Er zal slechts een kleine correlatie zijn (bvb. bij overmatig fietsen op een slecht zadel), we kijken beter naar andere factoren: Wikipedia: Onvruchtbaarheid Maar dit gaat wel heel offtopic.Senor Sjon schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:29:
Dat is echt totaal niet gerelateerd. De mensheid heeft loden leidingen ook overleefd. En wij hadden geen fietsen meer, die hadden de Duitsers ingenomen. Vandaar dat we België ook hebben ingehaald.
Ik volg je alleen maar. Je sleurde zelf dingen als stoelverwarming en de babyboom erbij.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Die stoelverwarming was een knipoog naar thewizard2006 die er een artikel bijsleurde over slechte invloed van fietsen op vruchtbaarheid
Verbruik motor / auto gaat in mijn geval redelijk op. Beide doen op benzine zo'n 1:18. Het verschil qua milieubelasting is dat mijn auto een halfuurtje stationair in de file staat te loeien, terwijl ik op de motor tussen de file kan rijden.ajhaverkamp schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 08:40:
Valt er nog iets zinnigs over de uitstoot van motoren te zeggen? Want je verschuift nu gewoon je "kilometer-probleem". Verbruik van motoren is aardig hoog en catalysatoren zitten er bv vast niet op.
Honda heeft trouwens wel een aantal muesli-fietsen op de markt. Wellicht dat in de toekomst dergelijke machnines een optie zijn.
Obesitas en hart- en vaatziekten die eerder verkregen worden door autorijden ipv fietsen zijn ook slecht voor de potentieAnoniem: 78739 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:34:
[...]Er zal slechts een kleine correlatie zijn (bvb. bij overmatig fietsen op een slecht zadel), we kijken beter naar andere factoren: Wikipedia: Onvruchtbaarheid Maar dit gaat wel heel offtopic.
hahaah shit ik had vanochtend weer lekkere warme billetjes hoorAnoniem: 78739 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:58:
[...]
Ik wil jullie deze toch ook niet onthouden
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Ik kon een glimlach niet onderdrukken:
http://www.telegraaf.nl/b...957_sneller_dan_nu__.html
Sorry, ligfietser hier.dude88 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 12:56:
De conclusie is dus dat de die-hard fietsers een uitstervend ras is.
Misschien komt er dan nog een einde aan deze discussie!
Ik kan me voorstellen dat 8° al berekoud is voor koukleumen met de auto, een geharde fietser heeft daar echter geen last vanthewizard2006 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 09:01:
[...]
hahaah shit ik had vanochtend weer lekkere warme billetjes hoor
Misschien meer haltes? En ik zal maar zwijgen over hoe lang het in 1957 duurde om tijdens de spits met de auto van Amsterdam naar Brussel te rijden, in vergelijking met nu.Senor Sjon schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 09:16:
Ik kon een glimlach niet onderdrukken:
Het aantal fietsers neemt procentueel toe sinds de jaren 70, misschien zijn ze dan toch vruchtbaarderdude88 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 12:56:
De conclusie is dus dat de die-hard fietsers een uitstervend ras is.
Misschien komt er dan nog een einde aan deze discussie!
[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 16-10-2013 11:26 ]
n=1Anoniem: 78739 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 11:03:
[...]
Ik kan me voorstellen dat 8° al berekoud is voor koukleumen met de auto, een geharde fietser heeft daar echter geen last vanAls ik het raam hier openzet zijn mijn collega's met de auto de eersten om te komen klagen dat ze het kou krijgen, de softies
Terwijl ik in t-shirt vlak naast het raam zit en zij 5 meter verder in een trui. Ze zijn ook vaker ziek dan ik.
Korter dunkt me. Geen Vmax, geen file. En Brussel <> Amsterdam is sowieso een end rijden, dan kan je niet meer over spits spreken.[...]
Misschien meer haltes? En ik zal maar zwijgen over hoe lang het in 1957 duurde om tijdens de spits met de auto van Amsterdam naar Brussel te rijden, in vergelijking met nu.
In welk opzicht? Ik heb ook een fiets thuis, bijna elke Nederlander heeft een fiets.[...]
Het aantal fietsers neemt procentueel toe sinds de jaren 70, misschien zijn ze dan toch vruchtbaarder
Ik verwees nochtans naar een onderzoek: http://www.nu.nl/economie...mer-minder-vaak-ziek.html
Dus kan je stellen dat ook het wegverkeer vertraagd is sinds 1957.[...]
Korter dunkt me. Geen Vmax, geen file. En Brussel <> Amsterdam is sowieso een end rijden, dan kan je niet meer over spits spreken.
In dit opzicht: http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/vtf/fietsinbeeld.pdf[...]
In welk opzicht? Ik heb ook een fiets thuis, bijna elke Nederlander heeft een fiets.
Daaruit haal ik eigenlijk vooral dat er weinig tot geen toename is en dat je beter kunt stellen dat het fietsgebruik redelijk stabiel is.
[removed]
De verschillende regio's samen resulteren in een lichte stijging, maar het zou inderdaad beter kunnenredwing schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 13:47:
[...]
Daaruit haal ik eigenlijk vooral dat er weinig tot geen toename is en dat je beter kunt stellen dat het fietsgebruik redelijk stabiel is.
Gelukkig helpt de politiek een handje: http://www.provant.be/mobiliteit/
Stijgende olieprijzen of milieunormen zullen in de toekomst misschien ook helpen.
[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 16-10-2013 13:59 ]
Je begint met een anekdote en verwijst naar een algemeen onderzoek. Ik ga er dan vanuit dat ze bij jou op kantoor dus vaker ziek zijn? Hier op kantoor scheelt het klimaat vijf graden binnen 10 meter door slechte afstelling van de klimaatinstallatie (waren vroeger losse kantoren).Anoniem: 78739 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 13:38:
[...]
Ik verwees nochtans naar een onderzoek: http://www.nu.nl/economie...mer-minder-vaak-ziek.html
[...]
Dus kan je stellen dat ook het wegverkeer vertraagd is sinds 1957.
[...]
In dit opzicht: http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/vtf/fietsinbeeld.pdf
Een open raam kan eenzelfde effect hebben dat halverwege ergens tocht ontstaat en het dus kouder is.
Trouwens, dat is een onderzoek van 1.200 medewerkers bij 3 bedrijven. Niet echt representatief. Als de drie bedrijven bv. op de Zuidas in Amsterdam staan, dan zijn ze goed bereikbaar met de fiets. Een gemiddeld kantoor op een gemiddeld bedrijventerrein ligt eigenlijk overal ver vandaan.
Is een onderzoek met 10000 personen dan wel goed? Al zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat mensen die naar het werk fietsen sowieso meer met een gezondere levensstijl in het algemeen bezig zijn. Daarnaast kan elke vorm van beweging tot dezelfde resultaten leiden, maar als je enkel met de fiets naar het werk kan heb je nooit een excuus om het niet te doen: http://www.louisehildebra...sporters_missen_motivatieSenor Sjon schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:05:
[...]
Je begint met een anekdote en verwijst naar een algemeen onderzoek. Ik ga er dan vanuit dat ze bij jou op kantoor dus vaker ziek zijn? Hier op kantoor scheelt het klimaat vijf graden binnen 10 meter door slechte afstelling van de klimaatinstallatie (waren vroeger losse kantoren).
Een open raam kan eenzelfde effect hebben dat halverwege ergens tocht ontstaat en het dus kouder is.
Trouwens, dat is een onderzoek van 1.200 medewerkers bij 3 bedrijven. Niet echt representatief. Als de drie bedrijven bv. op de Zuidas in Amsterdam staan, dan zijn ze goed bereikbaar met de fiets. Een gemiddeld kantoor op een gemiddeld bedrijventerrein ligt eigenlijk overal ver vandaan.
Ik vermoed inderdaad (ik heb geen harde cijfers) dat ik minder vaak ziek ben dan collega's (die bijna allemaal met de auto komen). In 8 jaar tijd ben ik slechts 1 keer afwezig geweest (nekspier verrokken door foute beweging), maar met 1 persoon maak je natuurlijk geen statistiek.
Verder val ik soms omver bij het zien van een autobestuurder met een dikke jas of sjaal in de auto. Met een sjaal rond de nek kan ik zelfs in de winter niet fietsen wegens te verstikkend. Sterker nog, sommigen dragen zelfs een sjaal op kantoor terwijl het hier meestal gewoon rond 20 graden is. Dat is dan waarschijnlijk een placebo-effect omdat het buiten koud is. Ik vind dat veel mensen nogal zwak en kouwelijk geworden zijn, waar dat aan ligt laat ik in het midden. Te weinig bewegen en te weinig buiten komen in de winter zal er vast mee te maken hebben.
[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 16-10-2013 16:04 ]
De sjaal is mode. Ik heb er ook niks mee, maar bij ons aan de kapstok heeft vrouwlief er een stuk of 20 hangen als accessoire.
Nee, ik bedoel echt een dikke sjaal, zoiets: http://www.bombersonline....mages/bo_122sjaal_wit.jpgSenor Sjon schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 16:15:
De sjaal is mode. Ik heb er ook niks mee, maar bij ons aan de kapstok heeft vrouwlief er een stuk of 20 hangen als accessoire.
Of mannen met zo'n trui: http://www.thuisvergelijken.nl/img/category/3480/coltrui.jpg
Als ik zou meedoen met die mode zou ik me toch lazarus zweten
En weer projecteer jij jezelf op wat andere zouden moeten doen. Dit is je inmiddels als meerdere pagina's lang duidelijk gemaakt. Jij =! anderen
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Is het verboden om naast tientallen artikels en onderzoeken ook eens eigen ervaringen of meningen te delen?thewizard2006 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 09:56:
En weer projecteer jij jezelf op wat andere zouden moeten doen. Dit is je inmiddels als meerdere pagina's lang duidelijk gemaakt. Jij =! anderen
Heb ik gezegd dat anderen voortaan ook een t-shirt zouden moeten dragen in de winter? (binnen)
Over ziekteverzuim en fysische weerbaarheid heb ik trouwens al artikels gelinkt:
http://www.nu.nl/economie...mer-minder-vaak-ziek.html
http://road.cc/content/ne...d-absenteeism-due-cycling
Zelfs met disclaimers: "Al zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat mensen die naar het werk fietsen sowieso meer met een gezondere levensstijl in het algemeen bezig zijn. Daarnaast kan elke vorm van beweging tot dezelfde resultaten leiden, maar als je enkel met de fiets naar het werk kan heb je nooit een excuus om het niet te doen: http://www.louisehildebra...sporters_missen_motivatie
En ook: "maar met 1 persoon maak je natuurlijk geen statistiek."
[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 17-10-2013 10:27 ]
Ik heb het ook al eens eerder gezegt en misschien ben je er niet geheel van bewust.
Maar het komt hier gewoon heel erg over dat je je eigen mening bij andere wil opdringen, zij moeten zich maar aanpassen naar jouw standaarden.
Als je het niet zo bedoeld, dat kan, maar zo komt het voor mij wel over.
Maar het komt hier gewoon heel erg over dat je je eigen mening bij andere wil opdringen, zij moeten zich maar aanpassen naar jouw standaarden.
Lees mijn laatste reactie eens opnieuw.dude88 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 10:32:
Ik heb het ook al eens eerder gezegt en misschien ben je er niet geheel van bewust.
Verloren moeite Anoniem: 78739 in "Heeft de auto toekomst?"
Laten we voortaan dus maar weer inhoudelijk praten.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 17-10-2013 11:29 ]
Nou, ik kan er best inkomen. Het is gewoon feitelijk waar dat mensen die dagelijks fietsend naar werk gaan gemiddeld genomen gezonder zijn dan hun autorijdende collega's.dude88 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 10:32:
En dat kouwelijk-zijn herken ik bij veel mensen ook wel. Ik snap er niets van, want ik heb het juist eerder te warm dan te koud, helemaal als ik s'winters van de fiets kom (na een stuk fietsen) en ik stap een warme ruimte in.
Laat ik het zo zeggen, als de fiets-populatie naar werk verdubbeld, dan geloof ik heilig dat het aantal ziek-meldingen afneemt en mensen gemiddeld gezonder worden.
Honda heeft de nc700 serie met een ander type motor afgeleid van auto's. Geen uitschieter kwa prestaties met uitzondering van verbruik. Die is een stuk zuiniger;merauder schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:59:
[...]
Verbruik motor / auto gaat in mijn geval redelijk op. Beide doen op benzine zo'n 1:18. Het verschil qua milieubelasting is dat mijn auto een halfuurtje stationair in de file staat te loeien, terwijl ik op de motor tussen de file kan rijden.
Honda heeft trouwens wel een aantal muesli-fietsen op de markt. Wellicht dat in de toekomst dergelijke machnines een optie zijn.
http://www.fuelly.com/motorcycle/honda/nc700x
Zonder kunstingrepen met elektromotoren ed. Grootste verschil is dat je wat meer trekkracht onderin hebt en dat deze motoren niet inworpen zijn om +10.000 rpm te draaien. Beetje voor de 'luie' rijder.
Daarnaast heb je nog stadsmotoren en -scooters die nog zuiniger (kunnen) zijn.
Vroeguh toen ik nog bijna dagelijkse fietste was ik elke winter minimaal 1 of 2 keer ziek (minimaal 3 dagen).Bartjuh schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 12:08:
[...]
Nou, ik kan er best inkomen. Het is gewoon feitelijk waar dat mensen die dagelijks fietsend naar werk gaan gemiddeld genomen gezonder zijn dan hun autorijdende collega's.
En dat kouwelijk-zijn herken ik bij veel mensen ook wel. Ik snap er niets van, want ik heb het juist eerder te warm dan te koud, helemaal als ik s'winters van de fiets kom (na een stuk fietsen) en ik stap een warme ruimte in.
Laat ik het zo zeggen, als de fiets-populatie naar werk verdubbeld, dan geloof ik heilig dat het aantal ziek-meldingen afneemt en mensen gemiddeld gezonder worden.
De laatste 12 jaar ben ik 1x ziek geweest.
Dus ik herken dat verhaal totaal niet.
Ja ik houd er wel van als de verwarming lekker aan staat, maar dat is altijd al zo geweest, ook toen ik nog fietste.
Blijkbaar verschillende ervaringen, dus laten we het maar bij de geciteerde artikels houden. Misschien zijn er nog grootschaliger onderzoeken, maar ik heb niet verder gezocht. Bottomline is ook dat regelmatig bewegen gewoon gezond is, of het nu fietsen of wandelen is, alleen professioneel sporten kan weer minder gezond zijn door het opzoeken van limieten.
Over warm of koud hebben toch nog iets gevonden:
)
Over warm of koud hebben toch nog iets gevonden:
Fietsen in de winterkou zou dus eigenlijk geen drempel mogen zijn (waarmee ik niet wil zeggen dat iedereen het zou moeten doen - toch maar een disclaimer plaatsenBeweging is zo ontzettend belangrijk, dat het eigenlijk aan het begin van elk dieetboek zou moeten staan. En wist je dat bewegen er ook voor zorgt dat je het minder koud zult hebben? Ik zal het je nog sterker vertellen: het beste is om buiten te gaan sporten als je het koud hebt. Ja, dat hoor je goed. Je moet juist de kou opzoeken, de kou trotseren en daar de spiertjes losgooien.
Door te bewegen en te sporten zal je hart beter zijn best doen om bloed te vervoeren door je lichaam. Het moet dus harder werken om hetzelfde resultaat te krijgen. Door de kou in te trekken, moet je lijf zich nog meer inspannen met als resultaat een warmer lichaam. Tuurlijk, je hoeft niet met min-tien en een dik pak sneeuw je hardloopschoenen aan te trekken. Rennen met temperaturen rond het vriespunt, mét goede kleding, kan echter geen kwaad. Sterker nog: buiten sporten in de kou is beter dan binnen sporten met een verwarming op graadje achttien.
Zeker waar, zeer herkenbaar!
Als ik nu naar buiten stap heb ik het koud. Ga ik, zoals afgelopen weekend, een stukje mountainbiken in het bos, dan heb ik het als ik terug kom gewoon lekker warm, vele uren later nog. (eerste 5 tot 10 min zijn wel een beetje fris als je begint te fietsen, maar daar moet je gewoon doorbijten
)
Als ik nu naar buiten stap heb ik het koud. Ga ik, zoals afgelopen weekend, een stukje mountainbiken in het bos, dan heb ik het als ik terug kom gewoon lekker warm, vele uren later nog. (eerste 5 tot 10 min zijn wel een beetje fris als je begint te fietsen, maar daar moet je gewoon doorbijten
[ Voor 20% gewijzigd door Bartjuh op 17-10-2013 12:52 ]
Klopt, uitspraken zoals onderstaande slaan dus eigenlijk nergens op:Bartjuh schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 12:51:
Zeker waar, zeer herkenbaar!![]()
Als ik nu naar buiten stap heb ik het koud. Ga ik, zoals afgelopen weekend, een stukje mountainbiken in het bos, dan heb ik het als ik terug kom gewoon lekker warm, vele uren later nog. (eerste 5 tot 10 min zijn wel een beetje fris als je begint te fietsen, maar daar moet je gewoon doorbijten)
Enkele jaren geleden ben ik 's winters een paar keer met de auto van mijn ouders gaan werken, halverwege de rit van 10 km was ik (en de auto) nog niet op temperatuur, terwijl ik met de fiets na enkele honderden meters geen kou meer heb.thewizard2006 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 09:01:
[...]
hahaah shit ik had vanochtend weer lekkere warme billetjes hoor
Ja nogal wiedes, dat heet inspanning
Als ik uit de sportschool kom na een avondje bezig te zijn geweest heb ik het daarna ook niet gauw koud. Your point being...?

Als ik uit de sportschool kom na een avondje bezig te zijn geweest heb ik het daarna ook niet gauw koud. Your point being...?
Vaak bu'j te bang!
Dan is er of iets mis of staat de verwarming niet goed afgesteld.Anoniem: 78739 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 13:07:
[...]
Enkele jaren geleden ben ik 's winters een paar keer met de auto van mijn ouders gaan werken, halverwege de rit van 10 km was ik (en de auto) nog niet op temperatuur, terwijl ik met de fiets na enkele honderden meters geen kou meer heb.
In dit geval werd er met warme billetjes ook gedoeld op stoelverwarming, dat is helemaal snel warm, gezien dat niet afhankelijk is van de motortemp.
Ik denk dat je zieker van het OV wordt of als je kleine kinderen naar de opvang/school/whatever brengt. Veel meer contact met mensen betekent veel meer besmettingsbronnen en er zal altijd wel een variant tussenzitten die je nog niet gehad hebt.
Vaker ziek of niet merk ik niet veel van en is veel meer afhankelijk van of je net wel of niet een griepvirus te pakken hebt. Wel herstel ik veel sneller dan vroeger, is mijn conditie (duh) beter en ik geloof ook wel dat mijn algehele afweersysteem wat beter is.dude88 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 12:34:
[...]
Vroeguh toen ik nog bijna dagelijkse fietste was ik elke winter minimaal 1 of 2 keer ziek (minimaal 3 dagen).
De laatste 12 jaar ben ik 1x ziek geweest.
Dus ik herken dat verhaal totaal niet.
Ja ik houd er wel van als de verwarming lekker aan staat, maar dat is altijd al zo geweest, ook toen ik nog fietste.
Waar ik wel echt wat van merk is van mijn relatief zwakke onderrug (familiekwaaltje) . Waar ik vroeger toen ik nog elke dag met mijn goddelijke kont in de auto zat minstens 1 keer per jaar door mijn rug ging (en dan was het op zijn minst zenuw beknelling en in het ergste geval een paar dagen / weken plat) is dat nu gereduceerd tot 0 dagen per jaar voor de afgelopen 6 jaar dat ik elke dag fiets.
Dat plus het feit dat ik me gewoon fysiek en geestelijk beter voel als ik fiets dan wanneer ik als een suffe zoutzak in de auto zit zorgt ervoor dat je mij met geen 10 paarden meer de auto in krijgt in de spits.
En koud, ik presteer het op de fiets zelfs om in hartje winter het nog bloedheet te krijgen
[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 17-10-2013 13:59 ]
Zo zie je maar weer dat iedereen dingen anders ervaart.
Daarom denk ik ook dat je lekker iedereen in zijn waarde moet laten en gewoon zijn ding moet laten doen.
Als je tevreden ben hoef je niets te veranderen.
Ben je niet tevreden dan kan je wel eens te rade gaan bij jezelf wat je er aan kan doen om dat beter te maken voor jezelf.
Als dat fietsen is gewoon doen, als de auto beter uit komt, dan ga je voor die optie.
Daarom denk ik ook dat je lekker iedereen in zijn waarde moet laten en gewoon zijn ding moet laten doen.
Als je tevreden ben hoef je niets te veranderen.
Ben je niet tevreden dan kan je wel eens te rade gaan bij jezelf wat je er aan kan doen om dat beter te maken voor jezelf.
Als dat fietsen is gewoon doen, als de auto beter uit komt, dan ga je voor die optie.
Mijn punt is dat koud weer vaak aangehaald wordt als reden om de fiets te laten staan, terwijl je er eigenlijk weinig of niets van merkt, en je na enkele km's zelfs kan zweten als het vriest. Handschoenen en een muts zijn wel een must.-tom-562 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 13:10:
Ja nogal wiedes, dat heet inspanning![]()
Het was een Peugeot 206 met een lichte motor. Na een nacht buiten vroor het in die auto, het duurde echt wel 5 km alvorens het wat op temperatuur kwam (met verwarming op max). In zones waar je slechts 30 of 50 mag rijden, of waar je vaak staat aan te schuiven heeft de motor niet veel kans om warmte te genereren.dude88 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 13:25:
[...]
Dan is er of iets mis of staat de verwarming niet goed afgesteld.
Klopt, op het OV heb je een grotere kans om besmet te worden.Senor Sjon schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 13:28:
Ik denk dat je zieker van het OV wordt of als je kleine kinderen naar de opvang/school/whatever brengt. Veel meer contact met mensen betekent veel meer besmettingsbronnen en er zal altijd wel een variant tussenzitten die je nog niet gehad hebt.
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 17-10-2013 16:05 ]
Gerelateerd aan dit topic:
"How do we solve the problem of the suburbs? Urbanist Jeff Speck shows how we can free ourselves from dependence on the car -- which he calls "a gas-belching, time-wasting, life-threatening prosthetic device" -- by making our cities more walkable or bikable and more pleasant for more people."
Krijgt steeds meer navolging:
http://www.toronto.ca/health/hphe/pdf/walkable_city.pdf
http://www.clc.gov.sg/doc...hewalkablecity_report.pdf
http://www.corp.at/archive/ppt/CORP2012_SLIDES24.pdf
Kan ook toegepast worden op kleinere steden en gemeenten.
Energieverbruik per transportmiddel. Voor voetgangers en fietsers heb ik de gemiddeldes genomen, want dat verschilt nogal naargelang de eetgewoonten (lokaal/seizoensgebonden/vegetarisch, of net niet). Eten is er bij autobestuurders trouwens niet bijgeteld.
Bron: https://sites.google.com/...kels/energie-efficieentie
Pendelafstanden in ons bedrijf. Fiets is groen, bromfiets is geel, auto is oranje. Sporadische zomerfietsers die nu al weer met de auto gaan heb ik bij auto geteld.
"How do we solve the problem of the suburbs? Urbanist Jeff Speck shows how we can free ourselves from dependence on the car -- which he calls "a gas-belching, time-wasting, life-threatening prosthetic device" -- by making our cities more walkable or bikable and more pleasant for more people."
Krijgt steeds meer navolging:
http://www.toronto.ca/health/hphe/pdf/walkable_city.pdf
http://www.clc.gov.sg/doc...hewalkablecity_report.pdf
http://www.corp.at/archive/ppt/CORP2012_SLIDES24.pdf
Kan ook toegepast worden op kleinere steden en gemeenten.
Energieverbruik per transportmiddel. Voor voetgangers en fietsers heb ik de gemiddeldes genomen, want dat verschilt nogal naargelang de eetgewoonten (lokaal/seizoensgebonden/vegetarisch, of net niet). Eten is er bij autobestuurders trouwens niet bijgeteld.

Bron: https://sites.google.com/...kels/energie-efficieentie
Pendelafstanden in ons bedrijf. Fiets is groen, bromfiets is geel, auto is oranje. Sporadische zomerfietsers die nu al weer met de auto gaan heb ik bij auto geteld.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 28-10-2013 11:15 ]
Als ik het zo lees heeft die 206 eerder een nogal gammele thermostaat (kosten maar weinig en simpel om te vervangen). Na 5km nog kou ervaren in een auto is niet een normale situatie.
Files zouden verminderd kunnen worden als overheden mensen na 1 of 2 rijlessen toestaan om (mits in bezit van een geldig B rijbewijs) op een motor scooter te laten rijden. Op de plaats van 1 auto passen makkelijk 2 motorscooters die naast elkaar rijden, een parkeervak bestemd voor 1 auto bied ruimte aan al snel 3 of 4 motorscooters, etc..De auto ga je nooit volledig uit het straatbeeld bannen, maar er moeten wel serieuze alternatieven geboden worden. Een motorscooter is daarbij ook peanuts in kosten houderschap, veel voordeliger dan een auto en bovendien rijdt het ook veel zuiniger.
Verder ben ik het over het algemeen wel mee eens dat mensen bewuster moeten nadenken per reis, welke manier van vervoer noodzakelijk of het best passend is. In de zomermaanden rijd ik bijvoorbeeld heel weinig auto, en ben ik heel vaak op 2 wielen te vinden. Voor dagelijks woon/werk vervoer heb ik mijn auto niet nodig, en dan staat hij dus ook 'gewoon' voor m'n deur. Voornamelijk in het weekend maak ik de kilometers ermee. Een meeting met een groepje hier van IRC, een dagje uit, noem het maar. Of mijn uitstapjes ook zonder auto kunnen? Wellicht, maar vooral de eerder genoemde meetings zijn afgelopen op momenten dat er geen OV meer mogelijk is, terwijl ik dan wel naar huis wil
Nu de wintermaanden er weer aan komen ga ik de auto vaker gebruiken, vooral als het straks ook weer gaat vriezen heb ik weinig keus, oud knie letsel (of de blijvende kant daarvan) verhinderd mij kilometers op de fiets te maken. De kou trekt erin, mijn knie verkrampt of slaat zelfs vast. Daar sta je dan op bijvoorbeeld een kruising, je knie buigt niet meer.. Verder fietsen lukt niet, maar lopen gaat ook niet.. En zo zijn er verschillende mensen die om verschillende redenen wel of niet hun auto dagelijks nodig hebben.
En de auto als schadelijk product voor de economie? Ik weet wel zeker dat alle autobezitters samen een mooie bijdrage leveren aan de economie. Niet alleen betalen we wegenbelasting, we betalen op nog 4* andere manieren belasting aan de overheid. Op veel plaatsen betalen we ook nog eens parkeergeld, of moet je een parkeervergunning kopen om je auto voor de deur te mogen plaatsen, etc. Onderschat die bijdragen vooral niet. Ik postte het al eerder in dit topic, maar als inderdaad iedereen per direct de auto weg doet en stopt met roken e.d, dan komt de overheid de gemiste inkomsten wel op een andere manier bij ons allemaal verhalen, en die andere methode gaat het zeker niet voordeliger maken
Autobezitters en/of gebruikers zijn dus wel degelijk van belang voor een economie. Niet in de laatste plaats omdat mensen zoals mij (zie ondertitel) er hun brood aan verdienen.
*
- Accijns aan de pomp
- btw aan de pomp
- Assurantiebelasting over de verzekering
- btw over onderhoudsfacturen
Files zouden verminderd kunnen worden als overheden mensen na 1 of 2 rijlessen toestaan om (mits in bezit van een geldig B rijbewijs) op een motor scooter te laten rijden. Op de plaats van 1 auto passen makkelijk 2 motorscooters die naast elkaar rijden, een parkeervak bestemd voor 1 auto bied ruimte aan al snel 3 of 4 motorscooters, etc..De auto ga je nooit volledig uit het straatbeeld bannen, maar er moeten wel serieuze alternatieven geboden worden. Een motorscooter is daarbij ook peanuts in kosten houderschap, veel voordeliger dan een auto en bovendien rijdt het ook veel zuiniger.
Verder ben ik het over het algemeen wel mee eens dat mensen bewuster moeten nadenken per reis, welke manier van vervoer noodzakelijk of het best passend is. In de zomermaanden rijd ik bijvoorbeeld heel weinig auto, en ben ik heel vaak op 2 wielen te vinden. Voor dagelijks woon/werk vervoer heb ik mijn auto niet nodig, en dan staat hij dus ook 'gewoon' voor m'n deur. Voornamelijk in het weekend maak ik de kilometers ermee. Een meeting met een groepje hier van IRC, een dagje uit, noem het maar. Of mijn uitstapjes ook zonder auto kunnen? Wellicht, maar vooral de eerder genoemde meetings zijn afgelopen op momenten dat er geen OV meer mogelijk is, terwijl ik dan wel naar huis wil
Nu de wintermaanden er weer aan komen ga ik de auto vaker gebruiken, vooral als het straks ook weer gaat vriezen heb ik weinig keus, oud knie letsel (of de blijvende kant daarvan) verhinderd mij kilometers op de fiets te maken. De kou trekt erin, mijn knie verkrampt of slaat zelfs vast. Daar sta je dan op bijvoorbeeld een kruising, je knie buigt niet meer.. Verder fietsen lukt niet, maar lopen gaat ook niet.. En zo zijn er verschillende mensen die om verschillende redenen wel of niet hun auto dagelijks nodig hebben.
En de auto als schadelijk product voor de economie? Ik weet wel zeker dat alle autobezitters samen een mooie bijdrage leveren aan de economie. Niet alleen betalen we wegenbelasting, we betalen op nog 4* andere manieren belasting aan de overheid. Op veel plaatsen betalen we ook nog eens parkeergeld, of moet je een parkeervergunning kopen om je auto voor de deur te mogen plaatsen, etc. Onderschat die bijdragen vooral niet. Ik postte het al eerder in dit topic, maar als inderdaad iedereen per direct de auto weg doet en stopt met roken e.d, dan komt de overheid de gemiste inkomsten wel op een andere manier bij ons allemaal verhalen, en die andere methode gaat het zeker niet voordeliger maken
*
- Accijns aan de pomp
- btw aan de pomp
- Assurantiebelasting over de verzekering
- btw over onderhoudsfacturen
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Denk je dat dat representatief is voor het gemiddelde bedrijf? Ik kan ons bedrijf (onderdeel van de gemeente Amsterdam) er tegenover ztten en daar komt bijna niemand met de auto (want er is geen doorkomen aan en er zijn geen p-plaatsen). Enkel een paar bezoekersplekken en wat bobo's die wel een vaste plek in de kleine bedrijfsgarage hebben.Anoniem: 78739 schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 22:21:
Pendelafstanden in ons bedrijf.
Dus men komt op de fiets, als men dichtbij woont. Of men komt met het OV. Ikzelf en wat andere collega's die dichtbij wonen komen lopend, echter zijn dat er heel weinig.
Daar komt dus van de 700+ mensen, misschien 25 man met de auto.
This footer is intentionally left blank
Je slingert wel heel makkelijk mensen de auto in als ze niet in de regen willen fietsen.
@Destruction. Alsjeblieft niet. Het motorrijbewijs kent een stuk meer facetten dan het autorijbewijs. Ik moet er niet aan denken dat een automobilist zomaar op de motorscooter stapt. Die kennen hun plaats op de weg niet, kijken niet vooruit en gaan op de motor rijden alsof ze in een auto zitten. Succes gegarandeerd.
@Destruction. Alsjeblieft niet. Het motorrijbewijs kent een stuk meer facetten dan het autorijbewijs. Ik moet er niet aan denken dat een automobilist zomaar op de motorscooter stapt. Die kennen hun plaats op de weg niet, kijken niet vooruit en gaan op de motor rijden alsof ze in een auto zitten. Succes gegarandeerd.
Ik had een dergelijke reactie al verwachtSenor Sjon schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 14:48:
Daarom ook die rijlessen, zodat "ze" (de koekblikkers
Zo vind ik het ook nogal beangstigend dat iemand sinds de nieuwe rijbewijsregels van begin dit jaar ineens met een hele zware aanhanger mag rijden, zonder ooit les te hebben gehad over manier van beladingen, aslasten e.d. Ik had al tien, zo niet honderdtallen keren met aanhangers gereden voor ik mijn E achter B behaalde, en ik was toch best een boel informatie wijzer. Getuige ook de vele combinaties die in V-vorm over de wegen rijden (auto hangt volledig door zijn achtervering en de aanhanger hangt compleet voorover door foutieve belading).
Wat mij betreft zou iemand met alleen een B rijbewijs überhaupt niet met een aanhanger mogen rijden.
[ Voor 28% gewijzigd door Destruction op 30-10-2013 19:25 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Dat verschilt ook van persoon tot persoon. Heb jarenlang met een caravan gereden en dat is altijd prima gegaan, ook achteruit straatje keren, het ding achteruit op zijn plek zetten of een stalling inrijden etc.Destruction schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 19:20:
[...]
Wat mij betreft zou iemand met alleen een B rijbewijs überhaupt niet met een aanhanger mogen rijden.
Als mensen het niet aan denken te kunnen moeten ze het niet doen, dat geldt bv net als het rijden in een grote bestelbus maar er zijn genoeg mensen bekwaam genoeg om wel met een aanhanger te rijden.
En dat geldt voor motorrijden net zo goed, ik rij zelf ook in een 'kwetsbaar' voertuig (velomobiel) dagelijks door het drukke stadsverkeer en ja dat betekent anticiperen, ver vooruit kijken, goed in de spiegels blijven van automobilisten, defensief rijden etc terwijl er genoeg mensen als een dwaas door het verkeer razen op de fiets / scooter en dat zal best wel eens fout kunnen aflopen als die op een motor stappen.
Misschien is het juist wel goed voor de natuurlijke selectie om het wel in te voeren
Je benoemd nu 2 groep.
Degene die het kunnen en doen.
En dengene die het niet kunnen en het ook niet doen.
Helaas heb je in de praktijk ook groep 3.
Degene die het niet kunnen en toch doen, of meer proberen...
Bij een deel gebrek aan zelfkennis en bij andere is het eigenwijsheid of het niet durven toegeven...
Elke zomer zie je ze gewoon weer rijden, terwijl het eigenlijk gewoon niet gaat.
Ze rijden te langzaam, kiezen rare positie op de weg en nemen de bochten erg vreemd.
Bij een deel gebrek aan zelfkennis en bij andere is het eigenwijsheid of het niet durven toegeven...
Elke zomer zie je ze gewoon weer rijden, terwijl het eigenlijk gewoon niet gaat.
Ze rijden te langzaam, kiezen rare positie op de weg en nemen de bochten erg vreemd.
Dat probleem lost zichzelf wel op toch? Je kan moeilijk alles maar reguleren en iedereen tegen zichzelf beschermen en daarmee een grote groep benadelen.dude88 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 10:00:
Je benoemd nu 2 groep.
Die mag je zelf invullen...
Iets met de Darwin-award.
En dat neemt vanzelf weer af.
Het is nog steeds jammer om te constateren dat er voor afstanden boven de 10 km al de auto wordt gepakt.Pendelafstanden in ons bedrijf. Fiets is groen, bromfiets is geel, auto is oranje. Sporadische zomerfietsers die nu al weer met de auto gaan heb ik bij auto geteld.
Ik doe dagelijks 2x25km op mijn elektrische fiets. Zou heel veel schelen als meer mensen dat deden, maar de elektrische fiets gaat nu eenmaal gebukt onder:
- Oubollig imago ( wat niet terecht is: http://www.12gobiking.nl/elektrischefietsen/45elekfietsen , alsof opa en oma daar op durven te fietsen
- Slappe excuusjes dat het te vaak regent ( check eens www.hetregentbijnanooit.nl )
- Principiële afkeer tegen het uit de auto stappen
Vooral dat laatste is gewoon een cultuur omslag die amper om te draaien valt.
Ach, die mensen moet het ook allemaal maar zelf weten ook. Ik kom zelf heel wat meer uitgerust en voldaan op de zaak, voel me minder vaak ziek, spaar het milieu, en last but not least: Het scheelt bijna 2000 euro per jaar aan benzine!
Mijn Avensis staat heel vaak stof te happen doordeweeks, mijn vrouw gebruikt hem niet, en het is dus alleen nog maar een boodschappenwagen / familiebak. Woon-werkverkeer doe ik dus met de fiets. Behalve afgelopen maandag dan, het moet wel leuk blijven. En bij sneeuw of extreme kou pak ik ook de auto.
Maar als het weer enigszins goed is is het prima te doen en leg ik de 25km enkele reis naar de zaak in een uurtje af, heerlijk door het Groene Hart fietsen
[ Voor 5% gewijzigd door Vlassie1980 op 31-10-2013 11:36 ]
Je vergeet prijs... Een beetje elektrische fiets kost 2 ruggen. Voor dat geld heb je ook een 2ehands motor. Stuk leuker.
Een nieuwe snorscooter heb je overigens ook wel voor dat geld.
En jammer dat mensen die een halfjaar fietsen, maar niet in de winter gelijk bij de auto geteld worden. Jij zou dus ook bij de auto's staan vanwege afgelopen maandag. Wel DE manier om statistiek te manipuleren overigens. Als er mensen vlakbij kantoor wonen, maar vaak onderweg zijn, dan komen ze ook met de auto. Tellen die ook als auto? Woon-werk is dan een paar km, maar afspraken zijn dan makkelijk 50+ km.
En jammer dat mensen die een halfjaar fietsen, maar niet in de winter gelijk bij de auto geteld worden. Jij zou dus ook bij de auto's staan vanwege afgelopen maandag. Wel DE manier om statistiek te manipuleren overigens. Als er mensen vlakbij kantoor wonen, maar vaak onderweg zijn, dan komen ze ook met de auto. Tellen die ook als auto? Woon-werk is dan een paar km, maar afspraken zijn dan makkelijk 50+ km.
[ Voor 69% gewijzigd door Señor Sjon op 31-10-2013 11:59 ]
Inderdaad, als het om 2k gaat spendeer ik die liever aan een auto/motor dan aan een fiets, electrisch of nietSenor Sjon schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:56:
Je vergeet prijs... Een beetje elektrische fiets kost 2 ruggen. Voor dat geld heb je ook een 2ehands motor. Stuk leuker.Een nieuwe snorscooter heb je overigens ook wel voor dat geld.
* Destruction heeft een simpele Peugeot stadsfiets met 7 versnellingen, heb het ding al een jaar of 7 en zelfs nog nooit een lekke band gehad
Klopt, je hebt zelfs e-bikes voor 5 ruggen. Maar je kunt ook een huidige redelijk goede fiets ombouwen tot e-bike met diverse ombouwkits, dat kan al voor ongeveer 500 a 600 euro.Senor Sjon schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:56:
Je vergeet prijs... Een beetje elektrische fiets kost 2 ruggen. Voor dat geld heb je ook een 2ehands motor. Stuk leuker.Een nieuwe snorscooter heb je overigens ook wel voor dat geld.
Jij vindt een motor een stuk leuker, maar dan moet je wel weer een motorrijbewijs hebben. Snorscooter is niks voor mij. En je moet er nog steeds benzine in blijven gooien, dat hoeft bij mijn fiets dus niet. Alleen op de zaak en thuis de accu aan de prik leggen.
Ho, wacht even.... Ik pak in 90% van de gevallen mijn fiets. Dus niet aankomen met een verhaal dat ik die fiets alleen maar een half jaar gebruik. Hoe je dat invult in de statistieken boeit me verder ook niet, voor mij geldt dat ik alleen in uitzonderingsgevallen de auto pak. Ik kan er wel inkomen dat sommige mensen vaak naar klanten moeten, dan is een auto inderdaad onontkoombaar.En jammer dat mensen die een halfjaar fietsen, maar niet in de winter gelijk bij de auto geteld worden. Jij zou dus ook bij de auto's staan vanwege afgelopen maandag. Wel DE manier om statistiek te manipuleren overigens. Als er mensen vlakbij kantoor wonen, maar vaak onderweg zijn, dan komen ze ook met de auto. Tellen die ook als auto? Woon-werk is dan een paar km, maar afspraken zijn dan makkelijk 50+ km.
Ik heb het over de tabel van Cyberblizzard, die gemakshalve iedereen die minder dan 99% fietst bij de auto schaart. 
Die ombouwsets heb ik nog nooit gezien, maar dat is toch niets t.o.v. een geïntegreerd systeem? En dankzij al die 'fietsen van de zaak' kost een nieuwe fiets standaard 750 euro.

Elektriciteit is ook weer niet gratis en als je van motorrijden houdt, heb je natuurlijk je rijbewijs al. Bij grote populariteit van de elektrische fiets of auto zegt de werkgever op een gegeven moment ook dat het wel leuk is geweest met alles opladen op kosten van de zaak.
Die ombouwsets heb ik nog nooit gezien, maar dat is toch niets t.o.v. een geïntegreerd systeem? En dankzij al die 'fietsen van de zaak' kost een nieuwe fiets standaard 750 euro.

Elektriciteit is ook weer niet gratis en als je van motorrijden houdt, heb je natuurlijk je rijbewijs al. Bij grote populariteit van de elektrische fiets of auto zegt de werkgever op een gegeven moment ook dat het wel leuk is geweest met alles opladen op kosten van de zaak.
Ok wat die tabel betreft: iets met appels en peren vergelijkenSenor Sjon schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 12:31:
Ik heb het over de tabel van Cyberblizzard, die gemakshalve iedereen die minder dan 99% fietst bij de auto schaart.
Die ombouwsets heb ik nog nooit gezien, maar dat is toch niets t.o.v. een geïntegreerd systeem? En dankzij al die 'fietsen van de zaak' kost een nieuwe fiets standaard 750 euro.![]()
Ombouwsets zijn een manier, ik heb het zelf ook zo gedaan en ben er redelijk tevreden over. Moet wel zeggen dat ik de volgende keer wel voor een echte e-bike ga en niet weer om ga bouwen. Bosch maakt tegenwoordig hele goede motoren voor e-bikes, en met een 45 km/u model kan ik dan ook mijn reistijd verkorten van 60 naar 45 minuten
Over die elektriciteit: De hoeveelheid stroom voor mijn 36 volt accu ligt zo rond de 15 euro per jaar. Laat ze bij mijn werkgever eerst maar eens zorgen dat al die pc's niet nodeloos dag en nacht aan staan. En daarnaast is het voor de zaak ook beter dat ik met de fiets kom, want ik voel me fitter en ben minder vaak ziek dan voordat ik de fiets pakte. En als ze helemaal moeilijk gaan lopen doen over dat luttele bedrag dan trekken ze het maar van mijn salaris af
Nee, ik tel de 3 personen die slechts 10% van de tijd met de fiets komen bij de auto (het zou nogal gek zijn als ik die bij de fietsers zou tellen, of ik zou hun oranje balk 10% groen moeten kunnen kleuren). Naast de 2 alledaagse fietsers zijn er dus een stuk of 3 die alleen in de zomer met de fiets komen, als het meer dan 23° is en als er niet te veel wolken zijn (ja, zelfs op een droge bewolkte dag van 18 of 20° haken er al af). Vandaag is het dus niet zo koud, is het droog en af en toe zelfs zonnig, maar er staan weer slechts 2 fietsen in de stalling (ik en de persoon die op 1 km afstand woont). De overige 3 gaan we pas volgend jaar eens terug zien.Senor Sjon schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 12:31:
Natuurlijk zijn er ook veel bedrijven met procentueel meer dagelijkse fietsers, maar een bedrijf met een verdeling zoals het onze is ook geen uitzondering, vooral hier in Vlaanderen. In de bedrijven in de buurt zie ik ook slechts 1 tot 5 fietsen in de stallingen, naar de industriezone is er nochtans een grotendeels afgescheiden fietspad in 2 richtingen. Ik vind het nogal olieverspilling voor auto's die over zo'n korte afstand grotendeels lucht vervoeren (+ extra vervuiling, onveiligheid,...)
In Nederland staat men wel al verder dan in Vlaanderen (vooral in steden):
http://www.demorgen.be/dm...n-gek-van-Amsterdam.dhtml
Vorige week ook nog een interessant artikel verschenen:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131021_00802513
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 31-10-2013 15:02 ]