Het Luchtvaart Topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 112 Laatste
Acties:
  • 657.667 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op zondag 04 mei 2014 @ 16:14:
[...]

Nah, allemaal voor publiciteit.
Die staanplaatsen waren volgens mij wel behoorlijk serieus. Ik zie het trouwens wel zitten. Voor vluchten korter dan drie uur is hangen op een krukje volgens mij heel wat comfortabler dan klem zitten op een stoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mja maar dat krijgen ze nooit langs de CAA en consorten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Van die dergelijke posts die ik hier wel eens neerzet (zoals met dat 747SP verhaal hierboven); zijn er überhaupt mensen hier die dat interessant vinden of is het maar meer een uitlaat voor mijn eigen interesse?
M.a.w.; mee doorgaan met posten van dergelijke dingen of maar mee stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik vind het zeker interessant hoor, is weer eens wat anders. Zal er alleen niet altijd op reageren, als ik er niks zinnigs over kan zeggen :)

Maargoed, ik spreek uiteraard alleen voor mezelf.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:31

Reinier

\o/

Zeker interessant. Ik post hier vrijwel nooit maar vind bijna alles de moeite van het lezen waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Reinier schreef op zondag 04 mei 2014 @ 16:31:
Zeker interessant. Ik post hier vrijwel nooit maar vind bijna alles de moeite van het lezen waard :)
Voor mij hetzelfde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-09 21:24
Piet91 schreef op zondag 04 mei 2014 @ 16:25:
Van die dergelijke posts die ik hier wel eens neerzet (zoals met dat 747SP verhaal hierboven); zijn er überhaupt mensen hier die dat interessant vinden of is het maar meer een uitlaat voor mijn eigen interesse?
Ik post nooit, maar lees altijd met plezier jouw posts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik heb een aantal keer Business class gevlogen en dat is imho een mooie balans tussen kwaliteit en prijs. Doordat je voorin zit is het al stiller, dan heb je nog de noise cancelling headphone.

Ik heb een keer een vlucht gehad in BA First en dat was een hele ervaring. Wel kreeg je heel de vlucht zoveel eten en drinken dat je geen tijd meer had voor de films. Mede ook omdat je dan heel erg goed kan slapen is de vlucht voorbij voordat je het doorhebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
OK, dat is mooi. O+

Dan blijft deze uitlaatklep voor mijn interesse bestaan. :P

En wat betreft Etihad; de floorplans van de A380 en 787:
A380: http://www.etihad.com/Doc...eatmap/A380-seatmap-1.jpg
787: http://oi59.tinypic.com/mkkwzo.jpg

Op airliners.net staan ook nog een aantal foto's van het echte product.
In vergelijking met Emirates wel een erg smaakvol product.

De Apartments zie ik ook zeker een markt voor; maar met 'maar' 10 kisten met deze voorzieningen moet je als Midden-Oosten klant niet bijzondere bestemmingen kiezen om er van te genieten.
Dergelijke service is beperkt tot de A380 dus dan zul je moeten downsizen naar First Class of zelfs Business.

The horror :+ ...

EDIT: en over de business/economy keuze discussie: misschien British Airways eens uitproberen met hun gratis upgrade naar First? :P

[ Voor 15% gewijzigd door Piet91 op 04-05-2014 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 20:36

franssie

Save the albatross

@Piet91 ja hoor, is een leuke afwisseling en houdt het topic ook levendig.

edit, haha downsizen naar First Class ... dat is dan ook een upgrade nieuwe optie :+

[ Voor 38% gewijzigd door franssie op 04-05-2014 17:05 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2014 @ 16:17:
[...]

Die staanplaatsen waren volgens mij wel behoorlijk serieus. Ik zie het trouwens wel zitten. Voor vluchten korter dan drie uur is hangen op een krukje volgens mij heel wat comfortabler dan klem zitten op een stoel.
Michael O'Leary loopt wel vaker te grappen en de staanplaatsen kunnen nooit serieus bedoeld geweest zijn want ook hij weet dat de FAA / EASA dit nooit zullen goedkeuren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Piet91: gewoon doorgaan en plaatjes posten want die 747SP is sowieso een snoesje *;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zie ik het goed dat een aantal van die stoelen achterstevoren staan? Is dat niet oncomfortabel bij het opstijgen enzo?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat is ook zo in de BA business class:
Afbeeldingslocatie: http://blogs-images.forbes.com/larryolmsted/files/2013/03/BA-Cabin.jpg

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op zondag 04 mei 2014 @ 16:02:
Ryanair vlieg je idd vaak van een plek waar je niet wil zijn naar een plek waar je niet wil zijn, ...
Mwoah, mijn thuisbasis is Malaga, en vanuit daar heb ik vaak aan ryanair genoeg. En als ik ver genoeg voorruit boek, heb ik soms mega dealtjes, dus echt een enkeltje voor +/- 25 euro. En ik vlieg tig keer per jaar naar oa Bremen, Dublin, Weeze, Eindhoven, Ibiza, Mallorca en Stockholm. Maar vueling pak ik ook vaak, alhoewel daar de service de laatste jaren ook veel minder is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Beetje Spuit 11 reactie, maar ik lees ze ook altijd met veel plezier.

Ik zou willen dat er wat meer docu's waren over dit soort onderwerpen. Er zijn wat docu's te vinden over de vroege jaren of bv de bouw van de 7xx. Ook veel over neerstortende vliegtuigen ;) Dit soort dingen zijn juist interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ga wat mij betreft door. Toffe verhalen :Y

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ja, superleuk altijd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:25
Voornaamste reden dat ik in dit topic lurk zijn de posts van Piet91 en Wildhagen met historie en interessante feiten (waarna ik weer een uur kwijt ben als ik op een Wikipedia link klik :Y))

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:40
Vind de posts van Piet ook altijd cool, altijd genoeg leesvoer :) Maar ook Wildhagen heeft leuke posts hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[TAG]Speedy schreef op zondag 04 mei 2014 @ 21:05:
(waarna ik weer een uur kwijt ben als ik op een Wikipedia link klik :Y))
:7

Zo herkenbaar. Vervolgens tik je het onderwerp in YouTube in etc.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
franssie schreef op zondag 04 mei 2014 @ 17:03:
edit, haha downsizen naar First Class ...
Punt is dat je dergelijke klanten die $20.000 voor een enkeltje Abu Dhabi - London een heel andere aanpak vragen dan First Class passagiers, laat staan Business passagiers.
En dan is een dergelijk product aanbieden op maar 1 type kist op beperkt aantal bestemmingen (met 10 kisten zul je het hebben over iets van 5-7 bestemmingen max.?) wel wat mager.
Maar goed; blijkbaar zien zij het wel zitten dus we zien wel hoe het uitpakt...
PWM schreef op zondag 04 mei 2014 @ 20:11:
Ik zou willen dat er wat meer docu's waren over dit soort onderwerpen. Er zijn wat docu's te vinden over de vroege jaren of bv de bouw van de 7xx. Ook veel over neerstortende vliegtuigen ;) Dit soort dingen zijn juist interessanter.
Punt is dat de markt natuurlijk wel bijzonder klein is voor dergelijke docu's.

Misschien heb je deze al gezien; vind ik persoonlijk wel een pareltje.
Docu over Pan Am aaneen gesproken door Honor Blackman (Pussy Galory in Goldfinger 1964) en komt van alles langs; van de introductie van de 747 tot en met Frank Abagnale jr.).
Plus prachtige bijpassende muziek.

[TAG]Speedy schreef op zondag 04 mei 2014 @ 21:05:
Voornaamste reden dat ik in dit topic lurk zijn de posts van Piet91 en Wildhagen met historie en interessante feiten
De posts van Wildhagen zijn ook vaak de reden dat ik zo'n verhaal post; en wel hierom:
(waarna ik weer een uur kwijt ben als ik op een Wikipedia link klik :Y))
Ik lees wat hij gepost heeft; ik lees verder op internet en voor je het weet ben je weer uren verder. :+
Vooral Airliners.net is verslavend met het forum en de duizenden foto's. :9~

Overigens; hebben jullie ook eens die docu gezien over de Boeing 727 crash experiment.
Ook maar weer eens over inlezen; ik mag toch hopen dat het niet zo knullig uitgevoerd is als ik net op TV zag. (docu was wéér op tv). :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie beelden uit de boeing 314
Dat moet toch wel heel bijzonder geweest zijn destijds. Zomaar de oceaan overvliegen ipv met een boot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik kwam vandaag een interessant stukje tegen over de Engine cowls op de nieuwe Boeing toestellen, 787 en 748.
Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/-2pDVn44MVb0/U1GiUqx074I/AAAAAAAATRc/cZXmsU-LGnA/s1600/a-rolls-royce-engine-on-a-boeing-787-9-dreamliner-in-seattle-washington-afpstephen-brashear-1215950-a-rolls-royce-engine-on-a.jpg

En dan met name de "tanden" aan de achterkant van de engine cowl. Op deze tanden heeft Boeing in 2004 patent aangevraagd.

Zoals eerder in het topic al aanbod is gekomen zijn deze "tanden" bedoeld om het geluidsniveau van de motoren te verlagen. Een probleem waar tegen de engineers tegenaan liepen is dat de "tanden" zorgen voor een verhoging van de drag en dat deze het vermogen (thrust) van de motoren verlagen. Tijdens de take-off zijn deze effecten minder relevant omdat de motoren hier sowieso een flinke bak thrust leveren. Tijdens de cruise is dit een ander verhaal, hier gaat het vliegtuig vele malen sneller en heeft de drag een veel groter effect:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/math/9/9/a/99a6015b6a230860c9b1517b238e5de9.png
Hierin in rho de dichtheid, v de snelheid, C de drag coëfficiënt en A het totale frontale oppervlakte.

Vanuit de formule is te zien dat de drag en de snelheid zich exponentieel tot elkaar verhouden.

Wat doen de tanden?
Het idee achter de tanden en hoe het in het patent beschreven staat is dat de tanden tijdens de take-off naar binnen gebogen staan en zo de uitvoerstroom van de motor mengt met de langs de engine cowl stromende lucht. Dit zorgt voor de beoogde reductie in geluid geproduceerd door de motor.

Hoe werkende de tanden?
De tanden zijn gemaakt van morphing materiaal, dit houdt in de tanden afhankelijk van een input signaal langzaam vervormen. In het geval van Boeing is het input signaal hitte en kou. Zijn de "tanden" warm dan buigen ze naar binnen toe en bevinden ze zich in de uitstroom van de motor. Zijn de "tanden" koud dat buigen ze naar een positie evenwijdig aan de engine cowl.
De tanden worden opgewarmt tijdens de take-off, de motor levert dan een flinke hoeveelheid thrust en genereerd hierbij een uitstroom temperatuur van bijna 1000 graden celcius. Naarmate het vliegtuig hoger klimt daalt de omgevingstemperatuur en hierdoor koelt de langsstromende lucht de "tanden" af waardoor deze weer naar buiten buigen en de uitstroom van de motor niet langer hinderen. Dit zorgt voor de wenselijke verlaging van de drag.

Het resultaat is een vliegtuig dat tijdens de take-off vele malen stiller is en tijdens de cruise geen extra drag ondervindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 16:59

mrsar

waar een sar is,is een wodka

altijd knap dat soort dingen.hoe kom je erop :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-08 23:12
Kleine toevoeging hierop. Ze praten over " the heat provided by the exhaust gases emitted the secondary exhaust gas flow nozzle" dus de flow die van de fan door de C-duct stroomt. Die is volgens het patent gemiddeld 130 graden farenheit (54c). En dus niet de hete lucht van de primary nozzle, die overigens ook bij lange na geen 1000 graden is

Als de kist op 12 km hoog vliegt is de temperatuur -55 Graden celcius en zullen de tanden dus weer recht gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Overig fuseerde vandaag in 2004 KLM met Air France.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/8/3/5/1020538.jpg

Verder:
70 Jaar na de bevrijding van Zuid-Nederland zal een zgn. flypast plaats vinden van de authentieke AVRO Lancaster bommenwerper van de Battle of Britain Memorial Flight over een aantal monumenten in Nederland en wel op zondag 4 mei 2014.

Dat geluid :9
Daar kunnen jets nooit aan tippen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-09 12:07
Piet91 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 13:29:
Rolls Royce Merlins _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bolle14
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-08-2023
Brilsmurfffje schreef op maandag 05 mei 2014 @ 12:42:
Ik kwam vandaag een interessant stukje tegen over de Engine cowls op de nieuwe Boeing toestellen, 787 en 748.
Ik vind de posts van Piet en wildhagen altijd interessant en inderdaad dan even Wikipedia, maar dit heb ik echt met open mond :o zitten lezen. Geen flauw idee dat er zo veel gedachten zitten achter iets, wat voor mij als leek, iets heel simpel leek te zijn.

Voor de geïnteresseerden, volgens scramble wordt morgen de Hello Kitty Eva Air 773 verwacht zo rond 19:25.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/6/9/3/2413396.jpg

Ik ga in ieder geval op pad, want het is eindelijk licht als hij/zij land en dit ziet er wel heel gaaf uit.

Verder:

[...]

[video]

Helemaal mee eens.
Er kwam zaterdag een DC-3 over me huis, dat was ook niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Overig fuseerde vandaag in 2004 KLM met Air France.
De KLM zegt dat de fusie in de maand mei was, alleen nieuwssites zeggen dat de fusie pas in september was:
http://nos.nl/archief/200...september/300903/klm.html
Guusz schreef op maandag 05 mei 2014 @ 13:18:
Kleine toevoeging hierop. Ze praten over " the heat provided by the exhaust gases emitted the secondary exhaust gas flow nozzle" dus de flow die van de fan door de C-duct stroomt. Die is volgens het patent gemiddeld 130 graden farenheit (54c). En dus niet de hete lucht van de primary nozzle, die overigens ook bij lange na geen 1000 graden is

Als de kist op 12 km hoog vliegt is de temperatuur -55 Graden celcius en zullen de tanden dus weer recht gaan staan.
Je hebt helemaal gelijk, excuses voor de fout. Het gaat hier inderdaad om de lucht die via de bypass komt.
De temperatuur van de gassen die uit de motor komen zijn wel degelijk in de de buurt van de 1000 graden, http://easa.europa.eu/sys...s_engines-02-16032004.pdf
zie pagina 7.
Die Bolle14 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 13:36:

Ik vind de posts van Piet en wildhagen altijd interessant en inderdaad dan even Wikipedia, maar dit heb ik echt met open mond :o zitten lezen. Geen flauw idee dat er zo veel gedachten zitten achter iets, wat voor mij als leek, iets heel simpel leek te zijn.
Vanuit mijn studie kom ik op veel van dit soort dingen uit, ik kan ook nog hele stukken schrijven over aircraft design, regelgeving etc.

Meer leesvoer en vooral plaatjes achter de techniek van de "tanden"
http://depts.washington.e...amtas_07fall/morphing.pdf

Ik zal vanmiddag nog een stukje posten over een veelgehoorde opmerkingen van passagiers. Heb deze vraag al meer malen aan boord van een vliegtuig gekregen, het begint vaak met, ben ik dom of.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

ik ga uit van Ja dan :P zou zo niet weten wat ze dan vragen namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bolle14
Brilsmurfffje schreef op maandag 05 mei 2014 @ 13:47:

Ik zal vanmiddag nog een stukje posten over een veelgehoorde opmerkingen van passagiers. Heb deze vraag al meer malen aan boord van een vliegtuig gekregen, het begint vaak met, ben ik dom of.. :+
Maken we hier een quiz van?
Ik begin wel:
  • Zit er nu iets op de vleugel :P ok heel flauw sorry
  • Waarom vliegen we niet gewoon rechtdoor naar ...
  • Waarom is het naar het oosten sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Die Bolle14 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 13:36:
En dan moet je bedenken dat er duizenden, zo niet tienduizenden, van dergelijke zaken/systemen zijn waar heel (meer) achter zit dan je denkt. ;)
De KLM zegt dat de fusie in de maand mei was, alleen nieuwssites zeggen dat de fusie pas in september was:
http://nos.nl/archief/200...september/300903/klm.html
Officieel bestaat Air France-KLM sinds 5 mei. Sinds die datum zaten de aandelen in deze holding en niet meer in Air France en KLM apart.
Ik gok iets met de flaps of de motoren o.i.d. :P
EDIT: of inderdaad iets met de route. (Dit wordt bijna net zo wild gokken als met die KLM livery :') )

Ben benieuwd. 't zijn kleine details die veruit de meeste mensen niet opmerken maar voor ons luchtvaartnerds natuurlijk wél interessant B)

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 05-05-2014 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-08 23:12
Je hebt helemaal gelijk, excuses voor de fout. Het gaat hier inderdaad om de lucht die via de bypass komt.
De temperatuur van de gassen die uit de motor komen zijn wel degelijk in de de buurt van de 1000 graden, http://easa.europa.eu/sys...s_engines-02-16032004.pdf
zie pagina 7.
Alleen staat er wel bij dat de EGT is gemeten aan de inlaat van de LPT... Dus ga maar na hoeveel energie die er nog uit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

Die Bolle14 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 14:05:
[...]

Maken we hier een quiz van?
Ik begin wel:
  • Zit er nu iets op de vleugel :P ok heel flauw sorry
  • Waarom vliegen we niet gewoon rechtdoor naar ...
die van route kan inderdaad wel ja...dat zijn van die dingen die ik weet en er daarom niet overna denk :P maar dat is een hele goede.
of iets met de motoren,dat het lijkt alsof ze uitvallen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
En wat kwam ik gisteren tegen op het vliegveld van Dallas (DFW)?

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/r8xdu9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Oh, tof zeg! :)

Bezig met een test-retourtje Toulouse-Dallas ofzo?
(Althans, de A350 is nog in testing, toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Is MSN2 en morgen gaat hij naar Florida. Hij is daar om in extreme klimaten getest te worden in het McKinley Climatic Laboratory.

Zie http://www.airliners.net/...iation/read.main/6070376/

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

https://twitter.com/airsn...17127159808/photo/1/large

Net of de A350 een blitse zonnenbril op heeft met die cockpit windows :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is dit nou weer dan :P
Ik vind het interessant dat soort post van jou en anderen. Dat houd het topic mooi actief en ik leer er altijd ook veel van. Mooi doorgaan d:)b

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En over de nieuwe livery van de KLM, ziet er goed uit. Nu worden die lelijke neusjes van die E-tjes eindelijk mooi. :+

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
mrsar schreef op maandag 05 mei 2014 @ 16:54:

Zonder die zonnenbril lijkt ie mij niet bepaald mooi :+
Afbeeldingslocatie: http://airchive.com/blog/wp-content/uploads/2013/06/A350-NOSE-ECU.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Een vraag of opmerking die ik regelmatig hoor als ik vlieg is:
"Waarom laten ze de wielen niet draaien vlak voor het landen?"

Voor veel mensen klinkt dit heel logisch in de oren, immers als de wielen draaien voordat ze de grond raken dan slippen de wielen niet en verliezen ze dus minder rubber bij touch down.

Maar zoals bij veel dingen is er een reden waarom ze dit niet doen, eerst een filmpje ter illustratie van de krachten:
[YouTube: http://youtu.be/8H98BgRzpOM]

In het filmpje is duidelijk te zien dat het draaiende wiel werkt als een gyrosscoop en zichzelf rechtop kan houden. Wat gebeurt er nu als je het wiel zou vasthouden? Wat kan je dan met die krachten doen? Dat laat het onderstaande filmpje zien:

Hier is te zien dat de relatief kleine massa van het fietswiel een persoon van een kilo of 80 kan laten ronddraaien op een stoel. Deze stoel draait vrijwel frictie loos rond.

Vertalen we dit naar het vliegtuig dan zien we dat het vliegtuig "hangt" in een luchtmassa en daarmee ten opzichte van de grond "frictie loos" kan bewegen e.g. er is geen grote reactie kracht om eventueel geïntroduceerde krachten op te vangen. Bij een auto bijvoorbeeld is er een grote wrijvingskracht van het rubber en de weg.

Stel we nemen een 744, deze heeft aan de achterkant 16 wielen, elk van deze wielen heeft een velg van 74,4kg en een band van 110 kg, dit maakt samen: Bijna 3.000 kg. op een start gewicht van 396 ton is dit toch 0.75 van de massa. Voor het fietswiel en de persoon zou dit op 1% uitkomen. Dus kort door de bocht zal het vliegtuig hetzelfde effect ondervinden als het fietswiel en de persoon op de stoel.

Dus vanuit stabiliteitsoogpunt is het gewenst dat de wielen stilstaan bij een landing, mede daarom remt het vliegtuig de wielen zodra ze loskomen van de grond.

Als er liefhebbers zijn wil ik het ook nog onderbouwen met formules :Y)

Die Bolle14 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 14:05:
[/list]
Dit is ook nog een leuke, samen met, waarom vliegen we steeds hoger gedurende de vlucht?
Fly-guy schreef op maandag 05 mei 2014 @ 16:31:
En wat kwam ik gisteren tegen op het vliegveld van Dallas (DFW)?

[afbeelding]
Gaaf om zo'n test toestel in het echt te zien, ook mazel dat je zo'n goede camera bij de hand had en dat hij er helemaal opstaat d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou er voor kunnen kiezen om enkele seconden voor touch down de wielen te versnellen. De elektromotoren die daar voor nodig zijn zijn echter erg zwaar. De motoren zouden zóveel gewicht toevoegen dat de slijtagevermindering van het rubber niet opweegt tegen het verhoogde brandstofgebruik tijdens de vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2014 @ 17:00:
Zonder die zonnenbril lijkt ie mij niet bepaald mooi :+
Afbeeldingslocatie: http://airchive.com/blog/wp-content/uploads/2013/06/A350-NOSE-ECU.jpg
Is er een technische reden dat die rand zwart is? Meestal is die rand toch in dezelfde kleur als de rest van het toestel geschilderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:27

Bestla

Kvinne

Ik vind het mooi zo. Niets meer aan doen, maar een repaint in KLM new livery zou ik wel willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:08
Brilsmurfffje schreef op maandag 05 mei 2014 @ 17:48:

<KNIP>

Dus vanuit stabiliteitsoogpunt is het gewenst dat de wielen stilstaan bij een landing, mede daarom remt het vliegtuig de wielen zodra ze loskomen van de grond.

<KNIP>
Mooie uitleg, thx!
Echter een kleine nuance: de wielen van het onderstel worden pas geremd bij het intrekken (gear-up selectie) van het onderstel, dus niet gelijk zodra ze loskomen. De neuswielen worden pas geremd wanneer ze helemaal „binnen” zijn d.m.v. brake-pads (neus wielen hebben geen remmen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 20:31

Reinier

\o/

Sommige neuswielen hebben wel remmen. Heb ik vandaag geleerd omdat ik n.a.v. dit topic weer eens een uur op Wikipedia heb doorgebracht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

chippie777 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 18:57:
[...]

Mooie uitleg, thx!
Echter een kleine nuance: de wielen van het onderstel worden pas geremd bij het intrekken (gear-up selectie) van het onderstel, dus niet gelijk zodra ze loskomen. De neuswielen worden pas geremd wanneer ze helemaal „binnen” zijn d.m.v. brake-pads (neus wielen hebben geen remmen :) )
Ah ik dacht dat ze direct geremd werden. In iedergeval voor het optrekken wel omdat het main landing gear opzij inklapt en je dan dus tegen gyroscopen zou moeten vechten. Nosegear is dit niet van toepassing, teven zijn deze wielen vaak kleiner en dus lichter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
downtime schreef op maandag 05 mei 2014 @ 18:32:
[...]

Is er een technische reden dat die rand zwart is? Meestal is die rand toch in dezelfde kleur als de rest van het toestel geschilderd?
Puur cosmetisch.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-09 21:24

Voor veel mensen klinkt dit heel logisch in de oren, immers als de wielen draaien voordat ze de grond raken dan slippen de wielen niet en verliezen ze dus minder rubber bij touch down.

...

[video]

Hier is te zien dat de relatief kleine massa van het fietswiel een persoon van een kilo of 80 kan laten ronddraaien op een stoel. Deze stoel draait vrijwel frictie loos rond.

Vertalen we dit naar het vliegtuig dan zien we dat het vliegtuig "hangt" in een luchtmassa en daarmee ten opzichte van de grond "frictie loos" kan bewegen e.g. er is geen grote reactie kracht om eventueel geïntroduceerde krachten op te vangen. Bij een auto bijvoorbeeld is er een grote wrijvingskracht van het rubber en de weg.

Stel we nemen een 744, deze heeft aan de achterkant 16 wielen, elk van deze wielen heeft een velg van 74,4kg en een band van 110 kg, dit maakt samen: Bijna 3.000 kg. op een start gewicht van 396 ton is dit toch 0.75 van de massa. Voor het fietswiel en de persoon zou dit op 1% uitkomen. Dus kort door de bocht zal het vliegtuig hetzelfde effect ondervinden als het fietswiel en de persoon op de stoel.

...
Maar de wielen van een vliegtuig veranderen niet van orientatie richting tov het vliegtuig dus net hebben ze daar dan toch geen kracht (zoals de man op de stoel, alleen zonder het wiel 90 graden te draaien)
Brilsmurfffje schreef op maandag 05 mei 2014 @ 19:44:
[...]

Ah ik dacht dat ze direct geremd werden. In iedergeval voor het optrekken wel omdat het main landing gear opzij inklapt en je dan dus tegen gyroscopen zou moeten vechten. Nosegear is dit niet van toepassing, teven zijn deze wielen vaak kleiner en dus lichter
Je hebt langs beide kanten evenveel wielen en die klappen in tegengestelde richting toe, dus die twee doen elkaar teniet en dan schiet er enkel nog wat interne krachten over, en het neuswiel.

(Uit nieuwsgierigheid, wat is jouw achtergrond op deze materie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2014 @ 18:21:
Je zou er voor kunnen kiezen om enkele seconden voor touch down de wielen te versnellen. De elektromotoren die daar voor nodig zijn zijn echter erg zwaar. De motoren zouden zóveel gewicht toevoegen dat de slijtagevermindering van het rubber niet opweegt tegen het verhoogde brandstofgebruik tijdens de vlucht.
Toch wordt dat wel gedaan, zodat je elektrisch kunt taxiën. Zie bijvoorbeeld hier of hier. Ja, dit is zwaarder, maar bij het taxiën hoeft dan alleen maar de APU te draaien, wat veel efficiënter is (en stiller). Als je lang zou moeten taxiën (polderbaan) kun je daardoor minder kerosine meenemen, waardoor je toch gewicht bespaart.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AndRo555 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 19:52:
langs beide kanten evenveel wielen en die klappen in tegengestelde richting toe, dus die twee doen elkaar teniet ...
Juist niet. De krachten gaan in dezelfde richting. Inklappen resulteert in nose down oftewel neus in/op de grond.
edit en slightly off-topic:
Vroeger reden in Duitsland bussen die remenergie opsloegen in een horizontaal roterend betonnen wiel. Deze bussen hadden de neiging om zijwaarts om te vallen als de pitch veranderde. Bijvoorbeeld als de bus bergop reed en na een kruising ineens bergaf.
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/11jnm6x.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2014 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

AndRo555 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 19:52:
[...]

Maar de wielen van een vliegtuig veranderen niet van orientatie richting tov het vliegtuig dus net hebben ze daar dan toch geen kracht (zoals de man op de stoel, alleen zonder het wiel 90 graden te draaien)
Niet ten opzichte van elkaar, maar wel ten opzichte van de ruimte in winderig weer. Als je bijvoorbeeld een windvlaag krijgt en dit yaw veroorzaakt zul je wel extra krachten hebben op het onderstel.

Een ander punt is trouwens dat het opspinnen van de wielen bij de landing een gevolg is van de energie van het vliegtuig bij het landen en dit zorgt dus voor een kortere remweg.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Even iets anders, best wel leuk idee lijkt mij?
http://www.telegraaf.nl/r...ng_in_vliegtuig...__.html
Dubbeldekker armleuning :)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op maandag 05 mei 2014 @ 22:08:
Even iets anders, best wel leuk idee lijkt mij?
http://www.telegraaf.nl/r...ng_in_vliegtuig...__.html
Dubbeldekker armleuning :)
Dit soort dingen zien er leuk uit met een fijn gebouwd aziatisch meisje, maar zet je daar een Nederlandse man neer dan werkt het concept ineens niet meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
mrsar schreef op maandag 05 mei 2014 @ 16:54:

Deze kist heeft ook een bekend gezicht:

Afbeeldingslocatie: http://is3.myvideo.de/nl/movie15/97/thumbs/5336304_1.jpg

Nee, kan nog steeds niet op die cartoon van de KLM E190 komen :+ ...

[ Voor 8% gewijzigd door Piet91 op 06-05-2014 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2014 @ 22:29:
Dit soort dingen zien er leuk uit met een fijn gebouwd aziatisch meisje, maar zet je daar een Nederlandse man neer dan werkt het concept ineens niet meer ;)
Veel beter is om omvang bij het inchecken mee te nemen. Dunne en kleine mensjes in het midden :+

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart... niet één, maar twee interessante gebeurtenissen!

Allereerst was vandaag in 1937 de crash van de zeppelin Hindenburg, boven Lakehurst Naval Air station in New Jersey.

De Hindenburg vlatte vlam en brandde vervolgens als een fakkel, vermoedelijk door een combinatie van de uiterst brandbare verf die gebruikt was, maar ook als gevolg van dat Nazi-Duitsland de zeppelins met waterstof had gevuld, ivm boycots van de geallieerden op het veiligere helium etc.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vTC6IgHX2wb44U9QoqQ19rTa/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pzDZHjAuvkLGc0rEO8RS935u/full.jpg

Het toestel in gelukkigere tijden:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gpgHlCUj6rfSBNMxZCIQ4C2G/full.jpg

Bij de ramp kwamen 13 passagiers en 22 bemanningsleden om, plus nog een crewmember op de grond. Er waren 62 overlevenden.

En met het neerstorten van deze Zeppelin kwam de facto ook een einde aan de grootschalige zeppelin-vluchten, doordat het publiek het vertrouwen erin verloor.

Een behoorlijk indrukwekkend radioverslag van de ramp, met bewegende beelden, door Herbert Morrison

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=2YY0xw5r1ro]
In tekst:
[It's practically standing still now. They've dropped ropes out of the nose of the ship, and they've been taken a hold of down on the field by a number of men.] It's starting to rain again; it's—the rain has slacked up a little bit. The back motors of the ship are just holding it just, just enough to keep it from — It burst into flames! Get this, Charlie! Get this, Charlie! It's fire—and it's crashing! It's crashing terrible! Oh, my, get out of the way, please! It's burning and bursting into flames, and the—and it's falling on the mooring-mast and all the folks agree that this is terrible, this is one of the worst catastrophes in the world. [Indecipherable word(s)] It's–it's–it's the flames, [indecipherable, possibly the word "climbing"] oh, four- or five-hundred feet into the sky and it ... it's a terrific crash, ladies and gentlemen. It's smoke, and it's flames now ... and the frame is crashing to the ground, not quite to the mooring-mast. Oh, the humanity and all the passengers screaming around here. I told you, I can't even talk to people whose friends are on there. Ah! It's–it's–it's–it's ... o–ohhh! I–I can't talk, ladies and gentlemen. Honest, it's just laying there, a mass of smoking wreckage. Ah! And everybody can hardly breathe and talk, and the screaming. Lady, I–I'm sorry. Honest: I–I can hardly breathe. I–I'm going to step inside where I cannot see it. Charlie, that's terrible. Ah, ah—I can't. I, listen, folks, I–I'm gonna have to stop for a minute because I've lost my voice. This is the worst thing I've ever witnessed.

Tevens was vandaag, maar dan in 1941, de first flight van de Republic P-47 Thunderbolt, een van de meest gebruikte en succesvolste jachtvliegtuigen van de Tweede Wereldoorlog.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aakvdqjgkiyRmlCThF9z6U3p/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VPiwKt1Ah6kOAPA01soPkIx1/full.jpg

Initieel waren ze in het nadeel tov toestellen als de Messerschitt Bf-109 en de Focke-Wulf Fw190, met name op lagere hoogten. Latere varianten waren daar beter in, en op grote hoogtes was de P-47 superieur in de eerste helft van de Tweede Wereldoorlog.

Ze konden ook als ground-attack toestel en als bomber ingezet worden, hoewel ze daar niet specifiek voor ontworpen waren, voldeden ze toch prima in die rol, ze konden ook rakketten afvuren:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hzP4algPWuF9nPx4uvUHyMN0/full.jpg

Al met al zijn er 15.686 geproduceerd. Naast de VS vloog in de Tweede Wereldoorlog ook de UK (830 stuks), de Fransen (446 stuks) en de Sovjet-Unie (203 stuks) met dit type, plus nog een aantal kleinere spelers, zoals de Brazilianen (48 stuks) en de Mexicanen, Turken, Joegoslaven, China en Iran.

Ook na de oorlog werden er nog behoorlijk wat afgeleverd, met name aan Turkije, Peru, China en Iran.

De laatste exemplaren zouden pas in 1966 buiten dienst gaan (de Peruaanse luchtmacht was de laatste die ze nog vloog), een zeer lange carriere, hoewel het toestel toen uiteraard al lang en breed door jets was ingehaald.

Er zijn er ruim 30 van bewaard gebleven, waarvan bijna de helft nog in vliegklare condite

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FPGCeXk9RmpyRyZ3MBP0i1tV/full.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Piet91 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 22:59:
*O* Dames (?) en heren; mag ik u presenteren: de 1500e Boeing 747! *O*

45 jaar en nét geen 7 maanden na de eerste 747 (30 september 1969) rolt deze 747 op 24 april de assembly line af.

[afbeelding]
[afbeelding]
Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-G9jzebYSDhw/U1npYRxpPCI/AAAAAAAABOc/VQbAq7Sa_w4/s1600/1500_rollout2.png
[afbeelding]
En het heeft een kleurtje gekregen:

Afbeeldingslocatie: http://paineairport.com/images/kpae10374.png

Tenzij er nog een sticker opkomt niets speciaals aangedaan dus. Toch wel jammer/raar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-yKG02h0CnCw/UETZEKhJipI/AAAAAAAAy8w/kKx4DUKeyyM/s1600/hindenburg-dining017web.jpeg

Dat was toch anders eten dan aan boord van ryanair :)

Waren ze niet bezig om weer zo'n soort zeppelin te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Schijnt idd zeer comfortabel geweest te zijn om met de Zeppelins te reizen, als je het vergelijkt met de toch vrij primitieve vliegtuigen uit die tijd ja.
Jazeker, de Zeppelin NT (NT = Neue Technologie). Is van hetzelfde bedrijf dat o.a. de Hindenburg gemaakt heeft destijds, namelijk Luftschiffbau Zeppelin.

Vliegen er inmiddels ook 5 van rond.

Daar mag je tenminste nog wel meekijken in de cockpit van zo'n Zeppelin NT:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/72/2003-07-26_18-54-50_Germany_Baden-W%C3%BCrttemberg_Hirschlatt.JPG/1024px-2003-07-26_18-54-50_Germany_Baden-W%C3%BCrttemberg_Hirschlatt.JPG

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:09

Garyu

WW

Over de Bodensee (drielandenpunt Duitsland-Oostenrijk-Zwitserland) zie je ze regelmatig vliegen in ieder geval, mijn zoon (2j) is er helemaal fan van (PAPPAAAAAA, ZEPPELINNNNNNN!!!!!)

Een uurtje vliegen kost er overigens 395,- p.p., is me toch wel erg gortig, maar wel cool :o

[ Voor 41% gewijzigd door Garyu op 06-05-2014 14:38 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Een van hun Zeppelin NT's, registratie D-LZZR, is ook genoemd naar de Bodensee. Dat is toevallig hetzelfde toestel als de cockpit hierboven :)

Ze hebben ook nog D-LZFN (Friedrichshafen, was het prototype), D-LZZF (Baden-Württemberg) en D-LZNT (Eureka).

Verder heeft Goodyear er in de VS nog één rondvliegen, en nog 2 op bestelling staan.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Mbt tot de Zeppelin: Als je een keer in de buurt van Friedrichshafen komt is een bezoek aan het Zeppelin museum een aanrader.

Voor long-haul vluchten: De laatste die ik gedaan heb is CHC-SIN-AMS met Singapore Airlines. Ook op deze vluchten kon je in economy ruimere stoelen krijgen, maar dan kun je nog steeds niet plat liggen. Van de meerprijs voor een business-class stoel kan ik nog een keer op vakantie die kant op, dus heb ik dat maar achterwege gelaten.

Wat me wel opgebroken is is de 6-uur durende lay-over in Singapore (was zo'n 30 uur onderweg van deur tot deur!). De volgende keer toch maar een overnachting in Singapore regelen en de volgende dag verder vliegen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 14:21:
[afbeelding]

Kostte ook wel iets meer dan een ticket voor een Ryanair vlucht. Een ticket voor de fatale Hindenburg vlucht kostte 450 dollar (uiteraard omgerekend vanuit de mark) in 1937, dus tijdens de recessie.

http://postalmuseumblog.s...urg-passenger-ticket.html

450 dollar toen staat gelijk aan meer dan 7000 nu?
http://www.dollartimes.co....php?amount=450&year=1935

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 14:21:
[afbeelding]

Het verbaasde mij ook gigantisch toen ik dat voor het eerst zag dat er zoveel ruimte
en comfort in zo'n ding zat. :o
Dacht dat er totaal geen ruimte in zo'n ding zat; hooguit een krap bakkie onderaan.

Enne; leuk vluchtje moet dit zijn geweest :/ :

'They went down like nine pins one after the other, it was hell': Parent tells of horrific conditions on flight where SIXTY children from Welsh choir fell ill on Emirates super-airbus from Dubai
Afbeeldingslocatie: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/05/06/article-2620485-1D956D9A00000578-490_634x444.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Fly-guy schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 14:48:
[...]

Kostte ook wel iets meer dan een ticket voor een Ryanair vlucht. Een ticket voor de fatale Hindenburg vlucht kostte 450 dollar (uiteraard omgerekend vanuit de mark) in 1937, dus tijdens de recessie.

http://postalmuseumblog.s...urg-passenger-ticket.html

450 dollar toen staat gelijk aan meer dan 7000 nu?
http://www.dollartimes.co....php?amount=450&year=1935
True, maar een 'gewone' trans-atlantische vliegreis in die tijd zal denk ik niet (veel) goedkoper geweest zijn. Vliegen was, zeker vóór WO2, eigenlijk alleen iets voor de rijken.

Armen en modaal verdienende mensen konden zo'n reis eigenlijk niet betalen, en als ze het al konden was het vaak per schip, en dan nog de laagste klassen.

Het is niet voor niets dat tot pak hem beet 1950-1955 de ocean liners goede zaken deden met transatlantische passagiersschepen. Pas in 1952 stond de IATA namelijk de eerste transatlantische 'tourist class' (zoals de economy class toen nog heette) vluchten toe.

British European Airways (een van de voorlopers van British Airways) begon dat jaar met de eerste tourist class vluchten tussen New York en Londen, uitgevoerd met Vickers VC.1 Vikings.
Piet91 schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 14:51:
[...]

Het verbaasde mij ook gigantisch toen ik dat voor het eerst zag dat er zoveel ruimte
en comfort in zo'n ding zat. :o
Dacht dat er totaal geen ruimte in zo'n ding zat; hooguit een krap bakkie onderaan.
Dat "bakje" heet een gondola ;)

Maar die is groter dan je denkt hoor, hij lijkt alleen zo klein omdat het dragende deel zo gigantisch is.

Voor de schaalverdeling, dit is de gondola van de LZ-127 Graf Zeppelin (iets ouder dan de Hindenburg):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6yATOkyh3rkj0N8DbkRaZ4HG/full.jpg

Is natuurlijk kleiner dan een modern vliegtuig, maar vergeet niet dat de Hindenburg 'slechts' 90-133 mensen kon vervoeren (50-72 passagiers, 40-61 bemanningsleden)

Die gondola bevatte overigens niet alleen passagiersruimtes, ook de cockpit, radioruimte en navigatieruimte zaten er. De layout van de gondola van de Graf Zeppelin:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7bI7APfEF0EaHHCPP8mkwr0F/full.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Zerobase schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 14:45:

Voor long-haul vluchten: De laatste die ik gedaan heb is CHC-SIN-AMS met Singapore Airlines. Ook op deze vluchten kon je in economy ruimere stoelen krijgen, maar dan kun je nog steeds niet plat liggen. Van de meerprijs voor een business-class stoel kan ik nog een keer op vakantie die kant op, dus heb ik dat maar achterwege gelaten.
Gewoon lekker naar de spa gaan op Changi Airport!
Afbeeldingslocatie: http://media.tumblr.com/tumblr_mae7d1Gchu1r213zw.jpg

Te vinden in terminal 1 en kost ongeveer 10 euro. Er is ook een bar, lekker met een biertje aan het zwembad zitten. Changi is een luchthaven waar je je echt niet hoef te vervelen!

@Hindenburg discussie, het is best logisch dat het zo ruim is, bij een zeppelin gaat alles op gewicht en speelt luchtweerstand minder mee, dus relatief gezien maakt het niet zoveel uit als je de cabine iets ruimer maakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Brilsmurfffje op 06-05-2014 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
wildhagen schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 16:05:
[...]

True, maar een 'gewone' trans-atlantische vliegreis in die tijd zal denk ik niet (veel) goedkoper geweest zijn. Vliegen was, zeker vóór WO2, eigenlijk alleen iets voor de rijken.

Armen en modaal verdienende mensen konden zo'n reis eigenlijk niet betalen, en als ze het al konden was het vaak per schip, en dan nog de laagste klassen.
Reizen was tot de jaren 70 inderdaad alleen voor de rijken. Zowel omdat ze het geld hadden, maar ook de tijd. Jan modaal had helemaal geen tijd om en paar weken op vakantie te gaan met de boot naar de VS.

Maar wat mij altijd zo opvalt is dat men met nostalgische gevoelens naar foto's uit de jaren 50/60 kijkt en dat niveau "missen", maar even vergeten dat je daar ook (fors) voor betaalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 16:06
wildhagen schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 16:05:
[...]

Het is niet voor niets dat tot pak hem beet 1950-1955 de ocean liners goede zaken deden met transatlantische passagiersschepen. Pas in 1952 stond de IATA namelijk de eerste transatlantische 'tourist class' (zoals de economy class toen nog heette) vluchten toe.

British European Airways (een van de voorlopers van British Airways) begon dat jaar met de eerste tourist class vluchten tussen New York en Londen, uitgevoerd met Vickers VC.1 Vikings.

[...]

Dat "bakje" heet een gondola ;)

Maar die is groter dan je denkt hoor, hij lijkt alleen zo klein omdat het dragende deel zo gigantisch is.

Voor de schaalverdeling, dit is de gondola van de LZ-127 Graf Zeppelin (iets ouder dan de Hindenburg):

[afbeelding]

Is natuurlijk kleiner dan een modern vliegtuig, maar vergeet niet dat de Hindenburg 'slechts' 90-133 mensen kon vervoeren (50-72 passagiers, 40-61 bemanningsleden)

Die gondola bevatte overigens niet alleen passagiersruimtes, ook de cockpit, radioruimte en navigatieruimte zaten er. De layout van de gondola van de Graf Zeppelin:

[afbeelding]
Bij de Hindenburg zaten de passagiers in de "ballon" niet in de gondola Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-pjrQjPb0qAM/UC33fVnVVRI/AAAAAAAAZWg/DT_E6kEMznc/s1600/hindenburg+cutaway-english2.jpg

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
I know, I know :+ ...
Fly-guy schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 16:13:
Reizen was tot de jaren 70 inderdaad alleen voor de rijken. Zowel omdat ze het geld hadden, maar ook de tijd. Jan modaal had helemaal geen tijd om en paar weken op vakantie te gaan met de boot naar de VS.

Maar wat mij altijd zo opvalt is dat men met nostalgische gevoelens naar foto's uit de jaren 50/60 kijkt en dat niveau "missen", maar even vergeten dat je daar ook (fors) voor betaalde.
Klopt.

Vliegen is nog nooit zo goedkoop geweest als nu.
De sweetspot zal ergens tussen de jaren '70 en 2001 gelegen hebben; mensen kregen meer vrije tijd, vliegtuigen werden ruimer en konden verder, service was nog relatief hoog.
Helaas kwam na 2001 het hele terrorisme-gezeik dat vliegen (en praktisch alle openbare zaken) verpestte. Oh, en natuurlijk personeels- en brandstofkosten welke enorm omhoog zijn gegaan.

En nou krijg je ook nog maatschappijen die óf alle service eruit halen en als dure optie geven (Ryanair, Easyjet e.d.) óf maatschappijen die qua financieel niet de kosten hebben zoals de gevestigde maatschapijen (Qatar, Emirates e.d.).
Met als gevolg dat mensen die lage prijzen (Ryanair) óf lage prijzen i.c.m. service (Emirates) normaal gaan vinden en dat ook eisen voor alle maatschappijen.
Wat dus niet gaat met als gevolg geklaag.

Plus dat 'vroeger' het normaal (of zelfs luxe) was dat je bijv. met de caravan/tent of wat anders in de zomer op vakantie ging. En nu is meerdere keren op vakantie per jaar de standaard.

Zo zag ik gister nog een aanbieding open-jaw naar New York voor nog geen €300.
Moest je vroeger mee aankomen met zo'n lage prijs.

[ Voor 12% gewijzigd door Piet91 op 06-05-2014 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
SnowDude schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 16:32:
[...]

Bij de Hindenburg zaten de passagiers in de "ballon" niet in de gondola [afbeelding]
Klopt, het ging er meer om aan te geven dat de gondola groter was dan je zou denken.

Bedankt voor het plaatje overigens, die kende ik nog niet, vandaar dat ik even die van een oudere zeppelin plaatste :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piet91 schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 13:50:
[...]

En het heeft een kleurtje gekregen:

[afbeelding]

Tenzij er nog een sticker opkomt niets speciaals aangedaan dus. Toch wel jammer/raar...
Jammer...Is er nog een speciale rollout of dergelijke geweest?
- Bij de 7500e 737 stond "7500th" klein op de neus
- De 1000e 767 had een speciale rollout (of livery)
- En de 1000e 777 had ook een speciale rollout (of livery) + een grote "1000e" sticker op de romp.

Dan zullen ze toch ook wel iets bij de 1500e 747 doen! :D
Dit valt zeker niet onder Wide-Body? :9
WASHINGTON - Russische militaire verkenningsvliegtuigen zijn sinds de crisis in Oekraïne veel actiever geworden. Russische toestellen zijn de afgelopen dagen waargenomen langs de kust van Californië en in de buurt van het Amerikaanse eiland Guam, in de Stille Oceaan. Dit heeft het hoofd van de Amerikaanse troepen in de Pacific, generaal Herbert 'Hawk' Carlisle, maandag gezegd.

Volgens Carlisle is de activiteit van de Russen in de lucht "dramatisch" is toegenomen. Ook op zee zijn er veel meer militaire bewegingen van de Russen.

Moskou steunt in Oekraïne de separatisten die aansluiting bij Rusland zoeken. Het westen wil juist dat de Oekraïense regering in Kiev bepaalt wat er gebeurt in het land.

Van onze redactie
Bron: http://luchtvaartnieuws.n...uigen_bij_Californi%C3%AB

Ochjee willen de Russen hun spierballen weer eens laten zien krijg ik het idee.... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bolle14
Een kleine toevoeging aan de Zeppelin feitjes, modern en oud, de Lockheed Martin P-791:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/7/1/5/1153517.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/P-791

Een hybride luchtschip die deels zweefkracht heeft, maar ook lift krijgt door zijn vorm en vleugel (het is in principe een grote vleugel)

Heel jammer dat er hier en andere gelijke ideeën niet veel mee gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 16:17
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 16:38:
Ochjee willen de Russen hun spierballen weer eens laten zien krijg ik het idee.... :F
Wat ook niet meer dan dat is. De standaard bewapening van de TU-95 Bear is (o.a.) de Kh-55 Air-to-Surface missile. Deze missile heeft een bereik van 2500+ km - mind you: dat is de afstand Moskou - Parijs.

Ergo: ze hoeven niet pal langs de Amerikaanse kust te vliegen om enig doel aan te vallen. Of, refererend aan de vluchten boven de Noordzee: het bereik van die wapens is zo groot dat ze vliegend boven Moskou Parijs kunnen aanvallen - waarom zou je dan een rondje Noordzee doen? Precies: spierballen tonen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Klopt, en zolang beide kanten weten dat het spierballentaal is, is er verder ook niets aan de hand.

Als ze echt zouden willen aanvallen stuur je niet één of twee Tu-95's, dan stuur je meteen een hele vloot. Of je stuurt je vlaggenschip-bommenwerper, de Tu-160 Blackjack.

Anderszijds gok ik dat de VS bij Rusland hetzelfde doet. De U-2 die nog rondvliegt zal vast geen kiekjes nemen om een geschikte vakantieplek voor Obama uit te zoeken gok ik, en zo af toe zal ik er denk ik ook wel een B-1 of B-2 langsvliegen, net zoals dat vroeger met de F-117's ook gebeurde.

Spelletje wordt al tientallen jaren over-en-weer gespeeld, hier en daar met een onderbreking weliswaar, maar toch. Nothing new there.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Piet91 schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 16:33:
[...]

I know, I know :+ ...

[...]

Klopt.

Vliegen is nog nooit zo goedkoop geweest als nu.
De sweetspot zal ergens tussen de jaren '70 en 2001 gelegen hebben; mensen kregen meer vrije tijd, vliegtuigen werden ruimer en konden verder, service was nog relatief hoog.
Helaas kwam na 2001 het hele terrorisme-gezeik dat vliegen (en praktisch alle openbare zaken) verpestte. Oh, en natuurlijk personeels- en brandstofkosten welke enorm omhoog zijn gegaan.

En nou krijg je ook nog maatschappijen die óf alle service eruit halen en als dure optie geven (Ryanair, Easyjet e.d.) óf maatschappijen die qua financieel niet de kosten hebben zoals de gevestigde maatschapijen (Qatar, Emirates e.d.).
Met als gevolg dat mensen die lage prijzen (Ryanair) óf lage prijzen i.c.m. service (Emirates) normaal gaan vinden en dat ook eisen voor alle maatschappijen.
Wat dus niet gaat met als gevolg geklaag.

Plus dat 'vroeger' het normaal (of zelfs luxe) was dat je bijv. met de caravan/tent of wat anders in de zomer op vakantie ging. En nu is meerdere keren op vakantie per jaar de standaard.

Zo zag ik gister nog een aanbieding open-jaw naar New York voor nog geen €300.
Moest je vroeger mee aankomen met zo'n lage prijs.
Ik heb nog foldertjes liggen uit eind 2001-begin 2002 van Transavia. Retourtje Malaga had een vanafprijs van 499 gulden, Barcelona 399. Nu betaal je voor Barcelona 75 euro, al krijg je niet standaard een drankje meer en is ruimbagage ook niet meer inbegrepen. Maar vergeleken met de prijzen van toen ook een flink verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:58
wildhagen schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 17:01:
Klopt, en zolang beide kanten weten dat het spierballentaal is, is er verder ook niets aan de hand.

Als ze echt zouden willen aanvallen stuur je niet één of twee Tu-95's, dan stuur je meteen een hele vloot. Of je stuurt je vlaggenschip-bommenwerper, de Tu-160 Blackjack.

Anderszijds gok ik dat de VS bij Rusland hetzelfde doet. De U-2 die nog rondvliegt zal vast geen kiekjes nemen om een geschikte vakantieplek voor Obama uit te zoeken gok ik, en zo af toe zal ik er denk ik ook wel een B-1 of B-2 langsvliegen, net zoals dat vroeger met de F-117's ook gebeurde.

Spelletje wordt al tientallen jaren over-en-weer gespeeld, hier en daar met een onderbreking weliswaar, maar toch. Nothing new there.
Daarvoor gebruiken ze hun B-52s ...

Met een stealth vliegtuig gaan rondvliegen is vaak niet zo interessant om te intimideren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Geweldige aflevering van Mythbusters over de oorzaak van de vlammenzee die de Hindenburg verwoeste

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Die was dus gesloten wegens renovatie toen ik daar was :(

Maar genoeg te beleven daar op Changi, dus heb me niet verveeld.
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 16:07:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wildhagen schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 17:01:

De Russen hebben momenteel geen bommenwerper die die naam verdient. Zelfs de Tu-160 is vooral een lanceerplatform voor kruisraketten. Je kunt er geen (westers) luchtruim mee binnen dringen. Daarvoor is het ding al te gedateerd.
Amerikanen zullen zeker de Russen bespioneren maar dat zal vandaag de dag wel met satellieten en drones gebeuren. De Amerikanen laten echt geen B-2 boven Rusland vliegen. Ze zijn veel te bang dat zo'n toestel neerstort en hun technologie in Russische handen valt.
De Amerikanen hebben het ook niet nodig. Er varen een stuk of 10 Amerikaanse carriers op de oceanen rond en een carrier strike group voor de kust is een stuk intimiderender dan een paar aftandse Bears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 16:07:
[...]

[afbeelding]

Te vinden in terminal 1 en kost ongeveer 10 euro. Er is ook een bar, lekker met een biertje aan het zwembad zitten. Changi is een luchthaven waar je je echt niet hoef te vervelen!
Ik realiseer me net dat ik minimaal 10x van Changi Airport ben vertrokken, maar dat ik daar nog nooit een overstap heb gemaakt :D Dan mis je dus al dit soort voorzieningen.
Zerobase schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 14:45:
Wat me wel opgebroken is is de 6-uur durende lay-over in Singapore (was zo'n 30 uur onderweg van deur tot deur!). De volgende keer toch maar een overnachting in Singapore regelen en de volgende dag verder vliegen ...
In Singapore is het wel meer dan een nachtje uit te houden hoor :9

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2014 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Maar zoals bij veel dingen is er een reden waarom ze dit niet doen, eerst een filmpje ter illustratie van de krachten:
[video]

In het filmpje is duidelijk te zien dat het draaiende wiel werkt als een gyrosscoop en zichzelf rechtop kan houden. Wat gebeurt er nu als je het wiel zou vasthouden? Wat kan je dan met die krachten doen? Dat laat het onderstaande filmpje zien:

[video]

Ik denk dat ik toch de discussie hierover wil aangaan eigenlijk omdat ik me juist bewust ben van deze krachten tijdens mijn werk.

De enige reden dat die kerel op de stoel gaat draaien is de precessie en de kracht/moment die hij uitoefent op het wiel 90 graden op de as; m.a.w hij verplaatst de as van de gyroscoop waardoor je een moment krijgt die uiteindelijk op de persoon op de stoel wordt uitgeoefend.

Een vliegtuig die op finals zit en zijn landing gear omlaag heeft, en in het hypothetische geval al zijn wielen op volle snelheid heeft draaien, heeft inderdaad verscheidene zware gyroscopen onder zijn buik.

Echter!, tijdens finals verander je helemaal niets aan de as van de gyroscoop; m.a.w. je krijgt geen precessie effect en dus geen yaw of rol moment. Dat zou alleen maar aanwezig zijn als de kist een bocht zou maken en ook dan zou ik denken dat dat verwaarloosbaar is.

Dat er andere redenen zijn, zoals een kortere remweg (immers het opspinnen bij touchdown kost energie en dus neemt V af) geloof ik graag, maar ik zie geen verband tussen gyroscopische effecten (precessie) en momenten op de kist zelf.

Precessie gebeurt alleen als je loodrecht op de as waar de gyro draait een kracht uitoefent. Een voorwaartse kracht, zoals een voorwaarste snelheid, oefent een kracht uit op beide uiteindes van de tol-as en dus is er effectief geen moment om de as van richting te veranderen en dus geen precessie.

Maar goed, dat is zover mij precessie, gyroscopische krachten, P-factor etc etc bekend is binnen de luchtvaart.
Juist niet. De krachten gaan in dezelfde richting. Inklappen resulteert in nose down oftewel neus in/op de grond.
ligt er helemaal aan of de wielen naar binnen, naar voren/achteren of naar buiten wegklappen. Immers is het uitgaande moment 90 graden later van het ingaande moment.

En daar komt bij, althans met alle kisten waarin ik vloog; dat precessie wellicht aanwezig was met je landing gear, maar dat het effect van de weerstand van je onderstel veel groter is en dus dat je een nosedown hebt met je landingsgestel omlaag (alsof de wielen blijven haken); m.a.w daar ben je voor getrimt op dat moment. Op het moment dat je je landingsgestel intrekt, heb je die weerstand niet meer en zal je dus teveel nose up getrimt hebben (om je weerstand te compenseren) en dus nose up gaan.

Althans dat was in mijn kist zo :D.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Met al dat gespeur naar die verdwenen MH370 vlucht en met die Air France vlucht van een paar jaar geleden die ze ook steeds maar niet konden vinden, vraag ik me ineens af:

Hoezo hebben ze die flightrecorders niet zo gemaakt dat als ze in aanraking komen met water (of met X veel druk aangezien t onder water is) dat die krengen een soort van ballonnetje op kunnen blazen die ervoor zorgt dat de equipment naar de oppervlakte gaat waarna ie signalen naar een satelliet gaat beamen?

Technisch gezien moet zoiets toch best te realiseren zijn zou je zeggen, en t maakt t lokaliseren van een plane een stuk makkelijker....

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:27
Hoe zeker kun je er van zijn dat die zwarte doos ergens 'los' terechtkomt ? Als het ding in een wrakstuk zit (zwaar!) dan gaat een ballonnetje waarschijnlijk ook niet heel veel helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Carpento schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 00:10:
Hoe zeker kun je er van zijn dat die zwarte doos ergens 'los' terechtkomt ? Als het ding in een wrakstuk zit (zwaar!) dan gaat een ballonnetje waarschijnlijk ook niet heel veel helpen ;)
True, maar dan maak je er gewoon een enorme ballon van :P

En anders heb je t iig geprobeerd..

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Je zou ze in het staartroer kunnen bouwen, of in een winglet, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

kamstra schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 23:37:
Hoezo hebben ze die flightrecorders niet zo gemaakt dat als ze in aanraking komen met water (of met X veel druk aangezien t onder water is) dat die krengen een soort van ballonnetje op kunnen blazen die ervoor zorgt dat de equipment naar de oppervlakte gaat waarna ie signalen naar een satelliet gaat beamen?

Technisch gezien moet zoiets toch best te realiseren zijn zou je zeggen, en t maakt t lokaliseren van een plane een stuk makkelijker....
Waarom zou je daar de flightrecorder voor gebruiken? Als die zender 't niet doet, vanwege de klap van de crash ofzo, drijft de flightrecorder weg om nooit weer gevonden te worden.

Zet dan gewoon een zender op dat vliegtuig die tijdens de vlucht elke X seconden een signaal naar die satelliet stuurt. Een apparaat wat z'n werk doet voordat het vliegtuig crasht zal vast betrouwbaarder zijn dan een apparaat wat na de crash z'n werk nog moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Elke X seconden? Dan heb je dus de data van potientieel X seconden voor een crash niet. De belangrijkste data, met andere woorden. En als je X te klein maakt heb je weer een schaalprobleem, want jouw kist is niet de enige in de lucht.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 07-05-2014 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CyBeR schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 00:45:
Elke X seconden? Dan heb je dus de data van potientieel X seconden voor een crash niet. De belangrijkste data, met andere woorden. En als je X te klein maakt heb je weer een schaalprobleem, want jouw kist is niet de enige in de lucht.
Data? Ik bedoelde gewoon een GPS device wat z'n locatie doorgeeft. Als ie dat bijvoorbeeld elke minuut doet, kun je aan de hand van de laatst bekende locaties een relatief klein gebied bepalen waar het toestel neergekomen moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seesar schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 21:24:
tijdens finals verander je helemaal niets aan de as van de gyroscoop
Bij stevige zijwind kun je toch met stevig richtingsroer dalen en dan net voor touch down gieren (er is een term voor maar die ben ik even kwijt, in ieder geval het vliegtuig recht trekken vlak voor touch down). Dat gieren icm het moment van draaiende wielen kan er voor zorgen dat je vleugeltip de grond raakt. Ik zou er aan moeten gaan rekenen maar dat lijkt me echt een probleem.
ligt er helemaal aan of de wielen naar binnen ... of naar buiten wegklappen.
Nee, naar binnen en buiten geeft hetzelfde effect, namelijk nose down. Ik heb hier een voorvork met wiel van een fiets liggen en ik heb het al meerdere malen uitgeprobeerd! ;)
Op het moment dat je je landingsgestel intrekt, heb je die weerstand niet meer en zal je dus teveel nose up getrimt hebben
Kijk, ervaring als echte piloot! Die heb ik dus niet.
Dat is een goed punt ja :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2014 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart, twee wat bizardere crashes...

Allereerste stortte vandaag in 2002 China Northern Airlines Flight 6136 neer.

An sich nog niet zo bijzonder, ware het niet dat het op een nogal bizarre manier werd veroorzaakt. Een passagier overgroot namelijk een deel van het interieur eerst met benzine, en stak die vervolgens in brand.

Vooraf had hij overigens wel nog even 7 levensverzekeringen afgesloten, ter waarde van 170.000 dollar totaal.

Kennelijk goed naar Airplane! + sequel gekeken ofzo? Beide scenario's kwamen daar namelijk ook in voor :P

Gevolg was dat alle 112 inzittenden omkwamen, de meesten overigens waarschijnlijk al vóór de daadwerkelijke crash door koolmonoxide-vergifting.

Het betrof hier een 11 jaar oude McDonnell Douglas MD-82, met als registratie B-2138:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hjyNRaFnNgygQFowYu4AGXF3/full.jpg

De tweede bizarre crash was vandaag in 1964, toen Pacific Air Lines Flight 773 neerstortte.

Dit gebeurde nadat een passagier de piloot en copiloot (en daarna zichzelf) had neergeschoten. Dit omdat hij depressief was, en hij vond dit kennelijk een goede manier om zelfmoord te plegen.

Eindresultaat: alle 44 inzittenden dood.

Dit betrof een 5 jaar oude Fairchild F-27 Friendship, wat een in de VS in licentie gebouwde variant van de Fokker F27 Friendship was.

Toestel was de N2770R, hier zichtbaar in december 1962, anderhalf jaar vóór de crash:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8Tj7gJssLEwoi8eJLZT6DoUY/full.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hoe mooi is het als dit je overkomt, gratis een high tech drone!

http://gizmodo.com/ups-ju...me-dude-by-mis-1572054473

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
downtime schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 01:23:
[...]

Data? Ik bedoelde gewoon een GPS device wat z'n locatie doorgeeft. Als ie dat bijvoorbeeld elke minuut doet, kun je aan de hand van de laatst bekende locaties een relatief klein gebied bepalen waar het toestel neergekomen moet zijn.
Er van uitgaande dat die zender nog werkte, dat 't zooitje niet weggedreven is, geen sabotage, etc. Plus, extra gewicht, extra kosten, moet gecheckt worden regelmatig, het blijft een schaalprobleem met duizenden vliegtuigen in de lucht, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Binnenkort verkrijgbaar (nou ja, vanaf 2016 dan), een combinatie van vliegende auto en helicopter:
De vliegende auto Pal-V One van Pal-V in Raamsdonksveer gaat eindelijk in productie. De fraaie tweepersoons driewieler met rotor is vanaf eind dit jaar te bestellen en staat dan in 2016 voor de deur. Tenminste, bij diegenen met een dikke portemonnee.

De gyrocopter is volgens de maker dé oplossing tegen het fileprobleem. Opstijgen en landen doet de One vanaf zogenoemde airstrips, een soort minilandingsbaan die in dit geval 200 meter lang moet zijn. Doordat de rotorbladen ingeklapt kunnen worden, kan er met de One ook op de openbare weg worden gereden.

Het bedrijf in Raamsdonksveer heeft sinds 2008 aan de vliegende auto gewerkt. In april 2012 werd er op vliegbasis Gilze-Rijen al in het geheim mee getest.

Hoewel er voor het besturen van de One ook een vliegbrevet nodig is, lijkt vooral de prijs de grootste drempel voor een massale doorbraak van airborne forensenverkeer. De gelimiteerde eerste editie van de One kost namelijk 500.000 euro.
Bron: http://www.bndestem.nl/re...or-500-000-euro-1.4349137

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fi5CsI0uaperG5sVEYLT8PvZ/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3A78qIy2C6FatnymHyetzSVG/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2kt2elSQ1ZERhfSFCmF0Rq88/full.jpg

Toch verwacht ik niet dat het een succes gaat worden, met een prijskaartje van 500.000 euro... als het nou 50.00 euro ofzo was, misschien nog wel...

Wel jammer dat je hem met alleen rijbewijs B niet mag besturen :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:09

Garyu

WW

Niet alleen dat, je mag er ook praktisch nergens mee vliegen, net als met een helikopter (zonder vergunning) zul je bijvoorbeeld uit de buurt van bewoond gebied moeten blijven, de kans dat je dan naar je werk kan gaan forensikopteren is dus sowieso relatief laag :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 11:29:
Binnenkort verkrijgbaar (nou ja, vanaf 2016 dan), een combinatie van vliegende auto en helicopter:

...De gyrocopter is volgens de maker dé oplossing tegen het fileprobleem...
No it isn't.
...Opstijgen en landen doet de One vanaf zogenoemde airstrips, een soort minilandingsbaan die in dit geval 200 meter lang moet zijn...
Handig in een land als Nederland.
...Hoewel er voor het besturen van de One ook een vliegbrevet nodig is, lijkt vooral de prijs de grootste drempel voor een massale doorbraak van airborne forensenverkeer. De gelimiteerde eerste editie van de One kost namelijk 500.000 euro....
Ofwel koop een Robinson R22 of zelfs R44 voor een fractie van de prijs; vervoer meer personen en vlieg verder. En je hebt geen landingsbaan nodig.
Koop van het verschil nog een dikke Benz erbij voor op de weg.

Maar goed; het is natuurlijk wel innovatie en iets unieks; dat kan ik hun wel meegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 11:29:
Wel jammer dat je hem met alleen rijbewijs B niet mag besturen :P
Zo te zien op de weg hebben veel mensen als last met de richtingen links/rechts. Stel je voor dat er nog op en neer bijkomt.

Chaos, chaos zeg ik je...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:31
Nog steeds geen post over de verjaardag van de A300? :o

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Welke verjaardag is dat dan? Iig niet de first flight (die was op 28 oktober 1972) of de eerste indienstname (was 30 mei 1974, bij Air France).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Overigens waren in de geschiedenis deze dagen ook een bewogen tijd tussen de VS en Sovjet-Unie.

Op 1 mei 1960 maakte Gary Powers met zijn Lockheed U-2 een spionagevlucht boven de Sovjet-Unie.
Aangezien er die dagen al eerder dergelijke vluchten waren gemaakt was de Sovjet-Unie voorbereid; hij werd neergeschoten (een Sovjet MiG-19 werd door dezelfde salvo ook neergehaald en de piloot overleed).

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/fb/OperationGrandSlam1960.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.aerospaceweb.org/question/history/u2/u2-wreckage.jpg

Powers droeg een muntsteek met saxitoxine bij zich; zou hij in vijandige handen komen dan kon het dit gebruiken om zelfmoord te plegen. (en zo geen geheimen kunnen vrijgeven.).

Ondertussen dacht de VS dat het vliegtuig verwoest was en de piloot dood.
Begrijpelijk wilde de VS niet dat hun spionage-praktijken bekend werden dus probeerden ze dit te verhullen als een U-2 die voor de NASA vloog (en weerkundige metingen deed) en dat de piloot waarschijnlijk zuurstofproblemen heeft gekregen en neergestort.
Ze hebben hiervoor zelfs een U-2 snel in NASA kleuren geverfd en getoond aan de media:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6c/U-2_Spy_Plane_With_Fictitious_NASA_Markings_-_GPN-2000-000112.jpg

De Sovjets wisten natuurlijk beter. Zij brachten naar buiten dat ze een spionagevliegtuig hadden neergehaald; maar het feit dat de piloot nog leefde lieten ze bewust eruit. De VS bleef bij haar punt; het was een weerkundige meting geweest.

Maar dan kwam Nikita Khrushchev op 7 mei 1960 met deze opmerking:
"I must tell you a secret. When I made my first report I deliberately did not say that the pilot was alive and well... and now just look how many silly things the Americans have said."
Verder kwamen er foto's naar buiten die toonden dat het vliegtuig niet verwoest was en de VS technologie dus (deels) bekend werd voor de Sovjets. Dit alles bracht de VS regering natuurlijk gigantisch in verlegenheid.
Ook werd langzaam duidelijk dat de opperbevelhebber (de president) blijkbaar niet wist wat de CIA eigenlijk aan het uitvreten was.
Paar dagen op 10 mei bracht de VS de ware aard van de vlucht naar buiten.

Later gaaf president Eisenhower op 11 mei een statement uit waarin hij dergelijke spionage besprak; duidelijk aangaf dat de VS aan spionage deed en dergelijke praktijken directe goedkeuring van de president genoten.

Dit alles had directe gevolgen voor een summit die enkele dagen later op 16 mei gehouden werd.
Hier kwamen de VS en Sovjet leiders voor het eerst in 5 jaar weer samen maar de top werd een fiasco.

Gary Powers werd schuldig bevonden aan spionage en kreeg 3 jaar gevangenisstraf en 7 jaar werkkamp opgelegd. (foto hieronder)
Afbeeldingslocatie: http://www.aerospaceweb.org/question/history/u2/gary-powers-trial.jpg

Echter op 3 mei 1962 werd geruild tegen Vilyam Fisher (van de KGB) die door de FBI was opgepakt voor spionage. Dit gebeurde op de Glienicker Brücke in Berlijn. Deze brug stond/staat ook wel bekend als de Spionnenbrug; hier werden vaker mensen geruild omdat deze tussen West- en Oost-Berlijn lag.

Afbeeldingslocatie: http://joepwritesthehistoryofberlin.files.wordpress.com/2012/11/you-are-now-leaving-the-american-sector-c2a9deutsche-stiftung-denkmalschutz.jpg

Deel van het wrak van de U-2 ligt in het Central Armed Forces Museum in Moskou (foto hieronder)
En een klein deel in het National Cryptologic Museum in Maryland.

Afbeeldingslocatie: http://cache.boston.com/resize/bonzai-fba/Globe_Photo/2010/04/30/1272681820_3828/539w.jpg

Gary Powers kwam terug in de VS als een niet geliefde man; waarom had hij zijn U-2 niet vernietigd en zelfmoord gepleegd?

Gary Powers overleed in 1977; hij keerde terug in een Bell 206 helikopter waarmee hij voor een LA televisiestation (KNBC) werkte toen de helikopter neerstortte in het Sepulveda Dam Recreation Area nadat de brandstof opraakte.
Hij week op het laatst nog uit voor kinderen op de grond; had hij dit niet gedaan dan het hij het misschien nog overleefd (d.m.v. autorotatie van de helikopter). Eventueel gevolg voor de kinderen kun je dan wel raden.

(Powers voor de desbetreffende Bell helikopter N4TV.)
Afbeeldingslocatie: http://www.check-six.com/images/PowersU2/powers-helo.jpg
Pagina: 1 ... 36 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.