Heeft de auto toekomst?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jim: Het weer heeft me in 8 jaar nog nooit thuis gehouden met de fiets, ook omdat ik geen alternatief heb :) In die periode ben ik dan ook redelijk gehard waardoor slecht weer me eigenlijk niets meer doet.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2013 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als ik lange afstand zou moeten fietsen zou ik wel de auto pakken bij rot weer. Maar de 10-15 minuten die ik onderweg ben doe ik gewoon een regenbroek aan bij regen (jas blijft meestal lang genoeg waterdicht), en als het sneeuwt ploeter ik wel wat door de sneeuw. Altijd nog minder werk dan eerst de auto sneeuwvrij te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk heeft de auto toekomst. Gepersonaliseerde verkeer dat je van A naar B brengt, zal altijd de voorkeur hebben boven openbaar vervoer dat je van A via B, C en D naar E brengt. De vraag is meer of je zelf nog echt rijdt in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimDB
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-06-2023
Het weer zelf misschien niet, maar het resultaat ervan wel (bij mij althans). Even verduidelijking: Vorig jaar ben ik het hele jaar door met de fiets naar school gegaan, zo'n 10 km bij m'n thuis vandaan, dus een schappelijke afstand om te doen met de fiets, en door de vertraging van de bus was ik vaak ongeveer op het zelfde uur terug thuis en kon ik zelfs zo'n 10 minuten langer slapen. Maar het probleem kwam met slecht weer, in België is het nooit een verrassing als het van 's morgens af aan het regenen is, en als je dan even 10 kilometer door de regen moet fietsen (met de gebruikelijke bergjes onderweg) om dan direct aan de schoolbanken te moeten gaan zitten is echt niet aangenaam (omdat eerst en vooral je handen van die regen afzien, maar ook omdat je helemaal doorweekt bent). Op het einde begon m'n moeder trouwens ook kwaad te worden over te toestand van mijn broeken, want door al die regen en dus het opspattende water waren al mijn broeken vol besmeurd met zand en waren ze nog kleddernat ook...

Nu ik op universiteit zit daarentegen moet ik het iedere dag met de bus doen, omdat het een dikke 20 km rijden is en ik, moest ik met de fiets gaan, nóg vroeger moet opstaan. Het nadeel nu is dat ik eerst de bus moet nemen naar het station (zo'n 20 minuten rijden) om dan met een andere bus naar de campus te gaan. En dan begint de pret, die bus zit natuurlijk overvol met andere studenten, en aangezien hij vlak door het centrum van de stad rijdt doet hij er een eeuwigheid over om op de eindbestemming te geraken en dat terwijl er aan iedere halte nog mensen bijkomen.

Op zo'n momenten zou een auto toch een stuk gemakkelijker zijn, enerzijds omdat je niet afziet van het slechte weer en anderzijds omdat je niet op een overvolle bus moet gaan die meer dan 10 minuten achter op schema rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
(jarig!)
Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 09:38:
[...]
Klopt, maar zo lang ik geen rapport zie die de externe kosten lager inschat dan de interne zou ik niet durven zeggen dat de auto een 'melkkoe' is, wat sommigen hier wel beweren. En zo lang ik geen gedetailleerder rapport zie hecht ik aan dit rapport toch nog het meeste waarde (toch wat België betreft).
Zelfs dat rapport is overduidelijk geschreven met het idee dat ze willen aantonen dat de auto geen melkkoe is. Heel veel waardes zijn nl. geschat en heel veel ervan zou je ook net zo goed onder andere posten kunnen stoppen (veelal industrie). Wat mij betreft is het dan ook wel een rapport om over na te denken, maar niet om klakkeloos dan maar te zeggen dat de auto geen melkkoe is.
[...]
Wat betreft milieu klopt het dat ze per passagier en per km allebei ongeveer een even negatieve impact hebben, maar als je alle wegverkeer en vliegtuigen samentelt:
Daar hadden we het niet over. We hadden het er over dat het raar is dat iemand die zo voorstander is van beter opletten met reizen wel een reis gaat maken waarbij de vervuiling overeenkomt met de gemiddelde vervuiling die een auto in Belgie in een jaar maakt.
Wat betreft rechtstreekse en dagelijkse overlast is er een groot verschil. Vliegtuigen veroorzaken geen files op weg naar het werk, vliegtuigen zullen je op weg naar het werk of de supermarkt niet aanrijden, buiten de luchthavengebieden zorgen ze amper voor lawaaihinder, en hun infrastructuur neemt niet zo veel plaats in in vergelijking met alle wegen en parkings, vooral in steden en gemeenten. Dus hoe je het ook draait of keert, in het dagelijkse leven veroorzaken vliegtuigen veel minder overlast.
Ook hier ben ik het weer niet helemaal eens. Plaatselijk zorgt een vliegveld b.v. wel voor veel meer overlast. Een vliegveld zorgt daarnaast ook voor veel verkeer en de bijbehorende hinder. (indirecte gevolgen, maar gezien het bovenstaande onderzoek waar dat soort dingen ook allemaal worden meegenomen wel logisch om rekening mee te houden). De impact van een vliegveld is dus zeker niet te verwaarlozen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 09:38:
[...]
Klopt, maar zo lang ik geen rapport zie die de externe kosten lager inschat dan de interne zou ik niet durven zeggen dat de auto een 'melkkoe' is, wat sommigen hier wel beweren. En zo lang ik geen gedetailleerder rapport zie hecht ik aan dit rapport toch nog het meeste waarde (toch wat België betreft).
De pest is dat de definitie van interne en externe kosten bij elk onderzoek anders zijn en er een arbitraire waarde aan wordt gegeven. Met kennis van die getallen kan je zelfs een fiets het meest vervuilend maken (want gemaakt in China ofzo).
[...]
Wat betreft milieu klopt het dat ze per passagier en per km allebei ongeveer een even negatieve impact hebben, maar als je alle wegverkeer en vliegtuigen samentelt:

Greenhouse gas emissions by transport mode, 2004
[afbeelding]

Daar zitten ook vrachtwagens bij, maar zelfs bij een verdeling van 50/50 is het overwicht nog duidelijk.

Wat betreft rechtstreekse en dagelijkse overlast is er een groot verschil. Vliegtuigen veroorzaken geen files op weg naar het werk, vliegtuigen zullen je op weg naar het werk of de supermarkt niet aanrijden, buiten de luchthavengebieden zorgen ze amper voor lawaaihinder, en hun infrastructuur neemt niet zo veel plaats in in vergelijking met alle wegen en parkings, vooral in steden en gemeenten. Dus hoe je het ook draait of keert, in het dagelijkse leven veroorzaken vliegtuigen veel minder overlast.

Ook de menselijke tol is bij auto's zwaarder dan bij vliegtuigen (per km)
[afbeelding]
Jammer dat in die tabel één grote disclaimer staat. Treinen e.d. op het elektrische net zijn niet meegenomen. Dat is net zo'n farce als een elektrische auto die nul uitstoot heeft. De elektriciteit moet wel eerst opgewekt worden.

Qua ongevallen, tsja een vliegtuig legt in 1x duizenden km met 100-300 mensen af. Dan gaat het snel goed, maar als het fout gaat ook goed fout.
[...]
Uiteindelijk zullen we de gevolgen van alle mensen gezamenlijk moeten dragen. Dus zou de politiek moeten ingrijpen. Maar partijen die ons doen inbinden zijn niet populair. Dus zullen de natuurlijke limieten en prijzen/schaarste ons op termijn dwingen. Al vrees ik dat er tegen dan heel wat schade geleden is die voorkomen kon worden.

Nu ik het in mijn vorige reactie toch over dieren had, deze was nog niet langsgekomen:
http://www.volkskrant.nl/...miljoen-dieren-dood.dhtml
(met toepasselijke reclame op die pagina :P - was daarnet over BMW)
14 juli 1998... seriously... :X

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JimDB schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 16:06:
Maar het probleem kwam met slecht weer, in België is het nooit een verrassing als het van 's morgens af aan het regenen is, en als je dan even 10 kilometer door de regen moet fietsen (met de gebruikelijke bergjes onderweg) om dan direct aan de schoolbanken te moeten gaan zitten is echt niet aangenaam (omdat eerst en vooral je handen van die regen afzien, maar ook omdat je helemaal doorweekt bent). Op het einde begon m'n moeder trouwens ook kwaad te worden over te toestand van mijn broeken, want door al die regen en dus het opspattende water waren al mijn broeken vol besmeurd met zand en waren ze nog kleddernat ook...
Met een goed regenpak en waterdichte schoenen heb ik nooit problemen. Vroeger droeg ik nooit een regenpak, en toen was ik ook vuil en 3 uur erna nog nat. Maar dat is nu verleden tijd.
redwing schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 17:10:
[...]

Daar hadden we het niet over. We hadden het er over dat het raar is dat iemand die zo voorstander is van beter opletten met reizen wel een reis gaat maken waarbij de vervuiling overeenkomt met de gemiddelde vervuiling die een auto in Belgie in een jaar maakt.
Enerzijds wordt me verweten dat ik het te vaak over mijn eigen situatie heb, maar sinds ik vermeld heb dat ik over 2 jaar misschien een vlucht naar New York zou boeken kunnen sommigen blijkbaar niet meer zwijgen over mijn situatie. :s Lees deze reactie eens: Garyu in "Heeft de auto toekomst?"
[...]

Ook hier ben ik het weer niet helemaal eens. Plaatselijk zorgt een vliegveld b.v. wel voor veel meer overlast. Een vliegveld zorgt daarnaast ook voor veel verkeer en de bijbehorende hinder. (indirecte gevolgen, maar gezien het bovenstaande onderzoek waar dat soort dingen ook allemaal worden meegenomen wel logisch om rekening mee te houden). De impact van een vliegveld is dus zeker niet te verwaarlozen.
Dichtbij een luchthaven is de impact inderdaad groot. Ik woon 30 km van de luchthaven van Brussel en heb er nog nooit last van gehad (regionale wegen), in tegenstelling tot al het wegverkeer.
Senor Sjon schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 17:53:
[...]

De pest is dat de definitie van interne en externe kosten bij elk onderzoek anders zijn en er een arbitraire waarde aan wordt gegeven. Met kennis van die getallen kan je zelfs een fiets het meest vervuilend maken (want gemaakt in China ofzo).
Ach, zelfs 10 fietsen uit China zijn ecologischer dan 1 auto uit Duitsland. Vooral als ze beginnen rijden.
[...]

Jammer dat in die tabel één grote disclaimer staat. Treinen e.d. op het elektrische net zijn niet meegenomen. Dat is net zo'n farce als een elektrische auto die nul uitstoot heeft. De elektriciteit moet wel eerst opgewekt worden.
Het ging dan ook over auto's versus vliegtuigen.
Qua ongevallen, tsja een vliegtuig legt in 1x duizenden km met 100-300 mensen af. Dan gaat het snel goed, maar als het fout gaat ook goed fout.
Als je met het vliegtuig naar Portugal zou vliegen heb je veel minder kans op een (dodelijk) ongeval dan als je met de auto zou gaan. Gewoon statistiek.
[...]

14 juli 1998... seriously... :X
Wanneer ga je het eens afleren om te struikelen over de datum van een artikel? Of denk je dat er nu ineens veel minder verkeer is dan in '98, of veel minder dieren die de weg oversteken, of dat die dieren nu verkeersregels geleerd hebben? Maar zo hoef je natuurlijk niet inhoudelijk te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
We hebben sindsdien ecotunnels, dierviaducten, etc aangelegd. We staan hier in de file omdat ze twee jaar bezig zijn met zo een ding. Recent de A27 bij Hilversum nog. Het is een non issue hier en ik val dan idd over de leeftijd van het artikel. Dat is 15 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Senor Sjon schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 00:40:
We hebben sindsdien ecotunnels, dierviaducten, etc aangelegd. We staan hier in de file omdat ze twee jaar bezig zijn met zo een ding. Recent de A27 bij Hilversum nog. Het is een non issue hier en ik val dan idd over de leeftijd van het artikel. Dat is 15 jaar terug.
Die ecotunnels zijn toch niet zo talrijk in België (NL weet ik niet). Voor vogels helpen ze ook niet. Files worden trouwens niet alleen veroorzaakt door de bouw van ecotunnels ;) Er zal ook wel een compensatie zijn door het toenemende aantal wegen en verkeer:
In vergelijking met 1991 groeide de totale weglengte in 2010 met 10,7%. Vooral het aantal gemeentewegen steeg. Op die wegen rijden bovendien steeds meer auto’s. In 2011 waren er niet minder dan 6.861.777 auto’s officieel ingeschreven, een stijging van 28,5% ten opzichte van 1997.
Verder zijn er natuurlijk ook steeds minder dieren om dood te rijden, want voor heel wat dieren is het de meest voorkomende onnatuurlijke doodsoorzaak. Fietsers rijden hoogstens wat insekten of slakken dood.

Vandaag weer prijs door de regen: http://www.demorgen.be/dm...russel-en-Antwerpen.dhtml

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2013 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

JimDB schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 16:06:
Het weer zelf misschien niet, maar het resultaat ervan wel (bij mij althans). Even verduidelijking: Vorig jaar ben ik het hele jaar door met de fiets naar school gegaan, zo'n 10 km bij m'n thuis vandaan, dus een schappelijke afstand om te doen met de fiets, en door de vertraging van de bus was ik vaak ongeveer op het zelfde uur terug thuis en kon ik zelfs zo'n 10 minuten langer slapen. Maar het probleem kwam met slecht weer, in België is het nooit een verrassing als het van 's morgens af aan het regenen is, en als je dan even 10 kilometer door de regen moet fietsen (met de gebruikelijke bergjes onderweg) om dan direct aan de schoolbanken te moeten gaan zitten is echt niet aangenaam (omdat eerst en vooral je handen van die regen afzien, maar ook omdat je helemaal doorweekt bent). Op het einde begon m'n moeder trouwens ook kwaad te worden over te toestand van mijn broeken, want door al die regen en dus het opspattende water waren al mijn broeken vol besmeurd met zand en waren ze nog kleddernat ook...

Nu ik op universiteit zit daarentegen moet ik het iedere dag met de bus doen, omdat het een dikke 20 km rijden is en ik, moest ik met de fiets gaan, nóg vroeger moet opstaan. Het nadeel nu is dat ik eerst de bus moet nemen naar het station (zo'n 20 minuten rijden) om dan met een andere bus naar de campus te gaan. En dan begint de pret, die bus zit natuurlijk overvol met andere studenten, en aangezien hij vlak door het centrum van de stad rijdt doet hij er een eeuwigheid over om op de eindbestemming te geraken en dat terwijl er aan iedere halte nog mensen bijkomen.

Op zo'n momenten zou een auto toch een stuk gemakkelijker zijn, enerzijds omdat je niet afziet van het slechte weer en anderzijds omdat je niet op een overvolle bus moet gaan die meer dan 10 minuten achter op schema rijdt.
Dat is inderdaad voor jou de meest gemakkelijke oplossing, maar het werkt alleen als jij met de auto gaat en alle andere studenten in de overvolle bus blijven zitten.

Als alle studenten met de auto zouden gaan krijg je echter alle problemen die eerder in dit topic zijn aangehaald, en dat is precies wat er in België aan het gebeuren is. Iedereen stelt zijn eigen belang boven het algemene belang door voor de auto te kiezen. Een extra bus of een overdekt fietspad zou in dit geval ook een oplossing zijn waar iedereen wat aan heeft en minder kosten dan dat iedereen een auto koopt, onderhoud en er met gemeenschappelijk geld parkeerplaatsen worden aangelegd en wegen worden verbreed.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 08:41:
[...]
Die ecotunnels zijn toch niet zo talrijk in België (NL weet ik niet). Voor vogels helpen ze ook niet. Files worden trouwens niet alleen veroorzaakt door de bouw van ecotunnels ;) Er zal ook wel een compensatie zijn door het toenemende aantal wegen en verkeer:

[...]
Verder zijn er natuurlijk ook steeds minder dieren om dood te rijden, want voor heel wat dieren is het de meest voorkomende onnatuurlijke doodsoorzaak. Fietsers rijden hoogstens wat insekten of slakken dood.

Vandaag weer prijs door de regen: http://www.demorgen.be/dm...russel-en-Antwerpen.dhtml
Dat stuk is een berucht filestuk in Nederland. I.p.v. de benodigde derde rijstrook wordt het bedrag gespendeerd aan een brug met modder erop. Bij sommige ecoducten is het zelfs zo dat er 'gefilterd' wordt aan de poort. Als het verkeerde diersoort oversteekt, dan wordt deze afgeschoten door milieubeheer. 8)7

Rijkswegen stijgen nauwelijks in km's, het is vooral de gemeente die wegen aanlegt, op twee de provincie en als derde het rijk. Tussen 1996 en 2003 is er 57km rijksweg bijgekomen...

Wikipedia: Autosnelweg

http://www.cbs.nl/nl-NL/m...ief/2004/2004-1462-wm.htm
Helaas oud. :P Maar 4% is rijksweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag een artikel in De Tijd over de kostprijs van een auto:
Wat brengt het op als u het in uw dagelijkse leven zonder eigen auto doet?

Aan een auto zijn veel kosten verbonden. Er is niet alleen de eenmalige aankoopprijs. Ook het brandstofverbruik, de autoverzekering, het onderhoud en taksen duwen het kostenplaatje fors hoger.
In de grafiek onderaan berekenen we de kostprijs voor een automobilist die een nieuwe wagen koopt: een Renault Mégane met een cataloguswaarde van 20.952 euro. Die eenmalige kostprijs spreiden we over acht jaar, net zoals de eenmalige belasting op inverkeerstelling. Die wagen zal in een jaar 35.000 kilometer afleggen, waarvan 25.300 kilometer van en naar het werk. We gaan er wel nog van uit dat de werkgever daarin bijdraagt: voor de meeste bedienden drukt dat voor die afstand het jaarlijkse kostenplaatje met 769 euro. Het brengt de jaarlijkse kostprijs van de nieuwe wagen op 6.264 euro.

Wat als dezelfde automobilist op zoek gaat naar alternatieven voor een eigen wagen?

Een treinabonnement voor het woon-werkverkeer, een busabonnement voor verplaatsingen in de vrije tijd en nog eens jaarlijks 5.000 kilometer afleggen via een systeem van autodelen. Dan bedraagt het kostenplaatje 2.731 euro. Ook in dit geval tekent het beperkte autoverbruik voor het gros van de totale factuur. Toch ligt de gezamenlijke kostprijs van die alternatieven nog altijd ruim de helft lager dan de jaarlijkse autokosten.
Afbeeldingslocatie: http://static.tijd.be/inline/img/preview_4416836.jpg

Is natuurlijk slechts een voorbeeld voor een bepaalde situatie. Dus gelieve niet gaan roepen dat OV voor sommigen onder jullie onmogelijk is :) De verkoopprijs van de auto is er niet bijgerekend. Zowel voor de auto als voor OV worden externe kosten of subsidies niet meegerekend. De ideale situatie is nog altijd als je (bijna) alles met de fiets kan doen, tenminste als je er ook de nadelen wil bijnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat is open deuren intrappen, niet eens de moeite waard om op in te gaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 12:42:
Dat is open deuren intrappen, niet eens de moeite waard om op in te gaan.
Waarom reageer je dan? :?

Dat artikel kan mensen aanzetten om eens te vergelijken voor hun eigen situatie, zodat jij misschien wat minder lang in de file zal staan. In tijden van crisis en onzekerheid zoeken veel mensen naar mogelijkheden om te besparen. Soms wordt de auto zo vanzelfsprekend gevonden dat men daar niet bij stil staat. Geen reden om negatief over te doen dus.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2013 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 20:52:
Enerzijds wordt me verweten dat ik het te vaak over mijn eigen situatie heb, maar sinds ik vermeld heb dat ik over 2 jaar misschien een vlucht naar New York zou boeken kunnen sommigen blijkbaar niet meer zwijgen over mijn situatie. :s Lees deze reactie eens: Garyu in "Heeft de auto toekomst?"
Met die reactie ben ik het dan ook niet helemaal eens. Iemand die probeert mensen te overtuigen maar zelf laat zien dat hij het ook niet zo nauw neemt zal mij niet makkelijk kunnen overtuigen. Ik laat me veel makkelijker overtuigen door iemand die zelf laat zien dat hij goed bezig is dan iemand die dat niet doet.
In dit geval vind ik zo'n reis dan ook iets dat veel afbreuk doet aan je verhaal hier.
[...]
Dichtbij een luchthaven is de impact inderdaad groot. Ik woon 30 km van de luchthaven van Brussel en heb er nog nooit last van gehad (regionale wegen), in tegenstelling tot al het wegverkeer.
Ik heb 20 jaar tegen een snelweg aan gewoond en woon er nu 2 km van af. Ik heb nog nooit last gehad van het verkeer. Het meest vervelende was dat er geluidsschermen werden geplaatst omdat dat moest volgens allerlei regeltjes. Dit ondanks dat niemand last had van de snelweg en de meerderheid zo'n lelijk scherm niet zagen zitten. Vorig jaar heb ik een jaar in Z-Korea gezeten (vlakbij Seoul) en ook daar heb ik nooit last gehad van het verkeer. Het rijdt voor geen meter door, maar dat weet je en dus houd je er rekening mee met vertrek tijd.

De uitstoot van vliegtuigen bagatelliseren vind ik dan ook niet kloppen. Ze vervuilen meer dan auto's (per km/per inzittende) en zijn daarmee schadelijker dan een auto.
Als je met het vliegtuig naar Portugal zou vliegen heb je veel minder kans op een (dodelijk) ongeval dan als je met de auto zou gaan. Gewoon statistiek.
Maar je bent ook veel vervuilender bezig.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 12:50:
[...]
Waarom reageer je dan? :?

Dat artikel kan mensen aanzetten om eens te vergelijken voor hun eigen situatie, zodat jij misschien wat minder lang in de file zal staan. In tijden van crisis en onzekerheid zoeken veel mensen naar mogelijkheden om te besparen. Soms wordt de auto zo vanzelfsprekend gevonden dat men daar niet bij stil staat. Geen reden om negatief over te doen dus.
Het is gewoon de typische eco maffia, waar ik jou ondertussen ook onder schaar, die valse informatie gebruikt om hun standpunten er door te trappen. We weten allemaal dat er voor het goedkoopste treinabonnement gekozen wordt terwijl aan de andere kant weer een veel duurdere auto gekozen wordt die veel (onnodige) luxe mee brengt. Waarom geen Volkswagen UP? Of een Renault Twingo? Nee, het moet direct een wagen van ruim 20.000 euro zijn die nieuw aangeschaft wordt. Vervolgens wordt er absoluut geen rekening gehouden met comfort, reistijd, praktisch gemak. Enkel even wat getalletjes regelen en ja, dan komt de auto er zeer duur uit.

[ Voor 27% gewijzigd door Tsurany op 14-10-2013 14:57 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En de goedkoopste auto is comfortabeler dan de trein. Dus dan kan je gewoon één van de drieling nemen van ~6-7000 euro. Verbruiken ook nog eens nauwelijks wat. Tweedehands nog minder. Je vergelijkt een nieuwe auto met een niet zo nieuwe trein. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:41
Het belangrijkste vind ik nog dat ik niet graag tussen het plebs zit, in zo'n trein.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 11:56:
Vandaag een artikel in De Tijd over de kostprijs van een auto:

[...]

[afbeelding]

Is natuurlijk slechts een voorbeeld voor een bepaalde situatie. Dus gelieve niet gaan roepen dat OV voor sommigen onder jullie onmogelijk is :) De verkoopprijs van de auto is er niet bijgerekend. Zowel voor de auto als voor OV worden externe kosten of subsidies niet meegerekend. De ideale situatie is nog altijd als je (bijna) alles met de fiets kan doen, tenminste als je er ook de nadelen wil bijnemen.
Vaak vind ik dat je een punt hebt, maar deze slaat totaal niet op de Nederlandse situatie. Je krijgt maar 769 euro voor 25.300km in belgië? In Nederland is 19cent per kilometer redelijk standaard zover ik weet. Dan hebben we het over 4800 euro die je ontvangt. Moet je daarmee je dingetje uitrekenen.
Senor Sjon schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 15:04:
En de goedkoopste auto is comfortabeler dan de trein. Dus dan kan je gewoon één van de drieling nemen van ~6-7000 euro. Verbruiken ook nog eens nauwelijks wat. Tweedehands nog minder. Je vergelijkt een nieuwe auto met een niet zo nieuwe trein. :P
Tweedehands verbruiken ze minder :P

Maar juist die kleintjes zijn nog best duur tweedehands. Leuk als je er één gekocht hebt, kan je hem voor flink wat doorverkopen, maar om te kopen is dat niet handig.

[ Voor 22% gewijzigd door Sissors op 14-10-2013 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
redwing schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 14:33:
[...]

Met die reactie ben ik het dan ook niet helemaal eens. Iemand die probeert mensen te overtuigen maar zelf laat zien dat hij het ook niet zo nauw neemt zal mij niet makkelijk kunnen overtuigen. Ik laat me veel makkelijker overtuigen door iemand die zelf laat zien dat hij goed bezig is dan iemand die dat niet doet.
In dit geval vind ik zo'n reis dan ook iets dat veel afbreuk doet aan je verhaal hier.
Niet zo nauw nemen? Ik heb nog nooit een auto gehad en ik rijd amper met andere auto's of het OV, maar omdat ik om de paar jaar eens het vliegtuig neem vind je de feiten die ik hier presenteer (en niets met mij te maken hebben) minder geloofwaardig? Overdrijven is ook een vak. Alsof de autogebruikers hier nooit het vliegtuig nemen. Op de boodschapper schieten is gemakkelijker dan eens in de spiegel kijken.

In de winter rijd ik 's ochtends vaak bij vriestemperaturen naar mijn werk, in de zomer zonder airco al zwetend naar huis, de regen mag met bakken uit de hemel vallen, het houdt me niet tegen met de fiets. Maar ik ben niet geloofwaardig hoor :s

En zoals ik al meermaals zei is milieu slechts een deel van mijn betoog.
[...]

Ik heb 20 jaar tegen een snelweg aan gewoond en woon er nu 2 km van af. Ik heb nog nooit last gehad van het verkeer. Het meest vervelende was dat er geluidsschermen werden geplaatst omdat dat moest volgens allerlei regeltjes. Dit ondanks dat niemand last had van de snelweg en de meerderheid zo'n lelijk scherm niet zagen zitten. Vorig jaar heb ik een jaar in Z-Korea gezeten (vlakbij Seoul) en ook daar heb ik nooit last gehad van het verkeer. Het rijdt voor geen meter door, maar dat weet je en dus houd je er rekening mee met vertrek tijd.
De dagelijkse files zorgen anders wel voor een heleboel frustraties, de toenemende verkeersagressie spreekt ook boekdelen. Auto's worden vanwege de overlast steeds meer geband uit stadscentra. De overheid wil mensen uit de auto en op de fiets. Dus het is niet zo dat er niets aan de hand is. Ik vind het voortdurende geraas en stank langs drukke wegen wel hinderlijk, misschien zou je ipv 2 km eens 2 meter van een drukke weg moeten wonen, zonder schermen tussen :)
De uitstoot van vliegtuigen bagatelliseren vind ik dan ook niet kloppen. Ze vervuilen meer dan auto's (per km/per inzittende) en zijn daarmee schadelijker dan een auto.

[...]

Maar je bent ook veel vervuilender bezig.
Ongeveer even vervuilend volgens die grafiek, tenzij je passagiers meeneemt in de auto.

Afbeeldingslocatie: http://assets.knowledge.allianz.com/img/co2_emissions_300dpi_1_57907.jpg

Maar het ging dus over aantal doden per afgelegde kilometer, waarbij een auto nooit een vliegtuig kan verslaan.
Tsurany schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 14:55:
[...]

Het is gewoon de typische eco maffia, waar ik jou ondertussen ook onder schaar, die valse informatie gebruikt om hun standpunten er door te trappen. We weten allemaal dat er voor het goedkoopste treinabonnement gekozen wordt terwijl aan de andere kant weer een veel duurdere auto gekozen wordt die veel (onnodige) luxe mee brengt. Waarom geen Volkswagen UP? Of een Renault Twingo? Nee, het moet direct een wagen van ruim 20.000 euro zijn die nieuw aangeschaft wordt. Vervolgens wordt er absoluut geen rekening gehouden met comfort, reistijd, praktisch gemak. Enkel even wat getalletjes regelen en ja, dan komt de auto er zeer duur uit.
'Eco maffia' omdat ik het autogebruik aan de kaak stel, get a life.

Ik dacht dat ik gezegd had dat het slechts een voorbeeld is, voel je vrij om de berekening voor een goedkopere auto met ons te delen ipv alles af te breken.

En hoe ga je 'comfort, reistijd, praktisch gemak' in geld uitdrukken? Bestaat daar een algoritme voor?

Die 21000 euro ligt trouwens onder het gemiddelde:
De gemiddelde prijs van personenauto's stijgt volgend jaar naar een recordhoogte van 25.000 euro. Dat heeft het Center for Automotive Research (CAR), onderdeel van de universiteit van Duisburg-Essen, dinsdag bekendgemaakt.
EvaluationCopy schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 15:10:
Het belangrijkste vind ik nog dat ik niet graag tussen het plebs zit, in zo'n trein.
Wat moet het leuk zijn om tot de 'high society' te behoren :X Met zo'n mentaliteit hoor je idd alleen thuis in je metalen cocon.
Sissors schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 15:22:
[...]

Vaak vind ik dat je een punt hebt, maar deze slaat totaal niet op de Nederlandse situatie. Je krijgt maar 769 euro voor 25.300km in belgië? In Nederland is 19cent per kilometer redelijk standaard zover ik weet. Dan hebben we het over 4800 euro die je ontvangt. Moet je daarmee je dingetje uitrekenen.
Tja, er lezen ook Belgen mee JimDB in "Heeft de auto toekomst?" :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2013 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 15:27:
Nee, omdat je op leugenachtige wijze alle feiten zo verdraait dat ze jou mooi uitkomen.
Ik dacht dat ik gezegd had dat het slechts een voorbeeld is, voel je vrij om de berekening voor een goedkopere auto met ons te delen ipv alles af te breken.
Zoals gezegd, auto aanschaf met 10.000 euro verminderen en daar dan een fatsoenlijke kilometervergoeding bij rekenen.
En hoe ga je 'comfort, reistijd, praktisch gemak' in geld uitdrukken? Bestaat daar een algoritme voor?
Moet dat? Waarom wil jij het perse in geld uitdrukken?
Irrelevant. Wanneer je een auto met een trein wilt vergelijken als vervoersmiddel dien je geen auto van 21.000 euro te nemen die alle luxe heeft die in een trein niet te vinden is. Dan dien je een kleine auto te nemen zonder enige opties omdat dit als enige in de buurt komt van de ervaring van het treinen. En dan is de auto opeens niet meer zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 15:41:
[...]

Nee, omdat je op leugenachtige wijze alle feiten zo verdraait dat ze jou mooi uitkomen.
Ik citeer letterlijk een artikel en jij beweert dat ik feiten verdraai? Ik ben niet de auteur van dat artikel.
[...]

Zoals gezegd, auto aanschaf met 10.000 euro verminderen en daar dan een fatsoenlijke kilometervergoeding bij rekenen.
Doe maar. Die kilometervergoeding is trouwens Belgisch.
[...]

Moet dat? Waarom wil jij het perse in geld uitdrukken?
Omdat het gaat over een financiële vergelijking tussen een eigen auto en OV. De bijkomende voor- en nadelen wegen voor iedereen anders door en moet de lezer zelf afwegen.
[...]

Irrelevant. Wanneer je een auto met een trein wilt vergelijken als vervoersmiddel dien je geen auto van 21.000 euro te nemen die alle luxe heeft die in een trein niet te vinden is. Dan dien je een kleine auto te nemen zonder enige opties omdat dit als enige in de buurt komt van de ervaring van het treinen. En dan is de auto opeens niet meer zo duur.
Luxe is nogal subjectief. In de trein kan je bijvoorbeeld de krant lezen, of werken op je laptop, of slapen. Dat kan je niet in de auto. Maar nogmaals: ik heb die prijs niet bepaald, ik ga er van uit dat de auteur (ongeveer) de gemiddelde prijs genomen heeft. In plaats van OV kon hij ook een (elekrische) fiets gekozen hebben, want de gemiddelde pendelafstand in B/NL is 13/14 km, eventueel plus enkele bus/treintickets voor minder frequente grotere afstanden. Dan was het nog meer in het nadeel van de auto (puur wat prijs betreft, niet wat betreft comfort en tijd die amper in geld uit te drukken zijn). Onze fietsen kosten ongeveer 200 euro per jaar, inclusief afschrijving. OV ook zoiets.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2013 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 15:27:
[...]
De dagelijkse files zorgen anders wel voor een heleboel frustraties, de toenemende verkeersagressie spreekt ook boekdelen.
Tja, ik wordt gefrustreerd van treinvertragingen omdat je daar niets aan kan doen (ook in de trein is de agressie trouwens toegenomen dus wellicht dat dat misschien een maatschappijverandering is die niets met autorijden te maken heeft ?). Als ik op de snelweg een keer zie dat er file is pak ik een afrit voor de file en rijd een stuk binnendoor (meestal weet je nl. wel dat er file staat, de keren dat er net een ongeluk voor je is gebeurt kom je maar zelden tegen).
Auto's worden vanwege de overlast steeds meer geband uit stadscentra.
Lijkt me logisch, het wordt steeds drukker met auto's en zeker in steden heb je niet de mogelijkheid om even wat wegen breder te maken. De enige mogelijkheid om dat op te lossen is door auto's te weren. Aangezien je dit mooi kunt combineren met schonere auto's (klinkt ten slotte heel leuk voor de gemiddelde mens) is dat precies wat er ook vaak wordt gedaan.
De overheid wil mensen uit de auto en op de fiets. Dus het is niet zo dat er niets aan de hand is. Ik vind het voortdurende geraas en stank langs drukke wegen wel hinderlijk, misschien zou je ipv 2 km eens 2 meter van een drukke weg moeten wonen, zonder schermen tussen :)
Ik heb ruim 20 jaar op +/- 50 meter langs een drukke snelweg gewoond zonder schermen en er nooit last van gehad. Het ligt er dus vooral aan hoe je er zelf tegenaan kijkt.
[...]
Ongeveer even vervuilend volgens die grafiek, tenzij je passagiers meeneemt in de auto.
Wat je 9/10 keer zult doen als je een reis naar Portugal maakt :)
Nee, dat is om de manier waarop je hier je uitspraken doet en artikels die je plaatst (Eco maffia vind ik trouwens niet eens per definitie negatief, het kan geen kwaad om goed naar het milieu te kijken). Kijk alleen naar het laatste plaatje dat je hier neer zet. Er wordt vergeleken tussen iemand die 25k kilometer per jaar zakelijk rijdt maar daar maar 768 euro voor terug krijgt (2ct/km). Ik neem aan dat de gemiddelde afstand reis-werkverkeer enkele reis niet 50km is waar dit mee overeen komt (volgens jouw cijfers zou dat maar 13/14km moeten zijn). Wel wordt er daarna gerekend met een dure auto (21k) en rijdt degene die de trein pakt plotseling geen 10k prive meer maar nog maar 5k. Dus nee, ik geloof er geen bal van dat er in dit onderzoek gemiddelde waardes zijn gebruikt maar eerder extra hoge getallen om tot een mooi auto-bash verhaal te komen.

Maar om even een korte rekensom te maken van iemand die ipv 50 maar op 20km van het werk woont. Deze heeft ipv de genoemde 3k maar 1.2k nodig aan benzinekosten. Als Dirk dan ook nog een iets goedkopere auto koopt (b.v. 10k) heeft hij alweer 1500 euro gewonnen. Dan wil Dirk natuurlijk nog steeds vrij zijn om prive rond te kunnen rijden dus hij rijdt 35-25k=10k (ipv de genoemde 5k) waardoor het autodelen plotseling 2k duurder wordt. Neem deze getallen mee in wat er daar gegeven is en de auto kost 3.5k en de trein kost 4.7k. Je spaart dus 100 euro per maand uit door niet het OV te gebruiken. Daarnaast ben je ook nog veel flexibeler dus de keuze lijkt me simpel :)

In bovenstaande berekening heb ik nog niet meegenomen dat de verzekering ook omlaag gaat en dat je altijd nog een restwaarde van je auto hebt als je hem na 8 jaar weer verkoopt.

Realistisch gezien klopt dit trouwens ook, want als ik zelf kijk wat de kosten zijn voor het OV vergeleken met de auto is het OV alleen maar voordeliger als je alleen reist en vlakbij stations moet zijn.
quote: http://www.volkskrant.nl/...s-naar-recordhoogte.dhtml
Dit gaat voor zover ik kan zien over de nieuwprijs (andere sites geven nl. 20-25k als gemiddelde prijs voor nieuwe auto's). Aangezien er ook genoeg mensen in 2e hands auto's rijden lijkt me die 21k aan de hoge kant en vooral gekozen om een mooi rekenplaatje te kunnen maken.
Hoe ga je milieuschade in geld uitdrukken. Is daar een formule voor ? In bijna al jouw onderzoeken wordt dat nl. wel gedaan, maar in elk onderzoek anders en als je eerlijk bent kun je daar ook geen bedrag aan hangen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De auto uit centra weren heeft een aantal bij-effecten:
http://www.nu.nl/economie...lkkoe-meer-gemeenten.html

De lokale middenstand is ook heel blij met die duurzame gedachte. I.p.v. 6 euro in een parkeermeter, betaalt men liever verzendkosten om het goedkoper thuisbezorgd te krijgen. Is immers goedkoper en zonder ergernis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
redwing schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 16:31:
[...]

Tja, ik wordt gefrustreerd van treinvertragingen omdat je daar niets aan kan doen (ook in de trein is de agressie trouwens toegenomen dus wellicht dat dat misschien een maatschappijverandering is die niets met autorijden te maken heeft ?). Als ik op de snelweg een keer zie dat er file is pak ik een afrit voor de file en rijd een stuk binnendoor (meestal weet je nl. wel dat er file staat, de keren dat er net een ongeluk voor je is gebeurt kom je maar zelden tegen).
Aan files kan je toch ook niets doen? Als files zo gemakkelijk te omzeilen zouden zijn, zouden er amper files zijn. De realiteit bewijst het tegendeel. Agressie in het OV komt meestal door zwartrijders die niet willen betalen, in het wegverkeer komt het meestal door conflicten met andere weggebruikers.
[...]

Wat je 9/10 keer zult doen als je een reis naar Portugal maakt :)
Klopt, Portugal was gewoon een voorbeeld om de veiligheid aan te tonen: "Als je met het vliegtuig naar Portugal zou vliegen heb je veel minder kans op een (dodelijk) ongeval dan als je met de auto zou gaan." Je kan bvb. ook Parijs of Delhi invullen. Dus als je met meerdere in de auto gaat heb je een lagere milieukost dan met het vliegtuig en potentieel een hogere gezondheidskost (en globaal sowieso een hogere gezondheidskost).
[...]

Er wordt vergeleken tussen iemand die 25k kilometer per jaar zakelijk rijdt maar daar maar 768 euro voor terug krijgt (2ct/km). Ik neem aan dat de gemiddelde afstand reis-werkverkeer enkele reis niet 50km is waar dit mee overeen komt (volgens jouw cijfers zou dat maar 13/14km moeten zijn). Wel wordt er daarna gerekend met een dure auto (21k) en rijdt degene die de trein pakt plotseling geen 10k prive meer maar nog maar 5k. Dus nee, ik geloof er geen bal van dat er in dit onderzoek gemiddelde waardes zijn gebruikt maar eerder extra hoge getallen om tot een mooi auto-bash verhaal te komen.
Met het woon-werkverkeer en de kilometervergoeding klopt er inderdaad iets niet, die kilometervergoeding moet veel hoger. Privékilometers worden niet alleen met de deelauto, maar ook met de bus gedaan.
Maar om even een korte rekensom te maken van iemand die ipv 50 maar op 20km van het werk woont. Deze heeft ipv de genoemde 3k maar 1.2k nodig aan benzinekosten. Als Dirk dan ook nog een iets goedkopere auto koopt (b.v. 10k) heeft hij alweer 1500 euro gewonnen. Dan wil Dirk natuurlijk nog steeds vrij zijn om prive rond te kunnen rijden dus hij rijdt 35-25k=10k (ipv de genoemde 5k) waardoor het autodelen plotseling 2k duurder wordt. Neem deze getallen mee in wat er daar gegeven is en de auto kost 3.5k en de trein kost 4.7k. Je spaart dus 100 euro per maand uit door niet het OV te gebruiken. Daarnaast ben je ook nog veel flexibeler dus de keuze lijkt me simpel :)
Het is dan ook maar een voorbeeld met een gemiddelde nieuwe wagen. Ik zou die 20 km naar het werk met de fiets doen en de deelauto zo weinig mogelijk gebruiken, wat jaarlijks 2000 euro minder zou kosten dan het rechtse voorbeeld. :)
[...]

Hoe ga je milieuschade in geld uitdrukken. Is daar een formule voor ? In bijna al jouw onderzoeken wordt dat nl. wel gedaan, maar in elk onderzoek anders en als je eerlijk bent kun je daar ook geen bedrag aan hangen.
Dit voorbeeld gaat over de interne kost, over de impact op het gezinsbudget (wordt ook in procent van het gezindsbudget uitgedrukt), ongeacht subsidies en andere externe kosten. Mét die kosten zou het zowel voor de auto als het OV veel hoger uitkomen. Voor milieuschade wordt bvb. de prijs van co2 in rekening gebracht, ongeveer 15 euro per ton.
Senor Sjon schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 16:50:
De auto uit centra weren heeft een aantal bij-effecten:
http://www.nu.nl/economie...lkkoe-meer-gemeenten.html

De lokale middenstand is ook heel blij met die duurzame gedachte. I.p.v. 6 euro in een parkeermeter, betaalt men liever verzendkosten om het goedkoper thuisbezorgd te krijgen. Is immers goedkoper en zonder ergernis.
Dat is het probleem als alles gecentraliseerd is in steden. Iedereen wil van aan zijn voordeur met de auto tot zo dicht mogelijk bij de voordeur van de winkel, wat natuurlijk tot chaos leidt als iedereen dat samen in het weekend doet. Die steden hadden beter geïnvesteerd in andere projecten, zoals goede tramverbindingen (zie Vauban), en goedkopere open parkings aan de stadsrand (ipv de dure gesloten garages in het centrum).

Door de drukte in steden wordt het voor de middenstand misschien weer aantrekkelijker om zich te vestigen in kleinere gemeenten, wat zou leiden tot een veel betere verdeling van de drukte (gespecialiseerde winkels kunnen moeilijk gedecentraliseerd worden). Hoe gecentraliseerder, hoe drukker en hoe meer chaos.* Dan hebben we het nog niet over de hobby-shoppers die eigenlijk niets nodig hebben, maar wel alles helpen blokkeren. Een bestelwagen die 20 thuisleveringen kan doen is ook efficiënter dan 20 personen die elk apart met de auto naar de winkel gaan.

* zoals men hier gaat doen: http://www.uplaceisnotmyplace.be/mobiliteit/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2013 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In dit topic staan inmiddels heel wat links, ik heb ze verzameld onderaan de openingspost.

Hier ook een overzicht:

Autogebruik:
Eerst de auto, ook voor (hele) korte afstanden (B)
Zeven op tien bedrijfswagens niet nodig voor job (B)
Chaos aan de schoolpoort

Gezondheid:
Fietsen als medicijn
Waarom bewegen?

Milieu:
Verkeer is grotere vervuiler dan industrie
Schoon genoeg? Fijn stof in dieselland (B)
Atmosferisch fijn stof... één van de belangrijkste doders, wereldwijd
Brommers zijn ultrafijn stofkanonnen
Stikstofdioxide in Europa

Files:
Recordaantal files in 2013 (B)
Brussel is de filehoofdstad van Europa (B)
7 op 10 bedrijven wil Brussel verlaten door files (B)
Ruimtegebruik
De file voorbij

Ruimtelijke ordening en beleid:
Freiburg, duurzame stad (D)
Foto's Vauban (Freiburg - D)
Tot 30.000 banen in groene energie (B)

Onderzoeken:
Internalisering van externe kosten van transport in Vlaanderen (B)
Zevende Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen (B)
Woon-werkverkeer 2000 (NL)

Alternatieven:
Geen auto
Geen auto, hoe doe je dat nou?
Cambio autodelen (B)
YouTube: Caddy Home
Europa zoekt vrachtfietsers
In welke fietsprojecten pompt Vlaanderen 300 miljoen euro? (B)
Crevits wel meer gezinnen met kinderen op de fiets (B)
Mobiliteit Antwerpen (B)

Diversen:
Het regent bijna nooit
Directe kosten auto (B)
Verkeer rijdt jaarlijks vijf tot tien miljoen dieren dood (NL)
If oil hits $200, globalization becomes localization, author says

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2013 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:44
Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 20:15:
Klopt, Portugal was gewoon een voorbeeld om de veiligheid aan te tonen: "Als je met het vliegtuig naar Portugal zou vliegen heb je veel minder kans op een (dodelijk) ongeval dan als je met de auto zou gaan." Je kan bvb. ook Parijs of Delhi invullen. Dus als je met meerdere in de auto gaat heb je een lagere milieukost dan met het vliegtuig en potentieel een hogere gezondheidskost (en globaal sowieso een hogere gezondheidskost).
Per vliegtuig is mss minder vervuilend dan één persoon in een auto maar omdat het bepaalde reizen aanvaardbaar maakt kwa reistijd is het toch vervuilender. Er zijn maar weinig mensen die even een weekeindje gaan shoppen in Barcelona (of New York for that matter) als de reis meer dagen zou duren.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mekkieboek schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 22:52:
[...]

Per vliegtuig is mss minder vervuilend dan één persoon in een auto maar omdat het bepaalde reizen aanvaardbaar maakt kwa reistijd is het toch vervuilender. Er zijn maar weinig mensen die even een weekeindje gaan shoppen in Barcelona (of New York for that matter) als de reis meer dagen zou duren.
Dat klopt ook. Ze zijn moeilijk te vergelijken door de verschillende afstanden, verschillende gebruiksfrequentie, verschillende gemiddelde bezetting, verschillende totale impact (alle auto's vs. alle vliegtuigen samengeteld),... Globaal gezien is voornamelijk dat laatste van belang (zie eerdere grafiek).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2013 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 20:15:
[...]

Aan files kan je toch ook niets doen? Als files zo gemakkelijk te omzeilen zouden zijn, zouden er amper files zijn. De realiteit bewijst het tegendeel. Agressie in het OV komt meestal door zwartrijders die niet willen betalen, in het wegverkeer komt het meestal door conflicten met andere weggebruikers.
De reden dat er veel files zijn is omdat veel mensen dat gewoon incalculeren en een half uurtje eerder thuis/op het werk weg gaan. De files die ontstaan door ongelukken zijn vaak echter wel te omzeilen. Je zult daarvoor wel de weg moeten kennen en een stukje binnendoor moeten willen rijden. Meestal sta je echter ook in die gevallen hooguit een half uur-uur stil waardoor de meeste mensen niet eens de moeite nemen een andere weg te nemen.
[...]
Met het woon-werkverkeer en de kilometervergoeding klopt er inderdaad iets niet, die kilometervergoeding moet veel hoger. Privékilometers worden niet alleen met de deelauto, maar ook met de bus gedaan.

[...]
Het is dan ook maar een voorbeeld met een gemiddelde nieuwe wagen.
Klopt, maar dit zijn wel precies de voorbeelden die daardoor niets toevoegen en zelfs averechts werken. Juist door dit soort extreme voorbeelden te pakken waar zonder problemen van alle kanten gaten in te schieten zijn zorg je er voor dat mensen er tegenin gaan.
Ik zou die 20 km naar het werk met de fiets doen en de deelauto zo weinig mogelijk gebruiken, wat jaarlijks 2000 euro minder zou kosten dan het rechtse voorbeeld. :)
Ik zou het woon-werkverkeer met de fiets doen en de auto voor de rest gebruiken (doe ik nu ook). Daarmee heb je veel vrijheid, is het zeer comfortabel en zitten de kosten tussen beide opties in en zijn daarmee goed betaalbaar. Voor mij is dat de ideale oplossing. Ik heb een tijdje 2 auto's voor de deur gehad (ivm verbouwing hadden we de oude auto nog gehouden) maar maakte daar zo weinig gebruik van dat die er ook snel weer uit is gegaan toen de verbouwing klaar was. Gelukkig beginnen nu de 2 kleintjes (4 en 6) nu steeds beter te leren fietsen waardoor ook de ritjes naar opa en oma nu met de fiets kunnen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Leuke discussie. Zelf heb ik de afgelopen jaren zo ongeveer in mijn auto geleefd, en deed op het hoogtepunt zo'n 72dkm per jaar. Op een bepaald moment heb ik besloten dat dingen anders moeten en sindsdien naak ik er een sport van om elk jaar mijn jaarkilometrage terug te brengen. Wat ik mij sindsdien elke rit weer afvraag... Is deze rit nodig? Als je goed nadenkt is de uitkomst opvakkend vaak NEE.

Ik kijk dan ook heel erg naar de alternatieven, en aangezien mijn werkgebied alles boven de Haarlem - Zwolle lijn is, is dat verdomde lastig. Een baan opgeven zie ik mijzelf voorlopig nog echt niet doen, niet alleen vanwege de crisis, maar ook vanwege de vele indrukken en ervaringen die ik daar in relatief korte tijd op doe.

Dankzij een combinatie van thuiswerken, gedeeltelijk met OV rijden, in de zomer met de motor over drukke wegen, en binnen mijn eigen woonplaats de auto vaker laten staan heeft er voor gezorgd dat ik nog 30dkm per jaar rijdt. Dit met de zelfde baan, maar vooral door slimmer te plannen.

Zoals eerder geschreven zorgt veel rijden ervoor dat je nog weinig plezier beleefd aan autorijden. Ik kan het hiermee alleen maar mee eens zijn. Sinds ik veel rijd is mijn interresse in auto's compleet verdwenen. Ik rijd
daarom ook gewoon in een muesliwagen, omdat deze vriendelijker is voor mijn beurs, en acht ik de kans groot dat mijn volgende misschien wel klasse Up/Twingo/500 is. Ik zit er toch maar alleen in, en nieuwere kleine auto's zijn al dusdanig veilig voor de bestuurder dat ook dat geen issue is. Blijft over het 'rijplezier', voor mij een beetje een non-issue als ik eerlijk ben, want plezier in autorijden heb ik gewoon niet.

Mijn eisen zijn ook verschoven van stoer/comfortabel naar betrouwbaar en goedkoop in exploitatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Valt er nog iets zinnigs over de uitstoot van motoren te zeggen? Want je verschuift nu gewoon je "kilometer-probleem". Verbruik van motoren is aardig hoog en catalysatoren zitten er bv vast niet op.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
merauder schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 07:20:
Zoals eerder geschreven zorgt veel rijden ervoor dat je nog weinig plezier beleefd aan autorijden. Ik kan het hiermee alleen maar mee eens zijn. Sinds ik veel rijd is mijn interresse in auto's compleet verdwenen. Ik rijd daarom ook gewoon in een muesliwagen, omdat deze vriendelijker is voor mijn beurs, en acht ik de kans groot dat mijn volgende misschien wel klasse Up/Twingo/500 is. Ik zit er toch maar alleen in, en nieuwere kleine auto's zijn al dusdanig veilig voor de bestuurder dat ook dat geen issue is. Blijft over het 'rijplezier', voor mij een beetje een non-issue als ik eerlijk ben, want plezier in autorijden heb ik gewoon niet.
Same here, en ik rijd zelfs niet vaak. Ofwel sta je ergens aan te schuiven, ofwel is er een lang eentonig stuk waardoor ik bijna in slaap val :p (bij wijze van spreken). Niet zoals in de reclames dus. En verder voortdurend op de snelheidslimieten letten, en er voor zorgen dat je geen of niet te veel alcohol gedronken hebt. Ook het voortdurend schakelen vind ik vervelend, alle auto's zouden automatische transmissie moeten hebben :p (ik geloof dat men in de jaren 30 al zei dat schakelen eigenlijk geen taak voor de bestuurder zou moeten zijn)

Vandaag weer een artikel over vervuiling:
"Uit een grote Europese studie blijkt dat voor elke 5 microgram fijn stof per kubieke meter lucht het risico op een laag geboortegewicht met 18 procent toeneemt. Die 5 microgram is het verschil tussen wonen aan een drukke weg of een rustige weg in de binnenstad.

"In Vlaanderen zijn de concentraties van fijn stof sowieso erg hoog", zegt professor Nawrot. "Gemiddeld halen we hier 35 microgram per kubieke meter, terwijl de Wereldgezondheidsorganisatie de limiet legt op 20 microgram."
Ook in de media vandaag: Vreemd dat Duitsland enerzijds goed bezig is met nieuwe energiebronnen, maar verder wel de vervuilendste auto's blijft produceren (op vlak van co2) en dus strengere uitstootnormen blokkeert. Waarschijnlijk zou de ontwikkeling van kleinere Duitse auto's met een lichtere motor te veel aan prestige inboeten. :s
Omdat de nieuwe CO2-norm een gemiddelde is voor de gehele autovloot van een producent, levert die voor fabrikanten van relatief zware, meer vervuilende wagens (BMW, Mercedes, Audi) meer problemen op dan voor hun concurrenten Peugeot, Fiat en Citroën.
Ik heb me altijd afgevraagd waarom auto's 200 of 250 km/u kunnen rijden als de maximumsnelheid slechts 120 of 130 is (op sommige plaatsen in Duitsland onbeperkt). Daardoor verlaagt de efficiëntie. Het zal ws. weer met prestige te maken hebben.

Sensibilisering voor OV:
De Lijn lanceert vandaag de Potver-pot: een vloekpot voor de bekerhouder die autoreizigers helpt sparen voor een vervoerbewijs van De Lijn. Maar liefst 95% van de Vlaamse chauffeurs vloekt op andere weggebruikers. De verse 'Potver-pot' van het komieke stressmannetje komt dus niet zomaar uit de lucht gevallen.

De Lijn liet iVOX 1.000 Vlamingen ondervragen over autostress. Het blijkt onder meer dat 95 procent van de automobilisten op andere weggebruikers vloekt. Acht procent vloekt zelfs elke autorit en meer dan de helft regelmatig.

En neen, er is geen verschil tussen de beide geslachten als het op vloeken aankomt. Leeftijd speelt wél een rol: ouderen vloeken minder én ingehoudener. In de categorie min 35 vloekt dertien procent elke rit, terwijl dat bij de 55-plussers maar vier procent is. In die laatste groep doet tien procent het zelfs nooit; dat is slechts twee procent bij wie jonger dan 34 is.

De belangrijkste oorzaken voor autostress en vloeken in de auto zijn voor de Vlaming: andere weggebruikers die de pas afsnijden (24%), bumperklevers (17%) en automobilisten die de richtingaanwijzers niet gebruiken (14%). Trager rijden dan de aangegeven snelheid (10%), middenvakrijders op de snelweg (8%) en iemand die voor je neus een parkeerplaats inneemt (8%) vervolledigen de top vijf.

Om al die stress in de auto te helpen verminderen, lanceert het populaire stressventje van De Lijn vandaag de Potver-pot. Dat is een vloekpot die je in de bekerhouder kan plaatsen en die autoreizigers helpt sparen voor een vervoerbewijs van De Lijn. Per vloek steek je één euro in het potje.

Op 19 en 26 oktober deelt De Lijn in 12 Vlaamse steden 13.000 gratis Potver-potten uit. Wie de bus of tram wil uitproberen, kan op www.delijn.be/potverpot een gratis sms-ticket aanvragen. Ook kunnen bezoekers er uitzoeken welk type vloeker ze zijn. Het stressmannetje illustreert er de verschillende verkeersfrustraties met ludieke, herkenbare vloeken.

'Stress Dol', het reclamespotje van de actie met de gestresseerde pop in de hoofdrol, won onlangs de Gouden Welp 2013 op het reclamefestival van Cannes.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2013 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:50

Metro2002

Memento mori

Tsurany schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 15:41:
[...]

Als je het wilt vergelijken met de trein toch minstens 1 met chauffeur, wifi, tafeltje en airco, net als in de trein

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Je bedoelt een soort transportbusje waar je met 20 man achterin moet staan, jezelf proberen overeind te houden terwijl er altijd iemand met z'n arm omhoog z'n zweetoksel in jouw gezicht probeert te duwen. Luxe! :P

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
EvaluationCopy schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:44:
Je bedoelt een soort transportbusje waar je met 20 man achterin moet staan, jezelf proberen overeind te houden terwijl er altijd iemand met z'n arm omhoog z'n zweetoksel in jouw gezicht probeert te duwen. Luxe! :P
Ergens een trauma opgelopen in een bus of trein? Of gewoon een afkeer van mensen in het algemeen? :p

Mmm, het zit blijkbaar diep:
EvaluationCopy in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt #2"
EvaluationCopy in "Het grote BMW-topic #12"

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2013 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Er is geen fundamenteel verschil in de verhouding paupers/normale mensen in de auto of in het OV. Elke licht verstandelijk gehandicapte pauper met een IQ van 85 kan zijn rijbewijs halen en dat gebeurt in de praktijk ook veelvuldig (ik heb zelfs het idee dat het eerder een issue is van lager opgeleiden om te brullen 'dat je meteen op je 18e een rijbewijs moet hebben').

Absoluut waar is dat je in het OV dichter op de paupers zit, omdat je nu éénmaal dezelfde fysieke ruimte met ze deelt, maar de paupers in het wegverkeer zijn dan weer gevaarlijker omdat ze auto rijden. Ik heb in elk geval nog nooit een fietser of voetganger geschept zien worden door een plotseling van de rails zwaaiende trein, bestuurd door een machinist met een bontkraag en een petje.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Ik wilde dit jullie toch niet onthouden http://www.ad.nl/ad/nl/45...sperma-fietsen-niet.dhtml

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
De conclusie is dus dat de die-hard fietsers een uitstervend ras is.

Misschien komt er dan nog een einde aan deze discussie! })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
nare man schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 12:27:

Er is geen fundamenteel verschil in de verhouding paupers/normale mensen in de auto of in het OV. Elke licht verstandelijk gehandicapte pauper met een IQ van 85 kan zijn rijbewijs halen en dat gebeurt in de praktijk ook veelvuldig (ik heb zelfs het idee dat het eerder een issue is van lager opgeleiden om te brullen 'dat je meteen op je 18e een rijbewijs moet hebben').

Absoluut waar is dat je in het OV dichter op de paupers zit, omdat je nu éénmaal dezelfde fysieke ruimte met ze deelt, maar de paupers in het wegverkeer zijn dan weer gevaarlijker omdat ze auto rijden. Ik heb in elk geval nog nooit een fietser of voetganger geschept zien worden door een plotseling van de rails zwaaiende trein, bestuurd door een machinist met een bontkraag en een petje.
Het schil is dat die licht verstandelijk gehandicapte pauper niet naast mij in de auto zit met een veel te hard staande iPod met hiphop op waar iedereen ongevraagd van kan meegenieten :P

Naast dat ik 'plebs' een leuk woord vind en mogelijkheden het te gebruiken niet onbenut laat 8) , ik was vroeger behoorlijk fan van de trein. Vrijdagavond naar huis met een koude pils, sigaretje delen met je buurman, lekker socializen met je buren (was het pre-smartphone tijdperk), heerlijk! Goede gesprekken gehad in de trein, zelfs leuke deernes opgescharreld etc.

Mijn laatste 5 treinreizen moest ik staan. In twee gevallen stond ik naast een naar oud zweet stinkend iemand, in twee gevallen stonden er hysterische wijven in een telefoon te schreeuwen en in één geval werd er een conducteur bedreigd.

Ik heb wel een gezonde afkeer van mensen denk ik ja, zet mij maar lekker in een auto. Aircootje aan, BNR aan, 's winters stoelverwarming en de kachel, alvast wat mail beantwoorden in het zeldzame geval dat ik in de file sta... Ideaal, zo'n auto. 8)

Koop een kaartje voor de eerste klas dan, hoor ik u denken. Dat vind ik qua prijs/kwaliteit dan ook weer teleurstellend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Metro2002 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:13:
[...]

Als je het wilt vergelijken met de trein toch minstens 1 met chauffeur, wifi, tafeltje en airco, net als in de trein

;)
Lol... airco is alleen in nieuwe treinstellen. In de spits Almere - Amsterdam was het meer treinvervoer uit India, zonder wifi, zonder airco, zonder zitplaats en met een beetje pech werd de sneltrein een stoptrein waardoor ie nog trager en voller werd. Lekker een kwartier wachten op een bus die elke 7 minuten rijdt naar het station om vervolgens weg te niften op het station om te horen dat de trein helaas niet rijdt. En inmiddels ook onbetaalbaar met een ondoorzichtig pasjessysteem. Nee, de Gele Hel is niet aan mij besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil jullie deze toch ook niet onthouden :p
Zetelverwarming in auto’s vermindert de vruchtbaarheid omdat te veel warmte schadelijk is voor sperma. Onderzoekers van de universiteit in het Duitse Giessen namen de proef op de som.

Na één uur autorijden op een verwarmde zetel lag de temperatuur van de testikels van de dertig testpersonen op 37,3 graden Celsius. Personen die zonder zetelverwarming reden, lieten gemiddeld 36,7 graden Celsius optekenen.

Idealiter ligt de temperatuur van de testikels één à twee graden onder de lichaamstemperatuur. Volgens de Duitse onderzoekers verkleint de zetelverwarming dit verschil, met een verminderde vruchtbaarheid tot gevolg.

De invloed op het aantal spermacellen of de kwaliteit ervan werden echter niet verder onderzocht. Eerder onderzoek toonde al aan dat autorijden vanaf drie uur per dag sowieso een slechte invloed heeft op de vruchtbaarheid van mannen.
En dat vaak in combinatie met te weinig lichaamsbeweging :p

Ik fiets al heel mijn leven bijna elke dag (sinds 2005 20 km per dag) en mijn vrouw was meteen na het stoppen met de pil al zwanger (ja, van mij :p). Mijn pa is wielrenner geweest en kreeg ook 2 kinderen :)

Het is belangrijk om een goed zadel te hebben. Ik denk dat vooral wielrenners met smalle harde zadels en die sterk voorover gebogen zitten het meest te 'lijden' hebben.

Trouwens:
Het onderzoek is gepresenteerd op een bijeenkomst en het betreft slechts de eerste resultaten. Daarbij hebben de onderzoekers geen oorzakelijk verband laten zien.
De verhoogde temperatuur en verminderde beweeglijkheid herstelt zich na enkele uren/dagen, meen ik ergens gelezen te hebben (zowel voor fietsen als auto's dus). Geen paniek dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:58:
[...]

Stoelverwarming kan uit, dan heb je tenmiste nog de keuze om vruchtbaar te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Stoelverwarming vind ik helemaal niets. Gebruik dat echt nooit. Nee, ook niet in de winter op de leren bekleding. Net alsof je in je broek hebt gezeken.

Maar je trekt weer het verhaal op jezelf.
Ik heb de conditie van een dood paard, ben verliefd op auto- en motorrijden en onlangs vader geworden van een gezonde dochter. Telt dat dan weer als plusje voor de auto? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dude88 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:00:
Stoelverwarming kan uit, dan heb je tenmiste nog de keuze om vruchtbaar te blijven.
Ik zei al dat zaad zich herstelt, dus geen paniek, zowel voor mensen met een slecht fietszadel als voor autobestuurders met zetelverwarming. De babyboom was vlak na WO2, toen bijna iedereen met de fiets reed, dus zo spectaculair zullen de verschillen niet zijn. Mijn oom is een koukleum, gebruikt vaak zetelverwarming en wordt binnenkort ook vader.
Senor Sjon schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:07:
Maar je trekt weer het verhaal op jezelf.
Ik heb de conditie van een dood paard, ben verliefd op auto- en motorrijden en onlangs vader geworden van een gezonde dochter. Telt dat dan weer als plusje voor de auto? :P
Zie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De babyboom is er niet dankzij of ondanks de fiets gekomen hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Senor Sjon schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:21:
De babyboom is er niet dankzij of ondanks de fiets gekomen hoor :P
Tuurlijk niet, maar als fietsen zo slecht voor de vruchtbaarheid zou zijn, en er een babyboom was in een periode dat 60-90% van de mensen fietste, zal het zo dramatisch niet zijn zeker?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2013 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is echt totaal niet gerelateerd. De mensheid heeft loden leidingen ook overleefd. En wij hadden geen fietsen meer, die hadden de Duitsers ingenomen. Vandaar dat we België ook hebben ingehaald. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Senor Sjon schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:29:
Dat is echt totaal niet gerelateerd. De mensheid heeft loden leidingen ook overleefd. En wij hadden geen fietsen meer, die hadden de Duitsers ingenomen. Vandaar dat we België ook hebben ingehaald. :P
Er zal slechts een kleine correlatie zijn (bvb. bij overmatig fietsen op een slecht zadel), we kijken beter naar andere factoren: Wikipedia: Onvruchtbaarheid Maar dit gaat wel heel offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik volg je alleen maar. Je sleurde zelf dingen als stoelverwarming en de babyboom erbij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die stoelverwarming was een knipoog naar thewizard2006 die er een artikel bijsleurde over slechte invloed van fietsen op vruchtbaarheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
ajhaverkamp schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 08:40:
Valt er nog iets zinnigs over de uitstoot van motoren te zeggen? Want je verschuift nu gewoon je "kilometer-probleem". Verbruik van motoren is aardig hoog en catalysatoren zitten er bv vast niet op.
Verbruik motor / auto gaat in mijn geval redelijk op. Beide doen op benzine zo'n 1:18. Het verschil qua milieubelasting is dat mijn auto een halfuurtje stationair in de file staat te loeien, terwijl ik op de motor tussen de file kan rijden.

Honda heeft trouwens wel een aantal muesli-fietsen op de markt. Wellicht dat in de toekomst dergelijke machnines een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:34:
[...]Er zal slechts een kleine correlatie zijn (bvb. bij overmatig fietsen op een slecht zadel), we kijken beter naar andere factoren: Wikipedia: Onvruchtbaarheid Maar dit gaat wel heel offtopic.
Obesitas en hart- en vaatziekten die eerder verkregen worden door autorijden ipv fietsen zijn ook slecht voor de potentie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:58:
[...]

hahaah shit ik had vanochtend weer lekkere warme billetjes hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik kon een glimlach niet onderdrukken:
http://www.telegraaf.nl/b...957_sneller_dan_nu__.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dude88 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 12:56:

Sorry, ligfietser hier. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thewizard2006 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 09:01:
[...]

Ik kan me voorstellen dat 8° al berekoud is voor koukleumen met de auto, een geharde fietser heeft daar echter geen last van :) Als ik het raam hier openzet zijn mijn collega's met de auto de eersten om te komen klagen dat ze het kou krijgen, de softies :p Terwijl ik in t-shirt vlak naast het raam zit en zij 5 meter verder in een trui. Ze zijn ook vaker ziek dan ik.
Misschien meer haltes? En ik zal maar zwijgen over hoe lang het in 1957 duurde om tijdens de spits met de auto van Amsterdam naar Brussel te rijden, in vergelijking met nu.
dude88 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 12:56:

Het aantal fietsers neemt procentueel toe sinds de jaren 70, misschien zijn ze dan toch vruchtbaarder :p

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2013 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Verwijderd schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 11:03:
[...]
Ik kan me voorstellen dat 8° al berekoud is voor koukleumen met de auto, een geharde fietser heeft daar echter geen last van :) Als ik het raam hier openzet zijn mijn collega's met de auto de eersten om te komen klagen dat ze het kou krijgen, de softies :p Terwijl ik in t-shirt vlak naast het raam zit en zij 5 meter verder in een trui. Ze zijn ook vaker ziek dan ik.
n=1
[...]
Misschien meer haltes? En ik zal maar zwijgen over hoe lang het in 1957 duurde om tijdens de spits met de auto van Amsterdam naar Brussel te rijden, in vergelijking met nu.
Korter dunkt me. Geen Vmax, geen file. En Brussel <> Amsterdam is sowieso een end rijden, dan kan je niet meer over spits spreken.
[...]
Het aantal fietsers neemt procentueel toe sinds de jaren 70, misschien zijn ze dan toch vruchtbaarder :p
In welk opzicht? Ik heb ook een fiets thuis, bijna elke Nederlander heeft een fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik verwees nochtans naar een onderzoek: http://www.nu.nl/economie...mer-minder-vaak-ziek.html
[...]

Korter dunkt me. Geen Vmax, geen file. En Brussel <> Amsterdam is sowieso een end rijden, dan kan je niet meer over spits spreken.
Dus kan je stellen dat ook het wegverkeer vertraagd is sinds 1957.
[...]

In welk opzicht? Ik heb ook een fiets thuis, bijna elke Nederlander heeft een fiets.
In dit opzicht: http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/vtf/fietsinbeeld.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
Daaruit haal ik eigenlijk vooral dat er weinig tot geen toename is en dat je beter kunt stellen dat het fietsgebruik redelijk stabiel is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
redwing schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 13:47:
[...]

Daaruit haal ik eigenlijk vooral dat er weinig tot geen toename is en dat je beter kunt stellen dat het fietsgebruik redelijk stabiel is.
De verschillende regio's samen resulteren in een lichte stijging, maar het zou inderdaad beter kunnen :)

Gelukkig helpt de politiek een handje: http://www.provant.be/mobiliteit/

Stijgende olieprijzen of milieunormen zullen in de toekomst misschien ook helpen.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2013 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Verwijderd schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 13:38:
[...]
Ik verwees nochtans naar een onderzoek: http://www.nu.nl/economie...mer-minder-vaak-ziek.html

[...]
Dus kan je stellen dat ook het wegverkeer vertraagd is sinds 1957.

[...]
In dit opzicht: http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/vtf/fietsinbeeld.pdf
Je begint met een anekdote en verwijst naar een algemeen onderzoek. Ik ga er dan vanuit dat ze bij jou op kantoor dus vaker ziek zijn? Hier op kantoor scheelt het klimaat vijf graden binnen 10 meter door slechte afstelling van de klimaatinstallatie (waren vroeger losse kantoren).

Een open raam kan eenzelfde effect hebben dat halverwege ergens tocht ontstaat en het dus kouder is.

Trouwens, dat is een onderzoek van 1.200 medewerkers bij 3 bedrijven. Niet echt representatief. Als de drie bedrijven bv. op de Zuidas in Amsterdam staan, dan zijn ze goed bereikbaar met de fiets. Een gemiddeld kantoor op een gemiddeld bedrijventerrein ligt eigenlijk overal ver vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Senor Sjon schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:05:
[...]

Je begint met een anekdote en verwijst naar een algemeen onderzoek. Ik ga er dan vanuit dat ze bij jou op kantoor dus vaker ziek zijn? Hier op kantoor scheelt het klimaat vijf graden binnen 10 meter door slechte afstelling van de klimaatinstallatie (waren vroeger losse kantoren).

Een open raam kan eenzelfde effect hebben dat halverwege ergens tocht ontstaat en het dus kouder is.

Trouwens, dat is een onderzoek van 1.200 medewerkers bij 3 bedrijven. Niet echt representatief. Als de drie bedrijven bv. op de Zuidas in Amsterdam staan, dan zijn ze goed bereikbaar met de fiets. Een gemiddeld kantoor op een gemiddeld bedrijventerrein ligt eigenlijk overal ver vandaan.
Is een onderzoek met 10000 personen dan wel goed? Al zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat mensen die naar het werk fietsen sowieso meer met een gezondere levensstijl in het algemeen bezig zijn. Daarnaast kan elke vorm van beweging tot dezelfde resultaten leiden, maar als je enkel met de fiets naar het werk kan heb je nooit een excuus om het niet te doen: http://www.louisehildebra...sporters_missen_motivatie

Ik vermoed inderdaad (ik heb geen harde cijfers) dat ik minder vaak ziek ben dan collega's (die bijna allemaal met de auto komen). In 8 jaar tijd ben ik slechts 1 keer afwezig geweest (nekspier verrokken door foute beweging), maar met 1 persoon maak je natuurlijk geen statistiek.

Verder val ik soms omver bij het zien van een autobestuurder met een dikke jas of sjaal in de auto. Met een sjaal rond de nek kan ik zelfs in de winter niet fietsen wegens te verstikkend. Sterker nog, sommigen dragen zelfs een sjaal op kantoor terwijl het hier meestal gewoon rond 20 graden is. Dat is dan waarschijnlijk een placebo-effect omdat het buiten koud is. Ik vind dat veel mensen nogal zwak en kouwelijk geworden zijn, waar dat aan ligt laat ik in het midden. Te weinig bewegen en te weinig buiten komen in de winter zal er vast mee te maken hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2013 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De sjaal is mode. Ik heb er ook niks mee, maar bij ons aan de kapstok heeft vrouwlief er een stuk of 20 hangen als accessoire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Senor Sjon schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 16:15:
De sjaal is mode. Ik heb er ook niks mee, maar bij ons aan de kapstok heeft vrouwlief er een stuk of 20 hangen als accessoire.
Nee, ik bedoel echt een dikke sjaal, zoiets: http://www.bombersonline....mages/bo_122sjaal_wit.jpg
Of mannen met zo'n trui: http://www.thuisvergelijken.nl/img/category/3480/coltrui.jpg

Als ik zou meedoen met die mode zou ik me toch lazarus zweten :p (bestaat die uitdrukking? :s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
En weer projecteer jij jezelf op wat andere zouden moeten doen. Dit is je inmiddels als meerdere pagina's lang duidelijk gemaakt. Jij =! anderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thewizard2006 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 09:56:
En weer projecteer jij jezelf op wat andere zouden moeten doen. Dit is je inmiddels als meerdere pagina's lang duidelijk gemaakt. Jij =! anderen
Is het verboden om naast tientallen artikels en onderzoeken ook eens eigen ervaringen of meningen te delen?

Heb ik gezegd dat anderen voortaan ook een t-shirt zouden moeten dragen in de winter? (binnen)

Over ziekteverzuim en fysische weerbaarheid heb ik trouwens al artikels gelinkt:
http://www.nu.nl/economie...mer-minder-vaak-ziek.html
http://road.cc/content/ne...d-absenteeism-due-cycling

Zelfs met disclaimers: "Al zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat mensen die naar het werk fietsen sowieso meer met een gezondere levensstijl in het algemeen bezig zijn. Daarnaast kan elke vorm van beweging tot dezelfde resultaten leiden, maar als je enkel met de fiets naar het werk kan heb je nooit een excuus om het niet te doen: http://www.louisehildebra...sporters_missen_motivatie

En ook: "maar met 1 persoon maak je natuurlijk geen statistiek."

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2013 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Ik heb het ook al eens eerder gezegt en misschien ben je er niet geheel van bewust.

Maar het komt hier gewoon heel erg over dat je je eigen mening bij andere wil opdringen, zij moeten zich maar aanpassen naar jouw standaarden.

Als je het niet zo bedoeld, dat kan, maar zo komt het voor mij wel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dude88 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 10:32:
Ik heb het ook al eens eerder gezegt en misschien ben je er niet geheel van bewust.

Maar het komt hier gewoon heel erg over dat je je eigen mening bij andere wil opdringen, zij moeten zich maar aanpassen naar jouw standaarden.

Lees mijn laatste reactie eens opnieuw.

Verloren moeite Verwijderd in "Heeft de auto toekomst?"

Laten we voortaan dus maar weer inhoudelijk praten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2013 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

dude88 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 10:32:

Nou, ik kan er best inkomen. Het is gewoon feitelijk waar dat mensen die dagelijks fietsend naar werk gaan gemiddeld genomen gezonder zijn dan hun autorijdende collega's.

En dat kouwelijk-zijn herken ik bij veel mensen ook wel. Ik snap er niets van, want ik heb het juist eerder te warm dan te koud, helemaal als ik s'winters van de fiets kom (na een stuk fietsen) en ik stap een warme ruimte in.

Laat ik het zo zeggen, als de fiets-populatie naar werk verdubbeld, dan geloof ik heilig dat het aantal ziek-meldingen afneemt en mensen gemiddeld gezonder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
merauder schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:59:
[...]

Verbruik motor / auto gaat in mijn geval redelijk op. Beide doen op benzine zo'n 1:18. Het verschil qua milieubelasting is dat mijn auto een halfuurtje stationair in de file staat te loeien, terwijl ik op de motor tussen de file kan rijden.

Honda heeft trouwens wel een aantal muesli-fietsen op de markt. Wellicht dat in de toekomst dergelijke machnines een optie zijn.
Honda heeft de nc700 serie met een ander type motor afgeleid van auto's. Geen uitschieter kwa prestaties met uitzondering van verbruik. Die is een stuk zuiniger;
http://www.fuelly.com/motorcycle/honda/nc700x
Zonder kunstingrepen met elektromotoren ed. Grootste verschil is dat je wat meer trekkracht onderin hebt en dat deze motoren niet inworpen zijn om +10.000 rpm te draaien. Beetje voor de 'luie' rijder.
Daarnaast heb je nog stadsmotoren en -scooters die nog zuiniger (kunnen) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Bartjuh schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 12:08:
[...]

Nou, ik kan er best inkomen. Het is gewoon feitelijk waar dat mensen die dagelijks fietsend naar werk gaan gemiddeld genomen gezonder zijn dan hun autorijdende collega's.

En dat kouwelijk-zijn herken ik bij veel mensen ook wel. Ik snap er niets van, want ik heb het juist eerder te warm dan te koud, helemaal als ik s'winters van de fiets kom (na een stuk fietsen) en ik stap een warme ruimte in.

Laat ik het zo zeggen, als de fiets-populatie naar werk verdubbeld, dan geloof ik heilig dat het aantal ziek-meldingen afneemt en mensen gemiddeld gezonder worden.
Vroeguh toen ik nog bijna dagelijkse fietste was ik elke winter minimaal 1 of 2 keer ziek (minimaal 3 dagen).
De laatste 12 jaar ben ik 1x ziek geweest.

Dus ik herken dat verhaal totaal niet.

Ja ik houd er wel van als de verwarming lekker aan staat, maar dat is altijd al zo geweest, ook toen ik nog fietste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Blijkbaar verschillende ervaringen, dus laten we het maar bij de geciteerde artikels houden. Misschien zijn er nog grootschaliger onderzoeken, maar ik heb niet verder gezocht. Bottomline is ook dat regelmatig bewegen gewoon gezond is, of het nu fietsen of wandelen is, alleen professioneel sporten kan weer minder gezond zijn door het opzoeken van limieten.

Over warm of koud hebben toch nog iets gevonden:
Beweging is zo ontzettend belangrijk, dat het eigenlijk aan het begin van elk dieetboek zou moeten staan. En wist je dat bewegen er ook voor zorgt dat je het minder koud zult hebben? Ik zal het je nog sterker vertellen: het beste is om buiten te gaan sporten als je het koud hebt. Ja, dat hoor je goed. Je moet juist de kou opzoeken, de kou trotseren en daar de spiertjes losgooien.

Door te bewegen en te sporten zal je hart beter zijn best doen om bloed te vervoeren door je lichaam. Het moet dus harder werken om hetzelfde resultaat te krijgen. Door de kou in te trekken, moet je lijf zich nog meer inspannen met als resultaat een warmer lichaam. Tuurlijk, je hoeft niet met min-tien en een dik pak sneeuw je hardloopschoenen aan te trekken. Rennen met temperaturen rond het vriespunt, mét goede kleding, kan echter geen kwaad. Sterker nog: buiten sporten in de kou is beter dan binnen sporten met een verwarming op graadje achttien.
Fietsen in de winterkou zou dus eigenlijk geen drempel mogen zijn (waarmee ik niet wil zeggen dat iedereen het zou moeten doen - toch maar een disclaimer plaatsen :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Zeker waar, zeer herkenbaar! _/-\o_

Als ik nu naar buiten stap heb ik het koud. Ga ik, zoals afgelopen weekend, een stukje mountainbiken in het bos, dan heb ik het als ik terug kom gewoon lekker warm, vele uren later nog. (eerste 5 tot 10 min zijn wel een beetje fris als je begint te fietsen, maar daar moet je gewoon doorbijten :) )

[ Voor 20% gewijzigd door Bartjuh op 17-10-2013 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bartjuh schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 12:51:
Zeker waar, zeer herkenbaar! _/-\o_

Als ik nu naar buiten stap heb ik het koud. Ga ik, zoals afgelopen weekend, een stukje mountainbiken in het bos, dan heb ik het als ik terug kom gewoon lekker warm, vele uren later nog. (eerste 5 tot 10 min zijn wel een beetje fris als je begint te fietsen, maar daar moet je gewoon doorbijten :) )
Klopt, uitspraken zoals onderstaande slaan dus eigenlijk nergens op:
thewizard2006 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 09:01:
[...]

Enkele jaren geleden ben ik 's winters een paar keer met de auto van mijn ouders gaan werken, halverwege de rit van 10 km was ik (en de auto) nog niet op temperatuur, terwijl ik met de fiets na enkele honderden meters geen kou meer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ja nogal wiedes, dat heet inspanning 8)7
Als ik uit de sportschool kom na een avondje bezig te zijn geweest heb ik het daarna ook niet gauw koud. Your point being...?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 13:07:
[...]
Enkele jaren geleden ben ik 's winters een paar keer met de auto van mijn ouders gaan werken, halverwege de rit van 10 km was ik (en de auto) nog niet op temperatuur, terwijl ik met de fiets na enkele honderden meters geen kou meer heb.
Dan is er of iets mis of staat de verwarming niet goed afgesteld.

In dit geval werd er met warme billetjes ook gedoeld op stoelverwarming, dat is helemaal snel warm, gezien dat niet afhankelijk is van de motortemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik denk dat je zieker van het OV wordt of als je kleine kinderen naar de opvang/school/whatever brengt. Veel meer contact met mensen betekent veel meer besmettingsbronnen en er zal altijd wel een variant tussenzitten die je nog niet gehad hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dude88 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 12:34:
[...]

Vroeguh toen ik nog bijna dagelijkse fietste was ik elke winter minimaal 1 of 2 keer ziek (minimaal 3 dagen).
De laatste 12 jaar ben ik 1x ziek geweest.

Dus ik herken dat verhaal totaal niet.

Ja ik houd er wel van als de verwarming lekker aan staat, maar dat is altijd al zo geweest, ook toen ik nog fietste.
Vaker ziek of niet merk ik niet veel van en is veel meer afhankelijk van of je net wel of niet een griepvirus te pakken hebt. Wel herstel ik veel sneller dan vroeger, is mijn conditie (duh) beter en ik geloof ook wel dat mijn algehele afweersysteem wat beter is.

Waar ik wel echt wat van merk is van mijn relatief zwakke onderrug (familiekwaaltje) . Waar ik vroeger toen ik nog elke dag met mijn goddelijke kont in de auto zat minstens 1 keer per jaar door mijn rug ging (en dan was het op zijn minst zenuw beknelling en in het ergste geval een paar dagen / weken plat) is dat nu gereduceerd tot 0 dagen per jaar voor de afgelopen 6 jaar dat ik elke dag fiets.

Dat plus het feit dat ik me gewoon fysiek en geestelijk beter voel als ik fiets dan wanneer ik als een suffe zoutzak in de auto zit zorgt ervoor dat je mij met geen 10 paarden meer de auto in krijgt in de spits.

En koud, ik presteer het op de fiets zelfs om in hartje winter het nog bloedheet te krijgen :P je trapt jezelf vanzelf weer warm. Meestal binnen 5 tot 10 minuten ben je goed op temperatuur. En ik ben best een koukleum verder :P

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 17-10-2013 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Zo zie je maar weer dat iedereen dingen anders ervaart.

Daarom denk ik ook dat je lekker iedereen in zijn waarde moet laten en gewoon zijn ding moet laten doen.
Als je tevreden ben hoef je niets te veranderen.

Ben je niet tevreden dan kan je wel eens te rade gaan bij jezelf wat je er aan kan doen om dat beter te maken voor jezelf.
Als dat fietsen is gewoon doen, als de auto beter uit komt, dan ga je voor die optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-tom-562 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 13:10:
Ja nogal wiedes, dat heet inspanning 8)7
Als ik uit de sportschool kom na een avondje bezig te zijn geweest heb ik het daarna ook niet gauw koud. Your point being...?
Mijn punt is dat koud weer vaak aangehaald wordt als reden om de fiets te laten staan, terwijl je er eigenlijk weinig of niets van merkt, en je na enkele km's zelfs kan zweten als het vriest. Handschoenen en een muts zijn wel een must. :)
dude88 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 13:25:
[...]
Dan is er of iets mis of staat de verwarming niet goed afgesteld.
Het was een Peugeot 206 met een lichte motor. Na een nacht buiten vroor het in die auto, het duurde echt wel 5 km alvorens het wat op temperatuur kwam (met verwarming op max). In zones waar je slechts 30 of 50 mag rijden, of waar je vaak staat aan te schuiven heeft de motor niet veel kans om warmte te genereren.
Senor Sjon schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 13:28:
Ik denk dat je zieker van het OV wordt of als je kleine kinderen naar de opvang/school/whatever brengt. Veel meer contact met mensen betekent veel meer besmettingsbronnen en er zal altijd wel een variant tussenzitten die je nog niet gehad hebt.
Klopt, op het OV heb je een grotere kans om besmet te worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2013 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gerelateerd aan dit topic:

"How do we solve the problem of the suburbs? Urbanist Jeff Speck shows how we can free ourselves from dependence on the car -- which he calls "a gas-belching, time-wasting, life-threatening prosthetic device" -- by making our cities more walkable or bikable and more pleasant for more people."

Krijgt steeds meer navolging:
http://www.toronto.ca/health/hphe/pdf/walkable_city.pdf
http://www.clc.gov.sg/doc...hewalkablecity_report.pdf
http://www.corp.at/archive/ppt/CORP2012_SLIDES24.pdf

Kan ook toegepast worden op kleinere steden en gemeenten.

Energieverbruik per transportmiddel. Voor voetgangers en fietsers heb ik de gemiddeldes genomen, want dat verschilt nogal naargelang de eetgewoonten (lokaal/seizoensgebonden/vegetarisch, of net niet). Eten is er bij autobestuurders trouwens niet bijgeteld. Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/uddohtthn/tmp.png
Bron: https://sites.google.com/...kels/energie-efficieentie

Pendelafstanden in ons bedrijf. Fiets is groen, bromfiets is geel, auto is oranje. Sporadische zomerfietsers die nu al weer met de auto gaan heb ik bij auto geteld.
Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/a553ky4wr/tmp.png

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2013 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:12

Destruction

(ex-)Automonteur

Als ik het zo lees heeft die 206 eerder een nogal gammele thermostaat (kosten maar weinig en simpel om te vervangen). Na 5km nog kou ervaren in een auto is niet een normale situatie.

Files zouden verminderd kunnen worden als overheden mensen na 1 of 2 rijlessen toestaan om (mits in bezit van een geldig B rijbewijs) op een motor scooter te laten rijden. Op de plaats van 1 auto passen makkelijk 2 motorscooters die naast elkaar rijden, een parkeervak bestemd voor 1 auto bied ruimte aan al snel 3 of 4 motorscooters, etc..De auto ga je nooit volledig uit het straatbeeld bannen, maar er moeten wel serieuze alternatieven geboden worden. Een motorscooter is daarbij ook peanuts in kosten houderschap, veel voordeliger dan een auto en bovendien rijdt het ook veel zuiniger.

Verder ben ik het over het algemeen wel mee eens dat mensen bewuster moeten nadenken per reis, welke manier van vervoer noodzakelijk of het best passend is. In de zomermaanden rijd ik bijvoorbeeld heel weinig auto, en ben ik heel vaak op 2 wielen te vinden. Voor dagelijks woon/werk vervoer heb ik mijn auto niet nodig, en dan staat hij dus ook 'gewoon' voor m'n deur. Voornamelijk in het weekend maak ik de kilometers ermee. Een meeting met een groepje hier van IRC, een dagje uit, noem het maar. Of mijn uitstapjes ook zonder auto kunnen? Wellicht, maar vooral de eerder genoemde meetings zijn afgelopen op momenten dat er geen OV meer mogelijk is, terwijl ik dan wel naar huis wil ;)

Nu de wintermaanden er weer aan komen ga ik de auto vaker gebruiken, vooral als het straks ook weer gaat vriezen heb ik weinig keus, oud knie letsel (of de blijvende kant daarvan) verhinderd mij kilometers op de fiets te maken. De kou trekt erin, mijn knie verkrampt of slaat zelfs vast. Daar sta je dan op bijvoorbeeld een kruising, je knie buigt niet meer.. Verder fietsen lukt niet, maar lopen gaat ook niet.. En zo zijn er verschillende mensen die om verschillende redenen wel of niet hun auto dagelijks nodig hebben.

En de auto als schadelijk product voor de economie? Ik weet wel zeker dat alle autobezitters samen een mooie bijdrage leveren aan de economie. Niet alleen betalen we wegenbelasting, we betalen op nog 4* andere manieren belasting aan de overheid. Op veel plaatsen betalen we ook nog eens parkeergeld, of moet je een parkeervergunning kopen om je auto voor de deur te mogen plaatsen, etc. Onderschat die bijdragen vooral niet. Ik postte het al eerder in dit topic, maar als inderdaad iedereen per direct de auto weg doet en stopt met roken e.d, dan komt de overheid de gemiste inkomsten wel op een andere manier bij ons allemaal verhalen, en die andere methode gaat het zeker niet voordeliger maken ;) Autobezitters en/of gebruikers zijn dus wel degelijk van belang voor een economie. Niet in de laatste plaats omdat mensen zoals mij (zie ondertitel) er hun brood aan verdienen.

*
- Accijns aan de pomp
- btw aan de pomp
- Assurantiebelasting over de verzekering
- btw over onderhoudsfacturen

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Denk je dat dat representatief is voor het gemiddelde bedrijf? Ik kan ons bedrijf (onderdeel van de gemeente Amsterdam) er tegenover ztten en daar komt bijna niemand met de auto (want er is geen doorkomen aan en er zijn geen p-plaatsen). Enkel een paar bezoekersplekken en wat bobo's die wel een vaste plek in de kleine bedrijfsgarage hebben.
Dus men komt op de fiets, als men dichtbij woont. Of men komt met het OV. Ikzelf en wat andere collega's die dichtbij wonen komen lopend, echter zijn dat er heel weinig.
Daar komt dus van de 700+ mensen, misschien 25 man met de auto.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je slingert wel heel makkelijk mensen de auto in als ze niet in de regen willen fietsen.

@Destruction. Alsjeblieft niet. Het motorrijbewijs kent een stuk meer facetten dan het autorijbewijs. Ik moet er niet aan denken dat een automobilist zomaar op de motorscooter stapt. Die kennen hun plaats op de weg niet, kijken niet vooruit en gaan op de motor rijden alsof ze in een auto zitten. Succes gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Senor Sjon schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 14:48:
@Destruction. Alsjeblieft niet. Het motorrijbewijs kent een stuk meer facetten dan het autorijbewijs. Ik moet er niet aan denken dat een automobilist zomaar op de motorscooter stapt. Die kennen hun plaats op de weg niet, kijken niet vooruit en gaan op de motor rijden alsof ze in een auto zitten. Succes gegarandeerd.
Ik had een dergelijke reactie al verwacht ;)

Daarom ook die rijlessen, zodat "ze" (de koekblikkers ;)) leren wat hun plaats op de weg is e.d. Een 250cc motorscooter is dan imo niet im frage, volgens mij zijn er ook 125cc modellen. Als het maar 100-120km/u kan rijden zal het wel volstaan. Geen motorrijbewijs, dus je moet er wel een verschil in aanleggen uiteraard.

Zo vind ik het ook nogal beangstigend dat iemand sinds de nieuwe rijbewijsregels van begin dit jaar ineens met een hele zware aanhanger mag rijden, zonder ooit les te hebben gehad over manier van beladingen, aslasten e.d. Ik had al tien, zo niet honderdtallen keren met aanhangers gereden voor ik mijn E achter B behaalde, en ik was toch best een boel informatie wijzer. Getuige ook de vele combinaties die in V-vorm over de wegen rijden (auto hangt volledig door zijn achtervering en de aanhanger hangt compleet voorover door foutieve belading).

Wat mij betreft zou iemand met alleen een B rijbewijs überhaupt niet met een aanhanger mogen rijden.

[ Voor 28% gewijzigd door Destruction op 30-10-2013 19:25 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Destruction schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 19:20:
[...]

Wat mij betreft zou iemand met alleen een B rijbewijs überhaupt niet met een aanhanger mogen rijden.
Dat verschilt ook van persoon tot persoon. Heb jarenlang met een caravan gereden en dat is altijd prima gegaan, ook achteruit straatje keren, het ding achteruit op zijn plek zetten of een stalling inrijden etc.

Als mensen het niet aan denken te kunnen moeten ze het niet doen, dat geldt bv net als het rijden in een grote bestelbus maar er zijn genoeg mensen bekwaam genoeg om wel met een aanhanger te rijden.

En dat geldt voor motorrijden net zo goed, ik rij zelf ook in een 'kwetsbaar' voertuig (velomobiel) dagelijks door het drukke stadsverkeer en ja dat betekent anticiperen, ver vooruit kijken, goed in de spiegels blijven van automobilisten, defensief rijden etc terwijl er genoeg mensen als een dwaas door het verkeer razen op de fiets / scooter en dat zal best wel eens fout kunnen aflopen als die op een motor stappen.

Misschien is het juist wel goed voor de natuurlijke selectie om het wel in te voeren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Je benoemd nu 2 groep.

Degene die het kunnen en doen.
En dengene die het niet kunnen en het ook niet doen.

Helaas heb je in de praktijk ook groep 3.
Degene die het niet kunnen en toch doen, of meer proberen...

Bij een deel gebrek aan zelfkennis en bij andere is het eigenwijsheid of het niet durven toegeven...

Elke zomer zie je ze gewoon weer rijden, terwijl het eigenlijk gewoon niet gaat.
Ze rijden te langzaam, kiezen rare positie op de weg en nemen de bochten erg vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dude88 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 10:00:
Je benoemd nu 2 groep.

Degene die het kunnen en doen.
En dengene die het niet kunnen en het ook niet doen.

Helaas heb je in de praktijk ook groep 3.
Degene die het niet kunnen en toch doen, of meer proberen...

Bij een deel gebrek aan zelfkennis en bij andere is het eigenwijsheid of het niet durven toegeven...

Elke zomer zie je ze gewoon weer rijden, terwijl het eigenlijk gewoon niet gaat.
Ze rijden te langzaam, kiezen rare positie op de weg en nemen de bochten erg vreemd.
Dat probleem lost zichzelf wel op toch? Je kan moeilijk alles maar reguleren en iedereen tegen zichzelf beschermen en daarmee een grote groep benadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Hoe lost dat probleem zichzelf op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die mag je zelf invullen... :P Iets met de Darwin-award.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Gezien de maatschappij steeds meer verpauperd zie ik het probleem eerder groter worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En dat neemt vanzelf weer af. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Ik maak me alleen zorgen of ik dat nog mee ga maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 10:41
Pendelafstanden in ons bedrijf. Fiets is groen, bromfiets is geel, auto is oranje. Sporadische zomerfietsers die nu al weer met de auto gaan heb ik bij auto geteld.
Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/a553ky4wr/tmp.png
Het is nog steeds jammer om te constateren dat er voor afstanden boven de 10 km al de auto wordt gepakt.
Ik doe dagelijks 2x25km op mijn elektrische fiets. Zou heel veel schelen als meer mensen dat deden, maar de elektrische fiets gaat nu eenmaal gebukt onder:

- Oubollig imago ( wat niet terecht is: http://www.12gobiking.nl/elektrischefietsen/45elekfietsen , alsof opa en oma daar op durven te fietsen :+ )
- Slappe excuusjes dat het te vaak regent ( check eens www.hetregentbijnanooit.nl )
- Principiële afkeer tegen het uit de auto stappen

Vooral dat laatste is gewoon een cultuur omslag die amper om te draaien valt.
Ach, die mensen moet het ook allemaal maar zelf weten ook. Ik kom zelf heel wat meer uitgerust en voldaan op de zaak, voel me minder vaak ziek, spaar het milieu, en last but not least: Het scheelt bijna 2000 euro per jaar aan benzine!

Mijn Avensis staat heel vaak stof te happen doordeweeks, mijn vrouw gebruikt hem niet, en het is dus alleen nog maar een boodschappenwagen / familiebak. Woon-werkverkeer doe ik dus met de fiets. Behalve afgelopen maandag dan, het moet wel leuk blijven. En bij sneeuw of extreme kou pak ik ook de auto.
Maar als het weer enigszins goed is is het prima te doen en leg ik de 25km enkele reis naar de zaak in een uurtje af, heerlijk door het Groene Hart fietsen _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Vlassie1980 op 31-10-2013 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je vergeet prijs... Een beetje elektrische fiets kost 2 ruggen. Voor dat geld heb je ook een 2ehands motor. Stuk leuker. >:) Een nieuwe snorscooter heb je overigens ook wel voor dat geld.

En jammer dat mensen die een halfjaar fietsen, maar niet in de winter gelijk bij de auto geteld worden. Jij zou dus ook bij de auto's staan vanwege afgelopen maandag. Wel DE manier om statistiek te manipuleren overigens. Als er mensen vlakbij kantoor wonen, maar vaak onderweg zijn, dan komen ze ook met de auto. Tellen die ook als auto? Woon-werk is dan een paar km, maar afspraken zijn dan makkelijk 50+ km.

[ Voor 69% gewijzigd door Señor Sjon op 31-10-2013 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Senor Sjon schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:56:
Je vergeet prijs... Een beetje elektrische fiets kost 2 ruggen. Voor dat geld heb je ook een 2ehands motor. Stuk leuker. >:) Een nieuwe snorscooter heb je overigens ook wel voor dat geld.
Inderdaad, als het om 2k gaat spendeer ik die liever aan een auto/motor dan aan een fiets, electrisch of niet :)

* Destruction heeft een simpele Peugeot stadsfiets met 7 versnellingen, heb het ding al een jaar of 7 en zelfs nog nooit een lekke band gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Senor Sjon schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:56:
Klopt, je hebt zelfs e-bikes voor 5 ruggen. Maar je kunt ook een huidige redelijk goede fiets ombouwen tot e-bike met diverse ombouwkits, dat kan al voor ongeveer 500 a 600 euro.

Jij vindt een motor een stuk leuker, maar dan moet je wel weer een motorrijbewijs hebben. Snorscooter is niks voor mij. En je moet er nog steeds benzine in blijven gooien, dat hoeft bij mijn fiets dus niet. Alleen op de zaak en thuis de accu aan de prik leggen.
En jammer dat mensen die een halfjaar fietsen, maar niet in de winter gelijk bij de auto geteld worden. Jij zou dus ook bij de auto's staan vanwege afgelopen maandag. Wel DE manier om statistiek te manipuleren overigens. Als er mensen vlakbij kantoor wonen, maar vaak onderweg zijn, dan komen ze ook met de auto. Tellen die ook als auto? Woon-werk is dan een paar km, maar afspraken zijn dan makkelijk 50+ km.
Ho, wacht even.... Ik pak in 90% van de gevallen mijn fiets. Dus niet aankomen met een verhaal dat ik die fiets alleen maar een half jaar gebruik. Hoe je dat invult in de statistieken boeit me verder ook niet, voor mij geldt dat ik alleen in uitzonderingsgevallen de auto pak. Ik kan er wel inkomen dat sommige mensen vaak naar klanten moeten, dan is een auto inderdaad onontkoombaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb het over de tabel van Cyberblizzard, die gemakshalve iedereen die minder dan 99% fietst bij de auto schaart. :P

Die ombouwsets heb ik nog nooit gezien, maar dat is toch niets t.o.v. een geïntegreerd systeem? En dankzij al die 'fietsen van de zaak' kost een nieuwe fiets standaard 750 euro. :( :X

Elektriciteit is ook weer niet gratis en als je van motorrijden houdt, heb je natuurlijk je rijbewijs al. Bij grote populariteit van de elektrische fiets of auto zegt de werkgever op een gegeven moment ook dat het wel leuk is geweest met alles opladen op kosten van de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Senor Sjon schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 12:31:
Ik heb het over de tabel van Cyberblizzard, die gemakshalve iedereen die minder dan 99% fietst bij de auto schaart. :P

Die ombouwsets heb ik nog nooit gezien, maar dat is toch niets t.o.v. een geïntegreerd systeem? En dankzij al die 'fietsen van de zaak' kost een nieuwe fiets standaard 750 euro. :( :X

Elektriciteit is ook weer niet gratis en als je van motorrijden houdt, heb je natuurlijk je rijbewijs al. Bij grote populariteit van de elektrische fiets of auto zegt de werkgever op een gegeven moment ook dat het wel leuk is geweest met alles opladen op kosten van de zaak.
Ok wat die tabel betreft: iets met appels en peren vergelijken :P

Ombouwsets zijn een manier, ik heb het zelf ook zo gedaan en ben er redelijk tevreden over. Moet wel zeggen dat ik de volgende keer wel voor een echte e-bike ga en niet weer om ga bouwen. Bosch maakt tegenwoordig hele goede motoren voor e-bikes, en met een 45 km/u model kan ik dan ook mijn reistijd verkorten van 60 naar 45 minuten :)

Over die elektriciteit: De hoeveelheid stroom voor mijn 36 volt accu ligt zo rond de 15 euro per jaar. Laat ze bij mijn werkgever eerst maar eens zorgen dat al die pc's niet nodeloos dag en nacht aan staan. En daarnaast is het voor de zaak ook beter dat ik met de fiets kom, want ik voel me fitter en ben minder vaak ziek dan voordat ik de fiets pakte. En als ze helemaal moeilijk gaan lopen doen over dat luttele bedrag dan trekken ze het maar van mijn salaris af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Senor Sjon schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 12:31:
Nee, ik tel de 3 personen die slechts 10% van de tijd met de fiets komen bij de auto (het zou nogal gek zijn als ik die bij de fietsers zou tellen, of ik zou hun oranje balk 10% groen moeten kunnen kleuren). Naast de 2 alledaagse fietsers zijn er dus een stuk of 3 die alleen in de zomer met de fiets komen, als het meer dan 23° is en als er niet te veel wolken zijn (ja, zelfs op een droge bewolkte dag van 18 of 20° haken er al af). Vandaag is het dus niet zo koud, is het droog en af en toe zelfs zonnig, maar er staan weer slechts 2 fietsen in de stalling (ik en de persoon die op 1 km afstand woont). De overige 3 gaan we pas volgend jaar eens terug zien.

Natuurlijk zijn er ook veel bedrijven met procentueel meer dagelijkse fietsers, maar een bedrijf met een verdeling zoals het onze is ook geen uitzondering, vooral hier in Vlaanderen. In de bedrijven in de buurt zie ik ook slechts 1 tot 5 fietsen in de stallingen, naar de industriezone is er nochtans een grotendeels afgescheiden fietspad in 2 richtingen. Ik vind het nogal olieverspilling voor auto's die over zo'n korte afstand grotendeels lucht vervoeren (+ extra vervuiling, onveiligheid,...)

In Nederland staat men wel al verder dan in Vlaanderen (vooral in steden):
http://www.demorgen.be/dm...n-gek-van-Amsterdam.dhtml

Vorige week ook nog een interessant artikel verschenen:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131021_00802513

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2013 15:02 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste