Ohnee? Vertel! , ik hang aan je lippen. Iemand met een béétje conditie trapt dat namelijk mákkelijk.Senor Sjon schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 15:58:
[...]
Dan nog 13,4km is toch 2,5 uur lopen of een 3 kwartier fietsen. Je fiets niet constant 20-25km/u namelijk.
Stoplichten.Metro2002 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:13:
[...]
Ohnee? Vertel! , ik hang aan je lippen. Iemand met een béétje conditie trapt dat namelijk mákkelijk.
Met die redenatie worden er wel meer hele dure financiële maatregelen doorheengedrukt dor de politiek, "Wij hebben dr geen last van, dus voer maar in, het levert de staat geld op." En ondertussen betalen we ons scheel aan allerlei onzinnige maatregelen..Vlassie1980 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:09:
Vroegah was ik fervent tegenstander van de kilometerheffing [...] maar omdat ik die auto nu veel minder gebruik heb ik wel zoiets van kom maar op met die kilometerheffing
[ Voor 18% gewijzigd door AlexanderB op 07-10-2013 16:24 ]
Dat zullen mijn klanten waarderen, in een bezweet wielrenpakje aan komen zetten, de vrouwelijke exemplaren zien dat misschien best zitten!Metro2002 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:13:
[...]
Ohnee? Vertel! , ik hang aan je lippen. Iemand met een béétje conditie trapt dat namelijk mákkelijk.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
In dat geval --> Elektrische fiets, nuff said....EvaluationCopy schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:25:
[...]
Dat zullen mijn klanten waarderen, in een bezweet wielrenpakje aan komen zetten, de vrouwelijke exemplaren zien dat misschien best zitten!
En laat je vooral niet leiden door aversie of principiële afkeer.
Drempels, bochten, kruisingen, stoplichten, voorrang VERLENEN (weet het, eng woord voor een fietser, remmen enzoMetro2002 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:13:
[...]
Ik vind een fiets die evenveel als een compacte auto kost wel erg duur. Laat staan gekut met accu's en opladen.
[ Voor 12% gewijzigd door Señor Sjon op 07-10-2013 16:30 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dan heb je blijkbaar niet goed gelezenthewizard2006 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 14:43:
[...]
Ik had nog niet alles gelezen maar na pagina 1 kan ik toch wel redelijk met zekerheid stellen dat je een fundamentalist bent (dat is niet gelijk een terrorist). Het is zwart of wit, links of rechts. Er is genoeg te quoten maar de meeste hebben veel van je argumenten prima weerlegd (en dit betekend niet dat al je argumenten er niet toe doen. Je overdrijft alleen in het extreme).
De fietser veroorzaakt inderdaad niet de problemen die auto's veroorzaken, dus moet hij daar ook niet voor betalen. Wat betreft jouw voorbeelden: Als iemand ziek is en ik moet daar belastingen voor betalen: geen probleem, ik heb verder geen last van die zieken en ik kan zelf ook ooit ziek worden. Maar van gemotoriseerd verkeer heb ik wel rechtstreeks last: Ik moet dagelijks hun vervuiling inademen, terwijl ik zelf geen gram fijn stof of stikstofoxiden uitstoot voor mijn verplaatsing. Ik loop dagelijks het risico om omver gereden te worden (is ook eens gebeurd), terwijl ik zelf geen enkel gevaar ben voor de fysische integriteit van een autobestuurder. Het is dus normaal dat degene die vervuilt of beschadigt meer belastingen moet betalen (los van het feit dat mijn longen of ledematen meer waard zijn dan eender welke belasting). In België is die verhouding helemaal scheef, in Nederland is die wat rechter maar toch ook niet helemaal vermoed ik (heb nog geen onderzoek met externe kosten zien langskomen). Hetzelfde geldt trouwens voor industrie etc.Deze wilde ik je echter niet onthouden en laat toch wel zien hoe je in elkaar zit:
[...]
De fietser betaalt idd niet voor al die zaken die jij opnoemt. De automobilist wel. Volgens mij heeft Dion of Senior Sjon daar een mooi post van gemaakt wat voor belastingen en accijnzen en BPM er wordt betaald. Maar dit is niet waar het om gaat. Je stelt nu dat de fietser alleen moet betalen waarvoor die aansprakelijk is. Echter ga je dit ook zo voorstellen met de zorgstaat? Fysiobehandeling, ouderenzorg, zwangerschappen etc. Heb jij niets mee te maken dus ook maar niet voor betalen? AOW, WAO, WW, UWV heb jij niet mee te maken dus maar niet betalen? Ik heb geen kinderen dus wil ik ook niet meebetalen aan onderwijs. Ben geen vluchteling dus ontwikkelingshulp kan op stop en ga zo maar door. Je kijkt echt alleen vanuit je eigen (bekrompen) wereldje. Er is echt nog een hoop meer dan het dorp waar je woont.
Ach, je hebt in het leven maar 2 zekerheden:AlexanderB schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:23:
Met die redenatie worden er wel meer hele dure financiële maatregelen doorheengedrukt dor de politiek, "Wij hebben dr geen last van, dus voer maar in, het levert de staat geld op." En ondertussen betalen we ons scheel aan allerlei onzinnige maatregelen..
- Je gaat op een dag een keertje dood
- Je moet belasting betalen
Er wordt inderdaad van alles bedacht om de burger geld af te troggelen, want stel je voor dat ons begrotingstekort verder oploopt
Gisteren op de A2 gereden tussen Amsterdam en Utrecht, daar mag je nog steeds maar 100. Maar wel 5 banen tot je beschikking hebben, je zou er zelfs 150 kunnen als het hier in NL zou mogen. Maar die trajectcontrole is er niet voor de veiligheid, en nee ook niet voor de uitstoot want auto's worden steeds schoner. Nee, het is om de burger geld af te troggelen.
En wat betreft die kilometerheffing: Ik vind het BS dat ik nog steeds maar die wegenbelasting moet betalen terwijl mijn auto stof staat te happen doordeweeks. Maar ik kan me tegelijkertijd wel voorstellen dat niet iedereen in staat is om zijn auto naar zijn werk te laten staan. Voor mij zou het echter een uitkomst zijn.
NiceEvaluationCopy schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:34:
[...]
Integendeel! Ik zit in mijn vrije tijd met veel plezier op mijn racefiets. Inclusief zo'n kek pakje!
Ik heb het topic een beetje gelezen en ik zou dolgraag dicht bij mijn huis wonen, lekker op het fietsie. 42km enkele reis lijkt me wat overdreven nu, 5 kwartier ipv 2 kwartier met de auto, nee dank u.
Zoek een andere baan, tja, het is wel een meerjarenplan waar ik nu zit dus dat gaat hem niet worden. In tussentijd spaar ik wel lekker verder voor een grote Duitser of Zweed met zo'n mooie 6-cylinder. Een beetje a la 'nu kan het nog'.
Als er hier op de zaak een gelegenheid zou zijn om te douchen zou ik daar eventueel ook nog voor open staan. Ik heb echt een schurfthekel aan bezweet op de zaak aankomen en me dan niet op kunnen frissen
[ Voor 25% gewijzigd door Vlassie1980 op 07-10-2013 16:36 ]
Integendeel! Ik zit in mijn vrije tijd met veel plezier op mijn racefiets. Inclusief zo'n kek pakje!Vlassie1980 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:27:
[...]
In dat geval --> Elektrische fiets, nuff said....
En laat je vooral niet leiden door aversie of principiële afkeer.
Ik heb het topic een beetje gelezen en ik zou dolgraag dicht bij mijn huis wonen, lekker op het fietsie. 42km enkele reis lijkt me wat overdreven nu, 5 kwartier ipv 2 kwartier met de auto, nee dank u.
Zoek een andere baan, tja, het is wel een meerjarenplan waar ik nu zit dus dat gaat hem niet worden. In tussentijd spaar ik wel lekker verder voor een grote Duitser of Zweed met zo'n mooie 6-cylinder. Een beetje a la 'nu kan het nog'.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Ik fiets elke dag gewoon in mijn werkkleding hoor, alleen als het > 25 graden is neem ik een schoon shirtje en een bus deo mee.EvaluationCopy schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:25:
[...]
Dat zullen mijn klanten waarderen, in een bezweet wielrenpakje aan komen zetten, de vrouwelijke exemplaren zien dat misschien best zitten!
edit: jouw afstand is inderdaad wel een beetje te veel om te fietsen en ik snap dat dat ook niet voor iedereen kán maar de gemiddelde woon-werk afstand is hier reeds genoemd dus voor heel véél mensen kan het wél
Ik krijg de indruk dat mensen die allerlei argumenten tegen de fiets hebben (het regent altijd, het sneeuwt in de zomer, je zweet altijd enorm, je gaat niet harder dan 15km/u, meer dan 2km afstand is ondoenlijk, als ik een bankstel bij de ikea koop past ie niet op de bagagedrager, de supermarkt is 25km ver etc) al sinds de middelbare school geen fiets meer hebben aangeraakt.
Gemiddelde snelheid ligt inderdaad altijd lager door genoemde zaken ja.Senor Sjon schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:29:
[...]
Drempels, bochten, kruisingen, stoplichten, voorrang VERLENEN (weet het, eng woord voor een fietser, remmen enzo). Dezelfde redenen als auto's die een lager gemiddelde dan hun top halen dus.
Ik vind een fiets die evenveel als een compacte auto kost wel erg duur. Laat staan gekut met accu's en opladen.
Desondanks ligt mijn GEMIDDELDE snelheid afhankelijk van de fiets waar ik mee rij op 22km/u, 24km/u en 26km/u en ja ik ben een nette fietser, geef voorrang, stop voor rood etc.
En een dure fiets is een eenmalige investering, een auto begint na de aanschaf pas met geld kosten.
[ Voor 42% gewijzigd door Metro2002 op 07-10-2013 16:43 ]
Als ik bedragen van 400 tot 1.000 euro voor een nieuwe accu langs hoor komen.
Een moderne auto heeft minder dan dat als jaarbeurt voor 30k km. En stukken waar je redelijk door kan fietsen, zijn vaak ook vlot te doen met de auto.

Toegegeven, in Nederland is de gemiddelde pendelafstand 800 meter verder: http://www.cbs.nl/NR/rdon...0/2000woonwerkverkeer.pdfSenor Sjon schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 15:58:
[...]
In België... Dit soort statistiek vertroebeld heel erg doordat veel mensen in grote stedengebieden wonen waar de afstanden vaak kleiner zijn.
Dan nog 13,4km is toch 2,5 uur lopen of een 3 kwartier fietsen. Je fiets niet constant 20-25km/u namelijk. We weten allemaal dat jouw dag 36 uur heeft, maar voor veel anderen zijn er toch maar 24.
De meerderheid zit echter onder het gemiddelde (het zijn de grote verplaatsingen van 40-50-60-... km die het gemiddelde fors omhoog trekken), toch gaat zelfs daarvan de meerderheid met de auto, maar dat wisten we inmiddels al.
Over de tijd hebben we het al gehad. Ik pendel 2 x 20 minuten en vermoed dat ik daarmee ongeveer rond het gemiddelde zit, daarnaast 'verspil' ik geen tijd in sportschool of op de racefiets (en helemaal los daarvan: er zijn heel wat mensen die steeds tijd te kort hebben, maar elke avond wel uren naar hersendodende tv zitten kijken)
- niet zo warm kledenEvaluationCopy schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:25:
[...]
- wat trager rijden (boven 25 km/u neemt de luchtweerstand en benodigde fysieke inspanning sterk toe)
- douche nemen op het werk (bij klanten wat minder opportuun
Maar een auto heeft weer veel meer kosten qua brandstof. En een accu gaat zeker normaal gesproken 3~4 jaar mee. Ik had laatst alleen pech, die van mij was na 15 maanden naar de knoppen. 3 maanden buiten garantie, voor een gereduceerd een nieuwe accu moeten kopen.Senor Sjon schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:54:
Als ik bedragen van 400 tot 1.000 euro voor een nieuwe accu langs hoor komen.Een moderne auto heeft minder dan dat als jaarbeurt voor 30k km. En stukken waar je redelijk door kan fietsen, zijn vaak ook vlot te doen met de auto.
Ik ga nu op mijn fiets naar huis springen

Je betaald ook brandstof, afschrijving, verzekering, wegenbelasting en inderdaad onderhoud. Daarnaast gaan accu's 3-4 jaar meeSenor Sjon schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:54:
Als ik bedragen van 400 tot 1.000 euro voor een nieuwe accu langs hoor komen.Een moderne auto heeft minder dan dat als jaarbeurt voor 30k km. En stukken waar je redelijk door kan fietsen, zijn vaak ook vlot te doen met de auto.
[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 07-10-2013 17:01 ]
Om dat gemiddeld te fietsen, moet je toch echt nog goed doortrappen. Ik fiets elk weekeind 2 x 50km op een hybride tourfiets(15kg). En mijn gemiddeldes liggen vaak tussen de 22 en 24 km/uur. Bij 24km gemiddeld per uur, moet ik toch echt lange stukken 30+ fietsen om de stukken wind tegen, kruisingen, bochten ed. te compenseren. En dat is toch echt wel zweten.Metro2002 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:36:
[...]
Gemiddelde snelheid ligt inderdaad altijd lager door genoemde zaken ja.
Desondanks ligt mijn GEMIDDELDE snelheid afhankelijk van de fiets waar ik mee rij op 22km/u, 24km/u en 26km/u en ja ik ben een nette fietser, geef voorrang, stop voor rood etc.
En een dure fiets is een eenmalige investering, een auto begint na de aanschaf pas met geld kosten.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Als je afschrijving en 'energiekosten' er dan nog bij betrekt is het toch behoorlijk in het nadeel van de auto. De grootste afschrijving van de fiets zit in de accu en die heb je al los gespecificeerdSenor Sjon schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:54:
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Wel heel erg populistische borrelpraat...dude88 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 13:06:
[...]
Dat is dus het hele probleem hier in Nederland. Door allemaal regeltjes mensen in een bepaalde richting dwingen.
Denk je nu echt dat men graag in een klein hok rond wil rijden? Nee daar wordt je toe gedwongen door de bijtellingsregelingen. Wil je daar niet aan mee doen dan voel je dat in de portomonee.
Dat die grote auto's met A label populair zijn komt ook gewoon doordat je voor een andere (vaak leukere) auto meer betaald. Niet omdat nu de auto is die men graag wil.
Wat is er mis met prestige? Je mag alleen toch ook in een groot huis wonen?
Heeft er iemand een grote achtertuin prima toch?
Nee dan wordt de rest jaloers, dan gaan we regels bedenken dat die extra moet betalen
Nog een keer de link met de situatie in New York waar de ruimte redelijk schaars is.
http://www.nyc.gov/html/d...eendividend_april2010.pdf
Zijn zomaar een aantal inhoudelijke argumenten. We moeten hier het wiel niet opnieuw uitvinden en net doen alsof we tegen unieke problemen aanlopen die unieke oplossingen nodig hebben.
Een conclusie staat al bij voorhand vast, meer en grotere auto's op dezelfde ruimte gaat niet werken, een 'inhoudelijke' discussie daarover voeren schiet niet op.
Over populistische borrelpraat gesproken. Dat onderzoek linkt dus de gelukkigheid van NY omdat ze minder km afleggen en dus geld overhouden? Misschien is dat helemaal niet gerelateerd. Er is daar niet eens ruimte om op dezelfde basis als de rest van de VS een auto te hebben, een auto die daar minder kost en minder belastingafdrachten kent.
Als ze in de VS hetzelfde belastingklimaat als Europa hadden, dan was het witte huis afgestoken en de oceaan opgeduwd.
Mensen, graag conclusies e.d. van PDF's posten, anders is het topic niet te doen.
Overigens.
Auto/taxi: 31.7%
OV: 56,8%
Lopen 10,3%
Fiets/overige: 1,2%
Lage hoeveelheid fietsers.
Als ze in de VS hetzelfde belastingklimaat als Europa hadden, dan was het witte huis afgestoken en de oceaan opgeduwd.
Mensen, graag conclusies e.d. van PDF's posten, anders is het topic niet te doen.
Overigens.
Lopen 10,3%
[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 07-10-2013 17:31 ]
Vergeet niet dat je max snelheid best hard omhoog moet om iets harder te rijden. 20 km/uur haal je wel door continue 24-25 te fietsen. Bij 24 zul je dan al snel 30-35 moeten fietsen (er van uit gaande dat er een aardig stuk stadsverkeer tussen zit)kendo schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 17:02:
[...]
Om dat gemiddeld te fietsen, moet je toch echt nog goed doortrappen. Ik fiets elk weekeind 2 x 50km op een hybride tourfiets(15kg). En mijn gemiddeldes liggen vaak tussen de 22 en 24 km/uur. Bij 24km gemiddeld per uur, moet ik toch echt lange stukken 30+ fietsen om de stukken wind tegen, kruisingen, bochten ed. te compenseren. En dat is toch echt wel zweten.
[removed]
Naast het feit dat je zonder auto veel geld overhoudt voor andere zaken, hebben 'urban dwellers' sowieso een kleinere impact dan plattelandsbewoners:Senor Sjon schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 17:30:
Over populistische borrelpraat gesproken. Dat onderzoek linkt dus de gelukkigheid van NY omdat ze minder km afleggen en dus geld overhouden? Misschien is dat helemaal niet gerelateerd. Er is daar niet eens ruimte om op dezelfde basis als de rest van de VS een auto te hebben, een auto die daar minder kost en minder belastingafdrachten kent.
Overigens.
Lopen 10,3%
Verstedelijking lijkt op het eerste gezicht slecht te zijn voor het milieu. Men ziet veel verkeer, asfalt, productie van fijn stof, en relatief weinig groen. Echter als je kijkt naar het effect van verstedelijking op het milieu vanuit een relatief perspectief dan wordt duidelijk dat het tegenovergestelde juist waar is. In stedelijke gebieden is per inwoner de hoeveelheid asfalt, het aantal personenauto's en de oppervlakte bebouwd terrein een aanzienlijk stuk lager dan in niet-stedelijke gebieden. In onderstaande figuur is duidelijk de relatie te zien van de individuele impact van inwoners van Nederlandse gemeentes op het milieu en stedelijkheid.

Minder bebouwing, minder asfalt en minder auto's per inwoner. In een 'oude' auto-georiënteerde stad zoals New York is het vanzelfsprekend moeilijker om een goede en veilige fietsinfrastructuur te voorzien, maar als men met een propere lei kan beginnen kan het iets moois worden, bvb. Vauban in Freiburg, de stukjes over mobiliteit heb ik vet gedrukt:
Dit zou mijn ideale stad benaderen. Bant het auto's? Nee, auto's kunnen stationeren in de smalle trage straten in de woonzones, parkeervoorzieningen zijn er aan de rand van de woonzones. Omdat het daardoor wat minder aantrekkelijk wordt om een auto te hebben, en omdat er goed OV en veilige wandel- en fietspaden zijn, laten veel mensen de auto misschien voorgoed aan de kant staan (in Vauban heeft slechts 10% een eigen auto). In de woonzones is de lucht zuiverder, is het stiller en is het veiliger voor kinderen (liever lawaai van spelende kinderen dan het voortdurende geraas van auto'sVauban inspireert
Freiburg is een stad met bijna 220.000 inwoners en 30.000 studenten, een beetje te vergelijken met Gent. De voorbije kwarteeuw maakte het bestuur van duurzame ontwikkeling een krachtige beleidsprioriteit. Energie-, milieu- en klimaatbeleidsplannen volgden elkaar op. Ondertussen kwamen er allerlei kleine en grote realisaties tot stand. De Vlaamse gemeenten gingen al twee keer op werkbezoek naar Freiburg. Onze gids is Roland Veith, stedenbouwkundige bij de dienst stadsontwikkeling. Hij laat ons in enkele hoofdlijnen de Vauban-wijk zien, wellicht het belangrijkste project van de stad.
De VVSG-bus parkeert aan de buitenkant. Iets verderop staat de slogan: ‘Wij creëren de wereld zoals wij hem willen.’ De voormalige Franse militaire basis is nu een nieuwe stedelijke woonwijk met bijna 5300 inwoners. Een eerste opvallende indruk: heel veel gezinnen met jonge kinderen die vrijuit spelen. De bijna autovrije wijk is hun domein. Het lijkt wel een perfecte omgeving. De tram doorkruist het midden van de wijk en brengt de bewoners snel, op tien minuten, naar het stadscentrum. Voetgangers, fietsers en openbaar vervoer krijgen zichtbaar prioriteit. Groen is de dominante kleur. De wijk oogt stedelijk maar het landschap blijft heel open. ‘Wij zijn met de planning gestart in 1993. Een jaar eerder kocht Freiburg deze kazerne van de Duitse overheid. In 1997 zijn we effectief beginnen te bouwen. Het groene bewustzijn, dat in Freiburg heel sterk leefde als gevolg van de acties tegen een geplande kerncentrale, hebben we in deze wijk proberen te vertalen in duurzame stadsontwikkeling,’ zegt onze gids Roland Veith. ‘Met de verkoop van de gronden heeft het stadsbestuur de basisinfrastructuur van deze wijk kunnen financieren: de sanering van de bodem, de bouw van scholen en kinderopvang, de ontwikkeling van het openbaar vervoer. 70 procent van de bebouwing is particulier, 200 sociale woningen liggen verspreid over de hele wijk. Er staat een huis voor 600 studenten. In de particuliere bouw kwamen veel woningen tot stand als een onderdeel van een bouwblok: gezinnen verenigden zich in een bouwgroep die samen met een architect het bouwblok ontwierp. De woningen kregen een individuele invulling.’
Autoarme groene stadswijk
Vauban is een wijk zonder hoogbouw en met veel groene en open ruimte. We zien ook heel weinig auto’s. Roland Veith: ‘Hoewel het gaat om een stedelijke wijk is de maximale hoogte van de bebouwing slechts 13 meter. Er zijn ook geen afzonderlijke kelders, wel zien we per bouwblok een gemeenschappelijke ruimte, bijvoorbeeld voor fietsen of voor het bewaren van wijn.
De open en groene ruimte heeft te maken met de inrichting van het publieke domein. Elke woning is wel bereikbaar met de auto maar de parkeergarages liggen aan de buitenkant. Tussen de woonblokken kwamen veel groene plekken voor ontmoeting en spel tot stand. Het oude bomenbestand hebben we behouden.’
Buiten de centrale verkeersas waar de tram in een groene bedding loopt, zijn de straten niet erg breed. Ze laten veel plaats voor tussenliggende open ruimte. Wandel- en fietspaden leggen de band met de natuur en met het openbaar vervoer. Slechts 40 procent van een bouwperceel mag bebouwd worden aan een nuttige oppervlakte van maximaal 1,4. Op een perceel van 1000 m² is dat maximaal 400 m². De totale bruikbare oppervlakte van alle verdiepingen samen is dan 1400 m². De open ruimte van het bouwperceel voegt zich meestal zonder afsluitingen toe aan de publieke ruimte waardoor het groene karakter nog versterkt wordt.
‘Het autobezit in Vauban geeft de verandering mooi aan: slechts een op tien inwoners heeft een eigen auto, in heel Freiburg is dat een op vier. De gezinnen kiezen hier voor veel veilige speelruimte voor hun kinderen, een comfortabele maar energiezuinige woning en een snelle, gemakkelijke verbinding met tram of fiets naar het centrum van de stad,’ zegt Roland Veith.
Energievriendelijk bouwen
Een ander opvallend aspect is het veelvuldige gebruik van zonnepanelen. Ronald Veith: ‘Toch zijn die zonnepanelen niet het belangrijkste aspect in het energieverhaal van Vauban. Het gebruik van zonne-energie voor warm water of elektriciteit was zelfs geen verplichting maar wordt wel aangemoedigd. Een strenge energienorm stond wel voorop. Het maximale energieverbruik voor verwarming (21°C) was 65 kWh/m²/j. De norm in Duitsland was bij de start eind jaren negentig 100 kWh/m²/j. U ziet het grote verschil. Bij de constructie van elke woning is met deze norm rekening gehouden. Ook is elk plat dak een groendak en worden terrasconstructies los van de woning gebouwd om koudebruggen te vermijden.’
‘Je vindt hier ook veel passiefwoningen: in heel Freiburg gaat het om vierhonderd huizen. De woningen verbruiken slechts een vijfde aan energie van een normale woning. Een passiefhuis met vier inwoners heeft een jaarlijkse energiefactuur van nog geen 100 euro.’
‘Zoals u ziet kent de fotovoltaïsche zonne-energie in deze wijk een doorgedreven gebruik: bewoners maken er winst mee en het totale volume komt overeen met het energiegebruik van 250 gezinnen. Nog een belangrijk energieaspect is het stadsverwarmingsnet dat houtsnippers uit het Zwarte Woud verwerkt. De centrale komt tegemoet aan de behoefte van 700 gezinnen.’
Engagement van bestuur en bewoners
De Vaubanwijk is netjes. Vandalisme is nauwelijks te zien. De straat levert ook steeds eenzelfde beeld op: veel jonge gezinnen en geen ouderen of armen. Ronald Veith: ‘Milieubewuste burgers hebben zich zowel bij de totstandkoming als bij het beheer van de wijk sterk geëngageerd. De inrichting van de publieke ruimte kwam met veel overleg en veel aandacht voor specifieke groepen – bijvoorbeeld speelruimte voor kleine of grote kinderen – tot stand. Ook de bouwgroepen hebben goed meegepraat. Er is veel zorg voor onderhoud. Daardoor is er weinig vandalisme. Ook het aantal verhuizingen is beperkt: de afgelopen tien jaar zijn maar dertig woningen van bewoner gewisseld. Natuurlijk trek je een soort homogeniteit aan: gezinnen met kinderen die graag in de stad wonen, komen hier helemaal aan hun trekken.’
Maar ik hoor al reacties komen in de trant van 'maar je moet eerst naar de tram stappen, als het dan regent word ik nat, als ik fiets word ik moe' etc.

Meer foto's: http://speedy.sh/CBk9j/Vauban.pdf (klik op die pagina op de bestandsnaam om te downloaden)
Ook bij ons is er langzaam een kentering:
Iedereen heeft (bijna) elke dag te maken met mobiliteit: winkelen, gaan werken, de kinderen naar school brengen, … De provincie Antwerpen legt de nadruk op zachte mobiliteit en gaat daarbij uit van het STOP-principe: zoveel mogelijk Stappen, Trappen (fiets), het Openbaar vervoer gebruiken en pas in laatste instantie de Personenwagen inzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2013 09:23 ]
Verwijderd
Nederland heeft toch ook iets dergelijks? Houten geloof ik. Inderdaad maakt het autoverkeer steden compleet onleefbaar. Ik woon na een lange tijd buitenland weer in de plaats waar ik opgegroeid ben en het is niet normaal zo druk het autoverkeer is geworden tov vroeger. En autoverkeer op zich zorgt ook weer voor meer autoverkeer. Ik betrap mezelf er ook op dat ik de auto pak juist omdat ik fietsen inmiddels te gevaarlijk vind omdat er veel te veel auto's zijn.Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 21:18:
bvb. Vauban in Freiburg, de stukjes over mobiliteit heb ik vet gedrukt:
Prima punt dat je hier aanhaalt.Iblies schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 17:39:
[...]
Verplichten hoeft niet, maar je kunt ze wel een streepje voor geven. Een vergunning voor een auto die te lang is verdrievoudigen en kleine auto halveren.
Maar:
Hier ga je wel heel erg kort door de bocht. Sommige mensen hebben vrij regelmatig een zwaardere aanhanger te verslepen (dat kan om uiteenlopende redenen) en een Starlet of een Cuore mag dan klein, goedkoop en zuinig zijn, maar is niet geschikt om dat soort taken te vervullen. Zo'n outlander mag dan weer wel een flinke trailer trekken.Meest extreme is dit jaar met de Mitsubishi outlander.
http://www.autoweek.nl/ni...der-phev-7800-nul-procent
Auto is 4,6 meter lang en weegt maar liefst 1800 kg... Dat heeft echt niets meer te maken met vervoer van A naar B, maar is puur prestige.
Denk ook aan spullen die mee moeten en het relatief kleine verschil in houderschapskosten vs een klein koekdoosje rijden en eens per jaar een ruime reisauto huren.. Zelf rijd ik ook een wat grotere auto, omdat de zaken die ik standaard meeneem (denk aan gereedschappen, vouwbare fietsendrager e.d) nou eenmaal niet in de koffer van een VW Polo passen.En het ritje naar Frankrijk dat eens per jaar wordt gemaakt lukt ook prima in een kleine koekdoos, heb je echt geen Volvo voor nodig.
Dat doet niets af aan een Polo, maar in mijn situatie kan die auto niet de taken volbrengen die ik van een auto verwacht. Sterker nog, eigenlijk is mijn 3-Serie al te licht, omdat deze geen auto ambulance mag trekken (en dat is toch een stuk makkelijker handel doen dan constant iemand mee moeten nemen).
Ik proef hoe dan ook een nogal deur open/deur dicht stemming.
- Pietje kan met een klein koekdoosje, dan heeft niemand per definitie een grote auto nodig. Kleine koekdozen only!
- Jantje heeft geen auto nodig. Niemand heeft een auto nodig!
etc..
Sure, wij hadden vroeger ook geen auto. Mijn ouders hadden daar geen geld voor, en afgezien dat we ziek werden van het feit dat we o-zo afhankelijk waren van het OV (alle familie buiten de stad en een moeder die bang is de trein te missen waardoor je als jochie van 8 bijna staat te bevriezen op een perron, is wel iets wat je bij blijft) hebben we ons opzich prima gered al die jaren. Boodschappen doen? Alles ging mee vanuit de supermarkt, mijn moeder ging niet vaker dan 1 keer per week. Mijn broer en ik gingen dan ook gewoon mee op de fiets en dat lukte allemaal. Nu weet ik niet meer hoe ik iets simpels als een tandenborstel op de fiets moet vervoeren (bij wijze van
Autorijden kost geld. Soms veel geld. Ik kan het betalen en ik heb het ervoor over. Iemand die zich zonder auto red, prima. Dan koop je er geen. Maar haal dan ook vooral geen rijbewijs, want iemand die pas 20 jaar na zijn of haar examen eens achter het stuur kruipt in een situatie dat het niet anders kan, is net zo gevaarlijk als iemand die helemaal geen rijbewijs bezit. Een auto blijft (uitzonderingen als handicaps (afhankelijkheid) en werk waar je zonder auto simpelweg niet heen kunt) een luxe product, geen recht, geen plicht.
Verder blijf ik bij de stelling dat de economische belangen te groot zijn. Politiek den haag wil maar al te graag dat wij auto rijden. Liefst elke burger van 18+ aan een eigen auto. Dan komt er tenminste lekker veel binnen aan wegenbelasting, accijnzen en btw. Liefst rijden we er ook een x aantal boetes bij per jaar, dat spekt de staatskas. Haal je alle auto's van de weg, dan gaat men die gedorven inkomsten ergens anders vandaan willen halen, dan kan het dus zomaar ineens zijn dat jij 50-60% belasting betaald over je boodschappen... Wil je dat?
Buiten dat, als je kijkt naar de storingen/vertragingen die het OV nu al heeft.. Men kan elke ochtend en avond spits de huidige stroom mensen al niet aan.. Wat denk je dat er gebeurd als elke nederlander die reizen moet spontaan de auto laat staan en in de trein stapt? Zie je dat goed komen? Ik denk dat het een chaos zou worden vergelijkbaar met dat dance feest van een paar jaar terug, waar zelfs doden vielen omdat ze simpelweg overlopen werden..
Ik heb ook reacties gelezen van mensen die het hebben over "onze kinderen", ik denk dat het echt zo'n vaart niet loopt. Ook al dat geroep dat de olie op raakt: Wij, onze kinderen, maar ook hun kleinkinderen zullen dat niet meemaken. Ik geloof daar niks van. Waarom niet? Nou, als dat echt zo was, had men allang alternatieven uitgevonden en reden we daar al mee. Men is echt niet zo stom om de wereld letterlijk te laten stilvallen "Oh, is het op?".. Zoals de posters in dit topic ongetwijfeld weten zijn nogal veel producten die wij op de wereld kennen uit o.a olie vervaardigd.
Oudere woonwijken spelen hierin ook een rol. De wijk waarin ik ben opgegroeid is gebouwd in de jaren '30, toen nog bijna niemand een auto had. Oorspronkelijk (toen mijn vader mijn ouderlijk huis kocht) zaten er niet eens parkeervakken voor. Mijn vader had destijds nog wel een auto, en was daarmee samen de buren en nog 1 ander gezin uit de straat, de enige. Later ontstond er meer vraag naar parkeerruimte, en kregen mijn vader en de directe buren een parkeervak voor de woning (dat werden dus 2 parkeervakken voor 3 huizen).. Grofweg 24 jaar later hadden mijn broer en ik een auto (dat zijn er al 2 bij 1 huis), en waren wij absoluut niet de enige die meerdere auto's hadden en alleen bij hogere uitzondering had ik een parkeerplekje in onze eigen straat, vaker moest ik hem 2 straten verder zetten..
Het is dus ook niet zo gek dat dat in oudere wijken voor problemen zorgt. Simpelweg omdat in de tijden dat die wijken zijn gebouwd, autobezit nog vrij zeldzaam was. Men had geen geld of geen noodzaak voor een auto.
Dan zijn er ook nog wijken die express "auto-vrij" worden gehouden, als autobezitter zou je daaraan je eigen conclusie moeten trekken, dat zo'n wijk wellicht niet geschikt is voor jou als woongebied. Ook midden in een stadscentrum zou ik niet snel gaan wonen, ivm de parkeertoestanden. Persoonlijk houd ik er niet zo van als ik bijvoorbeeld een kwartier moet lopen voor ik bij mijn auto ben..
[ Voor 19% gewijzigd door Destruction op 08-10-2013 01:06 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Grappig die stadswijk. Als projectontwikkelaar zou ik niet beter weten dat met deze insteek de woonstraten zijn versmald door het parkeren weg te laten. De ruimte is niet bij de kavels gekomen zo te zien, dus op een groot gebied praat je zo over een paar strengen extra woningen. Milieuvriendelijk verpakt en kassa! Goed, dat mag je natuurlijk niet zeggen, want groene mensen zijn nooit evil. Daarom klimmen ze ook nooit op boorplatforms
Dan vormt onze minister van mobiliteit toch een uitzondering:Destruction schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 00:51:
[...]
Verder blijf ik bij de stelling dat de economische belangen te groot zijn. Politiek den haag wil maar al te graag dat wij auto rijden. Liefst elke burger van 18+ aan een eigen auto. Dan komt er tenminste lekker veel binnen aan wegenbelasting, accijnzen en btw. Liefst rijden we er ook een x aantal boetes bij per jaar, dat spekt de staatskas. Haal je alle auto's van de weg, dan gaat men die gedorven inkomsten ergens anders vandaan willen halen, dan kan het dus zomaar ineens zijn dat jij 50-60% belasting betaald over je boodschappen... Wil je dat?
http://www.hildecrevits.b...-met-kinderen-op-de-fiets
Of de provincie Antwerpen: http://www.provant.be/mobiliteit/
De evolutie van auto naar fiets wordt door de politiek gezien als een positieve evolutie:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130917_075
Misschien omdat ze beseffen dat de files en andere problemen ons meer kosten dan opbrengen?
Ik denk niet dat ze dat zeggen om er een financiële kater aan over te houden (want dan worden ze niet meer herkozen).
Nee, dat zou niet goed komen, het is dan ook een én-én-verhaal. Het belangrijkste is misschien nog lokaliseren, als de politiek en de burgers er rijp voor zijn.Buiten dat, als je kijkt naar de storingen/vertragingen die het OV nu al heeft.. Men kan elke ochtend en avond spits de huidige stroom mensen al niet aan.. Wat denk je dat er gebeurd als elke nederlander die reizen moet spontaan de auto laat staan en in de trein stapt? Zie je dat goed komen? Ik denk dat het een chaos zou worden vergelijkbaar met dat dance feest van een paar jaar terug, waar zelfs doden vielen omdat ze simpelweg overlopen werden..
Verderop zal ik hierover iets quoten.Ik heb ook reacties gelezen van mensen die het hebben over "onze kinderen", ik denk dat het echt zo'n vaart niet loopt. Ook al dat geroep dat de olie op raakt: Wij, onze kinderen, maar ook hun kleinkinderen zullen dat niet meemaken. Ik geloof daar niks van. Waarom niet? Nou, als dat echt zo was, had men allang alternatieven uitgevonden en reden we daar al mee. Men is echt niet zo stom om de wereld letterlijk te laten stilvallen "Oh, is het op?".. Zoals de posters in dit topic ongetwijfeld weten zijn nogal veel producten die wij op de wereld kennen uit o.a olie vervaardigd.
Inderdaad, de indeling van de meeste gebieden is redelijk oud en organisch gegroeid, waardoor het nu vaak te krap is als iedereen een auto heeft.Het is dus ook niet zo gek dat dat in oudere wijken voor problemen zorgt. Simpelweg omdat in de tijden dat die wijken zijn gebouwd, autobezit nog vrij zeldzaam was. Men had geen geld of geen noodzaak voor een auto.
Op de extra ruimte staat begroeiing, maar misschien zie jij liever beton. Zo'n wijk is dus veel leefbaarder: minder vervuiling, minder stank, minder lawaai, meer natuur, meer vrijheid voor kinderen, veiliger voor iedereen.Senor Sjon schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 00:59:
Grappig die stadswijk. Als projectontwikkelaar zou ik niet beter weten dat met deze insteek de woonstraten zijn versmald door het parkeren weg te laten. De ruimte is niet bij de kavels gekomen zo te zien, dus op een groot gebied praat je zo over een paar strengen extra woningen. Milieuvriendelijk verpakt en kassa! Goed, dat mag je natuurlijk niet zeggen, want groene mensen zijn nooit evil. Daarom klimmen ze ook nooit op boorplatforms![]()
Verder heb ik de indruk dat je te allen prijze wil vasthouden aan oude technologieën en niet open staat voor nieuwe technologieën. In de toekomst zal het nog steeds 'survival of the fittest' zijn (de best aangepaste).
Vauban is zelfvoorzienend in energie, het exporteert zelfs energie. Sommigen willen blijkbaar wachten tot olie te duur is zodat ze zelfs amper nog de kans krijgen om gemakkelijk over te schakelen naar nieuwe technologieën. Onze afhankelijkheid van dubieuze regimes in het Midden Oosten of Rusland maakt ons ook zwakker en kwetsbaarder. Vauban is meer dan een 'groen jasje' hoor.
Econoom Jeremy Rifkin:
Het is dus niet alleen een ecologisch verhaal, maar evenzeer een economisch.Globalisering vereist goedkope energie. Breng je kapitaal naar goedkopere arbeidsmarkten. Laat je spullen daar produceren en haal ze terug, want energie is goedkoop. Maar toen de olieprijs boven de 50 dollar per vat kwam, steeg de inflatie. Van voedselprijzen tot brandstofprijzen. Toen olie 147 dollar per vat kostte, in juli van 2008, sloeg de crisis toe. De economische motor van de globalisering liep vast bij 147 dollar per vat. De inflatie werd zo hoog dat mensen niets meer kochten. 60 dagen later sloeg de crisis toe, want die bedrieglijke op krediet gebaseerde leencultuur liep vast. Als de motor stopt, storten 60 dagen later de financiële markten in.
Mensen moeten begrijpen dat alles is gebaseerd op fossiele brandstoffen: Onze petrochemische kunstmest en pesticiden. Bijna al onze farmaceutische producten. Praktisch al onze kleding. Energie, transport, gas, licht, alle bouwmaterialen. De hele beschaving is gebouwd op de koolstofcomposieten uit het Jura. Nu ging de olieprijs omhoog, met de gas-, kolen- en uraniumprijs in z'n kielzog. Dus die 147 dollar per vat raakte de prijzen in de hele aanvoerketen. De motor sloeg af, en de energieprijs daalde weer. Ik noem dat piekglobalisering. We kennen nu de grens van globalisering op basis van conventionele brandstoffen. Die lopen op hun eind. Niemand gelooft nog dat kolen, olie, gas en uranium de toekomst hebben. Hun infrastructuur ligt aan de beademing. En 147 dollar per vat olie vormt dus de grens van de globalisering. Die stokt als de prijs zo ver stijgt.
Steenkool, aardgas, aardolie en uranium heb je niet overal. Alleen op bepaalde plekken. Je hebt dus een leger nodig om het veilig te stellen, want iedereen wil het. Je hebt geopolitieke macht nodig, omdat iedereen het wil. En veel kapitaal voor de infrastructuur. Het zijn de meest elitaire en moeilijkst te beheren energiebronnen aller tijden. Hun einde nadert.
Wat is gedistribueerde energie? Kijk straks in je eigen tuin, daar heb je alles wat je nodig hebt. Overal ter wereld schijnt de zon. Overal waait de wind. De kern van de aarde is loeiheet, geothermische energie. Overal. Vuilnis kan worden omgezet in energie. Landbouwafval kun je omzetten in energie. Energie uit waterkracht, energie uit de getijden. Die duurzame energie is voorhanden. Op elke vierkante centimeter van de aarde. Daar moeten we dus op inspelen. Dat moet je zo zien: elk gebouw wordt een energiecentrale. Elk huis, kantoor, fabriek, industrieterrein. Over dertig jaar moet werkelijk elk gebouw energie opwekken. Met een zonnepaneel op 't dak om stroom op te wekken. Muren die de wind omzetten in stroom. Een waterpomp die geothermische stroom opwekt.
Waterkrachtcentrales in alle natuurlijke wateren. Landbouwafval: omzetten in stroom. Staat je gebouw aan de kust? Getijdenenergie. Dus grappig genoeg zijn de gebouwen het probleem, maar ook de oplossing. Een derde van de CO2-uitstoot komt van gebouwen. Dat is oorzaak nummer 1 van klimaatverandering. Nummer 3 is transport. Wie weet wat oorzaak nummer 2 is? Dat zwijgen we dood: de productie van vlees, vooral rundvlees. De consumptie van rundvlees is oorzaak nummer 2 van de klimaatverandering. Er lopen 1,3 miljard koeien rond. Met ’n enorme methaanemissie plus ’t lachgas uit de kunstmest en de CO2 van de vleesverwerking.
Steeds meer economen zien de noodzaak, dus de echte economie zal binnenkort wel volgen:
http://www.econoshock.be/category/navigation/green/
http://www.econoshock.be/category/navigation/energy/
(auteur)
Als je een bepaalde visie wilt promoten zal het flink schelen om je "tegenstander" niet op een dergelijke manier af te schilderen. Een dergelijke houding straalt uit dat er namelijk geen enkel fatsoenlijk tegenargument zou zijn tegen zo'n wijk, dat jij per definitie gelijk hebt en alle andere argumentatie onzinnig is.Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 21:18:
Maar ik hoor al reacties komen in de trant van 'maar je moet eerst naar de tram stappen, als het dan regent word ik nat, als ik fiets word ik moe' etc.
Ik woon trouwens ook in een groene wijk, hier hebben ze het alleen een stuk realistischer aangepakt. Parkeren doe je op aparte parkeervelden waardoor de auto's niet tussen de huizen staan. De loopafstand naar de huizen is echter maximaal 100 meter waardoor je niet afhankelijk ben van het OV en autobezit op geen enkele manier ontmoedigd wordt. Er wordt realistisch gekeken naar de behoeften van de bewoners en dat is in vaak toch een vorm van mobiliteit. Een dergelijke opzet heeft veel meer kans op grootschalige adoptie dan met harde hand de auto willen verbannen. Je creëert een groene en veilige leefomgeving zonder dat hiervoor grote offers gebracht moeten worden.
[ Voor 36% gewijzigd door Tsurany op 08-10-2013 09:14 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
je moest eens weten hoe goed mensen zijn in korte termijn denken maar de tekenen dat de (betaalbare) olie op aan het raken is zijn er al genoeg. Shell gaat heus niet voor niks gevaarlijke boringen doen in het noordpool gebied en teerzanden geven nou ook niet de meest makkelijke manier van oliewinnen. De makkelijk bereikbare olie is al op en ze zijn nu de moeilijk bereikbare olie aan het oppompen. De VS kon vroeger prima uit de voeten met olie uit oa texas, die velden zijn nu leeg. de UAE (Ver. Arabische Emiraten) konden vroeger alles financieren uit olie opbrengsten maar tegenwoordig moeten ze het voornamelijk hebben van toerisme want ook daar is de makkelijk bereikbare olie op.Destruction schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 00:51:
Ik heb ook reacties gelezen van mensen die het hebben over "onze kinderen", ik denk dat het echt zo'n vaart niet loopt. Ook al dat geroep dat de olie op raakt: Wij, onze kinderen, maar ook hun kleinkinderen zullen dat niet meemaken. Ik geloof daar niks van. Waarom niet? Nou, als dat echt zo was, had men allang alternatieven uitgevonden en reden we daar al mee. Men is echt niet zo stom om de wereld letterlijk te laten stilvallen "Oh, is het op?".. Zoals de posters in dit topic ongetwijfeld weten zijn nogal veel producten die wij op de wereld kennen uit o.a olie vervaardigd.
De peak uit peak oil is echt al geweest en je kunt niet van de een op de andere dag omschakelen natuurlijk maar we blijven doodleuk uitstellen.
Dus ja die dag "Oh is het op" gaat echt nog wel komen, daar ben ik van overtuigd. Mensen zijn namelijk in lange termijn denken behoorlijk stompzinnig ja.
Je hebt gelijk. Het is omdat ik die argumenten hier al verschillende keren gehoord heb dat ik ze herhaal.Tsurany schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:11:
[...]
Als je een bepaalde visie wilt promoten zal het flink schelen om je "tegenstander" niet op een dergelijke manier af te schilderen. Een dergelijke houding straalt uit dat er namelijk geen enkel fatsoenlijk tegenargument zou zijn tegen zo'n wijk, dat jij per definitie gelijk hebt en alle andere argumentatie onzinnig is.
Ik ben niet de enige die er cynisch van wordt
Maar laten we inderdaad constructief proberen zijnMetro2002 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:36:
[...]
Ik krijg de indruk dat mensen die allerlei argumenten tegen de fiets hebben (het regent altijd, het sneeuwt in de zomer, je zweet altijd enorm, je gaat niet harder dan 15km/u, meer dan 2km afstand is ondoenlijk, als ik een bankstel bij de ikea koop past ie niet op de bagagedrager, de supermarkt is 25km ver etc) al sinds de middelbare school geen fiets meer hebben aangeraakt.
Maar hebben de meeste bewoners niet de behoefte aan een auto vlak voor de deur? Dat is wat we nu meestal zien.Parkeren doe je op aparte parkeervelden waardoor de auto's niet tussen de huizen staan. De loopafstand naar de huizen is echter maximaal 100 meter waardoor je niet afhankelijk ben van het OV en autobezit op geen enkele manier ontmoedigd wordt. Er wordt realistisch gekeken naar de behoeften van de bewoners en dat is in vaak toch een vorm van mobiliteit.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2013 09:22 ]
Je was me al voor, maar dit was precies waar ik me ook al aan stoorde (en precies wat ik al eerder heb gezegd). Met zo'n opmerking geef je inderdaad gelijk al aan dat je eigenlijk geen discussie wil en alleen maar wilt horen dat je gelijk hebt. Geen goede manier om een discussie te krijgen ondanks dat de rest van de post genoeg stof tot discussie zou kunnen geven.Tsurany schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:11:
[...]
Als je een bepaalde visie wilt promoten zal het flink schelen om je "tegenstander" niet op een dergelijke manier af te schilderen. Een dergelijke houding straalt uit dat er namelijk geen enkel fatsoenlijk tegenargument zou zijn tegen zo'n wijk, dat jij per definitie gelijk hebt en alle andere argumentatie onzinnig is.
Dat bankstel gaat trouwens prima hoor, we hebben hier voor de grap wel eens een aanhanger aan een fiets vast gemaakt en daarmee een bankstel een paar km verder gemaakt. Ideaal is anders maar het kan dus welMetro2002 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:36:Ik krijg de indruk dat mensen die allerlei argumenten tegen de fiets hebben (het regent altijd, het sneeuwt in de zomer, je zweet altijd enorm, je gaat niet harder dan 15km/u, meer dan 2km afstand is ondoenlijk, als ik een bankstel bij de ikea koop past ie niet op de bagagedrager, de supermarkt is 25km ver etc) al sinds de middelbare school geen fiets meer hebben aangeraakt.
[ Voor 30% gewijzigd door redwing op 08-10-2013 09:23 ]
[removed]
De foto's die je post laten huizen zien die ~10 meter tegenover elkaar staan. Dit komt omdat parkeervakken (2 meter langs of 5 meter haaks) er niet zijn en er ook een trottoir aan beide kanten ontbreekt. Ook het obligate groenstrookje is er niet. Als een oud plot met aan beide kanten huizen 25+1.5+5+5+2+1.5+25=65 meter en nu haal je daar zomaar 10 meter vanaf. Nieuw profiel is dus 55 meter. In een wijk betekent dat dus dat je veel meer huizen neer kunt zetten. Zo lijkt het ook met de voorgevels zo dicht op elkaar. Dus leuk bedacht, grote groengebieden in een wijk, maar de rest is redelijk versteend. Zo hebben ze dat waar ik woon ook gedaan. Al het groen samengebost en een park van gemaakt, maar de rest van de woonwijk is erg versteend daardoor.
Energie-opbrengende wijken zijn sinds de Energiewende vrij normaal. Alleen jammer dat de burger er nauwelijks van profiteert en er een forse opslag over betaald. Doordat onze Nederlandse netbeheerder TenneT het Duitse net regelt, betalen wij indirect voor de Duitse voorzieningen. De energie die die wijken opbrengen is namelijk verre van constant en vereist continu bijregelen met conventionele energiecentrales.
Energie-opbrengende wijken zijn sinds de Energiewende vrij normaal. Alleen jammer dat de burger er nauwelijks van profiteert en er een forse opslag over betaald. Doordat onze Nederlandse netbeheerder TenneT het Duitse net regelt, betalen wij indirect voor de Duitse voorzieningen. De energie die die wijken opbrengen is namelijk verre van constant en vereist continu bijregelen met conventionele energiecentrales.
Ok, ik heb Tsurany al gelijk gegeven. Laten we het nu dan over de rest van de post hebben.redwing schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:20:
[...]
Je was me al voor, maar dit was precies waar ik me ook al aan stoorde (en precies wat ik al eerder heb gezegd). Met zo'n opmerking geef je inderdaad gelijk al aan dat je eigenlijk geen discussie wil en alleen maar wilt horen dat je gelijk hebt. Geen goede manier om een discussie te krijgen ondanks dat de rest van de post genoeg stof tot discussie zou kunnen geven.
Niet voor de deur maar wel op zeer korte afstand. En dat is mijn inziens een prima compromis. Je houd een rustige woonwijk maar de auto is altijd binnen bereik om snel in te stappen. Ik ben niet langer dan een minuut onderweg naar mijn auto.Verwijderd schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:17:
Maar hebben de meeste bewoners niet de behoefte aan een auto vlak voor de deur? Dat is wat we nu meestal zien.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Jij poste precies terwijl ik al aan het typen wasVerwijderd schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:23:
[...]
Ok, ik heb Tsurany al gelijk gegeven. Laten we het nu dan over de rest van de post hebben.
Voor de rest is het idee van de wijk leuk alleen is het natuurlijk wel zo dat er een bepaald type mensen gaan wonen. Ik schat b.v. in dat er heel veel gezinnen wonen en dat de meeste mensen die er gaan wonen voorheen ook al geen auto hadden. Oftewel ik verwacht dat het niet zozeer de wijk is die zorgt voor minder auto's als wel dat mensen zonder auto graag in zo'n wijk gaan wonen. Aan de andere kant zorgt het er natuurlijk wel voor dat mensen minder snel later alsnog een auto gaan kopen.
Helaas gaat zo'n systeem voor veel plekken al niet werken omdat je dit soort wijken alleen kunt bouwen als je een compleet nieuwe wijk gaat bouwen. Als je het moet doen met bestaande bebouwing zit je vast aan de beperkingen uit die tijd (b.v. al dan niet ingericht voor veel auto's)
[removed]
Wel lekker, een wijk waar geen auto's voor de deur staan. Zo vaak dat er mensen met de muziek hard in de auto midden in de nacht aankomen, gegooi met deuren, auto's met sportuitlaat etc. Behoorlijk irritant.
Dat heb ik nou echt nooit. En auto op de oprit vind ik een stuk prettiger dan ergens op een parkeerterrein verzameld waar dieven vrij spel hebben op navigatiesystemen, airbags en hele auto's.
Maar vaak zijn dit wijken vanuit een soort overtuiging, daar kan je geen hele steden mee volbouwen. Er zijn zo te lezen geen voorzieningen als winkels, dus daarin 'parasiteert' zij op andere wijken.
Maar vaak zijn dit wijken vanuit een soort overtuiging, daar kan je geen hele steden mee volbouwen. Er zijn zo te lezen geen voorzieningen als winkels, dus daarin 'parasiteert' zij op andere wijken.
Dat heeft niets met auto's te maken.Metro2002 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:31:
Wel lekker, een wijk waar geen auto's voor de deur staan. Zo vaak dat er mensen met de muziek hard in de auto midden in de nacht aankomen, gegooi met deuren, auto's met sportuitlaat etc. Behoorlijk irritant.
Maar met het gedrag van bepaalde bestuurders.
Net als een bepaalde groep fietsers zich niet aan de regels houd, ik denk dat die groep nog groter is dan de groep die snachts met veel herry rondrijdt.
Ik ken weinig fietsen met sportuitlaat of deurendude88 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:36:
[...]
Dat heeft niets met auto's te maken.
Maar met het gedrag van bepaalde bestuurders.
Net als een bepaalde groep fietsers zich niet aan de regels houd, ik denk dat die groep nog groter is dan de groep die snachts met veel herry rondrijdt.
Natuurlijk heeft het met gedrag te maken maar auto's lenen zich wat beter voor een hoop herrie dan fietsers.
Dat is maar net hoe je het inricht, het is prima mogelijk om een veilig parkeerterrein te hebben zonder dat mensen constant op alle auto's uitkijken. In onze buurt zijn nog geen auto inbraken geweest. Je moet geen veld met honderden auto's volledig uit het zich creëren, dat schiet inderdaad niet op. Je moet in kleine clusters bouwen van maximaal honderd huizen.Senor Sjon schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:36:
Dat heb ik nou echt nooit. En auto op de oprit vind ik een stuk prettiger dan ergens op een parkeerterrein verzameld waar dieven vrij spel hebben op navigatiesystemen, airbags en hele auto's.
Je kan er prima hele steden mee volbouwen, voorzieningen zoals winkels hebben namelijk niks te zoeken in een woonwijk. Die moet je juist rond ringwegen of hoofdwegen aanleggen.Maar vaak zijn dit wijken vanuit een soort overtuiging, daar kan je geen hele steden mee volbouwen. Er zijn zo te lezen geen voorzieningen als winkels, dus daarin 'parasiteert' zij op andere wijken.
In mijn wijk zitten zowel een Boni als een Albert Heijn. De Boni staat met een grote parkeerplaats midden in een woonwijk en is daardoor zeer lastig te bereiken voor grote boodschappen. Mensen lopen er altijd te klooien met de auto. De Albert Heijn is gebouwd aan een grote doorgaande weg en daardoor blijft al het winkelverkeer uit de wijk.
Door op een dergelijke manier te ontwikkelen kan je prima autoluwe wijken aanleggen. Kleine buurten met gezamenlijke parkeerplaatsen die samen in een grote wijk geplaatst zijn met gecentraliseerde voorzieningen zoals zorgcentra met huisarts, kapper, tandarts,... en de dagelijkse winkels zoals supermarkten en slagers, bakkers,...
Je kan op deze manier kleine relatief onafhankelijke clusters bouwen met per X aantal clusters een groot winkelterrein waar de rest van de winkels zitten die niet dagelijks of wekelijks bezocht worden.
[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 08-10-2013 09:45 ]
Ik zei ook aan de regels houden...Metro2002 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:40:
[...]
Ik ken weinig fietsen met sportuitlaat of deuren![]()
Natuurlijk heeft het met gedrag te maken maar auto's lenen zich wat beter voor een hoop herrie dan fietsers.
Wat met een zeer grote regelmaat tegenkomt: door rood rijden, rotondes de verkeerde kant op, over de stoep, fiets stallen waar het niet mag, doorrijden bij zebra's, oversteken als je met de auto aan komt rijden.
Allemaal zaken die ik veel vaker tegen kom dan een uitlaat die savonds voorbij gaat. Die herrie brengt mij ook niet in gevaar, veel zaken die fietsers doen wel.
Nee, ik scheer niet alle fietsers over 1 kam (sommige houden zich netjes aan de regels gelukkig), maar het komt helaas wel te vaak voor. De straffen hierop lijken weinig aanwezig te zijn.
Ohja, vaak worden zulke zaken een stuk erger zodra het begint te regenen...
Vauban zou op onderstaande grafiek denk ik rechtsonder Amsterdam zitten, met een grotere weglengte per inwoner, maar meestal wel smallere wegen (en dus misschien ook een kleinere totale oppervlakte asfalt).Senor Sjon schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:22:
De foto's die je post laten huizen zien die ~10 meter tegenover elkaar staan. Dit komt omdat parkeervakken (2 meter langs of 5 meter haaks) er niet zijn en er ook een trottoir aan beide kanten ontbreekt. Ook het obligate groenstrookje is er niet. Als een oud plot met aan beide kanten huizen 25+1.5+5+5+2+1.5+25=65 meter en nu haal je daar zomaar 10 meter vanaf. Nieuw profiel is dus 55 meter. In een wijk betekent dat dus dat je veel meer huizen neer kunt zetten. Zo lijkt het ook met de voorgevels zo dicht op elkaar. Dus leuk bedacht, grote groengebieden in een wijk, maar de rest is redelijk versteend. Zo hebben ze dat waar ik woon ook gedaan. Al het groen samengebost en een park van gemaakt, maar de rest van de woonwijk is erg versteend daardoor.
Ik zie liever een wijk zoals Vauban met tussen alle gebouwen wat groen, dan pakweg New York (extreem voorbeeld) met aan de ene kant alleen beton (Manhattan), en aan de andere kant alleen groen (Central Park), waardoor je bvb. de metro moet nemen om op een bankje in een park te gaan zitten. Ook veel Europese steden zijn zo ongelijk verdeeld. Dat is ook niet gemakkelijk te herverdelen, want historisch gegroeid.

Het doel was ook niet om een hoge densiteit te creëren, maar om een evenwicht te vinden tussen energie-efficiëntie en leefbaarheid, zonder het gevoel te hebben in een grote stad te wonen.
Het is inderdaad een wisselwerking tussen vraag en aanbod, maar het kan wel een eye-opener zijn voor andere steden. Al is het maar om te zien dat een leven met 1 auto per 10 inwoners wel degelijk mogelijk is.redwing schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:29:
[...]
Voor de rest is het idee van de wijk leuk alleen is het natuurlijk wel zo dat er een bepaald type mensen gaan wonen. Ik schat b.v. in dat er heel veel gezinnen wonen en dat de meeste mensen die er gaan wonen voorheen ook al geen auto hadden. Oftewel ik verwacht dat het niet zozeer de wijk is die zorgt voor minder auto's als wel dat mensen zonder auto graag in zo'n wijk gaan wonen. Aan de andere kant zorgt het er natuurlijk wel voor dat mensen minder snel later alsnog een auto gaan kopen.
Zoals ik eerder al zei zal het niet van vandaag op morgen kunnen. Maar geleidelijk aan kan ook, en het is een goede blueprint voor eventuele nieuwe wijken elders.Helaas gaat zo'n systeem voor veel plekken al niet werken omdat je dit soort wijken alleen kunt bouwen als je een compleet nieuwe wijk gaat bouwen. Als je het moet doen met bestaande bebouwing zit je vast aan de beperkingen uit die tijd (b.v. al dan niet ingericht voor veel auto's)
Grappig. Het hele manco aan VINEX wijken is juist het uitgestorven karakter tijdens werktijd, vooral als de wijk wat ouder is en de kinderen de deur uit. Hele wijken zijn zonder voorzieningen gebouwd, iets waardoor een kleine ondernemer eigenlijk kansloos is langs de periferie om een winkel te beginnen. Frankrijk is zelfs terug aan het komen van de hypermarche, in NL is dat nooit echt aangeslagen.Tsurany schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:44:
[...]
Dat is maar net hoe je het inricht, het is prima mogelijk om een veilig parkeerterrein te hebben zonder dat mensen constant op alle auto's uitkijken. In onze buurt zijn nog geen auto inbraken geweest. Je moet geen veld met honderden auto's volledig uit het zich creëren, dat schiet inderdaad niet op. Je moet in kleine clusters bouwen van maximaal honderd huizen.
[...]
Je kan er prima hele steden mee volbouwen, voorzieningen zoals winkels hebben namelijk niks te zoeken in een woonwijk. Die moet je juist rond ringwegen of hoofdwegen aanleggen.
In mijn wijk zitten zowel een Boni als een Albert Heijn. De Boni staat met een grote parkeerplaats midden in een woonwijk en is daardoor zeer lastig te bereiken voor grote boodschappen. Mensen lopen er altijd te klooien met de auto. De Albert Heijn is gebouwd aan een grote doorgaande weg en daardoor blijft al het winkelverkeer uit de wijk.
Door op een dergelijke manier te ontwikkelen kan je prima autoluwe wijken aanleggen. Kleine buurten met gezamenlijke parkeerplaatsen die samen in een grote wijk geplaatst zijn met gecentraliseerde voorzieningen zoals zorgcentra met huisarts, kapper, tandarts,... en de dagelijkse winkels zoals supermarkten en slagers, bakkers,...
Je kan op deze manier kleine relatief onafhankelijke clusters bouwen met per X aantal clusters een groot winkelterrein waar de rest van de winkels zitten die niet dagelijks of wekelijks bezocht worden.
Zal ik eens opsommen wat ik als fietser met auto's meemaak? Pas afsnijden, parkeren op fietspad, voorsorteren op fietspad, aan 70 km/u op 30 cm afstand voorbijzoeven, geen voorrang verlenen,... Naast frequent fietser ben ik soms ook autobestuurder, en de enige juiste conclusie is: het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder. Los daarvan: Hoeveel fietsers zijn er door auto's al in het ziekenhuis of op het kerkhof beland? Hoeveel autobestuurders zijn er door fietsers al in het ziekenhuis of op het kerkhof beland? Auto's doden veel meer mensen dan fietsen, dus het is niet zo gek dat overtredingen van autobestuurders minder getolereerd worden, dat men daarvoor een rijbewijs nodig heeft, dat de boetes veel hoger zijn,... Als een auto- of vrachtwagenbestuurder iets verkeerd doet zijn de gevolgen meestal veel zwaarder dan wanneer een voetganger of fietser iets verkeerd doet. Al ben ik ook voorstander van meer controle op fietsers, want ik erger me ook aan overtredende fietsers.dude88 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:48:
[...]
Ik zei ook aan de regels houden...
Wat met een zeer grote regelmaat tegenkomt: door rood rijden, rotondes de verkeerde kant op, over de stoep, fiets stallen waar het niet mag, doorrijden bij zebra's, oversteken als je met de auto aan komt rijden.
Allemaal zaken die ik veel vaker tegen kom dan een uitlaat die savonds voorbij gaat. Die herrie brengt mij ook niet in gevaar, veel zaken die fietsers doen wel.
Nee, ik scheer niet alle fietsers over 1 kam (sommige houden zich netjes aan de regels gelukkig), maar het komt helaas wel te vaak voor. De straffen hierop lijken weinig aanwezig te zijn.
Het aantal boetes voor het niet hebben van licht was vorig jaar verdubbeld bij fietsers dus ze doen er wel wat aan. Ik erger me overigens net zo goed aan andere fietsers die zich niet aan de regels houden als aan automobilsiten die zich niet aan de regels houden (en daar kan ik ook een boekje over opendoen maak je maar niet ongerustdude88 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:48:
[...]
Ik zei ook aan de regels houden...

En nee ik geloof niet dat fietsers je meer in gevaar brengen dan automobilisten. Of is het erg dodelijk dat een fiets fout gestald staat?
Bij auto's kan foutparkeren echter wél dodelijk zijn. Als ze bv op een fietsstrook geparkeerd staan waardoor je als fietser een drukke 50km/u weg op moet op er langs te komen (en dat gebeurd best regelmatig)
Door rood rijden doen auto's ook, wellicht niet zo vaak als fietsers maar als ze het doen zijn de consequenties vaak wel een heel stuk groter. Ben 1 keer al bijna een vriendin kwijtgeraakt door iemand die met 80km/u+ door rood knalde , had die bij ons binnen gereden dan was ze zeker dood geweest, het is dat ik op tijd kon remmen. Als een fietser door rood rijd en een auto raakt is ie vaak zelf de sjaak en heeft de auto hooguit een deuk.
Maargoed, wat ik probeer te zeggen: Zowel automobilisten als fietsers maken er af en toe een potje van met als verschil dat de automobilist een potentieel moordwapen in handen heeft en de fietser niet. Dat is wel iets om als automobilist rekening mee te houden.
Dit dusVerwijderd schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 10:00:
[...]
Zal ik eens opsommen wat ik als fietser met auto's meemaak? Pas afsnijden, parkeren op fietspad, voorsorteren op fietspad, aan 70 km/u op 30 cm afstand voorbijzoeven, geen voorrang verlenen,... Naast frequent fietser ben ik soms ook autobestuurder, en de enige juiste conclusie is: het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder. Los daarvan: Hoeveel fietsers zijn er door auto's al in het ziekenhuis of op het kerkhof beland? Hoeveel autobestuurders zijn er door fietsers al in het ziekenhuis of op het kerkhof beland? Auto's doden veel meer mensen dan fietsen, dus het is niet zo gek dat overtredingen van autobestuurders minder getolereerd worden, dat men daarvoor een rijbewijs nodig heeft, dat de boetes veel hoger zijn,... Als een auto- of vrachtwagenbestuurder iets verkeerd doet zijn de gevolgen meestal veel zwaarder dan wanneer een voetganger of fietser iets verkeerd doet. Al ben ik ook voorstander van meer controle op fietsers, want ik erger me ook aan overtredende fietsers.
In Nederland mocht dat niet ivm regelgevingSenor Sjon schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:55:
[...]
Grappig. Het hele manco aan VINEX wijken is juist het uitgestorven karakter tijdens werktijd, vooral als de wijk wat ouder is en de kinderen de deur uit. Hele wijken zijn zonder voorzieningen gebouwd, iets waardoor een kleine ondernemer eigenlijk kansloos is langs de periferie om een winkel te beginnen. Frankrijk is zelfs terug aan het komen van de hypermarche, in NL is dat nooit echt aangeslagen.
[ Voor 27% gewijzigd door Metro2002 op 08-10-2013 10:03 ]
Klopt. Het PDV/GDV beleid. Qua ruimtelijke ordening zijn we erger dan de planeconomie van de oude SovjetUnie.
Helemaal mee eens, beide maken er te vaak een zooitje van.Metro2002 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 10:01:
Maargoed, wat ik probeer te zeggen: Zowel automobilisten als fietsers maken er af en toe een potje van met als verschil dat de automobilist een potentieel moordwapen in handen heeft en de fietser niet. Dat is wel iets om als automobilist rekening mee te houden.
Moordwapen of niet, dat is weer een andere discussie.
Een fietser waagt zijn eigen leven door zich niet aan de regels te houden. Als ik een fietser dood rijdt door zijn fout (in dit geval bewuste overtreding) dan moet ik met de gevolgen leven (ondanks dat het niet mijn schuld is)
Als iemand in de auto door een fout (in dit geval ook bewuste overtreding) een fietser dood rijdt dan zal hij met de schuld en de gevolgen moeten leven.
In beide gevallen is de fietser dood, maar in het eerste geval is de auto bestuurder volledig slachtoffer.
Ooit al in België geweest? Wij zijn jaloers op de ruimtelijke ordening in Nederland.Senor Sjon schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 10:10:
Klopt. Het PDV/GDV beleid. Qua ruimtelijke ordening zijn we erger dan de planeconomie van de oude SovjetUnie.
https://www.facebook.com/...weg-ermee/178402822208021
Dat is bij auto's onderling toch ook zo? Vooral als een zware suv een kleine stadsauto raakt. Zelfs als iedereen met dezelfde Hummer zou rijden heb je nog een veiligheidsprobleem als ze elkaar zijdelings of frontaal raken (G-krachten). Misschien is een botsing tussen twee veilige Volvo's met goede kreukelzones zelfs beter dan twee 'stroeve' Hummers die frontaal botsen, bij laatstgenoemde is het minder belangrijk om te investeren in passieve veiligheid omdat ze zonder ook makkelijker 'overleven'. Mijn punt is dat er in het verkeer altijd een ongelijke strijd zal zijn (dan zijn er ook nog vrachtwagens). Allemaal zo gepantserd mogelijk gaan rijden (of van de fiets in de auto kruipen) is echter niet de goede oplossing denk ik. Zeker niet in een regio die steeds dichtbevolkter wordt en met hogere olieprijzen in het vooruitzicht.dude88 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 10:11:
[...]
Een fietser waagt zijn eigen leven door zich niet aan de regels te houden. Als ik een fietser dood rijdt door zijn fout (in dit geval bewuste overtreding) dan moet ik met de gevolgen leven (ondanks dat het niet mijn schuld is)
Als iemand in de auto door een fout (in dit geval ook bewuste overtreding) een fietser dood rijdt dan zal hij met de schuld en de gevolgen moeten leven.
In beide gevallen is de fietser dood, maar in het eerste geval is de auto bestuurder volledig slachtoffer.
Ja dat is zeker zo. Daar ging het ook niet om.Verwijderd schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 12:14:[...]
Dat is bij auto's onderling toch ook zo? Vooral als een zware suv een kleine stadsauto raakt. Zelfs als iedereen met dezelfde Hummer zou rijden heb je nog een veiligheidsprobleem als ze elkaar zijdelings of frontaal raken (G-krachten). Misschien is een botsing tussen twee veilige Volvo's met goede kreukelzones zelfs beter dan twee 'stroeve' Hummers die frontaal botsen, bij laatstgenoemde is het minder belangrijk om te investeren in passieve veiligheid omdat ze zonder ook makkelijker 'overleven'. Mijn punt is dat er in het verkeer altijd een ongelijke strijd zal zijn (dan zijn er ook nog vrachtwagens). Allemaal zo gepantserd mogelijk gaan rijden (of van de fiets in de auto kruipen) is echter niet de goede oplossing denk ik. Zeker niet in een regio die steeds dichtbevolkter wordt en met hogere olieprijzen in het vooruitzicht.
Maar er wordt hier soms nogal gedaan alsof een fietser geen impact heeft en altijd het slachtoffer is.
Dat is dus zeker niet zo.
Degene die geen schuld treft is het slachtoffer, ik denk dat iedereen het daarover eens is. Los daarvan zijn bij een botsing de lichamelijke gevolgen voor fietsers bijna altijd zwaarder dan voor autobestuurders.dude88 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 12:52:
[...]
Ja dat is zeker zo. Daar ging het ook niet om.
Maar er wordt hier soms nogal gedaan alsof een fietser geen impact heeft en altijd het slachtoffer is.
Dat is dus zeker niet zo.
Ik had nog verder niets doorgelezen toen ik reageerde (aangezien dat vrij in het begin was) maar het meeste is wel ontkracht. Laat me duidelijk zijn. Je hebt absoluut een punt dat auto's niet optimaal zijn. Maar dat zijn fietsen, treinen, lopen en vliegtuigen ook niet. Alles heeft zijn voor en nadelen. Het is per persoon afhankelijk wat voor hem optimaal is afhankelijk van zijn situatie.
Verder vergeet je denk ik wat voor impact mobiliteit op ons leven heeft (incl de telefoon). Denk aan de bekabeling, de centrales, de werkgelegenheid van alle aanbieders, de technologische vooruitgang (voor de ander achteruitgang...). Het is niet alleen een afweging van grondstoffen. Er komt veel meer bij kijken. Dit geldt voor bijna alles. Het is niet zo zwart wit (was het maar zo makkelijk).
Verder staat het vol met suggesties in de trend van "ja maar ik kan het dus waarom jij niet?". Zo lust ik er ook wel pap van. Ik vind het veel interessanter hoe energie bijv efficienter,schoner en goedkoper gemaakt kan worden. Daar zie ik op de lange termijn veel meer profijt en vooruitgang in.

En of ik dat normaal vind? Mja. Voor mij zijn alle andere alternatieven niet acceptabel ivm bijv kosten, dubbele reistijden, goederen/personen vervoer etc. Dat het niet het meest uber efficientste is dat er is. Tja. Ik wacht nog steeds op het moment dat we teleportatie hebben uitgevonden. Tot die tijd....
Alleen al kijken naar een supermarkt kan je al weet ik veel hoeveel redenen bedenken om er niet te gaan (duurder, niet biologisch, beperkte openingstijden, minder lekkere producten, niet je favo merk, geen parkeerplek, niet toegankelijk met OV etc) waardoor je ergens anders uitkomt. Ja, wat dat betreft zijn we harstikke verwend. Absoluut waar. Maar dat is nog geen reden om iedereen maar te verplichten om de supermarkt, school, sportvereninging of winkelcentra te "verplichten" die het dichtste bij ligt. En al helemaal niet "omdat jij het ook kan".
Als je het OV trouwens minder subsidieerd dan nu dan zal men nog sneller naar een auto grijpen ipv het door jou gewenste resultaat de fiets.
Verder denk ik dat er nogal een verschil zit tussen Belgie en Nederland en dat daar een hoop misstanden door zijn ontstaan. In Nederland is het vaak niet dat men voor de lol de auto neemt maar omdat men wel moet. Een auto is gewoon heel erg duur hier (heeft Senor Sjon
al een aantal keer mooi aangetoond).
Nogmaals. De ideeen zijn goed en nobel. Het is echter een stuk minder zwart/wit dan je doet voorkomen of zou willen.
Natuurlijk is dit een stukje gewenning/luiheid?/verwend want je kan ook savonds boodschappen doen en er is vast wel een dag dat je kan. Voor mijn persoonlijke situatie is echter zondag de meest efficiente dag om dit te doen. Het is een keuze.
En alhoewel men in Nederland vaak klaagt op de mensen in de politiek is het volgens mij in Belgie nog een stukje erger
Want fietsers (laat staan electrische fietsers) die zijn heilig en veroorzaken geen ongelukken? Je bent zo geobsedeerd door je idee dat fietsers heilig zijn en de rest de grote boeman dat je geen onderscheid meer kan maken. Er zijn vaak genoeg ongelukken gebeurd doordat automobilisten moeten uitwijken voor roekeloze fietsers die zich blijkbaar onschendbaar achten in het verkeer, geen voorrang verlenen, geen verlichting dragen, zonder te kijken een rotonde opracen (zeker de race en electrische fietsen die makkelijk 30-40 kunnen). Laten we dan in iedergeval iedereen verplichten een helm te dragen op de fiets. Dat zou al kunnen schelen.
Je hebt ook "last" van alle fabrieken. Koop je uit protest dan ook niets meer wat in de fabrieken gemaakt wordt?
Verder is het gewoon simpelweg doordat er meer auto's zijn dat er vaker ongelukken hiermee gebeuren. Ik weet niet of je wel eens op Bali of Thailand geweest bent waar de brommertjes je om de oren vliegen. Daar gebeuren met brommers namelijk weer ontzettend veel ongevallen.
En de voedsel industrie gebruikt weer meer dan dat. We kunnen ook gewoon allemaal onze eigen groente en aardappels en vee houden natuurlijk.Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 15:23:
Ik dacht dat iedereen al wist dat een auto meer grondstoffen kost dan een gsm, en dat een auto meer energie verbruikt dan een gsm (zelfs inclusief verbruik gsm-masten per persoon).
Verder vergeet je denk ik wat voor impact mobiliteit op ons leven heeft (incl de telefoon). Denk aan de bekabeling, de centrales, de werkgelegenheid van alle aanbieders, de technologische vooruitgang (voor de ander achteruitgang...). Het is niet alleen een afweging van grondstoffen. Er komt veel meer bij kijken. Dit geldt voor bijna alles. Het is niet zo zwart wit (was het maar zo makkelijk).
Volgens mij heb ik in diezelfde post nog gezegd dat ik er meer voor open sta. Kom echter wel met realistische argumenten en niet al die open deuren. Wie wil nou niet op een locatie wonen vlak bij zijn werk, dicht bij de bus/trein, zijn familie en vrienden, de winkels en uitgaansgelegenheid, sportvereniging, kinderopvang/basis/middel/hoger scholen etc. Dit kan echter niet. Of we moeten torens van een aantal kilometers hoog gaan makenAls je er niet voor open staat is het natuurlijk een onzin-artikel. De auteur van dat artikel zegt ook niet dat iedereen het voortaan maar zonder auto moet redden, maar dat velen het toch met minder zouden kunnen doen.
Verder staat het vol met suggesties in de trend van "ja maar ik kan het dus waarom jij niet?". Zo lust ik er ook wel pap van. Ik vind het veel interessanter hoe energie bijv efficienter,schoner en goedkoper gemaakt kan worden. Daar zie ik op de lange termijn veel meer profijt en vooruitgang in.
Ik zeg ook niet dat dit alles is. Vaak zit er een grote keerzijde aan voor bijv de ontwikkelingslanden die uitgebuit worden. Ik probeer ook absoluut niet alles goed te praten. Wat ik echter niet wil is dat we als enige oplossing hebben dat we moeten gaan leven zoals voor de WO2. We kunnen ook allemaal een voorbeeld nemen aan de Amisch wat dat betreft maar ik (en met mij nog een hoop andere) zien dat niet zo zittenTechnologische vooruitgang zegt niet alles.
"Tussen 1990 en 2009 is ons bnp met 34 procent toegenomen, maar onze duurzame welvaart in dezelfde periode met 16 procent afgenomen."
"Sinds de jaren ’50 is het gemiddeld inkomen bijna vertienvoudigd, maar men is vandaag niet gelukkiger dan 50 jaar geleden."
Waar zeg ik dat het makkelijk is dan? Het is een gigantisch lastig iets. Als het makkelijk zou zijn hadden we deze discussie niet. Maar ik denk dat het nog lastiger is om de auto uit de maatschappij te werenHet beste van beide werelden is trouwens nogal moeilijk (gemakken van nu met milieubelasting van vroeger). Tenzij jij ergens een wonderoplossing hebt voor ons milieu- en mobiliteitsprobleem, zonder een hypotheek te leggen op toekomstige generaties.
Ik haalde mijn persoonlijke situatie aan omdat je dat zelf ook de hele tijd doet om aan te tonen dat het dus niet voor iedereen zo makkelijk is. Daarnaast zegt een gemiddelde in dit geval ook niet zoveel. Dat betekend gewoon dat er 1 helft is die het wel gewoon nodig heeft. Kunnen we dan wel zeggen dat persoon A gemiddeld onder die autoverplaatsing zit en dus eigenlijk gewoon moet fietsen/lopen en persoon B mag wel de auto pakken?Gelukkig maakt één persoonlijke ervaring nog geen goede statistiek. Hier wat statistiek: De gemiddelde autoverplaatsing is 13,4 km, en de mediaan nog lager. Vind je het normaal dat een persoon van 70 kg voor 5 of 10 km systematisch een stalen kooi van 1 of 2 ton op eindige fossiele brandstoffen neemt om zich zonder medepassagiers of bagage te verplaatsen? (zo zien de meeste verplaatsingen er uit). Efficiënt is anders...
En of ik dat normaal vind? Mja. Voor mij zijn alle andere alternatieven niet acceptabel ivm bijv kosten, dubbele reistijden, goederen/personen vervoer etc. Dat het niet het meest uber efficientste is dat er is. Tja. Ik wacht nog steeds op het moment dat we teleportatie hebben uitgevonden. Tot die tijd....
Zoals jij je betoog voert lijkt het er inderdaad op dat iedereen zich naar jou standaard moet aanpassen omdat jij het ook kan. Hier pak je weer een persoonlijk voorbeeld terwijl je een stukje hierboven aangeeft dat dit niet mag.Heb ik gezegd dat iedereen zijn situatie dezelfde is? Het punt dat hier al verschillende keren gemaakt is is dat men tegenwoordig even lang over zijn verplaatsingen doet dan toen alles lokaler ingericht was. Daar gaat je tijdswinst. En gelukkig bevinden de meeste winkels zich dichter dan 25 km. De onze is 2 km 'ver', net als voor de overige 10000 inwoners van onze 15000 inwoners tellende gemeente (er zijn verschillende supermarkten).
Alleen al kijken naar een supermarkt kan je al weet ik veel hoeveel redenen bedenken om er niet te gaan (duurder, niet biologisch, beperkte openingstijden, minder lekkere producten, niet je favo merk, geen parkeerplek, niet toegankelijk met OV etc) waardoor je ergens anders uitkomt. Ja, wat dat betreft zijn we harstikke verwend. Absoluut waar. Maar dat is nog geen reden om iedereen maar te verplichten om de supermarkt, school, sportvereninging of winkelcentra te "verplichten" die het dichtste bij ligt. En al helemaal niet "omdat jij het ook kan".
Ik heb even opgezocht wat valabel isAlle punten die je opsomt zijn valabel, maar in dit topic gaat het nu toevallig over persoonlijk vervoer. Ik had ook al gezegd dat OV wat minder gesubsidieerd mag worden, zodat men eens wat kritischer nadenkt over afstand en mobiliteit.
Als je het OV trouwens minder subsidieerd dan nu dan zal men nog sneller naar een auto grijpen ipv het door jou gewenste resultaat de fiets.
Verder denk ik dat er nogal een verschil zit tussen Belgie en Nederland en dat daar een hoop misstanden door zijn ontstaan. In Nederland is het vaak niet dat men voor de lol de auto neemt maar omdat men wel moet. Een auto is gewoon heel erg duur hier (heeft Senor Sjon
Het ging mij meer om het Zeitgeist topic eigenlijk. De ideen zijn daar lovenswaardig. Ze zijn alleen niet uitvoerbaar. Er wordt uitgegaan van utopie denken en wij mensen zijn daar op dit moment (en de komende tientallen/honderden jaren) nog niet aan toe. Je manier van discussieren hier heeft wel wat weg van de manier die de voorstanders hebben van Zeitgeist.In dat eerste topic heb ik ook al regelmatig gereageerd hoor
Nogmaals. De ideeen zijn goed en nobel. Het is echter een stuk minder zwart/wit dan je doet voorkomen of zou willen.
Ach ik heb jaren naar school gefietst en 3x in de week naar mijn sportvereniging (en mijn vroegere vriendinnetjes etc etc etc). Mijn ervaring is toch anders. Maar dat is 1 van de grote problemen. Mensen kijken naar zichzelf en zeggen "ja maar voor mij is dat geen probleem". Ja dus. Voor mij wel.Metro2002 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 15:33:
Ik fiets dagelijks en ook de hele winter gewoon door, en nog best wel een eindje maar het regent echt niet zo vaak als je denkt.
Er zijn genoeg gaten (gatten?) in Nederland waar op zondag de winkels dichtzijn. Als dit de enige dag is dat je kan kan je vaak een flink stuk rijden.En als ik vragen mag: Welk gat in dit land heeft er pas na 25km een supermarkt?
Natuurlijk is dit een stukje gewenning/luiheid?/verwend want je kan ook savonds boodschappen doen en er is vast wel een dag dat je kan. Voor mijn persoonlijke situatie is echter zondag de meest efficiente dag om dit te doen. Het is een keuze.
Ik wil ook een betere en hogere levenstandaard voor iedereen. Maar dat kan je op verschillende manieren bereiken. Je kan jou manier hanteren en zeggen dat iedereen maar net zoals jij dichterbij alles moet gaan wonen en dat daarmee alles op te lossen is en mensen die het hier niet mee eens zijn die snappen het niet. Of je kan kijken naar een oplossing waar men zijn luxe kan houden maar toch nog fatsoenlijk rekening houdt met het milieu en medeweggebruikers.Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 16:29:
[...]
Dan heb je blijkbaar niet goed gelezenWat met onze minister van mobiliteit die net zoals ik meer mensen uit de auto en op de fiets wil, ook een fundamentalist zeker? Of heeft ze niets gesnapt van mobiliteit? Waar is de campagne die meer mensen van de fiets en in de auto wil?
En alhoewel men in Nederland vaak klaagt op de mensen in de politiek is het volgens mij in Belgie nog een stukje erger
Je redenatie is krom op zoveel verschillende manieren dat je de realiteit niet meer kan zien. Je beticht andere er van te overdrijven maar zelf span je in dit topic toch echt onbetwist de kroon door alles zo eenzijdig te bekijken.De fietser veroorzaakt inderdaad niet de problemen die auto's veroorzaken, dus moet hij daar ook niet voor betalen. Wat betreft jouw voorbeelden: Als iemand ziek is en ik moet daar belastingen voor betalen: geen probleem, ik heb verder geen last van die zieken en ik kan zelf ook ooit ziek worden. Maar van gemotoriseerd verkeer heb ik wel rechtstreeks last: Ik moet dagelijks hun vervuiling inademen, terwijl ik zelf geen gram fijn stof of stikstofoxiden uitstoot voor mijn verplaatsing. Ik loop dagelijks het risico om omver gereden te worden (is ook eens gebeurd), terwijl ik zelf geen enkel gevaar ben voor de fysische integriteit van een autobestuurder. Het is dus normaal dat degene die vervuilt of beschadigt meer belastingen moet betalen (los van het feit dat mijn longen of ledematen meer waard zijn dan eender welke belasting). In België is die verhouding helemaal scheef, in Nederland is die wat rechter maar toch ook niet helemaal vermoed ik (heb nog geen onderzoek met externe kosten zien langskomen). Hetzelfde geldt trouwens voor industrie etc.
Want fietsers (laat staan electrische fietsers) die zijn heilig en veroorzaken geen ongelukken? Je bent zo geobsedeerd door je idee dat fietsers heilig zijn en de rest de grote boeman dat je geen onderscheid meer kan maken. Er zijn vaak genoeg ongelukken gebeurd doordat automobilisten moeten uitwijken voor roekeloze fietsers die zich blijkbaar onschendbaar achten in het verkeer, geen voorrang verlenen, geen verlichting dragen, zonder te kijken een rotonde opracen (zeker de race en electrische fietsen die makkelijk 30-40 kunnen). Laten we dan in iedergeval iedereen verplichten een helm te dragen op de fiets. Dat zou al kunnen schelen.
Je hebt ook "last" van alle fabrieken. Koop je uit protest dan ook niets meer wat in de fabrieken gemaakt wordt?
Verder is het gewoon simpelweg doordat er meer auto's zijn dat er vaker ongelukken hiermee gebeuren. Ik weet niet of je wel eens op Bali of Thailand geweest bent waar de brommertjes je om de oren vliegen. Daar gebeuren met brommers namelijk weer ontzettend veel ongevallen.
[ Voor 35% gewijzigd door thewizard2006 op 08-10-2013 15:20 ]
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Een aantal kilometer is overdreven. Als we een deel van de woonhuizen plat gooien en daar appartementencomplexen neer zetten scheelt dat al enorm. Echter zijn die kosten dermate hoog dat mobiliteit goedkoper is. Daarnaast zien velen hoogbouw ook nog eens als ongewenst.thewizard2006 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:25:
Volgens mij heb ik in diezelfde post nog gezegd dat ik er meer voor open sta. Kom echter wel met realistische argumenten en niet al die open deuren. Wie wil nou niet op een locatie wonen vlak bij zijn werk, dicht bij de bus/trein, zijn familie en vrienden, de winkels en uitgaansgelegenheid, sportvereniging, kinderopvang/basis/middel/hoger scholen etc. Dit kan echter niet. Of we moeten torens van een aantal kilometers hoog gaan maken
Ik kijk elke dag uit op rotterdam en zie zo enorm veel laagbouw die perfect vervangen kan worden door mooie, moderne complexen die winkelen, wonen,... combineren. Maar mensen nemen liever veel meer oppervlakte in dan dat ze de lucht in gaan.
Vandaar ook deTsurany schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:32:
[...]
Een aantal kilometer is overdreven. Als we een deel van de woonhuizen plat gooien en daar appartementencomplexen neer zetten scheelt dat al enorm. Echter zijn die kosten dermate hoog dat mobiliteit goedkoper is. Daarnaast zien velen hoogbouw ook nog eens als ongewenst.
Ik kijk elke dag uit op rotterdam en zie zo enorm veel laagbouw die perfect vervangen kan worden door mooie, moderne complexen die winkelen, wonen,... combineren. Maar mensen nemen liever veel meer oppervlakte in dan dat ze de lucht in gaan.
Maar goed, er zijn genoeg mensen die niet in een flatje willen wonen. Of gaan we ze verplichten dat te doen omdat het dan beter is voor het milieu?
Nee, dit is heel simpel vast te stellen. Het regent gewoon maar zelden in Nederland. Dat jij de keren onthoudt en het heel irritant vindt als het regent kan best, maar de dagen dat het echt regent op de momenten dat jij op de fiets weg weg wilt zijn er maar heel weinig. Dat wil niet zeggen dat het voor jou geen probleem kan zijn, maar de stelling van Cyber klopt wat dit betreft wel gewoonthewizard2006 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:25:
Ach ik heb jaren naar school gefietst en 3x in de week naar mijn sportvereniging (en mijn vroegere vriendinnetjes etc etc etc). Mijn ervaring is toch anders. Maar dat is 1 van de grote problemen. Mensen kijken naar zichzelf en zeggen "ja maar voor mij is dat geen probleem". Ja dus. Voor mij wel.
[removed]
Is het meeste ontkracht? Ik had het vooral over vervuiling, gezondheid, zware ongevallen, files, klimaat, olie-oorlogen, productiekosten, recyclagekosten, enzovoort. Het valt niet te ontkrachten dat auto's in de meeste van deze categorieën een negatievere invloed hebben dan andere transportmiddelen - per persoon.thewizard2006 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:25:
Ik had nog verder niets doorgelezen toen ik reageerde (aangezien dat vrij in het begin was) maar het meeste is wel ontkracht. Laat me duidelijk zijn. Je hebt absoluut een punt dat auto's niet optimaal zijn. Maar dat zijn fietsen, treinen, lopen en vliegtuigen ook niet. Alles heeft zijn voor en nadelen. Het is per persoon afhankelijk wat voor hem optimaal is afhankelijk van zijn situatie.
Bijvoorbeeld:

Per km. bijna even slecht als een vliegtuig. En een vliegtuig gebruiken we niet elke dag.
En misschien rekent men dat er in de auto passagiers zitten, terwijl de gemiddelde bezetting 1,3 personen is.
Ik had al gezegd dat landbouw qua uitstoot een grotere invloed heeft dan transport. Maar het is niet omdat er nóg vervuilender sectoren bestaan, dat we aan de rest niets moeten doen.[...]
En de voedsel industrie gebruikt weer meer dan dat. We kunnen ook gewoon allemaal onze eigen groente en aardappels en vee houden natuurlijk.
De migratie van steden en andere centra naar het platteland heeft er voor gezorgd dat meer mensen een auto nódig hebben voor hun dagdagelijkse verplaatsingen, want men woont graag in een groene omgeving, weg van alle drukte en vervuiling. Dat is hier in Vlaanderen althans een opvallende trend. Als iedereen zoekt naar de meest groene en minst drukke plek zal uiteindelijk alles volgebouwd en ver uit elkaar liggen. Gevolg: meer verkeer, meer files, meer vervuiling,... Net de auto heeft die migratie mogelijk gemaakt. Het is dus een neerwaartse spiraal van meer auto's en meer wegen.[...]
Volgens mij heb ik in diezelfde post nog gezegd dat ik er meer voor open sta. Kom echter wel met realistische argumenten en niet al die open deuren. Wie wil nou niet op een locatie wonen vlak bij zijn werk, dicht bij de bus/trein, zijn familie en vrienden, de winkels en uitgaansgelegenheid, sportvereniging, kinderopvang/basis/middel/hoger scholen etc. Dit kan echter niet. Of we moeten torens van een aantal kilometers hoog gaan maken
Vauban (zie eerder in dit topic) bewijst dat je duurzaam en comfortabel kan leven zonder een eeuw terug te gaan in de tijd.[...]
Ik zeg ook niet dat dit alles is. Vaak zit er een grote keerzijde aan voor bijv de ontwikkelingslanden die uitgebuit worden. Ik probeer ook absoluut niet alles goed te praten. Wat ik echter niet wil is dat we als enige oplossing hebben dat we moeten gaan leven zoals voor de WO2. We kunnen ook allemaal een voorbeeld nemen aan de Amisch wat dat betreft maar ik (en met mij nog een hoop andere) zien dat niet zo zitten
Haal ik de hele tijd mijn persoonlijke situatie aan? Ik kom voortdurend met artikels, onderzoeken en statistieken die aantonen dat velen toch niet zo ideaal bezig zijn, om maar een voorbeeld te geven.[...]
Ik haalde mijn persoonlijke situatie aan omdat je dat zelf ook de hele tijd doet om aan te tonen dat het dus niet voor iedereen zo makkelijk is. Daarnaast zegt een gemiddelde in dit geval ook niet zoveel. Dat betekend gewoon dat er 1 helft is die het wel gewoon nodig heeft. Kunnen we dan wel zeggen dat persoon A gemiddeld onder die autoverplaatsing zit en dus eigenlijk gewoon moet fietsen/lopen en persoon B mag wel de auto pakken?
Valabel = geldig/aannemelijk (je somde dus valabele punten op)[...]
Ik heb even opgezocht wat valabel is
Verder denk ik dat er nogal een verschil zit tussen Belgie en Nederland en dat daar een hoop misstanden door zijn ontstaan. In Nederland is het vaak niet dat men voor de lol de auto neemt maar omdat men wel moet. Een auto is gewoon heel erg duur hier (heeft Senor Sjonal een aantal keer mooi aangetoond).
Toch zou ik graag eens een Nederlands onderzoek zien waar alle externe kosten ingecalculeerd zijn.
Vauban is geen utopie, maar werkelijkheid. Het is moeilijk om elke stad/gemeente in korte tijd om te bouwen, maar langzaam gaat ook. Nu is men bvb. al bezig met auto-arme en autovrije stadscentra, carpoolparkings, deelauto's, deelfietsen, fietsstraten,... En als men van de grond af een nieuwe wijk bouwt is het zeker goed te doen. Maar soms moet men gewoon durven en niet zo krampachtig vasthouden aan het verleden.[...]
Het ging mij meer om het Zeitgeist topic eigenlijk. De ideen zijn daar lovenswaardig. Ze zijn alleen niet uitvoerbaar. Er wordt uitgegaan van utopie denken en wij mensen zijn daar op dit moment (en de komende tientallen/honderden jaren) nog niet aan toe. Je manier van discussieren hier heeft wel wat weg van de manier die de voorstanders hebben van Zeitgeist.
Tja, als je 10% veel vindt http://www.hetregentbijna.../5-jaar/5-jaar-eindstand/[...]
Ach ik heb jaren naar school gefietst en 3x in de week naar mijn sportvereniging (en mijn vroegere vriendinnetjes etc etc etc). Mijn ervaring is toch anders. Maar dat is 1 van de grote problemen. Mensen kijken naar zichzelf en zeggen "ja maar voor mij is dat geen probleem". Ja dus. Voor mij wel.
En mijn regenpak laat geen druppel door, dus geen last van.
Wat is er fout met het principe van 'de vervuiler betaalt'? Of is dat voor jou ook een vorm van solidariteit in het rijtje van fysiobehandeling, ouderenzorg, zwangerschappen, onderwijs, ontwikkelingshulp, zoals je opsomde. Dat zou pas krom zijn.[...]
Je redenatie is krom op zoveel verschillende manieren dat je de realiteit niet meer kan zien. Je beticht andere er van te overdrijven maar zelf span je in dit topic toch echt onbetwist de kroon door alles zo eenzijdig te bekijken.
Waar heb ik dat gezegd? Ik heb alleen gezegd dat de gevolgen meestal zwaarder zijn wanneer een autobestuurder iets verkeerd doet, dan wanneer een fietser iets verkeerd doet. Enerzijds je beklag doen over 'roekeloze fietsers', maar dan wel bezorgd zijn over hun hoofd. Als autobestuurders een helm zouden dragen zouden er ook minder hoofdletsels zijn bij auto-ongelukken.Want fietsers (laat staan electrische fietsers) die zijn heilig en veroorzaken geen ongelukken? Je bent zo geobsedeerd door je idee dat fietsers heilig zijn en de rest de grote boeman dat je geen onderscheid meer kan maken. Er zijn vaak genoeg ongelukken gebeurd doordat automobilisten moeten uitwijken voor roekeloze fietsers die zich blijkbaar onschendbaar achten in het verkeer, geen voorrang verlenen, geen verlichting dragen, zonder te kijken een rotonde opracen (zeker de race en electrische fietsen die makkelijk 30-40 kunnen). Laten we dan in iedergeval iedereen verplichten een helm te dragen op de fiets. Dat zou al kunnen schelen.
Wat betreft fabrieken valt het wel mee hier: http://www.demorgen.be/dm...uiler-dan-industrie.dhtmlJe hebt ook "last" van alle fabrieken. Koop je uit protest dan ook niets meer wat in de fabrieken gemaakt wordt?
Zelfs met een verhouding van 50/50 zouden fietsers meer het slachtoffer worden van autobestuurders, dan autobestuurders van fietsers (los van wie in fout is). Fietsers zitten niet beschermd in een stalen kooi.Verder is het gewoon simpelweg doordat er meer auto's zijn dat er vaker ongelukken hiermee gebeuren. Ik weet niet of je wel eens op Bali of Thailand geweest bent waar de brommertjes je om de oren vliegen. Daar gebeuren met brommers namelijk weer ontzettend veel ongevallen.
Ja, en ik denk dat ze bij het vliegtuig alleen de piloot meerekenen......Verwijderd schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 16:31:
En misschien rekent men dat er in de auto passagiers zitten, terwijl de gemiddelde bezetting 1,3 personen is.

Nee, ze bouwen wat er door de mensen gevraagd wordt. Als onderzoek aantoont dat autovrije wijken goed verkopen komen die er. Zo niet dan niet. De enige manier om dit te veranderen is een langzaam proces (wat al lang bezig is alleen nog niet zo goed werkt omdat mensen minder gaan rijden maar er wel steeds meer mensen gaan rijdenMaar soms moet men gewoon durven en niet zo krampachtig vasthouden aan het verleden.
Regenpakken zijn hoe dan ook ondingen.En mijn regenpak laat geen druppel door, dus geen last van.
Dat doen we al lang in Nederland (o.a. BPM, leasebijtellingen)[...]
Wat is er fout met het principe van 'de vervuiler betaalt'? Of is dat voor jou ook een vorm van solidariteit in het rijtje van fysiobehandeling, ouderenzorg, zwangerschappen, onderwijs, ontwikkelingshulp, zoals je opsomde. Dat zou pas krom zijn.
Alleen jammer dat ze het verkeer gebruikt voor de industrie (vrachtwagens e.d.) onder verkeer laten vallen.Wat betreft fabrieken valt het wel mee hier: http://www.demorgen.be/dm...uiler-dan-industrie.dhtml
Tja, wat dat betreft vind ik ook dat ze fietsen moeten verbieden. Als die tegen een voetganger aan rijden heeft de voetganger ook veel vaker er last van.... Ik blijf dit een slechte reden vinden, zo kun je van alle verkeersgroepen wel iets verzinnen waarom je ze zou moeten verbieden.[...]
Zelfs met een verhouding van 50/50 zouden fietsers meer het slachtoffer worden van autobestuurders, dan autobestuurders van fietsers (los van wie in fout is). Fietsers zitten niet beschermd in een stalen kooi.
[removed]
Regenpakken zijn vaak natter aan de binnenkant dan aan de buitenkant. Of je moet met dure Goretex dingen aankomen. Die slijten dan weer snel door de bewegingen.
Hier een vergelijkende sheet trouwens over auto's in NL, B, L, F en DE.
http://www.anwb.nl/bestan...lastingen-met-bijlage.pdf
Zie je gelijk de verschillen onderling. En die zijn bizar hoog, want dit is niet het enige lijstje waarin NL bovenaan staat.
Onderdeel van dit bericht trouwens: http://www.anwb.nl/auto/n...belasten-van-automobilist
Hier een vergelijkende sheet trouwens over auto's in NL, B, L, F en DE.
http://www.anwb.nl/bestan...lastingen-met-bijlage.pdf
Zie je gelijk de verschillen onderling. En die zijn bizar hoog, want dit is niet het enige lijstje waarin NL bovenaan staat.

Onderdeel van dit bericht trouwens: http://www.anwb.nl/auto/n...belasten-van-automobilist
[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 08-10-2013 18:49 ]
Er zijn twee mogelijkheden: ze kiezen voor de gemiddelde of voor de maximale bezetting. In beide gevallen scoort de auto slecht. Maar dat wisten we al. Een vliegtuig zit bijna altijd vol. Een auto bijna nooit.redwing schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 18:01:
[...]
Ja, en ik denk dat ze bij het vliegtuig alleen de piloot meerekenen......Sorry hoor, maar als je op zo'n manier al je eigen 'bewijs' ter discussie gaat stellen hoeven wij niet veel meer te zeggen. Natuurlijk neemt een fatsoenlijk onderzoek de gemiddelde bezetting van de voertuigen mee.
De overheid kan ook sensibiliseren en bepaalde keuzes aanmoedigen of ontmoedigen. Als de overheid dat niet zou doen zou er bijvoorbeeld geen taks of accijns op tabak, alcohol of brandstof zijn (staat niet toevallig in dezelfde rij). Idem voor isolatiepremies, etc. Aanmoedigen wat goed is, ontmoedigen wat slecht is.[...]
Nee, ze bouwen wat er door de mensen gevraagd wordt. Als onderzoek aantoont dat autovrije wijken goed verkopen komen die er. Zo niet dan niet. De enige manier om dit te veranderen is een langzaam proces (wat al lang bezig is alleen nog niet zo goed werkt omdat mensen minder gaan rijden maar er wel steeds meer mensen gaan rijden)
De jas en schoenen die ik draag om te gaan werken zijn sowieso waterdicht, dus geen extra kledij nodig. De regenbroek heb ik maar 5% van de tijd nodig (alleen als het hard regent) en past makkelijk over mijn jeans.[...]
Regenpakken zijn hoe dan ook ondingen.
Maar goed, voor jou is het een onding, voor de andere is het een handig kledingstuk om te voorkomen dat hij doornat wordt. Het glas is halfvol of halfleeg.
Maar is dat voldoende? http://www.agripress.be/start/artikel/96619/nl/[...]
Dat doen we al lang in Nederland (o.a. BPM, leasebijtellingen)
Hoeveel kosten jouw longen?
Klopt, maar voor zwaar vrachtvervoer zijn er amper goede alternatieven. Want te zwaar om door een mens voort te stuwen of oorsprong ligt te ver. Ligt bij die 1,3 personen over 13 km wel anders. Wat niet wegneemt dat vrachtvervoer ook veel efficiënter zou kunnen.[...]
Alleen jammer dat ze het verkeer gebruikt voor de industrie (vrachtwagens e.d.) onder verkeer laten vallen.
Waar heb ik het over een verbod op auto's? Er worden me steeds woorden in de mond gelegd die ik nooit uitgesproken heb. Ik heb het steeds over het (sterk) matigen van autogebruik en een betere organisatie van onze maatschappij. Met eventueel financiële aan/ontmoedigingen om dat te bewerkstelligen.[...]
Tja, wat dat betreft vind ik ook dat ze fietsen moeten verbieden. Als die tegen een voetganger aan rijden heeft de voetganger ook veel vaker er last van.... Ik blijf dit een slechte reden vinden, zo kun je van alle verkeersgroepen wel iets verzinnen waarom je ze zou moeten verbieden.
10 juni 2005... heb je een hele waslijst van antieke artikelen?
Als je al die doden optelt van al die onderzoeken, dan was Nederland allang uitgestorven.
Als je al die doden optelt van al die onderzoeken, dan was Nederland allang uitgestorven.
Of hoe je elk artikel en elk onderzoek op de simpelst mogelijke manier probeert neer te sabelenSenor Sjon schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 20:48:
10 juni 2005... heb je een hele waslijst van antieke artikelen?

Is januari 2013 recent genoeg? (kon je zelf ook opzoeken)
Eén van de meest gerenommeerde medische tijdschriften ter wereld, The Lancet, bracht schokkend nieuws over atmosferisch fijn stof. Dat vormt, zo blijkt, het op zeven na belangrijkste risico op een vroegtijdige dood. Jaarlijks veroorzaakt het, wereldwijd, de dood van 3,2 miljoen mensen en vermindert het het aantal gezonde levensjaren met 74 miljoen.
Eerdere beoordelingen in de GBD-rapporten kwamen tot een veel kleiner aandeel voor fijn stof. De reden voor die plotse stijging is te wijten aan verbeterde metingen (zowel op grondniveau als via satelliet), meer geavanceerde modellen die een idee geven van hoe zo'n stof zich verplaatst, en meer inzicht in het verband tussen atmosferisch fijn stof, en ziekte en dood, dit door recent onderzoek.
Is dit een poging om de 8e doodsoorzaak te minimaliseren? In Nederland of West-Europa wordt er voor elke dode meer dan één baby geboren, dus zo snel gaat het totaal niet naar benedenAls je al die doden optelt van al die onderzoeken, dan was Nederland allang uitgestorven.
Mijn regenkledij is ademend en biedt genoeg verluchting, en slijten doet het niet want het regent bijna nooit.Senor Sjon schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 18:46:
Regenpakken zijn vaak natter aan de binnenkant dan aan de buitenkant. Of je moet met dure Goretex dingen aankomen. Die slijten dan weer snel door de bewegingen.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2013 08:24 ]
vanochtend regende het. Gelukkig zat ik in de autoredwing schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 15:46:
[...]
Nee, dit is heel simpel vast te stellen. Het regent gewoon maar zelden in Nederland. Dat jij de keren onthoudt en het heel irritant vindt als het regent kan best, maar de dagen dat het echt regent op de momenten dat jij op de fiets weg weg wilt zijn er maar heel weinig. Dat wil niet zeggen dat het voor jou geen probleem kan zijn, maar de stelling van Cyber klopt wat dit betreft wel gewoon
Vanochtend alweer file, gelukkig zat ik op de fietsthewizard2006 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 10:11:
[...]
vanochtend regende het. Gelukkig zat ik in de auto
Vanmorgen gewoon weer in de file gestaan, zelfs iets langer dan normaal.
Goed gelukkig was ik nog steeds veel sneller op het werk dan als ik met de fiets was geweest.
En ik denk zelfs richting de 1.5 a 2 uur sneller als met OV...
Op een goeie dag zit ik ben ik met 20 a 25 min thuis met de auto. Als ik met het OV zou moeten ben ik na ruim 25 min niet eens bij de bushalte
Goed gelukkig was ik nog steeds veel sneller op het werk dan als ik met de fiets was geweest.
Op een goeie dag zit ik ben ik met 20 a 25 min thuis met de auto. Als ik met het OV zou moeten ben ik na ruim 25 min niet eens bij de bushalte

Ik kom nooit op Belgische sites uit, maar de tendens van de meeste onderzoeken is: Van leven ga je dood. De Europese Unie is een meester in dit soort onderzoeken. Zie de statistieken rond verkeersmaatregelen die ze willen nemen, bv met automatisch terugbellende auto's of de APK rond motorfietsen. Dat zou meer doden schelen dan er nu vallen bij wijze van spreke.Verwijderd schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 21:09:
[...]
Of hoe je elk artikel en elk onderzoek op de simpelst mogelijke manier probeert neer te sabelen![]()
Is januari 2013 recent genoeg? (kon je zelf ook opzoeken)
[...]
Lijkt mij dat doodsoorzaak 1 t/m 7 dan wat meer zin hebben. In Nederland krijgen we 73% van de fijnstof van zee en onze buren. Hek eromheen dan maar? Wikipedia: Fijnstof[...]
Is dit een poging om de 8e doodsoorzaak te minimaliseren? In Nederland of West-Europa wordt er voor elke dode meer dan één baby geboren, dus zo snel gaat het totaal niet naar beneden
Ook ligt het aantal zelfmoorden meer dan 2x zo hoog als het aantal verkeersdoden. Toch zijn wij ongeveer het meest gecontroleerde land in het verkeer.
[...]
Mijn regenkledij is ademend en biedt genoeg verluchting, en slijten doet het niet want het regent bijna nooit.
Natuurlijk, maar dat doen ze ook. Alleen echt autovrije wijken bouwen gaat alleen lukken als er ook vraag naar is. Aangezien dat vaak een probleem is blijft het bij kleine aanpassingen waardoor autobezit ontmoedigt wordt maar er ook niet al te grote stappen worden gemaakt.Verwijderd schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 18:55:
De overheid kan ook sensibiliseren en bepaalde keuzes aanmoedigen of ontmoedigen. Als de overheid dat niet zou doen zou er bijvoorbeeld geen taks of accijns op tabak, alcohol of brandstof zijn (staat niet toevallig in dezelfde rij). Idem voor isolatiepremies, etc. Aanmoedigen wat goed is, ontmoedigen wat slecht is.
Eigenlijk is het gewoon beide. Als het te hard regent weegt het voordeel van niet nat worden door de regen op tegen het ongemak van zo'n ding. In de auto stappen voorkomt echter beide problemen. Vandaar ook dat veel die keuze maken (kijk maar naar de files)Maar goed, voor jou is het een onding, voor de andere is het een handig kledingstuk om te voorkomen dat hij doornat wordt. Het glas is halfvol of halfleeg.
Dat is de vraag. Weegt de extra mobiliteit op tegen het eerder dood gaan van een aantal mensen ? De vraag is waar je daar de grens legt, maar als ik een leven kan hebben waarbij ik veel vrijheid heb, maar daardoor een paar jaar eerder dood ga verkies ik dat boven een beperkt leven waarbij ik iets langer leef. Vergeet b.v. niet dat als je die uitstoot echt weg wilt hebben je een hoop luxe (neem alleen elektra) minder hebt.[...]
Maar is dat voldoende? http://www.agripress.be/start/artikel/96619/nl/
Fiets jij ooit ? Heb jij een trap in huis ? Hoeveel is jouw leven je waard want bij beide voorstaande vragen is aangetoond dat er veel ongelukken mee gebeuren met zelfs doden tot gevolg. Zulke vragen voegen niets toe en laten alleen maar zien dat je probeert dingen extreem te plaatsen.Hoeveel kosten jouw longen?
Dat was het punt niet. Als je een heel gedeelte van de uitstoot die veroorzaakt wordt door de industrie bij verkeer gaat gooien krijg je een beeld dat niet klopt. Ja, vrachtwagens zijn verkeer, maar ze rijden alleen maar rond vanwege de industrie en horen dan ook onder industrie te vallen.[...]
Klopt, maar voor zwaar vrachtvervoer zijn er amper goede alternatieven. Want te zwaar om door een mens voort te stuwen of oorsprong ligt te ver. Ligt bij die 1,3 personen over 13 km wel anders. Wat niet wegneemt dat vrachtvervoer ook veel efficiënter zou kunnen.
Dat is weer niet de kern van wat ik zeg[...]
Waar heb ik het over een verbod op auto's? Er worden me steeds woorden in de mond gelegd die ik nooit uitgesproken heb. Ik heb het steeds over het (sterk) matigen van autogebruik en een betere organisatie van onze maatschappij. Met eventueel financiële aan/ontmoedigingen om dat te bewerkstelligen.
Sowieso moet je niet verwachten dat dingen snel veranderen. Je ziet zelfs nu nog veel wegen (zeker in steden) die de breedte hebben van een paard met wagen. Je hebt het over een proces van tientallen jaren voordat je echt veranderingen kunt zien.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 21:09:
Mijn regenkledij is ademend en biedt genoeg verluchting, en slijten doet het niet want het regent bijna nooit.
Zelfs in dat soort pakken merk ik een groot verschil als ik een beetje door wil fietsen. Ik trek dan ook alleen een regenpak aan als het echt hard regent.
Ik ben 5 minuten later thuis weg gegaan en heb geen last gehad van regen (sowieso die paar druppels hier was ook niet echt regen te noemen)thewizard2006 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 10:11:
[...]
[removed]
Ja ontkracht. Al zal je dat zelf niet accepteren. Je begon namelijk een heel relaas dat er vooral over ging dat jij er bewust voor gekozen hebt om ergens te wonen en alles op de fiets kan doen en maar geen begrip op kan brengen voor mensen die zich niet in deze situatie bevinden. Je spiegelt jou realiteit continue op die van andere en dat kan gewoonweg niet. Er zijn teveel factoren waar jij niet mee te maken hebt maar andere weer wel. Naast deze factoren is ieder persoon ook nog eens uniek. De een vind 1 uur fietsen heerlijk, de ander is al na 10 klaar.Verwijderd schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 16:31:
[...]
Is het meeste ontkracht? Ik had het vooral over vervuiling, gezondheid, zware ongevallen, files, klimaat, olie-oorlogen, productiekosten, recyclagekosten, enzovoort. Het valt niet te ontkrachten dat auto's in de meeste van deze categorieën een negatievere invloed hebben dan andere transportmiddelen - per persoon.
Er zal altijd een vervoermiddel (of schoonmaakmiddel, voedsel, productiemethode, energieopwekking etc) het slechtst, lelijkst, sloomst, duurst zijn. Echter staan hier een hoop andere zaken tegenover zoals bijv efficientst, goedkoopst, comfort etc. Zelfde met de auto. Het is dan wellicht het meest vervuilend maar ook vaak het snelst, goedkoopst en meest comfortabel. Je kan niet zeggen X is het meest vervuilend dus schrappen. Dit is te kort door de bocht. Een betere aanpak zou ik vinden als je zegt X is het meest vervuilend, we gaan proberen dit te beperken zonder in te leveren op snelheid/comfort/luxe etc. En nee, dit is niet altijd makkelijk en heeft absoluut tijd nodig.
Klopt. Zeg ik ook niet maar je moet wel consequent blijven en nu cherry pick je omdat het toch wel makkelijk is dat jij je vlees en groenten bij de supermarkt kan halen (op de fiets uiteraard...Ik had al gezegd dat landbouw qua uitstoot een grotere invloed heeft dan transport. Maar het is niet omdat er nóg vervuilender sectoren bestaan, dat we aan de rest niets moeten doen.
Volgens mij is het in Nederland meer de trend om in de (rand)stad te gaan wonen. Dus het gebied tussen en rond Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Amsterdam. Ik heb hier helaas geen statistieken van maar wellicht is de situatie in Belgie anders dan in Nederland om wat voor reden dan ook.De migratie van steden en andere centra naar het platteland heeft er voor gezorgd dat meer mensen een auto nódig hebben voor hun dagdagelijkse verplaatsingen, want men woont graag in een groene omgeving, weg van alle drukte en vervuiling. Dat is hier in Vlaanderen althans een opvallende trend. Als iedereen zoekt naar de meest groene en minst drukke plek zal uiteindelijk alles volgebouwd en ver uit elkaar liggen. Gevolg: meer verkeer, meer files, meer vervuiling,... Net de auto heeft die migratie mogelijk gemaakt. Het is dus een neerwaartse spiraal van meer auto's en meer wegen.
Woont je familie/vrienden er ook, zit er ook je werk, je sportvereniging en alle ploegen waar je tegen moet spelen, het winkelcentrum waar jij altijd slaagt voor kleding, je vakantiebestemming etc. Je kan overal duurzaam en comfortabel leven. Dit kan ook in de stad desnoods. Ik zie de relevantie niet echt. + ik dacht dat dit over de fiets vs auto ging. Het gaat nu meer richting Zeitgeist toe.Vauban (zie eerder in dit topic) bewijst dat je duurzaam en comfortabel kan leven zonder een eeuw terug te gaan in de tijd.
Ja, je haalt dat de hele tijd aan en spiegelt dat op de rest. Dat jij bij een bepaalde groep hoort wil niet zeggen dat dit voor de ander ook maar vanzelfsprekend is. Uiteraard ligt de waarheid ergens in het midden. Voor bepaalde zaken kan me (ik ook) best wel eens wat vaker gewoon gaan lopen. Maar dat is volgens mij ook helemaal niet het punt. Jij begon er mee dat de auto weg moet (voor uh 90% bij wijze van) en men maar een electrische fiets moet nemen en dan maar ergens moet gaan wonen waar alles in de buurt is.Haal ik de hele tijd mijn persoonlijke situatie aan? Ik kom voortdurend met artikels, onderzoeken en statistieken die aantonen dat velen toch niet zo ideaal bezig zijn, om maar een voorbeeld te geven.
En ik juich dit soort initiatieven alleen maar toe. Is ook helemaal niets mis mee. Echter, wat je vergeet, is dat niet iedereen hier wil wonen omdat we niet allemaal hetzelfde zijn. Denk hierbij ook aan werk, familie, sportvereniging, verhuizen noodzakelijk, financien etc. Dat er in de toekomst steeds vaker soortgelijke projecten komen is alleen maar mooi lijkt mij. Er is ook niemand die zegt dat het slecht is toch?Vauban is geen utopie, maar werkelijkheid. Het is moeilijk om elke stad/gemeente in korte tijd om te bouwen, maar langzaam gaat ook. Nu is men bvb. al bezig met auto-arme en autovrije stadscentra, carpoolparkings, deelauto's, deelfietsen, fietsstraten,... En als men van de grond af een nieuwe wijk bouwt is het zeker goed te doen. Maar soms moet men gewoon durven en niet zo krampachtig vasthouden aan het verleden.
jaTja, als je 10% veel vindt http://www.hetregentbijna.../5-jaar/5-jaar-eindstand/
Wederom jou persoonlijke verhaal. Niet iedereen heeft zo'n regenpak (kan je kopen natuurlijk), je gezicht kan nat worden en doorlekken. Vaak gaat dit gepaard met wind en kou (sneeuw, ijzel) of het is zo warm dat je je helemaal kapot zweet etc. Allemaal uiteraard geen onoverkomelijke problemen maar voor de een net ff de reden om gewoon met de auto te gaan. Je zit droog, hebt het niet koud en komt niet bezweet aan.En mijn regenpak laat geen druppel door, dus geen last van.
Het principe de vervuiler betaald is een goede maar dat gebeurd nu ook al. Waarom denk je dat er (in Nederland in iedergeval) al die extra kosten zijn op een auto (BTW, Bijtelling, wegenbelasting, BPM) en op benzine (accijnzen). Dus wat dat betreft niets nieuws. Zelfde met bijv rokers. Die betalen met accijnzen (en ik rook niet en vind het vies).Wat is er fout met het principe van 'de vervuiler betaalt'? Of is dat voor jou ook een vorm van solidariteit in het rijtje van fysiobehandeling, ouderenzorg, zwangerschappen, onderwijs, ontwikkelingshulp, zoals je opsomde. Dat zou pas krom zijn.
Het is een glijdende schaal. Het is dan heel makkelijk te zeggen maar ik wil geen kinderen of kan geen kinderen krijgen (man, vrouw zonder baarmoeder, onvruchtbaar) dus betaal niet voor alles wat te maken heeft met kinderen (onderwijs, opvang, zwangerschappen, kinderbijslag etc). Zelfde met zorgkosten (sport niet dus geen fysio), ontwikkelingshulp (eigen volk eerst) etc
De grootste lasten worden dus al gewoon gedragen (in Nederland in iedergeval) door de mensen die de vervuiler zijn. Dus ik zie het probleem niet.
Waar heb je dat gezegd? Really? In zowat elk stuk waar je van leer trek over hoe gevaarlijk auto's zijn en hoe zielig fietsers wel niet zijn...Waar heb ik dat gezegd? Ik heb alleen gezegd dat de gevolgen meestal zwaarder zijn wanneer een autobestuurder iets verkeerd doet, dan wanneer een fietser iets verkeerd doet. Enerzijds je beklag doen over 'roekeloze fietsers', maar dan wel bezorgd zijn over hun hoofd. Als autobestuurders een helm zouden dragen zouden er ook minder hoofdletsels zijn bij auto-ongelukken.
Ik doe mijn beklag niet over roekeloze fiets. Ik zet het alleen in perspectief. Het is niet alleen goud dat blinkt. En ja een helm verplichten voor fietsers zou al een hoop kunnen schelen. Het is niet voor niets dat brommers en wielrenners dit al hebben. In een aantal andere landen is het geloof ik al verplicht. Autobestuurders hebben bijv al een gordel, kreukelzone, metalen constructie, airbag, ABS etc voor de veiligheid. Fietsers hebben uh niets. Of tast ik dan je vrijheid aan als je een helm moet dragen? Wil je dat niet?
Maar hierboven zei je wat anders. Toen zei je nl "Ik had al gezegd dat landbouw qua uitstoot een grotere invloed heeft dan transport. Maar het is niet omdat er nóg vervuilender sectoren bestaan, dat we aan de rest niets moeten doen."Wat betreft fabrieken valt het wel mee hier: http://www.demorgen.be/dm...uiler-dan-industrie.dhtml
Datzelfde geldt natuurlijk dan ook voor fabrieken. Als je tenminste consequent wilt zijn.
Zelfs met een verhouding van 50/50 zouden autos meer het slachtoffer worden van treinen dan treinen van autobestuurders.... Hier geld gewoon de wet van de grote getalen.Zelfs met een verhouding van 50/50 zouden fietsers meer het slachtoffer worden van autobestuurders, dan autobestuurders van fietsers (los van wie in fout is). Fietsers zitten niet beschermd in een stalen kooi.
Elk slachtoffer minder is natuurlijk altijd meegenomen maar net alsof het verkeer de enige plaats is waar doden vallen en dit allemaal toe te schrijven is aan auto's. Doden vallen ook in de bouw, tijdens evenementen, door criminaliteit etc. Het is niet de kunst om dan alles maar te verbieden maar te zorgen dat het verbeterd wordt. Dit kan op veel manieren.
Ik vermoed dat wij niet hetzelfde traject rijden. En in die bui had je niet willen zitten. Bijna geen zicht meer en ongeveer 30min langredwing schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 10:45:
Ik ben 5 minuten later thuis weg gegaan en heb geen last gehad van regen (sowieso die paar druppels hier was ook niet echt regen te noemen)
Die opmerking was ook meer bedoelt om aan te geven dat zelfs die regen per plek/persoon anders is en daarmee al dan niet een probleem. Als het bij mij regent kijk ik op buienradar en als ik zie dat het binnen een half uur droog wordt wacht ik daar op. Zo niet pak ik pas een regenpak. Hetzelfde doe ik als ik naar huis ga waar ik mijn tijd bepaal aan de hand van de buien. Daardoor heb ik hooguit een paar keer per jaar een regenpak nodig. Niet iedereen heeft die vrijheid echterthewizard2006 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 10:47:
Ik vermoed dat wij niet hetzelfde traject rijden. En in die bui had je niet willen zitten. Bijna geen zicht meer en ongeveer 30min lang
[removed]
Als je afgelegen of ver van je werk woont is dat inderdaad een probleem.dude88 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 10:38:
Vanmorgen gewoon weer in de file gestaan, zelfs iets langer dan normaal.
Als je het zo graag minimaliseert, zou je dan graag vlak naast een drukke weg wonen? Of in Beijing? Je moet toch ergens aan doodgaan.Senor Sjon schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 10:42:
[...]
Ik kom nooit op Belgische sites uit, maar de tendens van de meeste onderzoeken is: Van leven ga je dood. De Europese Unie is een meester in dit soort onderzoeken. Zie de statistieken rond verkeersmaatregelen die ze willen nemen, bv met automatisch terugbellende auto's of de APK rond motorfietsen. Dat zou meer doden schelen dan er nu vallen bij wijze van spreke.
Het fijnstof van zeezout is onschadelijk. Het fijnstof van de buren is voor een groot deel van transport (vooral uit dieselland België). Het gaat trouwens niet alleen over fijnstof, maar ook over stikstofoxiden, die voornamelijk uit verbrandingsmotoren komen. Maar goed, blijkbaar is niet iedereen even erg begaan met gezondheid en milieu.[...]
Lijkt mij dat doodsoorzaak 1 t/m 7 dan wat meer zin hebben. In Nederland krijgen we 73% van de fijnstof van zee en onze buren. Hek eromheen dan maar? Wikipedia: Fijnstof
Zelfmoord is een eigen keuze, sterven in het verkeer (vaak door iemand anders zijn schuld) of door andermans vervuiling is dat niet.Ook ligt het aantal zelfmoorden meer dan 2x zo hoog als het aantal verkeersdoden. Toch zijn wij ongeveer het meest gecontroleerde land in het verkeer.
Die vraag zal iedereen anders beantwoorden. En zoals eerder gezegd voel ik me zonder auto niet beperkt in mijn vrijheid of comfort, maar dat gaat dan over mijn situatie en mijn subjectief gevoel, al ligt de comfortgrens voor veel mensen nogal hoog tegenwoordig.redwing schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 10:45:
[...]
Dat is de vraag. Weegt de extra mobiliteit op tegen het eerder dood gaan van een aantal mensen ? De vraag is waar je daar de grens legt, maar als ik een leven kan hebben waarbij ik veel vrijheid heb, maar daardoor een paar jaar eerder dood ga verkies ik dat boven een beperkt leven waarbij ik iets langer leef. Vergeet b.v. niet dat als je die uitstoot echt weg wilt hebben je een hoop luxe (neem alleen elektra) minder hebt.
Ik weeg wel verschillende zaken tegen elkaar af:[...]
Fiets jij ooit ? Heb jij een trap in huis ? Hoeveel is jouw leven je waard want bij beide voorstaande vragen is aangetoond dat er veel ongelukken mee gebeuren met zelfs doden tot gevolg. Zulke vragen voegen niets toe en laten alleen maar zien dat je probeert dingen extreem te plaatsen.
"Als mensen voor korte ritten de fiets pakken in plaats van de auto stijgt de levensverwachting met 3 tot 14 maanden. Daar staat een potentieel verlies van één tot veertig dagen tegenover door inademing van schadelijke stoffen en vijf tot negen dagen door een verhoogd risico op een dodelijk verkeersongeluk, zo blijkt uit de berekeningen van IRAS."
Dus toch beter met de fiets, met nog betere resulaten als iedereen dat zou doen voor fietsbare afstanden. Want minder auto's resulteert in minder fatale accidenten bij fietsers en minder inademing van vervuiling.
Klopt, ik heb nog geen onderzoek gevonden waar het onderscheid gemaakt wordt.[...]
Dat was het punt niet. Als je een heel gedeelte van de uitstoot die veroorzaakt wordt door de industrie bij verkeer gaat gooien krijg je een beeld dat niet klopt. Ja, vrachtwagens zijn verkeer, maar ze rijden alleen maar rond vanwege de industrie en horen dan ook onder industrie te vallen.
Toch is het genuanceerder: auto vs. fiets is veel vaker fataal voor de fietser dan dat fiets vs. voetganger fataal is voor de voetganger (fataal of zwaar gewond). Ik zou eens willen weten hoeveel fietsers doodgereden worden door auto's, en hoeveel voetgangers doodgereden worden door fietsers. Ik moet zelfs geen statistieken zoeken om een idee te hebben.[...]
Dat is weer niet de kern van wat ik zegHet aantal auto's willen verminderen omdat ze gevaarlijk zijn voor fietsers is net zoiets als fietsers verbieden omdat ze gevaarlijk zijn voor voetgangers. En wat dan te bedenken van vrachtwagens/treinen e.d.
Mijn relaas begon toch oa. met alle externe kosten die veroorzaakt worden door auto's? In mijn openingspost heb ik het zelfs niet over mezelf. En het is idd niet voor iedereen even gemakkelijk, maar voor velen zou het toch anders kunnen. Het is op die mensen dat ik me richt, dus je hoeft je niet aangesproken te voelenthewizard2006 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 10:47:
[...]
Ja ontkracht. Al zal je dat zelf niet accepteren. Je begon namelijk een heel relaas dat er vooral over ging dat jij er bewust voor gekozen hebt om ergens te wonen en alles op de fiets kan doen en maar geen begrip op kan brengen voor mensen die zich niet in deze situatie bevinden. Je spiegelt jou realiteit continue op die van andere en dat kan gewoonweg niet. Er zijn teveel factoren waar jij niet mee te maken hebt maar andere weer wel. Naast deze factoren is ieder persoon ook nog eens uniek. De een vind 1 uur fietsen heerlijk, de ander is al na 10 klaar.
Inderdaad. Er zal politieke moed en een mentaliteitswijziging nodig zijn.Er zal altijd een vervoermiddel (of schoonmaakmiddel, voedsel, productiemethode, energieopwekking etc) het slechtst, lelijkst, sloomst, duurst zijn. Echter staan hier een hoop andere zaken tegenover zoals bijv efficientst, goedkoopst, comfort etc. Zelfde met de auto. Het is dan wellicht het meest vervuilend maar ook vaak het snelst, goedkoopst en meest comfortabel. Je kan niet zeggen X is het meest vervuilend dus schrappen. Dit is te kort door de bocht. Een betere aanpak zou ik vinden als je zegt X is het meest vervuilend, we gaan proberen dit te beperken zonder in te leveren op snelheid/comfort/luxe etc. En nee, dit is niet altijd makkelijk en heeft absoluut tijd nodig.
Mijn impact is inderdaad nog steeds groter dan het wereldgemiddelde. Ik probeer wel bewust te leven en bvb. mijn vleesconsumptie te minimaliseren. Maar ik ben ook niet heiliger dan de paus.[...]
Klopt. Zeg ik ook niet maar je moet wel consequent blijven en nu cherry pick je omdat het toch wel makkelijk is dat jij je vlees en groenten bij de supermarkt kan halen (op de fiets uiteraard...)
Ook in België is er tegenwoordig een omgekeerde trend begonnen. Misschien ook door de mobiliteitsproblemen.Volgens mij is het in Nederland meer de trend om in de (rand)stad te gaan wonen. Dus het gebied tussen en rond Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Amsterdam. Ik heb hier helaas geen statistieken van maar wellicht is de situatie in Belgie anders dan in Nederland om wat voor reden dan ook.
Zucht, dat het niet voor iedereen gemakkelijk is heb als meermaals gezegd, wel dat het voor velen mogelijk of zelfs opportuun zou zijn.[...]
Ja, je haalt dat de hele tijd aan en spiegelt dat op de rest. Dat jij bij een bepaalde groep hoort wil niet zeggen dat dit voor de ander ook maar vanzelfsprekend is. Uiteraard ligt de waarheid ergens in het midden. Voor bepaalde zaken kan me (ik ook) best wel eens wat vaker gewoon gaan lopen. Maar dat is volgens mij ook helemaal niet het punt. Jij begon er mee dat de auto weg moet (voor uh 90% bij wijze van) en men maar een electrische fiets moet nemen en dan maar ergens moet gaan wonen waar alles in de buurt is.
Ok, dat is jouw mening (ook ervaring?). Ik vind het echter overdreven (nat gezicht, 'kapot' zweten,...). Als het warm is fiets ik gewoon trager en als het koud is sneller, dus ik (ja ik) heb er nooit last van. Ik ben altijd een buitenmens geweest. Met de huidige Playstation-generatie zal het niet verbeteren.[...]
Wederom jou persoonlijke verhaal. Niet iedereen heeft zo'n regenpak (kan je kopen natuurlijk), je gezicht kan nat worden en doorlekken. Vaak gaat dit gepaard met wind en kou (sneeuw, ijzel) of het is zo warm dat je je helemaal kapot zweet etc. Allemaal uiteraard geen onoverkomelijke problemen maar voor de een net ff de reden om gewoon met de auto te gaan. Je zit droog, hebt het niet koud en komt niet bezweet aan.
Voor de zaken die je opsomt betaal ik inderdaad belastingen, ook al zal ik van vele diensten waarschijnlijk nooit gebruik maken. Maar daarvoor betaal ik met geld, niet met mijn gezondheid. Het rookverbod in horeca en publieke plaatsen is al een stap in de goede richting in het kader van 'eigen vrijheid vs. andermans vrijheid' al weet ik dat het voor mobiliteit niet zo gemakkelijk zal zijn. Laat de overheid maar verder financieel aanmoedigen wat goed is en ontmoedigen wat minder goed is.Het principe de vervuiler betaald is een goede maar dat gebeurd nu ook al. Waarom denk je dat er (in Nederland in iedergeval) al die extra kosten zijn op een auto (BTW, Bijtelling, wegenbelasting, BPM) en op benzine (accijnzen). Dus wat dat betreft niets nieuws. Zelfde met bijv rokers. Die betalen met accijnzen (en ik rook niet en vind het vies).
Het is een glijdende schaal. Het is dan heel makkelijk te zeggen maar ik wil geen kinderen of kan geen kinderen krijgen (man, vrouw zonder baarmoeder, onvruchtbaar) dus betaal niet voor alles wat te maken heeft met kinderen (onderwijs, opvang, zwangerschappen, kinderbijslag etc). Zelfde met zorgkosten (sport niet dus geen fysio), ontwikkelingshulp (eigen volk eerst) etc
De grootste lasten worden dus al gewoon gedragen (in Nederland in iedergeval) door de mensen die de vervuiler zijn. Dus ik zie het probleem niet.
De helmplicht discussie is niet zó eenvoudig: http://www.fietsersbond.be/persberichten/Touringhelmplicht[...]
Waar heb je dat gezegd? Really? In zowat elk stuk waar je van leer trek over hoe gevaarlijk auto's zijn en hoe zielig fietsers wel niet zijn...
Ik doe mijn beklag niet over roekeloze fiets. Ik zet het alleen in perspectief. Het is niet alleen goud dat blinkt. En ja een helm verplichten voor fietsers zou al een hoop kunnen schelen. Het is niet voor niets dat brommers en wielrenners dit al hebben. In een aantal andere landen is het geloof ik al verplicht. Autobestuurders hebben bijv al een gordel, kreukelzone, metalen constructie, airbag, ABS etc voor de veiligheid. Fietsers hebben uh niets. Of tast ik dan je vrijheid aan als je een helm moet dragen? Wil je dat niet?
Een jogger gaat al sneller dan een trage fietser, dan zou je het voor hen ook moeten verplichten. Waar leg je de grens?
Inderdaad, nu wordt een groot deel van de industriële vervuiling geoutsourced naar lageloonlanden, wat ook nog eens extra vervuiling en co2 betekent tijdens het transport. Maar door het nakende einde van het olietijdperk zal dit veranderen en zal alles terug lokaler moeten.[...]
Datzelfde geldt natuurlijk dan ook voor fabrieken. Als je tenminste consequent wilt zijn.
Nee er is gewoon in de buurt van het werk geen OV aanwezig.Verwijderd schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:55:
[...]
Als je afgelegen of ver van je werk woont is dat inderdaad een probleem.
Thuis is de halte recht voor de deur, nog nooit hoeven te gebruiken
Dan nog zijn er manieren om zelfmoord aan te pakken, maar schijnbaar is dat minder belangrijk dan het verkeer aan te pakken. Die opmerking dat het vaak door iemand anders zijn schuld is is natuurlijk onzin. Vaak is het net zo goed iemand zijn eigen schuld. 3/4 van de ongelukken hadden voorkomen kunnen worden als 1 van de 2 partijen beter had opgelet.Verwijderd schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:55:
Zelfmoord is een eigen keuze, sterven in het verkeer (vaak door iemand anders zijn schuld) of door andermans vervuiling is dat niet.
En wat als ik standaard al genoeg sport ? Dan zorgt dat fietsen er alleen maar voor dat ik ruim een maand eerder dood ga"Als mensen voor korte ritten de fiets pakken in plaats van de auto stijgt de levensverwachting met 3 tot 14 maanden. Daar staat een potentieel verlies van één tot veertig dagen tegenover door inademing van schadelijke stoffen en vijf tot negen dagen door een verhoogd risico op een dodelijk verkeersongeluk, zo blijkt uit de berekeningen van IRAS."
Oftewel het onderzoek is al geschreven met de gedachte dat ze willen bewijzen dat fietsen voordelig is.
5 tot 9 dagen eerder dood gaan is anders ook niet echt schokkend. Lijkt me niet echt een reden om minder auto's te willen.Dus toch beter met de fiets, met nog betere resultaten als iedereen dat zou doen voor fietsbare afstanden. Want minder auto's resulteert in minder fatale accidenten bij fietsers en minder inademing van vervuiling.
Houd eens op met die dooddoeners die niets toevoegen...... Het is een afweging van een heleboel zaken waaronder gezondheid en milieu. En afhankelijk van die heleboel zaken maak je een afweging wat je doet. Zo kan ik nl. ook zeggen dat jij niet begaan bent met werkgelegenheid aangezien het rijden in een auto voor meer werk zorgt dan de fiets.Maar goed, blijkbaar is niet iedereen even erg begaan met gezondheid en milieu.
Pak dan eens het aantal doden door treinen afgezet aan het aantal treinen dat rijden. Of het aantal fietsers dat door vrachtwagens worden doodgereden of het aantal auto's dat door vrachtwagens wordt geplet. Die ga je toch ook niet allemaal aanpakken ?Toch is het genuanceerder: auto vs. fiets is veel vaker fataal voor de fietser dan dat fiets vs. voetganger fataal is voor de voetganger (fataal of zwaar gewond). Ik zou eens willen weten hoeveel fietsers doodgereden worden door auto's, en hoeveel voetgangers doodgereden worden door fietsers. Ik moet zelfs geen statistieken zoeken om dat te weten.
[removed]
Ok, in dit topic gaat het over mobiliteit, niet over zelfmoord (Senor Sjon begon daarover). Bij een ongeval met 2 partijen is het toch gemiddeld 50% de schuld van de andere? Meer dan 50% voor oplettende weggebruikers en minder dan 50% voor minder oplettende. Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog ongevallen zonder andere partijen, maar ik denk dat dat een minderheid is.redwing schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 12:20:
[...]
Dan nog zijn er manieren om zelfmoord aan te pakken, maar schijnbaar is dat minder belangrijk dan het verkeer aan te pakken. Die opmerking dat het vaak door iemand anders zijn schuld is is natuurlijk onzin. Vaak is het net zo goed iemand zijn eigen schuld. 3/4 van de ongelukken hadden voorkomen kunnen worden als 1 van de 2 partijen beter had opgelet.
Als iedereen dagelijks met de auto naar de sportschool zou rijden zou er nóg meer vervuiling zijn, die ook de sportschool binnendringt (omdat er veel ventilatie nodig is). Andere sporten zoals joggen of wielrennen gebeuren ook vaak op de openbare weg (= gevaarlijk). En een sportschool is op zich misschien wel even ongezond als fietsen in de spits[...]
En wat als ik standaard al genoeg sport ? Dan zorgt dat fietsen er alleen maar voor dat ik ruim een maand eerder dood gaDat is dus precies waarom ik dit soort onderzoeken niet echt zinvol vind. Die 3 tot 14 maanden wordt gekregen door er van uit te gaan dat de meeste mensen die in de auto zitten niet voldoende sporten. Nu is fietsen daarvoor natuurlijk een goede oplossing, maar gezien bovenstaande getallen is het beter om die mensen naar de sportschool te krijgen (geen last van extra fijnstof of op dodelijke ongelukken maar wel de voordelen van 3-14 maanden vanwege meer beweging)
(die laatste argumenten moet je niet te serieus nemen
Dat is een gemiddelde, op sommige mensen heeft het misschien weinig of geen effect (omdat ze bvb. afgelegen wonen), daarnaast zijn er ook de 'gezonde levensjaren' die door een slepende longziekte wel sterk kunnen verminderen. Deze argumenten zijn trouwens ook van toepassing op de toenemende gezondheid en levensduur van regelmatige sporters.[...]
5 tot 9 dagen eerder dood gaan is anders ook niet echt schokkend. Lijkt me niet echt een reden om minder auto's te willen.
In de fifties piekte de werkgelegenheid, en dat was mogelijk met véél minder auto's (per persoon, auto's waren voor rijkeren), minder wegen en minder OV. Maar het is een feit dat je nu niet op enkele jaren de tegengestelde beweging kan maken. Misschien dat de economie en dure olie ons op termijn daartoe dwingen.[...]
Houd eens op met die dooddoeners die niets toevoegen...... Het is een afweging van een heleboel zaken waaronder gezondheid en milieu. En afhankelijk van die heleboel zaken maak je een afweging wat je doet. Zo kan ik nl. ook zeggen dat jij niet begaan bent met werkgelegenheid aangezien het rijden in een auto voor meer werk zorgt dan de fiets.
Klopt. In het algemeen spreek ik in dit topic ook meer vanuit een Belgisch perspectief, waar men vaak moet fietsen op de autorijbaan, waar auto's je aan 70 km/u voorbijzoeven, waar er meer roekeloos rijgedrag is*, waar er meer autoverkeer is dan in Nederland (2013 = recordjaar), wat dan weer deels te wijten is aan het feit dat 70% van de bedrijfswagens niet nodig is voor de job en auto's (vooral diesels) minder belast worden. Als Nederlander zou ik er vast anders over denken.[...]
Pak dan eens het aantal doden door treinen afgezet aan het aantal treinen dat rijden. Of het aantal fietsers dat door vrachtwagens worden doodgereden of het aantal auto's dat door vrachtwagens wordt geplet. Die ga je toch ook niet allemaal aanpakken ?
* Een kwart van de Belgen is de afgelopen maand wel eens achter het stuur gekropen met te veel alcohol in het bloed. En ook op het vlak van snelheid toont de rijdende Belg zich bijzonder roekeloos.
De lakse houding van de Belg tegenover alcohol en snelheid in het verkeer blijkt uit de resultaten van "Sartre4", een grootschalige studie naar de attitudes van meer dan 21.000 Europese weggebruikers uit negentien landen, waarover Le Soir en De Morgen berichten. In ons land nam het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) het veldwerk voor zijn rekening.
Vooral wat alcohol betreft zijn de Belgische bestuurders bijzonder roekeloos. Nergens anders in Europa denken zo veel chauffeurs dat ze wel onder invloed kunnen rijden, als ze maar voorzichtig zijn (17,5 procent in België tegenover 8 procent gemiddeld). Een kwart van de Belgische chauffeurs geeft in het onderzoek aan wel eens onder invloed te hebben gereden in de maand voordien. Enkel Cyprus en Italië doen nog slechter, met respectievelijk 35 en 32 procent.
Ook rijden met overdreven snelheid is volgens de Belgen niet zo uitzonderlijk. Iets meer dan de helft van de Belgische autobestuurders zegt dat de meesten van zijn vrienden meer dan 20 kilometer per uur te snel rijden in de bebouwde kom. Het Europees gemiddelde ligt daar op 38 procent.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2013 13:04 ]
Je kunt inderdaad bepalen wie er de fout gemaakt heeft en dat zal die 50% zijn. Vaak zal echter de andere partij het ongeluk ook voorkomen kunnen hebben door goed op te letten. B.v. iemand die van rechts komt en goed naar links kijkt zal op tijd kunnen stoppen als iemand geen voorrang verleent. Iemand die dat niet doet botst er tegen aan. In beide gevallen maakt de auto van links een fout maar het zorgt niet in beide gevallen voor een ongeluk. Vandaar dat ik zeg dat 3/4 van de ongelukken voorkomen hadden kunnen worden als een van de partijen beter had opgelet.Verwijderd schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 12:57:
[...]
Ok, in dit topic gaat het over mobiliteit, niet over zelfmoord (Senor Sjon begon daarover). Bij een ongeval met 2 partijen is het toch gemiddeld 50% de schuld van de andere? Meer dan 50% voor oplettende weggebruikers en minder dan 50% voor minder oplettende. Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog ongevallen zonder andere partijen, maar ik denk dat dat een minderheid is.
Hetzelfde kun je stellen voor de nadelen die je hebt van het fietsen. Iemand met slechte longen kan door dat fietsen net teveel fijnstof binnen krijgen[...]
Dat is een gemiddelde, op sommige mensen heeft het misschien weinig of geen effect (omdat ze bvb. afgelegen wonen), daarnaast zijn er ook de 'gezonde levensjaren' die door een slepende longziekte wel sterk kunnen verminderen. Deze argumenten zijn trouwens ook van toepassing op de toenemende gezondheid en levensduur van regelmatige sporters.
Ondanks dit is het momenteel toch echt zo dat een auto voor veel meer werk zorgt (onderhoud/tanken/wegenwacht/etc.) dan een fiets. Ik kan dus net als wat jij doet dan stellen dat je dus niet aan de werkgelegenheid denkt als je met de fiets gaat.[...]
In de fifties piekte de werkgelegenheid, en dat was mogelijk met véél minder auto's (per persoon, auto's waren voor rijkeren), minder wegen en minder OV. Maar het is een feit dat je nu niet op enkele jaren de tegengestelde beweging kan maken. Misschien dat de economie en dure olie ons op termijn daartoe dwingen.
Nu is dat natuurlijk onzin, want wat echt het geval is is dat iedereen een afweging maakt en daaruit de conclusie trekt of hij met de auto of de fiets gaat. Aangezien je de redenen waarom hij met de auto gaat niet weet kun je ook niet stellen of de reden dat hij de auto pakt iets met milieu te maken heeft. Misschien geeft hij nl. wel heel veel om het milieu maar zal hij toch naar zijn oma moeten die 50 km verderop woont zonder goede OV-verbinding.
[removed]
Sinds 2005 is de upstream investement in de oliesector verdubbeld, en de hoeveelheid gewonnen olie en condensaat niet verhoudingsgewijs toegenomen. De prijs van olie is sinds die tijd verdrievoudigd. Er is steeds meer geld nodig om dezelfde hoeveelheid energie uit de grond te halen. Olie is nu al een probleem. Gegarandeerd dat de hoge olieprijs deels verantwoordelijk is voor de economische problemen. 1999 betaalde je ergens tussen de 10-20 dollar per vat, nu 100+. Een land als Saudie Arabie heeft 80 a 100 dollar per vat nodig. Tight Oil in de VS heeft ook een hoge prijs nodig om rendabel te kunnen zijn. Terwijl je voor die extra kosten geen "betere" of "meer" energie terugkrijgt. De hoge prijs kun je opvangen met conservatie en/of schuld. Ik denk dat we nog veels te weinig aan conservatie doen.Destruction schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 00:51:
[...]
We zijn met z'n allen op aarde een systeem geworden dat natuurlijke bronnen omzet in afval, met als enig doel te groeien om nog meer natuurlijke bronnen om te kunnen zetten in afval. Dit is natuurlijk niet houdbaar en ik vraag me af tegen welke limieten we eerst oplopen.
De auto is wat mij betreft een van de beste voorbeelden van dit systeem. Ik kan me voorstellen dat de komende 30 jaar branstof steeds duurder wordt. Dat zal zorgen voor minder gemaakt km's, en meer investeringen in alternatieven. Of het gaat economisch nog eens mis, en dan daalt de prijs. Maar die is dan zelfs op 5 euro per vat te duur..
Is het wel zo belangrijk dat we een dag eerder of later dood gaan omdat je de auto of de fiets pakt?
Veel praktischere problemen,
http://www.omroepbrabant....arkeerplek+te+vinden.aspx
Aangezien een groot deel van Nederland een baan/bezigheid heeft,
heb je niet alleen een parkeerplaats voor je deur nodig, maar ook een waar je werkt. Ongetwijfeld dat er een zekere mate van overlap is, maar dan nog verbruik je relatief veel ruimte en zorg je voor overlast.
OV, fiets, brommer, skeelers, etc neem gewoon veel minder ruimte in beslag.
De gekozen oplossing van de gemeente heeft niets opgelost. Mensen betalen een relatief klein bedrag voor een vergunning, maar de situatie aanpassen, overal parkeerautomaten, heeft er alleen voor gezorgd dat de ring buiten er meer last van heeft.
Een andere oplossing die ook regelmatig voorkomt is een parkeergarage met meerdere verdiepingen. Dan 'investeert' de gemeente een groot bedrag om parkeergelegenheid in de hoogte te creëeren, maar dat is tevens een zwaard van Damocles. Een gemeente kan niet investeren in andere alternatieven omdat die garages gevuld moeten blijven.
Het fenomeen zag je in Tilburg. In het verleden kon je op koopavonden, zaterdag en feestdagen voor 50 eurocent heen en weer naar het centrum. Dat is afgeschaft omdat er geen budget meer is,
niet geheel ontoevallig viel dat samen toen er een nieuwe parkeergarage kwam die kwa formaat helemaal niet nodig is. Bezettingsgraad was bij lange niet voldoende, maar zou tevens kannibaliseren op andere garages.
En naar de toekomst toe zal het centum steeds meer zijn waarde verliezen als je het voortdurend op een verkeerde manier gaat beprijzen. Daar lopen winkeliers nu al tegenaan omdat de consument steeds meer via internet aanschaft. Vervolgens komt daar nog een drempel bovenop.
Alle argumenten lijken rechtvaardig om het 'recht' om elke auto aan te schaffen die men wilt, waarbij te pas en te onpas de belachelijke hoge prijs naar voren wordt gebracht. En dat laatste klopt ook gewoon, dat is het issue niet eens. Waar wel over nagedacht moet worden is of de belangen van de heilige koe dusdanig hoog zijn dat alles er voor moet wijken. Soms kan een probleem voor een relatief klein bedrag worden opgelost. Dan investeer je in OV ipv een extra rijstrook en daar kan al een flinke winst inzitten. Dan maak je het makkelijker om te fietsen, dus niet alleen richten op doorstromen van auto's, maar ook fietsers.
Onlangs op televisie het fenomeen Wikipedia: Fietssnelweg gezien. Je zou zoiets ook in een grote stad creëeren waarbij naast ringbanen ook zoiets hebt voor fietsers om Vinex te verbinden met centrum-scholengemeenschappen-industrieterreinen. Kost een stuk minder dan met wegen bezig te zijn die meer ruimte innemen en per definitie minder efficiënt zijn.
Veel praktischere problemen,
http://www.omroepbrabant....arkeerplek+te+vinden.aspx
Het trieste is dat maar een relatief klein gedeelte met de auto komt en dat het al zoveel overlast geeft.BREDA - Studenten van de hogeschool Avans in Breda komen massaal met de auto naar school. Omwonenden hebben een brandbrief naar de gemeente gestuurd.
Aangezien een groot deel van Nederland een baan/bezigheid heeft,
heb je niet alleen een parkeerplaats voor je deur nodig, maar ook een waar je werkt. Ongetwijfeld dat er een zekere mate van overlap is, maar dan nog verbruik je relatief veel ruimte en zorg je voor overlast.
OV, fiets, brommer, skeelers, etc neem gewoon veel minder ruimte in beslag.
De gekozen oplossing van de gemeente heeft niets opgelost. Mensen betalen een relatief klein bedrag voor een vergunning, maar de situatie aanpassen, overal parkeerautomaten, heeft er alleen voor gezorgd dat de ring buiten er meer last van heeft.
Een andere oplossing die ook regelmatig voorkomt is een parkeergarage met meerdere verdiepingen. Dan 'investeert' de gemeente een groot bedrag om parkeergelegenheid in de hoogte te creëeren, maar dat is tevens een zwaard van Damocles. Een gemeente kan niet investeren in andere alternatieven omdat die garages gevuld moeten blijven.
Het fenomeen zag je in Tilburg. In het verleden kon je op koopavonden, zaterdag en feestdagen voor 50 eurocent heen en weer naar het centrum. Dat is afgeschaft omdat er geen budget meer is,
niet geheel ontoevallig viel dat samen toen er een nieuwe parkeergarage kwam die kwa formaat helemaal niet nodig is. Bezettingsgraad was bij lange niet voldoende, maar zou tevens kannibaliseren op andere garages.
En naar de toekomst toe zal het centum steeds meer zijn waarde verliezen als je het voortdurend op een verkeerde manier gaat beprijzen. Daar lopen winkeliers nu al tegenaan omdat de consument steeds meer via internet aanschaft. Vervolgens komt daar nog een drempel bovenop.
Alle argumenten lijken rechtvaardig om het 'recht' om elke auto aan te schaffen die men wilt, waarbij te pas en te onpas de belachelijke hoge prijs naar voren wordt gebracht. En dat laatste klopt ook gewoon, dat is het issue niet eens. Waar wel over nagedacht moet worden is of de belangen van de heilige koe dusdanig hoog zijn dat alles er voor moet wijken. Soms kan een probleem voor een relatief klein bedrag worden opgelost. Dan investeer je in OV ipv een extra rijstrook en daar kan al een flinke winst inzitten. Dan maak je het makkelijker om te fietsen, dus niet alleen richten op doorstromen van auto's, maar ook fietsers.
Onlangs op televisie het fenomeen Wikipedia: Fietssnelweg gezien. Je zou zoiets ook in een grote stad creëeren waarbij naast ringbanen ook zoiets hebt voor fietsers om Vinex te verbinden met centrum-scholengemeenschappen-industrieterreinen. Kost een stuk minder dan met wegen bezig te zijn die meer ruimte innemen en per definitie minder efficiënt zijn.
Mijn visie: auto's worden autonoom, vervolgens worden het meer-en-meer zelf-gestuurde taxi-alike voertuigen, die je kunt huren als je ze nodig hebt. Daarmee haal je een veel véél efficienter netwerk van voertuigen met minder belasting voor de omgeving.
Dit gaat eigendom niet compleet vervangen, maar wel voor een groot deel.
Dit gaat eigendom niet compleet vervangen, maar wel voor een groot deel.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Daar heb je toch bezorgservice voor? Het houden van een voertuig met het oog op een enkele keer groot transport (want wie vervoert op regelmatige basis zulke grote vracht?!, ik niet in ieder geval) is gewoon inefficiënt.
De kosten van de bezorgkosten zijn veel lager dan de kosten van houderschap van een voertuig.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Grappig, ik heb geen druppel gezien.thewizard2006 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 10:11:
[...]
Wel heeeeeeel veel file, gelukkig zat ik niet in de auto
Meh het blijft toch elke keer een welles nietus verhaaltje en in een quotewar heb ik nu even niet zoveel zin. Tuurlijk heb je valide punten maar wat meer inleving tov andere mensen zou geen kwaad kunnen. Het is vaker wat minder zwart/wit als je denkt (als ik het zo kan samenvatten)
Idd, ik vind het allemaal vrij opdringerig overkomen...
Het moet zoals mijn ideaal beeld eruit ziet.
Geen auto nodig!
Maar als ik er 1 nodig heb huur ik er 1, ik houd me aan mijn eigen regel totdat het niet praktisch meer is voor mezelf.
Het moet zoals mijn ideaal beeld eruit ziet.
Geen auto nodig!
Maar als ik er 1 nodig heb huur ik er 1, ik houd me aan mijn eigen regel totdat het niet praktisch meer is voor mezelf.
Wat is dat voor onzin? Werken en boodschappen doe ik met de fiets. Dat is 95% van mijn verplaatsingen. Dan is er nog 4% OV (enkele keren per jaar) en dan inderdaad 1% huur voor bvb. een bestelwagen, bvb. omdat ik vorig jaar enkele tweedehandse meubels gekocht heb. Ga je me dan afrekenen op die 1%? Is die ene procent dan duizenden euro's per jaar waard? Die meubels konden trouwens niet in een auto, dus zelfs met een auto zou ik nog een bestelwagen moeten huren. Daarnaast zijn er jaarlijks nog verschillende thuisleveringen, bvb. bij internetbestellingen (sorry als dat ook weer hypocriet is).dude88 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 15:26:
Geen auto nodig!
Ik heb in dit topic al verschillende keren gezegd dat ik niet voor een afschaffing ben (wat totaal onrealistisch zou zijn, en ik gebruik soms ook een auto), maar voor een sterke matiging bij mensen waarvoor het mogelijk/opportuun is. Over thuisleveringen heb ik ook al gezegd dat het veel efficiënter is als een volle bestelwagen verschillende bestemmingen kan doen, dan dat iedereen apart met de auto naar een supermarkt of nabijgelegen stad rijdt (voor dingen die niet lokaal te verkrijgen zijn).
http://www.caddyhome.be/g...age=8&sessionID=764717656
http://www.solucious.be/foodservices/nl/segment/45
-geen verplaatsing naar de supermarkt
-geen parkeerplaats zoeken
-geen tijdverspilling in de supermarkt (bvb. lange kassarij)
-wel een kleine meerprijs, maar een auto (huren) kost veel meer
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2013 16:29 ]
Je blijft nochtans dezelfde denkfout maken door je eigen indeling en routine op te dringen aan anderen.
Boodschappen doen op de fiets zie ik mezelf niet doen als ik zie hoe vol de acherbak zit met de wekelijkse boodschappen. Lopend al helemaal niet aangezien de dichtsbijzijnde supermarkt 20 minuten met de auto is.
Daarnaast doen we ook geen boodschappen in 1 supermarkt; voor diverse specialiteiten gaan we naar andere winkels toe, ik zie mezelf niet de zaterdag besteden met het fietsen naar verschillende winkels met overvolle tassen.
Bezorgservice hebben we in het verleden nood gedwongen gedaan, want geen auto in London, helaas werkt dat niet helemaal lekker. Bestelde producten die er niet tussen zitten of die vervangen worden door andere artikelen omdat het niet op voorraad is. Artikelen die al tegen de houdbaarheidsdatum zitten.
Daarnaast is winkelen in een supermarkt ook een manier om inspiratie op te doen of om dingetjes in te slaan die juist dan in de aanbieding zijn.
We doen trouwens al een heleboel dingen lopend, dagelijkse markt is om de hoek, onze zoon zit vlakbij op school. Maar zonder auto zouden wij ons bijzonder beknopt voelen.
Boodschappen doen op de fiets zie ik mezelf niet doen als ik zie hoe vol de acherbak zit met de wekelijkse boodschappen. Lopend al helemaal niet aangezien de dichtsbijzijnde supermarkt 20 minuten met de auto is.
Daarnaast doen we ook geen boodschappen in 1 supermarkt; voor diverse specialiteiten gaan we naar andere winkels toe, ik zie mezelf niet de zaterdag besteden met het fietsen naar verschillende winkels met overvolle tassen.
Bezorgservice hebben we in het verleden nood gedwongen gedaan, want geen auto in London, helaas werkt dat niet helemaal lekker. Bestelde producten die er niet tussen zitten of die vervangen worden door andere artikelen omdat het niet op voorraad is. Artikelen die al tegen de houdbaarheidsdatum zitten.
Daarnaast is winkelen in een supermarkt ook een manier om inspiratie op te doen of om dingetjes in te slaan die juist dan in de aanbieding zijn.
We doen trouwens al een heleboel dingen lopend, dagelijkse markt is om de hoek, onze zoon zit vlakbij op school. Maar zonder auto zouden wij ons bijzonder beknopt voelen.
https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection
Naast de nadelen die ik opgesomd heb leg ik toch gewoon uit hoe het zonder auto kan? Niemand hoeft zich aangesproken of aangevallen te voelen. Daarnaast zeg ik ook dat het voor veel mensen met minder of zonder zou kunnen (niet moeten).Saab schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 16:20:
Je blijft nochtans dezelfde denkfout maken door je eigen indeling en routine op te dringen aan anderen.
Dat werd in deze topics van iemand anders ook al verkeerd begrepen:
http://www.olino.org/articles/2011/01/03/geen-auto
http://www.olino.org/arti...n-auto-hoe-doe-je-dat-nou
Reactie van de auteur:
Reactie daarop van iemand die het toch nog scherper stelt dan mezelf:Toen ik het oorspronkelijke artikel publiceerde, barstte er direct een stormachtige discussie los in de comments onder het artikel (http://www.solarwebsite.nl/2009/09/geen-auto/#comments). Kennelijk is praten over het niet hebben van een auto enorm controversieel en dat had ik niet verwacht. Aan sommige comments is duidelijk te zien dat de schrijvers zich aangevallen voelen, het komt bijna over alsof ze denken dat ik hun auto weg kom halen. Zoals ik ook duidelijk in mijn reacties aldaar aangaf is dat zeker niet de bedoeling. Wellicht is het aardig de comments op mijn website eens door te lezen, misschien is wat je wilde zeggen daar al gezegd.
De auto heeft zijn plaats in de maatschappij, en zal dat ook nog heel lang hebben. Ik vind het echter wel heel erg belangrijk dat mensen nadenken over de gevolgen van de keuzes die ze v.w.b. hun vervoer maken. Het is mij duidelijk geworden dat veel mensen (let op: niet iedereen!) met een auto voor de deur het vermogen verliezen om rationeel over individuele vervoersvraagstukken na te denken. De auto staat voor de deur en dus zal hij gebruikt worden ook – zelfs als de bestemming er eigenlijk helemaal niet geschikt voor is (dichtbij, in een druk stadscentrum, noem maar op).
Ook wilde ik met het artikel duidelijk maken dat het begrip duurzaamheid meer is dan alleen spaarlampen plaatsen, zonnestroompanelen installeren, etc. Duurzaamheid is ook hoe we onze steden, maatschappij en economie inrichten en het begint me hoe langer hoe meer duidelijk te worden dat de auto daar een negatieve bijdrage aan levert.
Blijf nadenken over de gevolgen van dingen die je doet, dat is de belangrijkste boodschap die ik met het artikel over wil dragen.
Zó scherp stel ik het nog nietHerkenbaar. Auto’s staan bij de meeste mensen traditioneel op een groot en degelijk voetstuk. De auto is het hoogste symbool van vrijheid, van mobiliteit, van stoerheid, van status en noem maar op. De auto is een onderwerp waar je over praat, of in ieder geval over mee moet kunnen praten. Een zin als “ik heb een hekel aan auto’s” of “ik houd niet van auto’s” wordt opgevat als een grap. Als je echter toelicht dat het geen grap is, dan word je als “enigszins afwijkend” gekwalificeerd.
De emotie en de zogenaamde “romantiek” rondom de auto heb ik nooit begrepen. Sterker nog, het is bij mij altijd een bron van ergernis geweest. Dat ging zelfs zo ver dat ik er plezier in kreeg om overal waar over auto’s gepraat en gekwijld werd de knuppel in het hoenderhok te gooien en uiterst provocatief ging “uitleggen” dat het volstrekt valse romantiek is die slechts gebaseerd is “op het primitieve verlangen om lawaai te veroorzaken en uitlaatgassen uit te stoten.” En inderdaad: steeds werd ik als spelbreker of querulant bestempeld, soms zelfs als “knettergek.”
Samengevat: mijn ervaring is dat een hekel hebben aan auto’s een emotie is die nergens wordt herkend en als sterk afwijkend wordt gezien. Dus zó degelijk is de reputatie van de auto als held, als grootste bondgenoot in de moderne samenleving.
Dat was emotie. Ik vind het leuker en interessanter om over de emotie te praten, want het rationele hoofdstuk is wat mij betreft allang uitgekauwd, geformuleerd en niet langer discutabel. Waarom?
De auto is een apparaat dat een vernietigende kracht heeft die afhangt van het gewicht en van de snelheid. Toch mag iedereen er zo maar mee rijden na het braaf afleggen van de proef. Ik vind dat autorijden alleen weggelegd zou moeten zijn voor uiterst evenwichtige personen die op basis van extensieve tests zijn geselecteerd.
Auto’s zijn instrumenten die “zomaar” gebruikt (kunnen) worden door mensen met drank op. Dat kan niet. Dat kan “zo erg niet” dat ik serieus vind dat er 100%-controles moeten zijn en dat er geen druppel is toegestaan.
Auto’s vervuilen het milieu. Dat kan de meeste mensen helemaal niets schelen. Helemaal niets. Dus vind ik dat er een wijze overheid moet zijn die de burger (alweer) tegen zichzelf beschermt en alle milieumaatregelen moet nemen die maar mogelijk zijn, uit respect voor de medemens, de aarde en het nageslacht.
Auto’s mogen zomaar gemodificeerd worden zodat ze meer lawaai gaan maken. Ik refereer aan de oude Golfjes, erg populair onder beginnende bestuurders, die worden uitgerust met o.a. uitlaten zo groot als die van een Connexxion-bus. Het willen veroorzaken van lawaai in een zo druk bevolkt land als het onze zou totaal verboden moeten worden. Decennia lang tonen de autofabrikanten motoren die elk jaar weer “stiller en zuiger” zijn. Dat zijn verworvenheden. Hoe is het dan mogelijk dat het “stiller zijn” met één bezoekje aan de “otoshop” teniet wordt gedaan? Onbestaanbaar.
Een Porsche kopen. Het is de intrinsieke waanzin. Als je zo’n auto koopt ben je zonder meer van plan de verkeersregels te honen. Het lijkt me een eenvoudige visuele determinant, dus deze auto’s moeten eigenlijk permanent gevolgd en gecontroleerd worden. Een Porsche kopen betekent ook: idealiseren van snelheid. In een extreem druk bevolkt land als het onze idealiseer je daarmee impliciet onaangepast gedrag. Rondom kansloos. Ik zou pleiten voor een algeheel verbod op sportauto’s in Nederland.
Auto’s hebben dus wel degelijk status. Maar het is een status in de min, niet in de plus. Dat is eenvoudig in te zien. Ik begrijp dus heel goed dat er mensen zijn die kiezen voor een leven zonder auto of een leven bijna zonder auto.
Misschien een minder goede winkel. Ik heb er eens een Franse reportage over gezien en daar waren de groenten ed. altijd vers. Maar ik heb er geen persoonlijke ervaringen mee.Bezorgservice hebben we in het verleden nood gedwongen gedaan, want geen auto in London, helaas werkt dat niet helemaal lekker. Bestelde producten die er niet tussen zitten of die vervangen worden door andere artikelen omdat het niet op voorraad is. Artikelen die al tegen de houdbaarheidsdatum zitten.
Ik denk dat het ook komt, omdat elke keer een verhaal als dit gevolgd werd door een lastenverzwaring op auto's. Dus mensen houden graag aan de noodzaak vast.
Ik denk dat er genoeg redenen zijn om zich aangevallen te noemen. Eerder doe je een betoog dat de milieu effecten(en andere effecten) niet voldoende worden doorbelast richting de autogebruiker. Je pleit er dus voor om het gebruik en bezit van een auto nog verder omhoog te brengen.Verwijderd schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 16:55:
[...]
Naast de nadelen die ik opgesomd heb leg ik toch gewoon uit hoe het zonder auto kan? Niemand hoeft zich aangesproken of aangevallen te voelen. Daarnaast zeg ik ook dat het voor veel mensen met minder of zonder zou kunnen (niet moeten).
Per saldo om mensen uit hun auto te jagen
Zo'n soort reactie, daarmee zetten die milieugekkies zich toch buiten iedere discussie? Blabla, auto is alleen maar status, een Porsche is per definitie alleen maar om overtredingen mee te begaan...hoe vaak ik wel niet een Porsche tegenkom met een grijzige bestuurder die gewoon rustig zich over de snelwegen beweegt. Andersom kom ik ook Scenics tegen die toch wel ruim over de maximale snelheid voorbij komen zoefen...Dat werd in deze topics van iemand anders ook al verkeerd begrepen:
http://www.olino.org/articles/2011/01/03/geen-auto
http://www.olino.org/arti...n-auto-hoe-doe-je-dat-nou
Reactie van de auteur:
[...]
Reactie daarop van iemand die het toch nog scherper stelt dan mezelf:
[...]
Zó scherp stel ik het nog niet
Dat was slechts in facet, het is een ervaring met Tesco in Engeland, Tesco heeft een prima reputatie.[...]
Misschien een minder goede winkel. Ik heb er eens een Franse reportage over gezien en daar waren de groenten ed. altijd vers. Maar ik heb er geen persoonlijke ervaringen mee.
https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection
Verondersteld milieugekkie. Het is eerder een autohaatgekkie:Saab schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 17:26:
Zo'n soort reactie, daarmee zetten die milieugekkies zich toch buiten iedere discussie?
...gevolgd door toch weer een heel A4tjewant het rationele hoofdstuk is wat mij betreft allang uitgekauwd, geformuleerd en niet langer discutabel. Waarom?
Wat stijl van argumenteren betreft kan ik me beter vinden in onze TS.
Zelf ben ik een autohaatgekkie als ik op de fiets zit en fietshaatgekkie als ik in de auto zit.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Zoals gezegd, denk ik dat er een stuk variabelere mobiliteit zal (moeten) komen, waar de hoeveelheid eigendomsauto's een stuk achteruit gaat. Deze trend schijnt al begonnen te zijn, in ieder geval is er een sterke afvlakking te zien in het aantal verkochte auto's. Dit wordt echter tenminste voor een deel beinvloed door de verschillende subsidies belastingen en dergelijke die er nu weer wel en dan weer niet zijn.
Uiteindelijk is het doel toch een bepaalde vrijheid qua mobiliteit en de bijbehorende (tijds)efficientie om van A naar B te kunnen reizen of iets/iemand te kunnen vervoeren.
Er zijn een hoop mogelijkheden om dit te doen, maar het gemak om de auto te pakken "als ie er toch staat" is gewoon hoog, terwijl het lang niet altijd de beste keus zou zijn, zeker niet als je alle kosten meeweegt, dus ook de kosten voor de omgeving (geluid, stank, veiligheid, milieu, ...).
Met een beetje een behoorlijke penetratiegraad van car-sharing zou volgens mij een heel groot deel van het probleem opgelost zijn. Carsharing zou met verschillende soorten auto's kunnen van klein tot groot om aan de verschillende behoeftes te voldoen. Zeker als die auto's a la taxi ook nog zelf voor kunnen rijden en zelf een parkeerplaats kunnen zoeken in de buurt, zou je onder het motto van de smart city een aardig stuk in de kosten kunnen sparen. Het totaal aantal auto's zou een stuk afnemen.
Autonoom rijden scheelt een stuk in de veiligheid, zorgt voor constantere snelheden en daardoor minder files, en uiteindelijkis het dus nog efficienter ook.
Die combinatie van autonoom + carsharing is dan misschien nog toekomstmuziek, ik denk dat ze over tien tot vijftien jaar al een heel stuk gerealiseerd is.
Uiteindelijk is het doel toch een bepaalde vrijheid qua mobiliteit en de bijbehorende (tijds)efficientie om van A naar B te kunnen reizen of iets/iemand te kunnen vervoeren.
Er zijn een hoop mogelijkheden om dit te doen, maar het gemak om de auto te pakken "als ie er toch staat" is gewoon hoog, terwijl het lang niet altijd de beste keus zou zijn, zeker niet als je alle kosten meeweegt, dus ook de kosten voor de omgeving (geluid, stank, veiligheid, milieu, ...).
Met een beetje een behoorlijke penetratiegraad van car-sharing zou volgens mij een heel groot deel van het probleem opgelost zijn. Carsharing zou met verschillende soorten auto's kunnen van klein tot groot om aan de verschillende behoeftes te voldoen. Zeker als die auto's a la taxi ook nog zelf voor kunnen rijden en zelf een parkeerplaats kunnen zoeken in de buurt, zou je onder het motto van de smart city een aardig stuk in de kosten kunnen sparen. Het totaal aantal auto's zou een stuk afnemen.
Autonoom rijden scheelt een stuk in de veiligheid, zorgt voor constantere snelheden en daardoor minder files, en uiteindelijkis het dus nog efficienter ook.
Die combinatie van autonoom + carsharing is dan misschien nog toekomstmuziek, ik denk dat ze over tien tot vijftien jaar al een heel stuk gerealiseerd is.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
De overheid is zo afhankelijk van de auto-opbrengsten dat een grootschalige implementatie niet zou werken.
Kleine correctie: gister een flinke hoosbui op mijn dak gehadMetro2002 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 14:56:
[...]
Grappig, ik heb geen druppel gezien.
Wel heeeeeeel veel file, gelukkig zat ik niet in de auto
Ik zeg niet dat je een auto moet kopen en voor de deur moet hebben staan. Iedereen zijn vrije keuze.Verwijderd schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 15:52:
[...]
Wat is dat voor onzin? Werken en boodschappen doe ik met de fiets. Dat is 95% van mijn verplaatsingen. Dan is er nog 4% OV (enkele keren per jaar) en dan inderdaad 1% huur voor bvb. een bestelwagen, bvb. omdat ik vorig jaar enkele tweedehandse meubels gekocht heb. Ga je me dan afrekenen op die 1%? Is die ene procent dan duizenden euro's per jaar waard? Die meubels konden trouwens niet in een auto, dus zelfs met een auto zou ik nog een bestelwagen moeten huren. Daarnaast zijn er jaarlijks nog verschillende thuisleveringen, bvb. bij internetbestellingen (sorry als dat ook weer hypocriet is).
Maar je probeert iedereen uit de auto te praten, maar zelf gebruik je er dus 1 als dat nodig is.
Een ander heeft hem gewoon voor zijn gevoel vaker nodig, lekker in zijn waarde laten.
Daarbij heb ik persoonlijk mijn twijfels bij mensen die (bewust of onbewust) bijna nooit auto rijden. Het lijkt mij niet altijd het veiligst om na een hele tijd auto rijden weer achter het stuur te kruipen.
Dat zal voor de 1 anders zijn dan de ander, maar ik zie er wel een risico in. Iemand die dat op een zeer regematige basis doet heeft over het algemeen meer inzicht in het verkeer.
Volgens mij is bijna iedereen zo. Vaak zat dat ik merk dat ik in de auto vind dat die op de fiets zit niet handig fietst en dan later op de fiets bedenk dat ik eigenlijk precies hetzelfde doemekkieboek schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 20:44:
Zelf ben ik een autohaatgekkie als ik op de fiets zit en fietshaatgekkie als ik in de auto zit.
[removed]
Ik snap het punt van dit topic niet zo. Maarja dat heb ik vaker met die linkse mileugekkies.
Auto's rijden allemaal elektrisch in de toekomst? Mooi. Topic kan op slot. De auto zal altijd blijven bestaan *muahaha* en misschien zelfs populairder dan ooit!
Auto's rijden allemaal elektrisch in de toekomst? Mooi. Topic kan op slot. De auto zal altijd blijven bestaan *muahaha* en misschien zelfs populairder dan ooit!
Ik heb telkens als ik in de auto zit en ik zie fietsers langsrijden altijd het idee: "Waarom zit ik ook alweer in de autoredwing schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:21:
[...]
Volgens mij is bijna iedereen zo. Vaak zat dat ik merk dat ik in de auto vind dat die op de fiets zit niet handig fietst en dan later op de fiets bedenk dat ik eigenlijk precies hetzelfde doe
Gisteren wilden we bv even naar de Mediamarkt toe (30km), met de auto.... Maar liefst anderhalf uur over gedaan.

Ga daar maar niet vanuit. Zolang electrische auto's eruit blijven zien als de huidige auto's zul je altijd het probleem met de range houden. Bovendien spelen er nog andere problemen mee met electrische auto's zoals het onvoldoende aanwezig zijn van vrij cruciale grondstoffen.dylanvana schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:25:
Ik snap het punt van dit topic niet zo. Maarja dat heb ik vaker met die linkse mileugekkies.
Lees het volgende stuk maar eens: http://issuu.com/kemseke/docs/aardmetalen
Electrische auto's hebben geen toekomst tenzij er nieuwe ontwikkelingen komen op accugebied en vooral ook opwekmethodes voor electriciteit.
[ Voor 35% gewijzigd door Metro2002 op 10-10-2013 11:28 ]
ZIE JE WEL ONONINONIO!!!!!Metro2002 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:02:
[...]
Kleine correctie: gister een flinke hoosbui op mijn dak gehad
Maare @ Cyberblizzard. Je beginposten komen op mij heel erg over als "de auto is evil en moet verbannen worden" en "ik kan zonder auto dus moet de rest dit ook maar kunnen". In de laatste paar pagina's ben je wat meer bijgedraaid. Het is namelijk een wereld van verschil als je de bovenstaande 2 quotes gebruikt of als je zegt "ik ben voorstander om te stimuleren om vaker de fiets te pakken". Met dat laatste gaan een hoop mensen gewoon met je mee lijkt me. Stimuleren =! opdringen trouwens
FixedMetro2002 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 11:21:
Niet gek dat ik dan denk: liever droog dan als een dom schaap nat regenen maarja.
[ Voor 12% gewijzigd door thewizard2006 op 10-10-2013 11:26 ]
Het komt wel over als opdringen bij mij in elk geval...
[ Voor 25% gewijzigd door dude88 op 10-10-2013 11:27 ]
Ik snap dat het gezellig is in de file met de regendruppels op je dak maar ik heb ook afspraken waar ik moet zijn, zoals op tijd op mijn werk verschijnen
Bovendien fiets ik droog
Zoals ik al zei:Senor Sjon schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 22:53:
De overheid is zo afhankelijk van de auto-opbrengsten dat een grootschalige implementatie niet zou werken.
Als (indien mogelijk) gezinnen die nu een fortuin uitgeven aan auto's (of tweede auto's) dit zouden uitgeven aan isolatie, warmtepompen, zonnepanelen,... (zelfs zonder subsidies) zodat we onafhankelijker worden van fossiele brandstoffen (piekolie/gas komt er aan), dan zouden we een maatschappij creëren die beter voorbereid is op de toekomst en minder afhankelijk is van dubieuze regimes (Rusland, Midden Oosten), en schuiven we de hete aardappel niet door naar de volgende generaties.
Het vrijgekomen budget van gezinnen kan ook gebruikt worden voor meer consumptie, wat de economie stimuleert (en waar ook 21% BTW op betaald wordt).
De werkgelegenheid zou kunnen verschuiven van de autosector (die het nu al relatief slecht doet) naar andere sectoren, en de vrijgekomen wegcapaciteit kan gebruikt worden voor fileloos vrachtvervoer (files die nu ongeveer 80% van de externe kosten uitmaken).
Voor onze kleine overbevolkte landen die toch geen eigen automerken hebben, en met een auto-industrie die al aan het verhuizen is, zou het een win-win situatie kunnen zijn.
Disclaimer: natuurlijk heeft niet iedereen die mogelijkheid en dit zal een langzaam proces zijn.
Is dat zo vreemd? Als ik bvb. zou zeggen dat te veel alcohol slecht is voor de gezondheid, moet ik dan eerst zelf helemaal stoppen met occasioneel drinken vooraleer ik dat mag zeggen?dude88 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:19:
[...]
Ik zeg niet dat je een auto moet kopen en voor de deur moet hebben staan. Iedereen zijn vrije keuze.
Maar je probeert iedereen uit de auto te praten, maar zelf gebruik je er dus 1 als dat nodig is.
Dat valt best mee. Als fietser ben ik het gewoon om defensief te rijden, wat ik dan meeneem in de auto. Ik ben me ook goed bewust van snelheid, als ik ergens 'slechts' 50 km/u mag rijden vind ik dat niet traag, veel anderen wel. Ik vind niet dat je autorijden makkelijk verleert. Mijn ma zegt zelfs dat ik rustiger en meer berekend rijd (niet té rustig of té traag) dan mijn broer die dagelijks met de auto rijdt.Daarbij heb ik persoonlijk mijn twijfels bij mensen die (bewust of onbewust) bijna nooit auto rijden. Het lijkt mij niet altijd het veiligst om na een hele tijd auto rijden weer achter het stuur te kruipen.
Dat zal voor de 1 anders zijn dan de ander, maar ik zie er wel een risico in. Iemand die dat op een zeer regematige basis doet heeft over het algemeen meer inzicht in het verkeer.
Als je het topic gelezen had, dan had je gezien dat het niet alleen over milieu gaat, en dat elektrische auto's ook niet de heilige graal zijn. Dat wordt zelfs na de eerste alinea in de openinsgpost al duidelijk. Maar een simpele oneliner posten is natuurlijk veel gemakkelijker dan het topic doorlezen of jezelf verdiepen in de materie.dylanvana schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:25:
Is dat zo?thewizard2006 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 11:24:
[...]
Maare @ Cyberblizzard. Je beginposten komen op mij heel erg over als "de auto is evil en moet verbannen worden" en "ik kan zonder auto dus moet de rest dit ook maar kunnen". In de laatste paar pagina's ben je wat meer bijgedraaid. Het is namelijk een wereld van verschil als je de bovenstaande 2 quotes gebruikt of als je zegt "ik ben voorstander om te stimuleren om vaker de fiets te pakken". Met dat laatste gaan een hoop mensen gewoon met je mee lijkt me. Stimuleren =! opdringen trouwens
Je hebt mijn opmerking niet goed gelezen. Als de auto-opbrengsten van 21 miljard gaan dalen, dan wordt het verschil elders gezocht. Dus de besparing die je zou kunnen hebben, wordt elders ruimschoots teniet gedaan.
Dan had je maar eerder van huis moeten gaan....Metro2002 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 11:29:
[...]
Ik snap dat het gezellig is in de file met de regendruppels op je dak maar ik heb ook afspraken waar ik moet zijn, zoals op tijd op mijn werk verschijnen![]()
Bovendien fiets ik droog
Eens, daarom ben ik ook zo blij met rokers.Senor Sjon schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 12:18:
Je hebt mijn opmerking niet goed gelezen. Als de auto-opbrengsten van 21 miljard gaan dalen, dan wordt het verschil elders gezocht. Dus de besparing die je zou kunnen hebben, wordt elders ruimschoots teniet gedaan.
Als die allemaal echt zouden stoppen met roken loopt de overheid zoveel inkomsten mis dat ze het weer bij mij vandaan komen halen
Het verschil komt er automatisch door minder economische schade door files, minder benodigde infrastructuur zoals wegen en parkings, minder afvalverwerking, vrijgekomen ruimte, minder kosten in de gezondheidszorg en een stijgende leefbaarheid van woonplaatsen (niet in geld uit te drukken).Senor Sjon schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 12:18:
En minder auto's / autokosten betekent meer andere consumptie, waarvan 21% naar de staatskas gaat, maar dat stond er al voor de goede lezer (nog los van het Belgische rapport dat stelt dat personenwagens eigenlijk gesubsidieerd worden, verder ook nog geen Nederlands vergelijkend onderzoek zien langskomen).
Ik las een stukje terug nog iets over auto's en tijdswinst?thewizard2006 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 12:35:
[...]
Dan had je maar eerder van huis moeten gaan....
Mijn collega's waren vandaag allemaal ongeveer een uur te laat

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 10-10-2013 12:48 ]
Te laat door onvoorziene oponthoud.
Dat betekend niet dat als ze waren gaan fietsen dat de reistijd korter had geweest...
Dat betekend niet dat als ze waren gaan fietsen dat de reistijd korter had geweest...
Hoe groter de afstand, hoe groter de kans op onvoorzien oponthoud.dude88 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 12:59:
Te laat door onvoorziene oponthoud.