Verwijderd schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 11:14:
De impact van een benzine-auto is vele malen groter dan de impact van een tv of telefoon, dat is dus niet zo'n goede vergelijking. Over grote huizen valt ook veel te zeggen qua impact (ruimtegebruik, groter energieverbruik, hogere distributiekosten,...). Maar hier gaat het over mobiliteit, dus kunnen we het daarover hebben?

Als jij blijkbaar weet hoe groot de impact is tov van elkaar zie ik graag de statistieken tegemoet. Ik had ook bijv internet kunnen noemen. En bijv een telefoon heeft alles met mobiliteit te maken.
In een
artikel dat ik citeerde staat het vol met goede alternatieven.
Sorry hoor maar wat een gigantisch onzin artikel. De ene open deur staat nog meer open dan de ander

Ergo je moet ergens anders gaan wonen waarbij je overal dichtbij zit (school, bus, fietspad, trein, supermarkt, werk, familie). DUH!!!! helaas werkt niet iedereen altijd en zijn hele leven bij dezelfde werkgever (detachering bijv), heb je te maken met een partner, is er niet altijd een huis beschikbaar waar jij wilt wonen (door de buurt, financieel, type huis etc), is de school waar je kind naartoe moet niet om de hoek ivm bijv beter onderwijs of studierichting en ga zo maar door. Je kan dit artikel echt niet serieus nemen.
Mijn grootouders hadden alle vier een job en een gezin, en toch deden ze alles met de fiets/bromfiets/trein. Net zoals de overige miljoenen Vlamingen/Nederlanders destijds. En nu is iedereen ineens verslaafd aan de auto? Nogmaals: met gemiddeld 1,3 personen (bij pendelen meestal 1), meestal weinig of geen bagage, en over een gemiddelde afstand van 13 km (de mediaan is nog lager).
En daarvoor deden ze alles met paard en wagen en lopend... Wat is je punt? Dat we technologisch voorruit gaan en dat we dat maar allemaal op moeten geven omdat ze vroegah met milieu minder belasten? Ik zou graag vooruit gaan ipv achteruit. Dat wil zeggen de gemakken van nu combineren met de milieubelasting van vroegah.
Ik en mijn vrouw redden het ook zonder auto. Ik ga met de fiets werken (8 km) en mijn vrouw zorgt thuis voor ons dochtertje. Als ons dochtertje binnenkort naar school gaat zal mijn vrouw op fietsafstand werk zoeken, net zoals ik destijds deed. Ons dochtertje kan tot 20 kg perfect in het kinderstoeltje. Boodschappen kan ook met de fiets, zie bvb.
hier en
hier. Lokaler werk zoeken en lokaler/stedelijker leven is de sleutel tot succes. Als je dat doet word je geen slaaf van de auto, en kan je met het
uitgegeven fortuin (200000-300000 euro per gezin op een heel leven, alle kosten inbegrepen) veel leukere dingen doen.
Good for you. Ik woon in de randstand (zou toch goed zijn met al dat openbaar vervoer zou je zeggen) en heb tot nu toe gezeten in Den Haag, Utrecht, Den Bosch, Amsterdam, Amersfoort, Nieuwegein en Vianen. Succes met je fietsje of met het OV.
Of, ik moet natuurlijk gewoon ff mijn huis met flink veel verlies verkopen door de crisis zodat ik ook zo'n mooie fiets kan aanschaffen. Wat nog niet gaat werken met het soort werk dat ik doe.
Wat betreft snelheid: Met een lokaal ingericht leven ben je met de auto echt niet veel sneller dan met de fiets, zeker niet als er opstoppingen of files zijn, of als je lang naar een parkeerplaats moet zoeken. "In de parkeer- en verkeercontext van onze Euromegalopolis (Noord-Frankrijk, Vlaanderen, Westelijk Duitsland, Zuid-Nederland) mogen we niet ontevreden zijn als we aan een deur-tot-deur snelheid van 30 km/u komen."
Ik weet niet waar jij al die onzin vandaan haalt maar misschien is het handig om niet alleen vanuit je eigen perspectief te redeneren. Ik ben vrijwel OVERAL sneller met de auto. Sneller op mijn werk, sneller op mijn sportvereniging, sneller bij de supermarkt (op zondag zijn trouwens alle winkels in ons dorp dicht dus moet ik naar de stad. Leuk 25km fietsen met 2-3 loodzware boodschappentassen (door de regen/sneeuw). En nee, wij hebben door de weeks geen tijd/zin om te gaan), sneller bij familie.
Over sportvereniging gesproken. Ik speel in teamverband en moet in een vrij grote regio spelen. Ik zie het al voor me hoor. Met het hele team de trein pakken elke keer

Ik merk zelfs dat de meeste mensen met een auto veel gehaaster en/of gestresseerder zijn dan ik met de fiets. Onderzoek heeft aangetoond dat we nu even lang doen over een verplaatsing als voor het auto-tijdperk, want we zijn verder gaan werken, verder van het stadscentrum gaan wonen, en verder gaan reizen / uitstappen doen.
Ja, en je punt is? Als je dit niet accepteert dan wordt het lastiger om een leuke baan te vinden. Ik weet bijna zeker dat iedereen er een hoop voor over zou hebben als hij op een paar km van zijn huis kon werken. De realiteit leert ons dat dit gewoon weg niet gaat.
Je mag natuurlijk niet bang zijn van wat kou of regen. Als je fietst krijg je het trouwens vanzelf warm, en als bescherming tegen regen heeft men regenpakken uitgevonden. En eigenlijk regent het
bijna nooit.
Hebben we het nu over Nederland?
Wij zijn ook dichtbij een station gaan wonen en nemen soms de trein. Voor ons gebruik is die trein nog steeds 100x goedkoper dan een auto. Erna moet je soms nog wat stappen of een metro/tram nemen. Maar zijn we echt zo lui en ongeduldig geworden dat we van aan onze voordeur (of vanuit onze garage) zonder snelheidsbeperking tot bijna in de winkel willen rijden?
En voor mijn gebruik is het OV 100x duurder en doe ik er ook nog eens langer over om ergens te komen. En juist het tegenovergestelde van lui. Ik wil zoveel doen dat ik mijn tijd zo optimaal mogelijk wil besteden. De fiets is daar geen onderdeel van.
In bepaalde gevallen is een auto inderdaad sneller en comfortabeler, en het blijft een vrije keuze, maar autobezitters mogen er ook eens aan denken dat ze ook de lucht van niet-autobezitters vervuilen, dat ze het voor niet-autobezitters onveiliger maken (het resultaat van een auto vs. fiets of voetganger bij een botsing is duidelijk), dat ze het klimaat sneller helpen veranderen, dat ze de grondstoffen sneller helpen uitputten, en dat ze volgens het artikel in mijn openeningspost de maatschappij 3x meer kosten dan opbrengen (
hier staat 2 tot 4 keer, naargelang de bron)
Niet in bepaalde gevallen. In heel erg veel gevallen. Dat het nu net niet in jou geval is dat doet er totaal niet toe. En ga je nu serieus een boehoe verhaaltje opstarten over dat autogebruikers wel eens rekening mogen houden blablabla. Waar denk je dat je al die accijnzen, bpm, bijtellingen en belastingen voor betaald. Het is niet dat een auto maar gratis is. En waar denk je dat een trein zijn electriciteit vandaan haalt.
Gaan we ook zeggen dat men niet meer buiten europa mag reizen ivm vervuilende vliegtuigen (vliegtuigen in de ban doen)en we niet meer bij de supermarkt boodschappen mogen doen (ivm al het eten dat in fabrieken gemaakt wordt) en men geen vlees meer mag eten ivm de vervuilende bio industrie. We gaan treinen en bussen ook verbieden want die zijn weer gevaarlijk voor automobilisten.
Daarnaast zijn auto's verre van de grootste vervuilers. De kap van bijv regenwouden is vele malen kwalijker. Daarnaast kan je beter nog wat doen aan de explosive bevolkingsgroei.
Geloof me, een beter millieu is een prima streven en zou iedereen begaan mee moeten zijn (heb zelf een hybride auto gehaald met dit in overweging. Al is hier ook weer het een en ander over te zeggen natuurlijk). Je hebt echter ook te maken met extremen. De ene extreem heeft 5 auto's en het liefst een SUV/Hummer en de andere extreme wil dat iedereen maar op de fiets gaat want hij doet dat ook en voor hem is dat geen probleem.
Ja er zijn genoeg alternatieven te verzinnen voor een auto of het milieu minder belasten (fiets, OV, carpoolen, dichter bij werk wonen etc). Niet iedereen is echter in de situatie dat dit acceptabel is door bijv werktype/locatie, fysieke gesteldheid, kosten, gemak, gezinssituatie, tijd, omgeving (sport/scholing/familie) etc
Ik ga er graag in mee dat we moeten streven naar een beter milieu. Echter ben ik niet van mening dat de juiste manier om dit te doen is door de auto in de ban te doen. Er is veel meer te halen uit alternatieve energieopwekking tov fossiele brandstof (zon/wind/water/fusie) en die techniek verder ontwikkelen. Verder aanpakken van de bevolkingsgroei en ook daardoor het kappen van de regenwouden wat ook weer een direct gevolg is van de bevolkingsgroei.
Wellicht dat je dit verder nog leuke topics vind om te volgen of door te lezen
The Great Global Warming Swindle en
Zeitgeist Movement + Venus Project: Samenleving zonder geld?
Ik had nog niet alles gelezen maar na pagina 1 kan ik toch wel redelijk met zekerheid stellen dat je een fundamentalist bent (dat is niet gelijk een terrorist). Het is zwart of wit, links of rechts. Er is genoeg te quoten maar de meeste hebben veel van je argumenten prima weerlegd (en dit betekend niet dat al je argumenten er niet toe doen. Je overdrijft alleen in het extreme).
Deze wilde ik je echter niet onthouden en laat toch wel zien hoe je in elkaar zit:
Verwijderd schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 15:07:
Misschien had mevrouw met de bakfiets al een tweede kind naar school gebracht en/of moet ze erna veel boodschappen doen? Inkomen genereren om Volvo te betalen of niet: Het is wel duidelijk wie het minst fijn stof uitstoot, het minst co2 uitstoot, het minst lawaai maakt, het minst gevaarlijk is voor anderen, de minste files veroorzaakt, het minst plaats inneemt. Betaalt ze daar ook allemaal voor? (volgens eerder geciteerd Belgisch onderzoek niet).
De fietser betaalt idd niet voor al die zaken die jij opnoemt. De automobilist wel. Volgens mij heeft Dion of Senior Sjon daar een mooi post van gemaakt wat voor belastingen en accijnzen en BPM er wordt betaald. Maar dit is niet waar het om gaat. Je stelt nu dat de fietser alleen moet betalen waarvoor die aansprakelijk is. Echter ga je dit ook zo voorstellen met de zorgstaat? Fysiobehandeling, ouderenzorg, zwangerschappen etc. Heb jij niets mee te maken dus ook maar niet voor betalen? AOW, WAO, WW, UWV heb jij niet mee te maken dus maar niet betalen? Ik heb geen kinderen dus wil ik ook niet meebetalen aan onderwijs. Ben geen vluchteling dus ontwikkelingshulp kan op stop en ga zo maar door. Je kijkt echt alleen vanuit je eigen (bekrompen) wereldje. Er is echt nog een hoop meer dan het dorp waar je woont.
[
Voor 17% gewijzigd door
thewizard2006 op 07-10-2013 15:32
]