Dankje!gop1 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 00:38:
Ik volg dit topic al een tijdje en ik vind met name de posts van Piet91 erg informatief.
Zoals Propane ook al zegt; daar zitten hele rekensommen achter; maar er valt genoeg te bedenken:Nu zit ik al een tijdje met de volgende vraag:
Het valt me op dat oude passagiersvliegtuigen die uit dienst gaan omdat ze niet meer rendabel zijn, door o.a. te hoog brandstofverbruik, worden ingezet als vrachtvliegtuig. Zijn ze dan voor vracht wel rendabel? Sowieso lijken vrachtvliegtuigen vrijwel altijd oude kisten te zijn.
- Kapitaalkosten: een gebruikte kist kost vééééél minder dan een nieuw vliegtuig. Een nieuwe 777F of 747-8F kost je zo een miljoen of 300. Een gebruikte 747 heb je echter al voor een enkele tientallen miljoenen.
- Beschikbaarheid: Een 2e-hands kist is gemakkelijk verkrijgbaar. De rijen met oude 747's in de woestijnen ken je vast wel. Een nieuwe moet je echter op wachten waardoor nu bestellen pas levering over een aantal jaar betekend.
Hoewel dit nu wat minder speelt aangezien Boeing blij is met elke order voor de 747-8(F) en ook de 777 lijn nu meer ruimte lijkt te krijgen voor 777F's.
- Ik weet niet of dit nog steeds zo is maar vooralsnog leverde vracht meer op dan passagiers. Een vrachtvliegtuig kun je tot de nok toe volproppen en als je naar kilo omrekent levert (leverde?) vracht dan meer op dan passagiers. Dus dat er voor de vlucht meer brandstof wordt verbruikt wordt zo een minder groot probleem.
- Vracht boeit niet hoe een vliegtuig eruit ziet. Een passagiersvliegtuig moet je om de zoveel jaar het product (stoelen etc.) vernieuwen om bij te blijven.
Is een vliegtuig eenmaal geschikt voor vrachtvervoer (juiste vloer e.d.) dan kan deze over 10 of 15 jaar ook nog vracht vervoeren zonder aanpassingen.
- En iets wat niet voor elke maatschappij telt; gebruik. Sommige vrachtvliegtuigen vliegen niet zoveel als passagiersvliegtuigen. Kijken we naar de grote kisten (747's, 777's e.d.) dan zitten die voor maatschappijen als KLM al gauw zo'n 15 uur of meer per dag in de lucht.
Sommige vrachtvliegtuigen doen maar 1 of 2 vluchten per dag.
Je kosten p/vlucht zijn dan wel hoger met een ouder vliegtuig maar je hebt dan in ieder geval geen duur nieuw vliegtuig stil staan.
Maar dit laatste geldt lang niet voor alle maatschappijen; veel vrachtvliegtuigen hangen ook (bijna) net zo lang in de lucht p/dag als passagiersvliegtuigen.
Het is nu alleen de vraag hoe dit gaat verlopen nu nieuwere vliegtuigen (777x, A350, 787) steeds meer vracht onderin kunnen meenemen. Dedicated vrachtvliegtuigen krijgen het dus steeds moeilijker om te concurreren met passagiersvliegtuigen die steeds meer vracht kunnen meenemen.
Vrachtvliegtuigen worden steeds meer een niche waarbij ze ten opzichte van passagiersvliegtuigen flexibeler inzetbaar zijn en grotere spul kunnen meenemen.
(Een kudde paarden of een GE90 motor kun je bijv. niet onderin een 787 zetten
[ Voor 9% gewijzigd door Piet91 op 13-01-2015 12:32 ]