All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Hier op Schiphol zie ik ze niet zoveel meerwildhagen schreef op maandag 28 april 2014 @ 19:09:
[...]
Maar die MD-8x vliegen nog volop rond hoor, van de 1191 geproduceerde exemplaren zijn er nog altijd 577 in dienst, met de grootste aantallen bij American Airlines (175 stuks), Delta Airlines (117 stuks) en Allegiant Airlines (52 stuks)
En dan had je ook de Boeing 717 nog....
De 717 nog wel in de vorm van Blue1.
In Europa vliegen er idd weinig MD-80's meer rond, dat klopt. Nog wel flink wat in de US en in Azië
Alleen Khors Air, Bulgarian Air Charter, Swift Air, Bukovyna Airlines en Medallion Air hebben nog MD-80's (verschillende types) in gebruik in Europa. Maar volgens mij vliegen die geen van allen op Schiphol.
In Caraïbisch Nederland vliegt Insel Air overigens ook nog met een aantal MD-80's als ik Wiki mag geloven.
Virussen? Scan ze hier!
Kia Niro-EV 2024
Virussen? Scan ze hier!
Inderdaad er vliegen bij Insel Air nog MD80'swildhagen schreef op maandag 28 april 2014 @ 20:06:
Alitalia heeft zijn laatste MD-82's in oktober 2012 buiten dienst gesteld.
In Europa vliegen er idd weinig MD-80's meer rond, dat klopt. Nog wel flink wat in de US en in Azië
In Caraïbisch Nederland vliegt Insel Air overigens ook nog met een aantal MD-80's als ik Wiki mag geloven.
YouTube: haitiano1982
YouTube: Ozzie Martina
[ Voor 6% gewijzigd door psy op 28-04-2014 20:38 ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Damn, zelfs voor Sint Maarten-begrippen is dit wel érg laag zeg... als je als strandganger ff flink uitrekt kan je aan het landingsgestel gaan hangen...
Virussen? Scan ze hier!
Best gaaf om daar ook op te stijgen....gaat gruwelijk snel die take-off met KLM richting Aruba of Curacao met behoorlijk legere tanks
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
YouTube: Skiathos Airport 2013
[ Voor 25% gewijzigd door vhal op 28-04-2014 20:49 ]
Vergeet de wing flex niet.Piet91 schreef op maandag 28 april 2014 @ 17:11:
De Boeing 787 is te herkennen aan de gekartelde cowling (motor).
Around KPAE 4-23-14 by moonm, on Flickr
Gaaf hoor!vhal schreef op maandag 28 april 2014 @ 20:45:
Wat dichter bij huis, de luchthaven van Skiatos Airport is ook erg dichtbij te bewonderen. Niet zo spectaculair als op SM (geen 747 of andere gekke dingen) maar toch wel leuk om te zienjammerlijk had ik geen cam bij mij...
YouTube: Skiathos Airport 2013
http://youtu.be/7P9OAng32F0
Toen ik tijdens een dezer dagen (filmpje van youtube) landde op AMS omdat het landen in UK niet door kon gaan vond ik het hier al KL!#@TE dit ziet er echt uit als achtbanen (die van FLY.be
www.casarodriguillo.com
Poah, dat is lekker zeg, zullen aardig wat mensen groen/wit weggetrokken in die vliegtuigen zittenvhal schreef op maandag 28 april 2014 @ 21:21:
Zat eens te kijken naar onderstaand filmpje maar sommige approaches zien er wel erg funky uit. Bij sommige vraag ik mij echt af waarom het toestel niet als een baksteen naar beneden stort![]()
Verder lijkt me dat dat "baksteen"-effect wat je zegt ook voor een deel een gevolg is van de enorme telelens, waardoor je de snelheden niet goed kan zien, en de laterale bewegingen juist heel goed. Combineer dat met een stukje flinke tegenwind, die je ook niet ziet op de video, en het zal allemaal wel meevallen. Verder knap staaltje werk van die piloten, maar ook wel aardig wat go-arounds zeg
Wat gebeurt daar trouwens in die rechtermotor op ongeveer 4:39?
[ Voor 3% gewijzigd door Garyu op 28-04-2014 22:07 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Wat een zooitje zeg...DennisM6 schreef op maandag 28 april 2014 @ 19:32:
Deze die op internet staat vind ik van beide kampen wel netjes:
777's kunnen er ook wat vanXWB schreef op maandag 28 april 2014 @ 20:56:
Vergeet de wing flex niet.
[afbeelding] Around KPAE 4-23-14 by moonm, on Flickr

franssie schreef op maandag 28 april 2014 @ 22:56:
Het tele effect werkt natuurlijk ook niet echt mee, maar welk walibisix-flags veld is dat? Vertrekkend kan zo'n schans nog wel leuk zijn (kan) maar landend lijkt het mij nogal een probleem.
En inderdaad, zeker als in je achterin de kist zit, minimaal misselijk makend maar bijna whiplash veroorzakend.
Het effect van een telelens. Comprimeert de hele boel en daardoor lijkt de baan zo'n non-stop drempel.CyBeR schreef op maandag 28 april 2014 @ 23:31:
Wtf konden ze die strip niet even op een vlak stuk land maken ofzo?
Zal in het echt ook niet vlak zijn maar zo erg als het hier lijkt is het ook zeker niet.
EDIT: Een vlootwisseling bij KLM de komende dagen:
- Morgen 29 april: PH-BCE (Boeing 737-8K2) komt binnen. Gloednieuwe kist voor KLM en komt rechtstreeks van King County aan om 08:00 uur.
- Woensdag 30 april: PH-EXD (Embraer 190) komt dus binnen wat dus al goed bekend is. Vertrekt op 29 april vanaf SJK (São José dos Campos Airport) via REC (Recife, Brazil) en maakt een nachtelijke stop van 29-30 april op TFS (Tenerife South Airport) en zou zo rond 18:05 uur op Schiphol moeten landen.
- Woensdag 30 april: PH-KZW (Fokker 70) vertrekt naar Norwicht om 16:15 uur. Is Fokker 70 #5 die in de huidige pensionering weg gaat. PH-KZV (5 jan.), PH-KZG (3 feb.), PH-JCH (3 maart) en PH-WXA (30 maart) staan daar al. (en nog steeds geloof ik) PH-JCT en PH-KZH volgen in mei.
Blijven overigens alle 7 vliegen voor een andere maatschappij.
[ Voor 62% gewijzigd door Piet91 op 28-04-2014 23:37 ]
Het tele effect werkt natuurlijk ook niet echt mee, maar welk walibisix-flags veld is dat? Vertrekkend kan zo'n schans nog wel leuk zijn (kan) maar landend lijkt het mij nogal een probleem.vhal schreef op maandag 28 april 2014 @ 21:21:
Zat eens te kijken naar onderstaand filmpje maar sommige approaches zien er wel erg funky uit. Bij sommige vraag ik mij echt af waarom het toestel niet als een baksteen naar beneden stort![]()
En inderdaad, zeker als in je achterin de kist zit, minimaal misselijk makend maar bijna whiplash veroorzakend.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Hoewel het niet heel duidelijk te zien is in jouw filmpje, denk ik dat je de condensatie van de lucht in de inlaat door de lage druk bedoeld....Garyu schreef op maandag 28 april 2014 @ 22:04:
Wat gebeurt daar trouwens in die rechtermotor op ongeveer 4:39?
Heb een mooi filmpje op youtube gevonden:
Wtf konden ze die strip niet even op een vlak stuk land maken ofzo?vhal schreef op maandag 28 april 2014 @ 21:21:

Was enkele weken geleden op schiphol en heb toen even moge spelen met de verrekijkers daar, positief verrast!
Weten jullie wat de vergroting is van die verrekijkers op het panoramaterras? En welke verrekijkers raden jullie aan (tot 100,-).
Gulfstream G650
Wikipedia: Birmingham Airportfranssie schreef op maandag 28 april 2014 @ 22:56:
[...]
Het tele effect werkt natuurlijk ook niet echt mee, maar welk walibisix-flags veld is dat?
Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart...
Vandaag in 1988 vloog de Boeing 747-400 voor het eerst.
Uiterlijk lijkt hij heel erg op zijn voorgangers (-100. -200, -300), maar toch zijn er talloze vernieuwingen. De belangrijkste is dat hij nog maar 2 crew-leden nodig heeft ipv 3 door het invoeren van een glass-cockpit, en als gevolg daarvan het schrappen van de boordwerktuigkundige, plus het toevoegen van een extra brandstoftank in de horizontale stabilizer, en efficientere motoren. Tevens heeft de -400 winglets, wat de oudere versies van de 747 niet hadden. Uitzondering is de -400D, de Domestic-versie voor Japan, deze hadden géén winglets, omdat die op die korte afstanden niets toevoegt (de laatste 400D is 31 maart dit jaar buiten dienst gegaan).
Ook is het aantal passagiers toegenomen: waar een -100/-200 maximaal 366 passagiers (in 3- class configuratie) kan meenemen, kon een -300 er al 412 meenemen, en een -400 kan er 416 meenmen. Bij een all-economy class zijn die getallen respectievelijk 539 voor de -100/200, 565 voor de -300 en 660 voor de -400). Ter vergelijk de nog nieuwere -800 kan respectievelijk 467 en 605 passagiers meenemen.
Ook de range van de -400 is aanzienlijk groter: 13.450 km voor de -400, ten opzichte van 9800-12.400 km voor de oudere modellen (de -400ER haalt zelfs 14.200 km).
Ook andere zaken zoals MTOW, cruise speed en maximum speed liggen (soms aanzienlijk) hoger dan bij zijn voorgangers.
Vergelijk de 'klassieke' 3-persoonscockpit van een Iran Air 747-200:

met die van een modernere glass-cockpit van een -400 van Japan Airlines:

De eerste 707-400, mcn 23719, registratie N401PW en afgeleverd aan Northwest Airlines op 8 december 1989:

Hij vliegt ondanks zijn leeftijd van 26 jaar nog steeds rond, maar nu voor Delta Airlines (sinds 29-10-2008), onder registratie N661US:
[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 29-04-2014 05:26 ]
Virussen? Scan ze hier!
Bij SalimRaf moet ik altijd weer denken aan zijn leuke Citroen Evasion topic van jaren terugCyBeR schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 01:46:
Ben jij niet wat te jong om op een forum rond te hangen?
Dat kan dus nooit Salim zijn op die foto
Dat kan toch helemaal niet rechtstreeks? Moet wel via een ander vliegveld gaan, want de 737-800 kan maar 5765km vliegen. En als het goed is dan is de afstand tussen BFI en AMS ongeveer 7855km. Dacht bij vorige delivery flights dat ze via KEF vlogen.Piet91 schreef op maandag 28 april 2014 @ 22:06:
- Morgen 29 april: PH-BCE (Boeing 737-8K2) komt binnen. Gloednieuwe kist voor KLM en komt rechtstreeks van King County aan om 08:00 uur.
Nog even over die nieuwe livery van de Embraer vloot. Ik vond altijd al dat het blauw pas hoog begon in vergelijking met andere vliegtuigen uit de vloot. Dit ziet er in verhouding waarschijnlijk wat beter uit.
Leeg kunnen ze best een eind komen hoor. Maar de BCE is in Glasgow nog even gestopt voor wat extra fuel, schijnbaar lukte het toch niet helemaaloohh schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 11:58:
[...]
Dat kan toch helemaal niet rechtstreeks? Moet wel via een ander vliegveld gaan, want de 737-800 kan maar 5765km vliegen. En als het goed is dan is de afstand tussen BFI en AMS ongeveer 7855km. Dacht bij vorige delivery flights dat ze via KEF vlogen.
Nog even over die nieuwe livery van de Embraer vloot. Ik vond altijd al dat het blauw pas hoog begon in vergelijking met andere vliegtuigen uit de vloot. Dit ziet er in verhouding waarschijnlijk wat beter uit.
Ik kan helaas even niet zo snel een foto vinden, maar er kunnen ook extra brandstoftanks tijdelijk geplaatst worden om de range te vergroten. Vaak zitten die dan waar normaal stoelen staan.oohh schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 11:58:
[...]
Dat kan toch helemaal niet rechtstreeks? Moet wel via een ander vliegveld gaan, want de 737-800 kan maar 5765km vliegen. En als het goed is dan is de afstand tussen BFI en AMS ongeveer 7855km. Dacht bij vorige delivery flights dat ze via KEF vlogen.
Let vooral niet op de Web 0.1 beta layout, de foto's zijn wel mooi, net als de verhalen af en toe
Schiphol in the old days: http://www.ruudleeuw.com/spl-olddays.htm
Weet niet of iemand deze al kende, ik kwam er bij wijze van toeval op na een (totaal niet-gerelateerde) Google-search
Virussen? Scan ze hier!
Ontzettend gave foto; best knap dat zowel de cockpit goed belicht is al de grond buiten.wildhagen schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 04:06:
Vergelijk de 'klassieke' 3-persoonscockpit van een Iran Air 747-200:
[afbeelding]
Neem aan dat de cockpit in het echt een stuk donkerder is.
Goede 'sfeer' in die foto ook.
Dat is 696e 747. De eerstvolgende, actief zijnde -400's zijn N662US (ln 708), N663US (ln 715) en N664US (ln 721). Allemaal van Nortwest/Delta.De eerste 707-400, mcn 23719, registratie N401PW en afgeleverd aan Northwest Airlines op 8 december 1989:
[afbeelding]
Hij vliegt ondanks zijn leeftijd van 26 jaar nog steeds rond, maar nu voor Delta Airlines (sinds 29-10-2008), onder registratie N661US:
[afbeelding]
Daarna volgt PH-BFA (ln 725). Delta en KLM vliegen dan ook met een van de oudste (non-classic) 747 vloot ter wereld rond.
Er werden overigens tussen (en na) deze eerste 747-400 (ln 696) en PH-BFA (ln 725) nog een aantal -200 en -300 geproduceerd.
Dus nu "KLM Cityhopper" naast elkaar i.p.v. onder elkaar en de cheatline (die dus niet weg gaat) lager.Thetallguy schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 11:12:
Foto 2 van de KLM Embraer; het blauw zit aan de voorzijde tot iets lager op de neus.
[afbeelding]
Ofwel de blauwe deel gaat verder naar beneden over de hele fuselage of we krijgen zo'n lelijk (corporate) golfpatroon.
Blijkbaar niet (gezien tussenstop in Glasgow).oohh schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 11:58:
Dat kan toch helemaal niet rechtstreeks?
Ik heb wel eens eerder een 737 vanuit de VS naar Schiphol gezien op flightradar (een Transavia kist geloof ik) en die leek ook rechtstreeks naar Amsterdam te gaan zonder tussenstop.Moet wel via een ander vliegveld gaan, want de 737-800 kan maar 5765km vliegen. En als het goed is dan is de afstand tussen BFI en AMS ongeveer 7855km. Dacht bij vorige delivery flights dat ze via KEF vlogen.
Maar die vertrok uit het oosten; dat scheelt enorm.
Dan kan een lege 737-800 bijvoorbeeld rechtstreeks van/naar New York vliegen.
Want dat moet je ook meenemen; die max. range is fully loaded; ofwel met passagiers, bagage, voedsel enz. enz. Haal al dat gewicht eruit en je komt een stuk verder. Maar niet de extra ~2000km. die nodig was hier.
Mwah weet ik niet hoor. Als de cheat line recht naar achter gaat (zonder zo'n lelijke corporate golfpatroon) dan is de kist praktisch volledig blauw op de onderkant na. Weet niet of dat nou zo mooi is.Nog even over die nieuwe livery van de Embraer vloot. Ik vond altijd al dat het blauw pas hoog begon in vergelijking met andere vliegtuigen uit de vloot. Dit ziet er in verhouding waarschijnlijk wat beter uit.
Wat wel grappig is dat verhouding van ramen/deuren t.o.v. de hele kist anders is bij een Embraer als je die vergelijkt met andere kisten in de KLM vloot. Bij alle kisten (F70, E190, 737, 747) loopt de cheat line langs de onderkant van de nooddeuren en net iets boven de dorpel van de normale deuren.
Op de 777 en A330 na. Maar bij de E190 is de verhouding blauw/wit haast 50/50 terwijl bij de rest vooral blauw is.
Cool.wildhagen schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 12:35:
Kwam net een leuke site met een shitload aan oude vlieg-related foto's tegen: http://www.ruudleeuw.com.
Let vooral niet op de Web 0.1 beta layout, de foto's zijn wel mooi, net als de verhalen af en toe
Schiphol in the old days: http://www.ruudleeuw.com/spl-olddays.htm
Weet niet of iemand deze al kende, ik kwam er bij wijze van toeval op na een (totaal niet-gerelateerde) Google-search
Dat heb ik met die A380's van Korean, veel blauw op de onderkant na.Piet91 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 13:30:
Mwah weet ik niet hoor. Als de cheat line recht naar achter gaat (zonder zo'n lelijke corporate golfpatroon) dan is de kist praktisch volledig blauw op de onderkant na. Weet niet of dat nou zo mooi is.
Hoe de fuck kan dat ding gewoon ergens buiten staan en dat niemand er een goede foto van gemaakt heeft…Thetallguy schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 11:12:
Foto 2 van de KLM Embraer; het blauw zit aan de voorzijde tot iets lager op de neus.
[afbeelding]

Volgens het persbericht:
- Is er om 5 uur NL tijd is er nog een foto te verwachten.
- Alle Embraers en Fokkers krijgen ook deze livery, gevolgd door de Dreamliners, die eind 2015 verwacht worden.
[ Voor 44% gewijzigd door Die Bolle14 op 29-04-2014 14:16 ]
En zelfs binnen zit iedereen er met de rug naartoeCyBeR schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 14:00:
[...]
Hoe de fuck kan dat ding gewoon ergens buiten staan en dat niemand er een goede foto van gemaakt heeft…
Die meneer met stropdas heeft zelfs een camera in z'n hand!
(Belavia EMB190 deliveryceremony gisteren)
Lijkt mij niet, die deliverry van Belavia is pas gebeurd en alle andere Embraers zijn al een tijdje in Nederland.CyBeR schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 14:50:
Als ik dat vergelijk met de huidige E190 livery is er niks anders dus dat is wellicht een andere?
Ik gok dat de donkerblauwe cheatline bij de neus naar beneden buigt om zo uit te komen als op de foto's en voor de rest hetzelfde is als bij de huidige livery. Aangezien de neus van de Dreamliners en A350 ook zo lopen zal het daar ook er zo uit zien denk ik.
Haha.psy schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 11:24:
[...]
Bij SalimRaf moet ik altijd weer denken aan zijn leuke Citroen Evasion topic van jaren terug![]()
Dat kan dus nooit Salim zijn op die foto
Gebruiken jullie verrekijkers voor het spotten als ik vragen mag?
Gulfstream G650
Zoiets leek me de enige andere optie idd.Die Bolle14 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 14:53:
[...]
Lijkt mij niet, die deliverry van Belavia is pas gebeurd en alle andere Embraers zijn al een tijdje in Nederland.
Ik gok dat de donkerblauwe cheatline bij de neus naar beneden buigt om zo uit te komen als op de foto's en voor de rest hetzelfde is als bij de huidige livery. Aangezien de neus van de Dreamliners en A350 ook zo lopen zal het daar ook er zo uit zien denk ik.
Bron: http://www.luchtvaartnieu...en_op_%C3%A9%C3%A9n_motorDe piloten van een Boeing 767-300 van het Zuid-Koreaanse Asiana Airlines zijn geschorst nadat ze urenlang op één motor doorvlogen, met 253 passagiers en bemanningsleden, naar de eindbestemming in plaats uit te wijken naar de dichtstbijzijnde luchthaven. Dit schrijven media in Seoul dinsdag. De reputatie van Asiana krijgt hiermee opnieuw een knauw. Vorig jaar juli crashte een Boeing 777-200ER van dezelfde maatschappij, in San Francisco, met drie doden als gevolg. 'Pilot error' bleek toen uit onderzoek en ook Asiana zelf erkende dat later.
Bij het jongste incident ging het om een Boeing 767 die tien dagen geleden onder vluchtnummer OZ603 op weg was van Seoul naar Saipan op de Noordelijke Marianen, een eilandengroep onder Amerikaans bestuur ten noorden van Guam. Een uur na vertrek kregen de piloten een waarschuwing dat er iets mis was met een van de twee General Electric GE-CF6-motoren, zo verklaarde de Zuid-Koreaanse overheid. De bemanning verminderde het vermogen, maar het waarschuwingslampje bleef aan.
Uitwijken
De piloten waren op dat moment boven Japan en hadden alle gelegenheid om uit te wijken naar een Japanse luchthaven. Ze namen contact op met technici van Asiana in Seoul en omdat er verder niets mis leek te zijn besloten ze gezamenlijk om door te vliegen, nog eens vier uur naar Saipan, waar ze aankwamen met één werkende motor. Onduidelijk is op welk moment de sputterende motor is uitgezet.
Onderzoek in Saipan wees uit dat een oliefilter in de motor was verstopt door metalen deeltjes. De maatschappij moest een nieuwe motor invliegen uit Seoul om weer met de Boeing 767 te kunnen vliegen.
Daarmee was de kous nog niet af voor Asiana en de twee piloten, want de autoriteiten in Zuid-Korea hebben een onderzoek gestart naar de omstandigheden van de vlucht. Ze willen weten waarom de crew ervoor koos door te vliegen. In afwachting van het onderzoek zijn beide piloten geschorst.
Regels genegeerd
"Volgens de voorschriften moet de bemanning stappen ondernemen als een waarschuwingslampje voor de motoren blijft knipperen", zei een woordvoerder van het Zuid-Koreaanse ministerie van transport. "Een vliegtuig moet in dat geval terugkeren. Asiana heeft deze regels genegeerd en vloog door."
De maatschappij probeerde het incident in eerste instantie ook nog eens te verdoezelen, zegt het ministerie. In een rapportage zou Asiana hebben gezegd dat het waarschuwingslampje wél was uitgegaan. Nadere inspectie van de vluchtgegevens leerde dat dit niet het geval was geweest.
De Zuid-Koreaanse regering heeft Asiana inmiddels een stevige reprimande gegeven, waarbij ook werd gerefereerd aan de crash van de Boeing 777-200ER in San Francisco. De autoriteiten zeggen dat er verdere maatregelen zullen volgen in de vorm van boetes en schorsingen.
In een reactie heeft Asiana gezegd de besluiten van de regering "nederig" te zullen accepteren, maar de maatschappij ontkent te hebben gelogen over het waarschuwingslampje.
Emirates gaat per 5 september a.s. ook dagelijks vliegen op een nieuwe bestemming, namelijk Brussel Airport, en gebruikt daarvoor een 777: http://www.luchtvaartnieu...igt_vluchten_naar_Brussel
Virussen? Scan ze hier!
Ik woon onder de 'wachtkamer' van de Kaagbaan
[ Voor 46% gewijzigd door Bestla op 29-04-2014 16:04 ]
Zo doet me die kist zo erg aan een of ander stripfiguur van de tv denken.Die Bolle14 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 14:12:
En nog een plaatje en persbericht. http://klmf.ly/1ivT0Gu
[afbeelding]
Volgens het persbericht:
- Is er om 5 uur NL tijd is er nog een foto te verwachten.
- Alle Embraers en Fokkers krijgen ook deze livery, gevolgd door de Dreamliners, die eind 2015 verwacht worden.
Maar ik kan maar niet vinden welke stripfiguur dat nou was (omdat ik die namen natuurlijk niet meer ken).
Een cheat line hoort natuurlijk wel rechtdoor te lopen. Maar goed, ben benieuwd.Die Bolle14 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 14:53:
Spot haast nooit (laatste keer dat ik bij Schiphol was zal ergens in het 3e kwartaal van 2013 o.i.d. zijn geweest.) En als ik daar sta kijk ik door de viewfinder van m'n camera.SalimRMAF schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 15:09:
Ik moet wel nodig weer eens kijken; even de internationale atmosfeer proeven
Met een verrekijker kom je natuurlijk wel verder
Fijne instelling.
En vanaf 1 mei worden Emirates vluchten stevig verminderd. Want 1 mei t/m 20 juli worden beide banen op Dubai onderhouden. Met als gevolg datEmirates gaat per 5 september a.s. ook dagelijks vliegen op een nieuwe bestemming, namelijk Brussel Airport, en gebruikt daarvoor een 777: http://www.luchtvaartnieu...igt_vluchten_naar_Brussel
- er zo'n 26% minder vliegbewegingen zijn op DXB.
- Enkele tientallen vliegtuigen van Emirates aan de grond blijven (de 'kleinere'; alle A380's blijven vliegen om zo per vliegbeweging meer pax mee te krijgen)
- Vracht naar DWC (Dubai World Central - Al Maktoum International Airport) gaat.
- En meer.
Met als gevolg dat bijvoorbeeld de 2e vlucht naar Amsterdam met de 777 komt te vervallen. Dus de komende tijd alleen een A380 van EK op Schiphol; naast hun reguliere 747/777 cargo-kisten.
Groot. Gaat waarschijnlijk direct een hangar in en die hangars zijn grotendeels te zien vanaf het Panoramaterras. Plus aardige kans dat er een landingsbaan wordt gebruikt die vanaf daar te zien is en het taxiën naar de hangar.magnifor schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 15:59:
Volgens Luchtvaartnieuws.nl komt de Embraer vanavond 18:00 op Schiphol aan (KL9966). Hoe groot is de kans dat hij te zien is vanuit het panoramaterras? Werk er vlakbij dus kan eventueel naar het terras gaan om een (poging tot) een foto te maken.
Waarschijnlijk moet je wel op het juiste moment aanwezig zijn als de kist inderdaad direct de hangar ingaat; want dan zul je niet veel tijd hebben om hem te zien.
ETA is 18:00 uur dus als ik er 17:55 sta dan moet dat wel goed komen mocht hij landen op de juiste landingsbaan en als hij richting hangar gaat. Ach, lijkt mij wel de moeite waard om een poging te wagen. Morgen lekker spiegelreflex mee naar werk met 200mm lens.Piet91 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 16:09:
Groot. Gaat waarschijnlijk direct een hangar in en die hangars zijn grotendeels te zien vanaf het Panoramaterras. Plus aardige kans dat er een landingsbaan wordt gebruikt die vanaf daar te zien is en het taxiën naar de hangar.
Waarschijnlijk moet je wel op het juiste moment aanwezig zijn als de kist inderdaad direct de hangar ingaat; want dan zul je niet veel tijd hebben om hem te zien.
Maar heb je een omschrijving zodat wij mee kunnen denken over de naam.Piet91 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 16:09:
[...]
Zo doet me die kist zo erg aan een of ander stripfiguur van de tv denken.
Maar ik kan maar niet vinden welke stripfiguur dat nou was (omdat ik die namen natuurlijk niet meer ken).
Dat wist ik niet, maar ik wist even geen andere naam ervoor.[...]
Een cheat line hoort natuurlijk wel rechtdoor te lopen. Maar goed, ben benieuwd.
Nee ik gebruik altijd me camera.SalimRMAF schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 15:09:
[...]
Haha.Dat je dat nog weet.
Ik zou de tijd ruimer aanhouden. Best aardige kans dat de kist een stuk vroeger of juist later aankomt.magnifor schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 16:16:
ETA is 18:00 uur dus als ik er 17:55 sta dan moet dat wel goed komen mocht hij landen op de juiste landingsbaan en als hij richting hangar gaat. Ach, lijkt mij wel de moeite waard om een poging te wagen. Morgen lekker spiegelreflex mee naar werk met 200mm lens.
Maar ik gok dat er meerderen zijn die de kist in de gaten houden dus morgen zul je halverwege de dag wel te weten komen hoe laat hij ongeveer aankomt.
Plus zoals KLM hierboven in een bericht al aangegeven heeft zullen zij rond 17:00 uur morgen zélf ook een foto van de nieuwe livery naar buiten brengen.
Niet echt; staat me alleen vaag bij. Zo'n stripfiguur, bruinig hoofd met exact dezelfde vorm hoofd en de mond ook zo laag als de cheat line daar.Die Bolle14 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 16:24:
Maar heb je een omschrijving zodat wij mee kunnen denken over de naam.
Vraag me niet waarom ik dat herinner
Die term weet ik ook pas een paar dagen.Dat wist ik niet, maar ik wist even geen andere naam ervoor.
Maar die lijn is wel recht ja (althans; ik kan zo snel geen livery bedenken waar die niet recht is)
[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 29-04-2014 16:48 ]
Een cheatline hoeft niet per se recht te zijn, Southwest Airlines heeft bijvoorbeeld een golvende oranje cheatlinePiet91 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 16:39:
[...]
Maar die lijn is wel recht ja (althans; ik kan zo snel geen livery bedenken waar die niet recht is)
Virussen? Scan ze hier!
Het gaat mij niet perse om als een van de eersten de nieuwe livery te fotograferen maar meer om een stukje geschiedenis vast te leggen. Toch uniek voor mijn eigen collectie vliegtuigen foto's:)Piet91 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 16:39:
[...]
Ik zou de tijd ruimer aanhouden. Best aardige kans dat de kist een stuk vroeger of juist later aankomt.
Maar ik gok dat er meerderen zijn die de kist in de gaten houden dus morgen zul je halverwege de dag wel te weten komen hoe laat hij ongeveer aankomt.![]()
Plus zoals KLM hierboven in een bericht al aangegeven heeft zullen zij rond 17:00 uur morgen zélf ook een foto van de nieuwe livery naar buiten brengen.
Wat tijd betreft, ben 17:30 vrij en kan op zijn vroegst 17:50 op Schiphol zijn. Het is even afwachten. Flightradar24 in de gaten houden morgen
[ Voor 9% gewijzigd door magnifor op 29-04-2014 16:49 ]
wildhagen schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 16:42:
[...]
Een cheatline hoeft niet per se recht te zijn, Southwest Airlines heeft bijvoorbeeld een golvende oranje cheatline
[afbeelding]
Tuurlijk. Zat gewoon aan de standaard liveries te denken enzo.
Zijn er natuurlijk ook gewoon tig liveries met niet-rechte cheat lines...
kruipt in een hoekje...
Ah. Goede reden.magnifor schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 16:44:
Het gaat mij niet perse om als een van de eersten de nieuwe livery te fotograferen maar meer om een stukje geschiedenis vast te leggen. Toch uniek voor mijn eigen collectie vliegtuigen foto's:)
Ik zou zeggen; hou dit topic en Scramble/Flightradar in de gaten
[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 29-04-2014 16:51 ]
Dat is niet wat KLM heeft volgens mij; die lijn loopt recht naar achter zover ik op de foto's van de voorkant kan zien. In ieder geval aan het begin.wildhagen schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 16:42:
[...]
Een cheatline hoeft niet per se recht te zijn, Southwest Airlines heeft bijvoorbeeld een golvende oranje cheatline
[afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 29-04-2014 17:08 ]
Nee maar dat kan geen enkele dienst. Haal KL9966 maar eens door Google. Enige wat je tegenkomt is een history page van Flightradar (wat dus leeg is) en een paar aviation sites zoals scramble. Lijkt een unieke vluchtnummer. Waarschijnlijk zal KL9966 "gewoon" te zien zijn morgen in FR.Bestla schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 17:04:
Flightradar kent geen KL9966 of PH registration die op de route Tenerife --> EHAM zitten
Ik filter op KL, PH, En E190 zodat ik alle Emb190 te zien krijg. Maar niets van die nieuwe. het lijkt wel of hij niet bestaat.
[ Voor 34% gewijzigd door Bestla op 29-04-2014 17:17 ]
[ Voor 7% gewijzigd door aerofreak op 29-04-2014 17:17 ]
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Ja ik gebruik een verrekijker. Heb sinds kort een Nikon Aculon 8x42.SalimRMAF schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 15:09:
[...]
Haha.Dat je dat nog weet.
ben er zeer tevreden over.
KLM vliegt ook niet op TFS. PH- geregistreerde toestellen wel (transavia.com, ArkeFly, Corendon Dutch(?), alleen dat zijn dan weer geen Embraers. En je kunt hem op Flightradar natuurlijk pas zien als ie onderweg is, indien je filtert op de route TFS-AMS.Bestla schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 17:15:
Ik snap wel dat KL9966 een uniek speciaal nummer is. maar ik zie geen enkel KLM Cityhopper toestel dat op die route vliegt.
Ik filter op KL, PH, En E190 zodat ik alle Emb190 te zien krijg. Maar niets van die nieuwe. het lijkt wel of hij niet bestaat.
De vorige KLC Embraer is op 18 maart trouwens ook als KL9966 uit TFS gekomen
En over de livery; ik vind hem wel okay wat ik er zo van zie. Stukje moderner en 'improveder'
[ Voor 9% gewijzigd door Thetallguy op 29-04-2014 17:57 ]
Geen rechte cheat line meer dus.aerofreak schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 17:16:
En hier is de nieuwe livery, ik vind em mooi![]()
[afbeelding]
Maar de Embrear (en 787 en A350) zijn nog steeds onwijs lelijk (aan de voorkant).
En die lelijke neus wordt zo nog meer benadrukt...
De route staat er ook niet altijd bij; dus meeste succes heb je door gewoon even zonder filters op Flightradar te gaan kijken.Thetallguy schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 17:55:
KLM vliegt ook niet op TFS. PH- geregistreerde toestellen wel (transavia.com, ArkeFly, Corendon Dutch(?), alleen dat zijn dan weer geen Embraers. En je kunt hem op Flightradar natuurlijk pas zien als ie onderweg is, indien je filtert op de route TFS-AMS.
De vorige KLC Embraer is op 18 maart trouwens ook als KL9966 uit TFS gekomen
En over de livery; ik vind hem wel okay wat ik er zo van zie. Stukje moderner en 'improveder'
Je moet alleen wel bedenken dat de coverage grotendeels vervalt op de route REC-TFS.
Vanavond om 19u meer op de KLM Facebook pagina.
https://www.facebook.com/...777410773/?type=1&theaterKLM
Find the five differences between the old and the modified livery of our #Embraer190

Gaat dus op alle Embraers, Fokkers en 787's komen.
[ Voor 28% gewijzigd door Piet91 op 29-04-2014 19:09 ]
Maar goed, smaken verschillen.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Voor de E190 vind ik 't juist veel mooier omdat die oude rechte lijn eigenlijk niet zo goed bij de vorm van de neus past. Vergelijk eens de oude livery op een E190 vs dezelfde livery op een Boeing of Fokker.Bastien schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 19:07:
Onwijs lelijk.Het is net een vliegende walvis zo.
Maar goed, smaken verschillen.
Op deze manier hebben ze eigenlijk de oude livery toegepast op een kist met zo'n naar beneden buigende neus, zonder meteen 't hele ding blauw te moeten schilderen. Die cheatline hoort over de neus te lopen, maar bij een E190 zit die zo laag dat er bijna geen grijs meer over zou blijven. Voor de 787 geldt dat even hard en de F70 is op het randje.
Zie hier:

vs
[ Voor 55% gewijzigd door CyBeR op 29-04-2014 19:18 ]
Snap de gedachte wel hoor, maar ik kijk puur naar hoe het vliegtuig er nu uit ziet en daarop baseer ik mijn mening dat het net een walvis is zo. Niet of een lijntje misschien inderdaad zo over de neus gaat of niet.CyBeR schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 19:13:
[...]
Voor de E190 vind ik 't juist veel mooier omdat die oude rechte lijn eigenlijk niet zo goed bij de vorm van de neus past. Vergelijk eens de oude livery op een E190 vs dezelfde livery op een Boeing of Fokker.
Op deze manier hebben ze eigenlijk de oude livery toegepast op een kist met zo'n naar beneden buigende neus, zonder meteen 't hele ding blauw te moeten schilderen. Die cheatline hoort over de neus te lopen, maar bij een E190 zit die zo laag dat er bijna geen grijs meer over zou blijven. Voor de 787 geldt dat even hard en de F70 is op het randje.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Verwijderd
Nu hoeven ze alleen de neus wat extra blauw te gevenDennisM6 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 19:14:
Wat een saaie verandering zeg... Had wel meer verwacht.
Ik vind het dus wel wat, iig mooier dan die rechte lijn - dat was zo jaren 70 nog steeds.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
NeutraleTeun schreef op zondag 27 april 2014 @ 19:21:
En een stijgende MD-11 met gele staart en een paarse streep over de romp, enig idee welke maatschappij dat is?
En die zul je de komende tijd minder gaan zien:
Centurion Air Cargo to drop MD-11(F)s for B747 freighters
En PH-KZW maakt zijn laatste rotaties: is nu onderweg naar Cardiff; komt morgenvroeg terug, morgen nog een keer naar Cologne en Nuremberg en dan is het voorbij voor deze kist bij KLM Cityhopper.Centurion Air Cargo (WE, Miami Int'l) is planning to replace its fleet of MD-11(F)s with B747-400(F)s industry publication, Cargo Facts, has reported. Over the next three years, the cargo carrier says it will retire its four MD-11(F)s, along with five MD-11(F)s belonging to subsidiary SkyLease Cargo (GG, Greensboro), and replace them with a lesser number of B747 freighters.
SkyLease, which currently operates two B747-400(F)s, will take delivery of its third B747-400(F) freighter - N903AR (msn 33096) - in the coming weeks while a fourth will follow in September.
Cargo Facts speculates that an equal number of MD-11 freighters will leave the fleet before the end of the year.
Both Centurion and SkyLease offer scheduled and charter services to various destinations in the United States, Mexico, South America, and Europe.
Laatste vlucht vanuit Nuremberg landt om 15:30 uur en drie kwartier later vertrekt de kist naar Norwich.
Sluit zich aan bij PH-KZV (5 jan.), PH-KZG (3 feb.), PH-JCH (3 maart) en PH-WXA.
PH-JCT en PH-KZH volgen in mei.

EDIT: en over 19 minuten op Discovery Channel (22:00 uur):

Huge Moves
EDIT: en een duidelijke foto van PH-EXD gemaakt op Recife (de tussenstop tussen São José dos Campos en Tenerife):Een deskundig team moet een Canberra-bommenwerper over een afstand van 400 km van Coventry naar Newquay, Cornwall transporteren. Kan het toestel in zijn geheel worden verplaatst?

[ Voor 30% gewijzigd door Piet91 op 29-04-2014 22:16 ]
B747-400F? Geen nieuwe toestellen dusPiet91 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 21:25:
En die zul je de komende tijd minder gaan zien:
Centurion Air Cargo to drop MD-11(F)s for B747 freighters
Verwijderd
Ga d'r maar van uit dat ze die cheatline precies midden over de neus laten lopen.Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2014 @ 01:05:
Ik ben toch wel erg benieuwd hoe deze livery eruit ziet op de fokker en zeker op de 787!
Ze hebben nog humor ook bij de NASA, dit is een van de mounting points:
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Tof dat ze die bewaren; maareh:
PH-BUK is ook deels buiten uit elkaar gehaald (de vleugels; de horizontal- en vertical stabilizer zijn binnen eraf gehaald).According to a representative from Boeing, this is the first time a 747 has been broken up outdoors, without help from a hangar, with the intent of piecing it back together again.
SnowDude schreef op woensdag 30 april 2014 @ 11:54:
Ze hebben nog humor ook bij de NASA, dit is een van de mounting points:
[afbeelding]
De andere SCA (Shuttle Carrier Aircraft) is N911NA (dit is N905NA) heeft een minder rooskleurige toekomst; deze zal worden gebruikt voor spares voor o.a. SOFIA en voor deze N905NA geloof ik.
Voor alle duidelijkheid; dit is SOFIA:

PH-KZW doet momenteel haar laatste rotatie onder KLM kleuren; vanmorgen naar Cardiff geweest; de rotatie naar Cologne is geannuleerd en is nu bezig met de rotatie naar Nuremberg.
Ze landt weer op Schiphol om 15:30 uur en vertrekt drie kwartier later om 16:15 naar Norwich...

magnifor schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 15:59:
Volgens Luchtvaartnieuws.nl komt de Embraer woensdagavond 18:00 op Schiphol aan (KL9966). Hoe groot is de kans dat hij te zien is vanuit het panoramaterras? Werk er vlakbij dus kan eventueel naar het terras gaan om een (poging tot) een foto te maken.
Aanvulling hierop; rond half 7 vanavond gaat PH-EXD deze hangar in.Piet91 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 16:09:
Groot. Gaat waarschijnlijk direct een hangar in en die hangars zijn grotendeels te zien vanaf het Panoramaterras. Plus aardige kans dat er een landingsbaan wordt gebruikt die vanaf daar te zien is en het taxiën naar de hangar.
PH-EXD zou overigens ook zo rond deze tijd vanaf Tenerife moeten vertrekken...
[ Voor 31% gewijzigd door Piet91 op 30-04-2014 14:04 ]
EDIT:
KL9966 zichtbaar op FR24 nu.
[ Voor 21% gewijzigd door magnifor op 30-04-2014 15:42 ]
Dan moet je even met de auto naar de Loevesteinse Randweg of de Reykjavikweg gaan. Dan lukt het makkelijk.
EDIT:
A Cobham Aviation Avro RJ-100, registration VH-NJI performing flight NC-1994 from Perth,WA to Barrow Island,WA (Australia), was climbing out of Perth's runway 21 when a loud bang occurred from engine #2 (LF507, inboard left hand) and the crew received a fire indication for that engine. The crew stopped the climb at about 1000 feet and returned to Perth for an immediate landing on runway 21 about 6 minutes after departure.
The Australian Transportation Safety Board have opened an investigation into the occurrence rated an incident.

[ Voor 33% gewijzigd door Piet91 op 30-04-2014 16:18 ]
[ Voor 25% gewijzigd door magnifor op 30-04-2014 16:13 ]
Klinkt als maintenance probleem, schroefje losgeraakt o.i.d.?
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Als er inderdaad op oost geland wordt dan niet, 200 mm is net te kort en met heatwaves niet scherp. Ook de Reykjavikweg (thanks nu weet ik de naam van die wegmagnifor schreef op woensdag 30 april 2014 @ 16:13:
Auto is geen optie. Maar het terras wordt niks dus, ook niet bij het landen en taxien?
Ligt eraan welke baan wordt gebruikt maar qua taxiën komt hij vrijwel 100% zeker in zicht van het panoramaterras.magnifor schreef op woensdag 30 april 2014 @ 16:13:
Auto is geen optie. Maar het terras wordt niks dus, ook niet bij het landen en taxien?
Dan neem ik de gok en ga ik het gewoon proberen. Lens is 300mm dus heb wel wat bereik. En als hij aan het taxien is zijn er hopelijk geen of minder heatwaves zodat ik hem beetje normaal op de plaat krijg. Ben benieuwd.Piet91 schreef op woensdag 30 april 2014 @ 16:28:
[...]
Ligt eraan welke baan wordt gebruikt maar qua taxiën komt hij vrijwel 100% zeker in zicht van het panoramaterras.
Ik weet uit ervaring dat je met 300mm vanaf het terras een eind kan komen, ik hoop voor je dat je geen heatwaves heb.magnifor schreef op woensdag 30 april 2014 @ 16:37:
[...]
Dan neem ik de gok en ga ik het gewoon proberen. Lens is 300mm dus heb wel wat bereik. En als hij aan het taxien is zijn er hopelijk geen of minder heatwaves zodat ik hem beetje normaal op de plaat krijg. Ben benieuwd.
*knip* doe eens niet
[ Voor 110% gewijzigd door gambieter op 30-04-2014 18:01 ]
Oh, Piet was mij voor...
Eerste foto:

Let niet op de kwaliteit
[ Voor 77% gewijzigd door oohh op 30-04-2014 18:01 ]
Die foto is in Australië genomen gok ik, gezien de oriëntatie?oohh schreef op woensdag 30 april 2014 @ 17:52:
Hij komt via de Polderbaan?
Oh, Piet was mij voor...
Eerste foto:
[afbeelding]
Let niet op de kwaliteit
Virussen? Scan ze hier!
Dit topic is gesloten.
![]()