Freak187 schreef op donderdag 10 april 2014 @ 09:24:
[...]
Je mag het niet te hard zeggen, maar de veiligheidstandaarden in die contreien zijn echt teleurstellend. Geldt voor alle facetten: onderhoud, crew, ATC en airport management.
Ik denk dat Boeing z'n hart vasthoudt met LionAir als klant.
En dit komt uit eigen ervaring?
Ik heb een stuk of 10 vluchten gemaakt met Lion Air en deze zijn over het algemeen prima. As a matter of fact heb ik samen met de co-piloot in de cockpit gezeten welke ook in de cockpit zat toen de koe werd aangereden, een piloot van een Nederlandse vliegschool, hij had dus ook bij de KLM kunnen werken.
Ik heb het al vaker gezegd, maar in die contreien kan het weer ook aardig spoken en Indonesie bestaat uit allemaal eilanden waar de luchthaven vaak vlak bij zee is. Kortom met enige regelmaat zijn de landingen lastiger dan wij in west Europa gewent zijn.
Via die co-piloot heb ik ook vernomen dat ze keihard aan de veiligheid aan het werken zijn en dat ook de piloten allemaal geldige papieren hebben. Ja Lion Air staat op de zwarte lijst in Europa, maar denk je dat ze dat een ene ruk kan schelen? Ze vliegen ook naar China, Singapore, Maleisië, Thailand, Australië etc. Dus klaarblijkelijk zijn ze daar wel gewoon welkom.
Verder is die zwarte lijst imho compleet ruk want een tent als Ryan Air staat daar nog steeds niet op.
Ik vlieg persoonlijk veel liever met Lion Air dan met Ryan Air.
Maar nogmaals, heb je weleens in Azië gevlogen? Je kan daar gewoon niet hetzelfde level of security verwachten als op schiphol. Ik ben op de luchthaven van Goronthalo geweest en dat is gewoon een lap asfalt met een middelhoog prikkeldraad hekje eromheen. Verder staat er 1 gebouwtje en that's it