Het Luchtvaart Topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 112 Laatste
Acties:
  • 657.946 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:06
Piet91 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 12:07:
[...]
Dus kortom wat wij zullen merken; geen long-haul vluchten meer met Malaysia Airlines en de vluchten van/naar Amsterdam zullen dus bijvoorbeeld verdwijnen.
Dat vraag ik me af. Zolang AirAsia, de tweede grote speler op KUL nog niet onze kant op komt lijkt het me logischer dat ze de slechtere shorthaul routes gaan schrappen. Ook de long haul routers naar Japan en Australië waar AirAsia X wél op vliegt lijken me eerdere kandidaten. Malaysia Airlines heeft ook een behoorlijke long haul 777/747/A330/A380 vloot, en die aan de grond laten staan kost ze ook alleen maar geld. Misschien zullen ze enkele toestellen te koop zetten. Binnenkort zullen we het weten.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Piet91 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 12:07:
[...]

En nog meer:

[...]

Bron: BBC

Is om 15:00 uur lokale tijd bekend gemaakt; 9 uur vanochtend onze tijd.

Dus kortom wat wij zullen merken; geen long-haul vluchten meer met Malaysia Airlines en de vluchten van/naar Amsterdam zullen dus bijvoorbeeld verdwijnen. Naam blijft wel behouden.
Long-haul is een grote markt voor MAS (zo groot is Maleisië nou ook weer niet) dus ze blijven echt wel long-haul doen. Ze zeggen 'slashed' oftewel ze zetten het mes er in; routes die geen geld opleveren gaan pleite. Zover ik weet is AMS-KUL een beste money-maker dus dat die weggaat hoeven we niet direct bang voor te zijn denk ik zo.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelli
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-09 13:16

Michelli

LL.M

Coenen schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 07:21:
[...]

Same here, met mijn 2.05m, probeer ik altijd een plek bij de nooduitgang te krijgen. De keren dat ik met de KLM vloog heb ik voor extra geld een plek met meer beenruimte gekregen. Ik kon dit toch declareren bij de baas. :)
Van de zomer met Transavia naar de zon geweest, dat was 2 keer 4 uurtjes wat krap zitten, maar het is gelukt. BTW geen keus, want met een kleine mag je toch niet bij de nooduitgang zitten.
Haha, vliegen is een van de (weinige) dingen waarbij ik juist profiteer van mijn lengte (1,55m) :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Kijk eerder naar de longhaulroutes waar dikke (AirAsiaX) concurrentie op zit inderdaad. Australie, Japan, etc. Londen schijnt ook moeilijk te zijn. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Nou ja; las geloof ik ergens wel specifiek de route Amsterdam - Kuala Lumpur als een route die zou verdwijnen.

En wat betreft de vloot; de 747's vliegen ze geen pax meer mee (eentje is uit storage gehaald na beide crashes), de 777's zullen uiteindelijk vervangen worden door 777x/787/A350.
En deze hoeven natuurlijk ook niet uitsluitend op long-haul vluchten gebruikt te worden; deze kunnen prima worden ingezet op korte vluchten.

Anywho; dat er veel gaat veranderen staat dus wel vast. Ben inderdaad ook wel benieuwd.
Jammer dat het zo moet gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb rustig 250 vluchten op mijn naam, dus ben wel wat gewend. Ook een keer een heftige noodlanding.

Net echter voor Schiphol voor het eerst de gevolgen van wake turbelence meegemaakt. Vanuit het niets opeens met vleugels 80 graden naar beneden en nose down. Gekke gewaarwording.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:35

franssie

Save the albatross

80 graden bank doen niet 80 graden nose down? Sowieso schrikken en goed dat je hebt kunnen herstellen!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 20:33:
80 graden bank doen niet 80 graden nose down? Sowieso schrikken en goed dat je hebt kunnen herstellen!
Ik zat rij 2A :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:35

franssie

Save the albatross

Ah blij dat je het het kunnen navertellen :+
80 graden op een rondomschaal van 360 is het wel grondgericht ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 20:08:
Heb rustig 250 vluchten op mijn naam, dus ben wel wat gewend. Ook een keer een heftige noodlanding.

Net echter voor Schiphol voor het eerst de gevolgen van wake turbelence meegemaakt. Vanuit het niets opeens met vleugels 80 graden naar beneden en nose down. Gekke gewaarwording.
Weet je dat wel heel zeker? Niet om het een of ander, maar de meeste mensen denken bij 15 graden bank al dat het 30 is en bij 30 dat het 60 of meer is :P. Tenzij je een instrument voor je neus hebt is het lastig inschatten (voor de doorsnee passagier in mijn ervaring), helemaal omdat je bij 30 graden door je raampje vaak al alleen maar grond ziet.

Het mag wel hele flinke wake turbulence zijn om een toestel 80 graden te laten rollen... Ik vlieg op een toestel dat net in de medium categorie valt (59kg boven de onderste limiet = 128.941kg onder de bovenste limiet, go figure). Wij kunnen dan ook redelijk last hebben van wake turbulence, medium achter medium is voor ons soms al interessant. Ik heb het in een vlucht of 1400 dan ook meerdere malen meegemaakt. Maar nooit 80 graden, hooguit eens 25-30, achter een 757 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Morgen vliegt RP-C7471 of RP-C7473 van Philippine Airlines voor het laatst een commerciële vlucht.
De vlucht gaat van San Francisco naar Manilla en hiermee houdt na net geen 35 jaar de 747 het voor gezien bij Philippine Airlines.

PAL105 vertrekt over zo'n 32 uur om 22:35 uur plaatselijke tijd (07:35 uur zondagochtend in NL) en landt om 03:40 uur plaatselijke tijd in Manilla (21:40 uur zondagavond hier).

Hiermee zijn ze de zoveelste maatschappij die afstand doet van de 747...

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/0/7/2/0021270.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/1/9/5/0748591.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/2/5/5/2435552.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:49

Sandyman538

SandstorM [148839]

PWM schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 20:08:

Ik geloof best dat je met je vliegervaring iets kunt herkennen als wake turbulence, maar 80 graden bank is behoorlijk onrealistisch. Als je een steep turn van zeg 60 graden maakt, dan lijkt het al alsof je bijna in een 90 graden bank zit. Dus 80 graden met een airliner, dan staat het wel op het nieuws :+

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 25-09 15:38
Ik moet zeggen dat de WiFi en wachtruimtes op LAX prima in orde zijn... Genoeg stroomaansluitingen, prima stoelen, WiFi is snel als je eenmaal verbonden bent: ik ben happy.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Sandyman538 schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 00:03:
[...]

Ik geloof best dat je met je vliegervaring iets kunt herkennen als wake turbulence, maar 80 graden bank is behoorlijk onrealistisch. Als je een steep turn van zeg 60 graden maakt, dan lijkt het al alsof je bijna in een 90 graden bank zit. Dus 80 graden met een airliner, dan staat het wel op het nieuws :+
Heb het 1 keer meegemaakt in een 320 tijdens een departure vanuit MXP in zeer onstuimig weer. Eerste en enige keer dat ik buiten de protecties geweest ben met een Airbus. Wingdrop naar een graadje of 80/90... Right place at the right time..

/edit: Wake turbulence is een bitch trouwens. A320 vs A380 is niet leuk. Piper Archer vs 737 ook niet trouwens :P

[ Voor 9% gewijzigd door Bolk op 30-08-2014 01:33 ]

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 10:29

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Als ik het goed begrijp van wiki is wake turbulance het gevolg van de vortexen van het vliegtuig voor je.
Waarom komt het dan zo zelden voor, of zijn dit uitzonderingen als gevolg van te dicht achter je voorganger zitten. En is dat dan de " fout" van piloot of toren?

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Pinin schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 08:24:
Als ik het goed begrijp van wiki is wake turbulance het gevolg van de vortexen van het vliegtuig voor je.
Waarom komt het dan zo zelden voor, of zijn dit uitzonderingen als gevolg van te dicht achter je voorganger zitten. En is dat dan de " fout" van piloot of toren?
Er zijn limieten voor wat betreft minimale afstanden om dit zo min mogelijk voor te laten komen maar soms blijft de turbulentie gewoon "hangen" en heb je op die afstand er alsnog last van. Gelukkig niet al te vaak, maat het gebeurt, ook als iedereen zich aan de afspraken houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Hmm, ok ik hoop het niet mee te maken iig ;) ben niet zo'n vliegheld.

Ik zit nu in Spanje en de stewardess van Transavia vroeg of ik niet lekker bij de nooduitgang wilde zitten met mijn vrouw. Dat was even lief, en fijn met 1,95m. Ik zat namelijk krapper dan mijn vorige vlucht in 737-800

Hoe zit dat met stoelen, zijn dat vaste punten waar ze op geklikt worden ( bijv. elke inch) of is het echt 100% variabel en kan er een beetje verschil in zitten. De stoelen waren exact gelijk, enige verschil was dat we de vorige keer een sky-interieur hadden.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-09 19:04
De stoelen zitten vast in "seat tracks".
Afbeeldingslocatie: http://images.uscargocontrol.com/785-12-aircraft-style-seat-logistic-track_1_640.jpg
Hier kunnen de stoelen per inch verplaatst worden. Bij Transavia staan de stoelen op een pitch van 29".
Het nieuwere type stoelen heeft een iets dunnere rugleuning, waardoor je dus iets meer ruimte hebt bij je knieen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Het waren beide van die "bubbel" seats http://www.pro-sky.com/tl_files/Pictures/News2013/TRA.jpg

[ Voor 72% gewijzigd door Pinin op 30-08-2014 09:03 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
Ja, las het inderdaad verkeerd....maar als je vorige keer voor de nooduitgangen zat en nu erachter, kan er een inch verschil tussen zitten.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Ja, nee, ik werd verplaatst naar nooduitgang. Ik had rij 9 vs rij 10.
Ach, het is niet belangrijk maar ik vraag mij dat af.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
Ik kan niet precies zeggen welke stoelen op welke pitch staan. 29 is het minimum, maar sommige staan dus op 1 of 2 inch meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:19

Goner

What can I do you for ?

Vraagje ; kan/mag Flightradar24 geen info geven over vluchten boven Noord-Afrika ?
Wilde even kijken waar m'n vriendin 'uithangt' maar de KL597 naar Kaapstad is niet te zien ... volgens de KLM tracker zit-ie boven Algerije/Niger, maar Flightradar laat niets zien (zowel de site als de Pro versie v/d app)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Goner schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 14:21:
Vraagje ; kan/mag Flightradar24 geen info geven over vluchten boven Noord-Afrika ?
Wilde even kijken waar m'n vriendin 'uithangt' maar de KL597 naar Kaapstad is niet te zien ... volgens de KLM tracker zit-ie boven Algerije/Niger, maar Flightradar laat niets zien (zowel de site als de Pro versie v/d app)
Als FR24 geen data krijgt, kunnen ze ook weinig laten zien. En vanuit het vliegtuig is het daar al lastig contact te maken, laat staan dat die informatie op het internet staat...

Specifiek voor Algerije, FR24 krijgt zijn data van het ADS-b systeem. Toeval wil dat dat systeem in Algerije al weken kapot is. Het systeem is sowieso niet heel veel te vinden op dat continent, al wordt het langzaam beter.

[ Voor 19% gewijzigd door Fly-guy op 30-08-2014 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Fly-guy schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 14:28:
[...]
Toeval wil dat dat systeem in Algerije al weken kapot is.
FR24 krijgt ADS-B data van vrijwilligers die een receiver aan hun computer hebben hangen en de data naar FR24 sturen. Als die er niet zijn, dan krijg je dus geen kist in beeld.

Het zelfde gebeurde laatst met die C130 van de KLu met die MH17 lijkkisten. Die had een ADS-B transponder aan staan maar af en toe verdween 'ie van de kaart omdat er gewoon niemand dichtbij genoeg was met een ontvanger die naar FR24 uploadde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Verschillen die transponders ook per maatschappij ??
Vanochtend rond opstijgen (10:05) kreeg ik die KL597 ook al niet te zien ... wel allerlei andere vluchten, KLM en andere maar niet die specifieke vlucht. Pas later, boven Luxemburg kwam-ie in beeld ...
Even uit nieuwsgierigheid, hoe krijgt de KLM hem wel op die kaart, wordt dat voortdurend doorgegeven ?

In ieder geval snap ik nu waarom heel Afrika (binnenland) 1 grote 'witte' vlek is op FR24 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Goner schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 16:09:
[...]
Even uit nieuwsgierigheid, hoe krijgt de KLM hem wel op die kaart, wordt dat voortdurend doorgegeven ?
Eigen telemetrie van de KLM (en andere luchtvaartmaatschappijen hebben dat ook).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Verschillen die transponders ook per maatschappij ??]
Niet echt. Kan zijn dat ze 'm niet aan hadden staan. Volgens mij is ADS-B nog altijd niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Laatst online: 21-09 16:23

Shaggy

Misantroop pur sang

Nee ADS-B is niet v erplicht. Maar je ziet wel steeds meer vliegtuigen en helicopters ermee uitgerust. Ik heb een van de paar FR24 ontvangers hier staan ( F-EHEH1 ) En je ziet toch ook bijv steeds meer zweefvliegtuigen ermee uitgerust. En af en toe de helicopters hier van vlb Gilze/Rijen ( Redskins )

Maar zoals al eerder gezegd, FR24 is afhankelijk van mensen die een ontvanger hebben. Je kan het zelf ook doen met zo'n USB stickje geloof ik. Als dat werkt krijg je ook dr Premium account.
Ik heb dit staan:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BTvJ7i-CcAErZj0.jpg

Er is nu ook een nieuwe versie uit, zelfs met een ative antenne: http://www.shop-modesbeas...ps/64378549/Products/1405

Maar het wil wel eens gebeuren dat er wat uitvalt. Meestal door internetproblemen. Had laatst zelf een kapotte router waardoor ik 1.5 week geen data heb kunnen doorgeven. Dat gebeurt wereldwijd natuurlijk met regelmaat en dan krijg je ook uitval en gaten. En in Afrika is het niet altijd een stabile situatie om dit soort apparatuur ( dure apparatuur ) heen te schepen of waar mensen het kunnen aanschaffen. Maar het word steeds beter iig

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Niet online

Dat is niet live data maar gewoon gebaseerd op de dienstregeling. MH17 was op die manier ook nog te volgen boven India terwijl ie eigenlijk al uren eerder was neergeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weststar
  • Laatst online: 25-09 19:16
Fijn dat Transavia nu al de mogelijkheid geeft om bij een pakketreis (geboekt bij Sunweb) je alvast de mogelijkheid geeft om je stoel voor de heenvlucht te reserveren.
Met mijn 2.02 m zit ik toch graag wat ruimer dan de standaard beenruimte in Economy.
De laatste keer vliegen (SunExpress Izmir-Amsterdam) heb ik zo opgevouwen gezeten dat ik de gordel niet eens vast kreeg. De takeoff daarom maar gordel-loos gedaan. Ging prima, ik zat toch klem ;)

Nu stoel 15F, Helaas mag m'n dochter van 4 niet bij ons zitten. Vrouw en kind dan maar een rij naar voren ;)

Voor de terugreis Harry van de Sunweb maar eens lief aankijken ;)

Voor de volledigheid: 11 oktober Vlucht HV811 Rotterdam - Eindhoven - Dalaman

Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 21:19
Thetallguy schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 17:49:
[...]

Dat is niet live data maar gewoon gebaseerd op de dienstregeling. MH17 was op die manier ook nog te volgen boven India terwijl ie eigenlijk al uren eerder was neergeschoten.
Bij KLM is het wel degelijk live (met 10 minuten vertraging) voor vliegtuigen met ACARS. Elke x minuten wordt de positie verstuurd naar operations control samen met een hoop andere data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Niet online
Floppie schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 10:09:
[...]

Bij KLM is het wel degelijk live (met 10 minuten vertraging) voor vliegtuigen met ACARS. Elke x minuten wordt de positie verstuurd naar operations control samen met een hoop andere data.
Hmm allright, dan zeker alleen de eigen vloot, en doen ze voor codeshares wel een voorspelling? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Floppie schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 10:09:
[...]
Maar blijkbaar voor sommige locaties niet :

Om veiligheidsredenen toont deze kaart de locatie van het toestel met een vertraging van 10 minuten. In gebieden waar geen actuele locatiegegevens beschikbaar zijn, toont de kaart een geprojecteerde vliegroute tussen bestemmingen en dus niet de exacte route of positie van ons toestel.
weststar schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 10:08:
Nu stoel 15F, Helaas mag m'n dochter van 4 niet bij ons zitten. Vrouw en kind dan maar een rij naar voren
Nadeel van rij 14 is dat de stoelen niet naar achteren kunnen, maar voordeel is dat door de afstand je niet snel 'last' hebt van de passagiers achter je (alhoewel, als die langer dan 2 meter zijn ...)

[ Voor 24% gewijzigd door Goner op 31-08-2014 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ah, de IJslandse vulkaan begint zich te roeren, maar zonder Volcanic Ash voorlopig:
FVXX01 EGRR 310900
VA ADVISORY
DTG: 20140831/0600Z
VAAC: LONDON
VOLCANO: BARDARBUNGA 373030
PSN: N6453 W01640
AREA: ICELAND
SUMMIT ELEV: 0750M
ADVISORY NR: 2014/004
INFO SOURCE: ICELAND MET OFFICE
AVIATION COLOUR CODE: RED
ERUPTION DETAILS: LAVA ERUPTION AT HOLUHRAUN, PART OF THE
BARDARBUNGA SYSTEM.

OBS VA DTG: 31/0600Z
OBS VA CLD: NO VA EXP
FCST VA CLD +6HR: 31/1200Z NO VA EXP
FCST VA CLD +12HR: 31/1800Z NO VA EXP
FCST VA CLD +18HR: 01/0000Z NO VA EXP
RMK: NO VA CURRENTLY OBSERVED BY RADAR OR FIELD
SCIENTISTS. NO VA CURRENTLY EXPECTED.
LONDON VAAC ARE
LIASING CLOSELY WITH ICELAND MET OFFICE.
NXT ADVISORY: NO LATER THAN 20140831/1300Z
=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Piet91 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 23:31:
Morgen vliegt RP-C7471 of RP-C7473 van Philippine Airlines voor het laatst een commerciële vlucht.
De vlucht gaat van San Francisco naar Manilla en hiermee houdt na net geen 35 jaar de 747 het voor gezien bij Philippine Airlines.

PAL105 vertrekt over zo'n 32 uur om 22:35 uur plaatselijke tijd (07:35 uur zondagochtend in NL) en landt om 03:40 uur plaatselijke tijd in Manilla (21:40 uur zondagavond hier).

Hiermee zijn ze de zoveelste maatschappij die afstand doet van de 747...

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/0/7/2/0021270.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/1/9/5/0748591.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/2/5/5/2435552.jpg
PAL105 nadert nu de Marianentrog: http://nl.flightaware.com.../20140831/0535Z/KSFO/RPLL

[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 31-08-2014 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Vandaag een korte geschiedenispost, maar wel een die vandaag helaas maar al te herkenbaar is.

Op 1 september 1983 is vlucht 007 van Korean Airlines van New York op weg naar Seoul.
Om 04:00 uur was het vertrokken van Anchorage in Alaska waar het een tussenstop had gemaakt.

De vlucht werd uitgevoerd door HL7442, een Boeing 747-230B die als de 186 747 van de band kwam rollen in 1972. Het heeft van maart 1972 t/m februari 1979 voor het Duitse Condor gevlogen waarna het aan Korean Airlines werd geleverd. Hier HL7442 op LAX in 1979:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/0/3/7/0497730.jpg

De vlucht had 269 inzittenden aan boord; 23 crew en 246 passagiers.

Nadat vlucht 007 was vertrokken van Anchorage hebben de piloten een fout gemaakt; de auto-pilot werd verkeerd gebruikt waardoor hun koers veel noordelijker ging dan gepland; hierdoor kwamen ze boven Russisch grondgebied.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9c/KAL007.svg/752px-KAL007.svg.png

Dit gebeurde tijdens de Koude Oorlog en de VS was al constant met eigen spionagevliegtuigen boven Russisch grondgebied gekomen; de Russen stuurden een MiG-23 en 3 Sukhoi Su-15 gevechtsvliegtuigen achter de 747 aan. Voordat zij de 747 konden bereiken was de 747 alweer boven internationale wateren gekomen. Echter zou deze nogmaals boven Russisch grondgebied komen; hier konden de Russische gevechtsvliegtuigen de 747 naderen. De piloot van de leidende Su-15 vuurde waarschuwingsschoten af, maar deze kon de crew van de 747 natuurlijk niet zien.

Echter op datzelfde moment vroeg de crew aan de ATC om te stijgen; ze kregen toestemming en ze stegen. Hierdoor verloor de 747 snelheid en de Russische gevechtsvliegtuigen moesten hierdoor de 747 voorbij; dit verminderen van snelheid werd door de Russen gezien als ontwijkingsmanoeuvre.

De 747 naderde weer internationale wateren en hierdoor liep de druk bij de Russen op; om 18:26 uur UTC schoot de Su-15 2 Kaliningrad K-8 raketten af op de 747. De 747 werd niet direct geraakt; de raketten ontploften zo'n 50 meter achter het vliegtuig. Echter werd de 747 wel beschadigd en viel de druk weg (explosieve decompressie). 12 minuten later crashte de 747 in zee.
Al die tijd bleven de inzittenden bij bewustzijn.

Direct werd door Zuid-Korea, Japan en de VS gezocht naar het wrak; de Russen zochten op hun beurt ook. Onder andere de 2 flight recorders waren dé 2 onderdelen die beide kanten wilden hebben.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c7/Soviet_boats_stalking.jpg

De Russen ontkenden aanvankelijk het neerschieten; later zouden zij verklaren dat zij het een spionagevliegtuig hadden neergeschoten.

Jaren later, in november 1992, overhandigde Boris Yeltsin de 2 flight recorders; zonder de tapes. In januari 1993 werden de tapes overgedragen aan het ICAO, eveneens werden tapes met de communicatie tussen de grond en de Russische gevechtsvliegtuigen overgedragen. De Russen hadden de recorders dus al gevonden, maar had dit al die jaren geheim gehouden. Na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie werden deze vrijgegeven.

De piloot van de Su-15 blijft vasthouden dat hij een militair vliegtuig had neergeschoten, dan wel een burgervliegtuig met spionage-apparatuur. Of hij daar heilig in overtuigd is of dat hij dat wil vasthouden omdat hij niet wil leven met het feit dat hij een burgervliegtuig heeft neergeschoten is een wild guess...

Dit alles is ook een van de hoofdredenen geweest dat Ronald Reagan op 16 september 1983 hun militaire GNSS systeem openstelt voor iedereen; het welbekende GPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
En on a different note (en daarom aparte post): KLM vlucht 692 is zo'n drie kwartier geleden vertrokken uit Toronto; de vlucht wordt om 05:45 uur verwacht op Schiphol.

De vlucht wordt uitgevoerd door PH-KCA; KLM's oudste MD-11. (aan KLM geleverd in december 1993).
Deze vlucht lijkt helaas de allerlaatste commerciële vlucht voor Amy Johnson te worden; ze zou officiëel morgen uit dienst moeten gaan.
Dan zit het na 20 jaar op voor deze kist. Ze moet nog deze maand vertrekken naar Florida (schijnt)...

Hier PH-KCA op 9 december 1993; de dag dat ze voor het eerste op Schiphol kwam.
Tevens als enige MD-11 die in full KLM-livery kwam (de anderen werden op Schiphol geverfd)

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/4/3/6/2392634.jpg

En hier PH-KCA op 29 augustus bij vertrek in Montreal; haar een-na-laatste bestemming...

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5566/15078479382_fbaf8c412b_c.jpg

Mocht je dus zo belachelijk vroeg in de buurt van Schiphol zijn en even de tijd hebben; dan kun je de laatste landing van deze kist vastleggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Piet91 op 01-09-2014 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Nu online
Piet91 schreef op maandag 01 september 2014 @ 00:12:
Mocht je dus zo belachelijk vroeg in de buurt van Schiphol zijn en even de tijd hebben; dan kun je de laatste landing van deze kist vastleggen.
Ik was er wel rond die tijd, alleen vloog ik ergens hoog in de lucht. Vanuit New York (JFK) met LH401 naar FRA en later deze morgen richting AMS. Kleine tripreport:

We vertrokken vier uur s' middags lokale tijd vanaf Terminal 1 op JFK. Een redelijk kleine terminal, overzichtelijk. Maar wel druk. Twee A380's aan de gate en toen wij vertrokken landde er nog een. Dus volle bak. Qua winkels was het niet veel bijzonders, weinig aanbod (~10 winkels en wat horeca) en stervensduur (in dat opzicht geen uitzondering).

De A380 van Lufthansa vond ik zeer ruim en ook stil. We zaten op rij 56 (economy, gedeelte voorin). Het was mijn eerste keer in een A380. Het interieur zag er modern en netjes uit en IFE was redelijk tot goed. Dit in tegenstelling tot de heenvlucht, met Swiss. Daar was het interieur oubollig (maar netjes) en IFE was ruk. Af en toe kwamen er op de IFE van Swiss foutmeldingen van Windows en Keytrap (8)7) voorbij. Helaas had de A380 waar wij mee vlogen nog niet het nieuwe interieur met de iPads als IFE en FlyNet.

Op Frankfurt kwamen we om 05:15 aan. Lekker vroeg. Het lopen naar de volgende terminal was rond die tijd niet erg prettig. We hadden geen haast, maar als je een vlucht moet halen en je 20 minuten moet lopen dan hoop ik dat de luchthaven assistentie verleent. Luchthaven ziet er op het oog modern uit, je moet alleen niet naar de wc gaan. Mijn vriendin en ik moesten natuurlijk even wat kwijt. De toiletten zagen eruit alsof er een aantal jaar niet was schoongemaakt en het stonk er verschrikkelijk. Ik hoop dat de rest er beter uit ziet.

En je niet in de Lufthansa Senator Lounge mag dan is er op Frankfurt natuurlijk ook nog de Camel Smoking Lounge :9
Afbeeldingslocatie: http://www.moodiereport.com/images/camel_jti_frankfurt_1212_600_2.jpg

Nu nog even wachten tot de vlucht naar Amsterdam vertrekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Mijn neef heeft wat foto's geschoten van de aankomst van een KLM 747 genaamd Nairobi op Curacao met daarin het stoffelijk overschot.

Vliegtuigen
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lkqZyYyimqV2TWrizh0SuqXN/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iTSlaa72KxT9zLxKrj7DqjGh/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BkSf8ef45X24zdwu2n0E2AGd/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rDNrDUeoi5RpxZS24dAObHY5/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VuL98CQrfRumJhbYe6DmkVl7/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YLF8lt7Uegra9x2kJsAIxltZ/thumb.jpg

[ Voor 70% gewijzigd door PcDealer op 01-09-2014 12:52 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/0/5/2/0013250.jpg
HB-IWF, 9 dagen voor de crash in Genève.

2 september 1998: Swissair vlucht 111 is om 20:18 uur vertrokken van JFK Airport op weg naar Genève.
De vlucht wordt uitgevoerd door HB-IWF, een McDonnell Douglas MD-11 en wel de 465e van de lijn.
De MD-11 was in augustus 1991 aan Swissair geleverd.

De First en Business Class van de MD-11 was uitgevoerd met in-flight entertainment system (IFE). Kabels van dit systeem liepen over het plafond bij de cockpit en werden daar gemonteerd aan metalen houder.
Een kabel hiervan was hier door langdurig schuren beschadigd en er ontstond kortsluiting.
In de cockpit vloog geen zekering eruit; deze kortsluiting werd dus niet opgemerkt.
Tevens was er in de MD-11 gebruik gemaakt van het zeer brandbare MPET-isolatie. Deze vloog door de kortsluiting in brand. Zo was er boven de First- en Business Class cabins een brand ontstaan.

52 minuten na vertrek van JFK rook de crew een rare geur in de cockpit; ze besluiten een noodlanding te maken op Halifax.
De captain loopt de checklists door voor rook in de cockpit; een onderdeel hiervan is verbreken van stroom naar de cabine; de lampen vallen uit maar ook de airconditioning. Deze zoog echter het vuur naar achteren en door het uitzetten verspreid de rook (en vuur) zich nu naar voren, boven de cockpit.

Hierna beginnen systemen uit te vallen; waaronder de auto-pilot. Dan wordt ook de ernst van de situatie duidelijk; de captain verlaat vermoedelijk zijn stoel om de brand te blussen.
Door de brand vallen meer systemen weg; de schermen vallen uit, de communicatie met de grond valt weg en ook valt de voeding naar de 2 flight recorders weg.
15 minuten nadat ze geur konden roken vallen de recorders weg; de laatste 6 minuten van de vlucht wordt niet opgenomen.
De MD-11 crasht uiteindelijk 73 minuten na vertrek van JFK en 21 minuten nadat de crew wat rook voor de kust van Nova Scotia in zee.

Alle 229 inzittenden - 215 passagiers en 14 crew - overleven de crash niet.
Het is het dodelijkste ongeluk met de McDonnell Douglas MD-11 en op na dodelijkste vliegtuigongeval in Canada.
Aan boord bevond zich ook het schilderij The Painter van Pablo Picasso.
Tevens bevond zich aan boord een kleine 50 kilo aan papiergeld, 2 kilo aan diamanten en een kist met mogelijk (tientallen) miljoenen aan geld en goud.

Zoals elke vliegtuigongeluk werd ook bij dit ongeluk naar opzet gekeken. Een onderdeel daarvan was dat men allerlei kleine balletjes vond; vastgeplakt aan delen van het vliegtuig; waaronder de achterkant van stoelen. Deze leken sterk op hagel dat door een shotgun wordt afgevuurd en dus werd er gekeken of iemand het vliegtuig met een wapen het vliegtuig was binnengegaan.
Dit bleken echter de balletjes van balpennen te zijn die in de cargo-ruimte vervoerd werden. Door de enorme klap op het wateroppervlak waren deze door de laadruimte en in de cockpit en cabine geschoten.

98% van het vliegtuig wordt teruggevonden; onder andere door de Nederlandse Queen of the Netherlands; de grootste sleephopperzuigers ter wereld.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c8/Hudson03.jpg/800px-Hudson03.jpg
Meerdere schepen van o.a. de Canadese kustwacht bij de rampplek; op zoek naar resten.

Het onderzoek werd de grootste en duurste onderzoek naar een transport ongeluk in de Canadese geschiedenis.
Doordat brandsporen worden gevonden op onderdelen van de voorkant van de MD-11 worden dit deel gereconstrueerd:

Afbeeldingslocatie: http://www.securiteaerienne.com/wp-content/uploads/2014/01/Swissair-111.jpg

Er werden op Nova Scotia 2 gedenkplaatsen opgericht waaronder deze hieronder.
Recht vooruit op de foto is waar de MD-11 op 8 kilometer van de kust in de oceaan stortte.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fe/Swissair_memorial_-_Bayswater3.jpg/800px-Swissair_memorial_-_Bayswater3.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 02-09-2014 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
De eerder genoemde vliegtuigen van Elvis staan te koop. (Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3")

Afbeeldingslocatie: http://aviationweek.com/site-files/aviationweek.com/files/uploads/2014/07/CV-880%20N880EP.jpg

De Convair 880 N880EP Lisa Marie (naar zijn dochter) en de kleinere Lockheed Jetstar N777EP Hound Dog II worden te koop aangeboden; hier en hier.

En.....*trommelgeroffel*....de 787 van Arke schijnt vergezelt te worden van een 2e 787 op Schiphol.
All Nippon Airways schijnt vanaf 1 januari dagelijks met een 787 op Schiphol te gaan vliegen vanaf Haneda, Tokyo.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/3/7/5/2107573.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
Vanmiddag reed ik een kilometer of 80 ten noord-westen van Bangkok, Thailand de HS-UTR voorbij. Uiteraard niet zonder er een foto van te maken. Ik dacht, ik zoek het lot van deze machine en hoe deze tussen de rijstvelden beland is wel even op als ik weer een internetverbinding heb. Helaas, er is bijzonder weinig van te vinden. Iemand (Piet?? 8) ) enig idee?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eDtHnnI.jpg

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Eigenlijk wel mooi, zo een kale vleugel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Napsju schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 22:12:
Vanmiddag reed ik een kilometer of 80 ten noord-westen van Bangkok, Thailand de HS-UTR voorbij. Uiteraard niet zonder er een foto van te maken. Ik dacht, ik zoek het lot van deze machine en hoe deze tussen de rijstvelden beland is wel even op als ik weer een internetverbinding heb. Helaas, er is bijzonder weinig van te vinden. Iemand (Piet?? 8) ) enig idee?

[afbeelding]
Heb je ook een google maps locatie? :9

Deze vloog voor het laatst voor Orient Thai Airlines. In juli 2008 moest deze maatschappij enkele weken stoppen met vliegen. (reden is samen te vatten tot ernstige vorm van mismanagement).
Een jaar later is deze kist op BKK gestored en in december 2010 is die naar DMK gevlogen en stond het daar op display voor de Don Muang Civil Aviation Exhibition.

In oktober 2012 zijn ze begonnen met het ontmantelen van de kist en in maart dit jaar is de kist van DMK verdwenen. Vermoeden was dat hij helemaal gescrapped was (gezien de verre staat van ontmanteling)

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3712/11961528614_234c022b65_c.jpg

Maar nu is hij dus daar blijkbaar weer opgedoken. Hoogstwaarschijnlijk dus over gekocht om ergens voor te gebruiken.
Als deze echt letterlijk in de middle of nowhere (lees: niet op/bij een vliegveld) dan is de kist vermoedelijk over gekocht om een restaurant o.i.d. van te maken. Zoals hij daar zo staat op de foto lijkt me dat best mogelijk. Maar feitelijke info heb ik niet.
Die regionen kennende zou het best een restaurant o.i.d. kunnen worden.

Op zich wel interessant dat jij deze kist tegenkwam; verschillende sites zijn daar wel geïnteresseerd in namelijk. HS-UTR staat nu namelijk overal als scrapped terwijl dat dus niet zo is.

Gelijktijdig met deze kist is ook HS-UTK gestopt; deze 747-300 vloog eerder als PH-BUV voor KLM van 13 september 1989 t/m januari 2004. ;)
Staat nu al jaren op Udon Thani Airport in Thailand.

(Kist is verplaatst sinds deze foto; op de foto stond hij nog hier)
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7117/8167785054_71c577944d_c.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 02-09-2014 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
Helaas heb ik geen Google Maps locatie (en mijn camera ook geen geotagging), omdat ik er eigenlijk van uit ging dat er wel wat van op het internet te vinden zou zijn. Maar daar hield mijn speurtocht natuurlijk niet op. Ik heb namelijk het volgende filmpje gevonden: http://youtu.be/nHf0DzX79o0

Met onderschrift:
"Retired Boeing 747 was dissembled and transported through Bangkok's traffic from Don Mueang International Airport to Bang Len, Nakhon Pathom. The plane will be reassembled again for multipurpose usage."

Moet 'm zijn.. ;-)

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 06:06:
Morgen op vakantie naar Turkije

<knip>

Volgens Schiphol vlieg ik met de vandaag exact 4.5 jaar oude PH-GGX, een 737-800. Vlucht HV487.
Nou, ik ben weer terug :P

Vloog idd met de PH-GGX, en man man man wat een drama zeg... kist is nog geen 5 jaar oud, maar maakte een zeer afgetrapte en verwaarloosde indruk. Erg vuil, en zeer grauw (bijna alles grijs uitgevoerd, niet erg sfeervol). Tevens waren de (uiteraard grijze) stoelen ook gemaakt voor dwergen ofzo, zeer krap, volgens mij maar 14-15 inch breed oid???. En ze waren nog doorgezakt ook...

Vandaag de terugvlucht gehad in de PH-HZE (flight HV 486). Ondanks dat deze 15 jaar oud is (en dus 3x zo oud als de PH-GGX) maakte deze een heel wat betere indruk. Iets ruimere stoelen (in het gebruikelijke Transavia-groen dit keer), en hij was ook een stuk stiller. Wel een halfuur vertraging maar dat kwam omdat ze op Schiphol een halfuur moesten wachten ivm een te vol Turks luchtruim. Uiteindelijk toch met slechts 10 minuten vertraging op AMS aangekomen. Wel op pier D49 helaas, dus een takke-end lopen (haat de D-pier....)

Enneh, de exploitant van Dalaman Airport mogen ze ook ritueel vierendelen hoor. Man man man wat een drama...

Hebben ze iets van 15 Passport Control-booths, maar er schijnen er nooit meer dan 2-3 in gebruik te zijn. Dat heb ik gemerkt, heb ruim 1.5 uur in de rij gestaan, want had de pech dat er 4 toestellen vrij kort achter elkaar landden...

Dat was al erg genoeg, maar de bagage-toestand is nog erger. Ze hebben op zich een leuk systeem, dat de koffers stoppen met op de band rollen als er al een andere koffer op ligt. Leuk, voorkomt schade enzo. Echter, het is niet handig als het dan maar een piepkleine bagage belt is... koppel dat aan het feit dat veel koffers niet van de belt gehaald werden, omdat de mensen nog in de ellenlange rij voor de Passport Control stonden... gemiddeld kwamen er 1-2 koffers per 10 minuten uit, dus verdeeld over 4 vluchten... heb bijna 2 uur (!!!) op mijn koffers moeten wachten. En dan was de mijne niet eens één van de laatste koffers...

Duurde dus 3.5 uur voor ik de luchthaven uit was... en dan hoor je sommige mede-reizigers zeggen dat dat nog meeviel, schijnt nog wel eens langer te duren!!!

En vanochtend met het opnieuw inchecken ook, ze hebben 60 check-in counters, maar er waren er maar 2 open. Gevolg dus ellenlange rijen. Lekker efficient jongens...

Ook zo lekker: twee keer security-controle, dus twee keerkeer je portemonnee, mobiel etc op de band, je riem uit, schoenen uit (zitten metalen koppels in). Waarom niet gewoon één keer doen???

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Nu online
wildhagen schreef op woensdag 03 september 2014 @ 20:05:
Vloog idd met de PH-GGX, en man man man wat een drama zeg... kist is nog geen 5 jaar oud, maar maakte een zeer afgetrapte en verwaarloosde indruk. Erg vuil, en zeer grauw (bijna alles grijs uitgevoerd, niet erg sfeervol). Tevens waren de (uiteraard grijze) stoelen ook gemaakt voor dwergen ofzo, zeer krap, volgens mij maar 14-15 inch breed oid???. En ze waren nog doorgezakt ook...
PH-GGX is ook een leasebak van GOL. Dus alles in de cabine is dezelfde config als GOL die hanteert. Maargoed, Transavia zou natuurlijk ook gewoon ergens anders kunnen lenen, waar de config of cabine er netter uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 03 september 2014 @ 20:05:
[...]

Hebben ze iets van 15 Passport Control-booths, maar er schijnen er nooit meer dan 2-3 in gebruik te zijn. Dat heb ik gemerkt, heb ruim 1.5 uur in de rij gestaan, want had de pech dat er 4 toestellen vrij kort achter elkaar landden...
Dat is typisch gezien iets wat niet door 't vliegveld wordt geregeld maar door de lokale immigratiedienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Vliegschool Stella Teuge failliet
TEUGE - Het doek is gevallen voor Stella Aviation Academy BV, tot voor kort een van de grootste opleiders van verkeersvliegers in Nederland. Het faillissement volgt op het verlenen van uitstel van betaling, afgelopen donderdag.

De vliegschool is een dochteronderneming van Stella Aviation. En die holding is weer onderdeel van De Steltenberg Groep BV (DSG) in Leusden. Vandaag werd duidelijk dat deze bovenliggende holding ook op omvallen staat. DSG heeft surseance van betaling gekregen. Het Leusdense bedrijf is eigendom van EHN Investments BV, een gezamenlijke onderneming van Evert-Jan Hilgerman en Edwin Huisman, respectievelijk algemeen directeur en accountable manager van de gesneuvelde vliegschool.

Stella Aviation International BV
Onder de naam Stella Aviation International BV is dinsdag een nieuw bedrijf ingeschreven in het Nederlandse handelsregister. In de registers van erkende vliegscholen van ILenT komt deze naam al wat langer voor. Er werd onder deze vlag lesgegeven in een vestiging op vliegveld Beek. Het is nog niet bekend of er een relatie is tussen het faillissement van Stella op Teuge en de oprichting van het nieuwe bedrijf onder vrijwel dezelfde naam.

De directie van de school was vanmiddag nog niet bereikbaar voor commentaar.

[ Voor 198% gewijzigd door Piet91 op 03-09-2014 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Denk niet dat er veel mensen treurig om zullen zijn....
Desalniettemin vervelend voor eventuele studenten die daar nog bezig waren, behoorlijke kans dat die financieel de lul zijn.

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:53
oohh schreef op woensdag 03 september 2014 @ 21:08:
[...]

PH-GGX is ook een leasebak van GOL. Dus alles in de cabine is dezelfde config als GOL die hanteert. Maargoed, Transavia zou natuurlijk ook gewoon ergens anders kunnen lenen, waar de config of cabine er netter uit ziet.
Wat ze ook doen uiteraard, Sun Country en FlyDubai o.a.. Wellicht hangt er ook een leuk prijskaartje aan als je ergens anders iets beters probeert te vinden, daarnaast heb je ook nog met seizoenen te maken waardoor een airline als GOL wel even een tijdje een paar kisten kan missen. En als ik zie dat bijv. Corendon met een Ukraine International vliegt vermoed ik dat HV weinig keuze heeft.

En ze zoeken natuurlijk ook specifiek in het lowcost segment met 189 stoelen aan boord, succes om daar wat in te vinden ;) Dat is allemaal krap en oncomfortabel.

[ Voor 10% gewijzigd door cbr600f4i op 04-09-2014 07:33 ]

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• wildhagen
  • Niet online
Tuurlijk, maar je hebt ook nog gradiaties in niet-comfortabel zijn.

De standaard-Transavia kisten (die dus van Transavia zelf zijn) vind ik ook niet echt comfortabel, maar die GOL-kisten (of iig de GGX dan) vond ik nog onder het gebruikelijke Transavia-niveau liggen, waren toch echt aanmerkelijk minder comfortabel.

Maargoed, Transavia-vluchten zijn over het algemeen vrij kort (in dit geval ongeveer 3.5 uur per stuk), dus dan is het nog wel uit te houden. Zou er niet aan moeten denken om er 10+ uur in te moeten zitten, voor long-haul is het duidelijk té oncomfortabel.

Stoelindeling van de GGX was trouwens ook iets afwijkend, er was geen rij 1 bijvoorbeeld, het begon meteen bij rij 2 (de HZE had wel een rij 1).

Virussen? Scan ze hier!

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-09 23:34

TVL

Ben ook recent terug van een vakantie reisje naar Turkije met Transavia, ik had toestel PH-GGW inderdaad niet echt comfortable toestellen maar ook op de terugvlucht niets schoongemaakt en de troep van de vorige passagier zat nog in de voorstoel. GOL kisten zijn ook te herkennen aan de oranje motoren.

• Thetallguy
  • Niet online
TVL schreef op donderdag 04 september 2014 @ 10:00:
GOL kisten zijn ook te herkennen aan de oranje motoren.
Niet alle vijf. De GUA en GGX hebben witte motoren. Wel hebben ze allemaal oranje winglets ;) En daarnaast vliegt deze zomer ook de HZA nog, met een groene onderkant omdat deze van Kulula afkomstig is.

• oohh
  • Nu online
Thetallguy schreef op donderdag 04 september 2014 @ 10:13:
[...]

Niet alle vijf. De GUA en GGX hebben witte motoren. Wel hebben ze allemaal oranje winglets ;) En daarnaast vliegt deze zomer ook de HZA nog, met een groene onderkant omdat deze van Kulula afkomstig is.
PH-HZA is een 737-8K2 en heeft dus al eerder voor Transavia gevlogen. En is ook door KL/HV besteld. Grappig dat zij dan weer juist dát toestel van Kulala leasen. Overigens heeft Kulala ook ex PH-HZB in haar vloot. Vloog ook ooit voor HV.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09 18:48
'VS vreest aanslagen op 9/11 met verdwenen vliegtuigen'

Militanten hebben elf toestellen na bezetting luchthaven

Toestellen eind augustus op het vliegveld van Tripoli. Sommigen zijn beschadigd. Elf toestellen verdwenen, het luchthavengebouw ging in vlammen op.

De Amerikaanse overheid maakt zich naar verluidt zorgen om elf passagiersvliegtuigen die zijn vermist sinds islamitische militanten de internationale luchthaven van de Libische hoofdstad Tripoli hebben ingenomen. Ze zouden weleens gebruikt kunnen worden om op de dertiende 'verjaardag' van 11 september aanslagen te plegen.

Om het vliegveld, dat sinds juli dicht is, werd wekenlang een hevige strijd gevoerd tussen milities die de regering steunden en de islamitische militanten van Fajr Libya (Libya Dawn). De islamitische groepering nam vorige week de luchthaven in, samen met vliegtuigen van het staatsbedrijf Libyan Airlines en Afriqiyah Airlines. Fajr Libya werd begin dit jaar door de Libische regering nog als een terroristische organisatie omschreven.

Vliegtuigen verdwenen
Na de hevige gevechten bleek het luchthavengebouw in vlammen te zijn opgegaan en verschillende vliegtuigen beschadigd. Ook zouden elf buit gemaakte vliegtuigen zijn verdwenen. Daily Mail meldt dat rebellen op Twitter foto's hebben gepost waarop is te zien hoe zij op en rond buit gemaakte vliegtuigen staan.

De verdwijning baart de VS zorgen met het oog op de dertiende verjaardag van de terreuraanslagen van 11 september 2001, toen leden van Al-Qaeda met toestellen invlogen op de Twin Towers in New York en het Pentagon in de buurt van Washington D.C.. Ook werd twee jaar geleden, in de nacht van 11 op 12 september, door islamitische militanten een aanval uitgevoerd op het Amerikaanse consulaat in de Libische stad Benghazi. Daarbij vielen vier Amerikaanse slachtoffers, onder wie ambassadeur Christopher Stevens.
http://www.ad.nl/ad/nl/77...rdwenen-vliegtuigen.dhtml
11 vliegtuigen vermist :? hoe zijn ze aan piloten gekomen? 11 vliegtuigen die ineens verdwijnen? ik vind het niet erg geloofwaardig klinken.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Carfanatic schreef op donderdag 04 september 2014 @ 12:55:
[...]

11 vliegtuigen vermist :? hoe zijn ze aan piloten gekomen? 11 vliegtuigen die ineens verdwijnen? ik vind het niet erg geloofwaardig klinken.
Er is echt een hele grote diversiteit aan mensen die zich aansluiten bij IS, grote kans dat er ook een van de vele piloten die in Europa op de bank zitten zich daar hebben aangesloten.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09 18:48
Brilsmurfffje schreef op donderdag 04 september 2014 @ 13:11:
[...]

Er is echt een hele grote diversiteit aan mensen die zich aansluiten bij IS, grote kans dat er ook een van de vele piloten die in Europa op de bank zitten zich daar hebben aangesloten.
je wil toch je vlieguren halen hè :P

• cbr600f4i
Carfanatic schreef op donderdag 04 september 2014 @ 12:55:
[...]

ik blijf het een onzin/spektakelverhaal vinden, wellicht kunnen ze ons even de registraties geven van desbetreffende vliegtuigen? Zou me niets verbazen als die toestellen gewoon (zwaar) beschadigd aan de grond staan of al reeds bij de leasemaatschappij terug zijn (evt. onder een andere reg).

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:28
Vermist moet je dan niet lezen als in: verdwenen en niet weten waar, maar meer in de zin van 'gestolen door derden'.

Ook ik twijfel hier een beetje aan.
Niet dat het niet zou kunnen, maar meer aan de berichtgeving en bezorgdheid van Amerika.
Het zijn juist de momenten/zaken waar ze niks over naar buiten brengen die het gevaarlijkst zijn.

• wildhagen
  • Niet online
Dit bericht lijkt me puur angstzaaierij om er op die manier makkelijk impopulaire maatregelen door te kunnen drukken. Zal ook de eerste keer niet zijn.

Virussen? Scan ze hier!

• Hmmbob
Je hebt niet maar één piloot nodig, er komt wat meer bij kijken. En dat truukje dan 11x herhalen? Hmmmm...

• cbr600f4i
En dan nog ongezien Libie uitvliegen. Ben benieuwd na hoeveel NM ze worden opgemerkt en hoe lang het dan duurt voordat ze in onderdelen richting FL0 worden gestuurd.

[ Voor 4% gewijzigd door cbr600f4i op 04-09-2014 13:50 ]

• wildhagen
  • Niet online
Vliegtuigen zijn pas aangekomen op de plaats van bestemming als een van de deuren van het toestel is geopend, en dat tijdstip is bepalend voor het vaststellen van eventuele vertraging van de vlucht. Dat heeft het Europees Hof van Justitie in Luxemburg donderdag bepaald.

Het hof deed uitspraak in een zaak die door een passagier van Germanwings was aangespannen tegen de luchtvaartmaatschappij. Bij een vertraging van meer dan drie uur moeten vliegpassagiers schadeloos gesteld worden met een bedrag van 250 euro.

De deuren van het vliegtuig gingen open met een vertraging van drie uur en drie minuten open. De passagier vond dat hij daarom recht had op een schadevergoeding. Germanwings was van mening dat het moment waarop de landing plaatsvond bepalend was, maar het hof oordeelde anders..
Bron: http://www.luchtvaartnieu...j-bepalen-duur-vertraging

Lijkt me een prima en terecht besluit. Voor de passagier is het moment van landen niet zo interessant, als je vervolgens nog een uur oid stil staat op de baan/gate, zonder uit te kunnen stappen.

Virussen? Scan ze hier!

• Freee!!

Freee!!

wildhagen schreef op donderdag 04 september 2014 @ 14:04:
[...]

Lijkt me een prima en terecht besluit. Voor de passagier is het moment van landen niet zo interessant, als je vervolgens nog een uur oid stil staat op de baan/gate, zonder uit te kunnen stappen.
Die kunnen de luchtvaartmaatschappijen in hun zak steken, vooral dat lang stilstaan is ergerniswekkend.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:50
Unknown orange/red glow over Pacific Ocean

Vreemd fenomeen. Mijn eerste gedachte is de zonneactiviteit, we zitten midden in het maximum van de elfjarige cyclus.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Thetallguy
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 04 september 2014 @ 14:04:
[...]

Bij het verlaten van de runway direct de deur open zetten, uitstappen kan dan naar eigen wens. Als de wind draait en je moet op de polderbaan landen en taxiet dus 10 minuten langer dan wanneer je op de Aalsmeer landt is het dus een probleem van de airline?

• wildhagen
  • Niet online
Thetallguy schreef op donderdag 04 september 2014 @ 14:47:
[...]

Bij het verlaten van de runway direct de deur open zetten, uitstappen kan dan naar eigen wens.
Gelukkig zal geen enkele rechter in dat soort krankzinnige constructies, die overduidelijk bedoeld zijn om de regelgeving te omzeilen (en de passagier te duperen), meegaan ;)

Daarnaast lijkt het me, ivm veiligheidsregels, regelrecht illegaal.
Als de wind draait en je moet op de polderbaan landen en taxiet dus 10 minuten langer dan wanneer je op de Aalsmeer landt is het dus een probleem van de airline?
In ieder geval niet van de passagier. Dan moet de airline de verantwoordelijke maar aanspreken, maar ze moeten hun vertraging niet afwentelen op de passagier in ieder geval.

Overigens gaat het dus om vertragingen van 3+ uur. Dus ook zonder die 10 minuten hadden ze al een forse vertraging van 2:50 uur. Dan gaat de airliner maar klagen bij de verantwoordelijken voor die vertraging.

[ Voor 15% gewijzigd door wildhagen op 04-09-2014 14:51 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Mohy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-08 10:41

Mohy

Star Citizen

Als die 10 minuten wat uitmaken, dan is het toestel al minimaal 2 uur en 50 minuten te laat. Dus dat is dan imho een probleem van de airliner

Si vis pacem, para bellum

• NeutraleTeun
JeroenH schreef op donderdag 04 september 2014 @ 14:45:
Unknown orange/red glow over Pacific Ocean

Vreemd fenomeen. Mijn eerste gedachte is de zonneactiviteit, we zitten midden in het maximum van de elfjarige cyclus.
Atlantis?

• Zody
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:30
Analyse op een blog over de "vermiste" toestellen: http://www.nycaviation.co...-911-repeat/#.VAhlIcWSxC9

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

In de Grote Oceaan (Pacific Ocean)? Atlantis wordt toch meestal in de eh... Atlantische Oceaan gedacht te zijn ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• NeutraleTeun
gambieter schreef op donderdag 04 september 2014 @ 15:21:
[...]

In de Grote Oceaan (Pacific Ocean)? Atlantis wordt toch meestal in de eh... Atlantische Oceaan gedacht te zijn ;)
Ja ja, tomato tomato.
Ze hebben Atlantis toch nooit gevonden?
Nou, wellicht op de verkeerde plek gezocht ;)

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 04 september 2014 @ 13:38:
Dit bericht lijkt me puur angstzaaierij om er op die manier makkelijk impopulaire maatregelen door te kunnen drukken. Zal ook de eerste keer niet zijn.
Aan de andere kant hebben diverse terroristische organisaties laten zien dat ze in staat zijn tot goed geplande complexe aanvallen (11 september, bomaanslagen in London, Bombay etc.

• Piet91
  • Niet online
TV tip voor vanavond, met een nieuw seizoen van Andere Tijden:

Afbeeldingslocatie: http://www.aviacrash.nl/images/images%20rijn/vuurgloed-rijn.jpg

Andere Tijden: Tenerife: meteen na de ramp
Welke machinerie komt er op gang meteen na een grote ramp? Politiemensen, hulpverleners en KLM-medewerkers vertellen over de aanpak na de vliegramp op Tenerife in 1977. Wie deed wat? Wat waren de procedures? Wie was verantwoordelijk? Hoe verliepen de huisbezoeken aan de nabestaanden? Andere Tijden over de eerste periode na een grote ramp.
Veel meer informatie op hun website.

Vanavond om 21:25 - 22:00 uur op Nederland 2 NPO 2.

22 mei hadden ze ook al een aflevering over de verdwijning van vlucht 607-E van KLM in 1958:
Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3"

[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 04-09-2014 16:08 ]

• Goner

Goner

What can I do you for ?

cbr600f4i schreef op donderdag 04 september 2014 @ 13:49:
En dan nog ongezien Libie uitvliegen.
dat lijkt me niet moeilijk als ik zie wat voor landen er omheen liggen ...

zo te zien waren er nog wel degelijk onbeschadigde toestellen aanwezig :
http://www.dailymail.co.u...ack-9-11-anniversary.html

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Thetallguy schreef op donderdag 04 september 2014 @ 14:47:
[...]

Bij het verlaten van de runway direct de deur open zetten, uitstappen kan dan naar eigen wens. Als de wind draait en je moet op de polderbaan landen en taxiet dus 10 minuten langer dan wanneer je op de Aalsmeer landt is het dus een probleem van de airline?
Dan gaan luchtvaartmaatschappijen gewoon meer tijd rekenen voor de vlucht. Ryan air doet dit bijvoorbeeld. Zo komen je vluchten altijd op tijd aan.

• Freee!!

Freee!!

Brilsmurfffje schreef op donderdag 04 september 2014 @ 16:30:
[...]
Dan gaan luchtvaartmaatschappijen gewoon meer tijd rekenen voor de vlucht. Ryan air doet dit bijvoorbeeld. Zo komen je vluchten altijd op tijd aan.
Totdat passagiers je gaan mijden omdat je altijd zo langzaam vliegt >:)

• Thetallguy
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op donderdag 04 september 2014 @ 16:30:
[...]

Dat is prima. Wat dus ook inhoudt dat je je vloot minder efficient kunt inzetten, waardoor de kosten omhoog gaan. En die kosten worden weer doorberekend op de passagier. Is de cirkel weer rond. Maargoed, ik ben ook helemaal geen fan van de vergoeding/claim regeling in de huidige vorm ;) (en ja heb ook weleens 3u+ vertraging gehad)

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Thetallguy schreef op donderdag 04 september 2014 @ 18:02:
[...]

Dat is prima. Wat dus ook inhoudt dat je je vloot minder efficient kunt inzetten, waardoor de kosten omhoog gaan. En die kosten worden weer doorberekend op de passagier. Is de cirkel weer rond. Maargoed, ik ben ook helemaal geen fan van de vergoeding/claim regeling in de huidige vorm ;) (en ja heb ook weleens 3u+ vertraging gehad)
Helemaal mee eens. Ergens zelf veiligheid ondermijnend natuurlijk. De vlieger die ineens toch een behoorlijke crosswind accepteert ipv lekker het neusje in de wind om maar niet over de 3 uur heen te gaan. Ik heb zelf ook een hekel aan die claim cultuur :X

• oohh
  • Nu online
Piet91 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 16:02:
TV tip voor vanavond, met een nieuw seizoen van Andere Tijden:

[afbeelding]

Andere Tijden: Tenerife: meteen na de ramp

[...]

Veel meer informatie op hun website.

Vanavond om 21:25 - 22:00 uur op Nederland 2 NPO 2.

22 mei hadden ze ook al een aflevering over de verdwijning van vlucht 607-E van KLM in 1958:
Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3"
Thanks voor de tip. Ga vanavond of vannacht even kijken ;)

• Piet91
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/4/2/6/2260624.jpg

Air France-KLM brengt aantal Full Freighter-toestellen verder terug
Omdat de vraag naar luchtvrachttransport langzamer herstelt dan verwacht, heeft de Groep extra maatregelen overwogen om de capaciteit verder terug te brengen, boven op de al bestaande inkrimping van de Full Freighter-vloot. Hierbij is onder meer gekeken naar een samenwerkingsverband met een derde partij en naar een mogelijke interne reorganisatie.

Na bestudering van de verschillende alternatieven is besloten de Full Freighter-vloot op Schiphol per eind 2016 terug te brengen tot 3 toestellen. Hiertoe zullen 5 MD-11’s gedurende 2015 en 2016 versneld worden uitgefaseerd.

De Groep zal dan beschikken over een Full Freighter-vloot van 5 toestellen: 2 Boeing 777F’s in Parijs en 3 Boeing 747ERF’s in Amsterdam. In 2013 bestond de vloot nog uit 14 toestellen.

Air France-KLM streeft ernaar om voor al het betrokken personeel een baan te vinden binnen de Groep. Hierover zal overleg plaatsvinden met de Ondernemingsraad en vakbonden van de betrokken ondernemingen.

De Groep blijft een belangrijke speler in de Europese cargosector dankzij haar uitgebreide netwerk van passagierstoestellen met transportcapaciteit in het vrachtruim, aangevuld met Full Freighter-toestellen.

Deze verandering in de Full Freighter-vloot maakt deel uit van een strategisch plan om de bijdrage van Cargo aan de Groep te vergroten. Andere maatregelen zijn o.a. een sterke focus op gespecialiseerde producten als Pharmaceuticals en Express, investeringen in een geavanceerde IT-infrastructuur en e-developments, verdere kostenreductie en meer samenwerkingsverbanden.
Eind 2016 dus alle Martinair MD-11's eruit. :/
Had ik wel verwacht...

Uiteindelijk blijven dus alleen de 747F's PH-CKA, PH-CKB en PH-CKC over.
PH-CKD en PH-MPS gaan óók weg.

En over MD-11's gesproken; PH-KCA (die pas de laatste vlucht uitvoerde: Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3") vertrekt op 22 september naar Crestview in Florida met stop in Atlanta als KL9865.
Amy Johnson zal daar gescrapped worden. ;(

Hier vandaag op Schiphol:
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5566/15135971591_7c3333a762_c.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Piet91 op 04-09-2014 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: http://aviation-safety.net/photos/accidents/750/19540905-0-C-d-1-750.jpg

- 5 september 1954: KLM vlucht 633 vertrekt om 02:30 uur vanaf Shannon Airport op weg naar New York. De vlucht was de vorige dag vertrokken uit Nederland. De vlucht wordt uitgevoerd door PH-LKY - een Lockheed L-1049C-55-81 Super Constellation dat ruim een jaar eerder aan KLM was geleverd.

Echter stort het vlak na de start in de Shannon rivier waar het terechtkomt op een zandbank (het was op dat moment eb). Oorzaak was een combinatie van menselijke en technische fouten. De crew was te laat met ingrijpen; ze konden d.m.v. het hoogteroer nog net de crash ietwat opvangen.

Daar het vliegtuig vol met brandstof zat en nu in tweeën was gebroken liep de brandstof de achterste deel in. Door de brandstofdampen raakten 26 mensen beneveld en verdrinken (waaronder het drietallige cabinepersoneel). Ondertussen stijgt het water weer.
28 van de 30 overlevenden lukt het door middel van een rubberbootje na urenlang in het donker gevaren te hebben land te bereiken; waar een crew-lid 2.5 uur na de crash dit rapporteert bij het vliegveld.
Al die tijd is het ongeluk niet opgevallen bij de ATC.

2 overlevenden bleven achter en wachtten op het staartstuk op hulp. Wanneer de reddingsoperatie op gang komt valt een van hen in het water. Zijn lichaam wordt pas een week later terug gevonden. Tevens overlijdt dezelfde avond een van de 28 die op het bootje aan wal waren gekomen.
Uiteindelijk overleven slechts 28 personen de crash; 28 niet.

Afbeeldingslocatie: http://www.dutch-aviation.nl/pictures/Viruly/Triton%20wreckage%202.jpg

Dit alles gebeurde terwijl zo'n 1000 kilometer verderop bij de Nederlandse kust nog naar wrakstukken werd gezocht van de crash van KLM vlucht 608 "Willem Bontekoe" op 23 augustus.

- 5 september 1986: Vlucht 73 van Pan Am is geland in Karachi. De vlucht kwam uit Mumbai en zou doorvliegen naar Frankfurt en van daar door naar New York. Aan boord waren 19 crew en 360 passagiers.
De vlucht werd uitgevoerd door N656PA Clipper Empress of the Seas, een Boeing 747-121.

Echter om 06:00 uur in de ochtend rijdt een busje (vermomd als beveiliging) de tarmac op en rijdt naar een van de vliegtuigtrappen. 4 leden van de Aboe Nidal Organisatie bestormen het vliegtuig.
De purser - de Indiase Neerja Bhanot - kon de cockpit crew via de intercom nog waarschuwen; deze 3 konden via een noodluik ontsnappen.

Toen de kapers realiseerden dat ze geen crew hadden lieten ze Rajesh Kumar - een Amerikaan - naar voren komen en bij de deur neerknielen. Ze eisten dat ze binnen 15 minuten een crew kregen anders zouden ze hem neerschieten. De leider van de kapers - Zayd Safarini - raakte ongeduldig en schoot hem neer. Zijn lichaam werd uit het vliegtuig geworpen. Op weg naar het ziekenhuis werd hij doodverklaard.

Hierna werd de cabin crew opgedragen de paspoorten te verzamelen. Hieraan gehoorzaamden zij; echter verstopten ze de 41 Amerikaanse paspoorten onder een stoel en de rest in een afvaltrechter.

De gijzeling ging nu de nacht in. Bij deur #3 werd een manual gevonden over de deuren; onder andere hoe de noodglijbanen te activeren wanneer de deur werd geopend. Deze werd tussen de passagiers doorgeven zodat iedereen wist hoe dit moest.

Om 21:00 uur viel de stroom uit en noodverlichting ging aan. Een half uur later openden de gijzelnemers het vuur en werden er granaten gegooid. Onmiddellijk openden de passagiers deur 3 en konden veel ontsnappen. Neerja Bhanot kon als eerste ontsnappen (zij opende de deur) maar hielp andere passagiers. Zij kwam om het leven toen zij 3 kinderen wilde beschermen.
10 minuten later bestormden Pakistaanse commando's de 747.
Uiteindelijk vielen er 20 doden en ruim 150 gewonden.

Afbeeldingslocatie: http://jpbpa2.files.wordpress.com/2013/09/747-3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://archive.sltrib.com/images/2011/0824/panam73_082411~5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://archive.sltrib.com/images/2011/0824/panam73_082411~7.jpg

De gijzelnemers werden opgepakt en veroordeelt tot de doodstraf. Dit werd later omgezet in levenslang.
De leider (Safarini) werd in september 2001 vrijgelaten, 4 anderen in 2008. Safarini werd slechts enkele dagen later door de FBI in Bangkok opgepakt. Hij werd later tot 160 jaar gevangenisstraf veroordeeld; hij zit dit nog steeds uit in een gevangenis in Indiana.
Op de vier anderen staan nog steeds een bounty van $5 miljoen. Een van hen zou mogelijk bij een drone-aanval in 2010 zijn omgekomen in 2010; maar dit is nooit bevestigd. Deze staat dan ook nog de FBI's most wanted list.

Neerja Bhanot is postuum de jongste ontvanger geworden van India's hoogste award voor moed; Ashok Chakra Award.

De 747 vloog nog enkele jaren door voor Pan Am, ging in 1991 over naar Evergreen International maar werd in 1993 al op Marana gezet. Het werd in 1999 gescrapped.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/2/8/2/0056282.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 19:39

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Wat een verhalen weer. Goed gedaan Piet91.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
Sandyman538 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 19:22:
[...]

Helemaal mee eens. Ergens zelf veiligheid ondermijnend natuurlijk. De vlieger die ineens toch een behoorlijke crosswind accepteert ipv lekker het neusje in de wind om maar niet over de 3 uur heen te gaan. Ik heb zelf ook een hekel aan die claim cultuur :X
Als je een andere baan kiest om die reden is er meer aan de hand volgens mij. Is Schiphol niet zo'n luchthaven waar ze je vanwege geluid liever crosswind laten landen dan recht in de wind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
cbr600f4i schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 07:48:
[...]

Als je een andere baan kiest om die reden is er meer aan de hand volgens mij. Is Schiphol niet zo'n luchthaven waar ze je vanwege geluid liever crosswind laten landen dan recht in de wind?
Als dat zo was zou de oostbaan niet zo vaak gebruikt worden als nu gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

cbr600f4i schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 07:48:
[...]

Het is maar 1 voorbeeld he. Het punt wat ik maakte is dat je potentieel het vliegen gevaarlijker maakt, wat ik belachelijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:37
[quote]Piet91 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 21:52:
[afbeelding]

Air France-KLM brengt aantal Full Freighter-toestellen verder terug

[...]

Eind 2016 dus alle Martinair MD-11's eruit. :/
Had ik wel verwacht...

PH-CKD en PH-MPS gaan óók weg.

= Einde van Martinair dunkt mij?

Wel opvallend dat de -CKD eruit gaat. Is behoorlijk jonger als de blijvende 747F's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
Yep, maar dat was eigenlijk al ingezet toen MP werd ingelijfd door KL.

Mooie tijden waren dat, met een 747 en MD11 naar Spanje en Griekenland.

[ Voor 32% gewijzigd door cbr600f4i op 05-09-2014 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-09 12:17
Iberia is even vergeten hoe een A330 parkeren ookalweer werkt :X

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BwzAoGjIAAAeXTr.jpg

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Nog nét op tijd klaar, maar vond het in de lijn van mijn geschiedenisposts te belangrijk om niet te noemen:

6 september 1970: de start van de Dawson's Field kapingen. Op deze zondag in 1970 werden door leden van de Volksfront voor de Bevrijding van Palestina pogingen gedaan tot het kapen van 4 vliegtuigen. 3 dagen later op 9 september werd nog een vliegtuig gekaapt.

- TWA vlucht 741: een Boeing 707–331B (N8715T) met 11 crew en 144 passagiers, was uit Tel Aviv vertrokken en zou met stops in Athene en Frankfurt naar New York vliegen. Echter werd het na takeoff van Frankfurt om 12:20 uur gekaapt en werd het naar Dawson's Field gevlogen; een kleine airstrip in een woestijn in Jordanië.

- El Al vlucht 219: een Boeing 707–458 (4X-ATB) met 10 crew en 138 passagiers, was vanuit Tel Aviv in Amsterdam aangekomen. Hierna zou het doorvliegen naar New York. Om 13:45 uur en een half uur na vertrek, wanneer de 707 de Britse kust naderde - proberen Patrick Argüello en Leila Khaled het vliegtuig over te nemen.
Oorspronkelijk plan was 4 kapers; maar 2 werden door de Israëlische beveiliging niet aan boord gelaten.
Deze 2 kochten toen First Class tickets voor vlucht 93 van Pan Am.

Toen de gezagvoerder door de intercom gemeld werd over de kaping bracht hij de kist in een nosedive. Zijn actie was succesvol; de 2 kapers werden van hun stuk gebracht. Argüello schoot nog een steward neer (niet dodelijk) maar werd vervolgens door een Sky Marshall neergeschoten; hij overleed op weg naar het ziekenhuis. Khaled werd door beveiliging en passagiers onder controle gebracht.
De 707 maakte vervolgens een noodlanding op London Heathrow.

- Swissair vlucht 100: een Douglas DC-8-53 (HB-IDD, Nidwalden) met 8 crew en 145 passagiers werd na vertrek van Zurich om 13:14 uur gekaapt en ook naar Dawson's Field gevlogen.

- Pan Am vlucht 93: een Boeing 747–121 (N752PA, Clipper Fortune) met 17 crew en 136 passagiers was een vlucht van Brussel naar New York met een stop in Amsterdam. De 2 terroristen die eerder door de Israëlische beveiliging werden geweigerd kaapten deze vlucht om 15:30 uur.
Op Schiphol wordt hun pistolen en verborgen granaat niet opgemerkt.
Bij takeoff stopt het echter op de startbaan van Schiphol. Echter even later vertrekt het alsnog.
Maar om 15:30 uur wordt ook dit vliegtuig gekaapt. Deze werd naar Beirut gevlogen; hier werd het bijgetankt en kwam nog een terrorist (met explosieven) aan boord. Deze vloog echter naar Cairo; de cabin crew had aangegeven dat de airstrip in Jordanië niet groot genoeg was voor een Boeing 747.
Tijdens de landing werd het lont van de explosieven al aangestoken; direct na landing in Cairo en enkele seconden nadat de laatsten het vliegtuig verlaten hadden wordt de 747 opgeblazen:

Afbeeldingslocatie: http://jpbpa2.files.wordpress.com/2013/08/19-cairo-explosion-747-closeup.jpg

Op 9 september wordt BOAC vlucht 775 - een Vickers VC-10-1151 (G-ASGN) met 9 crew en 105 passagiers van Bombay naar Londen via Beiroet en Bahrein door PFLP sympathisant gekaapt.
Ook deze werd naar Dawson's Field gevlogen.

Afbeeldingslocatie: http://www.vc10.net/Memories/Images/rev-airport-70f_TIF.jpg
Afbeeldingslocatie: http://thenypost.files.wordpress.com/2014/04/plp30173287_h.jpg

125 passagiers worden naar Amman gebracht, anderen werden aan boord gehouden. De eisen van de terroristen was vrijlating van Khaled (die in London was aangehouden na de mislukte poging) en een aantal andere leden van de PFLP.

De toenmalige president van de Verenigde Staten, Richard Nixon, opperde het idee om posities van de PFLP in Jordanië te bombarderen. Die idee werd echter afgeblazen. De Britse premier besloot tot onderhandelen.

Op 12 september werden de Boeing 707 van TWA 741, de Douglas DC-8 van Swissair 100 en de Vickers VC-10 van BOAC 775 op Dawson's Field opgeblazen.

Afbeeldingslocatie: http://jpbpa2.files.wordpress.com/2013/08/dawsons_field-blowing-up-on-sep-12.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.vc10.net/History/Images/VC10burning.jpg
Afbeeldingslocatie: http://thenypost.files.wordpress.com/2014/04/plane2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.vc10.net/History/Images/WreckageDawsonsfield.jpg
(De staart van de VC-10 is bewaard gebleven en werd later door BOAC als spare part gebruikt)

Eind september maakten de onderhandelaars en de terroristen een deal; Khaled en een aantal andere leden werden vrijgelaten in ruil voor de overgebleven gijzelaars.

Dit alles valt niet in een post samen te vatten. De kapingen van Dawson's Field hebben enorme gevolgen gehad. Er waren spanningen tussen Jordanië, de Palestijnen en Syrië, Irak (de laatste 2 hadden ook nog links met de Sovjet-Unie) zouden gedreigd op te treden namens de Palesteinen zou er een conflict komen met Jordanië.
Verder besloot Nixon per direct 100 US Marshalls in te zetten op vluchten van/naar de VS.
Ook heeft het verstrekkende gevolgen gehad voor het vliegen anno 2014; de kapingen hebben een groot aandeel in het uitgebreid screenen op vliegvelden.
Voor meer gevolgen; toen en nu raadt ik het ten zeerste aan om verder in dit onderwerp in te lezen.

De Dawson's Field kapingen worden in 2006 in aflevering Hijacked van het PBS programma American Experience beschreven, waar ook gijzelaars, gijzelnemers, media en politici aan woord komen.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=vH6e1FNSUxo]

De enig overgebleven vliegtuig; de 707 van El Al waar de kaping niet slaagde bestaat nog steeds; El Al vloog t/m 1986 met de 707 door en werd later door Boeing aan Lufthansa gedoneerd als N130KR
Het staat heden ten dage nog steeds (in vrij slechte conditie) in een hoekje op luchthaven Berlin-Tegel.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/9/2/3/2271329.jpg

Opmaak is wel een beetje naadje om te doen op Tweakers :$ ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-09 12:17
@Piet volgens mij sluit je bij El Al af met 747 ipv 707 ;)

Interessant verhaal, om eerlijk te zijn heb ik er nog nooit iets van gehoord.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Piet91 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 21:52:
Voorlopig ... ik ben bang dat Martinair uiteindelijk volledig gaat verdwijnen.

[ Voor 34% gewijzigd door XWB op 06-09-2014 01:21 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 01:19:
[...]

Ben ik ook bang voor, zou wel zonde zijn van zo'n oude airline. Maarja.. wat Martinair momenteel is mag ik ook geen vooruitgang noemen vergeleken met een paar jaar terug. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bull93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-12-2023
cbr600f4i schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 13:11:

Mooie tijden waren dat, met een 747 en MD11 naar Spanje en Griekenland.
Waarom gebeurt dat nu eigenlijk nooit meer? Er wordt nu alleen nog maar met 737/A320 gevlogen binnen europa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
bull93 schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 17:47:
[...]

Waarom gebeurt dat nu eigenlijk nooit meer? Er wordt nu alleen nog maar met 737/A320 gevlogen binnen europa?
Ze sturen naar oorden die niet te ver weg zijn liever vaker kleinere vliegtuigen ipv 1x per dag een grote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 21:52:
En over MD-11's gesproken; PH-KCA (die pas de laatste vlucht uitvoerde: Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3") vertrekt op 22 september naar Crestview in Florida met stop in Atlanta als KL9865.
Amy Johnson zal daar gescrapped worden. ;(

Hier vandaag op Schiphol:
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5566/15135971591_7c3333a762_c.jpg
En staat nu al met afgeschermde titles en geplakte registratie op Schiphol-Oost. ;(

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3924/15155905802_777e00899c_c.jpg
Ligt eraan wat je allemaal onder Martinair schikt.

Qua vliegtuig in Martinair-livery: Ja. (De 747's beschikken alleen over een zeer klein Martinair title.

Verder heb je nog Martinair Flight Academy en de onderhoudstak Martinair Regional Jet Center.
Die schijnen niet getroffen worden door de maatregelen.
Maar die laatste heeft ook al veel van hun taken moeten overhevelen naar de hangar verderop van KLM Engineering & Maintenance (KLM E&M). Ze voeren nu overigens de onderhoud aan de KLM Cityhopper vloot van Embraers en Fokkers.

Maar goed; als je de ontwikkelingen leest over de jaren is een verdwijning van Martinair ook wel iets wat je ziet aankomen. Is natuurlijk ook alles behalve koek en ei tussen KLM en Martinair; kijk maar naar het pilotenprobleem (senioriteit en rechtszaken tussen CAO's)

3 jaar geleden vervoerde Martinair nog onder eigen livery passagiers; over 2 jaar vliegen er geen vliegtuigen meer rond met Martinair. In 5 jaar dus afgebouwd.
Wel opvallend dat de -CKD eruit gaat. Is behoorlijk jonger als de blijvende 747F's.
Maar 4 jaar jonger maar gezien de jonge leeftijd van die 4 natuurlijk wel relatief jong.
Maar daarom waarschijnlijk ook het duurst in de lease; en met een leaseprijs van zo'n $8 - 30 miljoen p/maand schommelt kan een ouder - en dus goedkoper te leasen - kist behouden een logische keus zijn.
En de oudere 3 vliegen natuurlijk ook niet duurder dan deze jongere kist.

Bovendien staan PH-CKA t/m -CKC onder KLM geregistreerd en PH-CKD onder Martinair.
BeefHazard schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 00:08:
@Piet volgens mij sluit je bij El Al af met 747 ipv 707 ;)
Oeps. Na het lezen gisteravond vanmorgen nog snel verbeterd. :+
Interessant verhaal, om eerlijk te zijn heb ik er nog nooit iets van gehoord.
Is natuurlijk ook al weer 44 jaar geleden. Maar het heeft grote gevolgen gehad voor de luchtvaart.

Sterker nog; hierna kwam het Zwarte September conflict in dezelfde maand en jaar, daarna werd de Zwarte September organisatie opgericht die weer verantwoordelijk was voor Bloedbad van München bij de Olympische Spelen van 1972.
XWB schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 01:19:
Met de steeds grotere cargo-capaciteiten van pax-vliegtuigen is de nood voor full-freighters tanend.
En de vraag naar snel en verre vracht (waar luchtvracht het van moet hebben) schijnt ook steeds minder te worden. 1+1 is 2.
Hopen dat vracht beter gaat worden en de 747F's nog lang mogen doorvliegen.

(Van -CKA en -CKB verloopt volgend jaar de lease-termijn en van -CKC in 2016. Aangezien die dus blijven doorvliegen zullen die gezien lease-termijnen dus misschien nog wel een aantal jaren rondvliegen)
Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 11:02:
Ben ik ook bang voor, zou wel zonde zijn van zo'n oude airline. Maarja.. wat Martinair momenteel is mag ik ook geen vooruitgang noemen vergeleken met een paar jaar terug. :F
Zoals hierboven gezegd; Martinair is praktisch met de jaren steeds verder afgebouwd.

Maar ergens kun je ook wel denken wat de Air France-KLM groep met 3 vrachtpartijen moet...
bull93 schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 17:47:
Zoals CyBeR al zegt; frequentie is tegenwoordig enorm belangrijk. Mensen willen niet meer beperkt zijn in 2-3 vluchten per dag. En daarom zijn kleinere kist dus voldoende.

En er wordt trouwens ook met widebodies in de EU gevlogen hoor.
Zo landt er op Schiphol geregeld een BA 767, verder Turkish Airlines vliegt met A330's in de EU (welke ook wel eens op Schiphol komen),
Zo landt er geregeld een 767 van BA op Schiphol (naast andere luchthavens in de EU die BA met een 767 vliegt), en een A330 van Turkish Airlines komt ook wel eens langs.
En ik weet dat Moskou totaal niet in de EU ligt maar qua afstand scheelt het niet veel en daar vliegt BA zelfs met een 747 (met veel premium stoelen)

[ Voor 21% gewijzigd door Piet91 op 06-09-2014 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Nu online
Piet91 schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 22:37:
[...]

Maar daarom waarschijnlijk ook het duurst in de lease; en met een leaseprijs van zo'n $8 - 30 miljoen p/maand schommelt kan een ouder - en dus goedkoper te leasen - kist behouden een logische keus zijn.
Wut? 8-30 miljoen per maand? Is het niet veel minder per maand? Want de nieuwprijs was toen iets van 100-150USD? Als je dat over een jaartje of 20 verdeelt dan kom je uit op 625k per maand. Dan weet ik niet precies wie onderhoud e.d. betaalt, maar dan nog kom je dan (denk ik) niet op dat bedrag. Misschien heb ik het fout hoor, kan ook goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Nee, 8-30 miljoen per maand is zeker niet correct. Hier staat een lijstje met maandelijkse tarieven:

http://www.airliners.net/...iation/read.main/6134182/

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 07-09-2014 00:36 ]

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 58 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.