MBV schreef op maandag 21 april 2014 @ 15:10:
[...]

Ik had 3/4 al begrepen dankzij de begrippenlijst van Propane, maar dit leest een stuk makkelijker.
Laaghangende bewolking / mist is vaak heel vlagerig. Mag je doorvliegen naar het einde van de runway voor je besluit de go-around in te zetten, of moet je dat bij de treshold doen? Ik kan me voorstellen dat het in die situaties niet de moeite is omdat je ook zicht nodig hebt om te kunnen taxiën.
Korte antwoord: bij een precision approach (een ILS bijvoorbeeld) besluit je te landen/ Go Around gebaseerd op hoogte
bij een non-precision approach baseer je dat op afstand van je gebruikte navigatie middel.
Voor het lange antwoord zie hieronder!
Het is eigenlijk niet heel vlagerig, vergelijk het maar met mist op de snelweg. Het gebied is geen 100-en km's groot, maar je kunt gemakkelijk 5min in mist rijden zonder dat het beter/slechter wordt.
De bodem van diezelfde mist zou ook op 60m (200ft) kunnen hangen en dus is het een dichte deken boven de baan.
Voor zowel heli als fixed wing MOET je op je DA (Decision Altitude) je bepalen of je land of go-around gaat. M.a.w. +/- 50 ft erboven kijk je op of je vraagt je pilot monitoring (PM: de andere piloot die niet vliegt, maar 'ondersteunt'): decide/visual? Zo ja visueel met de landingsbaan, dan mag je landen want dan land je de laatste meters visueel, anders moet je je go-around gestart hebben.
Dat is een wezenlijk verschil dat je er dus wel door je DA mag zakken (wat vaak 200ft is voor ILS Cat1), maar dan moet je al bezig zijn om gas gegeven te hebben en een klimmende neusstand gezet hebben.
M.a.w. bij een ILS (precision approach) is het de hoogte die bepaalt wanneer je de keuze maakt tot landen/go-around, niet de afstand.
Bij een non-precision approach (waarbij je bijv geen verticale indicaties hebt zoals een glidepath, maar wel een links/rechts indicatie zoals een localiser) zoals een VOR (baken) approach ga je juist op afstand tot een bepaald baken go-around. HIerbij geldt het principe dat je op bepaalde afstanden van het baken tot bepaalde hoogtes mag zakken. Daarna vlieg je op je laagst toelaatbare hoogte en vlieg je naar het baken. Op een bepaalde afstand moet je dan bepalen of je Go-around gaat of visueel bent.
Vanzelf sprekend is dit veel minder precies en moet je dus hogere limieten hanteren.
De waardes en profielen te vliegen voor iedere approach vind je in de zgn approach plates die helemaal afhankelijk zijn van type bakens, omgeving, type heli/fixed wing etc etc etc
De reden dat de beslissing tot landen/Goaround is zwart/wit om juist te voorkomen dat piloten laks gaan worden en denken, mwah met 150ft kom ik ook nog wel binnen wat dan steeds lager wordt naar mate je overmoedigheid groeit totdat je steeds lagere waarden gaat krijgen waar de piloot niet voor getraind is of de navigatiemiddelen aan boord niet voor geschikt zijn.
Dus antwoord op je vraag; je mag zeker niet door vliegen om de baan af te speuren voor een open plekje; want vergeet niet; als je in de wolken/mist vliegt kun je de baan niet zien en dus kun je niet zien of je wel boven de baan vliegt of misschien juist vlak langs de verkeerstoren. Juist je ILS helpt je om op het verlengde van de baan te blijven wat alleen werkt als je op je approach bent en niet boven de baan; die is zodanig opgesteld dat als je de hele ILS af vliegt (localizer en glide path) dat je op de treshold zou neerkomen zou je tot aan de grond blijven doorvliegen.
Overigens een goede vraag w.b.t. taxien; want een ILS cat 3C (dat is de meest precieze hulpmiddel) waarbij je een zogenaamde zero-zero op autopiloot mag/kan doen: 0-0 betekent 0ft met 0m zicht, m.a.w. al zou je nooit iets kunnen zien van de baan kun je toch landen. Maar dan de vraag: hoe taxi je van de baan af? Het is natuurlijk nooit 0m zicht, maar 30-50m is soms realistisch. Als je in een 747 zou vliegen zou je niet eens een follow-me car kunnen zien op die hoogte van de cockpit, laat staan bewegwijzering of de taxibaan zelf.
Dus of het nut heeft, nee niet altijd, maar het kán wel. Overigens mogen heli's alleen maar CAT I ILS, m.a.w. wij mogen nooit lager dan 200ft, 500m zicht.
beetje lang antwoord, maar ik weet niet tot hoe diep je interesse gaat!
Als je een voorbeeld van een approach plate wilt zien voor een ILS runway 16 in Aberdeen, zie wat uitleg onder t plaatje:
-bovenin vind je alle benodigde frequenties voor radio en navigatie middelen
-middenin het vliegprofiel van boven gezien (niet op schaal!): wat in de praktijk gebeurd is dat radar/toren je +/- 10nm van de baan je met instructies oplijnt voor de landingsbaan. Als je dan ongeveer opgelijnt bent (+/- 30 graden van de centerline) kun je dan je ILS instrumenten gebruiken om jezelf precies zowel op hoogte als links/rechts op te lijnen.
-Als radar/toren daar geen tijd voor heeft of het is een kleiner vliegveld moet je jezelf oplijnen; maar hoe doe je dat in de wolken? Dan vlieg je de volledige procedure. Simpel gezegd vlieg je eerst naar het baken (VOR): ADN met freq. 114.3 (zie plaatje; het symbool waar de textbox naar wijst met de zeskant/moer symbool).
Afhankelijk waar je vandaan komt ga je daarna die 'racetrack' (die ellips, waar ook 344 in staat) in, die vlieg je tegen de klok in, zodat wanneer je de bocht naar links maakt van het noorden naar het zuiden, weet je dat je ongeveer opgelijnt bent met de baan en kun je je ILS instrumenten gebruiken om jezelf daarna precies op te lijnen.
Het vliegen naar de VOR heb je goede instrumenten voor dus je kunt zonder enige hulp via de VOR jezelf oplijnen voor de baan zonder dat je weet waar je begon/was!
Dan links onder zie je het vliegprofiel voor je hoogtes: in principe heb je er relatief weinig mee te maken want als je een ILS vliegt, dan volg je een aantal naalden op op de juiste glidepath te blijven.
Je minima staat onderin bij S-ILS 16: 463-1200m; dit betekent 463ft, met minimaal 1200m zicht. Echter besef dat van 463 nog het vliegveld elevatie gehaald moet worden (hoe hoog het vliegveld ligt t.o.v. zeeniveau) omdat we t.o.v. zeeniveau vliegen niet t.o.v. de grond.
Deze approach plate die ik bijgevoegd heb is erg oud en onoverzichtelijk; een beter voorbeeld vind je hier (zelfde approach plate (ILS runway 16 in aberdeen), maar van een andere fabrikant, maar met up-to-date informatie en veel duidelijker, maar je zult de overeenkomsten wel zien:
http://www.ead.eurocontro...GPD_8-1_en_2014-04-03.pdf
Daar zie je veel duidelijker je minima: kijk links onderin tabel OCA, CAT I met aircraft cat. A (heli's zijn A); daar vind je 369 (164); dat is 369ft t.o.v. het zeeniveau of 164ft t.o.v. de grond.
Overigens is dat raar, want de approach plates waar wij mee vliegen zijn 410ft, maar goed, die website is niet altijd up to date zo lijkt het.
Vragen vragen? Stel ze, ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik weet nog dat het voor mij acracadabradaabvraasdfaa was, dus ik hoop dat het iets duidelijker is!