Het Luchtvaart Topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 112 Laatste
Acties:
  • 660.351 views

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Freak187 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 11:43:
[...]

Yep. Af en toe doet ie een vlucht in een F70 van Cityhopper om z'n license geldig te houden.
Dat deed 'ie als Prins van Oranje, maar doet 'ie dat als Koning ook nog?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 16:53:
[...]

Dat deed 'ie als Prins van Oranje, maar doet 'ie dat als Koning ook nog?
Dat was hij iig wel van plan:
'Dames en heren, hier een bericht uit de cockpit. Tot u spreekt uw koning.' Zo zou het zomaar kunnen klinken voor vliegtuigpassagiers na 30 april, want prins Willem-Alexander is vast van plan ook na de inhuldiging 'zo lang mogelijk zijn vliegbrevet te onderhouden', zegt de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD).
Zie http://www.volkskrant.nl/...ok-op-uw-lijnvlucht.dhtml

Virussen? Scan ze hier!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:21
En wat was dat laatste tripje richting Aruba oid.
Meen dat ik daar ook iets van had gelezen dat hij had gevlogen?
Of heb ik dat volkomen mis?

http://www.nrc.nl/inbeeld...het-koninkrijk/#foto54981
Foto 5 (#6 is ook vrij apart)

En hier naar Spanje
http://www.telegraaf.nl/b...t_zelf_naar_Spanje__.html

[ Voor 4% gewijzigd door NeutraleTeun op 18-03-2014 17:02 ]

• CyBeR
  • Niet online
Dat is in beide gevallen de PH-KBX, oftewel het regeringsvliegtuig.

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 17:00:
En wat was dat laatste tripje richting Aruba oid.
Meen dat ik daar ook iets van had gelezen dat hij had gevlogen?
Of heb ik dat volkomen mis?

http://www.nrc.nl/inbeeld...het-koninkrijk/#foto54981
Foto 5 (#6 is ook vrij apart)

En hier naar Spanje
http://www.telegraaf.nl/b...t_zelf_naar_Spanje__.html
Piet91 schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 19:34:
EDIT: ik zie net beelden langskomen van PH-KBX (regeringsvliegtuig) bij het bezoek van Willem-Alexander en Maxima aan het Caraïbische deel van het Koninkrijk.

Ding zal wel een flink aantal stops gemaakt hebben vanuit Amsterdam aangezien ik een max. vliegbereik van zo'n 2000-3300km tegenkom (en Sint Maarten is zo'n 7000km vanuit Amsterdam).

Ze vlogen zelf overigens PH-KBX na in een KLM 747 (PH-BFN) kist.
Heel logisch gebruik dus; is het ver; dan gaan ze met KLM. Is het dichtbij; met PH-KBX.
En in bovenstaand geval ging de F70 dus vooruit met hun in de 747 er achteraan, om daar met de F70 tussen die eilanden te gaan hoppen.
En als het kan; vliegt Willem Alexander zelf dus even.

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:56

Verwijderd

Belachelijk eigenlijk. Anders brengt iedere vertegenwoordiger anders even zijn eigen militaire materieel naar ons land.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Pinin schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 16:32:
o.k. o.k. aanhalingstekens vergeten, maar je begrijpt wat ik bedoel. KLM sinds kort ook als je geen member ben
Wat gratis is ;)

Uiteindelijk flink vertraagd, met koffers in het gangpad.

Overigens in deze, meteen rant 2: tot 15 minuten na vertrektijd kwamen de dames binnendruppelen, om hartelijk ontvangen te worden. Ik snap dat gewoon niet zo goed :p

Geen giga probleem, ik vlieg meerdere keren per maand zakelijk, en kom dit gedrag niet heel veel tegen. Juist met zo'n conferentie valt me de "laksheid" op.

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-12 13:52

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Wat ik niet begrijp, is dat er vaak codeshares worden gebruikt. 1 enkele vliegtuig, met meerdere vluchtnummers.

Waarom is dat? :?

Gulfstream G650

• CyBeR
  • Niet online
Dat is gewoon Maatschappij A die doet alsof ze naar bepaalde bestemmingen vliegen, daar ook tickets naar verkopen, maar dat de vlucht uitgevoerd wordt door mij B. Zodat ze meer bestemmingen kunnen aanbieden.

• NeutraleTeun
Wikipedia: Code sharing
Dit gebruik heeft veel voordelen, zowel voor de luchtvaartmaatschappij als de passagier.
  • Het is voor de luchtvaartmaatschappijen mogelijk om verbindende vluchten te verkopen naar bestemmingen waarop ze zelf niet vliegen (meer omzet).
  • Passagiers kunnen hun bestemming bereiken met, voor hun, dezelfde luchtvaartmaatschappij (gemakkelijker).
  • Het aantal aangeboden routes neemt dermate toe dat het vertrouwen in de naam van de luchtvaartmaatschappij sterk toeneemt.
  • Voor de luchtvaartmaatschappij die de route vliegt is er een hogere bezetting van de stoelen door toelevering van passagiers door andere maatschappijen (meer winst).
  • Meestal concurreren de luchtvaartmaatschappijen die passagiers aanleveren niet op de betreffende route (minder concurrentie).

[ Voor 5% gewijzigd door NeutraleTeun op 18-03-2014 21:15 ]

• Piet91
  • Niet online
Correctie gemaakt.
Garuda axes Sydney-London Boeing 777, now only Jakarta-Amsterdam
Garuda Indonesia has abandoned plans for a Jakarta-London Boeing 777-300ER service in favour of non-stop flights from Jakarta to Amsterdam, which will later this year continue to London.

A spokesperson for Garuda Indonesia has also confirmed to Australian Business Traveller that the promised Boeing 777-300ER upgrade for Sydney-Jakarta has also been axed.

That route now remains on an Airbus A330 while Jakarta-Amsterdam gets the big bird with Garuda's all-new first class.

Garuda is describing the move as making Amsterdam "its hub for Europe and beyond."

Garuda's new plan for Europe will see the long-range Boeing 777-300ER run non-stop between Jakarta and Amsterdam, ditching the route's current stopover in Abu Dhabi as of May 30.

Garuda's Amsterdam connection

With Amsterdam being the home hub of Garuda's new SkyTeam chum KLM, passengers not staying in Amsterdam will transfer onto KLM flights to the UK and Europe.

However, as of September 8, Boeing 777-300ER will continue on to London's Gatwick airport.

The move cruels Garuda's hopes to tap into the Kangaroo Route between Sydney and London, although travellers bound for Europe may appreciate skipping the Blighty stopover and backtracking to the continent.

It's another embarrassing setback for Garuda's much-touted London service, which was meant to showcase the new flagship Boeing 777-300ER fleet and mark another step in the airline's efforts to present itself as "a global player" in the words of Garuda Indonesia CEO Emirsyah Satar.

Only two weeks ago Satar was talking up the route on the eve of Garuda's entry into the SkyTeam alliance.

Satar's new tune is that "following Garuda’s official joining of the SkyTeam, the opportunities presented by the established SkyTeam hub at Amsterdam are too significant to pass up, as it will be an alternative gateway for passengers who wish to travel beyond Europe."

A statement from Garuda says the delay in beginning the Amsterdam-London leg is "due to the peak season in the summer and this recent change in plans."

"Garuda Indonesia has not yet been able to get the slots for landing and take-off at London Gatwick Airport for these revised timings. Therefore, Garuda Indonesia has decided to postpone its flights from and to London from May 2014 until September 2014, in order for the airlines to offer passengers the ideal flight schedule from Amsterdam to London."
Vliegt dus vanaf 8 september door naar London Gatwick, i.p.v. de 777 rechtstreeks op London in te zetten:
code:
1
2
- dep. CGK 00.55 - arr. 09.40 AMS dep. 11.55 - arr. LGW 12.00 GA088 77W Daily ex.Tue & Thu
- dep. LGW 13.05 - arr. 15.15 AMS dep. 17.00 - arr. CGK 11.40 GA089 77W Daily ex.Tue & Thu

Nu ik toch bezig ben, ik ken ook iemand, en die stond een keer met zijn truck naast een 747-400 van de KLM geparkeerd.....als ik daar met mijn camera bij zou zijn :+ . Helaas heeft hij er een wuzzy phone pic aan over gehouden 7(8)7

Videovoer voor je:

KLM houdt alle opties voor vrachtdivisie open
AMSTERDAM - KLM houdt alle opties op tafel voor zijn verlieslatende vrachttak, maar heeft nog geen enkel besluit genomen. Dat zei een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij dinsdag na een bericht in het Financieele Dagblad, waarin staat dat KLM al zijn vrachttoestellen tussen nu en 2016 geheel zal uitfaseren.

Air France-KLM meldde bij de presentatie van de jaarcijfers in februari al dat de vrachtvloot dit jaar wordt ingekrompen van veertien naar tien toestellen. Air France gaat met het uitfaseren van twee Boeing 747's van vier naar twee vrachtvliegtuigen. KLM/Martinair zou dan van tien naar acht toestellen gaan.

Het vrachtvervoer levert Air France-KLM de afgelopen jaren door slechte economische omstandigheden en overcapaciteit alleen maar verliezen op. Door flink te snijden in de capaciteit wil het Frans-Nederlandse concern daar verandering in brengen.

Er zou volgens het FD onder meer worden gekeken naar de mogelijkheid om het vrachtvervoer met full freighters uit te besteden aan een andere partij. In ieder geval blijft Air France-KLM wel vracht vervoeren in het ruim van passagiersvliegtuigen, aldus de zegsman van KLM.
:/

[ Voor 21% gewijzigd door Piet91 op 18-03-2014 22:17 ]

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:36
PWM schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 21:00:
[...]
Overigens in deze, meteen rant 2: tot 15 minuten na vertrektijd kwamen de dames binnendruppelen, om hartelijk ontvangen te worden. Ik snap dat gewoon niet zo goed :p

Geen giga probleem, ik vlieg meerdere keren per maand zakelijk, en kom dit gedrag niet heel veel tegen. Juist met zo'n conferentie valt me de "laksheid" op.
Dat is geen laksheid, het is gewoon asociaal. Ik let er altijd op dat ik op tijd zit, ook al ga ik als een van de laatsten het vliegtuig in. Niet alleen met vliegen trouwens. Als je in een winkel bent die gaat sluiten en het wordt omgeroepen, dan wil je toch ook niet als laatste de winkel verlaten? Ik niet tenminste... ;)

• NeutraleTeun
Wat is eigenlijk een Public Utilities Safety Unit.
Was net even Flightradar aan het browsen, zag dit toestel heel even en daarna verdween het.

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 22:25:
Wat is eigenlijk een Public Utilities Safety Unit.
Was net even Flightradar aan het browsen, zag dit toestel heel even en daarna verdween het.
Autootje van de luchthavenautoriteit. Je ziet ook weleens de birdwatch etc. rondrijden.

• NeutraleTeun
Dus Flightradar laat ook voertuigen zien die niet kunnen vliegen? :D

Was net even op RTM, 2x C17, 6 Blackhawks en 2x Marine One's-dingen (VH-60) geschoten.
Vraag mij echter af... Nu heeft Obama zijn helikopter hier, maar ook zijn limo.

Waarvoor wordt die helikopter dan gebruikt?
Gewoon zo maar, voor het geval dat?

Eerst werd ook gezegd dat hij een schip in de kust had liggen om te overnachten, dan snap ik die helikopter wel, echter is dat schip niet aanwezig volgens de laatste verhalen.

• Piet91
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 11:39:
Jup.
Was net even op RTM, 2x C17, 6 Blackhawks en 2x Marine One's-dingen (VH-60) geschoten.
Foto's, foto's, foto's. :9
Vraag mij echter af... Nu heeft Obama zijn helikopter hier, maar ook zijn limo.

Waarvoor wordt die helikopter dan gebruikt?
Gewoon zo maar, voor het geval dat?

Eerst werd ook gezegd dat hij een schip in de kust had liggen om te overnachten, dan snap ik die helikopter wel, echter is dat schip niet aanwezig volgens de laatste verhalen.
Gewoon alles meenemen voor als het nodig is lijkt het:
Marine One is transported (as is the president's limousine) wherever the president travels, within the U.S. as well as overseas.
(Wikipedia)

De helikopter is een stuk veiliger en 'eenvoudiger' in te zetten dan een auto; daarom wordt die zelfs voor heel korte afstanden ingezet.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 11:39:
Schiphol heeft een grondradar die alles op de grond in de gaten houdt, zowel vliegtuigen als auto's die de baan op gaan. Mede omdat er (te) vaak incidenten gebeuren met vlieg- en voertuigen die op banen komen waar ze op dat moment niet mogen zijn.
En die auto's zijn voorzien van hetzelfde systeem wat ook in die vliegtuigen zit die je op die site terugvindt.

• NeutraleTeun
Duidelijk! d:)b

Foto's hier: http://www.flickr.com/photos/63058093@N08/

Moet wel zeggen, die C-17 was enorm snel airborne.

[ Voor 26% gewijzigd door NeutraleTeun op 19-03-2014 14:27 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

NeutraleTeun schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 14:27:

Gave foto's, blijf het een mooi toestel vinden, toch een beetje mini jumbo gevoel
http://www.flickr.com/photos/63058093@N08/13265205665/
Volgend jaar ga ik hopelijk met de Citation II meevliegen :)

• Piet91
  • Niet online
Net als bij de Airbus A340 gaan ze waarschijnlijk bij de A380 er ook nog meer stoelen inproppen:

Airbus to raise floor on A380 to create 11-abreast
irbus will literally raise the floor on the Airbus A380 to accommodate 18-inch wide economy class seats in 11-abreast configuration, Mark Lapidus, CEO of leasing company Amedeo revealed today at the ISTAT conference in San Diego.

“We pushed Airbus very hard to get 11-abreast introduced, [which adds] 35 to 40 extra seats, and it puts in perspective the unit cost issue,” said Lapidus.

Crucially, he said, Airbus will go 11-abreast “and still deliver an 18-inch seat”. This will be accomplished by “raising the floor by two inches in the wider part of the aircraft”.

The economics of the aircraft will be “significantly improved” he said, adding that “on a per square foot basis, the A380-800 will have lower unit [costs] than the A350-1000 and the 777X”.

Airbus is eager to tempt its largest A380 customer, Emirates, to take delivery of the double-decker aircraft in 11-abreast configuration. The manufacturer will reveal a new 11-abreast A380 cabin mock-up at the forthcoming Aircraft Interiors Expo in Hamburg, Runway Girl Network can reveal.

Last fall, after announcing a fresh order for 50 A380s, Emirates president Tim Clark was asked about the carrier’s interest level in offering an 11-abreast layout, which would increase the number of economy seats on the double decker aircraft by about 40. Clark responded that he was “sure Airbus is going to persuade us to do it”, but that the airline wanted to make sure the seats remain at least 18 inches wide. Emirates currently offers 19-inch wide seats in 10-abreast formation on its A380s.

An Airbus executive told Runway Girl Network at ISTAT that the airframer has also achieved an 18-inch wide seat in 11-abreast configuration through creative shaping of the armrests. Airbus has not removed the window seat armrest, he said.

Has Airbus pursued a 4-3-4 layout or 3-5-3? This wasn’t mentioned on the panel, but Air Lease Corp chief Steven Udvar-Hazy figuratively suggested that an 11-abreast configuration would be super-snug for passengers when he jumped on the moderator to prove his point (unfortunately we don’t have photographic evidence of this, but we hope someone took a picture!)

The 3-5-3 configuration has been a point of concern for Emirates. Indeed, Tim Clark “said the real issue [with an 11-abreast A380] is the middle seat of 5 in the 3-5-3 configuration. Emirates is focused on comfort and I don’t think we’d ever compromise on that,” Emirates VP, product, publishing, digital and events Patrick Brannelly previously told us.
De hele vloer van de main deck dus zo'n 2 inch/4 cm. omhoog en een extra stoel zodat er uiteindelijk 11 stoelen naast elkaar zitten. Dat wordt kruipen over elkaar :/ ...

En toch zijn de stoelen dan met 18" nog steeds breder dan de 10-abreast 77W van Emirates die 17' zijn.
(En de 77W van KLM met 17" en de - nog - 9-abreast 772 met 17.5".)

• Die Bolle14
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-08-2023
Brilsmurfffje schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 14:44:
Gave foto's, blijf het een mooi toestel vinden, toch een beetje mini jumbo gevoel
Volledig mee eens met Brilsmurfffje echt een mooi ding (van lelijkheid voor een deel :), ik bedoel hoe maf zijn die winglets :P)

Viel mij van de zomer op Schiphol met een C-17 van Canada ook al op en pas toen kwam ik erachter hoe groot dat ding wel niet is.

En nu maar hopen dat het weer van het weekend een beetje mee wil werken rond Schiphol, dan kan ik me verzameling ook nog even aanvullen.

[ Voor 8% gewijzigd door Die Bolle14 op 19-03-2014 16:11 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Gaaf zeg :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:09
Gebeuren helaas toch regelmatig ongelukken met kleine vliegtuigen

http://www.nu.nl/binnenla...igje-golfbaan-voorst.html

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:35
Maar waar komen die Blackhawks nu ineens vandaan? Ook allemaal ingevlogen met een C17 of hebben ze die uit Duitsland gehaald?

• NeutraleTeun
Zelf vanuit Geilenkirchen gevlogen?
Ze zijn van het 1-214th AVN te Wiesbaden, als ik het goed gelezen heb.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12 17:08
Yihaaa schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 19:49:

Dat is de Extra-300 van een vrij goede bekende van me! Is bij onze zweefvliegclub begonnen met vliegen. -O-

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-12 16:11
mcDavid schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 21:09:
[...]

Dat is de Extra-300 van een vrij goede bekende van me! Is bij onze zweefvliegclub begonnen met vliegen. -O-
Omdat er niet veel uitgelaten wordt over identiteit, hoe zeker ben je ervan dat hij de kist bestuurde en of hij met of zonder passagier vloog? De wrakstukken laten wel zien dat het een vliegtuig van hem is.

Voor als je het zeker weet: gecondoleerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Keiichi op 19-03-2014 21:16 ]

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12 22:45

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Damn, mooie foto's hoor. En niet alleen die vliegtuigen

www.casarodriguillo.com

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:26

Fiber

Beaches are for storming.

Yihaaa schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 19:49:

Oef! Daar is weinig meer van over:

Afbeeldingslocatie: http://bin.snmmd.nl/m/m1mziwkawwmz_large.jpg

[ Voor 51% gewijzigd door Fiber op 19-03-2014 22:59 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:09
De gecrashte Extra zou gaan om http://www.ewaldpolinder.nl/
Op z'n Facebook ook trieste berichten te lezen.
RIP

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Blijkt elke keer toch weer dat de kleine luchtvaart echt gevaarlijk is. Wat dat betreft (gelukkig) niet te vergelijken met de 'grote' luchtvaart.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:26

Fiber

Beaches are for storming.

Devil schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 23:39:
Blijkt elke keer toch weer dat de kleine luchtvaart echt gevaarlijk is. Wat dat betreft (gelukkig) niet te vergelijken met de 'grote' luchtvaart.
Op zich wel minder veilig dan de 'grote' luchtvaart. Maar dit vliegtuig, deze ploot, was aan het stunten. Dat is toch weer een speciale categorie.

http://www.omroepgelderla...-2-doden.htm#.UyofXmRdXqu

[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 19-03-2014 23:55 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:58

franssie

Save the albatross

Devil schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 23:39:
Wat een bullshit opmerking en ik wil graag weten waar je het op baseert of is het een emotie? Letterlijk: ga fietsen, dat is gevaarlijker. Zelfingenomenheid is een groter risico, als jij groot vliegt ofgaat vliegen hoop ik nooit bij jou aan boord te zitten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:53

MBV

Mwoah, voor een groot gedeelte objectief vast te stellen:
- met passagiers wordt er niet gestunt, zelfs standaard relatief ongevaarlijke* dingen als "kijk, als ik het gas dichtdoe ga je direct omlaag" of "hier, houd jij die knuppel maar even vast" zijn uit den boze (en terecht).
- 2 experts met type-rating en dus veel ervaring voorin die elkaars werk controleren-
- legio ondersteunende systemen: TCAS, autopilot, weerradar, noem ze maar op
- traffic control, niet op basis van see-and-avoid

Fietsen is misschien gevaarlijker, autorijden niet. En ik weet niet meer wat hij vloog, ik dacht iets van een B737 of A320, dus hoop maar dat zijn co-piloot oplet :+

*) ik ga ervan uit dat een piloot die zelf z'n ogen open houdt dit zonder veel gevaar kan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 20-03-2014 00:10 ]

• Piet91
  • Niet online
"Echt gevaarlijk" zou ik het niet noemen, maar de cijfers zeggen dit:
In het wegverkeer vielen per duizend (bestel)auto's 0,05 doden en per duizend motoren 0,12 doden. In de kleine luchtvaart kwamen per duizend toestellen 1,2 mensen om.
Cijfers van 2012.

En laten we wel vriendelijk blijven hè. O+

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:58

franssie

Save the albatross

@MBV uit je betoog blijkt niet dat de kleine luchtvaart echt gevaarlijk is. Dat de risicoś groter zijn, ok, maar dat is bij fietsen ook zo. Dus argumenten svp om de stelling van Fiber te ondersteunen of niet.

@Piet91 dank voor de statistiek! (heb je die ook per kilometer/mijl ipv toestellen?)

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 20-03-2014 00:14 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 00:00:
[...]

Wat een bullshit opmerking en ik wil graag weten waar je het op baseert of is het een emotie? Letterlijk: ga fietsen, dat is gevaarlijker. Zelfingenomenheid is een groter risico, als jij groot vliegt ofgaat vliegen hoop ik nooit bij jou aan boord te zitten.
Ik weet niet hoeveel uur jij er in de kleine luchtvaart op hebt zitten, maar ik heb in de eerste 50 uur single engine piston al meer cowboys en idioten rond Lelystad en andere velden zien vliegen dan in de afgelopen 1000 uur in de grote(re) luchtvaart.

Veel piloten in de kleine luchtvaart zijn (in mijn ervaring) bij lange na niet te vergelijken met piloten die commercieel rondvliegen. Dat ligt deels aan training, deels aan houding en deels aan een gebrek in regelmaat (2 dagen in de maand vliegen vs. dagelijks).

Ik wil absoluut niet beweren dat er alleen maar ace pilots in de grote(re) luchtvaart rondlopen, want ik weet dat dat niet klopt. Maar het niveau ligt doorgaans een stuk hoger, vooral met betrekking tot veiligheid.

En ja, onder andere dat maakt de kleine luchtvaart gevaarlijk. Als er een idioot opeens een 360 gaat maken op base of final in een druk circuit hoeft er niemand dood te gaan voor de statistieken om het gevaarlijk te noemen.

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-12 12:01
Piet91 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 00:12:
"Echt gevaarlijk" zou ik het niet noemen, maar de cijfers zeggen dit:

In het wegverkeer vielen per duizend (bestel)auto's 0,05 doden en per duizend motoren 0,12 doden. In de kleine luchtvaart kwamen per duizend toestellen 1,2 mensen om.

Cijfers van 2012.

En laten we wel vriendelijk blijven hè. O+
Wat zijn dat nu weer voor een cijfers... |:(
Per duizend auto's, wat duizend? Per duizend auto's per jaar? Per duizend auto's per 1000km? Per duizend auto's op de lifetime van de auto's? Zelfde voor motoren en vliegtuigen.

Om nog maar te zwijgen over het verschil in aantal mensen betrokken bij 1000 motoren en 1000 vliegtuigen, dat is makkelijk een factor honderd meer. :X

Verwijderd

Erg mooie foto's!
En leuk dat die gasten allemaal zwaaien _/-\o_

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

AndRo555 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 00:29:
Om nog maar te zwijgen over het verschil in aantal mensen betrokken bij 1000 motoren en 1000 vliegtuigen, dat is makkelijk een factor honderd meer. :X
Honderd passagiers is volgens jou het gemiddelde in de kleine luchtvaart?

• AndRo555
downtime schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 01:36:
[...]

Honderd passagiers is volgens jou het gemiddelde in de kleine luchtvaart?
Alles is relatief natuurlijk... Ik had er te snel over gelezen, my bad.

De cijfers zijn daarentegen nog altijd even nietszeggend.

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-12 13:52

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Kennen jullie leuke en goedkope vlieglessen? Ik heb geen vlieglesvergelijker gevonden tot nu toe.
Omgeving Gilze-Rijen / Eindhoven.

[ Voor 15% gewijzigd door SalimRMAF op 20-03-2014 02:46 ]

Gulfstream G650

• NeutraleTeun
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 01:27:
[...]
Erg mooie foto's!
En leuk dat die gasten allemaal zwaaien _/-\o_
Dank, en de rest ook!
Ja, die gasten vonden het wel aardig leuk. De marechaussee echter niet, die kwamen op een gegeven moment met 4 busjes personeel en gingen zich voor de hekken opstellen.
Ze deden niks, behalve mensen van de hekken weghouden, al ben ik wel van mening dat als er minder spotters waren ze ons toch wel hadden weggestuurd.

• Piet91
  • Niet online
Achteraf gezien zijn die cijfers inderdaad niet heel handig.

Wat ik verder nog kon vinden (van hetzelfde onderzoek door Onderzoeksraad voor Veiligheid) is dit:
In de periode 2005-2011 eindigden in Nederland vier op de miljoen vluchten in de kleine luchtvaart in een fataal ongeval. Daarmee is de kleine luchtvaart een factor 10 onveiliger dan de grote luchtvaart, waar vier op de tien miljoen vluchten in een fataal ongeval eindigen. Belangrijkste redenen: de tekortschietende vliegvaardigheid en risicoperceptie van de piloten. In mindere mate gaat het om bijvoorbeeld technische mankementen of weersomstandigheden. Dit schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het vandaag gepubliceerde rapport ‘Ongevallen in de kleine luchtvaart’.

Ook in vergelijking met andere vormen van transport zijn de ongevalscijfers in de kleine luchtvaart hoog: zo vielen in het wegverkeer per 1000 (bestel)auto’s jaarlijks 0,05 doden en per 1000 motoren 0,12 doden. In de kleine luchtvaart gaat het om 1,2 doden per 1000 luchtvaartuigen.
Dat laatste moeten we dus waarschijnlijk zien als alle (bestel)auto's, motoren en kleine luchtvaarttoestellen in Nederland en daar dan het aantal (dodelijke) ongelukken over verdelen.
Zegt natuurlijk weinig; want de gemiddelde Piper zal minder vaak gebruikt worden/minder grote afstand afleggen dan je gemiddelde lease-diesel.

Maar goed; dat de Onderzoeksraad is gaan onderzoeken zegt natuurlijk ook wel wat...

Verwijderd

Volgens mij zijn er nu al meerdere toestellen de hele dag dit soort vluchten aan het maken:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-EuJgNjALsqA/Uyr3MPZo0ZI/AAAAAAAAHvc/X0wsH5gM_g8/w958-h766-no/Naamloos.jpg

Voor de NSS neem ik aan? Hopelijk komt er nog zo'n kist hier boven Twente :P

Ik hoor wel steeds F16's (veel veraf en 1x dichtbij) dus heb wel iets gemerkt van de NSS ;)

• Piet91
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 15:16:
Volgens mij zijn er nu al meerdere toestellen de hele dag dit soort vluchten aan het maken:
[afbeelding]

Voor de NSS neem ik aan? Hopelijk komt er nog zo'n kist hier boven Twente :P

Ik hoor wel steeds F16's (veel veraf en 1x dichtbij) dus heb wel iets gemerkt van de NSS ;)
Hier ook al een; hoorde hem net over vliegen:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/v3i051.jpg

OO-MAP vliegt voor aerodata-surveys:
Aerodata International Surveys is an innovative and hands-on airborne surveying and mapping company, specialized in airborne spatial data acquisition of the earth's surface and its advanced processing into geo-information products.
Kan van alles zijn dus. Ik zie momenteel zo'n 3 kisten van hen boven Nederland vliegen.

Hier kwam gisteren inderdaad ook een F16 heel laag over.

Laagste wat ik me ooit kan herinneren is (denk ik) een C130 Hercules die hier ooit vele jaren geleden écht héééél erg laag over kwam vliegen; dat kon toen echt niet meer zijn dan zo'n 100 meter.
Waarom? Geen idee; we wonen helemaal niet in de buurt van militaire gebieden. (op een munitiecomplex na)

[ Voor 17% gewijzigd door Piet91 op 20-03-2014 15:31 ]

• Hmmbob
  • Laatst online: 20:25
Piet91 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 15:22:
[...]

[afbeelding]

[...]

Kan van alles zijn dus. Ik zie momenteel zo'n 3 kisten van hen boven Nederland vliegen.
Gelet op het patroon en de reg's -PIX en -MAP denk ik dat ze simpelweg foto's aan het maken zijn, tbv diverse kaartmaterialen.

Laagste wat ik me ooit kan herinneren is (denk ik) een C130 Hercules die hier ooit vele jaren geleden écht héééél erg laag over kwam vliegen; dat kon toen echt niet meer zijn dan zo'n 100 meter.
Waarom? Geen idee; we wonen helemaal niet in de buurt van militaire gebieden. (op een munitiecomplex na)
Definieer 'hier'? Dan kan ik je wellicht een verklaring geven.

Sometimes you need to plan for coincidence

• mcDavid
Zal binnenkort wel weer een update volgen van Google Maps dan ^O^

• NeutraleTeun
Je mag raden, ik heb wel tips voor je:

# Woont in re-de-lijk rustige omgeving;
# Hoor héél soms de A380 van Emirates naar AMS overkomen, mits die ver genoeg naar het noorden gaat;
# Als hij laat of vroeg wakker is, hoort hij overduidelijk de 747's van KLM uit Azië binnenkomen;
# En hij woont niet in de buurt van Schiphol.

Dan heb ik wel ook nog een vraagje aan de vliegeniers:
Vaak zie ik vliegtuigen nogal wat 'omwegen' maken, zoals in het rood.
Waarom kan het niet 'sneller/eenvoudiger' zoals in het groen.
Puur vanwege het zich moeten houden aan bepaalde paden, of speelt er meer mee?
http://s11.postimg.org/bzcfs58wi/flightpaths.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door NeutraleTeun op 20-03-2014 16:33 ]

• Piet91
  • Niet online
Hmmbob schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:08:
Gelet op het patroon en de reg's -PIX en -MAP denk ik dat ze simpelweg foto's aan het maken zijn, tbv diverse kaartmaterialen.
Dat leek mij ook inderdaad.
Definieer 'hier'? Dan kan ik je wellicht een verklaring geven.
Ik ben geloof ik nog aardig anoniem op Tweakers, dus daar laat ik het ook bij. :+
Laat ik zeggen: westelijk gebied van Overijssel. :P

Maar dat is al járen geleden. Weet ook niet zeker of het wel een Hercules was; was toen nog niet zo gefascineerd door vliegtuigen zoals nu; en enig wat ik kon herinneren dat het 4 prop-motoren had en grijs was. }:O

EDIT:
NeutraleTeun schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:30:
Je mag raden, ik heb wel tips voor je:

# Woont in re-de-lijk rustige omgeving;
# Hoor héél soms de A380 van Emirates naar AMS overkomen, mits die ver genoeg naar het noorden gaat;
# Als hij laat of vroeg wakker is, hoort hij overduidelijk de 747's van KLM uit Azië binnenkomen;
# De 777's van Air France, JAL uit Azië naar Parijs. :+ (hoewel ik de 747's van KLM ook hoor)
# En hij woont niet in de buurt van Schiphol.
Damn. Niet zo anoniem dus :X

[ Voor 29% gewijzigd door Piet91 op 20-03-2014 16:40 ]

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:10
Yihaaa schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 23:15:
De gecrashte Extra zou gaan om http://www.ewaldpolinder.nl/
Op z'n Facebook ook trieste berichten te lezen.
RIP
http://www.noordhollandsd...t-om-bij-vliegtuigongeluk

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Kan meerdere reden hebben, bijvoorbeeld ruimte tussen de verschillende kisten, wijzigen van de volgorde voor landing, vertragende vectors etc etc...

Op Amsterdam zul je het niet zo snel zien, maar bijvoorbeeld in de winter op Stockholm of Oslo zul je regelmatig ATC horen vragen of een bepaalde vlucht over waypoint X kan zijn op tijd Y vanwege sneeuw verwijdering van de runway. Of simpelweg een vector weg van het ideale pad om de vlucht te vertragen en de tijd te maken voor het vegen. Of als het langer is dan een paar minuten wordt je in de hold gezet. Bij een grensgeval kunnen ze vragen of je een '360' kunt vliegen ;).

Verwijderd

De Boeingfanaat versie:
NeutraleTeun schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:30:Je mag raden, ik heb wel tips voor je:

# Woont in re-de-lijk drukke (hoog in de lucht) rustige omgeving;
# Hoor héél soms iedere dag de A380 van Emirates naar AMS overkomen, mits die ver genoeg naar het noorden gaat;
# Als hij laat of vroeg wakker is, hoort hij overduidelijk de 747's van KLM uit Azië binnenkomen; Euh dat gaan we een keer checken
# En hij woont absoluut niet in de buurt van Schiphol.
Ik ben geloof ik nog aardig anoniem op Tweakers, dus daar laat ik het ook bij. :+
Hier in het Oosten heb ik het beter voor elkaar met luchtverkeer heb ik het vermoeden :P

(Om deze post nuttig te maken ;) : )
Niet bepaald fris nieuws:
UTRECHT - Schoonmakers van luchthaven Schiphol leggen donderdag 24 uur lang het werk neer. Het is de eerste staking nadat vakbond FNV dinsdag had bekendgemaakt de komende tijd stakingen en demonstraties te houden in de strijd voor een betere cao. Dat liet FNV-bestuurder Ron Meyer donderdag weten.
Bron & meer: http://luchtvaartnieuws.n...kers_Schiphol_gaan_staken

Lekker fris laten we maar zeggen... :|

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dan wel geen vlieger, maar ik heb wel een plaatje om het te illustreren:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JXufiTiYLNxq0qjP1M7WJS6C/full.jpg

Op het plaatje is een daal patroon te zien voor een vliegtuig. Het vliegpad is zo gekozen dat het vliegtuig tussen de bewoonde gebieden doorvliegt om zo zo min mogelijk geluidsoverlast te veroorzaken.

Bij schiphol zit dit ook zo, toen ik vanuit Dubai terug kwam zat ik de aanvliegroute toevallig te bestuderen op het IFE systeem. Het toestel daalt boven het IJsselmeer en draait vlak voor de afsluitdijk over West-Friesland richting schiphol om daar in mijn geval vervolgens op de Polderbaan te landen.

• bull93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-12-2023
Ik ben van plan om eind mei 4 dagen naar hamburg te gaan. Ik wil dan onder andere naar de Airbus factory en daar een dagje spotten. Zijn er vaste dagen dat er veel tezien is? Bijv. Een beluga. Of gaat dat gewoon de hele week door? 
Alvast bedankt.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:08

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ik zie de A380 iedere werkdag langskomen relatief laag,tijdens mijn middagwandeling in de westpoort @ werk :+ en ik woon in Amsterdam nieuw-west en zie in de horizon de vliegtuigen opstijgen/landen en heel soms bij verkeerde wind komt er iets meer over (niet veel) , en ik heb altijd in en om Amsterdam gewoond,dus ben veels teveel gewend aan geluid :+

bij het werk trouwens ideale plek om vliegtuigen te zien,zijn 2 aanvliegroutes die relatief goed te zien zijn :P (vlakbij ruigoord)

[ Voor 15% gewijzigd door mrsar op 20-03-2014 18:00 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:02

Garyu

WW

bull93 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 17:46:
Ik ben van plan om eind mei 4 dagen naar hamburg te gaan. Ik wil dan onder andere naar de Airbus factory en daar een dagje spotten. Zijn er vaste dagen dat er veel tezien is? Bijv. Een beluga. Of gaat dat gewoon de hele week door? 
Alvast bedankt.
Volgens mij vliegen die redelijk af en aan, als in elke dag wel raak, tenminste was dat een paar jaar geleden zo.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Hmmbob
Piet91 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:32:

Maar dat is al járen geleden. Weet ook niet zeker of het wel een Hercules was; was toen nog niet zo gefascineerd door vliegtuigen zoals nu; en enig wat ik kon herinneren dat het 4 prop-motoren had en grijs was. }:O
Sinds 2002 is de westelijke laagvliegroute opgeschort, die liep van noord naar zuid over o.a. westelijk Overijssel. Zie ook http://www.defensie.nl/on...eveelheid-en-vlieghoogten voor een kaartje. Minimaal 75m hoogte, dat is relatief weinig inderdaad :+

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Alvast bedankt.
Als je naar XFW gaat zou ik sowieso de A380 factory tour meenemen inderdaad.

http://www.globe-tours.de...s-plant-tour-hamburg.html

Je krijgt daar pre-assembly hallen als deze te zien:

http://www.sinaimg.cn/dy/...5/30528_294228_136147.jpg
http://www.flickr.com/photos/airchive/11386370293/

Verder kan je daar ook aardig spotten, zie voorbeelden hier:

https://www.flickr.com/photos/xfwspotter/
http://www.flickr.com/photos/fabiena380/12911897913/
http://xfw-spotter.blogspot.com/

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 20-03-2014 20:13 ]

March of the Eagles

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-12 09:53
DVB-T stickie geinstalleerd, nu gewoon eens per week feeden aan fr24 en gratis premium :)

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• Hmmbob
BeefHazard schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 20:10:
DVB-T stickie geinstalleerd, nu gewoon eens per week feeden aan fr24 en gratis premium :)
Euh? :?

• NeutraleTeun
Thx @ flightpaths!

@ boven: http://www.flightradar24.com/dvbt-stick

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-12 09:53
mrsar schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 17:58:
ik zie de A380 iedere werkdag langskomen relatief laag,tijdens mijn middagwandeling in de westpoort @ werk :+ en ik woon in Amsterdam nieuw-west en zie in de horizon de vliegtuigen opstijgen/landen en heel soms bij verkeerde wind komt er iets meer over (niet veel) , en ik heb altijd in en om Amsterdam gewoond,dus ben veels teveel gewend aan geluid :+

bij het werk trouwens ideale plek om vliegtuigen te zien,zijn 2 aanvliegroutes die relatief goed te zien zijn :P (vlakbij ruigoord)
Ik zit op school nabij Uitgeest, 3 verdiepingen hoog kun je perfect de parallel aanvliegende kisten voor 18R en 18C zien :)

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:31
Piet91 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 15:22:
[...]

[afbeelding]

[...]

Ik zag vanmiddag ook zoiets overkomen. Een klein Gulfstream achtig dingetje, vloog heel laag en leek erg langzaam te vliegen. In oostelijke richting.

Geen turboprop though, 2 jets achter op de staart. Laag geplaatst vleugels

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 20-03-2014 20:56 ]

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

BeefHazard schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 20:10:
Thanks nu heb ik er ook eentje gekocht :D

Ik zag dat je het ook nog kan laten samenwerken met Matlab, dan kan ik nog een keertje een scriptje schrijven om vliegtuigen te tellen

• NeutraleTeun
Air Force One wordt maandag om 0800 verwacht.
De helikopter (Marine One?) wordt gebruikt als vervoer naar het Museumplein, ETA 0940.

En zaterdag vanaf 1000 nog 4x C17 met al zijn ander spul (denk aan zijn volledige motorcade).

Ben benieuwd of het ook zo gaat worden:
http://i.dailymail.co.uk/...5000005DC-835_634x677.jpg

http://www.vosizneias.com...xakqndjagyuylh5zpptok.jpg

Enorme colonne voorop van onze mensen, 6 Black Hawk's in de lucht, zijn eigen 10-15 wagens met CAT (Secret Service Counter Assault Team) achter in de SUV's met open raam en het mannetje stand-by op zijn gatling gun.

Het is toch ook niet meer normaal eigenlijk :+

• Saus
  • Niet online
Alvast bedankt.
Beluga hebben wij daar eigenlijk bij aankomst ´s ochtends zien komen landen (per toeval). Die tours waren echt de moeite, we hadden de mazzel dat de engelse eigenlijk alleen door ons bezocht werd (prive tour). We waren met 3 man en een guide (pensionado). In principe mochten we toen overal gaan en staan, als we maar niemand in de weg stonden (met een groep van 40 man kan dat natuurlijk niet). Hij gaf aan dat Hamburg stukken relaxter is dan Toulouse, waar je ook een tour kan volgen, maar je alleen binnen de gebaande paden blijft.

Het enige waar ze streng naar keken waren foto's, maar de A380 tour was toen nog niet officieel. Veel geleerd, en facinerend om die toestellen zo te zien, om ze dan een jaar later echt te zien vliegen.

Iets wat ook leuk is om te doen in Hamburg is Miniatur Wunderland. 's werelds grootste model spoorbaan + een model vliegveld ( YouTube: Miniatur Wunderland *** official video *** largest model railway / railroad of the world ) Wikipedia: Miniatur Wunderland. Wij hebben 's ochtends de tour gedaan. En zijn om een uur of 16:00 naar Wunderland gegaan. Prima combi, en goed vermaak.

• Piet91
  • Niet online
Hmmbob schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 20:04:
Sinds 2002 is de westelijke laagvliegroute opgeschort, die liep van noord naar zuid over o.a. westelijk Overijssel. Zie ook http://www.defensie.nl/on...eveelheid-en-vlieghoogten voor een kaartje. Minimaal 75m hoogte, dat is relatief weinig inderdaad :+
Dat zal het misschien wel zijn geweest inderdaad.

31 oktober is de laatste keer dat we dit kunnen zien:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/6/7/7/1386776.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/7/7/0/0956077.jpg
Cathay Pacific has further revised Hong Kong – Amsterdam operation for Winter 2014/15 season. Planned 3-class Boeing 777-300ER operation on this route from 26OCT14 is delayed until 01NOV14, however it’ll operate on daily basis, instead of initially planned 3 weekly operation. This means last A340-300 service is scheduled on 31OCT14 instead of 01JAN15.
Blijven alleen China Airlines en Surinam over. (En heel af en toe Turkish).
China Airlines begint dit jaar met het vervangen van hun 6 A340's door 77W's.
Surinam kijkt naar een 767 en eind 2016 is het over voor de A340 bij Turkish Airlines.

We hebben dus nog zo'n 2 jaar A340 op Schiphol...

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarom kunnen er niet 'gewoon' 2 krachtige motoren onder die A340 worden gehangen? Is hij zoveel zwaarder dan bijvoorbeeld een 777?

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dat heeft Airbus gedaan in de vorm van de A350 :)

March of the Eagles

• Piet91
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 22:52:
Waarom kunnen er niet 'gewoon' 2 krachtige motoren onder die A340 worden gehangen? Is hij zoveel zwaarder dan bijvoorbeeld een 777?
De A340-200 en -300 wegen ongeveer evenveel als een A330-200/-300.
De A330 is dus ook de 2 motorige versie van de A340.
Ze werden naast elkaar gebouwd en zijn ook op veel gebieden uitwisselbaar.
MTOW (maximum takeoff weight) van de A340 ligt wel hoger.

De A340-500 en -600 zijn echter zware jongens. Die wegen leeg 40-47 ton meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 20-03-2014 23:06 ]

• AndRo555
PWM schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 22:52:
Op structureel vlak is het gaan van twee naar vier motoren niet te doen , de hele vleugel constructie is niet gedesigned om twee krachtigere motoren te hebben waar veel krachten op de structuur anders te komen liggen, en om een a340 een heel nieuw vleugelontwerp nu nog te geven (en gecertificeerd te krijgen)....

• Die Bolle14
XWB schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 22:59:
Dat heeft Airbus gedaan in de vorm van de A350 :)
Goh wat een onverwacht opmerking met zo'n username :P. Kan niet wachten om die in het echt te zien trouwens, net als toen met de A330 begin ik hem steeds mooier te vinden.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Saus schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 21:59:
Hij gaf aan dat Hamburg stukken relaxter is dan Toulouse, waar je ook een tour kan volgen, maar je alleen binnen de gebaande paden blijft.
De Boeing tour in Everett viel me ook een beetje tegen. Niet alleen blijf je binnen gebaande paden maar die gebaande paden lopen ook nog eens over een platform hoog boven de werkvloer. Niettemin is zo'n tour best leuk om een keer te doen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Die Bolle14 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 23:23:
[...]

Goh wat een onverwacht opmerking met zo'n username :P.
Het klopt anders wel ;)

Om de vraag van PWM wat beter te beantwoorden, nieuwe generatie motoren zijn zwaarder dan voorheen waardoor de vleugel, pylon en misschien ook de wingbox sterker moeten zijn. Dit alles zal het gewicht van de jet aanzienlijk verhogen.

De A340-600 is in een vergelijkbare cabin configuratie al gemiddeld 15 ton zwaarder dan de 77W, dus dat gaat hem niet worden.
Piet91 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 23:05:
[...]

De A340-200 en -300 wegen ongeveer evenveel als een A330-200/-300.
De A330 is dus ook de 2 motorige versie van de A340.
Ze werden naast elkaar gebouwd en zijn ook op veel gebieden uitwisselbaar.
MTOW (maximum takeoff weight) van de A340 ligt wel hoger.
Het voordeel van de A340 destijds was een groter bereik en geen ETOPS limitatie. Brandstofprijzen lagen toen ook véél lager.

Inmiddels zijn twin-jets ontzettend betrouwbaar waardoor je niet meer van een quad afhankelijk bent voor lange routes over het water.

Daarnaast heeft Airbus het bereik van de A330 door de jaren heen flink opgeschroefd. De laatste 242 ton MTOW A330-300 bijvoorbeeld heeft een design bereik van 6100 nm; de originele A330 had een bereik tussen de 3000 en 4000 nm geloof ik. Wat er op neerkomt dat de A330 inmiddels 95+% van alle A340(-200/300) routes kan afleggen.
Die Bolle14 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 23:23:
[...]
Kan niet wachten om die in het echt te zien trouwens, net als toen met de A330 begin ik hem steeds mooier te vinden.
Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2813/13292982583_6f31022149_z.jpg
AIB19NW 20/3/2014 by A380_TLS_A350, on Flickr

March of the Eagles

• Die Bolle14
Nou vind ik Qatar wel een hele mooie livery hebben :) .

Wat ik persoonlijk opvallend vind is dat bijna alle fabrikanten wit en blauw als kleuren hebben voor hun eigen livery. Boeing is dan afgeweken bij de 748 en bij de 777x, maar daarvoor was het ook gewoon blauw met wit.

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
Die Bolle14 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 11:00:
[...]

Wat ik persoonlijk opvallend vind is dat bijna alle fabrikanten wit en blauw als kleuren hebben voor hun eigen livery. Boeing is dan afgeweken bij de 748 en bij de 777x, maar daarvoor was het ook gewoon blauw met wit.
In de marketing wordt blauw volgens mij gezien als betrouwbaar. Misschien dat dat meespeelt?

• wildhagen
  • Niet online
Over kleuren en het gebruik ervan, plus de kennelijke voordelen, zijn hele studies geschreven, zie bijvoorbeeld https://precisionintermedia.com/color :)
Blue

Ask people their favorite color and a clear majority will say blue. Much of the world is blue (skies, seas). Seeing the color blue actually causes the body to produce chemicals that are calming; but that isn't true of all shades of blue. Some shades (or too much blue) can send a cold and uncaring message. Many bedrooms are blue because it's calm, restful color. Over the ages blue has become associated with steadfastness, dependability, wisdom and loyalty (note how many uniforms are blue). People tend to be more productive in a blue room because they are calm and focused on the task at hand. Some studies are showing that weight lifters can lift more weight in a blue gym - in fact, nearly all sports are enhanced in blue surroundings.

[ Voor 71% gewijzigd door wildhagen op 21-03-2014 11:51 ]

Virussen? Scan ze hier!

• mrsar
  • Laatst online: 16:08

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Ben nu op schiphol aan het wachten tot ik mag instappen,maar er loopt al heel veel meer blauwe mannen hier rond,staan ook regelmatig met een groep bij gates te wachten hier op B.normaal zie ik er nooit zoveel,valt best op :P

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Die Bolle14 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 11:00:
[...]

MSN2 aan de andere kant is dan weer zwart/carbon.

Afbeeldingslocatie: http://v2.airplaneupload.de/uploads/2014/03/thumb/i17680bngafp.jpg

March of the Eagles

• Die Bolle14
XWB schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 12:04:
[...]

MSN2 aan de andere kant is dan weer zwart/carbon.

[afbeelding]
Ja ok, maar dit is niet de standaard airbus livery, maar wel kicken gemaakt/bedacht.

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:40

Freak187

geen

Piet91 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 22:14:
[...]

Dat zal het misschien wel zijn geweest inderdaad.

31 oktober is de laatste keer dat we dit kunnen zien:

[afbeelding]
[afbeelding]

[...]

Blijven alleen China Airlines en Surinam over. (En heel af en toe Turkish).
China Airlines begint dit jaar met het vervangen van hun 6 A340's door 77W's.
Surinam kijkt naar een 767 en eind 2016 is het over voor de A340 bij Turkish Airlines.

We hebben dus nog zo'n 2 jaar A340 op Schiphol...
Goh.. vorige keer probeerden een aantal hier nog te claimen (met de Surinam discussie) dat de A340 heel populair was en nog niet aan z'n eind zat. :+

Kia Niro-EV 2024

• bull93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-12-2023
Saus schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 21:59:
[...]

Beluga hebben wij daar eigenlijk bij aankomst ´s ochtends zien komen landen (per toeval). Die tours waren echt de moeite, we hadden de mazzel dat de engelse eigenlijk alleen door ons bezocht werd (prive tour). We waren met 3 man en een guide (pensionado). In principe mochten we toen overal gaan en staan, als we maar niemand in de weg stonden (met een groep van 40 man kan dat natuurlijk niet). Hij gaf aan dat Hamburg stukken relaxter is dan Toulouse, waar je ook een tour kan volgen, maar je alleen binnen de gebaande paden blijft.

Het enige waar ze streng naar keken waren foto's, maar de A380 tour was toen nog niet officieel. Veel geleerd, en facinerend om die toestellen zo te zien, om ze dan een jaar later echt te zien vliegen.

Iets wat ook leuk is om te doen in Hamburg is Miniatur Wunderland. 's werelds grootste model spoorbaan + een model vliegveld ( YouTube: Miniatur Wunderland *** official video *** largest model railway / railroad of the world ) Wikipedia: Miniatur Wunderland. Wij hebben 's ochtends de tour gedaan. En zijn om een uur of 16:00 naar Wunderland gegaan. Prima combi, en goed vermaak.
bedank voor je info. Hier heb ik wat aan. Kan niet wachten tot eind mei ;)

• Piet91
  • Niet online
Freak187 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 13:41:
Goh.. vorige keer probeerden een aantal hier nog te claimen (met de Surinam discussie) dat de A340 heel populair was en nog niet aan z'n eind zat. :+
Waaronder ik ook. Geef ik ruiterlijk toe.

Maar dat ze op zoek zijn betekend nog niet dat ze binnen een jaar o.i.d. de A340 weg doen.
Ze moeten nog altijd ETOPS regelen.
Maar ik snap Surinam Airways sowieso niet, dus dat scheelt.

De A340 is nog steeds geen afgeschreven toestel overigens.

• mcDavid
NeutraleTeun schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 21:46:

De helikopter (Marine One?) wordt gebruikt als vervoer naar het Museumplein, ETA 0940.
Zag 'm gisteren al een oefenrondje vliegen gevolgd door 8 blackhawks. Dat zie je niet iedere dag :9

• NeutraleTeun
mcDavid schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 15:45:
[...]

Zag 'm gisteren al een oefenrondje vliegen gevolgd door 8 blackhawks. Dat zie je niet iedere dag :9
offtopic:
En dit ook niet ;)
http://www.rtvnh.nl/nieuw...+vesting+door+komst+Obama

BE-LA-CH-E-LIJK!

Zo dan, heeft beetje ermee te maken.
Een helikopter zal daar gaan landen :/

[ Voor 12% gewijzigd door NeutraleTeun op 21-03-2014 15:58 ]

• wildhagen
  • Niet online
Heeft niks met luchtvaart te maken volgens mij?

Virussen? Scan ze hier!

• Die Bolle14
wildhagen schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 15:55:
[...]

Heeft niks met luchtvaart te maken volgens mij?
Wel als hij met ze helikopter landt op het museumplein.

• Piet91
  • Niet online
Piet91 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 15:14:
Net als bij de Airbus A340 gaan ze waarschijnlijk bij de A380 er ook nog meer stoelen inproppen:

Airbus to raise floor on A380 to create 11-abreast

[...]

De hele vloer van de main deck dus zo'n 2 inch/4 cm. omhoog en een extra stoel zodat er uiteindelijk 11 stoelen naast elkaar zitten. Dat wordt kruipen over elkaar :/ ...

En toch zijn de stoelen dan met 18" nog steeds breder dan de 10-abreast 77W van Emirates die 17' zijn.
(En de 77W van KLM met 17" en de - nog - 9-abreast 772 met 17.5".)
Dus van dit:
Afbeeldingslocatie: http://oi62.tinypic.com/2uyk29g.jpg

Naar dit:
Afbeeldingslocatie: http://oi58.tinypic.com/i44i7m.jpg

Lekker smalle gangpaden :/

Grappig dat men nog steeds de A380 als status-kist zien (goh; mag/kun je met die grote A380 vliegen! / ?).
't is gewoon gewoon cattle-class on steroids.

En, en een camera meenemen in de cockpit is niet altijd zo slim.
A military Airbus A330-200 with 189 soldiers and 9 crew, was enroute at FL330 between the UK and Afghanistan. The first officer had left the cockpit and was in the forward galley, when occupants of the aircraft felt a sensation of weightlessness. The captain was pressed into his harness, attempted to take control disconnecting autopilot and pulling the side stick to no avail. After the aircraft had lost 4400 feet in 27 seconds the commander managed to recover the aircraft from the dive.

(...)

The MAA stated: "The Panel has found evidence to link the movement of the seat to the movement of the side-stick, in the form of a Digital SLR camera obstruction which was in-front of the Captain’s left arm rest and behind the base of the Captain’s side-stick at the time of the event. Analysis of the camera has confirmed that it was being used in the three minutes leading up to the event. Furthermore, forensic analysis of damage to the body of the camera indicates that it experienced a significant compression against the base of the side-stick, consistent with having been jammed between the arm rest and the side-stick unit. Crew interviews have corroborated this evidence."
Meanwhile @ AMS:
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/853/k4yl.jpg

Lijkt er op dat er maar een 747 voor Obama komt; de ander staat voor onderhoud ergens.
Maar ander interessant spul:
code:
1
2
ETA 12:45 LT JAF001 B744 20-1101 HND-AMS
ETA 13:15 LT JAF002 B744 20-1102 HND-AMS

[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 21-03-2014 19:24 ]

• NeutraleTeun
Paar kleine minuten en 1km hoogte verschil tussen deze 2 kisten.
Is dat iets wat vaker voorkomt?

Ik zie wel vaker kisten in dezelfde lijn vliegen, maar deze 2 zaten best vaak zelfs bovenop elkaar.

Afbeeldingslocatie: http://s2.postimg.org/4s8uxn0v9/Tailing.jpg
Piet91 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 19:18:
[...]
Lijkt er op dat er maar een 747 voor Obama komt; de ander staat voor onderhoud ergens.
Maar ander interessant spul:
En de C-32 dan?

[ Voor 28% gewijzigd door NeutraleTeun op 21-03-2014 19:28 ]

• Hmmbob
NeutraleTeun schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 19:23:
Paar kleine minuten en 1km hoogte verschil tussen deze 2 kisten.
Is dat iets wat vaker voorkomt?

Ik zie wel vaker kisten in dezelfde lijn vliegen, maar deze 2 zaten best vaak zelfs bovenop elkaar.
Ja, dat kan. Ze volgen dan dezelfde air route, op verschillende hoogte.

• Piet91
  • Niet online
Misschien die dan erbij inderdaad. Who knows...

[ Voor 43% gewijzigd door Piet91 op 21-03-2014 23:01 ]

Verwijderd

Piet91 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 19:18:
... the body of the camera ...having been jammed between the arm rest and the side-stick unit.
Tjonge, het kan verkeren...
Dat is net of het stuur in de auto in het stuurslot springt, per ongeluk.

• wildhagen
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart... deze datum is een inktzwarte in de geschiedenis van de KLM.

Er vonden namelijk op 22 maart 1952 twee zware vliegrampen plaats met vliegtuigen van de KLM, bij één daarvan kwam bijna iedereen om het leven, bij de andere wisten alle inzittenden tenauwernood, met heldhaftig optreden van enkele bemanningsleden én een grond-mechanicien, te ontkomen.

De zwaarste ramp was die met de Douglas DC-6 PH-TPJ "Koningin Juliana", op weg van Johannesburg naar Schiphol, met een tussenstop in Frankfurt. Hierbij kwamen 45 van de 47 inzittenden om, toen deze in een bos vlak voor Frankfurt neerstortte. De oorzaak is tot op heden nooit bekend geworden helaas. Slechts één Duitse passagier en één stewardess overleven de ramp uiteindelijk (enkele zwaargewonden die het initieel overleefden zijn later in het ziekenhuis alsnog gestorven).

Het toestel in betere tijden:

Afbeeldingslocatie: http://www.aviacrash.nl/images/images%20juliana/ph-tpj-kon-juliana.jpg

Op dezelfde dag (Nederlandse tijd, lokaal was het al 23 maart) verongelukte in Thailand, op het (toen nog internationale) vliegveld Don Muang, de Lockheed Constellation PH-TFF "Venlo". Deze voerde een vlucht uit van Schiphol naar Sydney, met tussenstops in Karachi en Bangkok.

Dit werd veroorzaakt doordat bij motor 3 tijdens de landing een propeller afbrak, waarna deze motor in brand vloog en uiteindelijk ook afbrak van de vleugel. Deze propellerbreuk bleek uiteindelijk veroorzaakt door metaalmoeheid als gevolg van een slechte las in het propellerblad.

Door heldhaftig optreden van de gezagvoerder, een stewardess en een Thaise grond-mecanichien wist iedereen tenauwernood te ontsnappen aan de ramp. Het vliegtuig brandde wel volledig uit.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4XKfCUxj7tSoVjqli51TVM55/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ueGzsuoqUNxkYvnjlh5BJIjH/full.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• Saus
  • Niet online
Het is in dit topic ook al over Rafey gegaan, waar men (terecht) zeer kritisch was. Ik lees net in het Parool:
http://www.parool.nl/paro...orderzon-vertrokken.dhtml

Check wat er nu op de site staat:
http://rafeyintairlines.com/

• wildhagen
  • Niet online
Goh, dat zag ik nu echt niet aankomen. Nee, écht niet...... :X

Een compleet onbekende die even meteen dat soort globale plannen lanceert, die zo ver van de werkelijkheid staan dat het eigenlijk in Hollywood thuishoort...

Ik zeg het niet snel, maar als mensen hier ingetrapt zijn, moeten ze wellicht eens bij zichzelf te rade gaan of ze niet wat beter door zouden moeten denken in het vervolg...

Virussen? Scan ze hier!

• oohh
Las net op Luchtvaartnieuws dat de Chinese president wordt begeleid door F-16's. En hoorde dat hij op dit moment het luchtruim in vliegt. Iemand enig idee waar ze nu vliegen? Toch jammer dat die F-16's geen ADS-B hebben :P
DEN HAAG - Zaterdagochtend escorteert de Koninklijke Nederlandse Luchtmacht de president van China Xi Jinping en zijn echtgenote, die een staatsbezoek brengen aan Nederland. Dat maakte de Nederlandse defensie bekend. Op de landsgrens van Nederland vangen twee F-16's, afkomstig van vliegbasis Leeuwarden, het toestel op.

Onder begeleiding van de twee jachtvliegtuigen vliegt het toestel naar Schiphol. Dit is een standaard eerbetoon bij staatsbezoeken. De vliegbewegingen vinden in de tweede helft van de ochtend plaats.

De Chinese president komt niet alleen: hij neemt zo n 200 zakenmensen en zo'n 20 ministers mee. Want China is op zoek, als gevolg van de enorme economische groei, naar energie, grondstoffen, moderne techniek en kennis.

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-12 21:36

• oohh
Volgens mij staan alle karretjes van Schiphol nu op de Polderbaan om te checken of de runway wel clear is. Ambulances, Brandweer, ATC, zo ongeveer alles staat er of rijdt zenuwachtig heen en weer :D

[ Voor 9% gewijzigd door oohh op 22-03-2014 11:35 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.