n 707 verstoken? 20% meer? 50% meer? Meer dan dat?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• wildhagen
  • Niet online
Thetallguy schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:06:
[...]

Ook omdat het onrendabel is geworden om uberhaupt zoveel peut te verstoken voor zo weinig passagiers :+ (hoewel ik moet toegeven dat een rookgordijn van zwarte rook bij de takeoff ook wel iets waard is)
Dat roken was een 707 erg goed in ja :P

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/8/6/8/0541868.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/3/5/9/0362953.jpg

Plus natuurlijk een megahoeveelheid lawaai dat die dingen maakten...

Is niet voor niets dat ze in de EU niet meer welkom zijn ;)

Virussen? Scan ze hier!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:33

Bestla

Kvinne

Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2015 @ 16:29:
[...]

[afbeelding]
Eensch , het staat haar prima. De 757, het meest ondergewaarde toestel van Boeing lijkt het wel. Maar ze is prachtig. d:)b

@ Wildhagen, die oude livery die kan ik me nog voor de geest halen. Ze vlogen toch ook nog met Caravelles.?
Nog 2 livery's gevonden.
Afbeeldingslocatie: http://img1.jetphotos.net:8080/img/2/6/5/7/25429_1206863756.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img1.jetphotos.net:8080/img/1/1/4/5/52253_1198013541.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Bestla op 26-01-2015 17:30 ]

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Aangepast. Veel zoek-, denk- en typewerk dus foutje kan erin lopen :$ ...
JeroenH schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:09:
Ja natuurlijk, dat snap ik. Maar het lijken zulke onmogelijk dunne motortjes!

Uit nieuwsgierigheid: hoeveel meer brandstof per passagierkilometer dan bv. een moderne 747-variant zou zo'n 707 verstoken? 20% meer? 50% meer? Meer dan dat?
Eigenlijk niet te vergelijken maar de 707 verbruikt ongeveer 50-70% van wat een 747-400 per uur verbruikt. Ruwe vergelijking.
Moet je wel bedenken dat een 747 een 3-4 maal zo groot leeggewicht heeft.
Een moderne 737 (waar net zoveel passagiers in kunnen als een 707) doet de helft van wat een 707 verbruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 26-01-2015 17:54 ]

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-12 20:47
JeroenH schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:04:
De 707 had low by-pass straalmotoren terwijl ze tegenwoordig allemaal high by-pass zijn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bypass_ratio
De grote motoren van nu zijn eigenlijk dus maar een fractie van hoe groot ze er uit zien. Ze zijn wel een heel stuk efficiënter, dat wel.

Waar 96% van de lucht door de effectieve motor ging bij een 707 gaat er 10% van de lucht ook effectief door de motor bij een 787.

[ Voor 10% gewijzigd door AndRo555 op 26-01-2015 17:34 ]

• wildhagen
  • Niet online
Bestla schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:25:
[...]

@ Wildhagen, die oude livery die kan ik me nog voor de geest halen. Ze vlogen toch ook nog met Caravelles.?
Nog 2 livery's gevonden.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ze hebben ook met Caravelles gevlogen idd.

Nog een variant van de Transavia-livery, dit keer op de A300's waar ze ook mee gevlogen hebben:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Transavia_Holland_Airbus_A300_Marmet.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:33

Bestla

Kvinne

Wat een verschrikkelijk lettertype .. yegh.

Ze veranderden wel vaak van livery lijkt het. :?

Nog 1

Afbeeldingslocatie: http://www.aviationairroutes.net/images/eventi%20spotters/Tempi%20d%27oro/Foto%20330.jpg

[ Voor 75% gewijzigd door Bestla op 26-01-2015 17:39 ]

• CyBeR
  • Niet online
[...]

Eensch , het staat haar prima. De 757, het meest ondergewaarde toestel van Boeing lijkt het wel. Maar ze is prachtig. d:)b
757's zijn imo het meest elegante ding wat ze gemaakt hebben.

Met de juiste livery erop, prachtig…

Afbeeldingslocatie: http://www.condor.com/de/fileadmin/dam/pressroom/Bilder_Medien-Center/Condor_Boeing_757-300.jpg

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/49/OpenSkies_Boeing_757-200_Kustov.jpg

• wildhagen
  • Niet online
Bestla schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:35:

Idd, Transavia heeft wel erg veel liveries gehad...
Nog 1

[afbeelding]
Dat was volgens mij hun 1e livery, waarmee ze begonnen zijn, toen het nog Transavia Limburg NV heette? :)

Kennen we deze nog:

Afbeeldingslocatie: http://www.airliners.nl/images/240404_Basic_Air_PH-XRE.jpg

Ook al snel een stille dood gestorven dat Basiq Air, was wel een dochteronderneming van Transavia (en deze kist vliegt volgens mij nog steeds voor ze).

Virussen? Scan ze hier!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

XRE heb ik een paar weken geleden nog in gevlogen, dus ja ;)

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Thetallguy
  • Niet online
Bestla schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:35:

Nog 1

[afbeelding]
Daar waren ook twee variaties van. Eentje met gekleurde lijnen tussen de horizontale lijnen, en eentje waar het tussen de horizontale lijnen gewoon wit is (volgens mij is dat op deze foto) als je ze naast elkaar legt zie je het verschil wel ;)

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12 22:45

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Transavia is wel een beetje de leider der lelijke livery's, op die DC6 is het leuk, maar vooral oldskool

www.casarodriguillo.com

• CyBeR
  • Niet online
Ik vond de Transavia.com livery (die er nu dus uit gaat) anders juist wel leuk. Zoiets als die gekleurde ringen die vertikaal om 't vliegtuig heen gaan zie je niet vaak.

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-12 14:05
Btw, die logo's op de belly worden verschillend per kist, de HZE heeft dus een strandstoel met parasol en een koffer, maar het kan ook een skieër, autotje, Eifeltoren, het colosseum, een ijsje en nog een aantal van dat soort dingen worden.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]

Ondergewaardeerd? Moet je in Amerika kijken, dan zie je ze vaker dan een Mc Donalds :+

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Worden die transavia toestellen zo vaak van nieuwe livery voorzien zodat ze nieuw lijken ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• JeroenH
Bedankt voor uitleg, ik ben van dat verschil op de hoogte ;)

Mijn punt was dat ze er te klein uitzien om mee te kunnen vliegen nu ik al jaren aan die enorme turbofans gewend ben, da's alles...

Over niet kunnen vliegen gesproken, zonder brandstof houdt het natuurlijk ook op. Dubbel jammer als dat boven zee gebeurt. Geluk bij een ongeluk dat je vliegtuig dan beschikt over een ballistic parachute, en mazzel voor ons internetters dan de kustwacht in de buurt was om het geheel te filmen:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=wTRR55eEG8A]

• PolarBear
  • Niet online
PWM schreef op maandag 26 januari 2015 @ 20:01:
[...]

Ondergewaardeerd? Moet je in Amerika kijken, dan zie je ze vaker dan een Mc Donalds :+
Ik heb nog nooit in een 757 gevlogen, hoe is dat voor lange(re) afstanden vliegen in een narrowbody?

• CyBeR
  • Niet online
PolarBear schreef op maandag 26 januari 2015 @ 21:47:
[...]

Ik heb nog nooit in een 757 gevlogen, hoe is dat voor lange(re) afstanden vliegen in een narrowbody?
Niet anders dan in een widebody.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

[...]

Op t gebied van comfort niet heel anders, alleen bij het raam heb je meer ruimte in een widebody omdat de diameter van de romp groter is. Op het gebied van passagiers comfort is een widebody relaxter omdat er meer ruimte is om te lopen en het boarden gaat sneller. Op je zitplek heb je ook net wat meer hoofdruimte en het vliegtuig oogt net wat minder claustrofobisch.

Heb ooit een vlucht van 6 uur gehad in een 737-900 high density :X

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-12 20:47
Brilsmurfffje schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:08:
[...]
High density + 6u in een 737-900 (ER waarschijnlijk?) Daar zal niet meer veel brandstof hebben gezeten bij het landen...

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
Wel grappig om te lezen hoe iedereen de nieuwe HV livery zo lelijk vindt, maar de meeste mensen 'm in het echt toch echt wel leuk en fris vinden :) Eindelijk het logo aan de binnenzijde van de winglet, gratis reclame van vakantiegangers die kiekjes vanuit het vliegtuig maken ;)

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-10 14:34
[...]

Mijn eerste vluchten ooit in een lijntoestel was met Icelandair, van Amsterdam naar Minneapolis. Dus beide vluchten in een 757. Tja, het waren m'n eerste vluchten, had dus weinig vergelijkingsmateriaal, maar ik zat prima (ben 2.02m) en had geen klachten. Als ik dat nu alsnog eens zou moeten doen, nu ik de 777, A340 en 747 'gewend' ben, zou het waarschijnlijk een heel ander, benauwder, gevoel geven. Al was het maar vanwege de toiletten waar ik echt niet in kan staan ;).

Overigens zijn van de 757 maarliefst 1050 exemplaren gebouwd. Het lijkt een nietszeggend toestel, maar dat komt voornamelijk omdat ze in Europa niet zoveel gezien werden. Delta had er 169, United 154, AmericaN 109 en UPS 75. Toch leuke aantallen! Bijna net zoveel als van de 767 (16 minder 757's), tweederde van het aantal 747's en bijna drie keer zoveel als van de A340. Van de A330 zijn er 1154 gebouwd (december 2014), ook vergelijkbaar dus. Geen slechte aantallen voor een toestel dat eigenlijk in geen enkele klasse hoorde.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

AndRo555 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:35:
[...]

High density + 6u in een 737-900 (ER waarschijnlijk?) Daar zal niet meer veel brandstof hebben gezeten bij het landen...
Jup was een ER, KE689. Moesten een stukje omvliegen vanwege slecht weer dus hadden iets vertraging, zo een vlucht doe ik echt nooit meer, kon daarna amper meer over de luchthaven wandelen en had knallende koppijn van de herrie.

• wildhagen
  • Niet online
Gisteren trouwens een bijzonder heftige F-16 crash, met 10 doden als gevolg:
Een crash van een Griekse F-16 heeft maandag op een luchtmachtbasis in Spanje zeker 10 mensen het leven gekost, onder wie de 2 piloten van het toestel. Dat meldden Spaanse media.

Ook 8 Fransen kwamen om door het ongeluk, aldus Franse media, die zich baseren op de Spaanse premier Mariano Rajoy.

Het ongeluk gebeurde maandagmiddag op de militaire basis in de plaats Albacete, waar NAVO-piloten worden opgeleid. In totaal raakten 13 mensen gewond, van wie 7 er slecht aan toe zijn. Alle slachtoffers zouden NAVO-militairen zijn.

De F-16 was aan het opstijgen, maar hij zou niet snel genoeg zijn gestegen. Het toestel botste tegen geparkeerde vliegtuigen aan. Die stonden op het punt om mee te doen aan een oefening. Er ontstond vervolgens een grote brand. De rook was tot in de wijde omgeving te zien.

De minister van Defensie, Pedro Morenés, is naar de basis gegaan. Rajoy heeft via Twitter zijn medeleven betuigd met de slachtoffers van het ,,tragische ongeluk''. De secretaris-generaal van de NAVO, Jens Stoltenberg noemde het ongeluk een ,,tragedie die de hele NAVO-familie treft''.

Volgens het Nederlandse ministerie van Defensie worden er geen Nederlandse piloten opgeleid op de basis Los Llanos in Albacete. Dat ligt zo'n 250 kilometer ten zuidoosten van de hoofdstad Madrid.

9 landen nemen met in totaal 750 mensen deel aan de NAVO-opleiding in Albacete. Het trainingsprogramma begon vorige week maandag, aldus de krant El Mundo, en duurt 4 weken. Deelnemende landen zijn Griekenland, België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Spanje en de Verenigde Staten.
Bron: http://www.bndestem.nl/al...-f-16-in-spanje-1.4733305

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B8SWouwIAAA6h2X.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:32
Ik heb ook onlangs LANG in een 737 gezeten. Vlucht 9W 17 van Jet Airways. Singapore - Delhi duurde 5 uur en 50 minuten: http://info.flightmapper.net/flight/Jet_Airways_9W_17

Toestel was VT-JGW. Boeing 737-85R

Lekker!

Verwijderd

wildhagen schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 04:03:
Gisteren trouwens een bijzonder heftige F-16 crash, met 10 doden als gevolg:
Dat moet dan toch een behoorlijk noodlottig ongeval geweest zijn, als er zoveel mensen omkomen bij een ongeluk met een een- of tweezitter. Dan is dat ding net op de verkeerde plek terecht gekomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2015 06:35 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 06:35:
[...]
Dat moet dan toch een behoorlijk noodlottig ongeval geweest zijn, als er zoveel mensen omkomen bij een ongeluk met een een- of tweezitter. Dan is dat ding net op de verkeerde plek terecht gekomen.
Die stonden waarschijnlijk net aan het einde van de baan of in het verlengde daarvan, niet echt de veiligste plek.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• PolarBear
  • Niet online
[...]

Op t gebied van comfort niet heel anders, alleen bij het raam heb je meer ruimte in een widebody omdat de diameter van de romp groter is. Op het gebied van passagiers comfort is een widebody relaxter omdat er meer ruimte is om te lopen en het boarden gaat sneller. Op je zitplek heb je ook net wat meer hoofdruimte en het vliegtuig oogt net wat minder claustrofobisch.

Ik had ook niet iets heel anders verwacht, het is altijd wel wat krapper in een narrowbody (al is het maar gevoelsmatig). Moet zeggen dat de 787 (en waarschijnlijk de A380/350 ook maar geen ervaring) qua geluid, luchtdruk/kwaliteit en ruimtelijk gevoel toch wel heel fijn is. Scheelt ook dat ze nu nog allemaal nieuw zijn.

• wildhagen
  • Niet online
Dat laatste begreep ik ook idd. Dat ze opgesteld stonden voor de startbaan (ze zouden als ik het goed begreep vrij snel na deze F-16 opstijgen), en dat de Griekse F-16 zich in deze rij boorde.

Dodental is inmiddels opgelopen tot 11 overigens, een 9e Fransman is vandaag in het ziekenhuis bezweken aan zijn verwondingen.

[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 27-01-2015 13:40 ]

Virussen? Scan ze hier!

• EasyJet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-12 12:15
wildhagen schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 13:39:
Dat laatste begreep ik ook idd. Dat ze opgesteld stonden voor de startbaan (ze zouden als ik het goed begreep vrij snel na deze F-16 opstijgen), en dat de Griekse F-16 zich in deze rij boorde.

Dodental is inmiddels opgelopen tot 11 overigens, een 9e Fransman is vandaag in het ziekenhuis bezweken aan zijn verwondingen.
Erger nog. De kist is op de flightline neergekomen, kortom het platform waar de kisten worden afgetankt en waar de ground crew en piloten/wso's zich klaarmaken. Dit was op dat moment in volle bedrijvigheid. Dat zorgt ook voor dit trieste aantal doden.

Wat ik heb gelezen steeg de F-16 op en was los van de grond, kort daarna verloor hij 'drag' en zwenkte hij (tamelijk onbestuurbaar) richting de flightline om vervolgens daar neer te komen. Bron: getuigenverslag, Twitter.

The sky is the limit

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/10945632_505576996249270_2172008053318309842_n.jpg?oh=dbaac701c5035fdce0ed824980f5e632&oe=555CE3C8

Snel nog eentje om het af te leren O-)

Nooit geweten dat de 757 bij Transavia ook nog heeft gevlogen met deze livery

• wildhagen
  • Niet online
De internationale luchthaven van Dubai, thuisbasis van luchtvaartmaatschappij Emirates, heeft vorig jaar zijn Londense concurrent Heathrow afgelost als 's werelds grootste internationale overstapluchthaven.

Dat blijkt uit de passagiersstatistieken die moederbedrijf Dubai Airports dinsdag heeft gepubliceerd.

Dubai International zag afgelopen jaar 70,5 miljoen passagiers langs zien komen, ruim 6 procent meer dan in 2013. Slechts een zeer klein aantal van die reizigers was niet op doorreis. Op Heathrow kwamen afgelopen jaar weliswaar 73,4 passagiers over de vloer, maar daar zaten 'slechts' 68,1 miljoen overstappers bij.

De opkomst van luchthavens in Golfstaten als Dubai, Abu Dhabi en Qatar vormt een bedreiging voor gevestigde Europese luchtvaartknooppunten, waaronder ook Schiphol. Luchtvaartmaatschappijen als Emirates en Etihad kapen bovendien veel internationale reizigers weg voor de neuzen van Air France-KLM, Lufthansa en IAG.

Schiphol maakte eerder al bekend dat een recordaantal van 55 miljoen reizigers in 2014 gebruik heeft gemaakt van de luchthaven. Dat waren er 4,6 procent meer dan in 2013. De internationale luchthaven van Istanbul groeide evenwel harder en verstootte Schiphol met bijna 57 miljoen reizigers van de vierde plaats op de Europese ranglijst.

Heathrow is met het totaalaantal van 73,4 miljoen passagiers nog altijd de drukst bezochte luchthaven van Europa. De vliegvelden van Parijs (Roissy-Charles de Gaulle) en Frankfurt bezetten met respectievelijk 63,8 en 59,6 miljoen reizigers de tweede en derde plaats.
Bron: http://www.nu.nl/ondernem...e-overstapluchthaven.html

Virussen? Scan ze hier!

• OEM
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-05-2021

OEM

BounceCloud schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:37:
Die PH-HZE in het nieuwe Transavia c/s is het derde c/s van Transavia die deze kist heeft.

Mei 1999 afgeleverd in het destijds bekende Transavia c/s:

[afbeelding]

Het Transavia.com c/s en in december 2005 winglets:

[afbeelding]

En nu in januari 2015 opnieuw het nieuwste c/s:

[afbeelding]
PH-HZE heeft van 2000 t/m 2002 ook nog deze "livery" gehad:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/4/4/1/0090144.jpg

Verwijderd

Freee!! schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 13:31:
Die stonden waarschijnlijk net aan het einde van de baan of in het verlengde daarvan, niet echt de veiligste plek.
Dat kan ik me maar moeilijk voorstellen, eerlijk gezegd. Het verhaal dat de kist in een ongecontroleerde manoeuvre opzij is gezwenkt klinkt dan aannemelijker.

Het betekent ongetwijfeld een brede herziening van de procedures. Een noodlottig ongeval is natuurlijk altijd mogelijk, het onderzoek zal moeten uitwijzen of hier alle mogelijke redelijke maatregelen zijn genomen.

• Piet91
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis:

- 28 januari 1986: De Challenger ramp.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/81/STS-51-L.jpg/750px-STS-51-L.jpg
Lancering van de Challenger.

Om 11:38 uur is de liftoff van vlucht STS-51-L van lanceercomplex 39B op Kennedy Space Center, Florida. Het moet de 25e vlucht van het spaceshuttleprogramma worden.
Missies van deze vlucht waren onder andere het in de ruimte brengen van 3 satellieten en aan boord was Christa McAuliffe; zij zou vanuit de ruimte les gaan geven aan leerlingen op aarde.
Hoewel haar aanwezigheid aan boord zorgde voor enige media-aandacht was de lancering alleen bij CNN live te zien. Vanwege haar Teacher in Space Project keken miljoenen scholieren (48% van de 9-13 jarigen) de lancering live op NASA TV in hun klaslokalen.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=1rDg7S46ijM]

Hierdoor waren de meeste mensen die het live zagen jongeren; volwassenen waren immers op het werk.
Toch wist binnen 1 uur 85% van de Amerikaanse bevolking van de crash.
Alleen het nieuws van de dood van Kennedy en Roosevelt ging sneller.

Afbeeldingslocatie: http://files.abovetopsecret.com/images/member/c155843fab34.jpg
De crew verlaat de crew quarters op weg naar de Challenger.

Het was die ochtend koud; de temperatuur lag rond het vriespunt.
Dit gaf bij een groot aantal engineers al zeer grote zorgen omdat deze temperatuur veel te laag was voor het veilig opereren van de missie; in het bijzonder die van de rubber O-ringen die op de Solid Rocket Booster zaten. Door de lage temperatuur werkten deze niet zoals het moest.
De stuwraketten bestonden uit verschillende secties die in de Vehicle Assembly Building op Kennedy Space Center aan elkaar worden gekoppeld; de O-ringen werden hier aangebracht om deze koppeling af te dichten.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9f/Icicles_on_the_Launch_Tower_-_GPN-2000-001348.jpg/480px-Icicles_on_the_Launch_Tower_-_GPN-2000-001348.jpg
IJs op het lanceerplatform, uren voor de lancering.

37 seconden na liftoff (T+37) komt de Challenger in een windshear terecht.
Hierdoor begon de koppeling te bezwijken waardoor hete gassen begonnen te lekken; de eerste tekenen waren op T+58 te zien:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e1/Booster_Rocket_Breach_-_GPN-2000-001425.jpg/464px-Booster_Rocket_Breach_-_GPN-2000-001425.jpg

Deze hete gassen bliezen op de externe brandstoftank (ET); op T+64 begon deze hierdoor vloeibaar waterstof te lekken. Onbekend bij de crew en de flight controllers op de grond leek de lancering nog volgens plan te gaan. Commandant Richard Scobee gaf nog bevestiging naar de grond: "Roger, go at throttle up."
Het was de laatste communicatie met de Challenger.

Op T+72 begon de rechter stuwraket weg te vallen, een seconde later begaf de waterstoftank van de ET het; deze boorde zich naar boven naar de tank met vloeibaar zuurstof dat zich ook in de ET bevond.
De stuwraket raakt hierop de ET waardoor deze het begaf; de zuurstof en waterstof mixen met elkaar en een zeer snelle verbranding volgde.
Ook ontstond er een enorme wolk van waterdamp wat bij velen doet denken aan een explosie.

Afbeeldingslocatie: https://www.wodumedia.com/wp-content/uploads/2012/11/The-Space-Shuttle-Challenger-explodes-73-seconds-after-liftoff-from-the-Kennedy-Space-Center.-The-shuttle-carrying-a-crew-of-seven-including-the-first-teacher-in-space-was-destroyed-all-aboard-were-killed.-NASA.jpg

De 2 stuwrakketten; nu zonder enige controle vlogen door; die zijn hierboven duidelijk te zien.
Deze vlogen nog 37 seconden door totdat ze op T+110 vanaf de grond door de Range Safety Officer worden vernietigd.
De crew cabin bleef intact en kwam in een ballistische baan terecht; deze schiet nog 25 seconden door tot het op een hoogte van 20 kilometer weer begint te dalen.
De cabine stort uiteindelijk 165 seconden na de lancering met 330 km/h in zee.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/46/Challenger_breakup.jpg/752px-Challenger_breakup.jpg
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/42/Challenger_breakup_cabin.jpg

Op Kennedy Space Center gaan de deuren van de control center op slot, wordt telefoonlijnen naar de buitenwereld afgesloten en worden hierna checklist afgewerkt om te verzekeren dat data correct wordt opgenomen en opgeslagen.

Op 7 maart vinden duikers van de USS Preserver de cabine op de bodem van de oceaan; pas 10 na de ramp konden de lichamen geborgen worden.
De doodsoorzaak van de crew kon niet bevestigd worden.
Vermoedelijk hebben velen, zo niet allen, het uit elkaar vallen overleefd; 3 v.d. 4 zuurstoftanks (PEAP's) waren geactiveerd. Ook waren nog diverse schakelaars omgezet.
Het is onduidelijk of de cabine op druk bleef; had de cabine nog druk dan waren ze alleen nog in leven tijdens de val; al dan niet bewusteloos.
Was de druk weggevallen; dan waren ze binnen enkele seconden overleden.

Het Spaceshuttleprogramma wordt ruim 2.5 jaar stilgelegd; onder andere moest PEPCON de brandstof opslaan. Dit explodeerde in 1988 bij de PEPCON-ramp in Nevada.

Op 29 april worden op de landingsbaan waar de Challenger had moeten landen de stoffelijke resten van de 7 inzittenden in een Lockheed C-141 Starlifter geladen en vervolgens naar Dover Air Force Base in Delaware gevlogen waarna ze aan de nabestaanden werden overgedragen.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/50/Challenger_crew_hearses.jpg/768px-Challenger_crew_hearses.jpg

• CyBeR
  • Niet online
Piet: als Challenger kwalificeert, waarom dan Apollo 1 gisteren niet?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CyBeR schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 00:08:
Challenger heeft vleugels. Apollo 1 niet.

Verwijderd

downtime schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 00:18:
Challenger heeft vleugels. Apollo 1 niet.
De Saturn V had ook vleugels :+

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:35
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 00:57:
[...]

De Saturn V had ook vleugels :+
Niet dat ik de post van Piet91niet waardeer, want dat doe ik wel! Maar dit is sowieso ruimtevaart en geen luchtvaart :)

• JeroenH
Voorlopig is elke vorm van ruimtevaart voor ongeveer de eerste minuut en de laatste paar minuten óók luchtvaart.

Ik snap de keus wel voor Apollo 1 niet/Challenger wel. En verder? Is het belangrijk? Volgens mij niet.

(Ik verbaas me meer over hoe snel de tijd vliegt. Ik heb dit nog bewust in het nieuws meegemaakt, heb de krantenknipsels nog in een schoolschriftje. Je haalt de nerds er al vroeg uit ;) )

Overigens ging Wubbo Ockels de ruimte in op de vóórlaatste vlucht van de Challenger, STS-61-A. Luck of the draw...

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 28-01-2015 10:46 ]

• Piet91
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 00:08:
Goede vraag.

Ik heb daar ook sterk aan getwijfeld, waarom niet gepost? Geen idee.
Waarschijnlijk wilde ik denk ik even een dagje pauze.

Verder - hoewel ik er in 1986 nog niet eens was (shocker :+ ) - heeft deze crash toch altijd wat met mij gedaan. Het altijd mijn interesse gehad.

Oh, en deze Apollo vlucht heeft helaas nooit de atmosfeer verlaten dus technisch gezien bleef het onder luchtvaart vallen.

Maar goed; ik zal dit soort gevallen buiten de posts laten dan.

• wildhagen
  • Niet online
Als het aan de Europese Commissie ligt worden veel specifieke gegevens van alle passagiers die met het vliegtuig in en uit Europa reizen tot vijf jaar centraal opgeslagen.

Dat meldt The Guardian woensdag. De Britse krant zag de nieuwe anti-terreurplannen van de commissie in.

In het plan staat geschreven dat niet alleen de meest basale gegevens van passagiers opgeslagen dienen te worden, maar ook bankgegevens en adressen. Ook moet de politie volgens de commissie toegang krijgen tot gegevens over de maaltijdvoorkeur van passagiers, wat betekent dat de diensten kunnen zien of iemand heeft aangegeven in het vliegtuig halal te willen eten.

Europese ministers van Binnenlandse Zaken zouden het grotendeels eens zijn over de plannen en deze snel willen doorvoeren. Ze kwamen kort na de aanslagen in Parijs tot overeenstemming over de nieuwe plannen.

De burgerrechtencommissie van het Europees Parlement blokkeerde een vergelijkbaar voorstel van de Europese Commissie twee jaar geleden. Het plan werd vervolgens aangepast: zo zouden in het nieuwe voorstel meer regels en maatregelen voor de bescherming van data zijn omschreven.
Bron: http://www.nu.nl/politiek...agiers-jaren-opslaan.html

Virussen? Scan ze hier!

• anandus
  • Niet online
Wow Air is begonnen met het aanbieden van $99-vluchten tussen Amerika en Europa.
Al is het goedkoopste retourtje dat ik zo 1-2-3 kan vinden ~€250 ($99 zal wel excl belastingen zijn?).
Ook is dit vanaf Reykjavik, je moet dus eerst daarheen vliegen, dus denk dat een retourtje NL<>VS toch nog 400 euro zal kosten ofzo.
Hopen dat dit een beetje de intercontinentale concurrentie aanwakkert :) Het werd hoog tijd dat er intercontinentaal ook wat prijsvechters kwamen.

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 28-01-2015 11:38 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• zeeg
  • Laatst online: 19-12 13:52
anandus schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:32:
Wow Air is begonnen met het aanbieden van $99-vluchten tussen Amerika en de VS
Tussen Amerika en de VS? :?
:P

• anandus
  • Niet online
Hehehe, ik pak nog effe een kopje koffie ;)

• CyBeR
  • Niet online
Wow Air is begonnen met het aanbieden van $99-vluchten tussen Amerika en Europa.
Al is het goedkoopste retourtje dat ik zo 1-2-3 kan vinden ~€250 ($99 zal wel excl belastingen zijn?).
Ook is dit vanaf Reykjavik, je moet dus eerst daarheen vliegen, dus denk dat een retourtje NL<>VS toch nog 400 euro zal kosten ofzo.
Hopen dat dit een beetje de intercontinentale concurrentie aanwakkert :) Het werd hoog tijd dat er intercontinentaal ook wat prijsvechters kwamen.
Mja ik weet niet. Ik wil van hier naar Hamburg al niet opgekropt in een LCC zitten, laat staan zes uur naar de VS. Van mij hoeft deze race to the bottom niet.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je moet de vluchten los kopen, dus een overstap wordt niet gegarandeerd, dat kan weleens heel duur uitpakken, dan kan je beter tijdens de wereld deal weken van de KLM een ticket kopen voor 499. Tevens vliegen ze enkel naar Boston en Washington. Dat zijn echte zaken bestemmingen

• anandus
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:42:
[...]

Mja ik weet niet. Ik wil van hier naar Hamburg al niet opgekropt in een LCC zitten, laat staan zes uur naar de VS. Van mij hoeft deze race to the bottom niet.
Je hoeft natuurlijk niet voor een prijsvechter te kiezen :)
Ikzelf heb er geen problemen mee, vlieg vaak met Easyjet en Ryanair, maar kan me prima voorstellen dat mensen liever met KLM oid vliegen.

Op het moment zijn het op intercontinentale vluchten alleen maar premiumaanbieders, dus betaal je sowieso de hoofdprijs. Wat meer keuze zou wel fijn zijn :)

• wildhagen
  • Niet online
anandus schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:48:
[...]

Op het moment zijn het op intercontinentale vluchten alleen maar premiumaanbieders, dus betaal je sowieso de hoofdprijs. Wat meer keuze zou wel fijn zijn :)
Je hebt nu ook al prijsvechters die intercontinentaal vliegen hoor. Kijk naar een Norwegian Air Shuttle bijvoorbeeld die diverse bestemmingen in de VS aanvliegt.

Virussen? Scan ze hier!

• Thetallguy
  • Niet online
Ik vind Wow Air nauwelijks een interessante optie te noemen, ook omdat je inderdaad moet self-connecten. Mocht je een stopover in IJsland willen doen is het wellicht wel interessant.

Voorbeeldje Amsterdam - Boston retour. Vlucht uit Amsterdam komt aan om 13:50u in Reykjavik. De vlucht naar Boston vertrekt om 15:35u. Anderhalf uur vind ik een vrij krappe marge als je transfer niet gegarandeerd is en je ook nog je bagage moet claimen en opnieuw in moet checken. Terug heb je 2.5 uur wat al meer in de goede richting gaat. Nu is KEF wel vrij klein dus moet alles wel relatief snel kunnen, maar als je een uurtje vertraging oploopt in Amsterdam ben je al behoorlijk de lul.

Neem je bagage mee mag je er sowieso nog €140 bij optellen (4x €35). En dan kom je al behoorlijk dicht in de buurt van een rechtstreekse vlucht met Delta qua prijs, om nog maar niet over de winst in reistijd etc. te praten.

• PWM
  • Niet online
Ik heb wel vaker intercontinentaal Halal besteld :p

Het eten smaakt prima. Vaak is het een wat betere/uitgebreidere maaltijd. Ook komen ze hem heet brengen aangezien ze er maar een paar hoeven uit te delen.

Ik sta nu op de lijst :+

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

wildhagen schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:52:
[...]

Je hebt nu ook al prijsvechters die intercontinentaal vliegen hoor. Kijk naar een Norwegian Air Shuttle bijvoorbeeld die diverse bestemmingen in de VS aanvliegt.
Er is gewoon niet zoveel te prijsvechten op de lange afstand, misschien in de charter markt, maar op lijndiensten valt het allemaal wel mee.
Zoals het voorbeeld van WOW, het ticket lijkt goedkoop, maar dan komen er nog zoveel kosten bij. Kosten voor bagage, kosten op de luchthaven om wat te eten, extra kosten omdat bepaald transport naar de stad niet meer rijdt als je op een lowcost tijdstip aankomt. etc.

• CyBeR
  • Niet online
anandus schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:48:
[...]

Je hoeft natuurlijk niet voor een prijsvechter te kiezen :)
Ikzelf heb er geen problemen mee, vlieg vaak met Easyjet en Ryanair, maar kan me prima voorstellen dat mensen liever met KLM oid vliegen.
Zeker niet inderdaad, maar het probleem is dat KLM en co wel degelijk enorme concurrentie hebben van die toko's en de mensen die meer op prijs sorteren dan op iets anders, waardoor hun omzet daalt en ze dus niets anders kunnen dan met die race naar de bodem meedoen om niet failliet te gaan.

Daarom moet je nu bij KLM ook betalen voor bagage binnen Europa, bijvoorbeeld.

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-12 19:06
PWM schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:49:
[...]

Ik heb wel vaker intercontinentaal Halal besteld :p

Ik sta nu op de lijst :+
En een moslim die vegetarisch besteld niet :) The irony

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• Piet91
  • Niet online
Piet91 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 00:00:
We zijn nu al een aantal dagen in 2015 en ik dacht; laat ik eens 2014 samenvatten en kijken wat 2015 ons gaat brengen in de luchtvaart.
Als iemand aanvulling heeft, ik ontvang ze graag in een PM of DM zodat ik ze hier kan bijzetten.

- 2 maart: vanaf vandaag zet Singapore Airlines voor 4 van de 7 vluchten de 777-300ER in, in plaats van de 777-200ER. Vanaf 1 mei wordt de 77W dagelijks ingezet.
Dit betekend dat er vanaf dan ook First Class wordt aangeboden op deze vluchten; hiermee is Singapore naast Emirates en Garuda de enige maatschappij die First Class aanbiedt op vluchten van/naar Amsterdam.
Flink vooruit geschoven: vrijdag komt de eerste 777-300ER van Singapore Airlines naar Schiphol.
Vanaf dan worden 4 v.d. 7 wekelijkse vluchten door de -300ER gedaan.
Dinsdag, woensdag, vrijdag en zondag door de -300ER, maandag, donderdag en zaterdag door de -200ER.
Vanaf 19 maart zullen alle vluchten door de -300ER worden gevlogen; deze datum is dus ook vooruitgeschoven.

Zoals gezegd zullen de vluchten met de -300ER naast de vluchten van Garuda en Emirates de enige maatschappij die First Class op Schiphol vliegt.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/2/0/4/2576402.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.singaporeair.com/images/Flying-with-Us/First/NG-PCL-Seat.jpg

EDIT: USAF lijkt - heel verrassend - definitief voor de 747-8 gekozen te hebben als opvolger voor de VC-25s:

The next Air Force One will be a Boeing 747-8
Boeing will build a fleet of three aircraft based on the 747-8 to serve as the next Air Force One, Bloomberg reports. The 747-8 is the latest version of the iconic jumbo jet — a design that dates back to the 1960s — with new wings, new engines, and an extended fuselage. The -8 variant has been around since 2005, but has seen limited traction with airlines thanks to rising fuel prices over the last several years, limited interest in ultra-high-capacity long-haul routes, and competition from Airbus' A380.

Replacing some very old planes

The aging fortress in the sky that currently ferries the President of the United States around the world is a Boeing VC-25, a military variant of the 747-200. The 747-200 is a very old plane: the last one was built in 1991, and newer aircraft are far more fuel efficient, technologically advanced, and — frankly — better showcases for American industrial might, which the President would probably want to show off on his travels. Boeing archrival Airbus, a European company, did not submit a bid for the contract based on its enormous A380 double-decker.

The current president won't get to experience the comfort and luxury of the new ride, though: the first one won't be delivered until 2018, and it'll undergo five years of testing before entering full service.
Afbeeldingslocatie: http://oi62.tinypic.com/2qc14yv.jpg

USAF begon 'm blijkbaar te knijpen :P

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/1/1/1/2582111.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door Piet91 op 28-01-2015 21:58 ]

• FastFred
5 jaar om het ding te testen? :') Ben ik de enige die soms vind dat Amerikanen gruwelijk overdrijven in hun doen?

Verwijderd

Wow air is al met al helemaal niet zo goedkoop om mee te reizen, het goedkoopst wat ik kon vinden is 360 euro voor een retour naar washington. Reykjavik is al niet de goedkoopste bestemming. al met al zal het dus net zo duur zijn.

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:32
Binnenkort vlieg ik voor 92 euro AMS-KEF-AMS (retour dus) met WOW air. Lijkt mij een prima deal! Kwestie van zoeken op hun website.

[ Voor 5% gewijzigd door Napsju op 29-01-2015 02:40 ]

Lekker!

Verwijderd

Grappig dat men de A380 toch nog noemt in die stukjes over Air Force One. Niemand in de wijde wereld die gelooft dat Airbus ooit enige kans zou maken op een dergelijk contract. We weten hoe dat eerder gegaan is met gewone legervliegtuigen en als het om de president gaat is dat allemaal nog net weer een ander verhaal.
FastFred schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 22:50:
5 jaar om het ding te testen? :') Ben ik de enige die soms vind dat Amerikanen gruwelijk overdrijven in hun doen?
Vergeet niet dat er waarschijnlijk een hele lading aan geheime en unieke technologie in deze drie kisten verwerkt zal zitten. Daar komt nog bij dat je zo mogelijk de meest kostbare lading van de wereld rondzeult, dus goed doortesten is wel gewenst.

• FastFred
Tuurlijk snap ik dat, maar na een jaar of 2 ben je er toch wel achter of alles naar behoren werkt en blijft werken.

• don_jorg
Ik denk dat Airbus zelfs nog wel een kans gemaakt zou hebben. Als ze het als prestigeobject in zouden willen zetten, zouden ze hem natuurlijk kunnen aanbieden voor een belachelijk lage prijs.

Terecht dat ze niet meegedaan hebben, overigens. De president hoort in een Boeing (of in ieder geval een Amerikaans toestel) te vliegen. Vandaar dat Boeing ook nooit bij de presidenten van Duitsland/Frankrijk/Spanje/VK een aanbieding doet.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Zonder Amerikaans burgerschap mag je niet meewerken aan defensie projecten bij bijv Boeing. Airbus maakt dus geen enkele kans.

Ik vind heel die veiligheid van de president echt zwaar en zwaar overdreven.

Onze koninklijke familie vliegt gewoon KLM O+

Dan komt die joker uit Amerika en moet heel de luchthaven afgesloten worden en de rest van de luchthavens ook. Als maxima KLM vliegt heeft ze wel een hele rij voor zichzelf in de business class maar toch.

• don_jorg
Brilsmurfffje schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 09:54:
Zonder Amerikaans burgerschap mag je niet meewerken aan defensie projecten bij bijv Boeing.
Oh? En de A330 MRTT dan? Dat is uiteindelijk niet doorgegaan, maar pas na een rechtzaak. Als Boeing zich erbij neergelegd had, waren de Amerikaanse tankers toch echt Airbussen geweest.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:07

Bob Popcorn

Plop!

Zonder Amerikaans burgerschap mag je niet meewerken aan defensie projecten bij bijv Boeing. Airbus maakt dus geen enkele kans.

Onze koninklijke familie vliegt gewoon KLM O+

Dan komt die joker uit Amerika en moet heel de luchthaven afgesloten worden en de rest van de luchthavens ook. Als maxima KLM vliegt heeft ze wel een hele rij voor zichzelf in de business class maar toch.
Vergeet de PH-KBX niet! O+

Afbeeldingslocatie: http://cdn1.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2011/11/3/165827.jpg

Kan niet stoppen met ontploffen!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:06
En vergeet ook de Gulfstream IV van de luchtmacht niet, daar vlogen ze laatst mee naar Saoedi-Arabië.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a1/Gulfstream_IV_RNLAF.jpg/1280px-Gulfstream_IV_RNLAF.jpg

• PolarBear
  • Niet online
Daarom heeft Airbus ook Amerikaanse partners (zie de A330 MRTT)
Want? De leider van de VS is de leider van het machtigste land ter wereld (in ieder geval militair). Die vliegt niet voor niets met zo'n vliegtuig. Het is ook een vliegend commando post. Hij is commander in chief, dat is bijvoorbeeld ons staatshoofd niet.

Van de 43 presidenten zijn 4 vermoord (dat is toch een kleine 10%) en zijn er talloze pogingen gedaan om ze iets aan te doen. Aandoen op een ander niveau dan een waxinelichthouder :')
Dan komt die joker uit Amerika en moet heel de luchthaven afgesloten worden en de rest van de luchthavens ook.
Dat is een iets overdreven voorstelling van zaken.

• Piet91
  • Niet online
don_jorg schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 09:49:
Ik denk dat Airbus zelfs nog wel een kans gemaakt zou hebben. Als ze het als prestigeobject in zouden willen zetten, zouden ze hem natuurlijk kunnen aanbieden voor een belachelijk lage prijs.

Terecht dat ze niet meegedaan hebben, overigens. De president hoort in een Boeing (of in ieder geval een Amerikaans toestel) te vliegen. Vandaar dat Boeing ook nooit bij de presidenten van Duitsland/Frankrijk/Spanje/VK een aanbieding doet.
Prijs boeit niet. D'r gaat wel een veelvoud aan dollars in andere zaken.
Aanschafprijs van een kist bij Boeing/Airbus is maar een fractie van totaalprijs.

En exacte details over wel of niet Amerikaans moeten zijn weet ik niet; maar er is al 1 simpele reden te noemen dat het nooit de A380 zou zijn geworden; het is geen Amerikaanse Boeing.
Zie je echt al voor je dat de mensen in het Congress het goed zouden vinden dat de president in een Frans vliegtuig rondgevlogen zou worden. 8)7
Toch wel gaaf eigenlijk; een van de weinig landen waar de regering in een binnenlands, eigen product rondgevlogen wordt. :P

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-12 11:24
'Zoektocht MH370 wordt gestaakt' kopt de telegraaf. Maar als ik zo het persberichtmlees op http://www.dca.gov.my/MH370/Announcement%20of%20MH370.pdf dan gaan ze schijnbaar wel door :?

[ Voor 62% gewijzigd door Floppie op 29-01-2015 11:48 ]

• Thetallguy
  • Niet online
LongBowNL schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 10:23:
En vergeet ook de Gulfstream IV van de luchtmacht niet, daar vlogen ze laatst mee naar Saoedi-Arabië.

[afbeelding]
Wordt wel al een flinke tijd gesproken om deze weg te bezuinigen meen ik, maar dat is er tot op heden nog niet echt van gekomen.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Floppie schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 11:41:
'Zoektocht MH370 wordt gestaakt' kopt de telegraaf. Maar als ik zo het persberichtmlees op http://www.dca.gov.my/MH370/Announcement%20of%20MH370.pdf dan gaan ze schijnbaar wel door :?
Zie XWB in "Vermissing Malaysia Airlines vlucht 370"

March of the Eagles

• Piet91
  • Niet online
Thetallguy schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 11:53:
Wordt wel al een flinke tijd gesproken om deze weg te bezuinigen meen ik, maar dat is er tot op heden nog niet echt van gekomen.
Het wordt nog leuk wanneer er een eventuele opvolger voor de F70 moet komen. _O-

EDIT:

Grote oefening met 'gekaapt' vliegtuig Eindhoven
EINDHOVEN - Op de vliegbasis Eindhoven wordt donderdagmiddag een grote antiterreuroefening gehouden met een 'gekaapt' vliegtuig. Een KDC-10 transportvliegtuig van de Luchtmacht, waarin de kaping plaatsvindt, zal boven de basis een aantal rondes vliegen. Voordat het toestel landt, wordt het vliegtuig geëscorteerd door F-16-straaljagers.

De oefening wordt gehouden door de marechaussee, samen met de Koninklijke Luchtmacht en de Nationale Politie. Tijdens de 'kaping' wordt geoefend op meerdere scenario's. De hulpdiensten en de overheid willen zich zo voorbereiden.

Volgens de marechaussee is de oefening “uniek in omvang”. Vorig jaar juni zijn de voorbereidingen al begonnen.

Ook de Veiligheidsregio Brabant Zuid-Oost is bij de oefening betrokken. Die is verantwoordelijk voor de 'crisisbeheersingsplannen' voor de luchthaven. Volgens die plannen heeft de luchthaven de verplichting om het scenario kaping en gijzeling te oefenen.

Het overige luchtverkeer zal van de oefening geen hinder ondervinden.
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/9/9/0/1071099.jpg

[ Voor 67% gewijzigd door Piet91 op 29-01-2015 12:07 ]

• LongBowNL
Misschien wel de Fokker F120 als ze die ooit nog gaan bouwen.

• PWM
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/4/0/6/2050604.jpg

Verschil moet er zijn. Vind die livery overigens wel afgrijselijk lelijk.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

De status en of zinnigheid van ons staatshoofd mag in een ander topic besproken worden

[ Voor 79% gewijzigd door PWM op 29-01-2015 15:18 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• PolarBear
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 13:06:
[afbeelding]

Verschil moet er zijn. Vind die livery overigens wel afgrijselijk lelijk.
Livery is ook afgrijselijk.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Waarom vliegt Obama niet gewoon mee in een SR71, er zijn een aantal modellen gemaakt met dual seater. Kan hoger en harder dan wat er op de markt is. Tevens een stuk meer stealth dan een 748

Wordt die fokker trouwens ook niet door de premier gebruikt ?

• PolarBear
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 14:12:
Waarom vliegt Obama niet gewoon mee in een SR71, er zijn een aantal modellen gemaakt met dual seater. Kan hoger en harder dan wat er op de markt is. Tevens een stuk meer stealth dan een 748
Omdat de president van de Verenigde Staten nooit alleen vliegt. En de SR71 niet meer gebruikt wordt.
Wordt die fokker trouwens ook niet door de premier gebruikt ?
Het is een regeringsvliegtuig. Dus voor de hele regering indien nodig.

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

idd... ik zou nooit met zo'n grote amerikaanse vlag op de staart willen vliegen....

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• PolarBear
  • Niet online
mystic schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 15:23:
[...]

idd... ik zou nooit met zo'n grote amerikaanse vlag op de staart willen vliegen....
tja, die Fokker 70 ziet er uit alsof die net uit de jaren 70 komt. Mis trouwens daar de Nederlandse vlag.

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

die retro look van de Fokker kan ik wel waarderen eigenlijk :p

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• don_jorg
De livery van de PH-KBX is die van het koninklijk huis, vandaar die kleuren en strepen.

• Pinin

Pinin

FastFred schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 07:19:
Tuurlijk snap ik dat, maar na een jaar of 2 ben je er toch wel achter of alles naar behoren werkt en blijft werken.
Ik werk voor een Amerikaans bedrijf (zelfde bedrijf dat ook eigenaar is van P&W) en laat ik het netjes zeggen- efficiënt gaat het niet, bureaucratisch wel. En het leuke is dat eer soms enorm voor de hand liggende dingen over het hoofd worden gezien omdat die specifieke taak/onderdeel niet bij iemand/groep is benoemd. Dingen gaat rete traag.Nederland draait ondanks de relatief hoge lonen nog goed mee omdat wij enorm efficiënt zijn, dus weinig uren verbruiken, en onderdelen / specs goed weten te benutten en dus met goedkopere producten hetzelfde kunnen.

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Pinin schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 19:50:
Ik werk voor een Amerikaans bedrijf (zelfde bedrijf dat ook eigenaar is van P&W) en laat ik het netjes zeggen- efficiënt gaat het niet, bureaucratisch wel. En het leuke is dat eer soms enorm voor de hand liggende dingen over het hoofd worden gezien omdat die specifieke taak/onderdeel niet bij iemand/groep is benoemd. Dingen gaat rete traag.Nederland draait ondanks de hoge landen nog goed mee omdat wij enorm efficiënt zijn, dus weinig uren verbruiken, en onderdelen / specs goed weten te benutten en dus met goedkopere producten hetzelfde kunnen.
Ik hoor hetzelfde uit de onderzoekshoek. Qua uren steken Amerikanen meer tijd in van alles, maar omdat de efficiëntie zo laag ligt is de nette productie hier hoger.

Eén en ander heeft onder andere te maken met de vakbonden en de extreme en inefficiënte scheiding van beroepsgroepen, al zijn er meer redenen te noemen.

• Pinin

Pinin

Piet91 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:59:
[...]
.

Verder - hoewel ik er in 1986 nog niet eens was (shocker :+ ) - heeft deze crash toch altijd wat met mij gedaan. Het altijd mijn interesse gehad.
Ik was er al wel, 11 jarig eikeltje en keek dus live mee met de lancering. We hadden als aanloop een projectweek op school voor deze bijzondere gebeurtenis (iig was deze anders dan andere lanceringen, was die vrouw niet lerares?) Dus daar zit je dan hyper naar de tv te kijken en ontploft die space shuttle live voor je ogen. Het leuke / rare / fijne is dat je als kind nauwelijks raakt, oh goh.. ja pa en ma vinden het wel erg dus voor de vorm doe je nog even mee, maar een minuut later zat ik weer aan mijn bouwpakket van de space shuttle, echter de Columbia

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

FastFred schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 07:19:
De validatie van een complex systeem kan zomaar 2 jaar duren en dan heb je dus een netwerk van dergelijke systemen. Ik vind het geen hele rare periode voor iets dat zo'n hoog profiel heeft, al kan het ongetwijfeld aanzienlijk efficiënter.

In de ruimtevaart zie je dergelijke termijnen ook voor man-rated systemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2015 19:58 ]

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-12 11:33
Piet91 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:38:
[...]

Vanaf 19 maart zullen alle vluchten door de -300ER worden gevlogen; deze datum is dus ook vooruitgeschoven.
De 22e maart vlieg ik met Singapore naar Changi. Ben benieuwd, alleen nog maar 200ER gehad.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Piet91
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/86/First_flight2.jpg/640px-First_flight2.jpg
Orville ligt in de Wright Flyer, Wilbur rent ernaast om de vleugel te stabiliseren.

- Vrijdag 30 januari 1948: Na een tweede hartaanval overlijdt Orville Wright op 76 jarige leeftijd.
Hij overlijdt ruim 35 jaar na zijn broer Wilbur.
Orville had de paard-en-wagen tijdperk tot de begindagen en eerste supersonische vlucht meemaakt.

De volgende dag overlijdt John T. Daniels; de man die op die historische dag van 17 december 1903 met een Gundlach Korona de beroemde foto maakte van de eerste gecontroleerde, gemotoriseerde vlucht.
Daniels had voor die dag nog nooit eerder een camera gezien.

Afbeeldingslocatie: http://airportjournals.com/wp-content/uploads/0412035_2.jpg
De organisators van de vlucht, met rechts gezagvoerder Clay Lacy.

- Donderdag 30 januari 1988: Friendship One landt om 08:45 uur op Boeing Field, Seattle.
De Boeing 747SP heeft met deze vlucht records verbroken.

Na de Paris Air Show van 1987 komen enkele mannen bijeen om een speciale vlucht te maken.
Een van het is Clay Lacy. De United Airlines gezagvoerder, testpiloot, Air Race kampioen, Learjet charter eigenaar en filmpiloot (hij heeft onder andere gewerkt voor Top Gun (1986), Armageddon (1998), Cliffhanger (1993) en Behind Enemy Lines (2001) was van plan om het record voor de snelste Round-the-World vlucht te pakken.

Men koos voor de Boeing 747SP. De 747SP (Special Performance) was - en is - een van de snelste commerciële vliegtuigen ter wereld. 100 passagiers mochten mee voor een bijdrage van minimaal $5000.
United Airlines schonk het vliegtuig; gekozen werd voor N147UA. De 747SP die United eerder dat jaar van Pan Am had overgenomen nadat United hun Pacific Division (de rechten voor de vluchten over de Grote Oceaan) had overgenomen.
Verder wordt de vlucht door Boeing, Pratt & Whitney, Olympic Airlines en Volkswagen gesponsord.
In de buik van het vliegtuig wordt een nieuwe Volkswagen Jetta gezet; deze zal na de vlucht geveild worden.
De vlucht zal dus niet alleen een recordpoging worden; de vlucht zal ook voor het goede doel worden gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2zr12bm.jpg

Op donderdag 28 januari 1986 vertrok om 19:14 uur N147UA vanaf haar thuishaven Boeing Field in het miezerige Seattle weer. 9 minuten later vliegt het op 15.000 feet boven een radio baken van Seattle-Tacoma Airport; de klok wordt gestart en de 747 vliegt richting Athene.
Aan boord zijn filantropen, beroemdheden, 18 vrijwilligers, aantal journalisten, 2 dagen aan voedsel en drinken, 2 hometrainers, 37 matrassen, de Volkwagen Jetta en een replica van de 747SP.
Aan boord waren onder andere Neil Armstrong en Moya Lear; de weduwe van Bill Lear en de oprichter van Learjet.

De vlucht werd een urenlange house party; films werden gekeken, spelletjes gespeeld, cocktails gedronken en vooral veel gepraat over hun gezamenlijke passie (77 van de inzittenden waren gekwalificeerde pilote) en als men kon slapen kreeg men een matras. Maar er werd niet veel geslapen.

De vlucht naar Athene loopt voorspoedig; 4 uur lang krijgt de SP wind in de rug waardoor hun grondsnelheid oploopt tot ruim 1200 km/h. Ze landen dan ook bijna 15 minuten eerder dan gepland na 12 uur en 41 minuten om 17:55 lokale tijd (07:55 uur in Seattle) op 29 januari in Athene.
Hier wordt de ruim 20.8 ton brandstof bijgetankt; Armstrong maakt nog even een foto met de ground crew maar de 747 vertrekt weer zo snel mogelijk; de vlucht gaat met een grondsnelheid van ruim 1000 km/h richting haar volgende stop in Taipei
De stops duren maximaal 45 minuten en vanwege veiligheidsreden mogen de passagiers niet uitstappen.
Boven Thailand en Laos komt de 747 nog een KLM en Saudi Airlines vlucht tegen; de crews van deze vluchten vroegen of ze even met Armstrong konden praten.

Afbeeldingslocatie: http://fedexlegends.info/about/logo/AirportJournals_files/0309001_13.jpg
Neil Armstrong (links) en Clay Lacy in de cockpit.

Dan het laatste stuk terug naar Seattle. Hier krijgt men weer een rugwind van ruim 300km/h in de rug en men vliegt dan ook met een gemiddelde grondsnelheid van ruim 1000km/h naar de VS.

Op zaterdag 30 januari vliegt de 747SP om 08:08 uur over de Seattle-Tacoma VOR.
De ruim 37.000 kilometer lange rondvlucht heeft 36 uur, 54 minuten en 15 seconden geduurd; hiermee was het oude record van 45 uur, 25 minuten en 55 seconden door een Gulfstream III verbroken.

Wanneer de Boeing landt op de luchthaven staan 1000 mensen en een brassband hen op te wachten.
Een passagier staat nog wat leuks te wachten; Gary Wales is lid van United Airlines' frequent flyer programma en die hebben aangekondigd dat het aantal gevlogen miles zullen verdrievoudigen.
Aangezien ze 23.000 mijl hadden gevlogen kan hij 69.000 miles in de zak steken.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/33tow37.jpg
De inzittenden na de vlucht op Seattle.

Het record blijft niet lang staan; nog geen maand later breekt een Gulfstream IV het record die er 36 uur en 8 minuten over doet.

Op 12-13 oktober 1992 vliegt de gecharterde Air France Concorde F-BTSD (een westwaarts met 6 stops in
Santo Domingo, Acapulco, Honolulu, Guam, Bangkok en Bahrein in 32 uur, 49 minuten en 3 seconden de wereld rond vanaf Lissabon.
Tijdens de gehele vlucht ging de zon nooit onder omdat de Concorde sneller dan de zon ging, tijdens de 6 stops kwam de zon dan weer dichterbij.
Dezelfde Concorde vliegt - gecharterd door hetzelfde bedrijf - op 15-16 augustus 1995 oostwaarts met 6 stops in Toulouse, Dubai, Bangkok, Guam, Honolulu en Acapulco in 31 uur, 27 minuten en 49 seconden de wereld rond vanaf New York JFK.
Tijdens deze vlucht gaat de zon driemaal op en onder.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/0/6/3/0020360.jpg
Willekeurige foto van F-BTSD, gewoon...daarom...

Tot op de dag van vandaag blijven deze Concorde vluchten de snelste round-the-world vluchten ooit.
De oostwaartse vlucht is de snelste rondvlucht ooit.

Op 30 januari 2013 kwamen de nog levende inzittenden van de Friendship One bij elkaar
(38 waren ondertussen overleden waaronder Armstrong). Clay Lacy:
"Interestingly, the 747-SP was probably the best plane to do this in, to this day. No newer airplanes go any faster. Some of the newer planes go a little bit further, like the Boeing 787 could make it in one stop, but it isn't as fast. The 747 was, in my opinion, the best, most outstanding airplane ever built … I loved to fly it. It was like the Rock of Gibraltar and I loved to ride in it better than any airplane flying"
N147UA bestaat nog steeds; de ruim 35 jaar oude 747SP staat sinds 2001 op Atlantic City Airport in New Jersey:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3461/3400462353_585b876dd7_z.jpg

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:35
Piet91 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 00:00:

[afbeelding]
De organisators van de vlucht, met rechts gezagvoerder Clay Lacy.
De beste man links is daarna bij Strato begonnen :+
Afbeeldingslocatie: http://www.retecool.com/wp-content/uploads/2014/09/stratowtf.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door marccom op 30-01-2015 08:50 ]

Whoop!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Weer wat nieuws rond de AirAsia crash. Al snel na het ongeluk kwam de conclusie dat het in een stall is gekomen, wordt nu bevestigd.
'Stall Warning' AirAsia-vlucht te horen op vluchtdatarecorders
JAKARTA - Op de vluchtdatarecorders van de neergestorte Airbus A320 van AirAsia is de Stall Warning van het toestel te horen tot het moment van de crash. Volgens CNN zou het toestel binnen dertig seconden van een hoogte van 32.000 voet zijn gestegen naar 37.400 voet. Ook is naar buiten gebracht dat de piloten tijdens het neerstorten een computersysteem hebben uitgeschakeld.

Volgens de datarecorder bestuurde de copiloot het vliegtuig op het moment dat het misging.
http://www.luchtvaartnieu...en-op-vluchtdatarecorders
'Piloten AirAsia schakelden computer uit'
De piloten van het ramptoestel van AirAsia hebben een belangrijk computersysteem uitgeschakeld voordat het toestel neerstortte.
Dat zeggen twee bronnen die meer weten over het onderzoek naar de ramp. Het computersysteem zorgt er normaal voor dat een vliegtuig bestuurbaar blijft. Maar de ervaren piloten hadden zelfs met uitgeschakelde computers het vliegtuig kunnen besturen, zeggen de bronnen.

Mogelijk schakelden de piloten de computer uit toen er allemaal waarschuwingen in de cockpit verschenen. Toch steeg het toestel in korte tijd veel te snel. Waarom de piloten het vliegtuig lieten stijgen of dat de stijging een andere oorzaak heeft is nog niet bekend. Volgens de datarecorder bestuurde de copiloot het vliegtuig op het moment dat het misging.

Vliegtuigfabrikant Airbus zegt dat het systeem nooit uitgezet had mogen worden. Vaak vallen daardoor ook andere systemen uit.
http://www.nu.nl/buitenla...akelden-computer-uit.html

• LongBowNL
Van 32000ft naar 37400 ft in 30 sec. Dat is gemiddeld zo'n 10800ft/min. (waarin zo'n 3000ft/min normaal is op lage hoogte, aflopend naar zo'n 1000ft/min op hoogte)
Pagina: 1 ... 84 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.