Die losse is dan ook een andere
Inderdaad twee toestellen met die reg op airframes: http://www.airframes.org/reg/4lgaf
Lekker!

Singapore gaat 4 v.d. 7 vluchten op Amsterdam met de 777-200ER vervangen door een 777-300ER: Bron.
Blijkbaar een big deal?
Ik heb foto even verbeterd. Maar ik had i.i.g. Georgië goed.
En de Polderbaan vanuit de lucht:
(Mensen moeten oriëntatie van hun telefoon leren te gebruiken

Bron: Twitter.
[ Voor 45% gewijzigd door Piet91 op 24-03-2014 20:50 ]
Om dat te vieren van SQ wel eens met een leuke aanbieding naar SIN komen. Dan boek ik gelijk.. ;-)
Lekker!
[quote]Piet91 schreef op maandag 24 maart 2014 @ 19:10:En de Polderbaan vanuit de lucht:
En van mij de Polderbaan vanuit de lucht maar dan vanaf de andere kant. Van bij het meertje dat bij jou op de achtergrond te zien is.

Kwaliteit is minder maar deze camera is normaal ook niet bedoeld voor foto's op 4 kilometer afstand.
(brandpuntafstand 4,3mm).
En van mij de Polderbaan vanuit de lucht maar dan vanaf de andere kant. Van bij het meertje dat bij jou op de achtergrond te zien is.
Kwaliteit is minder maar deze camera is normaal ook niet bedoeld voor foto's op 4 kilometer afstand.
(brandpuntafstand 4,3mm).
Er vliegt hier (Voorburg) al een hele tijd een helicopter rondjes, maar ik zie niets op Flightradar 24. Zit die heli toevallig net buiten bereik van een ADS-B ontvanger (te laag)? Iemand een idee?
What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)
Is waarschijnlijk gewoon een politieheli die assisteert bij een zoektocht naar inbrekers o.i.d. Meeste heli's hebben volgens mij geen ADS-B. Ik heb de heli's van de politie of ambulance in ieder geval nog nooit teruggevonden op Flightradar24. Is ook wel logisch, anders weten criminelen ook waar die zich bevinden.Nvidiot schreef op maandag 24 maart 2014 @ 20:25:
Er vliegt hier (Voorburg) al een hele tijd een helicopter rondjes, maar ik zie niets op Flightradar 24. Zit die heli toevallig net buiten bereik van een ADS-B ontvanger (te laag)? Iemand een idee?
Een retorische vraag: Hoe stijgen de vliegtuigen op van de Polderbaan, als 3/4 ervan dient als een parkeerruimte?
Gulfstream G650
SalimRMAF schreef op maandag 24 maart 2014 @ 21:32:
Een retorische vraag: Hoe stijgen de vliegtuigen op van de Polderbaan, als 3/4 ervan dient als een parkeerruimte?
Van de A5?SalimRMAF schreef op maandag 24 maart 2014 @ 21:32:
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Niet?SalimRMAF schreef op maandag 24 maart 2014 @ 21:32:
Mwah.Napsju schreef op maandag 24 maart 2014 @ 19:27:
Om dat te vieren van SQ wel eens met een leuke aanbieding naar SIN komen. Dan boek ik gelijk.. ;-)
De 777-200ER van Singapore heeft 26 - 38 business seats, 228 - 255 economy.
De 777-300ER heeft 8 first, 42 business en 228 economy seats.
Dus evenveel economy (of minder) maar meer 'luxe' stoelen.
Beetje vreemde keuze aangezien de duurdere stoelen het over het algemeen minder doen vanaf AMS.
Misschien vanwege de grotere vrachtcapaciteit?
(Tenzij je natuurlijk business of first aanbieding wil; die kans wordt nu dan wél groter
[ Voor 11% gewijzigd door Piet91 op 24-03-2014 23:02 ]
Niet echt een big deal, we hebben vorig jaar ook al enkele keren een -300ER gehad.Piet91 schreef op maandag 24 maart 2014 @ 19:10:
[afbeelding]
Singapore gaat 4 v.d. 7 vluchten op Amsterdam met de 777-200ER vervangen door een 777-300ER: Bron.
Blijkbaar een big deal?
Blijkbaar vliegt er sinds vandaag gisteren nog maar 1 Tri-star rond op deze wereld:

RAF TriStars to fly final sortie
RAF TriStars to fly final sortie
Blijft alleen deze over:The UK Royal Air Force will conduct its final operational sortie with the Lockheed TriStar on 24 March, with a pair of the tri-jets to take off from its Brize Norton air base in Oxfordshire. One of the aircraft will be involved in an air-to-air refuelling activity, the service says.
The last flight will occur four days after the RAF’s 216 Sqn – which has operated the TriStar for 30 years – was formally deactivated during a disbandment ceremony performed at the service’s air transport base.
Acquired after the Falklands War of 1982 and operated since 1984, the RAF’s TriStar fleet comprised six L-1011-500s purchased from British Airways and modified for the in-flight refuelling role, plus three passenger-only examples sourced from Pan Am. In the tanker role, the Rolls-Royce RB211-powered type is capable of carrying a maximum fuel load of almost 140t.
Retirement of the TriStar tanker/transport fleet follows the departure from service of the RAF’s last Vickers VC10 in-flight refuelling aircraft in September 2013. Both types’ responsibilities have been assumed by the service’s new Airbus A330 Voyagers, being supplied via the Future Strategic Tanker Aircraft deal by AirTanker.
According to Flightglobal’s Ascend Fleets advisory service, the UK retirement leaves just one TriStar as operational in the world. This is a -100 example adapted for use as an air-launch platform for US company Orbital Sciences’ Pegasus satellite-delivery rocket. Built in 1974 and now named Stargazer, this was originally operated by Air Canada, it says.
Ik snap niet hoe dit antwoord:SalimRMAF schreef op maandag 24 maart 2014 @ 21:32:
CyBeR in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3"
Onduidelijk was.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ow, dus ze landden vandaag niet op de Polderbaan. Hmmmmm.CyBeR schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 00:38:
[...]
Ik snap niet hoe dit antwoord:
CyBeR in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3"
Onduidelijk was.
Over de L1011, volgens mij vliegt de N388LS nog steeds...
Gulfstream G650
Verwijderd
Tot en met eind april niet. Want als de vliegtuigen weg zijn gaat de baan in onderhoud tot eind april.SalimRMAF schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 01:28:
[...]
Ow, dus ze landden vandaag niet op de Polderbaan. Hmmmmm.![]()
Wat voor pitch up attitude heeft een B738 eigenlijk op kruishoogte? Hij zat redelijk vol met self-loading cargo, dus ik heb het maar niet aan de flight crew gevraagd om de meute niet op te houden
Gemiddeld zo'n 3 graden geloof ik toch? In ieder geval genoeg om remmen op de carts noodzakelijk te maken omdat ze anders in no time achterin staan
Zal inderdaad wel rond de 2 tot 3 graden zijn, redelijk normaal voor een passagiersvliegtuig, maar natuurlijk afhankelijk van een aantal zaken (snelheid, belading).
Blijkbaar ben je er zelf ook achter gekomen.SalimRMAF schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 01:28:
Las Vegas Sands' andere Tristar staat al jaren in de Verenigde Arabische Emiraten.
Die is beschadigd door de overstroming in Thailand eind 2011. Ze schijnen nog een poging tot reparatie gedaan te hebben maar is nu rijp voor de sloop. Waarom? Zie dit .PDF document.
Op dezelfde airport (DMK; Don Mueang International Airport, Thailand) staat ook HS-AXE. Ook een tri-star. Maar vreemd genoeg lijkt die juist nog te koop te staan.
Foto van beide van januari dit jaar:

Alle Tristars zijn gesloopt of opgeslagen. In Libië staan er een aantal, in Jordanië een.
Verder nog een op Manas International Airport in Kirzigië eentje.
Op Standsted Airport in Londen wordt G-IOIT (oude BA kist) voor Tug- en de-icing tests e.d. gebruikt.
In de Verenigde Arabische Emiraten ook. Deze heeft rond 2002 nog een jaar of wat op Maastricht gestaan:

Dichterbij op Parijs-Charles de Gaulle staat A6-BSM van Starjet. Kreeg op 4 juli 2004 motorproblemen (#3) en staat sindsdien hier. Is in beslag genomen door de Franse Luchtvaartautoriteit zodat deze kist niet tóch zou vertrekken naar Al-Fujairah. Hier in februari 2013:

En eerder genoemde Tristar in Dhaka:
is afgelopen februari gesloopt:

De enige in gebruik waren de overgebleven 6 (v.d. 9) van de RAF en eerder genoemde Stargazer,
Maar je kunt ze nog wel kopen; 5X-AAV staat te koop voor zo'n $600.000.
Je moet 'm alleen wel van Entebbe Airport in Uganda ophalen.
(2e foto is van juni 2013)

Entebbe is bekend van Operation Entebbe waarvan de sporen nog steeds zijn te zien in de vorm van kogelgaten in de verkeerstoren.
Daar ligt overigens sinds 1981 (!) ook al een oud BOAC/British Airtours 707 half* weg te rotten:

* Is nu deel van restaurant, bar, strand gebied.
Alle links zijn klikbaar en interessant.
EDIT: maar ze zijn bezig om een TriStar vanuit Victorville naar Kansas City Internation Airport te krijgen/vliegen. Zie http://tristarhistory.org/
Gaat om CS-TEC / SE-DVF / CS-TMR en nu N91011. Oud TAP Air Portugal kist die in januari door TriStar History and Preservation Inc. is gekocht.
Vloog voor het laatst voor DCA (Dutch Caribbean Airlines) tussen Curaçao en Amsterdam.
Heeft van 6 juli 2004 t/m 20 juli 2007 op AMS gestaan na een compressor stall in #1 engine en beschadigde landing gear na RTO. 10 uur hierna is deze door 3(!) tow-trucks weggesleept:

Heeft ook daar lang staan wachten op een nieuwe motor.
Hier op 3 juli 2004 (dus 3 dagen voor bovenstaande gebeurde):

En hier in september 2006:
[ Voor 38% gewijzigd door Piet91 op 25-03-2014 16:40 ]
Die Tristar op Schiphol had al last van mos-groei in de cabine.... De remmen en wielen waren na die RTO vastgesmolten, vandaar dat er 3 towtrucks nodig waren om dat ding van de baan te trekken.
Is na een aantal jaar stilstand in onderhoud gegaan. Een aantal Afrikanen hebben in een KLM hangaar een paar nieuwe motoren erin gehangen en uiteindelijk mocht ie (na eerst een check vlucht te hebben uitgevoerd op bevel van de autoriteiten) vliegen. Naar VCV gevlogen en daarna gescrapped.... soms snap je er niks van.
Is na een aantal jaar stilstand in onderhoud gegaan. Een aantal Afrikanen hebben in een KLM hangaar een paar nieuwe motoren erin gehangen en uiteindelijk mocht ie (na eerst een check vlucht te hebben uitgevoerd op bevel van de autoriteiten) vliegen. Naar VCV gevlogen en daarna gescrapped.... soms snap je er niks van.
[ Voor 14% gewijzigd door Freak187 op 25-03-2014 18:25 ]
Kia Niro-EV 2024
Nee dus. Zie mijn verhaal hierboven.Freak187 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 18:23:
Naar VCV gevlogen en daarna gescrapped.... soms snap je er niks van.
Hey, weer een vliegveld waar ik binnenkort naar toe ga. Ik houd je op de hoogte!Piet91 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 15:05:
[...]
Verder nog een op Manas International Airport in Kirzigië eentje.
[ Voor 23% gewijzigd door Napsju op 25-03-2014 18:33 ]
Lekker!
Cool.Napsju schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 18:33:
Hey, weer een vliegveld waar ik binnenkort naar toe ga. Ik houd je op de hoogte!
Obama vertrekt om 20:35 uur van Schiphol; komt 21:15 uur aan op Brussel.
Air Force One is bezig met de start-up. (bron: ATC)
EDIT @ 20:53 uur: begonnen met taxiën...
EDIT @ 20:56 uur: veel verkeer wordt gepauzeerd.
EDIT @ 21:00 uur: en vertrokken. Beetje lastig te volgen als je zowel ground als departure radio verkeer volgt (alles door elkaar heen
)
EDIT @ 21:1* uur: baan doorgekregen van Brussel; ik geloof 07L.
EDIT @ 21:23 uur: geland.
EDIT @ 21:30 uur: Nu op NL2 ook over de NSS en o.a. luchtbeveiliging.

Is bovendien straks te live te volgen bij de binnenkomst in Brussel hier.
EDIT @ 20:53 uur: begonnen met taxiën...
EDIT @ 20:56 uur: veel verkeer wordt gepauzeerd.
EDIT @ 21:00 uur: en vertrokken. Beetje lastig te volgen als je zowel ground als departure radio verkeer volgt (alles door elkaar heen
EDIT @ 21:1* uur: baan doorgekregen van Brussel; ik geloof 07L.
EDIT @ 21:23 uur: geland.
EDIT @ 21:30 uur: Nu op NL2 ook over de NSS en o.a. luchtbeveiliging.

Is bovendien straks te live te volgen bij de binnenkomst in Brussel hier.
[ Voor 126% gewijzigd door Piet91 op 25-03-2014 21:36 ]
Nee.Yihaaa schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 21:45:
Was de AF1 eigenlijk te zien op FR24?
Daarom zo onduidelijk; hierboven komt van ATC en daar ben ik nog niet zo bedreven in.
De aankomst in Brussel:

[ Voor 21% gewijzigd door Piet91 op 25-03-2014 21:53 ]
Hij kan maar 95 km/h dus dat eerste sowieso niet. Maar ik zie er maar eentje bij de VC25 staan dus wellicht is die andere vooruit gereden?
Hoewel ik nu twijfel of die ene die we van achter zien niet toch ook een cadillac one is.
Hoewel ik nu twijfel of die ene die we van achter zien niet toch ook een cadillac one is.
[ Voor 25% gewijzigd door CyBeR op 25-03-2014 23:17 ]
Kunnen natuurlijk ook andere zijn, ze hebben er 12 in totaal.CyBeR schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 23:16:
Hij kan maar 95 km/h dus dat eerste sowieso niet. Maar ik zie er maar eentje bij de VC25 staan dus wellicht is die andere vooruit gereden?
Ah, there we go. Dat kon ik niet vinden. Ik nam al zoiets aan namelijk.oohh schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 23:32:
[...]
Kunnen natuurlijk ook andere zijn, ze hebben er 12 in totaal.
Negatief, die zijn zelf vanuit Den Haag naar Brussel gereden. Is 176km, dus dat zal zo'n 2-2,5 uur zijn geweest (uitgaande van 90 km/h en verkeer)
@JosHeymans om 17:15: De Amerikaanse colonne, meer dan 30 (!) auto's, heeft het World Forum verlaten. Op naar Brussel waar Obama morgen overlegt met EU en NAVO.
[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 26-03-2014 09:18 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Vind die tweet nu niet echt op 1 manier interpreteerbaar.
Hoe is Obama dan op Schiphol gekomen als al zijn auto's naar Brussel zijn gereden?
Hoe is Obama dan op Schiphol gekomen als al zijn auto's naar Brussel zijn gereden?
Er zijn 4 beasts overgevlogen afaik.NeutraleTeun schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 09:43:
Vind die tweet nu niet echt op 1 manier interpreteerbaar.
Ik kan die foto/schema niet meer vinden.
Stond heel leuk wat Obama allemaal meeneemt als hij op reis gaat.
Bovenaan een aantal vliegtuigen, dan helikopters, auto's en personeel etc.
Neemt ook minimaal 500 man personeel mee en inderdaad 40+ auto's.
Hij rijdt iig nooit zonder colonne.
Dus vraag me af waarom ze vertrekken vanaf het World Forum.
Als ze alles dubbel bij zich hebben lijkt me het logischer dat de rest op Schiphol (ergens) gestationeerd staat en dus vanaf daar vertrekt.
Stond heel leuk wat Obama allemaal meeneemt als hij op reis gaat.
Bovenaan een aantal vliegtuigen, dan helikopters, auto's en personeel etc.
Neemt ook minimaal 500 man personeel mee en inderdaad 40+ auto's.
Hij rijdt iig nooit zonder colonne.
Dus vraag me af waarom ze vertrekken vanaf het World Forum.
Als ze alles dubbel bij zich hebben lijkt me het logischer dat de rest op Schiphol (ergens) gestationeerd staat en dus vanaf daar vertrekt.
Die Tweet zegt helemaal niets. Het zegt alleen dat Obama nu naar Brussel gaat; maar niet hoe of wat precies.
Hij vertrok vanuit Brussel na landing met 2 limousines en inderdaad een flinke vloot auto's.
Dus ze hebben overal meerdere wagens van en die zijn vast al ergens afgelopen dagen ingevlogen.
Waarschijnlijk als het Scramble forum doorzoekt dat je wel wat tegenkomt.
Je kunt zelf toch ook wel verzinnen dat ze niet maar 2 auto's hebben als ze voor een standaard colonne al 2 nodig hebben?
Simpele feit dat het niet dezelfde auto's zijn?
Ik zag hem over de A4 naar Schiphol rijden, via ATC vertrekken en aankomen met AF1; knap als je die limousine vrachtauto in dezelfde tijd naar Brussel kunt rijden.
Hij vertrok vanuit Brussel na landing met 2 limousines en inderdaad een flinke vloot auto's.
Dus ze hebben overal meerdere wagens van en die zijn vast al ergens afgelopen dagen ingevlogen.
Waarschijnlijk als het Scramble forum doorzoekt dat je wel wat tegenkomt.
Je kunt zelf toch ook wel verzinnen dat ze niet maar 2 auto's hebben als ze voor een standaard colonne al 2 nodig hebben?
Simpele feit dat het niet dezelfde auto's zijn?
Ik zag hem over de A4 naar Schiphol rijden, via ATC vertrekken en aankomen met AF1; knap als je die limousine vrachtauto in dezelfde tijd naar Brussel kunt rijden.
[ Voor 10% gewijzigd door Piet91 op 26-03-2014 11:35 ]
Hallo, ik zeg toch al dat ik dat niet vind kloppen?Piet91 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 11:21:
Je kunt zelf toch ook wel verzinnen dat ze niet maar 2 auto's hebben als ze voor een standaard colone al 2 nodig hebben?
Ik spreek jou ook niet aan met die zin.NeutraleTeun schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 11:26:
Hallo, ik zeg toch al dat ik dat niet vind kloppen?
In het geval van die zin gaat het over eerdere reacties hier.
De vliegtuigspotters die in de Verenigde Arabische Emiraten waren opgepakt zijn gisteren weer in Nederland aangekomen.
Blijkbaar komt er vanavond een bij Pauw & Witteman; dus dat wordt leuk
Blijkbaar komt er vanavond een bij Pauw & Witteman; dus dat wordt leuk
Hmm, dit heb ik gemist. Wat was er gebeurd? Mochten ze niet spotten in de VAE?Piet91 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 18:58:
De vliegtuigspotters die in de Verenigde Arabische Emiraten waren opgepakt zijn gisteren weer in Nederland aangekomen.
Blijkbaar komt er vanavond een bij Pauw & Witteman; dus dat wordt leuk [afbeelding]
Foto's nemen op en van vliegvelden is in heel veel landen streng verboden, en dat geldt ook voor de VAE.Arthur-M. schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 19:45:
[...]
Hmm, dit heb ik gemist. Wat was er gebeurd? Mochten ze niet spotten in de VAE?
Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart, een nogal bewogen dag. Veel hoogtepunten, maar ook hét dieptepunt van de luchtvaart.
Om met de dieptepunten te beginnen, natuurlijk de Tenerife-vliegramp die vandaag in 1977 plaatsvond, nog altijd de dodelijkste vliegramp ooit.
De oorspronkelijke bestemming van deze vliegtuigen was in eerste instantie niet eens Tenerife, maar Gran Canaria Airport op Gran Canaria. Maar door een bomexplosie, en een tweede bommelding, op dat vliegveld werd al het vliegverkeer omgeleid naar het veel kleinere Los Rodeos Airport op Tenerife (tegenwoordig heet het Tenerife North Airport). Dit vliegveld was eigenlijk totaal niet op dat soort intensief verkeer berekend.
Pan Am Boeing 747-100, reigstratie N736PA "Clipper Victor" en KLM Boeing 747-200 PH-BUF "Rijn" kwamen hier in botsing met elkaar, door een combinatie van fouten van zowel de Pan Am crew (verkeerde exit nemen), de KLM crew (opstijgen zonder toestemming) en de (zwaar overbelaste) verkeersleiding (onduidelijke instructies) van Tenerife, en de dichte mist.
Plus dat de verkeersleiders wellicht zijn afgeleid doordat ze een voetbalwedstrijd aan het kijken waren (wat op de CVR's van beide toestellen te horen was op de achtergrond).
Hierbij verloren in totaal 583 mensen het leven, er waren slechts 61 overlevenden (allen aan boord van de Pan Am-747).
De Pan Am:

De KLM:

De plek van het ongeval:

Hoe de KLM de Pan Am ongeveer geramd moet hebben:

The Aftermath:

Interview met Robert Bragg, de (overlevende) captain van de Pan Am-kist (PDF-format): http://web.archive.org/we...au/fsa/2007/oct/44-49.pdf
Een verslag van de ramp, inclusief transcript van de communicatie tussen toren, Pan Am en KLM: "There he is...look at him!" he cried out. "Goddamn...that son-of-a-bitch is coming" (uitspraak van Bragg die de KLM-747 op zich af zag komen).
Er was gelukkig ook meer positief nieuws met een, vooral voor Nederland en Finland, relevante mijlpaal in de (militaire) luchtvaartgeschiedenis: vandaag in 1936 vloog namelijk de Fokker D.XXI jager voor het eerst.
Dit toestel zou in de meidagen van 1940 uitstekend presteren bij de Luchtmacht, helaas hadden we er te weinig van, slechts 36 toestellen, om echt verschil te kunnen maken. Het toestel bleek uitstekend weerbaar in dogfights met de (op papier veel betere) Messerschmitt Bf-109, vooral door zijn lagere snelheid en daardoor zeer korte draaicircel.
Ook de Denen en vooral de Finnen hebben er goed gebruik van gemaakt, met de nodige kills voor dit toestel. Wel jammer dat de Finnen hem dan wel gebruikten in hun hoedanigheid als bondgenoot van Duitsland...
Er is helaas slechts 1 origineel exemplaar van bewaard gebleven, één in Finland. Deze D.XXI heeft de meeste kills van alle D.XXI's op zijn naam staan, namelijk 10 stuks:

Een Finse piloot wacht rustig af terwijl zijn D.XXI herbewapend wordt door de grondcrew:

Wel staat er in Nederland nog een replica, maar dat is dus geen origineel toestel.

Een rijtje Fokker D.XXI's in Nederland, begin mei 1940, dus net enkele dagen voor de oorlog voor Nederland zou beginnen....

Na de capitulatie hebben de Duitsers er ook nog enige tijd mee gevlogen, weliswaar slechts als trainingstoestel, waar het positief beoordeeld werd op zijn prestaties en vliegeigenschappen. Hoelang dit duurde, en om welke D.XXI's het specifiek ging is helaas niet meer bekend.
(sorry, beetje WO2-geek...)
Om met de dieptepunten te beginnen, natuurlijk de Tenerife-vliegramp die vandaag in 1977 plaatsvond, nog altijd de dodelijkste vliegramp ooit.
De oorspronkelijke bestemming van deze vliegtuigen was in eerste instantie niet eens Tenerife, maar Gran Canaria Airport op Gran Canaria. Maar door een bomexplosie, en een tweede bommelding, op dat vliegveld werd al het vliegverkeer omgeleid naar het veel kleinere Los Rodeos Airport op Tenerife (tegenwoordig heet het Tenerife North Airport). Dit vliegveld was eigenlijk totaal niet op dat soort intensief verkeer berekend.
Pan Am Boeing 747-100, reigstratie N736PA "Clipper Victor" en KLM Boeing 747-200 PH-BUF "Rijn" kwamen hier in botsing met elkaar, door een combinatie van fouten van zowel de Pan Am crew (verkeerde exit nemen), de KLM crew (opstijgen zonder toestemming) en de (zwaar overbelaste) verkeersleiding (onduidelijke instructies) van Tenerife, en de dichte mist.
Plus dat de verkeersleiders wellicht zijn afgeleid doordat ze een voetbalwedstrijd aan het kijken waren (wat op de CVR's van beide toestellen te horen was op de achtergrond).
Hierbij verloren in totaal 583 mensen het leven, er waren slechts 61 overlevenden (allen aan boord van de Pan Am-747).
De Pan Am:

De KLM:

De plek van het ongeval:

Hoe de KLM de Pan Am ongeveer geramd moet hebben:

The Aftermath:

Interview met Robert Bragg, de (overlevende) captain van de Pan Am-kist (PDF-format): http://web.archive.org/we...au/fsa/2007/oct/44-49.pdf
Een verslag van de ramp, inclusief transcript van de communicatie tussen toren, Pan Am en KLM: "There he is...look at him!" he cried out. "Goddamn...that son-of-a-bitch is coming" (uitspraak van Bragg die de KLM-747 op zich af zag komen).
Er was gelukkig ook meer positief nieuws met een, vooral voor Nederland en Finland, relevante mijlpaal in de (militaire) luchtvaartgeschiedenis: vandaag in 1936 vloog namelijk de Fokker D.XXI jager voor het eerst.
Dit toestel zou in de meidagen van 1940 uitstekend presteren bij de Luchtmacht, helaas hadden we er te weinig van, slechts 36 toestellen, om echt verschil te kunnen maken. Het toestel bleek uitstekend weerbaar in dogfights met de (op papier veel betere) Messerschmitt Bf-109, vooral door zijn lagere snelheid en daardoor zeer korte draaicircel.
Ook de Denen en vooral de Finnen hebben er goed gebruik van gemaakt, met de nodige kills voor dit toestel. Wel jammer dat de Finnen hem dan wel gebruikten in hun hoedanigheid als bondgenoot van Duitsland...
Er is helaas slechts 1 origineel exemplaar van bewaard gebleven, één in Finland. Deze D.XXI heeft de meeste kills van alle D.XXI's op zijn naam staan, namelijk 10 stuks:
Een Finse piloot wacht rustig af terwijl zijn D.XXI herbewapend wordt door de grondcrew:

Wel staat er in Nederland nog een replica, maar dat is dus geen origineel toestel.

Een rijtje Fokker D.XXI's in Nederland, begin mei 1940, dus net enkele dagen voor de oorlog voor Nederland zou beginnen....

Na de capitulatie hebben de Duitsers er ook nog enige tijd mee gevlogen, weliswaar slechts als trainingstoestel, waar het positief beoordeeld werd op zijn prestaties en vliegeigenschappen. Hoelang dit duurde, en om welke D.XXI's het specifiek ging is helaas niet meer bekend.
(sorry, beetje WO2-geek...)
Virussen? Scan ze hier!
@wildhagen mag ik toevoegen dat de Pan Am 747 (Clipper Victor) de eerste 747 in commercieel gebruik was. Hoe triest de ramp ook was, is er dus eigenlijk ook een historisch toestel verloren gegaan. Eentje die denk ik wel een hoge museumkans had.
(En nee dit zeg ik niet door het wikipedia artikel, dit is er eentje in de categorie vage weetjes die ik op de een of andere manier onthouden heb
)
(En nee dit zeg ik niet door het wikipedia artikel, dit is er eentje in de categorie vage weetjes die ik op de een of andere manier onthouden heb
[ Voor 27% gewijzigd door Die Bolle14 op 27-03-2014 07:43 ]
Klopt, en diezelfde N736PA was ook nog eens de eerste 747 die gekaapt werd (zondag 2 augustus 1970, geen doden of gewonden gelukkig): http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19700802-0
Virussen? Scan ze hier!
Komt door motorproblemen (waar de 747 in het begin wel vaker mee kampte) van het oorspronkelijke toestel (N747PA) die op 15 januari 1970 door First Lady Pat Nixon werd ingezegend en de vlucht zou moeten maken. Dit was overigens de 2e gebouwde 747 en de eerste 747 die aan een maatschappij geleverd was.Die Bolle14 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 07:40:
@wildhagen mag ik toevoegen dat de Pan Am 747 (Clipper Victor) de eerste 747 in commercieel gebruik was.
Maar door oververhitting van een motor (door wind die van achter de motor werd ingeblazen) ging deze na het weg taxiën weer terug naar de terminal.
N736PA (de Tenerife kist) deed uiteindelijk de vlucht met 6.5 uur vertraging.
N747PA heeft de twijfelachtige eer om nog enkele jaren op deze manier 'bewaard' te zijn:

Niet geheel verrassend was het geen succes en na zo'n 10 jaar werd de kist in 2010 gesloopt:

Mwah; valt wel mee eigenlijk. Kisten met 'museumkans' zijn vaker de eerst of laatst gebouwde kist.Hoe triest de ramp ook was, is er dus eigenlijk ook een historisch toestel verloren gegaan. Eentje die denk ik wel een hoge museumkans had.
Maar meestal gewoon een kist die aantrekkelijk was; bijvoorbeeld goedkoop of makkelijk aan te komen.
(De 747 van KLM in Aviodrome heeft bijvoorbeeld ook geen unieke geschiedenis)
De eerst gebouwde 747 staat er overigens ook niet zo heel erg florissant bij:
(Zoiets buiten in Seattle zetten is natuurlijk ook niet de beste manier om zoiets te bewaren)

En het is ook maar wat je noemt 'eerst gebouwd'; zo'n toestel is over de jaren verbouwd, vervangen en wat nog niet meer; ondertussen niet echt origineel meer.
Zo staat het nu met 3 ramen in de upperdeck, maar heeft het ook een tijdje met 10 gevlogen.
Tijd zonder motoren gestaan etc. etc.
Daarover gesproken; 1x raden wat hier onder de vleugel hangt:

Zijn van die kleine weetjes die je blijft onthouden hè.(En nee dit zeg ik niet door het wikipedia artikel, dit is er eentje in de categorie vage weetjes die ik op de een of andere manier onthouden heb)
[ Voor 14% gewijzigd door Piet91 op 27-03-2014 11:41 ]
Die Tenerife ramp is ook wel echt een schoolvoorbeeld van Murphy. Echt werkelijk waar alles aan die ramp ging precies op het exact juiste moment verkeerd, en dan ook op een manier die precies opeenvolgend fout moesten gaan om zover te komen. Alsof iemand 80x een 6 achter elkaar dobbelt.
Eens, maar een Pan Am museum had het misschien wel een leuke toevoeging gevonden.Piet91 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 11:23:
[...]
Mwah; valt wel mee eigenlijk. Kisten met 'museumkans' zijn vaker de eerst of laatst gebouwde kist.
Maar meestal gewoon een kist die aantrekkelijk was; bijvoorbeeld goedkoop of makkelijk aan te komen.
(De 747 van KLM in Aviodrome heeft bijvoorbeeld ook geen unieke geschiedenis)
Ik zat fout
Ik dacht een 767 motor, vooral doordat de foto zo oud eruit ziet
Het "mooie" eraan is dan wel weer dat dat ongeluk een ommezwaai heeft betekend in hoe een crew met elkaar omgaat, wat daarna mijns inziens vele ongelukken en slachtoffers heeft gescheeld.PWM schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 11:36:
Die Tenerife ramp is ook wel echt een schoolvoorbeeld van Murphy. Echt werkelijk waar alles aan die ramp ging precies op het exact juiste moment verkeerd, en dan ook op een manier die precies opeenvolgend fout moesten gaan om zover te komen. Alsof iemand 80x een 6 achter elkaar dobbelt.
Nah, de Rolls Royce motoren onder een 757 hebben het beste geluid wat mij betreftDie Bolle14 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 12:42:
[...]
maar het is toch een motor waar het mooiste spool-up geluid uit komt; 777.
Begrijp ik nou goed dat we het over het mooiste motorgeluid hebben en mensen serieus turbinemotoren durven te noemen?
We zitten natuurlijk wel in het luchtvaart topic en hadden het over airliners...
Als je breder gaat kijken dan krijgen we natuurlijk de RR Merlin motoren die ontzettend lekker klinken. De Lycomings die op de Cessna 303 twin zaten waar ik m'n multi-engine op heb gedaan klonken ook wel aardig. Turboprops maken een takke-herrie (ervaringsdeskundige), maar die RR motoren onder een 757 (en sommige A32x toestellen) hebben zo'n heerlijk 'mechanisch' geluid wat er opeens tussenkomt.
Als je breder gaat kijken dan krijgen we natuurlijk de RR Merlin motoren die ontzettend lekker klinken. De Lycomings die op de Cessna 303 twin zaten waar ik m'n multi-engine op heb gedaan klonken ook wel aardig. Turboprops maken een takke-herrie (ervaringsdeskundige), maar die RR motoren onder een 757 (en sommige A32x toestellen) hebben zo'n heerlijk 'mechanisch' geluid wat er opeens tussenkomt.
mcDavid schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 14:03:
Begrijp ik nou goed dat we het over het mooiste motorgeluid hebben en mensen serieus turbinemotoren durven te noemen?
Ik ben het met beide eens, als je filmpjes kijkt van met name 2e WO prop motoren staan die zeker op plaats 1-10, alleen hoor je die niet zo vaak als verkeersvliegtuigen. Jammer genoeg niet zo heel vaak een 757 gezien/gehoord, maar dat gebrom van de A32x komt me inderdaad heel bekend voor.Propane schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 14:34:
We zitten natuurlijk wel in het luchtvaart topic en hadden het over airliners...
Zo blijkt maar weer, vroeger was alles beter
https://twitter.com/rafal...atuses/449197423957934081

Vlak bij Gran Canaria precies zoveel jaar na dato?
Edit: verkeerd gezien door iemand: http://www.geenstijl.nl/m...gtuig_in_zee_bij_gra.html

Edit: verkeerd gezien door iemand: http://www.geenstijl.nl/m...gtuig_in_zee_bij_gra.html
[ Voor 32% gewijzigd door FiXeR.nl op 27-03-2014 16:25 ]
Verwijderd
Dat wist ik niet!wildhagen schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 06:09:
DC-10, Vanaf 5:16Die Bolle14 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 14:42:
Zo blijkt maar weer, vroeger was alles beter.
https://www.youtube.com/watch?v=xA96pUjz2EY
MD-11
https://www.youtube.com/watch?v=Qny8M0NcPg4
Tupolev-154
https://www.youtube.com/watch?v=rPe1Yr3cKe8
Gelukkig valt de GE-90 nog niet onder vroeger. Hopelijk gaan ze niet te veel liggen prutsen met de motoren voor de 777X
Ander nieuws:
Bron: http://luchtvaartnieuws.n...jst_van_beste_luchthavensSchiphol is op de lijst van beste luchthavens ter wereld in 2014, opgesteld door Skytrax vanuit het oogpunt van de reiziger, uit de top drie gezakt en staat nu op plek vijf. De nummers één en twee uit 2013 zijn ongewijzigd: Changi Airport in Singapore op nummer één, gevolgd door Incheon International Airport (Seoul). Schiphol moet München op plaats drie voor zich dulden, evenals Hongkong dat op vier bleef staan.
Shit happens
Schijnt nu een schip te zijn, drijvende kraan oid.FiXeR.nl schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 16:17:
[afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 27-03-2014 16:28 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Edit: vals alarm, blijkt een boot te zijn. Zie o.a. https://twitter.com/jblokzijl/status/449204579084017664FiXeR.nl schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 16:17:
[afbeelding]
[ Voor 23% gewijzigd door wildhagen op 27-03-2014 16:29 ]
Virussen? Scan ze hier!
Plane 'false alarm' off Gran Canaria
Breaking news
Reports that an aircraft had crashed into the sea off Spain's island of Gran Canaria are a "false alarm", Spanish officials say.
Spanish media reported that a crash had occurred two miles off the island and that rescue services were heading to the scene.
But Spain's airports association AENA said that a boat had been mistaken for a plane.
Moet zeggen, dat ding op die onduidelijke foto had wel veel weg van een vliegtuig
Breaking news
Reports that an aircraft had crashed into the sea off Spain's island of Gran Canaria are a "false alarm", Spanish officials say.
Spanish media reported that a crash had occurred two miles off the island and that rescue services were heading to the scene.
But Spain's airports association AENA said that a boat had been mistaken for a plane.
Moet zeggen, dat ding op die onduidelijke foto had wel veel weg van een vliegtuig
[ Voor 10% gewijzigd door psy op 27-03-2014 16:29 ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Qua geluid vind ik een Dakota toch een stuk beter klinken dan wat er normaal op Schiphol staat, maar ik moet er echt niet aan denken dat ik daarmee naar pak-em-beet Tenerife moet vliegen. Wat een herrie, en dat dan 2x zo lang als normaal...
mwah, binnen valt dat wel mee, wel eens met de PH-DDA meegevlogen naar Oost-Ende en Tenerife zou ik met plezier doen!
Net als reizen met een sportauto van 50 jaar oud of een oude Zeesleepboot, het gaat niet alleen om comfort maar ook om de reis en het transportmiddel dan (is allemaal ook wel een stukje duurder dan een Transaviavlucht, ander volk dus ook).
Net als reizen met een sportauto van 50 jaar oud of een oude Zeesleepboot, het gaat niet alleen om comfort maar ook om de reis en het transportmiddel dan (is allemaal ook wel een stukje duurder dan een Transaviavlucht, ander volk dus ook).
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Vanochtend het genoegen om een Piaggio P180 Avanti te zien opstijgen van AGP.
Man wat klinkt dat als een grasmaaier, daarnaast ook 1 van de lelijkste kisten die ik ooit heb gezien.
Man wat klinkt dat als een grasmaaier, daarnaast ook 1 van de lelijkste kisten die ik ooit heb gezien.
Ja ik vindt dat dus een geniaal vliegtuig, lelijk en klinkt maf, op het eerste gezicht denk je dat de vleugel er achterstevoren op zit (motortechnisch).
Maar het vliegt wel - en ik kan me zo voorstellen dat het in de kist zelf relatief stil is omdat alle herrie echt aan de achterkant geplakt is, en dat is in die klasse niet onbelangrijk.
Maar lelijk als een Fyra-trein, dat wel
edit://
oh ja, de motor inlaat doet mij altijd denken aan:
en http://www.airplane-pictu...io-p-180-avanti-i-amp-ii/
Maar het vliegt wel - en ik kan me zo voorstellen dat het in de kist zelf relatief stil is omdat alle herrie echt aan de achterkant geplakt is, en dat is in die klasse niet onbelangrijk.
Maar lelijk als een Fyra-trein, dat wel
edit://
oh ja, de motor inlaat doet mij altijd denken aan:
en http://www.airplane-pictu...io-p-180-avanti-i-amp-ii/
[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 27-03-2014 20:42 ]
BREAKING: World Airways Immediately Shutting Down
Als ik het goed heb hadden ze nog MD11 (-N271WA, N272WA) en 747 (N742WA) in gebruik.
De genoemde MD11's waren samen met KLM de laatste MD11 in passagier gebruik; maar World Airways gebruikte deze niet voor scheduled services, maar voor charters (vooral militair).
Dus vanaf nu is KLM niet alleen de laatste maatschappij die een MD11 voor scheduled pax inzet, maar de laatste maatschappij die überhaupt een MD11 voor pax gebruikt. (want niemand gaat die 2 kisten nu nog gebruiken/overnemen voor pax).
Hier nog N272WA een paar dagen geleden; 12 maart in Aviano, Italië.

En hun laatste 747 op 11 januari op Yokota Air Base (VS basis) in Japan:

Oh, en:
Jongen (11) beschijnt NSS-helikopters
Zat er al aan te komen (zie m'n eerdere berichten) maar toch nog redelijk plotseling; kantoor sluit om 5 uur voorgoed (over een 45 min. onze tijd) na 66 jaar.Following on the heels of competitor Evergreen International Airlines, World Airways CEO John Graber announced earlier today that World will cease operations immediately, and remaining operating businesses including North American Airlines will see significant reductions. In an email to staff, Graber said “the decisions were made by each Company Board of Directors based upon the events of this week.”
The final nail in World’s coffin, according to Graber, was the inability to secure further funding from Cerberus, World’s first lien lender. “Without that funding, (World) no longer had the money needed to operate. As we’ve told everyone for some months now, there are no other lenders or potential partners in the marketplace who will back World,” Graber said, adding that World Airways flew its last flight yesterday.
Global is now working to secure North American’s future and expects to know by tomorrow how that will proceed.
World Airways held employee meetings were held this morning, promising that additional communication concerning the shutdown would be forthcoming. “This turn of events has occurred so quickly that we have many unanswered questions and will need to provide additional updates as the information becomes available,” Graber said.
The shutdown of World Airways and tenuous future of North American Airlines leaves Atlas Air as the dominant cargo carrier based in the United States.
Als ik het goed heb hadden ze nog MD11 (-N271WA, N272WA) en 747 (N742WA) in gebruik.
De genoemde MD11's waren samen met KLM de laatste MD11 in passagier gebruik; maar World Airways gebruikte deze niet voor scheduled services, maar voor charters (vooral militair).
Dus vanaf nu is KLM niet alleen de laatste maatschappij die een MD11 voor scheduled pax inzet, maar de laatste maatschappij die überhaupt een MD11 voor pax gebruikt. (want niemand gaat die 2 kisten nu nog gebruiken/overnemen voor pax).
Hier nog N272WA een paar dagen geleden; 12 maart in Aviano, Italië.

En hun laatste 747 op 11 januari op Yokota Air Base (VS basis) in Japan:

Oh, en:
Jongen (11) beschijnt NSS-helikopters
Een 11-jarige jongen heeft woensdagavond in Alblasserdam de piloten van Apachehelikopters gehinderd, door hen te beschijnen met een laserpen.
De piloten, die het luchtruim bewaakten voor de NSS -top, achterhaalden de herkomst van het licht en schakelden de politie in toen ze de jongen zagen.
'Hij is vanwege zijn jonge leeftijd niet aangehouden, maar wel streng toegesproken,' zegt politiewoordvoerder Gijs van Nimwegen. 'Hij is heel erg geschrokken. Dus we weten zeker dat hij dit niet nog een keer doet. 'Het verblinden van piloten is niet alleen hinderlijk, maar ook gevaarlijk.'
De laserpen is door de politie in beslag genomen.
[ Voor 19% gewijzigd door Piet91 op 27-03-2014 21:45 ]
Die gaat naar het punt waar de laser naartoe schijnt, niet naar de laser (als het goed is
). En los daarvan is zo'n Hellfire best duur, boordkanon lijkt me voldoende effectief
Ik kan er met mijn hoofd niet bij waarom mensen (ook kinderen) dat doen. Wat denk je dan? Dat je daar tegenwoordig mee wegkomt?
(en, ok, al helemaal niet bij een helikopter die voldoende wapentuig aan boord heeft om je in een paar seconden te veranderen in een hoopje as
)
(en, ok, al helemaal niet bij een helikopter die voldoende wapentuig aan boord heeft om je in een paar seconden te veranderen in een hoopje as
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik begrijp sowieso niet wat een kind van 11 met een laserpen doet. Als je dan toch besluit om een laserpen te geven, geef dan een lichte variant. Maar nog erger is inderdaad wanneer volwassenen het doen, dan zit er echt een steekje los.JeroenH schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 21:58:
Ik kan er met mijn hoofd niet bij waarom mensen (ook kinderen) dat doen. Wat denk je dan? Dat je daar tegenwoordig mee wegkomt?
(en, ok, al helemaal niet bij een helikopter die voldoende wapentuig aan boord heeft om je in een paar seconden te veranderen in een hoopje as)
Kinderen van 11 denken over het algemeen niet als ze dat soort dingen doen. Heb jij nooit iets doms of onverantwoordelijks gedaan toen je jong was? "Kijk eens, die laser komt zelfs tot die helikopter daar boven! Je ziet een leuk rood stipje erop!"
Er staat ook niet bij hoe krachtig de laser was, en soms komen kinderen op de een of andere manier aan zooi die ze niet horen te bezitten. Hadden jullie geen klasgenoten die wiet, stilletto's of dat soort dingen hadden? Krachtige laserpennen kan je veel te makkelijk aan komen, en het is vaak niet te zien dat je geen standaard laser-pointer hebt.
Er staat ook niet bij hoe krachtig de laser was, en soms komen kinderen op de een of andere manier aan zooi die ze niet horen te bezitten. Hadden jullie geen klasgenoten die wiet, stilletto's of dat soort dingen hadden? Krachtige laserpennen kan je veel te makkelijk aan komen, en het is vaak niet te zien dat je geen standaard laser-pointer hebt.
[ Voor 9% gewijzigd door MBV op 27-03-2014 22:47 ]
Ik gok dat het zo'n groene was.
Een rode komt meestal niet zo ver en/of is niet te zien.
En ik snap ook wel dat het leuk kan zijn.
Ik weet hoe het uitziet, je ziet echt de gehele straal van begint tot eind. Maar aangezien je niet kunt zien waar het einde is lijkt het net alsof de straal oneindig doorschijnt... tot aan de sterren.
Het is gewoon enorm apart en leuk om te zien.
Mensen pesten en naar binnen schijnen kan ook leuk zijn, en zo kan het ook leuk zijn om naar vliegende objecten te schijnen.
Ik weet dat het gevaarlijk is en zelfs verboden is, dus ik doe het niet.
Maar als kind zijnde... tja, snap het enigszins wel.
Had het wel leuk gevonden als ze met losse flodders vlogen en even een paar 'bursts' richting dat kind deden
Een rode komt meestal niet zo ver en/of is niet te zien.
En ik snap ook wel dat het leuk kan zijn.
Ik weet hoe het uitziet, je ziet echt de gehele straal van begint tot eind. Maar aangezien je niet kunt zien waar het einde is lijkt het net alsof de straal oneindig doorschijnt... tot aan de sterren.
Het is gewoon enorm apart en leuk om te zien.
Mensen pesten en naar binnen schijnen kan ook leuk zijn, en zo kan het ook leuk zijn om naar vliegende objecten te schijnen.
Ik weet dat het gevaarlijk is en zelfs verboden is, dus ik doe het niet.
Maar als kind zijnde... tja, snap het enigszins wel.
Had het wel leuk gevonden als ze met losse flodders vlogen en even een paar 'bursts' richting dat kind deden
Zat stoms gedaan, maar om de één of andere reden alleen maar dingen die effect op mij hadden. Zo hard uit een boom gevallen dat ik een halve minuut naar adem lag te happen - wat wel twee uur leek te uren weet ik nogMBV schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 22:45:
Kinderen van 11 denken over het algemeen niet als ze dat soort dingen doen. Heb jij nooit iets doms of onverantwoordelijks gedaan toen je jong was? "Kijk eens, die laser komt zelfs tot die helikopter daar boven! Je ziet een leuk rood stipje erop!"
Wiet? Stiletto? Niet toen ik elf was, nee, absoluut niet. Maar dat was bijna dertig jaar geleden, misschien is dat nu anders. Mijn ouders zorgden er wel voor dat ik het niet in mijn hoofd haalde met soort shit bezig te gaan.Er staat ook niet bij hoe krachtig de laser was, en soms komen kinderen op de een of andere manier aan zooi die ze niet horen te bezitten. Hadden jullie geen klasgenoten die wiet, stilletto's of dat soort dingen hadden? Krachtige laserpennen kan je veel te makkelijk aan komen, en het is vaak niet te zien dat je geen standaard laser-pointer hebt.
Maar goed, eens in de zoveel tijd wordt er ook weer eens een volwassene opgepakt die bij een vliegveld in cockpits staat te schijnen met zijn 200mW laserpen van eBay. WTF, wat denk je dan? Wat heb je gemist in je opvoeding dat je de gevolgen daarvan voor het vliegtuig, maar ook voor jezelf, niet kunt overzien?
Afgezien van het feit dat een paar 30mm schoten van die M230 me meer als afdoende lijkt om een kwajongen van 11 af te schrikken richt een laserguided missile zich natuurlijk op de sterkste bron van (gereflecteerd) laserlicht.MBV schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 21:51:
Die gaat naar het punt waar de laser naartoe schijnt, niet naar de laser (als het goed is). En los daarvan is zo'n Hellfire best duur, boordkanon lijkt me voldoende effectief
Natuurlijk zal het systeem op die Hellfires niet werken met de standaard golflengte van een laserpennetje lijkt me, maar het ging me meer om het feit dat iemand zich uberhaupt zoiets in het hoofd haalt.
Je zag hetzelfde geintje natuurlijk veelvuldig voorkomen bij de in de media breed uitgemeten situaties in het midden oosten, geen idee hoe geavanceerd een Hind is op dit gebied
Slim genoeg om iets van een modulatie in het licht signaal te herkennen hoop/denk ikFouT schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 00:27:
[...]
<>geen idee hoe geavanceerd een Hind is op dit gebied
Er is ergens een foto te vinden dat beide machines op Tenerife staan te wachten (je ziet de staart van de PanAm en de KLM 747 op de achtergrond). In één foto, beide kisten... met zo'n afloop... indrukwekkend.wildhagen schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 06:09:
Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart, een nogal bewogen dag. Veel hoogtepunten, maar ook hét dieptepunt van de luchtvaart.
Kia Niro-EV 2024
Deze, bedoel je denk ik:

Ergens bizar dat iemand er een foto van genomen heeft. Dit was de tijd van ver vóór de smartphones.

Ergens bizar dat iemand er een foto van genomen heeft. Dit was de tijd van ver vóór de smartphones.
Dit is van BNN's 3 Op Reis van aankomende zondag, maar ik dacht dat jullie het ook wel zouden kunnen appreciëren, een kijkje in de Boeing-fabriek 
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=YULr_fif98M]
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=YULr_fif98M]
[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 28-03-2014 10:09 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
als ik er aan denk,ben zelf in de hallen daar geweest maar floortje mag vast meeranandus schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 10:07:
Dit is van BNN's 3 Op Reis van aankomende zondag, maar ik dacht dat jullie het ook wel zouden kunnen appreciëren, een kijkje in de Boeing-fabriek
[video]
edit : oh dit is al het hele stuk op YT?
[ Voor 11% gewijzigd door mrsar op 28-03-2014 11:12 ]
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Alleen officiele gasten mogen daar komen. Dat was ik helaas ook niet.mrsar schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 11:07:
ik mocht toen niet op de vloermaar het blijven giga hallen
Vond het wel tof toen we vlak langs de grote deuren gingen die je altijd ziet.als je er zelf naast staat heb je pas echt door hoe groot die zijndowntime schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 12:14:
[...]
Alleen officiele gasten mogen daar komen. Dat was ik helaas ook niet.
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Bekende foto idd, maar er is nog een latere foto van de PH-BUF Rijn/The Rine:JeroenH schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 10:03:
Deze, bedoel je denk ik:
[afbeelding]

AFAIK is dat de allerlaatste foto van deze 747, deze is <5 minuten voor de ramp genomen. De DC-8 die je daar rechts ziet is het laatste vliegtuig dat opgestegen is vóór de crash. Het volgende vliegtuig zou de KLM geweest moeten zijn.
Virussen? Scan ze hier!
De Pan-AM was toch net geland toen de KLM er op klapte? Of is dit een foto van dezelfde kisten maar dan eerder?JeroenH schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 10:03:
Deze, bedoel je denk ik:
[afbeelding]
De Pan Am stond ook geplanned voor vertrek, hij zou direct na de KLM moeten vertrekken. Hij moest alleen wel taxien over de runway omdat de weg versperd werd door de KLM en een brandstoftruck, en daarbij hebben ze exit 3 (die ze hadden moeten nemen) gemist. Daardoor klapte de KLM er dus vol bovenop ter hoogte van exit 4.PWM schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 12:57:
[...]
De Pan-AM was toch net geland toen de KLM er op klapte? Of is dit een foto van dezelfde kisten maar dan eerder?
Had de Pan Am exit 3 wél genomen zoals door de toren was opgedragen, was er niets aan de hand geweest)...
Uiteraard zat naast de Pan Am-er ook de KLM-er fout, want die stegen op zonder toestemming...
After the threat at Gran Canaria International Airport had been contained, authorities reopened that airport. The Pan Am aircraft was ready to depart from Tenerife, but the KLM plane and a refueling vehicle obstructed its access to the runway. The Pan Am aircraft was unable to maneuver around the fueling KLM, reach the runway and depart due to a lack of just 12 ft (3.7 m) of clearance.[8] Captain Veldhuyzen van Zanten had decided to fully refuel at Los Rodeos instead of Las Palmas, apparently to save time. The refueling took about 35 minutes. After that, the passengers were brought back to the plane. The search for a missing family of four delayed the flight even further.
Following the tower's instructions, the KLM aircraft was cleared to backtaxi the full length of runway 30 and make a 180° turn to place the aircraft in takeoff position.[12] While KLM 4805 was backtaxiing on runway 30, the controller asked the flight crew to report when it was ready to copy the ATC clearance. Because the flight crew was performing the checklist, copying this clearance was postponed until the aircraft was in takeoff position on Runway 30.[13]
Shortly afterward, Pan Am 1736 was also instructed to backtaxi, to follow the KLM aircraft down the same runway, to exit the runway by taking the third exit on their left and then use the parallel taxiway. Initially, the crew was unclear as to whether the controller had told them to take the first or third exit. The crew asked for clarification and the controller responded emphatically by replying: "The third one, sir; one, two, three; third, third one". The crew began the taxi and proceeded to identify the unmarked taxiways using an airport diagram as they reached them.[14]
The crew successfully identified the first two taxiways (C-1 and C-2), but their discussion in the cockpit never indicated that they had sighted the third taxiway (C-3), which they had been instructed to use.[15] There were no markings or signs to identify the runway exits and they were in conditions of poor visibility. The Pan Am crew appeared to remain unsure of their position on the runway until the collision, which occurred near the intersection with the fourth taxiway (C-4).[16]
Virussen? Scan ze hier!
Precies een jaar geleden heb ik ook eens doorgezocht op die foto en daar heb ik toen opgeschreven dat deze foto wel eens door een KLM passagier genomen kon zijn. Deze persoon heeft het dus niet overleeft als dat zo is.JeroenH schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 10:03:
Deze, bedoel je denk ik:
[afbeelding]
De KLM passagiers hebben denk ik nooit geweten wat er gebeurde. Pan Am passagiers deels wel
Wat ook indruk maakt is de foto paar dagen later op 7 april in hanger 11 van Schiphol. Eindeloze rijen kisten...

[quote]wildhagen schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 12:57:
Die foto komt me nog niet bekend voor; dat moet inderdaad heel kort voor de crash zijn genomen.wildhagen schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 12:57:
[afbeelding]
AFAIK is dat de allerlaatste foto van deze 747, deze is <5 minuten voor de ramp genomen. De DC-8 die je daar rechts ziet is het laatste vliegtuig dat opgestegen is vóór de crash. Het volgende vliegtuig zou de KLM geweest moeten zijn.
Ga clip niet kijken; kijk de hele aflevering wel. Zekers van haar Amsterdam - Alaska reis?anandus schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 10:07:
[video]
Mooi programma; droombaan moet ze hebben.
[ Voor 16% gewijzigd door Piet91 op 28-03-2014 22:09 ]
ik had het over klasgenoten, en dat is het gekste wat ik heb gezien op de havo (12-17). Een klasgenoot liet een keer een vlindermes zien, een andere klasgenoot had een keer wat wiet, en dat was op een redelijk nette witte school. Geen idee wat het gekste van de basisschool was.JeroenH schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 23:04:
[...]
Wiet? Stiletto? Niet toen ik elf was, nee, absoluut niet. Maar dat was bijna dertig jaar geleden, misschien is dat nu anders. Mijn ouders zorgden er wel voor dat ik het niet in mijn hoofd haalde met soort shit bezig te gaan.
ik was er dus ook zelf niet mee bezig, braafste jongetje van de klas
Wat inmens. Geweldig.anandus schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 10:07:
[video]
I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A
Even kort vandaag in de geschiedenis:
- Henri Fabre vloog vandaag in 1910 de eerste succesvolle watervliegtuig; 600 meter in Étang de Berre.

- De 1000e Learjet werd in 1980 geleverd.
- Air France vliegt in 1981 haar laatste vlucht met een Sud Aviation Caravelle van Parijs naar Amsterdam.
- De Boeing 737 werd in 1990 de best verkopende jetliner wanneer United Airlines de 1832e 737 binnenkrijgt.
Verder; hoe je NIET een kist aan de grond moet zetten:
Accident: Lufthansa A346 at Tokyo on Mar 18th 2014, hard landing
* De Stargazer wordt niet/nauwelijks meer gebruikt; enkele vluchten per jaar als ik het goed heb.
Een heftige video hieronder van World Airways; die hier de laatste vlucht uit Da Nang, Vietnam uitvoert in 1975 wanneer Noord-Korea dichterbij komt. Meer dan 300 mensen hebben zich in de 727 kist gepropt, niet alleen in de cabina maar overal op, aan en in het vliegtuig. In de video vertrekt de kist met de trap achteraan nog naar beneden; mensen worden teruggewerkt omdat de kist overvol is. Ze vertrekken terwijl er op hen gevuurd werd.
EDIT: oh, en ga volgende week niet vliegen met Lufthansa: Lufthansa pilots announce three-day strike for next week
EDIT #2: de livery van Asiana op hun eerste A380 is bekend geworden
:
- Henri Fabre vloog vandaag in 1910 de eerste succesvolle watervliegtuig; 600 meter in Étang de Berre.

- De 1000e Learjet werd in 1980 geleverd.
- Air France vliegt in 1981 haar laatste vlucht met een Sud Aviation Caravelle van Parijs naar Amsterdam.
- De Boeing 737 werd in 1990 de best verkopende jetliner wanneer United Airlines de 1832e 737 binnenkrijgt.
Accident: Lufthansa A346 at Tokyo on Mar 18th 2014, hard landing
En ik bedenk me net: in een tijdsbestek van 232 dagen gaan zowel de MD10 pax (6 maart), TriStar (24 maart*) en MD11 pax (25 oktober) uit gepland gebruik. Plus nog de DC9 bij Delta (6 januari; maar is nog een paar keer gebruikt).A Lufthansa Airbus A340-600, registration D-AIHR performing flight LH-714 (dep Mar 17th) from Munich (Germany) to Tokyo Narita (Japan), landed on Narita's runway 16R at 11:22L (02:22Z) in gusting winds and touched down hard. The aircraft rolled out without further incident and taxied to the apron.
The aircraft was not able to depart Narita so far (standing Mar 24th 2014 23:30Z) due to overstress damage to the landing gear requiring repairs.
The return flight LH-715 was cancelled.
The Aviation Herald learned on Mar 27th 2014, that the touch down produced a vertical acceleration of +2.8G rendering the touch down the second hardest landing of an A346 ever following the +3.09G landing of Iberia in Quito. Examination of the aircraft is underway, the right main landing gear is going to be replaced, as of current the entire aircraft structure including wings and wing tanks are being checked for cracks. The aircraft is currently estimated to be out of service for at least several weeks.
* De Stargazer wordt niet/nauwelijks meer gebruikt; enkele vluchten per jaar als ik het goed heb.
Een heftige video hieronder van World Airways; die hier de laatste vlucht uit Da Nang, Vietnam uitvoert in 1975 wanneer Noord-Korea dichterbij komt. Meer dan 300 mensen hebben zich in de 727 kist gepropt, niet alleen in de cabina maar overal op, aan en in het vliegtuig. In de video vertrekt de kist met de trap achteraan nog naar beneden; mensen worden teruggewerkt omdat de kist overvol is. Ze vertrekken terwijl er op hen gevuurd werd.
EDIT: oh, en ga volgende week niet vliegen met Lufthansa: Lufthansa pilots announce three-day strike for next week
EDIT #2: de livery van Asiana op hun eerste A380 is bekend geworden
[ Voor 20% gewijzigd door Piet91 op 28-03-2014 23:01 ]
Piet91 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 22:35:
Een heftige video hieronder van World Airways; die hier de laatste vlucht uit Da Nang, Vietnam uitvoert in 1975 wanneer Noord-Korea Vietnam dichterbij komt. Meer dan 300 286 mensen hebben zich in de 727 kist gepropt, niet alleen in de cabina maar overal op, aan en in het vliegtuig. In de video vertrekt de kist met de trap achteraan nog naar beneden; mensen worden teruggewerkt omdat de kist overvol is. Ze vertrekken terwijl er op hen gevuurd werd.
[video]
Heftig filmpje inderdaad. Lijkt me een ideaal scenario om te verfilmen!Een heftige video hieronder van World Airways; die hier de laatste vlucht uit Da Nang, Vietnam uitvoert in 1975 wanneer Noord-Korea dichterbij komt. Meer dan 300 mensen hebben zich in de 727 kist gepropt, niet alleen in de cabina maar overal op, aan en in het vliegtuig. In de video vertrekt de kist met de trap achteraan nog naar beneden; mensen worden teruggewerkt omdat de kist overvol is. Ze vertrekken terwijl er op hen gevuurd werd.
[video]
Laat maar...... is al gedaan: IMDB: Last Flight Out (TV Movie 1990)
[ Voor 9% gewijzigd door weststar op 29-03-2014 11:19 ]
Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME
World War Z?weststar schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 11:17:
[...]
Heftig filmpje inderdaad. Lijkt me een ideaal scenario om te verfilmen!
http://i21.photobucket.co...arZ201310_zps395b214f.jpg
Piet91 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 22:35:
[...]
Een heftige video hieronder van World Airways; die hier de laatste vlucht uit Da Nang, Vietnam uitvoert in 1975 wanneer Noord-Korea dichterbij komt.
offtopic:
Euhm...
Euhm...
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Wat, jij verwachtte dat 't er compleet anders uit zou zien dan de rest van hun vloot? Wees blij dat ze hun oude livery niet nog hebben.Piet91 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 22:35:
EDIT #2: de livery van Asiana op hun eerste A380 is bekend geworden:
NRT airport staat bekend voor stevige crosswinds.Piet91 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 22:35:
[video]
[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 29-03-2014 12:20 ]
Het aantal mensen dat meevloog verschilt van bron tot bron, maar meestal zit het zo rond of zelfs boven de 300; i.i.g. véél meer dan waar de 727 voor ontworpen was.PolarBear schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 10:49:
Een heftige video hieronder van World Airways; die hier de laatste vlucht uit Da Nang, Vietnam uitvoert in 1975 wanneer Noord-Korea Vietnam dichterbij komt. Meer dan 300 286 mensen hebben zich in de 727 kist gepropt, niet alleen in de cabina maar overal op, aan en in het vliegtuig. In de video vertrekt de kist met de trap achteraan nog naar beneden; mensen worden teruggewerkt omdat de kist overvol is. Ze vertrekken terwijl er op hen gevuurd werd.
Ik moest geloof ik nodig gaan slapen; of ik was weer sneller aan het denken dan ik kon typen.
Blijkbaar haalde ik de Korea situatie in de war met de Vietnam situatie.
Maar blijft enorm heftig; 3 maal zo veel passagiers die ze overal hebben ingepropt (cabin, cargo hold, wheel wells) en vertrekken terwijl je kist onder vuur ligt, granaten afgaan, landingsbaan volstroom met mensen.
Hoho, rustig maar. Ik bedoel niet dat het er anders uitziet dan de rest van de vloot; maar dat het er eerlijk gezegd gewoon niet uit ziet. Dit is wel heel veel wit en wit is nou niet echt een charmante kleur op een vliegtuig.CyBeR schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 12:14:
Wat, jij verwachtte dat 't er compleet anders uit zou zien dan de rest van hun vloot? Wees blij dat ze hun oude livery niet nog hebben.
Klopt; zie het wel vaker langskomen.XWB schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 12:17:
[...]
NRT airport staat bekend voor stevige crosswinds.
[video]
[video]
Maar een landing van 2.8G...dat ligt tussen het optrekken van een Bugatti Veyron en de launch van een Spaceshuttle in.
Om over die landing van Iberia in Quito van 3.08G nog niet te spreken...
[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 29-03-2014 13:20 ]
Verwijderd
Iedereen leeft nog, dus geen probleemPiet91 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 22:35:
Vandaag wordt op Vliegbasis Eindhoven een "grote Hoogvliegersdag" gehouden, waarbij 78 chronisch zieke en gehandicapte kindjes een rondvlucht maken. Info op https://www.stichtinghoogvliegers.nl, foto's o.a. in de twitter van @VlbEindhoven:
Sometimes you need to plan for coincidence
Daar is de vliegtuigliveryontwerpende bevolking het niet mee eens anders, gezien dat Eurowhite liveries toch het meest voorkomen. Wij zijn verwend met KLM. Ik vind 't ook niet bepaald lelijk overigens.Piet91 schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 13:18:
[...]
Hoho, rustig maar. Ik bedoel niet dat het er anders uitziet dan de rest van de vloot; maar dat het er eerlijk gezegd gewoon niet uit ziet. Dit is wel heel veel wit en wit is nou niet echt een charmante kleur op een vliegtuig.
Any landing you can walk away from is a good landing, maar de airline is toch niet zo blij met een c-check harde landing
Iemand die het zou moeten weten vertelde me ooit dat witte verf iets lichter is andere kleuren. En dat zou mede verklaren waarom wit de meest gebruikte kleur is. Elke kilogram is er eentje.CyBeR schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 16:51:
Daar is de vliegtuigliveryontwerpende bevolking het niet mee eens anders, gezien dat Eurowhite liveries toch het meest voorkomen. Wij zijn verwend met KLM. Ik vind 't ook niet bepaald lelijk overigens.
Als je een beetje googlet op "c-check hard landing" vind je o.a. deze:
Holy crap, het lijkt wel een modelvliegtuig zoals die vleugels fladderen en afbreken.
Holy crap, het lijkt wel een modelvliegtuig zoals die vleugels fladderen en afbreken.
Dat lijkt me ofwel sterk ofwel een zeer klein verschil, maar denk je eens het verschil in, in de zon, tussen een zwarte en een witte auto.downtime schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 23:39:
[...]
Iemand die het zou moeten weten vertelde me ooit dat witte verf iets lichter is andere kleuren. En dat zou mede verklaren waarom wit de meest gebruikte kleur is. Elke kilogram is er eentje.
Dit topic is gesloten.
![]()