Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Ook heb je verschillende soorten stalls: high speed stall, deep stall, low speed stall.Fly-guy schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:18:
[...]
Dat gedrag verschilt enorm van toestel tot toestel. Er zijn genoeg vliegtuigen waarbij je echt wat moet doen (en meestal is dat sowieso niet met de stuurknuppel in de weer) omdat het anders heel snel heel erg verkeerd gaat en er zijn toestellen waarbij bijna elke input het erger maakt en je beter niets kan doen.
Kia Niro-EV 2024
Er was commentaar op alle crashes hier in het luchtvaarttopic, ik vind dat er bijhoren en als (oud)nieuws informatief.Dersan schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:21:
[video]
Crash is Rusland. Piloot dood, co zwaargewond.
Maar filmpjes waarin mensen echt dood gaan horen w.m.b. niet in dit topic. Dat gaat mij wat te ver.Pure sensatie wat sommigen misschien leuk vinden. Ik niet.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik kijk het niet als sensatie, maar vind het interessant. In air crash investigation zijn er soms ook filmpjes beschikbaar, daarin gaan mensen ook dood.Altijd_Lastig schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 13:27:
[...]
Er was commentaar op alle crashes hier in het luchtvaarttopic, ik vind dat er bijhoren en als (oud)nieuws informatief.
Maar filmpjes waarin mensen echt dood gaan horen w.m.b. niet in dit topic. Dat gaat mij wat te ver.Pure sensatie wat sommigen misschien leuk vinden. Ik niet.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Onze vluchten met PH-KCD vertrekken vanaf R77 en er komt een Douglas DC-3 op R74 te staan.

Foto wederom met dank aan blingbling11.
Flightradar24 @flightradar24 21minuten geleden
Looks like everyone is going to US today?
[ Voor 61% gewijzigd door Piet91 op 07-11-2014 16:45 ]
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Dagelijks zelfs.Xepos schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 19:45:
Op de flightradar is daar iets speciaals aan de hand of is dat gewoon een wekelijkse gebeurtenis?
Overdag (Europa tijd) gaat het grootste deel van het verkeer van Europa naar de VS, 's nachts andersom. Het plaatje is van overdag, dus geen verrassing dat het merendeel maar de VS gaat.
Toevallig had Flightradar daar gisteren nog een tweet over:Keiichi schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 20:03:
Als je kijkt gaan de vliegtuig naar Europa zuidelijker, waar geen enkele dekking is. Ik gok dat op Ijsland/Groendland ook wat radar stations and ADS-B ontvangers staan.
De meest Noordelijke ontvanger (van hen dan) zit dus op Spitsbergen.Flightradar24
Northernmost Flightradar24 receiver - Svalbard 78,6 N
Southernmost Flightradar24 receiver - Ushuaia 54,7 S
Volgend op m'n post hierboven:
KLM-technici voltooien laatste A-check aan MD-11
SCHIPHOL - Ook voor technici van KLM komt er een eind aan het MD-11 tijdperk. Donderdag heeft personeel van KLM Engineering & Maintenance in Hangar 11 de laatste A-check aan het driemotorige toestel uitgevoerd, meldt Wolkenridder Actueel.
De laatste reguliere KLM-vlucht met de MD-11 landde op 26 oktober op Schiphol. Dinsdag staan nog drie 'Farewell Flights' vanaf Schiphol op het programma. Op 17 november wordt de laatste MD-11 overgevlogen naar de Mojave-woestijn in de Verenigde Staten.
Schiphol TV maakte onlangs al een item over het afscheid van de MD-11 voor technici van KLM. "Je bent een Boeing-man of een Douglas-man."

Ze staan dus voor -KCB die ik hierboven ook al gepost heb.
Die opmerking van 17 november klopt ook niet; -KCE gaat inderdaad op 17 november naar Mojave Air and Space Port maar later gaan -KCB nog naar Crestview (8 december) en -KCD op 12 januari ook naar Mojave. 17 november is dus niet de laatste vlucht.
Zou ook wel knap zijn; -KCD waar op 11 november nog wordt gevlogen binnen 6 dagen gereed maken...
En schijnbaar heeft een woordvoerder van Xiamen Airlines bevestigd dat zij op Schiphol willen vliegen.
Dus binnenkort een 3e/4e 787 op Schiphol?
Of zou het gewoon weer een 'bevestiging' zijn?
[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 07-11-2014 21:14 ]
Daar is volgens mij weinig Nederlands aan:Goner schreef op donderdag 06 november 2014 @ 21:58:
Net in het nieuws ; een revolutionaire Nederlandse opleiding voor piloten hoe uit een stall te komen ...
http://apstraining.com/bl...training-comes-to-europe/
En al helemaal niets revolutionairs: sowieso in de jaren '90 en '00 had AA ook al zo'n trainingsprogramma en die training heeft ook al een flinke crash medeveroorzaakt (AA587).
Hopelijk hebben de ex-fighter pilots van apstraining geleerd van de fouten van de ex-fighter pilots van AA bij het opstellen van de training.
(Lekker kort

Boarding op Gatwick voor de laatste vlucht.
- 9 november 1980: De laatste vlucht met passagiers voor de De Havilland Comet. Dan-Air vliegt als DA8874 een laatste vlucht speciaal voor luchtvaart enthousiastelingen vanaf London Gatwick.
Het maakt low passes over London Heathrow, RAF Brize Norton en RAF Lyneham voordat het een uur later weer op Gatwick terugkeert. Het was het einde van ruim 28 jaar aan commerciële Comet-vluchten.
Aan boord 119 liefhebbers die £34 hadden betaald voor de vlucht die wordt uitgevoerd door G-BDIW; een Comet 4C die eerder als XR398 voor de RAF vloog sinds 1962 en in 1975 aan Dan Air werd geleverd.
Dan Air werd uiteindelijk de grootse operator van de Comet (nadat veel maatschappijen overgingen op de Boeing 707 en de Douglas DC-8) en dus ook de laatste maatschappij die Comets vloog.
Het was overigens niet de allerlaatste vlucht voor de Comet; de militair geregistreerde XS235 Canopus voerde op 14 maart 1997 de laatste Comet vlucht uit; als je de Hawker Siddeley Nimrod - die de Comet als basis had - niet meetelt die op 28 juni 2011 de laatste vlucht maakte; nét geen 62 jaar na de allereerste Comet vlucht op 27 juli 1949 en de eerste jetliner.
G-BDIW staat nu Flugausstellung Hermeskeil in Duitsland:

~ 9 november 1979-ish: KLM begint rond deze tijd aan de 2e Upper-deck verbouwing van hun 747-200 vloot. In de Boeing fabriek in Wichita begint men met de verbouwing van het upper deck van PH-BUB.
Oorspronkelijk was de 747 vloot voorzien van een nooddeur aan de rechterkant en 3 ramen aan elke kant.
Dit deck werd gebruikt als lounge waardoor een extra nooddeur niet nodig was.
PH-BUB vóór de verbouwing:

(Die livery!
Omdat je daar natuurlijk ook stoelen kunt zetten met betalende passagiers besloot KLM hun 747's te verbouwen; 6 747's krijgen boven een extra deur aan de linkerkant en het aantal ramen komt op 10 stuks aan elke kant. In de vroegere lounge komt nu de business class.
Deze verbouwing vindt plaats op PH-BUA t/m PH-BUG, uitzondering was PH-BUF die helaas in 1977 al verongelukt was op Tenerife.
PH-BUB na de verbouwing:

5 jaar later begint KLM rond deze datum in 1984 opnieuw met het verbouwing van upper decks.
Nu op PH-BUH t/m PH-BUT (10 stuks) waar rond deze datum in 1984 met PH-BUO wordt begonnen.
(ze waren al bezig met PH-BUP)
Deze verbouwing vond plaats in Boeing fabriek in Everett en is rigoureuzer; bij deze 10 vliegtuigen wordt het complete upper deck verwijderd en komt er een langere voor terug; de SUD-conversion.
Het aantal ramen wordt vergroot en er komt ruimte voor meer stoelen.

Na de deze SUD-conversion waren deze 747-200's haast niet meer te onderscheiden van 747-300's; o.a. de 3 -300's van KLM (PH-BUU, -BUV en -BUW).
Hier bijvoorbeeld PH-BUN - een die de conversie had ondergaan - op 3 december 2003 toen het de allerlaatste 747-classic vlucht had gemaakt voor KLM vanuit Calcutta via Delhi:
(en dus ook de laatste vlucht voor de Boordwerktuigkundige)

Die eerste type verbouwing (extra deur en ramen) was niet geheel uniek; toen maatschappijen steeds meer het upper deck gingen gebruiken voor betalende passagiers bood Boeing dit als optie aan.
De SUD-conversion was wel uniek; naast de 10 747's voor KLM zijn er maar 2 andere 747's die deze verbouwing ondergingen;F-BTDG en F-BTDH van Union de Transports Aériens (UTA) die later naar Air France gingen.
Ook waren er 2 747SR's uitgevoerd als "SUD" voor Japan Airlines (JAL) maar dit gebeurde bij de bouw al en was geen conversie.
Naast 2 in Mojave en 3(!) in Jakarta is PH-BUK in Lelystad de enige 747-200SUD die nog bestaat.
Alle 6 van KLM.
EDIT: zie bericht hieronder.
Ik was zowel met de Upper deck conversion als de Stretched Upper Deck conversion (SUD) eigenlijk wat te laat.
[bert visscher mode]Foei bert stoute bert, op wang en kont slaat[/bert visscher mode].
Mooie livery, maar het huidige is ook mooi, maar het KLM logo op de staart mag van mij weer in 2 kleuren getoond worden.
[ Voor 8% gewijzigd door Bestla op 09-11-2014 00:46 ]
Kia Niro-EV 2024
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
Virussen? Scan ze hier!
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Het verhaal, de historie, het effect op de luchtvaart industrie maken dat dit toch wel de mooiste kist is.
Ook de techniek voor die tijd, Tripple slotted flaps, bovendek, sneller dan een 777 en het is gewoon het meest iconisch vliegtuig allertijden, als je in mijn tijd een vliegtuig tekende dan tekende je een 747..
Ik denk dat de Lockheed te maken heeft met een generatiekloof
Die Lufthansa livery is wel echt enormBrilsmurfffje schreef op zondag 09 november 2014 @ 13:50:
[afbeelding]
Het verhaal, de historie, het effect op de luchtvaart industrie maken dat dit toch wel de mooiste kist is.
Ook de techniek voor die tijd, Tripple slotted flaps, bovendek, sneller dan een 777 en het is gewoon het meest iconisch vliegtuig allertijden, als je in mijn tijd een vliegtuig tekende dan tekende je een 747..
Mijn nummer 2:

Wat een bakbeest. De 777-300ER (200 en anderen vind ik minder). De pure power van de enorme GE90's, de bonkige en lange vleugels en het symbool van een overgang in de luchtvaart. We gaan van functionele, stevige vliegtuigen naar volwassen, technologisch geavanceerde kisten. De 777 zit daar precies tussenin. Fly by wire, elektronische checklists, veel geautomatiseerde checklists maar toch een cockpitfilosofie die nog niet veel afwijkt van de 747, 767 en consorten. Ook heeft het nog geen composiet of HUD of dat soort grappen. Voor mij is deze 777 dus de switch tussen 747-era vliegtuigen en alles dat na de 787 gaat komen.
[ Voor 32% gewijzigd door BeefHazard op 09-11-2014 14:50 ]
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Als we het toch over de volgende generatie gaan hebben.
En die Conny, ik ben 50 jaar oud, en die kist was al oud voordat ik geboren was. Maar ze blijft een beauty.

En denk je eens in........deze kist met de nieuwe livery?
De lichtval laat het al een beetje zien wat de natuurlijke lijnen zijn
[ Voor 87% gewijzigd door Bestla op 09-11-2014 15:56 ]
En ja, de Conny is oud (first flight van de L-049 Constellation was op 9 januari 1943 voor militair gebruik (C-69) en 12 juli 1945 voor civiel gebruik), maar toch blijft het een sierlijk toestel.
En het toestel is toch nog tot 1993 in commerciele dienst gebleven (laatste operator van de Connie in commerciele passagiersdienst was Aerovías Quisqueyana uit de Domincaanse Republiek).
Een carriere van 50 jaar, niet slecht, denk dat er relatief weinig modellen zijn die hem dat nadoen
Virussen? Scan ze hier!
Ik weet het; over het algemeen ben ik ook geen fan van veel wit en hou ik van een simpele livery; maar toch vind ik die livery die KLM toen had enorm mooi; shiny bottom and engines, strak wit bovenop en zo'n blauwe streep ertussen. Erg mooi.Bestla schreef op zondag 09 november 2014 @ 00:45:
Die eerste foto , zo ken ik ze nog, en staat op een foto met mijn broertje en mij op Benidorm in de beginjaren 70. Toen was vliegen nog cool, en had je ruimte.
Mooie livery, maar het huidige is ook mooi, maar het KLM logo op de staart mag van mij weer in 2 kleuren getoond worden.
Máár, zoals KLM er nu bij vliegt vindt ik het nog steeds een van de mooiste liveries die er rondvliegen; simpel en strak.
Maar toch; zo'n verbouwing moet miljoenen per vliegtuig gekost hebben en dan vraag je toch wel af of het onder de streep dan ook nog veel heeft opgeleverd. Want de olieprijs was bijvoorbeeld toen nog maar een fractie van wat het nu is. (pak 'm beet een derde van nu; als je de bijzonder lage prijs van nu niet mee telt)Freak187 schreef op zondag 09 november 2014 @ 10:41:
Die SUD-conversie was niet alleen voor meer payload, maar ook voor betere aerodynamica (area ruling). Dus het vliegtuig presteerde beter én meer betalende passagiers.
Aan de andere kant; eerder genoemde PH-BUO heeft na de verbouwing wel 19 jaar doorgevlogen voor KLM (en dus de meeste jaren van een 747SUD bij KLM).
Ik moet dit overigens rectificeren:
Die 2 in Mojave bestaan inderdaad nog steeds; maar de 3 in Jakarta niet echt:Naast 2 in Mojave en 3(!) in Jakarta is PH-BUK in Lelystad de enige 747-200SUD die nog bestaat.
Alle 6 van KLM.

De kist in KLM blauw was PH-BUP en de Phuket Air met gebroken staart was PH-BUO.
Foto is van september 2010; op dat moment zou PH-BUM ook nog daar hebben gestaan die volgens een eerder bericht van mij eind 2011 is gesloopt.
Dus alleen de 2 kisten in Mojave en PH-BUK in Aviodrome zijn de enige 3 747SUD's die nog bestaan.
Ik ben deze foto geloof ik eerder tegengekomen (of ik heb een déjà vu), maar hier zijn dus 2 van de 3 half gesloopt. Kan ook zo geen recente foto's vinden van Jakarta met deze kisten.
Couldn't agree more.Brilsmurfffje schreef op zondag 09 november 2014 @ 13:50:
[afbeelding]
Lelijk hok. Net als de 787-8. De 787-9 ziet er al iets beter uit.Bestla schreef op zondag 09 november 2014 @ 15:09:
[afbeelding]
Als we het toch over de volgende generatie gaan hebben.![]()
![]()
![]()
En die Conny, ik ben 50 jaar oud, en die kist was al oud voordat ik geboren was. Maar ze blijft een beauty.
[afbeelding]
En denk je eens in........deze kist met de nieuwe livery?
De lichtval laat het al een beetje zien wat de natuurlijke lijnen zijn
Maar die A350...net alsof de Airbus engineers telkens even de neus tegen de hangar tikken bij het naar buiten rollen. Nee, ik ben geen fan...
11 november met de MD-11 komt overigens wel heel snel dichtbij
[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 09-11-2014 17:29 ]
Dank voor deze postPiet91 schreef op zondag 09 november 2014 @ 00:00:
5 jaar later begint KLM rond deze datum in 1984 opnieuw met het verbouwing van upper decks.
Nu op PH-BUH t/m PH-BUT (10 stuks) waar rond deze datum in 1984 met PH-BUO wordt begonnen.
(ze waren al bezig met PH-BUP)
Deze verbouwing vond plaats in Boeing fabriek in Everett en is rigoureuzer; bij deze 10 vliegtuigen wordt het complete upper deck verwijderd en komt er een langere voor terug; de SUD-conversion.
Het aantal ramen wordt vergroot en er komt ruimte voor meer stoelen.
[afbeelding]
Na de deze SUD-conversion waren deze 747-200's haast niet meer te onderscheiden van 747-300's; o.a. de 3 -300's van KLM (PH-BUU, -BUV en -BUW).

N6066Z, een Boeing 777-200LR rolt op 9 november 2005 naar baan 07R van de Internationale luchthaven van Hong Kong: Chek Lap Kok.
Volgeladen met 163,625 ton brandstof (waar na 3 minuten taxiën al ruim 300 kilo van was verbruikt), een crew van 8 piloten en 27 passagiers (2 Boeing executives, aantal 777 engineers en journalisten) vertrok het om 10:28 uur op weg naar Londen Heathrow.

Maar deze vlucht ging net wat anders; in plaats van naar het westen te vliegen vloog de Worldliner juist naar het oosten. Het vloog via Midway Island, Los Angeles en New York naar Londen en vloog deze afstand van 21.601 kilometer in 22 uur en 42 minuten; een wereldrecord voor een afstand non-stop.
Het landde - na 2 zonsopgangen tijdens de vlucht - om 13:12 uur in London.
Tijdens de vlucht genoot het een gemiddelde tailwind van 71 knopen waardoor het zo'n 90 minuten aan brandstofreserve had na aankomst in Londen.
Ontvangst op Heathrow:

Een van de 8 piloten was Suzanna Darcy-Henneman; de lead test piloot van de 777 programma en hiermee de eerste vrouw die deze positie genoot. Ook was zij de eerste vrouw die de captain rating voor de 747-400 verkreeg.
Het was overigens niet de langste (gemeten in tijd) non-stop vlucht ooit; deze is nooit echt vastgesteld aangezien er meerdere vluchten waren die mogelijk het langst non-stop hadden gevlogen.
De Boeing 777-200LR vliegt nu als AP-BGZ voor Pakistan Airlines:
Camera-accu's in de lading; mail uitgeprint en nu nog even parkeerplaats opzoeken.
Parkeren bij P&R in Hoofddorp en met trein lijkt me het slimst (kost zo'n €4.50 + €4.20 p.p. met de trein).
In tegenstelling tot de max. €30 bij kort parkeren op Schiphol...
Morgen waarschijnlijk wel met gemixte gevoelens vliegen denk ik.
[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 10-11-2014 14:16 ]
De 400 is de enigste serie met wingletsPWM schreef op zondag 09 november 2014 @ 20:31:
[...]
Dank voor deze postIk heb mij wel eens vaker achter de oren gekrabt bij bepaalde foto's, aangezien ik -300/-400 dacht te herkennen, terwijl ik wist dat het een -200 zou moeten zijn. Het upperdeck was altijd bepalend voor mijn herkenning. Nu snap ik dus dat het wel degelijk -200's waren
Happy Flying!Piet91 schreef op maandag 10 november 2014 @ 14:16:
Nou; het begint al te kriebelen voor morgen.![]()
Camera-accu's in de lading; mail uitgeprint en nu nog even parkeerplaats opzoeken.
Parkeren bij P&R in Hoofddorp en met trein lijkt me het slimst (kost zo'n €4.50 + €4.20 p.p. met de trein).
Kan je vanaf de P+R in Hoofddorp niet de bus nemen naar Schiphol? Want vaak zit een buskaartje bij het parkeer tarief inbegrepen.
Verwijderd
Mmmm kweetnie hoor, ik denk dat de A350 en de B787 in de nieuwe KLM livery best wel gaaf wordenPiet91 schreef op zondag 09 november 2014 @ 16:36:
[...]
Lelijk hok. Net als de 787-8. De 787-9 ziet er al iets beter uit.
Maar die A350...net alsof de Airbus engineers telkens even de neus tegen de hangar tikken bij het naar buiten rollen. Nee, ik ben geen fan...
Interessant weer.Piet91 schreef op maandag 10 november 2014 @ 00:00:
Korte post wat vandaag ook in de geschiedenis gebeurde:
Piet, en iedereen die morgen meegaat met 1 van de Farewell Flights, nogmaals veel plezierPiet91 schreef op maandag 10 november 2014 @ 14:16:
Thanks!Brilsmurfffje schreef op maandag 10 november 2014 @ 14:58:
Happy Flying!
Hmm, als dat zo is, is dat helemaal mooi.Kan je vanaf de P+R in Hoofddorp niet de bus nemen naar Schiphol? Want vaak zit een buskaartje bij het parkeer tarief inbegrepen.
Van wat ik heb begrepen is 24 uur parkeren daar €4.50 mits je vervolgens met OV reist. De korting (waardoor het op €4.50 komt) kun je aantonen door je OV chipkaart te laten scannen (geloof ik).
Daarom was ik van plan om voor m'n pa een E-ticket te bestellen (zo hoeft hij geen OV chipkaart nog te regelen) en voor mezelf gewoon met eigen OV chipkaart te gaan reizen.
Hoe dat precies zit weet ik niet. Moet ik dus nog maar even opzoeken; tenzij hier mensen zijn die dat precies weten?
Anders bestel ik vanavond nog even een NS E-ticket voor hem.
Gelukkig neemt KLM de 787-9; die ziet er i.i.g. al een stuk beter uit dan de 787-8.Verwijderd schreef op maandag 10 november 2014 @ 15:34:
Mmmm kweetnie hoor, ik denk dat de A350 en de B787 in de nieuwe KLM livery best wel gaaf worden
Bron: http://www.luchtvaartnieu...iefde-q400-van-air-canadaEen van de passagiers die eind vorige week gewond raakten bij een landingsincident met een Bombardier Q400 van Air Canada, is geschampt door een propellerblad. Dat melden Canadese media. Het propellerblad brak af en doorkliefde de cabine van het turboproptoestel, zo blijkt nu.
Het toestel maakte een ongeplande landing in Edmonton nadat het bij vertrek vanuit Calgary richting Grande Prairie een klapband had opgelopen. Bij de landing in Edmonton zakte de Q400 door het rechter hoofdlandingsgestel, waardoor de propellerbladen van de rechter motor afbraken.
Een van die bladen werd vervolgens door een raam gekatapulteerd. Een van de passagiers werd geraakt. "Plots vloog er iets door het raam en ik werd achteraan in het hoofd geraakt". De vrouw kwam er wonderwel goed van af. "Ik werd bedekt door plexiglas en had overal blauwe plekken en kneuzingen. Ik had echt dood kunnen zijn."
De passagiers werden na de landing geëvacueerd. Nog drie anderen aan boord raakten lichtgewond. De Canadese autoriteiten onderzoeken het ongeval.
In 2007 vond een reeks incidenten plaats met landingsgestellen van Q400 van SAS. Dat leidde tot een ontwerpaanpassing door de Canadese fabrikant Bombardier. Maar dit nieuwe incident is opnieuw slechte publiciteit voor Bombardier. Het toestel dat in Edmonton door het landingsgestel zakte was overigens pas twee jaar oud.

Ouch.... daar wil je niet mee in aanraking komen
Virussen? Scan ze hier!
Happy Flight Piet91 (nnnnnnnnn)= enne foto's maken natuurlijk
Verwijderd
IddPiet91 schreef op maandag 10 november 2014 @ 15:53:
Gelukkig neemt KLM de 787-9; die ziet er i.i.g. al een stuk beter uit dan de 787-8.
Verdorie die zat dan aan het gangpad maar niet kats voor het raamwildhagen schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:45:
[...]
Bron: http://www.luchtvaartnieu...iefde-q400-van-air-canada
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Enne iedereen die morgen op een MD-11 Farewellflight zit.
Doe eens gek en schrijf je naam of je laatste bericht aan de MD-11 ergens op. Net als de piloten doen
Verwijderd
Bij Nieuw Vennep schijn je gratis te kunnen parkeren.Piet91 schreef op maandag 10 november 2014 @ 14:16:
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Nu zullen de meesten ondertussen wel met pensioen zijn gegaan maar ik kende er één en die is inderdaad omgeschoold tot helicopterpiloot.Verwijderd schreef op maandag 10 november 2014 @ 18:33:
Wellicht al een keer langsgekomen, maar wat is er met al die boordwerktuigkundigen gebeurd? Die zijn vrijwel nergens meer nodig, 5 hebben natuurlijk wel veel kennis. Omgeschoold tot piloot? Of al zo oud dat ze ook met pensioen zijn gegaan?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Mijn Opa was gezagvoerder op de 747. Veel van de boordwerktuigkundigen die hij kende zijn riant afgevloeid, zoals dat nog kon in die tijd. Vut, Pre-Vut, regeling hier, pre-pensioen daar en: op je 49e met behoud van salaris stoppen met werken.Verwijderd schreef op maandag 10 november 2014 @ 18:33:
Wellicht al een keer langsgekomen, maar wat is er met al die boordwerktuigkundigen gebeurd? Die zijn vrijwel nergens meer nodig, 5 hebben natuurlijk wel veel kennis. Omgeschoold tot piloot? Of al zo oud dat ze ook met pensioen zijn gegaan?
Gaan wij niet meer krijgen
Flink aantal zijn inderdaad omgeschoold tot piloot, waarvan er velen nog steeds vliegen.Verwijderd schreef op maandag 10 november 2014 @ 18:33:
Accu's zijn opgeladen.Bestla schreef op maandag 10 november 2014 @ 17:05:
Happy Flight Piet91 (nnnnnnnnn)= enne foto's maken natuurlijk
Wel weer wat verderop. Is mij alleen een beetje onduidelijk hoe dat zit met een eventueel bus/trein-kaartje wat er bij zou zitten. Bij Hoofddorp is het blijkbaar geen échte P&R o.i.d.Freee!! schreef op maandag 10 november 2014 @ 18:34:
Bij Nieuw Vennep schijn je gratis te kunnen parkeren.
Het is sowieso al de helft goedkoper dan bij Kort Parkeren op Schiphol dus pleuren de auto wel neer in Hoofddorp en met de trein naar Schiphol. Kost al met al voor 2 personen ook maar €15 dus boeie...
EDIT: de zusters gisteren op Schiphol-Oost; waarvan de middelste nog een drietal vluchten voor de boeg heeft:

[ Voor 15% gewijzigd door Piet91 op 10-11-2014 23:09 ]
Kijk de juiste bus staat er al
edit: hmmm de link werkt niet https://www.google.nl/map...xafc071ea2926617c!6m1!1e1
[ Voor 34% gewijzigd door Pinin op 10-11-2014 21:54 ]
www.casarodriguillo.com
Er waren slechts drie lege stoelen tijdens die vlucht, wonderbaarlijk dat iedereen het overleefd heeft.wildhagen schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:45:
[...]
Bron: http://www.luchtvaartnieu...iefde-q400-van-air-canada
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A
Dat en dat het blad van de prop na afbreken dan toch nog zich een aantal rijen naar voren weet te werken voordat het de cabine binnenkomt ... wat een energie zit er in zo'n stuk materiaal!XWB schreef op maandag 10 november 2014 @ 21:58:
[...]
Er waren slechts drie lege stoelen tijdens die vlucht, wonderbaarlijk dat iedereen het overleefd heeft.
@Piet91 en @wieookgaat happy flying, het weer lijkt redelijk goed te zijn voor een mooie rondvlucht/ahscheidsvlucht! Have FUN!
Vandaag zijn de drie speciale farewell flights met de MD-11. Voor dit evenement worden 3 vluchten van ongeveer anderhalf uur gemaakt boven Nederland. Vertrek en aankomstluchthaven: Schiphol.
De eerste vlucht vertrekt om 10:30 als vlucht KL 9895 en landt rond 12 uur weer op Schiphol.
De tweede vlucht vertrekt om 13:00 en landt om 14:30. Dit is vlucht 9897.
De aller laatste zal om 15:30 vertrekken en 17:00 landen als 9899.
De vluchten worden uitgevoerd door PH-KCD.
Binnenkort vliegen de driemotorige jets zonder KLM markering naar de sloop in Amerika.
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
[ Voor 45% gewijzigd door franssie op 11-11-2014 10:45 ]
Kan niet stoppen met ontploffen!
Ik snap het wel hoor, die propellerbladen zijn hartstikke slap!franssie schreef op maandag 10 november 2014 @ 23:55:
Dat en dat het blad van de prop na afbreken dan toch nog zich een aantal rijen naar voren weet te werken voordat het de cabine binnenkomt ... wat een energie zit er in zo'n stuk materiaal!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Of zit ik verkeerd en is de KLM de laatste die de MD-11 in pax heeft ipv de laatste tri-jet? Of de laatste scheduled tri-jet (ik weet niet of de Yak-42 scheduled danwel charter-only is).
En anders is het wachten of dit ooit verder raakt dan de design fase.
Plus de Dassault Falcon business-trijets etc.
Virussen? Scan ze hier!
Volgens mij ging het daarom ja. Er gingen nog wel wat MD11's met cargo verder toch?Vnze schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 12:37:
Of zit ik verkeerd en is de KLM de laatste die de MD-11 in pax heeft ipv de laatste tri-jet?
Juist. Die laatste zijn zelfs nog in productie!wildhagen schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 12:39:
Yep, Yak-40 (beperkt aantal), Yak-42, Tu-154, 727 zijn allen trijets en vliegen allen nog rond (zowel passagiers als vracht) her en der over de wereld.
Plus de Dassault Falcon business-trijets etc.
En Friespeuk ja, de MD11 vliegt nog als cargo bij oa. Martinair
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
nvmVnze schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 12:42:
Juist. Die laatste zijn zelfs nog in productie!
[ Voor 42% gewijzigd door FastFred op 11-11-2014 16:31 ]
Is het niet gewoon een aanvulling in hun programma, ipv een vervanging?
Virussen? Scan ze hier!
Het geluid zal voorlopig nog even blijven, de kleur en passagiersversie echter niet.franssie schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 16:51:
Net toch maar even naar buiten gelopen om de laatste MD11 approach te zien en te horen, toch wel een aardig geluid.
Verwijderd
Ik zie op Flightradar de MD-11 nu naar een gate taxiën met allerlei voertuigen er bij
Edit 17:06: PH-KCD maakt een rondje om Schiphol met heb ik het idee, [small]maar ff kijken of dat ook bij de andere 2 vluchten gebeurde[/small]
Edit 17:11: rondje om Schiphol gereden dus, extra lang stil staan bij de 'Q is good for you' spotplek
Of Flightradar liep vast
Laatste Edit 17:17: And she's gone
Overigens
Boeing heeft een prototype van de 787 gedoneerd aan het Museum of Flight (waar ook de 1e 747 staat)
Bron en meer: http://www.luchtvaartnieu...87-naar-museum-in-seattleSEATTLE - Boeing heeft een van de prototypes van de 787-8 Dreamliner gedoneerd aan het Museum of Flight in 'hometown' Seattle. Het toestel, de ZA003, was de derde gebouwde 787. In 2012 werd deze Dreamliner nog ingezet tijdens de 'Dream Tour' rond de wereld, waarbij 23 landen werden aangedaan.......
Die P&W's op de Martinair MD-11F's klinken niet zo mooi als de GE's op de KLM MD-11's vind ik persoonlijkBeefHazard schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 16:56:
[...]
Het geluid zal voorlopig nog even blijven, de kleur en passagiersversie echter niet.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2014 17:18 ]
Ik sta daar net buiten beeld links achteraan
Geweldige vlucht gehad maar ik denk dat dat voor iedereen geldt die nog mee heeft gevlogen vandaag.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Het iswas de laatste widebody tri-jet in pax dienst.Vnze schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 12:37:
Ik zit misschien/waarschijnlijk mis maar de MD-11 is toch niet de laatste tri-jet in pax dienst? Er vliegen nog altijd een aantal Yak-42 toestellen rond in bijvoorbeeld Rusland, Oekraïne en Kazachstan? (bv bij Irtysh-Air, Grozny Avia en Lviv Airlines).
Of zit ik verkeerd en is de KLM de laatste die de MD-11 in pax heeft ipv de laatste tri-jet? Of de laatste scheduled tri-jet (ik weet niet of de Yak-42 scheduled danwel charter-only is).
En anders is het wachten of dit ooit verder raakt dan de design fase.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
YouTube: KLM MD-11 Farewell Flight
Iedereen binnen KLM mag hier trots op zijn, chapeau!
Daar zat ik in.BeefHazard schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 16:07:
Zag net rond een uur of 2 een MD-11 approachen naar 18R. Toch leuk om er nog even een te zien.
Toen men over de intercom vertelde dat ze op de Polderbaan gingen taxiën dacht ik gelijk; dat wordt lang taxiën.
Heb i.i.g. nog 1 tweaker herkend; aan z'n jas.
Zeker.Geweldige vlucht gehad maar ik denk dat dat voor iedereen geldt die nog mee heeft gevlogen vandaag.
Kom later wel terug hierop; maar ben pas net thuis (tja; wij wonen ietsjes meer naar het Noorden dan de meesten hier) en een shitload aan foto's.
- 12 november 1996: Saudi Arabian Airlines vlucht 763, een Boeing 747-100B (HZ-AIH), is onderweg van Delhi naar Dhahran in Saudi-Arabië om vervolgens door te gaan naar Jeddah.
Aan boord bevinden zich 23 crew en 289 passagiers.

Op datzelfde moment is Kazakhstan Airlines vlucht 1907, een Ilyushin Il-76 (UN-76435), onderweg van Şımkent, Kazachstan naar eerder genoemde Delhi. Aan boord bevinden zich 10 crew en 27 passagiers.

Beide vliegtuigen vliegen op dezelfde luchtweg van/naar Delhi Airport. De Saudi 747 zou onder de Ilyushin door moeten vliegen. Echter de Illyushin vloog - terwijl ze door turbulentie waren afgeleid - (in ieder geval) 500-1000 voet te laag waardoor die boven het dorpje Charkhi Dadri door diens vertical stabilizer door de linkervleugel en hoogteroer van de 747 sneed die op dezelfde luchtweg juist van het vliegveld vertrok. Beide vliegtuigen storten neer.
4 inzittenden van de Ilyushin en 2 van de 747 overleven de crash; maar overlijden niet veel later.
Het is na de Tenerife ramp in 1977 en de crash van Japan Airlines 123 de dodelijkste vliegramp uit de geschiedenis.

- 12 november 2001: American Airlines vlucht 587, een Airbus A300B4-605R (N14053) onderweg van JFK Airport naar de Dominicaanse Republiek stort neer in de wijk Queens. Geen van de 9 crew en 251 passagiers overleven de crash. Tevens vinden 5 mensen op de grond de dood en raakt een persoon gewond.

Vertrek van de betreffende kist in New York, gefilmd door een camera op een construction site.
Een schok gaat door de Verenigde Staten en vooral New York.
De crash gebeurt nét 2 maanden na de aanslagen van 11 september en nog geen 20 kilometer verderop plaats vond.
Men heeft de grote angst dat er alweer een aanslag is gepleegd.
Na onderzoek zal blijken dat de co-piloot (die de start uitvoerde) het richtingsroer had gebruikt met grote uitslagen om de turbulentie van een JAL 747 die voor hen was opgestegen probeerde op te vangen.
Hierdoor begaf de staartvin het uiteindelijk en brak af; deze werd later uit de Jamaica Bay gehaald.
De vliegtuig storte meteen naar beneden; motoren werden door de hoge G-krachten van de vleugel getrokken en kwamen verderop neer.
Door de snelheid en de daaropvolgende brand bleef bar weinig van het toestel over.
Zo, weer minimaal een jaar verzekerd van Piet91 posts....Piet91 schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 20:59:
[...]
Daar zat ik in.![]()
[...]
[...]
Zeker.![]()
Kom later wel terug hierop; maar ben pas net thuis (tja; wij wonen ietsjes meer naar het Noorden dan de meesten hier) en een shitload aan foto's.
Aangezien hij zelf onderdeel was van de farewell flights Md-11 en dit nog niet gepost heeft.
Verwijderd
Piet91 zit volgens mij al de hele dag een bericht te typen over de MD-11 gezien hij nog weinig gepost heeft vandaag__R__ schreef op woensdag 12 november 2014 @ 00:08:
[...]
Zo, weer minimaal een jaar verzekerd van Piet91 posts....
Aangezien hij zelf onderdeel was van de farewell flights Md-11 en dit nog niet gepost heeft.
Geintje natuurlijk
Valt wel mee hoeveel ik hier post hoor. Piet en Wildhagen kan ik lang niet tegenop.franssie schreef op woensdag 12 november 2014 @ 00:19:
Je kan natuurlijk niet alle gebeurtenissen blijven herhalen (of misschien wel) maar als ik op de topicstart klik en die gele balken zie en Piet91, boeingfanaat en een Wildhagen etc wat tijd over hebben dan is een nieuwe Topic Start misschien ook wel een idee? Ik wil ook wel iets bijdragen zou dat kunnen.
/me Boeingfanaat is druk met school de laatste tijd maar de drukte neemt iets af dus hij word (eindelijk) weer wat actiever hier
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En wie er vandaag stond te spotten op Schiphol heeft misschien wel een heel mooi vliegtuig op de plaat staan. Want vanmiddag is er rond 13:00 is er voor de eerste keer een Boeing 747-8I, een toestel van Lufthansa, geland op Schiphol.
De reden waarom is wat minder, een medisch noodgeval. Het vluchtnummer was LH430 en het toestel vloog van Frankfurt naar Chicago. Boven de Noordzee werd er omgekeerd naar Schiphol.
Het verbaast me dat ik @DAPG (Facebook spotterspagina) hier nog geen foto's van kan vinden....
Bron: http://www.luchtvaartnieu...-uitgeweken-naar-schiphol
Ik dacht exact hetzelfdeVerwijderd schreef op woensdag 12 november 2014 @ 19:58:
Piet91 zit volgens mij al de hele dag een bericht te typen over de MD-11 gezien hij nog weinig gepost heeft vandaag![]()
Geintje natuurlijk
Oh, en ik moet direct denken aan het 'geintje natuurlijk' van André van Duin, 3FM anyone?
[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 12-11-2014 22:19 ]
Wil je de rest zien; alle 170 foto's staan hier.
Veel valt er niet meer te vertellen though, bijna 2 dagen na de vlucht
Onze vlucht was KL9897; vlucht 2 van 3.
Ik heb hier wel vaker gezegd dat ik er maar van een stoel op rij 40 uitging; de allerlaatste rij stoelen in het midden en waar we dus niets zouden gaan zien. Als ik daar van zou uitgaan zou het alleen maar beter kunnen worden.
We waren helaas net een minuut of 2 te laat op het panoramaterras om vlucht 9895 te zien vertrekken (Flightradar gaf aan dat hij net van de Kaagbaan was vertrokken) dus toen maar naar vertrekhal 1 gegaan.
Bij het inchecken (incheckbalie kon je niet missen) stond er tot m'n verrassing op de boarding pass van m'n pa stoel 39B. En ja hoor; op die van mij kwam 39A te staan.
Ofwel; de 2 stoelen helemaal achterin de MD-11 aan de linkerkant; en dus aan het raam.
Met 57 van de 261 stoelen aan het raam en dus een kans van 1 op 4.5.
(exclusief de 24 business die volgens mij was gereserveerd)
Anywho; door de splinternieuwe security controle en nog even daar op Schiphol rond gekeken (daar kom ik immers nooit).
Vervolgens rond 11 uur naar gate C22 waar het lekker druk was. Kregen een tas uitgereikt met eten, drinken en allerlei papieren en huisregels (o.a. welke van de 2 vliegtuigtrappen je moest nemen; regels met wat betreft fotograferen e.d.) en dan met de bus naar R77 op het vrachtplatform.
De achterste trap was al weg (die wij zouden moeten nemen) en dus voor ingestapt:

Op onze stoelen lagen kopieën van het Farewell boek voor ons klaar.
Iets na 13:00 uur pushback en vertrokken vanaf baan 18L (Aalsmeerbaan) richting de Noordzee.
PH-KCE bij de hangar; die stond een paar uur eerder nog op "hangar 9".

Hier de kustlijn gevolgd om vervolgens bij Hoek van Holland de Nieuwe Waterweg/Maas te volgen over Rotterdam.
Vervolgens richting Zeeland om daarna via Breda naar het Noorden af te buigen. Hierna richting Amersfoort om wanneer Lelystad Airport aan de linkerkant zichtbaar werd naar het Westen af te buigen om ons alweer gereed te maken voor de landing. Een klein uur vliegen gaat rap voorbij.

Vliegbasis Soesterberg:

Lelystad Airport met de KLM Boeing 747-200SUD PH-BUK:

Via Hoorn en Alkmaar weer naar de Polderbaan. Eerste wat ik dacht toen over de intercom werd verteld dat het 18R werd; 'dat wordt lang taxiën'.
En zoals je hieronder ziet via taxibaan Québec weer terug naar R77.
Vlucht was uiteraard wel bijzonder. Ten eerste de vlieghoogte; die werd uitgevoerd tussen de 2500 en 5000 feet; dus zo'n 700 - 1500 meter hoogte. (m'n telefoon gaf als maximale hoogte 1531 meter aan)
Verder de (ik geloof) derde piloot die continue vertelde wat ze deden; welke koers, hoogte maar ook waar we langs vlogen. Erg mooi.
Sfeer in de cabine was goed; zodra signaal van gordel uitging was het gelijk *click-click-click-click* en schoot iedereen van (vooral) de middenrij uit hun stoelen. Dit gaf even oponthoud bij het uitdelen van de soezen, drinken en wijn. Maar zoals je ziet; de cabin crew had er ook wel plezier in:

Hoewel de purser nog een oproep over de intercom deed "Dames en heren; wilt u niet op de bagagerekken schrijven" was die oproep niet erg succesvol

Hallo RTL

DC-10? Het was toch een MD-11?

Eigenlijk harstikke stom van mij om ook niet even de cabine door te lopen; helaas heb ik dus op enkele cabinefoto's en de back galley na geen enkele foto van de cabine.
Maar ja; ik had dan ook zo'n mooie plek aan het raam...
Anywho; aangekomen bij R77 (en zoals altijd weer opgewacht door allerlei cameramensen) was het alweer tijd om uit te stappen.
Je had enigszins de mogelijkheid om nog even een paar foto's te maken bij Florence Nightingale maar je moest op een geven moment uiteraard weg. Dan maar door naar de Douglas DC-3 Dakota (PH-PBA) van de Dutch Dakota Association en PH-KCB Maria Montessori.
Hoewel je er niet heel dichtbij mocht komen kreeg je wel alle tijd om hier foto's te maken.

Daarna weer met de bus naar de aankomsthal en dat was het alweer.
Even gewacht op het vertrek van de laatste vlucht (9899) en nog wat rondgekeken op het terras en dan maar weer huiswaarts. Inspiratie van de bekende foto die gemaakt werd op de vroege ochtend van 26 oktober

Al met al top van KLM!
Nou zijn ze heus niet de enige maatschappij die er iets bijzonders van maken (Bijvoorbeeld Biman met de DC-10, Delta met de DC-9; beide dit jaar) maar toch; top geregeld.
Zo bijzonder zelfs; dat een grondwerktuigkundige zijn vriendin blijkbaar aan boord ten huwelijk vroeg.
De sfeer was gemengd; het afscheid van de MD-11 doet voor een heel aantal mensen toch wel wat.
En wat was het eerste keer vliegen voor mij? Best aardig...
Ik verbaasde mij toch wel over de power van de MD-11 bij takeoff; ik had niet verwacht dat je zo'n druk in je rug krijgt, direct al bij het op gang komen van de motoren.
Kan zijn dat we licht beladen waren (geen bagage en 'maar' 30 ton brandstof) maar toch. Landing was wel erg soepel en rustig.
En toch; ik weet niet of ik een vlucht van 10+ uur nou prettig ga vinden. Ik zat prima; maar het lijkt me bloedirritant wanneer je naar het toilet moet of even je benen te strekken dat je langs elkaar mag kruipen.
Ach ja; dan maar weer wachten tot we over een jaar of 6 mee kunnen met de farewell vluchten van de 747...
Overigens ook nog wat geprobeerd; bij vertrek My Tracks op m'n telefoon aangezet en warempel; de hele vlucht staat erop, alleen het vertrek van de Aalsmeerbaan is niet goed gegaan.
De route is hier te zien; en uiteraard op Flightaware e.d. (telefoon uiteraard in vliegtuigmodus

Ook deze Fokker S-11 toestellen van de Koninklijke Marine kwamen nog even een rondje rond de toren maken:

Nog even een Qatar 777F zien vertrekken naar Doha en toen maar weer de lange rit naar huis.
Die avond naar huis bleek de volgens de radio het meest aantal kilometer file van dit jaar te zijn geweest.
Of het klopt, geen idee maar het leek best wel zo.

Ben alleen m'n lensdop verloren op Schiphol
Dank voor je verslag van "eergisteren in de luchtvaartgeschiedenis van Piet91" haha
nee serieus leuke en mooi post en persoonlijk deze keer want je hebt gevlogen!!!!
en voor wat betreft de toekomst : "Ach ja; dan maar weer wachten tot we over een jaar of 6 mee kunnen met de farewell vluchten van de 747...: "
Daar zit nog wel iets tussen denk ik
Volgens mij waren alle DAPG en spotters dinsdag op Schiphol en was woensdag niet echt een bijzondere dag.Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2014 @ 19:58:
En wie er vandaag stond te spotten op Schiphol heeft misschien wel een heel mooi vliegtuig op de plaat staan. Want vanmiddag is er rond 13:00 is er voor de eerste keer een Boeing 747-8I, een toestel van Lufthansa, geland op Schiphol.![]()
Het verbaast me dat ik @DAPG (Facebook spotterspagina) hier nog geen foto's van kan vinden....
Dat kon je vanuit jouw positie niet zien maar op 't moment dat de purser die oproep deed schreef iemand op rij 10/11 op 't plafond. Je had zijn reactie moeten zien. Die purser (die 10 meter verder zat) had namelijk zelf ook zijn naam al op de bagagebakken gezet en riep het voor de lol om, die jongen stopte dus snel met schrijven, iedereen lachenPiet91 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 00:00:
Hoewel de purser nog een oproep over de intercom deed "Dames en heren; wilt u niet op de bagagerekken schrijven" was die oproep niet erg succesvol:
FastFred schreef op donderdag 13 november 2014 @ 08:46:
Tja, vraag me af waarom het niet zou mogen. Tis nou niet dat ze die bagagerekken in een andere MD11 gaan gebruiken, want dat zijn alleen nog maar freighters.
. MacBook Pro 13" iPad (2017) iPhone XS AirPods
Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2014 @ 19:58:
En wie er vandaag stond te spotten op Schiphol heeft misschien wel een heel mooi vliegtuig op de plaat staan. Want vanmiddag is er rond 13:00 is er voor de eerste keer een Boeing 747-8I, een toestel van Lufthansa, geland op Schiphol.![]()
De reden waarom is wat minder, een medisch noodgeval. Het vluchtnummer was LH430 en het toestel vloog van Frankfurt naar Chicago. Boven de Noordzee werd er omgekeerd naar Schiphol.
Het verbaast me dat ik @DAPG (Facebook spotterspagina) hier nog geen foto's van kan vinden....![]()
Bron: http://www.luchtvaartnieu...-uitgeweken-naar-schiphol

Ik denk dat dit sowieso een van de zéér weinige momenten zijn dat er een 747-8i op Schiphol kwam.
Voor alle huidige 747-8i operators is Amsterdam geen bestemming om de 747-8i in te zetten.
Er blijven geruchten rondgaan over een mogelijke order door Turkish Airlines of El Al; die zouden deze kist dan wel eens een keer kunnen inzetten op Amsterdam (zoals El Al bijvoorbeeld soms ook hun huidige 747-400 inzet). Maar dat zijn geruchten; dus daar kun je niets op aan.
Hoe bedoel?franssie schreef op donderdag 13 november 2014 @ 00:17:
en voor wat betreft de toekomst : "Ach ja; dan maar weer wachten tot we over een jaar of 6 mee kunnen met de farewell vluchten van de 747...: "
Daar zit nog wel iets tussen denk ikLVNL houdt je wel een paar jaar bezig.
Van de 22 747 pax-kisten zijn van 11 al de uitfaseringsdatum van bekend en over een jaar is de eerste 747 al uit gefaseerd. En het is al bekend dat ze zo rond 2020 de vloot zouden hebben moeten verlaten.
Geef het een jaar of wat extra en dan is mijn opmerking van 'een jaar of 6' niet zo gek meer.
En ik kwam gisteren ook deze foto tegen; 9M-MRD bij de laatste takeoff vanaf Amsterdam op 17 juli.
Paar uur later was het neergestort. Het is gewoon een foto van een vliegtuig dat opstijgt, maar damn

En deze foto schijnt mogelijk nog een paar uur later gemaakt te zijn, maar dat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen:
[ Voor 11% gewijzigd door Piet91 op 13-11-2014 11:24 ]
1. Je had heel mooi weer zeg!
2. Die acceleratie bij take of verbaast mij ook altijd, zo'n vliegtuig weegt best wel wat....
3. Zitten bij het gangpad is beter dan aan het raampje, bij het raampje zit je vaak krapper met je hoofd en een groot deel van de vlucht is er niks te zien, bovendien kijk ik altijd vanaf het gangpad ook door het raampje.
4. Mag ik vragen wat de prijs is voor deze vlucht, gewoon benieuwd.
5. Top geregeld door KLM ondanks dat ze het moeilijk hebben.
6. Hoe was het gevoel in een vliegtuig, ik kan mij helaas nooit echt ontspannen, en vooral de eerste 5 minuten. Het is enorm onnatuurlijk voor de mens deze beweging.
www.casarodriguillo.com
Kia Niro-EV 2024
Die foto is idd al eens eerder langsgekomen, is als ik me goed herinner idd MH17 op 17-07, ongeveer 2 uur voor de raketinslag. Is boven de Oekraïne genomen met een telescoop iirc.Piet91 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 11:16:
[...]
En deze foto schijnt mogelijk nog een paar uur later gemaakt te zijn, maar dat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen:
[afbeelding]
Virussen? Scan ze hier!
Maar nooit eerder was er een pax versie op Schiphol.Freak187 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 11:57:
Cargolux is toch ook al een paar keer langsgeweest met de 747-8?
Lekker!
Hehe, zo vaak als ik soms op Flightradar e.d. zit te kijken kan ik er bijna m'n baan van maken inderdaad.franssie schreef op donderdag 13 november 2014 @ 11:22:
Die 6 jaar lijken mij ook zeker geen gekke gok, tweede (LVNL) was wat off toipic en vergezocht, maar is een baan als luchtverkeersleider niets vvoor jou?
Zeker. Toen we aankwamen was het vrij mistig dus ik was bang dat we nauwelijks wat zouden zien.Pinin schreef op donderdag 13 november 2014 @ 11:54:
@Piet91, Leuke post van een speciale dag voor sommige.
1. Je had heel mooi weer zeg!
Persoon die bij gate C22 stond en waar we even mee stonden te praten zei al dat toen de eerste vlucht vertrok deze snel in de mist was verdwenen. Maar blijkbaar hadden zij ook genoeg kunnen zien.
Maar wij hadden inderdaad erg mooi weer; zon dus ook vaak recht in m'n gezicht tijdens de vlucht, dat was dan wel weer minder...
True, maar in dit geval was de MD-11 dus licht geladen (geen koffers, 'maar' 30 ton brandstof). Dus dat scheelt zeker.2. Die acceleratie bij take of verbaast mij ook altijd, zo'n vliegtuig weegt best wel wat....
Tja, geen idee. Heb zelf wel de voorkeur voor aan het raam zitten. Kan in de trein ook tijden naar buiten staren. Enig nadeel is dat je dus voor anderen langs moet als je naar toilet wil of even benen strekken.3. Zitten bij het gangpad is beter dan aan het raampje, bij het raampje zit je vaak krapper met je hoofd en een groot deel van de vlucht is er niks te zien, bovendien kijk ik altijd vanaf het gangpad ook door het raampje.
Maar als je aan gangpad zit zie je dus minder, kun je minder leunen op de wand en heb je dus 1-2 personen die langs jou moeten kruipen.
€111 inclusief Farewell boek; dus een erg goede prijs IMHO.4. Mag ik vragen wat de prijs is voor deze vlucht, gewoon benieuwd.
Zeker. Enorm goed geregeld, ook met de 2 andere vliegtuigen erbij, de service aan boord (snack, brood, drinken, wijn), het enthousiasme, de hele sfeer aan boord. Top!5. Top geregeld door KLM ondanks dat ze het moeilijk hebben.
Het stijgen en dalen moest ik eerst wel wat aan wennen (je voelt dat toch wel meer dan ik had verwacht) maar normaal gesproken doe je dat niet zoveel (en kort achter elkaar).6. Hoe was het gevoel in een vliegtuig, ik kan mij helaas nooit echt ontspannen, en vooral de eerste 5 minuten. Het is enorm onnatuurlijk voor de mens deze beweging.
Ik zat prima maar zo'n vliegtuig is opzich toch wel een krappe bedoening (gangpaden e.d.)
Inderdaad. Maar enige info is de datum die bij de foto op Flickr staat; en die klopt vaak niet.wildhagen schreef op donderdag 13 november 2014 @ 12:06:
Die foto is idd al eens eerder langsgekomen, is als ik me goed herinner idd MH17 op 17-07, ongeveer 2 uur voor de raketinslag. Is boven de Oekraïne genomen met een telescoop iirc.
Ook bevestigd de fotograaf het niet. Maar het zou dus zeker kunnen.
Maar vooral die eerste foto; je ziet de mensen haast nog zitten
Meh, geen last van. Bij 't dalen wel van m'n oren natuurlijk maar da's ook zo opgelost.Pinin schreef op donderdag 13 november 2014 @ 11:54:
6. Hoe was het gevoel in een vliegtuig, ik kan mij helaas nooit echt ontspannen, en vooral de eerste 5 minuten. Het is enorm onnatuurlijk voor de mens deze beweging.
Is dit MH17?Piet91 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 11:16:
En ik kwam gisteren ook deze foto tegen; 9M-MRD bij de laatste takeoff vanaf Amsterdam op 17 juli.
Paar uur later was het neergestort. Het is gewoon een foto van een vliegtuig dat opstijgt, maar damn...
[afbeelding]
[afbeelding]
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Normaal heb je er nog meer "last" van want dan ga je nog hoger. Jouw foto's lijken allemaal erg laag genomen te zijn.Piet91 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 12:45:
Het stijgen en dalen moest ik eerst wel wat aan wennen (je voelt dat toch wel meer dan ik had verwacht) maar normaal gesproken doe je dat niet zoveel (en kort achter elkaar).
Ik zat prima maar zo'n vliegtuig is opzich toch wel een krappe bedoening (gangpaden e.d.)
Ik vind het remmen altijd indrukwekkender dan het accelereren. Zeker op een korte baan. Dan hang je bijna in je gordel.
Verder zit ik zelfs ook graag bij het raam. Lekker tegen de muur leunen en naar buiten kunnen turen. Vooral bij vluchten boven Europa leuk om herkenningspunten te zien.
[ Voor 8% gewijzigd door LordSinclair op 13-11-2014 13:29 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
1. Wat kost een uurtje vliegen eigenlijk incl. afschrijving, brandstof, onderhoud, stalling en personeel.
2. Hoeveel brandstof bespaar je met een rollende start tov take off met stilstaande start?
www.casarodriguillo.com
Ja.DennusB schreef op donderdag 13 november 2014 @ 12:53:
Is dit MH17?
Ik bedoelde meer dat het nu stijgen was, dan weer dalen, veel bochtenwerk etc.LordSinclair schreef op donderdag 13 november 2014 @ 12:57:
Normaal heb je er nog meer "last" van want dan ga je nog hoger. Jouw foto's lijken allemaal erg laag genomen te zijn.
Was bij ons niet het geval. Was gewoon indrukwekkend hoe een toestel van honderden tonnen toch zo'n druk in je rug kon geven. Ze hebben nog gezegd hoeveel ton ze wogen maar dat ben ik vergeten...Ik vind het remmen altijd indrukwekkender dan het accelereren. Zeker op een korte baan. Dan hang je bijna in je gordel.
Moeilijk te zeggen.Pinin schreef op donderdag 13 november 2014 @ 13:22:
De prijs van 111,- valt idd wel mee, kostprijs van de vlucht zal een stuk hoger liggen denk ik.
1. Wat kost een uurtje vliegen eigenlijk incl. afschrijving, brandstof, onderhoud, stalling en personeel.
2. Hoeveel brandstof bespaar je met een rollende start tov take off met stilstaande start?
De 30 ton brandstof kost momenteel alleen al zo'n $24.000.
Ik denk dat het personeel in de rij gestaan heeft om dit mee te maken, verder is het toestel al afgeschrevenPinin schreef op donderdag 13 november 2014 @ 13:22:
De prijs van 111,- valt idd wel mee, kostprijs van de vlucht zal een stuk hoger liggen denk ik.
Ja OK, maar normaal.Brilsmurfffje schreef op donderdag 13 november 2014 @ 13:46:
[...]
Ik denk dat het personeel in de rij gestaan heeft om dit mee te maken, verder is het toestel al afgeschreven
www.casarodriguillo.com
Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
Ah shit.Huisregels
• No flying
• No marshmallow roasting with the jet engines.
[ Voor 34% gewijzigd door CyBeR op 13-11-2014 14:15 ]
Goed verhaal
De rest van de colleges hier: http://www.universiteitva...verdiepingen-in-de-lucht/
[ Voor 48% gewijzigd door LongBowNL op 13-11-2014 15:35 ]
is dit serieus of.... ?kamstra schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:10:
Boeken maar Piet91 !
https://www.airbnb.nl/rooms/4516821
Ik heb ook al geboekt, alleen ik kan het niet helemaal rijmen met de data waarop de laatste MD-11 richting Amerika gaat. De boekingsdata gaan namelijk zeker door tot in februari.
dat is wat er staat
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Dit topic is gesloten.
![]()