Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Waarschijnlijk leverde 1 economy class passagier toen meer op dat 1 vandaag. Denk alleen maar aan de olieprijs die in die halve eeuw gigantisch zijn gestegen.DJustin schreef op zondag 13 april 2014 @ 22:58:
Ik vraag mij af of prijstechnisch dit "economic class" kon zijn..
En vliegen was toen wat bijzonders. Zie alleen al dat filmpje. Ieder man in pak; kinderen in nette kleding en iedereen veel te vrolijk. Nu gaat men met sweatpants het vliegtuig in en trappen die kleine koters tegen je stoel.
Vandaag plaatste Pan Am in 1966 voor $525 miljoen aan 25 Boeing 747 en zet hier feitelijk het 747 programma mee op gang.

EDIT: en gewoon. Omdat dit nummer hier gewoon hoort te staan!
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=mGF_0AcHaGs]
[ Voor 7% gewijzigd door Piet91 op 14-04-2014 00:32 ]
Piet91 schreef op maandag 07 april 2014 @ 23:46:
In navolging van de DC10, DC9, TriStar en MD11 is er nog een ander type kist dat (deels) verdwijnt.
G-OJMR van Monarch Airlines (Luton gebaseerde maatschappij) doet komende zondag 13 april haar laatste vlucht van Gatwick naar (weer zoals de DC10) Birmingham.
Vertrekt om 14:20 uur lokale tijd (15:20 uur onze tijd) en komt aan om 3:40 uur (4:40 hier) aan.
G-OJMR is een Airbus A300B4-605R. De eerste twin-engine wide-body ooit en tevens het eerste product van Airbus.
Dit is de laatste A300 van Monarch en tevens de laatste passagiers-A300 in dienst in een westers land.
Er vliegen nog een aantal pax-varianten rond in/rond Iran (Who'd have known?), Tunesië, Turkije, Kuwait en China Eastern Airlines vliegt er nog mee. Thai Airways ook; hun A300 service eindigt op 31 juli.
Voor de rest zijn alle A300 vrachtkisten; waaronder de bekende Beluga's.
De laatste A300 in pax-uitvoering in de westerse wereld heeft haar laatste vlucht gemaakt.
De A300 was het eerste vliegtuig van Airbus en de eerste wide-body twinjet...
De allereerste A300 op Schiphol in april 1973 (kist is in ruim een jaar later in 1974 alweer gesloopt; kist was ook maar zo'n 2 jaar oud. De tweede foto is wat er van over is in Deutsch Museum in Munich.)

[ Voor 15% gewijzigd door Piet91 op 14-04-2014 01:12 ]
Als voorbereiding heb ik besloten om dit jaar een beetje serieus op de thuis flightsim (fsx) te oefenen. Hiervoor heb ik recent een Saitek yoke gekocht en ga binnenkort maar eens op zoek naar de rudderpedals en een extra throttle quadrant. Voor de instrumenten heb ik RemoteFlight op de ipad aangeschaft, en de ipad staat op de yoke.
Ik ben nu op zoek naar een paar boeken om me echt goed voor te bereiden op serieus vliegen. Ik wil bij voorbeeld leren hoe ik Metar goed kan intepreteren en de theorie achter het vliegen. Als iemand wat tip heeft hou ik me aanbevolen.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Zelf heb ik Jeremy Pratt in de kast staan, veel beter geschreven maar wel engelstalig.
[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 14-04-2014 15:26 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Piet91 schreef op maandag 14 april 2014 @ 00:55:
[...]
[video]
De laatste A300 in pax-uitvoering in de westerse wereld heeft haar laatste vlucht gemaakt.
De A300 was het eerste vliegtuig van Airbus en de eerste wide-body twinjet...
De allereerste A300 op Schiphol in april 1973 (kist is in ruim een jaar later in 1974 alweer gesloopt; kist was ook maar zo'n 2 jaar oud. De tweede foto is wat er van over is in Deutsch Museum in Munich.)
[afbeelding]
[afbeelding]
. MacBook Pro 13" iPad (2017) iPhone XS AirPods
F-WUAB Airbus Industrie Airbus A300B4-203 - cn 238 by Flox Papa, on Flickr
Concorde Msn 001 is now secure by Jujug Spotting, on Flickr
Jij bedoeld deze van Pratt:franssie schreef op maandag 14 april 2014 @ 10:42:
Zelf heb ik Jeremy Pratt in de kast staan, veel beter geschreven maar wel engelstalig.
http://www.afeonline.com/...l-course-series-pack.html
Ik was net bij de Luchtvaart Hobby shop (ik werk er vlak naast) maar daar hadden ze deze niet.
Veel plezier en als je er echt voor gaat veel succes. Ik hoop dat de examens ondertussen al iets meer gericht zijn op het testen van je kennis i.p.v. leesvaardigheid, 10 jaar gelden ben ik er maar mee gestopt ...
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Hoe zit dat ? De F-OCAZ is ex-F-WUAB begreep ik, ergens staat een plakje vliegtuig in een museum, en ergens anders staat het héle vliegtuig te pronken ?XWB schreef op maandag 14 april 2014 @ 13:00:
En dat prototype staat inmiddels in het nieuwe Aeroscopia museum (wat op dit moment onder constructie is).
[afbeelding]F-WUAB Airbus Industrie Airbus A300B4-203 - cn 238 by Flox Papa, on Flickr
De échte F-WUAB (later reregistered als F-OCAZ, een A300B1, dus geen A300B4 zoals de nep F-WUAB) was het 1e prototype van de A300 en die is gesloopt, minus dus dat stuk van de fuselage in het Deutsches Museum.
Het 2e prototype (er zijn er 2 gebouwd, dit waren ook meteen de enige 2 A300B1's), de F-WUAC, is later verkocht aan het Belgische Trans European Airways en reregistered als OO-TEF. In 1991 is die gesloopt.
Dit was dus het 2e prototype:
[ Voor 15% gewijzigd door wildhagen op 14-04-2014 16:48 ]
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd

Zal die voorste 787 de eerste voor Arke zijn? Of voor een andere TUI Group airline?
Mijn vriendin en ik willen in september naar China gaan (Brussel - Beijing). De prijs via KLM is momenteel 570 euro per persoon. Wel, dat lijkt me al heel wat bang for the bucks maar weten jullie of het misschien nog beter kan?
Ik zie zo ook niets goedkopers (sterker nog; ik zie jouw prijs nergens; al heb ik nog niet op KLM's eigen site gekeken).filenox schreef op maandag 14 april 2014 @ 19:48:
Een actueel 'goedkoop vliegen'-topic is er op GoT niet dus ik kom jullie maar even lastigvallen
Cheaptickets.be geeft enkel duurdere resultaten terug
September is een van de duurste maanden en dan is €570 retour geloof ik een heel aardige aanbieding.
EDIT: ik kan bij Austrian (dus overstap in Vienna) voor €515 retour vinden vanuit Brussel.
[ Voor 9% gewijzigd door Piet91 op 14-04-2014 20:03 ]
Sowieso ga je het hoogstens een of 2 tientjes goedkoper vinden, Bottom low voor bijv. Bangkok is 499. Verder is dit een directe vlucht met KLM en dat is ook al wat waard.filenox schreef op maandag 14 april 2014 @ 19:48:
Een actueel 'goedkoop vliegen'-topic is er op GoT niet dus ik kom jullie maar even lastigvallen
Mijn vriendin en ik willen in september naar China gaan (Brussel - Beijing). De prijs via KLM is momenteel 570 euro per persoon. Wel, dat lijkt me al heel wat bang for the bucks maar weten jullie of het misschien nog beter kan?'t Studentenleven is al duur genoeg en als je weet wat je voor 50 euro in China kan krijgen denk ik liever 2x na (en vraag ik het dus hier
). Cheaptickets.be geeft enkel duurdere resultaten terug
Stel anders even via Skyscanner.com notificaties in. Dan krijg je een bericht wanneer de prijs veranderd. Na een aantal dagen zul je waarschijnlijk wel weer op een zelfde prijs uitkomen (of niet...). Het is en blijft natuurlijk een gok. Succes!filenox schreef op maandag 14 april 2014 @ 20:16:
Mmm mooi is dat, de laagste prijs is nu 601 euro geworden
Ja maar dan ben je 20uur onderwegPiet91 schreef op maandag 14 april 2014 @ 19:59:
[...]
Ik zie zo ook niets goedkopers (sterker nog; ik zie jouw prijs nergens; al heb ik nog niet op KLM's eigen site gekeken).
September is een van de duurste maanden en dan is €570 retour geloof ik een heel aardige aanbieding.
EDIT: ik kan bij Austrian (dus overstap in Vienna) voor €515 retour vinden vanuit Brussel.
Dus? Jij wilde goedkoop
Ik denk overigens ook dat tot 600 euro voor richting Azie (dus China of BKK/SIN - KUL kan soms goedkoper) gewoon een goede prijs is .. zeker in september! Boeken dus zou ik zeggen

Meanwhile in FRA: nose kisses
[ Voor 4% gewijzigd door El Jefe op 14-04-2014 21:26 ]
Eerst met de trein naar Parijs en vervolgens met Air France (Boeing 777-300) naar Beijing. We zijn 14u onderweg - omdat het een rechtstreekse vlucht is -, en dat alles voor *tromgeroffel* EUR 583 per persoon
The Fatty and the Lady!El Jefe schreef op maandag 14 april 2014 @ 21:26:
[...]
Dus? Jij wilde goedkoop![]()
Ik denk overigens ook dat tot 600 euro voor richting Azie (dus China of BKK/SIN - KUL kan soms goedkoper) gewoon een goede prijs is .. zeker in september! Boeken dus zou ik zeggen![]()
[afbeelding]
Meanwhile in FRA: nose kisses![]()
![]()
Niet te lang alleen laten, die twee, voor je het weet heb je een nest Learjets of zoiets...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Meer zien? Klik hier, let op: Not suitable for work!
http://www.powned.tv/nieu...ways_twittert_vagijn.html
I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A
Verwijderd
A380 of 747-8I?
747-8I!
als je hem naast een 747 zet wel
Inmiddels ben ik wel gewend aan het vlaggenschip van Airbus, maar toch... of er nu een Boeing of een Fokker logo opzit. Vind het niet veel bijzonders, zo'n A380
JeroenH schreef op maandag 14 april 2014 @ 21:48:
[...]
Niet te lang alleen laten, die twee, voor je het weet heb je een nest Learjets of zoiets...
Ik denk meer aan een 747-8I SUD
Waarom nou een Boeing....Kecin schreef op maandag 14 april 2014 @ 22:07:
US Airways gaat denk ik op zoek naar een nieuwe "Social Media Manager" nadat daar een NSFW foto werd gepost op Twitter.
Meer zien? Klik hier, let op: Not suitable for work!
http://www.powned.tv/nieu...ways_twittert_vagijn.html
Dit dus.
Deze A320 en A319 hebben niet zo'n liefdevolle relatie:

Bron.An Airbus A320, XY-AGT, of Golden Myanmar Airlines collided with an Airbus A319, XY-AGR, of Myanmar Airways International on the ground at Yangon International Airport.
The nose of the A320 contact the right hand rear fuselage of the A319.
Het gaat snel (gisteren gemaakt)Piet91 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 21:01:
[video]
DC-10 van Koninklijke Luchtmacht vertrokken voor sloop
Gaat om T-255, hier de laatste landing op Newquay waar deze gesloopt wordt:

Deels waar. Want ook de MD11's van KLM in Victorville zijn vrij snel van hun onderdelen ontdaan.Carpento schreef op maandag 14 april 2014 @ 23:31:
Sjah, waarom ook niet. Als zo'n ding in de woestijn staat zullen ze een parkeerplekje meer of minder niet missen maar op een wat bescheidener vliegveldje kan ik me bést voorstellen dat ze 'm snel zo compact mogelijk maken
Zeker zaken als de motoren gaan er snel af.
En je moet je niet verkijken wat het kost om zo'n kist daar in de woestijn te parkeren; dat wil jij niet betalen.
Over vliegtuigen opslaan gesproken; er gaan geruchten rond dat Boeing 747 #1 opgeknapt gaat worden:
Bron.Restoring the "Queen of the Skies"
Forty-five years ago, she made history, ushering in the era of the jumbo jet and changing the face of commercial flight. A giant of the skies, it made our world smaller and mesmerized the people of the Pacific Northwest, us included.
When the 747 dubbed The City of Everett (RA001) took her inaugural flight on February 9, 1969, it was an enormous day for both of us. And just as we are tremendously proud to be a part of the Boeing 747’s legacy—as chief engineer and co-pilot on the first flight—we’re equally proud to be a part of her renewal at The Museum of Flight.
Since accessioning the first 747, the Museum and its dedicated team have been faithfully caring for the aircraft, but Seattle’s damp climate takes a toll, and The City of Everett is showing signs of wear. That’s why, this summer, the Museum will embark on an ambitious project—a complete external restoration to return her to first flight conditions.
The restoration will not be a simple task. It will take place onsite, in the Museum’s Airpark. After a thorough wash and sand, The City of Everett will be painted in almost the exact scheme from its rollout on September 30, 1968, including replicating more than two dozen airline logos that adorned the front of the fuselage. The restoration of the 747 is a precursor to the Museum’s west campus expansion and the covering of the Museum’s commercial aircraft.
You can help the Museum bring The City of Everett back to her first flight glory by making a gift to this historic restoration project. Gifts of any size help, and all gifts designated to the 747 will go to her restoration and continued care at The Museum of Flight so future generations can experience the first “Queen of the Skies.”
Thank you for your generous and continued support of aircraft restoration at The Museum of Flight – and thank you for helping to inspire the next generation of explorers, innovators, and adventurers.
Sincerely,
Joe Sutter
Chief Engineer, Boeing 747 Project
Brien Wygle
Boeing Test Pilot
Mag ook wel. Hoe komen ze erop om vliegtuigen in Seattle(!) buiten neer te zetten

Maar ja, geld hè...zo staat de Concorde er een stuk beter bij; puur omdat die nog in bezit is van BA en dat het museum daarom beter voor die moet zorgen.
[ Voor 200% gewijzigd door Piet91 op 14-04-2014 23:57 ]
Op 15 april 1952 vloog de Boeing B-52 Stratofortress voor het eerst. De officiele naame Stratofortress wordt eigenlijk zelden gebruikt, het toestel staat beter bekend als BUFF: Big Ugly Fat Fucker.
Nu, 52 jaar later, is het toestel nog steeds in dienst, en de bedoeling is dat dit tot minimaal 2040 het geval blijft. De laatste B-52 is in 1962 geproduceerd, dus het jongste airframe zou dan een leeftijd van 78 jaar hebben. Op dit moment is alleen de B-52H-versie nog in gebruik, alle oudere versies zijn (los van museum-gebruik en evt testvluchten) niet meer operationeel in gebruik.
In totaal zijn er 744 exemplaren van de B-52 gebouwd, op dit moment zijn daarvan nog 78 stuks (allen dus van de H-variant) in dienst.
Men had oorspronkelijk voorzien dat de B-52 van turboprop-motoren (de van turbojet tot turboprop omgebouwde Wright T35) voorzien zou worden, en heeft een aantal verschillende varianten bedacht, door steeds wisselende eisen cq zorgen van de luchtmacht:

Uiteindelijk is men toch overgestapt naar een jet-design, waar ook weer verschillende varianten van bedacht zijn:

Van het onderste plaatje zijn alleen de twee rechtse exemplaren geproduceerd. Het middelste waren de protoypes, het rechtse plaatje is de eerste produktievariant (B-52A).
Grootste visuele verschil van X/YB-52 prototypes met de serieproduktie is dat het prototype een canopy-cockitpit heeft, versus een 'normale' cockpit voor de serieproduktie. Daarnaast ontbreekt bij de prototypes de externe brandstoftank (aan de buitenkant van de vleugel)
Vergelijk het prototype:

Met een serieproductietoestel:

Het toestel kwam pas in 1955 in dienst, dus kwam te laat voor de Korea Oorlog. Effectief heeft hij, qua oorlogshandelingen, dus alleen dienst gedaan tijdens de Vietnamoorlog en de beide Golfoorlogen. Zoals hier een B-52F boven Vietnam in 1965:

Het toestel kan best wel wat hebben, zelf zonder staartvlak kan hij doorvliegen en veilig landen (het staartvlak was na hevige turbulentie afgebroken op 10 januari 1964), zoals deze B-52H bewijst:

Een B-52 met volledige bomb load:

In zijn lange loopbaan heeft de B-52 ook nogal wat crashes meegemaakt, maar de meest spectaculaire (en bekendste) is de Fairchild Air Force B-52 crash uit 1994 door een gestoorde piloot.

De B-52H maakt gebruik van de Pratt & Whitley TF-33 motoren, een militaire variant van de JT3D, deze zat o.a. ook in de Boeing 707 en de Douglas DC-8 gemonteerd.
Deze motoren staan erom bekend dat ze redelijk wat rook produceren bij flinke load, en dat is bij de B-52H dus ook redelijk duidelijk te zien zo af en toe:

De oorspronkelijke bemanning bestond uit 6 crew-members: een piloot, een copiloot, een bommenrichter, een navigator, een electronic warefare officer, en tot slot een staartschutter. Deze laatste functie is komen te vervallen in 1991 toen het staartkanon (een M61 Vulcan, verwijderd werd. Tegenwoordig bestaat de crew van een B-52 dus uit 5 man.
De werkplek van de staartschutter:

Na verwijdering van dat kannon hebben ze de staart dus helemaal dichtgemaakt:
Virussen? Scan ze hier!
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik snap in Seattle wel, maar ik zou in jouw zin het uitroepteken een woord verschuiven naar buiten(!), want dat is inderdaad wat ik ook niet snap. (volgens mij bedoelen we hetzelfde en dat het niet slim is om het in zo'n klimaat die vliegtuigen buiten te zetten)Piet91 schreef op maandag 14 april 2014 @ 23:39:
[...]
Over vliegtuigen opslaan gesproken; er gaan geruchten rond dat Boeing 747 #1 opgeknapt gaat worden:
[...]
Bron.
Mag ook wel. Hoe komen ze erop om vliegtuigen in Seattle(!) buiten neer te zetten
Dat geld denk ik dan niet voor allemaal, want degene in NY is aardig verkleurd heel erg zonde.[afbeelding]
[afbeelding]
Maar ja, geld hè...zo staat de Concorde er een stuk beter bij; puur omdat die nog in bezit is van BA en dat het museum daarom beter voor die moet zorgen.
En die bijnaam is wat mij betreft meer dan verdient.wildhagen schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 03:57:
Vandaag in de geschiedenis van de (militaire) luchtvaart...
Op 15 april 1952 vloog de Boeing B-52 Stratofortress voor het eerst. De officiele naame Stratofortress wordt eigenlijk zelden gebruikt, het toestel staat beter bekend als BUFF: Big Ugly Fat Fucker.
Is Afghanistan dan geen oorlog? Er staan permanent B-52's op Diego Garcia om grondtroepen in Afghanistan te ondersteunen.wildhagen schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 03:57:
Het toestel kwam pas in 1955 in dienst, dus kwam te laat voor de Korea Oorlog. Effectief heeft hij, qua oorlogshandelingen, dus alleen dienst gedaan tijdens de Vietnamoorlog en de beide Golfoorlogen.
Dat is wel redelijk bijzonder?wildhagen schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 03:57:
Het toestel kan best wel wat hebben, zelf zonder staartvlak kan hij doorvliegen en veilig landen (het staartvlak was na hevige turbulentie afgebroken op 10 januari 1964), zoals deze B-52H bewijst:
[afbeelding]
Welk ander toestel zou dat kunnen?
Van alle afleveringen Air Crash Investigation die ik gezien heb wordt een toestel totaal oncontroleerbaar als er iets van de start afbreekt/defect gaat. Waarna het vliegtuig crasht.
En dit ding vliegt vrolijk verder zonder heel de staart
http://i.imgur.com/H83C6lW.jpg
[ Voor 108% gewijzigd door Napsju op 15-04-2014 16:17 ]
Lekker!
Weinig toestellen, maar het komt vaker voor... zie bijvoorbeeld: Wikipedia: China Airlines Flight 006NeutraleTeun schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 15:39:
[...]
Dat is wel redelijk bijzonder?
Welk ander toestel zou dat kunnen?
Van alle afleveringen Air Crash Investigation die ik gezien heb wordt een toestel totaal oncontroleerbaar als er iets van de start afbreekt/defect gaat. Waarna het vliegtuig crasht.
En dit ding vliegt vrolijk verder zonder heel de staart
Die 747SP had ook schade opgelopen aan de horizontal stabilizers, maar is toch veilig geland:
Maar meestal loopt het idd niet goed af nee... "mooi" voorbeeld is Wikipedia: Japan Airlines Flight 123
Die 747SR verloor ook zijn staart (door onderhouds/reparatie-fouten na een tailstrike) en is dus wel behoorlijk gecrashed....

Iets meer close-up, op de grond, van die B-52:

Overigens wel ironisch, want 3 dagen later brak van een andere B-52 óók de staartvin af (eveneens door hevige turbulentie), maar toen liep het niet zo goed af voor de bemanning: Wikipedia: 1964 Savage Mountain B-52 crash, en in 1963 (dus een jaar ervoor) was er ook al een staartvin afgebroken: Wikipedia: 1963 Elephant Mountain B-52 crash
Kennelijk was dat een zwak punt van de B-52 oid
De B-52H die jij quote, met die afgebroken staart en toch veilige landing, is overigens nog wel gerepareerd, en heeft nog tientallen jaren probleemloos dienst gedaan, hij is in 2008 pas buiten dienst genomen.
[ Voor 29% gewijzigd door wildhagen op 15-04-2014 16:27 ]
Virussen? Scan ze hier!
The aircraft is designed to fly with one engine, one tail, one elevator, and half of one wing missing.
Maar goed, de meeste vliegtuigen worden niet gemaakt met de gedachte dat ze men ze even midden in de vuurlinie wat laat rondfladderen.
grut...Napsju schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 16:05:
Leesvermaak Kulala (Zuid Afrika)
http://i.imgur.com/H83C6lW.jpg
www.casarodriguillo.com

https://flic.kr/p/n15Zeg
Wat een plaatje
-edit-
Thanks voor de linktip, daar gaat tien werkuur...
[ Voor 36% gewijzigd door Kecin op 16-04-2014 09:38 ]
I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A
Bron: http://www.nu.nl/opmerkel...s-openhartige-piloot.htmlEen piloot van vliegtuigmaatschappij Monarch heeft passagiers de stuipen op het lijf gejaagd na een tussenstop op Barbados vanwege technische problemen. Hij verklaarde dat zij waren ontsnapt aan een "zeemansgraf".
Na een gedwongen tussenstop op Barbados kon het vliegtuig de volgende dag verder. Vlak voor het opstijgen vertelde de piloot dat de technische problemen de passagiers ''snel een zeemansgraf'' hadden kunnen bezorgen.
In een uitleg van het technische probleem beschreef hij tot in detail een ongeluk met een Boeing van Lauda Air in 1991, waardoor alle 213 mensen aan boord omkwamen.
De reizigers op weg van het Caribisch gebied naar Engeland waren volgens de Britse krant The Independent niet blij met de uitleg: ''Veiligheid is natuurlijk de belangrijkste maatstaf. Maar praten over vliegtuigen die over de kop gaan en over zeemansgraven terwijl je op de start zit te wachten is totaal onacceptabel'', aldus een van hen.
Monarch Airlines erkent dat de piloot verkeerde dingen heeft gezegd. De vlieger heeft spijt.
Dat vind ik nu ook niet écht een slimme actie.
Beetje net zoiets als een film over vliegrampen laten spelen aan boord van een vlucht voor mensen met vliegangst... it just does not compute
Virussen? Scan ze hier!
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Hun HB-IOC (A320) heeft een tail-strike gehad in Genève en staat nu in Dresden voor reparatie en deze missende kist wordt dus opgevangen door een A340.
O.a. Hamburg, Wenen en Athene kregen of krijgen nu soms bezoek van een A340.
Zal waarschijnlijk HB-JMG worden:

En nu US Airways en American Airlines samengaan onder de AA naam zullen we over een tijd sinds járen* weer American Airlines krijgen op Schiphol.
Zodra de US Airways 757's de nieuwe AA livery krijgen, krijgen we zoiets te zien op Schiphol:

* Ik kan serieus niets vinden wanneer ze zijn gestopt op Schiphol. Laatste wat ik kan vinden is dat ze in de jaren '70 nog op Schiphol vlogen...
Wel grappig dat je dan weer zoiets tegenkomt; een Fokker 100 (voor AA) die bij een testvlucht een
touch-and-go op het gras doet op Texel
[ Voor 9% gewijzigd door Piet91 op 16-04-2014 16:32 ]
Wel typisch dat een AA-kist een Nederlandse PH-registratie heeft? Photoshop oid?Piet91 schreef op woensdag 16 april 2014 @ 15:54:
Wel grappig dat je dan weer zoiets tegenkomt; een Fokker 100 (voor AA) die bij een testvlucht een touch-and-go op het gras doet op Texel:
[afbeelding]
Virussen? Scan ze hier!
Misschien had die piloot al 100 zeurende passagiers aan moeten horen die klaagden over de vertraging.wildhagen schreef op woensdag 16 april 2014 @ 14:41:
[...]
Bron: http://www.nu.nl/opmerkel...s-openhartige-piloot.html
Dat vind ik nu ook niet écht een slimme actie.
Beetje net zoiets als een film over vliegrampen laten spelen aan boord van een vlucht voor mensen met vliegangst... it just does not compute
[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 16-04-2014 16:13 ]
Lijkt mij een registratie voor de vliegtuigen voordat ze overgedragen worden aan de luchtvaartmaatschappij.
Als ik nu kijk is PH-EZB alweer wat jaren een Embraer 190 van Cityhopper
Virussen? Scan ze hier!
Nu inderdaad een serie Embrears voor KLC (behalve de EZJ, KLM gebruikt de J niet
Ook al zie ik hier foto's staan die iets anders aantonen, ben ik wel benieuwd wat dan het verhaal erachter zou zijn volgens jou. Waarom zouden ze bewust de J niet gebruiken? (Kan me niet voorstellen waarom je je daarom druk maakt als KLM).
Goeie. Waren die niet zo in de vloot gekomen omdat ze eerder al een keer onder die regi in NL gevlogen hadden? Zie bijv:
De PH-LXJ heeft dit als eerste kenmerk in het Nederlandse register gehad toen het werd gebouwd. na diverse buitenlandse regi's te hebben gevoerd is de kist weer in het Nederlandse register beland. En dan wordt de LXJ weer toegewezen aan deze kist.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Zal wel iets met fokker/cityhopper op zich te maken hebben, de phofj was ook een fokker(100).Thetallguy schreef op woensdag 16 april 2014 @ 21:29:
[...]
Goeie. Waren die niet zo in de vloot gekomen omdat ze eerder al een keer onder die regi in NL gevlogen hadden? Zie bijv:
De PH-LXJ heeft dit als eerste kenmerk in het Nederlandse register gehad toen het werd gebouwd. na diverse buitenlandse regi's te hebben gevoerd is de kist weer in het Nederlandse register beland. En dan wordt de LXJ weer toegewezen aan deze kist.
Voor zover ik weet, wordt de j alleen gebruikt voor modelletjes. Mogelijk stamt dat gebruik uit een tijd van voor de invloed van KLM op cityhopper.
Jup.Piet91 schreef op woensdag 16 april 2014 @ 15:54:
Als mensen vrijdagmorgen rond 8:45 en 10:15 uur langs Schiphol komen (en specifiek bij de dan in gebruik zijnde start- en landingsbanen) moet je even opletten; want dan komt er een Swiss International Air Lines A340-300 naar Schiphol i.p.v. een A319/A320.
Hun HB-IOC (A320) heeft een tail-strike gehad in Genève en staat nu in Dresden voor reparatie en deze missende kist wordt dus opgevangen door een A340.
O.a. Hamburg, Wenen en Athene kregen of krijgen nu soms bezoek van een A340.
Zal waarschijnlijk HB-JMG worden:
1
2
| Airbus A340-313 Swiss Int. Air Lines HB-JMG 1st visit!!* C23 LX 724 Zurich 09:00 LX 725 09:45 Zurich |
En op vrijdag 30 mei begint Singapore haar eerste vlucht met een A380 naar Delhi en 31 mei naar Mumbai. Hun dagelijkse A380 vlucht naar beide steden nemen 2 772 vluchten over.
(Ze vliegen nu driemaal daags en dat wordt straks dus tweemaal)
Daarmee worden zij de eerste maatschappij die met een A380 naar India gaat vliegen.
India had een ban op de A380 om binnenlandse maatschappijen te beschermen.
De J is gereserveerd voor vliegtuigmodelletjesSaus schreef op woensdag 16 april 2014 @ 21:24:
[...]
Ook al zie ik hier foto's staan die iets anders aantonen, ben ik wel benieuwd wat dan het verhaal erachter zou zijn volgens jou. Waarom zouden ze bewust de J niet gebruiken? (Kan me niet voorstellen waarom je je daarom druk maakt als KLM).
Edit: al gezegd.
Overigens heeft mn MD11 modelletje wel een echte registratie
Ook bij de 787-9 wordt de J overgeslagen
[ Voor 13% gewijzigd door Floppie op 18-04-2014 13:56 ]
Nu is het zo dat alle drie de luchthavens even ver rijden zijn voor mij, en dat zelfs geheel rijden nog een mogelijkheid is. Ik snap dat er genoeg bedrijven zijn die dit betalen, maar belachelijk is het.
Overigens vlieg ik prive, eind mei met KLM voor €480,- naar Brazillie. Heen Sao Paolo terug Rio de Janeiro. Catch is dat ik met de trein vanaf Antwerpen naar Amsterdam moet
[ Voor 14% gewijzigd door Bartjeee op 18-04-2014 16:27 ]
Al is dat qua reistijd prima te doen, ook geen overstappen ed.Bartjeee schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 16:23:Catch is dat ik met de trein vanaf Antwerpen naar Amsterdam moet
Huis - Schiphol is 1 uur en 15 minuten. Huis - Antwerpen station is ook 1 uur en 15 minuten, komt dan nog het stuk Antwerpen station Schiphol bij. Totaal is dus altijd langer, maar goed voor €400-500,- korting neem ik dat voor lief.XWB schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 16:48:
[...]
Al is dat qua reistijd prima te doen, ook geen overstappen ed.
Afgelopen zondag ging ik met mijn kinderen kijken op vliegveld Teuge. Leuk bakje koffie erbij en vliegtuigen kijken. Nu steeg er ook een helikopter op.
Ik vond dat echter wat vreemd gaan. De heli kwam los van de grond, +/- 2 meter en vloog op die hoogte over het vliegveld. Iets later zag ik het waarom: Hij vloog vervolgens over de startbaan om pas ter hoogte van het restaurant echt de lucht in te gaan.
Is dit gebruikelijk wanneer een helikopter opstijgt van een "normaal" vliegveld?
www.steamloco.info
De politie- en traumaheli op Volkel komen echter gewoon in een rechte streep naar hun plek toe.

Meeste passagiers in een A380 ooit
Lekker vol; dat is 245 stoelen meer dan Korean Air doet.Russische maatschappij Transaero Airlines heeft bevestigd dat de nog te ontvangen A380 zal worden uitgerust met 652 stoelen.
Hoogste bezetting
Hiermee is de Transaero A380 met afstand het vliegtuig met grootste bezetting. De eerste van vier bestelde A380′s wordt in 2015 geleverd. Nu heeft de A380 van Lufthansa nog de meeste passagiers aan boord, 526. Een enorm verschil met Transaero. Grootste verschil is het aantal businessclass stoelen, Lufthansa heeft er 98. Air France heeft 516 passagiers. Malaysia Airlines, Singapore Airlines en Qantas hebben allemaal minder dan 500 plekken. Korean Air heeft het minste aantal stoelen: 407.
Indeling
Er zullen 12 Imperial (first) class suites zijn. Deze bevinden zich voorin op het main deck met een opstelling 1-2-1. Vervolgens zijn er 24 business-class flat-bed seats. Door de cocon achtige stoelen is er veel privacy. Opstelling zal ook 1-2-1 zijn, maar dan voorin op het smallere upper deck. Beide klassen zullen een bar aan boord hebben. Tenslotte zijn er maar liefst 616 economy plekken. De Economy stoelen zullen een 31 of 32 inch pitch hebben. De opstelling zal 3-4-3 worden op de onderstede etage. Dus 10-abreast en niet de 11 stoelen naast elkaar waar Airbus mee bezig is. Op het bovenste deck zal de opstelling 2-4-2 zijn.
In flight entertainment
De A380′s krijgen snel internet van 12Mb/sec en een Pannasonic eX3 entertainment system. Transaero heeft ook de Boeing 747-8i besteld, deze zal meer dan 500 plekken krijgen.
Ze hebben ook 4 747-8's besteld; en net als Lufthansa (en Korean Air?) doen de 747's de premium routes (naar verhouding meer premium seats) en de A380's de leisure/bulk-routes met naar verhouding veel economy-seats.
[ Voor 199% gewijzigd door Piet91 op 18-04-2014 23:42 ]
http://www.aviator.aero/press_releases/17060
En straks is Skymark Airlines degene met de minste stoelen in de A380.Lekker vol; dat is 245 stoelen meer dan Korean Air doet; de maatschappij met de minste stoelen in een A380.
[ Voor 19% gewijzigd door XWB op 18-04-2014 23:56 ]
Dus met 652 zit Transaero nog wel een eindje onder het maximum
Virussen? Scan ze hier!
Komen dus niet in de buurt van het maximum van een A380
Virussen? Scan ze hier!
Op veel vliegvelden innl mag je niet van je standplaats opstijgen, maar t kan wel. In de v.s. vraag je vaak om" curent position departure", in nl moet je naar speciale helipads of gewoon de startbaan.Spoetnik385 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 18:55:
Even een tussendoor vraag:
Afgelopen zondag ging ik met mijn kinderen kijken op vliegveld Teuge. Leuk bakje koffie erbij en vliegtuigen kijken. Nu steeg er ook een helikopter op.
Ik vond dat echter wat vreemd gaan. De heli kwam los van de grond, +/- 2 meter en vloog op die hoogte over het vliegveld. Iets later zag ik het waarom: Hij vloog vervolgens over de startbaan om pas ter hoogte van het restaurant echt de lucht in te gaan.
Is dit gebruikelijk wanneer een helikopter opstijgt van een "normaal" vliegveld?
Over t profiel, In principe stijgt een heli altijd zo op, eerst voorwaartse sneldheid en dan pas klimmen, omdat je tussen 20 en 40 knopen een significante verhoging van je rotor efficientie krijgt, waardoor je dus minder vermogen nodig hebt om te vliegen en dus meer vermogen overhoud om in een klim te zetten.
Hoveren kost je vaak 90-95% van t vermogen, verticaal stijgen vaak boben de 100% en mag je dus alleen voor een korte tijd gebruiken.
Daarom is t veel slimmer om eerst voorwaartse snelheid te creeeren.
Daarnaast voor twin engines is dit t profiel waarmee je altijd zonder schade kunt landen of juist wegklimmen als 1 motor uitvalt.
Een trauma of politie heli doen dit vaak niet omdat die genoeg vermogen hebben, of dat t risico drade en hekken te raken in onbekend terein, bijv naast een snelweg, hoger is dan op een vliegveld en je dus eerst hoogte wil hebben voor voorwaartse snelheid
.
[ Voor 15% gewijzigd door Seesar op 19-04-2014 10:04 ]
T60P Widescreen
Ik denk dat MBV op operatie solomon doelde. 1122 passagiers in een 747.wildhagen schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 09:33:
Een 747-400 kan max 660 mensen vervoeren (single class), een 747-8 heeft een max van 605 passagiers.
Komen dus niet in de buurt van het maximum van een A380
Ben benieuwd - als straks de eerste A380's op de 2e-hands markt komen - wat er met die kisten gaat gebeuren.wildhagen schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 05:57:
En ach, 652 passagiers... de A380 kan in principe maximaal 853 passagiers vervoeren. Moet je natuurlijk wel alle passagiers even dubbel opvouwen, maar passen zal het
Dus met 652 zit Transaero nog wel een eindje onder het maximum
Corsair zou er misschien een paar kunnen kopen; die stoppen er gegarandeerd de meeste passagiers in; een 800+ stoelen zou mij niet verbazen.
Ze stoppen nou al 582 in een 747 (waar de meeste maatschappijen rond de 400-430 ophouden).
Emirates gaat binnenkort al A380's uitfaseren en die hebben al aangeven dat deze niet op de markt komen maar dat ze ze uit elkaar gaan halen zodat ze niet bij een concurrent komenPiet91 schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 14:56:
[...]
Ben benieuwd - als straks de eerste A380's op de 2e-hands markt komen - er met die kisten gaat gebeuren.
Corsair zou er misschien een paar kunnen kopen; die stoppen er gegarandeerd de meeste passagiers in; een 800+ stoelen zou mij niet verbazen.
Ze stoppen nou al 582 in een 747 (waar de meeste maatschappijen rond de 400-430 ophouden).
De eerste is inmiddels alweer bijna 6 jaar oudHmmbob schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 20:05:
Wut? Waarom nu al?
Ik gok dat Brilsmurfffje met "binnenkort" bedoelde: Over zes jaar als de eerste toestellen 12 jaar oud zijn.vhal schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 21:31:
Dat is toch jong voor een vliegtuig?
Stond laatst aan de baan te wachten op Aberdeen en zag al die helis met dat slechte weer binnenkomen. Hebben jullie dan dezelfde ILS CAT 1 limieten of werkt dat anders? En vliegen jullie dan ook de hele approach af en met wat voor een snelheid gaat dat?Seesar schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 10:01:
[...]
Op veel vliegvelden innl mag je niet van je standplaats opstijgen, maar t kan wel. In de v.s. vraag je vaak om" curent position departure", in nl moet je naar speciale helipads of gewoon de startbaan.
Over t profiel, In principe stijgt een heli altijd zo op, eerst voorwaartse sneldheid en dan pas klimmen, omdat je tussen 20 en 40 knopen een significante verhoging van je rotor efficientie krijgt, waardoor je dus minder vermogen nodig hebt om te vliegen en dus meer vermogen overhoud om in een klim te zetten.
Hoveren kost je vaak 90-95% van t vermogen, verticaal stijgen vaak boben de 100% en mag je dus alleen voor een korte tijd gebruiken.
Daarom is t veel slimmer om eerst voorwaartse snelheid te creeeren.
Daarnaast voor twin engines is dit t profiel waarmee je altijd zonder schade kunt landen of juist wegklimmen als 1 motor uitvalt.
Een trauma of politie heli doen dit vaak niet omdat die genoeg vermogen hebben, of dat t risico drade en hekken te raken in onbekend terein, bijv naast een snelweg, hoger is dan op een vliegveld en je dus eerst hoogte wil hebben voor voorwaartse snelheid
.
Dezelfd limieten als jullie voor cat I, full ALS, maar volgens de copter plate, hebben e 500 RVR ipv de 550m. Maar dus indd 200ft agl, meestal genoeg, zeker omdat we dan full coupled met 40 kts binnenkomen, maar zo nu en dan wel een go aroundFloppie schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 21:55:
[...]
Stond laatst aan de baan te wachten op Aberdeen en zag al die helis met dat slechte weer binnenkomen. Hebben jullie dan dezelfde ILS CAT 1 limieten of werkt dat anders?
Als we ifr binnenkomen, vliegen we nagenoeg altijd vectored ils, maar bij wolkenbasis hoger dan 1000ft een no brainer om VFR binnen te komen.
Vlieg je klm? Morgen toevallig? Ik vlieg morgen naar ABZ.
[ Voor 23% gewijzigd door Seesar op 19-04-2014 22:06 ]
T60P Widescreen
Ok, leuk om te weten! Vlieg inderdaad bij KLM maar voorlopig geen ABZ op m'n indelingSeesar schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 22:00:
[...]
Dezelfd limieten als jullie voor cat I, full ALS, maar volgens de copter plate, hebben e 500 RVR ipv de 550m. Maar dus indd 200ft agl, meestal genoeg, zeker omdat we dan full coupled met 40 kts binnenkomen, maar zo nu en dan wel een go around, maar dat is wel zeldzaam. Als de wolkenbasis boven de 400-500 ft is blijven we 140 kts, om de boel niet op te houden, en ongeveer 2 nm voor threshold gaan we naar 100 kts, zodat we niet te agressief hoeven te flaren.
Als we ifr binnenkomen, vliegen we nagenoeg altijd vectored ils, maar bij wolkenbasis hoger dan 1000ft een no brainer om VFR binnen te komen.
Vlieg je klm? Morgen toevallig? Ik vlieg morgen naar ABZ.
Ik heet geen Seesar, maar aangezien ik nog wakker ben kan ik net zo goed even helpen...MBV schreef op zondag 20 april 2014 @ 00:44:
@seesar: zou je dat in het Nederlands of Engels kunnen herhalen? Ik vind het interessant om te weten wat het verschil tussen heli's en vliegtuigen is, maar ik kom niet door jouw tekst heen. VFR en ILS ken ik, maar verder mis ik wat jargon en afko's
CAT 1 ILS = categorie van de approach, heeft te maken met limieten op instrumenten, training, zicht en wolkenbasis
Copter plate = approach plate, stukje papier met de approach procedure erop
RVR = runway visual range, de afstand die een crew kan zien over de runway met behulp van markering en licht. Zicht kan bijvoorbeeld 1000 meter zijn, maar RVR door landingsbaan verlichting 1500 meter.
AGL = above ground level
Kts = knots/knopen
NM = nautical mile
Threshold = begin van de runway (of begin van het deel van de runway in gebruik voor landing)
Flaren = afvangen, grofweg gezegd landings houding aannemen (bepaalde neusstand bijv.)
Vectored = radar vectors van ATC, ofwel de toren geeft je instructies over de richting die je moet vliegen
Questions? No? Briefing complete.
Hangt van de markt af die je wilt bedienen en het imago dat je wilt uitstralen... de kisten in de vloot die ik vlieg zijn minimaal 28 jaar oud, dus absoluut gezien is 12 jaar redelijk jong javhal schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 21:31:
Dat is toch jong voor een vliegtuig?
[ Voor 12% gewijzigd door Propane op 20-04-2014 03:19 ]
[ Voor 93% gewijzigd door Propane op 20-04-2014 03:18 ]
Vandaag in 1978 werd Korean Air Lines Flight 902, een 11 jaar oude Boeing 707-320B, neergeschoten boven de toenmalige Sovjet-Unie, door een R-60 air-to-air raket, afgevuurd vanuit een Sukhoi Su-15 (een tweede afgevuurde raket miste het doel).
Overigens had de piloot van de Su-15 al gemeld aan zijn bevelhebbers dat het niet om een militair toestel ging (men dacht in eerste instantie dat het een militair toestel van de VS was, een Boeing RC-135) maar om een civiel toestel, maar zijn bevelhebbers gaven hem toch opdracht te vuren.

De raket trof doel in de tip van de linkervleugel.
Dit nadat het toestel van zijn koers was afgeweken en het Sovjet-luchtruim hadden geschonden, en de piloten weigerden te reageren op orders die ze via de radio kregen. Dit althans volgens het officiele onderzoek uit die tijd, en de piloten gaven later ook toe die orders genegeerd te hebben. Voor wat dat waard moge zijn...
Men wist nog wel een noodlandig te maken op een bevroren meer, vlak bij de Finse grens:

Maar de schade was toch aanzienlijk:

Er vielen uiteindelijk 2 doden, de overige 107 inzittenden hebben het overleefd. Het toestel was wel total loss.
De overlevenden zijn gered door enkele Russische helikopters en vervoerd naar een legerbasis, vanwaar ze enkele dagen later zijn gedeporteerd naar Zuid-Korea. Zuid-Korea kreeg overigens van de Sovjet-Unie nog wel een rekening van 100.000 dollar ivm onkosten die door hen gemaakt waren voor het opvangen van de overlevenden.
Vijf jaar later werd dit akkefietje nog eens dunnetjes overgedaan, door het neerschieten van een ander toestel van dezelfde vliegmaatschappij, Korean Airlines Flight 007. Die liep alleen aanzienlijk slechter (lees: dodelijker) af dan dit incident...
Virussen? Scan ze hier!
De eerste A380 gaat in 2020 uit de vloot, dus dat duurt nog even. Die toestellen gaan daarna terug naar de lease maatschappij, in dit geval Doric.Brilsmurfffje schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 18:34:
[...]
Emirates gaat binnenkort al A380's uitfaseren en die hebben al aangeven dat deze niet op de markt komen maar dat ze ze uit elkaar gaan halen zodat ze niet bij een concurrent komen
Zou niet weten wie (buiten de grote carriers) die een A380 rendabel kunnen krijgen. Ik denk zelfs dat maatschappijen als AF en BA moeite hebben met de capaciteit.Piet91 schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 14:56:
[...]
Ben benieuwd - als straks de eerste A380's op de 2e-hands markt komen - wat er met die kisten gaat gebeuren.
Kia Niro-EV 2024
Wat BA betreft:
http://www.flightglobal.c...7-economics-walsh-396458/The company has experienced a “significant reduction of seat costs” with the A380 compared with its Boeing 747-400s.
The carrier has been able to secure additional slot flexibility by introducing the A380 onto the Los Angeles route, where it had previously operated three 747s, and has benefited from a slight increase in premium capacity.
Verwijderd
Virussen? Scan ze hier!
Daarom denk ik dat echt grote carriers het wel kan lukken, maar een A380 voor de 2de hands markt (meestal zijn die vliegtuigen voor de kleinere spelers)... daar kan niemand wat mee. Zeker niet de configuratie die Emirates heeft haha. Moet je eerst die first class stoelen en douches eruit slopen. Kost je ook weer miljoenen om een vliegtuig naar je eigen spec om te vormen,
Kia Niro-EV 2024
Verwijderd
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
Dit topic is gesloten.
![]()