Good Fella schreef op donderdag 04 december 2014 @ 16:43:
Na inmiddels meer dan een jaar in deze crew ben ik het ook wel redelijk zat. Zoals ook Ruben al aangeeft gaat dit niet om het promoten of demoten van crew-leden. Het gaat er om dat er een bepaalde groep mensen is die zich buitengesloten voelt door het gedrag van de huidige—maar ook voorgaande—crew leider(s); dat lijkt mij toch allerminst de bedoeling. Aangezien ik de hoop al lang heb opgegeven weet ik niet tot in detail hoe Kju op dit moment denkt over freeroam. Wat ik wel weet is dat voorheen er altijd negatief werd gekeken naar freeroam leden. Als er wordt gevraagd waarom dit het geval was, dan gaven de crew leiders altijd een standaard en vage reden als "het promoot niet tot het spelen van missies", "jullie organiseren niks", "het draagt niet bij aan de crew", en meer van dat soort zinloze onzin.
Alleen al hier aan terug denken maakt mij verdrietig en boos; promoot niet tot spelen van missies? Het is een sandbox game, een open wereld! Dat is er godverredomme voor gemaakt om te ontdekken en uren achtereen in rond te banjeren en god mag weten wat te doen. Dat is al net zulke grote onzin als de stelling dat wij niks zouden organiseren. Ik denk dat menig lid u kan vertellen dat er in de freeroam _altijd_ iets wordt georganiseerd, van stunt challanges en verkleedpartijen tot gay parades—ja die is er echt geweest.
Wat mij persoonlijk niet aanstaat is dat er kennelijk geen enkel oog is voor de mening van leden die al vanaf het begin aanwezig zijn—of sterker nog, de oprichter. Geloof het of niet, maar het bestuur van de crew is ware dictatuur; je kan prima je zegje doen, maar verwacht dan niet dat het wordt gewaardeerd of doorgevoerd. Het is wellicht hartstikke leuk om samen met een vrienden clubje een crew te runnen, maar ga dat dan lekker met een vrienden clubje doen, en zorg ervoor dat er onafhankelijke leiders zijn binnen een publiekelijk toegankelijke crew.
Zoals al eerder gezegd in deze discussie, het voelt alsof ik een vlag verdedig die ik niet wil verdedigen. Wat dat betreft ben ik volledig voor een splitsing. Het is jammer, maar het heeft er alle schijn van dat het nodig is. Ik wil dan ook voorstellen een crew op te richten die democratisch is opgezet en transparant is richting haar leden; niet dat bespreken achter gesloten deuren, laat maar eens horen waar je het over hebt. Deze crew moet zich naar mijn mening niet specifiek op freeroam of missies richten, maar een combinatie van bedien; dat is namelijk hoe het hoort te zijn. Het is wat dat betreft jammer dat de huidige leiders dit anders zien.
Nu kunnen we hier nog uren lang over discussiëren, maar dat lijkt mij vrij zinloos; dat is namelijk al genoeg gedaan. Als we er in het afgelopen jaar niet uit zijn gekomen; gaat dat nu ook niet gebeuren.
Voor de positie van nieuwe leider kunnen mensen zich gewoon opgeven, waarna er via een poll eerlijk gestemd kan worden.
Op dit moment heb ik niet de benodigde tijd om een plan uit te schrijven—wat ik graag zou doen—, maar je kan via een PM naar mij of Rube (DigitalError) jezelf aanmelden als je interesse hebt in de organisatie van een nieuwe crew. Taken die hierbij horen zijn in ieder geval als volgt:
• Met enige regelmaat aanwezig zijn, dit kan je zelf invullen, maar ongeveer één maal per week is toch wel het minimum;
• Als je online bent zo af en toe met een leuk idee komen, dit mag voor in de freeroam zijn, maar ook een leuke playlist;
• Mee praten in open discussies—bijvoorbeeld via de Tweakers IRC (log beschikbaar achteraf)—over het reilen en zijlen van de crew;
• De laatste en belangrijkste taak is dat je het naar je zin moet hebben.
Dit is een kort lijstje en dient als voorbeeld, wij staan open voor suggesties.