Het Luchtvaart Topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 112 Laatste
Acties:
  • 660.121 views

• bull93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-12-2023
Piet91 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 17:46:
[...]

[...]

Maar ook PH-BFI (747-400) heeft de '95 years' sticker gekregen; dit is een combi waar de -BFH een full-pax kist is.
De kisten met deze sticker zijn ook hier te vinden; naast natuurlijk hun bestemmingen/tijden. ;)

Nieuwe livery (in ieder geval):
Fokker F70: PH-KZB, PH-KZL, PH-KZM, PH-KZS
Embraer 190: PH-EZA, PH-EZB, PH-EXD
Boeing 737-800: PH-BXW, PH-BXZ

EDIT @ later: :o

[...]

[afbeelding]
[video]
Dankjewel! precies wat ik zocht :)

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
:P @ Makro...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fJgduXm.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door Piet91 op 02-01-2015 13:10 ]

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

HOEVEEL?!

Ik heb gebruikte Martinair stoelen staan voor minder dan een 10/e van die prijs.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:19
Bolk schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 13:13:
HOEVEEL?!

Ik heb gebruikte Martinair stoelen staan voor minder dan een 10/e van die prijs.
Voor zo'n bedrag heb ik wel interesse in soortgelijke stoelen, maar 1.6k is mij echt teveel 8)7

EDIT: 1.9k, had die btw niet gezien :P

[ Voor 7% gewijzigd door oohh op 02-01-2015 13:41 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Nog even los van de imho nogal absurde prijs, waarom zou je zoiets thuis willen hebben? Het is niet alsof een vliegtuigstoel (iig in de Cattle Class) nou zo comfortabel is ofzo, in vergelijking met 'gewone' stoelen? :X

Virussen? Scan ze hier!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik vind de verwijzing naar het uitklapbare tafeltje wel mooi. In de opstelling zoals op de foto heb je daar natuurlijk geen hol aan.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Het heeft wel wat voor op het balkon, 100% beter dan de plastic rommel van nu. :P Maar niet voor die prijs. :N

Nog wel inclusief het zwemvest hoop ik, voor het geval het ineens hard gaat regenen?

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12 17:12

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Waarom gaat de Makro nu ineens van die stoelen verkopen? Meer iets voor een dumphandel.

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

wildhagen schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 14:11:
Nog even los van de imho nogal absurde prijs, waarom zou je zoiets thuis willen hebben? Het is niet alsof een vliegtuigstoel (iig in de Cattle Class) nou zo comfortabel is ofzo, in vergelijking met 'gewone' stoelen? :X
Leuk voor in een wachtkamer, kantoor etc. Praktisch hebben ze weinig waarde.

Verwijderd

Het zit op zich prima zonder andere stoelen voor je neus. Een vriend van mij had een set en dat zat niet verkeerd.

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10 22:16

Goner

What can I do you for ?

wildhagen schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 14:11:
Het is niet alsof een vliegtuigstoel (iig in de Cattle Class) nou zo comfortabel is ofzo, in vergelijking met 'gewone' stoelen? :X
Nou, ik vind de gemiddelde vliegtuigstoel in vergelijking best comfortabel ; het beroerde is alleen dat je er uuuuuuren in moet zitten en na een paar uur zit niks meer comfortabel IMHO.
Het irritante van vliegtuigstoelen is dat er 'mensen' voor en achter je zitten >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Goner op 02-01-2015 15:30 ]

• wildhagen
  • Niet online
Met een aantal grote vliegcrashes nog vers in het geheugen klinkt het wellicht tegenstrijdig, maar de burgerluchtvaart was nog nooit zo veilig als in 2014. Dat blijkt uit gegevens van Aviation Safety Network. In totaal waren er wereldwijd 21 vliegcrashes, waarbij in totaal 990 slachtoffers waren te betreuren.

Qua aantal slachtoffers was 2014 daarmee geen goed jaar. Want hoewel 2014 wat betreft het aantal crashes dus het veiligste jaar ooit was, staat het qua aantal doden slechts op de 24ste plaats.

Dit komt met name door enkele grote crashes, zoals met de beide Boeing 777’s van Malaysia Airlines en de crash met een Airbus A320 van AirAsia vorige week. Ook bij het ongeluk met een MD-83 van Swiftair in Mali waren veel slachtoffers te betreuren.

Ook volgens Ascend, onderdeel van Flightglobal, was 2014 het veiligste luchtvaartjaar ooit. Een op 2,38 miljoen vluchten had een dodelijke afloop. Het vorige record stamde uit 2012, toen de fatal accident rate een per 2,37 miljoen vluchten bedroeg. In 2013 was dit een op 1,91 miljoen vluchten.

Ascend heeft het de ramp met vlucht MH17 niet meegeteld, omdat deze crash niet als ongeval maar als een verlies door oorlogsrisico wordt aangeduid. Ondanks de voortdurende onduidelijkheid over de oorzaak van de crash met vlucht MH370 is deze wel meegerekend.

Volgens Aviation Safety Network was Afrika in 2014 opnieuw het minst veilige continent. Van alle crashes vond 43 procent daar plaats. Dat terwijl het continent slechts drie procent van het wereldwijde vliegverkeer voor rekening neemt.
Bron: http://www.luchtvaartnieu...oit-zo-veilig-als-in-2014

En een mooie infographic erbij:

Afbeeldingslocatie: http://www.luchtvaartnieuws.nl/sites/default/files/website_633x300/slider-overig/asn_infographic_2014.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• Piet91
  • Niet online
Piet91 schreef op maandag 03 november 2014 @ 18:56:
- Gisteren is PH-CKD haar 747 zusters voor gegaan; rond half 4 's middags is ze vertrokken naar Jakarta waar ze een D-check krijgt en omgespoten wordt in Air Bridge Cargo kleuren. In januari komt ze weer terug naar Amsterdam en later die maand krijgt ze een nieuwe registratie.

Vorige week maandag op AMS:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3933/15465993939_92e734dc01_c.jpg
Ze komt morgen om 16:05 uur terug op Schiphol als MP1316 in haar nieuwe kleuren en nog met haar oude registratie.
Zal over een paar dagen nog een testvlucht maken en zal dan later deze maand aan ABW worden geleverd als VQ-BWW.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7460/9035892903_d5693348d4_c.jpg
(Willekeurige foto)

EDIT: thanks hieronder. d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 02-01-2015 20:59 ]

• wildhagen
  • Niet online
De neergestorte vlucht van Air Asia van afgelopen zondag was kennelijk ook illegaal, als ik onderstaande bericht mag geloven:
Luchtvaartmaatschappij AirAsia mag tijdelijk niet meer vliegen tussen Surabaya en Singapore. Dat maakte het Indonesische ministerie van transport vrijdagavond laat bekend.

Het besluit volgt op een vliegtuigcrash met een toestel van de maatschappij. Het vliegtuig stortte zondag neer in de Javazee toen het onderweg was naar Singapore. De vliegtuigmaatschappij zou echter geen toestemming hebben gehad om op zondagen te vliegen op het traject.

De vergunning van AirAsia voorzag naar verluidt alleen in vluchten op vier andere dagen van de week. Volgens de autoriteiten is de vliegvergunning voor het traject nu tijdelijk bevroren terwijl onderzoek wordt gedaan.
Bron: http://www.bndestem.nl/al...gunning-airasia-1.4697706

Nice...

Virussen? Scan ze hier!

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-12 12:45
Apart; altijd geloofd in de bewering dat de meeste ongelukken gebeuren rond de start en landing, maar deze cijfers zeggen toch heel iets anders.

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

• wildhagen
  • Niet online
Mjah, let wel op dat dit statistieken van slechts één jaar (2014) zijn. Je moet ze op langere termijn bekijken om een representatief beeld te krijgen.

Virussen? Scan ze hier!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 10:03:
Mjah, let wel op dat dit statistieken van slechts één jaar (2014) zijn. Je moet ze op langere termijn bekijken om een representatief beeld te krijgen.
Inderdaad, vorig jaar was een redelijk abnormaal jaar. Boeing heeft een mooi overzicht uitgegeven, waaruit een heel ander beeld naar voren komt.
PDF

Tussen 2004 en 2013 gebeurden de meeste ongelukken (47%) tijdens de finale nadering en landing, 14% tijdens de start en 10% tijdens de kruisfase.
De rest tijdens het uitklimmen, dalen en taxiën.

• mrsar
  • Laatst online: 00:34

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Ik zie hier net op tv dat een vlucht van airasia een knal gaf tijden taxiën en daarna terug naar de gate is gegaan.
90% van de mensen durfde niet verder...opzich begrijpelijk.ik ziet hier nu in de Filipijnen ongeveer iedere 4 dagen ofzo in het vliegtuig maar toch heb ik niet dat gevoel.als ik het zo zie hebben de 3 grootste hun zaakjes gewoon goed op orde (airasia,cubu pacific en airasia) en uiteindelijk zal ik wel moeten.zoals eerder te lezen was hen ik zware vertraging gehad van mnl-kalibo vanwege de storm die langskwam,en hoe vervelend ook uiteindelijk gaat veiligheid voor alles (en die airasia die daar doorschoot leek er vandaag nog steeds te staan.

Maar omg wat kunnen de vliegvelden hier anders zijn dan veel andere plekken.mnl is bij deze mijn ergste vliegveld waar ik geweest ben :P ze kunnen veel leren in communicatie/duidelijkheid en efficiëntie xD als jet personeel zelf niet meer weet wat er aan de hand is dan gaat er iets niet goed :P en ook 4 uur wachten aan de gate in het vliegtuig was iets dat ik nog niet eerder meegemaakt heb.....en ik heb behoorlijk wat gevlogen ;) oh en cebu is echt te krap voor me haha gelukkig zijn het maar vluchtjes van een uur max ;)

Oh 1 ding die ik wil toevoegen van vietnam.
Hue airport..... Geen live update op de tv van je vlucht...er werdt omgeroepen dat er vertraging was maar op de tv stand al dat het boarding time was..en even later...departed....sta je toch even vreemd te kijken en aan jezelf te twijfelen xD samen met de rest van de touristen haha

[ Voor 12% gewijzigd door mrsar op 04-01-2015 14:44 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Piet91
  • Niet online
Ruim 2 uur geleden is PH-BFL op Schiphol geland nadat het meer dan 2 maand in Subang International Airport heeft gestaan voor D-check.
Zal wel de allerlaatste D-check zijn geweest voor deze kist :|

EDIT: en hoe kun je een A380 nóg lelijker maken dan die nu al is? Groothoek! d:)b

Afbeeldingslocatie: http://www.airteamimages.com/pics/212/212509_big.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Piet91 op 04-01-2015 19:31 ]

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-12 16:42
Mijn god, dat is toch een wanstaltige foto :o

[ Voor 16% gewijzigd door Tha_T op 04-01-2015 21:59 ]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:50
Klein dik propje :+

Sometimes you need to plan for coincidence

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08

franssie

Save the albatross

chubby, heeft wel wat zo, maar blijft een lelijke livery/

edit:// wat wel erg gaaf is in die foto: de schaduwen van de mensen die voor het licht mar buiten de foto staan foto's te maken van die kist.

[ Voor 55% gewijzigd door franssie op 04-01-2015 22:55 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Saus
  • Niet online
Vorige week de factory visit aan Airbus Toulouse gedaan. Hoewel het gaaf was om daar te zijn, zou ik toch als iemand moet kiezen Hamburg aanraden. Hetgeen je te zien krijgt (1 blik vanuit een kamertje naar binnen vs een wandeling van een uur door de fabriek), waar je mag komen (achter glas dus vs de live productievloer) en vooral wie de guide is (mensen die guide-zijn-for-a-living terwijl Hamburg gepensioneerde ex-medewerkers gebruikt) gaven bij mij voor Hamburg toch meer het kijkje-achter-de-schermen-gevoel dan in Frankrijk.

Daarnaast was Toulouse heel globaal (ook leuk geweest voor aanhang) waar Hamburg veel meer in-depth ging in de techniek (meer leuk voor mensen die wat meer into aviation zijn). Maar dat valt of staat natuurlijk met je guide, maar in Hamburg liep der iemand rond die enthousiast werd van ons enthousiasme als je snapt wat ik bedoel.

Wel opmerkelijk om te zien waren de dichtgeplakte Skymarks A380's. En dat de guide nogal 'fel' was over de CEO van Qatar. Ik snap wel dat je hem misschien een zeur vindt over sommige details. Maar omdat vanuit die hoedanigheid meerdere keren te benadrukken. Ik zou 't niet gedaan hebben (ook al is de guide technisch gesproken werkzaam voor een ander bedrijf).

Afijn, al met al een prima dag. Nu nog een keer Seattle ;)

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De A380 assembly hallen hebben geen gangpad voor bezoekers, veel zal je inderdaad niet zien. De A350 assembly hallen hebben die wel en vermoedelijk gaan die over niet al te lange termijn open voor het grote publiek.

http://airwaysnews.com/bl...al-assembly-line/fal-1-2/
http://airwaysnews.com/bl...a350-final-assembly-line/

March of the Eagles

• Piet91
  • Niet online
Piet91 schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 23:40:
Morgen de laatste uitgaande vlucht van PH-AHQ.
Deze Boeing 767-383ER die in november 1990 aan Scandinavian Airlines werd geleverd zal hierna uit de Arke vloot gehaald worden.

Deze 767 werd begin 2004 aan Air Holland geleverd en nadat deze in maart 2004 failliet ging, ging deze 767 naar Holland Exel en nadat deze een 2 maand later óók failliet ging, ging de 767 naar Arkefly.

Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2684/4342010737_9b2982cfe2_z.jpg

De 767 zal morgen om 12:40 uur vertrekken voor een laatste rondje Varadero, Cuba - Cancun, Mexico en weer naar Schiphol waar die zondagmiddag rond de middag zal moeten aankomen.
Daarna gaat de 767 met ruim 100.000 vlieguren de woestijn in en hiermee de laatste kist van Air Holland / HollandExel die van de Nederlandse bodem verdwijnt.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/6/2/8/2553826.jpg
Nadat deze kist nog zeer regelmatig werd ingezet (PH-AHQ viel in voor PH-OYI die weer inviel voor PH-TFL die geregeld voor onderhoud weg is) valt nu dan toch echt het doek voor deze ruim 24 jaar oude 767-300ER.
Morgen om 09:55 uur vertrekt deze naar de VS waar het in de woestijn gestald zal worden.

Overigens bracht B-KPQ vanavond een kort bezoek aan Schiphol; deze 777-300ER van Cathay week uit naar Amsterdam wegens mist op Heathrow.
Vloog daarna gewoon door naar Londen en is as we speak alweer van de gate teruggedrukt en weer op weg naar Hong Kong.
Was de eerste keer dat deze kist op Schiphol kwam.
(B-KPQ is 4-class met First Class, de 777W die Cathay op AMS inzet is de 3-class zonder First Class)

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/0/0/4/1787400.jpg

En om even die smerige foto van de Etihad A380 te doen vergeten; Schiphol @ night op 2 januari O+ :
Afbeeldingslocatie: http://cdn1.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2015/1/2/504884.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Piet91 op 05-01-2015 01:27 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Saus schreef op zondag 04 januari 2015 @ 22:55:
Afijn, al met al een prima dag. Nu nog een keer Seattle ;)
Ik heb Seattle een paar jaar geleden gedaan maar dat lijkt, afgaande op jouw beschrijving, meer op Toulouse dan op Hamburg. Als toerist mag je alleen op een platform boven de werkvloer komen en op de werkvloer zelf mogen alleen personeel en VIP's komen. En de gids was ook geen Boeing-personeel dus het kennisniveau beperkt.

• Saus
  • Niet online
XWB schreef op zondag 04 januari 2015 @ 23:52:
De A380 assembly hallen hebben geen gangpad voor bezoekers, veel zal je inderdaad niet zien. De A350 assembly hallen hebben die wel en vermoedelijk gaan die over niet al te lange termijn open voor het grote publiek.

http://airwaysnews.com/bl...al-assembly-line/fal-1-2/
http://airwaysnews.com/bl...a350-final-assembly-line/
Ah, nouja over 2 weken opende ze een nieuwe ontvangst hal (daar waar de concorde nu staat), dus wellicht sowieso ooit nog terug! In Hamburg was 't ook wel overdreven met wat er wel mocht (in wheelbays staan terwijl der ook nog iemand aan het sleutelen was). Wellicht had ik het andersom moeten doen. Nogmaals, ter verduidelijking, het was een gave dag om te doen hoor. Alleen ging Hamburg er net wat dieper op in.

Wel gaaf om die half afgewerkte toestellen te zien.

Der stonden ook nog 2 toestellen van Afriqiyah, geen idee hoe het in Libië is eigenlijk (shame on me). Net ff gekeken, maar hun site is wat aan de oude kant (nieuws uit 2013). Vliegen die atm? Ifso, worden die dan gewoon volgens schedule afgeleverd? (wellicht dat de mensen die lijstjes hebben van af te leveren vliegtuigen eens kunnen kijken of die toestellen al geleverd hadden moeten zijn?).
downtime schreef op maandag 05 januari 2015 @ 02:41:
[...]

Ik heb Seattle een paar jaar geleden gedaan maar dat lijkt, afgaande op jouw beschrijving, meer op Toulouse dan op Hamburg. Als toerist mag je alleen op een platform boven de werkvloer komen en op de werkvloer zelf mogen alleen personeel en VIP's komen. En de gids was ook geen Boeing-personeel dus het kennisniveau beperkt.
Ah thanks for the headsup. Nouja ik zou der niet speciaal voor naartoe gaan, maar als ik daar ben pak ik 'm sowieso wel mee! Was het interessant?

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
Saus schreef op maandag 05 januari 2015 @ 08:42:
[...]

[...]

Ah thanks for the headsup. Nouja ik zou der niet speciaal voor naartoe gaan, maar als ik daar ben pak ik 'm sowieso wel mee! Was het interessant?
Ik zou er persoonlijk nooit speciaal ervoor naar toe gaan. Het is absoluut leuk als je er toevallig in de buurt bent, maar meer ook niet. Kan je idd net zo goed naar Airbus gaan :) Maar Seattle zelf is ook een hele leuke stad, dus een goed excuus om er een keer langs te gaan! ;) Vorig jaar als klant erheen geweest, dus gelukkig wel iets meer gezien dan de standaard tour :)

[ Voor 9% gewijzigd door Trent900 op 05-01-2015 09:00 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Der stonden ook nog 2 toestellen van Afriqiyah, geen idee hoe het in Libië is eigenlijk (shame on me). Net ff gekeken, maar hun site is wat aan de oude kant (nieuws uit 2013). Vliegen die atm? Ifso, worden die dan gewoon volgens schedule afgeleverd? (wellicht dat de mensen die lijstjes hebben van af te leveren vliegtuigen eens kunnen kijken of die toestellen al geleverd hadden moeten zijn?).
Afriqiyah Airways en Libyan Airlines vliegen nog, maar in beperkte mate met een handvol A320's. Omdat er nog steeds oorlog is worden vluchten regelmatig geschrapt. Tripoli International Airport werd vorig jaar vernietigd en een aantal A330's zijn daar in vlammen opgegaan. Libyan en Afriqiyah opereren nu vanaf Malta geloof ik, en nog enkele andere kleine airports in Libië.

Afbeeldingslocatie: http://oi60.tinypic.com/2rf6asl.jpg

Beide airlines hebben elk twee nieuwe A330's in Toulouse, maar gezien de huidige situatie in Libië kunnen ze vooralsnog niks met die kisten doen.

[ Voor 10% gewijzigd door XWB op 05-01-2015 11:50 ]

March of the Eagles

• wildhagen
  • Niet online
Tientallen Britse passagiers zitten mogelijk 8 dagen vast op het vliegveld van de Indiase stad Mumbai omdat ze een aansluitende vlucht hadden gemist. Onder de 38 toeristen zijn ook kinderen en gehandicapten, meldt The Times of India.

De passagiers misten de aansluiting ,,door vertragingen bij de veiligheidscontroles en omdat er geen slurf was om uit het vliegtuig te stappen'', vertelt toetsenist Sean Read van de band Manic Street Preachers, die ook in de vlucht van Goa naar Mumbai zat. Personeel op de aansluitende vlucht van British Airways wist dat de Britten moesten overstappen, maar de vlucht vertrok toch. ,,Passagiers hebben geen hotel, voedsel of vlucht aangeboden gekregen'', zei Read.

Turkish Airlines had wel plaats voor 7 passagiers, maar op dat moment was er niemand van BA aanwezig om het aanbod aan te nemen. De Britse luchtvaartmaatschappij zegt alles in het werk te stellen om de gestrande reizigers om te boeken, ook bij andere maatschappijen.
Bron: http://www.bndestem.nl/al...vliegveld-india-1.4699877

Kijk, dát is pas een vertraging... 8 dagen maar liefst :P

Volgens mij moet je daar wel aardig wat centjes aan schadevergoeding uit kunnen slepen bij deze of gene. Dit kan natuurlijk écht niet.

Virussen? Scan ze hier!

• oohh
wildhagen schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:11:
[...]

Kijk, dát is pas een vertraging... 8 dagen maar liefst :P

Volgens mij moet je daar wel aardig wat centjes aan schadevergoeding uit kunnen slepen bij deze of gene. Dit kan natuurlijk écht niet.
Hmm, iets minder lang wachten:
DÜSSELDORF - Passagiers die zaterdag met Etihad Airways van Abu Dhabi in de Arabische Emiraten naar Düsseldorf zouden vliegen, zijn zondagmiddag met dertig uur vertraagd, op een vlucht die normaal in een kleine zeven uur kan worden gedaan. De passagiers moesten eerst op de startbaan dertien uur wachten, omdat het te mistig was om te vertrekken. Toen een 73-jarige passagier tijdens de vlucht aan boord overleed, moest het toestel ook nog een tussenlanding maken in Wenen.

Het luchtvaartbedrijf Etihad heeft de dood van de passagier bevestigd.
Denk je na dertien uur wachten eindelijk naar huis te kunnen, geeft één van de passagiers de geest. :P
Wellicht dat de bejaarde is overleden aan trombose/infarct door het lange wachten?

Verwijderd

oohh schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:43:
Wellicht dat de bejaarde is overleden aan trombose, door het lange wachten?
Ik zou dat rangschikken onder ouderdom of fragiliteit. Net zoals mensen die overlijden aan een hartaanval bij een brand of ander incident niet echt als slachtoffer gerekend kunnen worden wat mij betreft. Dat je toevallig doodgaat tijdens iets betekent niet dat dat iets de oorzaak is.

• franssie

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:44:
[...]

Ik zou dat rangschikken onder ouderdom of fragiliteit. Net zoals mensen die overlijden aan een hartaanval bij een brand of ander incident niet echt als slachtoffer gerekend kunnen worden wat mij betreft. Dat je toevallig doodgaat tijdens iets betekent niet dat dat iets de oorzaak is.
Er is - net zoals bij vliegtuigongelukken - bijna nooit één oorzaak, het is bijna altijd een combinatie van omstandigheden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Saus schreef op maandag 05 januari 2015 @ 08:42:
Het was zeker interessant al wordt er feitelijk niet zo gek veel nieuws verteld als je al luchtvaartfanaat bent. Het leukste is gewoon om een keer die immense fabriek van binnen te bekijken. Zoals Trent900 al zei: Niet doen als je speciaal voor die tour naar Seattle moet. Maar als je er toch bent, dan is het best de moeite waard, en Seattle is zelf best een leuke stad. Voor mij was de trip naar Everett ook gewoon een enkel middagje in een veel langere trip door de westelijke VS.

Verwijderd

franssie schreef op maandag 05 januari 2015 @ 17:05:
Er is - net zoals bij vliegtuigongelukken - bijna nooit één oorzaak, het is bijna altijd een combinatie van omstandigheden.
Dat is natuurlijk wel waar, maar zeker bij zaken waarbij grote aantallen mensen komen kijken is het nogal dubieus om dergelijke gevallen als slachtoffer of gevolg van mee te nemen.

• Piet91
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis:

Afbeeldingslocatie: http://www.buran.fr/vmt-atlant/img/vertol7.jpg

- 6 januari 1982: De eerste vlucht met vracht voor de Myasishchev VM-T Atlant; een tank voor de Energia draagraket.
Het vliegtuig - een hevig verbouwde Myasishchev M-4 bommenwerper - werd speciaal gebouwd voor het vervoeren van voor onderdelen voor o.a. het Boeran-ruimtevaartprogramma naar het Kosmodroom Bajkonoer raketlanceerplaats.

Afbeeldingslocatie: http://img.gawkerassets.com/img/19894b37ekzopjpg/original.jpg

Er werden 2 Atlants gebouwd. Antonov was bezig met het An-124 Ruslan programma waar ook de An-225 Mriya uit zou komen; in 1989 verving deze An-225 de Atlants.
Een Atlant staat op de luchthaven van Ramenskoje (luchthaven met de een-na-langste landingsbaan ter wereld) en de ander op vliegbasis Dyagilevo.

En ja; op de foto hieronder staat linksachter een 1:3 houten schaalmodel van de Buran voor windtunnelproeven.
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/3/8/3/2334383.jpg

Verwijderd

De Myasishchev VM-T Atlant doet me toch wel erg denken aan de U-2. Een totaal ander toestel met ook een heel andere rol, maar desondanks doen de vleugels, het landingsgesteld en de motorpods toch denken aan het beruchte spionagetoestel.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2015 05:28 ]

• oohh
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 05:27:
De Myasishchev VM-T Atlant doet me toch wel erg denken aan de U-2. Een totaal ander toestel met ook een heel andere rol, maar desondanks doen de vleugels, het landingsgesteld en de motorpods toch denken aan het beruchte spionagetoestel.
Ik snap wel wat je bedoelt. Komt waarschijnlijk door de relatief lange vleugels ten opzichte van de rest van het vliegtuig.

Ik stuitte vandaag op dit: AMARG, een aircraft boneyard van de U.S. Army in Tucson, Arizona.

Op deze site kun je zien wat er per maand bij komt en weg gaat, inclusief registratie etc. Je kunt ook een bus tour doen. Ik had er zelf nog nooit van gehoord, wellicht vinden anderen dit ook interessant. :)

• Piet91
  • Niet online
oohh schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 11:11:
[video]

Op deze site kun je zien wat er per maand bij komt en weg gaat, inclusief registratie etc. Je kunt ook een bus tour doen. Ik had er zelf nog nooit van gehoord, wellicht vinden anderen dit ook interessant. :)
Zo, da's wel apart. Meestal is juist het tegenovergestelde op die plekken.

Dinsdag probeert SpaceX’ Falcon 9 raket te landen op een platform in de oceaan
Morgen – dinsdag 6 januari 2015 volgens de kalender – gaat de commerciële raketbouwer SpaceX iets proberen dat heel gewaagd is: om 12.20 uur zal vanaf Cape Canaveral Air Force Station in Florida de Falcon 9 raket worden gelanceerd, met bovenin de Dragon capsule, welke volgeladen met 2.270 kg nuttige lading naar het internationale ruimtestation ISS zal gaan. Dat laatste is niet zo bijster interessant, dat is reeds eerder gedaan en met succes. Het gewaagde zit ‘m in de eerste trap van die Falcon 9 raket, die willen ze namelijk weer een zachte landing laten maken en wel op een groot platform van 91 bij 52 meter dat in de Atlantische Oceaan drijft. Of het morgen allemaal gaat lukken is niet zeker: er is 60% kans dat de lancering door gaat, vanwege het weer, en vervolgens is er 50% kans dat de eerste trap op het platform gaat landen, zo liet SpaceX vandaag weten. Alles is dinsdag vanaf 11.00 uur hieronder live te volgen – mits het uiteraard door gaat.

SpaceX experimenteert al een poosje met raketten die verticaal opstijgen en weer landen, zoals de Grasshopper. Bij de Falcon 9 zal de snelheid van de dalende eerste trap door drie ontbrandingen van de motoren afnemen van 4600 km per uur tot 7,2 km per uur – met die laatste snelheid moet op het platform geland worden.
Over zo'n 7 minuten het vertrek en hier live te volgen.

EDIT: aftellen bij 01:21 gestopt...
EDIT #2: lancering uitgesteld tot - geloof ik - vrijdag...

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/Launch_of_Falcon_9_carrying_CASSIOPE_%28130929-F-ET475-012%29.jpg/800px-Launch_of_Falcon_9_carrying_CASSIOPE_%28130929-F-ET475-012%29.jpg

• PolarBear
  • Niet online
wildhagen schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:11:
[...]

Personeel op de aansluitende vlucht van British Airways wist dat de Britten moesten overstappen, maar de vlucht vertrok toch.
[...]

Op zich is dat toch niet zo gek,op een gegevens moment moet een vliegtuig toch gewoon vertrekken, of iedereen er nu is of niet toch?
U-2 berucht? Mja. Bekend wellicht door het neerschieten van Powers in 1960. Berucht vind ik niet helemaal op zijn plek.

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Piet91 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 12:14:
[...]

Zo, da's wel apart. Meestal is juist het tegenovergestelde op die plekken.

Dinsdag probeert SpaceX’ Falcon 9 raket te landen op een platform in de oceaan

[...]

Over zo'n 7 minuten het vertrek en hier live te volgen.

EDIT: aftellen bij 01:21 gestopt...
EDIT #2: lancering uitgesteld tot - geloof ik - vrijdag...

[afbeelding]
Misschien iets meer voor Ontwikkelingen in de ruimtevaart
(hoewel ik toch ook op de link had geklikt om te kijken :) )

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:10

Angeloonie

Cheeseburger Addict

oohh schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 11:11:
[...]

Ik snap wel wat je bedoelt. Komt waarschijnlijk door de relatief lange vleugels ten opzichte van de rest van het vliegtuig.

Ik stuitte vandaag op dit: AMARG, een aircraft boneyard van de U.S. Army in Tucson, Arizona.

[video]

Damn dat zijn best veel vliegtuigjes :+
Afbeeldingslocatie: http://www.amarcexperience.com/ui/amarcexperience/gallery/amarcaerialviews/AMARCEastSide2.jpg

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Piet91
  • Niet online
PolarBear schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 12:26:
Op zich is dat toch niet zo gek,op een gegevens moment moet een vliegtuig toch gewoon vertrekken, of iedereen er nu is of niet toch?
Klopt, en anders hebben de passagiers die al wel op de BA vlucht naar Londen zaten óók weer vertraging.
Daarnaast raar verhaal; 8 dagen wachten terwijl er elke dag 2 rechtstreekse BA vluchten naar Heathrow gaan, om over de 4 overige vluchten van Air India en Jet Airways nog maar niet te spreken.
Kan me niet voorstellen dat al die vluchten propvol zitten en die schamele 38 er niet ergens in passen.
U-2 berucht? Mja. Bekend wellicht door het neerschieten van Powers in 1960. Berucht vind ik niet helemaal op zijn plek.
't is een spionagevliegtuig; dat zal altijd een beladen onderwerp zijn.

En dat neerschieten van Gary Powers moet je niet te licht over denken; moet je m'n geschiedenis-post van 7 mei 2014 maar eens lezen: Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3"
De Sovjet-Unie had een paar dagen lang de VS bij de keel.

Maar nog veel beruchter is wat er 2 jaar later is gebeurd toen een U-2 boven Cuba foto's had gemaakt
(Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3"); deze vlucht/foto's waren nagenoeg de directe aanleiding voor een wereldwijde kernoorlog en dus WW3.

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 06-01-2015 13:13 ]

• wildhagen
  • Niet online
PolarBear schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 12:26:
[...]

Dat is niet zo gek nee, daar ging het me ook niet zozeer om.

Wat ik persoonlijk niet vind kunnen is dat BA kennelijk hun passagiers gewoon 8 dagen laat wachten ipv ze met het eerstvolgende vliegtuig mee te nemen of ze bij andere maatschappijen onder te brengen (dat doen ze blijkbaar pas als het eerst in het nieuws komt...). En als er dan een maatschappij is (zoals Turkish) die een deel van de passagiers wil meenemen, dan is er opeens (how convenient...) niemand te bereiken...

En dat ze geen eten, drinken, hotel etc aanbieden. Wat verwacht BA, dat hun passagiers 8 dagen in de terminal gaan slapen zonder drinken etc?

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 06-01-2015 16:27 ]

Virussen? Scan ze hier!

• PolarBear
  • Niet online
Hangt natuurlijk helemaal van de omstandigheden af. Als ze niet via of met BA de vlucht daarvoor hebben gedaan, moet BA dan opdraaien voor extra kosten? Ik heb eigenlijk hele positieve ervaringen met BA als het misging (gemiste vlucht door misinformatie, bagage niet mee maar direct met de volgende vlucht in het hotel afgeleverd, meerdere malen upgrades). Maar ja dan boek ik wel de hele vlucht bij BA.

• wildhagen
  • Niet online
De operating carrier was Air India, maar BA was wel een codeshare partner (elders gelezen, weet niet of dit klopt) voor de oorspronkelijke (vertraagde) vlucht, en hebben als zodanig dan ook verantwoordelijkheden.

Iets meer info is inmiddels te vinden: British Airways FINALLY arranges flights for passengers stranded in Mumbai Airport after they stage 36-hour Twitter protest (but not before some paid £5,000 to organise alternative travel home)

Wat BA gezegd schijnt te hebben (ik was er uiteraard niet bij):
Worried passengers were allegedly originally told by BA staff that they could face an eight-day wait for their next flight home - because all the flights back to the UK are fully booked.

Virussen? Scan ze hier!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Als ze 8 dagen lang compleet vol zitten bij BA dan heeft revenue management zn werk natuurlijk gewoon niet goed gedaan. Je wilt niet al je vluchten meer dan een week voor vertrek al vol hebben zitten ;)

• Piet91
  • Niet online
Piet91 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 01:07:
Nadat deze kist nog zeer regelmatig werd ingezet (PH-AHQ viel in voor PH-OYI die weer inviel voor PH-TFL die geregeld voor onderhoud weg is) valt nu dan toch echt het doek voor deze ruim 24 jaar oude 767-300ER.
Morgen om 09:55 uur vertrekt deze naar de VS waar het in de woestijn gestald zal worden.
Vertrek van Schiphol afgelopen maandag, op weg naar de shredder in Roswell, New Mexico:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7558/16017261818_6f8f67f3f3_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7478/16202878071_6bab6304bd_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/532943_412067022273820_3582585955612079571_n.jpg?oh=dfb2d99f1438864ce43b2e2293452d8f&oe=552526AB&__gda__=1429391958_e3cc75e828f62550847a44b5bf4827d4
Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/1530308_412067045607151_1563700053670193540_n.jpg?oh=3027260bc5b48d1c522260f617a2239c&oe=55336EB7

Eva Air vloog gisteren haar allerlaatste commerciële vlucht met de Boeing 747-400 Combi.
De vlucht werd uitgevoerd door B-16409 en was een rotatie van Taipei naar Hong Kong.

Hiermee blijft naast 9K-ADE van Kuwait Airways en HL7421, HL7423 (als het goed is) van Asiana Airlines,
KLM met 16 stuks de laatste maatschappij die dit type vliegtuig nog gebruikt.
De kist van Kuwait Airways is eigenlijk een private kist maar wordt ook nog wel eens ingezet als er capaciteit nodig is.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10891578_412066915607164_8792836266501564609_n.jpg?oh=ddc04a8ec93bc36f14beb836fd3c8a77&oe=5532F202
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10917369_412066942273828_3753974996619712616_n.jpg?oh=a2a755684de85d7fda4efe780b0ef080&oe=5531E989&__gda__=1429557553_333b99e5f49cd9ad56f5f3452f78a5dc

Daarnaast; PH-CKD nog even op haar eigen plek. PH-CKD op dag van vertrek (2 november):
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3937/15518685610_3a9d2c8ea8_c.jpg

En PH-CKD (nog oude registratie) vandaag op Schiphol.
Morgen wordt een testvlucht uitgevoerd; komt onder andere een touch-and-go doen in Groningen Eelde.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7550/16189060086_22805c1f66_c.jpg

En bovendien is het zeer slim om nog even een blik te werpen op Schiphol-Oost.
De allerlaatste MD-11 (PH-KCD Florence Nightingale; gebruikt op 11 november voor de rondvluchten) zal namelijk aankomende zondag om 10:00 uur vertrekken naar Seattle waarna het doorvliegt naar Mojave. Hiermee zijn alle KLM MD11's van de Nederlandse bodem verdwenen...

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7492/16169148296_72aa0c9d19_c.jpg

Ik ben overigens bezig met een post die eigenlijk nog meer tijd en moeite kost dan een gemiddelde geschiedenis-post; dus stay tuned for that! ;)
Deze post zal een dezer dagen wel verschijnen...hoop ik...

[ Voor 35% gewijzigd door Piet91 op 07-01-2015 00:17 ]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-12 18:52
Over vracht-747's gesproken: een vliegtuig van Cargolux heeft Solar Impulse 2 vanuit Zwitserland naar Abu Dhabi gebracht:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B6sBI6YCcAAOtkD.jpg

Solar Impulse 2 moet vanaf maart 2015 in ongeveer 70 dagen rondom de wereld gaan vliegen, puur op zonne-energie. In Abu Dhabi zijn de komende paar weken veel duurzame activiteiten (ik ga er overigens volgende week zelf heen om te livebloggen over de Abu Dhabi Solar Challenge :) ).

Volgens de specs weegt SI2 2300kg. Die 747 vliegt daarmee net alsof hij volledig leeg is neem ik aan :D

Solar Impulse vind ik een heel cool project om te volgen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Het lijkt erop dat de staart van QZ8501 gevonden is:

https://twitter.com/Chann...status/552713963243192321

March of the Eagles

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Echter ze hebben nog geen ping opgevangen van de zwarte dozen. Je zou verwachten dat die er toch niet ver vandaan zou liggen?

• Piet91
  • Niet online
Airbus A380 F-HPJD van Air France uit New York is uitgeweken naar Schiphol en net geland op de Zwanenburgbaan wegens mist bij Parijs. Heeft daar een aantal keren rondgecirkeld voordat het naar Schiphol ging.
Zal over een half uur naar Parijs vertrekken.

EDIT: vertraagd tot 15:00 uur...

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/1qg6fc.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B6vfXyvCMAAWSfj.jpg:large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B6vqcYYCUAAckay.jpg:large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B6vp-SQCMAAe-TG.jpg:large

[ Voor 47% gewijzigd door Piet91 op 07-01-2015 13:24 ]

• oohh
Piet91 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:57:
Airbus A380 F-HPJD van Air France uit New York is uitgeweken naar Schiphol en net geland op de Zwanenburgbaan wegens mist bij Parijs. Heeft daar een aantal keren rondgecirkeld voordat het naar Schiphol ging.
Vraag mij dan toch af wat ze met de passagiers hebben gedaan. Het zijn er waarschijnlijk teveel om ze met andere vluchten van AF/KL mee te sturen richting Parijs. Ik zie dat ze op JFK ook al drie uur vertraging hadden, plus dan nog op AMS een hele dag wachten... :'(

Aan de andere kant: stel dat je eindbestemming Amsterdam is. Kunnen die koffers dan wel worden uitgeladen en dat je hier je reis vervolgt?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

oohh schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:34:
Vraag mij dan toch af wat ze met de passagiers hebben gedaan. Het zijn er waarschijnlijk teveel om ze met andere vluchten van AF/KL mee te sturen richting Parijs.
Welke andere vlucht naar Parijs? Als het daar mist zullen andere vliegtuigen ook wel niet vliegen. En als het niet meer mist kan die A380 over een paar uur alsnog vertrekken. Het is niet alsof er een defect aan dat toestel is.

Enige vraag lijkt mij of de passagiers hun benen mogen strekken of dat ze aan boord moeten blijven totdat ie weer vertrekt.

• oohh
downtime schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:47:
[...]

Welke andere vlucht naar Parijs? Als het daar mist zullen andere vliegtuigen ook wel niet vliegen. En als het niet meer mist kan die A380 over een paar uur alsnog vertrekken. Het is niet alsof er een defect aan dat toestel is.
Genoeg vluchten naar Parijs die vandaag gewoon zijn vertrokken (danwel met vertraging)?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ROOkseI.png
Zijn er toch al een stuk of vier?

[ Voor 3% gewijzigd door oohh op 07-01-2015 13:00 ]

• Fly-guy
  • Niet online
oohh schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:34:
[...]

Vraag mij dan toch af wat ze met de passagiers hebben gedaan. Het zijn er waarschijnlijk teveel om ze met andere vluchten van AF/KL mee te sturen richting Parijs. Ik zie dat ze op JFK ook al drie uur vertraging hadden, plus dan nog op AMS een hele dag wachten... :'(

Aan de andere kant: stel dat je eindbestemming Amsterdam is. Kunnen die koffers dan wel worden uitgeladen en dat je hier je reis vervolgt?
De voorspelling is mist tot een uur of 8 in de avond op Parijs, al kan dit toestel op zich prima landen met deze waardes. Ik neem aan dat het simpelweg te druk was (bij mist daalt de capaciteit) om op tijd te landen, ervan uitgaande dat er geen hogere limieten aan de kist of crew zaten.
Wat ze met de passagiers gaan doen ligt maar helemaal aan wat AF met de kist van plan is. Verwachten ze dat ze toch snel naar Parijs kunnen, dan is het aan boord blijven, tanken en gaan. Verwachten ze dat het echt lang gaat duren dan zullen de passagiers op een andere manier naar Parijs gebracht worden, al dan niet met de trein. Alles daartussenin ligt maar helemaal aan het vliegveld (hebben ze plek voor zoveel passagiers), de airline (hoeveel vertrouwen hebben ze in een snel vertrek) en andere omstandigheden.

De vraag of koffers gelost kunnen worden hangt dan ook maar helemaal af van de ideeën van de airline en gedeeltelijk de medewerking van het vliegveld. Heel veel prio heeft die beslissing echter niet, je kan je voorstellen dat het best een gedoe is, zowel fysiek als administratief om van de 400+ passagiers er een paar af te laten stappen en de koffers te zoeken. Bij vertrek moeten het aantal passagiers en koffers op de documenten immers wel kloppen met de daadwerkelijk aantallen aan boord. Het gedoe daarmee kan soms langer duren dan de daadwerkelijke vertraging.

Zelf ooit redelijk hard moeten doordrukken om de passagiers weer de terminal in te krijgen toen na instappen bleek dat we rond de drie uur vertraging hadden vanwege het dichtgaan van het vliegveld (zware sneeuwval). Toen bleek dat de wens van de crew en airline het soms niet haalt (of pas na heel veel doordrammen) bij de wens van het vliegveld.

• Piet91
  • Niet online
oohh schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:58:
[...]

Genoeg vluchten naar Parijs die vandaag gewoon zijn vertrokken (danwel met vertraging)?
[afbeelding]
Je weet dat dat 19 vluchtnummers zijn maar in feite maar 4 vluchten zijn hè ;)

EDIT: ja dus. :+

Maar de A380 vertrekt straks gewoon naar Parijs. Van daaruit kunnen ze wel overgeplaatst worden naar andere vluchten (waar nodig)

EDIT #2: Afbeeldingslocatie: http://i.fokzine.net/s/bye.gif
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/14ax1yp.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Piet91 op 07-01-2015 15:11 ]

• oohh
Fly-guy schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:59:
[...]

De voorspelling is mist tot een uur of 8 in de avond op Parijs, al kan dit toestel op zich prima landen met deze waardes. Ik neem aan dat het simpelweg te druk was (bij mist daalt de capaciteit) om op tijd te landen, ervan uitgaande dat er geen hogere limieten aan de kist of crew zaten.
Wat ze met de passagiers gaan doen ligt maar helemaal aan wat AF met de kist van plan is. Verwachten ze dat ze toch snel naar Parijs kunnen, dan is het aan boord blijven, tanken en gaan. Verwachten ze dat het echt lang gaat duren dan zullen de passagiers op een andere manier naar Parijs gebracht worden, al dan niet met de trein. Alles daartussenin ligt maar helemaal aan het vliegveld (hebben ze plek voor zoveel passagiers), de airline (hoeveel vertrouwen hebben ze in een snel vertrek) en andere omstandigheden.

Zelf ooit redelijk hard moeten doordrukken om de passagiers weer de terminal in te krijgen toen na instappen bleek dat we rond de drie uur vertraging hadden vanwege het dichtgaan van het vliegveld (zware sneeuwval). Toen bleek dat de wens van de crew en airline het soms niet haalt (of pas na heel veel doordrammen) bij de wens van het vliegveld.
Thnx voor de inside info :)
Piet91 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 13:00:
[...]

Je weet dat dat 19 vluchtnummers zijn maar in feite maar 4 vluchten zijn hè ;)
I know, maar geen zin om te knippen/plakken :P

[ Voor 72% gewijzigd door oohh op 07-01-2015 13:05 ]

Verwijderd

Piet91 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:57:

EDIT: vertraagd tot 15:00 uur...

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Wel een leuke verassing voor de spotters die op dat moment rondom Schiphol waren. :P

Hopelijk hebben de piloten van de A380 goed om zich heen gekeken op SPL.. zien ze ook weer waar het geld van hun werkgever vandaan komt...

En wie een keer bij Maastricht Aachen Airport komt, er staat nog een voormalig KLM Exel Embraer 120RT Brasilia weg te rotten, de PH-XLB. In 1991 uit de fabriek gerold en sinds 2005 staat ze op MAA weg te rotten.

Afbeeldingslocatie: http://img.planespotters.net/photo/263000/original/PH-XLB-KLM-Exel-Embraer-EMB-120-Brasilia_PlanespottersNet_263187.jpg

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/10897124_10204263289239844_601015859864568059_n.jpg?oh=96ad609b1ae60e9f0f21b6192c7ea015&oe=55317D2B

Het toestel in betere tijden:
Afbeeldingslocatie: http://img1.jetphotos.net:8080/img/1/7/1/8/59723_1074410817.jpg

Ik denk dat ze weinig meer zullen doen met het toestel gezien het helemaal is kaalgeplukt... dus de fanatiekelingen onder ons die nog een cockpit zoeken om een Flightsimulator ofziets in te bouwen... :7

Over MAA gesproken, is men nog bezig met een wederopstanding van Maastricht Airlines of is het Game Over?

Verwijderd

Prachtig dat ze de KLM op de staart onherkenbaar gemaakt hebben en het alsnog perfect leesbaar is _O-

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 00:28

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Een plaatje van de kist op wacht in de nacht op een boorplatform. Helaas is de hoek van mijn camera te klein om hem er helemaal op krijgen, maar ik wou de underdog weer ff wat aandacht geven!

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2lbcfi8.jpg

T60P Widescreen

• Piet91
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.luchtzak.be/wp-content/uploads/2014/12/luchthaven247.jpg

We hebben Heathrow gehad, Dubai (nog steeds overigens) en nu ook Brussel:
Luchtverkeersleider Jo begeleidt een vliegtuig tijdens een medische noodlanding. Frederico mag voor het eerst een vliegtuig loskoppelen. En het team van Kristof krijgt veertig minuten om een groot vliegtuig volledig te poetsen.

Luchthaven 24/7 volgt gepassioneerde werknemers 24 uur per dag en 7 dagen per week, in een spannende reportagereeks over Brussels Airport. Het is niet de eerste keer dat er gefilmd wordt op de luchthaven, maar nooit eerder kreeg een cameraploeg de toestemming om zo diep door te dringen in het raderwerk achter de schermen.

In Luchthaven 24/7 maak ontdek je de complexe werking van de grootste luchthaven van het land, een luchthaven die elk jaar 19 miljoen passagiers op hun bestemming brengt. Een huzarenstukje dat niet mogelijk zou zijn zonder de 20.000 werknemers, die met hun vakkennis, communicatievaardigheden en doorzettingsvermogen het verschil maken in hun dagelijkse strijd tegen de tijd.
Vanaf vanavond; 20:40 - 21:10 uur op Een.

• franssie

franssie

Save the albatross

@SeeSAR gaaf! En vliegtechnisch zeker niet de underdog :)

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 07-01-2015 19:49 ]

• Saus
  • Niet online
Auw, deze A330 zou 3 maanden oud zijn
:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hp1k0Je.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vchPVGw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VcbpFyb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BiOdOiN.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7SnnXeG.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3LEaxjE.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3utwI8A.jpg
My father in law works at US Airways (PHL) and showed me these photos of a 3 month old Airbus that was hit by a cleaning crew truck. I don't know all the details of the plane. He just told me that it's in the hangar in Charlotte NC and they are waiting for *Airbus people to inspect the airframe. He also said that the cockpit windows won't open and the front door doesn't close completely as if the frame is bent. This plane has a price tag of around *$200,000,000 USD.
FWIW our mechanics are saying it is a total loss as well. The driver of the truck said she was looking for the tail number of the aircraft when she hit it. Being down a 330 right now isn't ideal especially since we are retiring the 767s in a month.
Lees ook over geraamde kosten 30 miljoen. Prijzig foutje....

Verwijderd

Als het ding total loss is valt de schade wel wat hoger uit, zou ik denken. Of vergis ik me dan? Ik kan me voorstellen dat je het grootste deel van de onderdelen nog wel kunt redden, maar ook een hoop niet.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Hier gaat wat duct tape ook niet meer bij helpen...

Je kunt de kist natuurlijk strippen en de onderdelen opnieuw gebruiken. Volgens mij is het toch wel gebruikelijk in de vliegtuigbranche om refurbished onderdelen te gebruiken? Maar dan nog verdien je er geen 200M mee zodat de schade 'slechts' 30M is.

Maar goed, het vooroordeel is maar weer bevestigd. :+

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• TheNewPlayer
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-12-2018
Lijkt mij stug dat ze een 3 maanden oud vliegtuig afschrijven?

Nvidia rules

• Saus
  • Niet online
Ja dat leek me ook, maar ik zag verder iemand deze reactie geven, en dan lijkt 't me wel plausibel(er):
The damage to the nose pressure bulkhead does look repairable. It is the statement the the front door doesn't close which makes it an potential write off. IF the fuselage has been deformed, it means that the it loaded higher than designed for. Effectively part of the skin has been cold worked and is the new material properties are unknown, it will be difficult to approve the damage from an airworthiness perspective.
It is not the visible damage, it is the force that cause that damage that is the problem.

[ Voor 12% gewijzigd door Saus op 07-01-2015 21:40 ]

Verwijderd

Kwam ik net tegen op Google:
Afbeeldingslocatie: http://spottersplatformschiphol.nl/wp-content/uploads/2014/09/kl787-2.jpg

Een impressie zodat je weet wat je voor het einde van het jaar moet verwachten :9

Vergeef me als hij als is langs gekomen, ruim 2 weken hier niet meer geweest :+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2015 20:31 ]

Verwijderd

Saus schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 21:39:
Ja dat leek me ook, maar ik zag verder iemand deze reactie geven, en dan lijkt 't me wel plausibel(er):
De ramen die niet meer dicht willen alsook een deur betekent stevige structurele schade. Dat is dan een pertinente afschrijving. Het is net als een auto waarbij de naden niet meer recht kopen - heel veel onderhuidse problemen.

• Die Bolle14
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-08-2023
Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 00:41:
[afbeelding]

Een impressie zodat je weet wat je volgend jaar moet verwachten :9

Niet eerder gezien, maar in die 2 weken is het wel 2015 geworden dus volgens mij is het eind dit jaar ;)

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 15:51:
[...]

Over MAA gesproken, is men nog bezig met een wederopstanding van Maastricht Airlines of is het Game Over?
Zal de curator eens bellen van de week.. Maar een doorstart was eigenlijk alleen rendabel als dat heel snel plaatsgevonden had.

• Bestla
  • Laatst online: 21-12 18:47

Bestla

Kvinne

[afbeelding]

Sterker, dit vliegt ook al, mooi op de foto gezet door Patrick Schwarzschulz

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/7/5/2/2568257.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Bestla op 08-01-2015 16:57 ]

• wildhagen
  • Niet online
Maar afaik is dat geen 787 in die kleurstelling? ;)

Virussen? Scan ze hier!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:48

Fiber

Beaches are for storming.

Bastien schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 21:29:
Hier gaat wat duct tape ook niet meer bij helpen...
Stopverf, plamuur en wat verf...

Mag toch hopen dat die gasten goed verzekerd zijn, lijkt me toch niet helemaal een kwestie van 'Even Apeldoorn bellen' of 'Foutje, Bedankt!'...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[afbeelding]

Die 787 komt gewoon dit jaar hoor ;)

March of the Eagles

Verwijderd

Fiber schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 17:14:
Mag toch hopen dat die gasten goed verzekerd zijn, lijkt me toch niet helemaal een kwestie van 'Even Apeldoorn bellen' of 'Foutje, Bedankt!'...
Toch wel. Je kunt geen serieus bedrijf runnen zonder dergelijke risico's af te dekken.

• Piet91
  • Niet online
Piet91 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 22:53:
Ik ben overigens bezig met een post die eigenlijk nog meer tijd en moeite kost dan een gemiddelde geschiedenis-post; dus stay tuned for that! ;)
Deze post zal een dezer dagen wel verschijnen...hoop ik...
Als het goed gaat vanavond de langste post die ik ooit heb gemaakt...

Verwijderd

Ik ben benieuwd ;)

• Bestla
  • Laatst online: 21-12 18:47

Bestla

Kvinne

De eerste post die ik lees als ik op mijn werk ben dus om 07.15 uurish

Verwijderd

Die Bolle14 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:02:
[...]

Niet eerder gezien, maar in die 2 weken is het wel 2015 geworden dus volgens mij is het eind dit jaar ;)
XWB schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 17:35:
[...]

Die 787 komt gewoon dit jaar hoor ;)
Toch wel? Ik dacht dat het laatst was veranderd naar begin 2016, zal het wel even verbeteren.
Bolk schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:57:
[...]

Zal de curator eens bellen van de week.. Maar een doorstart was eigenlijk alleen rendabel als dat heel snel plaatsgevonden had.
Ben benieuwd, vind het wel jammer dat het niets was geworden tot nu toe.
Piet91 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 19:48:
[...]

Als het goed gaat vanavond de langste post die ik ooit heb gemaakt...
Tsjee Piet kan het nog langer een aantal eerdere posts... :7

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-12 18:52
Daar vlieg je dan met je multicopter, lekker filmpjes maken. Woeps, batterij leeg. En nog boven water ook. Sja, toch wel een duur apparaat.

Wat doe je dan? Nou, dit. _O-

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Piet91
  • Niet online
We zijn nu al een aantal dagen in 2015 en ik dacht; laat ik eens 2014 samenvatten en kijken wat 2015 ons gaat brengen in de luchtvaart.
Als iemand aanvulling heeft, ik ontvang ze graag in een PM of DM zodat ik ze hier kan bijzetten.

2014:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/4/6/3/2374364.jpg

- 7 januari: Delta voert haar laatste (officiële) vluchten uit met hun DC-9.
De vlucht gaat van Minneapolis naar Atlanta. Toch worden nog enkele dagen enkele vluchten opgevangen door de DC-9. De laatste vlucht was op 22 januari van Valparaiso, Florida naar Atlanta. Delta was de launch customer voor de DC-9 in 1965 en heeft dus bijna 50 jaar lang met dit type vliegtuig gevlogen. Ze hadden het type in jaren '90 uitgefaseerd maar na de fusie met Northwest kregen ze het type weer in gebruik.
De DC-9 wordt nog wel gevlogen, maar Delta was de laatste grote maatschappij die deze in de VS met passagiers inzette.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/3/1/5/2377513.jpg

- 8 januari: EP-IAM, een Iran Air 747-100 doet een korte vlucht van Mehrabad naar Khomeini op 3 werkende motoren. Dit was de laatste 747-100 die voor passagiers werd gebruikt. EP-IAM heeft haar 35 jaar lange leven voor Iran Air gevlogen; haar eerste vlucht was op 20 juni 1979.
Er zijn nog een handvol 747-100's in gebruik; N747GE die oud Pan Am kist die door General Electric als testbed wordt gebruikt en een 6 tal van de Iran Air Force (of die nog gebruikt worden is nog maar de vraag)

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/2/5/8/2531852.jpg

- 20 februari: de laatste vluchten met passagiers voor de McDonnell Douglas DC-10.
Biman Airlines maakt een laatste reguliere vlucht vanuit Dhaka naar Birmingham.
Hier maakt de kist de 3 dagen daarna nog 9 farewell flights waarna de kist weer terug naar Dhaka gaat om gesloopt te worden.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7402/12987513483_2cd778a5a7.jpg

- 8 maart: Vlucht MH370 van Malaysia Airlines verdwijnt van de radar wanneer de 777-200ER 9M-MRO van Kuala Lumpur naar Peking vliegt met 227 passagiers en 12 crew aan boord.
Tot op de dag van vandaag is er nog geen enkel spoor van het verdwenen vliegtuig en haar inzittenden.

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3809/13498025945_5fdeb3f2d1.jpg

- 27 maart: World Airlines gaat failliet en onmiddellijk worden alle vluchten geschrapt. Nadat een van haar grote concurrenten - Evergreen International Airlines - op 31 december 2013 al failliet was gegaan valt na 66 jaar service ook het doek voor World Airlines.
Hiermee vervallen ook de vluchten voor een van de laatste McDonnell Douglas MD-11 pax-vliegtuigen.
N271WA en N272WA vlogen als charters nog passagiers rond, vooral militairen.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/0/1/0/2417010.jpg

- 31 maart: All Nippon Airways maakt de laatste vlucht met een 747-400D. De domestic version van de 747-400 vloog van Okinawa naar Tokyo. Wanneer deze laatste 747-400D (JA8961) wordt uitgeschreven is het na 35 jaar het einde voor Japanse 747's; het was de laatste civiel geregistreerde 747 in Japan.

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3910/14495658873_322927684f_n.jpg

- 5 Juni: De eerste Boeing 787 voor een Nederlandse maatschappij. PH-TFK wordt met F-16's binnengehaald. Op 12 december volgt de 2e 787.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BsE_uyyCIAAVIg0.jpg:large

- 8 juli: De eerste Boeing 787-9 wordt geleverd. Klant is Air New Zealand die haar in de bekende all black livery uitvoert. De 2e klant voor de 787-9 - All Nippon Airways - vloog er op 4 augustus de eerste commerciële vlucht mee.

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5567/14677153332_9e31874da3.jpg
Foto is genomen op 17 juli; dit is vlucht MH17...

- 17 juli: Malaysia Airlines vlucht 17, uitgevoerd door MH370's zusterschip 9M-MRD - wordt boven Oekraïne neergeschoten. Geen van de 283 passagiers en 15 crew overleeft de crash.

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5609/15457792088_ddd801c3db.jpg

- 25-26 oktober: De allerlaatste commerciële vluchten van de McDonnell Douglas MD-11 in passagiersservice. In de nacht van zaterdag op zondag vliegen PH-KCB en PH-KCE de laatste vluchten uit respectievelijk Toronto en Montreal.

Afbeeldingslocatie: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/10/24/1414179271767_wps_16_Parachutist_s_Record_Brea.jpg

- 24 oktober: Topman Alan Eustace van Google verbreekt een aantal records die Felix Baumgartner ruim 2 jaar eerder had neergezet. Vanaf 41.425 meter hoogte maakt hij de hoogste freefall sprong en langste free fall afstand (37.617 meter)

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7517/15768560122_f06464a127.jpg

- Vrijdag 31 oktober: De allerlaatste vlucht van Cathay Pacific met een Airbus A340-300 naar Schiphol, uitgevoerd door B-HXK.
Vanaf 1 november vliegt Cathay met de Boeing 777-300ER naar Schiphol welke een vernieuwde business- en economy class heeft. Tevens beschikt deze vlucht/kist nu over Premium Economy.
Met het vertrek van de Cathay vlucht blijft alleen Surinam Airways en China Airlines over die met een A340 op Schiphol vliegen.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7481/15776745772_a7244c92c5.jpg

- 11 november: Een kleine maand na de laatste reguliere vluchten volgen nog 3 farewell flights voor de MD-11 met de PH-KCD. Na net geen 24 jaar vervoert de MD-11 haar allerlaatste passagiers.
Hetzelfde jaar gaan nog 2 van de 3 overgebleven kisten naar de woestijn in de VS.

Afbeeldingslocatie: http://www.samchuiphotos.com/IR3300/8.JPG

- 23 november: Iran Air doet een farewell flight met haar laatste Boeing 747SP (EP-IAC). De laatste 747SP in commerciële service doet een rondvlucht vanaf Teheran Mehrabad. Niet lang daarvoor had de kist nog een C-check gekregen dus de kist blijft nog wel even in service.
2015 zal waarschijnlijk wel het einde worden voor de 747SP.

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8618/15657895229_68f3cf5848.jpg

- 22 december: Qatar Airlines ontvangt als eerste maatschappij de nieuwe Airbus A350.
A7-ALA, een A350-900 wordt in Toulouse aan Qatar overgedragen; de dag erna vliegt het naar Doha, gevolgd door Qatar's 4e A380 A7-APD op 15 minuten afstand.

En wat gaat 2015 brengen?

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10891578_412066915607164_8792836266501564609_n.jpg?oh=ddc04a8ec93bc36f14beb836fd3c8a77&oe=5532F202

- 5 januari: Eva Air maakt haar laatste Boeing 747-400 Combi vlucht. De vlucht van Taipei naar Hong Kong wordt uitgevoerd door B-16409.
Hiermee blijven naast 9K-ADE van Kuwait Airlines en HL7421 en HL7423 van Asiana Airlines, de KLM 747-combi's de laatste 747-combi's over in service.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7492/16169148296_72aa0c9d19.jpg

- 11 januari: de allerlaatste passagiers McDonnell Douglas MD-11 vertrekt van de Nederlandse bodem.
PH-KCD Florence Nightingale zal om 10:00 uur 's ochtends haar thuisbasis verlaten voor Seattle waarna het doorvliegt naar Mojave.
Op 10 december 1993 landde de eerste MD-11 voor KLM om 11:00 uur 's ochtends op Schiphol; na 21 jaar en 1 maand is het voorbij voor de MD-11 bij KLM.

Afbeeldingslocatie: http://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2014/11/klm2.jpg

- 30 januari: De 787 simulator op Schiphol-Oost moet “Ready For Training” zijn. Hierna kunnen toekomstige 787 piloten van de KLM hier gaan trainen.

- 28 februari: Lufhansa zal haar 17e Boeing 747-8i ontvangen.
Ter ere van Lufthansa's 60 jaar bestaan schijnt deze 747-8i D-ABYS een retro livery te krijgen.

- 2 maart: vanaf vandaag zet Singapore Airlines voor 4 van de 7 vluchten de 777-300ER in, in plaats van de 777-200ER. Vanaf 1 mei wordt de 77W dagelijks ingezet.
Dit betekend dat er vanaf dan ook First Class wordt aangeboden op deze vluchten; hiermee is Singapore naast Emirates en Garuda de enige maatschappij die First Class aanbiedt op vluchten van/naar Amsterdam.

- 15 maart: Arke ontvangt haar laatste 787-8: PH-TFM. Dezelfde maand verlaat nog een Boeing 767-300ER de vloot: PH-OYJ. Hierna vliegt Arke met 3 787's, 1 767 en 5 737's.

- 27 maart: De laatste Delta vlucht van Amsterdam naar Mumbai. Op 28 maart volgt de laatste vlucht vanuit Mumbai via Amsterdam naar de VS. Hierna valt deze Fifth freedom weg; en blijft de Amsterdam - Gatwick en Etihad Regional's Amsterdam - Leizpig als enige Fifth freedom vluchten van/naar Amsterdam over.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/6/2/0/1535026.jpg

- 28 maart: Delta plant na jaren weer 747's naar Amsterdam. Vanuit Detroit én Atlanta zal elke dag een 747 naar Amsterdam gaan. Hiermee is Delta de enige maatschappij buiten KLM die 747's op Schiphol inzet voor passagiers.

- 31 maart: KLM begint haar eerste vlucht naar Bogotá en Cali in Columbia.
De vlucht wordt AMS - Bogotá - Cali - AMS.

- Eind maart: De stationering van de eerste twee Airbus A320's van Easyjet op Schiphol. In mei volgt een derde toestel. Mogelijk wordt het aantal toestellen uitbreid tot zo'n zes tot acht stuks.

- April: Luchthavenbesluit voor Lelystad Airport over de toekomst van de luchthaven.

- April: De release van Living in the Age of Airplanes:
LIVING IN THE AGE OF AIRPLANES is a story about how the airplane has changed the world. Filmed in 18 countries across all 7 continents, it renews our appreciation for one of the most extraordinary and awe-inspiring aspects of the modern world. The documentary is produced and directed by Brian J. Terwilliger (“One Six Right”), narrated by Harrison Ford, and features an original score by Academy Award-winning composer James Horner ("Avatar," "Titanic").
http://www.airplanesmovie.com/

- 1 mei: Delta begint met vluchten tussen Salt Lake City en Amsterdam. Naast Parijs is dit de enige bestemming in Europa vanuit Salt Lake City.

- 5 mei: KLM begint haar eerste vlucht naar Edmonton met een Airbus A330-200.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/8/3/2/0256238.jpg

- 4-5 juni: Air Canada vliegt na jaren afwezigheid weer naar Amsterdam.
De vlucht vanuit Toronto zal door een Boeing 767-300ER worden uitgevoerd.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/7/4/6/2131647.jpg

- 16 juni: de eerste vlucht van Qatar Airways naar Schiphol met passagiers. Qatar zal dagelijks met een Boeing 787-8 naar Amsterdam vliegen.

- Oktober: KLM zal haar eerste Boeing 787-9 ontvangen: PH-BHA. In november volgt het 2e toestel PH-BHC. KLM zal 2015 afsluiten met 2 787-9's.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/0/1/7/2495710.jpg

- Oktober: Qatar Airways zal haar eerste Airbus A320neo in ontvangst nemen. Qatar is de launch customer voor de vernieuwde versie van de A320-familie met nieuwe motoren, sharklets, gewichtsbesparing, nieuw interieur en andere verbeteringen.

- 2 november: Vermoedelijk wordt de eerste Boeing 747-400 van KLM uitgefaseerd. Op de planning staat dat vandaag PH-BFM (Combi) uit service wordt gehaald. Nu AF/KLM de levering van nieuwe 777-300ER's heeft uitgesteld en dit in combinatie met - vooralsnog - lage brandstofprijzen kan het natuurlijk zijn dat bepaalde uitfaseringen nog worden uitgesteld.
Gezien het feit dat PH-BFM eigendom is van KLM kan dit gemakkelijk.
Volgens de planning moeten dit jaar 3 747-400's de KLM vloot verlaten.
Bij Air France moeten de overgebleven 7 747-400's dit jaar de vloot verlaten.

Nu lees ik echter ook dat de 77W leveringen aan KLM gewoon doorgaan en dat mogelijk de 747's sneller worden uitgefaseerd, mogelijk zelfs uitstel/afstel van de 787-9's voor 787-10's.
Dus dat zullen we in de loop van dit jaar wel gaan merken wat er gaat gebeuren...

Onbekende data:

- Zomer 2015: Lounge 2 wordt geopend op Schiphol. Ook zouden dit jaar de verbouwingen op het panoramaterras klaar moeten komen. Ook begint men in 2015 mogelijk met de bouw van de nieuwe A-pier en de bijbehorende terminal.

- Najaar 2015: Mogelijk een opening van een Ryanair basis op Schiphol?

- Einde van 2015 moet de World Business Class verbouwing op de 15 777-200ER's gereed zijn.
Hierna volgen de 8 777-300ER's.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/1/6/8/1175861.jpg

- De verdere reductie van de vrachtdivisies bij AF/KLM en Martinair. De 2 Boeing 747-400ERF's bij Air France Cargo gaan weg (alleen 2 777F's blijven over) en bij Martinair zullen de eerste van de 6 MD-11F's verdwijnen.

- De laatste Boeing C-17 wordt geproduceerd en afgeleverd.

- Na de volledige upgrade naar de Boeing 777-300ER (van de 777-200LR) mogelijk de nachtvlucht van Emirates vervangen door een 2e A380?

- Geruchten van een vlucht vanuit Xiamen door Xiamen Airlines met een Boeing 787-8 worden werkelijkheid?

- Surinam Airways is van plan een Boeing 767 aan te schaffen. Dit als backup en extra kist voor de A340-300 die regelmatig voor onderhoud weg moet waardoor Surinam Airways op dure ingehuurde vliegtuigen moet terugvallen.

- China Airlines is bezig met het uitfaseren van de A340-300. Dit jaar ontvangt het nog 5 777-300ER's en 4 A350-900's. Mogelijk dit jaar de laatste vluchten voor de China A340 naar Schiphol en de introductie van de 77W of A359 op Amsterdam?

- Nog heel veel uitfaseringen van Boeing 747's, 757's, 767's en ook steeds meer 777's.
Aan de Airbus kant meer uitfaseringen van A330's en A340's.

- Heathrow wil uitbreiding en groeien. Veel politieke partijen branden zich hier niet aan en het onderzoek van Howard Davies zal niet bekend gemaakt worden voor de verkiezingen van 2015.
Genoemde ideeën zijn een derde baan voor Heahtrow, verdere groei van andere luchthavens bij Londen of zelfs een volledig nieuwe te bouwen vliegveld zoals Boris Island dat in de monding van de Theems gebouwd zou moeten worden.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

- 8 maart: Vlucht MH17 van Malaysia Airlines verdwijnt van de radar wanneer de 777-200ER 9M-MRO van Kuala Lumpur naar Peking vliegt met 227 passagiers en 12 crew aan boord.
Tot op de dag van vandaag is er nog geen enkel spoor van het verdwenen vliegtuig en haar inzittenden
Dat is MH370, niet MH17 :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Woembah
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:09

Woembah

YNWA

Echt een mooie post Piet91, bedankt voor al jouw bijdragen in het afgelopen jaar! Stiekem hoop ik dat er nog geen einde aan komt ;).

Check out my photography on Instagram

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 00:28

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Mooie post piet! Mooi om te lezen!

T60P Widescreen

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11 16:04

_serial_

and there was silence

Super overzicht piet ! ga zo door

somewhere there was silence

• wildhagen
  • Niet online
Reddingswerkers die de wrakstukken van het gecrashte toestel van AirAsia in de Javazee proberen op te duiken, hebben vrijdag signalen opgevangen die waarschijnlijk van de zwarte dozen zijn.

Dat heeft een onderzoeker van de Indonesische verkeersveiligheidscommissie laten weten.

Vermoedelijk zijn de zwarte dozen losgekomen van de staart van het vliegtuig, waar ze zich normaliter bevinden. De signalen, ultrasone klanken, zouden ongeveer 300 meter hier vandaan zijn opgevangen. Duikers moeten de precieze locatie nu onderzoeken. Tot op heden werden ze gedwarsboomd door het slechte weer.

Donderdag slaagden duikers er niet om het staartdeel naar boven te takelen. Oorzaak was een sterke stroming en beperkt zicht.

Het vinden van de zwarte dozen is belangrijk om te achterhalen waardoor het toestel in zee is gestort. Vermoedelijk ligt slecht weer ten grondslag aan de ramp. Mogelijk kwam de piloot in een tropische storm terecht.

De Airbus A320 stortte neer op zondag 28 december met 162 mensen aan boord. Het toestel was op weg van Surabaya naar Singapore. Langzaamaan worden steeds meer lichamen uit de Javazee gehaald. In totaal zijn er zeker 34 slachtoffers geborgen.
Bron: http://www.nu.nl/buitenla...n-airasia-opgevangen.html

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Een straalstroom die aan meer dan 300 km/u boven de Atlantische Oceaan raasde, deed vliegtuigen die van New York naar Londen vlogen aan een supersonische snelheid reizen.
Los van het foutje in de intro (1200 km/u is niet supersonisch), kent iemand het snelheidsrecord met een gewoon passagiersvliegtuig? (niet de Concorde) Google helpt me niet verder.

• Fly-guy
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 10:04:
[...]

Los van het foutje in de intro (1200 km/u is niet supersonisch), kent iemand het snelheidsrecord met een gewoon passagiersvliegtuig? (niet de Concorde) Google helpt me niet verder.
De fout zit 'm niet in die 1200km/u, maar in het feit dat ze grondsnelheid meteen. De snelheid van mach1 varieert met de hoogte (eigenlijk de temperatuur) en 1200km/u kan wel degelijk sneller zijn dan mach1.
Echter waar het artikel over gaat is de grondsnelheid en gaat het vliegtuig bij lange na niet sneller dan het geluid. Het vliegtuig vliegt met of zonder wind nog steeds 0,8x van de geluidssnelheid.

Voor grondsnelheid records van verkeersvliegtuigen (dus door de hulp van de wind) moet je op http://groundspeedrecords.com kijken, al is dat verre van officieel natuurlijk.

• wildhagen
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 10:04:
[...]

Ik denk dit:
Although Concorde and the Tu-144 were the first aircraft to carry commercial passengers at supersonic speeds, they were not the first or only commercial airliners to break the sound barrier. On 21 August 1961, a Douglas DC-8 broke the sound barrier at Mach 1.012 or 1,240 km/h (776.2 mph) while in a controlled dive through 41,088 feet (12,510 m). The purpose of the flight was to collect data on a new leading-edge design for the wing. A China Airlines 747 may have broken the sound barrier in an unplanned descent from 41,000 ft (12,500 m) to 9,500 ft (2,900 m) after an in-flight upset on 19 February 1985. It also reached over 5g
Van http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_barrier

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Ok, maar ik was meer benieuwd naar de maximale snelheid tijdens een gewone horizontale lijnvlucht, met hulp van de straalstroom. En als het per ongeluk de geluidsmuur doorbreekt, is er door de schokken dan geen gevaar voor (fatale) schade?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2015 11:13 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-12 20:01
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 11:12:
Ok, maar ik was meer benieuwd naar de maximale snelheid tijdens een gewone horizontale lijnvlucht, met hulp van de straalstroom. En als het per ongeluk de geluidsmuur doorbreekt, is er door de schokken dan geen gevaar voor (fatale) schade?
Het geluid waait mee met de straalstroom (want geluid plant zich voort door lucht). Dus het gaat om de verschilsnelheid van het vliegtuig ten opzichte van de lucht. En deze zal de gewone luchtsnelheid voor het vliegtuig zijn.

Dat het vliegtuig dan ten opzichte van de grond een hogere snelheid heeft dan de geluidsnelheid betekend dus niet automatisch dat het vliegtuig zelf door de geluidsbarrière is gegaan.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Fly-guy
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 11:12:
Je zal nooit sneller dan het geluid gaan door de wind, je blijft, ongeacht de wind, dezelfde snelheid vliegen (typisch tussen de 0.75 en 0.85 van de geluidssnelheid).

Wind heeft geen invloed op de snelheid t.o.v. het geluid en ook al waait het met windkracht 99, dan nog ga je niet sneller dan het geluid

Verwijderd

Ok, ik dacht dat de geluidssnelheid een absolute grens was. En blijkbaar hangt dat meer samen met de temperatuur dan met de druk: http://upload.wikimedia.o...ndard_atmosphere_1962.svg

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

De snelheid van het geluid kan berekend worden met de volgend formule:

Vs = c = sqrt(gamma * R * T)

Hierin is gamma 1,4 voor lucht en is R gelijk aan 287,05

Het mach getal is dan te berekenen door:

M = V0/Vs

Hierin is V0 de relatieve snelheid ten opzichte van het medium, oftewel de snelheid van de lucht die voorbij komt.

• wildhagen
  • Niet online
KLM en Schiphol zijn in een onderzoek naar de punctualiteit van luchthavens en luchtvaartmaatschappijen allebei op een zesde plaats geëindigd. Het Britse onderzoeksbureau OAG keek in diverse categorieën naar de punctualiteit van luchthavens en luchtvaartmaatschappijen in het afgelopen jaar.

Van alle grote luchthavens ter wereld was de luchthaven van München het meest punctueel. In 2014 was 89 procent van de vluchten op tijd. Het gaat om zowel vertrekkende vluchten als aankomende vluchten. Op Schiphol was 84,4 procent van de vluchten op tijd. De top 10 bestaat verder uit Tokyo Haneda, Seattle, Singapore Changi, Minneapolis, Schiphol, Frankfurt, Sydney, Miami en Charlotte.

AirBaltic was van alle airlines het meest punctueel in 2014. Van alle vertrekkende en aankomende vluchten was 94,9 procent op tijd. Volgens het onderzoeksbureau is een vlucht op tijd als het maximaal een kwartier later dan de geplande tijd vertrekt of arriveert. Het afgelopen jaar was 89,4 procent van de KLM-vluchten op tijd. Andere luchtvaartmaatschappijen die in de top 10 staan zijn onder meer Iberia (89,7%), Saudi Arabian Airlines (89,4%) en SAS (89,1%).

Van alle low cost carriers was Norwegian Air Shuttle met 89,7 procent het meest punctueel.
Bron: http://www.luchtvaartnieu...erzoek-naar-punctualiteit

Virussen? Scan ze hier!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op het eerste gezicht een hele nette score voor KLM en Schiphol. Ik zie alleen niet terug hoeveel luchthavens en maatschappijen onderzocht zijn.

• wildhagen
  • Niet online
Nee, zat ik ook al naar te zoeken, kon het niet echt vinden eigenlijk.

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 79 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.