Politiek is toch een andere tak van sport. Maar hij zal wel ergens in het ons-kent-ons baantjescarroussel terecht komen. In ieder geval had een zak hooi meer charisma dan dat hij de laatste paar jaar liet zien, behalve voor zijn scharrels. Dat lukte hem wel aardig.Brilsmurfffje schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 00:59:
Eurlings had gewoon niet het blauwe gevoel, toespraken die hij gaf, hij straalde gewoon niet KLM. Een man als Peter Hartman praat heel anders over het bedrijf dan Camiel. Dat en het onzichtbaar zijn binnen het bedrijf heeft hem de das omgedaan.
Ik vond Hartman ook niet echt een bijzondere CEO. KLM heeft nu behoefte aan een keiharde aanpakker. Kosten moeten omlaag, prestaties moeten omhoog.Brilsmurfffje schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 00:59:
Eurlings had gewoon niet het blauwe gevoel, toespraken die hij gaf, hij straalde gewoon niet KLM. Een man als Peter Hartman praat heel anders over het bedrijf dan Camiel. Dat en het onzichtbaar zijn binnen het bedrijf heeft hem de das omgedaan.
Kia Niro-EV 2024
KLM draait prima, het "probleem" is air France.Freak187 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 08:29:
[...]
Ik vond Hartman ook niet echt een bijzondere CEO. KLM heeft nu behoefte aan een keiharde aanpakker. Kosten moeten omlaag, prestaties moeten omhoog.
Probleem is inderdaad Air France. Ik kan uit ervaring zeggen dat het geen pretje is als je bedrijf is overgenomen door een Frans bedrijf.Brilsmurfffje schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 09:21:
[...]
KLM draait prima, het "probleem" is air France.
Eisen dat de volgende topman van de holding uit een winstgevende tak komt. Die kan daarna als ze bij AF weer eens willen staken gewoon een lock-out afkondigen.Brilsmurfffje schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 09:21:
[...]
KLM draait prima, het "probleem" is air France.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Dan had KLM zich niet over moeten laten nemen door Air France, ze waren er zelf bij en hebben er zelf blijkbaar mee ingestemd (was immers geen vijandige overname).
Virussen? Scan ze hier!
Zit in het Nederlandse doen, het idee dat we het niet alleen kunnen, kijk naar de hoogovens, zelfde soort verhaal als de KLMwildhagen schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:38:
Dan had KLM zich niet over moeten laten nemen door Air France, ze waren er zelf bij en hebben er zelf blijkbaar mee ingestemd (was immers geen vijandige overname).
Verhouding ligt 33% KLM en 66% AirFrance.Freee!! schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:38:
[...]
Eisen dat de volgende topman van de holding uit een winstgevende tak komt. Die kan daarna als ze bij AF weer eens willen staken gewoon een lock-out afkondigen.
Verder speelt in Frankrijk bij _elke_ beslissing de werkgelegenheid mee, staken de Fransen liever het hele bedrijf naar de knoppen en hebben ze een totaal andere kijk op de wereld dan de rest van de wereld. De Fransen zien zichzelf nog steeds als een wereld macht
Niet om nou de Fransen te verdedigen maar het ligt iets genuanceerder. De relatie werkgever werknemer is daar wat anders en ziet de werknemer zich daar meer als iemand die uitgebuit wordt. In Nederland leveren we tamelijk makkelijk in op salaris, of dat nu zo goed is..Brilsmurfffje schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:14:
[...]
Verder speelt in Frankrijk bij _elke_ beslissing de werkgelegenheid mee, staken de Fransen liever het hele bedrijf naar de knoppen en hebben ze een totaal andere kijk op de wereld dan de rest van de wereld. De Fransen zien zichzelf nog steeds als een wereld macht
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Maatschappelijk gezien denk ik dat het aan de gang houden van een van de grootste bedrijven van het land qua werknemersaantal, te prefereren is boven een paar euro meer salaris voor die werknemers. Zeker de werknemers die al goed verdienen.cbr600f4i schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:35:
[...]
Niet om nou de Fransen te verdedigen maar het ligt iets genuanceerder. De relatie werkgever werknemer is daar wat anders en ziet de werknemer zich daar meer als iemand die uitgebuit wordt. In Nederland leveren we tamelijk makkelijk in op salaris, of dat nu zo goed is..
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Precies, de piloten staakten niet alleen voor het salaris, het ging ze vooral om het feit dat ze hun zicht op een gegarandeerd carrière pad verliezen bij de omzetting met transavia. Nu is het zo dat je werkt op een A320 en na x jaar wordt je senior en na x jaar ga je naar de wide body fleet met dito salarissen.CyBeR schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:38:
[...]
Maatschappelijk gezien denk ik dat het aan de gang houden van een van de grootste bedrijven van het land qua werknemersaantal, te prefereren is boven een paar euro meer salaris voor die werknemers. Zeker de werknemers die al goed verdienen.
Verder werkt een AirFrance piloot 600 uur per jaar en een Emirates piloot 900 uur voor een lager salaris.
Het is een wonder dat heel die AirFrance toko nog überhaupt bestaat
Hier werken de Franse bonden ook aan mee, waar de Nederlandse bonden heel wat constructiever zijn en ook inzien dat er soms ingekrompen moet worden.cbr600f4i schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:35:
[...]
Niet om nou de Fransen te verdedigen maar het ligt iets genuanceerder. De relatie werkgever werknemer is daar wat anders en ziet de werknemer zich daar meer als iemand die uitgebuit wordt. In Nederland leveren we tamelijk makkelijk in op salaris, of dat nu zo goed is..
Om hoeveel procent salaris inleveren ging het dan specifiek eigenlijk?CyBeR schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:38:
[...]
Maatschappelijk gezien denk ik dat het aan de gang houden van een van de grootste bedrijven van het land qua werknemersaantal, te prefereren is boven een paar euro meer salaris voor die werknemers. Zeker de werknemers die al goed verdienen.
Want als de werkgever vraagt om 25-30 procent in te leveren zou ik daar bijvoorbeeld ook niet blij van worden, kun je je lasten etc niet meer betalen en moet je je huis verkopen.
Virussen? Scan ze hier!
Geen idee. Je moet inderdaad niet te ver gaan met dat soort dingen maar meestal helpt het al om de salarissen te bevriezen en hoeven ze niet daadwerkelijk omlaag.wildhagen schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:47:
[...]
Om hoeveel procent salaris inleveren ging het dan specifiek eigenlijk?
Want als de werkgever vraagt om 25-30 procent in te leveren zou ik daar bijvoorbeeld ook niet blij van worden, kun je je lasten etc niet meer betalen en moet je je huis verkopen.
Ik heb echt geen medelijden met huilie-huilie slachtoffers. Bij de volgende staking moet gewoon de tent dichtgegooid worden totdat de bonden/werknemers akkoord gaan met een voorstel dat nog iets verder gaat dan dat waar ze tegen protesteerden.cbr600f4i schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:35:
[...]
De relatie werkgever werknemer is daar wat anders en ziet de werknemer zich daar meer als iemand die uitgebuit wordt.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Problemen zijn nu voorbij bij Air France kennelijk:
Mooi zo dus
Bron: http://www.nu.nl/beurs/39...d-met-transavia-plan.htmlDe piloten van Air France staan achter de plannen die het luchtvaartbedrijf heeft voor Transavia in Frankrijk.
Dat maakte de zustermaatschappij van KLM donderdag bekend.
Air France en pilotenvakbond SNPL zullen de plannen vrijdag presenteren. Het luchtvaartconcern gaf al wel de belangrijkste punten aan.
Zo wordt de vloot van Transavia, die nu uit 14 toestellen bestaat, vanaf de zomer van 2015 uitgebreid met Boeing 737's. Piloten van Air France die worden ingezet bij Transavia krijgen twee arbeidscontracten.
Air France zal eventuele toekomstige veranderingen in de arbeidsvoorwaarden voorleggen aan de vakbonden.
Mooi zo dus
Virussen? Scan ze hier!
Echt ?Brilsmurfffje schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:45:
[...]
Verder werkt een AirFrance piloot 600 uur per jaar
Nou realiseer ik me dat het geen 9-to-5 job is, maar dat zijn maar 15 werkweken ?!
Werken als in vlieguren waarschijnlijk. Afhankelijk van de operatie moet je dat getal nog maal een factor doen om de werkelijk werkuren te krijgen.Goner schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 17:09:
[...]
Echt ?
Nou realiseer ik me dat het geen 9-to-5 job is, maar dat zijn maar 15 werkweken ?!
Daarnaast moet je niet elk getal dat over het net zweeft ook klakkeloos geloven, je weet niet waar het vandaan komt en hoe het tot stand komt. Ten eerste is er tijdens de staking van beide kanten (werkgever en -nemer) redelijk verdraaide cijfers naar buiten gekomen en ten tweede, gemiddeld, is dat inclusief deeltijd, ouderschapverlof, etc?
Nu kan ik wel geloven dat de gemiddelde Franse vlieger een redelijk relaxte baan heeft, maar laat ik het zo zeggen, mijn rooster laat significant meer (daadwerkelijke) werkuren zien.
En vergis je niet in het getal op zich. De gemiddelde Nederlander werkt(te) in 2012 1377 uur. Als je al toegeeft dat het geen 9-5 baan is en je weet dat er waarschijnlijk nog een factor bij moet, dan kom je al aardig in de buurt van het gemiddelde.
[ Voor 10% gewijzigd door Fly-guy op 16-10-2014 17:30 ]
Wat Fly-guy hierboven zegt inderdaad.
Want stel dat 600 uur klopt; als in vlieguren. Dat is amper 1 long-haul vlucht per week.
(600 uur / 52 weken = 11.54 uur p/week).
En ik dacht dat een piloot dan ook niet 11+ non-stop achter de knuppel mag zitten; en slapen in een crew-rest wordt soms/altijd ook nog niet bij je uren geteld.
Dus misschien voor AF piloten een keer per week heen en weer naar New York; lijkt me vrij weinig.
En daar komt natuurlijk allerlei uren bij.
EDIT: ook eens rondgezocht en ik kom inderdaad zo'n 500-630 uur tegen.
Air France: 500-630 uur.
Transavia: 700-750 uur.
Ryanair: 800 uur.
Limiet in EU lijkt op 900 uur te zitten.
Natuurlijk nog steeds niet alle uren die zo'n persoon per jaar aan het werk is; maar wel minder dan bijv. Transavia e.d. Ik zou in ieder geval graag met hun ruilen.
Flink verschil met Emirates though; AF piloten die blijkbaar toch wel prettige arbeidsomstandigheden hebben en zeer sterk zijn vertegenwoordig door vakbond; en EK piloten die meer uren maken en niet eens een vakbond mogen oprichten...
Want stel dat 600 uur klopt; als in vlieguren. Dat is amper 1 long-haul vlucht per week.
En ik dacht dat een piloot dan ook niet 11+ non-stop achter de knuppel mag zitten; en slapen in een crew-rest wordt soms/altijd ook nog niet bij je uren geteld.
Dus misschien voor AF piloten een keer per week heen en weer naar New York; lijkt me vrij weinig.
Natuurlijk nog steeds niet alle uren die zo'n persoon per jaar aan het werk is; maar wel minder dan bijv. Transavia e.d. Ik zou in ieder geval graag met hun ruilen.
Flink verschil met Emirates though; AF piloten die blijkbaar toch wel prettige arbeidsomstandigheden hebben en zeer sterk zijn vertegenwoordig door vakbond; en EK piloten die meer uren maken en niet eens een vakbond mogen oprichten...
[ Voor 38% gewijzigd door Piet91 op 16-10-2014 17:41 ]
Vergeet niet dat een trip van een KLM piloot er zo uit ziet:Piet91 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 17:33:
Wat Fly-guy hierboven zegt inderdaad.
Natuurlijk nog steeds niet alle uren die zo'n persoon per jaar aan het werk is; maar wel minder dan bijv. Transavia e.d. Ik zou in ieder geval graag met hun ruilen.![]()
maandag heen naar Singapore, 2 dagen rust, heen naar Bali, terug van bali, 1 dag rust in Singapore en dan weer terug naar Amsterdam.
Een long haul piloot maakt denk ik significant minder uren dan een Europa piloot, vooral omdat je gewoon meer kan vliegen doordat de afstanden korter zijn.
Jep, en daarom ben ik ook van een long haul piloot uit gegaan. Zoals je zelf al zegt zal een EU-vlieger vast meer uren maken.Brilsmurfffje schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 17:43:
Vergeet niet dat een trip van een KLM piloot er zo uit ziet:
maandag heen naar Singapore, 2 dagen rust, heen naar Bali, terug van bali, 1 dag rust in Singapore en dan weer terug naar Amsterdam.
Een long haul piloot maakt denk ik significant minder uren dan een Europa piloot, vooral omdat je gewoon meer kan vliegen doordat de afstanden korter zijn.
Wat ons punt (die van Fly-Guy en ik) dus alleen maar verstevigd t.o.v. die jou.
Namelijk dat 600 uur wel heel erg weinig is; maar blijkbaar wel redelijk het geval lijkt te zijn.
(afgaande van internetbronnen die ik kan vinden).
[ Voor 9% gewijzigd door Piet91 op 16-10-2014 17:51 ]
Een narcistische crosspost naar het spotters draadje:
[Verzamel] Jouw vliegtuigfoto's deel 3
deze foto is blijkbaar tijdens spotten van mijn werkzaamheden gemaakt! Moet zeggen dat ik wel echt trots ben dat er zo'n plaat bestaat van mij!

linkje voor de credits van de auteur:
http://www.airliners.net/...522f6566eb46211176620137e
deze foto is blijkbaar tijdens spotten van mijn werkzaamheden gemaakt! Moet zeggen dat ik wel echt trots ben dat er zo'n plaat bestaat van mij!

T60P Widescreen
Leuk is dat hè, een foto van jezelf op bureau terugvinden. Kwam zo nu en dan ook mezelf wel eens tegen, leuk voor later...Seesar schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 20:14:
Een narcistische crosspost naar het spotters draadje:
[afbeelding]
Hoeveel uur per week vliegt een piloot in de burgerluchtvaart gemiddeld per week?
600 tot 900 gedeeld door het aantal werk weken per jaar.zeeg schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 20:43:
Hoeveel uur per week vliegt een piloot in de burgerluchtvaart gemiddeld per week?
Nemen we gemakkelijke getallen: 800 uur en 50 weken => 16 uur per week.Fly-guy schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 21:32:
[...]
600 tot 900 gedeeld door het aantal werk weken per jaar.
Maar dat is dan puur vliegtijd of bloktijd neem ik aan zonder vluchtvoorbereiding etc?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
ik neem aan dat fixed-wingers ook FTL hebben? Zeker de longhaulers? Althans hiermee hebben we zoveel dagen rust nodig na zoveel dagen vliegen; dus is de som 'per week' wellicht een beetje uit zijn verband?
Daar komt preflight en postflight nog bij. Ik maak bijvoorbeeld per vlucht 1 uur pre en 15min post aan extra tijd. voor 1 vlucht van 3.5 uur is dat niet veel extra, maar voor 3 vluchten per dag van 1.5 uur is dat dus bijna 4 uur extra en dus ongeveer 8 uur.
Daar komt preflight en postflight nog bij. Ik maak bijvoorbeeld per vlucht 1 uur pre en 15min post aan extra tijd. voor 1 vlucht van 3.5 uur is dat niet veel extra, maar voor 3 vluchten per dag van 1.5 uur is dat dus bijna 4 uur extra en dus ongeveer 8 uur.
T60P Widescreen
Ja op Europa kun je de vlieguren minimaal keer twee doen om het aantal werkuren te bepalen. Ik heb regelmatig een werkdag van 11 uur waarin ik net de 5 vlieguren aantik. En dan tel ik alle 'route uren' niet eens als werkuren. Heel leuk zo'n hotel als je op vakantie bent, maar ik ben liever wat vaker thuis.Seesar schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 22:04:
ik neem aan dat fixed-wingers ook FTL hebben? Zeker de longhaulers? Althans hiermee hebben we zoveel dagen rust nodig na zoveel dagen vliegen; dus is de som 'per week' wellicht een beetje uit zijn verband?
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Houd er wel rekening mee in welke omgeving die mensen werken he. Meer dan zoveel tijd in een vliegtuig zitten (niet eens werkend) is voor een mens gewoon niet fijn.Freee!! schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 21:42:
[...]
Nemen we gemakkelijke getallen: 800 uur en 50 weken => 16 uur per week.
Ha, dan is mijn werkmaand 100% werkurenDevil schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 01:12:
[...]
En dan tel ik alle 'route uren' niet eens als werkuren. Heel leuk zo'n hotel als je op vakantie bent, maar ik ben liever wat vaker thuis.
Daarnaast vind ik dat aantal vlieguren ook niet zo interessant, je hebt toch gewoon wat afgesproken? Als jouw baas het aantal werkuren tussentijds wil veranderen (terwijl je het zelfde krijgen gaat) vind je dat ook niet normaal. Verder zijn dit gewoon mensen in loondienst en niet een topman die zijn salaris laat bepalen door zijn vrienden om hem heen.
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
Een sportvliegtuig heeft vrijdag een noodlanding gemaakt op het strand van Katwijk.
Dat meldt de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM).
Het toestel, een Cessna-sportvliegtuig, moest een noodlanding maken vanwege een motorstoring.
"De piloot was de enige inzittende, en die maakt het goed", aldus een woorvoerder van de KNRM. "Hij heeft een rustig stukje strand opgezocht tussen Katwijk en Wassenaar en het toestel daar aan de grond gezet."
Politie, brandweer en ambulance zijn uit voorzorg opgeroepen, maar bleken niet in actie te hoeven komen. Het gaat om een vliegtuig dat rondvloog met een reclamesleep.
Wat ze gingen doen is het salaris meer markt conform maken, ze krijgen nu teveel voor te weinig werk waardoor ze te hoge kosten maken als maatschappij.GoldenSample schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 13:07:
Daarnaast vind ik dat aantal vlieguren ook niet zo interessant, je hebt toch gewoon wat afgesproken? Als jouw baas het aantal werkuren tussentijds wil veranderen (terwijl je het zelfde krijgen gaat) vind je dat ook niet normaal. Verder zijn dit gewoon mensen in loondienst en niet een topman die zijn salaris laat bepalen door zijn vrienden om hem heen.
Als je een contract hebt heb je toch een contract? Gelukkig werkt het niet zo dat we dan zeggen: tjoh ergens anders krijg je minder dus jammer joh?
Dat is één van de risico's van een onderneming.
Dat is één van de risico's van een onderneming.
[ Voor 14% gewijzigd door GoldenSample op 17-10-2014 18:40 ]
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
Vandaag in de geschiedenis: Dit
(1982):

Simultaneous Concorde Landing Thrills Crowd At Orlando Airport
En los van 'geschiedenispost'; Victorville op 12 september. Geen PH-KCH en -KCI zijn dus volledig weg.
(op meerdere foto's stonden een KLM MD-11 in de scrap area)
De overige drie (-KCK en -KCF achter elkaar met daarachter -KCG) staan nog onveranderd op dezelfde plaats.

Van -KCC (In San Bernardino, Californië) en -KCA (Crestview, Florida) zijn geen nieuwe foto's opgedoken.

Simultaneous Concorde Landing Thrills Crowd At Orlando Airport
Orlando (AP) - It was pure theater, Disney World-style, as a simultaneous landing of two supersonic Concorde airliners drew crowds estimated at 35,000 to Orlando International Airport.
"It was successful beyond our dreams," said a Disney executive about the publicity event held as part of opening-month festivities for Epcot Center, the entertainment giant's new $800 million tourist attraction.
Two needle-nosed, aluminum-skinned aircraft - one originating in Paris and the other inLondon - screeched down within a split second of each other on parallel, 12,000-foot-long runways Monday afternoon before the throng of whistling, cheering spectators.
"We've never had anything like this. This is the first simultaneous landing of this aircraft," said John W. Lampl of British Airways.
The closest two Concordes had come to a simultaneous landing before was in 1976, when they touched down 70 seconds apart in Washington D.C., said Gordon Bassham of Air France.
"This is the closest you can come to it," said Bassham about Monday's landing.
Cloudy, threatening skies and strong, gusty winds posed no difficulty.
"The tower arranged it so we could talk to each other and see each other," said Capt. Jeremy Rendall, pilot of the British Airways flight which refueled in Washington before heading here.
"We saw each other about five minutes before coming down, and you saw the result," added Rendall.
Jacques Schwartz, captain of the Air France flight originating in Paris and stopping in New York, said:
"I've been flying since 1945, and this is the first time I've tried anything like this ... I liked it. I'd like to do it again soon.".
British Airways' Marketing Manager Malcolm H. Kendall said the two companies only considered the twin landing because "it was commercially profitable ... otherwise, we couldn't have done it."
The stork-beaked Concorde, which has a top speed of 1,400 mph at an altitude of 62,000 feet, normally flies only to New York and Washington D.C. in this country. The Concorde cost the British and French about $4 billion to develop and there are only 16 in existence.
Bringing two Concordes here at the same time was first proposed by Disney executive Dick Nunis, in charge of the Epcot project, part of which is an international exposition.
Most of the passengers paid their own way and came here to attend official opening ceremonies for the French and English pavilions at Epcot, Nunis said. But Disney paid some of the costs involved in bringing government VIPs and entertainers here.
It took about 1 hour and 25 minutes to fly from New York to Orlando.
En los van 'geschiedenispost'; Victorville op 12 september. Geen PH-KCH en -KCI zijn dus volledig weg.
(op meerdere foto's stonden een KLM MD-11 in de scrap area)
De overige drie (-KCK en -KCF achter elkaar met daarachter -KCG) staan nog onveranderd op dezelfde plaats.

Van -KCC (In San Bernardino, Californië) en -KCA (Crestview, Florida) zijn geen nieuwe foto's opgedoken.
[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 18-10-2014 00:06 ]
Waar komt deze foto van weg dan? Welke vlucht gaat daar overheen? Ik heb nu 2x de KL603 en 1x de KL604 gehad, maar alle keren zijn we niet die kant op geweest.
Sometimes you need to plan for coincidence
Vanochtend was de roll-out van de Mitsubishi Regional Jet:

Bron: http://www.luchtvaartnieu...ional-jet-mrj-aan-publiekHet eerste Japanse passagiersvliegtuig in bijna veertig jaar is zaterdagochtend in Nagoya aan het grote publiek gepresenteerd. De Mitsubishi Regional Jet (MRJ) moet de concurrentie aangaan met vliegtuigbouwers Embraer, Bombardier en Sukhoi. DE MRJ is een next-generation toestel, waarvan de maker beweert dat het passagiers meer comfort biedt en maatschappijen lagere operationele kosten oplevert.
Het toestel wordt vanaf 2017 aan de eerste klanten afgeleverd en is gebouwd met hulp en advies van Boeing.
Volgens Teruaki Kawai, president en COO van Mitsubishi Aircraft Corporation heeft het toestel een "state-of-the-art" aerodynamisch ontwerp en "game-changing" Pratt & Whitney PurePower motoren die minder brandstof verbruiken en minder geluid en emissie uitstoten ten opzichte van vergelijkbare vliegtuigen.
De MRJ is een toestel dat korte en middellange vluchten uitvoert in versies van 70 (MRJ70) en 90 (MRJ90) stoelen. Tot op heden zijn er 375 orders geplaatst bij de vliegtuigbouwer. Nieuwe gebruikers zijn, onder andere, All Nippon Airways (ANA), het Amerikaanse Trans States Holdings en SkyWest. Japan Airlines (JAL) heeft een intentieverklaring getekend voor 32 MRJs. Het MRJ-project startte officieel in 2008, nadat ANA had besloten een dozijn toestellen te bestellen.
De Mitsubishi Aircraft Corporation is een samenwerkingsverband van Mitsubishi Heavy Industries en Toyota Motor Corporation De zogenaamde maiden flight staat voor volgend jaar gepland.

Virussen? Scan ze hier!
wel grappig om te zien hoe de motor van de mrj getest wordt
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=63D3IYb2y2k]
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=63D3IYb2y2k]
LOL, was ook het eerste wat mij opviel
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Ja, Pratt & Whittney heeft een 747SP als testbed daarvoor tegenwoordig.Carfanatic schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 11:56:
wel grappig om te zien hoe de motor van de mrj getest wordt
[video]
[video]
Vóórr die 747SP gebruikten ze een Boeing 720 (C-FETB) voor engine-tests:

General Electric doet het iets conventioneler, die hebben een 747-100 (N747GE) voor dit doel, maar die hangen de te testen motor gewoon op de conventionele plek, en 'offeren' dus een normale motor op:

Airbus heeft iets soortgelijks gedaan, die hebben destijds een A380-motor onder een A340 gehangen als test:
[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 18-10-2014 12:14 ]
Virussen? Scan ze hier!
Kwam er van de week achter dat mijn werkgever, ook eigenaar is van P&W en Sikorsky. Niet dat ik er ook maar iets mee te maken heb in mijn werkzaamheden.
www.casarodriguillo.com
Rolls-Royce test net zoals GE met een 747, hier met de dreamliner motor:
ironisch, 'sand air'.............:D
T60P Widescreen
Haha, dat zijn bijna Star Wars Pod-race achtige plaatjes met die veel te grote motoren op aan die vleugels
. Plaatst het wel in een mooi perspectief tov de oudere/kleinere motoren.
Life is not about specs, it is about joy!
Staat niets bij over een eventuele lijnvlucht dus ik neem aan dat het een klein vliegtuig was.Hmmbob schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 05:40:
Waar komt deze foto van weg dan? Welke vlucht gaat daar overheen? Ik heb nu 2x de KL603 en 1x de KL604 gehad, maar alle keren zijn we niet die kant op geweest.
Genoeg mensen die speciale vluchten maken puur voor de fotografie.
Plus dat general aviation in de VS vééééél groter is dan hier.
Nog een foto van VCV: nu een van 10 oktober (nog steeds dezelfde 3 KLM MD-11's te zien op dezelfde plekken):
(Link voor grote versie)

Die neus.wildhagen schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 11:33:
Vanochtend was de roll-out van de Mitsubishi Regional Jet:
Overigens op 1 dag na exact 82 jaar na de eerste vlucht van de (mislukte) Mitsubishi 3MT5 bommenwerper.
En deze is ook gestationeerd op Victorville. Sommigen beweren dat het de oudste 747 is die nog vliegt maar is denk ik niet juist. Waarschijnlijk heeft de Iraanse luchtmacht nog 3 oudere 747's vliegen.wildhagen schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 12:03:
General Electric doet het iets conventioneler, die hebben een 747-100 (N747GE) voor dit doel, maar die hangen de te testen motor gewoon op de conventionele plek, en 'offeren' dus een normale motor op:
(Maar daarna komt deze wel)
Grappig is overigens dat het een GE testbed is maar P&W motoren heeft.
Mogelijk blijft deze 747 straks wel voor altijd op Victorville; ze hebben immers al een paar jaar een oud Japan Airlines 747-400 (JA8910, nu N747GF) die de 747-100 gaat vervangen. De -100 voldoet niet meer; naast allerlei andere redenen ook omdat de -100 niet de gewenste hoogte kan halen voor engine-test; waar de -400 dat wel kan.
Oh, en dat GE <> P&W probleem hebben ze zo ook opgelost.

Daar noem je ook wat; dat is de eerste vlucht met een Rolls Royce T1000 met bladen gemaakt van carbon-titanium in Tucson, Arizona.Brilsmurfffje schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 14:41:
Rolls-Royce test net zoals GE met een 747, hier met de dreamliner motor:
[afbeelding]
Vandaar die aparte kleur.
En RR doet het wel weer goed; hun 747 testbed is uitgerust met RR motoren.
The Rolls-Royce composite carbon/titanium (CTi) fan blade for the Advance and UltraFan™ engine designs has taken to the skies for the first time, marking another milestone for the programme.
A set of the CTi fan blades successfully completed a first flight incorporated into a Trent 1000 "donor" engine, on a Rolls-Royce 747 flying test bed at Tucson, Arizona, USA.
The Advance engine design will offer at least 20 per cent less fuel burn and CO₂ emissions than the first generation of Rolls-Royce Trent engine and could be ready for entry into service from 2020.
UltraFan™, a geared design with a variable pitch fan system, is based on technology that could be ready for service from 2025 and will offer at least 25 per cent less fuel and CO₂ emissions against the same baseline.
Simon Carlisle, Rolls-Royce, Executive Vice President Strategy and Future Programmes - Civil Large Engines, said: "This first flight is another major milestone for our Advance and UltraFan™ engine designs. The CTi fan set will now undergo a range of flight tests."
Mark Lewis, Rolls-Royce, Test Pilot, said: "The flight went very well and the demonstrator engine containing the CTi fan set performed perfectly, just as expected. We look forward to testing the system even more rigorously in the next phase."
CTi technology delivers lighter fan blades while retaining aerodynamic performance. Combined with a composite engine casing, it forms a system that reduces weight by up to 1,500lb per aircraft, the equivalent of carrying seven more passengers at no cost.
The fan blades completed crosswind testing in September at the John C. Stennis Space Center in Mississippi, USA.

Over 747 test beds gesproken; de allerbekendste testvliegtuig (N7470) kon vandaag gisteren bezocht worden. Na een grondige opknapbeurt van binnen en buiten kan men deze maand ook in Boeing 747 #1 (o.a. gebruikt als testbed voor de Rolls Royce Trent van de 777) kijken.
Na oktober is dat (voorlopig) niet meer mogelijk; het museum gaat dan met kisten schuiven in het museum en het is niet duidelijk wanneer je weer in de 747 kan.
Vandaag Gisteren was des te beter; want Brien Wygle (testpiloot van de allereerste 747 vlucht op 9 februari 1969) en de man himself; Joe Sutter.
Die opknapbeurt was ook wel nodig...

En last but not least; PH-BQB (777-200ER) is uit de hangar. Nu met 2-2-2 business (was 2-3-2) maar helaas voor de meesten nu ook net als z'n grotere broers (de -300ER's) nu ook 3-4-3 in plaats van 3-3-3.
PH-BQB is de eerste 777 na de 747's met deze conversie van WBC; de anderen volgen later.
Tevens is dit de 2e (?) KLM kist met de '95 years' sticker (net als PH-KCE alleen op de linkerkant):

Nou, dat was het weer voor vandaag. I'm out.
[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 19-10-2014 01:40 ]
Dat lijkt een 747-400D te zijn. (Zie gebrek aan winglets.)Piet91 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 00:28:
[...]
Mogelijk blijft deze 747 straks wel voor altijd op Victorville; ze hebben immers al een paar jaar een oud Japan Airlines 747-400 (JA8910, nu N747GF) die de 747-100 gaat vervangen. De -100 voldoet niet meer; naast allerlei andere redenen ook omdat de -100 niet de gewenste hoogte kan halen voor engine-test; waar de -400 dat wel kan.
Oh, en dat GE <> P&W probleem hebben ze zo ook opgelost.
Geinig zo met dat kleurtje.Daar noem je ook wat; dat is de eerste vlucht met een Rolls Royce T1000 met bladen gemaakt van carbon-titanium in Tucson, Arizona.
Vandaar die aparte kleur.
Hoewel JAL -400D's had, is dit geen -400D.CyBeR schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 00:46:
Dat lijkt een 747-400D te zijn. (Zie gebrek aan winglets.)
Kijk maar eens naar die eerste foto waar de JAL kist in de hangar staat (zelfde hangar als op de 2e foto).
Daar zitten de winglets er nog op.
De winglets zullen wel verwijderd zijn omdat ze die toch niet nodig hebben.
Ook is waren/zijn de 19 -400D's (11 ANA, 8 JAL) te herkennen aan extra raampjes op het upper deck; de galley zit niet op de -400D (niet nodig op korte vluchten) en daar zijn extra stoelen geplaatst en daarom dus extra ramen.
Meest herkenbaar aan de linkerkant; daar zijn duidelijk 2 extra ramen te zien; aan de rechterkant op het eerste zicht iets minder herkenbaar; daar zijn 14 ramen i.p.v. 11 op de reguliere -400.
Ter vergelijking; dit is een -400D:
2 extra ramen op upper deck:

3 extra ramen op upper deck:

JAL had deze kist overigens wel volgepropt met stoelen en gebruikte deze kist ook binnen Japan.
Alle -400D's zijn uit de vloot genomen; de laatste vlucht was ANA op 31 maart 2014:
Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3"
1 -400D is bij brand verloren gegaan; rest is stored of scrapped.
[ Voor 29% gewijzigd door Piet91 op 19-10-2014 18:36 ]
Vandaag in de geschiedenis:

PH-TEN hier afgebeeld met de zogenaamde 'speedpack'; een mogelijkheid om 2 ton extra vracht of bagagecapaciteit toe te voegen. PH-TEN was op 8 mei 1947 aan KLM geleverd (samen met PH-TEO).
- 20 oktober 1948:: de crash van KLM Lockheed L-049 Constellation PH-TEN 'Nijmegen'.
De lijnvlucht van Schiphol via Prestwick, Schotland naar New York was na vertraging om 21:11 uur van Schiphol vertrokken.
De gezagvoerder was Koene Dirk Parmentier; hij was gezagvoerder op PH-AJU 'Uiver'; de Douglas DC-2 die toen van Mildenhall naar Melbourne vloog tijdens de MacRobertson Air Race en 2e werd en eerste in het handicapklassement. Start van die race was exact 14 jaar eerder op 20 oktober 1934.
De Constellation vloog bij nadering van Prestwick in slecht weer in hoogspanningslijnen en vloog in brand.

Alle 10 crew en 30 passagiers overleven uiteindelijk de crash niet; 6 waren nog in leven maar overleden in de volgende 24 uur.
Een van de passagiers was Edgar Fuld; medeoprichter van KLM en de International Air Transport Association (IATA).
Dezelfde hoogspanningslijnen en -masten staan er nog steeds.

N55VM op Chicago-Midway Airport in 1975.
- 20 oktober 1977: 3 dagen na het verschijnen van hun laatste album Street Survivors en na een optreden in Greenville, South Carolina vliegen de leden van Lynyrd Skynyrd van Greenville naar Baton Rouge, Louisiana. De vlucht wordt uitgevoerd door een gecharterde Convair CV-300 (N55VM); gebouwd in 1948 en de 3e gebouwde CV-300.
De Convair krijgt echter brandstoftekort en de crew moet uitwijken naar McComb–Pike County Airport in Mississippi.
Echter stort de Convair neer in bebost gebied. Lead zanger Ronnie Van Zant, gitarist Steve Gaines, dienst zus en achtergrondzangeres Cassie Gaines, hun assistant road manager en beide piloten waren op slag dood. 20 anderen overleefden de crash met zware verwondingen; waaronder 2 gitaristen, bassist, toetsenist, drummer, een achtergrondzangeres en crew leden. Alle inzittenden waren gerelateerd aan de band.

De band stopte na de crash met optreden op een optreden in januari 1979 na. Pas in 1987 kwamen de resterende bandleden weer bij elkaar en nieuwe leden; waaronder de jonge broer van Ronnie (Johnny) die zijn broer opvolgt als lead zanger.
De Convair en crew waren eerder al door crew leden van Aerosmith geïnspecteerd om te bekijken of het geschikt was voor hun in de zomer van 1977. Het afgewezen omdat men de Convair en de crew niet geschikt vond. Zo zag men bij inspectie een fles Jack Daniëls tussen de beide piloten gedeeld worden.
De hoes van eerder genoemd album werd vervangen (het origineel):

In de film Con Air (1997) wordt het ongeluk ook nog even genoemd door Garland Greene
(gespeeld door Steve Buscemi):
"Define irony. Bunch of idiots dancing on a plane to a song made famous by a band that died in a plane crash."

C9-CAA in Lesotho, in mei 1986
- 20 oktober 1986: Een Tupolev Tu-134A-3 (C9-CAA) met aan boord Samora Machel, president van Mozambique - crasht in Zuid-Afrika, vlakbij de grens met Mozambique. Machel en 33 anderen (waaronder vele hooggeplaatste personen van de Mozambicaanse regering) overleven de crash niet; 9 passagiers en een crew member wel.

Officiële oorzaak wordt gehouden op crew error; maar er gaan - gezien de inzittenden en de spanningen in die tijd - vele theorieën rond, met theorieën dat de regering van Zuid-Afrika verantwoordelijk was voorop.
Vlakbij de rampplek is op 19 januari 1999 het Samora Machel Monument opgericht en geopend door o.a. Nelson Mandela (die het officiële verhaal ook sterk bekritiseerde).

En los van de 'geschiedenispost':
PH-KCB, -KCD en -KCE zullen tussen hun drieën nog t/m zondag hun vluchten uitvoeren.
Op dit moment (00:00 uur) zal vlucht KL671 nog 6-maal vertrekken vanaf Schiphol om 15:25 uur (maar meestal ruim een uur later) naar Montreal. Ook staan er nog 6 terugvluchten gepland.
Ook vlucht KL691 zal nog 6 maal naar Toronto vertrekken om 09:35 uur.
En ook weer 6 maal terug; waaronder de vlucht die 18 minuten geleden is vertrokken.
In totaal staan er op dit moment dus nog 24 vluchten gepland, daarna is het over en uit...
PH-KCE met '95 years' sticker vorige week zondag bij terugkomst op Schiphol vanuit Montreal.

PH-TEN hier afgebeeld met de zogenaamde 'speedpack'; een mogelijkheid om 2 ton extra vracht of bagagecapaciteit toe te voegen. PH-TEN was op 8 mei 1947 aan KLM geleverd (samen met PH-TEO).
- 20 oktober 1948:: de crash van KLM Lockheed L-049 Constellation PH-TEN 'Nijmegen'.
De lijnvlucht van Schiphol via Prestwick, Schotland naar New York was na vertraging om 21:11 uur van Schiphol vertrokken.
De gezagvoerder was Koene Dirk Parmentier; hij was gezagvoerder op PH-AJU 'Uiver'; de Douglas DC-2 die toen van Mildenhall naar Melbourne vloog tijdens de MacRobertson Air Race en 2e werd en eerste in het handicapklassement. Start van die race was exact 14 jaar eerder op 20 oktober 1934.
De Constellation vloog bij nadering van Prestwick in slecht weer in hoogspanningslijnen en vloog in brand.

Alle 10 crew en 30 passagiers overleven uiteindelijk de crash niet; 6 waren nog in leven maar overleden in de volgende 24 uur.
Een van de passagiers was Edgar Fuld; medeoprichter van KLM en de International Air Transport Association (IATA).
Dezelfde hoogspanningslijnen en -masten staan er nog steeds.

N55VM op Chicago-Midway Airport in 1975.
- 20 oktober 1977: 3 dagen na het verschijnen van hun laatste album Street Survivors en na een optreden in Greenville, South Carolina vliegen de leden van Lynyrd Skynyrd van Greenville naar Baton Rouge, Louisiana. De vlucht wordt uitgevoerd door een gecharterde Convair CV-300 (N55VM); gebouwd in 1948 en de 3e gebouwde CV-300.
De Convair krijgt echter brandstoftekort en de crew moet uitwijken naar McComb–Pike County Airport in Mississippi.
Echter stort de Convair neer in bebost gebied. Lead zanger Ronnie Van Zant, gitarist Steve Gaines, dienst zus en achtergrondzangeres Cassie Gaines, hun assistant road manager en beide piloten waren op slag dood. 20 anderen overleefden de crash met zware verwondingen; waaronder 2 gitaristen, bassist, toetsenist, drummer, een achtergrondzangeres en crew leden. Alle inzittenden waren gerelateerd aan de band.

De band stopte na de crash met optreden op een optreden in januari 1979 na. Pas in 1987 kwamen de resterende bandleden weer bij elkaar en nieuwe leden; waaronder de jonge broer van Ronnie (Johnny) die zijn broer opvolgt als lead zanger.
De Convair en crew waren eerder al door crew leden van Aerosmith geïnspecteerd om te bekijken of het geschikt was voor hun in de zomer van 1977. Het afgewezen omdat men de Convair en de crew niet geschikt vond. Zo zag men bij inspectie een fles Jack Daniëls tussen de beide piloten gedeeld worden.
De hoes van eerder genoemd album werd vervangen (het origineel):

In de film Con Air (1997) wordt het ongeluk ook nog even genoemd door Garland Greene
(gespeeld door Steve Buscemi):
"Define irony. Bunch of idiots dancing on a plane to a song made famous by a band that died in a plane crash."

C9-CAA in Lesotho, in mei 1986
- 20 oktober 1986: Een Tupolev Tu-134A-3 (C9-CAA) met aan boord Samora Machel, president van Mozambique - crasht in Zuid-Afrika, vlakbij de grens met Mozambique. Machel en 33 anderen (waaronder vele hooggeplaatste personen van de Mozambicaanse regering) overleven de crash niet; 9 passagiers en een crew member wel.

Officiële oorzaak wordt gehouden op crew error; maar er gaan - gezien de inzittenden en de spanningen in die tijd - vele theorieën rond, met theorieën dat de regering van Zuid-Afrika verantwoordelijk was voorop.
Vlakbij de rampplek is op 19 januari 1999 het Samora Machel Monument opgericht en geopend door o.a. Nelson Mandela (die het officiële verhaal ook sterk bekritiseerde).

En los van de 'geschiedenispost':
Deze week is het dus de allerlaatste week voor de MD-11 en laatste Trijet in commerciële passagiersdienst.Piet91 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:59:
En het is vandaag maandag 13 oktober en we gaan hiermee de een-na-laatste week in met een tri-jet in passenger service.
13 maal gaat er nog een naar Montreal en terug en eveneens 13 maal naar Toronto en terug. (inclusief de vlucht naar Toronto die momenteel onderweg is).
In totaal dus nog 52 reguliere vluchten en 3 laatste farewell vluchten en daarna is het over en uit.
De vluchten naar Montreal worden overgenomen door de A330; die naar Toronto door de A330 en 747.
PH-KCB, -KCD en -KCE zullen tussen hun drieën nog t/m zondag hun vluchten uitvoeren.
Op dit moment (00:00 uur) zal vlucht KL671 nog 6-maal vertrekken vanaf Schiphol om 15:25 uur (maar meestal ruim een uur later) naar Montreal. Ook staan er nog 6 terugvluchten gepland.
Ook vlucht KL691 zal nog 6 maal naar Toronto vertrekken om 09:35 uur.
En ook weer 6 maal terug; waaronder de vlucht die 18 minuten geleden is vertrokken.
In totaal staan er op dit moment dus nog 24 vluchten gepland, daarna is het over en uit...
PH-KCE met '95 years' sticker vorige week zondag bij terugkomst op Schiphol vanuit Montreal.
Yup, goed gezien.Piet91 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 17:11:
[...]
Hoewel JAL -400D's had, is dit geen -400D.
Kijk maar eens naar die eerste foto waar de JAL kist in de hangar staat (zelfde hangar als op de 2e foto).
Daar zitten de winglets er nog op.
Sterker nog, dat was het hele punt ervan. D voor DomesticJAL had deze kist overigens wel volgepropt met stoelen en gebruikte deze kist ook binnen Japan.
[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 20-10-2014 00:03 ]
Laatste week alweer? Ik mag vandaag gelukkig - op het nippertje - nog mee met de KL691. Zaterdag nacht nog terug. Nog meer tweakers die vandaag mijn gesnurk moeten aanhoren?
You can't be happy all the time, they will come and break your legs!
Note to self, do not fly KLM economy!Piet91 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 00:28:
[...]
En last but not least; PH-BQB (777-200ER) is uit de hangar. Nu met 2-2-2 business (was 2-3-2) maar helaas voor de meesten nu ook net als z'n grotere broers (de -300ER's) nu ook 3-4-3 in plaats van 3-3-3.
PH-BQB is de eerste 777 na de 747's met deze conversie van WBC; de anderen volgen later.
Ja, maar in dit geval hadden ze dus een non-domestic 747 volgepropt en als het ware een domestic gemaakt.CyBeR schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 00:02:
Sterker nog, dat was het hele punt ervan. D voor Domestic
Zonder dat het vliegtuig voor de rest 'domestic' is (brandstoftanks, vleugels, verstevigde landing gear etc.).
Terug op zaterdag- op zondagnacht? Dan zit jij dus op de een-na-laatste passagiersvlucht van een MD-11; jouw vlucht uit Toronto landt zo rond 06:00 - 06:30 uur als allerlaatste MD-11 vlucht uit Toronto; vlucht KL672 uit Montreal landt een uurtje later als allerlaatste vlucht.EJonk schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 06:53:
Laatste week alweer? Ik mag vandaag gelukkig - op het nippertje - nog mee met de KL691. Zaterdag nacht nog terug. Nog meer tweakers die vandaag mijn gesnurk moeten aanhoren?
Sowieso heb je een bijzondere vlucht. Ben benieuwd of er tijdens de vlucht ook wat van te merken is.
Tja; het is wel een logische stap.cbr600f4i schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 07:57:
Note to self, do not fly KLM economy!
De enige logische stap die ik zie is prijstechnisch. Voor de rest is het een downgrade van het in mijn ogen niet al te beste KLM produkt.
FTFY.cbr600f4i schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 07:57:
[...]
Note to self, do not fly KLM economy period!
Jullie kunnen volgens mij beter helemaal niet meer vliegen
Er zijn heel wat legacy carriers die dezelfde (of zelfs mindere) service bieden als KL. Daar vliegen jullie dan ook niet meer mee? Als je alleen maar met SQ, QR of EK wil vliegen dan kom je niet overal (of via een verschrikkelijk lange omweg). Ik ben ook niet van mening dat KL economy geweldig is, maar zó slecht als jullie het afschilderen is het zeker niet.
Nog even terugkomend op Passbook nu ik het geprobeerd heb bij zowel Wizz Air als easyJet: werkt top!jelle. schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 19:20:
Ja ik las inderdaad over die beperking bij KLM. Beetje onhandig wel. Over paar weken kan ik het testen bij Wizz Air en easyJet, ben benieuwd of dat wel voor meerdere passagiers werkt.
Bij Wizz Air kon ik alle boarding cards van de boeking opslaan om ze vervolgens vanuit de Passbook-app via mail of iMessage te delen met andere passagiers (mits ze een iPhone hebben). Bij easyJet is het toegestaan om maximaal 5 boarding cards van een groep op te slaan op 1 apparaat; handig voor als iemand geen iPhone heeft. Bij beide maatschappijen wordt Passbook overigens nog niet op alle luchthavens ondersteund.
Het gaat mij bij KLM niet om de service maar om de beenruimte. Overigens vlieg ik bij voorkeur met CI, BR, VN of TG (en tussen VTBS en VVNB ook met FD).oohh schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 16:56:
[...]
Jullie kunnen volgens mij beter helemaal niet meer vliegen![]()
Er zijn heel wat legacy carriers die dezelfde (of zelfs mindere) service bieden als KL. Daar vliegen jullie dan ook niet meer mee? Als je alleen maar met SQ, QR of EK wil vliegen dan kom je niet overal (of via een verschrikkelijk lange omweg). Ik ben ook niet van mening dat KL economy geweldig is, maar zó slecht als jullie het afschilderen is het zeker niet.
En dat is genoeg.cbr600f4i schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 12:58:
De enige logische stap die ik zie is prijstechnisch.
Iemand nog 2 tickets winnen voor de farewell flights met de MD-11 of memorabilia winnen?

http://byebyemd11.klm.com/MD-11 CHALLENGE
Do you love winning, flying and the MD-11? Then you’ve come to the right place. You stand a chance of winning two tickets for the MD-11 Farewell Flight on 11 November. What do you have to do? Answer the 11 questions correctly and show us your most memorable MD-11 moment.
The main prize is two tickets for the MD-11 Farewell Flight on 11 November. Do you live outside the Netherlands? No problem. The main prize includes a return trip to Amsterdam and one night of accommodation. But there are also lots of daily prizes to be won. This includes scale models, a headrest cover from the very first flight, a simulator training and even MD-11 components, plus a whole lot more!
Interessant weetje (welke je hiervoor ook moet weten): PH-KCG (die ondertussen dus niet meer bestaat...) had er in totaal 79.472 flighthours opzitten inclusief de laatste commerciële vlucht.
Dat komt neer op gemiddeld 12 uur p/dag.
Ter vergelijking; Lufthansa heeft afgelopen dinsdag D-AIGI uit de vloot genomen. Deze A340-300 was in oktober 1994 aan LH geleverd en bij pensionering had het er 100.863 flight hours en 12.797 cycles erop zitten.
Dat komt neer op ruim 13 uur p/dag en bijna 1.75 cycles per dag.
Overigens is dit een van de weinige A340's die de 100.000 uren heeft gehaald en er zullen waarschijnlijk ook niet heel veel meer volgen...
g
[ Voor 15% gewijzigd door Piet91 op 20-10-2014 19:38 ]
Je kunt alle antwoorden vinden door door de timeline heen te scrollen.
De lengte vraag klopt niet, de KLM heeft GE engines en die is 61.62 meter lang, het antwoord 62 wordt fout gerekend..
De A350 is nu ETOPS 370 gecertificeerd.
http://www.airbus.com/new...r-up-to-370-minute-etops/
http://www.airbus.com/new...r-up-to-370-minute-etops/
Hij mag dus ruim zes uur op één motor vliegen alvorens te moeten landen. De routes die dit nodig hebben zijn echter erg schaars.The European Aviation Safety Agency (EASA) has approved the new A350-900 airliner for ETOPS (Extended-range Twin engine aircraft Operations) ‘Beyond 180 minutes’ diversion time. This significant achievement marks the A350 XWB as being the first new aircraft type ever to receive such a level of ETOPS approval prior to entry into service (EIS).
Het antwoord is ook 61.Brilsmurfffje schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 19:32:
De lengte vraag klopt niet, de KLM heeft GE engines en die is 61.62 meter lang, het antwoord 62 wordt fout gerekend..
ETOPS, geinige afkorting (hier ongetwijfeld al lang bekend): Engines Turn Or Passengers Swim.
Ik moest lachen
Ik moest lachen
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Recentelijk langs gekomen hier:JeroenH schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 21:47:
ETOPS, geinige afkorting (hier ongetwijfeld al lang bekend): Engines Turn Or Passengers Swim.
Ik moest lachen
Keiichi schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 19:32:
[...]
Ik dacht 'Engines Turn Or Passengers Swim"
En inmiddels heeft de eerste A350 voor Qatar Airways zijn eerste vlucht gemaakt:
1st flight Airbus A350-900 Qatar Airways - cn 006 F-WZFA -> A7-ALA by Jujug Spotting, on Flickr
1st flight Airbus A350-900 Qatar Airways - cn 006 F-WZFA -> A7-ALA by Jujug Spotting, on Flickr
En daarmee ook de allereerste A350 die passagiers gaat vervoeren; de anderen gaan dat namelijk niet doen.XWB schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 22:04:
En inmiddels heeft de eerste A350 voor Qatar Airways zijn eerste vlucht gemaakt:
[afbeelding] 1st flight Airbus A350-900 Qatar Airways - cn 006 F-WZFA -> A7-ALA by Jujug Spotting, on Flickr
Airbus A330 van KLM wijkt uit na vondst verdacht voorwerp
CAÏRO - Een Airbus A330-300 van KLM, onderweg van Schiphol naar Dar es Salaam (Tanzania), via Kilimanjaro, heeft maandagmiddag een voorzorgslanding gemaakt in Caïro na de vondst van een verdacht voorwerp. Het gaat om vlucht KL569. Het toestel heeft inmiddels de luchthaven van Caïro verlaten.
Na de landing werd het verdachte voorwerp gecontroleerd, maar het bleek loos alarm, aldus een woordvoerder namens de luchtvaartmaatschappij. De passagiers hebben het toestel na de landing verlaten.
De 271 passagiers, die onderweg waren van Schiphol naar Kilimanjaro (Tanzania), konden hun vlucht na enkele uren oponthoud hervatten.
(c) Reismedia / ANP 2014

[ Voor 21% gewijzigd door Piet91 op 20-10-2014 22:37 ]
Ik heb zelf ook inderdaad liever een papieren boardingpass dan een mobiele app.vanaalten schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 18:21:
En als dat passbook al zou werken - dan nog sta ik bij de gate liever met een stukje papier te zwaaien dan dat m'n ene hand de handbagage meesleept, jas over de arm en proberen met 1 hand m'n telefoon uit m'n broekzak te halen, passbook te openen en te scannen. Ik weet wat er beter tegen vallen kan.
Moet zeggen dat ik het systeem van SAS ook wel erg handig vind. Wanneer je vanuit Scandinavië vertrekt en je lid bent van Eurobonus (hun FFP), dan kan je dat pasje gebruiken als je e-ticket/boardingpass. Gezien ik dat pasje gewoon standaard in mijn portemonee heb wanneer ik in Oslo ben, vergeet ik mijn boardingpass dus nooit
(Volgens mij kan je je ticket ook op een creditcard laten zetten IIRC...)
Over een aantal weken vlieg ik weer terug naar AMS vanuit Oslo Gardemoen. Prijstechnisch was het dit keer beter om met SAS Plus te vliegen ivm veel bagage, dus 'ns kijken hoe groot het verschil is tussen dat en SAS Go (economy)
Kan niet veel slechter zijn dan economy bij SAScbr600f4i schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 07:57:
Note to self, do not fly KLM economy!
[ Voor 8% gewijzigd door Michelli op 21-10-2014 01:33 ]
3-4-3 op een 777 is inderdaad bagger. Ik heb dat ooit gevlogen op China Southern naar Beijing, en dat doe ik niet meer. Hutjemutje met je schouders. Dat was ook de reden dat ik niet met Air New Zealand wilde vliegen naar Auckland, die doen ook die 3-4-3.cbr600f4i schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 12:58:
De enige logische stap die ik zie is prijstechnisch. Voor de rest is het een downgrade van het in mijn ogen niet al te beste KLM produkt.
Het maakt KLM onaantrekkelijker op die routes.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
mijn punt is meer dat we altijd voorgespiegeld krijgen dat we in de top van de rijkste landen ter wereld leven en meer van dat soort statistieken. In de praktijk worden wij als langste mensen het meest beperkt qua beenruimte en breedte van de stoelen. Iets rijmt er dan niet bij mij.oohh schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 16:56:
[...]
Jullie kunnen volgens mij beter helemaal niet meer vliegen![]()
Nu kan ik daar dan vrolijk aan meedoen door in een KLM toestel te stappen. Hell no! Uiteraard heb ik niet overal de keuze maar waar ik dat wel heb is het dus geen KLM. Ik vergelijk de airlines niet alleen op prijs en wellicht ben ik daar dan een van de weinigen in, so be it.
Waarom zijn Transavia vluchten vanaf Schiphol al wel bekend voor april 2015 en die vanaf Eindhoven nog niet? Weet iemand wanneer die tijden & prijzen bekend worden?
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
RTVNH heeft een livestream vanaf schiphol:
http://www.rtvnh.nl/nieuw...gen+landen+tijdens+storm#
Ze gaan al redelijk dwars, maar de echte storm moet nog komen volgens mij
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Wind komt volgens METAR nog uit zuiden (200 deg), dus nog geen crosswind op PolderbaanChiron schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:58:
Dank dank, wel grappig dat RTV-NH, naar mijn mening, van de nieuwszenders degene is die met het meeste verstand nieuws uit de luchtvaartwereld deelt en vaak nog als eerder dan de landelijke media.Chiron schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:58:
Airbusje gaat dwars landen 
Hmm, hij landt niet
Hmm, hij landt niet
[ Voor 30% gewijzigd door Angeloonie op 21-10-2014 13:51 ]
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
Nope, de A380 ziet het niet zitten, go around. Dit is wel tof dit hoor
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
de stream werkt bij mij in VLC en ik zag idd net de 380 doorgaan.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik denk dat ie nog een rondje doet en dan op de buitenveldertbaan gaat, de wind is behoorlijk aan het aantrekken nu
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Wordt wel een erg krappe bocht voor de Polderbaan nu
ATC stuurt naar 27. De paar B737 voor de A380 hadden ook al beetje moeite met landenChiron schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 13:53:
Ik denk dat ie nog een rondje doet en dan op de buitenveldertbaan gaat, de wind is behoorlijk aan het aantrekken nu
Ook aardig te volgen op Flightradar: http://www.flightradar24.com/UAE147/49f26fd
-edit-
De A380 gaat maar weer terug naar Dubai?
-edit-
De A380 gaat maar weer terug naar Dubai?
[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 21-10-2014 13:59 ]
Volgens mij gaat hij maar weer terug naar Dubai
Ik denk dat dat camerateam moet verkassen. Zal er daar nog wat landen?
Daar lijkt de A380 nu ook heen te gaan. Ben benieuwd of die het wel aandurft.
En toen was de stream op
En toen was de stream op
[ Voor 16% gewijzigd door Angeloonie op 21-10-2014 14:06 ]
Die KLM Cityhopper moet opschieten, de A380 haalt m in met 20 knopen verschil
Cityhopper is bij mij gestopt om de A380 voor te laten 
Kweenie waar die is maar bij mij hangt hij nog boven amstelveen
Kweenie waar die is maar bij mij hangt hij nog boven amstelveen
Poef cityhopper weg.
A380 nu wel geland. Cameracrew is denk ik aan het verhuizen
Een A380 landen met een GS van 125 kt, waait flink daar blijkbaar
Lijkt me toch leuk zo'n go-around met een A380 meemaken
Ze zijn nu naar de buitenveldertbaan aan het rijden gok ik.
Daar is helemaal niks aan, een 737 is veel spannender, dat ding dat schudt, rammelt, wiebelt en maakt een boel herrie.H92! schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:13:
Een A380 landen met een GS van 125 kt, waait flink daar blijkbaarLijkt me toch leuk zo'n go-around met een A380 meemaken
Een doorstart van een A380 merk je niet zoveel van.
Die Cityhopper is een vertraagde weergave. Dit kun je zijn als de radar T-MLAT is. Dan wordt het niet via ADS-B bepaald.
KLM Embraers hebben toch gewoon netjes ADS-B?
neem m een x naar Mumbai anders ;-)H92! schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:13:
Een A380 landen met een GS van 125 kt, waait flink daar blijkbaarLijkt me toch leuk zo'n go-around met een A380 meemaken
http://avherald.com/h?article=47c01b85&opt=0
Voor de mensen die de go around gemist hebben, hierbij een filmpje uit de livestream van RTV-NH
http://www.rtvnh.nl/nieuw...+nieuwe+poging+ondernomen
Nu ook takeoff op de buitenveldertbaan
http://www.rtvnh.nl/nieuw...+nieuwe+poging+ondernomen
Nu ook takeoff op de buitenveldertbaan
[ Voor 9% gewijzigd door Die Bolle14 op 21-10-2014 14:56 ]
Niet allemaal, geloof ikCyBeR schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:15:
KLM Embraers hebben toch gewoon netjes ADS-B?
De nadering snelheid van een a380 kan minimaal rond de 138 zijn, dus om 125 te halen hoeft het helemaal niet zo hard te waaien...H92! schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:13:
Een A380 landen met een GS van 125 kt, waait flink daar blijkbaar
Tja; Emirates doet 3-4-3 en die vaart er wel bij; waarom zou KLM dat dan niet doen?gambieter schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 03:12:
3-4-3 op een 777 is inderdaad bagger. Ik heb dat ooit gevlogen op China Southern naar Beijing, en dat doe ik niet meer. Hutjemutje met je schouders. Dat was ook de reden dat ik niet met Air New Zealand wilde vliegen naar Auckland, die doen ook die 3-4-3.
Het maakt KLM onaantrekkelijker op die routes.
En zo trekken ze de 777-200 en -300 ook wat meer gelijk.
Bij mij ook niet; want ik snap de koppeling tussen rijkste landen en langste mensen niet...cbr600f4i schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 07:48:
mijn punt is meer dat we altijd voorgespiegeld krijgen dat we in de top van de rijkste landen ter wereld leven en meer van dat soort statistieken. In de praktijk worden wij als langste mensen het meest beperkt qua beenruimte en breedte van de stoelen. Iets rijmt er dan niet bij mij.
Maar veruit de meeste mensen vergelijken dus wel op prijs; en die mensen moet een maatschappij ook binnenhalen; ook al zit er nauwelijks profit op dergelijke passagiers.Nu kan ik daar dan vrolijk aan meedoen door in een KLM toestel te stappen. Hell no! Uiteraard heb ik niet overal de keuze maar waar ik dat wel heb is het dus geen KLM. Ik vergelijk de airlines niet alleen op prijs en wellicht ben ik daar dan een van de weinigen in, so be it.
En als ze dan ook nog zulke geintjes krijgen:
Air France-KLM en SkyTeam-partners doen concessie aan Brussel
BRUSSEL - Air France-KLM heeft concessies gedaan aan Brussel. Ook het Alitalia en Delta Air Lines, partners van Air France-KLM binnen luchtvaartalliantie SkyTeam, zijn bereid tegemoet te komen aan zorgen van de Europese Commissie, zo blijkt dinsdag. Brussel doet namelijk onderzoek naar de samenwerking tussen deze luchtvaartmaatschappijen.
De drie werken op basis van een joint venture op trajecten tussen Europa en de Verenigde Staten intensief samen binnen het SkyTeam. Brussel wil er zeker van zijn dat die samenwerking niet nadelig is voor passagiers en is daarom in 2012 een onderzoek begonnen. De drie luchtvaartmaatschappijen hebben voorstellen ingediend en Brussel vraagt nu aan derden wat ze ervan vinden, zo maakte de Europese Commissie dinsdag bekend.
De drie luchtvaartmaatschappijen zijn onder meer bereid start- en landingsrechten op te geven op de routes New York-Amsterdam en New York-Rome, op zowel de Amerikaanse als Europese luchthavens. Dat moet het mogelijk maken voor concurrenten om op deze route ook vluchten aan te bieden. Ook zijn ze bereid tickets op hun vluchten aan te bieden voor concurrenten.
Als uit de reacties van derden blijkt dat de voorstellen voldoende tegemoetkomen aan de zorgen van Brussel, dan kan de Europese Commissie de afspraken bindend maken.
Inderdaad; zo hebben ze wel vaak een stream openstaan vanaf Schiphol.Die Bolle14 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 13:43:
Dank dank, wel grappig dat RTV-NH, naar mijn mening, van de nieuwszenders degene is die met het meeste verstand nieuws uit de luchtvaartwereld deelt en vaak nog als eerder dan de landelijke media.
Kan Schiphol zelf niet permanent een aantal HD-webcams ophangen op/rond Schiphol.
Nagenoeg elke keer dat er een storm is moet de A380 een go-around uitvoeren...JeroenH schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 13:51:
Nope, de A380 ziet het niet zitten, go around. Dit is wel tof dit hoor
EDIT: daarover gesproken; die staat ook bij gate E18 i.p.v. G09. Pal voor panoramaterras dus...
Naar de McDonalds.Angeloonie schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:13:
A380 nu wel geland. Cameracrew is denk ik aan het verhuizen
(Mensen op de achtergrond kun je verstaan en vragen wat ze daar eigenlijk aan het doen zijn
Had wegens omstandigheden ook gedacht om vandaag eens bij Schiphol te kijken; zeker met dit weer zou dat wel interessant zijn. (En de laatste keer om de MD-11 te zien
Maar toen bedacht ik me dat rondkomen op zo'n OV-fiets ook kl*te is met dit weer.
[ Voor 22% gewijzigd door Piet91 op 21-10-2014 15:37 ]
Dit topic is gesloten.
![]()