Rukapul schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 20:50:
Van bovenaf dichtmaken ziet er wel grappig uit. Heb je er aan gemeten Oxelaar? (heb je plaatjes even gefixed btw)
Heeft natuurlijk wel alleen zin als de gedeelde doorlopende spouw in de achter- en voorgevel goed doorlopend geisoleerd is lijkt me.
bedankt voor de fix! Public link vanuit dropbox werkt dus niet op telefoon.
Sowieso is de rest van de spouwmuren nageïsoleerd met keramische wol van Knauf.
Hierbij is er een kleine overlap in de spouw van de buren gedaan, daardoor is de volledige tussenspouw nu dicht.
Ik heb niet daadwerkelijk gemeten, want de condities qua weer, wind (richting) temperatuur zijn nooit gelijk.
Stel ik meet 2 of 3 graden hogere temperatuur, dan weet ik niet waar het verschil in zit.
Wel voelde ik bij het aanbrengen van de PUR, de warmte uit de spouw opstijgen, dat zegt eigenlijk al genoeg.
Na regen droogden de pannen op de scheiding altijd veel sneller op dan de rest van het dak, na het afdichten blijven die pannen even lang nat dan de rest van het dak.
Ook heeft het vorig jaar begin december één keer licht gesneeuwd, normaal gesproken was op de scheiding de sneeuw vrijwel direct verdwenen of het bleef zelfs niet eens liggen. Nu bleef de sneeuw gewoon liggen en smelt gelijk met de rest weg. Mijn gehele dak was toen nog totaal niet geïsoleerd, afgelopen zomer heb ik dit gedaan (Rc van 3.9).
Waarschijnlijk zal er op de scheiding nu wel weer meer verlies zijn in vergelijking tot de rest van het dak.
5 cm PUR op de spouw isoleert minder goed dan 8 cm PIR aan de binnenzijde van het dak.
Ook merk ik dat het afgelopen zomer veel warmer in de woonkamer werd dan voorheen, die muur zorgde voorheen in de zomer voor koeling.
En eigenlijk het sterkste bewijs dat het echt heeft gewerkt komt ongemerkt van mijn vrouw. Die zat in de herfst/winter met een sjaal om in de bank die tegen deze muur staat. De sjaal is verdwenen en hoor ze niet meer klagen. Nog wel het grootste voordeel
Op de foto zie je ook een schoorsteen, die is in gebruik. Ik stook ongeveer vanaf nu tot het voorjaar dagelijks de houtkachel. Het gemetselde rookkanaal is in de spouw gemetseld, hij onderbreekt hem van onder tot boven.
De warmte die dat kanaal afgeeft in de tussenspouw blijft daar nu hangen, voorheen waren de pannen bij de schoorsteen voelbaar warm na een dag stoken, ook dat is nu niet meer te voelen.
Ook merk ik dat de warmte van de houtkachel veel beter blijft hangen in de woonkamer.
Vorige winter was natuurlijk erg zacht, maar de woonkamer was nooit onder de 19 graden de volgende morgen.
En dat was andere jaren bij vergelijkbare buitencondities zeker wel het geval.