Het Luchtvaart Topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 112 Laatste
Acties:
  • 660.279 views

• Die Bolle14
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-08-2023
Piet91 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 15:23:

Naar de McDonalds. :9
(Mensen op de achtergrond kun je verstaan en vragen wat ze daar eigenlijk aan het doen zijn _O- )

Had wegens omstandigheden ook gedacht om vandaag eens bij Schiphol te kijken; zeker met dit weer zou dat wel interessant zijn. (En de laatste keer om de MD-11 te zien ;( ).

Maar toen bedacht ik me dat rondkomen op zo'n OV-fiets ook kl*te is met dit weer. :+
Had je geweten dat het bij de Mc was had je wel gegaan zeker, met de bushalte voor de deur?

Plus blijf je de 11e niet hangen dan om de allerlaatste farewell te zien?

[ Voor 6% gewijzigd door Die Bolle14 op 21-10-2014 15:39 ]

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Je zal op een vluchtje van CDG naar MAN zitten vandaag....3 aborted attempts om te landen en nu diverting naar Londen... :X :D

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B0epPlPIQAIeINa.jpg:large

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:21

De A380 van vandaag staat al op YouTube.

[EDIT]
Dan maar om het onweer heen naar Toronto (westbound)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/S2Bawww.png

[EDIT2]
12 kisten in de holding, altijd leuk! :*)

[ Voor 51% gewijzigd door LongBowNL op 21-10-2014 19:59 ]

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Deze vlucht (BA442) behoort uit London te komen maar komt uit Brussel (en lijkt eerst weernaar the Uk te vliegen), Is Schiphol dicht geweest?
Afbeeldingslocatie: https://15nfsa.dm2302.livefilestore.com/y2pmqef_INfxeSdFu5I6Pu4zDFJYTSF8duMMiR-c1pLi83dygUO2PHRHRnuNONlHajByd7WgfoVaTQLI7arlgErYwHVSHFFxN4B0_HKemTzwkA/raar.PNG?psid=1

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:50
Er werd gisteravond toch weer heerlijk ouderwets gestart vanaf de 27, mag van mij vaker gebeuren.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:58
Altijd_Lastig schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:31:
Deze vlucht (BA442) behoort uit London te komen maar komt uit Brussel (en lijkt eerst weernaar the Uk te vliegen), Is Schiphol dicht geweest?
[afbeelding]
Waarschijnlijk is hij uitgeweken naar Brussel. Normaal hoort hij ook om 20:10 te landen op AMS, maar dat werd pas 23:22 (volgens Schiphol.nl) ;)

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Altijd_Lastig schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:31:
[afbeelding]
Hij lijkt niet naar het VK te vliegen, hij volgt de standaard route naar Schiphol. Die gaat, vanuit het zuiden, via het punt HELEN, het baken HSD (Haamstede,Zeeland) naar het punt RIVER (Rotterdam). Hij heeft vervolgens een directe route naar HSD gekregen, HELEN over geslagen. Bij RIVER een holding, beetje uitvliegen en toen richting de 27.

[ Voor 6% gewijzigd door Fly-guy op 22-10-2014 10:26 ]

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Roll-out voor nieuw militair transportvliegtuig Embraer
GAVIAO PEIXOTO - In het Braziliaanse Gavião Peixoto is dinsdag de eerste KC-390 de fabriekshal van vliegtuigbouwer Embraer uitgerold. Het militaire transporttoestel is het grootste vliegtuig uit de geschiedenis van de Braziliaanse vliegtuigindustrie. Aan boord is plaats voor ruim tachtig militairen of 23 ton vracht.

De tweemotorige KC-390 wordt door Embraer in de markt gezet als een middelgroot militair transportvliegtuig en een mogelijk alternatief voor de C-130 Hercules van Lockheed Martin. Vanuit Europa komt de voornaamste concurrentie van Airbus Military, dat werkt aan de A400M.

In tegenstelling tot de C-130 en A400M – beide voorzien van vier turbopropmotoren - krijgt de KC-390 twee straalmotoren. Embraer laat het toestel voorzien van IAE 2500’s, hetzelfde type motor als Airbus voor haar A320 gebruikt.

Tot nu toe zijn zo’n zestig orders voor de KC-390 geplaatst door zes landen: Brazil (28), Argentinië (6), Chili (6), Colombia (12), Tsjechië (2) en Portugal (6).
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3938/15413820397_b19e6874de_c.jpg
Afbeeldingslocatie: http://airheadsfly.com/wp-content/uploads/2014/10/Embraer_KC-390.jpg

• Jasperlamers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-12 23:46

Jasperlamers

Carpe Diem!

. MacBook Pro 13"  iPad (2017)  iPhone XS  AirPods

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

mooie grote ramen ook!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ziet er wat 'klassiek' uit met die ramen ja, verder ook relatief kort en breed en niet zo 'worst' in de lucht ook doordat de dwarsdoorsnede relatief veel verloopt.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Moet 1 nov naar Rome, en 3 nov terug.

Heenreis goedkoop gevonden. Via Brussel met Vueling 2 personen 80 euro, voor 109 euro inclusief bagage.
Terugreis schijnt duurder te worden. Met Vueling naar AMS 232 euro inclusief bagage. Easyjet komt ook rond dit bedrag.

Iemand nog tips?

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Op Eindhoven of Rotterdam vliegen ?

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-12 20:01
En retour boeken? Is vaak goedkoper dan 2x enkele reis.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Piet91
  • Niet online
MrJames schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:44:
Moet 1 nov naar Rome, en 3 nov terug.

Heenreis goedkoop gevonden. Via Brussel met Vueling 2 personen 80 euro, voor 109 euro inclusief bagage.
Terugreis schijnt duurder te worden. Met Vueling naar AMS 232 euro inclusief bagage. Easyjet komt ook rond dit bedrag.

Iemand nog tips?
€201 met Easyjet, inclusief bagage. Retourticket dus; 9 v.d. 10 keer goedkoper dan 2 enkeltjes.

[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 22-10-2014 15:59 ]

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10 22:16

Goner

What can I do you for ?

H92! schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:13:
Een A380 landen met een GS van 125 kt, waait flink daar blijkbaar :P Lijkt me toch leuk zo'n go-around met een A380 meemaken
Nou, ik weet niet of het een A380 wél leuk is, maar ik heb een keer een landing meegemaakt op Heathrow (op ouwejaars avond nb) in een wat kleiner toestel met windkracht 8 a 9. En dat was níet leuk, allemaal groene gezichten. De kinderen, toen nog een jaar of 5, vonden het prachtig, die wilden nog een keer.

• Fly-guy
  • Niet online
oohh schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 16:22:
[...]

Wat is dat apparaat dat bij het landing gear staat?
Bij de neus? Een apparaat om het ding vooruit te trekken...

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
oohh schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 16:22:
[...]

Wat is dat apparaat dat bij het landing gear staat?
Een tractor voor de pushback, en om hem uit de hangar te slepen?

Virussen? Scan ze hier!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-12 10:50
Wist niet dat ze die zo plat maakten...

Ik vind 'm d'r wel gaaf uit zien :)

[ Voor 33% gewijzigd door FastFred op 22-10-2014 18:20 ]

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:57
Vooral de neus vind ik erg "Embraer". Gaaf ding!

Lekker!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-12 11:31

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

mooie kist inderdaad, ziet er erg 'functioneel' uit, als in, ontworpen waar hij voor bedoeld is. Ik weet niet of dat ook zo is, misschien heeft ie wel een gare performance, of laadruimte, maar het past em wel, het militaire kleurtje.

T60P Widescreen

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:58
wildhagen schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 16:25:
[...]

Een tractor voor de pushback, en om hem uit de hangar te slepen?
Ik dacht ook aan een pushback tractor, maar begreep niet waarom deze dan zo klein kan zijn terwijl 'normale' pushback tractors verschrikkelijk groot zijn :P

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/23/KLM_Pushback_tractor_and_ground_power_unit.jpg/1920px-KLM_Pushback_tractor_and_ground_power_unit.jpg

Overigens stuitte ik bij de zoektocht naar pushback tractors ook op een nieuw systeem: Taxibot, dat gebruikt kan worden om vliegtuigen te laten taxiën zonder hun motoren te gebruiken. De piloot kan met zijn normale controls dan het vliegtuig besturen en zo kan er dan brandstof worden bespaard (voor en na het landen). Lufthansa test/gebruikt het al een jaar op FRA, Air France is ook bezig met een test.

Hier een korte uitleg:

Testopstelling :P
Afbeeldingslocatie: http://www.autoplanet.cz/uploads/image/taxibot_setrime_zivotni_prostredi_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fsr.tu-darmstadt.de/media/fachgebiet_fsr/bilder_8/TaxiBot_2013Jun_Schlepp_B737.jpg

• Piet91
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis:

2003: Deze week bevinden wij ons in een bijzondere week met KLM's MD11's als laatste trijets in commerciële service maar in 2003 was het een nog bijzonderder; de laatste week met commerciële vluchten van de Concorde.
Air France was op 31 mei dat jaar al gestopt met vliegen (toen landde de laatste vlucht uit New York in Parijs), maar nu was het helaas ook de beurt aan British Airways.

De gehele week vlogen zij farewell flights boven het Verenigd Koninkrijk; elke dag vertrok een Concorde vanaf Heathrow voor een retour naar diverse steden; op maandag 20 oktober ging G-BOAC naar Birmingham, dinsdag G-BOAE naar Belfast, woensdag G-BOAG naar Manchester (die bij terugkomst op Heathrow simultaan landde met de Concorde vlucht BA002 uit New York) en donderdag 23 oktober vloog G-BOAC een retour naar Cardiff.

Die avond vertrok G-BOAG om 19:20 uur vanaf Heathrow voor de allerlaatste (supersonic) Concorde vlucht naar New York als BA001, en hiermee ook de allerlaatste commerciële Concorde vlucht in de Verenigde Staten. Daar landde het om 18:35 uur; 45 minuten eerder dan het in Londen was vertrokken.

Vertrek vanaf BA Maintenance naar Terminal 4 voor vertrek naar JFK:

Afbeeldingslocatie: http://img1.jetphotos.net:8080/img/1/8/3/0/88023_1066940038.jpg

Aankomst op JFK:

Afbeeldingslocatie: http://img1.jetphotos.net:8080/img/1/2/6/9/62141_1067056962.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img1.jetphotos.net:8080/img/1/7/0/5/90771_1067057507.jpg

Een onherroepelijk vervolg hierop kun je hier over 24 uur lezen...

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:08

franssie

Save the albatross

Concorde was een heerlijk en ook ridicuul duur project, mooi dat het er ooit was en zonde dat ik er nooit in gevlogen heb, Het was een soort F1 van de commerciële luchtvaart wat toen eigenlijk niet al echt haalbaar was.
Soms is pure prestige mooi (en duur en daarom beter dat de koude oorlog voorbij ging, al is GPS wel een leuke bijwerkng van de atoombommen).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-12 13:52

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Heeft erg veel weg van een C17 achterkant en een A400 voorkant. _/-\o_

Babyjetje.

Gulfstream G650

• Fly-guy
  • Niet online
oohh schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 23:29:
[...]

Ik dacht ook aan een pushback tractor, maar begreep niet waarom deze dan zo klein kan zijn terwijl 'normale' pushback tractors verschrikkelijk groot zijn :P

[afbeelding]

Overigens stuitte ik bij de zoektocht naar pushback tractors ook op een nieuw systeem: Taxibot, dat gebruikt kan worden om vliegtuigen te laten taxiën zonder hun motoren te gebruiken. De piloot kan met zijn normale controls dan het vliegtuig besturen en zo kan er dan brandstof worden bespaard (voor en na het landen). Lufthansa test/gebruikt het al een jaar op FRA, Air France is ook bezig met een test.

Hier een korte uitleg:
[video]

Testopstelling :P
[afbeelding]

[afbeelding]
Er zijn ook op afstand bestuurbare pushbacks.
http://youtu.be/9Nc5G_ExOmY

• cbr600f4i
franssie schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 00:58:
Concorde was een heerlijk en ook ridicuul duur project, mooi dat het er ooit was en zonde dat ik er nooit in gevlogen heb, Het was een soort F1 van de commerciële luchtvaart wat toen eigenlijk niet al echt haalbaar was.
Soms is pure prestige mooi (en duur en daarom beter dat de koude oorlog voorbij ging, al is GPS wel een leuke bijwerkng van de atoombommen).
Ik kan er nu af en toe nog van balen dat ik nooit met de Concorde heb gevlogen. Werkte ooit bij een reisorganisatie en die hadden agentenaanbiedingen volgens mij voor 1000 gulden naar NYC, heen in de Concorde en dan met een 747 terug of omgekeerd. Ik dacht, dat komt nog wel een keertje.. :'(

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

@piet91

Dit is een mooi stukje voor jou:
https://blog.klm.com/the-...as&WT.tsrc=SocialCampaign

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 00:58:

Voor zover ik weet heeft GPS niet specifieks met atoombommen te maken, maar in het algemeen de behoefte aan betrouwbare navigatie voor militaire doeleinden. Het neerschieten van KAL007 heeft de vrijgave voor niet militaire doeleinde versneld.

• anandus
  • Niet online
Fly from London to Boston or Washington DC for just £99

Icelandic airline WOW air has launched £99 flights from London to Boston and Washington DC. The too-good-to-be-true price, which includes taxes, is being offered by the budget carrier on a selected number of one-way journeys available in 2015.

Passengers can travel from London Gatwick to Boston Logan International Airport from 27 March next year and Baltimore/Washington International Thurgood Marshall Airport from 4 June. However, the flights are not direct, with a stopover at Keflavík International Airport, in Iceland’s capital Reykjavik. Additionally, it costs a further £39 to check in a bag.

The flights from Reykjavik to the USA will be operated using Airbus A321 extended range aircraft, while WOW air's existing Airbus A320 fleet will carry passengers from London to Iceland on the first leg of the journey.
Een interessante ontwikkeling, ik vraag me af (hoop?) of andere prijsvechters volgen.

Nb. 99 pond is €125,-. Nu is de goedkoopste vlucht van Londen naar Boston €418,-, naar Washington €427,-.
Nu zijn het natuurlijk vanaf-prijzen, maar nog.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• wildhagen
  • Niet online
Wel lekkere prijzen, maar of je nou urenlang in een A321 met een seat pitch van 30-31 inch wil zitten... erg comfortabel lijkt het me niet...

Virussen? Scan ze hier!

• anandus
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 11:59:
Wel lekkere prijzen, maar of je nou urenlang in een A321 met een seat pitch van 30-31 inch wil zitten... erg comfortabel lijkt het me niet...
Nee, inderdaad, ik kan me voorstellen dat het, zeker voor wat langere mensen, niet comfortabel is.
Even gekeken, Reykyavik-Boston is 5½ uur.

Voor mij zou het waarschijnlijk geen probleem zijn, ik zit gelukkig redelijk ruim in prijsvechters (Ryanair, Easyjet, etc.), klein zijn heeft z'n voordelen :P

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 23-10-2014 12:05 ]

• Fly-guy
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 11:52:
[...]
Een interessante ontwikkeling, ik vraag me af (hoop?) of andere prijsvechters volgen.

Nb. 99 pond is €125,-. Nu is de goedkoopste vlucht van Londen naar Boston €418,-, naar Washington €427,-.
Nu zijn het natuurlijk vanaf-prijzen, maar nog.
on a selected number of one-way journeys available in 2015.

Met andere woorden, succes met het boeken...

Laten we wel wezen, je kan geen vliegtuig vullen met alleen deze prijzen, alleen al aan brandstof ben je per passagier al bijna meer kwijt. Dan moet er nog andere vaste kosten bij, belastingen, loon, catering/water...

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dit is gewoon een marketingstunt, het is al eens eerder onderzocht, 99 klinkt voor heel veel mensen goedkoop omdat het een getal is uit 2 nummers.

Verder vind ik het een enorm slechte ontwikkeling, vliegen was juist heel zorgeloos en stress vrij. De low cost maatschappijen maken het nu net zo frustrerend als een ov ritje met de trein en bus.

Gelukkig wordt het comfort op intercontinentale vluchten wel beetje bij beetje hoger.

[ Voor 49% gewijzigd door Brilsmurfffje op 23-10-2014 12:21 ]

• wildhagen
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 12:04:
[...]

Nee, inderdaad, ik kan me voorstellen dat het, zeker voor wat langere mensen, niet comfortabel is.
Even gekeken, Reykyavik-Boston is 5½ uur.
Ja, plus dan nog de leg Gatwick naar Reykjavik, wat ook al dik 3 uur is. Zit je 8.5 uur in zo'n krappe config. Dank je, ik pass, als je het niet erg vind :)

Voor mij is 3-4 uur wel de uiterste limiet met dat soort seat pitches.

Virussen? Scan ze hier!

• cbr600f4i
Fly-guy schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 12:12:
[...]

Laten we wel wezen, je kan geen vliegtuig vullen met alleen deze prijzen, alleen al aan brandstof ben je per passagier al bijna meer kwijt. Dan moet er nog andere vaste kosten bij, belastingen, loon, catering/water...
Dit is toch niets anders als welke andere lowcost vlucht? Geen toestel/airline vliegt zonder dat het winst oplevert. 1 stoel voor 1 euro betekent een andere stoel voor 200 euro.

• Piet91
  • Niet online
:D

Wel herkenbaar inderdaad. :$
Fly-guy schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 12:12:

Dit dus.

Norwegian Air adverteert/adverteerde (?) ook met lage prijzen voor enkeltjes: £149 naar New York, £179 naar Fort Lauderdale en £199 naar Los Angeles. Maar zijn die ook te boeken? Niet of nauwelijks.

In Euro's is dat dus zo'n €190 (NY), €230 (FLL) en €250 (LAX).
Als je een beetje oplet kun je voor een paar tientjes met een premium carrier vliegen waarbij je ruimbagage hebt; geen rete-dure snacks en drinken etc.

Daarnaast; kijk maar eens op de site van Norwegian; meeste prijzen liggen boven die van BA/Virgin etc.

Ja; ik moet die Bombardier daar in het midden hebben; maar ik kan er niet bij. :(

#richmanproblems
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/3/5/1/2523153.jpg

• Fly-guy
  • Niet online
cbr600f4i schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 12:55:
[...]

Dit is toch niets anders als welke andere lowcost vlucht? Geen toestel/airline vliegt zonder dat het winst oplevert. 1 stoel voor 1 euro betekent een andere stoel voor 200 euro.
Low cost binnen Europa ja, daar is het wel te doen. Maar longhaul is een hele andere zaak. Trouwens, het zou mee niet verbazen als de meeste low cost tickets in een gemiddeld vliegtuig eind de 100 euro liggen. En dat is voor een vlucht van 2 uur? Dezelfde prijs voor een (twee) vlucht(en) van meerdere uren is niet te doen, tenzij het een reclame stunt is en er slechts enkele plaatsen voor die prijs te koop zijn.

• anandus
  • Niet online
Vliegtuig cirkelt uren boven België

Een vliegtuig van US Airways, dat onderweg was van Brussel naar Philadelphia, cirkelt al uren rond boven België. De Boeing 757 keerde voorbij Ierland en vloog terug richting Brussel. Er is een technisch mankement aan het stuur, schrijven Belgische media.

Door de volle tank is het toestel te zwaar om in Brussel te landen, dus het moet blijven vliegen tot er genoeg brandstof verbruikt is. Het vliegtuig vliegt sinds het middaguur rondjes boven de luchthaven.
Afbeeldingslocatie: http://content.nos.nl/data/image/xxl/2014/10/23/713221.jpg

Is brandstof lozen (boven zee?) geen optie, of is dat te vervuilend/gevaarlijk?

• wildhagen
  • Niet online
En als lozen (om wat voor reden dan ook) niet mogelijk is, waarom wijken ze dan niet uit naar een ander vliegveld?

Virussen? Scan ze hier!

• anandus
  • Niet online
Er is een technisch mankement aan het stuur
En dan rondjes moeten vliegen. Ik vind dat grappig :P

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb ooit een vriendin gehad met een 205 die op gegevenmoment alleen nog maar linksaf wilde, ging ze een route zo plannen dat dat kon .... dus misschien wil deze ook alleen nog maar één kant op sturen :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 17:02:
[...]

[afbeelding]

Niet alle vliegtuigen zijn uitgerust om te lozen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Fly-guy
  • Niet online
[...]

[afbeelding]

wildhagen schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 17:04:
En als lozen (om wat voor reden dan ook) niet mogelijk is, waarom wijken ze dan niet uit naar een ander vliegveld?
Een boeing 757 heeft geen mogelijkheid om fuel te dumpen. Dus de enige manier is om het op te branden.

Uitwijken naar een ander veld heeft weinig nut, anders dan dat er op de weg daarheen fuel gebruikt wordt.

Elk vliegtuig heeft een maximum landingsgewicht. Zowel structureel als qua performance.
Dat laatste hangt samen met de baanlengte, echter op Brussel zijn de banen zo lang, dat is geen beperking. Uitwijken heeft dus op dat vlak geen nut.
Structureel blijft dan over. Ik ken de getallen van de b757 niet, maar op de airbus 330 ligt het maximale landingsgewicht een kleine 50 ton lager dan het maximum startgewicht. In het ergste geval moet er dus 50 ton uit.

Echter bij de airbus 330, en ik denk ook bij de 757, mag je landen met een gewicht hoger dan je max landing gewicht (zou me niet verbazen dat er een regel is die dat vereist als het vliegtuig geen dump mogelijkheden heeft).
Dus een airbus kan met max gewicht starten, omdraaien en meteen weer landen. Wel even een bepaalde checklist gebruiken, maar het mag en kan.

De vraag is wel of je dat ook wil. Landen met meer dan toegestaan "normaal" gewicht betekent meer slijtage (denk aan veel hetere remmen, maar ook hogere andere krachten) en extra onderhoudschecks. Daarnaast is het een abnormale procedure met meer kans op fout gaan (al is die kans klein).

Dus als er geen haast is, is het dan nodig om "te zwaar" te landen, of is het beter, hoe irritant ook, om je gewicht toch terug te brengen tot normale getallen?
Dat is de keuze die ze moesten maken en vrijwel altijd zal voor wachten gekozen worden, tenzij in extreme haast (brand, rook, extreme schade etc).

• anandus
  • Niet online
Duidelijk :) Dank voor de uitleg :)

[ Voor 48% gewijzigd door anandus op 23-10-2014 17:30 ]

• wildhagen
  • Niet online
Idd, ik wist niet dat een 757 geen brandstof kon dumpen, dacht dat alle vliegtuigen dat konden. Kunnen andere Boeings wel dumpen, of heeft geen enkele van hun modellen die optie?

Virussen? Scan ze hier!

• Fly-guy
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 17:37:
Idd, ik wist niet dat een 757 geen brandstof kon dumpen, dacht dat alle vliegtuigen dat konden. Kunnen andere Boeings wel dumpen, of heeft geen enkele van hun modellen die optie?
Volgens mij had de 767 dat als optie, de 747/777/787 heeft het wel. De 737 heeft het niet.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Boeing 757-200:
Max taxi weight: 122,930 kg
Max takeoff weight: 122,470 kg
Max landing weight: 101,610 kg

komt van uit de Boeing documentatie
Kan zo snel alleen geen overzicht vinden van de fuel burn rate.

• Christoph
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 13:16:
[...]

:D

Wel herkenbaar inderdaad. :$

[...]

Dit dus.

Norwegian Air adverteert/adverteerde (?) ook met lage prijzen voor enkeltjes: £149 naar New York, £179 naar Fort Lauderdale en £199 naar Los Angeles. Maar zijn die ook te boeken? Niet of nauwelijks.

In Euro's is dat dus zo'n €190 (NY), €230 (FLL) en €250 (LAX).
Als je een beetje oplet kun je voor een paar tientjes met een premium carrier vliegen waarbij je ruimbagage hebt; geen rete-dure snacks en drinken etc.

Daarnaast; kijk maar eens op de site van Norwegian; meeste prijzen liggen boven die van BA/Virgin etc.

Ja; ik moet die Bombardier daar in het midden hebben; maar ik kan er niet bij. :(

#richmanproblems
[afbeelding]
Norwegian vliegt Oakland > Oslo voor 250 dollar enkele reis, dit is een stuk goedkoper dan wat ik on average betaal voor tickets terug naar Europa.. Er zijn datums dat ze niet beschikbaar zijn maar over het algemeen zie ik genoeg tickets van 250/300 dollar. Voor 600 dollar retour SFO > OSL is voor mij een hele goeie deal. NY Heb ik wel vaker voor 400/450 euro gevlogen vanaf AMS, maar SFO/LAX blijft vaak wel prijzig.

• Piet91
  • Niet online
[...]

[afbeelding]

Grappig dat ze het nog over US Airways hebben en niet American Airlines.

Enne:
Niet duidelijk is waarom het vliegtuig de overtollige kerosine niet boven zee geloosd heeft.
Een snelle search op Google had deze vraag al kunnen beantwoorden...
Fly-guy schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 17:42:
Volgens mij had de 767 dat als optie, de 747/777/787 heeft het wel. De 737 heeft het niet.
Jup.

Het verschil bij de echt grote kisten (777, 747 etc.) tussen MTOW en maximum landing weight is simpelweg te groot.
Brilsmurfffje schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 17:49:
Boeing 757-200:
Max taxi weight: 122,930 kg
Max takeoff weight: 122,470 kg
Max landing weight: 101,610 kg

komt van uit de Boeing documentatie
Kan zo snel alleen geen overzicht vinden van de fuel burn rate.
Stel dat ze aan Max. landing weight willen houden dan moeten ze dus zo'n 22.000kg zien kwijt te raken; een 757-200 doet daar - vanaf de start gerekend - inderdaad zo'n 6 uur om te verbruiken bij MTOW.
Aangezien deze vlucht daar waarschijnlijk wel op zat - BRU - PHL) zit qua bereik wel zo'n beetje op het maximum van een 757-200 (met tegenwind gerekend) - was dat denk ik hier dus ook het geval.

[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 23-10-2014 18:44 ]

• CyBeR
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 18:36:
[...]

Grappig dat ze het nog over US Airways hebben en niet American Airlines.
Niet alle kisten zijn al geverfd, en niet alle vluchtnummers zijn al omgezet. Dus als er een US kist vliegt met een US flight number is dat for all intents and purposes een US Airways vlucht.

Dit was overigens een kist die wel hergeschilderd was, maar vloog onder een US vluchtnummer (US751).

• Piet91
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 18:56:
Niet alle kisten zijn al geverfd, en niet alle vluchtnummers zijn al omgezet. Dus als er een US kist vliegt met een US flight number is dat for all intents and purposes een US Airways vlucht.

Dit was overigens een kist die wel hergeschilderd was, maar vloog onder een US vluchtnummer (US751).
Sinds 9 december 2013 vallen alle US Airways vluchten onder American Airlines. En deze vlucht staat dus ook bekend als AA751.

Maar goed; het is een grijs gebied...

Aan de andere kant was het logisch geweest dat ze dat erbij hadden gezet in het nieuwsbericht; mensen lezen US Airways maar zien een foto van een AA kist (livery that is) en op de kaart staat ook AA bij het vliegtuig. Bron voor verwarring bij de leek lijkt me.

[ Voor 18% gewijzigd door Piet91 op 23-10-2014 19:07 ]

• CyBeR
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 19:06:
[...]

Sinds 9 december 2013 vallen alle US Airways vluchten onder American Airlines.
Ik ben er bekend mee. Heb er aandelen in en die merger heeft me bepaald geen windeieren gelegd :P

Op FR24 staat AWE751 overigens, oftewel US Airways.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 23-10-2014 19:08 ]

• Fly-guy
  • Niet online
Christoph schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 18:25:
[...]

Norwegian vliegt Oakland > Oslo voor 250 dollar enkele reis, dit is een stuk goedkoper dan wat ik on average betaal voor tickets terug naar Europa.. Er zijn datums dat ze niet beschikbaar zijn maar over het algemeen zie ik genoeg tickets van 250/300 dollar. Voor 600 dollar retour SFO > OSL is voor mij een hele goeie deal. NY Heb ik wel vaker voor 400/450 euro gevlogen vanaf AMS, maar SFO/LAX blijft vaak wel prijzig.
Tsja, norwegian... Wederom een airline die door allerlei trucjes de Europese arbieds- en belastingregels probeert te omzeilen om zo inderdaad lagere prijzen te kunnen aanbieden dan de concurrentie.

http://online.wsj.com/art...ht-application-1409693915

Regels waar elke Nederlander (Europeaan) sinds WO II enorm van geprofiteerd heeft, maar massaal aan de kant geschoven mogen worden als we goedkoop willen vliegen. Ironisch, maart niet geheel onverwacht, is het niet de EU die daar tegen optreedt, maar de VS, getuige bovenstaand artikel.

• franssie

franssie

Save the albatross

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-12 13:52

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Volgens wikipedia kon de 757 gewoon landen:
A Boeing 757 has no fuel dump capability as its maximum landing weight is similar to the maximum take-off weight.

Maar is dat niet gebeurd omdat de banden/gestel te snel zouden verslijten?

Gulfstream G650

• Fly-guy
  • Niet online
SalimRMAF schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 21:21:
Volgens wikipedia kon de 757 gewoon landen:
A Boeing 757 has no fuel dump capability as its maximum landing weight is similar to the maximum take-off weight.

Maar is dat niet gebeurd omdat de banden/gestel te snel zouden verslijten?
Ik zou wiki niet altijd klakkeloos als bron nemen.
https://www.google.nl/url...g2=1PJJqt4I2hBrHCjMjuGCrA

• Piet91
  • Niet online
Video van RTV Noord-Holland over de MD-11 en een glimp van het boek:
Zondagochtend 26 oktober 2014 rond 6.30 landt op Schiphol de laatste lijnvlucht ooit met een MD-11. De KLM is wereldwijd de laatste gebruiker van het karakteristieke toestel met drie motoren. Woensdag 22 oktober presenteerden drie gezagvoerders een afscheidsboek ter ere van de MD-11. Het boek is te bestellen via de site http://www.md-11.nl

En de nieuwe safety video van Air New Zealand:
As the official airline of Middle-earth, Air New Zealand has gone all out to celebrate the third and final film in The Hobbit Trilogy - The Hobbit: The Battle of the Five Armies. Starring Elijah Wood and Sir Peter Jackson; we're thrilled to unveil The Most Epic Safety Video Ever Made.

Special cameos by Sylvester McCoy, Dean O’Gorman and Weta Workshop co-founder Sir Richard Taylor. Directed by Taika Waititi. Enjoy!

Hopelijk kijken jullie om 00:00 uur nog even in dit topic; heb best wat tijd en moeite in de komende post gestoken. :$

[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 23-10-2014 23:31 ]

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10
Hoi Piet, Ik vind je posts inderdaad altijd geweldig. Ik ga deze 3 minuten zeker nog eventjes wachten.
Reageer zelden in dit topic, maar geniet er altijd van!
Ga zo door en dank je wel!

• Piet91
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 00:00:
Een onherroepelijk vervolg hierop kun je hier over 24 uur lezen...
Aldus:

PS: beetje lange post met veel foto's, maar dit is zoiets waar ik uren over kan lezen en deze retirement is toch wel de meest significante pensionering van een type vliegtuig in de laatste decennia; zo niet ooit.
Ik hoop dat jullie het dan ook kunnen waarderen :+

Vandaag in de geschiedenis: de allerlaatste - enigszins - reguliere vlucht van de Aérospatiale-BAC Concorde in 2003.
BA001 die de vorige dag naar New York was vertrokken wat de allerlaatste commerciële vlucht;
BA002 terug naar London was geen commerciële vlucht meer; voor deze vlucht waren geen normale tickets meer te boeken. Voor deze vlucht waren vele VIP's uitgenodigd.

"In a few moments we shall travel to the edge of space. We shall travel so fast we shall be going faster than the earth rotates.

"What we have tried to do is to make the retirement of Concorde a celebration - something that both the public and the airline can look back at with pride.

"I am proud and privileged to be flying the aircraft today. I shall be thinking of all the people in BA who've kept this plane flying successfully for 27 years."
Na een speech van de gezagvoerder waar hij iedereen bedankt gaat hij naar G-BOAG; hierna doet hij nog een bedankje over de radio (beluisterd door velen langs de baan met mobiele scanners) en om 07:28 uur in de ochtend vertrekt G-BOAG van baan 31L op JFK.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/6/0/8/0449806.jpg
Afbeeldingslocatie: http://0.tqn.com/y/queens/1/S/l/L/concorde.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/3/8/1/0447183.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/0/0/1/0446100.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img1.jetphotos.net:8080/img/2/4/3/5/97131_1067006534.jpg

Gezagvoerder is de bekendste Concorde piloot van allemaal: Mike Bannister.
Op de passagierslijst een hoop bekende namen: Actrice Joan Collins, modellen Jodie Kidd en Christie Brinkley, de bekende Sir David Frost (die naar eigen zeggen zo'n 300 keer met de Concorde had gevlogen) en Formule 1 baas Bernie Ecclestone.
Daarnaast ook Top Gear presentator Jeremy Clarkson en z'n zéér goede vriend ( :+ ) Piers Morgan:
Despite the fact that Clarkson has told other passengers that Morgan ‘is a little ****’ and he’s going to ‘punch his lights out,’ BA put Clarkson in the seat directly in front of Morgan. As Clarkson takes his seat he says, ‘Oh, ******* hell, I’ve got a **** behind me.’

‘And I’ve got one in front of me, too,’ Morgan replies. Further potty-mouthed badinage ensues and Morgan taunts Clarkson: ‘Come on big man, show me what you’ve got.’

Clarkson then tips a glass of water over Morgan, much to the amusement of fellow passengers, including Joan Collins and Jodie Kidd.
Afbeeldingslocatie: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/11/01/article-2483749-19229A8300000578-961_636x452.jpg

Na de laatste keer de Atlantische oceaan supersonisch te zijn overgestoken komt Speedbird 002 aan boven London.
Op dat moment waren 2 andere BA Concordes ook klaar met hun laatste vluchten; G-BOAF had met
VIP-gasten (waaronder Concorde piloten) een laatste vlucht gemaakt over de Golf van Biskaje en G-BOAE kwam terug van een allerlaatste farewell flight vanuit Edinburgh.

Bij nadering van Heathrow hadden de 3 Concordes toestemming gekregen om lager dan normaal te vliegen; zodat iedereen in London (waaronder kinderen die op dat moment vakantie hadden) de laatste Concorde vluchten goed konden zien.

Voor de ogen van vele duizenden toeschouwers landden ze op een rij op baan 27R; om 16:01 uur G-BOAE uit Edinburgh, 16:03 uur G-BOAF vanuit de Golf en om 16:06 uur de allerlaatste: G-BOAG uit New York.

G-BOAE voorop, daarachter G-BOAF en daarachter G-BOAG:
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7150/6473382335_0c6cdae172_b.jpg

Als laatste: G-BOAG:
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/2/4/2/0544242.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/6/9/2/0473296.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/4/2/9/0455924.jpg

Gezagvoerder Mike Bannister:
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/6/0/6/0446606.jpg

De drie Concordes gingen op eigen kracht weer terug naar BA Maintenance waar de passagiers uitstapten en daar werd een kleine bijeenkomst gehouden.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/3/5/4/0502453.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img1.jetphotos.net:8080/img/1/1/3/8/80147_1067185831.jpg

Die avond werden alle 5 overgebleven BA Concordes - G-BOAB was na de Air France crash in 2000 naar Heathrow terug gevlogen als een positioning flight op de avond voordat de Certificaten van luchtwaardigheid werden teruggetrokken waarna het nooit meer heeft gevlogen; BA had genoeg aan 5 Concordes en dus zijn de modificaties die nodig waren bij deze kist nooit toegepast - nog bij elkaar gezet en werd er een groepsfoto gemaakt met deze Concordes en de gehele 'Concorde familie':

Afbeeldingslocatie: http://www.concordesst.com/pictures/news/final_group.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img1.jetphotos.net:8080/img/1/6/6/7/96606_1067217766.jpg

Ruim 34 jaar na de eerste vlucht (2 maart 1969) en ruim 27 jaar nadat BA en AF op 21 januari 1976 op hetzelfde moment met de Concorde vluchten begonnen (G-BOAA naar Bahrein en F-BVFA via Dakar naar Rio de Janeiro; beiden vertrokken nagenoeg gelijk om 12:40 uur Nederlandse tijd) was het tijdperk voor commerciële supersonische vluchten nu voorgoed voorbij.

Ook was dit het einde voor de Flight Engineer bij British Airways; de Concorde was het laatste vliegtuig in hun vloot die een FE nodig had.
FE's konden in een Concorde ook grappen maken; doordat de romp tijdens de vlucht in temperatuur steeg kon de romp wel 30 centimeter langer worden.
Dit was in de cockpit duidelijk te zien; tussen de FE console en bulkhead kwam ruimte vrij; veel FE's hadden de drang om hun pet tussen hun console en de bulkhead te plaatsten die - wanneer de romp weer afkoelde - klem kwam te zitten:

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2183/1829622910_22939a9e28.jpg

G-BOAE (de Edinburgh vlucht) werd op 17 november naar Barbodos gevlogen en G-BOAG werd op 3 t/m 5 november via New York (waar het een dag bleef) naar Boeing Field, Seattle gevlogen waar het in Museum of Flight staat, naast de Boeing 707 Air Force One en de allereerste Boeing 747.

De allerlaatste Concorde vlucht vond enkele weken later plaats op 23 november 2003 toen G-BOAF van Heathrow (via een vlucht boven de Golf van Biskaje) naar Bristol Filton Airport werd gevlogen.

• franssie

franssie

Save the albatross

dank, mooie post over een mooi vliegtuig!

• CyBeR
  • Niet online
Zo jammer :'(

Daar is er geen een van gesloopt, toch? Allemaal museumwerk en één hull loss?

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-12 12:35
franssie schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 00:09:
dank, mooie post over een mooi vliegtuig!
2nd that. (+1 op posts in het forum zou iets moeten zijn, ik lees alle posts met plezier zonder enige reactie :/ )

• franssie

franssie

Save the albatross

offtopic:
er is wel een script geweest met ihenk it, en een feature request om dat in de GOT code base op te nemen maar dat heeft het nooit gered
gaaf, de site bestaat nog
http://ihenk.it/
Script kan ik niet meer downloaden

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 24-10-2014 00:45 ]

• Piet91
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 00:27:
Zo jammer :'(

Daar is er geen een van gesloopt, toch? Allemaal museumwerk en één hull loss?
Van de 20 gebouwde Concordes (2 prototypes, 2 pre-production, 2 development, 7 BA en 7 AF) zijn
2 van Air France niet meer bewaard gebleven.

F-BTSC is inderdaad helaas in 2000 gecrasht.
F-BVFD maakte in november 1977 een zeer harde landing in Dakar (te hoge dalingssnelheid waardoor de staart zwaar beschadigd raakte) en moest worden gerepareerd.
Dit resulteerde in nóg hogere brandstofkosten en deze maakte daarom op 27 mei 1982 al haar laatste vlucht.
Is zo'n 12 jaar in slechte omstandigheden bewaard en ook voor onderdelen gebruikt; hierom is het in 1994 gesloopt:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/3/0/3/0572303.jpg

De neus is verkocht aan een rijke Amerikaan; resten van de kist moeten nog bij Le Bourget Airport staan/liggen. (Locatie in Google Maps)

Afbeeldingslocatie: http://fwtsc.online.fr/FDDUGNY1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://nsa31.casimages.com/img/2012/11/12/121112065318598105.jpg
Afbeeldingslocatie: http://concorde.gerard.pagesperso-orange.fr/concorde001/images/2004%2009%2019%20F-BVFD%20Dugny%20MAE%20gl0238.jpg

Delen van deze kist zijn overigens gebruikt voor G-BOAG (die dus de laatste New York - London uitvoerde) gebruikt; maar dat is niet heel opmerkelijk.
Vele Concordes hebben soms maanden ergens stil gestaan en er zijn heel veel onderdelen tussen de Concordes (ook tussen BA en AF) gewisseld.
Komt ook omdat beide maatschappijen op bepaalde momenten domweg teveel Concordes hadden en dus hun Concordes moesten opslaan. (Mede dankzij zware jaren in de jaren '80)
Deze opgeslagen kisten konden dan weer gebruikt worden voor onderdelen en zo andere Concordes in de lucht houden.

[ Voor 31% gewijzigd door Piet91 op 24-10-2014 01:20 ]

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Net nog langsgereden op LHR. Verbaast me altijd weer hoe klein de Concorde eigenlijk is.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:00

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

AndRo555 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 00:27:
[...]

2nd that. (+1 op posts in het forum zou iets moeten zijn, ik lees alle posts met plezier zonder enige reactie :/ )
Inderdaad, mooie posts weer Piet91. _/-\o_ Zeker over de Concorde, ik ben vanochtend even blijven zitten om hem nog even rustig te lezen voor dat ik aan het werk ga. Eigenlijk jammer dat de Concorde niet meer vliegt.

• Reinier
  • Laatst online: 23:50

Reinier

\o/

Zeker mooie post. Moest even zoeken naar het jaartal maar het ging dus over 2003? Relatief kort geleden eigenlijk dat die dingen nog vlogen. Heb ze helaas nooit IRL gezien.

• SamD
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-12 22:20
@Piet91, thx voor al die mooie posts.

Prachtig die Concorde, heb er eens binnenin mogen kijken... zoals iemand al opmerkte het is een behoorlijk klein en krap toestel. Ook de cockpit is mini vergeleken met de normale jets.

Jammer dat er helemaal niets meer in de buurt komt qua snelheid tegenwoordig..

• Die Bolle14
@Piet Holy **** dikke post man, vind je het gek dat je nooit tijd heb om te spotten :P.

Verheug me nu al op de post van 26 oktober 2015/MD-11 >:)

• cbr600f4i
Leuk (of eigenlijk triest) artikel in de Elsevier (papieren editie) over de KLM (Air France). Als het zo doorgaat is de holding binnen korte tijd technisch failliet.

• cbr600f4i
franssie schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 17:22:
Ik heb ooit een vriendin gehad met een 205 die op gegevenmoment alleen nog maar linksaf wilde, ging ze een route zo plannen dat dat kon .... dus misschien wil deze ook alleen nog maar één kant op sturen :+
Autisten zijn leuk :)

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12 22:45

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

AndRo555 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 00:27:
[...]

Zelfde hier +1 voor alle moeite _/-\o_
Maar binnenkort is het zeker over?

www.casarodriguillo.com

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-12 10:50
Prachtig stuk over de Concorde Piet!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

LordSinclair schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:56:
En retour boeken? Is vaak goedkoper dan 2x enkele reis.
Piet91 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:59:
[...]

€201 met Easyjet, inclusief bagage. Retourticket dus; 9 v.d. 10 keer goedkoper dan 2 enkeltjes.
Bedankt voor de berichten.

Het is uiteindelijk Brussel - Rome met Vueling geworden. Retour via Venetië - Amsterdam met Transavia. Van Rome naar Venetië zou ik met de vliegtuig willen gaan, maar met Alitalia ga ik niet vliegen. Met de trein schijnt het 3:19 te duren.

• CyBeR
  • Niet online
MrJames schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:17:
maar met Alitalia ga ik niet vliegen.
Want? Niks mis mee hoor.

Verwijderd

Piet erg mooi stuk!
Heb de laatste weken niet veel tijd gehad om hier op Tweakers te zitten maar als ik tijd had keek ik effe snel naar jou geschiedenispost ;)

De MD-11 is dus bijna uitgevlogen... nu aftellen tot de 747-400(M's) en de F70's dr uit gaan bij de KLM :'(

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Verwijderd schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 15:00:
Piet erg mooi stuk!
Heb de laatste weken niet veel tijd gehad om hier op Tweakers te zitten maar als ik tijd had keek ik effe snel naar jou geschiedenispost ;)

De MD-11 is dus bijna uitgevlogen... nu aftellen tot de 747-400(M's) en de F70's dr uit gaan bij de KLM :'(
Niet zo negatief, komt mooi spul voor terug :)

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-12 13:45

Shaggy

Misantroop pur sang

Brilsmurfffje schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 15:13:
[...]

Niet zo negatief, komt mooi spul voor terug :)
Nou, er komt modern spul voor terug, maar imo met een stuk minder "karakter" als bijv. een 747 of een MD11 met hun toch wel unieke designs. Die pik je overal zou tussenuit. ok mag best graag naar vliegtuigjes kijken, maar op 100 meter zie ik vaak het verschil al niet meer tussen een A320, een 757 of een soortgelijk eenheidsworst model.

Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat dat geen mooie goede vliegtuigen zijn, alleen imo niet echt bijzonder meer tov de rest.

Making an ass of myself since the 70's

• CyBeR
  • Niet online
Mah een A380 pik je er ook zo uit hoor :P

En zo uniek was de MD11 nou ook weer niet. De laatste tijd wel natuurlijk omdat 't een van de laatste resterende tri-jets in commerciële dienst is. Maar verder lijkt 'ie natuurlijk als twee druppels water op de DC-10.

[ Voor 72% gewijzigd door CyBeR op 24-10-2014 15:53 ]

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:21
Ik zie het verschil tussen een A320 en 757 heus wel.

Het blijft wel zo, dat de A320 series en B737 gewoon heel veel voorkomen. Hierdoor zijn ze snel saai. (Hoe kan het anders met ruim 8100 geleverde B737 (inclusief classics) en ruim 5000 geleverde A320 series.)

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
cbr600f4i schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 09:23:
Leuk (of eigenlijk triest) artikel in de Elsevier (papieren editie) over de KLM (Air France). Als het zo doorgaat is de holding binnen korte tijd technisch failliet.
Ja, gelezen op Blendle. Mooie quote van een KLM Gezagvoerder die klaagt dat hij met zijn Airbus na landing op 1 motor moet taxiën om 30,- te besparen, en de Fransen honderden miljoenen wegsmijten alsof het niets is.

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:57

Bestla

Kvinne

Reinier schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 07:42:. Heb ze helaas nooit IRL gezien.
Ik ben gelukkig wel zo oud dat ik ze op Schiphol heb gezien, en gehoord als ze weer opsteeg O+ Het was toch de beste plek voor spotters daar langs de Kaagbaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Bestla op 24-10-2014 17:36 ]

• bull93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-12-2023
Ik ga morgen naar Schiphol om de MD-11 zien te vertrekken. De wind komt morgen uit het zuid westen, dus de kans is groot dat hij zal vertrekken van de Kaagbaan (althans, dat denk ik :P) Mijn vraag is, weten jullie nog meer parkeerplekken daar in de buurt? Ik ken wel de Aalsmeerderweg maar omdat ik denk dat het druk wordt weet ik niet of daar nog plek is. Iemand enig idee of er nog meer parkeerplekken daar in de buurt zijn? :)

• Piet91
  • Niet online
Thanks voor de bedankjes. Toch leuk als je zoiets op een vrij anoniem forum plaatst. :P
Die Bolle14 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 08:47:
@Piet Holy **** dikke post man, vind je het gek dat je nooit tijd heb om te spotten :P.
Het is meer de afstand. Heb nog getwijfeld om deze week te gaan maar is uiteindelijk niet door gegaan.
De MD-11 zie ik dus nooit meer in lijndienst :'( (nee, morgen kan ik niet)

Zal dus toch wel even raar zijn voor mij om pas op 11 november een MD-11 te zien, maar dat het dan ook al voorbij is...
Verheug me nu al op de post van 26 oktober 2015/MD-11 >:)
Tja, niet echt geschiedenis. Maar ik zal er ongetwijfeld wat over posten. Weet je wat, waarom nu niet?

Morgenvroeg vertrekt om 09:35 uur PH-KCB naar Toronto. Om 15:25 uur volgt PH-KCE (met '95 years' sticker) naar Montreal.
Zondagmorgen landt -KCB om 05:35 uur op Schiphol.
Een klein uur later landt de allerlaatste MD-11 passagiersvlucht om 06:25 uur.

Dus als je nog even wil kijken; morgen is het prima te doen maar zondag moet je vroeg op.
Bovendien valt er dan niet veel te zien, want om 05:35 / 06:25 uur is het nog donker; want pas een uur later is zonsopgang. (zaterdag op zondag gaat wintertijd in dus klok achteruit)

Hier nog even vier stuks bij elkaar: PH-KCD moet even op -KCE wachten die over de taxibaan gaat, terwijl -KCA linkonder wordt schoongemaakt en bovenin de catering bezig is met -KCB.

Afbeeldingslocatie: http://cdn1.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2014/10/21/474505.jpg

Op die site (airplane-pictures.net) staan echt briljante foto's _/-\o_ :

Afbeeldingslocatie: http://cdn1.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2014/10/24/475522.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn1.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2014/10/24/475519.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn1.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2014/10/23/475191.jpg

Als zondag er dus in een klap 3 vliegtuigen aan de grond blijven staan doet het mij sterk denken aan de tijd dat de 747-classics eruit gingen (foto is van december 2003)
Van links naar rechts: PH-BUT, PH-BUM en PH-BUV. Eerste twee zijn 747-200's, PH-BUV is ene 747-300.
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/9/7/8/0500879.jpg
shaggy8675 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 15:32:
[Nou, er komt modern spul voor terug, maar imo met een stuk minder "karakter" als bijv. een 747 of een MD11 met hun toch wel unieke designs. Die pik je overal zou tussenuit. ok mag best graag naar vliegtuigjes kijken, maar op 100 meter zie ik vaak het verschil al niet meer tussen een A320, een 757 of een soortgelijk eenheidsworst model.

Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat dat geen mooie goede vliegtuigen zijn, alleen imo niet echt bijzonder meer tov de rest.
Hier helemaal mee eens. Ja; de 777/787/A350 enz. zijn zeer goede vliegtuigen en veel beter geschikt om in de (nabije) toekomst mee te vliegen maar het wordt een gigantische eenheidsworst.

Een klein kind kent zelfs de 747; een A380 kennen veel mensen ook wel; maar de 787/777/A350's zijn voor de meeste mensen allemaal hetzelfde. Geen 747's, MD11's, A340's meer.
Ik zal wel gigantisch zwartgallig klinken, maar ik heb het idee dat ik de interessantste tijd van de luchtvaart ben misgelopen.
Bestla schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 17:34:
Ik ben gelukkig wel zo oud dat ik ze op Schiphol heb gezien, en gehoord als ze weer opsteeg O+ Het was toch de beste plek voor spotters daar langs de Kaagbaan.
Concorde is niet vaak op Schiphol geweest; dat moet zeker bijzonder gezicht zijn geweest.
Deze foto doet daarom ook gewoon raar aan; om een Concorde te zien op AMS:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/2/2/0/1193022.jpg

Wel grappig; hoe meer ik lees en ontdek over Concorde, hoe meer ik dat ding nog interessanter ga vinden.
Maar toen die nog rondvloog had ik er nog geen benul van, laat staan ook maar enige interesse. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Piet91 op 24-10-2014 23:02 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-12 12:08

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Piet91 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 22:57:
Thanks voor de bedankjes. Toch leuk als je zoiets op een vrij anoniem forum plaatst. :P
Zo anoniem is dit forum nu ook weer niet, heel veel GoTters hebben elkaar bij diverse meets wel irl ontmoet.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Piet91
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/St._Lo_First_Kamikaze_attack_sl1a.jpg

25 oktober 1944: De eerste geplande Kamikaze-missie. Bij de grootste zeeslag uit de geschiedenis - Slag in de Golf van Leyte - beginnen 5 Japanse piloten hun zelfmoordmissies met Mitsubishi A6M Zeros gaan op weg naar escortschepen van de Amerikaanse Marine. Het was het laatste redmiddel van de Japanners die nu het onderspit moesten delven tegen de Amerikanen; die hun industrieën, vliegtuigen en piloten beter voor elkaar hadden. Er waren al eerder kamikaze-vluchten uitgevoerd; maar op 25 oktober werd de eerste geplande missie gevlogen.

Om 10:51 uur stort een van de Zero's zich op het dek van de USS St. Lo (CVE–63). De 250kg bom vliegt door het dek en ontploft op het ondergelegen hangar deck waar net vliegtuigen opnieuw werden getankt en bevoorraad. De brandstof ontbrande en er volgenden 6 explosies waaronder die van eigen hun eigen magazijn van torpedo's en bommen. De St. Lo wordt verzwolgen in vuur en zinkt 30 minuten later.

Van de 889 opvarenden werden 113 gedood of raakten vermist, 30 anderen overleden aan hun verwondingen.

25 oktober 1985: Emirates voert hun eerste vlucht uit. Nadat Gulf Air zich terugtrok van vluchten naar Dubai werd in maart 1985 Emirates opgericht met steun van de koninklijke familie.
Doel was onafhankelijk van subsisidies te opereren op de $10 miljoen startkapitaal na.

Emirates had van Pakistan International Airlines 2 vliegtuigen geleased: een Boeing 737-340 (AP-BCD) en een Airbus 300B4-103 (AP-BBM). Met die laatste voerden ze op 25 oktober hun eerste vlucht als EK600 van Dubai naar Karachi. Dat jaar zal het 260.000 passagiers en 10.000 ton vracht vervoeren.

De A300:
Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-u6FFHLAZK0k/Tu2jvYHqxyI/AAAAAAAAAJU/wkgscBFpuz4/s1600/AP-BBM.jpg

Emirates wordt nog steeds geleid door dezelfde mensen; Ahmed bin Saeed Al Maktoum en voorzitter Tim Clark (overigens geboren op Aruba) en is vandaag de dag een van de grootste maatschappijen ter wereld, vliegt naar meer dan 140 steden in 78 landen, voert meer dan 3800 vluchten per dag uit, vervoert per jaar meer dan 43.000.000 passagiers en 2.250,000 ton vracht.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/3/7/3/1470373.jpg

Ook is op dit moment met 54 A380's en meer dan 130 777's de grootste operator van beide types.
Daarnaast moeten nog eens 87 A380's en zo'n 200 777's geleverd worden (veelal om oudere versies te vervangen)
Verder zou het over een aantal jaar de grootste luchthaven ter wereld als thuishaven hebben.

De A300 is in 2005 gesloopt; de 737 vliegt nog steeds voor Pakistan Airlines rond.

Afbeeldingslocatie: http://www.airbus.com/fileadmin/media_gallery/photogallery/big/800x600_688345200_A340-300__Airbus_first_flight.jpg

25 oktober 1991: De eerste vlucht van de Airbus A340. Een A340-300 (F-WWAI) - de eerst gebouwde A340 - maakt een 5 uur durende testvlucht.
20 jaar later - op 20 november 2011 - kondigt Airbus de stopzetten van de productie aan.
377 A340's zijn gebouwd; 28 -200's, 218 -300's, 34 -500's en 97 -600's.

F-WWAI vliegt nog steeds rond en wordt als testbed gebruikt; onder andere voor het testen van de Rolls-Royce Trent 900 die voor de A380 wordt gebruikt:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/3/3/8/2179833.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/5/0/5/0747505.jpg

25 oktober 2007: de eerste commerciële vlucht van de genoemde A380. 9V-SKA (3e gebouwde A380) van Singapore Airlines maakt vlucht SQ380 van Singapore naar Sydney.
Zo'n 450 passagiers worden vervoerd die hun stoelen hadden gekocht bij een liefdadigheidsveiling hadden tussen de $560 en $100.380 voor hun stoel betaald.

Touchdown in Sydney op 26 oktober na een vlucht van 7 uur:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/9/7/9/1286979.jpg

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
Voor de zekerheid voor morgen nog een retourtje AMS-YUL geboekt. Morgen even kijken hoe die er bij staat, heenweg is wat minder gunstig en terug is er nog genoeg plek.

Lijkt me wel episch om deze vlucht nog mee te kunnen maken. :)

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb voor de grap eens gekeken maar ik kijk vast fout (sowieso heb ik dit weekeinde geen tijd helaas voor zo een zinlose reis / waar ik normaliter wel voor in ben en dan mag he took wel wat kosten).
Ik zie niet echt een heen en terug retour, kan wel heen voor ca 1100 en terug via een vage omweg maar dan ben ik maandag pas terug?

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Trent900 schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 00:33:
Voor de zekerheid voor morgen nog een retourtje AMS-YUL geboekt. Morgen even kijken hoe die er bij staat, heenweg is wat minder gunstig en terug is er nog genoeg plek.

Lijkt me wel episch om deze vlucht nog mee te kunnen maken. :)
Als standby staff travel ? Good Luck!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Piet91 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 22:57:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik snap dat iemand zijn werk wil beschermen, maar van deze watermarks midden in de foto zou je hoofdpijn krijgen.

• Piet91
  • Niet online
Vlucht KL671 is now boarding at Gate D03 met PH-KCE.
Vertrek is over 15 minuten om 15:25 uur.

Laatste vertrek van passagiers MD11 vanaf Schiphol.
Gate is pal voor panoramaterras; dus hoe druk zou het daar nu zijn?

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3946/15540786936_a95316cb17_c.jpg

EDIT:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2ccplix.jpg

EDIT #2: en ze is los: http://www.flightradar24.com/KL671/4a8452a

EDIT #3:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2z6fh9c.jpg

PH-KCB is vanmorgen om 09:42 uur vertrokken naar Toronto; dus PH-KCD heeft haar laatste normale passagiers al gevlogen. (die is woensdagmorgen voor het laatst op AMS aangekomen uit Montreal)

Deze zal echter waarschijnlijk wel op 11 november de drie vluchten uitvoeren.

[ Voor 20% gewijzigd door Piet91 op 25-10-2014 15:55 ]

• Die Bolle14
Piet91 schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 15:13:
Vlucht KL671 is now boarding at Gate D03 met PH-KCE.
Vertrek is over 15 minuten om 15:25 uur.

Laatste vertrek van passagiers MD11 vanaf Schiphol.
Gate is pal voor panoramaterras; dus hoe druk zou het daar nu zijn?
Ik kan je verzekeren niet alleen op het pano terras was het druk, kanonnen zelfs bij de NSS top niet zoveel spotter gezien.

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3933/15439328728_9024521cd5_b.jpg

Zeker een mannetje of 100 à 200 die de gemarkeerde plekken.

Zonde van de bewolking tijdens de KCE, de vlucht van de KCB kwam heerlijk uit de mist en mooie condens op de vleugels.

Me facebook timeline wordt overspoelt door MD foto's
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Jacv1za.png

• Piet91
  • Niet online
Die Bolle14 schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 20:53:
Ik kan je verzekeren niet alleen op het pano terras was het druk, kanonnen zelfs bij de NSS top niet zoveel spotter gezien.

[afbeelding]

Zeker een mannetje of 100 à 200 die de gemarkeerde plekken.
Had niet anders verwacht. :P
Zonde van de bewolking tijdens de KCE, de vlucht van de KCB kwam heerlijk uit de mist en mooie condens op de vleugels.

Me facebook timeline wordt overspoelt door MD foto's
[afbeelding]
Nou, zal ik beginnen? (8>

Vertrek bij gate D03:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3937/15625159095_d6111cd59a_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5613/15622494581_fc1d239e68_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5610/15004406704_352a736158_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3953/15625158675_e6f463c7f4_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3938/15439572650_d1a1aa9d08_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5616/15438017760_25353894d4_c.jpg

Ook in Montreal blijft het niet onopgemerkt (foto van gisteren):
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3953/15595927096_310792e9bc_c.jpg

Emotioneel afscheid MD-11 voor liefhebbers en crew
MONTREAL - Het afscheid van de McDonnell Douglas MD-11 als passagierstoestel heeft voor velen een grote impact. Dat geldt niet alleen voor talrijke vliegtuigliefhebbers, maar ook voor mensen die jarenlang op het toestel hebben gevlogen als bemanningslid. Gezagvoerder Charley Valette heeft "koude rillingen" en is licht emotioneel als hij vrijdag als passagier naar Montreal vertrekt om zaterdag de laatste passagiersvlucht met het toestel mee te maken.

Valette vliegt sinds 1985 bij KLM en sinds 1998 op de MD-11. Daarvoor vloog hij bij NLM op de Fokker F-28, bij KLM op de Boeing 737 als gezagvoerder en op de DC-9 en de drie 747-typen als first officer.

Valette vindt dat er een specifieke sfeer is aan boord van de MD-11. Daarnaast zijn "het stukje techniek en de vrouwelijk uitstraling van het toestel" zaken die hem binden. "Voor ons als piloten vliegt het toestel erg fijn en stabiel. Je hebt minder last van turbulentie met de MD-11 en als het eenmaal op kruishoogte is gestabiliseerd vliegt het met minimale bijsturing."

De meest bijzondere vluchten heeft Valette boven Afrika gemaakt. “Als je een na een nacht vliegen boven donker Afrika, het licht zag worden, dan zat je als het ware in een bioscoop op de eerste rij omdat het toestel zulke grote panoramaramen heeft. Dat waren voor mij echt de kippenvelmomenten”, vertelt de MD-11 piloot.

Groots afscheid
De betrokkenheid bij het toestel is zelfs zo groot dat Valette tweeënhalf jaar geleden besloot om binnen de KLM medestanders te vinden om een groots afscheid van het toestel te organiseren. Dat lukte hem. Zo heeft hij er, samen met collega’s waaronder hoofd van de MD-11 divisie Erwin Gabel, voor gezorgd dat er een bijzondere ontvangst plaatsvindt op zondagochtend 26 oktober als het vliegtuig met een eresaluut op Schiphol wordt ontvangen en wordt geparkeerd vlakbij het panoramaterras.

Valette: "Mensen die willen komen hoeven zich geen zorgen te maken dat ze weinig van het toestel zien omdat het donker is. We krijgen van Schiphol alle medewerking. Allereerst mogen we op gate D2 parkeren en daarnaast zorgt Schiphol voor voldoende verlichting zodat geïnteresseerden het toestel goed kunnen zien. Ook zal het terras vroeg opengaan zodat iedereen die het wil zien in ieder geval niet voor een dichte deur staat omdat het terras normaal om 09.00 uur opengaat."

Afbeeldingslocatie: http://www.luchtvaartnieuws.nl/sites/default/files/website_633x300/slider-klm/chaley-valette-en-erwin-gabelc_reismedia-633_1.jpg
Charley Valette (links) en Erwin Gabel in de cockpit van de MD-11.

Valette is daarnaast samen met purser Peter Hylarides en vormgever Valentin Ocheda verantwoordelijk voor het samenstellen en uitgeven van het boek Farewell MD-11. Een zeer uitgebreid boek met foto's en verhalen van KLM-medewerkers en geïnteresseerden in het toestel, en dat blijken er erg veel te zijn.

Valette meldt dat de relatie met McDonnell Douglas en de KLM een heel bijzondere is, die maar liefst tachtig jaar terug gaat. "KLM is de enige luchtvaartmaatschappij die met alle typen heeft gevlogen vanaf de DC-2 tot aan de MD-11, en dat weten ze in de voormalige fabrieken in Long Beach California maar al te goed. KLM is niet zelden launch customer geweest voor de toestellen uit de McDonnell Douglas-stal. Vergeet daarnaast niet wat KLM in 1934 met de Uiver heeft ondernomen in de vliegrace tussen Londen en Melbourne."

Mojavewoestijn
Valette zal de komende weken nog een aantal keren worden geconfronteerd met het afscheid van het door hem zo geliefde toestel. Niet alleen is hij passagier op de laatste commerciële vlucht van Montreal naar Amsterdam. Op 11 november voert hij een aantal ‘farewell’ vluchten boven Nederland uit en op 17 november vliegt hij met collega’s Tom Swart en Guus Defesche de MD-11 naar de laatste rustplaats in de Mojavewoestijn.

Het toestel dat gebruikt wordt voor de laatste lijndienstvlucht, de PH-KCE met de naam Audrey Hepburn, vertrekt zaterdagmiddag om 15.25 uur naar Montreal. Zondagochtend om 6.35 uur landt het toestel onder vluchtnummer KL672 op Schiphol. De PH-KCE heeft er dan ruim 86.000 vlieguren opzitten. Het toestel werd eerder deze maand door Camiel Eurlings onthult met het '95 jaar'-logo op de romp.

Na het afscheid van de MD-11 is het voor Charley Valette tijd om zich te richten op het vervolg van zijn carrière bij KLM. Eerst gaat hij vliegen op de Boeing 777 en vervolgens ook op de nieuwe 787, want 777-vliegers mogen over enige tijd ook op de 787-9 vliegen.
Even kort aangestipt voor geïnteresseerden:
- PH-KCB uit Toronto komt om 05:45 uur aan. Deze komt bij gate E02 te staan.
- PH-KCE uit Toronto komt even later om 06:35 uur aan. Deze komt bij gate D02 te staan.
- Beide gates liggen pal naast het panoramaterras. Schiphol stelt speciaal voor deze gelegenheid het terras eerder open; vanaf 06:00 kun je het terras op (i.p.v. 09:00 uur)
- Schijnbaar extra verlichting bij de gates/terras?
- Heb ook ergens gelezen dat PH-KCE opgewacht zal worden door een watersaluut.
Vanaf zondag wordt de vlucht naar Toronto vervangen door de 747, de vlucht naar Montreal door de A330.

In other news:

Na PH-KCE en PH-BQB (777-200) vliegt nu een derde KLM kist met '95 years' sticker: PH-BFH.
Eerste vlucht met sticker was vandaag naar Suriname:

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5616/15624708712_fdbe2b2e80_c.jpg

En de KLM MD-11's zijn niet de enige vliegtuigen die uitgefaseerd worden: morgenmiddag landt om 14:10 uur landt PH-OYE (767-304ER) van Arke uit Antalya. Dit schijnt ook de laatste vlucht voor deze kist te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5616/14984959573_33acd608e7_c.jpg

Dit zal jullie ook niet ontgaan zijn:

Afbeeldingslocatie: http://static01.nyt.com/images/2014/10/24/multimedia/google-space-jump/google-space-jump-videoSixteenByNine1050-v2.jpg

Topman Google vestigt wereldrecord skydiven
SAN FRANCISCO - Alan Eustace, vice-president van zoekmachine Google, heeft vrijdag het wereldhoogterecord skydiven verbroken. Hij sprong van ongeveer 40 kilometer hoogte uit een speciale heliumballon. Dat is ruim een kilometer hoger dan het oude record dat de Oostenrijker Felix Baumgartner twee jaar geleden vestigde.

Eustace haalde tijdens zijn vrije val een snelheid van 1321 kilometer per uur en knalde zo door de geluidsbarrière. Ook daarmee zette hij records neer. Nog nooit wist iemand zo'n hoge verticale snelheid te behalen. De vrije val duurde bijna 4,5 minuut, ook een wereldrecord.

De Googletopman kreeg een speciaal ruimtepak aangemeten voor zijn stunt.

En een oudje, maar wel heul erg gaaf; draagvliegtuig White Knight Two met daaronder SpaceShipTwo van Virgin Galactic komt naast je lijnvlucht te vliegen. _/-\o_

En als laatste; een Airbus A310-203 van Iran Air die al 8 jaar opgeslagen staat in Tehran; maar in nog zo'n goede staat verkeerd d:)b :

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/8/8/4/2524488.jpg

Ok, na morgen zal ik hopelijk weer wat minder posten. Sorry voor de vele posts/foto's. :$
Hopelijk hebben jullie een goede internetverbinding...

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12 17:14

psy

Toch toevallig. Heb slechts één keer een vlucht gemaakt met een widebody, was naar Aruba. Op de foto´s heb ik nog eens teruggekeken, en dat bleek de Audrey Hepburn te zijn. Was in 2007. Grappig dat deze tot de laatste behoort. Was nog net in de tijd dat er geen IFE was, ze hadden toen nog van die CRT´s boven het gangpad hangen

Zag hem afgelopen vrijdag ook nog staan toen we op de A4 richting Amsterdam reden, hij stond vrijwel naast de autoweg geparkeerd.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:48

Bob Popcorn

Plop!

Piet, alsjeblieft niet minder posten!

Kan niet stoppen met ontploffen!

• franssie

franssie

Save the albatross

Bob Popcorn schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 23:37:
Piet, alsjeblieft niet minder posten!
yep, als ik dat zelf allemaal bij elkaar moet zoeken ben ik een halve dag bezig, beter dat Piet91 het voor mij doet... :> *O*
Klinkt gemakzuchtig en dat is het ook, maar het geeft hoop ik ook weer hoe zeer ik deze posts waardeer.
Maar ook is houdt het vandaag in de luchtvaart nieuws eens op als je niet in herhalinigen wilt vervallen.

Pagina: 1 ... 67 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.