Ik heb na veel gedoe eindelijk m'n tickets AMS-VLN (Valencia, Venezuela) voor elkaar. Mijn vrouw woont daar nog (hopelijk voor het eind van het jaar gewoon hier bij mij), dus wil haar nog wel af en toe zien.
Dan de problemen:
- De Venezolaanse overheid heeft met bijna elke luchtvaartmaatschappij ruzie doordat ze de inkomsten van tickets niet (helemaal) willen uitbetalen
- Aantal tickets naar Venezuela is dus minimaal, prijzen liggen hoog
- Van Caracas naar Valencia is in de praktijk 5-7 uur door het indrukwekkend aantal files. Afstand: 250km
Ik wil dus het liefst op Valencia vliegen: dat is 20 minuten van haar huis vandaan. Dan zijn de opties beperkt. De enige twee manieren zijn via de Antillen en via Panama. Die laatste betekent een overstap van ongeveer 19 uur op de heenweg, dus die valt af.
Dus via de Antillen. Insel Air vliegt vanaf zowel Curaçao als Aruba naar VLN. Daarnaast zijn ze interlinepartner van KLM, lijkt dus tot zo ver prima. Echter, de site van KLM en matrix.itasoftware.com (aanrader, mocht je hem nog niet kennen) geven óf geen beschikbaarheid óf prijzen van boven de €3500.
Dus verder zoeken. Een retourtje AUA-VLN kost 270 euro. AMS-AUA 950. Acceptabel. Maar dat betekent dat de terugweg VLN-AUA met Insel Air is, dan AUA-CUR met Insel Air (maar inbegrepen in het KLM-ticket) en dan Curaçao-Amsterdam.
Ok. Dan een open jaw proberen. Heen AMS-AUA, terug CUR-AMS met KLM en AUA-VLN-CUR met Insel Air. KLM deed daar niet moeilijk over, 870 euro. Top! Bij Insel Air kun je überhaupt geen tickets van/naar Venezuela op hun site boeken en mijn route kon ik op geen enkele site voor elkaar krijgen. Kon wel zien dat er beschikbaarheid was op beide vluchten. Insel Air bellen. Uiteindelijk bijna 2 uur bezig geweest vanwege de zeer vreemde Venezolaanse regeling dat je geen enkele reizen naar Venezuela mag boeken, alleen retour. Is mijn ticket dan een retour? Het antwoord kwam van de Venezolaanse ambassade: ja, dat mag ook. Hèhè, eindelijk iets voor elkaar en nog 50 euro goedkoper dan heen/weer naar AUA ook.
Uiteindelijk heb ik twee tickets: AMS-AUA/CUR-AMS en AUA-VLN/VLN-CUR. Overstap 4,5 uur op AUA en 7,5 uur op CUR. Beter dan 6 uur extra in de auto beide keren te zitten
Ohja, waarom ik geen beschikbaarheid kreeg van AMS-VLN via AUA? De interline-overeenkomst van KLM is met Insel Air en er blijkt een tweede maatschappij te bestaan die Insel Air Aruba heet. Die vliegt onder 8I (de andere is 7I) en heeft dus geen overeenkomst met KLM. Wel weer 100% met Insel Air en tickets kunnen gewoon door elkaar geboekt worden.
Het heeft me uiteindelijk 3,5 dag gekost, maar ik ga m'n schatje opzoeken!
(Dit is de korte versie. Ik heb alle andere onderzochte opties, bijvoorbeeld tóch op Caracas te vliegen, buiten beschouwing gelaten)