De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.741 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-09 20:59
Erasmo schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 11:11:
[...]

Bij stadsverkeer, maar daar is deze motor ook bij uitstek voor gemaakt. Op de snelweg bij 113km/h wordt het 0,10 KWh/km.
Waarom? Omdat het een naked bike zonder kuip is, die hebben niet zo'n hele goede aerodynamica. Maar goed, het is een kwestie van tijd voor er een tourversie uit komt en dan kan ik hopelijk ook op de e-motor naar het werk, al dan niet met een snellaadbeurtje onderweg.
Toch verrassemd dat zelfs een elektrische motor bij het verbruik van een kleine elektrische auto in de buurt komt. Verrassend hoeveel slechte aerodynamica kan doen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vandaag heeft onze 2000watt stofzuiger de geest gegeven. Meteen op zoek gegaan naar een nieuwe en uitgekomen op een 600watt Bosch die meer zuigkracht heeft als de oude :*)

Deze "duurzame" investering had toch wel de grootste WAF tot nu toe :+
Erasmo schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 10:24:
[...]

Er zijn een paar modellen maar op de Royal Enfield na zijn ze nooit populair geworden.
Sowieso ouderwets, want de elektrische motorfiets zie je steeds meer in het straatbeeld:

0,05KWh per kilometer
Dat begint ergens op te lijken _/-\o_
_
Ik was dit jaar naar de TT races op de Island of man en ik was met stomheid geslagen toen de muggen in de TT zero voorbij kwam bij crosby jump. Dat ging serieus hard!

Rondje Island of man op de Muggen zero _/-\o_ :9~
!null schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 16:32:
[...]

Toche verrassemd dat zelfs een elektrische motor bij het verbruik van een kleine elektrische auto in de buurt komt. Verrassend hoeveel slechte aerodynamica kan doen.
Ik heb weleens gehoord dat een motor dezelfde cw waarde heeft als een vrachtwagen.

Ook goed merkbaar op de autobahn waar je nagenoeg alle (super)sport auto's tot 230 met eenvoud de baas bent, boven die snelheid merk je dat de auto in het voordeel is door de lagere cw waarde. Dan is het oppassen geblazen.

[ Voor 71% gewijzigd door revolution-nl op 02-11-2014 16:43 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Maar een motor heeft ook een veel kleiner frontaal oppervlak, dus een hoge Cw waarde hoeft niet noodzakelijkerwijs ook meer weerstand te betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:53
Dreamvoid schreef op zondag 02 november 2014 @ 16:44:
Maar een motor heeft ook een veel kleiner frontaal oppervlak, dus een hoge Cw waarde hoeft niet noodzakelijkerwijs ook meer weerstand te betekenen.
Een goede stroomlijn leidt tot een zeer laag verbruik. Zie hier wat een motorscooter-aandrijflijn doet, maar dan verpakt in een gestroomlijnd voertuig: http://www.solarwebsite.n...ig-zelfbouwvoertuig-wmz3/ 2 l per 100 km. In de praktijk!

Ik ben bij deze man langsgeweest, maar in de periode daarna is mijn leven een beetje in de soep gelopen, dus een artikel daarover schrijven is er nooit meer van gekomen. Samenvattend (en dat is ook de les die ik keer op keer krijg van de solar racers): stroomlijn, in combinatie met een laag gewicht, is alles. De bouwer overweegt het voertuig te elektrificeren, omdat het lage verbruik betekent dat hij met een kleine accu een grote actieradius kan bewerkstelligen. Briljant toch?

Nu nog de markt (en dat zijn wij) overtuigen. Simpel. (...)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dreamvoid schreef op zondag 02 november 2014 @ 16:44:
Praktijkvoorbeeld van een niet zo duurzaam autobahn avontuurtje op vakantie :X

Ferrari Scagletti 570pk bij 1840kg VS Yamaha FZ1 150pk bij 220kg

Tot de 230 was de Ferrari absoluut geen partij, maar vanaf de 230kmph werd pk/kg voordeel teniet gedaan door de hogere luchtweerstand waardoor de Ferrari in het voordeel kwam.

Nu is de FZ1 een naked waardoor dit versterkt word maar het geeft goed aan dat de aerodynamica van doorsnee een motor bar slecht is.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 02-11-2014 16:56 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op zondag 02 november 2014 @ 16:50:
[...]

Een goede stroomlijn leidt tot een zeer laag verbruik. Zie hier wat een motorscooter-aandrijflijn doet, maar dan verpakt in een gestroomlijnd voertuig: http://www.solarwebsite.n...ig-zelfbouwvoertuig-wmz3/ 2 l per 100 km. In de praktijk!

Ik ben bij deze man langsgeweest, maar in de periode daarna is mijn leven een beetje in de soep gelopen, dus een artikel daarover schrijven is er nooit meer van gekomen. Samenvattend (en dat is ook de les die ik keer op keer krijg van de solar racers): stroomlijn, in combinatie met een laag gewicht, is alles. De bouwer overweegt het voertuig te elektrificeren, omdat het lage verbruik betekent dat hij met een kleine accu een grote actieradius kan bewerkstelligen. Briljant toch?

Nu nog de markt (en dat zijn wij) overtuigen. Simpel. (...)
Een geweldig project waarvan jezelf toch afvraagt waarom een dergelijk ontwerp nog niet verkrijgbaar is in de markt.
Hier blijkt ook maar weer dat "keep it simple stupide" eenvoudiger realiseerbaar is dan de antwoorden te zoeken in extra techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Sja, dat is me al tijden duidelijk. Een niet-technisch probleem (zoals: waarom wij zo absurd stomme keuzes maken als het op transport aankomt) los je niet op met techniek. Ik merk dat ik (als Tweaker) ook makkelijk in die val trap. Het is heel makkelijk om meegesleept te worden in wat ik "techno-optimisme" noem.

Sja.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hij staat er weer hoor:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B1dxM0vIQAASmwY.jpg:large

Ik mocht mijn mannen weer de weg opduwen (in het donker dit keer) omdat de de eigenaar van deze Blikken Olifant te beroerd is om bij de laadpaal 190m verderop te laden. Die overigens vrij was, zag ik toen ik daar ook langs kwam.

#duurzaam #jaja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:38

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

revolution-nl schreef op zondag 02 november 2014 @ 16:55:
[...]

Praktijkvoorbeeld van een niet zo duurzaam autobahn avontuurtje op vakantie :X

Ferrari Scagletti 570pk bij 1840kg VS Yamaha FZ1 150pk bij 220kg

Tot de 230 was de Ferrari absoluut geen partij, maar vanaf de 230kmph werd pk/kg voordeel teniet gedaan door de hogere luchtweerstand waardoor de Ferrari in het voordeel kwam.

Nu is de FZ1 een naked waardoor dit versterkt word maar het geeft goed aan dat de aerodynamica van doorsnee een motor bar slecht is.
Soms is alleen een topkuip aerodynamischer dan een volle kuip, de Britten V1000 had er daarom ook geen.

Autorijders allemaal watjes :+
Als een snelle autorijder/coureur een snelle ronde moet doen op een motor of een motorrijder een snelle ronde in een auto weet ik wel wie er wint in % verschil..
Trouwens nog nooit een autocoureur wereld kampioen geweest op een motor, andersom wel.....zegt wel genoeg.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
JeroenH schreef op zondag 02 november 2014 @ 22:07:
Hij staat er weer hoor:

[afbeelding]

Ik mocht mijn mannen weer de weg opduwen (in het donker dit keer) omdat de de eigenaar van deze Blikken Olifant te beroerd is om bij de laadpaal 190m verderop te laden. Die overigens vrij was, zag ik toen ik daar ook langs kwam.

#duurzaam #jaja
Kun je achterhalen waar de chauffeur werkt en klachten bij zn baas indienen?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 17:41
NielsTn schreef op zondag 02 november 2014 @ 22:38:
[...]

Kun je achterhalen waar de chauffeur werkt en klachten bij zn baas indienen?
Wat heeft de werkgever daar mee te maken? Lijkt mij handiger om aan te bellen, brief te schrijven of politie te informeren etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Medewerker geeft niet echt positief signaal af door de getoonde situatie. Wat mij betreft reprimande of erger... :(

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Hij staat er weer hoor:

[afbeelding]

#duurzaam #jaja
Je kan toch gewoon even aanbellen? Die laadkabel kan niet moeilijk te volgen zijn... Dat lijkt 'n effectiever dan hier klagen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Briefje op de ruit, politie informeren. Parkeren op de stoep mag niet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

Het afschakelplan in Belgie is nog niet geactiveerd maar echt lekker gaat het niet. Bij onze locatie in Tervuren heeft de UPS afgelopen zaterdag om 14:32 een melding gemaakt dat de inkomende spanning laag was.

Nou, dat klopte wel, de UPS zag 116.01 Volt.

Het piept en kraakt in Belgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:50
116 Volt is wel extreem laag. Dat zal toch niet door te weinig productie komen denk ik zo. Verwacht eerder iets als een zware kortsluiting bij de buren ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:06
Inderdaad. Hbe je een grafiekje? Ik denk dat het een transient is die heel kortstondig is. Als er daadwerkelijk problemen zijn zul je dat eerder gelijdelijk zien waarbij de spanning langzaam door de vloer zakt en hoogstwaarschijnlijk ook de netfrequentie inzakt.

Die laatste zit echter in een gekoppeld net in heel Europa. Ik heb geen flauw idee in hoeverre België hier een substantiële bijdrage aan kan leveren. Zal nie theel erg ver onder de 50Hz zakken waarschijnlijk, maar toch zullen we in Nederland daarmee prima kunnen zien wanneer België deels op zwart gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

GENETX schreef op maandag 03 november 2014 @ 09:13:
Inderdaad. Hbe je een grafiekje? Ik denk dat het een transient is die heel kortstondig is. Als er daadwerkelijk problemen zijn zul je dat eerder gelijdelijk zien waarbij de spanning langzaam door de vloer zakt en hoogstwaarschijnlijk ook de netfrequentie inzakt.

Die laatste zit echter in een gekoppeld net in heel Europa. Ik heb geen flauw idee in hoeverre België hier een substantiële bijdrage aan kan leveren. Zal nie theel erg ver onder de 50Hz zakken waarschijnlijk, maar toch zullen we in Nederland daarmee prima kunnen zien wanneer België deels op zwart gaat.
Het duurde ongeveer een seconde of 3 volgens de logging, er zijn niet genoeg samples om een echte grafiek te maken.

Wat ik vermoed is dat het afschakelplan wel degelijk actief was en er een gebied weer aangeschakeld werd.

Het probleem in Belgie is het gebrek aan transmissie capaciteit als ik het goed begrepen heb, hierdoor veroorzaakt juist het op en afschakelen problemen. Wat ik deze ochtend zag was 231 Vac met 49,94Hz, dat is wel redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
databeestje schreef op maandag 03 november 2014 @ 09:18:
[...]

Het duurde ongeveer een seconde of 3 volgens de logging, er zijn niet genoeg samples om een echte grafiek te maken.
En je hebt ook geen data van daarvoor? Kan goed zijn dat er ergens geschakeld is, al is drie seconden dan wel erg lang...
Wat ik vermoed is dat het afschakelplan wel degelijk actief was en er een gebied weer aangeschakeld werd.
En is #BelgiëOpZwart al trending op Twitter ;) . Ik vermoed van niet... Maar wellicht dat er wel iets getest is voor als het echt nodig is, dat zou kunnen.
Het probleem in Belgie is het gebrek aan transmissie capaciteit als ik het goed begrepen heb, hierdoor veroorzaakt juist het op en afschakelen problemen. Wat ik deze ochtend zag was 231 Vac met 49,94Hz, dat is wel redelijk.
Het grootste probleem is volgens mij een gebrek aan opwekcapacitiet (opwek moet gelijk zijn aan afname + netverliezen). Daarbij is er een gebrek aan transmissiecapaciteit van en naar buurlanden om het gebrek aan eigen opwekcapaciteit aan te vullen. Overigens kan het in onderhoud zijn van bepaalde energiecentrales er wel zorgen dat er lokale transmissieproblemen zijn omdat de productiecapaciteit niet meer netjes over het hele netwerk is verdeeld.

In principe is die capaciteit er in het transmissienetwerk wel, want anders had je iedere winter problemen ;) . Maar dat is in de normale case waarbij de centrales allemaal aan het werk kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 03-11-2014 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:42

m-vw

Dus?

Ik val zo middel in dit topic, dus wellicht is mijn vraag al een keer beantwoord.

Ik heb in diverse media gelzen dat België in overleg zou zijn geweest met bijvoorbeeld Delta en Essent om stroom in te kopen die dan van Nederland naar België zou gaan.

Er zou sprake zijn van extra te leggen verbindingen, maar ik had altijd het idee dat we al allemaal aan elkaar geknoopt zaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Het lijkt me sterk dat dat al een dip was vanwege te weining capaciteit, de berekening was toch in de piekuren en iets van -5 graden?
m-vw schreef op maandag 03 november 2014 @ 12:50:
Ik val zo middel in dit topic, dus wellicht is mijn vraag al een keer beantwoord.

Ik heb in diverse media gelzen dat België in overleg zou zijn geweest met bijvoorbeeld Delta en Essent om stroom in te kopen die dan van Nederland naar België zou gaan.

Er zou sprake zijn van extra te leggen verbindingen, maar ik had altijd het idee dat we al allemaal aan elkaar geknoopt zaten?
Yep al beantwoord.
Maar ze komen nog een tig aantal W ( en praten we niet over kW ;) ) te kort op de interconnectie. En bijbouwen voor de interconnectie betekent een procedure van 1,5 jaar (zonder bezwaar) en dan nog bouwen....

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hij staat er weer hoor:

[afbeelding]

#duurzaam #jaja
Wat zeiden die mensen nadat je aangebeld had en vroeg waarom ze de doorgang met je mannen weer eens blokkeerden?
Of is een foto op Tweakers veiliger?

Ga gewoon een praten, joh.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
m-vw schreef op maandag 03 november 2014 @ 12:50:
Maar zoals al eerder genoemd in het topic, er is niet voldoende transportcapaciteit naar de bewuste delen van Belgie. Stroom genoeg in de omliggende landen, maar het moet wel naar de juiste plek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is hetzelfde principe als in huis: er mag maar een maximale stroom over een draadje en dat geldt ook voor hoogspanningsleidingen (maar daar is het vermogen dat getransporteerd kan worden natuurlijk een stuk hoger).
En tussen Nederland en België zijn 2 verbindingen van 380 kV (geen idee hoeveel ampere over zo'n kabel mag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
De twee interconnecties samen hebben een capaciteit van ongeveer 1,7 GW. In de winter iets hoger dan in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maasluip schreef op maandag 03 november 2014 @ 16:02:
Het is hetzelfde principe als in huis: er mag maar een maximale stroom over een draadje en dat geldt ook voor hoogspanningsleidingen (maar daar is het vermogen dat getransporteerd kan worden natuurlijk een stuk hoger).
En tussen Nederland en België zijn 2 verbindingen van 380 kV (geen idee hoeveel ampere over zo'n kabel mag).
De stroomsterkte wordt in de regel bepaald door regelgeving (en natuurlijk de maximale stroomsterkte die door een ader mag lopen).
Door een hoogspanningsleiding wordt de maximale stroomsterkte qua regelgeving bepaald door het maximale magnetisch veld dat recht onder de kabels mag worden gemeten.

Uit mijn hoofd: maximaal 0,5 microTesla. Moeilijk om dit simpel terug te rekenen naar de stroomsterkte, omdat er meerdere aders zijn samengeslagen.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:05
Iemand al bekend met dit project? http://www.rwe.com/web/cm...essemeldung/?pmid=4011911

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Schinnen-groen schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 14:05:
[...]

De stroomsterkte wordt in de regel bepaald door regelgeving (en natuurlijk de maximale stroomsterkte die door een ader mag lopen).
Door een hoogspanningsleiding wordt de maximale stroomsterkte qua regelgeving bepaald door het maximale magnetisch veld dat recht onder de kabels mag worden gemeten.

Uit mijn hoofd: maximaal 0,5 microTesla. Moeilijk om dit simpel terug te rekenen naar de stroomsterkte, omdat er meerdere aders zijn samengeslagen.
De grote grap is dat dit bij hoogspanningskabels helemaal niet zo'n probleem is. MS/LS transformatoren in dichtbebouwde omgeving zijn veel erger, maar daar is (nog) geen regelgeving voor AFAIK 8)7
Ja, had er al wel wat van gezien. Ben erg benieuwd naar de ervaringen en vooral de grootte van de accu die ze nodig hebben. Ik kan eigenlijk niet duidelijk opmaken of de 10 huishoudens ieder voor zich opereren of als geheel.

[ Voor 23% gewijzigd door GENETX op 04-11-2014 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:12
GENETX schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 15:28:
Ja, had er al wel wat van gezien. Ben erg benieuwd naar de ervaringen en vooral de grootte van de accu die ze nodig hebben. Ik kan eigenlijk niet duidelijk opmaken of de 10 huishoudens ieder voor zich opereren of als geheel.
Op welke datum is het nu van start gegaan?

Voor het oorspronkelijke project dat 1-mei 2013 zou starten ieder huishouden voor zich (flyer uit 2012)
Ook in herzien versie verkoop voor ook een onderdeel van de test die begin 2014 van start zou gaan (flyer 2013)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:05
Domba schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 21:29:
[...]

Op welke datum is het nu van start gegaan?

Voor het oorspronkelijke project dat 1-mei 2013 zou starten ieder huishouden voor zich (flyer uit 2012)
Ook in herzien versie verkoop voor ook een onderdeel van de test die begin 2014 van start zou gaan (flyer 2013)
Details weet ik niet. Ik kwam het artikel tegen. Interessante ontwikkeling.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
MichielFRL schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 21:31:
[...]
Details weet ik niet. Ik kwam het artikel tegen. Interessante ontwikkeling.
Ik heb net zo min veel details gevonden voor deze bij IE3 (krant)
Volgens mij is dit een derde aanloop van dit projekt, vanwege "energieautark" en looptijd van 33mnd vs 18 mnd van versie 2

[ Voor 18% gewijzigd door Domba op 04-11-2014 22:34 . Reden: Link toegevoegd ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb een sextant gekocht, een Davis Mark 15. Gewoon, omdat het kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:24

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Er zijn voor België 4 plaatsen waar de 380 kV het land in of uit kan naar de buren

http://www.hoogspanningsn.../actuele-netkaarten/elia/

Ook nog een HVDC verbinding naar Engeland.
Er moet dus wel wat support uit het buitenland richting België kunnen komen.
Kost wel geld natuurlijk. Jammer is wel dat de doorvoer uit Spanje beperkt is in capaciteit, de PV aldaar kan daardoor wat slechter omhoog via Frankrijk. Er zijn maar 2 doorvoer mogelijkheden. Zie de 380 kV en HVDC lijnen op onderstaande link

http://www.hoogspanningsn...ctuele-netkaarten/entsoe/

[ Voor 15% gewijzigd door Gasschuif op 04-11-2014 23:16 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Als ik zo bij elia lees houden ze rekening met onvoldoende support vanuit Frankrijk bij koude komende winter.
Is er ergens een risico berekening te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 22:47:
Ik heb een sextant gekocht, een Davis Mark 15. Gewoon, omdat het kan :P
Wat ga je ermee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ben altijd al gefascineerd door navigatie, positiebepaling, kaarten, e.d. en de historie daarvan. Ik wil leren mijn positie te bepalen met een sextant en de hemellichamen.

Het heeft geen enkel praktisch doel, gewoon voor de leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://nos.nl/artikel/689...-baart-belgie-zorgen.html

artikel is van augustus 2014 maar hoorde gister op het nieuws dat gezinnen etc nu al persoonlijk aangeschreven gaan worden ivm deze acties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Uit dat bericht:
"Het lijkt erop dat ze bij binnenlands bestuur vogelpiek hebben gespeeld en dat ze zo hebben bepaald dat de vijf gemeenten de problemen voor het hele land mogen oplossen."
Tja, ik heb burgemeesters in het algemeen al niet hoog zitten, maar als dit zijn kennisniveau is dan zou ik me ook zorgen maken.
Nee, het zijn niet 5 gemeenten die de problemen mogen oplossen. Over heel Vlaanderen zijn het er al 50.
Ja, er zijn ook gemeenten die volgens het afschakelplan niet afgeschakeld worden, maar daar zijn overwegingen over gemaakt. Als zelfs ik die overwegingen kan vinden en een burgemeester publiek doet alsof hij van niks weet dan zit hij niet op de juiste plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-09 15:46

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Schinnen-groen schreef op maandag 03 november 2014 @ 14:22:

Wat zeiden die mensen nadat je aangebeld had en vroeg waarom ze de doorgang met je mannen weer eens blokkeerden?
Of is een foto op Tweakers veiliger?

Ga gewoon een praten, joh.
@ JeroenH : Graag jouw reactie op dit idee >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JAN-B schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:39:
[...]

anders meldt je zijn adres aan als gratis laad-mogelijkheid :P moet je zien hoe vol het voor zijn huis wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

databeestje schreef op maandag 03 november 2014 @ 08:54:
Het afschakelplan in Belgie is nog niet geactiveerd maar echt lekker gaat het niet. Bij onze locatie in Tervuren heeft de UPS afgelopen zaterdag om 14:32 een melding gemaakt dat de inkomende spanning laag was.

Nou, dat klopte wel, de UPS zag 116.01 Volt.

Het piept en kraakt in Belgie.
Kan een probleem in je eigen lokale laagspanningsnet geweest zijn, of misschien een grote generator die tripte op het middenspanningsnet.

Belgie importeert vrijwel continue maximaal (~1.7 GW) uit Nederland, dus veel extra's om een eigen dip op te vangen is er wat dat betreft niet naast een paar honderd MW reservecapaciteit.

http://www.elia.be/nl/grid-data/dashboard

Nederland heeft trouwens niet zoveel te vrezen van een Belgische brown-out want we hebben phase-shifters op elke interconnect.
Domba schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 23:21:
Als ik zo bij elia lees houden ze rekening met onvoldoende support vanuit Frankrijk bij koude komende winter.
Is er ergens een risico berekening te vinden?
Frankrijk is zelf een grote importeur van stroom in de winter, dus dat is begrijpelijk.
Door de uitval van drie kernreactoren stevent België af op een stroomtekort deze winter. De duur van het tekort hangt samen met de strengheid van de winter, aldus een rapport van netbeheerder Elia.
http://www.energieoverhei...ekort-belgie-deze-winter/

Vragen over de risico's van schaarste:
http://www.elia.be/nl/ove...riciteitsschaarste-belgie

Afschakelplan:
http://economie.fgov.be/n...sschaarste/afschakelplan/

[ Voor 34% gewijzigd door styno op 05-11-2014 12:17 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:39:
Sja, kan. Maar wat dan? Hij zal het met een reden doen, dat laden daar op de stoep (gisteravond stond-ie er weer), waarschijnlijk uit kostenoverwegingen. Gaat hij daarmee ophouden omdat er een zeikerd klaagt dat hij er niet met zijn kinderwagen langs kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op woensdag 05 november 2014 @ 08:52:
[...]

Ik ben altijd al gefascineerd door navigatie, positiebepaling, kaarten, e.d. en de historie daarvan. Ik wil leren mijn positie te bepalen met een sextant en de hemellichamen.

Het heeft geen enkel praktisch doel, gewoon voor de leuk :)
Insgelijk, had ook al heel vroeg een goed kompas (verschillende rozen voor correctie) en een GPS (met zo'n mega antenne erop), en ik heb ook 3 dozen vol met (detail)kaarten.
Navigatieappatatuur vind ik dan ook nog steeds een dom apparaat

De tik is tijdens de militaire dienstplicht nog iets groter geworden, maar dan leer je alles pas echt goed te doen.
Immers als je "vuur vrij" geeft voor een "tapijtje" wil je wel hebben dat ze op de goede plaats neer komen.
1x trouwens in een oefening fout gegaan, 5 meter voor de verkennersbak :o

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Uit het oogpunt van efficientie en het grote plaatje is het naar mijn idee vreemd om te gaan optimaliseren op de kleinste partij in de markt (een huishouden). Als het grid dan toch stabiliteit nodig heeft dat uit accubanken moet komen, kun je kostentechnisch veel beter een kant-en-klare accu-zeecontainer op een zwakke grid-node parkeren dan burgers tweeweg inverters verkopen om hun miezerige PV opbrengst uit te smeren.

Off-grid aan met (EV-)batterij backup wordt pas interessant als overheid en grid-operators het niet meer voor elkaar krijgen een voor de burger betaalbare gridconnectie aan te bieden.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

JeroenH schreef op woensdag 05 november 2014 @ 12:41:
[...]
Gaat hij daarmee ophouden omdat er een zeikerd klaagt dat hij er niet met zijn kinderwagen langs kan?
Tja, niet geschoten is altijd mis :)
Misschien kan je tot een compromis komen (verlengsnoer?)
Het alternatief lijkt om het te accepteren, en dat valt helemaal niet mee.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Uit het oogpunt van efficientie en het grote plaatje is het naar mijn idee vreemd om te gaan optimaliseren op de kleinste partij in de markt (een huishouden).
Helemaal mee eens, maar dat heeft nog nooit iemand tegengehouden, kijk maar naar het Nederlandse salderingsbeleid :)
Off-grid aan met (EV-)batterij backup wordt pas interessant als overheid en grid-operators het niet meer voor elkaar krijgen een voor de burger betaalbare gridconnectie aan te bieden.
Ik zie batterij-backup vooral voor een zinnige oplossing voor afgelegen gebieden waar infrastructuur erg duur is en/of plekken met een tijdelijk interconnectiecapaciteit probleem. Helaas zijn de (belasting) prikkels en regulering niet altijd even gunstig daarvoor.

[ Voor 45% gewijzigd door Dreamvoid op 05-11-2014 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Proton_ schreef op woensdag 05 november 2014 @ 13:17:
[...]

Grondkabel met aardmantel in een CV buis onder de stenen van de straat door met een aansluiting op de gevel van het huis (met stekker verbinding) en aan de andere zijde van de straat een stopcontact in IPS behuizing. Met aardlek en schakelaar binnen ter beveiliging en afschakeling.

Het kan wel, maar het zal absoluut niet mogen. Praktisch is het wel, en de overlast is ook een stuk kleiner.

Wellicht zijn de oplaadplaatsen beter te integreren als deze meerdere plekken bedienen en niet noodzakelijk vrij gehouden hoeven worden.

Met parkeervakken die tegenover elkaar staan kan met 2 palen in het midden uit elkaar een totaal van 8 vakken bediend worden. Wellicht een goed compromis voor gemixte parkeerplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
styno schreef op woensdag 05 november 2014 @ 13:10:
[...]
Uit het oogpunt van efficientie en het grote plaatje is het naar mijn idee vreemd om te gaan optimaliseren op de kleinste partij in de markt (een huishouden).
Projekt details zouden juist zo interessant zijn om te zien of het wel om efficientie gaat, het geheel is opgebouwd rond het RWE smart home concept,
Het bedrijf zit al enige tijd in zwaar weer en wil zo snel mogelijk >30% uit andere activiteiten halen dan uit opwek van MW's elektra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Proton_ schreef op woensdag 05 november 2014 @ 13:17:
Er is een oplaadpaal, nog geen 200m verderop (letterlijk). Ik heb hem daar één keer zien staan. Dus een compromis? Nee, laden waar je niemand in de weg staat - wat in dit geval prima kan.

In ander nieuws staat vanavond het beschermd stadsgezicht op het programma in de gemeenteraadsvergadering in Hilversum. De verwachting is dat het voorstel er naadloos doorheen gejast wordt, gezien de meerderheid van de voorstanders (D66, VVD, CDA en SP).

We're doomed. Ik ga er niet eens eens heen. Lekker spelen met mijn jongens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Domba schreef op woensdag 05 november 2014 @ 13:45:
[...]

Projekt details zouden juist zo interessant zijn om te zien of het wel om efficientie gaat, het geheel is opgebouwd rond het RWE smart home concept,
Het bedrijf zit al enige tijd in zwaar weer en wil zo snel mogelijk >30% uit andere activiteiten halen dan uit opwek van MW's elektra
Interessant is het zeker hoor, maar als ik een beetje zwartgallig naar RWE kijk denk ik bij zulke projecten eerder aan een bedrijf dat de business case van zijn (bruin-)kolen en gascentrales probeert te beschermen door het opvangen van RE pieken en dalen bij de burger onder te brengen. Immers, daar zit hun kapitaal in geinvesteerd.

Of een klassiek geval van greenwashing, net als Shell met zijn zonnepanelen een paar jaar geleden. RWE's core-buisness is het bruin/zwarte goud maar kijk je naar de homepage is het één groot vrolijk feest van PV, wind en feel-good termen als verantwoordelijkheid en vertrouwen, maar tegelijkertijd vormen deze 'verantwoordelijke' projecten slechts een druppel op hun gloeiende plaat.

Het zou mooi zijn als de logge supertanker RWE zijn koers op korte termijn radicaal kan wijzigen maar deze is heel laat ingezet en het is de vraag of een flinke aanvaring te voorkomen valt. Hoe verander je een giga bedrijf met als hoofddoel zoveel mogelijk resources te verbranden naar een efficient technologiebedrijf? RWE mag blij zijn als het tijdens die koerswijziging niet zinkt.

[ Voor 17% gewijzigd door styno op 05-11-2014 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

JeroenH schreef op woensdag 05 november 2014 @ 13:57:
[...]
Er is een oplaadpaal, nog geen 200m verderop (letterlijk). Ik heb hem daar één keer zien staan. Dus een compromis? Nee, laden waar je niemand in de weg staat - wat in dit geval prima kan.
De laadpaal is dus een compromis tussen dicht bij huis parkeren en elektrisch rijden.
Er is een kans dat de eigenaar echt niet beseft dat hij anderen tot last is, sommige mensen worden zo geboren...
;)
Ik doe nog even wat luiers in de was.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ollie1965 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 12:46:
Insgelijk, had ook al heel vroeg een goed kompas (verschillende rozen voor correctie) en een GPS (met zo'n mega antenne erop), en ik heb ook 3 dozen vol met (detail)kaarten.
Navigatieappatatuur vind ik dan ook nog steeds een dom apparaat

De tik is tijdens de militaire dienstplicht nog iets groter geworden, maar dan leer je alles pas echt goed te doen.
Immers als je "vuur vrij" geeft voor een "tapijtje" wil je wel hebben dat ze op de goede plaats neer komen.
1x trouwens in een oefening fout gegaan, 5 meter voor de verkennersbak :o
De militaire dienstplicht kon ik gelukkig ontwijken door lang genoeg op school te blijven tot het afgeschaft werd - maar ik ben nog wel goedgekeurd!

Kompassen, ook al zulke intrigerende apparaten, nog complexer in gebruik dan de meeste mensen denken door declinatie e.d. Stafkaarten, ook prachtig :9~

De ironie wil dat ik een absolute nul ben qua richtingsgevoel. Ik raak zelfs binnen gebouwen de weg kwijt. Nog sterker: ik was altijd zeer beroerd in FPS spelletjes omdat iedereen altijd haarfijn wist waar de powerups lagen in alle levels - en ik had geen idee. Als ik met de auto ga rijd ik zelden zonder navigatie, als ik vanaf een station met OV-fiets of lopend ergens moet zijn waar ik nooit geweest ben: navigatie. Anders kom ik er gewoon niet...

En nu ga ik leren mijn positie te bepalen met een sextant :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@styno
Ik heb te weinig details gevonden tot nu toe of het echt "energieautark" is of een microgrid met E-cloud opslag in accu en auto die extern beheerd wordt.

Van dat laatste concept ben ik helemaal niet weg, alleen de gedachte al dat een electriteitcentrale of netwerkbeheerder mijn energiecontroller beheert, die heeft een geheel ander doel van winst maken dan van mijn doel om op één bepaalde datum per jaar weer op nul op de meter te hebben en gezellig warm het hele jaar.

[ Voor 1% gewijzigd door Domba op 05-11-2014 16:43 . Reden: Energiemanager vervangen door energiecontroller voor fysiek in/uit schakelen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
databeestje schreef op woensdag 05 november 2014 @ 13:39:
[...]

Grondkabel met aardmantel in een CV buis onder de stenen van de straat door met een aansluiting op de gevel van het huis (met stekker verbinding) en aan de andere zijde van de straat een stopcontact in IPS behuizing. Met aardlek en schakelaar binnen ter beveiliging en afschakeling.

Het kan wel, maar het zal absoluut niet mogen. Praktisch is het wel, en de overlast is ook een stuk kleiner.

Wellicht zijn de oplaadplaatsen beter te integreren als deze meerdere plekken bedienen en niet noodzakelijk vrij gehouden hoeven worden.

Met parkeervakken die tegenover elkaar staan kan met 2 palen in het midden uit elkaar een totaal van 8 vakken bediend worden. Wellicht een goed compromis voor gemixte parkeerplaatsen.
op mijn werk zijn ca 20 laadpalen geplaatst (hangend vanaf plafond in de parkeer garage).
Elke 'paal' kan met 2 aansluitingen (3kW...) 4 plaatsen bedienen. Ondanks dat soms ook 'fossiele auto's'
er parkeren, kan een EV of plug in auto vrijwel altijd laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@JeroenH, in gebouwen ben ik ook nogal eens de weg kwijt, vooral bij symmetrische zaken. Blijft lastig, ook met een sextant :P

Maar verder spiek ik meestal van te voren even op Google Maps hoe ik moet lopen of rijden, en rij er meestal foutloos heen zonder navigatie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
!null schreef op woensdag 05 november 2014 @ 15:16:
@JeroenH, in gebouwen ben ik ook nogal eens de weg kwijt, vooral bij symmetrische zaken. Blijft lastig, ook met een sextant :P
De mensen aan wie ik vertel dat ik een sextant gekocht heb hebben meestal zoiets van: WTF man we hebben tegenwoordig GPS :P

Ik heb overigens al een sextant (een Davis Mk 3) maar de Mk15 is een "echte" met een 3x kijkertje een micrometer. Met oefening zou je je positie tot op 5-6 mijl nauwkeurig moeten kunnen bepalen. Ik heb ooit één keer aan de Noordzeekust een sun noon sighting gedaan (mensen kijken dan echt wel gek naar je maar dat boeit me niet) met de Mk3, en ik kwam ergens in Oost-Duitsland terecht :z Nou ja, het was in ieder geval op land, en op juiste continent.

Meer oefening nodig, da's duidelijk.
Maar verder spiek ik meestal van te voren even op Google Maps hoe ik moet lopen of rijden, en rij er meestal foutloos heen zonder navigatie :P
Ik ben erg jaloers op mensen mét richtingsgevoel. Het leven is zoveel makkelijker als je weet waar je bent en waar je heen moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Plan beschermd gezicht in Hilversum is zojuist aangenomen. Er is een klein amendement mbt zonnepanelen aan de voorzijde, maar GL/PvdA klonken er op Twitter nog steeds nogal teneergeslagen over, dus ik reken er niet op dat daar in staat "burgers die zonnepanelen aan de voorzijde willen plaatsen wordt geen strobreed in de weg gelegd"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Erg jammer. En wat betekent het voor mensen die al zonnepanelen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
!null schreef op donderdag 06 november 2014 @ 08:21:
Erg jammer. En wat betekent het voor mensen die al zonnepanelen hebben?
Niets, behalve als je ze gaat vervangen. Dan ben je mogelijk de pineut, zeker als wat ervoor terugkomt een ander uiterlijk heeft.

Nu op het programma: damage control. Foldertje maken, in die twee wijken in de bus, met daarop wat er aan de hand is, en dat als mensen zonnepanelen willen het nu of nooit is. Althans, vóór 31 maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:19

ericplan

5180 Wp PV

Ik zal de laatste zijn die zegt dat een beschermd stadsgezicht alleen voordelen heeft, maar ik heb mijn mening toch wel bijgesteld. Zoals met elke regel zijn er voor- en nadelen. Dat een beschermd stadsgezicht een openluchtmuseum zou zijn spreek ik tegen. Dat mag ik zeggen, ik woon er middenin, notabene bijna in het Unesco Werelderfgoed.

Ik ervaar dagelijks de dynamiek en zie dat er goede discussie gevoerd wordt over de kwaliteit van de omgeving. Bouwplannen worden zorgvuldiger vormgegeven en uitgevoerd. Ik kan hier in de omgeving wat Trespa-architectuur aanwijzen van vóór het beschermd stadsgezicht. Goedkoop en plat, geen andere woorden voor. Dat gebeurt nu niet meer.
Dat een beschermd stadsgezicht zou betekenen dat er op de voorzijde pertinent geen zonnepanelen mogen is onjuist. Er moet een vergunning voor worden aangevraagd. In Amsterdam is minstens één monumentaal schoolgebouw te vinden met zonnepanelen aan de voorzijde. Dat is een zorgvuldig vormgegeven installatie met full black panelen op een dak met zwarte pannen. Met vergunning! Met rode pannen is dat uiteraard lastiger, maar er zijn rode panelen. Een Tangraminstallatie maakt geen kans.
Afbeeldingslocatie: http://cdn.nltecpseudocumyl.savviihq.com/wp-content/uploads/2014/03/800_Lens-BV-64-zonnepanelen-op-gemeentemonument-Floris-Versterstraat-Amsterdam.jpg
Amsterdam maakt er werk van om duurzaamheid te promoten, hoewel de huidige raad met VVD en D66 iets te liberaal is en weinig duurzaam. Toch zijn er ook in beschermd gebied de nodige zonnepanelen te vinden, niet alleen op mijn dak. Bovendien weet je als burger aardig waar je aan toe bent. De websites zijn op orde en op basis van dit soort kaarten kan je precies kijken onder welk regime jouw huis valt.
Mijn advies is om goede voorlichting te geven over wat wel kan en mag. Dat geeft meer energie, letterlijk én figuurlijk, dan actie te voeren over iets dat niet meer zou mogen.
De aanwijzing tot beschermd stadsgezicht is overigens een rijksaangelegenheid. Daar speelt een gemeente nauwelijks een rol.

[ Voor 10% gewijzigd door ericplan op 06-11-2014 10:09 . Reden: links aangepast + plaatje ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

NielsTn schreef op woensdag 05 november 2014 @ 15:13:
[...]

op mijn werk zijn ca 20 laadpalen geplaatst (hangend vanaf plafond in de parkeer garage).
Elke 'paal' kan met 2 aansluitingen (3kW...) 4 plaatsen bedienen. Ondanks dat soms ook 'fossiele auto's'
er parkeren, kan een EV of plug in auto vrijwel altijd laden.
Kijk! Die mensen hebben het begrepen, zo kunnen meer parkeer garages uitgerust worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
databeestje schreef op donderdag 06 november 2014 @ 09:16:
[...]

Kijk! Die mensen hebben het begrepen, zo kunnen meer parkeer garages uitgerust worden. :)
lang leve werken in een BREEAM gecertificeerd gebouw :) (duurzaam op energie, grondstoffen en transport zijn paar zaken waarop certificering rust) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op donderdag 06 november 2014 @ 08:31:
[...]
Nu op het programma: damage control. Foldertje maken, in die twee wijken in de bus, met daarop wat er aan de hand is, en dat als mensen zonnepanelen willen het nu of nooit is. Althans, vóór 31 maart.
Vraag me af of dat verstandig is. De procedure tot aanwijzing is zo ingericht dat iets snel aanpassen voor de regeling ingaat ook niet toegestaan is. Iets met ervaringen uit het verleden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Domba schreef op woensdag 05 november 2014 @ 15:07:
@styno
Ik heb te weinig details gevonden tot nu toe of het echt "energieautark" is of een microgrid met E-cloud opslag in accu en auto die extern beheerd wordt.

Van dat laatste concept ben ik helemaal niet weg, alleen de gedachte al dat een electriteitcentrale of netwerkbeheerder mijn energiecontroller beheert, die heeft een geheel ander doel van winst maken dan van mijn doel om op één bepaalde datum per jaar weer op nul op de meter te hebben en gezellig warm het hele jaar.
Aah, aan het eind van het jaar op 0 staan. Leuk! Zomers je lokale netwerk overbelasten met je PV. 's Winters en 's nachts je lokale netwerk overbelasten met je warmtepomp en elektrische auto. Ideaal. Jij betaald per kWh. Ooh wacht, je lokale netwerkbedrijf moet dikkere kabels aanleggen een een nieuwe trafo plaatsen. Wie ontvangt de nota?

Optimaliseren naar een enkel doel gaat geen nut hebben. We moeten met elkaar het hele energiesysteem als geheel optimaliseren. Alleen dan kunnen we alles er uit halen wat er in zit en zijn we allemaal winnaars van de transitie naar duurzame energie.

Ik zie dit soort effecten werkelijk altijd terugkomen waarbij ieder enkel voor persoonlijk gewin gaat en het systeem als geheel zeer slecht laat functioneren.

Eigenlijk moeten we van de vaste kWh prijs af. Sowieso het afrekenen in kWh, ongeacht welke piek je hebt getrokken thuis (en hoe je dus het netwerk belast) en ongeacht de flexibiliteit die je van het systeem hebt gevraagd door het systeem als accu te gebruiken (PV er in stoppen 's zomers en in de winter er weer uit trekken), is achterhaald. Ik hoop op dezelfde revolutie (en gelijkenissen zijn te trekken) als in de telecomsector waarbij je bundels en abbonementen kan kiezen. Dan kunnen mensen die "lief" zijn voor het netwerk daadwerkelijk een goede beloning krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op donderdag 06 november 2014 @ 09:12:
Ik zal de laatste zijn die zegt dat een beschermd stadsgezicht alleen voordelen heeft, maar ik heb mijn mening toch wel bijgesteld. Zoals met elke regel zijn er voor- en nadelen. Dat een beschermd stadsgezicht een openluchtmuseum zou zijn spreek ik tegen. Dat mag ik zeggen, ik woon er middenin, notabene bijna in het Unesco Werelderfgoed.
Ik zie het als onnodige regeldruk en een wantrouwen jegens de burgers. Zoals de GL Hilversum fractieleider het treffend uitdrukte "welstandsnota is gestold wantrouwen".

Ik vind dat het nog meer problemen voor de burger geeft dan alleen zonnepanelen.
Dat een beschermd stadsgezicht zou betekenen dat er op de voorzijde pertinent geen zonnepanelen mogen is onjuist. Er moet een vergunning voor worden aangevraagd.
Dat is dezelfde omfloerste taal als de beschermdgezichters bezigen. Vergunning = meer (onnodig) werk, meer (onnodige) kosten, en het geeft de welstandscommissie absolute en willekeurige macht om zaken af te keuren op subjectieve gronden. Dat zal veel mensen afschrikken.
In Amsterdam is minstens één monumentaal schoolgebouw te vinden met zonnepanelen aan de voorzijde. Dat is een zorgvuldig vormgegeven installatie met full black panelen op een dak met zwarte pannen. Met vergunning! Met rode pannen is dat uiteraard lastiger, maar er zijn rode panelen. Een Tangraminstallatie maakt geen kans.
Hartstikke mooi, een school is een individueel gebouw. Dit gaat over twee enorme wijken, samen bijna 1/3 van Hilversum.
Mijn advies is om goede voorlichting te geven over wat wel kan en mag. Dat geeft meer energie, letterlijk én figuurlijk, dan actie te voeren over iets dat niet meer zou mogen.
De beschermdgezichters met wie ik in het verleden gesproken heb gaven het zelf al aan: PV aan voorzijde maakt geen kans. Wat moet je dan?
De aanwijzing tot beschermd stadsgezicht is overigens een rijksaangelegenheid. Daar speelt een gemeente nauwelijks een rol.
De gemeente kan het tot op vrij grote hoogte invullen zoals ze het zelf willen. Ze kunnen het ook naast zich neerleggen.
ericplan schreef op donderdag 06 november 2014 @ 10:07:
[...]

Vraag me af of dat verstandig is. De procedure tot aanwijzing is zo ingericht dat iets snel aanpassen voor de regeling ingaat ook niet toegestaan is. Iets met ervaringen uit het verleden.
Is dat wel zo? Ik werd aangemoedigd door gemeenteraadsleden om hiermee aan de gang te gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 06-11-2014 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
GENETX schreef op donderdag 06 november 2014 @ 10:52:
Eigenlijk moeten we van de vaste kWh prijs af. Sowieso het afrekenen in kWh, ongeacht welke piek je hebt getrokken thuis (en hoe je dus het netwerk belast) en ongeacht de flexibiliteit die je van het systeem hebt gevraagd door het systeem als accu te gebruiken (PV er in stoppen 's zomers en in de winter er weer uit trekken), is achterhaald. Ik hoop op dezelfde revolutie (en gelijkenissen zijn te trekken) als in de telecomsector waarbij je bundels en abbonementen kan kiezen. Dan kunnen mensen die "lief" zijn voor het netwerk daadwerkelijk een goede beloning krijgen.
Hoewel ik het in grote lijnen met je eens ben, zou het afstappen van een vaste kWh voor de burger, toch wel wat nadelige effecten hebben. Het loont dan echt totaal niet meer om PV op je dak te zetten als burger.

Waar jij aangeeft dat het net als accu gebruiken achterhaald is, ben ik niet helemaal met je eens. Ik begrijp wat het probleem is, zeker wanneer iedereen zonnepanelen heeft. Maar nog niet iedereen heeft zonnepanelen, dus het probleem is nog lang niet zo groot. (in Duitsland is dat al dichterbij, vormt het al echt problemen). Voorlopig is het nog altijd een dikke plus als iemand zonnepanelen neerlegt, want die energie wordt toch wel weer door iemand anders gebruikt.
Maar ooit (in de (nabije) toekomst) genereren we te veel en kunnen we dat wellicht niet meer kwijt op ons net.

Gaat ons hele systeem, ook voor de burger, naar een marktwerking dan:
- loont PV installeren voor de burger niet meer, meeste burgers kijken toch naar tvt
- wordt de stroom in de winter veel duurder
- verkoop warmtepompen (die hun warmte van buiten halen) zal nagenoeg stoppen
ericplan schreef op donderdag 06 november 2014 @ 10:07:
[...]

Dan zou dit toch letterlijk in het wetsvoorstel te vinden moeten zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 06-11-2014 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ooh het heeft ook nadelige effecten, al verwacht ik wel dat er leuke "producten" uit kunnen komen die businesscases voor PV, zonnepanelen, warmtepompen, domotica, accu's, EV, you name it interessant kunnen maken.

Voorbeeld kan zijn dat je een kwadratisch tarief krijgt. Hoe meer je verbruikt in een tijdspanne, laten we zeggen een kwartier, hoe hoger de prijs per kWh. Het loont dan om je eigen verbruik vlak te trekken, waarmee je het netwerk minder belast. Omdat je het netwerk minder belast, hoef je minder af te dragen aan de DSO. Dit is dan dus je winst. Tevens be je voorspelbaarder voor de energieboer, die hoeft ook minder reserve voor jou online te houden. Ook die compensatie zou je in dit tarief terug kunnen krijgen. En andersom kan het ook gelden voor PV, hoe meer kWh je het net op gooit in een kwartier, des te minde rje per kWh gebruikt. Stop dat in een accu, EV, of plan je apparatuur op deze piek.

En die energieprijs hoeft niet te fluctueren, kan ook een jaar vast zijn dus energie net zo goedkoop als in de zomer. Vervolgens kun je in de "groene" paketten nog wel wat subsidie er in gooien. Maar met meer differentiätie en alternatieven voor de standaard kWh kunnen we in mijn ogen uiteindelijk als geheel het hele energiesysteem beter benutten.

Op die manier zou je in bovenstaand idee dus wellicht uiteindelijk meer subsidie kunnen binnenslepen als jij je verbruik vlakker weet te krijgen, terwijl je wat minder subsidie krijgt als je onbewust met je (eigen) energie om gaat. Lijkt me wel zo eerlijk eigenlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 06-11-2014 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
!null schreef op donderdag 06 november 2014 @ 11:32:
Dan zou dit toch letterlijk in het wetsvoorstel te vinden moeten zijn?
Dit is wat ik van een bevriende lokale politicus terugkreeg op mijn vraag:

Nee, zo’n clausule kan ik me niet voorstellen. Gisteravond was slechts een advies aan het ministerie. Formeel is er nog niets veranderd. Met dit positieve advies kan het ministerie deze wijken aanwijzen als beschermd stadsaanzicht, en met die aanwijzing kan de gemeente op haar beurt het bestemmingsplan aanscherpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op donderdag 06 november 2014 @ 11:42:
[...]
Dit is wat ik van een bevriende lokale politicus terugkreeg op mijn vraag:

Nee, zo’n clausule kan ik me niet voorstellen. Gisteravond was slechts een advies aan het ministerie. Formeel is er nog niets veranderd. Met dit positieve advies kan het ministerie deze wijken aanwijzen als beschermd stadsaanzicht, en met die aanwijzing kan de gemeente op haar beurt het bestemmingsplan aanscherpen.
De rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed geeft een vooraanwijzing af. Daarmee is het beschermd stadsgezicht nog niet aangewezen, maar men probeert hiermee te voorkomen dat iets snel gesloopt gaat worden, voordat de aanwijzing tot monument het geval is.
Ook in Hilversum is dat gebeurd, het hele verhaal speelt al veel langer. De voorlopige aanwijzing is van 2008 en reken er maar op dat ook zo'n voorlopige aanwijzing niet één, twee, drie geregeld is.

Ik denk dat iemand die tussen nu en 2015 zonnepanelen gaat plaatsen aan de voorzijde het niet makkelijk gaat krijgen.

In je reactie geef je aan dat het om twee wijken gaat. Ik kan me niet voorstellen dat alle huizen in die wijken met hun voorkant naar het zuiden staan. Zo bouwde Dudok niet. Er zijn nog heel veel achterkanten waar iets kan.

[ Voor 14% gewijzigd door ericplan op 06-11-2014 12:30 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@GENETX

Mijn doel is stapsgewijs naar semie energie-autarkie, dat is ook nul, met voorlopig een batch-ADHP voor ogen voor de winter tenzij een betere seizoen-opslag voorbij komt, het kost tijd om alle stappen tegen zo laag mogelijke kosten te realiseren.

Ik wil dus nul op de meter houden, maar sta niet stil met aanpassen en simpel gezegd kies voor reageren op "systeemveranderingen" die je als oplossingen van mogelijke eindsituaties in je discussiepunt brengt.

Dit zie ik dus anders als mogelijkheid volgende stap te bekostigen, arbeid verricht je toch ook voor een beloning voor persoonlijk uitgave!,
Ik zie dit soort effecten werkelijk altijd terugkomen waarbij ieder enkel voor persoonlijk gewin gaat .........
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

!null schreef op donderdag 06 november 2014 @ 11:32:
[...]

Hoewel ik het in grote lijnen met je eens ben, zou het afstappen van een vaste kWh voor de burger, toch wel wat nadelige effecten hebben. Het loont dan echt totaal niet meer om PV op je dak te zetten als burger.

Waar jij aangeeft dat het net als accu gebruiken achterhaald is, ben ik niet helemaal met je eens. Ik begrijp wat het probleem is, zeker wanneer iedereen zonnepanelen heeft. Maar nog niet iedereen heeft zonnepanelen, dus het probleem is nog lang niet zo groot. (in Duitsland is dat al dichterbij, vormt het al echt problemen). Voorlopig is het nog altijd een dikke plus als iemand zonnepanelen neerlegt, want die energie wordt toch wel weer door iemand anders gebruikt.
Maar ooit (in de (nabije) toekomst) genereren we te veel en kunnen we dat wellicht niet meer kwijt op ons net.
Dat is de paradox van duurzame energiebronnen als wind en zon: bij een groot aandeel ontstaat een overvloed waardoor prijzen kelderen en het zichzelf uit de markt prijst. De marginale kosten zijn dan wel erg laag (een kWh extra kost heel weinig) maar de vaste lasten zijn best hoog (vooral kapitaalkosten).

Als je duur puur naar een spotprijs gaat kijken zal een bij flink aandeel wind en zon deze nooit rendabel kunnen zijn voor investeerders. Gelukkig hebben wind en zon een waarde die groter is dan de spotprijs (door vermeden CO2 uitstoot, luchtvervuiling, nationale veiligheid e.d.). Ik ben serieuze onderzoeken tegengekomen die berekenen dat de economische waarde van een PV kWh rond the 12 Eurocent/kWh liggen. Er zal dus een nieuw vergoeding mechanisme moeten komen die niet alleen rekening houdt met de marginale kosten (het huidige systeem van elektriciteit beprijzing) maar ook rekening houdt met de kapitaalkosten zodat investeren in wind/zon aantrekkelijk genoeg blijft.

Oftwel: de manier waarop elektriciteit op dit moment beprijsd wordt zou eigenlijk op de schop moeten om een groot aandeel PV en wind duurzaam mogelijk te maken. Ook om backup van conventionele centrales in de overgangsfase mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Jij bedoelt ook dat er bijvoorbeeld minder gezondheidskosten zijn door minder uitstoot, wat je terug zou moeten zien in de prijs? Kan ik me wel iets bij voorstellen als je denkt aan een zonnepaneel en een kolencentrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Ja, dat ondermeer.

Maar ook (als we Duitsland even als voorbeeld nemen):
Het stroomverbruik is traditioneel het hoogst midden op de middag en dus de prijs ook als gevolg van de oplopende marginale kosten in de merit order. Maar sinds de opkomst van vooral PV is de prijs op de middag enorm gedaald en is nu vaak zelfs lager dan 's nachts: als gevolg van de enorme opwek door PV met zeer lage marginale kosten worden de dure centrales van het net gedrukt waardoor de gemiddelde prijs daalt.

Voorbeeldje van dit effect op de elektriciteitsmarkt:
Afbeeldingslocatie: http://c1cleantechnicacom.wpengine.netdna-cdn.com/files/2012/05/germany-elec-price-2008-12.png
[Klik om te vergroten!]

PV heeft dus duidelijke macro-economische voordelen die je op conto van PV mag schrijven maar die je op dit moment niet verrekend ziet in de vergoeding voor een kWh PV-stroom. Sterker nog, als je nu PV-stroom op de spotmarkt zou verkopen dan krijg je vrijwel niets en verdien je nooit je investering teug.

Die disconnect zou opgeheven moeten worden om een duurzame uitbreiding van PV en wind mogelijk te maken en vergt een radicale wijziging in de manier waarop elektriciteitopwek vergoed wordt. Of een FIT.

[ Voor 12% gewijzigd door styno op 06-11-2014 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:25
GENETX schreef op donderdag 06 november 2014 @ 11:41:
Voorbeeld kan zijn dat je een kwadratisch tarief krijgt. Hoe meer je verbruikt in een tijdspanne, laten we zeggen een kwartier, hoe hoger de prijs per kWh. Het loont dan om je eigen verbruik vlak te trekken, waarmee je het netwerk minder belast. Omdat je het netwerk minder belast, hoef je minder af te dragen aan de DSO.
<snip>
Op die manier zou je in bovenstaand idee dus wellicht uiteindelijk meer subsidie kunnen binnenslepen als jij je verbruik vlakker weet te krijgen, terwijl je wat minder subsidie krijgt als je onbewust met je (eigen) energie om gaat. Lijkt me wel zo eerlijk eigenlijk.
En ik vond energierekeningen nu al moeilijk te doorgronden. Zie je het al voor je wat voor een discussies je bij jouw systeem gaat krijgen met de helpdesk van de energieboer? |:(

[ Voor 5% gewijzigd door marcel3 op 06-11-2014 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op donderdag 06 november 2014 @ 12:19:
Ik denk dat iemand die tussen nu en 2015 zonnepanelen gaat plaatsen aan de voorzijde het niet makkelijk gaat krijgen.
Ik zie dat echt niet. Er sinds gisteravond feitelijk niets veranderd - en dat zou dus betekenen dat *alle* panelen die geplaatst zijn sinds 2008 het risico lopen verwijderd te moeten worden? Ik kan me dat met de beste wil van de wereld niet voorstellen.
In je reactie geef je aan dat het om twee wijken gaat. Ik kan me niet voorstellen dat alle huizen in die wijken met hun voorkant naar het zuiden staan. Zo bouwde Dudok niet. Er zijn nog heel veel achterkanten waar iets kan.
Minimaal de helft. Veel van de blokken hebben langgerekte woningblokken (veelal georiënteerd op ZW) waarvan dus de helft op de voorkant, en de helft dus op de achterkant moet plaatsen. Je zult het met me eens zijn dat plaatsing op NO geen "alternatief" is - zoals de gemeente wel doodleuk beweerde tijdens één van de informatiebijeenkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
marcel3 schreef op donderdag 06 november 2014 @ 13:46:
[...]
En ik vond energierekeningen nu al moeilijk te doorgronden. Zie je het al voor je wat voor een discussies je bij jouw systeem gaat krijgen met de helpdesk van de energieboer? |:(
Niet alleen discussies bij de energieboer ;)
Afhankelijk van hoe krap de stappen en tariefhoogte van een "kwadratisch tarief" zijn voor de 35070 kwartier per jaar, gemiddelde PV bij huishoudens is 2-4kW
Op veel meer plekken in de maatschappij discussies omdat gem. PV in zelfde range vannormaal verbruik ligt
Huishoudens die elektrisch koken, frituren, wassen, siervisvijver etc, met onderhoudsmonteur over eigen energiebron meebrengen etc. met gevolg afhankelijk van de hoogte zeer veel dan van de 7,5 milj huishoudens een accupakket hebben staan of een generator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
JeroenH schreef op donderdag 06 november 2014 @ 14:27:
[...]

Ik zie dat echt niet. Er sinds gisteravond feitelijk niets veranderd - en dat zou dus betekenen dat *alle* panelen die geplaatst zijn sinds 2008 het risico lopen verwijderd te moeten worden? Ik kan me dat met de beste wil van de wereld niet voorstellen.
Bij mij is de wijk is het voornemen om de welstandscommissie op te heffen. Experimentje van de gemeente Utrecht *O* *O* *O*

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
MrBarBarian schreef op donderdag 06 november 2014 @ 15:25:
Bij mij is de wijk is het voornemen om de welstandscommissie op te heffen. Experimentje van de gemeente Utrecht *O* *O* *O*
Altijd goed nieuws! Is daar online iets van te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
http://www.utrecht.nl/fil...Buurtgesprek_Tuindorp.pdf

Weet alleen niet of er al een besluit is en wat het geworden is...

[ Voor 20% gewijzigd door MrBarBarian op 06-11-2014 15:29 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wat goed zeg. Laten we hopen dat het (overwegen van het) in deze wijk afschaffen van beschermd gezicht "het beginstukje waaraan we kunnen pulken" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@JeroenH
Dat kan niet, dat weet je ook best. Het aanwijzen tot beschermd stadsgezicht is een rijksbevoegdheid, daar gaat de gemeenteraad niet over. Daarvoor moet je in de tweede kamer zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
GENETX schreef op donderdag 06 november 2014 @ 11:41:
Voorbeeld kan zijn dat je een kwadratisch tarief krijgt. Hoe meer je verbruikt in een tijdspanne, laten we zeggen een kwartier, hoe hoger de prijs per kWh. Het loont dan om je eigen verbruik vlak te trekken, waarmee je het netwerk minder belast. Omdat je het netwerk minder belast, hoef je minder af te dragen aan de DSO. Dit is dan dus je winst.
Dit is het systeem in Frankrijk - omdat daar massaal met stroom wordt verwarmd wordt daar sterk ingezet op capaciteits beprijzing. Hoe lager je pieken, hoe goedkoper de aansluiting. De kWh prijs ligt er laag, maar de capaciteitsprijs hoog. Ik heb dat zelf meegemaakt, ik koos ietwat optimistisch een laag capaciteitstarief, en de (op mijn capaciteit ingestelde) EdF zekering vloog er de eerste echt koude winterdag direct uit.

Punt is wel dat onder zo'n systeem het Nederlandse salderingsmodel niet werkt (of in elk geval niet lucratief), de kWh prijs is er te laag voor. In Frankrijk hebben ze dus een compleet gescheiden Feed In Tarief voor PV.

Overigens is het Nederlandse stroomverbruik al relatief vlak (we verwarmen immers niet met stroom), ik vraag me af of een hogere capaciteitsbeprijzing werkelijk een groot probleem oplost. Op het moment dat Nederland massaal aan de warmtepomp gaat is het een ander verhaal natuurlijk.

[ Voor 33% gewijzigd door Dreamvoid op 06-11-2014 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:20
ericplan schreef op donderdag 06 november 2014 @ 16:48:
@JeroenH
Dat kan niet, dat weet je ook best. Het aanwijzen tot beschermd stadsgezicht is een rijksbevoegdheid, daar gaat de gemeenteraad niet over. Daarvoor moet je in de tweede kamer zijn.
Gemeenteraad is degene die uiteindelijk de aanvraag indient. Als je vervolgens bij de tweede kamer komt klagen vragen die zich af waar je het over hebt en waarom je er niet eerder mee was gekomen.

Ik heb overigens het idee dat het gros van de gemeenteraadsleden puur daar zit voor eigenbelang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
styno schreef op donderdag 06 november 2014 @ 13:39:
PV heeft dus duidelijke macro-economische voordelen die je op conto van PV mag schrijven maar die je op dit moment niet verrekend ziet in de vergoeding voor een kWh PV-stroom. Sterker nog, als je nu PV-stroom op de spotmarkt zou verkopen dan krijg je vrijwel niets en verdien je nooit je investering teug.

Die disconnect zou opgeheven moeten worden om een duurzame uitbreiding van PV en wind mogelijk te maken en vergt een radicale wijziging in de manier waarop elektriciteitopwek vergoed wordt. Of een FIT.
Daarom heeft zo ongeveer elk land een FIT regeling (of iets wat op hetzelfde neerkomt, zoals de Nederlandse saldering).

Dit probleem is overigens niet nieuw, kernenergie heeft exact hetzelfde. De marginale kosten per kWh zijn nihil, maar de investeringen zijn immens - dus zit je met hetzelfde probleem dat de kosten voor energie steeds meer bestaan uit financieringskosten van langdurige projecten, en minder uit variabele brandstofkosten. Maar aan de verbruikskant wil je toch de prikkel houden van hoge kWh prijzen, om onnodig verbruik te ontmoedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

_JGC_ schreef op donderdag 06 november 2014 @ 18:00:
[...]
Gemeenteraad is degene die uiteindelijk de aanvraag indient. Als je vervolgens bij de tweede kamer komt klagen vragen die zich af waar je het over hebt en waarom je er niet eerder mee was gekomen.

Ik heb overigens het idee dat het gros van de gemeenteraadsleden puur daar zit voor eigenbelang.
Voor zover ik weet heeft de gemeente slechts een adviserende functie in het geheel en kan zij geen beschermd stadsgezicht aanvragen. Als dat niet zo is, laat ik me graag overtuigen door een link naar wet- en regelgeving.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zat net te zoeken op palletkachel
probleem hier is dat ik een nieuwe doorvoer zou moeten hebben ivm houtkachel / palletkachel

google leverde het volgende op
Voor een pelletkachel heeft u geen schoorsteen nodig. Wel zo makkelijk! De pelletkachel wordt aangesloten op een afvoer door uw gevel of dak.
|:( |:( |:(

je noemt het geen schoorsteen maar nog steeds doorvoer grrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Een pelletkachel hoeft volgens mij niet boven je dak uit te steken. Een kort pijpje door je gevelmuur is voldoende. Een rookgasafvoer voor een kachel moet wel boven de nok uitsteken en ook nog dubbelwandig zijn.
Nieuwe plannen?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil heel graag idd een houtkachel toen kwam iemand hiermee maar als ik de kachel in het midden van de woonkamer zet heb ik geen keus maar moet ik recht omhoog ga afvoerkanaal
je kan mijn inziens immers niet 2m omhoog en langs het plafond horizontaal 3m en dan naar buiten
is ook niet mooi ook overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Er staan trouwens wat kachels (ook pelletkachels) te koop bij de faillisementsveilingen:
https://www.bva-auctions.com/search?searchQuery=kachel

Vergeet niet er de nodige veilingkosten en btw bij op te tellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dank voor de tip maar als ik moet kiezen tussen palletkachel of houtkachel ga ik voor de ouderwetse houtkachel, heeft toch wat meer zijn charmes

echter een afvoer langs het plafond voor 3m voordat deze via de gevel naar buiten gaat is buiten een afschuwelijk zicht qua trek ook geen haalbare optie

kortom 2 opties
<1> kachel in midden van de lange muur in de woonkamer
rookgasafvoer door 2 verdiepingen en een stuk zolder heen en dan via het dak naar buiten. eventueel zou ik m in de zolder nog iets kunnen verslepen met oog op de toekomst voor pv

<2> in de hoek naast t raam en dan gelijk via die gevel naar buiten en buiten langs de muur omhoog
zit je wel in je achtertuin tegen zo'n kanaal aan te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar met een houtkachel kan je toch niet zomaar zijwaards eruit gooien? Ik dacht dat dat alleen kon met pelletkachel gezien de efficientere verbranding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

houtkachel kan aansich perfect zijwaarts naar buiten , je gaat bijv recht omhoog dan bovenin naar buiten en dan gelijk weer omhoog. echter het horizontale stuk mag slechts zeer beperkt zijn qua lengte

hier heb ik over 3,5 meter zowel naar achter als naar voor . dus dat is zelfs voor een pallet kachel teveel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok, maar dan moet je alsnog omhoog, om niet de ellende in je eigen tuin eruit te gooien. Dus moet je alsnog naar de hoogte van de het huis of ietsje hoger?

Trouwens een simpele/dommevraag, kun je een CV houtkachel/pelletkachel als normale kachel gebruiken?
Meestal zit er toch alleen maar een leiding in en geen pomp mechanisme, dat voeg je zelf toe.
Maar kan je zomaar stoken zonder dat er water in staat/stroomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar kan je zomaar stoken zonder dat er water in staat/stroomt?
ja dat kan

maar dat is niet wat wij zoeken.
wij hebben hier een cv hrcombi ketel hangen voor warmwatervoorziening en verwarming.

echter wil ik ons gasvebruik omlaag halen
en een houtkachel is iets wat we al lang graag willen maar we zien op tegen dat <censuur>kanaal wat door 2 vloeren en en zolder heen moet. en moet deze wel/niet boven de nok uit komen zoja word lokatie bepaling weer lastiger ivm mijn pv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op donderdag 06 november 2014 @ 16:48:
@JeroenH
Er zijn binnen de gemeenteraad van Hilversum mensen die (op papier, officieel) de vraag gesteld hebben wat er zou gebeuren als men dat hele beschermd stadsgezicht gedoe gewoon zou negeren.

Die vraag is nooit beantwoord. Die mensen zijn daar verbaasd en boos over, maar dat is kennelijk hoe het werkt. Het BS moest en zou er doorheen gefrommeld worden, en dat is ook wat er is gebeurd.

Ach ja. Ik heb mijn best gedaan. Elke stad krijgt de lokale overheid die het verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Een heerlijke dag om warmte te bufferen. De zon naar binnen en vanaf vanochtend de ventilator kachel aan. De meter draait terug en het is al 22.5 graden in huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 09:36:
[...]
Er zijn binnen de gemeenteraad van Hilversum mensen die (op papier, officieel) de vraag gesteld hebben wat er zou gebeuren als men dat hele beschermd stadsgezicht gedoe gewoon zou negeren.

Die vraag is nooit beantwoord. Die mensen zijn daar verbaasd en boos over, maar dat is kennelijk hoe het werkt. Het BS moest en zou er doorheen gefrommeld worden, en dat is ook wat er is gebeurd.

Ach ja. Ik heb mijn best gedaan. Elke stad krijgt de lokale overheid die het verdient.
Wat er dan gebeurt? Dan krijgt Hilversum een aanwijzing van het rijk om het bestemmingsplan aan te passen en in overeenstemming te brengen met de monumentenwet.

En zoals eerder gezegd, de lokale overheid gaat hier niet over. Net zoals het energielabel landelijk geregeld wordt, of de inkomstenbelasting. Dat is maar goed ook overigens anders hadden we in Nederland helemaal geen erfgoed meer gehad. Stadsbestuurders hebben vaak teveel oog voor geld en weinig oog voor historie.

Jij doet overigens een zelfde beroep op die landelijke regels om te zorgen dat die geparkeerde auto van de stoep gaat. Zou dat een lokale regeling zijn, dan was die stoep te koop voor de hoogste bieder.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

!null schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 13:53:
Er staan trouwens wat kachels (ook pelletkachels) te koop bij de faillisementsveilingen:
https://www.bva-auctions.com/search?searchQuery=kachel

Vergeet niet er de nodige veilingkosten en btw bij op te tellen!
Tegen nieuwprijs van een merk kachel....beter ergens anders kijken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
De grote pellet kachels daar zijn alsnog wel prijzig, en dan zou ik het liever ook kopen onder normale omstandigheden. Maar er is ook een 10kw cv houtkachel waarbij eerste bod op 322 euro zou komen (totaal) wat de helft is van de nieuwprijs. Maar er zal ook wel op geboden worden.

Pagina: 1 ... 64 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.