Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
PH-TFK
PH-TFL
PH-TFM
Dikke knipoog
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
Virussen? Scan ze hier!
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
Virussen? Scan ze hier!
http://www.luchtvaartnieu...krijgen-namen-van-bloemenDe vloot van Boeing 787-9 Dreamliners van KLM krijgt namen van bloemsoorten. Dat maakte KLM-bedrijfsblad Wolkenridder Actueel vrijdag bekend. KLM ontvangt de eerste Boeing 787 in oktober.
KLM-personeel wordt als eerste uitgenodigd om de naam van een bloemsoort te kiezen voor de eerste 787-simulator. Deze verwacht KLM op 29 januari in gebruik te kunnen nemen op Schiphol-Oost.
Het geven van namen aan toestellen is een jarenlange traditie bij KLM. Momenteel hebben de Boeing 747's plaatsnamen, Boeing 777's parknamen, de 737's namen van vogels en de A330-vloot heeft namen van pleinen.
In het verleden droegen de Boeing 767's de namen van bruggen, de Airbus A310's de namen van schilders en de DC-10's de namen van componisten. De in oktober uitgefaseerde MD-11's hadden namen van belangrijke vrouwen.
Zowel de DC-2 als de DC-3 waren genoemd naar vogels (net als de 737's dus)
DC-4 werden genoemd naar steden/plaatsnamen
DC-5 weet ik niet, hadden ze er maar een paar van
DC-6 werden genoemd naar historische figuren en enkele leden van het koninklijk huis
DC-7's waren genoemd naar diverse zeeën (Zwarte Zee, Noordzee, etc)
DC-8's waren bij KLM genoemd naar wetenschappers/uitvinders
DC-9's waren wederom genoemd naar plaatsen (net als de DC-4 en 747 dus).
Fokker F-28 had namen van plaatsen
Lockheed Constellation had wederom (het wordt eentonig...) plaatsnamen als naam
Lockheed Super Constellation had namen van historische figuren ( Hugo de Groot etc), maar ook van andere zaken (zoals Triton, Neutron, Electron, Proton etc)
En dan nog wat andere zaken als Convairs, Vickers, Lockheed (Super) Electra, Saab etc, die ook allerlei namen hadden...
Virussen? Scan ze hier!
Maare, andere vraag: wij hebben een vriendin die in de zomervakantie ook 4 weken naar de VS wil komen - AMS-LAX dus. Ze vraagt zich ernstig af wanneer ze het beste kan gaan boeken - momenteel staan de prijzen voor max 1 stop op ongeveer €1000 (dat is zonder Aeroflot, dat wil ze niet) met een vetrek na 20 juli.
Wanneer is de 'cut-off' / beste tijd om voor tickets te kijken, rekening houdend dat het natuurlijk hoogseizoen is?
Sometimes you need to plan for coincidence
wildhagen schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 18:28:
KLM heeft een heleboel series met namen gehad:
Zowel de DC-2 als de DC-3 waren genoemd naar vogels (net als de 737's dus)
DC-4 werden genoemd naar steden/plaatsnamen
DC-5 weet ik niet, hadden ze er maar een paar van
DC-6 werden genoemd naar historische figuren en enkele leden van het koninklijk huis
DC-7's waren genoemd naar diverse zeeën (Zwarte Zee, Noordzee, etc)
DC-8's waren bij KLM genoemd naar wetenschappers/uitvinders
DC-9's waren wederom genoemd naar plaatsen (net als de DC-4 en 747 dus).
Fokker F-28 had namen van plaatsen
Lockheed Constellation had wederom (het wordt eentonig...) plaatsnamen als naam
Lockheed Super Constellation had namen van historische figuren ( Hugo de Groot etc), maar ook van andere zaken (zoals Triton, Neutron, Electron, Proton etc)
En dan nog wat andere zaken als Convairs, Vickers, Lockheed (Super) Electra, Saab etc, die ook allerlei namen hadden...
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Nou keek ik een paar dagen geleden naar de tijden en prijzen. Directe vluchten met KLM/Delta waren ongeveer €600,- en met British Airways zat het rond de €500,-. Nu keek ik vanmiddag weer en lagen de prijzen een stuk hoger, zo rond de 800 euro. Hoe kan dit ineens zo gestegen zijn in een paar dagen tijd?
Niets zo veranderlijk en onvoorspelbaar als ticket prijzen.TheBleeder schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 21:38:
Als fanatiek lezer van dit topic, zal ik nu ook maar eens posten. Ik heb namelijk een redelijk simpele vraag, denk ik. Ik ben van plan om eind augustus/begin september naar de USA te vliegen. De heenvlucht zal waarschijnlijk AMS-Washington Dulles zijn en de terugvlucht is Boston (Logan)-AMS.
Nou keek ik een paar dagen geleden naar de tijden en prijzen. Directe vluchten met KLM/Delta waren ongeveer €600,- en met British Airways zat het rond de €500,-. Nu keek ik vanmiddag weer en lagen de prijzen een stuk hoger, zo rond de 800 euro. Hoe kan dit ineens zo gestegen zijn in een paar dagen tijd?
Er zit op het eerste gezicht weinig logica in ticketprijzen. Ze kunnen van dag tot dag fluctueren zelfs voor vluchten die ver in de toekomst liggen. Daarom kan het de moeite lonen om de prijzen voor tickets naar je bestemming wat langer te monitoren en je slag te slaan als ze lager dan normaal staan. Niet te lang wachten want de prijs kan ook zomaar weer stijgen.TheBleeder schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 21:38:
Hoe kan dit ineens zo gestegen zijn in een paar dagen tijd?
Ik vermoed dat de maatschappijen uit ervaring wel weten hoeveel boekingen ze X dagen voor de vlucht nodig hebben om uiteindelijk alle stoelen vol te krijgen. Als het aantal boekingen achter blijft op die verwachting dan gaan de prijzen omlaag, omdat lege stoelen nu eenmaal niks opbrengen, en als het aantal boekingen hoger is dan verwacht dan gaan de prijzen juist omhoog. Als ze het goed doen dan hebben ze op de dag van vertrek alle stoelen gevuld voor de hoogst mogelijke prijs.
Geen idee wanneer je precies zou willen vliegen en/of wanneer je kunt, maar als ik zoek is er nog redelijk wat voor om en nabij de 600 euro te vinden. Of je moet voor 520 met Turkish Airlines, maar dat is nogal omvliegenTheBleeder schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 21:38:
Als fanatiek lezer van dit topic, zal ik nu ook maar eens posten. Ik heb namelijk een redelijk simpele vraag, denk ik. Ik ben van plan om eind augustus/begin september naar de USA te vliegen. De heenvlucht zal waarschijnlijk AMS-Washington Dulles zijn en de terugvlucht is Boston (Logan)-AMS.
Dat hoor ik vaker en gevoelsmatig snap ik dat. Maar voor de kenners hier, wat is er nou werkelijk mis met Aeroflot? Op het internet lees ik zeer wisselende verhalen, van 'Goed te doen' tot 'Eens maar nooit weer'.Hmmbob schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 20:17:
[...] (dat is zonder Aeroflot, dat wil ze niet) ...
Ik heb wel het idee dat ze erg hard groeien de laatste paar jaar en wellicht een goedkoop alternatief voor de Gulf carriers willen worden met Moskou als centrale hub tussen de VS en Europa aan de ene kant en de Far East aan de andere kant...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
BRUSSEL - Cyprus Airways is genoodzaakt de vliegoperaties te staken. Dat is het gevolg van een besluit van de Europese Commissie, die bepaalde dat de noodlijdende maatschappij tientallen miljoenen euro's aan staatssteun moet terugbetalen. Vlucht CY337 van Athene naar Larnaca zou vrijdagavond de laatste vlucht van Cyprus Airways zijn.
De totale rekening voor het Cypriotische bedrijf komt, inclusief rente, op 65 miljoen euro. Volgens de commissie gaf de steun Cyprus Airways oneigenlijke voordelen ten opzichte van de concurrentie, terwijl het bedrijf er niet in slaagde het eigen huis op orde te krijgen.
Cyprus Airways, opgericht in 1947, kreeg sinds 2007 driemaal een reddingsboei van de overheid van Cyprus. Volgens de Europese regels mag een bedrijf dergelijke steun hoogstens één keer per tien jaar ontvangen.
De maatschappij is voor 93 procent in handen van de staat. De Cypriotische overheid zocht eerder tevergeefs naar een nieuwe investeerder. Onder meer Ryanair zou een bod hebben uitgebracht op de maatschappij. Cyprus Airways vloog nog met zes Airbus A320's; eerder beschikte de maatschappij ook over A330's. Vandaag vertrok er nog een vlucht van de maatschappij vanaf Schiphol.
Luchtvaartnieuws.nl
@luchtvaart De (vooralsnog) laatste vlucht van Cyprus Airways vlak voor aankomst in Larnaca. Vluchtoperaties worden gestaakt.
De vlucht uit Amsterdam was een van de laatste vluchten vandaag.
Oh, enne; vliegtuigje kopen? -> Online bieden op vliegtuigen failliet Stella Aviation vanaf 2500 euro
Vanavond weer een flinke post waar weer veel te veel tijd in is gaan zitten
een van de meest significante onderzoeken in de luchtvaartgeschiedenis.
[ Voor 204% gewijzigd door Piet91 op 09-01-2015 23:12 ]
Piet91 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 22:40:
Cyprus Airways staakt vluchten na besluit Europese Commissie
[...]
[...]
Oh, enne; vliegtuigje kopen? -> Online bieden op vliegtuigen failliet Stella Aviation vanaf 2500 euro
Vanavond weer een flinke post waar weer veel te veel tijd in is gaan zitten;
Nvidia rules
Heb in een 744 van KLM 1135km/u op het scherm gehad. Was ik al aardig van onder de indruk.Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 10:04:
[...]
Los van het foutje in de intro (1200 km/u is niet supersonisch), kent iemand het snelheidsrecord met een gewoon passagiersvliegtuig? (niet de Concorde) Google helpt me niet verder.
Moet naar Dalston / Haringey.
Vertrek de 15e en de 17e weer retour.
Iemand nog tips/truuks/info?
Tenerife?Piet91 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 22:40:
Vanavond weer een flinke post waar weer veel te veel tijd in is gaan zitten;
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Hangt er vanaf waar je woont natuurlijk, maar ANR is op fietsafstand van bij mij en vanaf daar vliegt cityjet naar LCY. Half uurtje op voorhand in checken is meer als genoeg in ANR en op 5min ben je daar ook weer buiten. Doen 4 vluchten per dag. Zal wel niet meer zo goedkoop zijn nu.NeutraleTeun schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 23:01:
Iemand van jullie ervaring met het boeken van een snel en kort tripje naar Londen?
Dat was in maart, op 10 januari 1957 crashte een de Havilland comet t.g.v. metaalmoeheid. Dat was de eerste crash waarbij dat als oorzaak werd aangegeven.
[ Voor 12% gewijzigd door Fly-guy op 09-01-2015 23:12 ]
Als je iets leuks zoekt voor je flightsim, met veiling kosten en btw zal het je tegen de 4000 gaan kosten, het is dat ie niet in mijn tuin past maar wel lollig om te hebben.<>
<>
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als het echt goedkoop moet en je een klein beetje flexibel bent (dag later terug):NeutraleTeun schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 23:01:
Iemand van jullie ervaring met het boeken van een snel en kort tripje naar Londen?
Ah ja, natuurlijk. Met die vierkante raampjes.Fly-guy schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 23:11:
Dat was in maart, op 10 januari 1957 crashte een de Havilland comet t.g.v. metaalmoeheid. Dat was de eerste crash waarbij dat als oorzaak werd aangegeven.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Antwerpen/Eindhoven moet mogelijk zijn, mits makkelijk en goedkoop-isch.
Flexibel ben ik helaas niet. Moet de 18e weer werken.
Ik heb ook gehoord dat er prijsverschil zit tussen vliegvelden in/rond Londen zelf.

- 10 januari 1954: BOAC (British Overseas Airways Corporation) vlucht 781 is onderweg van Rome naar Londen op haar laatste stuk vanuit Singapore.
De vlucht wordt uitgevoerd door G-ALYP, een De Havilland DH.106 Comet die op 2 mei 1952 de eerste commerciële vlucht uitvoerde van een straalvliegtuig van Londen naar Johannesburg. (foto van vertrek hierboven)
"Yoke Peter" was de 3e gebouwde Comet en de eerste productietoestel.
Aan boord zijn 29 passagiers en 6 crew. De vlucht vertrekt om 10:34 uur vanaf luchthaven Roma Ciampino.
BOAC DC-4M-4 Argonaut G-ALHJ die enkele minuten voor de Comet ook richting Londen was vertrokken heeft radiocontact. Midden in een zin van de Comet gezagvoerder wordt de verbinding verbroken.
Bij het eiland Elba zien enkele vissers de Comet naar beneden komen; ze haastten zich naar de plek maar vinden alleen maar resten en lichamen. 15 lichamen konden worden geborgen.
Onderzoekers hebben zeer weinig informatie om mee te werken. Flight Data Recorders waren er nog niet.
De lijkschouwer vindt bij veel lichamen dezelfde verwondingen; gebroken ledematen, geknapte longen en veel gebroken schedels; alleen verkregen voor overlijden.
Hij vond geen sporen van explosieven.
Vanwege de zeer beperkte bewijsstukken doet premier Winston Churchill een order uitgaan voor de RAF om het wrak te bergen. Op 12 februari - 33 dagen na de crash - vindt men de eerste resten op de bodem.
Alle Comets stonden ondertussen aan de grond; BOAC probeerde deze zo snel mogelijk weer in gebruik te nemen; op 23 maart kregen ze weer toestemming.
Dit blijkt een fatale fout...op 8 april - 16 dagen nadat toestemming was gegeven en de BOAC voorzitter had benadrukt dat de Comet veilig was - stort South African Airways vlucht 201 neer in de Middelandse Zee; kort na vertrek vanaf dezelfde luchthaven in Rome.
De vlucht werd uitgevoerd door zusterschip G-ALYY die door South African Airways was gecharterd.
Alle 14 passagiers en 7 crew overleven de crash niet die zeer gelijkend was met vlucht 781.
Gezien de diepte van de Zee kon het wrak onmogelijk worden geborgen; maar kon men de oorzaak van vlucht 781 achterhalen; dan wist men die ook van vlucht 201.
Op de Royal Aircraft Establishment in Farnborough wordt de Comet gereconstrueerd met de gevonden resten:

Ook wordt hier een schaalmodel gebouwd van de Comet met dummies. Dit schaalmodel wordt in een drukkamer gezet en de druk werd in de cabine opgevoerd; hierna wordt deze opzettelijk gescheurd.
Het resultaat toont de oorzaak van de verwondingen aan; de dummies worden hard tegen het plafond geschoten (gescheurde schedels) en het plotseling wegvallen van luchtdruk zorgt voor het scheuren van de longen.
Dan gaat men testen op grotere schaal; in 6 weken wordt op Farnborough een watertank van 34 meter lang, 7 meter breed en 5 meter hoog gebouwd en hierin plaatst men een gestripte BOAC Comet (G-ALYU); de vleugel staken er aan beide kanten uit:

Hydraulische cylinders bewegen de vleugel op en neer om vluchten te simuleren.
De tank en de Comet wordt gevuld met water; hierna pompt men meer water in de cabine.
Na 5 minuten laat men deze druk weer wegvallen. Dit herhaalt men net zo lang totdat het vliegtuig begeeft.
Na een maand en na 3056 herhalingen houdt de Comet het niet meer; er ontstaat een 2 meter lange scheur langs ramen en deuren:

Bij een test met een andere Comet waarbij men apparatuur had geplaatst komt men erachter dat er op de romp rond de ramen en deuren viermaal zo grote kracht werkt als op de rest van de romp.
Ook komt men erachter dat steunen rond de ramen zijn geklonken; en niet geklonken en gelijmd zoals voorgeschreven was. Dit klinken kan door het aard van dit proces (de nagel wordt in de romp 'gehamerd') kan scheuren veroorzaken die als gevolgd van metaalmoeheid kunnen doorscheuren. Maar men had nog geen stuk van de romp waar dit het geval was.
Op 12 augustus wordt een stuk romp uit de Zee geborgen dat hun vermoeden bevestigd; op een stuk van de bovenkant van de romp vindt men bij een van de twee ADF ramen ('ramen' gevuld met glasvezel waar antennes voor de navigatie zaten) een scheur bij een van de klinknagels een scheur.
De scheuren op de rest van de romp leiden allemaal naar dit ene punt.
Deze twee vluchten waren de eerste crashes als gevolgd van explosieve decompressie en de eerste crashes waarbij aangetoond werd dat metaalmoeheid de oorzaak was.
Alle Comets werden al die jaren aan de grond gehouden en hoewel de Comet werd aangepast (o.a. de vierkante ramen werden vervangen door ovale ramen; de Comet 4) werd de Comet na de crash nooit meer een succes. Boeing had ondertussen al de 707 ontwikkeld en Douglas de DC-8 die beiden sneller en efficiënter waren.
In 1960 werd De Havilland Aircraft Company Limited overgenomen door Hawker Siddeley.
Het stuk romp met de scheur bij de klinknagel ligt in het Science Museum in Londen:
- 10 januari 1964: Een Boeing B-52H Stratofortress (61-0023) maakt een testvlucht vanaf de Boeing fabriek in Wichita. Piloot Chuck Fisher heeft versterking van een 3-koppige Boeing crew in de met 20 accelerometers en meer dan 200 sensoren vol gestopte B-52.
Terwijl boven Colorado vlogen kregen ze last hevige turbulentie waarop ze naar 4300 meter stijgen voor beter weer. Hier gaat het echter nog ruiger aan toe en de kist wordt hevig op en neer getild en kreeg een flinke duw naar links.
Hierop droeg Fisher de crew op zich gereed te maken om het vliegtuig te verlaten en daalde hiervoor naar 1500 meter. Hier kreeg Fisher weer enige controle over de B-52 en steeg weer naar 5000 meter om een veiligheidsmarge te krijgen. Hierna nam hij contact op met Wichita.
Wanneer Fisher Wichita nadert stuurt Boeing een North American F-100 Super Sabre achtervolgingsvliegtuig de lucht in. Wanneer piloot Dale Felix de B-52 nadert geloof hij zijn ogen niet; de B-52 mist een groot deel van het staartvlak:
In Wichita proberen engineers een oplossing te vinden om de B-52 veilig aan de grond te krijgen. Een andere B-52 die net was vertrokken voor een routinevlucht werd gebruikt om verschillende vluchtconfiguraties te testen voordat Fisher deze probeerde.
Doordat in Wichita harde wind kwam werd de B-52 naar Blytheville Air Force Base, Arkansas gestuurd. 6 uur nadat het staartvlak van de romp werd gescheurd landt de BUFF (Big Ugly Fat Fucker) veilig op de grond.
3 dagen later is een andere B-52 (46-4012) met aan boord 2 B53 nucleair wapens onderweg van Massachusetts naar Georgia wanneer ook hier het staartvlak afbreekt. De piloot draagt ook hier iedereen op om het vliegtuig te verlaten.
De bommenrichter verlaat het vliegtuig echter niet en gaat ten onder met de B-52.
De rest weet te ontsnappen maar de navigator en staartschutter overlijden in de kou. Alleen de piloot en co-piloot overleven de crash.
Deze 2 gevallen waren niet de enige incidenten waarbij het staartvlak van de B-52 afscheurde.
- 10 januari 1990: De eerste vlucht van de McDonnell Douglas MD-11.
N111MD maakt een testvlucht vanaf de fabriek in Long Beach, Californië.

En een erg interessante video over de ontwikkeling en flight tests van de MD-11:
Deze kist was bedoelt voor FedEx en had dus al de grote cargo-deur.
In juni 1991 werd de kist aan FedEx geleverd waar het tot op de dag van vandaag nog in gebruik is als N601FE:

(Foto vanuit de PH-KCE in Dubai)
Per afgelopen woensdag zijn er van de slechts 200 gebouwde MD-11's nog 133 in gebruik.
Dank voor je reactie. Het plan was om op 29 augustus naar Washington te vliegen en op 10 september vanuit Boston weer terug. Ik denk dat de prijs door de multi-city vluchten duurder uitpakt.oohh schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 22:12:
[...]
Geen idee wanneer je precies zou willen vliegen en/of wanneer je kunt, maar als ik zoek is er nog redelijk wat voor om en nabij de 600 euro te vinden. Of je moet voor 520 met Turkish Airlines, maar dat is nogal omvliegen
[afbeelding]
Via de ITA matrix krijg ik Aer Lingus als goedkoopste (€676,-), maar met een layover van 15 uur. De eerste reële mogelijkheid is met United/Air Canada, maar die vluchten kosten samen ook al €759,-.
Ik ga het in ieder geval even afwachten en anders moet ik maar even door sparen
Tegenwoordig niks. Aeroflot wordt net zo hard gehouden aan veiligheidsstandaarden als KLM of Delta. Hun laatste incident waarbij doden te betreuren waren was in de jaren '90.Fiber schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 22:32:
[...]
Dat hoor ik vaker en gevoelsmatig snap ik dat. Maar voor de kenners hier, wat is er nou werkelijk mis met Aeroflot?
O, veiligheid geloof ik wel hoor. Ik doelde meer op comfort, maaltijden, cabin crew, type medepassagiers, eventueel overstappen op Moskou Sheremetyevo, etc...CyBeR schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 00:22:
[...]
Tegenwoordig niks. Aeroflot wordt net zo hard gehouden aan veiligheidsstandaarden als KLM of Delta. Hun laatste incident waarbij doden te betreuren waren was in de jaren '90.
[ Voor 5% gewijzigd door Fiber op 10-01-2015 01:18 ]
Lekker!
Ik heb gisteren nog even gekeken, maar AMS-LGW is dan nog steeds het goedkoopst. Op jouw data komt dat uit op 100 euro per persoon. Er is inderdaad veel prijsverschil tussen de verschillende vliegvelden. LCY is vaak prijzig omdat het relatief dicht bij de binnenstad ligt (zeg maar: in). Daarna komt LHR en daarna de verder gelegen vliegvelden LGW, STN, LTN, SEN.NeutraleTeun schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 23:38:
Woon in Den Haag en gaan met 4 man.
Antwerpen/Eindhoven moet mogelijk zijn, mits makkelijk en goedkoop-isch.
Flexibel ben ik helaas niet. Moet de 18e weer werken.
Ik heb ook gehoord dat er prijsverschil zit tussen vliegvelden in/rond Londen zelf.
Als je een klein beetje flexibel bent (wat eerder weg) dan kan het nog iets goedkoper. Ik zou zelf nog wel even wachten, tot bijvoorbeeld eind januari. Overigens is 600 euro niet zo'n heel slechte prijs. Vorig jaar zelf naar JFK voor 550 eind augustus (met LX heen, LH terug). Volgens mij wel mazzel gehad met die prijs. Anyway:TheBleeder schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 00:10:
[...]
Dank voor je reactie. Het plan was om op 29 augustus naar Washington te vliegen en op 10 september vanuit Boston weer terug. Ik denk dat de prijs door de multi-city vluchten duurder uitpakt.
Via de ITA matrix krijg ik Aer Lingus als goedkoopste (€676,-), maar met een layover van 15 uur. De eerste reële mogelijkheid is met United/Air Canada, maar die vluchten kosten samen ook al €759,-.
Ik ga het in ieder geval even afwachten en anders moet ik maar even door sparen

AMS/LGW krijg ik €635,- uit.
En via Eindhoven Ryanair > Stansted is het €328,-
Is er iets wat ik over het hoofd zie?
Los van dat het (met te weinig brandstof vliegen) Ryanair is?
Ik kan niet verder klikken zonder de namen... maar neem aan dat er niet nog meer kosten bij komen?
Stoelreservering is trouwens €5,- pp.
En bagage is gratis, mits handbagage en juiste maten?
Wat een onzin.NeutraleTeun schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 15:48:
[afbeelding]
AMS/LGW krijg ik €635,- uit.
En via Eindhoven Ryanair > Stansted is het €328,-
Is er iets wat ik over het hoofd zie?
Los van dat het (met te weinig brandstof vliegen) Ryanair is?
Dan doe je toch geen stoelreservering. Kun je in het slechtste geval een uur niet naast je maten zitten.Stoelreservering is trouwens €5,- pp.
Handbagage is gratis. En dan zit je uiteraard aan bepaalde maten vast.En bagage is gratis, mits handbagage en juiste maten?
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
55 euro Eindhoven - Budapest - Tel Aviv - Budapest - Eindhoven (WizzAir)
145 euro Singapore - Sydney - Singapore (Scoot)
170 euro Singapore - Auckland - Singapore (JetStar)
188 euro Parijs Orly - Kuala Lumpur - Parijs Orly (AirAsia X)
260 euro Kopenhagen - New York JFK - Dubai (Finnair)
260 euro Amsterdam - Bishkek - Amsterdam (Aeroflot)
296 euro Amsterdam - Peking - Vilnius (Ukraine International)
412 euro Amsterdam - Singapore - Frankfurt (China Southern, inclusief een nacht hotel en metrokaart in Guangzhou)
490 euro Amsterdam - Abu Dhabi - Seychelles - Johannesburg - Dusseldorf (Etihad)
Lekker!
Maar is/was wel dat bij vertrek ze meteen een warning low fuel krijgen/kregen.
Mijn 'goedkoopste' lange vlucht was een retour businessclass AMS-AUA-BON-AMS voor < E1000,-
Tussen heen- en terugreis zaten 3 weken aangenaam verblijf op Bonaire
Napsju schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 16:02:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie mooiste prijsjes op de lange afstand enkele reis (>5 uur). Zelf heb ik de volgende tripjes recentelijk gemaakt of ga ik binnenkort maken:
.......
![]()
[ Voor 0% gewijzigd door Zerobase op 10-01-2015 16:16 . Reden: Typefoutje verbeterd ]

Vloog begin augustus 1997 voor het eerst, werd dezelfde maand aan United Airlines geleverd, maar werd in maart 2009 al uit de vloot gehaald en op Victorville gestald en 2 jaar later naar Mojave gebracht.
En nu dus al gesloopt (foto is van dit jaar)
Het gaat om N198UA, een Boeing 747-400 waar onderdelen vanaf zijn gehaald voor Stratolaunch Systems die worden gebruikt voor hun Scaled Composites Stratolaunch draagvliegtuig.
Haar zusterschip N196UA ging haar al voor; die vloog in juni 1997 voor het eerst en werd in oktober 2010 al uit de vloot gehaald en gesloopt in januari 2013.
Die twee moeten wel een van de snelst gesloopte 747's zijn met de minst aantal vlieguren/cycles...
Onder andere motoren, avionics, flight deck en landing gear wordt overgenomen van de 747's.
Met 117 meter moet het de grootste spanwijdte ooit worden.
In zijn geheel wil die nog wel eens van de grond komen bij harde wind (en door het zeer lage gewicht). Nu zal dat niet meer het geval zijn.Fiber schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 17:59:
Dat ze een vliegtuig wat blijkbaar niet meer nodig is als donor voor onderdelen gebruiken snap ik prima, maar deze is wel heel slordig doorgezaagd...
[ Voor 4% gewijzigd door AndRo555 op 10-01-2015 19:54 ]
Dat is wel zo maar dat is niet waarom ze dat doen. Dan zouden er heel veel kisten in de woestijn zo erbij liggen.AndRo555 schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 19:54:
In zijn geheel wil die nog wel eens van de grond komen bij harde wind (en door het zeer lage gewicht). Nu zal dat niet meer het geval zijn.
Nee, het is het begin van de sloop van deze kist nadat het dus alle bruikbare onderdelen eraf zijn gehaald.
Accident: Ethiopian B734 at Accra on Jan 10th 2015, runway excursion
Komt je motor je ineens inhalen...An Ethiopian Airlines Boeing 737-400 freighter on behalf of Asky, registration ET-AQV performing flight KP-4030 from Lome (Togo) to Accra (Ghana) with 3 crew, landed on Accra's runway 03 at 11:05L (11:05Z) but veered right off the runway, turned around about 180 degrees and came to a stop with substantial damage to gear, nose section, right hand engine and right hand wing. The three crew were taken to hospital with injuries of unknown degree.
The airport authority reported the aircraft skidded off the runway at 11:05L, all 3 crew members survived and have been taken to a hospital. Airport operations are unaffected, all flights operate on schedule.
No weather data are currently available, the local weatherstation as well as Metar are offline since Jan 6th 2015.

EDIT: overigens gaat PH-KCD haar laatste nacht op Nederlandse grond in.
Morgenvroeg vertrekt om 10:00 uur de laatste KLM MD-11 Florence Nightingale als KL9865 via Seattle naar Mojave en is het na net geen 80 jaar over en uit voor Douglas vliegtuigen in de Nederlandse luchtvaart en voor KLM.
Zoals in m'n geschiedenispost hierboven beschreven exact 25 jaar en 1 dag na de allereerste MD-11 vlucht in 1990.

EDIT @ veel te laat: PH-KCD staat momenteel hier (of komt hier te staan) en zal naar alle waarschijnlijkheid van baan 24 (Kaagbaan) maar ook mogelijk van 27 (Buitenveldertbaan bij McDonalds) of anders 36L (Polderbaan).
Die laatste twee aldus Charley Valette die de laatste MD-11 naar de woestijn zal brengen vandaag.
[ Voor 38% gewijzigd door Piet91 op 11-01-2015 01:12 ]
Je vliegt voor Ryanair en je hebt dit meegemaakt, of was het een mooi verhaal op een verjaardag?NeutraleTeun schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 16:03:
Natuurlijk is het niet 'te weinig' anders storten ze elke keer neer.
Maar is/was wel dat bij vertrek ze meteen een warning low fuel krijgen/kregen.
Verteld door meerdere (co)piloten.
http://www.omroepbrabant....vaar+voor+veiligheid.aspx
http://pwdegids.nl/artikel/ryanair-ontslaat-klokkenluider/
Google de rest maar.
Of is dat ook onjuiste informatie?
[ Voor 63% gewijzigd door NeutraleTeun op 10-01-2015 20:53 ]
Vragen om met minder brandstof te vliegen betekent nog niet met te weinig brandstof natuurlijk.NeutraleTeun schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 20:51:
Klokkenluiders tijdens een reportage.
Verteld door meerdere (co)piloten.
http://www.omroepbrabant....vaar+voor+veiligheid.aspx
http://pwdegids.nl/artikel/ryanair-ontslaat-klokkenluider/
Google de rest maar.
Of is dat ook onjuiste informatie?
Jij mag dat wellicht de normaalste zaak van de wereld vinden, maar ik niet.
Daarom gaf ik dat aan.
Nutteloze discussie eigenlijk.
Iemand nog inputs / die beter met ITA Matrix kan zoeken? Het lijkt erop dat we de prijs niet echt veel verder kunnden drukken...Hmmbob schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 20:17:
Wij hebben een vriendin die in de zomervakantie ook 4 weken naar de VS wil komen - AMS-LAX dus. Ze vraagt zich ernstig af wanneer ze het beste kan gaan boeken - momenteel staan de prijzen voor max 1 stop op ongeveer €1000 (dat is zonder Aeroflot, dat wil ze niet) met een vetrek na 20 juli.
Wanneer is de 'cut-off' / beste tijd om voor tickets te kijken, rekening houdend dat het natuurlijk hoogseizoen is?
Overigens is vertrek vanaf AMS of een ander veld 'in de buurt' (bijv DUS, BRU, FRA; ze komt uit omgeving Nijmegen) ok, net als landen op LAX of BUR (alhoewel die laatste niet echt veel vluchten heeft). Weet ook niet hoe je goed op "open jaw" kan zoeken, of dat nog veel scheelt.
Het is een veiling hèfranssie schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 23:14:
[...]
Als je iets leuks zoekt voor je flightsim, met veiling kosten en btw zal het je tegen de 4000 gaan kosten, het is dat ie niet in mijn tuin past maar wel lollig om te hebben.
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Bron: http://news.yahoo.com/chi...ight-delay-021544265.htmlUpset by a delayed flight, two Chinese passengers decided to open emergency exit doors in protest as the plane was taxiing, forcing it to abort takeoff and landing them in jail instead, police said Sunday.
The latest in a growing number of air rage cases involving Chinese travelers happened in the early hours of Saturday morning in the southwestern city of Chengdu, after the China Eastern flight was delayed by a snow storm.
Angry passengers complained about the delay and a lack of ventilation, and a man surnamed Zhou opened two emergency exits to prevent the plane from taking off, forcing it to return to the gate. A total of 25 passengers were held for questioning while the rest continued on to Beijing aboard a separate flight.
Kunming police said in an online statement that Zhou and a tour guide named Li have been placed under 15-day "administrative detention" for opening the doors and inciting passengers with false information.
China's fast growing air travel market is the world's second biggest, but heavy traffic and tight military control of airspace have given it the world's worst record for flight delays.
Flight cancelations and delays have sparked frequent incidents of air rage aboard Chinese flights and at airports. Brawls between passengers and attacks on crew have also grown more frequent, many of them filmed and posted online.
Concerns over lengthy tarmac waits prompted U.S. aviation authorities to pass regulations in 2010 requiring planes to return to the gate after three hours.
Al het zoveelste van dit soort akkefietjes daar....
Virussen? Scan ze hier!
Maar als het toestel dan eindelijk aan het taxien gaat richting de baan, bezorg je jezelf en alle andere passagiers nog even wat extra vertraging door de deuren open te zetten....
En wat ze ermee denken te bereiken? Wellicht gewoon aandacht ofzo, dat ze het nieuws halen etc.
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd

Voor wie haar wil volgen: http://www.flightradar24.com/KLM9865/53f4a15
Flightradar 'rouwt' ook om de MD-11, check de tekst linksbovenin maar, tussen de haakjes.

En de luchtverkeersleiding geeft ook een laatste groet aan de MD-11....
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=rgUVoXPM7V0]
Bron: http://www.nu.nl/buitenla...-zwarte-doos-airasia.htmlIndonesische zoekteams hebben de zwarte doos van AirAsia QZ8501 zondag gevonden.
Maandagochtend zullen de teams een poging doen de zwarte doos boven water te halen.
Dat hebben de Indonesische autoriteiten zondag middels een persconferentie naar buiten gebracht. Dat meldt persbureau AFP.
De Airbus A320 stortte zondag 28 december in de Javazee met 162 mensen aan boord, vermoedelijk in slecht weer. Het toestel was op weg van Surabaya naar Singapore.
Langzaamaan worden steeds meer lichamen uit de Javazee gehaald. Zeker 48 lichamen van slachtoffers zijn nu geborgen.
Virussen? Scan ze hier!
Er is toch een black box en een voice recorder?vanaalten schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:52:
"De zwarte doos"? De eerste van de twee pas...
Virussen? Scan ze hier!
The plane reached a top speed of 745mph and arrived at Heathrow early
http://www.independent.co...g-jet-stream-9969832.html
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Beide heten in de volksmond "zwarte doos". Niks zwarts aan natuurlijk.pacificocean schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:55:
[...]
Er is toch een black box en een voice recorder?

Of, het oudere type, dat nog met een magneettape werkte (de nieuwere modellen zijn solid state):
CVR old-style:

FDR old-style:
Virussen? Scan ze hier!
De zwarte doos is niet zwart. Dat komt doordat de uitvinder van de doos Mr. Black was. Daardoor word het een zwarte doos genoemd.wildhagen schreef op zondag 11 januari 2015 @ 17:53:
Het zou ook niet handig zijn ze zwart te maken, dan vallen ze slecht op. Ze zijn in werkelijkheid fel oranje:
[afbeelding]
Of, het oudere type, dat nog met een magneettape werkte (de nieuwere modellen zijn solid state):
CVR old-style:
[afbeelding]
FDR old-style:
[afbeelding]
En ze hebben niet eens in de buurt van "supersonic" gevlogen...cbr600f4i schreef op zondag 11 januari 2015 @ 17:44:
Vergeet de Concorde: British Airways flight reaches close to supersonic speeds due to strong jet stream
Stukje terugal over gehad, windsnelheid doet niets met jouw snelheid t.o.v. de geluidssnelheid, dus met sterke meewind ga je echt niet door de "geluidsbarrière"...

En de laatste groet van Schiphol ATC:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=rgUVoXPM7V0]
Van Facebook.
(Toch wel erg leuk zo'n enthousiast en betrokken persoonCharley Valette - 7 min. · SeaTac
Morgen beter weer hopelijk

Even afgezien van de vraag hoe betrouwbaar de inflight informatie voor passagiers is (....), het lijkt me niet uniek. Ook elders kom je aardig wat wind tegen; dit was tussen Miami en Atlanta, in een 757:Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 10:04:
[...]
Los van het foutje in de intro (1200 km/u is niet supersonisch), kent iemand het snelheidsrecord met een gewoon passagiersvliegtuig? (niet de Concorde) Google helpt me niet verder.

Nou was dit dus tegenwind; verkeer de andere kant op ging dus zo'n (2x 326) = ~650km/h *harder*, bijna 1400 km/h
PS: waar komt de informatie voor dit soort schermpjes, over de grondsnelheid eigenlijk vandaan? DIe is nog niet zo makkelijk vast te stellen zonder GPS?
Ik merk op dat daar al km/h in beeld staat dus die omrekening hoef je niet te doenBartS12 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 21:34:
[...]
Even afgezien van de vraag hoe betrouwbaar de inflight informatie voor passagiers is (....), het lijkt me niet uniek. Ook elders kom je aardig wat wind tegen; dit was tussen Miami en Atlanta, in een 757:
[afbeelding]
Nou was dit dus tegenwind; verkeer de andere kant op ging dus zo'n (2x 326) = ~650km/h *harder*, bijna 1400 km/h
Dat hele systeem is overigens GPS-gebaseerd, hoe denk je dat 'ie weet waar je op de kaart bent?
[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 11-01-2015 21:46 ]
Uhm, wij vlogen met een airspeed van (726+326) = 1052 km/h. Althans, als de informatie op dat schermpje klopte.Ik merk op dat daar al km/h in beeld staat dus die omrekening hoef je niet te doen
Een ander vliegtuig, op dezelfde route maar dan in tegengestelde richting, zou - met dezelfde airspeed - een grondsnelheid gehaald hebben van 1052+326 = 1378 km/h. Toch?
Oh, sorry ik dacht dat je (bij benadering) naar miles aan 't omrekenen was omdat 't gelinkte artikel dat gebruikt. Ik zit hier bijna in slaap te vallen dus niet 100% helder meerBartS12 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 21:51:
[...]
Uhm, wij vlogen met een airspeed van (726+326) = 1052 km/h. Althans, als de informatie op dat schermpje klopte.
Een ander vliegtuig, op dezelfde route maar dan in tegengestelde richting, zou - met dezelfde airspeed - een grondsnelheid gehaald hebben van 1052+326 = 1378 km/h. Toch?
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 11-01-2015 21:59 ]
[ Voor 16% gewijzigd door ijdod op 11-01-2015 23:35 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Ik heb het ook wel eens gehad dat er een significant hardere jet stream was dan gebruikelijk. Linksom of rechtsom, toch leuk om er sneller te zijn dan geplandcbr600f4i schreef op zondag 11 januari 2015 @ 17:44:
Vergeet de Concorde: British Airways flight reaches close to supersonic speeds due to strong jet stream
Tenzij je veel langer op je overstap moet wachten.PolarBear schreef op maandag 12 januari 2015 @ 08:12:
[...]
Linksom of rechtsom, toch leuk om er sneller te zijn dan gepland
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Verwijderd
Op een vliegveld wachten is altijd nog comfortabeler dan opgehokt in het veevervoer, dus ook danFreee!! schreef op maandag 12 januari 2015 @ 08:21:
Tenzij je veel langer op je overstap moet wachten.
Is dit een KLM toestel?
[ Voor 9% gewijzigd door PolarBear op 12-01-2015 09:13 ]
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Douane/immigratie-perikelen waarvoor ze bij die woestijnluchthavens niet het personeel voor hebben.cbr600f4i schreef op maandag 12 januari 2015 @ 09:28:
Wat is eigenlijk de reden dat de MD-11 via Seattle wordt gevlogen?
Aan de andere kant; 6 v.d. 10 zijn rechtstreeks gegaan zonder zo'n stop; alleen de 2 naar Crestview en de 2 naar Mojave hadden een stop. De 6 naar Victorville zijn allemaal non-stop gegaan.
Dus mogelijk hebben die twee vliegvelden niet de mogelijkheden ervoor of kon er niets geregeld worden.
Who knows...
En waarom Seattle specifiek? Ook geen idee. Misschien kwam het met de wind gunstig uit?
EDIT: alsdus Valette zelf:
Om niet via Los Angeles te gaan. Eigenlijk dus wel heel erg logisch.Parking spots and flight-time issues
[ Voor 10% gewijzigd door Piet91 op 12-01-2015 19:20 ]
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Dat gebeurd inderdaad, maar in dit geval is het wel degelijk voor genoemde redenen.mambo No5 schreef op maandag 12 januari 2015 @ 11:55:
Zou 't niets te maken kunnen hebben met het overdragen van eigendom naar die van de sloperij oid? Ik meen me te herinneren (is zijdelings elders in het topic ook al eens genoemd) dat nieuwe vliegtuigen vaak ook een omweg maken om zo door een bepaald luchtruim te vliegen waar de leasemaatschappij/brievenbusfirma (kan even niet op een subtielere term komen) zetelt om het zo rechtsgeldig te maken, voordat het vliegtuig doorvliegt naar de maatschappij die deze in gebruik zal nemen. Kan me goed voorstellen dat dit met oude toestellen ook moet gebeuren en men om die reden via Seattle gevlogen is.
Mwah, zijn 'oude' stoelen.Carfanatic schreef op maandag 12 januari 2015 @ 11:59:
apart dat het hele interieur ook nog in die MD-11 zit.
KLM rolt nu in hun 777-200's nieuwe stoelen uit (dun Recaro spul) en ik neem aan dat deze ook hun weg vinden naar andere toestellen (-300's e.d.) dan heb je niet zoveel meer aan die oude stoelen.
En je ziet op de foto's ook dat er al aardig wat spul uitgehaald is.
Lijkt me vooral een hele vreemde gewaarwording zo'n vlucht. Helemaal leeg op jou en de andere piloot na (ze waren met z'n tweeën geloof ik) en dan zo'n volledig leeg vliegtuig welke kaal is gemaakt van binnen.
Ooit heb ik hier ook zo'n vlucht gemeld van een BA 747; die was wel letterlijk leeggemaakt. Die konden bij wijze van spreken een potje voetballen op de vlucht naar Victorville.
[ Voor 13% gewijzigd door Piet91 op 12-01-2015 12:14 ]
Bron: www.nu.nl/buitenland/3970...t-met-wateroppervlak.htmlHet toestel van AirAsia explodeerde naar alle waarschijnlijkheid voordat het in contact kwam met het wateroppervlak.
Dat concludeert het Indonesische onderzoeksteam volgens Sky News.
Bij de ramp kwamen op 28 december 162 mensen om het leven. 48 lichamen zijn geborgen en één zwarte doos is boven water gehaald. De andere zwarte doos is gelokaliseerd.
Een analyse van geborgen wrakstukken wijst er volgens de onderzoekers op dat het vliegtuig in de lucht uiteenbrak omdat de cabinedruk in korte tijd sterk veranderde door de snelle daling van het toestel. De bemanning heeft geen tijd gehad om de druk in die korte tijd bij te stellen. De explosie zou in het gebied zijn gehoord.
De voicerecorder van vlucht QZ8501, een van de zwarte dozen van het toestel, zit nog altijd vast onder zware wrakstukken. Duikers zijn bezig om die wrakstukken van hun plek te tillen. Op de voicerecorder staat informatie over het radioverkeer en gesprekken tussen piloten.
Virussen? Scan ze hier!
Ik heb even zitten googlen, maar ik kan daar niets over vinden of dit nu ook evht zo is, of meer een verdwaalt verhaal op nu.nl.
Weten jullie daar meer van? Ik heb t nog niet nodig, maar er komt mss ooit een dag dat ik mijn vlucht terug naar NL niet haal en daarmee wellicht ook mijn vlucht terug naar ABZ vervalt, en dan wil graag weten wat nu de regelgeving daarover is.
Update,
Ah ik bedoelde onderstaand artikel/verwijzing in dit draadje
FYI
quote: http://nos.nl/artikel/606...na-vertraagde-vlucht.html
Eerder geld na vertraagde vlucht
Europese vliegtuigpassagiers kunnen in de toekomst makkelijker compensatie krijgen als hun vlucht is vertraagd of uitvalt. Het Europees Parlement is akkoord gegaan met een aanpassing van de regels.
Op vluchten van maximaal 2500 kilometer die drie uur te laat aankomen, krijgen passagiers 300 euro compensatie. Bij langere vertragingen en langere vluchten wordt de compensatie trapsgewijs hoger.
No-show
Ook mag er geen onduidelijkheid meer zijn over de prijzen van vliegtickets en moet de dienstverlening bij verloren bagage worden verbeterd. De nieuwe regels omschrijven duidelijk welke rechten passagiers hebben en wat de luchtvaartmaatschappijen moeten doen.
Ook een verbetering voor passagiers is het verbod op zogenoemde "no-show-clausules" op tickets. Maatschappijen mogen niet meer de terugvlucht schrappen van passagiers die hun vertrekkende vlucht hebben gemist of niet zijn komen opdagen.
[ Voor 49% gewijzigd door Seesar op 12-01-2015 15:28 ]
T60P Widescreen
Hoe dat met de regelgeving zit weet ik ook niet, maar iig kun je dan gewoon de luchtvaartmij bellen om je heenvlucht te wijzigen. Dan vervalt je terugvlucht sowieso niet. Betaal je wel een change fee maar meestal is 't dan of dezelfde prijs of alsnog goedkoper dan een enkeltje fixen.Seesar schreef op maandag 12 januari 2015 @ 15:23:
Weten jullie daar meer van? Ik heb t nog niet nodig, maar er komt mss ooit een dag dat ik mijn vlucht terug naar NL niet haal en daarmee wellicht ook mijn vlucht terug naar ABZ vervalt, en dan wil graag weten wat nu de regelgeving daarover is.
Haha was t maar zo'n feest bij KLM. Een collega moest zijn vlucht wijzigen (heen vlucht), van oorspronkelijk 200 euro. Of hij ff 600 euro wou bijlappen......absurd. En ik weet door mijn werk van te voren niet of ik t wel of niet ga halen, ergo t word eerder een noshow dan een geplande wijziging en ik vertik t om 600 euro bij te alppen als ik met een flybe of easyjet lastminute een enkeltje voor 100 kan boeken maar dan eerst met trein 2.5 uur naar de airport moet rijden. Dat verdient dus niet mijn voorkeur maar werkt wel als backup.CyBeR schreef op maandag 12 januari 2015 @ 15:41:
[...]
Hoe dat met de regelgeving zit weet ik ook niet, maar iig kun je dan gewoon de luchtvaartmij bellen om je heenvlucht te wijzigen. Dan vervalt je terugvlucht sowieso niet. Betaal je wel een change fee maar meestal is 't dan of dezelfde prijs of alsnog goedkoper dan een enkeltje fixen.
Kan overigens ook niets in de algemene voorwaarden vinden van KLM.
T60P Widescreen
Hah, fair enough. De keren dat ik heb moeten wijzigen viel 't mee maar 't kan ook fout gaan iddSeesar schreef op maandag 12 januari 2015 @ 16:11:
[...]
Haha was t maar zo'n feest bij KLM. Een collega moest zijn vlucht wijzigen (heen vlucht), van oorspronkelijk 200 euro. Of hij ff 600 euro wou bijlappen......absurd. En ik weet door mijn werk van te voren niet of ik t wel of niet ga halen, ergo t word eerder een noshow dan een geplande wijziging en ik vertik t om 600 euro bij te alppen als ik met een flybe of easyjet lastminute een enkeltje voor 100 kan boeken maar dan eerst met trein 2.5 uur naar de airport moet rijden. Dat verdient dus niet mijn voorkeur maar werkt wel als backup.
http://www.beuc.eu/public...mfd=off&LogonName=Guesten
T60P Widescreen
Vlucht duurt nog zo'n 1:20 uur.

EDIT: Foto's van Valette:
Laatste KLM MD-11 staat in Mojave

Flo has landed

En als je geld over hebt...
Dit is de originele flightstrip van de allerlaatste pax md11 outbound vanaf Schiphol.
Een prachtig collecters item!
Hierbij start de veiling, uiteraard gaat het geld naar het goede doel!!
This is the original flightstrip used at Schiphol Tower for the last outbound flight ever out of Amsterdam by the last pax MD11. A fantastic collecters item!
The auction starts now, of course the money will be donated to charity!
Shipping abroad will be no problem!!
[ Voor 152% gewijzigd door Piet91 op 13-01-2015 00:48 ]
Edit: En in ik neem aan schoon, liefst demiwater om schadelijke zouten e.d. zoveel mogelijk te verdunnen?
[ Voor 17% gewijzigd door evilution op 12-01-2015 20:28 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Nvidia rules
Door de black box zo min mogelijk beschadigen hopen ze daarmee zoveel mogelijk data uit te kunnen lezen.
Speel ook Balls Connect en Repeat

- 13 januari 1942: Het eerste gebruik van de schietstoel om een vliegtuig te verlaten.
Helmut Schenk zit in een Heinkel He 280 prototype (de eerste straal aangedreven gevechtsvliegtuig) waarvan de motoren waren verwijderd. Hij werd door een paar Messerschmitt Bf 110 vliegtuigen voortgetrokken. Maar op 2400 meter hoogte verliest hij de controle over het vliegtuig (het had veel gesneeuw) waarop hij de schietstoel gebruikt.

- 13 januari 1969: Scandinavian Airlines is op weg van Seattle naar Los Angeles. De 2.5 jaar oude McDonnell-Douglas DC-8-62 (LN-MOO Sverre Viking) vanuit Kopenhagen heeft 3 cockpit- en 3 cabin-crew en 36 passagiers aan boord.
Bij de landing krijgen ze echter problemen met de landing gear en worden hierdoor afgeleid.
Dit leidt tot verdere problemen en vergeten ze hun positie.
Om 19:21 uur crashen ze in de Santa Monica Bay, 11 kilometer ten westen van LAX. 3 cabincrew en 3 passagiers overleven de crash niet.

De piloot probeert de DC-8 nog omhoog te krijgen waardoor de staart het water eerst raakt. Hierna breekt de DC-8 in drie stukken. Het grootste stuk - voorste gedeelte tot net achter de vleugel - blijft nog 20 uur drijven. Dit stuk wordt later naar Monica Beach gesleept waar het zinkt, maar wordt later geborgen en naar de haven van Long Beach gebracht. De andere twee stukken - inclusief landing gear en motoren - wordt niet geborgen.

5 dagen later crasht United Airlines vlucht 266 - een 4 maanden jonge Boeing 727-22C N7434U van LAX naar Denver - na takeoff van LAZ in de baai; niet ver van de DC-8. Geen van de 38 inzittenden overleeft de crash die aan motorproblemen te wijten is.

- 13 januari 1982: Air Florida vlucht 90 staat gereed op Washington National Airport voor een vlucht naar Fort Lauderdale met een stop in Tampa. De Boeing 737-222 (N62AF) heeft 2 cockpit-, 3 cabincrew en 74 passagiers aan boord.
De temperatuur was -4 °C en de luchthaven was die morgen al gesloten geweest vanwege sneeuwval, rond het middaguur werd de luchthaven weer geopend.
Nadat de 737 was gede-iced kon de een pushback truck geen grip krijgen; hierop werden de motoren gestart en werd reverse thrust gebruikt om los te komen. Ondanks de truck en de motoren kwam de 737 niet in beweging waarop een pushback truck met sneeuwkettingen de kist wel weg kon krijgen; hierna stonden ze nog 49 minuten in een lange rij met andere vliegtuigen, wachtend om te vertrekken.
Ondertussen begon het weer harder te sneeuwen en moesten ze eigenlijk weer gede-iced worden.
Dit besloten zij niet te doen (het zou nog meer vertraging opleveren) en ook de engine anti-ice system schakelden zij niet in. Dit systeem gebruikt de warmte van de motoren om sensoren te beschermen tegen bevriezing.
Dit zorgde bij de takeoff ervoor dat de motoren minder vermogen leverden dan nodig was; de 737 had 800 meter meer nodig om los te komen. Vrijwel direct na het loskomen begon de stick shaker te rammelen ter indicatie dat de kist begint te overtrekken.
De 737 haalt maar 107 meter hoogte waarna het weer begint te dalen.
Nog geen 30 seconden na takeoff crasht de 737 op de 14th Street Bridge waar het 6 auto's en een vrachtauto raakt en crasht vervolgens in de bevroren Potomac rivier.
Aangezien veel overheidsgebouwen eerder gesloten waren vanwege het weer waren de wegen vol en konden hulpdiensten moeilijk de plek bereiken. Enkele bijstanders konden overlevenden uit het water halen maar de meesten konden niets doen in het ijskoude water.
20 minuten na de crash kwam een Bell 206 helikopter (N22PP) aan; deze kon enkele overlevenden over het ijs naar de kant sleuren.
Een van de passagiers - Arland D. Williams - gaf telkens de reddingslijn door aan anderen.
Toen de helikopter voor hem terugkwam was hij verdwenen.

Van alle 79 inzittenden overleven slechts 5 inzittenden de crash en het ijskoude water; 1 stewardess en 4 passagiers. Daarnaast overleden 4 personen die in de auto's zaten en raken daar 4 gewond.
De 14th Street Bridge is later naar Williams vernoemd.
30 minuten na de crash ontspoorde een metrostel bij een naburige station waarbij 3 doden vielen.
In 30 minuten lag een van Washington's belangrijkste luchthaven en metrolijnen eruit wat de hele Washington metropolitan area plat legde.
Nu zit ik al een tijdje met de volgende vraag:
Het valt me op dat oude passagiersvliegtuigen die uit dienst gaan omdat ze niet meer rendabel zijn, door o.a. te hoog brandstofverbruik, worden ingezet als vrachtvliegtuig. Zijn ze dan voor vracht wel rendabel? Sowieso lijken vrachtvliegtuigen vrijwel altijd oude kisten te zijn.
Daar zullen allerlei leuke reken sommen achterzitten, niet in het minst dat cargo maatschappijen die kisten vaak goedkoop kunnen aanschaffen en ze daardoor tot op een zeker punt inderdaad rendabel kunnen vliegen vergeleken met de aanschaf van een nieuw toestel.gop1 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 00:38:
Ik volg dit topic al een tijdje en ik vind met name de posts van Piet91 erg informatief.
Nu zit ik al een tijdje met de volgende vraag:
Het valt me op dat oude passagiersvliegtuigen die uit dienst gaan omdat ze niet meer rendabel zijn, door o.a. te hoog brandstofverbruik, worden ingezet als vrachtvliegtuig. Zijn ze dan voor vracht wel rendabel? Sowieso lijken vrachtvliegtuigen vrijwel altijd oude kisten te zijn.
Nvidia rules
Check out my photography on Instagram
Dit topic is gesloten.
![]()