Als je ooit in Washington bent is dit museum een absolute aanrader. Afgelopen zomer een bezoekje aan gebracht. Van drones tot de originele Wright flyer, van de command module van de Apollo 11 tot een Lockheed U2. Zelfs een vriendin van me (die niets met luchtvaart heeft) vond dit ook één van de mooiere dingen om te bezoeken.Piet91 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 17:21:
En van N601US (oud Northwest kist) is de neus afgehaald en in het Smithsonian's National Air and Space Museum in Washington gezet. 7 maanden na het maken van onderstaande foto is de rest van de kist gesloopt.
[afbeelding]
[afbeelding]
Verwijderd
            Gaaf om een oude 747 tot kantoor om te bouwen, ik zou er wel willen werken 
Voor $300-400K heb je een airframe, moet je het alleen nog wel laten bezorgen

Voor $300-400K heb je een airframe, moet je het alleen nog wel laten bezorgen
Helemaal mee eens, was er vlak voor de kerst. Met de Northwest 747 nog steeds aanwezig.Saus schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 19:28:
[...]
Als je ooit in Washington bent is dit museum een absolute aanrader. Afgelopen zomer een bezoekje aan gebracht. Van drones tot de originele Wright flyer, van de command module van de Apollo 11 tot een Lockheed U2. Zelfs een vriendin van me (die niets met luchtvaart heeft) vond dit ook één van de mooiere dingen om te bezoeken.

http://farm4.staticflickr...84712775_748180b29d_o.jpg
Mocht je er toch zijn ga dan met bus 5A terug naar de luchthaven en ga dan verder naar de Steven Udvar Hazy Center die is veel groter en nog meer vliegtuigen.

http://farm8.staticflickr...84733305_7e6e81c8ec_o.jpg
            DNA-crisis... Net als de vele Marokkanen in Nederland:

http://www.airliners.net/...093775819c090577d044cb978
Is het een Nederlander of een Marokkaan?
PH-DNA. Did not arrive.

PH-DNA. Did not arrive.
[ Voor 4% gewijzigd door SalimRMAF op 16-01-2014 21:11 ]
Gulfstream G650
Een Nederlander. Denim Air ACMI (Aircraft Crew Maintenance Insurance) lease aan Royal Air Maroc. Kist blijft dan gewoon in Nederland geregistreerd staan. Ze hebben er momenteel ook eentje bij TAME in Ecuador vliegen. Lease met RAM is inmiddels al wel afgelopen, die gebruiken nu een Sukhoi Superjet van MoskoviaSalimRMAF schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 21:10:
DNA-crisis... Net als de vele Marokkanen in Nederland:
[afbeelding]
PH-DNA. Did not arrive.
PH-FNS van Denim Air is/was mooier
Niet waar jij! RAM blijft mooier punt uit, sleutel doorgeslikt.
Gulfstream G650
Dan te bedenken dat ik er gewoon heb, maar nooit ben geweestSaus schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 19:28:
[...]
Als je ooit in Washington bent is dit museum een absolute aanrader. Afgelopen zomer een bezoekje aan gebracht. Van drones tot de originele Wright flyer, van de command module van de Apollo 11 tot een Lockheed U2. Zelfs een vriendin van me (die niets met luchtvaart heeft) vond dit ook één van de mooiere dingen om te bezoeken.
Wel de volledige tour over Kennedy Space Center gedaan (andere tak van sport, maar toch), en natuurlijk de Midway Carrier in San Diego bezocht, die ook vol staat met historie (ongeloofelijk, wat is zo'n carrier groot, niet te bevatten)
            Midway Carrier: Check! Hoewel 2006 oid, dus weet niet heel veel meer.
Smithsonian: Check! Afgelopen meivakantie, heerlijk museum is 't idd.
                    Smithsonian: Check! Afgelopen meivakantie, heerlijk museum is 't idd.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
            Een watersaluut kan ook verkeerd uitpakken:

Onderstaand filmpje moet je even afwachten:
Deze niet:
En dit is een heftige video van de crash van de 777 Asiana kist in San Francisco.
Die vrouw is tot 2 keer toe overreden door een truck en ze was daarvoor nog in leven.

Bron:CNN

Onderstaand filmpje moet je even afwachten:
Deze niet:
En dit is een heftige video van de crash van de 777 Asiana kist in San Francisco.
Die vrouw is tot 2 keer toe overreden door een truck en ze was daarvoor nog in leven.
Bron:CNN
[ Voor 29% gewijzigd door Piet91 op 16-01-2014 23:47 ]
Bron: http://www.nu.nl/economie...oert-meer-passagiers.htmlEuropese luchtvaartmaatschappijen hebben vorig jaar 1,6 procent meer passagiers vervoerd dan in 2012.
Dat maakte de Europese brancheorganisatie Association of European Airlines (AEA) vrijdag bekend.
In totaal verwelkomden de 29 leden van de AEA, waaronder KLM, vorig jaar 375 miljoen passagiers. Dat waren er 5,6 miljoen meer dan in 2012. Vooral de vluchten naar verre bestemmingen waren meer in trek, met 3 procent extra passagiers. Binnen Europa nam het aantal vliegreizigers met 1 procent toe.
De vliegtuigen zaten gemiddeld voor 79,9 procent vol. De bezettingsgraad verbeterde daarmee met 0,7 procentpunt en bereikte het hoogste niveau ooit, aldus de AEA.
De brancheorganisatie noemde de cijfers bemoedigend, gezien alle economische problemen in Europa. Uit de eerste schattingen blijkt echter ook dat de winstgevendheid van veel luchtvaartbedrijven nog altijd onder druk staat.
De luchtvaartmaatschappijen moeten volgens de AEA dan ook nog veel hordes nemen, voordat het "langverwachte herstel" ook onder de streep zichtbaar wordt.
Virussen? Scan ze hier!
            Weer geen leuk nieuws:
Met andere woorden; BA stopt met dedicated cargo vluchten en vanaf April zien wij deze 747-8F's niet meer in BA Cargo kleuren vliegen.

Ze hebben ruim 3 jaar in deze kleuren gevlogen.

Bron.Atlas Air Worldwide Holdings, Inc. (AAWW), a leading global provider of outsourced aircraft and aviation operating solutions, today said that it intends to pursue new ACMI (aircraft, crew, maintenance and insurance) placement opportunities for three 747-8 Freighter aircraft currently operated for British Airways plc by Atlas Air Worldwide’s 49%-owned UK subsidiary, Global Supply Systems Limited (GSS).
The action follows notice from British Airways, a unit of International Consolidated Airlines Group, S.A., regarding British Airways’ strategic decision to exit dedicated cargo-freighter service and to return the aircraft to GSS in April 2014 pursuant to the terms of the existing ACMI agreement between the parties.
Effective with the termination of the agreement, the three 747-8Fs will be redelivered to the company by GSS. Through GSS, the company also will receive contractual early termination fees from British Airways.
Met andere woorden; BA stopt met dedicated cargo vluchten en vanaf April zien wij deze 747-8F's niet meer in BA Cargo kleuren vliegen.

En hier EP-IAM, de laatste 747-100, nummertje 381 van de lijn, eerste vlucht op 20 juni 1979 en hij nu na nét geen 35 jaar met pensioen gaat na altijd voor Iran Air gevlogen te hebben. 

Vertrok op 8 januari, 10:45 uur lokale tijd, vanaf Mehrabad Airport (THR) in Tehran met 3 werkende motoren voor een korte vluchtje van zo'n 10 minuten naar Imam Khomeini International Airport (IKA) iets ten zuidwesten van Tehran.

Aankomst op IKA:

Vertrok op 8 januari, 10:45 uur lokale tijd, vanaf Mehrabad Airport (THR) in Tehran met 3 werkende motoren voor een korte vluchtje van zo'n 10 minuten naar Imam Khomeini International Airport (IKA) iets ten zuidwesten van Tehran.

Aankomst op IKA:
                                                [ Voor 16% gewijzigd door Piet91 op 18-01-2014 15:32 ]
Verwijderd
            Er vloog hier net zeer laag over Venlo een groot vliegtuig.
Ik denk dat het de Ryanair FR5488 was uit Porto die nu net in Weeze geland is.
Ik stond bij de Chinees buiten en had mijn computer niet bij.
Weet iemand een site waar de sporen van vliegtuigen te zien zijn uit het verleden? Op flightradar24 is niks meer te zien.
Weet iemand een site waar de sporen van vliegtuigen te zien zijn uit het verleden? Op flightradar24 is niks meer te zien.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2014 20:49 ]
http://www.flightradar24....19:30/12x/RYR843J/28e8467Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 20:48:
Er vloog hier net zeer laag over Venlo een groot vliegtuig.
Deed blijkbaar een go-around.
Raar, ik zie het wel gebeuren namelijk. Maar mooi dat ik de goede had.Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 21:37:
Ik zie niks van een go-around maar inderdaad, dat was hem!![]()
Bedankt.
En dit is ook weer heerlijk Hollands zeg
Verwijderd
            Deze maakt er ook iets moois van:

edit: hmm hij is nu op Schiphol geland. Blijkbaar was op Frankfurt-Hahn iets aan de hand waardoor ze daar niet konden landen.

edit: hmm hij is nu op Schiphol geland. Blijkbaar was op Frankfurt-Hahn iets aan de hand waardoor ze daar niet konden landen.
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2014 02:33 ]
Verwijderd
En wat gaat er nu met de toestellen gebeuren, toch niet in Storage hoop ikPiet91 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 23:11:
Weer geen leuk nieuws:
[...]
Bron.
Met andere woorden; BA stopt met dedicated cargo vluchten en vanaf April zien wij deze 747-8F's niet meer in BA Cargo kleuren vliegen.![]()
[afbeelding]
Verwijderd schreef op zondag 19 januari 2014 @ 01:58:
Deze maakt er ook iets moois van:
[afbeelding]
Die NCA 747-400's en -8's staan op Schiphol altijd mooi bij het hek.
http://luchtvaartnieuws.n...tiedoelen_Antonov_in_2014
Ik ben benieuwd hoe lang Antonov de An-148/158 in productie kan laten houden, maar als ze er dit jaar 12 (!) willen bouwen...tja....
            Over een aantal weken vlieg ik naar Sydney met een overstap ik Hong Kong. De totale reistijd is ruim 22 uur. De langste vlucht die ik tot nu toe heb gemaakt was naar Marrakesh die was net geen 4 uur en dat vond ik eigenlijk al te lang.
Slapen zal amper lukken aangezien ik heel slecht kan slapen in bewegende voertuigen. Er zal vast wel onboard entertainment zijn maar daar krijg je denk ik ook geen 22 uur mee vol.
Iemand hier ervaring met lange vluchten die tips heeft om de tijd door te komen?

Slapen zal amper lukken aangezien ik heel slecht kan slapen in bewegende voertuigen. Er zal vast wel onboard entertainment zijn maar daar krijg je denk ik ook geen 22 uur mee vol.
Iemand hier ervaring met lange vluchten die tips heeft om de tijd door te komen?
Ja, vorig jaar 11 uur in een kist naar Mexico gezeten (en over 2 weken weer 12 uur in een kist naar Thailand...). Je kan met de IFE beginnen. Als je daarop uitgekeken hebt, pak je lekker een boek (of e-reader) erbij of, als je meer het muziektype bent, een mp3-speler.Iemand hier ervaring met lange vluchten die tips heeft om de tijd door te komen.
Af en toe even een rondje lopen om de benen in beweging te houden.
Verder valt er weinig te doen eigenlijk.
Virussen? Scan ze hier!
            Ik zou toch een paar van die lichte slaappillen mee nemen. Verder is het erg persoonlijk. Voor mij werkt een of meer MP3-spelers (afhankelijk van oplaadmogelijkheden) + ebook reader + eigen kussentje + tablet/laptop. En gewoon accepteren dat het  niet fijn gaat zijn. Reis je alleen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
            toch slapen 
 neem eventueel slaap pilletjes mee.ga je vermaken met de stewards/stewardessen,dat is wat ik meestal doe 
bij mij is het meestal=>filmpje=>personeel vervelen
 => wat drinken=>filmpie?=> slapen=>lezen whatever.... En vergeet niet regelmatig te lopen,de reden dat ik meestal aan het gangpad zit 

bij mij is het meestal=>filmpje=>personeel vervelen
[ Voor 46% gewijzigd door mrsar op 19-01-2014 14:34 ]
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Ik heb wel een laptop waar ik films/series op kan zetten en steam in offline mode met aantal games geïnstalleerd. Laptop houd wel maar beperkt uit als er geen oplaadmogelijkheid is. Vlieg met Cathay Pacific geen idee of die zo iets hebben of niet.gambieter schreef op zondag 19 januari 2014 @ 14:27:
Ik zou toch een paar van die lichte slaappillen mee nemen. Verder is het erg persoonlijk. Voor mij werkt een of meer MP3-spelers (afhankelijk van oplaadmogelijkheden) + ebook reader + eigen kussentje + tablet/laptop. En gewoon accepteren dat het niet fijn gaat zijn. Reis je alleen?
Vlieg niet alleen het is een groepsreis maar ken maar 1 iemand van de groep een beetje.
Gamen en video's zijn nu wel juist batterijvreters, en vaak heb je ook niet de armruimte voor spelletjesToet3r schreef op zondag 19 januari 2014 @ 14:35:
Ik heb wel een laptop waar ik films/series op kan zetten en steam in offline mode met aantal games geïnstalleerd. Laptop houd wel maar beperkt uit als er geen oplaadmogelijkheid is. Vlieg met Cathay Pacific geen idee of die zo iets hebben of niet.
Vlieg niet alleen het is een groepsreis maar ken maar 1 iemand van de groep een beetje.
Een ebook reader is echt een aanrader, ik heb een grote collectie epubs en kan me met muziek en lezen goed vermaken.
En inderdaad: gangpad, zodat je makkelijk even kunt rondlopen.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Pro tip: Trek schoenen aan die comfortabel zitten met wandelsokken, of in iedergeval sokken over de enkels. LongHaul == DiepvriesToet3r schreef op zondag 19 januari 2014 @ 14:35:
[...]
Ik heb wel een laptop waar ik films/series op kan zetten en steam in offline mode met aantal games geïnstalleerd. Laptop houd wel maar beperkt uit als er geen oplaadmogelijkheid is. Vlieg met Cathay Pacific geen idee of die zo iets hebben of niet.
De meeste vermoeidheid tijdens het vliegen komt van het monotone gebeuk van de motoren, zorg er dus voor dat je of inear oortjes of een goede koptelefoon hebt. Als je niet van muziek luisteren houdt, stop dan oordoppen in je oren. Om het uur of om de 2 uur even lopen en een beetje schudden met je ledematen zodat de bloedomloop goed op gang blijft. De lucht in een vliegtuig is droog, vraag altijd water bij het drinken en drink dit op. Zorg ervoor dat je voor de vlucht meer dan voldoende water/drinken gedronken hebt.
Verwijderd
Verbaas je over de sterrenbeelden die in standjes komen die je nog nooit gezien hebt.Toet3r schreef op zondag 19 januari 2014 @ 14:24:
@hieronder: hehe, ik zag het
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2014 16:05 ]
            Eensch met  
 smurfje 
  . Qua koptelefoon zou ik verder gaan: mijn favoriete longhaul gadget is mijn noise-cancellation koptelefoon. Die van mij is al 5 jaar of zo oud en is 80% (een Sennheiser), maar is echt een musthave op reis!
Goed uitgerust zijn helpt ook, al lukt me dat zelf nooit

Goed uitgerust zijn helpt ook, al lukt me dat zelf nooit
Hm mijn routine is ook zo ongeveer. Vooral het personeel in de galley vervelen is wel een hoogtepuntjemrsar schreef op zondag 19 januari 2014 @ 14:28:
toch slapenneem eventueel slaap pilletjes mee.ga je vermaken met de stewards/stewardessen,dat is wat ik meestal doe
bij mij is het meestal=>filmpje=>personeel vervelen=> wat drinken=>filmpie?=> slapen=>lezen whatever.... En vergeet niet regelmatig te lopen,de reden dat ik meestal aan het gangpad zit
Hoewel ik nooit 22 uur gevlogen heb - hooguit zo'n 18 uur gereisd (dus incl. overstap), is het altijd lekker een tablet mee te hebben met wat films. Telefoon doe ik vaak series en muziek op. Dan IFE nog een deel en verder je bezig houden met eten of slapen (kan best mits je oordoppen en een blinddoek hebt). Af en toe beetje rondsjokken en een babbel met de crew kan absoluut lachen zijn. Oja, en je de tering vervelen. Op de gemiddelde longhaul vlucht zit ik de laatste 3 uur naar het kaartje te kijken op de IFE of we al in de buurt komenToet3r schreef op zondag 19 januari 2014 @ 14:24:
Over een aantal weken vlieg ik naar Sydney met een overstap ik Hong Kong. De totale reistijd is ruim 22 uur. De langste vlucht die ik tot nu toe heb gemaakt was naar Marrakesh die was net geen 4 uur en dat vond ik eigenlijk al te lang.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
            Gewoon lekker je stoel plat doen, je maskertje en oordopjes uit je convenience kit halen. Schoenen uit en sokken (uit convenience kit) over je eigen sokken heen zodat je eigen sokken niet vies worden. Niet vergeten het kaartje met je ontbijt keuze in te vullen (en please wake me for the breakfast) aan te kruisen, anders heb je na aankomst een lege maag. En dan gewoon lekker slapen totdat je wakker gemaakt wordt voor je ontbijtje   
edit: Ooow economy

edit: Ooow economy
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
            Dat laatste sla ik vaak over, meeste airline food valt bij mij in de categorie "misdaad tegen de menselijkheid" 
Eet op mijn bestemming wel wat ofzo, en sowieso voor vertrek nog even op het vliegveld (helaas wel erg duur meestal)

Eet op mijn bestemming wel wat ofzo, en sowieso voor vertrek nog even op het vliegveld (helaas wel erg duur meestal)
Virussen? Scan ze hier!
            Voor vertrek op schiphol volvreten bij de mac 
 Onderdeel van mijn standaard routine, lekker zout dus je drinkt zo een halve liter drinken op.

Twaalf uur in een vliegtuig zonder wat te eten?wildhagen schreef op zondag 19 januari 2014 @ 17:40:
Dat laatste sla ik vaak over, meeste airline food valt bij mij in de categorie "misdaad tegen de menselijkheid"
            Een eeuwigheid geleden was er een discussie over een AoA indicator op Airbus toestellen. Nu zat ik een filmpje te kijken van een Canadair CL215 en daar zit er blijkbaar één op.
Prachtig filmpje ook.
http://vimeo.com/48642618

Prachtig filmpje ook.
                    moet je business of 1st gaan vliegen,dan valt het allemaal best meewildhagen schreef op zondag 19 januari 2014 @ 17:40:
Het wisselt. Toen ik eerder dit jaar naar Denver vloog met BA (Premium Economy) had ik een best eetbare kleine steak op de heenweg. Die kon ik ook op de terugweg krijgen, maar toen besloot ik de lasagne te nemen. En die was oneetbaar, zo'n speciale lasagne waar ze alle smaak uit haden verwijderdoohh schreef op zondag 19 januari 2014 @ 18:06:
Twaalf uur in een vliegtuig zonder wat te eten?Bovendien betaal je er toch gewoon voor? Waarom zou je het niet eten. Ik zeg niet dat het lekker eten is, maar het is nog te eten. Vind het er ook wel een beetje bij horen dat je zo'n halve maaltijd krijgt, met het wegwerpbestek en bekertjes.
            Ik ben in Indonesie geweest in de zomervakantie afgelopen jaar, met Garuda en ik vond het eten ook wel meevallen hoor.

Het eten valt ook altijd wel mee, het is vaak de krapte die me besluit het eten over te slaan. Je hebt al weinig ruimte en dan nog eten ook. Relaxed eten is anders.Arthur-M. schreef op zondag 19 januari 2014 @ 18:49:
Ik ben in Indonesie geweest in de zomervakantie afgelopen jaar, met Garuda en ik vond het eten ook wel meevallen hoor.
Tja je kan ook business boeken. Het eten zit nou eenmaal in de prijs inbegrepen, als je dan niet eet dan is dat toch zonde?Altijd_Lastig schreef op zondag 19 januari 2014 @ 19:12:
[...]
Het eten valt ook altijd wel mee, het is vaak de krapte die me besluit het eten over te slaan. Je hebt al weinig ruimte en dan nog eten ook. Relaxed eten is anders.
Zelfs bij de budget airlines is het eten erg goed (Condor heeft 5 gangen en tussendoortjes).
Dat was rondom het crashreport van AF447 ja. De computer wist de AoA wel, crew niet, wat misschien heeft bijgedragen. Maar ja, als ze voor de rest al alles op de slechts mogelijke manier proberen op te lossen, vraag ik me af hoeveel het had geholpen.Oyster schreef op zondag 19 januari 2014 @ 18:12:
Een eeuwigheid geleden was er een discussie over een AoA indicator op Airbus toestellen. Nu zat ik een filmpje te kijken van een Canadair CL215 en daar zit er blijkbaar één op.
Prachtig filmpje ook.
[afbeelding]
            AF454 van CDG naar GRU keert halverwege Frankrijk terug naar Parijs:

Nu live te volgen op: http://www.flightradar24.com/data/flights/af454/

[ Voor 12% gewijzigd door El Jefe op 20-01-2014 00:27 ]
            277 ton gewicht op 3 dunne pootjes  

(EK A380 in Toronto)

(EK A380 in Toronto)
Al is 1000 fpm/voet per minuut niet opmerkelijk. Dat is een heel normale descent rate, sterker nog, het twee/driedubbele komt regelmatig voor in de dagelijkse operatie.El Jefe schreef op maandag 20 januari 2014 @ 00:25:
AF454 van CDG naar GRU keert halverwege Frankrijk terug naar Parijs:
[afbeelding]
[afbeelding]
Verwijderd
            Drie keer dubbel? Dus 8000 fpm.
Dat lijkt me eerder iets voor straaljagers en parachutisten.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2014 13:22 ]
Toegegeven, ik bedoel 2x/3x, maar 8000 fpm is niet geheel uitgesloten in de burgerluchtvaart. Niet voor heel lang, maar in een e190 kun je die waarden prijs halen als het moet.Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2014 @ 13:00:
Drie keer dubbel? Dus 8000 fpm.
            "Wil iedereen zijn/haar eigen kotzakje meenemen naar de deur? Een stewardes staat klaar met een vuilniszak" 
 Hoe haal je dat soort waardes eigenlijk, gas los en flare? Neus omlaag lijkt me niet mogelijk i.v.m. te hoge snelheid.

[ Voor 35% gewijzigd door MBV op 20-01-2014 13:29 ]
Vaak was het een geval van het ineens wegvallen of toenemen van de mee/tegenwind. het komt wel eens voor dat de wind in een vrij kort moment 100 knopen harde of zachter gaat waaien. Neemt de tegenwind 100kt toe tijdens de klim (in een kort moment), dan neemt je IAS (aangegeven snelheid) ook met zoveel toe. Als het vliegtuig met "vol" gas tijdens de klim zijn snelheid vast wil houden (redelijk standaard setting), dan is de enige manier nog de neus de lucht in, steiler klimmen. Zelfde met de daling, maar dan omgekeerd.MBV schreef op maandag 20 januari 2014 @ 13:28:
"Wil iedereen zijn/haar eigen kotzakje meenemen naar de deur? Een stewardes staat klaar met een vuilniszak"Hoe haal je dat soort waardes eigenlijk, gas los en flare? Neus omlaag lijkt me niet mogelijk i.v.m. te hoge snelheid.
Maar, helemaal standaard is het niet en ook afhankelijk van het vliegtuig. Een embraer190 heeft al redelijk wat power en als je dan niet zo zwaar bent, kun je dit soort waardes wel halen. Een airbus330 zal dat een stuk minder zien, zelfs leeg lijkt het me een uitdaging.
Tenzij je in de af447 zat, die haalde 10.000+ fpm
Verwijderd
Inderdaad; stijgen en dalen doe je met de gashendel, afremmen en sneller gaan doe je met het stuur.MBV schreef op maandag 20 januari 2014 @ 13:28:
Neus omlaag lijkt me niet mogelijk i.v.m. te hoge snelheid.
Als je dus naar onderen wil neem je gas terug en dan ga je je snelheid regelen met je stuurknuppel.
Airspeed is alles. Maar ik ben maar MS Flight Simulator -piloot hoor
@Fly-guy: zeg dan drievoudig. Laatst werd in het acht-uur journaal ook gesproken over "driedubbel" maar in een wetenschappelijke discussie vind ik dat echt megaknullig.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2014 18:55 ]
Tsja, jij noemt het megaknullig, onze taal en vandale noemt het een gewoon drievoudig...Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2014 @ 18:32:
[...]
@Fly-guy: zeg dan drievoudig. Laatst werd in het acht-uur journaal ook gesproken over "driedubbel" maar in een wetenschappelijke discussie vind ik dat echt megaknullig.
Het woord bestaat en zorgt al voor een kleine 150 jaar voor verwarring...
Kennis alvorens iemand op zijn plek te wijzen is in een "wetenschappelijke" discussie wel zo handigEen driedubbel dik nummer is een nummer dat drie keer zo dik is als normaal. In samenstellingen met dubbel (driedubbel, vierdubbel, tiendubbel, etc.) betekent dubbel '-voudig' of '-maal'.
[...]
Nieuw is het niet dat driedubbel 'driemaal' of 'drievoudig' betekent. Al in de eerste editie van Van Dale, uit 1864, staat driedubbel omschreven als "drievoudig", en bijvoorbeeld tiendubbel als "tien maal zoo veel".
Verwijderd
            OK, je hebt gelijk.
Ik ga het proberen te onthouden. Maar ik hou niet van driedubbel, behalve als het bier betreft.

Ik ga het proberen te onthouden. Maar ik hou niet van driedubbel, behalve als het bier betreft.
Verwijderd
Zou ik niet graag onder willen staanPiet91 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 00:30:
277 ton gewicht op 3 dunne pootjes![]()
[afbeelding]
(EK A380 in Toronto)
http://luchtvaartnieuws.n...en_succesvolle_combinatie
Groei van Transavia? Ben benieuwd maar het lijkt mij wel gaafRyanair
Topman Michael O'Leary prees in een vraaggesprek met de Telegraaf afgelopen zaterdag KLM en sloot samenwerking niet uit. "Dat is een compliment voor ons, want O'Leary is meestal niet zo vriendelijk over andere airlines", zegt Eurlings. "Hij beseft dat wij op de goede weg zijn.” De topman van KLM wees er fijntjes op dat Ryanair onlangs toegaf te laag te zijn gezakt met kwaliteit. “Wij zijn niet altijd de goedkoopste, maar we leveren wel kwaliteit."
De Juniac: "O'Leary heeft ook gezegd dat Transavia te klein is als partner voor hem. Hij zal zien dat Transavia niet zo lang meer klein zal zijn. We ontwikkelen Transavia heel snel. Transavia is de lowcost van Air France-KLM, die we zullen uitrollen over heel Europa."
Samenwerking tussen Ryanair en de KLM, daarvoor zitten er in dit topic mensen die hier beter over kunnen oordelen voordat ik domme dingen zeg

22 uur continu vliegen is héél wat anders dan met een ruime tussenstop...
Eigenlijk is voor mij een uurtje of 11 vliegen lekkerder dan een uur of 5, 6. Dat vind ik namelijk te kort om fatsoenlijk te kunnen slapen. Ik heb eigenlijk het liefst een nachtvlucht: Net na de avondspits vertrekken, rond een uur of negen aan boord, hapje eten, drinken, gratis kranten en tijdschriften, beetje spelen met de IFE, meer eten, meer drinken, liefst zelf halen bij de galley, etc. etc. Tegen middernacht gaan slapen en dan de laatste anderhalf a twee uur ontbijten, drinken, IFE kaartjes, etc. en zo...
Alleen ik slaap niet zo heel makkelijk in zo'n stoel, dus een pilletje is wel prettig. Als ik niet kan slapen ga ik rondjes lopen door het vliegtuig en een beetje hangen bij de nooduitgangen, toiletten en galley's...
                    Eigenlijk is voor mij een uurtje of 11 vliegen lekkerder dan een uur of 5, 6. Dat vind ik namelijk te kort om fatsoenlijk te kunnen slapen. Ik heb eigenlijk het liefst een nachtvlucht: Net na de avondspits vertrekken, rond een uur of negen aan boord, hapje eten, drinken, gratis kranten en tijdschriften, beetje spelen met de IFE, meer eten, meer drinken, liefst zelf halen bij de galley, etc. etc. Tegen middernacht gaan slapen en dan de laatste anderhalf a twee uur ontbijten, drinken, IFE kaartjes, etc. en zo...
Alleen ik slaap niet zo heel makkelijk in zo'n stoel, dus een pilletje is wel prettig. Als ik niet kan slapen ga ik rondjes lopen door het vliegtuig en een beetje hangen bij de nooduitgangen, toiletten en galley's...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik lees vaker in dit topic dat mensen gaan rondhangen in het vliegtuig. Maar dan vraag ik me toch af wat je dan precies doet en hoelang je dat doet. Vaak erger ik mij namelijk aan mensen die rond de WC's gaan hangen (om bijvoorbeeld naar het toilet te gaan) en dan de hele tijd in de weg te staan voor de F/A en andere passagiers. Weet natuurlijk niet wat jij/jullie doen, maar ik weet niet of ik er zelf blij mee zou zijnFiber schreef op maandag 20 januari 2014 @ 19:48:
Als ik niet kan slapen ga ik rondjes lopen door het vliegtuig en een beetje hangen bij de nooduitgangen, toiletten en galley's...
Of bijvoorbeeld van die mensen die om de twee seconden hun handbagage uit de overhead cabins halen, omdat ze wat zijn vergeten. Blijf dan gewoon zitten en zet je tas tussen je benen of onder de stoel voor je. Vooral bij carriers als HV zijn er van die passagiers die zich niet aanpassen aan de rest...
[ Voor 3% gewijzigd door oohh op 20-01-2014 20:15 ]
Er zijn altijd plekken waar je niemand in de weg staat (indien nog niet bezet,anders zit ik snel weer) vooral kombuis achter is meestal een goede plek bv,en weet je tijden (wanneer men bv voedsel gaat rondbrengen (kwartier ervoor etc) is geen goede tijd om rond te lummelenoohh schreef op maandag 20 januari 2014 @ 20:14:
[...]
Ik lees vaker in dit topic dat mensen gaan rondhangen in het vliegtuig. Maar dan vraag ik me toch af wat je dan precies doet en hoelang je dat doet. Vaak erger ik mij namelijk aan mensen die rond de WC's gaan hangen (om bijvoorbeeld naar het toilet te gaan) en dan de hele tijd in de weg te staan voor de F/A en andere passagiers. Weet natuurlijk niet wat jij/jullie doen, maar ik weet niet of ik er zelf blij mee zou zijn
Of bijvoorbeeld van die mensen die om de twee seconden hun handbagage uit de overhead cabins halen, omdat ze wat zijn vergeten. Blijf dan gewoon zitten en zet je tas tussen je benen of onder de stoel voor je. Vooral bij carriers als HV zijn er van die passagiers die zich niet aanpassen aan de rest...
Nee natuurlijk niet wanneer ze met die karretjes en zo bezig zijn, ik ga niet in de weg lopen...mrsar schreef op maandag 20 januari 2014 @ 20:27:
[...] wanneer men bv voedsel gaat rondbrengen (kwartier ervoor etc) is geen geode tijd om rond te lummelen
En, ja, ik vind het soms ook wel eens irritant van andere passagiers, maar dat weerhoudt me er niet van om het zelf wel te doen. Maar als gezegd, meestal is dat 's nachts, en dan slapen de meeste andere passagiers. Als ik niet kan slapen dan blijf ik toch graag een klein beetje in beweging, maar ik let echt wel op dat ik niemand hinder en zo.
Die overhead cabins moet je inderdaad zo veel mogelijk afblijven tijdens de vlucht vind ik, die dingen zijn dan levensgevaarlijk.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Nog zo'n leuke:

Geen ervaring met vliegen (Fiber schreef op maandag 20 januari 2014 @ 19:48:
Net ook wat vluchten vergeleken (voor iemand anders) van Australië naar Nederland; die had een tussenstop van een dag in Kuala Lumpur ('s morgens aankomen en 's avonds laat verder naar Nederland).
Lijkt me heel wat ontspannender dan bijv. met Emirates eerst 14 uur van Brisbane naar Dubai te gaan, overstap van 3 uur en dan nog eens 7 uur naar Amsterdam. Gok dat je dan helemaal gaar bent.
Vind het ook wel beetje apart, dat rondlopen in een vliegtuig. Je zit daar met 200-400 man in een kist met krappe gangpaden, krappe kombuizen/'open' ruimtes. Je loopt als je rustig loopt in 5 minuten zo'n kist door en dan kun je weer zitten (nadat je voor je buurman/vrouw(en) langs moet als je aan het raam zit.
Want voor economy is het niets anders meer dan een grote bus en voedsel.
Nee, ik wil dolgraag eens naar New York, Los Angeles of Hong Kong maar ik gok dat ik snel afgestompt ben in vliegen...
Overigens; gezellig vluchtje:
Ryanairpassagiers revolteren na twee tussenlandingen
Woedende Franse passagiers keerden zich afgelopen zaterdag tegen het personeel van hun Ryanairvlucht, nadat de vertragingen bleven oplopen. De vlucht, die in theorie slechts 2,5 uur duurt, vertrok uit Rabat in Marokko en had als bestemming Beauvais, een luchthaven ten noorden van Parijs.
Omwille van een medisch noodgeval - een van de 170 passagiers werd onwel - moest het vliegtuig echter een tussenlanding maken in Madrid. De passagier verliet het toestel en kreeg er de nodige medische zorgen.
Door de tussenlanding bleek het niet meer mogelijk om Parijs nog te halen voor de avondklok voor nachtvluchten er inging. Na middernacht mogen er geen vliegtuigen meer landen, uit bezorgheid voor nachtlawaai. Het vliegtuig maakte daarop opnieuw een tussenlanding, ditmaal in Nantes.
Diefstal
Volgens de Franse krant Metronews stalen misnoegde passagiers vervolgens sigaretten, alcoholische dranken en parfums uit de taxfree trollies. Een honderdtal onder hen weigerden ook het toestel te verlaten. Een passagier verdedigt de acties: "Ik ben geen dief of een gijzelaar. We hadden dorst, honger en hadden geen informatie over ons lot."
De politie werd erbij geroepen om de situatie te bedaren. Uiteindelijk werden na onderhandelingen met Ryanair bussen ingelegd om de passagiers naar Beauvais te brengen, waar ze op zondagochtend aankwamen.
Personeel hoort imho in dit geval in ieder geval water uit te delen, ook al is het de policy van de airline om hiervoor geld te rekenen. Voordat je aan boord van het toestel gaat anticipeer je op 2,5 uur "zonder" drinken en eten.Piet91 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 23:10:
Overigens; gezellig vluchtje:
Ryanairpassagiers revolteren na twee tussenlandingen
[...]
Ik heb een keer met een British Airways vlucht bijna 2 uur aan de grond gestaan omdat er een probleem met de airco was, het was daardoor snikheet aan boord van het toestel, desondanks bleven ze water uitdelen en, zo vertelde de stewardess mij, hebben ze extra water laten aanrukken voordat ze definitief vertrokken voor een vlucht van JXB-LHR
Zo vaak vlieg ik nou ook weer niet hoor, maar ik kies sowieso altijd voor aan het pad zitten...Piet91 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 23:10:
[...] Je loopt als je rustig loopt in 5 minuten zo'n kist door en dan kun je weer zitten (nadat je voor je buurman/vrouw(en) langs moet als je aan het raam zit...
Dat zou ik helemaal niet volhouden denk ik.Fiber schreef op maandag 20 januari 2014 @ 23:37:
[...]
Zo vaak vlieg ik nou ook weer niet hoor, maar ik kies sowieso altijd voor aan het pad zitten...
Wil naar buiten loeren; kan in de trein ook tijden naar buiten loeren. Beetje met camera wat uitproberen enzo. Plus geen medepassagiers die telkens over je heen moeten.
Oh, en Dick Maas heeft vandaag een filmpje op Youtube gezet over de productie van Flodder 3.
Vanaf 13:20 een stuk op Schiphol:
Gemaakt door Coen van Vrijberghe de Coningh. Kwam Maas tegen bij het digitaliseren van videobanden.
[ Voor 10% gewijzigd door Piet91 op 21-01-2014 13:39 ]
Ik heb beide gedaan. Londen-Sydney via Singapore met tussenlanding van 2 uur in Singapore en op de terugweg Sydney-Londen (Qantas QF32 maar dan op een goeie dag) met een onderbreking van een paar dagen in Singapore. Beide was te doen maar niet iets wat je wekelijks wilt doen. Zelfs in een A380 is 44 uur vliegen niet leuk meer.Fiber schreef op maandag 20 januari 2014 @ 19:48:
Geen ervaring met 22 uur vluchten. Langste van mij is dan maar een luttele 16 uur. Waarvan 4 uur een stopover in Warsaw trouwens ook het saaiste vliegveld ooit, maar lag ook aan mezelf omdat ik te vroeg over naar het internationale gedeelte ging. 2 uur BRU-WRW en dan nog de rest in WRW - PEK. Prima te doen. Beetje zitten, beetje rondlopen, beetje slapen.downtime schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 01:00:
[...]
Ik heb beide gedaan. Londen-Sydney via Singapore met tussenlanding van 2 uur in Singapore en op de terugweg Sydney-Londen (Qantas QF32 maar dan op een goeie dag) met een onderbreking van een paar dagen in Singapore. Beide was te doen maar niet iets wat je wekelijks wilt doen. Zelfs in een A380 is 44 uur vliegen niet leuk meer.
Lekker gegeten trouwens! Merk dat het ook erg ligt van welke vliegveld je vertrekt in mijn ervaring is dat alle Chinese vliegvelden veel slechtere voedsel heeft dan de rest. Zo heeft BRU altijd top gerechten.
Overigens mijn korste vlucht is van AMS-BRU met een fokker 100 voor 30 minuten. De snelheid waarmee de F/A eten en drinken moesten uitdelen
            Hoe vind je die foto's van de vliegtuigen op krikken?
Google op airplane jacked up/jacking/wing jack kom ik niet verder.
Als ik kijk naar die A380 heeft die 3 steunpunten, en alles onder/voor de vleugels.
Achterkant dus niks.
Als ik kijk naar die 747, zie ik op de foto maar 2 steunpunten, maar zal die achter dan ook niks hebben (net zoals de A380) en steunt die dan echt maar op 2 punten?
Als ik kijk naar die A380 heeft die 3 steunpunten, en alles onder/voor de vleugels.
Achterkant dus niks.
Als ik kijk naar die 747, zie ik op de foto maar 2 steunpunten, maar zal die achter dan ook niks hebben (net zoals de A380) en steunt die dan echt maar op 2 punten?
            Mijn langste vluchten zijn zo rond de 12 uur (Zuid-Afrika, China, westkust VS, Caribische eilanden). Ik zal er niet aan ontkomen om in 2015 naar Nieuw-Zeeland te gaan voor werk, maar dan wil ik een lange tussenstop maken, dwz ergens in Azie een paar dagen bijkomen voor de rest van de trip, zowel heen als terug. Dan kost het maar wat extra... 
Als we wachttijden gaan meetellen, tja. Die slecht geplande boeking AMS-Portland, Oregon met een 6 uur overstap op Detroit...
                    Als we wachttijden gaan meetellen, tja. Die slecht geplande boeking AMS-Portland, Oregon met een 6 uur overstap op Detroit...
[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 21-01-2014 13:27 ]
Bij de 747 moet er nog wat aan de achterkant zitten. Je kan nooit stabiel staan op 2 steun punten. het stabielste is altijd 3 steunen.NeutraleTeun schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 13:22:
Achterkant dus niks.
Als je kijkt naar die 747 zie je dat de steunen aan de voorkant van de wingbox zitten en dat is voor het zwaartepunt, waardoor je aan de achterkant ook nog een steun nodig hebt. Bij de A380 zitten de twee steunen achter het zwaarte punt waardoor je een 3e steun aan de voorkant nodig hebt.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
            Hebben ze die steunpunten versterkt met iets of is een vliegtuig overal zo sterk? 
Want 220 ton op 3 punten is toch wel veel druk op een bepaald punt.
[ Voor 3% gewijzigd door Xepos op 21-01-2014 13:38 ]
Ik neem aan dat er speciale punten zijn voor de steunen. Maar als hij op zijn wielen staat, staat hij eigenlijk ook maar op 3 punten.Xepos schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 13:38:
Hebben ze die steunpunten versterkt met iets of is een vliegtuig overal zo sterk?
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Laten we niet overdrijven, de 747 heeft 5 punten voor het landingsgestelSnowDude schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 13:50:
[...]
Ik neem aan dat er speciale punten zijn voor de steunen. Maar als hij op zijn wielen staat, staat hij eigenlijk ook maar op 3 punten.
            O ja dat is waar ja.
Ze zetten hem volgens mij ook nooit volledig beladen en afgetankt op de steunen.
                    Ze zetten hem volgens mij ook nooit volledig beladen en afgetankt op de steunen.
NeutraleTeun schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 13:22:
Die willen wel eens langskomen op de homepage van airliners.net. En ik zit zo af en toe wel eens wat rond te kijken op die site.NeutraleTeun schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 13:22:
Aan de achterkant moet ook nog zo'n strut staan. Want een voorwerp kan natuurlijk nooit stabiel op 2 punten staan, altijd op 3 of meer.Als ik kijk naar die A380 heeft die 3 steunpunten, en alles onder/voor de vleugels.
Achterkant dus niks.
Ligt er natuurlijk aan over welk toestel je het hebt.SnowDude schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 13:50:
Ik neem aan dat er speciale punten zijn voor de steunen. Maar als hij op zijn wielen staat, staat hij eigenlijk ook maar op 3 punten.
Een 737, A320, 777 e.d. inderdaad op 3 punten.
Een Antonov 124 / 124, B52 en A340 op 4 punten.
Een 747 / A380 op 5 punten.
Dat lijkt me niet nee. Daarom zei ik ook 277 ton. Lijkt me geen enkele reden voor om daar nog eens 100-200 ton bij te doen.SnowDude schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 14:12:
O ja dat is waar ja.
[ Voor 10% gewijzigd door Piet91 op 21-01-2014 14:20 ]
            Net even bij een kennis van me na gevraagd. De 747 staat op 3 stands, 2 vlak voor de vleugels en 1 aan de achterkant. Vaak word er wel nog een 4e gebruikt aan de voorkant voor extra stabiliteit. 
De steun aan de achterkant wordt volgens hem ook vaak gebruikt tijdens het laden van zware ladingen.
                    De steun aan de achterkant wordt volgens hem ook vaak gebruikt tijdens het laden van zware ladingen.
Anders krijg je van zulke taferelenSnowDude schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 14:21:
Net even bij een kennis van me na gevraagd. De 747 staat op 3 stands, 2 vlak voor de vleugels en 1 aan de achterkant. Vaak word er wel nog een 4e gebruikt aan de voorkant voor extra stabiliteit.

Ook een interessante dag in de luchtvaargeschiedenis vandaag.
Vandaag in 1976 vertrokken de eerste commerciële vluchten van de Concorde.
BA (G-BOAA) vertrok naar Bahrein en Air France (F-BVFA) via Dakar naar Rio.
Vertrokken beide nagenoeg tegelijk om 11:40 GMT (12:40 NL tijd).
Leuk triviaal weetje: er zijn meer astronauten dan BA concorde piloten geweest.
Hier de BA kist die vertrekt vanaf LHR:

En ook vandaag zou in 1970 de eerste commerciële vlucht van de 747 plaatsvinden. Maar zoals ik al eerder zei is dat vertraagt naar de vroege ochtend van 22 januari 1970 om 01:52 uur:
Het zou nog ruim een jaar duren voordat er op 16 of 31 (?) januari 1971 747-200 PH-BUA "Mississippi" op Schiphol zou landen als eerste 747 voor KLM. Dit was overigens al een 747-200 en de eerste 747 die op Schiphol zou landen. (correct me if I'm wrong).Piet91 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 14:34:
Was N747PA en was de 2e(!) 747 ooit gebouwd. Vloog op 11 april 1969 (!) voor het eerst en kwam in dienst voor Pan Am en werd Clipper America en later naar naar diens oprichter Juan T. Trippe genoemd.
Heeft ook nog wisselend gevlogen tussen Air Zaire, Aeroposta, Aeroposta en is uiteindelijk in Seoul "geland" als restaurant. 't restaurant liep niet en vliegtuig kwam nog verder in verval. Is trouwens ook nog op Google Maps te zien.
Deze kist werd op 15 januari 1970 (gisteren dus 46 jaar geleden!) ingezegend door First Lady Pat Nixon.
Deze zou op de avond van 21 januari 1970 de eerste commerciële 747 vlucht maken van JFK naar Heathrow maar kreeg mechanische problemen. (o.a. een motor die oververhit raakte doordat wind van achteren in de motor werd geblazen)
Deze werd vervangen door N736PA (11e gebouwde 747) die voor dit moment zijn naam van 'Clipper Victor' werd veranderd in 'Clipper Young America' (zoals de N747PA die eigenlijk de vlucht zou moeten doen ook genaamd was) die de vlucht alsnog deed met 6.5 uur vertraging en om 01:52 vertrok en om 14:02 uur op Heathrow landde.
EDIT: I'm wrong. Er waren al eerder 747's geland op Schiphol. Waaronder Pan Am 93 die bij de Dawson's Field hijackings betrokken was. Eerste 747 schijnt een Pan Am te zijn geweest op 2 juli 1970.
Hier de Mississippi in september 1971. Blijf die wit met kale aluminium livery toch wel erg mooi vinden
                                                [ Voor 73% gewijzigd door Piet91 op 21-01-2014 18:42 ]
De mississippi was ooit betrokken in een kaping, wat uiteindelijk goed afliep en best een bijzonder verhaal is:Piet91 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 15:27:
[...]
Het zou nog ruim een jaar duren voordat er op 16 of 31 (?) januari 1971 747-200 PH-BUA "Mississippi" op Schiphol zou landen als eerste 747 voor KLM. Dit was overigens al een 747-200 en de eerste 747 die op Schiphol zou landen. (correct me if I'm wrong).
[video]
Hier de Mississippi in september 1971. Blijf die wit met kale aluminium livery toch wel erg mooi vinden![]()
[afbeelding]
http://www.geschiedenis24...-Mississippi-gekaapt.html
Het voorste gedeelte van de romp schijnt nadat ze uitgevlogen was, gebruikt te zijn als anti-terroristen training apparaat.
Klopt, maar KLM heeft PH-BUA iig eerst nog wel verkocht aan America West AirlinesHet voorste gedeelte van de romp schijnt nadat ze uitgevlogen was, gebruikt te zijn als anti-terroristen training apparaat.
Op het eind zag de PH-BUA er iig zo uit, iig de restanten:Mississippi's career in the US was short-lived, however, and the plane made its fateful final journey to Kingman, where she was srapped. Interestingly, when one consider's the fact that the plane was involved in a hijacking, the forward section of her fuselage served for antiterrorist training.

Zie http://69.64.153.208/avia...viation/read.main/359605/
En nog een feitje: diezelfde PH-BUA, en dus de 1e KLM-747, is destijds bij de 1e vlucht opgehaald in Seattle door latere chief 747-pilot/instructor Veldhuyzen van Zanten de latere captain van PH-BUF "Rijn", toen die verongelukte op Tenerife
Zo hangt alles toch weer met elkaar samen
Virussen? Scan ze hier!
Jep, kwam ik ook tegen.Fly-guy schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 15:47:
[...]
De mississippi was ooit betrokken in een kaping, wat uiteindelijk goed afliep en best een bijzonder verhaal is:
http://www.geschiedenis24...-Mississippi-gekaapt.html
Het voorste gedeelte van de romp schijnt nadat ze uitgevlogen was, gebruikt te zijn als anti-terroristen training apparaat.
Doet me denken aan een andere 747 classic van KLM. Daarvan is ook de cockpit en/of voorste gedeelte gebruikt voor een of andere iets. Ik geloof ergens in Frankrijk.wildhagen schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 16:47:
Klopt, maar KLM heeft PH-BUA iig eerst nog wel verkocht aan America West Airlines
Op het eind zag de PH-BUA er iig zo uit, iig de restanten:
[afbeelding]
Zie http://69.64.153.208/avia...viation/read.main/359605/
Heb ik hier (of een ander bekend Nederlands forum) ook gepost. Even hersenen kraken en terug proberen te vinden.
Ik geloof dat van Zanten alle classics heeft opgehaald. Ben alleen de bron kwijt en als je daar nu op gaat zoeken kom je alleen maar Tenerife verhalen tegen.En nog een feitje: diezelfde PH-BUA, en dus de 1e KLM-747, is destijds bij de 1e vlucht opgehaald in Seattle door latere chief 747-pilot/instructor Veldhuyzen van Zanten de latere captain van PH-BUF "Rijn", toen die verongelukte op Tenerife
Klopt. Daarom was/ben ik veel aan het rondzoeken en opzoeken van de 747 Classics van KLM. Enorm interessant (voor mij danZo hangt alles toch weer met elkaar samen
En over alles samenhangen; die N736PA die ik eerder noemde (als eerste commerciële 747 vlucht) was weer de Pan Am kist op Tenerife. Én de eerste 747 die gekaapt werd, op 2 augustus 1970.
EDIT: omroep MAX keek ook terug wat er vandaag in de geschiedenis is gebeurd; bij Studio MAX Live komt de 747 ook ter sprake, en een kort stuk over de 747 bij KLM.
[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 21-01-2014 19:25 ]
            Ik snap die regels omtrent gebruik van apparaten in t vliegtuig echt niet meer 
Gisteren LCY - MAD met BA: telefoon mocht aanblijven tijdens start en landing, als ie maar in flight mode stond tot we geparkeerd waren bij de gate.
Vandaag terug, weer BA: bij start moest telefoon compleet uitgeschakeld worden (flight mode was niet goed genoeg), tijdens de vlucht en tijdens de landing mocht ie wel aan, mits in flight mode, en zodra we geland waren mocht je m helemaal inschakelen en ook gewoon bellen (nog tijdens taxiën).

Meest kansloos vond ik nog wel dat ze tegenwoordig zelf ook met ipads rondlopen voor de passagierslijsten, alsof die uit worden gezet of uberhaupt in flight mode. Geloof er geen reet van

Gisteren LCY - MAD met BA: telefoon mocht aanblijven tijdens start en landing, als ie maar in flight mode stond tot we geparkeerd waren bij de gate.
Vandaag terug, weer BA: bij start moest telefoon compleet uitgeschakeld worden (flight mode was niet goed genoeg), tijdens de vlucht en tijdens de landing mocht ie wel aan, mits in flight mode, en zodra we geland waren mocht je m helemaal inschakelen en ook gewoon bellen (nog tijdens taxiën).
Meest kansloos vond ik nog wel dat ze tegenwoordig zelf ook met ipads rondlopen voor de passagierslijsten, alsof die uit worden gezet of uberhaupt in flight mode. Geloof er geen reet van
Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
            Ik vind het maar overdrijven, met al die elektrische apparaten!
De 747 is echt nostalgisch! Uber Mooi.
Wat vinden jullie de mooiste 'klassiekert'? (en livery)
Ik vind de standaard Boeing 717 de mooiste, met Boeing-kleuren.
                    De 747 is echt nostalgisch! Uber Mooi.
Wat vinden jullie de mooiste 'klassiekert'? (en livery)
Ik vind de standaard Boeing 717 de mooiste, met Boeing-kleuren.
Gulfstream G650
(Niet noodzakelijkerwijs specifiek deze livery.)
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Sowieso belachelijk dat ze op dat soort vluchtjes eten uitdelen... Een simpel drankje en een zakje pinda's of zo kan ik nog inkomen, maar eten is echt belachelijk. Kwam de tax-free ook nog langs...?Xepos schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 10:23:
[...] Overigens mijn korste vlucht is van AMS-BRU met een fokker 100 voor 30 minuten. De snelheid waarmee de F/A eten en drinken moesten uitdelen

Aangezien ze bijna uitgestorven zijn call ik ze als klassieker in ook in deze livery.
Als echt old school de Boeing 307 Stratoliner in Pan Am bare metal livery, Shiny!
Militair vind ik de P-38 Lightning en de F-22 Raptor, als bomber de B2 Spirit en B1 Lancer en transport de C-17 (in Qatar kleuren)
Verder als civiel de Dornier Do328 prop, 777-200 (lekker dat geluid) en A330-200.
Mooiste standaard livery vind ik KLM niet alleen omdat het NL is maar ook vooral omdat het niet wit is.
Op dergelijk korte vluchten doen ze ook alleen drinken + een zakje koekjes of iets in die orde van grootte. De tax-free slaan ze idd over.Fiber schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 23:07:
[...]
Sowieso belachelijk dat ze op dat soort vluchtjes eten uitdelen... Een simpel drankje en een zakje pinda's of zo kan ik nog inkomen, maar eten is echt belachelijk. Kwam de tax-free ook nog langs...?
Bron: afgelopen maand AMS-HAM gedaan en dat gaat tijdtechnisch ook nergens over
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
            Persoonlijk vind ik de Aeroflot livery erg mooi.

En laatst op een vlucht FRA-AMS werd door Lufthansa drinken en wat tussendoortjes uitgedeeld, stewardessen rushen om alles rond te krijgen, was een A319 dus qua volume viel het wel mee.
Op LED-FRA werd trouwens gewoon een goede maaltijd uitgedeeld (ook DLH), stampotje of iets dergelijks.

En laatst op een vlucht FRA-AMS werd door Lufthansa drinken en wat tussendoortjes uitgedeeld, stewardessen rushen om alles rond te krijgen, was een A319 dus qua volume viel het wel mee.
Op LED-FRA werd trouwens gewoon een goede maaltijd uitgedeeld (ook DLH), stampotje of iets dergelijks.
            Had vanavond nog een interessante observatie 
Vloog dus terug vanuit Madrid en ik zat in de business class met m'n collega (nou ja, business class kun je t niet echt noemen op die Europese vluchten, maar goed).
Van de 12 stoelen waren er slechts 4 bezet, dus kerel op rij 4 (net achter business class dus) begint meteen te mekkeren dat ie dan wel op een lege stoel op rij 3 gaat zitten, waarop die purser m vriendelijk doch resoluut vertelt dat ie mooi op z'n plek mocht blijven zitten
Vent over de zeik, en heeft puur om die purser te zieken wel 10x op t knopje gedrukt voor assistentie...elke keer wilde ' ie meer drank. Na 3 mini flesjes Johnny Walker red label vond de purser t wel welletjes dus zei ie dat ie uitverkocht was...enige alcohol die over was, was rosé....maar dat hoefde meneer niet.
Toen we aankwamen wierp ie snel een blik in de keuken, en zag shitloads aan wijn, bier en champagne, en on top of it all, meer whisky staan....toen werd ie echt pissig
Piloot heeft m naar buiten begeleid alwaar ie een gesprekje mocht hebben met meneer agent die al op m stond te wachten.
Wat een pauper echt

Vloog dus terug vanuit Madrid en ik zat in de business class met m'n collega (nou ja, business class kun je t niet echt noemen op die Europese vluchten, maar goed).
Van de 12 stoelen waren er slechts 4 bezet, dus kerel op rij 4 (net achter business class dus) begint meteen te mekkeren dat ie dan wel op een lege stoel op rij 3 gaat zitten, waarop die purser m vriendelijk doch resoluut vertelt dat ie mooi op z'n plek mocht blijven zitten
Vent over de zeik, en heeft puur om die purser te zieken wel 10x op t knopje gedrukt voor assistentie...elke keer wilde ' ie meer drank. Na 3 mini flesjes Johnny Walker red label vond de purser t wel welletjes dus zei ie dat ie uitverkocht was...enige alcohol die over was, was rosé....maar dat hoefde meneer niet.
Toen we aankwamen wierp ie snel een blik in de keuken, en zag shitloads aan wijn, bier en champagne, en on top of it all, meer whisky staan....toen werd ie echt pissig
Piloot heeft m naar buiten begeleid alwaar ie een gesprekje mocht hebben met meneer agent die al op m stond te wachten.
Wat een pauper echt
Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
            wat een loser ...

www.casarodriguillo.com
            Waarom snappen mensen niet dat je op dat soort momenten veel meer voor elkaar krijgt door aardig te zijn,en ze gewoon te behandelen.de hoeveelheid gratis dingen die ik al heb gehad met vluchten door gewoon een babbeltje te houden is niet bij te houden 
 die kleine flesjes sterke drank mag je alleen niet zelf inschenken op VS vluchten 
 "don't let the marschall see that" 

Ik was een keer op doorreis van Indonesië naar Singapore en vloog dit deel met de KLM. Met de stewardessen staan praten over mn vakantie en ook dat ik aan t studeren was. Van het een kwam het ander dus ging het al snel over biermrsar schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 08:53:
Waarom snappen mensen niet dat je op dat soort momenten veel meer voor elkaar krijgt door aardig te zijn,en ze gewoon te behandelen.de hoeveelheid gratis dingen die ik al heb gehad met vluchten door gewoon een babbeltje te houden is niet bij te houdendie kleine flesjes sterke drank mag je alleen niet zelf inschenken op VS vluchten
"don't let the marschall see that"
Ja,dat soort dingen zijn geweldigbrilsmurfffje schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 08:59:
[...]
Ik was een keer op doorreis van Indonesië naar Singapore en vloog dit deel met de KLM. Met de stewardessen staan praten over mn vakantie en ook dat ik aan t studeren was. Van het een kwam het ander dus ging het al snel over bierKenbaar gemaakt dat ik na al het Indonesische bier en Engelse bier wel weer eens een Heineken zou lusten. Enfin, 2 flesjes gedronken op een vlucht van 3,5 uur. Bij het uitstappen zegt die stewardess tegen mij wacht even bij t keukentje. Ik sta bij het keukentje, duwt ze nog even een 6pack bier in mn rugzak
![]()
Meestal heb ik dat soort dingen ook met Delta (jaja) aangezien mijn beste vriend in het hotel werkt waar alle crew slaapt en hem dus kennen.dus hij laat het ze weten of ik drop zijn naam en voila gratis drank/upgrades/ 1st-business voedsel etc etc.
Was jaren terug met hem op vakantie en toen kregen we met NWA toen nog eerst een upgrade naar 1st (bij gate: kennen jullie iemand? yup de head of pilots
Ow en op de terugvlucht vanaf seatlle naar AMS kregen we bij de balie te horen dat ze ons niet konden upgraden ivm vol vliegtuig (zij vonden het erger dan wij) waarna we champagne aan het drinken waren in eco vanuit mokken en we wel gewoon 1st maaltijden kregen (vertelden maar dat we apart hadden besteld)
ow en niet te vergeten een andere vlucht dat de stewardess ons champagne wilde geven maar de fles niet open kreeg..of ik niet mee naar achter kon komen
Vind het altijd jammer als je een crew heb waarmee je niet echt in gesprek lijkt te komen..maakt die vlucht zo lang
[ Voor 4% gewijzigd door mrsar op 22-01-2014 09:12 ]
Met Air France gehad .... Brrrr.... oi,uren in een heel vliegtuig vol stinkende Franse mannen, Franse crew. en 2 Nederlanders.mrsar schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 09:10:
[...]
........
Vind het altijd jammer als je een crew heb waarmee je niet echt in gesprek lijkt te komen..maakt die vlucht zo langkomt gelukkig niet vaak voor
Wij voelden ons wel een beetje zielig
Maar deze ervaring viel in het niet in vergelijking met de behanding op CDG.
Echt, ik ga er alles aan doen om nooit meer in CDG hoeven te komen.
[ Voor 12% gewijzigd door Pinin op 22-01-2014 09:58 ]
www.casarodriguillo.com
Ik heb nog nooit met AF gevlogenPinin schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 09:55:
[...]
Met Air France gehad .... Brrrr.... oi,uren in een heel vliegtuig vol stinkende Franse mannen, Franse crew. en 2 Nederlanders (mijn vrouw en ik).
Ik voelde mij wel een beetje zieligVolgens mij sloegen ze ons bewust vaak over omdat ze dan Engels moeten praten, dan liep je maar weer naar het keukentje waar 40 man wijn stond te drinken en stapels ijsjes (?) weg te werken. Durfde om een bier te vragen, bier???????? in een Frans toestel, maar goed ze hadden wel een blikje, gelukkig was er één stewardess wel redelijk aardig.
Maar deze ervaring viel in het niet in vergelijking met de behanding op CDG.
Echt, ik ga er alles aan doen om nooit meer in CDG hoeven te komen.
            Air France heeft volgens mij ook een self-service 'bar' (ook in economy). Buiten de maaltijden en een ijsje heb ik ze nog nooit met drankjes gezien (2 lange vluchten met ze gemaakt). Waar het dus op neer komt is dat ze alles klaar zetten, en je het vervolgens zelf kan pakken. 
Ideaal, je slaapt even. Vervolgens gooi je X drankjes (fris) achterover, zonder dat je op dat knopje moet gaan drukken of meteen meerdere drankjes tegelijk van 't karretje moet vragen.
De vluchten die ik met hun heb gehad waren allen voortreffelijk. Het eten behoorde tot 't beste airline food wat ik gegeten heb. Als ik een rijtje moet maken waarmee ik gevlogen heb zou AF ver bovenaan staan. En Delta ver onderaan (met 4x eten wat niet lekker was, en een inflight entertainment systeem wat in 2013 bestond uit een monitor in 't midden van 't gangpad met een VCR erbij [en een film die ze startte die een langere looptijd had dan de vlucht]).
Wat wel klopt overigens is dat het cabine personeel van AF echt niet weet wat lachen is (zo anders is KLM bijvoorbeeld), maargoed, daar kan ik me vrij makkelijk overheen zetten.
Als 't mij lukt om voor ongeveer dezelfde prijs (kleine meerprijs) AF te vliegen, doe ik dat

Ideaal, je slaapt even. Vervolgens gooi je X drankjes (fris) achterover, zonder dat je op dat knopje moet gaan drukken of meteen meerdere drankjes tegelijk van 't karretje moet vragen.
De vluchten die ik met hun heb gehad waren allen voortreffelijk. Het eten behoorde tot 't beste airline food wat ik gegeten heb. Als ik een rijtje moet maken waarmee ik gevlogen heb zou AF ver bovenaan staan. En Delta ver onderaan (met 4x eten wat niet lekker was, en een inflight entertainment systeem wat in 2013 bestond uit een monitor in 't midden van 't gangpad met een VCR erbij [en een film die ze startte die een langere looptijd had dan de vlucht]).
Wat wel klopt overigens is dat het cabine personeel van AF echt niet weet wat lachen is (zo anders is KLM bijvoorbeeld), maargoed, daar kan ik me vrij makkelijk overheen zetten.
Als 't mij lukt om voor ongeveer dezelfde prijs (kleine meerprijs) AF te vliegen, doe ik dat
            Dat is toch normaal? heb nooit anders gezien op lange vluchten dat er gewoon water/fris/sap en wat lekkers staat

Ik weet dat ze op sommige anders gewoon rondlopen met een traytje waarop paar glazen water op staan.mrsar schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:35:
Dat is toch normaal? heb nooit anders gezien op lange vluchten dat er gewoon water/fris/sap en wat lekkers staat
Maar nog nooit een bar of iets dergelijks gezien... Niet in economy.
To be honest, als ik zit in een vliegtuig, dan zit ik. De enige keren dat ik door een vliegtuig heb gelopen was bij AF, om drankjes te halen. Voor de rest heb ik mijn gordel om en kijk ik een filmpje. Toilet doe ik ervoor en erna. Niet vanwege bangheid, maar gewoon, ik heb geen moeite met 10 uur stilzitten en die lui die overal tegenaanstoten zijn vervelend. Dus zo wil ik zelf dan weer niet zijnmrsar schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:35:
Bar stond tussen aanhalingstekens ehXepos schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:39:
[...]
Ik weet dat ze op sommige anders gewoon rondlopen met een traytje waarop paar glazen water op staan.
[ Voor 26% gewijzigd door Saus op 22-01-2014 10:45 ]
ja ok,weet in ieder geval bij klm dat ze regelmatig de cabine doorlopen met water/sap,maar daarnaast hebben ze altijd in het kombuis wat staanXepos schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:39:
[...]
Ik weet dat ze op sommige anders gewoon rondlopen met een traytje waarop paar glazen water op staan.
Daarnaast gaat het er met het rondlopen niet om dat ik niet 10 uur kan stilzitten,maar dat het nou niet heel goed voor je is om 10 uur stil te zitten
[ Voor 20% gewijzigd door mrsar op 22-01-2014 10:46 ]
            Volgens de zoekresultaten is het al eens in dit topic voorbijgekomen maar niet in Film, TV & Muziek daarom plaats ik het hier.
Al een paar weken volg ik de 2e serie van Airplane Repo op Discovery.
Leuk om te zien en af en toe best spannend.
Wat me opvalt is dat de luchthaventjes en bebouwing er precies zo uitzien als in de Grand Theft Auto series. Inclusief achteraf hekwerken waar overheen geklommen kan worden en verloren olievaten waar achter geschuild kan worden.
Ik heb de indruk dat een en ander gedramatiseerd is, en ik vraag me wel eens af of dit echte acties zijn of filmponames achteraf aan de hand van de gebeurtenissen.
Het gebeurd wel erg vaak dat ze op een haartje na een vliegtuig onder de ogen van eigenaar of personeel wegkapen. Alles onder grote tijdsdruk. Maar ze hebben dan kennelijk wel tijd gehad overal camera´s te plaatsen: in de cockpit, onder of op de vleugels, in de cabine...
Wat ik ook niet helemaal snap is dat het confisceren van het vliegtuig zo stiekum mogelijk moet. Ik bedoel, ze hebben een court order, waarom word er niet gewoon beslag gelegd en de repossesed sticker op het vliegtuig geplakt?
Omgekeerd, er was een aflevering waar de opgefokte eigenaar er toch nog in slaagde met zijn vliegtuig er vandoor te gaan. Na lang zoeken hebben ze uitgevonden dat ie daar en dan gaat landen, en wachten ze hem op met een kolonne zwaailichten. De vliegenier wil landen, ziet al die auto´s en maakt meteen een doorstart en de vogel is gevlogen.
Als ze onopvallend hadden gewacht tot hij geland was hadden ze hem zo kunnen oppakken, ik kan dat niet rijmen met de geheimzinngheid die er anders is.
Vanavond om 21:00u op Discovery is weer een aflevering.
Wat me opvalt is dat de luchthaventjes en bebouwing er precies zo uitzien als in de Grand Theft Auto series. Inclusief achteraf hekwerken waar overheen geklommen kan worden en verloren olievaten waar achter geschuild kan worden.
Ik heb de indruk dat een en ander gedramatiseerd is, en ik vraag me wel eens af of dit echte acties zijn of filmponames achteraf aan de hand van de gebeurtenissen.
Het gebeurd wel erg vaak dat ze op een haartje na een vliegtuig onder de ogen van eigenaar of personeel wegkapen. Alles onder grote tijdsdruk. Maar ze hebben dan kennelijk wel tijd gehad overal camera´s te plaatsen: in de cockpit, onder of op de vleugels, in de cabine...
Wat ik ook niet helemaal snap is dat het confisceren van het vliegtuig zo stiekum mogelijk moet. Ik bedoel, ze hebben een court order, waarom word er niet gewoon beslag gelegd en de repossesed sticker op het vliegtuig geplakt?
Omgekeerd, er was een aflevering waar de opgefokte eigenaar er toch nog in slaagde met zijn vliegtuig er vandoor te gaan. Na lang zoeken hebben ze uitgevonden dat ie daar en dan gaat landen, en wachten ze hem op met een kolonne zwaailichten. De vliegenier wil landen, ziet al die auto´s en maakt meteen een doorstart en de vogel is gevlogen.
Als ze onopvallend hadden gewacht tot hij geland was hadden ze hem zo kunnen oppakken, ik kan dat niet rijmen met de geheimzinngheid die er anders is.
[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij
Alles op discovery channel is over de top en gedramatiseerd. Let maar op bij alle programma's doen ze net alsof ze steeds op het randje opereren, bij grote bouwprojecten ook, dit moet nu zus en zo. Ik weet niet of je weet hoelang ze over HSL hebben gedaan, iedere deadline is daar wel 10x uitgesteldObelink schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:53:
Volgens de zoekresultaten is het al eens in dit topic voorbijgekomen maar niet in Film, TV & Muziek daarom plaats ik het hier.
@drinken in een vliegtuig. Bij de meeste toestellen kan je water halen bij de wc's. Vaak zit er buiten de wc's een watertappunt waar je een bekertje kan pakken en dan een glaasje water kan tappen.
Hebben er hier weleens mensen in een compleet leeg vliegtuig gevlogen? ik heb een ticket voor AirAsia geboekt en ik zag dat op 7 stoelen het vliegtuig compleet leeg was
Je zegt het zelf eigenlijk al: men moet opschieten en alles moet in het geheim, maar er is wel tijd om drie verschillende shots te maken van een opstijgend vliegtuig of een GoPro op een van de vleugels te plakken.Obelink schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:53:
Je ziet steeds vaker dit soort 'scripted reality' op televisie, vooral bij Discovery en National Geographic. Series als Bid & Destroy of Gold Rush Alaska (etc.) zijn losjes op de waarheid gebaseerd en lekker aangedikt.
Het eerste seizoen van Airplane Repo was volgens mij meer op de waarheid gebaseerd dan dit tweede seizoen. Daar plakte men wél de repossesion stickers op het vliegtuig, al zal het verhaal daar ook wel aangedikt zijn.
Ik meen ook te herinneren dat in de serie storage wars die personen ook meer dan een miljoen pp per jaar opstrijken en ze dus eigenlijk die veilingen niet meer af hoeven te lopenoohh schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 11:08:
[...]
Je zegt het zelf eigenlijk al: men moet opschieten en alles moet in het geheim, maar er is wel tijd om drie verschillende shots te maken van een opstijgend vliegtuig of een GoPro op een van de vleugels te plakken.
Je ziet steeds vaker dit soort 'scripted reality' op televisie, vooral bij Discovery en National Geographic. Series als Bid & Destroy of Gold Rush Alaska (etc.) zijn losjes op de waarheid gebaseerd en lekker aangedikt.
Het eerste seizoen van Airplane Repo was volgens mij meer op de waarheid gebaseerd dan dit tweede seizoen. Daar plakte men wél de repossesion stickers op het vliegtuig, al zal het verhaal daar ook wel aangedikt zijn.

Dit topic is gesloten.
                                                     ![]()