There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Dat, en het slaat nergens op. Ik klap ook niet als de buschauffeur zonder ongevallen bij de bushalte stopt.LordSinclair schreef op maandag 03 november 2014 @ 09:54:
[...]
Ik doe niet mee aan dat soort onzin. Het is ook leuk als er een paar beginnen te klappen en niemand mee doet, dat houden ze heel snel op met klappen. Vooral het moment is vaak erg ongepast. Daarna kan er nog een hoop misgaan.
Nu weet ik dat er wel een verschil is tussen een piloot en een buschauffeur, maar het gaat om het idee
[ Voor 10% gewijzigd door Hompu op 03-11-2014 10:27 ]
Snap het ook nooit, weet niet of ze gewoon graag de aandacht trekken oid.
Virussen? Scan ze hier!
Nouja, als een buschauffeur superstrak in een keer achteruit inparkeert ofzo misschien welwildhagen schreef op maandag 03 november 2014 @ 10:28:
Wou net zeggen, zou dat klapvee ook klappen als de buschauffeur bij de bushalte stopt, of een automobilist zijn auto parkeert?
Ik heb ook weleens turbulente landingen gehad dat ik zelf bijna de neiging kreeg om te klappen
Uiteraard, het is hun werk, uiteraard, ze zijn erop getraind, maar dat betekent niet altijd dat het makkelijk is.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Weer van genoten! Thanks!Piet91 schreef op maandag 03 november 2014 @ 00:00:
Eigenlijk was ik niet van plan om te posten maar ik vond dit wel een heel opmerkelijke situatie en daarom post ik het toch. Maar wel kort.
[ Voor 22% gewijzigd door Oyster op 03-11-2014 10:48 ]
Natuurlijk mag je het laten blijken, maar als je je verhaal vertaalt naar een busrit dan klinkt het weer heel raar. Het is het werk van een piloot om te doen wat die doet, en dat hoort gewoon goed te gaan. Het is, voor mij, geen applaus waard als iemand zijn werk goed doet. Bij het uitstappen de crew een fijne dag wensen is natuurlijk normaal, dat doe je bij de buschauffeur ook.Oyster schreef op maandag 03 november 2014 @ 10:47:
Lekker belangrijk. Ook een buschauffeur is gewoon blij met een fijne rit en een goede stop. Als iemand dat wilt laten blijken (desnoods door te klappen) dan zou ik wel de laatste zijn die zichzelf daaraan ergert. Ongemakkelijk vind ik het vaak wel, maar dat is helemaal niet interessant. Als de crew bij het verlaten van de bus in het gangpad staat probeer ik bij een fijne en veilige rit dit ook altijd even kenbaar te maken. Het is niet allemaal vanzelfsprekend en het gaat toch echt niet allemaal vanzelf.
Ik vind het klappen zelf ook onzin. Maar ik laat mensen expres klappen, of ze het nou van plan waren of niet. Dat is het mooie. Bij een vlucht met een legacy carrier doe ik dat sowieso niet, alleen als ik met HV vlieg. Het enige wat het laat zien is dat mensen erg geneigd zijn om het gedrag van anderen te kopiëren. En door het expres te doen laat je ook mensen inzien dat het ridicuul is om te klappen, want je klapt toch ook niet als je boodschappen bij de Albert Heijn gescand zijn?LordSinclair schreef op maandag 03 november 2014 @ 09:54:
[...]
Ik doe niet mee aan dat soort onzin. Het is ook leuk als er een paar beginnen te klappen en niemand mee doet, dat houden ze heel snel op met klappen. Vooral het moment is vaak erg ongepast. Daarna kan er nog een hoop misgaan.
Making an ass of myself since the 70's
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
737-800 sim @ Lelystad airport.
[ Voor 14% gewijzigd door Bestla op 03-11-2014 13:47 ]
Verwijderd
Interessant weer Piet
Die 747 in/buiten het Museum of Flight ziet er weer goed uit! Nu moeten ze die 727 weer eens oplappen.
[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2014 15:06 ]
Ok, ja, dat verklaard wel wat. In zomer 2011 van baan gewisseld en niet meer vanaf Oost gevlogen.Sandyman538 schreef op zondag 02 november 2014 @ 22:17:
[...]
Nieuw onherkenbaar gebouw?
Nieuwe Schiphol Oost terminal
Wow, is dat normaal nog bijna 6 uur? Wat een eind is dat dan nog.Piet91 schreef op maandag 03 november 2014 @ 00:00:
Het maakt een stop op New York JFK en vliegt op 5 november door naar Seattle. De vlucht krijgt speciale toestemming om over Noord-Canada supersonisch te vliegen en vestigt hiermee gelijk het snelheidsrecord tussen JFK en Seattle; 3 uur, 55 minuten en 12 seconden.
Ik ben vaak vanaf AMS naar Seattle gevlogen, en dat redde de kist meestal wel in 9 a 9:30.
[ Voor 42% gewijzigd door PWM op 03-11-2014 15:26 ]
new York-san fransisco was even uit mijn hoofd ook een uur of 6-7 vliegen
[ Voor 37% gewijzigd door mrsar op 03-11-2014 15:26 ]
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Als we dan gaan denken bus = luchtvaart, waar is dan mijn platinum OV-Chipkaart?wildhagen schreef op maandag 03 november 2014 @ 10:28:
Wou net zeggen, zou dat klapvee ook klappen als de buschauffeur bij de bushalte stopt, of een automobilist zijn auto parkeert?
Snap het ook nooit, weet niet of ze gewoon graag de aandacht trekken oid.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Voor een hoop mensen is vliegen gewoon heel eng, en je bouwt een hoop spanning op tijdens de landing. Door te klappen kan je dit weer ontladen.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Ok, ik zal het even specifieker neerzetten voor je... Netjes zacht, op de blokken met de correcte snelheid. En nee, natuurlijk niet als de baan contaminated is, dan wil je hem lekker op de grond dumpenFreee!! schreef op maandag 03 november 2014 @ 13:18:
Zachtjes aan de grond zetten is wel mooi en fijn, maar niet altijd de veiligste optie.
Ik dacht meer aan niet-constante cross-wind, dan wil je stevig contact tussen de banden en de baan.Propane schreef op maandag 03 november 2014 @ 16:13:
[...]
Ok, ik zal het even specifieker neerzetten voor je... Netjes zacht, op de blokken met de correcte snelheid. En nee, natuurlijk niet als de baan contaminated is, dan wil je hem lekker op de grond dumpen![]()
.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Gisteren JFK > SFO in 5:5 uur gedaan, heenweg ook. Beide keren wel gunstige omstandigheden. Kan idd 6:5 uur duren.mrsar schreef op maandag 03 november 2014 @ 15:25:
de laatste keer SEA-AMS was ik volgens mij een uur of 12-13 onderweg
new York-san fransisco was even uit mijn hoofd ook een uur of 6-7 vliegen
Vindt je het gek dat de luchtvaart in de VS gigantisch groot is?PWM schreef op maandag 03 november 2014 @ 15:19:
Wow, is dat normaal nog bijna 6 uur? Wat een eind is dat dan nog.
De vier grootste airlines ter wereld (qua vloot) zijn allen Amerikaans: #1 American Airlines (incl. US Airways) zo'n 971 vliegtuigen, #2 Delta met 765, #3 United met 703 en #4 Southwest 676 vliegtuigen.
En het overgrote deel van die vliegtuigen zijn kleine types voor binnen de VS.
In other news:
- Gisteren is PH-CKD haar 747 zusters voor gegaan; rond half 4 's middags is ze vertrokken naar Jakarta waar ze een D-check krijgt en omgespoten wordt in Air Bridge Cargo kleuren. In januari komt ze weer terug naar Amsterdam en later die maand krijgt ze een nieuwe registratie.
Vorige week maandag op AMS:

- PH-KCE is gestript van '95 years' sticker en andere titles en staat dus min of meer gereed voor vertrek naar Mojave Air and Space Port in Californië op 17 november.
PH-KCB en -KCB staan gebroederlijk naast elkaar te wachten op 11 november wanneer (waarschijnlijk) een van de twee nog 3 vluchten gaat maken en de andere naast haar op het platform komt te staan voor fotografische doeleinden...

- PH-EZA (Embraer 190 ) staat sinds 19 oktober in onderhoud op Schiphol. Sinds gisteren heeft deze Embraer ook de nieuwe 'Dolphin livery', naast PH-EXD.
In hangar 14 staat momenteel ook PH-KZM (Fokker 70) die ook spoedig naar buiten zal komen in de nieuwe livery.
EDIT:

- En er gaat weer een gerucht rond over een 787 op Schiphol. Nu het gerucht dat Xiamen Airlines vanaf 2015 naar Schiphol gaat vliegen. Tevens klein gerucht dat KLM dan hun te grote 777 op deze route terugtrekt. Hoe serieus we dit moeten nemen...

- Het verschil tussen een Antonov 124 en een Diamond DA 42 M-NG op Eindhoven Airport op 23 oktober (hoe vaak komt die Antonov 124 wel niet op Eindhoven?

En als laatste; waarom een landingsbaan gebruiken als je ook gewoon de openbare weg kunt gebruiken.
September 10 plot highway M-4 Minsk-Mogilev from 82 th to 86 th km near the village of Croft landed 4 military aircraft. Air Force and Air Defense Forces of Belarus perfected the use of roads as an alternate airport. On the site of the M-4, followed by sat Preparing for departure and re-care airbases two aircraft Su-25 and two MiG-29. In the photo: during the exercises.
[ Voor 12% gewijzigd door Piet91 op 03-11-2014 22:06 ]
Doen de Zweden en Zwitsers ook al heel lang.Piet91 schreef op maandag 03 november 2014 @ 18:56:
En als laatste; waarom een landingsbaan gebruiken als je ook gewoon de openbare weg kunt gebruiken.
[...]
En dat is nog niet eens inclusief de kleine maatschappijen die Regional Jets vliegen.Piet91 schreef op maandag 03 november 2014 @ 18:56:
Vindt je het gek dat de luchtvaart in de VS gigantisch groot is?
De vier grootste airlines ter wereld (qua vloot) zijn allen Amerikaans: #1 American Airlines (incl. US Airways) zo'n 971 vliegtuigen, #2 Delta met 765, #3 United met 703 en #4 Southwest 676 vliegtuigen.
En het overgrote deel van die vliegtuigen zijn kleine types voor binnen de VS.
FedEx Expres met 650 alleen vracht
Het gerucht waar jij het over hebt is volgens mij degene die ook op Airliners staat en dat is deze:- En er gaat weer een gerucht rond over een 787 op Schiphol. Nu het gerucht dat Xiamen Airlines vanaf 2015 naar Schiphol gaat vliegen. Tevens klein gerucht dat KLM dan hun te grote 777 op deze route terugtrekt. Hoe serieus we dit moeten nemen...
[...]

Hier staat schijnbaar (mijn Chinees is nogal roestig) dat er gevlogen gaat worden naar Schiphol. Het papiertje dient onder andere ter promotie van Golf toernooien.
Het is alleen maar wachten op een officieel bericht van Xiamen zelf. Sinds de eerste bericht dat zij 787's bestelden gaan de geruchten al dat Schiphol de eerste verre bestemming wordt. Verder gaan ze pas beginnen als ze meerdere Dreamliners hebben. De route puur door de subsidies van de lokale overheid daar anders zou KLM verlies maken en al gestopt zijn. Als KLM van die route vertrekt, dan is er al een andere deel van China die een route op dezelfde manier wil krijgen.
RFDS (Royal Flying Doctor Service of Australia) ook

Kun je midden op de weg dus gewoon een vliegtuig tegenkomen

Wikipedia: Royal Flying Doctor Service of Australia
Hebben overigens een grotere vloot dan ik dacht, ruim 60 toestellen.
Virussen? Scan ze hier!
Over het klappen iedereen: laat lekker iedereen klappen, en iedereen die het niet wil niet. Toch?
I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

- 4 november 1993: China Airlines vlucht 605 vanuit Taipei landt op Kai Tak Airport in Hong Kong.
Het weer is slecht; harde wind en regen en een BA crew had 13 minuten eerder al de landing geweigerd.
De gloednieuwe Boeing 747-409 (B-165; eerste vlucht was pas exact 26 weken eerder op 6 mei) landt 640 meter achter de threshold en de crew kreeg in de gaten dat ze niet meer konden stoppen. Express stuurden ze naar links om de ALS-installatie aan het einde van de baan te ontwijken en kwamen ze in de Victoria Harbour terecht.
De 747 bleef enigszins drijven en alle 22 crew en 374 passagiers konden uit de 747 ontsnappen. 23 mensen raakten gewond.
De staart van de 747 interfereerde met het ILS systeem en werd daarom kort na de crash met dynamiet opgeblazen. Snel daarna verft China Airlines het vliegtuig deels over om zoveel mogelijk herkenning van de maatschappij te vermijden.

De 747 wordt tijdelijk nog gebruikt voor brandweeroefeningen maar een jaar of wat later wordt de 747 gescrapped. Deze 747 is dus nog geen 2 jaar oud geworden en de crash was ook de eerste loss van een Boeing 747-400.

- 4 november 2010: Qantas vlucht 32 uit London was net 4 minuten geleden vanaf Singapore vertrokken op weg naar Sydney wanneer motor #2 van VH-OQA - Nancy Bird Walton, Qantas' eerste Airbus A380 - door lekkende olie uit elkaar valt. De linkervleugel raakt zwaar beschadigd evenals een van de hydraulische systemen. Verder breekt er brand uit in een brandstoftank in de linkervleugel, raakte deel van de landing gear beschadigd. Resten van het vliegtuig storten neer op het eiland Batam en woningen raakten beschadigd:

De crew weet de A380 zo'n 2 uur na vertrek weer op Singapore te landen waarbij 4 banden door de hoge landingssnelheid knappen en de kist kwam 150 meter voor het einde van baan 40C tot stilstand.
Door de zware schade kon de crew motor #1 niet uitschakelen; na overleg werden de eerste passagiers 55 minuten na landing via deur 2L uit het vliegtuig gehaald; de laatsten verlieten een uur later het vliegtuig; alle 29 crew en 440 passagiers bleven ongedeerd.
Ondertussen lukte de brandweer het na 3 uur motor #1 uit te krijgen:

Het was het eerste serieuze incident van de A380. VH-OQA wordt voor $139 miljoen in Singapore gerepareerd waarbij het toestel 4 nieuwe motoren kreeg, gerepareerde linkervleugel, 6 kilometer bekabeling vernieuwd en vloog op 22 april 2011 terug naar Australië.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Van mij mag Piet er vandaag nog mee stoppen, ik vind het nogal nare berichten over het algemeen. Om zo vaak te lezen wat er allemaal gecrashed is in de geschiedenis, als ik wat over crashes wil weten dan kijk ik wel naar Discovery of open even een wiki. nee geef mijn portie maar aan Fikkie.Kecin schreef op maandag 03 november 2014 @ 20:23:
Piet, bij deze even een bedankje, je maakt erg veel mooie posts en ik lees ze altijd graag. Ga alsjeblieft zo door als je wil
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
cbr600f4i schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 08:21:
[...]
Van mij mag Piet er vandaag nog mee stoppen, ik vind het nogal nare berichten over het algemeen. Om zo vaak te lezen wat er allemaal gecrashed is in de geschiedenis, als ik wat over crashes wil weten dan kijk ik wel naar Discovery of open even een wiki. nee geef mijn portie maar aan Fikkie.Het nieuwsgedeelte kan ik wel mee leven
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Helemaal mee eens! Heel interessant vaak! Ga vooral zo door.DennusB schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 08:17:
Ik heb t al eens gezegd, maar je bent super bezig Piet. Geweldig om te lezen elke keer! Thanks
Ja er zit ook veel tragedie bij, maar ten eerste vind ik niet dat je bepaalde zaken maar achterwege moet laten, of moet vergeten omdat ze confronterend zijn. Ik denk dat het juist goed is, dat mensen nadenken over dit soort zaken al is het maar voor een moment.
En dan zijn deze items imo erg leerzaam, over de geschiedenis van de Romeinen weten we alles, dit is ook gewoon een dagelijks geschiedenislesje. Erg verfrissend af en toe, zowel de leuke als mider leuke berichten.
Maar goed, iedereen is anders natuurlijk, doorscrollen is tegenwoordig ook zo gebeurt natuurlijk, lezen moet immers niet. Ik mag het iig graag lezen, erg informatief.
Making an ass of myself since the 70's
Je hoeft het niet te lezen, niemand die je dat verplicht. Ik vind het over het algemeen wel interessant en zou graag zien dat Piet nog lekker een tijdje doorgaat.cbr600f4i schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 08:21:
[...]
Van mij mag Piet er vandaag nog mee stoppen,
/ah, even Luchtvaart topic checken.. kijken wat Piet te melden heeft.
Precies!NeutraleTeun schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 09:49:
Ik ben niet anders meer gewend dat dan het Luchtvaart topic door Piet gevuld wordt
/ah, even Luchtvaart topic checken.. kijken wat Piet te melden heeft.
Een van de dagelijkse bezigheden
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
Erg intressant altijd!
Dus we vegen al die ongevallen en incidenten onder een mat en doen alsof er nooit iets erg gebeurd is. Dat doe je met andere aspecten van het leven toch ook niet? Door iets te negeren gaat het niet weg integendeel. Een luchtvaart topic zonder posts over crashes is zoals ze in het Engels zeggen "an elephant in the room".cbr600f4i schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 08:21:Van mij mag Piet er vandaag nog mee stoppen, ik vind het nogal nare berichten over het algemeen. Om zo vaak te lezen wat er allemaal gecrashed is in de geschiedenis
Ik vind het zelfs een geruststelling. De meeste van die crashes zijn jaren geleden en dus heeft de luchtvaartindustrie blijkbaar veel geleerd van zijn fouten. En dan is er natuurlijk ook nog een berg materiaal in zijn posts wat niet over crashes gaat. En zoals eerder gezegd. Je hoeft het niet te lezen. Het feit dat er vermeldingen zijn zou niets mogen uitmaken als je het niet leest. Iedereen weet dat vliegen nooit volledig risicoloos is.
Ik voeg me dus graag bij de Piet mag/moet doorgaan groep.
[ Voor 14% gewijzigd door Vnze op 04-11-2014 12:10 ]
AMEN!Angeloonie schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:34:
Ik lurk hier voornamelijk voor die Piet-posts. Zeer interessant en net wat meer info dan een duffe Wikipedia.
[ Voor 7% gewijzigd door Angeloonie op 04-11-2014 12:29 ]
JAAngeloonie schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 12:28:
Overigens, ik werk voor TUI Nederland, waar Arke(fly) onderdeel van is. Wij hebben op ons intranet een aantal fotoverslagen staan van de bouw van de 2e Arke Dreamliner PH-TFL. Zijn jullie geïnteresseerd om daar de verslagen van te zien? Is niet enorm spannend maar misschien wel leuk om te zien hoe dat er uit ziet in de fabriek, soort Making Of. Je ziet ook wat verschillen tussen de PH-TFK en PH-TFL.
@Piet Topper ga zo door, elke dag doe ik dit topic aan en lees ik even de berichten door met bijbehorende media
Je wil er toch niet aan denken dat je dat project in je maag gesplitst krijgt zeg? Goeie genade...Piet91 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 00:00:
6 kilometer bekabeling vernieuwd
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Bron: http://www.nu.nl/buitenla...ren-lekkend-sanitair.htmlOverlopende toiletten en een onverdraaglijke stank hebben er maandag voor gezorgd dat een vliegtuig van Virgin Australia moest omkeren.
Volgens passagiers liep het toiletvocht door het gangpad van het toestel. ''Het toilet explodeerde gewoon, ik overdrijf het niet'', zegt een passagier dinsdag tegen de Nieuw-Zeelandse zender ZB.
Binnen vijf minuten na vertrek van Los Angeles naar Christchurch in Nieuw-Zeeland hing in het vliegtuig al een ''overweldigende lucht'', maar het duurde nog drie uur voordat de bemanning besloot om te draaien.
Virgin ontkent dat de wc's lekten; twee kapotte wastafels zouden de problemen hebben veroorzaakt.
Toiletxplosion oid
Virussen? Scan ze hier!
[ Voor 115% gewijzigd door Angeloonie op 04-11-2014 15:03 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Kecin op 04-11-2014 15:49 . Reden: Ik heb niets gezien :) ]
Heel vet in iedergevalAngeloonie schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 13:16:
Staat nergens op intranet dat het enkel voor intern gebruik bedoeld is, dus dat is voor mij een teken dat het magStaat ook niet echt iets geheims in oid
Verwijderd
Door crashes is de luchtvaart juist zo veilig geworden, daar leert men pas echt van,cbr600f4i schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 08:21:
[...]
Van mij mag Piet er vandaag nog mee stoppen, ik vind het nogal nare berichten over het algemeen. Om zo vaak te lezen wat er allemaal gecrashed is in de geschiedenis,
Mmm... weet je het zeker?Angeloonie schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 13:16:
Staat nergens op intranet dat het enkel voor intern gebruik bedoeld is, dus dat is voor mij een teken dat het magStaat ook niet echt iets geheims in oid
Kia Niro-EV 2024
Be yourself, no matter what they say ...
inderdaad, niemand die dat ontkent. Ik kan je de crash investigations van NGC en Discovery aanraden. Alsmede alle wiki pagina's die er over zijn geschreven. Maar goed, ik kom hier gewoon meer voor het nieuws en niet voor de oude doosVerwijderd schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 13:24:
[...]
Door crashes is de luchtvaart juist zo veilig geworden, daar leert men pas echt van,
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Alsof er daadwerkelijk iets interessants in staat voor iemand.
Is dit serieus veilig of gewoon weer lekker op z'n RussischPiet91 schreef op maandag 03 november 2014 @ 18:56:
[video]
Er is een reden dat ze het zelf op het intranet zetten en niet het internet.Angeloonie schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 15:04:
Pff zeikerds hier intern, heb het even nagevraagd en mag het niet delen, is "vertrouwelijke interne communicatie".
Alsof er daadwerkelijk iets interessants in staat voor iemand.
Is voor normale mensen niet zo interessant, hier welNeutraleTeun schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 15:08:
Als het niet interessant was, zou je het ook niet delen
Omdat er op internet niet echt een plaats voor is?Fly-guy schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 15:22:
[...]
Er is een reden dat ze het zelf op het intranet zetten en niet het internet.
Verwijderd
RTAngeloonie schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:34:
Ik lurk hier voornamelijk voor die Piet-posts. Zeer interessant en net wat meer info dan een duffe Wikipedia.
Gewoon doorgaan Piet!
Wie het niet wil lezen leest het niet klaar...
Kan het op zich ook wel begrijpen hoor. Het zijn niet altijd de mooiste berichten; maar waarom ik ze toch post is per geval verschillend. Het is niet dat ik wil shockeren; ik post ze om allerlei redenen.cbr600f4i schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 08:21:
Van mij mag Piet er vandaag nog mee stoppen, ik vind het nogal nare berichten over het algemeen. Om zo vaak te lezen wat er allemaal gecrashed is in de geschiedenis, als ik wat over crashes wil weten dan kijk ik wel naar Discovery of open even een wiki. nee geef mijn portie maar aan Fikkie.
Veelal hebben ze flinke gevolgen gehad voor de luchtvaart en/of hebben ze dus tot op de dag van vandaag nog impact op het dagelijkse gebeuren. Of het zijn gewoon bizarre gevallen (zoals die 2 crashes van Air India op Mont Blanc) of het zijn gevallen die mij persoonlijk zeer aanspreken om wat voor reden dan ook.
Ik ben de laatste tijd overigens wel minder van die posts gaan maken; ik probeer toch wat strengere filters voor mezelf te maken. Ook probeer ik de posts nu wat korter en meer to the point te houden.
Maar een geruststelling voor jou; Wildhagen en ik zijn al vrij lang geleden begonnen met dergelijke posts; dus over niet al te ál te lange tijd is het voorbij.
Dat is dan weer mooi.Het nieuwsgedeelte kan ik wel mee leven
Heb het gelezen (en heb dit topic overigens nog openstaan dus kan je post gelukkig nog lezen
Heel erg interessant en bedankt. Kan het dus overigens ook wel begrijpen dat ze niet willen dat het gedeeld wordt.
Anywho, in other news:
- Nieuwe aanwinst voor KLM: de 787 simulator. Is deze week onderweg naar Schiphol en zal eind januari klaar voor gebruik zijn. De eerste 787 voor KLM (PH-BHA) zal in oktober 2015 aan KLM geleverd moeten worden.

PH-TFL in fuel dock op 30 oktober:

Interieur zit er ook al grotendeels in (foto van afgelopen zondag):

Ze hadden tot voor kort de MD-11 simulator ook nog in gebruik. Ik ga even de sok leegmaken en deze overkopen.
- Over nieuwe aanwinsten gesproken; KLM's nieuwste A330-300 PH-AKF die over ruim 3 weken op 27 november aan KLM geleverd wordt:

- Tom Cruise die voor de film Mission: Impossible 5 aan een Airbus A400M gaat hangen:
(Hij is een van die acteurs die graag zelf (een deel van) de stunts doet)

- Emirates gaat nu deels gratis Wifi aanbieden. Op alle A380 en (momenteel) 28 van de 142 777's krijg je 10MB gratis tot je beschikking. Voor $1 krijg je 600MB.
Er gaat $20 miljoen p/jaar geïnvesteerd worden om hun gehele vloot van Wifi te voorzien.
Aantal interessante gegevens:
- En last but certainly not least: Ribway Cargo Airlines uit Kenya heeft een 'nieuwe' freighter in gebruik genomen.Last month roughly 3,500 passengers used Emirates’ on-board Wi-Fi service each day, with the average user downloading 28MB between take-off and touchdown.
The highest number of Wi-Fi users recorded on a single Emirates flight was 153 passengers on an Airbus A380, while the greatest internet volume recorded on a single EK flight was nearly 8GB from just 26 users aboard a Boeing 777.
According to the airline, the sites its passengers most frequently access in the sky include Google, Facebook, and chat services Skype, WhatsApp and BlackBerry Messenger, with 10MB of data more than enough for the obligatory social media check-in.
Geen 777F, 767F, 757F, A330F, A300F, A310F, DC-10F, MD-11F of zelfs een 747F, maar een McDonnell Douglas DC-8. Gebouwd in 1969 gaat het nu vracht vervoeren voor Ribway.
Niet helemaal uniek, er vliegen nog steeds 17 DC-8's rond (ok, 15 dan, want 1 daarvan is van de NASA en 1 is van de Congolese luchtmacht) in commerciele dienstPiet91 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 16:17:
- En last but certainly not least: Ribway Cargo Airlines uit Kenya heeft een 'nieuwe' freighter in gebruik genomen.
Geen 777F, 767F, 757F, A330F, A300F, A310F, DC-10F, MD-11F of zelfs een 747F, maar een McDonnell Douglas DC-8. Gebouwd in 1969 gaat het nu vracht vervoeren voor Ribway.
[afbeelding]
Virussen? Scan ze hier!
Gisteren heeft de F35C z'n eerste vliegdeck landingen gemaakt. Bij de Amerikanen staan ze er ook gewoon naast met z'n allen dus het zal wel gangbaar zijnjelle. schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 15:18:
[...]
Is dit serieus veilig of gewoon weer lekker op z'n Russisch?
[afbeelding]
Andere angles, meer shots:
He, wie noem jij hier 'niet normaal'?!Angeloonie schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 15:46:
Is voor normale mensen niet zo interessant, hier wel
@ F35 landing op carrier hierboven. Ik zie 'm in het tweede filmpje ook weer opstijgen, ZONDER katapult? wtf?
[ Voor 22% gewijzigd door FastFred op 04-11-2014 19:34 ]
Dan maar morgenochtend de post van Piet.
Ik heb de post niet gemist, de plaatjes helaas wel (proxy op het werk liet ze niet door).Coenen schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 19:41:
Jammer, net die Arke post misgelopen.... Toch vaker tijdens het werk dit top checken.
Dan maar morgenochtend de post van Piet.
Doorstart na het -mogelijk gesimuleerde- missen van de kabel.FastFred schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 19:25:
[...]
@ F35 landing op carrier hierboven. Ik zie 'm in het tweede filmpje ook weer opstijgen, ZONDER katapult? wtf?
Wat wou die gast doen... even heen rennen om het eventueel naar achteren rollen tegen te houden?
(nee, vast niet... maar ziet er wel hilarisch uit zo)
[ Voor 20% gewijzigd door NeutraleTeun op 04-11-2014 20:08 ]
www.casarodriguillo.com
En hoe doen ze dat hier in Nederland mogen piloten ook hun naam op het vliegtuig hebben?
Sterker nog, ik zou het gewoon niet doen. Better safe than sorry.voske schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 14:15:
Ik zou hier nog even goed over nadenken, want ik ken weinig bedrijven en organisaties die het op prijs stellen dat informatie (in welke vorm dan ook) van het intranet zomaar op het internet wordt verspreid.
Jeej wat moet hier nou staan. Flickr
Achja, dat kan. Niet aan gedachtFreee!! schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 19:54:
[...]
Doorstart na het -mogelijk gesimuleerde- missen van de kabel.
[ Voor 41% gewijzigd door FastFred op 04-11-2014 23:01 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Het moeilijkste in de marineluchtvaart zijn de deklandingen. Die worden heel veel geoefend en dat doen ze zonder kabel omdat dat maar tijdverlies oplevert.Freee!! schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 19:54:
Doorstart na het -mogelijk gesimuleerde- missen van de kabel.
Om de kabel te raken moet je het dek met de goeie snelheid en op de goeie plek raken. Om dat te trainen heb je de kabel niet echt nodig. Er staan mensen opgesteld die de landingen observeren en beoordelen. Het daadwerkelijk raken van de kabel zou alleen maar een hinderlijke onderbreking van de training zijn.
Dit was alleen op de oranje demo kist die de luchtmacht had (!) vliegen.NeutraleTeun schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 23:09:
@Xepos
https://www.flickr.com/photos/63058093@N08/9070638794/
Is volgens mij ook gewoon zo in NL.
Deze is helaas weer over gespoten naar grijze kleur.
Geen enkele andere nl f16 heeft naam van piloot erop staan
In beide gevallen gaat het wel toevallig om speciale vliegtuigen. Die NL'se is die oranje F16 van 't demo team. Met ieder X jaar een vaste vlieger. Daar kan makkelijk een speciale naam op.franssie schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 23:16:
Als ik naar die NL foto kijk, lijkt dat wel een soort verwisselbare patch - zou mij niet verbazen.
Daarnaast is deze F35C ook speciaal, het aantal test-piloten hiervoor zal ook beperkt zijn dus ook hier zou je best een naam per toestel kunnen doen.
Een quick Google laat me zelden een 'normale' F16 met naam zien (ze zijn er wel) in NL.
Zonder naam:
http://upload.wikimedia.o..._F-16_Fighting_Falcon.JPG
Met een naam:
http://www.178wing.ang.af...os/081202-f-4489s-026.jpg
Met hierin de arrestinghook (die de kabel grijpt) ontwikkeld en geleverd door Fokker Landing Gear.Saus schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 17:05:
[...]
Gisteren heeft de F35C z'n eerste vliegdeck landingen gemaakt. Bij de Amerikanen staan ze er ook gewoon naast met z'n allen dus het zal wel gangbaar zijn
[video]
Andere angles, meer shots:
[video]
En kill markings ? Bijv. voor die Mig-29 boven Kosovo/Servië ...Xepos schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 22:24:
En hoe doen ze dat hier in Nederland mogen piloten ook hun naam op het vliegtuig hebben?
Aha : helaas niet te linken ...
Foto in deze thread : http://www.airliners.net/...military/read.main/12061/
[ Voor 37% gewijzigd door Goner op 05-11-2014 10:36 ]
Virussen? Scan ze hier!
Die A330 is inmiddels geverfd.Piet91 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 16:17:
- Over nieuwe aanwinsten gesproken; KLM's nieuwste A330-300 PH-AKF die over ruim 3 weken op 27 november aan KLM geleverd wordt:
[afbeelding]

A33_2231 by 330_340, on Flickr
Dit is toch niet een nieuwe livery? (zoals de embraer's livery).XWB schreef op woensdag 05 november 2014 @ 15:23:
[...]
Die A330 is inmiddels geverfd.
[afbeelding]
A33_2231 by 330_340, on Flickr
[ Voor 23% gewijzigd door Bestla op 05-11-2014 16:52 ]
Ik kan mij niet voorstellen dat de piloot de neus kan zien. Het lijkt mij meer een visuele verbetering. Want uit een design oogpunt was het niet echt mooi. Met het nieuwe ontwerp hebben ze er duidelijk voor gekozen de lijn weer over de punt te laten lopen.Bestla schreef op woensdag 05 november 2014 @ 16:51:
De neus van een Embrear is lager tov andere toestellen. Daardoor zat er een blauwe streep en een wit vlak voor de piloten hun neus. Dit kan hinderlijk zijn.
[afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door LordSinclair op 05-11-2014 17:01 ]

Als KLM met de A 350 gaat vliegen dan krijgen we de Embraer KLM livery ook, want de neuscone van een A 350 is ook lager dan het midden van de body.
[ Voor 58% gewijzigd door Bestla op 05-11-2014 17:14 ]
Klopt, vanuit de cockpit kun je normaal gesproken praktisch niets zien van de neus.LordSinclair schreef op woensdag 05 november 2014 @ 16:59:
[...]
Ik kan mij niet voorstellen dat de piloot de neus kan zien. Het lijkt mij meer een visuele verbetering. Want uit een design oogpunt was het niet echt mooi. Met het nieuwe ontwerp hebben ze er duidelijk voor gekozen de lijn weer over de punt te laten lopen.
Klinkt als een heel redelijke verklaring, had ik nog niet aan gedacht.downtime schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 23:16:
[...]
Het moeilijkste in de marineluchtvaart zijn de deklandingen. Die worden heel veel geoefend en dat doen ze zonder kabel omdat dat maar tijdverlies oplevert.
Om de kabel te raken moet je het dek met de goeie snelheid en op de goeie plek raken. Om dat te trainen heb je de kabel niet echt nodig. Er staan mensen opgesteld die de landingen observeren en beoordelen. Het daadwerkelijk raken van de kabel zou alleen maar een hinderlijke onderbreking van de training zijn.
Zou dat ook voor dit soort dingen gelden?Fly-guy schreef op woensdag 05 november 2014 @ 17:27:
[...]
Klopt, vanuit de cockpit kun je normaal gesproken praktisch niets zien van de neus.

Ugly as hell
(1e is een omgebouwde De Havilland Comet voorzien van AEW-nose en Nimrod-tail, de 2e is een Hawker Siddeley Nimrod)
Virussen? Scan ze hier!
De 787 krijgt deze livery ook.Bestla schreef op woensdag 05 november 2014 @ 17:03:
Als KLM met de A 350 gaat vliegen dan krijgen we de Embraer KLM livery ook, want de neuscone van een A 350 is ook lager dan het midden van de body.
En wat zien we, als we het filmpje bekijken? Juist, een vrij normale en weinig spannende doorstart...
Sensatietitel, much? Of een journalist die voor het eerst in zijn leven een vliegtuig ziet ofzo?
Virussen? Scan ze hier!
"Veel scheelde het niet, maar bij een tweede poging ging de landing, hoewel met horten en stoten, gelukkig wel goed."wildhagen schreef op donderdag 06 november 2014 @ 05:02:
Vliegtuig crasht bijna op Schiphol, piloot herstelt net op tijd
En wat zien we, als we het filmpje bekijken? Juist, een vrij normale en weinig spannende doorstart...
Sensatietitel, much? Of een journalist die voor het eerst in zijn leven een vliegtuig ziet ofzo?
Dit was toch een uiterst nette landing in die omstandigheden? Sommige journalisten.....
Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME
KL1708 - Boeing 737-800 (PH-BCE) van KLM uit Madrid is uitgeweken naar Maastricht.
OV173 - Canadair CRJ-900 (ES-ACB) van Estonian Air uit Tallinn is uitgeweken naar Brussel.
DL074 - Airbus A330-300 (N801NW) van Delta Airlines uit Atlanta is uitgeweken naar Maastricht.
DL138 - Airbus A330-300 (N821NW) van Delta Airlines uit Detroit is uitgeweken naar Maastricht.
KC903 - Airbus A321 (P4-OAS) van Air Astana uit Atyrau is uitgeweken naar Düsseldorf.

En vandaag al:
LH986 - Airbus A321 (D-AISD) van Lufthansa uit Frankfurt is uitgeweken naar Düsseldorf.
OV173 - Canadair CRJ-900 (ES-ACC) van Estonian Air uit Tallinn is uitgeweken naar Brussel.
IR725 - Airbus A300-600 (EP-IBB) van Iran Air uit Tehran wijkt momenteel af. Vermoedelijk Frankfurt of Düsseldorf.
EDIT: Boedapest geworden.
BT617 - De Haviland Canada Dash 8-400 (YL-BAE) van airBaltic uit Riga is uitgeweken naar Brussel.
[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 06-11-2014 12:16 ]

Gisteren is er ook een Ryanair die naar Eelde zou vliegen uitgeweken naar Münster. Blijkbaar hebben ze bij Ryanair nu genoeg extra brandstof bij zich, want de vlucht duurder ruim een uur langer
Jeej wat moet hier nou staan. Flickr
A6-EMD vloog afgelopen dinsdag van Dubai via Boston naar Tupelo, Mississippi.
Het is een 777-200 die er 73.306 uur en 23.544 cycles op heeft zitten dus gemiddeld zo'n 3 uur p/vlucht.
Hij heeft ook al een tijdje in een hoekje van Dubai Airport gestaan.
Aangezien het naar Tupelo is gegaan zal het wel gescrapped worden.

Stop in Boston:
- Zet dit filmpje aan in Youtube:
Gevolgd door deze en geniet:
En iets wat mij heel jaloers maakt:
[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 06-11-2014 16:26 ]
Maar je hebt gelijk, een prachtig uitzicht.
[ Voor 20% gewijzigd door Bestla op 06-11-2014 17:18 ]
Die zal ook wel mooi z'n plaatje hebben
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
Misschien mis ik iets en ik ben ook nooit verder gekomen dan virtueel vliegen (AirWarrior en Aces High, beide massive multiplayer on-line air-combat simulators) en het eerste wat je daar hoorde was : als je in een stall gaat, duw je neus naar beneden, maak snelheid en trek op.
Ik zal waarschijnlijk hetzelfde missen en ik heb nooit zelf gevlogen, zelfs niet virtueel, maar dat is wat gezond verstand en alles wat ik er ooit over gelezen heb mij ook vertellen.Goner schreef op donderdag 06 november 2014 @ 21:58:
Net in het nieuws ; een revolutionaire Nederlandse opleiding voor piloten hoe uit een stall te komen ... niet optrekken, maar duiken.
Misschien mis ik iets en ik ben ook nooit verder gekomen dan virtueel vliegen (AirWarrior en Aces High, beide massive multiplayer on-line air-combat simulators) en het eerste wat je daar hoorde was : als je in een stall gaat, duw je neus naar beneden, maak snelheid en trek op.
Ik denk dat dit nog refereert naar de crash met AF447, waarbij inderdaad tijdens de hele stall de neus omhoog gehouden is.Goner schreef op donderdag 06 november 2014 @ 21:58:
Net in het nieuws ; een revolutionaire Nederlandse opleiding voor piloten hoe uit een stall te komen ... niet optrekken, maar duiken.
Ze hadden echter niet door in een stall te zitten.
Was een tijdje geleden nog een instructeur (volgens mij van Boeing) op tv die voordeed hoe je heel simpel uit een stall kon komen, de man ging niet met de stuurknuppel in de weer, nee liet het toestel gewoon uit zichzelf weer rechttrekken. Zou ik weer moeten terugvinden ergens, het zag er zo simpel uit.Goner schreef op donderdag 06 november 2014 @ 21:58:
Dat gedrag verschilt enorm van toestel tot toestel. Er zijn genoeg vliegtuigen waarbij je echt wat moet doen (en meestal is dat sowieso niet met de stuurknuppel in de weer) omdat het anders heel snel heel erg verkeerd gaat en er zijn toestellen waarbij bijna elke input het erger maakt en je beter niets kan doen.cbr600f4i schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 10:57:
[...]
Was een tijdje geleden nog een instructeur (volgens mij van Boeing) op tv die voordeed hoe je heel simpel uit een stall kon komen, de man ging niet met de stuurknuppel in de weer, nee liet het toestel gewoon uit zichzelf weer rechttrekken. Zou ik weer moeten terugvinden ergens, het zag er zo simpel uit.
Dat vereist een inherent stabiel vliegtuig, eentje dat zichzelf dus zonder input stabiliseert. Helaas zijn moderne vliegtuigen tegenwoordig vrijwel allemaal uitsluitend actief stabiel.cbr600f4i schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 10:57:
[...]
Was een tijdje geleden nog een instructeur (volgens mij van Boeing) op tv die voordeed hoe je heel simpel uit een stall kon komen, de man ging niet met de stuurknuppel in de weer, nee liet het toestel gewoon uit zichzelf weer rechttrekken. Zou ik weer moeten terugvinden ergens, het zag er zo simpel uit.
Crash is Rusland. Piloot dood, co zwaargewond.
[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 07-11-2014 13:34 . Reden: omgezet naar link ]
Dit topic is gesloten.
![]()