De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.740 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

!null schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 16:51:
De grote pellet kachels daar zijn alsnog wel prijzig, en dan zou ik het liever ook kopen onder normale omstandigheden. Maar er is ook een 10kw cv houtkachel waarbij eerste bod op 322 euro zou komen (totaal) wat de helft is van de nieuwprijs. Maar er zal ook wel op geboden worden.
Merk?
Juist, er is veel chinees, maakt herrie en cheap components, beter verder kijken, veilen is het nieuwe verkopen zonder garantie voor mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is.

De 16 en 21% op is vaak killing voor de eindprijs.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:16
ericplan schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 16:26:
Wat er dan gebeurt? Dan krijgt Hilversum een aanwijzing van het rijk om het bestemmingsplan aan te passen en in overeenstemming te brengen met de monumentenwet.
Yep. Maar de vraag wat er gebeurt als je dat niet doet (of doet met bv. de clausule "zonnepanelen blijven buiten schot") bleef onbeantwoord.
En zoals eerder gezegd, de lokale overheid gaat hier niet over. Net zoals het energielabel landelijk geregeld wordt, of de inkomstenbelasting. Dat is maar goed ook overigens anders hadden we in Nederland helemaal geen erfgoed meer gehad. Stadsbestuurders hebben vaak teveel oog voor geld en weinig oog voor historie.
Te veel oog voor geld: dat ben ik met je eens (het zijn niet mensen). Te weinig oog voor historie: dat weet ik nog zo net niet. Dat je het Muiderslot niet paars mag verven snap ik helemaal, maar dat je één derde van een stad hindert in het plaatsen in zonnepanelen (die je zó weer van het dak schroeft) is absurd. Met de beste wil van de wereld, ik kan het niet anders zien dan dat. Ik heb met de ambtenaren die dit willen gesproken, en zo'n beetje het enige argument vóór is "de leefkwaliteit behouden". Ik heb ze op man (vrouw) af gevraagd "laat me eens studie zien die aantoont dat zonnepanelen de leefkwaliteit verlagen". Konden ze niet - en natuurlijk niet, want dat is niet zo.
Jij doet overigens een zelfde beroep op die landelijke regels om te zorgen dat die geparkeerde auto van de stoep gaat. Zou dat een lokale regeling zijn, dan was die stoep te koop voor de hoogste bieder.
Verkeerde vergelijking, denk ik. De lokale overheid zou daar een inham in de stoep kunnen maken (of de weg op een andere manier in te richten) zodat die auto daar kan staan. (moeten ze niet doen, natuurlijk, er is een laadpaal om de hoek)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:32
Rol-Co schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 17:08:
[...]

Merk?
Juist, er is veel chinees, maakt herrie en cheap components, beter verder kijken, veilen is het nieuwe verkopen zonder garantie voor mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is.

De 16 en 21% op is vaak killing voor de eindprijs.
Ja dat klopt wel. Heb ook wel dingen weg zien gaan voor meer dan de winkelprijs, vrij bizar.
Maar het is wel interessant, want ik heb er wel een zonneboiler pomp voor de helft kunnen kopen, en inbouwkraan voor 1/8e van de nieuwprijs.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:35

ericplan

5180 Wp PV

@JeroenH
Smaken verschillen nu eenmaal, er zijn liefhebbers van architectuur die genieten van wijken van Dudok. Net zoals anderen genieten van mooie muziek, of een schilderij.
Hilversum zou zich beter kunnen en moeten inspannen om zonnepanelen te plaatsen daar waar het wel kan zonder de regels te overtreden. Er is genoeg potentieel, gelet op het geringe aantal zonnepanelen in H'sum.
Dat geeft overigens al aan dat duurzaamheid bepaald niet voorop staat bij de inwoners van Hilversum. Anders was nu het aantal al veel hoger geweest.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 18:00:
@JeroenH
Smaken verschillen nu eenmaal, er zijn liefhebbers van architectuur die genieten van wijken van Dudok. Net zoals anderen genieten van mooie muziek, of een schilderij.
Hilversum zou zich beter kunnen en moeten inspannen om zonnepanelen te plaatsen daar waar het wel kan zonder de regels te overtreden. Er is genoeg potentieel, gelet op het geringe aantal zonnepanelen in H'sum.
Dat geeft overigens al aan dat duurzaamheid bepaald niet voorop staat bij de inwoners van Hilversum. Anders was nu het aantal al veel hoger geweest.
Sja, wat je zegt zie ik ook als groot probleem: het hele BS is gebaseerd op smaak, subjectief dus, terwijl de noodzaak van duurzame energie objectief aanwezig is.

Wat je zegt over de inwoners klopt. Het draagvlak voor het beschermd gezicht is groot (ik ben er zeker van, dat dat veelal is zonder precies te weten wat het inhoudt) en de wens voor ontwikkeling van duurzame energie maar klein. Zonde, maar ja, wat doe je er aan?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 18:04:
[...]
Sja, wat je zegt zie ik ook als groot probleem: het hele BS is gebaseerd op smaak, subjectief dus, terwijl de noodzaak van duurzame energie objectief aanwezig is.

Wat je zegt over de inwoners klopt. Het draagvlak voor het beschermd gezicht is groot (ik ben er zeker van, dat dat veelal is zonder precies te weten wat het inhoudt) en de wens voor ontwikkeling van duurzame energie maar klein. Zonde, maar ja, wat doe je er aan?
Tja, een beschermd stadsgezicht zorgt er ook voor dat je buurman z'n jaren-30-woning niet verklooit met aluminium kozijnen. Dat zorgt ook voor waardebehoud van je eigen huis.

Ik heb niet de indruk dat het beschermde stadgezicht van Amsterdam een negatieve invloed heeft op de woningprijzen, integendeel.

[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 08-11-2014 18:55 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:10

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Van het weekend met de warmtebeeldcamera weer foto's gemaakt.

Dit is misschien wel de mooiste; Waarom het zetten van voorzetwanden in een betonnen prefab woning een goede keuze is. Binnentemperatuur: 20 graden, buitentemperatuur 5 graden, windstil, mistig.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/11/woonkamer_keuken.jpg

Verschil tussen voorzetwand en geen voorzetwand lijkt me overduidelijk. En dit is met een buitentemperatuur van 5 graden. Kan me zo voorstellen dat al die betonnen wanden in de woonkamer voor een enorme koudeval hebben gezorgd al die tijd waardoor we het snel koud hadden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 18:50:
Tja, een beschermd stadsgezicht zorgt er ook voor dat je buurman z'n jaren-30-woning niet verklooit met aluminium kozijnen. Dat zorgt ook voor waardebehoud van je eigen huis.
Gaan we weer... "verklooit" = subjectief, oordelen, etc. Als door het plaatsen van onderhoudsvrije componenten een huis betaalbaarder en dus leefbaarder wordt, wat is het probleem dan? En als de gemeente of wie dan ook graag ziet dat men het anders doet, dan kan men toch ook voorlichting geven en het verschil in kosten bijleggen? Dat zou pas een positieve manier van overheid voeren zijn. Maar ja... verbieden (jaja, ik weet het, zo wordt het niet genoemd) is veel makkelijker.
Ik heb niet de indruk dat het beschermde stadgezicht van Amsterdam een negatieve invloed heeft op de woningprijzen, integendeel.
Nee maar dat komt omdat energie nog niet duur genoeg is. Zullen we deze conversatie over vier, vijf, tien jaar nog eens voortzetten? Als hele wijken ineens doorkrijgen dat ze hun rap stijgende energierekening niet omlaag krijgen omdat een stel grijze postduiven het ze onmogelijk maakt gebruik te maken van zonne-energie? Regeren is vooruitzien, maar niet als je een uiterst belangrijke ontwikkeling als die van duurzame energie lamlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH schreef op zondag 09 november 2014 @ 15:58:

Nee maar dat komt omdat energie nog niet duur genoeg is. Zullen we deze conversatie over vier, vijf, tien jaar nog eens voortzetten? Als hele wijken ineens doorkrijgen dat ze hun rap stijgende energierekening niet omlaag krijgen omdat een stel grijze postduiven het ze onmogelijk maakt gebruik te maken van zonne-energie? Regeren is vooruitzien, maar niet als je een uiterst belangrijke ontwikkeling als die van duurzame energie lamlegt.
Ben het met ericplan wel eens dat er beschermt moet worden. En ook monumentale panden zijn te isoleren tot een passief niveau. Nee dat enkel glas en unieke kozijn met houtsnijwerk zal je dan niet mogen vervangen, maar er zijn al voorbeelden van het laten staan van de buitenzijde en er een nieuwe schil inbouwen (inclusief een 3 voudig raam aan de binnenzijde).

Nee, niet altijd leuk als je die aanpassingen moet maken, maar dat is de consequentie van het wonen in een monument (beschermd stadsgezicht enz enz.).
Zo was ik van de week in het centraal ketelhuis in Amersfoort, uitstekende herontwikkeling van ons industriele erfgoed.

------------------------

Oh ja , de dag die ik wist dat zou komen (afgelopen donderdag).
Verwarming is aangegaan op de onderwaarde van 18 graden.
Afbeeldingslocatie: http://static.dyp.im/OGu7l6b153/446fa75bfefcb985188329e06a7898d8.png

Nog maar 510M3 gebruikt en nog 1 maand te gaan tot de jaarrekening

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

^ 19,5C en nog steeds niet de verwarming aan *O* Lang leve goede isolatie (modern app-complex) en wellicht (geen idee?) goed stokende buren.

Helaas geen gas, maar stadsverwarming, dus financieel maakt het weinig uit.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op zondag 09 november 2014 @ 15:58:
[...]
Gaan we weer... "verklooit" = subjectief, oordelen, etc. Als door het plaatsen van onderhoudsvrije componenten een huis betaalbaarder en dus leefbaarder wordt, wat is het probleem dan? En als de gemeente of wie dan ook graag ziet dat men het anders doet, dan kan men toch ook voorlichting geven en het verschil in kosten bijleggen? Dat zou pas een positieve manier van overheid voeren zijn. Maar ja... verbieden (jaja, ik weet het, zo wordt het niet genoemd) is veel makkelijker.
[...]
Wat is er mis met subjectief? Vind jij alles mooi? Of lelijk? De mening over architectuur is aardig gebalanceerd. Dat zijn overigens echt niet allemaal grijze duiven, je generaliseert lekker. En de mening over een aluminium of kunststof kozijn is unaniem. Niet doen in een jaren-dertig-woning. En over tien jaar deze discussie nog eens voeren lijkt me zinvol. Ik dacht er 10 jaar geleden ook anders over. Ik heb er meer over gelezen en zie nu ook meer. Soms mooi, soms lelijk. Is net als met eten. Sommige dingen moet je leren eten en waarderen.

Verder vind ik dat je het beschermde stadsgezicht nogal zwart/wit uitlegt. Je doet alsof er niets meer mogelijk is. Dat is pertinent onjuist. En wil je meters maken met duurzame energie, ga dan langs bij eigenaren van panden met een fors plat dak. Zelfs het gemeentehuis van Hilversum (ook van Dudok) heeft een plat dak. Moet wel een kleine installatie op kunnen. En mediapark en het ROC en VSH en het station enz. Plekken zat waar nu niets ligt en waar iets kan zonder dat iemand het ziet. Wat dat betreft hebben die kleine huisinstallaties maar een beperkt nut.

Ook kan er in een beschermd stadsgezicht best werk gemaakt worden van isolatie, zodat het energieverbruik omlaag gaat. Dat moet wel iets zorgvuldiger aangepakt worden, maar het kan best. En ja, alles heeft z'n prijs. Waarom de overheid dat verschil moet bijbetalen is mij niet duidelijk. Je mag ook ergens anders wonen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
JeroenH schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 17:26:
Te veel oog voor geld: dat ben ik met je eens (het zijn niet mensen). Te weinig oog voor historie: dat weet ik nog zo net niet. Dat je het Muiderslot niet paars mag verven snap ik helemaal, maar dat je één derde van een stad hindert in het plaatsen in zonnepanelen (die je zó weer van het dak schroeft) is absurd. Met de beste wil van de wereld, ik kan het niet anders zien dan dat. Ik heb met de ambtenaren die dit willen gesproken, en zo'n beetje het enige argument vóór is "de leefkwaliteit behouden". Ik heb ze op man (vrouw) af gevraagd "laat me eens studie zien die aantoont dat zonnepanelen de leefkwaliteit verlagen". Konden ze niet - en natuurlijk niet, want dat is niet zo.
Dit is i.d.d. een uiterst kwalijke zaak. Ben het helemaal met je eens.
Er zijn geen goed argumenten. Ze willen het niet, het mag niet, en daarmee basta.
Als ik dit al lees krijg ik een rode waas voor mijn ogen en ik woon niet eens in Hilversum...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Bart2005 schreef op zondag 09 november 2014 @ 18:03:
[...]
Dit is i.d.d. een uiterst kwalijke zaak. Ben het helemaal met je eens.
Er zijn geen goed argumenten. Ze willen het niet, het mag niet, en daarmee basta.
Als ik dit al lees krijg ik een rode waas voor mijn ogen en ik woon niet eens in Hilversum...
Kom, kom. Niet overdrijven. Duurzaam is meer dan zonnepanelen op je dak. Duurzaam is ook weinig vliegen, geen auto, weinig vlees eten, zoveel mogelijk onverpakt kopen en nog tal van andere zaken. Hoe duurzaam je bent hangt niet alleen af van zonnepanelen op je dak. Duurzaam is een levenswijze en geen verkooppraat.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
ericplan schreef op zondag 09 november 2014 @ 18:51:
[...]

Kom, kom. Niet overdrijven. Duurzaam is meer dan zonnepanelen op je dak. Duurzaam is ook weinig vliegen, geen auto, weinig vlees eten, zoveel mogelijk onverpakt kopen en nog tal van andere zaken. Hoe duurzaam je bent hangt niet alleen af van zonnepanelen op je dak. Duurzaam is een levenswijze en geen verkooppraat.
Zeker, mee eens. Maar dat is niet wat ik bedoelde. Dat ging over de "visie" van the powers that be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Bart2005 schreef op zondag 09 november 2014 @ 19:08:
[...]
Zeker, mee eens. Maar dat is niet wat ik bedoelde. Dat ging over de "visie" van the powers that be.
Lees dat in de context. Hilversum heeft niets te zeggen over het beschermde stadsgezicht, plat gezegd. De voorbereiding voor het aanwijzen van de tuindorpen tot beschermd stadsgezicht zijn ruim voor 2008 begonnen. In 2008 was de voorlopige aanwijzing, gewoon een op het net te vinden document. Die aanwijzing is een rijksaangelegenheid. Tussen voorlopige aanwijzing en definitieve aanwijzing zit vaak 6-8 jaar.
Gelet op de doorlooptijd van dit soort trajecten is het ook duidelijk dat politieke voorkeur niet echt een rol speelt.

[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 09-11-2014 19:21 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 13:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

ericplan schreef op zondag 09 november 2014 @ 17:31:
[...]

En de mening over een aluminium of kunststof kozijn is unaniem. Niet doen in een jaren-dertig-woning.
En daar ben ik het dus niet mee eens. Ik heb een jaren dertig woning en mijn dakkapellen inclusief de kozijnen zijn van kunststof. En wat denk je? Het is kunststof met houtnerf enzo en het ziet er gewoon superstrak uit. Dus dat argument gaat wat mij betreft niet op.

Zo zie je maar weer, het is allemaal subjectief.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Sja, ericplan, let's agree to disagree? Met een opmerking als "Je mag ook ergens anders wonen." kan ik niet veel. Zo'n opmerking pas helaas wel een beetje in het straatje van de negatieve manier van lokale overheid voeren zoals ik dat hier in mijn woonplaats zie gebeuren.

Overigens deelt Plugwise me nog een plaagstootje uit. Ik heb nog geen tijd gehad om het systeem uit te faseren, dus het moest meegemigreerd naar mijn nieuwe computer. Krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B2A8Bj9IgAAIxNU.png

#kopenkopenkopen #ikbentochnietgek

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als op klagen een boete van een tientje stond, was de staatsschuld morgen ingelost.
#klagen #onduurzaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-09 13:17
JeroenH schreef op zondag 09 november 2014 @ 20:34:

Overigens deelt Plugwise me nog een plaagstootje uit. Ik heb nog geen tijd gehad om het systeem uit te faseren, dus het moest meegemigreerd naar mijn nieuwe computer. Krijg ik dit:

[afbeelding]

#kopenkopenkopen #ikbentochnietgek

8)7
Raar dat je die melding krijgt, jouwnlicentie is al ouder dan die van mij en ik heb geen problemen met 25+ modules, die optie kreeg ik een tjd terug toen ze de licentie features invoerden.
Waarschijnlijk kan de software de licentieopties niet ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

:X
JeroenH schreef op zondag 09 november 2014 @ 20:34:
Sja, ericplan, let's agree to disagree? Met een opmerking als "Je mag ook ergens anders wonen." kan ik niet veel. Zo'n opmerking pas helaas wel een beetje in het straatje van de negatieve manier van lokale overheid voeren zoals ik dat hier in mijn woonplaats zie gebeuren.
We zijn het niet eens, prima. Met die opmerkingen bedoel ik niet zo veel. Mijn situatie wat betreft beschermd stadsgezicht is vergelijkbaar. Maar ergens wonen is een optelsom van plussen en minnen. Als de minnen de overhand krijgen moet je wegwezen. Bij mij overheersen de plussen, dus ik blijf.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Pietje NL schreef op zondag 09 november 2014 @ 21:08:
Raar dat je die melding krijgt, jouwnlicentie is al ouder dan die van mij en ik heb geen problemen met 25+ modules, die optie kreeg ik een tjd terug toen ze de licentie features invoerden.
Waarschijnlijk kan de software de licentieopties niet ophalen.
Dat kan inderdaad kloppen want ik ontzeg de Source toegang tot het internet om privacyredenen. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom een energiemonitoringssysteem toegang zou moeten hebben tot internet. Ik heb voor installatie op mijn nieuwe computer de nieuwste versie gedownload, waar men de cash cow, sorry, extra licentiestructuur heeft ingebouwd voor > 25 pluggen.

Pfff gedoe.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 09-11-2014 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Bartjuh schreef op zondag 09 november 2014 @ 16:28:
^ 19,5C en nog steeds niet de verwarming aan *O* Lang leve goede isolatie (modern app-complex) en wellicht (geen idee?) goed stokende buren.

Helaas geen gas, maar stadsverwarming, dus financieel maakt het weinig uit.... :/
Overdag met de zon op de ramen klimt het wel mooi naar 19,5. Maar helaas geen opgewarmde massa dus 's nachts redelijke afkoeling.

Dat is hier wel iets anders met de buren, vrijstaand dus geen buren die mee (kunnen) helpen, ben wel benieuwd of ericplan zijn buren ook nog steeds zo veel helpen dat de verwarming uit kan blijven.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ollie1965 schreef op zondag 09 november 2014 @ 22:07:
[...]

Overdag met de zon op de ramen klimt het wel mooi naar 19,5. Maar helaas geen opgewarmde massa dus 's nachts redelijke afkoeling.

Dat is hier wel iets anders met de buren, vrijstaand dus geen buren die mee (kunnen) helpen, ben wel benieuwd of ericplan zijn buren ook nog steeds zo veel helpen dat de verwarming uit kan blijven.
De Albanees is weg, maar er wordt nog steeds aardig gestookt door de benedenburen. Mijn verwarming is nu één dag aan geweest dit seizoen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb een super geisoleerd huis naar laatste standaarden, maar ik de CV ketel is toch wel aangeweest. Hadden wij hem op 18 laten staan dan was het wellicht niet nodig geweest. Maar ik heb dan ook geen onderburen, en de wind heeft hier toch wel wat mogelijkheden (ook al is het een rijtjeshuis).
Maar de helft van de tijd doet de cv niks omdat er zon instraling is. En s'avonds als er net gekookt is loopt de temperatuur ook op, dus zie best vaak 22 graden staan, terwijl we hem maar op 20 graden hebben ingesteld. Hij stookt alleen sochtends een keertje en s'avonds een keertje heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-09 22:55
mkleinman schreef op zondag 09 november 2014 @ 11:53:
Van het weekend met de warmtebeeldcamera weer foto's gemaakt.

Dit is misschien wel de mooiste; Waarom het zetten van voorzetwanden in een betonnen prefab woning een goede keuze is. Binnentemperatuur: 20 graden, buitentemperatuur 5 graden, windstil, mistig.

[afbeelding]

Verschil tussen voorzetwand en geen voorzetwand lijkt me overduidelijk. En dit is met een buitentemperatuur van 5 graden. Kan me zo voorstellen dat al die betonnen wanden in de woonkamer voor een enorme koudeval hebben gezorgd al die tijd waardoor we het snel koud hadden.
Mooi om te zien inderdaad. Wel apart dat de overgang van voorzetwand naar beton het koudste punt is? Dat had ik namelijk eerder bij meetpunt 3 verwacht.

Het probleem van voorzetwanden vind ik wel (of is meer een gedachtespinsel) dat dingen ophangen slechts eenmalig goed kan. Je kan een houten/gipswand niet blijven verboren en dichtsmeren, hetzelfde met leidingen frezen... bij een stenen muur is dat minder een probleem. Ben je daar niet mee bezig voor in de nabije toekomst? En is btw je spouw ook geïsoleerd of hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Ach ja...(lokale) overheden en logica. Het is een bijzondere combi. Ik volg je verhaal al een tijdje (JeroenH) en ik kan er ook geen touw aan vastknopen wat die gemeente nou doet. Leuk beschermd stadsgezicht. Kan ook waardevol zijn voor het beeld (en misschien wel positief voor de waarde van de woningen). Echter snap ik niet dat 10tallen jaren van alles mogelijk was in de wijk (uitbouwen, dakkapellen, dakramen, antennes, schotels, etc) en dat nu bij het plaatsen van wat PV problemen gaan ontstaan. Het trieste is dat dergelijk beleid tot stand komt door een of een paar mensen die te veel macht hebben op een verkeerde plek en hun persoonlijke smaak botvieren op de gemeente.

Daar zijn meer voorbeelden van. Wat te denken van:

Uitgeest werkt al jaren samen met gemeentes in de Ijmond (Velsen, Heemskerk). Echter is er een tijdelijke burgemeester langs geweest die als opdracht kreeg te onderzoeken of het een goed idee zou zijn met Castricum, Bergen en Heiloo samen wat te gaan doen. Gezien het feit dat bij een dergelijke opdracht het antwoord op de vraag al duidelijk is....JA we (vinden de burgervaders van de betreffende gemeente, na een 'diepgravend' onderzoek onder het genot van een natje en een droogje) moeten moeten samen verder. En waarom? "Omdat we voor ons gevoel meer invloed hebben op de eigen gemeente bij een samengaan met evengrote woonkernen". Gevoel dus. Nergens ook maar iets van knappe cijfers of onderzoeken te vinden.

Of uit mijn kennissenkring...Vader heeft land gekocht naast zijn huis met landbouwbestemming. Nu in gebruik voor droogrekken voor wasgoed met een paar boompjes. Hij wil graag huis bouwen dus...wijzigen bestemming. Na letterlijk jaren van allerlei goede argumenten te gebruiken...blijft het NEE. Waarom? Nou, we hebben het gevoel dat anders iedereen dat wel wil. Alles moet hetzelfde blijven, dus NEE.

Knap beleid doe je niet op gevoel. Dat doe je op basis van onpersoonlijke, objectieve onderzoeksresultaten. De onderzoeken kunnen wel worden uitgevoerd omdat een bepaald gevoel leeft, maar dat is iets compleet anders.

Als regels op gevoel worden verzonnen en toegepast, dan is het einde zoek en ben je compleet overgeleverd aan de waan van de dag.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

marcel87 schreef op maandag 10 november 2014 @ 10:55:
[...]

Mooi om te zien inderdaad. Wel apart dat de overgang van voorzetwand naar beton het koudste punt is? Dat had ik namelijk eerder bij meetpunt 3 verwacht.

Het probleem van voorzetwanden vind ik wel (of is meer een gedachtespinsel) dat dingen ophangen slechts eenmalig goed kan. Je kan een houten/gipswand niet blijven verboren en dichtsmeren, hetzelfde met leidingen frezen... bij een stenen muur is dat minder een probleem. Ben je daar niet mee bezig voor in de nabije toekomst? En is btw je spouw ook geïsoleerd of hoe?
Voor het ophangen van schilderijen enz. (wij hebben het hele huis ook voorzien van voorzetwanden) hebben wij gewoon overal een railsysteem opgehangen. En daar hebben we 1 extra balkje voor in alle wanden gezet aan de bovenzijde.
Echt zware dingen moet je wel eenmalig uitmeten en plaatsen (d.m.v. plaat/balken).
Maar mijn keuken(hangkastjes) gaat echt niet verhuizen, mijn fontijn in de WC ook niet en verder heb ik hoeven te verstevigen.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

marcel87 schreef op maandag 10 november 2014 @ 10:55:
[...]

Achter dit gips zit OSB plaat. Dat scheelt al de helft met zaken ophangen :). Mijn spouw aan voor/achterkant is geisoleerd met paar cm steenwol. De spouw met de buren is helemaal open.

Het beton was in de winter rondom een graad of 16. Zal die foto's eens opzoeken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:04
Welke muren heb je voorzien van een voorzetwand dan? En hoeveel cm heb je opgeofferd?

Die open spouw tussen woningen verbaasd me ook steeds meer. Die dingen zijn zo open als wat en voeren dus continu warmte af. Als aan de andere kant een onverwarmde gang oid zit gaat ook nog warmte daarheen. En naisolatie voor zo'n tussenspouw heb ik nog niet gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-09 10:12
Rukapul schreef op maandag 10 november 2014 @ 19:13:
Welke muren heb je voorzien van een voorzetwand dan? En hoeveel cm heb je opgeofferd?

Die open spouw tussen woningen verbaasd me ook steeds meer. Die dingen zijn zo open als wat en voeren dus continu warmte af. Als aan de andere kant een onverwarmde gang oid zit gaat ook nog warmte daarheen. En naisolatie voor zo'n tussenspouw heb ik nog niet gehoord.
De warmteverliezen in tussenspouwen vallen nogal mee omdat beide woningen in principe warm zijn. Het is wel beter om te voorkomen dat de bovenkant ook ongeisoleerd is, anders is er naar die kant toe wel meer warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Voorzijde
Voorzijde is voorzien van 15cm extra isolatie.

Foto:
Rechts is de binnenmuur met de gang/hal. Met de gordijnen de buitenmuur.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/11/woonkamer_voor0.jpg

Tussenmuur

Tussenmuur is voorzien van 5cm glaswol ( Isover ) met 12mm OSB plaat en gips als afwerking

Mooie foto bij de inbouwschakelaar. Je kan de koude van het beton zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/11/knoppen.jpg

Achterkant

Omdat we hier een zitje hebben gemaakt van de vensterbank is deze een behoorlijk eind naar voren gekomen ( circa 30cm ). Deze zit helemaal vol met deels steenwol ( onderkant ) en glaswol ( muren )

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/11/woonkamer_keuken.jpg

Omdat de woonkamer en open keuken een behoorlijk oppervlakte betreft alt het verlies van ruimte niet op. Ik vind de kleine koof die we nu voor en achter gekregen juist enorm strak staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-09 11:58

Jack

MHz Matters

Dit zijn wel mooie foto's zeg...
Duidelijke verschillen tussen de na-geïsoleerde delen en de originele delen.
De isolatie doet goed zijn werk zo te zien :)

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Jack schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 00:52:
Dit zijn wel mooie foto's zeg...
Duidelijke verschillen tussen de na-geïsoleerde delen en de originele delen.
De isolatie doet goed zijn werk zo te zien :)
Ik zal binnenkort de originele foto's opzoeken met de buitentemperatuur destijds. Dan valt het iets beter te vergelijken.

Belangrijkste lijkt dat we de enorme blokken beton thermisch onderbroken hebben. Hierdoor is er veel minder energie nodig om het huis te verwarmen.

Nadeel is wel dat in de zomer de woonkamer ook sneller opwarmt tot minder aangename temperaturen ( 23+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:27

m-vw

Dus?

Jippie, de aannemer is klaar.

Wat is er gedaan:

1. Dakisolatie aangebracht op het schuine dak aan de buitenzijde (Rc 3,5). De bestaande 'isolatiedikte' was ongeveer 4cm (dakbeschot + multiplexplaat + gipsplaat, alles stijf tegen elkaar.) :-(
2. Dakkapel geüpgraded. Bestond enkel uit multiplex met een trespa buitenkant. Nu zit er isolatie in de wanden (dak was wel al geïsoleerd) en is de buitenkant afgewerkt met keralit. Ziet er stukken beter uit!
3. Op het dak van de bijkeuken is 3cm extra isolatie gelegd en een nieuwe epdm laag. Daar hebben we dus de komende jaren ook geen omkijken meer naar.

Over twee weken komt er nog een nieuwe achterdeur en wordt het laatste enkel glas (2,2m2) vervangen voor HR++ glas. Blijft alleen de vloer nog over.

[ Voor 0% gewijzigd door m-vw op 11-11-2014 09:32 . Reden: geüpgraded, volgens onzetaal.nl ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Kort vraagje:

Net al wel een oud topic gevonden over radiatorbuizen isoleren, (Radiatorbuizen isoleren)
maar ook daar vraagt iemand zich af of het wel zin heeft om de retourbuizen ook te isoleren.

Zou het juist niet verstandiger zijn om alleen de aanvoer buizen te isoleren, zodat de retourbuizen nog wat extra warmte afgeven en zo een voor een grotere delta T zorgen, en je ketel dus efficienter kan verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

m-vw schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 08:51:
Jippie, de aannemer is klaar.

Wat is er gedaan:

1. Dakisolatie aangebracht op het schuine dak aan de buitenzijde (Rc 3,5). De bestaande 'isolatiedikte' was ongeveer 4cm (dakbeschot + multiplexplaat + gipsplaat, alles stijf tegen elkaar.) :-(
2. Dakkapel geüpgraded. Bestond enkel uit multiplex met een trespa buitenkant. Nu zit er isolatie in de wanden (dak was wel al geïsoleerd) en is de buitenkant afgewerkt met keralit. Ziet er stukken beter uit!
3. Op het dak van de bijkeuken is 3cm extra isolatie gelegd en een nieuwe epdm laag. Daar hebben we dus de komende jaren ook geen omkijken meer naar.

Over twee weken komt er nog een nieuwe achterdeur en wordt het laatste enkel glas (2,2m2) vervangen voor HR++ glas. Blijft alleen de vloer nog over.
Goed bezig!

Over de dakisolatie: heb je een vrijstaand huis of een rijtjes huis? Indien het laatste, hoe is dat gedaan?
Hoe ben je erachter gekomen of de dakkapel-wanden geisoleerd zijn of niet?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

styno schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 10:29:
[...]
Goed bezig!

Over de dakisolatie: heb je een vrijstaand huis of een rijtjes huis? Indien het laatste, hoe is dat gedaan?
Hoe ben je erachter gekomen of de dakkapel-wanden geisoleerd zijn of niet?
Het is een vrijstaand huis (1950), dus geen problemen met de buren.

De upgrade aan de dakkapel was eigenlijk niet gepland, maar omdat het trespa aan de buitenzijde aangepast moest worden aan de hoogte van het nieuwe dakbeschot werd dit verwijderd. Toen bleek er dus helemaal niet aan isolatie tussen te zitten. Situatie van binnen naar buiten: wandtegels, multiplex, trespa. |:(

Kort overleg gehad met de aannemer over de mogelijkheden, ik had namelijk al aangegeven dat als er soort van spouw was geweest ik daar dan extra isolatie wilde hebben.

De aannemer heeft nu enkele raggels op het multiplex geschroefd, daar isolatieplaat tussen geplaatst en vervolgens de zaak afgewerkt met Keralit.

Keralit heeft drie redenen:

1. Door de isolatie paste de oude trespa platen niet meer.
2. Keralit is onderhoud arm.
3. Het allerbelangrijkste: Trespa is foei lelijk en Keralit past veel beter bij het huis. Meer info is te vinden op keralit.nl.

Dakgoten zijn ook direct vervangen door kunststof exemplaren van patentgoot.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
ollie1965 schreef op maandag 10 november 2014 @ 12:45:
[...]
Voor het ophangen van schilderijen enz. (wij hebben het hele huis ook voorzien van voorzetwanden) hebben wij gewoon overal een railsysteem opgehangen. En daar hebben we 1 extra balkje voor in alle wanden gezet aan de bovenzijde.
Echt zware dingen moet je wel eenmalig uitmeten en plaatsen (d.m.v. plaat/balken).
Maar mijn keuken(hangkastjes) gaat echt niet verhuizen, mijn fontijn in de WC ook niet en verder heb ik hoeven te verstevigen.
Dat kan inderdaad ook. Maar goed, of het werkbaar blijft in de toekomst vraag ik mij dan af. Een voorzetwand zet je niet ff in 10min voor de lol er neer. Redelijk arbeidsintensief lijkt me en enigszins prijzig. Misschien heb je er zelf voldoende aan, maar ik bedoel het meer vanuit duurzaamheidsperspectief voor de lange termijn. Stel je verhuist, is het dan makkelijk te veranderen voor de nieuwe mensen of moeten zij alles slopen, afvoeren en opnieuw zetten? In dat geval is het slechts voor nu duurzaam mbt besparingen, meer niet... maar eigenlijk dus helemaal niet duurzaam. Ik vroeg me af of daar over nagedacht wordt, niet dat beton/metselwerk altijd de oplossing is... maar goed, je snapt het wel.

@ mkleinman: inderdaad mooie foto's. Blijf het wel frappant vinden dat in hoeken e.d. dan de temperatuur zo maar 2 graden lager ligt. Zitten daar soms houten balken van de voorzetwand die wellicht iets minder goed isoleren?
Volgens mij wordt daar ook wel vaker die Knauf isolatiewol voor gebruikt, ik heb dat wel eens gelezen. Simpelweg omdat er sowieso weinig vocht is, het spul als enige ook goed geluid dempt (beter dan EPS parels en PUR bijv) en goed isoleert. Kortom bijzonder geschikt voor spouwmuren tussen 2 woningen. Op zich natuurlijk ook wel goed voor normale spouwmuren, alleen twijfel ik nog steeds of die wol op termijn vochtbestendig blijft. Tussen 2 woningen lijkt me dat minder aan de orde. Het punt is meer wanneer breng je het aan, als je er al woont en alles hebt ingericht is het vrijwel onmogelijk omdat men natuurlijk weer om de xx meter een gat boort voor het aanbrengen. Misschien alleen te doen als je net bent ingetrokken en alles toch nog opnieuw moest behangen/verven/stucen/aansmeren.
JBplap schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 10:07:
Kort vraagje:

Net al wel een oud topic gevonden over radiatorbuizen isoleren, (Radiatorbuizen isoleren)
maar ook daar vraagt iemand zich af of het wel zin heeft om de retourbuizen ook te isoleren.

Zou het juist niet verstandiger zijn om alleen de aanvoer buizen te isoleren, zodat de retourbuizen nog wat extra warmte afgeven en zo een voor een grotere delta T zorgen, en je ketel dus efficienter kan verwarmen?
Misschien, maar probleem is vaak wel dat de hoofd aanvoer en retourbuizen zich bevinden in ruimten die niet verwarmd hoeven worden of juist ongewenst is. bijv. door kruipruimten, muurkasten, bergingen, voorraadkasten, kledingkasten, etc. Persoonlijk lijkt me dat je dan beter je radiatoren kunt knijpen dan te hopen dat je retourleidingen warmte gaat dumpen op plekken waar je het niet nodig hebt.

Wat ik mij wel afvraag is of je restleidingen (dus niet hoofd aanvoer/retour) moet isoleren, bijvoorbeeld leidingwerk naar de verste radiator waar de leidingen in een ruimte hangen die dan verwarmt worden. (in mijn geval bedoel ik de schuur, waar alleen verwarmt wordt om deze vorstvrij te houden, dus geen stooktemperatuur op kamertemp) Uiteindelijk had ik voor mezelf bedacht dat het misschien niet heel veel uitmaakt, maar dat het alsnog waarschijnlijk beter is om dit waterzijdig te fixen vanwege groter afgifte-oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Over dakisolatie, ik zapte van het weekend langs eigenhuis en tuin en zag een groen plat dak langs komen.
Zal dat nog veel toevoegen vwb isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

@m-vw: keralit ziet er idd een stuk mooier uit!
marcel87 schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 10:52:
Volgens mij wordt daar ook wel vaker die Knauf isolatiewol voor gebruikt, ik heb dat wel eens gelezen. Simpelweg omdat er sowieso weinig vocht is, het spul als enige ook goed geluid dempt (beter dan EPS parels en PUR bijv) en goed isoleert. Kortom bijzonder geschikt voor spouwmuren tussen 2 woningen. Op zich natuurlijk ook wel goed voor normale spouwmuren, alleen twijfel ik nog steeds of die wol op termijn vochtbestendig blijft. Tussen 2 woningen lijkt me dat minder aan de orde. Het punt is meer wanneer breng je het aan, als je er al woont en alles hebt ingericht is het vrijwel onmogelijk omdat men natuurlijk weer om de xx meter een gat boort voor het aanbrengen. Misschien alleen te doen als je net bent ingetrokken en alles toch nog opnieuw moest behangen/verven/stucen/aansmeren.
Tussenspouw isolatie heeft ook mijn aandacht, dus als er iemand meer over kan vertellen: graag!

Over het vullen van de spouw: dat kan toch ook van bovenaf lijkt me?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
hjs schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 10:56:
Over dakisolatie, ik zapte van het weekend langs eigenhuis en tuin en zag een groen plat dak langs komen.
Zal dat nog veel toevoegen vwb isolatie?
Een beetje wellicht. Heb er ook eens naar gekeken, ziet er ook vooral gewoon leuk uit zo'n sedum/mosdak. Voordeel is wel dat je water lokaal opslaat, het dus enigszins isoleert en men zegt ook dat het met panelen erop beter is voor de panelen... simpelweg omdat het groen minder warm wordt dan een pannendak -> beter voor de levensduur EN efficiëntie vd energieopwek vd panelen. Geen idee of dit veel is, misschien een paar procent met geluk. Nadeel is wellicht dat je constructie robuust genoeg moet zijn uitgevoerd voor het extra gewicht en schuine daken zijn vrij moeilijk te voorzien, al kan het wel trapsgewijs meen ik.
styno schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 10:56:
[...]
Tussenspouw isolatie heeft ook mijn aandacht, dus als er iemand meer over kan vertellen: graag!
Lijkt me sterk, uiteindelijk haal je dan onderin niet meer de goede persing/gaten tussen het spul, etc. Anders zouden ze normale spouwmuren ook wel van boven vullen lijkt me. Enige wat je sowieso van bovenaf kunt doen is de eerste cm's afpurren, dat hadden sommige tweakers toch al gedaan? Al is dat alleen om te voorkomen dat de warmte niet helemaal door het dak wegvliegt, echter zit het dan al wel in de spouw ipv dat je voorkomt dat het überhaupt in de spouw komt. Beetje een tussenoplossing, maar beter iets dan niets. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
m-vw schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 08:51:
Hoe zit dat met het vervangen van glas? Kunnen ze het kozijn passend maken voor het nieuwe glas? Wat zijn de voorwaarden?

Ik lees regelmatig dat het gehele kozijn moet worden vervangen als je naar HR++ wil. En dan kost het nogal wat extra allemaal..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

mkleinman schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 08:21:
[...]
Nadeel is wel dat in de zomer de woonkamer ook sneller opwarmt tot minder aangename temperaturen ( 23+ ).
BenEco heeft dit zelfde probleem in de zomer met zijn houtskeletbouw huis, maar hij heeft een L/L WP en kan daarmee nog koelen.

In mijn internet speurtocht heb ik al wel iemand gevonden die 2,5cm leemstuc had aangebracht op zijn nieuwe voorzetwanden om wat thermische massa te creëren. Dit is wellicht nog een oplossing.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

MrBarBarian schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 11:13:
[...]

Hoe zit dat met het vervangen van glas? Kunnen ze het kozijn passend maken voor het nieuwe glas? Wat zijn de voorwaarden?

Ik lees regelmatig dat het gehele kozijn moet worden vervangen als je naar HR++ wil. En dan kost het nogal wat extra allemaal..
Het wordt allemaal kunststof, dat hebben we al bij meer ramen en de voordeur gedaan.

Ik heb wel gekeken naar de optie om enkel het glas te vervangen. Het zou makkelijk kunnen, gezien de hoeveelheid hout die er rond het glas beschikbaar is om er eventueel een diepere sponning in te fresen. Er zijn echter enkele rare bouwkundige acties uitgehaald door één van de vorige eigenaren met het kozijn en de muur waar het kozijn in zit.

Door een iets hoger kozijn te plaatsen lossen we dit probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
styno schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 10:56:

[...]

Zoals ik boven al aangaf is het nut ervan twijfelachtig.

Verschillende adviseurs raadden het mij ook af; en zij zouden er feitelijk aan verdienen om het wel te doen. Wat geluid betreft zou het vullen van die spouw zelfs voor meer overdracht kunnen zorgen.

Van boven vullen "kan niet". Ik ben zelf ook druk met na-isolatie en bij ons zou de spouw ook goeddeels open komen te liggen van boven ivm een uitbouw. Navraag leerde echter dat het op die manier niet na-geisoleerd kan worden. Als ze de spouw op de normale manier vullen moeten ze ook een heel aantal gaten boren in het metselwerk; meer dan een m2 ofzo per gat wordt er niet gevuld. Ik vermoed dus ook inderdaad dat het van bovenaf de muren niet goed genoeg kan vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-02 12:04
Bij mij heeft het aan de bovenzijde afdichten van de tussenspouw een besparing van meer dan 20% opgeleverd, deze was dan ook helemaal open, eerst stroken schuimrubber 20cm diep in de spouw geduwd, daarna met pur opgevuld , het is de best renderende investering tot nu toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

Bij ons is de spouw ook opgevuld. Het is slechts een smalle spouw (5cm) dus de isolatiewaarde is niet erg hoog. Maar goed, alle beetjes helpen.

Eén van de redenen dat je een spouw niet van bovenaf kan vullen is dat de binnenkant van de spouw niet vlak is. Denk hierbij aan brokstukken, klodders metselspecie, takjes spinnenwebben etc. Dit zorgt ervoor dat de korrels of pluimpjes blijven hangen.

Een slang tot de bodem zou wellicht wel kunnen, maar hoe praktisch dat is weet ik niet. Hoe controleer je de verdeling?

Er worden volgens een vast patroon gaten in de muur geboord (T-kruising van de voegen) en langs die gaten wordt er gevuld. De gat diameter kan variëren van 18mm tot 22mm. En laat je niet misleiden door de kreten over enkele gaten, het zijn er behoorlijk wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Grootste voordeel van zo'n spouw isoleren is het wegnemen van trek door de spouw, met afdekken haal je dat voordeel ook.

Ik heb hier de tussenspouw niet dicht laten maken, werd wel gevraagd, maar zie het nut er niet van in. Ik stook minder dan de buren, dus ik krijg gratis warmte van de buren. Voor geluid maakt het niet veel uit. Enige wat ik nog moet controleren is of de spouw aan de bovenkant wel dicht is, als die open is stijgt de warme lucht uit beide woonkamers gewoon zo door het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

marcel87 schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 10:52:
[...]

Dat kan inderdaad ook. Maar goed, of het werkbaar blijft in de toekomst vraag ik mij dan af. Een voorzetwand zet je niet ff in 10min voor de lol er neer. Redelijk arbeidsintensief lijkt me en enigszins prijzig. Misschien heb je er zelf voldoende aan, maar ik bedoel het meer vanuit duurzaamheidsperspectief voor de lange termijn. Stel je verhuist, is het dan makkelijk te veranderen voor de nieuwe mensen of moeten zij alles slopen, afvoeren en opnieuw zetten? In dat geval is het slechts voor nu duurzaam mbt besparingen, meer niet... maar eigenlijk dus helemaal niet duurzaam. Ik vroeg me af of daar over nagedacht wordt, niet dat beton/metselwerk altijd de oplossing is... maar goed, je snapt het wel.
Voor onze situatie zal het niets uitmaken, ik ga er alleen weg als ik tussen 6 planken lig........
Althans dat is waar we tot nu toe op verbouwd hebben, dus als ons niks geks overkomt is dat de gedachte.
Levensbestendig met mogelijkheid van een slaapkamer en badkamer op BG.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
m-vw schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 12:50:
Bij ons is de spouw ook opgevuld. Het is slechts een smalle spouw (5cm) dus de isolatiewaarde is niet erg hoog. Maar goed, alle beetjes helpen.

Eén van de redenen dat je een spouw niet van bovenaf kan vullen is dat de binnenkant van de spouw niet vlak is. Denk hierbij aan brokstukken, klodders metselspecie, takjes spinnenwebben etc. Dit zorgt ervoor dat de korrels of pluimpjes blijven hangen.

Een slang tot de bodem zou wellicht wel kunnen, maar hoe praktisch dat is weet ik niet. Hoe controleer je de verdeling?

Er worden volgens een vast patroon gaten in de muur geboord (T-kruising van de voegen) en langs die gaten wordt er gevuld. De gat diameter kan variëren van 18mm tot 22mm. En laat je niet misleiden door de kreten over enkele gaten, het zijn er behoorlijk wat.
Ja, die gaten heb je dan trouwens ook allemaal mooi aan de binnenkant als je de tussenmuur wilt opvullen.

Het zou bij ons niet eens kunnen denk ik nu; het bestaande piepschuim af-bouw zit aan de binnenmuur geplakt. Of anders zou je daar ook nog doorheen moeten boren (als het niet losschiet dan).

Na isolatie van onze spouw met Neopixels zou een geschatte Rd van 2.15 opleveren (incl. die oude 5 cm piepschuim). Niet super wellicht, maar toch best netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-02 12:04
Bedenk dat de tussenspouw vaak open is aan de bovenzijde , dat je dus profijt hebt van de buren is een misverstand, thermisch gezien woon je dan in een vrijstaande woning met 2 halfsteens muren aan weerszijden , niet voor niets is bij sneeuw het dakdeel tussen de verschillende woningen weg gedooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Ik zie het ook zo, als winer hierboven.
Bovenzijde dichtmaken zorgt ervoor dat de trek eruit is, dit zal wel veel schelen maar niet alles.
De tussenspouw staat ook in verbinding met je spouw aan de voor- en achtergevel en die is gewoon geventileerd, dus koud.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/h9x540g3zjfetra/Dakna.jpg?dl=1
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/b614db94t4ij1az/Dakvoor.jpg?dl=1
Vorig jaar heb ik ook de tussenspouw afgedicht, scheelt enorm.
Het schoorsteeneffect is nu gestopt en de muur voelt veel warmer aan in de woonkamer en slaapkamer.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 11-11-2014 20:47 . Reden: foto fix ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

winer schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 15:06:
Bedenk dat de tussenspouw vaak open is aan de bovenzijde , dat je dus profijt hebt van de buren is een misverstand, thermisch gezien woon je dan in een vrijstaande woning met 2 halfsteens muren aan weerszijden , niet voor niets is bij sneeuw het dakdeel tussen de verschillende woningen weg gedooid.
Dit dus

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2013/01/straat_daken2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Is het risico van gaten boren ook niet dat er enorm veel troep in de spouw valt? Met een buitenspouw levert je dat hooguit een koudebrug op, bij je buren mogelijk een permanente geluidsbrug. Met gemetselde muren wellicht nog te beperken maar bij beton mogelijk een uitdaging.

Van bovenaf dichtmaken ziet er wel grappig uit. Heb je er aan gemeten Oxelaar? (heb je plaatjes even gefixed btw)
Heeft natuurlijk wel alleen zin als de gedeelde doorlopende spouw in de achter- en voorgevel goed doorlopend geisoleerd is lijkt me.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 11-11-2014 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 20:50:

Van bovenaf dichtmaken ziet er wel grappig uit. Heb je er aan gemeten Oxelaar? (heb je plaatjes even gefixed btw)
Heeft natuurlijk wel alleen zin als de gedeelde doorlopende spouw in de achter- en voorgevel goed doorlopend geisoleerd is lijkt me.
bedankt voor de fix! Public link vanuit dropbox werkt dus niet op telefoon. :P

Sowieso is de rest van de spouwmuren nageïsoleerd met keramische wol van Knauf.
Hierbij is er een kleine overlap in de spouw van de buren gedaan, daardoor is de volledige tussenspouw nu dicht.

Ik heb niet daadwerkelijk gemeten, want de condities qua weer, wind (richting) temperatuur zijn nooit gelijk.
Stel ik meet 2 of 3 graden hogere temperatuur, dan weet ik niet waar het verschil in zit.
Wel voelde ik bij het aanbrengen van de PUR, de warmte uit de spouw opstijgen, dat zegt eigenlijk al genoeg.

Na regen droogden de pannen op de scheiding altijd veel sneller op dan de rest van het dak, na het afdichten blijven die pannen even lang nat dan de rest van het dak.
Ook heeft het vorig jaar begin december één keer licht gesneeuwd, normaal gesproken was op de scheiding de sneeuw vrijwel direct verdwenen of het bleef zelfs niet eens liggen. Nu bleef de sneeuw gewoon liggen en smelt gelijk met de rest weg. Mijn gehele dak was toen nog totaal niet geïsoleerd, afgelopen zomer heb ik dit gedaan (Rc van 3.9).
Waarschijnlijk zal er op de scheiding nu wel weer meer verlies zijn in vergelijking tot de rest van het dak.
5 cm PUR op de spouw isoleert minder goed dan 8 cm PIR aan de binnenzijde van het dak.

Ook merk ik dat het afgelopen zomer veel warmer in de woonkamer werd dan voorheen, die muur zorgde voorheen in de zomer voor koeling.

En eigenlijk het sterkste bewijs dat het echt heeft gewerkt komt ongemerkt van mijn vrouw. Die zat in de herfst/winter met een sjaal om in de bank die tegen deze muur staat. De sjaal is verdwenen en hoor ze niet meer klagen. Nog wel het grootste voordeel :+

Op de foto zie je ook een schoorsteen, die is in gebruik. Ik stook ongeveer vanaf nu tot het voorjaar dagelijks de houtkachel. Het gemetselde rookkanaal is in de spouw gemetseld, hij onderbreekt hem van onder tot boven.
De warmte die dat kanaal afgeeft in de tussenspouw blijft daar nu hangen, voorheen waren de pannen bij de schoorsteen voelbaar warm na een dag stoken, ook dat is nu niet meer te voelen.

Ook merk ik dat de warmte van de houtkachel veel beter blijft hangen in de woonkamer.
Vorige winter was natuurlijk erg zacht, maar de woonkamer was nooit onder de 19 graden de volgende morgen.
En dat was andere jaren bij vergelijkbare buitencondities zeker wel het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Jack schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 15:23:
Ik zie het ook zo, als winer hierboven.
Bovenzijde dichtmaken zorgt ervoor dat de trek eruit is, dit zal wel veel schelen maar niet alles.
De tussenspouw staat ook in verbinding met je spouw aan de voor- en achtergevel en die is gewoon geventileerd, dus koud.
Onze spouw is niet geventileerd, voor zover ik weet. Ik dacht dat zulke spouwventilatie alleen bij echt oudere woningen werd toegepast, maar ik kan het mis hebben.

Wij gaan hoe dan ook wel de andere muren dichtstoppen, dus van die kant zal geen extra warmteverlies komen. De bovenkant wil ik wel laten meenemen als ik het bovenliggende dak doe. Ik overweeg om gewoon dikke dakisolatie (plat dak, Rc --> 5) over de spouw heen te leggen; dan hoeft er verder hopelijk niets meer tussengepropt te worden.

Ik zie in onze situatie dan geen trek meer ontstaan. Het enige is dat we in het muurvlak wel enigzins thermisch verbonden blijven aan de buren. Ook op basis van de opmerkingen hier verwacht ik dus dat daar niet de grootste verliezen worden geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

winer schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 15:06:
Zover ik weet heb ik geen spouw tussen de woningen zitten, maar is bij mij wel de sneeuw weg op de scheidingen tussen de woningen. Ik denk dat de sneeuw bij mij verdwijnt doordat het dak op die plaats 'verwarmt' wordt via de steunmuren. (Geen thermische onderbreking).

Ik kan vanuit mijn woning zien waar mijn buren een radiator hebben hangen op de muur (met een thermografische camera). Volgens mij kan ik op basis daarvan met redelijke zekerheid zeggen dat ik geen spouwmuur heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
@Oxellaar: als ik dat bij jou zo zie dan zou je haast denken dat wat zorgvuldig aangebrachte EPS/PIR onder de panlatten met een toefje pur voor de afwerking ook redelijk kan werken.

Hoe heb je dit trouwens met de buren afgestemd? Kan me zo voorstellen dat niet elke buur open staat voor zulke experimenten.
Dre schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 23:27:
[...]

Zover ik weet heb ik geen spouw tussen de woningen zitten, maar is bij mij wel de sneeuw weg op de scheidingen tussen de woningen. Ik denk dat de sneeuw bij mij verdwijnt doordat het dak op die plaats 'verwarmt' wordt via de steunmuren. (Geen thermische onderbreking).

Ik kan vanuit mijn woning zien waar mijn buren een radiator hebben hangen op de muur (met een thermografische camera). Volgens mij kan ik op basis daarvan met redelijke zekerheid zeggen dat ik geen spouwmuur heb.
Dan vraag ik me af wat voor leeftijd je huis heeft. I.v.m. contactgeluid wordt er volgens mij al vrij lang gebouwd met een spouw. Zeker bij betonnen muren en betonnen verdiepingsvloeren.

Maar nu ik terugdenk aan hoe geluid zich hier propageert ben ik ook geinteresseerd en overweeg eens even een poging voor bevestiging te doen. Wat ik me herinner loopt e.e.a. op m'n dak zo door dat ik het niet kan zien als ik een pan wegschuif.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 23:42:
@Oxellaar: als ik dat bij jou zo zie dan zou je haast denken dat wat zorgvuldig aangebrachte EPS/PIR onder de panlatten met een toefje pur voor de afwerking ook redelijk kan werken.

Hoe heb je dit trouwens met de buren afgestemd? Kan me zo voorstellen dat niet elke buur open staat voor zulke experimenten.
Losse stukken PIR heb ik ook over nagedacht, maar zijn lastiger aan te brengen.
Ook varieerde de ruimte nogal, wat veel pas en meetwerk oplevert.
Daarbij is een bus PUR goedkoop, snel en dicht het ieder gaatje af en dat is eigenlijk nog belangrijker dan de isolatie zelf.

Ik heb gelukkig een goede verstandhouding met de buren. Ik weet dat ik zulke dingen niet eens hoef te vragen, hij vind het prima.
Hij is binnenvaarder en ongeveer 90% van de tijd niet thuis, hij maakt zich niet echt druk om het huis.
Beter kan hij dat wel gaan doen, want hij gebruikt meer gas en elektra dan wij. Gezinssamenstelling is ongeveer gelijk.
Alleen verbruikt hij flink meer energie om bij 90% afwezigheid zijn huis op ongeveer 13 graden te houden, dan wij met misschien 20% afwezigheid.

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 12-11-2014 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-09 19:03

JayPe

Ondertitel

Open spouw: Aan de bovenkant open..

hmm dus toch niet zo gek bij mij thuis.

Jaren 30 hoekhuis. Geen standaard doorzon woning.
Heb een paar jaar terug spouwmuurisolatiegladjakkers over de vloer gehad. Welleenswaar op eigen uitnodiging, maar alle 3 de personen / bedrijven waren alleen maar geinteresseerd in lange halen, snel geld.
Gevel is voorzien van kettingverband metselwerk met een relatief smalle voeg. Kleinste boorgat is dus wat mij betreft absoluut een must. Ook de nu aanwezig ventilatie gaten (4 stuks stenen, niet afgevoegd, op z'n kant onder elk raam) wil ik liefst (op 't oog) origineel behouden. Allemaal moeilijke dingen.
Spouw is wel geschikt: Nette spouw, vertind, 5 a 6 cm breed.
Uiteindelijk kon geen van allen mij bekoren, en al snel was ook de wife-acceptence-value tot rock-bottom gedaald.

Belangrijkste opmerking waar ze allemaal niets mee deden: Toen ik die zomer op het dak aan het werk was geweest, was bij opgevallen dat ik, als ik de dakpan van de rand pak, zo in de spouw kijk. De panlatten steken gewoon vanaf het beschot iets door, en that's it. Geen plank of wat ook om de spouw af te sluiten. Als ze dan in de spouw piepschuim blazen, dan blaast dat toch gewoon tussen de pannen door naar buiten?

En: kunnen ze dan (bij die kopgevel) niet beter het piepschuim er vanaf boven in blazen, ipv gaten boren,. in iedergeval voor de bovenste 2 meter ofzo?

Maar goed. Die jongens zijn vooral van het 'snel snel, volgende klant', dus ik geloof niet dat ik het ooit ga laten doen: Kwaliteit is niet leverbaar lijkt 't.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Als de isolatie uit de spouw tot onder de pannen is geblazen, dan is dat juist een goed teken.
De spouw zit dan echt maximaal gevuld.
Wat is volgens jouw daar het probleem van?

Bij mij gingen ze juist op het dak controleren of het tot daar was gekomen.
We zijn nu 5 jaar verder en het ligt er nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moet de spouw met de buren niet zomaar helemaal dichten, veelal is het ook ontluchting van de kruipruimte bij de bouwjaren 1970-1990, dichten geeft dan optrekkend vocht of een duffe lucht in huis.
ik heb daar een specialist voor gevraagd en in mijn woning uit 1974 was dat zo, ademen is belangrijk, maar afremmen kan ook wel.
ik heb het na de vulling met supafill wel gedicht met pur maar heb enkele openingen gelaten om te ventileren in de dubbele spouw naar de buren.
in de kruipruimte is het nog keurig droog en fris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
De tussensouw is toch geen andere spouw als bij een vrijstaand huis? Daar worden wel alle vier de muren vol geblazen. En een 5 meter hoge spouw vol Supafil laat echt geen lucht door vanuit de kruipruimte, je stopt de spouwventilatie volledig, daar isoleer je juist voor.

De kruipruimte werd bij mij voor het isoleren via openingen in de buitenmuur geventileerd, die openingen zijn gedicht bij het isoleren van de spouw.
Daarna heb ikzelf de nieuw gaten van 50mm geboord naar de kruipruimte, voor de nieuwe ventilatie. In die gaten zit een renovatiekoker, zoals in de afbeelding.
Ik heb daar zelf het gereedschap voor, dus waarom de isolatieboor het laten doen, je moet er toch voor betalen.
Afbeeldingslocatie: http://www.bouwproducten.nl/indeximages/producten_14120_320.JPG

Last van stank of vocht heb ik niet, terwijl er bijna 40 jaar lang altijd 20 cm water in de kruipruimte heeft gestaan en dat bij alle huizen in de buurt. Bij sommige tot tegen de betonvloer.
Het grondwater staat hier erg hoog en we zitten hier ook erg laag vergeleken bij andere straten. daarom heeft de gemeente een enorme drainagebuis en de straat gelegd met voor iedere woning een aansluiting.
Sinds 2009 liggen er in de achtertuin en naast het huis meerdere kleine drains, die voeren het af naar de straat.
Het water onder de vloer is weg, maar is nog altijd erg vochtig. Toch is het totaal niet vochtig in huis en heb nergens schimmels af wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

50mm gaten boren naar de kruipruimte, en daar zelf de materialen voor hebben.. wow!

Bij de buren ging het destijds (toen ik zelf aan het informeren was) helemaal mis met het piepschuim ( vloog alle kanten op) , en die renovatiekokers die geplaatst werden staken zo diep in de kruipruimte, dat ze in 't zand eindigden, en dus niet ventileerden... daar kwamen ze een half jaar later pas achter, toen we het kruipluik maar eens opzochten ( wat ruikt t raar: de druppels condenswater aan de balken onder de vloer hingen d'r niet voor niets :-) ) Na het afzagen van de renovatiekokers ( duur woord voor stuk pvc pijp ) ventileert de kruipruimte weer fatsoenlijk en is de stank inmiddels verdwenen.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik merk dat je behoorlijk negatief bent over gevelisolatie, misschien terrecht, maar dat weet ik niet.
Dat er vanalles rond vliegt aan isolatie tijdens het aanbrengen is vrij normaal, een oud huis heeft enorm veel openingen.
Daar komt het door naar buiten, maar de gaten zijn dan wel afgedicht.
Hier kwam het ook onder de vensterbank en kozijnen aan de buitenkant vandaan.
Er lag flink wat rondom het huis en tuin

• m-vw

m-vw

Dus?

Bij ons lag de Supafil ook tot onder de dakpannen. Weet je in ieder geval zeker dat de muren goed gevuld zijn.

In onze buitenmuur hebben nooit ventilatieroosters of open stootvoegen gezeten. Waarschijnlijk is er ook geen kruipruimte, maar dat is iets wat ik volgend jaar ga onderzoeken.

Ik ben best positief over het gesprek dat ik met de aannemer (Isolatienet/Feenstra) had. Zo was de beste man heel eerlijk over het aantal gaten. Goede uitleg over korrels+lijm of Supafil.

Ook de uitvoering is netjes gedaan. Hoewel er bij ons huis een behoorlijk exotische voegmix gebruikt is tijdens de renovatie van de buitenmuur is er zeer weinig kleurverschil. Je moet echt zoeken.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Zullen we maar stoppen met subsidies en regelingen? Elke regeling die bedoeld is om een probleem op te lossen (zoals asbestdaken) wordt door snelle jongens gebruikt om veel geld te verdienen. Zodat we weer nieuwe regels nodig hebben om regels voor de regels te maken.
http://www.nrcq.nl/2014/1...ug-van-de-belastingdienst

A'dam PVOutput

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je zou er bijna liberaal van worden, hè :)

Ik reken dit trouwens snel even door, en financieel is het helemaal niet zo'n vetpot als het op het eerste gezicht lijkt. Je hebt aan het einde van die 21 jaar uiteindelijk een rendement van niet eens 2.5% per jaar, met daarin nog exploitatierisico. Wat het zo'n rare constructie maakt, is dat je van de overheid zo snel al vooraf cash terugkrijgt. Als ze die 19k uitgespreid over de 21 jaar terug zouden geven dan is er weinig mis mee.

[ Voor 108% gewijzigd door Dreamvoid op 13-11-2014 13:47 ]

• !null
Tja, dan kan je toch beter 15.000 euro stoppen om je eigen huis duurzamer of zelfs energie neutraal te krijgen. Veel minder risico.

• _JGC_
  • Nu online
Genoeg mensen die alleen lezen "geef 15.000 weg en ontvang 19.000 van de belastingdienst".

Overigens, ik heb altijd geleerd dat de belastingdienst geen geld weggeeft. Die geeft alleen maar terug wat je teveel betaald hebt. Als je 19K terug wilt krijgen van de belastingdienst zal je dat eerst wel moeten verdienen. Iemand met een modaal salaris zal maar een deel van die teruggave zien.

• Jack

Jack

MHz Matters

Inderdaad, veel risico voor maar 2,45% rente p/j.

De enige partij die veel voordeel behaalt uit deze constructies is de uitvoerder:
"Vriesinga (die verdient aan de 120.000 euro projectkosten per maatschap)..."

[Specs]

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

"If it sounds too good to be true it usually is". Een 20-jaars deposito bij de Rabo doet 2.8% en je loopt minder risico.

• Dreamvoid
  • Niet online
Dit is wel een andere constructie, bij een deposito krijg je niet in jaar 1 al je inleg terug. Feitelijk profiteer je als belegger ervan dat de overheid tegen ~0% rente kan lenen, en dit voordeel aan deze investeerders doorgeeft.

[ Voor 42% gewijzigd door Dreamvoid op 13-11-2014 14:42 ]

• noo
  • Niet online

noo

Klopt. Maar dat was mijn punt niet. Voor vrijwel dezelfde uiteindelijke opbrengst loop je met een deposito veel minder risico. Wazige constructies zijn vooral voor de bedenker gunstig.

• Dreamvoid
  • Niet online
Maar met deze subsidieconstructie kan je die teruggegeven 19k weer op een 20-jaars termijndeposito zetten, en nog een keer 2.8% vangen.

• _JGC_
  • Nu online
Heb het artikel nog even bekeken, ze maken gebruik van de energie investerings aftrek en de regeling voor willekeurige afschrijving waarbij je in het eerste jaar de totale investering afschrijft en daarna niet weer.

Voor die 15.000 euro inleg word je ondernemer voor de belastingdienst en krijg je een jaaropgave met negatief bedrijfsresultaat die je van je inkomen af kunt trekken.

19705 euro van de belasting terugkrijgen bij 52% belasting betalen betekent 37894 euro inkomen in de hoogste schaal. Hoogste schaal begint pas bij 50K, dus wil het voordeel dat ze beloven van toepassing zijn, dan moet je bijna 90K bruto verdienen, en dan vergeet je nog maar even dingen als hypotheekrenteaftrek en heffingskorting.

• Dreamvoid
  • Niet online
Er zijn ruim 130.000 mensen in NL met een inkomen van boven de ton, daar richten ze zich dan ook op. Overigens werk de business case bij 42% belasting ook nog wel, alleen niet zo gunstig.

Het is een raar geval waar het vanuit de overheid gezien (die rekenen met een nulrente) geen schokkend royale deal lijkt, maar het vanuit particulieren ineens heel leuk wordt.

Overigens gaat het hier wel om daadwerkelijke nieuwe duurzame projecten, dus "misbruik" is het niet echt te noemen, het is meer het soort stapelen van regelingen waar onlangs ook al zoveel ophef over was met bijstandsmoeders:
http://daskapital.nl/2014...ck_de_bijstandsmoede.html (disclaimer: lees de comments niet op dit soort artikelen, daar word je heel erg depri van)

[ Voor 102% gewijzigd door Dreamvoid op 13-11-2014 17:08 ]

Verwijderd

Oxellaar schreef op woensdag 12 november 2014 @ 23:40:
Ik merk dat je behoorlijk negatief bent over gevelisolatie, misschien terrecht,
zoals jij het verteld zo heb ik het ook aangepakt, ook met extra ventilatie voor de kruipruimte.
en meteen een gat voor de elga wp onder het huis natuurlijk. (have a plan and quit smoking)
van mijn kant was het alleen de mededeling dat je in een 1974 bagger huis wel goed moet weten wat je doet, anders krijg je zwarte schimmel op de muur.
dat vereist toch een aanpak die de professional (goedkoop goedkoop) in nederloand niet kan bieden,
maar een prosumer-tweaker en warmtebeeld camera wel.
het scheelt inderdaad fors, ik heb alleen isover gebruikt, ipv pur.
op de buitenmuren heb ik boven de supafil wel pur, maar dat is omdat de vogels graag supafil willen voor hun nesten......... 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2014 16:59 ]

• noo
  • Niet online

noo

Dreamvoid schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:32:
Maar met deze subsidieconstructie kan je die teruggegeven 19k weer op een 20-jaars termijndeposito zetten, en nog een keer 2.8% vangen.
Ach so. Ik ben niet liberaal genoeg merk ik :-)

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dreamvoid schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:53:
...

Overigens gaat het hier wel om daadwerkelijke nieuwe duurzame projecten, dus "misbruik" is het niet echt te noemen, het is meer het soort stapelen van regelingen waar onlangs ook al zoveel ophef over was met bijstandsmoeders:
http://daskapital.nl/2014...ck_de_bijstandsmoede.html (disclaimer: lees de comments niet op dit soort artikelen, daar word je heel erg depri van)
Bijstandsuitkering met vakantiegeld :'(

Daarom ben ik ook voor een basisinkomen. Je bent zelf verantwoordelijk voor het indelen van je leven. Je kan in oost-Groningen gaan wonen en nog iets overhouden voor af en toe iets leuks (aan te raden voor onrendabelen), of je kan in de randstad gaan wonen en niets overhouden (aan te raden als je nog iets kan, en er nog hoop gloort op werk). Eigen keuze.
Daarnaast gaat werken altijd lonen. Het is altijd een extra bovenop je salaris.

Wij willen in Nederland echt alles regelen en sturen, met allerlei subsidies. Van de hypotheekrenteaftrek, tot huursubsidie, tot startersleningen, tot twaalf miljard aftrekpotjes, tot zelfs een uitkeringspotje voor de aanschaf van een TV voor bijstandstrekkers 8)7

Wat belastingen betreft ben ik heel erg liberaal, van mij mag het allemaal op de schop.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:33

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Aardige documentaire over het basisinkomen
http://www.youtube.com/watch?v=HdvAYyMWwq0

Een basisinkomen is met de komst van de "second machine age" onontkoombaar. Mensen zullen buiten hun schuld werkloos raken en dat zal zich niet alleen beperken tot de onderlaag van de bevolking.

The second machine age:
http://www.youtube.com/watch?v=kum_7D9EORs

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Dreamvoid
  • Niet online
Is dit niet de lump of labour fallacy?

Ook ben ik misschien te cynisch over hoeveel mensen in NL er genoegen mee zouden nemen om met een basisinkomen in Groningen de hele dag voor de buis te hangen. Maar het is een intrigerende theorie, en niemand kan met zekerheid zeggen dat het niet werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 13-11-2014 18:54 ]

• blissard
  • Laatst online: 06:20
Lees eens Player Piano van Kurt Vonnegut. Dan krijg je een aardig idee van de dagbesteding van mensen die niets hoeven.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
MrBarBarian schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 11:13:
[...]

Ligt een beetje aan het kozijn. Ik heb hier al het enkelglas vervangen voor hr++ in de bestaande kozijnen. Dat is hard en gezond hardhout. Ik vond het zonde om die kozijnen eruit te halen.

De vaste ramen had ik voldoende ruimte, de klapramen hebben opdekglaslatten en dunner glas.

Wise enough to play the fool

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:58:
[...]

zoals jij het verteld zo heb ik het ook aangepakt, ook met extra ventilatie voor de kruipruimte.
en meteen een gat voor de elga wp onder het huis natuurlijk. (have a plan and quit smoking)
van mijn kant was het alleen de mededeling dat je in een 1974 bagger huis wel goed moet weten wat je doet, anders krijg je zwarte schimmel op de muur.
dat vereist toch een aanpak die de professional (goedkoop goedkoop) in nederloand niet kan bieden,
maar een prosumer-tweaker en warmtebeeld camera wel.

het scheelt inderdaad fors, ik heb alleen isover gebruikt, ipv pur.
op de buitenmuren heb ik boven de supafil wel pur, maar dat is omdat de vogels graag supafil willen voor hun nesten......... 8)7
Ik kan er vrijwel geen chocolade van maken, van wat je zegt.

Wat heb je nu precies? Met een warmtebeeldcamera de muren zelf voorgespoten met supafil en aan de bovenkant afgewerkt met pur? isover? what? what?

En wat voor gat voor een elga wp?

[ Voor 0% gewijzigd door JayPe op 13-11-2014 21:57 . Reden: typo ]

Verwijderd

zoals hij heeft verteld (je kan op de quote klikken), zo heb ik het ook aangepakt, dus extra ventilatie van de kruipruimte, omdat de lege spouw dat dus eerst deed.
ik heb de top van de al reeds geisoleerde spouw (dus niet die met de buren), later ook afgesloten, nadat uit warmtebeeld fotos bleek dat dit helemaal goed was.
bij het boren van extra kruipruimte ventilatie ook een gat voor een doorvoer van een warmtepomp met de naam elga gemaakt.

aan de vele professionele isolatie mensen erg weinig gehad, die praten alleen maar over geld en tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blissard schreef op donderdag 13 november 2014 @ 20:32:
Lees eens Player Piano van Kurt Vonnegut. Dan krijg je een aardig idee van de dagbesteding van mensen die niets hoeven.
het boek heet in het nederlands "De grote pianola"
voor wie het wil hebben ik heb hem als ebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Het hele stroom tekort in Belgie begint ook een Nederlands tintje te krijgen.

Nederlandse huishoudens mogelijk ook "in de kou" doordat ze op het Belgische net zijn aangesloten.
En de grensgemeente vragen om opvang te regelen in Nederlandse buurthuizen.

http://www.bndestem.nl/re...age_teaser&refid=7.396671

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
ollie1965 schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 12:41:
Het hele stroom tekort in Belgie begint ook een Nederlands tintje te krijgen.

Nederlandse huishoudens mogelijk ook "in de kou" doordat ze op het Belgische net zijn aangesloten.
En de grensgemeente vragen om opvang te regelen in Nederlandse buurthuizen.

http://www.bndestem.nl/re...age_teaser&refid=7.396671
Het lijkt er bijna op dat het een acute noodsituatie is. De stroomlevering wordt pas een probleem in een periode van extreem winterweer. Dat is alweer een tijdje geleden, de afgelopen winter een paar dagen lichte vorst. In de VS hebben ze elk jaar problemen met de stroomvoorziening bij extreem winterweer. En dat dan dagenlang en niet, zoals genoemd, enkele uren. Ik geloof niet dat het een echt probleem gaat worden, maar dat meer een sfeer kweken is voor de bouw van nieuwe kerncentrales

Voor het Brabantse probleem: zet een paar aggregaten neer voor die 47 huishoudens in Nispen en de paar aansluitingen in de andere dorpen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-09 10:12

BCM

drielp schreef op zondag 16 november 2014 @ 02:19:
[...]

Het lijkt er bijna op dat het een acute noodsituatie is. De stroomlevering wordt pas een probleem in een periode van extreem winterweer. Dat is alweer een tijdje geleden, de afgelopen winter een paar dagen lichte vorst. In de VS hebben ze elk jaar problemen met de stroomvoorziening bij extreem winterweer. En dat dan dagenlang en niet, zoals genoemd, enkele uren. Ik geloof niet dat het een echt probleem gaat worden, maar dat meer een sfeer kweken is voor de bouw van nieuwe kerncentrales

Voor het Brabantse probleem: zet een paar aggregaten neer voor die 47 huishoudens in Nispen en de paar aansluitingen in de andere dorpen.
Het is een acute situatie in BE wel geheel afhankelijk van de zwaarte van de winter en de uitval van de centrales. Maar zonder in detail te treden. NL heeft een LOLE (verwachte uitval van stroom in een uaar uitgedrukt in uren) van 0.00000001 en BE zit met uiteenlopende schattingen (verschillende scenarios etc etc) op 4 tot 120 uren.

Dus de paniek is voldoende om echt serieus wat te gaan doen in BE. En de oplossing ligt in conventionele capaciteit of uitbreiding interconnectie capaciteit. Of er nog een politieke omgeving in noord eu (afgezien van eilanden, en zelfs daar moet ik het nog zien!) is om echt nog een kern centrale van de grond te krijgen, betwijfel ik!

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

drielp schreef op zondag 16 november 2014 @ 02:19:
[...]

Dat het ''alweer'' twee jaar geleden is wil niet zeggen dat het niet meer kan gebeuren. Het kan volgende maand gewoon -20 C* zijn hier.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Door de gemiddelde temperatuurstijging krijgen we het effect dat de weersverschijnselen heftiger worden, dus veel regen in korte tijd en snellere weersovergangen.
Een strenge winter zit er niet meer in, denk ik. Misschien wel zo'n super winterpiek met ineens flinke vorst en heftige sneeuwval. Over het algemeen zal het steeds wat meer op het weer van dit jaar gaan lijken. Ik zie hier in het zuiden al dieren, planten en insecten die je vroeger alleen wat zuidelijker zag.

Gezien deze ontwikkelingen zal het gas wel weer duurder worden :+

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Schinnen-groen schreef op maandag 17 november 2014 @ 11:16:

Gezien deze ontwikkelingen zal het gas wel weer duurder worden :+
Had je nog de illusie dat hij ging zakken ;)
527M3 met nog 1 maand te gaan tot de eindafrekening (nog maar 2055 graaddagen gehad in 11 maanden)

[ Voor 18% gewijzigd door ollie1965 op 17-11-2014 12:27 ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ollie1965 schreef op maandag 17 november 2014 @ 12:25:
[...]

Had je nog de illusie dat hij ging zakken ;)
527M3 met nog 1 maand te gaan tot de eindafrekening (nog maar 2055 graaddagen gehad in 11 maanden)
Neu, alleen de verpakking.... :+

Hier ook een vooruitzicht op een aardige teruggave. Deze week de standen doorgeven voor de afrekening.
Investeringsgeld...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De gas prijzen zakken behoorlijk, elke warme winter (en daar hebben we er nu een aantal van gehad) zijn de gasprijzen gekelderd. November prijst nu uit rond de 20-22 EUR/MWh, dat is fors lager dan de prijs voor deze winter de afgelopen tijd heeft gehandeld, ik heb wat prijshistorie hier en sinds 2011 zitten de winter prijzen op een gestage weg naar beneden. Het lastige is dat je daar als consument weinig van merkt - de meesten kopen hun gas vooraf in. Bovendien zijn net als op stroom en benzine de belastingen op gas zo hoog dat een grote prijsval uiteindelijk procentueel weinig oplevert voor de consument, en de overheid gebruikt elke significante prijsval om met minimale weerstand de accijnzen te verhogen. Wat voor de consument wel veel oplevert, is niet lagere prijzen, maar het verminderde verbruik - maar de uitgespaarde accijnzen komen dit voorjaar dan weer terug in de pers als tegenvaller voor de Schatkist.

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 17-11-2014 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dreamvoid schreef op maandag 17 november 2014 @ 12:51:
De gas prijzen zakken behoorlijk, elke warme winter (en daar hebben we er nu een aantal van gehad) zijn de gasprijzen gekelderd. November prijst nu uit rond de 20-22 EUR/MWh, dat is fors lager dan de prijs voor deze winter de afgelopen tijd heeft gehandeld, ik heb wat prijshistorie hier en sinds 2011 zitten de winter prijzen op een gestage weg naar beneden. Het lastige is dat je daar als consument weinig van merkt - de meesten kopen hun gas vooraf in. Bovendien zijn net als op stroom en benzine de belastingen op gas zo hoog dat een grote prijsval uiteindelijk procentueel weinig oplevert voor de consument, en de overheid gebruikt elke significante prijsval om met minimale weerstand de accijnzen te verhogen. Wat voor de consument wel veel oplevert, is niet lagere prijzen, maar het verminderde verbruik - maar de uitgespaarde accijnzen komen dit voorjaar dan weer terug in de pers als tegenvaller voor de Schatkist.
Zoals iets als "of je nu door de hond of de kat wordt gebeten...". 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Over duurzaam gesproken:
We zijn redelijk het vlees aan het verlaten, zullen we maar zeggen. Een keer in de week moet genoeg zijn.
Nu heb ik mij de afgelopen tijd eens verdiept in de wirwar van keurmerken (er is een ook app).

Wat mij opvalt is dat het keurmerk van de Dierenbescherming (mijn eerste onderzoek) maar een zeer beperkte reikwijdte heeft.
Wel wat beter tegen dierenleed, maar de rest (o.a. milieu) wordt hier niet meegenomen.

Als iemand een andere mening is toegedaan dan hoor ik dat graag, maar het keurmerk van de EU, het groene "visje" met een heleboel sterren, komt als beste uit mijn test.
De Dierenbescherming weet dat ook en plakt op dat keurmerk hun sticker erbij. Prima.

Voor mij geldt alleen nog maar dat groene keurmerk. Zeer goed voor dierenwelzijn en ook prima voor het milieu.
Ook voor vis, trouwens. Eindelijk eens een positief gevoel aan de EU overgehouden :)

Schiet maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Schinnen-groen,

Dann bedoel je deze lijkt mij?
Vlees:
http://www.milieucentraal.nl/keurmerken/inhoud/voeding/vlees
Algemeen:
http://www.eigenlijkheellogisch.nl/keurmerken/

Ik kende geen visje maar nu je het zegt snap ik het, ik vond het altijd meer een blaadje ;)

EU heeft veel ideëen, veel zijn vrij ridicuul en onnodig maar dit lijkt inderdaad een voorbeeld van een goed idee, nog uitgevoerd ook ;)

Ik zal eens wat meer op dat logo letten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1 ... 65 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.